Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 12.170

2000
‎Bereziki aipatu beharrekoa da, beraz," Itzalarekin solasean" kritikoen iritziz, idazleak bere ofizioaz eta bere poetikaz eginiko hausnarketa delarik. 1983ko Sarrionandia idazleari ez zaio errealitatea bera aditzera ematea helburu interesgarria iruditzen, ez eta guztiz ederra edo dramatikoa bada ere . Kazetariek eta fotografoek eman lezakete errealitate objektiboaren berri idazle artisauak baino hobeto (85 orr.).
‎Omenaldia Borges-entzat eta izpiritua Lauaxetarena badira ere , Fernando Pessoa, Konstantino Kavafis, Marcel Schow eta bestelako autoreen obretatik harturiko gaiak aurkitzen dira Sarrionandiaren narrazioetan. Partaide izan zen POTT bandakoen, Bernardo Atxaga, Manu Erzilla, Josemari Iturralde edo Jon Juaristirekin batean izandako hiru urteko bizikizun literarioaren ondarea du hori.
‎Arthur erregearen istorioak, edo Coleridgeren Marinel zaharraren balada ren bertsioa, edo Herman Melvilleren" Las Encantadas" narrazioaren oihartzunak jasotzen dira liburuko ipuinetan. Hor dago, era berean," Mezurik gabeko eriotza", William Faulknerren" The sound and the Fury" nobelaren oihartzunez beteriko aztikeria ipuin bat ere , Martintxo, atzeratua den haur hazi baten ikuspuntutik kontaturiko narrazio bat. Garbi dago egileak" libururako narrazio gaiz eta egituraz apropos desberdinak moldatu zituela." (Ifar aldeko orduak, 114 or.)
‎Gai arturikoak Narrazioak liburuaren hurrengo ipuin kolekzioetan ere agertzen dira, eta liburu honetan tematika ezagunaren eta protagonista literario legendario horien inguruko gertaerak testuinguru gisa erabiltzen ditu une eta egoera partikularrak aurkezteko. Poesiaz hitz egiterakoan aipatu dugun metaliteraturaren erabileraren adibiderik egokiena bilakatzen dira, ez baitu egileak gai arturikoen bertsioak eginez giro heroikoak berreraikitzeko asmorik, berez aurkako zentzuan erabilita daude.
‎Sarrionandiak liburu honetan bildu dituen ipuinek zerikusi tematikoa badute aurreko bi ipuin bildumetakoekin: iragana, mitoak, leienda eta abarrez mintzatzen jarraitzen du, baina euskal historiaren iraganaldiko une erreal batzuetara ere egiten du Matalasen garaietara, guda zibilaren garaietara, Etxepareren garaietara...
‎Argiako komentariogileak dionez, Ifar aldeko orduak liburuan kronistaren papera bereganatzen du Sarrionandiak" Trajedien kronika egiten duela esango nuke nik. Trajediak zentzu epikoan ulertuta ezezik, baita zentzu indibidualean ere : gerra eta erbestearen sufrimenduarekin batera, eskizofreniaren erretratua edota amodioaren fatalitatea ageri dira ipuinotan." (63 or.)
‎Pilar Iparragirrek ere (" Ifar aldeko orduak", Punto y Hora, 1990, 572 alea, 63 or.) ipuin bakoitzaren gaia eta balioztapenari buruzko iritzia ematera jotzen du. Liburua erregulartasunik gabea iruditu zaio," testuinguru eta idazkera ezberdinekoak, xarmangarriak batzuk, ez hainbeste bateon bat".
‎Egin egunkariko iruzkingileak ere (" Izkiritaturik aurkitu ditudan nire ipuinak", Egin,, Liburuak III) liburuko ipuin bakoitzari begiradatxoa ematen dio. Bat dator aurreko kritikoekin balioztapen eta kritikei dagokienez," Ukabilka" eta" Haurrak pindaturiko paisaia" jotzen ditu ahulentzat.
‎Komentario honetan beharbada Sarrionandiaren estiloaz egiten den aipamena da interesgarriena: " Ez dago ustegabekorik oraingo honetan ere , ez bada estiloa hobetu egin duela eta gaietan, trokatilak barik, lepoa ere busti duela. Bizkaieran oinarrituta, klasikoez ondo ongarrizturik, ahozkoan Iurretatik urrundu barik idazten du Josebak.
‎Komentario honetan beharbada Sarrionandiaren estiloaz egiten den aipamena da interesgarriena: " Ez dago ustegabekorik oraingo honetan ere, ez bada estiloa hobetu egin duela eta gaietan, trokatilak barik, lepoa ere busti duela. Bizkaieran oinarrituta, klasikoez ondo ongarrizturik, ahozkoan Iurretatik urrundu barik idazten du Josebak.
‎Izan ere , egileak harridura eragingo duten anakronia eta atopia horien bidez beti erne eduki nahi baitu irakurlea bere ipuinetako errealitatea ez dela" historikoa" ohartarazteko. Horregatik kontakizun arturikoetako pertsonaiak(" Amorante ausarta in Ifar aldeko orduak") Durangon kokatzen dira:
‎Sarrionandiaren narrazioaren indarra deskripzioetan dago eta ez gertatuko denaren suspentsea edo estrategia narratibo korapilotsuen erabileran. Egoerak bere zertzelada adierazgarrienetan azaltzen ditu, eszenifikatu egiten ditu eta elkarrizketak ere labur laburrak izaten dira. Hitz justukoa eta lakonikoa da pertsonaien mintzaira, narrazio Borges zaleei dagokien moduan, baina egileak metafora eta sinboloen erabileraz hedatzen ditu, prosalan horietan mintzaira poetikoari hurbilduz.
‎Alderdi horiez gain, Azkorbebeitiak berak eransten du jarraitasun tematikoa ere badagoela Sarrionandiaren obran, gai arturikoaren agerpen errepikatua, hizkera eta estilo konfundigaitza, metafora errekurrenteak...
‎Bestalde, 1983kotik 1990eko narrazioetara bilakaera izan deneko hipotesiaren aldeko azaltzen da Azkorbebeitia, jadanik aipatua dugun kronotopo indeterminatuetatik determinatu eta errealagoetarako norabidea, beti ere denboraren urruntasuna mantenduz. Lehenengo bi narrazio liburuetan narrazio maila ezberdinekin jokoan dabilela, ametsa eta irudimen jokoak narrazio askoren zutabe direla ikusten badugu ere , azkenekoan, aldiz, joko hori alde batera utzia du. Horregatik, bat dator Azkorbebeitia Kirmen Uriberen garapen ikuskerarekin:
‎Beraz, estilo pertsonal horrek ematen dio bere obrari balore berezia. Izan ere , mundu guztiko literaturaren erreferentziek eta euskal herriko tradizio ezberdinek elkarturik aditzera ematen dute badela gure artean erdi ezkutaturik eta erdi galdurik dagoen errealitate bat bere liburuetan islatzen saiatzen dena mundu mailako beste errealitate askorekin harremanetan jarriz, era bateko eta besteko ispiluez baliatuz, errealismotik fantasiaraino, eta alderantziz ere bai.
‎Beraz, estilo pertsonal horrek ematen dio bere obrari balore berezia. Izan ere, mundu guztiko literaturaren erreferentziek eta euskal herriko tradizio ezberdinek elkarturik aditzera ematen dute badela gure artean erdi ezkutaturik eta erdi galdurik dagoen errealitate bat bere liburuetan islatzen saiatzen dena mundu mailako beste errealitate askorekin harremanetan jarriz, era bateko eta besteko ispiluez baliatuz, errealismotik fantasiaraino, eta alderantziz ere bai.
‎Aingeru Epaltzak, esate baterako, Sarrionandiak" Itzalarekin solasean" ipuinean dakarren izen zerrendak jasotzen ditu: ...Pavese, T.S. Eliot eta liburuan zehar, narrazio bakoitzeko sarrera aipuetan bereziki, agertzen direnekin batean ziklo arturikoa, Herman Melville, gure ahozko tradizioa (Atarrabio, kantutegi zaharra) egilearen erreferentzien konstelazioa gure begi aitzinera dakar, eta horrekin batean, idazle handiek beren ondokoetan uzten dituen eraginez harantzago, literatura literaturgai izan daitekeela erakutsi ere . Liburu hau plazaratu zenez geroztik gure artean hainbertzetan aipatu den zorioneko metaliteraturaren deskubrimendua dugu.
‎Iñigo Kaminok ere Argiako iruzkinean Sarrionandiaren ipuingintza ipuingile hegoamerikarren tradizioa kokatzen du: " Beste zenbait ipuinetan Hego Ameriketako ipuin motz eta harrigarrien oroitzapena jaso dugu." (4 or.)
‎Atxagak interpretazioa ematen dio egileak berak ezer ezkutatzeko edo inor engainatzeko asmorik gabe idatziriko azken oharretan jasoak dauden erreferentzia literarioen zehaztasunari Sarrionandiaren" ni propiala" ren ausentzia eta isiltasunaren gaiarekin lotzen ditu: " Izan ere , bai behintzat ene iritzirako, isiltasunak inguratzen du nire lagunaren literatura. Ez da mintzatzen bere buruaz, ez du balore unibertsaltzat hartzen bere bizitza pribatua, bere intimitatea.
‎Iñaki Aldekoak dioenez Narrazioak liburuan" errekurrentea da Coleridgek aspaldian kontaturiko marinel zaharraren baladako istorioa, Baudelairek ere albatrosari eskainiriko gorazarrean jaso zuena. Aingeru Epaltzak aldiz, nabigatzea bizitzaren metafora gisa jotzen duen Aldekoaren aipamena eta Borgesekiko aurreko erreferentzia elkarlotu egiten ditu:
‎Aski kalatxori bat hiltzea, itsasoaren mendekua pairatzeko. Baina hori ezinbertzea da, zilar bidea hautatuko baitugu beti, edo kalatxoria hilko, eta hala ere berriz itsasoratuko gara." (24 or.)
‎Bernardo Atxagak ere bere epilogoaren sarreran Bernardo Soaresek (Fernando Pessoaren heteronomoak) idatziriko zati batean jasotzen du nabigatzen duen eta aldarrai dabilen untziaren gaia: " Untzi bat helburu bezala nabigatzea duen untzi bat dirudi, baina bere helburua ez da nabigatzea, baizik eta portu batera iristea.
‎Aingeru Epaltzak transgresioa burutu duen marinelaren patu fatal bera aurkitzen du mito Arthurikoaren markuan idatziriko" Ginebra erregina erbestean" ipuinean ere : " menturen haroa iragan da" eta" erbestera joan dira heroiak, eta debaldekoa da haien itzulera etsipenaren eta esperantzaren aitzakia bilakatzea".
‎Alde horretatik narrazio hauek bere aurreko eta ondoko idazlan poetikoekin dute zerikusi nabarmena: Ithakara iristear dagoela, etengabe bidaiatzea hobe duela erabakitzen duen Ulisses dugu Izuen gordelekuetan barrena liburukoa, Itaka beti gogoan duelarik, helburua hara iristea izanik ere , harantzako bidaian presarik ez duena, bidaia bera izango baita aberasgarria. Beti ere, bidaiez bidai, bere ziutatea gainean eramango duela dakien bidaiaria da halere," nire ahaleginak oro zapuztu egiten dira hemen" bere hirian, baina balu ere" ez duzu beste lehorrik ez beste itsasorik aurkituko" gogoratzen dio Kavafis ek.
‎Ithakara iristear dagoela, etengabe bidaiatzea hobe duela erabakitzen duen Ulisses dugu Izuen gordelekuetan barrena liburukoa, Itaka beti gogoan duelarik, helburua hara iristea izanik ere, harantzako bidaian presarik ez duena, bidaia bera izango baita aberasgarria. Beti ere, bidaiez bidai, bere ziutatea gainean eramango duela dakien bidaiaria da halere," nire ahaleginak oro zapuztu egiten dira hemen" bere hirian, baina balu ere " ez duzu beste lehorrik ez beste itsasorik aurkituko" gogoratzen dio Kavafis ek.
‎Sarrionandiaren marinelak, edo Atxagaren moduan esateko, bere literaturan gehien dirauen" ispiluko irudiak" hamar urte beranduago ere hor dirau Ifarraldeko orduak (1990) liburuko" Amorante ausarta" narrazioan ere. Ez da hor marinela protagonista, Merlin azti maiteminduaren fatuma da gaia, baina Pott Bandako idazleei eginiko erreferentzia zuzen eta zeharkakoen artean, bada marinelaren aipamen bat ere.
‎Sarrionandiaren marinelak, edo Atxagaren moduan esateko, bere literaturan gehien dirauen" ispiluko irudiak" hamar urte beranduago ere hor dirau Ifarraldeko orduak (1990) liburuko" Amorante ausarta" narrazioan ere . Ez da hor marinela protagonista, Merlin azti maiteminduaren fatuma da gaia, baina Pott Bandako idazleei eginiko erreferentzia zuzen eta zeharkakoen artean, bada marinelaren aipamen bat ere.
‎Sarrionandiaren marinelak, edo Atxagaren moduan esateko, bere literaturan gehien dirauen" ispiluko irudiak" hamar urte beranduago ere hor dirau Ifarraldeko orduak (1990) liburuko" Amorante ausarta" narrazioan ere. Ez da hor marinela protagonista, Merlin azti maiteminduaren fatuma da gaia, baina Pott Bandako idazleei eginiko erreferentzia zuzen eta zeharkakoen artean, bada marinelaren aipamen bat ere . Hor azaltzen da, bada, Josemari Iturralde zalduna jazz musika entzunez, Durangoko irteeran dagoen zuhaitz itzaltsu baten ondora iristen da, Merlin eta Enare neskatxa haren ondora atseden hartzera geratu direnean.
‎Sarrionandiak sinboloen eta orakuluen mintzaira nola maite duen ikusita, pentsatzekoa da bi arteztasunak izan dituela gogoan. Izan ere , ikusi dugun moduan, bere liburuek askotan halako testuinguru kulturalaren premia eta interpretazio exegetikoaren beharra izaten baitute nolabait ulertzen, obra interpretatzen saiatzeko. Eta irakurleoi dagokigu berak iradokitakoaren haritik testua" berridaztea", horixe da Sarrionandiak berariaz irakurleari egiten dion proposamena.
‎1995eko Nuyi illa... Poemak liburuan zertarako bat ere nabarmentzen du, erabakia du saiatzea: "... ekin dezagun harik eta gure aberri eta/ sasoiaren tankerako hitzak aurkitu arte..." (Nuyi illa, 108 or.). Izan ere, sasoi makaletan ere poetek," gau sagaratuan lur batetik bestera aldarrai dabiltzan" Hölderlin en poeta horiek, badute zer esanik eta zer eginik.
‎Poemak liburuan zertarako bat ere nabarmentzen du, erabakia du saiatzea: "... ekin dezagun harik eta gure aberri eta/ sasoiaren tankerako hitzak aurkitu arte..." (Nuyi illa, 108 or.). Izan ere , sasoi makaletan ere poetek," gau sagaratuan lur batetik bestera aldarrai dabiltzan" Hölderlin en poeta horiek, badute zer esanik eta zer eginik. Poesian bezala prosan ere zeregin horri lotzen zaio beti, aberriari eta garaiari doitasunez dagokion hitza bilatzeari poesiaren giltza ttipiaz, edota eguratsa arteztasunez besarkatzeari gilletak bezalako aizto txipiez.
‎Poemak liburuan zertarako bat ere nabarmentzen du, erabakia du saiatzea: "... ekin dezagun harik eta gure aberri eta/ sasoiaren tankerako hitzak aurkitu arte..." (Nuyi illa, 108 or.). Izan ere, sasoi makaletan ere poetek," gau sagaratuan lur batetik bestera aldarrai dabiltzan" Hölderlin en poeta horiek, badute zer esanik eta zer eginik. Poesian bezala prosan ere zeregin horri lotzen zaio beti, aberriari eta garaiari doitasunez dagokion hitza bilatzeari poesiaren giltza ttipiaz, edota eguratsa arteztasunez besarkatzeari gilletak bezalako aizto txipiez.
‎"... ekin dezagun harik eta gure aberri eta/ sasoiaren tankerako hitzak aurkitu arte..." (Nuyi illa, 108 or.). Izan ere, sasoi makaletan ere poetek," gau sagaratuan lur batetik bestera aldarrai dabiltzan" Hölderlin en poeta horiek, badute zer esanik eta zer eginik. Poesian bezala prosan ere zeregin horri lotzen zaio beti, aberriari eta garaiari doitasunez dagokion hitza bilatzeari poesiaren giltza ttipiaz, edota eguratsa arteztasunez besarkatzeari gilletak bezalako aizto txipiez.
‎Bestalde, mundu ikuskera filosofiko interesgarria ematen omen du aditzera liburu honek, hain zuzen ere laberintoarena. " Lehen errakuntza" ren ondoriozko kaosak munduari zentzurik hartzea galarazten digu; egia deitzen dugun hori, berriz, hipotesirik egokiena besterik ez da.
‎alde batetik fabulazioari ekiten dionean dela liburua atseginen, alegia, ezagunak diren ipuinak reinbentatu, berrapaindu eta birsortzen dituenean, esate baterako" Poema epiko bat izkiriatzen"," Miletuko dontzeilak"" Tuez les tous, Dieu reconaîtra les siens" bezalakoak. Bestalde, kartzelari buruzko pasarteetan ere , amaieretan lortzen duen metaforizazioak pieza literario edo bizikizun gisa" testua salbatzea" lortzen duela diosku" informazio hutsa izatetik." (123 or.)
‎Gaiek eta ideiek elkartasunik ez dutenez," kuriositatez beteriko liburua" dela esaten du baina zehaztasuna eta sakontasuna falta zaiola gehienetan. Iradokizunak ederrak izanda ere , haiei darien sinbologia sakondu gabe uzten du, San Martinen iritziz.
‎Argiako artikulugilearen ustez, liburu hau fabulak maite dituenarentzat egina da, eta alegiekin batera ateraldiak ere ugari dira, nahiz eta iritzi emaileak azken hauek liburuaren alderdirik ahulena osatzen dutela uste duen: " ateraldiok umore gutxiko grazia baino haragoko deus ez dutelako." (63 or.)
‎Aipaturiko bigarren artikuluan zehaztu egiten du samurtasuneranzko itzuli horren zentzua: ...liburuko poemak aukeratzerakoan; bai berauetan eginiko aldaketetan; bai poema berrien egituraketa kaskarragoa eta hizkerarekiko arreta txikiagoan; bai berauetako askoren tonu mikatz eta garratzean, askok kartzelako esperientziaren islapen zuzenegia (guztiz ulergarria baina gure ustetan lan poetikoarentzat kaltegarri suertatzen zena) sumatu genuen, baita nolabaiteko desbiderapena arestiko poetikaz ere ." (3 or.) Horregatik da, bada, bere ustez, oraingo liburu hau Sarrionandiaren samurtasunaren berreskuraketa.
‎Berez helduentzako aproposago ez ote den esaten du, edo hauei gaztetxoei baino gehiago ez ote zaien gustatuko. Bereziki azpimarratzen du" Ereduak" izeneko ataltxoa, didaktikoegia baderitzo ere , nola idatzi behar den eredu ezin hobea eskaintzen duela esanez.
‎Alegia, Orhi aldean izana dela eta han berorik ez zuela ikusirik, bere habiara itzulia dela. Gerardo Markuletaren ustez, ordea, izenburuaren jatorria hori bada ere , izenburuan esaldiak beste esanahi bat hartzen du, hitz jolasa eginez, erbesteratuen paradoxa adieraziz, han egonik ere hemen daudela nolabait.
‎Alegia, Orhi aldean izana dela eta han berorik ez zuela ikusirik, bere habiara itzulia dela. Gerardo Markuletaren ustez, ordea, izenburuaren jatorria hori bada ere, izenburuan esaldiak beste esanahi bat hartzen du, hitz jolasa eginez, erbesteratuen paradoxa adieraziz, han egonik ere hemen daudela nolabait.
‎Gerardo Markuletak liburu honek izan bide dituen iturrien aipamena jasotzen du bere erreseinan" Ereduen artean Hegoameriketako narratzaile" laburrak" aipatuko nituzke nik, Augusto Monterroso batez ere , baina baita Eduardo Galeano, Mario Benedetti eta Julio Cortazar. Ironia zorrotzari dagokionean, Ambroise Bierce eta H.J. Mencke gogoratzen zaizkit orain."
‎Lopez Gasenik ere liburu honetako gaiak eta aurreko beste" saio" liburuetakoak jartzen ditu harremanetan; Sarrionandiaren beste konstante batzuk ageri dira han hemenka: literatura unibertsaleko mitoak iraultzeko desioa(" Ekibokazioa", literaturaren iturri garbienetara ere ironiaren herdoila eramateko gogoa(" Hamelingo xirularia"," Belle au bois dormant"); idazteko ekintza borondatezkoak munduan den askatasunik handiena ematen diola probatzeko nahia(" Maitasunari buruz").
‎Lopez Gasenik ere liburu honetako gaiak eta aurreko beste" saio" liburuetakoak jartzen ditu harremanetan; Sarrionandiaren beste konstante batzuk ageri dira han hemenka: literatura unibertsaleko mitoak iraultzeko desioa(" Ekibokazioa", literaturaren iturri garbienetara ere ironiaren herdoila eramateko gogoa(" Hamelingo xirularia"," Belle au bois dormant"); idazteko ekintza borondatezkoak munduan den askatasunik handiena ematen diola probatzeko nahia(" Maitasunari buruz"). Bigarren atal nagusia euskal kausarekiko konpromezuarekin zerikusia duten gaiak leudeke:
‎Liburua egiterakoan egileak hitzak aintzat hartzeko premia sentitzen duela dio, oraindik munduko gauzak izenda daitezkeela sinesteko. Izan ere Sarrionandiak liburu honen xede eta ilusio handia zera omen du egileak berak dioenez: " mintzairak oraindik balio duela eta munduko gauzak hobetu daitezkeela" sinetsi nahi du.
‎Izenburua kartzela aldi horretan eskuartean darabilen Shakespeareren Hamleten esaera baten zatia da: " Intxaur azal baten barruan ere espazio amaigabeen erregetzat nengoke, amets goibel hauek ez banitu" erantzuten du lagunak esaten dionean Danimarkari kartzela deritzola bere asmoak soberazkoak direlako. Barrena goibel ez baleuka, ez luke espazio handiaren beharrik eroso egoteko.
‎Presondegiko giroa dakar, abertzale iraultzaile batzuen inguruan. Libertaterik eza, berez oinazezkoa bada ere , han funtzionarioek presoei egiten dien gudu psikologikoa ez da hobea." (156 or.)
‎Orduan ia dena isuri, erori, galdu egiten da. Adierazgarria da, horretaz, Martin Lezetaren Oroimena eta desira liburuko azken narrazioa hamar ipuineko beste liburu baten komentarioa delarik, aipatzen den azken ipuina bera ere hamar narraziodun beste liburu baten erreseina izatea..." (Ifarraldeko orduak, 116 117or.)
‎Liburuaren arrakasta liburuaren kalitate maila onari egozten diote kritiko gehienek. Zenbaitzuk, ordea, berezko kalitateak arrakasta handi hau ez duela halere erabat justifikatzen eransten dute, beste zenbait literatur obra kalitatezko izanda ere ez baitira horregatik, beste gabe, arrakasta komertzialak bihurtu. Kritiko batek baino gehiagok esan izan du zerikusirik baduela autore honek duen arrakastan bere nortasun ez literarioak ere.
‎Zenbaitzuk, ordea, berezko kalitateak arrakasta handi hau ez duela halere erabat justifikatzen eransten dute, beste zenbait literatur obra kalitatezko izanda ere ez baitira horregatik, beste gabe, arrakasta komertzialak bihurtu. Kritiko batek baino gehiagok esan izan du zerikusirik baduela autore honek duen arrakastan bere nortasun ez literarioak ere . Nolanahi ere, irakurle arruntarentzat Sarrionandiaren narrazio hauek beste gabeko erakargarritasuna dute, mundu fantastikoak sortzen ditu ipuinetako batzuetan, leiendazkoak sarritan, sirenak eta marinel zahar madarikatuak daude, eta desertuak, printzesak, gazteluak eta geltokiak neskatxa eder bakartiek habitatzen dituzte.
‎Kritiko batek baino gehiagok esan izan du zerikusirik baduela autore honek duen arrakastan bere nortasun ez literarioak ere. Nolanahi ere , irakurle arruntarentzat Sarrionandiaren narrazio hauek beste gabeko erakargarritasuna dute, mundu fantastikoak sortzen ditu ipuinetako batzuetan, leiendazkoak sarritan, sirenak eta marinel zahar madarikatuak daude, eta desertuak, printzesak, gazteluak eta geltokiak neskatxa eder bakartiek habitatzen dituzte. Guztia ere, gainera, estilo narratibo poetikoaz eta dotoreaz emanik.
‎Nolanahi ere, irakurle arruntarentzat Sarrionandiaren narrazio hauek beste gabeko erakargarritasuna dute, mundu fantastikoak sortzen ditu ipuinetako batzuetan, leiendazkoak sarritan, sirenak eta marinel zahar madarikatuak daude, eta desertuak, printzesak, gazteluak eta geltokiak neskatxa eder bakartiek habitatzen dituzte. Guztia ere , gainera, estilo narratibo poetikoaz eta dotoreaz emanik.
‎Narrazioak", Argia, I, 4 or.; XX" Narrazioak", Susa, 1989, 23 alea, 8 or.; XX. " Sarrionandiaren Narrazioak", Euskal letren dantza 1983, Kandela, 1985, Hordago, 83 or.; Aingeru Epaltza," Narrazioak", Hegats, 1994, 8 zenbakia, urtarrila, 19 or.; Jon Kortazar, Reduccions, 1984, 22, 94 or.; Jon Kortazar," Gaurko narratiba eta euskal literatura", Jakin, 1982, 25, 86 or. ipuinaz ixten du liburua azken orrialdean liburuaren irakurkera bat ere proposatzen duelarik.
‎Poemen gainean agertzen den zenbakiak poema osoan zenbatgarren lerroan gauden adierazten digu eta, bide batez, zenbait poema elkarren artean bereizten. Kandela kolektiboak (Euskal Letren dantza 1983, Hordago 1983) dioenez," poema laburrak ditugu normalean, labur eta zuzenak, koplak bezain motzak gehienak baino askoz ere garratzagoak. Epitafioak bezain garratzak eta askotan txikiagoak." (34 or.)
‎Poemaren hasieran F. Holderlinen aipamena egiten da"... baina zertarako egin poesia aro gaitz hauetan" eta poemak hain zuzen ere horren erantzuna bilatzen du, poesia egiten dihardu baina aro gaitz horrekiko kontrajarpena etengabea da, Kandelako komentariogileak dioenez," modu askotan errepikatuko duen kontrakoen binomioa ikusten da: batetik kartzelatik kanpo dagoen orok bere baitan biltzen duen" agiatasuna" (35 or.). Izan ere, kartzelaz kanpoko guztia erreferentzia oroimena edo suposizioa baita presoarentzat" gaur ere goiz ilunduko du/ zohardian izarrak biztuko (35 or.)" begira ezazu han goian ilargia/ elkarturik omen daude... (36 or.) izarrak suzkoak omen dira.
‎Poemaren hasieran F. Holderlinen aipamena egiten da"... baina zertarako egin poesia aro gaitz hauetan" eta poemak hain zuzen ere horren erantzuna bilatzen du, poesia egiten dihardu baina aro gaitz horrekiko kontrajarpena etengabea da, Kandelako komentariogileak dioenez," modu askotan errepikatuko duen kontrakoen binomioa ikusten da: batetik kartzelatik kanpo dagoen orok bere baitan biltzen duen" agiatasuna" (35 or.). Izan ere , kartzelaz kanpoko guztia erreferentzia oroimena edo suposizioa baita presoarentzat" gaur ere goiz ilunduko du/ zohardian izarrak biztuko (35 or.)" begira ezazu han goian ilargia/ elkarturik omen daude... (36 or.) izarrak suzkoak omen dira. (38 or.)
‎Poemaren hasieran F. Holderlinen aipamena egiten da"... baina zertarako egin poesia aro gaitz hauetan" eta poemak hain zuzen ere horren erantzuna bilatzen du, poesia egiten dihardu baina aro gaitz horrekiko kontrajarpena etengabea da, Kandelako komentariogileak dioenez," modu askotan errepikatuko duen kontrakoen binomioa ikusten da: batetik kartzelatik kanpo dagoen orok bere baitan biltzen duen" agiatasuna" (35 or.). Izan ere, kartzelaz kanpoko guztia erreferentzia oroimena edo suposizioa baita presoarentzat" gaur ere goiz ilunduko du/ zohardian izarrak biztuko (35 or.)" begira ezazu han goian ilargia/ elkarturik omen daude... (36 or.) izarrak suzkoak omen dira. (38 or.)
‎Halere, poetaren jarrera itxaropenezkoa da, ironikoa, norabide garbirik ez duela aitortzen duelarik ere : " baina ekin behar da zeren/ hobe da burrukatu eta galtzea/ galera aurrez onartzea baino." (52 or.)
‎1987an argitaratu zuen Sarrionandiak Marinel zaharrak izenekoa eta aurreneko obraren, hots Izuen Gordelekuetan Barrenaren errebisioa izateaz gain, kartzela garaiko eta ihesi joan ondorengo zenbait poemez osaturiko obra da. Kritikoek diotenez, liburu honetan Sarrionandiarengan literatura eta militantziaren arteko harremana gogortzeko joera nabarmentzen da, eta jarrera zorrotzagoak hartu dituela erakusten omen du, batez ere " Literatura eta iraultza" (22 or.) izeneko poeman.
‎Egileak erantsiriko hitzaurrean aipatzen duen moduan, Izuen gordelekuetan barrena liburuaren berrargitarapena proposatu bazioten ere , berak nahiago izan zuen liburu honetan bildu zituen beste bi poema sortarekin harremanetan jarrita argitaratu. Hiru zati ditu eta kronologikoki atzekoz aurrera bilduriko hiru aro ezberdinetako poema sortek osatzen dute Marinel zaharrak:
‎Argiako komentariogileak(" Marinel zaharrak", Argia II, 6 or.) ere liburu honen eta aurreko poema liburuaren artean dagoen alde handia azpimarratu zuen, kartzelan bizi izandako esperientzia jotzen zuen horren kausatzat: "... olerkiak egitearen iraunkortasun horren atzean beste egia hau agertzen zaigu nabarmen:
‎Poetaren bilakabidean garai hartako gustuak hor irauten dute, gustuko zituen idazleak ditu orain ere alboan, Pessoa, Kafka, Borges, metafisiko inglesak... Halere," sentsibilitate berri bat erne zaio hauen ondoan, militantziaren eta literaturaren bideak elkarganatu egin zaizkio.
‎Halere," sentsibilitate berri bat erne zaio hauen ondoan, militantziaren eta literaturaren bideak elkarganatu egin zaizkio. Ekintzetan ezik, literaturan ere eman nahi du zapalketaren aurkako erantzuna, nahiz eta literaturgilearen konpromezuari halako urruntasun ironiko batez begiratzen dion".
‎Iñaki Iñurrietak ere (" Marinel zaharrak", Habe, 1988, 128.al., 29 or.) eboluzio hortaz hitz egiten du Habeko iruzkinean: Sarrionandia ETAko militantea, alde batetik, baina bestetik" poeta eskisitoa, zaila, minoritarioa" zela eta binomio horren tentsioa ez zela nabari lehen poema liburuan, ez, harrigarria bada ere, Ni ez naiz hemengoa 1985ko saiakeretan ere:
‎Iñaki Iñurrietak ere(" Marinel zaharrak", Habe, 1988, 128.al., 29 or.) eboluzio hortaz hitz egiten du Habeko iruzkinean: Sarrionandia ETAko militantea, alde batetik, baina bestetik" poeta eskisitoa, zaila, minoritarioa" zela eta binomio horren tentsioa ez zela nabari lehen poema liburuan, ez, harrigarria bada ere , Ni ez naiz hemengoa 1985ko saiakeretan ere: " Ene ustez gauza ezberdinak dira arazo honetan politika, etika eta idazkera" zioelarik.
‎Iñaki Iñurrietak ere(" Marinel zaharrak", Habe, 1988, 128.al., 29 or.) eboluzio hortaz hitz egiten du Habeko iruzkinean: Sarrionandia ETAko militantea, alde batetik, baina bestetik" poeta eskisitoa, zaila, minoritarioa" zela eta binomio horren tentsioa ez zela nabari lehen poema liburuan, ez, harrigarria bada ere, Ni ez naiz hemengoa 1985ko saiakeretan ere : " Ene ustez gauza ezberdinak dira arazo honetan politika, etika eta idazkera" zioelarik.
‎Susako komentariogileak(" Marinel zaharrak", Susa, 1989, 2324 alea, 14 or.) ere bilakaera hau aipatzen du" Poeta erromantiko ederzalea, hizkuntzaren barruan jolas egiten zuena, metaliteraturaren gailur urrinetan etxeko karrajuan baino nasaiago ibiltzen zekiena, hori guztiori eta besterik ere bazen hura bera, berbera lehorrekoago agertzen zaigu hemengo olerkietan. Mingostu egiten du kartzelak.
‎Susako komentariogileak(" Marinel zaharrak", Susa, 1989, 2324 alea, 14 or.) ere bilakaera hau aipatzen du" Poeta erromantiko ederzalea, hizkuntzaren barruan jolas egiten zuena, metaliteraturaren gailur urrinetan etxeko karrajuan baino nasaiago ibiltzen zekiena, hori guztiori eta besterik ere bazen hura bera, berbera lehorrekoago agertzen zaigu hemengo olerkietan. Mingostu egiten du kartzelak.
‎Euskal poeten artean Lauaxeta eta Aresti hartzen ditu gogoan, atzerritarren artean aldiz, bera bezala kondenatuak izaniko Maiakovski eta François Villon. Arestik bezala bere eta bere lagunen bizimoldearen testigantza ematen duen poesia egiten duela dio Iñaki Aldekoak," oroimen flakuaren aurka jasotako testigantza" dela liburua, eta ildo beretik datorrela dio 1988an argitaratu berria zuen Marginalia liburua ere .
‎Jon Kortazarrek ere jasoa du Joseba Sarrionandiaren poetikan gertaturiko bilakaera honen berri. " Konpromezua eta kanpoko literatura" izeneko atalean (Laberintoaren oroimena, Baroja, Donostia, 1989 (97 or.) eta" Joven poesia vasca.
‎Militante bizitza eta poeta bizitza banatzeko eginkizuna planteatzen zuen elkarrizketa hartan. Geroxeago askoz poesia politikoagoa egin badu ere , ez zen horrela gertatu idazten hasi zenean. Bada poema politikorik, noski, bere Izuen gordelekuetan barrena liburuan, baina ez zen hau bere ardatza.
‎Bere lan horrek munduari buruzko ikuspegi kezkatua agertzen zuen poeta erakutsi zigun. Borroka armatuari buruzko poemak irakurrita ere , beti nabaritu zitzaion urrunketa nabaria, berehalakotasunetik urrunketa, bihozpena edo ironiaren bidez lortzen zuena. (...) Bere estilo eta irakurketa mundua Erromantizismo, Sinbolismo, Espresionismo, Surrealismo, Futurismotik Errealismo sozialistatik baino hurbilago dago.
‎Jon Kortazarrek Lurra eta Luma (1997) artikulu bilduman, liburuari eskainirikoan, haren moldaketa berria azpimarratzen du, Marinel zaharrak liburutik harturiko materialek, emendatuekin batean egituraturik, taxu berria hartzen dutela diosku. Sarrionandiaren liburuen irakurleari lehendik ezagun egingo zaizkion sinbolo eta gaiekin batera beste zenbait ere azaltzearekin, bizitza bera da poema hauetan azaltzen dena, bere aniztasun osoan. Alde batetik, tematikak zabaltzera egin duela esaten du eta adibidetzat aipatzen du lehengo liburuan heriotzak zentzu ideologikoa bazuen edo omenaldi poesiak egiten bazituen, oraingoan zabalera jotzen duela poetak, heriotza bera, bere heriotzaz eta hil ondokoaz hausnartzen duela.
‎Eta izan ere , iraganaren, orainaren eta geroaren ardatz kronologikoak ez dira kontzeptu exkluienteak beretzat, eta ideia hori aditzera ematera dator liburuaren egitura. Kirmen Uribek Insula adizkarian" Asalto a los cielos" izeneko artikuluan egoki adierazi zuen moduan, historiaren kronologia eta progresoaren kontzeptuak ez ditu aintzakotzat hartzen, T.S. Eliot ek bezala," Orainaldia eta iragana biak daude etorkizunean bildurik beharbada, eta etorkizuna berriz iraganean zegoen jadanik."
‎1983ko Eguberrietako amarauna poeman bertan zertarakoa are gordinagoa zen: " Baina zertarako egin poesia aro gaitz hauetan?" (33 or.). Sarrionandiak ez daki," baina ekin behar da zeren hobe da burrukatu eta galtzea/ galera aurrez onartzea baino" (52 or.). 1987ko Marinel zaharrak liburuan ere galdera bera da hitzaurrean" Zertarako poesia hondamen aro hauetan?" (8 or.). Oraingoan ordea, sasoi guztiak ez ote diren makalak galdetzen dio bere buruari, haatik ezinbestekoa dela pertsonarentzat kantatzea, itsasontziarentzat nabigatzea bezala. Bere kasuan, gainera, Coleridgeren marinel zaharrak bezala, inork entzuteko trenta handirik hartu nahi ez duen moduko kontuak esan behar ditu.
‎Aitzpea Azkorbebeitia ere bere saio kritiko luzean honela burutzen du literaturaren zereginari buruzko aipamena: " Sarrionandiarentzat ezinbestekoa da gizartea nahiz gure herriaren egoera aldatzeko ezinezkotasunaz konsziente izatea eta konsziente izanda aurrera egitea, saiatzea baita garrantzia daukana, saiatuz bizitzea:
‎Hamairu istorio labur dira eta ipuin bakoitzaren hasieran itzultzaileak egileen eta obren iruzkin eta aipamenak egiten ditu. Poesian bezala, narratiban ere Sarrionandiarengan Jon Miranderen eragina nabaritu genezake, aurrerago aipatuko ditugun bere lehenengo bi ipuinen estiloan eta taxuan ez ezik, umore beltzeko narrazio hauek itzultzeari ekin ziolako, zuberotarrak hasitako arloari jarraipena emanez. Bestalde, umore beltzeko ipuinen arloan badira zenbait adibide Sarrionandiaren ipuin originalen artean ere esate baterako," Ukabilka" ipuina Ifarraldeko orduak liburuan (1987).
‎Poesian bezala, narratiban ere Sarrionandiarengan Jon Miranderen eragina nabaritu genezake, aurrerago aipatuko ditugun bere lehenengo bi ipuinen estiloan eta taxuan ez ezik, umore beltzeko narrazio hauek itzultzeari ekin ziolako, zuberotarrak hasitako arloari jarraipena emanez. Bestalde, umore beltzeko ipuinen arloan badira zenbait adibide Sarrionandiaren ipuin originalen artean ere esate baterako," Ukabilka" ipuina Ifarraldeko orduak liburuan (1987).
‎Liburuaren hitzaurrea Txema Larreak egin zuen (13 or.) eta liburuaren zedarripena ere eskaintzen digu, zeharka bada ere," laberintoko egunkaria" dela esanaz. Izan ere, liburuak egunkari batean idatziriko hausnarketa laburren bilduma tankera baitu, egunkari bati dagokiona bezalakoa, eta liburuaren 1985eko edizioaren azalean bi data ageri dira, urtarrilak 17 eta uztailak 22, egunkariaren bi mugak zeintzuk diren zehaztuz.
‎Liburuaren hitzaurrea Txema Larreak egin zuen (13 or.) eta liburuaren zedarripena ere eskaintzen digu, zeharka bada ere ," laberintoko egunkaria" dela esanaz. Izan ere, liburuak egunkari batean idatziriko hausnarketa laburren bilduma tankera baitu, egunkari bati dagokiona bezalakoa, eta liburuaren 1985eko edizioaren azalean bi data ageri dira, urtarrilak 17 eta uztailak 22, egunkariaren bi mugak zeintzuk diren zehaztuz.
‎Liburuaren hitzaurrea Txema Larreak egin zuen (13 or.) eta liburuaren zedarripena ere eskaintzen digu, zeharka bada ere," laberintoko egunkaria" dela esanaz. Izan ere , liburuak egunkari batean idatziriko hausnarketa laburren bilduma tankera baitu, egunkari bati dagokiona bezalakoa, eta liburuaren 1985eko edizioaren azalean bi data ageri dira, urtarrilak 17 eta uztailak 22, egunkariaren bi mugak zeintzuk diren zehaztuz. " Laberinto" aren sinboloak berriz, liburuak duen egitura justifikatzen du, beste hainbat iradokizun bideratzeaz gain.
‎Laberinto honetan irteerarik ez, bizimodu merkatarira itzultzea salbu, eta irteera hau are eta urriagoa. Hau da, bada, Malcolm Lowryren mundua, edo Laberintoa eta eta poema batean dioenez gartzela, zeinetan gauza ederrenei ere funtsezko gabezia eta suntsidura bait darie".
‎Laberintoaren oroimena n Jon Kortazarrek ere , liburuaren zentzu orokorrari atxikirik, euskal poesia berriaren giro honek zuen oinarrizko kontzeptu filosofikoaren adierazletzat ematen du liburu hau, izaeraren ezabaketarena, alegia: " Gaurdaino Pott taldearen poeta eta obrarik gorena Atxaga eta bere Etiopia izan badira, teorikoa Sarrionandia gertatu da bere Ni ez naiz hemengoa izen profetikoa daraman liburuaren bidez.() Kartzelako egunerokoaren moduan eginik dagoen liburu honetan halere espetxeaz gutxi eta literaturaz asko mintzatzen dena Sarrionandiak bere literaturari oinarria ematen dio, Atxagaren pentsamendua argituz bide batez, Wittgenstein-en erlatibismo kutsuaren ildotik.() Autorearentzat beraz, ez dago objetiboki eskura daitekeen errealitaterik.
‎Ni ez naiz hemengoa", Literatur gazeta, 1 alea, 4 or.) iruzkin zabala eskaini dio liburuari. Genero aldetik klasifikagaitza egiten bazaio ere , teoria literarioaz eginiko zenbait saio labur azpimarratzen ditu liburuko alderdirik garrantzitsuentzat, eta literatur lan gutxi batzuk ere badirela gogoratzen du. Nagusi den alderdiari atxikirik, era arinean, askean eta elkarrekiko lotura esturik gabe antolaturiko saio motzak direla esaten du, eta nolabait metaliteraturaren alorrean jarraitzen duela dio Izuen... edo Narrazioak liburuetan bezalaxe.
‎Ni ez naiz hemengoa", Literatur gazeta, 1 alea, 4 or.) iruzkin zabala eskaini dio liburuari. Genero aldetik klasifikagaitza egiten bazaio ere, teoria literarioaz eginiko zenbait saio labur azpimarratzen ditu liburuko alderdirik garrantzitsuentzat, eta literatur lan gutxi batzuk ere badirela gogoratzen du. Nagusi den alderdiari atxikirik, era arinean, askean eta elkarrekiko lotura esturik gabe antolaturiko saio motzak direla esaten du, eta nolabait metaliteraturaren alorrean jarraitzen duela dio Izuen... edo Narrazioak liburuetan bezalaxe.
‎Kandelako kritikoak dioenez, Narrazioak ipuinetan kontaketa bera da nagusitzen dena, eta prosa poetikotik hurbil dabil kasu askotan, hain zuzen ere , oso harira eta ongi lotuta datozen konparazioak eransten dituelarik. Era berean esaten du liburuan erregistro barietatea sumatzen dela, autoreak aitortua baitu liburu honetan duen helburuetako bat euskarari literaturan bide berriak ibiltzen laguntzea duela.
‎Aldi berean, gogoratu behar da ipuinetan leku izen konkretuak eta zehatzak ere ageri direla leiendazkoekin bat ez datozenak, kontrastean bezala sartuak. Hain zuzen ere egilearen geografia pertsonalari hurbilen zaizkionak dira aipatzen dituen toki horiek, esate baterako, gai arturikoa duten ipuinetako bitan Durango eta Mugarra mendiko oinetan kokaturiko toki zehatzak aipatzen dira.
‎Aldi berean, gogoratu behar da ipuinetan leku izen konkretuak eta zehatzak ere ageri direla leiendazkoekin bat ez datozenak, kontrastean bezala sartuak. Hain zuzen ere egilearen geografia pertsonalari hurbilen zaizkionak dira aipatzen dituen toki horiek, esate baterako, gai arturikoa duten ipuinetako bitan Durango eta Mugarra mendiko oinetan kokaturiko toki zehatzak aipatzen dira.
‎Susako kritikoak(" Narrazioak", Susa, 1989, 23 alea, 8 or.) zera dio liburu honetako gaiei buruz: " Mundu ederrak eraikitzen laguntzekoa da hizkera hori (sirenak, marinel zaharra, geltoki desertuak, printzesak, e.a.) bai, egunekotik nahikoa urrun dagoen heinean." (9 or.) Iñigo Kaminok ere (" Joseba Sarrionandia. Narrazioak", Argia, I, 4 or) bide beretik jotzen du:
‎Gisa berean, poesiak ez du gizarte funtziorik Sarrionandiaren iritziz. Garai horretako elkarrizketetan eta liburuetan Sarrionandia, ETAko militante izateagatik kartzelan dagoelarik ere , olerkiak gizarte aldaeretan izan lezakeen eraginaz guztiz eszeptikoa da. Halere," Izuen gordelekuetan barrena" (Luma eta lurra, 1998) artikuluan, Jon Kortazarrek ohartzen du liburu honetan" badagoela borondate engagea Sarrionandiarengan, bereziki Irlandari buruzko poemetan." (68 or.).
‎5 Metaforaren lanketa guztiz metikulosoa egiten dela esaten du Jon Kortazarrek eta espresionismoranzko itzulia nagusitzen dela, hain zuzen ere Borgesek esan zuen moduan eginez: " Superar la realidad ambiente y elevar sobre una madeja sensorial y emotiva una ultrarealidad espiritual". c) Bizitzaren bidaia
‎Zazpi lekutara heltzen da ontzia: sorlekua edo abialekua baina baita helmuga ere ze Kavafis poetak dioen bezala eta honetan Sarrionandia estu estuan jarraitzen zaio" eduki ezazu beti Ithaca zeure buruan/ hara heltzen zarenean bete baita zure fatua". Berehala dator Paris mitikoa, imajinazioaren sormen hori; geroago Grezia, Lisboa, Irlanda, Praga eta, amaitzeko, erbestea.
‎Iñaki Aldekoaren iritziz, liburuak egiten dituen ebokazio literario guztien artean bi dira sinbolo nagusiak: ...esen bidaia, eta bestetik, Kavafis poetaren ziutatearen zama," beste leku eta beste hirien bila dabilen bidaiari nekatuak pentsatzen du" Ez duk aurkituko beste itsaso eta beste lurrik/ Ziutatea hirekin joango duk beti./ Betiko kaleetara itzuliko haiz/ Suburbio berdinetan helduko zaik edadea/ ze, ziutatea berbera baita beti/ etzak besterik bilatu/ etzegok/ Ezta hiretzako bide edo barkurik ere ." d) Bidaia literarioa
‎Labayru, 1998) oraindainokoan Sarrionandiaren obra osoaren ikuspegirik zabalena eta ondo ehundua argitaratua du, haren ideia poetikoen azterketarako" harrera teoria" ri atxikitako metodologia erabiliz. Liburu honi dagokionez, bere ustez, bidaia liburuaren egituraren bizkarrezurra bada ere ," poesia honen iturburuan dagoen deserrotzearen sentimenduaren ondorioa ere bada." (70 or.)" Poetak bilaketari ekiten dio, euskal literatura eta kultura lur agorrak eta panorama desolagarria" gertatzen omen zaizkiolako.
‎Labayru, 1998) oraindainokoan Sarrionandiaren obra osoaren ikuspegirik zabalena eta ondo ehundua argitaratua du, haren ideia poetikoen azterketarako" harrera teoria" ri atxikitako metodologia erabiliz. Liburu honi dagokionez, bere ustez, bidaia liburuaren egituraren bizkarrezurra bada ere," poesia honen iturburuan dagoen deserrotzearen sentimenduaren ondorioa ere bada." (70 or.)" Poetak bilaketari ekiten dio, euskal literatura eta kultura lur agorrak eta panorama desolagarria" gertatzen omen zaizkiolako.
‎Joseba Sarrionandiak liburuaren sarreran bertan adierazi bezala," literatura oro literaturaren literatura da", alegia, tradizio literarioaren oihartzunak islatzen ditu literatura orok. Gero bereziki aztertuko den Narrazioak liburuan ere irizpide honi beroni eusten dio Sarrionandiak, eta horretan eredu, maisu edo inspiratzaile dituen Kavafis, Pessoa, Auden eta XX. mendeko beste zenbait poeta handiren iritziko da, Iñaki Aldekoaren ustez: " Gure garaian poesia hoberenak literatur tradiziotik datozkigun isladak nahitaez errefraktatu behar ditu bere literaturan.
‎Jon Kortazarrek argitaraturiko beste bi artikulu ere aipagarri dira Sarrionandiaren lehenengo liburu honetako erreferentzia literarioen gai honi dagokionez, bata Idatz & Mintz (1982, 1, 34 or.) eta bestea Jakin aldizkarian (1982, 24 zk, 106 or.). Bietan garrantzia berezia ematen die, bi hitzaurreek, liburuaren hitzaurreak eta" bitakora kaiera" izeneko poemak, aditzera ematen duten kontzepzio literarioari," metaliteratura" ed...
‎Eraginei dagokienez, J. Kortazarrek Joseba Sarrionandiaren lehen poema hauek sentimentalismoarekin eta erromantizismoarekin zerikusia dutela deritzo, Ezra Pound eta Yeats poeten obrarekin lotzen du. (139 or.) Liburuaren kontzepzioa anbiziotsua dela esaten du, aberatsa dela, baina metaliteratura egitearen ondoriozko" liburuen hoztasuna" ere egozten dio. (141 or.) e) Estiloaz
‎Samuel Bekett ek esan zuen moduan" nothing is left to tell" ek (ez da esatekorik geratzen) bultzaturiko literatura egiten duen egile gazte honek esan beharrekoak" bestela" esaten jarraitzeko motibazioa aurkitzen du, halere. Hain zuzen ere " bestelako estilo" horixe da Sarrionandiaren irakurleek liburuan gehien estimatu zutena: liburuaren estilo zaindua eta kultua, aldi berean musikalitate nabaria eta leuntasuna edo samurtasuna ere deitu izan denaz ehundua.
‎Hain zuzen ere" bestelako estilo" horixe da Sarrionandiaren irakurleek liburuan gehien estimatu zutena: liburuaren estilo zaindua eta kultua, aldi berean musikalitate nabaria eta leuntasuna edo samurtasuna ere deitu izan denaz ehundua.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
ere 12.170 (80,12)
Lehen forma
ere 12.165 (80,08)
Ere 4 (0,03)
ERE 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
ere ez 445 (2,93)
ere bai 296 (1,95)
ere egin 171 (1,13)
ere ukan 100 (0,66)
ere egon 98 (0,65)
ere erabili 66 (0,43)
ere bada 61 (0,40)
ere aipatu 60 (0,39)
ere esan 53 (0,35)
ere bera 52 (0,34)
ere eman 52 (0,34)
ere ikusi 48 (0,32)
ere agertu 40 (0,26)
ere ezin 37 (0,24)
ere hartu 34 (0,22)
ere jakin 31 (0,20)
ere ezagutu 29 (0,19)
ere oso 28 (0,18)
ere ageri 26 (0,17)
ere literatura 26 (0,17)
ere beste 25 (0,16)
ere hori 24 (0,16)
ere eragin 23 (0,15)
ere asko 22 (0,14)
ere entzun 22 (0,14)
ere euskal 22 (0,14)
ere gertatu 21 (0,14)
ere heldu 21 (0,14)
ere aldatu 20 (0,13)
ere bat 20 (0,13)
ere ekarri 20 (0,13)
ere euskara 20 (0,13)
ere ezagun 20 (0,13)
ere irakurri 20 (0,13)
ere argitaratu 19 (0,13)
ere etorri 19 (0,13)
ere idatzi 19 (0,13)
ere sartu 19 (0,13)
ere hala 18 (0,12)
ere hitz 18 (0,12)
ere landu 18 (0,12)
ere ba 17 (0,11)
ere eduki 17 (0,11)
ere antzeko 16 (0,11)
ere ezta 16 (0,11)
ere deitu 15 (0,10)
ere lan 15 (0,10)
ere sortu 15 (0,10)
ere ugari 15 (0,10)
ere aurkitu 14 (0,09)
ere berdin 14 (0,09)
ere kontu 14 (0,09)
ere etxe 13 (0,09)
ere gu 13 (0,09)
ere horrela 13 (0,09)
ere jaso 13 (0,09)
ere lagundu 13 (0,09)
ere aski 12 (0,08)
ere azaldu 12 (0,08)
ere azpimarratu 12 (0,08)
ere gehiago 12 (0,08)
ere hainbat 12 (0,08)
ere joan 12 (0,08)
ere modu 12 (0,08)
ere ulertu 12 (0,08)
ere adierazi 11 (0,07)
ere aintzat 11 (0,07)
ere bi 11 (0,07)
ere bide 11 (0,07)
ere gai 11 (0,07)
ere gero 11 (0,07)
ere gorde 11 (0,07)
ere hor 11 (0,07)
ere hura 11 (0,07)
ere liburu 11 (0,07)
ere ni 11 (0,07)
ere pertsonaia 11 (0,07)
ere utzi 11 (0,07)
ere azken 10 (0,07)
ere bigarren 10 (0,07)
ere erakutsi 10 (0,07)
ere eskaini 10 (0,07)
ere galdu 10 (0,07)
ere garai 10 (0,07)
ere gauza 10 (0,07)
ere guzti 10 (0,07)
Konbinazioak (3 lema)
ere ez ukan 31 (0,20)
ere ez egon 29 (0,19)
ere ez jakin 26 (0,17)
ere hitz egin 9 (0,06)
ere aldatu egin 8 (0,05)
ere bat etorri 8 (0,05)
ere euskal literatura 8 (0,05)
ere ez ote 8 (0,05)
ere ezin ukan 8 (0,05)
ere kontu hartu 8 (0,05)
ere aintzat hartu 7 (0,05)
ere bat egin 7 (0,05)
ere egin ez 7 (0,05)
ere ez ei 6 (0,04)
ere gauza bera 6 (0,04)
ere hor egon 6 (0,04)
ere aurkitu ezan 5 (0,03)
ere egon egon 5 (0,03)
ere ez eduki 5 (0,03)
ere ukan bera 5 (0,03)
ere aintzat hartz 4 (0,03)
ere beste horrenbeste 4 (0,03)
ere bide bera 4 (0,03)
ere esan gabe 4 (0,03)
ere ez egin 4 (0,03)
ere ikusi ez 4 (0,03)
ere ikusi ezan 4 (0,03)
ere liburu hau 4 (0,03)
ere ulertu behar 4 (0,03)
ere aipatu behar 3 (0,02)
ere ba zira 3 (0,02)
ere bada literatura 3 (0,02)
ere egin barik 3 (0,02)
ere egin behar 3 (0,02)
ere egin ezan 3 (0,02)
ere eman behar 3 (0,02)
ere esan barik 3 (0,02)
ere esan nahi 3 (0,02)
ere ez esan 3 (0,02)
ere ez omen 3 (0,02)
ere ezin esan 3 (0,02)
ere gai nagusi 3 (0,02)
ere hala egin 3 (0,02)
ere hala egon 3 (0,02)
ere hala gertatu 3 (0,02)
ere hartu ezan 3 (0,02)
ere lan egin 3 (0,02)
ere oso presente 3 (0,02)
ere pertsonaia bat 3 (0,02)
ere pertsonaia nagusi 3 (0,02)
ere ageri ukan 2 (0,01)
ere agertu den 2 (0,01)
ere agertu ez 2 (0,01)
ere aipatu egin 2 (0,01)
ere antzeko prozesu 2 (0,01)
ere aski interesgarri 2 (0,01)
ere azken hamarkada 2 (0,01)
ere azken hiru 2 (0,01)
ere ba eduki 2 (0,01)
ere ba ei 2 (0,01)
ere ba omen 2 (0,01)
ere ba ukan 2 (0,01)
ere bai agian 2 (0,01)
ere bai batzuetan 2 (0,01)
ere bai ulertu 2 (0,01)
ere bera buru 2 (0,01)
ere bera egin 2 (0,01)
ere bera emazte 2 (0,01)
ere bera gizontasun 2 (0,01)
ere berdin egin 2 (0,01)
ere beste hainbeste 2 (0,01)
ere egin ahal 2 (0,01)
ere egin ei 2 (0,01)
ere egin jakin 2 (0,01)
ere egin nahi 2 (0,01)
ere egin ohi 2 (0,01)
ere egon behar 2 (0,01)
ere egon ei 2 (0,01)
ere ekarri esan 2 (0,01)
ere eragin ezan 2 (0,01)
ere eragin ukan 2 (0,01)
ere esan behar 2 (0,01)
ere esan ezan 2 (0,01)
ere esan ohi 2 (0,01)
ere esan ukan 2 (0,01)
ere euskal jatorri 2 (0,01)
ere ez ezan 2 (0,01)
ere ez pentsatu 2 (0,01)
ere ezagutu ahal 2 (0,01)
ere ezagutu behar 2 (0,01)
ere ezin ezan 2 (0,01)
ere ezta axola 2 (0,01)
ere gai bera 2 (0,01)
ere gai hori 2 (0,01)
ere galdu egin 2 (0,01)
ere guzti aldatu 2 (0,01)
ere hainbat bertso 2 (0,01)
ere hartu ohi 2 (0,01)
ere hitz esan 2 (0,01)
ere ikusi behar 2 (0,01)
ere ikusi nahi 2 (0,01)
ere irakurri ezan 2 (0,01)
ere jakin ez 2 (0,01)
ere lagundu ezan 2 (0,01)
ere lan hau 2 (0,01)
ere lan hori 2 (0,01)
ere landu behar 2 (0,01)
ere landu behin 2 (0,01)
ere literatura konparatu 2 (0,01)
ere ni axola 2 (0,01)
ere oso gaizki 2 (0,01)
ere oso interesgarri 2 (0,01)
ere oso lotu 2 (0,01)
ere pertsonaia barne 2 (0,01)
ere ukan begietan 2 (0,01)
ere ukan zer 2 (0,01)
ere adierazi aukera 1 (0,01)
ere ageri atera 1 (0,01)
ere agertu ei 1 (0,01)
ere agertu hasi 1 (0,01)
ere aipatu ez 1 (0,01)
ere aipatu nahi 1 (0,01)
ere aldatu joan 1 (0,01)
ere aldatu ote 1 (0,01)
ere aldatu zu 1 (0,01)
ere antzeko basakeria 1 (0,01)
ere antzeko begitazio 1 (0,01)
ere antzeko eduki 1 (0,01)
ere antzeko ehiza 1 (0,01)
ere antzeko ekitaldi 1 (0,01)
ere antzeko eragin 1 (0,01)
ere antzeko ideia 1 (0,01)
ere antzeko ingurune 1 (0,01)
ere antzeko iritzi 1 (0,01)
ere antzeko kritika 1 (0,01)
ere antzeko ondorio 1 (0,01)
ere antzeko sentimendu 1 (0,01)
ere antzeko uste 1 (0,01)
ere antzeko zerbait 1 (0,01)
ere argitaratu gai 1 (0,01)
ere argitaratu hasi 1 (0,01)
ere argitaratu ordu 1 (0,01)
ere aski agerian 1 (0,01)
ere aski aktibo 1 (0,01)
ere aski antiklerikal 1 (0,01)
ere aski disko 1 (0,01)
ere aski ez 1 (0,01)
ere aski kritiko 1 (0,01)
ere aski labur 1 (0,01)
ere aski presente 1 (0,01)
ere aski zeregin 1 (0,01)
ere aski zuzen 1 (0,01)
ere asko azaldu 1 (0,01)
ere asko egon 1 (0,01)
ere asko ei 1 (0,01)
ere asko erabili 1 (0,01)
ere asko eragin 1 (0,01)
ere asko erreferentzia 1 (0,01)
ere asko etorri 1 (0,01)
ere asko gauza 1 (0,01)
ere asko iruditu 1 (0,01)
ere asko jaitsi 1 (0,01)
ere asko lagundu 1 (0,01)
ere asko maite 1 (0,01)
ere asko oraindino 1 (0,01)
ere asko samar 1 (0,01)
ere asko zerbait 1 (0,01)
ere aurkitu ahal 1 (0,01)
ere aurkitu ez 1 (0,01)
ere aurkitu senidetasun 1 (0,01)
ere azaldu ari 1 (0,01)
ere azaldu ezan 1 (0,01)
ere azken bat 1 (0,01)
ere azken fusil 1 (0,01)
ere azken jo 1 (0,01)
ere azken ordu 1 (0,01)
ere azken zenbaki 1 (0,01)
ere azken zer 1 (0,01)
ere azpimarratu behar 1 (0,01)
ere azpimarratu egin 1 (0,01)
ere azpimarratu lagundu 1 (0,01)
ere azpimarratu nahi 1 (0,01)
ere azpimarratu saiatu 1 (0,01)
ere ba den 1 (0,01)
ere ba egon 1 (0,01)
ere ba jakin 1 (0,01)
ere ba ote 1 (0,01)
ere bada aipagarri 1 (0,01)
ere bada askatasun 1 (0,01)
ere bada beti 1 (0,01)
ere bada bukatu 1 (0,01)
ere bada etxe 1 (0,01)
ere bada ezbehar 1 (0,01)
ere bada gu 1 (0,01)
ere bada hasiera 1 (0,01)
ere bada honelako 1 (0,01)
ere bada hori 1 (0,01)
ere bada idazle 1 (0,01)
ere bada ironia 1 (0,01)
ere bada lor 1 (0,01)
ere bada narrazio 1 (0,01)
ere bada nobela 1 (0,01)
ere bada nolaz 1 (0,01)
ere bada pasarte 1 (0,01)
ere bada poesia 1 (0,01)
ere bada proposamen 1 (0,01)
ere bada protagonista 1 (0,01)
ere bada testu 1 (0,01)
ere bada Torrealdai 1 (0,01)
ere bada zenbait 1 (0,01)
ere bai abesti 1 (0,01)
ere bai adin 1 (0,01)
ere bai aspaldiko 1 (0,01)
ere bai baina 1 (0,01)
ere bai bakoitz 1 (0,01)
ere bai batzuk 1 (0,01)
ere bai bera 1 (0,01)
ere bai berak 1 (0,01)
ere bai espiritu 1 (0,01)
ere bai gomendatu 1 (0,01)
ere bai gu 1 (0,01)
ere bai guraso 1 (0,01)
ere bai haiek 1 (0,01)
ere bai hura 1 (0,01)
ere bai irakasle 1 (0,01)
ere bai irakurle 1 (0,01)
ere bai iruditu 1 (0,01)
ere bai itzulpen 1 (0,01)
ere bai kasu 1 (0,01)
ere bai komiki 1 (0,01)
ere bai lehenengo 1 (0,01)
ere bai nahiko 1 (0,01)
ere bai nahiz 1 (0,01)
ere bai naski 1 (0,01)
ere bai ni 1 (0,01)
ere bai orain 1 (0,01)
ere bai sarri 1 (0,01)
ere bai zazpi 1 (0,01)
ere bai zer 1 (0,01)
ere bai ziurrenik 1 (0,01)
ere bat baino 1 (0,01)
ere bat beste 1 (0,01)
ere bat jarri 1 (0,01)
ere bat muinkide 1 (0,01)
ere bera adin 1 (0,01)
ere bera aipamen 1 (0,01)
ere bera alaba 1 (0,01)
ere bera amatasun 1 (0,01)
ere bera aztarna 1 (0,01)
ere bera baino 1 (0,01)
ere bera bakarrik 1 (0,01)
ere bera bide 1 (0,01)
ere bera burusoil 1 (0,01)
ere bera ekin 1 (0,01)
ere bera epilogo 1 (0,01)
ere bera eredu 1 (0,01)
ere bera erru 1 (0,01)
ere bera eskatu 1 (0,01)
ere bera familiako 1 (0,01)
ere bera garrantzi 1 (0,01)
ere bera gogoeta 1 (0,01)
ere bera harri 1 (0,01)
ere bera harta 1 (0,01)
ere bera heroi 1 (0,01)
ere bera hizkuntza 1 (0,01)
ere bera ibilbide 1 (0,01)
ere bera ikasle 1 (0,01)
ere bera irakurri 1 (0,01)
ere bera iritzi 1 (0,01)
ere bera jaioterri 1 (0,01)
ere bera jardunean 1 (0,01)
ere bera jaso 1 (0,01)
ere bera kontura 1 (0,01)
ere bera lan 1 (0,01)
ere bera leku 1 (0,01)
ere bera literaturgintza 1 (0,01)
ere bera mespretxatu 1 (0,01)
ere bera ondoan 1 (0,01)
ere bera paraje 1 (0,01)
ere bera sabel 1 (0,01)
ere bera saio 1 (0,01)
ere bera tamaina 1 (0,01)
ere bera tesi 1 (0,01)
ere bera zailtasun 1 (0,01)
ere berdin berdin 1 (0,01)
ere berdin eskapatu 1 (0,01)
ere berdin gertatu 1 (0,01)
ere berdin jarraitu 1 (0,01)
ere berdin moldatu 1 (0,01)
ere beste baino 1 (0,01)
ere beste bat 1 (0,01)
ere beste bertsio 1 (0,01)
ere beste bost 1 (0,01)
ere beste ezberdin 1 (0,01)
ere beste gutxiespen 1 (0,01)
ere beste hamar 1 (0,01)
ere beste horrenbesteko 1 (0,01)
ere beste ideia 1 (0,01)
ere beste ildo 1 (0,01)
ere beste ispilutzar 1 (0,01)
ere beste kontzientziazio 1 (0,01)
ere beste lan 1 (0,01)
ere beste lore 1 (0,01)
ere beste momentu 1 (0,01)
ere beste mundu 1 (0,01)
ere beste nonbaitera 1 (0,01)
ere beste norbait 1 (0,01)
ere beste pertsonaia 1 (0,01)
ere bi arrazoi 1 (0,01)
ere bi atsegin 1 (0,01)
ere bi emakume 1 (0,01)
ere bi eskola 1 (0,01)
ere bi funtzio 1 (0,01)
ere bi guraso 1 (0,01)
ere bi kritikari 1 (0,01)
ere bi mundu 1 (0,01)
ere bi plano 1 (0,01)
ere bi serie 1 (0,01)
ere bi zati 1 (0,01)
ere bide baino 1 (0,01)
ere bide bazter 1 (0,01)
ere bide bertsu 1 (0,01)
ere bide galdu 1 (0,01)
ere bide hori 1 (0,01)
ere bide zabaldu 1 (0,01)
ere bigarren eleberri 1 (0,01)
ere bigarren hau 1 (0,01)
ere bigarren hezkuntza 1 (0,01)
ere bigarren kontaketa 1 (0,01)
ere bigarren liburu 1 (0,01)
ere bigarren nobela 1 (0,01)
ere bigarren pertsona 1 (0,01)
ere bigarren zutabe 1 (0,01)
ere deitu ohi 1 (0,01)
ere eduki eduki 1 (0,01)
ere eduki euskal 1 (0,01)
ere eduki ez 1 (0,01)
ere eduki ezagutu 1 (0,01)
ere eduki gauza 1 (0,01)
ere eduki lehenago 1 (0,01)
ere eduki oso 1 (0,01)
ere egin area 1 (0,01)
ere egin azkeneko 1 (0,01)
ere egin bide 1 (0,01)
ere egin bihar 1 (0,01)
ere egin den 1 (0,01)
ere egin edari 1 (0,01)
ere egin eguneko 1 (0,01)
ere egin emazte 1 (0,01)
ere egin gabe 1 (0,01)
ere egin gai 1 (0,01)
ere egin hain 1 (0,01)
ere egin hasi 1 (0,01)
ere egin hasiera 1 (0,01)
ere egin horregatik 1 (0,01)
ere egin hura 1 (0,01)
ere egin jan 1 (0,01)
ere egin lokatu 1 (0,01)
ere egin ohiko 1 (0,01)
ere egin ote 1 (0,01)
ere egin proposamen 1 (0,01)
ere egin ukan 1 (0,01)
ere egin Unax 1 (0,01)
ere egin zer 1 (0,01)
ere egon argi 1 (0,01)
ere egon auzi 1 (0,01)
ere egon bat 1 (0,01)
ere egon berriz 1 (0,01)
ere egon beste 1 (0,01)
ere egon ez 1 (0,01)
ere egon ganadu 1 (0,01)
ere egon harri 1 (0,01)
ere egon irakasle 1 (0,01)
ere egon jakin 1 (0,01)
ere egon liburu 1 (0,01)
ere egon ni 1 (0,01)
ere egon nolabaiteko 1 (0,01)
ere egon obra 1 (0,01)
ere egon ohi 1 (0,01)
ere egon parte 1 (0,01)
ere egon posdata 1 (0,01)
ere egon problematika 1 (0,01)
ere egon Sarrionandia 1 (0,01)
ere ekarri argitasun 1 (0,01)
ere ekarri baieztatu 1 (0,01)
ere ekarri etnografiko 1 (0,01)
ere ekarri ezan 1 (0,01)
ere ekarri tropikal 1 (0,01)
ere eman ari 1 (0,01)
ere eman dieta 1 (0,01)
ere eman ez 1 (0,01)
ere eman nahi 1 (0,01)
ere eman ohi 1 (0,01)
ere eman zerbitzu 1 (0,01)
ere entzun al 1 (0,01)
ere entzun ei 1 (0,01)
ere entzun futbol 1 (0,01)
ere entzun gabeko 1 (0,01)
ere entzun nahi 1 (0,01)
ere entzun uste 1 (0,01)
ere erabili ahal 1 (0,01)
ere erabili euskara 1 (0,01)
ere erabili ezan 1 (0,01)
ere erabili joera 1 (0,01)
ere eragin argi 1 (0,01)
ere eragin hasi 1 (0,01)
ere eragin nahi 1 (0,01)
ere eragin positibo 1 (0,01)
ere erakutsi ahalegin 1 (0,01)
ere erakutsi bezala 1 (0,01)
ere erakutsi gura 1 (0,01)
ere erakutsi omen 1 (0,01)
ere erakutsi orain 1 (0,01)
ere esan aldatu 1 (0,01)
ere esan baterako 1 (0,01)
ere esan bezala 1 (0,01)
ere esan Espainia 1 (0,01)
ere esan gogo 1 (0,01)
ere eskaini bokazio 1 (0,01)
ere etorri Braga 1 (0,01)
ere etorri korronte 1 (0,01)
ere etorri lan 1 (0,01)
ere etxe babes 1 (0,01)
ere etxe batu 1 (0,01)
ere etxe eduki 1 (0,01)
ere etxe egin 1 (0,01)
ere etxe eragin 1 (0,01)
ere etxe etxe 1 (0,01)
ere etxe gutxi 1 (0,01)
ere etxe gutxitan 1 (0,01)
ere etxe guzti 1 (0,01)
ere etxe ikasle 1 (0,01)
ere etxe irten 1 (0,01)
ere etxe joan 1 (0,01)
ere etxe parte 1 (0,01)
ere euskal abangoardia 1 (0,01)
ere euskal gai 1 (0,01)
ere euskal herri 1 (0,01)
ere euskal hiztun 1 (0,01)
ere euskal idazle 1 (0,01)
ere euskal izen 1 (0,01)
ere euskal kultura 1 (0,01)
ere euskal leku 1 (0,01)
ere euskal liburugintza 1 (0,01)
ere euskal narratiba 1 (0,01)
ere euskal pilota 1 (0,01)
ere euskal substratu 1 (0,01)
ere euskara atxikimendu 1 (0,01)
ere euskara batu 1 (0,01)
ere euskara bertsio 1 (0,01)
ere euskara bizitza 1 (0,01)
ere euskara egin 1 (0,01)
ere euskara entzun 1 (0,01)
ere euskara galdu 1 (0,01)
ere euskara heldu 1 (0,01)
ere euskara ibili 1 (0,01)
ere euskara idatzi 1 (0,01)
ere euskara itzuli 1 (0,01)
ere euskara jakin 1 (0,01)
ere euskara kantatu 1 (0,01)
ere euskara koofizialtasun 1 (0,01)
ere euskara lehen 1 (0,01)
ere euskara literaturgintza 1 (0,01)
ere euskara militantzia 1 (0,01)
ere euskara normalizazio 1 (0,01)
ere euskara prozesu 1 (0,01)
ere euskara saiakera 1 (0,01)
ere ez aisialdi 1 (0,01)
ere ez al 1 (0,01)
ere ez aska 1 (0,01)
ere ez basatza 1 (0,01)
ere ez bat 1 (0,01)
ere ez edozer 1 (0,01)
ere ez entzun 1 (0,01)
ere ez espainol 1 (0,01)
ere ez gaixo 1 (0,01)
ere ez gehiago 1 (0,01)
ere ez gizarte 1 (0,01)
ere ez gogoratu 1 (0,01)
ere ez hori 1 (0,01)
ere ez ikasle 1 (0,01)
ere ez iraun 1 (0,01)
ere ez izate 1 (0,01)
ere ez jakinean 1 (0,01)
ere ez jende 1 (0,01)
ere ez joan 1 (0,01)
ere ez kondenatu 1 (0,01)
ere ez mahai 1 (0,01)
ere ez ontsa 1 (0,01)
ere ez soilik 1 (0,01)
ere ez sutondo 1 (0,01)
ere ez trukatu 1 (0,01)
ere ez zelako 1 (0,01)
ere ez zeru 1 (0,01)
ere ezagun ukan 1 (0,01)
ere ezagutu egin 1 (0,01)
ere ezagutu zelako 1 (0,01)
ere ezin ahaztu 1 (0,01)
ere ezin bereizi 1 (0,01)
ere ezin erre 1 (0,01)
ere ezin eskuratu 1 (0,01)
ere ezin igarri 1 (0,01)
ere ezin jasan 1 (0,01)
ere ezin kendu 1 (0,01)
ere ezin sinetsi 1 (0,01)
ere ezin zehaztu 1 (0,01)
ere ezta bat 1 (0,01)
ere ezta bera 1 (0,01)
ere ezta etorri 1 (0,01)
ere ezta gertatu 1 (0,01)
ere ezta heia 1 (0,01)
ere ezta ikusi 1 (0,01)
ere gai bakoitz 1 (0,01)
ere gai hau 1 (0,01)
ere gai jakin 1 (0,01)
ere galdu ari 1 (0,01)
ere galdu botika 1 (0,01)
ere galdu ez 1 (0,01)
ere galdu joan 1 (0,01)
ere galdu nahi 1 (0,01)
ere galdu ordaindu 1 (0,01)
ere garai alderdi 1 (0,01)
ere garai bat 1 (0,01)
ere garai egoera 1 (0,01)
ere garai euskal 1 (0,01)
ere garai harta 1 (0,01)
ere garai hori 1 (0,01)
ere garai horixe 1 (0,01)
ere garai hura 1 (0,01)
ere garai mugarri 1 (0,01)
ere gauza bat 1 (0,01)
ere gauza eder 1 (0,01)
ere gauza ez 1 (0,01)
ere gehiago batxilergo 1 (0,01)
ere gehiago gura 1 (0,01)
ere gehiago ikasi 1 (0,01)
ere gehiago kontatu 1 (0,01)
ere gehiago lotu 1 (0,01)
ere gehiago zeren 1 (0,01)
ere gertatu ahal 1 (0,01)
ere gertatu behar 1 (0,01)
ere gertatu ez 1 (0,01)
ere gorde egin 1 (0,01)
ere gu bahe 1 (0,01)
ere gu baserri 1 (0,01)
ere gu corpus 1 (0,01)
ere gu egon 1 (0,01)
ere gu eliza 1 (0,01)
ere gu hizkuntza 1 (0,01)
ere gu kulpa 1 (0,01)
ere gu omen 1 (0,01)
ere gu ondare 1 (0,01)
ere gu pagatu 1 (0,01)
ere gu zordun 1 (0,01)
ere guzti atzemangarri 1 (0,01)
ere guzti bat 1 (0,01)
ere guzti bestelako 1 (0,01)
ere guzti errealista 1 (0,01)
ere guzti galdu 1 (0,01)
ere guzti ohiko 1 (0,01)
ere guzti posible 1 (0,01)
ere guzti ukan 1 (0,01)
ere hainbat aldiz 1 (0,01)
ere hainbat azalpen 1 (0,01)
ere hainbat ikerketa 1 (0,01)
ere hainbat ipuin 1 (0,01)
ere hainbat istorio 1 (0,01)
ere hainbat jende 1 (0,01)
ere hainbat kontu 1 (0,01)
ere hainbat pairatu 1 (0,01)
ere hala adierazi 1 (0,01)
ere hala agertu 1 (0,01)
ere hala aitortu 1 (0,01)
ere hala delako 1 (0,01)
ere hala ikusi 1 (0,01)
ere hala jokatu 1 (0,01)
ere hartu behar 1 (0,01)
ere hartu ez 1 (0,01)
ere hartu utzi 1 (0,01)
ere heldu behar 1 (0,01)
ere heldu funtsezko 1 (0,01)
ere heldu jakin 1 (0,01)
ere hitz bat 1 (0,01)
ere hitz bera 1 (0,01)
ere hitz berau 1 (0,01)
ere hitz erraz 1 (0,01)
ere hitz gogor 1 (0,01)
ere hitz neurtu 1 (0,01)
ere hor eduki 1 (0,01)
ere hor iraun 1 (0,01)
ere hor nonbait 1 (0,01)
ere hor zehar 1 (0,01)
ere hor zere 1 (0,01)
ere hori adierazi 1 (0,01)
ere hori aipatu 1 (0,01)
ere hori azaldu 1 (0,01)
ere hori bakarrik 1 (0,01)
ere hori bera 1 (0,01)
ere hori berretsi 1 (0,01)
ere hori egon 1 (0,01)
ere hori eragin 1 (0,01)
ere hori erantzun 1 (0,01)
ere hori erraztasun 1 (0,01)
ere hori ez 1 (0,01)
ere hori garrantzi 1 (0,01)
ere hori hasi 1 (0,01)
ere hori hauteskunde 1 (0,01)
ere hori heldu 1 (0,01)
ere hori jabe 1 (0,01)
ere hori kontzientzia 1 (0,01)
ere hori lekukotza 1 (0,01)
ere hori lotu 1 (0,01)
ere hori parte 1 (0,01)
ere hori txertatu 1 (0,01)
ere horrela adierazi 1 (0,01)
ere horrela aitortu 1 (0,01)
ere horrela aurkeztu 1 (0,01)
ere horrela gertatu 1 (0,01)
ere horrela hil 1 (0,01)
ere horrela idatzi 1 (0,01)
ere horrela pentsatu 1 (0,01)
ere horrela zaletu 1 (0,01)
ere hura balizko 1 (0,01)
ere hura begi 1 (0,01)
ere hura bezero 1 (0,01)
ere hura eraman 1 (0,01)
ere hura etxe 1 (0,01)
ere hura pentsamolde 1 (0,01)
ere hura polizia 1 (0,01)
ere hura urruti 1 (0,01)
ere idatzi egon 1 (0,01)
ere idatzi ohi 1 (0,01)
ere ikusi berak 1 (0,01)
ere ikusi eurak 1 (0,01)
ere ikusi euskal 1 (0,01)
ere ikusi ukan 1 (0,01)
ere ikusi zira 1 (0,01)
ere irakurri behar 1 (0,01)
ere irakurri etorri 1 (0,01)
ere irakurri pasio 1 (0,01)
ere irakurri urte 1 (0,01)
ere jakin baina 1 (0,01)
ere jakin behin 1 (0,01)
ere jakin bera 1 (0,01)
ere jakin ekin 1 (0,01)
ere jakin eman 1 (0,01)
ere jakin ezan 1 (0,01)
ere jakin gai 1 (0,01)
ere jakin gain 1 (0,01)
ere jakin gauza 1 (0,01)
ere jakin hori 1 (0,01)
ere jakin horrenbeste 1 (0,01)
ere jakin pazientzia 1 (0,01)
ere jakin txar 1 (0,01)
ere jaso behar 1 (0,01)
ere jaso gutxi 1 (0,01)
ere jaso ukan 1 (0,01)
ere joan egin 1 (0,01)
ere joan taldean 1 (0,01)
ere kontu eduki 1 (0,01)
ere kontu hartz 1 (0,01)
ere kontu idatzi 1 (0,01)
ere lagundu ezin 1 (0,01)
ere lan asko 1 (0,01)
ere lan erabili 1 (0,01)
ere lan handi 1 (0,01)
ere lan ito 1 (0,01)
ere lan sano 1 (0,01)
ere lan utzi 1 (0,01)
ere landu ahal 1 (0,01)
ere landu egin 1 (0,01)
ere landu lehenetsi 1 (0,01)
ere liburu argitaratu 1 (0,01)
ere liburu aurkeztu 1 (0,01)
ere liburu beste 1 (0,01)
ere liburu bukaera 1 (0,01)
ere liburu iruzkin 1 (0,01)
ere liburu zerbait 1 (0,01)
ere literatura anglo 1 (0,01)
ere literatura apustu 1 (0,01)
ere literatura arlo 1 (0,01)
ere literatura autonomia 1 (0,01)
ere literatura bat 1 (0,01)
ere literatura baztertu 1 (0,01)
ere literatura didaktika 1 (0,01)
ere literatura eder 1 (0,01)
ere literatura egin 1 (0,01)
ere literatura esparru 1 (0,01)
ere literatura gogo 1 (0,01)
ere literatura ikertzaile 1 (0,01)
ere literatura kaier 1 (0,01)
ere literatura kanon 1 (0,01)
ere literatura lan 1 (0,01)
ere literatura landu 1 (0,01)
ere literatura postmodernista 1 (0,01)
ere literatura programazio 1 (0,01)
ere literatura sortu 1 (0,01)
ere literatura tertulia 1 (0,01)
ere literatura txertatu 1 (0,01)
ere literatura unibertsal 1 (0,01)
ere literatura zaletu 1 (0,01)
ere modu bat 1 (0,01)
ere modu bera 1 (0,01)
ere modu berezi 1 (0,01)
ere modu berri 1 (0,01)
ere modu ezberdin 1 (0,01)
ere modu hori 1 (0,01)
ere modu kritiko 1 (0,01)
ere modu nabarmen 1 (0,01)
ere modu negatibo 1 (0,01)
ere modu patologiko 1 (0,01)
ere modu positibo 1 (0,01)
ere ni batera 1 (0,01)
ere ni ezin 1 (0,01)
ere ni kasu 1 (0,01)
ere ni lagun 1 (0,01)
ere ni lurralde 1 (0,01)
ere ni poetiko 1 (0,01)
ere ni politiko 1 (0,01)
ere ni zuek 1 (0,01)
ere oso apropos 1 (0,01)
ere oso atsegin 1 (0,01)
ere oso bat 1 (0,01)
ere oso beharrezko 1 (0,01)
ere oso bera 1 (0,01)
ere oso berri 1 (0,01)
ere oso bizipen 1 (0,01)
ere oso emankor 1 (0,01)
ere oso ezberdin 1 (0,01)
ere oso gogoko 1 (0,01)
ere oso gutxi 1 (0,01)
ere oso hurbil 1 (0,01)
ere oso inportante 1 (0,01)
ere oso mugatu 1 (0,01)
ere oso ohitura 1 (0,01)
ere oso pozik 1 (0,01)
ere oso trebe 1 (0,01)
ere oso txiki 1 (0,01)
ere oso urri 1 (0,01)
ere pertsonaia gidatu 1 (0,01)
ere pertsonaia karakterizazio 1 (0,01)
ere pertsonaia literario 1 (0,01)
ere sartu behar 1 (0,01)
ere sartu ei 1 (0,01)
ere sartu ezan 1 (0,01)
ere sortu den 1 (0,01)
ere sortu eskaini 1 (0,01)
ere sortu etzan 1 (0,01)
ere sortu gai 1 (0,01)
ere ugari erabili 1 (0,01)
ere ukan agerpen 1 (0,01)
ere ukan aitortu 1 (0,01)
ere ukan aldaezintasun 1 (0,01)
ere ukan aldizkari 1 (0,01)
ere ukan ama 1 (0,01)
ere ukan asko 1 (0,01)
ere ukan aztergai 1 (0,01)
ere ukan batzuetan 1 (0,01)
ere ukan belar 1 (0,01)
ere ukan dezente 1 (0,01)
ere ukan egin 1 (0,01)
ere ukan emazte 1 (0,01)
ere ukan eragin 1 (0,01)
ere ukan erantzukizun 1 (0,01)
ere ukan esan 1 (0,01)
ere ukan eurak 1 (0,01)
ere ukan ezkondu 1 (0,01)
ere ukan garrantzi 1 (0,01)
ere ukan gaur 1 (0,01)
ere ukan gizon 1 (0,01)
ere ukan gu 1 (0,01)
ere ukan halako 1 (0,01)
ere ukan harreman 1 (0,01)
ere ukan hori 1 (0,01)
ere ukan ikertzaile 1 (0,01)
ere ukan konpetentzia 1 (0,01)
ere ukan kontrako 1 (0,01)
ere ukan liburu 1 (0,01)
ere ukan nahiko 1 (0,01)
ere ukan ohartarazi 1 (0,01)
ere ukan ohartu 1 (0,01)
ere ukan ohitura 1 (0,01)
ere ukan orain 1 (0,01)
ere ukan oraindik 1 (0,01)
ere ukan pare 1 (0,01)
ere ukan salatu 1 (0,01)
ere ukan seinalatu 1 (0,01)
ere ukan sinetsi 1 (0,01)
ere ukan susmo 1 (0,01)
ere ukan testu 1 (0,01)
ere ukan txiki 1 (0,01)
ere ukan zaharberritu 1 (0,01)
ere ukan zenbait 1 (0,01)
ere ukan zeresan 1 (0,01)
ere ukan zerikusi 1 (0,01)
ere ukan zeru 1 (0,01)
ere ulertu barik 1 (0,01)
ere ulertu bide 1 (0,01)
ere ulertu ez 1 (0,01)
ere ulertu ezan 1 (0,01)
ere ulertu zer 1 (0,01)
ere utzi barik 1 (0,01)
ere utzi omen 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia