Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 5.070

2000
‎Pixka bat handitzen joan ahala bertso paperak ekartzen zizkidan. Etxean lehendik ere baziren bertsopaper zahar batzuk eta Txirrita, Udarregi, Pello Errotaren kontuak ere esaten zizkidan, Txirrita eta Pello Errota ezagutu baitzituen berak.
‎Izan erabakitzeko proiektuan batez ere esaten da Euskal Herriak nahiko gaitasun eta ahalmen duela bere etorkizuna erabakitzeko, euskaldunok autodeterminaziorako eskubidea dugu. Guk geuk jarri behar dugu mahai gainean Estatu espainiar eta frantsesekin zein harreman mota nahi dugun, eta gure barnean zein eratako harremana eta antolaketa nahi ditugun ere bai.
‎Komunikabideetan eta publikoan gehiegi hitz egiten dugu eta elkarren artean gutxi; deskalifikaziorako joera handia dago. Bidea leuntzeko zerbait aurkeztu eta hori atzerapausotzat jo... guk ere esan ditzakegu EHri buruzko antzerakoak, baina nora goaz horrela. Batak besteari errua botatzearena frogatutako formula da, eta horrek ez du deus konpontzen.
‎Bizkaiera lan tresna dutenek ezin dute erabakien zain egon ordea, eta egindako lana ere iturri izan da. Gainontzean, euskara batuari sarritan leporatu zaion kortse estua ez litzatekeela bizkaierarekin errepikatu behar ere esan izan da, hau da, gutxi gutxieneko eredu batetik abian, nork beretik jarraitu ahal izatea. Fonetismoak adibidez bazter geldituko lirateke, baina hartzen dut egiturarako hartuten hartzen hartzean dot edo egon litezkeen gainontzeko barianteak askatasunez erabiliko lirateke, hartaraino zehaztu barik.
‎Ufff, baina hori duela urte mordoa izan zen, historiaurrean ia ia. Baina bai, oso rol polita zen; bitxia da nola batzuetan jendea hobe gogoratzen den zutaz tutik ere esaten ez duzun rol batengatik pertsonaia hitzontzia izateagatik baino.
‎Lehen ere esaten genuen, nola gazte horiei gogoa sortzea den gure ardura. Pertsonalki, gazte horiek oso inpresio ona egiten didate.
‎Haatik, editorial horren egileak ere izango zuen halako susmo txarren bat, alegia bere irakurleen artean izan zitekeela, agian, idazle frantziarra hain suharki maitatuko ez zuen lagunik edo, eta badaezpada, edo defentsarik onena norberak eraso egitea dela gogoratuaz, hauxe ere bazioen: " Askok esango dute De Gaulle ren morroi utsa zala.
‎Egia. Baiña irakur dezagun aipatutako bere azkeneko idaz-lanean De Gaulle berari ere esan zizkionak, ain zuzen Euskalerriaren arazoa gogoratuaz. Etzan nolanahiko gizona"...
‎Italia, Frantzia, Suitza eta Japonian ere badakite zer den taldearen Karibeko soinuekin dantza egitea zer den. Fan taldeak dituztela ere esan genezake: Erratzuko (Baztan) koadrila bat 100 bat kontzertura hurbildu omen da eta Gipuzkoako agur kontzertuan, Oiartzungo Pagoan Getariako jarraitzaile taldea ikusi genuen, eurek egindako Joxe Ripiauren elastikoa soinean zutela.
‎Neurri horretan, hizkuntzari esanarazi behar zaio dezakeena eta ez dezakeena, eta nik hala ulertzen ditut Maria Zambranoren hitz horiek, eta horregatik gustatzen zaizkit hainbeste. Esaten dudana, eta esaten ez dudana ere esatea, alegia.
‎Poesian bezala, narratiban ere Sarrionandiarengan Jon Miranderen eragina nabaritu genezake, aurrerago aipatuko ditugun bere lehenengo bi ipuinen estiloan eta taxuan ez ezik, umore beltzeko narrazio hauek itzultzeari ekin ziolako, zuberotarrak hasitako arloari jarraipena emanez. Bestalde, umore beltzeko ipuinen arloan badira zenbait adibide Sarrionandiaren ipuin originalen artean ere esate baterako," Ukabilka" ipuina Ifarraldeko orduak liburuan (1987).
‎Honela, lehenik kartzelara eta gero eroetxera daramate. Hortaz, antza denez, zozoa ilusioaren islada da, eta are gehiago, istorio honen bidez elkarrenganako begirunearen beharra azpimarratzen dela ere esan genezake. Izan ere, honakoa aipatzen da eleberriko pasarte batean:
‎eraikitzeko abiapuntua. Bidenabar esan dezagun, azken termino hauerabiltzen dugunean, Craig Calhoun soziologoak ematen dion adiera4 nahiago dugula, hain zuzen ere esaten duenean, irudikatutako komunitateak ez direla pertsonartekoharreman zuzenetan oinarritzen, nortasun komunean baizik. Izan ere, Habermas ekjorratutako, eremu publikoa?
‎Horrela, lurraldetasunaren errepresentazio politikoa sozializatzeko eta ezartzeko, tresna oso baliagarria da, zalantzarik gabe, eguraldi mapa. Horren bitartez, nolaprentsaren irakurleak hala ikus entzunezkoen audientziak, egunero egunero, iakonturatu gabe, begien aurrean du, presente, errealitate politikoaren mapa sinbolikoa: eguraldi mapek, trumoiak non izango diren iragartzeaz batera, non horiek norenakdiren ere esaten baitute. Irrikitan egon ohi da ikusle irakurlea eguraldi iragarpenak zeresango duten jakiteko eta, nolabait adieraztearren, egunero egunero eskatzen diohedabideari mapa hori emateko; agian, politikoki erabakitako eguraldi mapa batsozializatzen eta ezartzen ari direla sumatu gabe.
‎Transferentziaren fenomenoa funtsezkoa da psikoanalisiarentzat, hala prozesupsikologiko inkontzienteetan ezagupenari dagokionez, nola psikoanalisiari teknikapsikoterapeutiko gisa dagokionez; hainbeste, non esan ere esan daitekeen, transferentzia garatu eta ulertzea ahalbidetzen duen analistaren eta analizatuaren artekoharremana gauzatzean oinarritzen dela metodo psikoanalitikoa (Coderch, 1987).
‎Adiera negatiboan esatenda maiz, nazionalismoak erlijioak direla. Agian, adierarik positiboenean ere esan ahaldaiteke hori. Edo, gutxienez, derrigor esanahi negatiboa bakarrik izan gabe, agian aitorliteke, erlijioak egiaz erlijioa izatea galdu ahala, gerraondoko gure kasuan adibidez, Abrahamen eta Isaaken espiritua, etika eta logika konbentzional oro ostikatuz, anbiguotasun guztiekin, nahi bada?, erlijio berri bat bezala, aber tzaletasun berriakinkarnatu duela.
‎Euskararekiko ikerkuntza gauza bat da eta euskaraz egiten den ikerkuntza bestebat. Euskararen bizitasun etnolinguistiko erlatiboa neurtzeko erabil daitezkeenezaugarrien artean, bat da beraren presentzia unibertsitateko ikerkuntzan; honenarabera, berriz ere esan beharra dago egoera oso ahula dela. Adibidez, 1994eanUPV EHUko Gipuzkoako Campusean honekiko egin ziren jardunaldien ondoren, argitaratu zen. Ikerkuntza euskaraz.
‎Eta noski, Duncanek eta honezkero salaketa jarriko zuten, lapurtu egin dugula eta auskalo zenbat deabrukeria gehiago. Batek daki, agian IRAkide beldurgarri batzuk garela ere esan dute bost horiek. Holaxe azaldu dit Ralphek.
‎–Baina Irlandakoa jakingo zenuen, eta hala ere Jabi lagun handiak ez zidan ezertxo ere esan...
‎–Lasai, egon lasai. Badakit kolpe handia izan dela, baina lehen ere esan dizut hutsetik hasteko aukera ere badela. Zatoz lagunengana.
‎Eider Bengoa Erzilla, 1965eko otsailak 8 1994ko apirilak 21", eta sentitzen zuen guztia esatea, hala nola ez zuela eskubiderik berari horrelakorik egiteko, eta ea nork maite zuen gehien mundu honetan, eta gezurretan ibiltzea baino nahiago zuela dena bertan behera utzi izan balute, eta ea ez zen ulerkorra izan udalekuko kontua aitortu zionean, bai ezta? Ba zergatik ez zenidan hau ere esan. Nik barkatuko nizun Rocío horrekin izandako afera.
‎Arratseko lehen orduetan, beste egitekorik ez nuenez, ditxosozko izurdea ikustera joan naiz. Lehengoan ere esan nuen Dingleko uretan izurde bat bizi dela, eta txalupak irteten direla bera ikusteko asmoa dutenentzat. Baina gaur ez da agertu.
‎Eta alde batetik barkamena eskatuko nizuke, behar zenuena baino gehiago eman nizulako. Eta sentitzen dudala ere esango dizut. Zure heriotzarena, noski, sentitzen dudala.
‎Gelan nengoela (hemengo gelek idazle ezagunen izenak dituzte. Nirea" Swift logela" da), handik ordu erdira edo, atetik sartu eta literara igo da ezertxo ere esan gabe. Bere ohea eta nirea lotzen dituen eskailera txikian gora egin du, eta segituan atera ditu koadernoa eta boligrafoa, egunak eman dizkionak papereratzeko asmoz.
‎Putakumea! Ez zidan benetako izena ere esan, eta gero maite ninduela, no te jode.
‎Horrelaxe izan zen, eta horrelaxe kontatu nion Rocíori. Ez zen izan bilatutako istorio bat, hori lehen ere esan dut. Barrutik atera zitzaidan.
‎Eta hala ere Txemak aise ezagutu zuen. Eskotearengatik batez ere, lehenago ere esana baita aurpegian erreparatzea zaila egiten zitzaiola, eskotetik aske izateko borrokan aritzen ziren meloi haien ikuskizuna aurrean izanda. " Rocío García de Mainueta!", egin zion oihu, izen abizenez, eta honek, begirada hotz baina seguruz:
‎Eta Txemak isiltasunik mutueneko elkarrizketa nahi zuen. Bere eskutan balego, ordaindu ere egingo zien gidariei ahoko kremailera itxi zezaten, eskatutako herrira eraman zezaten tutik ere esan gabe. Ingelesez pentsatzen laguntzen zioten dozenatxo neurona haiei jai emango zien modu horretan.
‎Noski aurkituko ditudala pozak!! Lehengoan ere esan nuen, eta gaur ere bai: ni neu izatera etorri naiz.
‎Zorionez, hutsune hori nahiz goian aipaturiko gehienak bete ditugu, nola edo hala. Orain gutxiagotan entzuten ditugu horrelako salaketak, bestelakoak dira gure kexuak, eta hori ere esan beharra dago: atzera begiratu, eta bide puska bat egin dugu.
‎Eta zein urrun nengoen Axularren gogoetez, zeren Sarako apezak ere bekatutzat baitzituen emaztekiekin loturikako kasik gauza guztiak... nahiz eta bertze alde batetik, neure estatuaz denaz bezainbatean, arrazoin zuen, zeren eta ni ere amorosturik bainengoen, eta pertsona amorosak bezala ez nekusan eta ez nekien zer ari nintzen; neure gogo guztia Elbiraren baitan neukan: jatean, edatean eta ohean netzanean hartan pentsatzen nuen, eta ametsak ere hartaz egiten nituen; ero nintzen, itsu nintzen, zentzutik kanpoan nintzen, zeren, Plutarkok ere zioen bezala, gaitz zen amoros izaitea eta zentzuan egoitea... baina, ai zer dohatsua nintzen, bertzalde, jaun André!
‎Giro ezinago apropos horretan, bada, ekiten diote argitaletxekoek bi idazleen aurkezpenak egiteari. Kontent azaltzen dira haiek plazaratu berri dituzten bi liburuekin, eta esan ere esaten dute, bi idazleek ez dutela aurkezpenik merezi, eta bi liburu hauek zein bere jeneroan, jakina izugarriak direla, nolabaiteko mugarri, lubakietan bizi diren idazle gazteentzat ipar eta artizar eta ibilbide, eta amaitzeko esaten dute, emozioz beterik, bi liburu hauek biharko klasiko ez ezik, gaurko klasiko ere badirela jada, eta azkar ibiltzeko, bada, liburuok erosteko tenorean....
‎gerrikoa kendu eta hogeita hamar edo berrogei bat aldiz astindu nuen; amorrurik gabe baina irmoki, buruan nahiz soin adarretan. Ez zen behin bakarrik ere kexatu, ez zuen txintik ere esan, eta asper asper eginda utzi nion zigorketari, itsuak astinduarekin gozatu zuen edo ez guztiz argitu gabe, baina; zalantzak, bestalde, nahikoa alditxartu ninduen, egia esan behar baldin bada.
‎Barre karkara luze azantzatsu bat izan zen, egiazkoa ia, neurosi puntu batez zipriztidua. Ez nuen, ordea, ezer lortu; ez zen bidaiari bakar bat ere hunkitu, inork ez zuen jarreraz aldatu, inor ez zen gogaitu, inork ez zuen txintik ere esan. Ondo ederki zeukaten ikasita gidoia, eta inor ez zegoen inprobisatzeko prest.
‎Hermafrodita guztien gisa, gure hiena hau ere espiritu bikoi  tzekoa zen, eta, beraz, aldabera bere ekintza guztietan. Horiek guztiak neuk azaldu nizkien hiru aurkezle ezjakinei, eta adierazi nien, behin hartara jarrita, hiena hilobietan bizi  tzen ohituta zegoela, eta gorpuak jaten zituela, eta, horrez gain, giza ahotsak ezin hobeto imitatzeko gaitasuna zuela, eta, amarru horretaz baliaturik, gizakiak bat batean irensten zituela; piztia ezinago hipokrita zela ere esan nien, ehizatzen zituen animaliak oro negar gezurtien artean irensten baitzituen. Eta amaitzeko esan nien hienak gorroto zituela zakurrak, eta, aldiz, otsoekin oso gustura kopulatzen zuela.
‎Eta nola ez didazu ezertxo ere esan, galdetu zidan maisuak.
‎Lehen ere esan dut gau hartan bihotza guztiz aldrebesturik ibili zitzaidala, garbigailua zentrifugatzen eta saltaka hasten denean bezala. Eta egia da, egia berdaderoa.
‎Orduan Estherrek ere zerbait esan behar eta, zenbait bidailagunen oniritziarekin, New Yorkek egun gehiago merezi zituela esaka hasi zaio, eta, bestalde, oso nekeza dela fardelak ekipaje tokira igo behar izatea, eta agentziak hobe lukeela fardelak garraiatzeko erremolke ttiki bat erantsi izan balu. Danek, furgonetaren gainaldetik, begirada sutu eta sarkorra luzatu dio, eta isilean jarraitu du Adelak, txintik ere esateke, pasatu dion gurpilekiko maleta kokatzen.
‎Zorigaitzez, Teresari gaur ere ezin izan diot hitz erditxorik ere esan, zeren hitzik ahoskatu ezinik geratu bainaiz haren eran  tzungailuko mezua entzundakoan.
‎Eta niri pena handia ematen dit amari Dabidekikoa azaltzeak. Horixe izan da Teresari ere esan diodana, ea amari nola eman diezaiokedan orain halako atsekabea. Baina Teresak beldurrik ez izateko gomendatu dit, eta amarekin konfiantza osoa izateko:
‎Ondare arkitektonikoan inbertitzeko aldia da, hogei bat urtetan, gastua unean uneko ekitaldien antolaketan eta kaxet handiko artisten kontratazioan egin ondoren. Beste gisa batez ere esan daiteke: une jakin bateko distira iragankorra baino nahiago dute orain denboran iraunaraziko dituen egitura.
‎Seve Calleja, akaso? Edo bizitza osoa modernitatearen hainbat kontzeptu defendatuz pasatu eta Ezkerraldea Plastikaren aurrean txintik ere esan ez dutenak. Ikusiko dugu. j
‎Aufbau ean Carnapek ez bezala, zientzia ez zuen ikusten indukzio noziorik gabe aurrera egiteko moduan; Reichenbachen aburuz, legeek iraganeko esperientziak batu baino zerbait gehiago egiten zutela oinarrizko zalantzarik gabeko printzipioa zen. Izan ere, etorkizunean gertatuko denari buruzko zerbait ere esaten dute. Eta zientziak ezin izango luke aurresate horiek gabe jardun.
‎Hemen, ostera, lehen graduan jarraitu arren, goizez eta arratsaldez irteten da patiora. Eskutitzen interbentziorik ez daukala ere esan diote, eta bitxia egiten zaio, harrigarria, kartazala berak ixtea eskutitza sartu ondoren, gutunontzira bota aurretik.
‎Ez zen homosexuala zela esateko giro egokian bizi izan, hori argi dago. Bi andregai izan zituela ere esaten dute biografoek, Nile eta Espe, baina Polixene Trabuduak esaten du oso erakargarria izan arren ez zuela sekula andregairik izan. Kontuak kontu, ez dugu inoiz egia jakiterik izango, eta axola handirik ere ez du horrek azken batean.
‎– Telebisioan ere esango ditek gaur, notiziarioan, kontu inportantea bada –ñabartu zuen besteak.
‎Behin, bere atzean, oso hurbil, itzal baten presentzia sumatuz, eskaparate bati so gelditu zen, bere begitazioa izan zela komentzitu zen arte. Gero, kale nagusira heldu zelarik (bera zihoan kalea bertatik ikusi zezakeela), berriz ere atzean norbait zuela begitandu zitzaion; ez zuen seguru ere esango. Kale hartan jende asko zebilen.
‎Bazuen zerbait, Xani barren barrenera heldu, erremedio gabe zeramana; zena zela, handia zen bien arteko une hartakoxe distantzia; hankak bilduta, isilik erretzen zuen Elik. Zergatik, ahapeka bada ere, ez zion ezertxo ere esaten. Ez zekien Xanek zer pentsatu hartaz.
2001
‎Niretzat, aurkezgarria da munduan euskaldun gisa. Arestiren poesia soziala, urgentziazko poesia dela, amatatu egin dela ere diote batzuek. Nik ezetz diot, hemendik urte askotara ere Gabriel Aresti agergarria izango dela"
‎Hona hemen, bada, munduan zehar eta Euskal Herrian bertan gertatzen ari ziren gatazka larrien collage salatzailea azalean zekarren Z. ARGIAk egin zuena. Ale hartan ez zuen deus ere esan azalean agertutakoaz... editorialean izan ezik. Ulertu nahi zuenak, ulertuko zuen, bai!
‎Baina Reincidentes taldeak ere hala egiten du, eta estatuko taldetzat hartzen dute denek. Bestetzuek, haratago joaki, besterik ere esango dute, hara: gaurko Euskal Herrian eragingarriagoa dela erdaraz emaniko mezua, jende gehiagorengana iristen delako(...) Non geratzen da hizkuntzak berak, bere sintaxi bitxiak, mundua ikusteko duen modu berezkoak unibertsala den ore horri ematen dion erantsitako esanahi hori?
‎Dena den, aipatu Haranburu Altunak hauxe ere bazioen: " Balizko ametsetan gelditu zen Parisko Komuna, baina, agian errealitateak ametsaren pausoak jarraitu ohi ditu; zaila zera da:
‎Gai honi buruz ere idatzi izan nuen eta honengatik ere espetxeratu ninduten. Hori ere esan beharra dago.
‎Mutikotan Liverpoolen jarraitzaile, 31 urterekin kopa eskuartetik kentzera heldu da kasik. Arrakastaren sekretua ere esan digu: eguneroko lana, aldageletako giroa, ostiraletan patata tortila eta urtean behin Astigarragako sagardotegira.
‎Eta izenak ere, mordoxka bat baditu; sorreran Avimukta zena, Benares izan zen ondoren eta hortik dator Varanasi egungo izena. Kashi ere esaten zaio, Argiaren hiria. Baita Mahashamshana ere, kremazio gune handia, alegia.
‎«Aipatu behar da ere noizbait gure irteeretan megalito berriren bat topatzeko suertea izaten dugula eta 2000 urtean 44 megalito berri aurkitzeko parada izan genuela, batez ere Nafarroan. Aurtengo' uzta' oparoa izango dela ere esan dezakegu, megalito andana atzeman baitugu jadaneko. Honetaz landa, beste lantxo batzuk egiten ditugu:
‎Horien ondoren hauteskundeak datozkigu, zori txarrez hemen hauteskunde kanpainek urtebete irauten dute eta. Horrez gain, baketzearen gaia dago, eta, eragiten dionez, Nafarroak ere esan du zerbait bizi dugun gatazkaz.
‎Bakegintzari begira, datozen hauteskunde orokorretan PSOEk irabaztea oso ona litzateke, PSOEk gatazkaren konponbideaz oso bestelako ikuspegia duelako. Horrez gain, eta hau ere esan behar da, biolentziarik gabeko eremu batean, logikoena litzateke ezkerreko indarren artean elkar ulertze bat izatea.
‎Apez on on honengatik ere esan zezakeen Pio Baroja jaunak, apez euskaldunengatik esan zuen harako hura «Euskal apezek ez diote uko egin gizon izateari».
‎Egoskorra, ahoberoa eta oso alferra izan daitekeen arren, Bambulo abenturazaleak badu jendearen ikusmina sortzen duen zerbait. Ez da beste kanidoen gisakoa eta horregatik maiz txakur berde bat baino arraroagoa dela ere esan izan diote. Bilboko bizileku erosoa utzi eta bidai luze batean murgiltzea erabaki zuen egun batean txakur intelektual honek.
‎Ohituraren arabera, bertan Mari bizi da, euskal mitologiaren jainkosa nagusia, eta bere basoetan Basajaun mitikoak ere gordeleku aurkitu zuen. Zuberotar esaera zahar batek ere dioen moduan," Orhiko txoria, Orhin laket".
‎EEBBen hurrengo helburua Irak izango dela ere esaten da. Zer deritzozue?
‎Kasuren batean, atmosfera eraldatu edo berezian ontziratua izan dela ere esaten da.
‎Alderantziz ere esaten da, Ana.
‎Nabaria da beren mezuak luzetara, hau da, berbaldi mailan, emateko ohitura. Luzetarakoa esatean, agerikoa ere esan nahi da, hots, esplizitua.Badirudi, zenbaitetan,, debaldekerietan, edo, gehiegikerietan?
‎Esan beharra dago, beste inon ere esana dudan bezala, gaztelaniaz egindakoliteratura fueristak sukarra kutsatu ziola euskarazkoari. Tradizio batek eragin nabarmena izan zuen bestean, eta euskararen munduan zizelkatu ez zen erromantikoatzerakoien klixe horrek kalte handia egiten dio, oraindik ere, euskarari:
‎XIX. mendeko eleberrigintza errealistari eskatzen zitzaion berbera eskatunahian agertzen zaigu Tx. Lasagabaster goragoko hitz horietan. Baina, ezinbestean, halako nostalgia igurtzi batekin esanak dirudite, berak ere esaten duenhorretan osorik sinetsiko ez balu bezala.
‎Bi hitzetan, aurreko mendean jaio eta mende honekinbatera indartuz joan den literatur kontzepzioa, lehenxeago ere aipatu duguna. B.Atxagak behin baino gehiagotan azaldu duenez (Obabakoak eta Groenlandiakolezioa lanen barruan, esaterako), erromantikoengandik zetorren originaltasunareneta jenialtasunaren kontzepzioei aurre egingo zaie teknikaren garrantzia onartuzeta originalak izateko pretentsioa alboratuz, dena esanda baitago, bai Asteasukoidazleak bai lurretakoak maiz gogorarazi dutenez (are gehiago, dena esandadagoela ere esanda dago jada Sarrionandiak Hitzen ondoezako. Orijinaltasuna, hitz sarreran iradoki legez).
‎Alabaina, eta lehen ere esan dugunez, isiltasunaren atzean beste zerbait erebadago ausaz, disidentzia jarrera, hain zuzen. Berriro ere Atxagaren hitzak gureartera ekarriz, «atx!
‎Urrats bat emanda, testuen nolakotasun hori Sarrionandiaren pentsaera etajarreraren isla dela esan genezake, bere jarrera ireki, antidogmatiko eta heterodoxoaren ondorio zuzena. Lehen ere esan dugunez, maiuskuladun Egiarik ez dago; egia pertsonala da, anitza beraz, eta, horregatik, egia bakarra bailitzen egiten direnbaieztapen dogmatikoak saihestu egingo ditu Sarrionandiak, pentsaera eta jarreraitxietatik urrunduz (ik. –Ausardia?, HO).
‎Dirudienez, probetxugarria da orientazio instrumentala elebitasunak balioinstrumental handia duen egoeretan: hau da, bigarren hizkuntza menderatzeaketekinik ematen duenean eta hizkuntza hori askotan erabili behar den lekuetan, orientazio instrumentala izan daiteke ikaskuntzan arrakasta izango delako bermea, euskararekiko ere esan den bezala (Bergara, 1986).
‎Horrela, euskararen arloan, batez ere ezaugarri edo aldagai soziodemografikoen egoerari buruzko informazioa dago, bai egungo egoera ezagutzerakoan, etabaita euskararen historia edo egoera historikoa ezagutzerakoan ere. Informazioanahiko zabala dela ere esan daiteke. Orain, laburpen gisa, ikerketa horien ondorionagusiak aipatuko dira:
‎–Urrezko araua? kanpo zorraren zerbitzuan betetzen bada, horrek ere esan nahi du ezen Iparrak, bere inportazio netoengatik dirutan ordaindu barik, Hegoari finantza bonu ez monetarioak (B) salduz ordaintzen diola. Beraz, ibilgailuzko diruko bi zirkuitu perfekturen aurrean gaude (26 eta 27 irudiak).
‎Datu horien arabera —19.496 pazienteren behaketatik lortuak—, ondorio hau ateratzen dute: “azido askorbikoak (bitamina ere esaten zaio) heriotza arriskua murrizten du arrazoi guztiengatik”. Horregatik, bitamina hori duten elikagaiak dietan sartzea gomendatzen dute.
‎Lupia izena otsoarena da, harrapakinei azkar erasotzen baitie. Lobina, erregua, errotulua edo otsoa ere esaten zaio (antzinako sukaldaritza liburuetan). Arrantza eta harrapaketa:
‎Jogurta loditasun erdisolidoko elikagai bat da, esnetik datorrena, gehienetan behitik datorrena, eta hartzidura prozesu bat jasaten du. Hori dela eta," esne hartzitua edo azidotua" ere esaten zaio. Balio biologiko handiko proteinak ditu, erraz asimilatzen den kaltzioa, B taldeko bitaminak (batez ere B2) eta A eta bitamina liposolubleak.
‎Goiztiarra: Ull de llebre ere esaten zaio Katalunian, Cencibel Gaztela Mantxan eta Tinto fino Gaztela Leonen. Grazianoa:
‎Lakatu beharreko gainazala ondo garbitzeko, detergente eta amoniako nahasketa erabil daiteke Liburu denda lakatu aurretik, zer materialez osatuta dagoen zehaztu behar da. Aglomeratuzko edo DMzko taulak badira (dentsitate ertaineko zuntzezko taulak, MDF ere esaten zaienak), hobe da ez lakatzea, haiek egiteko kalitatea dela eta hondatu egin baitaitezke. Beste zur batzuen kasuan, lakatzea eragozpenik gabe egiten da.
‎Artoaren existentziaren ebidentziarik zaharrena, 7.000 urte ingurukoa, Tehuacán ibarrean (Mexiko) aurkitu dute arkeologoek, baina litekeena da Amerikako bigarren mailako beste zentro batzuk egotea. Zereal hori funtsezko artikulua zen maien eta azteken zibilizazioetan, eta zeregin garrantzitsua izan zuen erlijio sinesmenetan, jaietan eta elikaduran; bi herriek ere esaten zuten haragia eta odola artoz osatuta zeudela. Artorik zaharrenaren biziraupena eta haren hedapena gizakiei zor zaie, haziak bildu eta gero landatzeko.
‎Ministroen Kontseiluak aurtengo uztailaren 27ra arte onetsi zuen. Mikroorganismo jatorra Legionellak sortutako gaixotasuna da legionelosia, eta pneumonia bakterianoaren forma bat da, legionarioaren gaixotasuna ere esaten zaiona. Gaixotasunaren izenaren jatorria Ipar Amerikako Legioaren konbentzio bati egozten zaio, Pensilvanian, 1976an.
‎Jatorriz Asiakoa da, eta aspalditik erabiltzen da helburu sendagarriekin Asiako herrialdeetan, batez ere Txinan. Ginseng mota bat baino gehiago egon arren, ezagunenak amerikarra, korearra (asiarra ere esaten zaio) eta siberiarra dira.Lehenengo biak “benetakotzat” hartzen direnak dira, Panax landare izendatuen genero batetik datozelako. Panax quinquefolius batez ere Amerikan hazten da, eta Panax ginseng, berriz, Asian.
‎Familia: Anana tropikala, pinaburu amerikarra ere esaten zaiona, Bromeliazeoen familiakoa da (Bromeliaceae). Familia honetan 1.400 landare espezie inguru daude, ia denak belarkiak eta hosto iraunkorrekoak eta lore oso deigarriak dituztenak. Horietako batzuek, hala nola pinaburu tropikalak, entzima proteolitikoak sortzen dituzte, hau da, proteinen digestioa errazteko gai diren substantziak.
‎Aniztasuna eta motak: Babarrunen landareek zorro berdeak (lekak edo habikhuelak ere esaten zaie) eta hazi helduak sortzen dituzte, eta hazi horiek, oro har, lekale gisa kontsumitzen dira. Phaseolus generoan hiru espezie garrantzitsu daude.
‎Izan ere esan nuen ez baitago mundu ulergarriaren azken mugan ere jakintza osoagorik, eta gutxiago oraindik mundu ikusgarri honetan. Ez dago ezer esaterik, gutxi dugu honezkero gehitzeko eta barkatuko didazu, lagun, baina gaurkoan uste dut soberan daudela hitzok, egia esateko, arrotzak nabari baititut.
‎Nik ordea, lehen ere esan dut, Ingalaterrara joan nahi nuen. Eta egoera hartan gehiago.
‎Hainbeste azterketa egin gabe ere esan liteke esan dutena ordea. Afaria sagardotegian.
‎Baina egia ere esan lezake. Bere neurrian, jakina.
‎Berarekin ispilu aurrean eta egindakoak ez ditudala beste inorekin egin, ez bera ezagutu baino lehen, ezta geroago ere. Bera hil ostean ere esan izan diot askotan, bere izerdia baino ez dudala ezagutu, eta gogoan dudala oraindik nola sartu nuen behin, tranbian, eskua bere gona azpira eta nola bihurritu zuen berak ere hatza nire praketako botoi artetik, eta badakidala segundo bat baino ez zela izan, baina txokolatezko segundoa. Eta halaxe esaten diot orain ere:
‎Ikusi ditudan guztiekin konparatzen badut, hau estazio handia dela esan nezake, beldurrik gabe. Oso handia dela ere esan nezake; beldurrik gabe hori ere. Eta burdina beltzez dagoela eginda, edo beltzez pintatutako burdinaz.
‎Eta habeak dituela nonahi. Eta ederra dela ere esan nezake. Horrelakoak gustatzen zitzaizkion aitari.
‎Banuke gehiago ere esateko, irakurraldi bakoitzean detaile berriak antzematen baitizkiot, baina nahikoa izango da honenbestez, liburu onak ez baitu hitzaurre luzerik behar. Txikikeria bat, amaitzeko:
‎Prostituzioan gero eta neskatxa gazteagoak ari dira lanean. Lehenago ere esan dugunez, indioen artean bada sineskeria bat: gaitz asko sendatu egiten direla birjina batekin sexu harremanak izanez gero.
‎Adiskide onak omen dira. Arratian bertan beste esaera hau ere esaten dute: " Muskerrak subeari abisau eiten deutso, peligroa badago".
‎Denetan hindia da mintzatuena, gero tamila eta Keralan mintzatzen den malayalama. Lehen ere esan dugu Keralan ia ez dela analfabetorik.
‎Lehen ere esan dugu: hindutarrak musulmanekin batera gizaldi askoan bizi izan dira eta musulmanen musika bezala, hein batean berauen ezkontzako jeloskeria eta usteak itsatsi zaizkie.
‎Ez zekiena, zioen amak, baina Goiok bazekien Juan Bautistak bezala loihartzekoak jantzi eta beharrean hasi zuela laster. Ni ez naiz betiko izango eta, lehenago ere esan zion amak, Zeuretzat egiten hasi duzu.
‎Jendea ibiltzen hasi da pasilloetan, erizainak eta paziente batzuk. Gaixoak lasaiak dira, izenak ere dioenez, urdurientzat eta gogaikarrientzat txokeko terapiak daude erietxeko zuritasun garratzean.
‎‘Auskalo nork eta zergatik bataiatu zuen horrela, ’ esango du Axelek. Deception hitzak ingelesez, ez etsipena bakarrik, engainua ere esan nahi du.
‎‘Beste egun batean azalduko dizut... ’ ere esan dizu.
‎Eta baten batek salatu zituela, guardia zibil konpainia oso bat Burgos aldetik etorrita esperoan izan baitzuten. Eta herrian jadanik lau edo bost gazte atxilotu zituztela ere esaten zen, eta kuartelera hurbiltzen ziren detenituen senitartekoei ez zietela pasatzen uzten, eta atxilotuen oinaze oihuak entzuten zirela alboko etxeetatik, batez ere goizaldean.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
ere 5.070 (33,38)
Lehen forma
ere 5.069 (33,37)
Ere 1 (0,01)
Argitaratzailea
ELKAR 1.243 (8,18)
Berria 513 (3,38)
Alberdania 415 (2,73)
Consumer 373 (2,46)
Argia 261 (1,72)
Pamiela 254 (1,67)
Booktegi 237 (1,56)
Susa 230 (1,51)
Euskaltzaindia - Liburuak 133 (0,88)
UEU 133 (0,88)
LANEKI 108 (0,71)
Jakin 100 (0,66)
Open Data Euskadi 96 (0,63)
Goenkale 92 (0,61)
Karmel Argitaletxea 66 (0,43)
EITB - Sarea 61 (0,40)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 58 (0,38)
goiena.eus 54 (0,36)
Labayru 53 (0,35)
Urola kostako GUKA 42 (0,28)
Jakin liburuak 36 (0,24)
Uztarria 30 (0,20)
Uztaro 27 (0,18)
Herria - Euskal astekaria 27 (0,18)
Hitza 27 (0,18)
Euskaltzaindia - EHU 24 (0,16)
Elhuyar Zientzia eta Teknologia 24 (0,16)
Anboto 22 (0,14)
barren.eus 20 (0,13)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 19 (0,13)
Ikaselkar 19 (0,13)
Maiatz liburuak 17 (0,11)
Euskalerria irratia 16 (0,11)
Guaixe 16 (0,11)
Karmel aldizkaria 15 (0,10)
Euskaltzaindia - EITB 15 (0,10)
ETB serieak 14 (0,09)
ETB dokumentalak 14 (0,09)
Txintxarri 13 (0,09)
Bilbao Bizkaia Kutxa Fundazioa - Euskaltzaindia 12 (0,08)
Erlea 12 (0,08)
Bertsolari aldizkaria 12 (0,08)
Deustuko Unibertsitatea 11 (0,07)
Karkara 11 (0,07)
aiurri.eus 10 (0,07)
Maxixatzen 10 (0,07)
alea.eus 9 (0,06)
Euskaltzaindia - Sarea 8 (0,05)
ETB marrazki bizidunak 8 (0,05)
erran.eus 6 (0,04)
Zarauzko hitza 6 (0,04)
Kondaira 5 (0,03)
hiruka 5 (0,03)
Euskaltzaindia - Sabino Arana Kultur Elkargoa 3 (0,02)
Sustraia 3 (0,02)
aiaraldea.eus 3 (0,02)
Noaua 3 (0,02)
Ikas 3 (0,02)
Aizu! 2 (0,01)
HABE 2 (0,01)
plaentxia.eus 2 (0,01)
uriola.eus 2 (0,01)
Berriketan 2 (0,01)
IVAP 1 (0,01)
Osagaiz 1 (0,01)
Aldiri 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
ere esan gabe 176 (1,16)
ere esan nahi 176 (1,16)
ere esan ezan 174 (1,15)
ere esan behar 151 (0,99)
ere esan ukan 49 (0,32)
ere esan ez 48 (0,32)
ere esan ohi 37 (0,24)
ere esan egon 23 (0,15)
ere esan egin 18 (0,12)
ere esan ari 13 (0,09)
ere esan omen 10 (0,07)
ere esan hori 9 (0,06)
ere esan ahal 8 (0,05)
ere esan barik 7 (0,05)
ere esan bezala 7 (0,05)
ere esan ausartu 6 (0,04)
ere esan eduki 6 (0,04)
ere esan zerbait 6 (0,04)
ere esan esan 5 (0,03)
ere esan lege 5 (0,03)
ere esan bera 4 (0,03)
ere esan berri 4 (0,03)
ere esan beste 4 (0,03)
ere esan den 4 (0,03)
ere esan gura 4 (0,03)
ere esan neu 4 (0,03)
ere esan ni 4 (0,03)
ere esan zigor 4 (0,03)
ere esan zu 4 (0,03)
ere esan bete 3 (0,02)
ere esan elkar 3 (0,02)
ere esan gabeko 3 (0,02)
ere esan gai 3 (0,02)
ere esan gu 3 (0,02)
ere esan haiek 3 (0,02)
ere esan modu 3 (0,02)
ere esan talde 3 (0,02)
ere esan zenbait 3 (0,02)
ere esan zer 3 (0,02)
ere esan apaiz 2 (0,01)
ere esan Arrasate 2 (0,01)
ere esan arrastu 2 (0,01)
ere esan azal 2 (0,01)
ere esan batzuk 2 (0,01)
ere esan behartu 2 (0,01)
ere esan berak 2 (0,01)
ere esan bidaia 2 (0,01)
ere esan de 2 (0,01)
ere esan didak. 2 (0,01)
ere esan diol 2 (0,01)
ere esan egun 2 (0,01)
ere esan ei 2 (0,01)
ere esan erabili 2 (0,01)
ere esan euskara 2 (0,01)
ere esan ezin 2 (0,01)
ere esan ezkerreko 2 (0,01)
ere esan gauza 2 (0,01)
ere esan gerra 2 (0,01)
ere esan gizon 2 (0,01)
ere esan hasi 2 (0,01)
ere esan hura 2 (0,01)
ere esan kantu 2 (0,01)
ere esan meza 2 (0,01)
ere esan oi 2 (0,01)
ere esan ote 2 (0,01)
ere esan pentsatu 2 (0,01)
ere esan Roberto 2 (0,01)
ere esan sinetsi 2 (0,01)
ere esan utzi 2 (0,01)
ere esan Amaia 1 (0,01)
ere esan Aramaio 1 (0,01)
ere esan Argia 1 (0,01)
ere esan Arteleku 1 (0,01)
ere esan Diogenes 1 (0,01)
ere esan EAJ 1 (0,01)
ere esan Einstein 1 (0,01)
ere esan ELB 1 (0,01)
ere esan Espainia 1 (0,01)
ere esan Etxenagusia 1 (0,01)
ere esan Ferguson 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia