Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.767

2000
‎59ko Ordiziko txapelketaren ondorenean Agirre, Azpillaga, Ugarte eta ni Donibane Lohizunera eraman gintuzten bertsotan egitera eta han ikusi genuen lehenbiziko aldiz ikurriña udaletxetik zintzilik. Denak ginen abertzaleak eta hala ere gure arteko lagun batzuk zalantzan egon ziren: «
‎Baina hori dena hala izanik ere, esan behar da herri bezala asko aurreratu dugula. Garai batean ez genituen nortasunak ere gurekin ditugu: hor dago Ertzaintza, gure diruak ere neurri batean guk gobernatzen ditugu eta horrela abantaila asko eta asko ditugu.
‎Almuniari esango nioke espainol ona dela, eta ez duela Espainiaren interesen aurka doan ezer egingo. Berak ere gu nazionalistak garela dio; haiek beren nazionalismoa defenditzeko bitarteko militarrak dituztelarik. Hemengo PSOE gainera alderdi espainola da; ez du berezko nortasunik.
‎Egia da, emakumeon errealitatea aldatuz joan dela, bilakaera honetan instituzioek mugimendu feministaren eskaerak bereganatu dituztelarik eta zentzu honetan ere gure zapalkuntza desitxuratu dutelarik. Egia da beraz, emakumeon egoera batzuk hobetu egin direla, baina beste batzuk, aldiz, ezkutatu egiten dira.
‎Bada, umetan ikastolan obrak taxutzen hasi ginen, eta lehengusuekin ere gure antzezpentxoak egiten genituen etxean, sarrera eta guzti kobratuz. Hona etortzean fakultatean jarraitu nuen..
‎Gure garaian poeta gazteen artean irakurtzen zenaren %50ean Sarriren ukitua igartzen zen. Atxagaren" Etiopia" k ere gure nahasmena handiagotu zuen, nahiz eta gure garaiko liburu freskoa ez izan. Apurketa handia ekarri zuen eta geu hasi ginen apurketa horri probetxua ateratzen.
‎Kostalde honetan zehar, Atlantikoaren orroak eta haizeak bidelagun ditugula, toki ahaztezinak aurkituko ditugu. Gainera, zorte pixka batekin turistarik gabeko paradisu txikiekin egin dezakegu topo, batez ere gure ibilbideak aukeratzerakoan zertxobait arriskatzen badugu. Hori bai, bagoaz pazientziarekin jokatu dugu, kostaldeko bide hauek oso bakartiak baitira, eta inor autoz pasatzekotan bi gidari mota izango dira:
‎Garai batean izan ziren hemen sumendiak, baina momentuz ez daude. Baina orain ari dira beste metodo batzuk sortzen eta metodo horien bitartez aurrerantzean ere guk jakin dezakegu gauza gehiago.
‎Hitz egite soilak asko adierazten duelako: elkarrekin komunikatu nahia, aurrekoa ere gure maila berean onartzea, alegia merezi duela gure hizketa eta arreta... eta abar luzea.
‎Baina hortaz jabetzeko, lehendabizi ikusi behar dugu tradizio europearra ez dela guretzat arrotza, eta jakin behar dugu gure tradizioko gauzak beste herrialdeetan egiten den bezala irakurtzen. Zoritxarrez gure tradizioa zentzu linguistiko soilean irakurri dugu, edo zentzu etnografikoan, baina ez dugu oraindik ere gure tradizioaren irakurketa literariorik egin. Niri ez dit hainbeste axola zein aditz forma dagoen tradizioetako testuetan, tradizioari beste begi batzuekin begiratzen ahalegintzen naiz.
‎Pirinioaren bi alderdietan era berean mintzatu izan dira; Okzitaniako Languedoc hizkuntzaren dialektoak ere gure mende honetara arte berdintsu erabili dira Ipar hegoaldean. Baina argi utzi nahi dut, Languedoc baino lehenago, Neolitos garaian euskara erabiltzen zela, bertako leku izenek adierazten diguten bezala.
‎Edo, are gehiago, forma antierlijiosoa hartu dute toki haietan, existentzialismo frantsesean adibidez. Hori ere gure gainean eraginkorra, limurkorra, egun haietan.
‎Baina Ralph aurreratu zen eta esan zidan lasai egoteko, berak eramango ninduela berriz Ennistymoneko supermerkatura, ordu haietan ez nuelako dendarik zabalik aurkituko (arratsaldeko hirurak edo ziren). Duncan ez zen hain konforme geratu, eta gaineratu zuen beraiek ere gurekin etorri nahi zutela. " Zer, Duncan?
‎noski, oso maja zegoen garai batean ere gerta zitekeen istripua. Baina ematen du hor zorteak ere gure aurka nahi izan duela, zorteak edo dena delakoak ze... ze nik ez dakit zer pentsatu ere...
‎Bai, badakit ezen aita ere, bere sasoinean, etxeko lehena izan zela bere anaia bakarraren —osaba Joanikoten— aitzinean, eta aitona Nikolasek eurekin egin zuena egiten ari zela bera ere gurekin —Mattinekin eta biokin—, eta aitak, beraz, garbi zituela gauzak lehenbizikotik, eta etxearen eta leinuaren jarraipenak kezkatzen zuela oroz gain; eta badakit, hargatik, ezen erabiltzen zituen hitzak eta keinuak, eta egiten zituen komentarioak, kasik oharkabean egiten zituela, zeren eta hark ez baitzuen nehori ere kontu eman beharrik, azken finean, eta bai hartu bertzeei, etxeko ... Eta ni mindurik sentitzen nintzen maiz aitaren jokamolde harekin eta deus guti egin nezakeen haren kontra.
‎Aita ere gurekin zen, mahai inguruan, eta, aditurik osabaren ateraldia, irri egin zion. Ordea, zer irri suerte zen hura?
‎Eta justifikazino baten bila abiatu zen, hartaraz gero, zeren sinesten zuena sinetsi nahi baitzuen eta sinetsi beharra baitzuen, are gehiago zirkunstantzia haietan, usterik ezen paradisu hura noiznahi den fina zitekeela eta akaba... zeren eta Gorukik aipatu zigùn mehatxu hura baikenuen, bertzalde, bi tokitatik iristen ahal zitzaiguna, indiar gorrien aurkako borrokan indiar horiak eta gizon zuriak bat eginik zeudenez gero; eta gizon zurien artean jaun Santiago de Tapioles y Vi llarrín nuen nik gogoan, zeren, jaun hartaz denaz bezainbatean, ezin ahantzi bainituen haren erranetarat trabailatzen zen zaldunaren hitzak, jaun Julián Arévalorenak, noiz eta gomendatu baitzigun ezen ez geniezaiola Calatravako gurutzea zuen gizon printzipal hari ihes egin, erraiten zigula: " Eta, halarik ere, jakizue ezen, ihes eginen bazenute ere, guztia alferrikakoa litzaizuekeela, zeren jaun Santiago de Tapioles y Villarrínen osabetarik bat inkisidorea izan baitzen, eta ene nagusia haren eskolakoa da, eta ez luke, halatan, zuek atrapatu arte etsiko..." Eta bazegoen, finean, bertze mehatxu bat ere, zeren armadako arduradunak ere gure xerka ibil baitzitezkeen, bi soldadu haiek akabatu ondoren...
‎—Ez hintzen horrela nehoiz mintzatuko, baldin Jainkoaren probidentzian sinetsiko bahu. Edo, ez al duk ikusten ezen probidentziak jarri zituela itsas lapurrak ere gure bidean, zeren haiek ekarri baikaituzte, finean, xuxen xuxen honaino...? —eta, bekokia zimurtu, behakoa zorroztu, eta hitzak baratx trenkatzen zituela, eratxiki zuen—:
‎—eta, bekokia zimurtu, behakoa zorroztu, eta hitzak baratx trenkatzen zituela, eratxiki zuen—: Eta halaxe hator hi ere gurekin, ez kasualitatez, baina bertze zerbaitegatik...
‎Edo ez ote dakik ezen gure arbasoen memoria lohitu behar duala, baldin ehundabatgarren kanoia Amaiurri beha paratzen baduk? Ordea, ez ote genuen guk ere haiek bezala jokatuko, haien kasuan bagina, nola haiek ere guk bezala jokatuko baitzuten, gure kasuan baleude. Zeren eta ulertzen baitut haien jokabidea, noiz eta Gaztelaren aurka aritu baitziren, eta ulertzen diat gure aitarena, noiz eta Nafarroako erregeordearekin solastu baitzen, gure jauregiaren berreskuratzeko asmotan; haatik, hirea ez diat ulertzen, zeren eta gure arbaso haiek aspaldi hil baitziren, eta bake sainduan utzi genitiztek...
‎Algara ozenagoak, eta berriz ere gure edalontziek talka, nire punteria penagarriaren alde.
‎—Akituko den beldurrik gabe edan —Ttipik, plastikozko poltsari berriz ere gure muturren aitzinean zeragiola— Zazpi gehiago zakarzkiat.
‎Orain arte inon agertu gabeko datu horrek begiak zeharkarazi zizkidan berriz besape aldera. Grabagailuko zenbaki ñimiñoak ere gure gisara ari ziren, abian pausarik gabe. Itxuraz behintzat, dena biltzen ari zen bere zinta mehera.
‎Arrebak ere gurekin izango ditugu.
‎Mitxelin gida aldean eraman arren, ziur nago nekez aurkitzen duela plazerraren txulora daraman bidea...". Halakoetan, ni doi bat deseroso sentitzen nintzen, batik bat beste bikoteak ere gutaz mintzatzen imajinatzen nituenean, elkarrekin afaltzen egon eta gero, esate baterako, ardoaren berotan konfidentzia batzuk egin eta gero, haien etxera itzu  li, eta ohera sartutakoan. Baina beti amaitzen nuen pentsatzen guztiz imajinaezina zaigula besteen etxe barneko intimitatea eta egunerokotasuna, otsoak usoa noiz irensten duen, noiz hagin zorrotzak erakusten...
‎Orduan nik neuk aholkatu nion nazioaren onerako egia osoa ez esatea. Azken batean, bekadunarekin izan zuen harremanak batez ere gure bikoteari eragiten zion eta nik barkatu egin nuen; barkatu egin nuen bera maite dudalako eta damutu zelako; barkatu egin nuen gure familia aurrera atera nahi dudalako. Barkamena amodio bizitzan ezinbesteko gakoa da, barkamena eta, jakina, egia...
‎Orixek ere gure arbola klasiko bat, pagoa, Amerikako arbola batekin alderatu zuen, amate esaten zaionarekin. Eta nahita edo oharkabean (poeten memoriak oso bide bihurriak erabiltzen baititu deus ez ahazteko), Otañorenaren antitesia proposatzen digu:
‎Zirkulukoek uste zutenez, filosofia metafisikarekin identifikatzen bada, orduan beharbada filosofiak ere gure bizitza aberats lezake, baina inola ere ez ezagutzarik eman; ezagutza sortuz gero, ezagueraren adarren saskian sartu behar bailukete. Baina, esate baterako poesiarekin gertatu bezala, hori ezinezkoa litzateke:
2001
‎euskaldun bezala gai zirela eta ginela gure aferak guhaurek eskuetan hartzeko Paue inguruko notableen menpe egon gabe beti. Gai ginela ere gure baserri tipiagoetan bizi egiteko, elkartasuna biziarazteko, biziaren kalitatea atxikitzeko. Inposatu nahi ziguten modelo industrialari bizkarra eman diogu.
‎GURE PROBINTZIAK ez du teorikorik, ezta kritikorik edo komisariorik ere gure artea hiriko harresietatik kanpo indartu eta sustatuko duenik; kulturaren kudeaketa ipurdia beren eserleku bigunetan ederki hondoratuta izateagatik lana modu eragikorrean burutzeko gai ez direnen esku dago oraindik, alegia, betiko kultur teknikari arduragabeen esku; gaur egun, artearen mundutxoan zerbait diren artistak beren ahalegin handiena eguneroko ogia gure hiri aberatsetik hurrun bilat... Gure hirian dagoen arte garaikideko galeria bakarra betiko bera da:
‎" Finean, geure' humoreen' menpe bizi baikara eta horren menpe baitago ere gure libertatea azken finean. Atzo lur bat haratago sentitzen ginen eta gaur lur bat honatago.
‎HASIBERRI den legealdi honetan beraz, Ezker Batuak bere printzipioei fidela izanik, Eusko Jaurlaritzarekiko bi jokabide oso ezberdin izango ditu gaiaren arabera. Eusko Jaurlaritzan ez sartzeak ez du inolaz ere gure ikuspuntua aldatu bakea lortzeko bideari dagokionez, eta honen inguruko lehendakariaren eta gobernuaren ekimenekin bat egingo dugu, eta arituko gara gainera, hauek aurrera atera daitezen, hutsak bezala, edo hala eskatuz, bultzatzaile bezala.
‎Ezker Batuak betidanik defendatu izan du gure eguneroko politikagintzan ere gure asmoa hori izan da Euskal Herriak gatazka politikoaz aparte, arazo sozial handiak dituela eta abertzale eta ez abertzaleen arteko dikotomia gainditu egin behar dela, ezkerra eta eskuinaren arteko dikotomia klasikora bueltatzeko, non eta diferentziak ez diren estatu ereduak baizik eta gizarte ereduak.
‎" Gaixo ingelesa" filmarako bere abesti batzuk aukeratu zituzten eta orduan egin zen ezagun Sebestyen, aurretik ere lan handia egindakoa da, ordea, bai bakarka bai talde anitzekin. Bospasei aldiz abestu du Euskal Herrian eta laster izango da berriz ere gurean.
‎Atarrabiara jo dugu, bertan abuztu bukaeran Juan Francisco Eransus UPNko zinegotziak bere kargua utzi zuen, egoerak zekarkion presioa jasan ezinez; abuztu hasieran, «etxean egindako lehergailu» batek eztanda egin zuen familiaren negozio batean. Guk Atarrabiako PSNko zinegotzi batengana jo dugu, Jose Luis Uriz, eta harekin topo egin bezain laster bere begiez gain, beste bi begik ere gure urratsak gertutik jarraitu dituzte. PSNko Atarrabiako zinegotzia izateaz gain, foru parlamentaria ere bada 2000ko ekainaz geroztik, Lola Eguren eta beste bi parlamentari sozialistek beren dimisioa aurkeztu zutenetik.
‎Hossegorrera festa giroan joan gara, trikitixa eta txalapartarekin. Informazioa banatu dugu kaleko jendearen artean, eta beste federazioei ere gure egoera azaldu diegu, ea Europako Federazioa pixka bat gorritzen den.
‎Kezkatzen nauena da, lagun baten arabera, estatu batuarren batez besteko adimen adina hamar bat urtekoa dela, eta agintariena zazpi zortzikoa. Hain zuzen ere gure mutikoaren adin berbera!
‎Islamisten artean barne eztabaida handia dago, adibidez Hasan Al Banna estatu islamiarraz ala gizarte islamiarraz ari den; ez gara horretan sartuko, korapilotsua delako eta luze joko lukeelako, baina haien artean oso eztabaida garrantzitsuak dira, batez ere guk islamisten botere eskuratzeaz ulertzen duguna interpretatzeko. Gauza bat da islama erreformatzeko egiten ari diren mugimenduak eta beste bat hortik sortu diren sare islamista ultrakontserbatzaileak, eta haien arten nabarmen egiten dute topo.
‎" Zilegi da historiari edozein pasartetatik ekitea" (7.or) dio narratzaileak, azken batean, nondik hasten den zehazteak ez baitu garrantzirik. Claude Simonen nobeletan irakurleak memoriaren zatiak harilkatu behar dituen moduan, hemen ere guri dagokigu zatiekin istorioa eraikitzea.
‎(Zurikerian) Izan ere gure etxea oihana bezalakoa da...
‎Ikerketa ekintza honetan bultzatutako esperientziak euskal komunikabideek, gure kasuan, telebistak? duten ahalmen didaktikoa aprobetxatu nahi du.Aurrerapauso garrantzitsua litzateke hori, batez ere gurea bezalako eskualdeetan, non ikasleek ez duten klasean ikasitakoa kaleko bizimoduko inongo esparrutankontrastatu eta sendotzeko aukerarik. Hori lortzeko, Euskal Telebistarako hurbilketa saio bat bultzatu dut, telebistaren programazioa ezagutu, ulermen estrategiakgaratu eta lehendabiziko erabilpen didaktikoa egiten has daitezen.
‎Pentsa dezakezuenez, eznago hagitz penaturik. Gizarteak bezala, idazleok ere gure ibilera zamatzen zuenkarga kendu dugu bizkar gainetik. Askatasun pittin bat irabazi dugu.
‎2 Orientazio instrumentala orientazio motibazional berezia dela esan genezake, gure testuinguruan ere aurkitu dugulako. Baina hori ere gure testuinguruan modu berri batean, bitan banatzen baita: 1) lan munduarekin soilik lotzen den irabazia, alde batetik, instrumental laborala edo deituko geniokeena, lan honetan egiten dugun modura; 2) bestelako irabaziak, hautazkoagoakdirenak gizabanakoarentzat eta instrumental pragmatikoa deituko geniokeena.
‎Hotzikara batez, horrelako ideiak bere burutik aldentzen saiatu da eta azken aldian sarri joaten den tabernarantz abiatu. Bidean, bi hankako arratoiak ogia bota gabe ere gure kontura majo gizenduta daudela hausnartuz.
‎‘Bakea, Bagina eta Belarra aldarrikatzen genuen. Guk ere gure lagunek bezala bagina esaten genuen, buztana esan beharrean, eta erbien moduan tratatzen gintuzten, sartu eta atera, sartu eta atera, sartu eta atera... ’
‎Nahasgarriak eta bateragarriak iruditzen zitzaizkigun Josemaria Iparragirrek arbolari egin zion kantua eta Pablo Picassok bonbardaketari egin zion salaketa koadroa. Konfluentziak bilatzen genituen, eta Padre Alvarezek Marx anaien pelikula eman zuenean han geunden gu, ipurtargiok, Charles Chaplin, Buster Keaton, Sigmund Freud eta Marxen anaiak ere gure maisu sekretutzat hartzeko. Errepublika hitza independentzia hitzarekin nahasten genuen eta akademia erranteak besterik ez genituen aintzat hartuko, bizi gineneko entzierro hartan Ikastetxeko bahituok debekatua eta baztertua miresten genuelako.
‎Gerta daitekeen amets horretan euskara ikusten dugu ikasbide eta irakasbide nagusi eginik, beherengo mailatik hasi eta gorengoraino. Entzun ere gure doinuak maiz entzuten dira noizbaiteko arrotzen tokian.
‎ez kolorerik ez usainik ez zuten berrikeriak ipintzen genituela. Beste edozeinek egiten zuena bere hizkuntzan egingo genuen guk ere gurean, baina ez besteek bezala: guk hori berbera egin genezakeen hankak mozturik, besoak loturik, baita burua txapelarekin batean zoko batean utzirik ere.
‎ez dugu gure ametsean erdararen oihartzuna baizik entzuten euskal hitzetan. Jakintza liburuak egin dituztenek erdarazkoak itzuliaz eta antolatuaz egin dituzte, erdara erabili baitute gehienbat haiek ere gure antzera beren ikastaldietan eta erdaraz mintzatzen baitira hitzez nahiz izkribuz beren baitarik zerbait sortu edo aurkitu dutenean beren lankideei jakinarazteko.
‎Badakigu, ongi jakin ere, gure hizkuntzari dagokionez gauzak ez doazela beti bide onetik, euskara herritar guztion kultur ondaretzat jo litzatekeen herrialde guztietan, eta harrigarria dirudien arren, bulego ofizial batzuetan oraindik euskararen erabilera sozialari hesi mugak jartzeko ahalegin gogorrak antolatu eta kudeatzen direla. Errealitate gordin hori ezkutatu nahi izan gabe, ordea, ukaezina da euskararen aldeko ahalegina ez dela ahuntzaren gauerdiko eztula, eta hori ikusi nahi ez duenak ez dituela ikusi nahi ezta ere gure gizartean joan den hamarkada hauetan hizkuntz arazoez gertatu diren aldakuntza sakonak.
‎ez dutela ziurrenik euskara bakarrik erabiliko beti eta nonahi. Ez guretzako, ez beste inorentzako estalki edo gozagarririk gabe aitortu eta esan dugu euskararen geroa badela baita ere erantzukizun guztia abertzaleon eskuetan utzi nahi luketen erdaltzale erosoen arazoa; are gehiago, hizkuntzen bilakaerak naturaren halabeharrak gobernatzen dituela sinesteko joera susmagarria dutenek ere gure hizkuntzaren etorkizuna finkatzerakoan badutela zer eginik.
‎Bada eztabaida franko, borroka ere bai, euskal hitz altxorrari buruz: hor dabiltza, izan ere, gureak, gureganatuak (hauek ere gure gure dira, gureganatze hori zinetan eta benetan burutua dagoen heinean), eta gureganatzekoak batik bat, gureganatzeko bidean direnak eta omen direnak, horietan baitago, bestetan baino areago, sesiobidea.
‎Ikusleak astindu nahi ditu eta lazki marruskatu, ez balakatu. Betiko leloak utzirik, beraz, ez dirudi lan alferra dakarren mandatu horri begira  tzea eta batez ere gurean izan duen harrerari.
‎Ezinbesteko lagungarriak aurkituko dira, beraz, liburu honetan euskal literaturaren kondaira eta sakontze lanerako; baita ere gure artean XVIII. menderaino sortu ez zen hizkuntza landuaren iturburuak ezagu  tzeko. Ez dator, bestalde, garai txarrean.
‎Ait’ama familiakoak, ezar barna gogoan, zuen haurreri behar duzuela eskuara irakatsi. Atchiki behar dugu gure mintzaira eder paregabea, atchiki ere gure ohidura guziak. Chede hortarat heltzen laguntzeko, esku menean ukanen duzue Petain Marechalaren bizia.
‎Zertarako? Hain zuzen ere gure ekipoak nola jokatu behar duen ikas dezan. Nekez ukatuko du inork talde hori badela, demasako indarra duela.
‎Kuarteleko guardia zibilak ez ziren Kasinora sartzen. Ezta nahi ere guk. Eta gaiztoago hasi ziren, gehienbat ibaitarrekin.
‎Alkasorora trenean ailegatu zen egunean ere guk galdera berbera egin genion geure buruari. Zer eskopeta klase ekarki ote zuen arrotz hark bizkarrean.
‎Juliak buru mugimendu azkar batez baietza eman zidan. Pablo berriz ere guregana inguratu zen. Taxia geratu ez zela eta, amorrarazia zirudien.
‎Aspaldi ezagutzen genuen elkar Andoni Martiarenak eta biok. Ez dut zehatz gogoratzen noiztik garen lagunak, baina sekula ez dugu behin ere gure harremana eten. Badira lagun batzuk beti mesede noiz egingo irrikatan egoten direnak eta, zalantzarik gabe, horietako bat zen Andoni.
2002
‎Sortu zenetik, Cadizen, 1812an, ez duelako behin ere negoziatu. Ez Ameriketan, ezta ere gure karlistadetan. Hemen garaipena lortu bazuten, bakea ordea ez.
‎Euskadiko pilota federazioak ultimatuma bota dio nazioartekoari, aurtengo Munduko Txapelketan Euskadiko selekzio gisa ofizialki parte hartzerik izango duen edo ez, galdeginez. Izan ere gure pilotarena paradigmatikoa da. Kirol baldintza guztiak betetzen ditu Euskadiko pilota federazioak nazioartekoan sarrera izateko, baina Espainiako eta Frantziako federazioek ez dute entzun ere egin nahi horrelakorik eta «betoa» jartzen dute mahai gainean, kantzelaritzak astindu eta mugitzeaz gain.
‎Badakigu bai, 75etik guk 36 dauzkagu, baina uztailekoa ere gure botoekin bakarrik atera zen.
‎Eta askoz gauza gehiago. Eta dena porrotera joan zenean, HBko ordezkariak ere gu bezain" moztuta" geratu zirela esango nuke. Hau, noski, espekulazioaren alorrean sartzea da.
‎Irakurle komunitate zale bat dugu beraz. Kontua da jende gutxirengana zuzentzen garela denok, ez euskaraz lan egiten ari garenok bakarrik, baizik eta beste hizkuntzetan ari direnek ere gure irakurle komunitate honengana jotzen dute gure eroslea jende leiala delako erosteko garaian.
‎Bertzenaz, iauntasuna berenez ioputasunari buruz ari da; eta, halatsu, ioputasuna iaungotasunari. Bainan gugan diren gauzek eztute eideekin uztardurarik, eta ez ideek ere gurekin. Ideek ideekin dute bakharrik hartu emana, eta inguratzen gaituten zerok ere elkharrekin dute soilik har emana.
‎Eskiatzen egiten den ariketa fisikoa eta, horri esker, naturarekin kontaktuan bizitzea, onuragarri gertatzen zaizkio inondik ere gure osasunari.
‎Irakaskuntzan, oraindik ere gure hizkuntzaren presentzia eskasa da, bainaeuskaraz ikas daitezkeen irakasgaien kopurua gora doa urtez urte, eta azkenhamarkadako joerak bere horretan segitzen badu, urte gutxi barru emaitzak ikusikoditugu. Argitalpenen arloan ere gora egin behar dugu.
‎Horixe gure miseriarenadierazgarria. Horixe ere gure gabeziaren erakuslea. Unibertsitateko agintariekdute erantzukizun handiena, bai; baina, ez gaitezen gure gabeziak alferrik zuritzenahalegindu, Unibertsitatea denok egiten baitugu, egunez egun.
‎Gaia aukeratzen dugunean, kontuan hartzen dugu osomomentukoa ez izatea. Oraindik ere gure gelan material didaktizatu gutxidaukagu, eta saio hauetarako ariketak prestatu ahala karpetaratzen ditugu; hemendik bi ikasturtetara ere ikasleek erabiltzen jarraitzea nahi dugu; beraz, ez da komenigarria berehala modaz pasatuko diren gaiei buruzko ariketaksortzea. Hala ere, honek ez du esan nahi gai hauek erabat baztertzenditugula:
‎nazionalismoa, fenomeno historikoa izateaz gain, albisteak, eztabaidak etapolemikak egunero sortzen dituen fenomeno bizia ere bada. Nahitaez, historialariok ere gure gizartea eragiten eta mugitzen duen guztiaren menpe bizi gara, eta, ondorioz, nazionalismoari buruz pentsatu, sentitu, esan eta idatzi egiten dugunakbeti eragile baldintzatzaile horiekiko lotura izaten du. Hori dela eta, eta ikuspuntuhorretatik ikusita, gaur egun historialari batentzat ziur asko zailagoa da euskalnazionalismoari buruz idaztea, Zesarren garaiko Inperio Erromatarrari buruz idazteabaino.
‎Badegu, Catilina, zure contra Batzarreco erabaqui portiz, ta macaltasun gabea. Badu Taldeaguinteac arrazoya, baita ere gure artean orretaraco escua. Baña, gu, diot estalqui gabe, gu Ondoecusletzat ipiñiric gaudenoc guera macal gauza ezac, ta gaizqui eranzuten diegunac gure Eguinvideai.
‎Ez ditu gure saietsaldeac barrenduco bere Cañibetac. Ez gaitzacoz bada orain beldur ez Marteren Campoan, ez Batzaar onetaco Aulquian, ez beste Aguintarien Aditzanean, ez ta ere gure echétaco ormeen artean. Quendu degu igo bear etzuen
‎Konparazio gisa, RACEk bere txostenean gogorarazi du balaztaren atzeko argia bezain ezaguna den gailu batek %8 murriztu dituela atzeko irismen balioak. Funtsezko beste ondorio bat da airbagak batez ere gure eremu sentikorrena zaintzen duela. Gerrikoak eta airbagak babesten dituzten bidaiariak maizago lesionatzen dira hanketan edo toraxean buruan baino.
‎Espazioan taupada den denbora biziaren magian zintzilik, ez zagon leiho itsasoz beterik, ezta erregelarik ere gure arteko amargura neur dezakeenik.
‎Estraineko aldia izan da, etxeko morroskoa horretan ikusten dudala. Baina... nik uste nuen gizakiak ere gure berdintsuak izango zirela. Aitzitik, ezetz begitandu zait!
‎Hemen ere gure lagunak gauza txarra adierazteko aipatzen dituzte. Pazientzia hartu duzue, lagun maiteok!
‎Eta ez ahaztu: hau ere gure sekretuaren barnean sartzen da, eta ez inori esan, nire lanpostua arriskuan egon daiteke-eta.
‎Karmele ere gurekin zegoen, eta halaxe esan zuen:
‎esan nahi dut egoera gaizto hark zipriztindu behar gintuela nonbaitetik, eta horrela, negar zotinka heldu zen Leire etxera, martxoko arratsalde ilun batean. Amona Pantxike ere gurekin zen, eta hark galdetu zion:
‎Baina uste dut pozik egoten ahal garen. Zeren holako galderak orain egin baititzakegu, norbait konturatu denean euskaraz idazten denak interes zerbait izan dezakeela, euskaraz ez dakienarentzat ere. Horixe da zor dieguna gure idazleei, etxekoak izanik ere gure egoera kanporatzeko gai izan baitira. Gure literatura beste maila batera eraman baitute.
‎Garai hartan euskara gain behera zihoan, eta zure adin ginenean izan genuen horri buelta ematen hasteko aukera eta gogoa. Uste dut asko aurreratu den, zuk ez baituzu inola ere guk sentitu genuen behar hura sentitzen egun, hain da egoera desberdina eta hain zarete zuek ere desberdinak. Hau argi ikusten ez duena, lehenago esan dudan gisa, ez da mundu honetan bizi.
‎Pentsatzea noizbait gizarte hau euskalduna bakarrik izango dela, edo norbait gorako jauzi batean ilargiraino joatea posible dela pentsatzea berdintsuko kontua da. Gaztelania ere gurea da, eta gaztelaniak aberastasuna ematen digu, ikaragarria gainera. Hizkuntza kontuetan nik ez dut inor ere ito nahi, ez dut dudan aberastasun bati uko egin nahi:
‎Zer esan ez, gaztetan erdara bakarrik ikasi izan dutenekin! Nahiz gero euskara ongi ikasi, ez dut dudarik haiei ere guri bezalatsu gertatzen zaiela.
‎Demografia bera ere gure alde dator. Egia da epe labur batean, ikasle kopurua, zenbaki absolutuak kontuan hart uta, behera etorri dela —eta halaxe jarraituko duela hamarkada ren batean edo—; baina hori bezain egia da euskaldunek gero eta presentzia portzentual eta absulutu handiagoa garatu dutela unibertsitatean —eta horrek ere horrela segituko du baldin eta lehen eta bigarren hezkuntza sistemek orain arte bezala funtzionatzen baldin badute—.
‎elebidunak izateko bokazioz jaio ziren komunikabideetan, erdarakbe re nagusitasuna indartu du eta euskara apaingarri edo kontzientzia lasaigarri soila izatera mugatu da. Soilik euskarazko prentsaren esparrutik abiatuta lortu dugu arlo horretan ere gure hizkuntzaren normalizazioan aurrera egitea. Eta unibertsitateari gagozkiola, antzeko zerbait esan dezakegu.
‎Bakardade erabatekoa, beraz, luzaroan aplikatuz gero, justiziaren eta gizatasunaren aurkakoa dugu. Horrez gain, ordea, arrazoi ekonomikoek ere gugandik uxatzen dute neurri hori, gastu handia ekarriko bailuke ezinbestean: argitarako, garbitasun baldintzatarako, airearen berrikuntzarako eta gainerako eginbeharretarako ohikoak diren diru gastuak bikoiztu egingo lituzke bestela ere ankerra den neurri horrek.
‎ezta ere gure artekoa betiko ahanzteko.
2003
‎Bai, baina konkistaren gaia hemen garrantzitsua bada, gaur egun ere gure egoerak gai hori gaurkotasunekoa egiten duelako da. Granada ere konkistatua izan zen, baina gaur egun ez dago Granadaren musulmantasuna defendatzen duenik, eta hemen bada independentziaren aldeko gizarte sektorea.
‎Ez zen iraultzailea, baina, herriarenganako lilura hori zeukan, jeneral baten semea zen eta askotan aristokratek salto egiten dute herriarengana, begiramen handiagoa diote burgesek baino. Telesforo Monzonen kasua izan dugu ere gurean, aristokrata bat herriak liluratua. Alde horretatik uste dut Victor Hugok pozik ikusiko lukeela Euskal Herria gaur egun, borrokan, tradiziora kondenatu duten horiengandik ihesean, tradizioan hil eta ito nahi ez duela eta moderno izan nahian ari den Euskal Herria.
‎Hasteko, ez dugu ulertzen nola izan daitekeen gizarte garatu batean ez edukitzea aurreikusita ezer ere itsasoan gerta daitekeen hondamendi bati aurre egiteko, batez ere gure itsas tradizioa kontuan hartzen badugu. Heldu zaiguna ez baita meteorito bat izan eta gainera bi hilabete baino gehiago izan dugu.
‎Gutako edozein atxilotuta egon direnen edo espetxean daudenen lekuan egon gintezkeela badakigu orain. Eta izutu gaitu estrategia politiko baten izenean noraino heltzeko prest dauden ikusteak, eta inpotentziaz amorrazita gauzka erantzunik indartsuena emanda ere gure lagunak giltzapean iraunarazteko gauza direla ziur jakiteak. Aldi baten bukaera ote den idatzi berri du Atxagak, eta Torrealdai buru tapatuta, makurtuta, polizien artean eraman zutenekoa izan daitekeela horren adierazlea.
‎J. M. JUARISTI. Guk ez dugu inolaz ere gure boto kutxa artifizialki gizendu nahi, horrek ez baitu zentzurik. Ezker abertzalea hauteskundeetan egotea nahi genuke.
‎GlaxoSmithKline laborategi farmazeutikoen babesean egindako ikerketa bat aurkeztu berri da Bartzelonan," 2003an tabakorik gabe bizitzeko" kanpainaren barruan. Eta ikerketa horrek argi eta garbi frogatu du lehendik ere gutariko gehienontzat nahiko frogatua zegoena: erretzeak sortzen duen dependentzia edo menpetasuna gainditzea oso zaila dela.
‎jakina, Donapaleutik Maulera ibili zen txirrindulaz, lasai asko, inongo Himalaiarik igaro gabe, Nafarroa beheretik Zuberoako hiribururaino! Hori da Basaburuan ere gure eskualdeaz duten ikuspegia. Behin ikustera etorri zitzaidan Altzaiko askazi batek erran zidan:
‎Hegoaldean bi autonomia erkidego ditugu eta zer nolako botere publikoa nahi dugun frogatzen ari gara. Iparraldean, tamalez, oraindik ez dugu, baina, hemen ere guretzat botere publiko hori nahi dugu. Eta nahi horrek badu etorkizunik, demokratikoena eta kontrolagarriena baita.
‎«Inoiz guri ere heltzen zaizkigu horrelako zalantzak, inon argituta ez daudenak eta guk ere askotan ez dakigu edo gure iritzia ematen dugu beste barik», jakinarazi digu. «Denok dauzkagu gure zalantzak, guk ez dakigu dena, guk ere gure harremanak egiten ditugu gauzak konpontzeko», gaineratu du.
‎Zeingehiagoka horretarik zerbait onik atera badute ere gure euskarak eta gure aberriak, greziar zaharrek erraiten omen baitzuten: –Gauza guzien aita dela gerla?, pater pantoon ho polemos?, azken finean, iduri luke eskuineko belaunaldien ondotik etorri belaunaldi berriek ezkerreko muturretik ekarri diguten sorgin berrien katiximak eraman gaituela iragan mendeetako sabeltxuri sabelgorrien borroka itsuetara.
‎Dena dela, fedeaz edo fededunez ari garelarik, ez gara halere mintzo mundu zabalean alha diren sineste, erlijio edo ideologia mota guztiez; ez eta ere gutarik bakoitzak bere sekretuan gorderik dauzkan atxikimendu eta lokarri bereziez. Orain hemen gogoan dugun fedea, kristau fedea besterik ez da.
‎Nork ez du gaur egun ere gure eliza elebidunetan aurkitu horrelako adibiderik. Pierre Narbaitz zenak zioen bezala, ez baitute zorigaitzez denek sendi hizkuntza bakoitzari zor zaiola bere ohorea eta, gure iduriko, lurralde bakoitzeko hizkuntzari bere maila, hau da, lekukoari lehen maila.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
ere 1.767 (11,63)
Lehen forma
ere 1.767 (11,63)
Argitaratzailea
ELKAR 259 (1,71)
Berria 183 (1,20)
Argia 153 (1,01)
Alberdania 122 (0,80)
Herria - Euskal astekaria 97 (0,64)
Booktegi 93 (0,61)
Pamiela 70 (0,46)
Susa 69 (0,45)
UEU 56 (0,37)
Jakin 53 (0,35)
Consumer 45 (0,30)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 35 (0,23)
Maiatz liburuak 33 (0,22)
Euskaltzaindia - Liburuak 30 (0,20)
goiena.eus 26 (0,17)
EITB - Sarea 25 (0,16)
Hitza 25 (0,16)
Open Data Euskadi 24 (0,16)
Jakin liburuak 20 (0,13)
Karmel Argitaletxea 19 (0,13)
Urola kostako GUKA 19 (0,13)
Guaixe 17 (0,11)
Uztaro 15 (0,10)
Uztarria 14 (0,09)
aiurri.eus 14 (0,09)
Bertsolari aldizkaria 14 (0,09)
erran.eus 13 (0,09)
hiruka 13 (0,09)
Labayru 13 (0,09)
Txintxarri 13 (0,09)
Noaua 12 (0,08)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 11 (0,07)
alea.eus 11 (0,07)
Anboto 11 (0,07)
ETB serieak 9 (0,06)
Erlea 9 (0,06)
aiaraldea.eus 9 (0,06)
uriola.eus 9 (0,06)
Euskaltzaindia - Sarea 8 (0,05)
Sustraia 8 (0,05)
barren.eus 8 (0,05)
Goenkale 7 (0,05)
Bilbao Bizkaia Kutxa Fundazioa - Euskaltzaindia 6 (0,04)
Elhuyar Zientzia eta Teknologia 6 (0,04)
Karmel aldizkaria 6 (0,04)
Osagaiz 5 (0,03)
ETB dokumentalak 5 (0,03)
Ikaselkar 5 (0,03)
Maxixatzen 5 (0,03)
Euskaltzaindia - EHU 4 (0,03)
Euskalerria irratia 4 (0,03)
Karkara 4 (0,03)
Zarauzko hitza 4 (0,03)
Kresala 3 (0,02)
aikor.eus 3 (0,02)
HABE 2 (0,01)
Aldiri 2 (0,01)
Kondaira 2 (0,01)
Ikas 2 (0,01)
Euskaltzaindia - Sabino Arana Kultur Elkargoa 1 (0,01)
LANEKI 1 (0,01)
Euskaltzaindia – Sü Azia 1 (0,01)
Euskaltzaindia - EITB 1 (0,01)
Euskaltzaindia - Iruñeko Komunikabideak Fundazioa 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
ere gu egon 58 (0,38)
ere gu herri 50 (0,33)
ere gu etorri 27 (0,18)
ere gu egin 24 (0,16)
ere gu hizkuntza 24 (0,16)
ere gu bezalako 18 (0,12)
ere gu aita 17 (0,11)
ere gu etxe 17 (0,11)
ere gu baino 15 (0,10)
ere gu bezala 15 (0,10)
ere gu lan 15 (0,10)
ere gu bizi 14 (0,09)
ere gu zordun 14 (0,09)
ere gu ez 13 (0,09)
ere gu gizarte 12 (0,08)
ere gu eguneroko 11 (0,07)
ere gu esker 11 (0,07)
ere gu lagun 11 (0,07)
ere gu asmo 9 (0,06)
ere gu bizitza 9 (0,06)
ere gu buru 9 (0,06)
ere gu harreman 9 (0,06)
ere gu esku 8 (0,05)
ere gu eskualde 8 (0,05)
ere gu geu 8 (0,05)
ere gu haur 8 (0,05)
ere gu ukan 8 (0,05)
ere gu ari 7 (0,05)
ere gu bi 7 (0,05)
ere gu garai 7 (0,05)
ere gu gorputz 7 (0,05)
ere gu nahi 7 (0,05)
ere gu seme 7 (0,05)
ere gu antzeko 6 (0,04)
ere gu bakoitz 6 (0,04)
ere gu dolumin 6 (0,04)
ere gu eskubide 6 (0,04)
ere gu gu 6 (0,04)
ere gu helburu 6 (0,04)
ere gu ama 5 (0,03)
ere gu arbaso 5 (0,03)
ere gu asko 5 (0,03)
ere gu bat 5 (0,03)
ere gu behar 5 (0,03)
ere gu bezain 5 (0,03)
ere gu bide 5 (0,03)
ere gu borroka 5 (0,03)
ere gu elkartasun 5 (0,03)
ere gu gain 5 (0,03)
ere gu gazte 5 (0,03)
ere gu historia 5 (0,03)
ere gu interes 5 (0,03)
ere gu izaera 5 (0,03)
ere gu kontu 5 (0,03)
ere gu kultura 5 (0,03)
ere gu leku 5 (0,03)
ere gu mundu 5 (0,03)
ere gu ondare 5 (0,03)
ere gu talde 5 (0,03)
ere gu amets 4 (0,03)
ere gu arreta 4 (0,03)
ere gu begi 4 (0,03)
ere gu eduki 4 (0,03)
ere gu egoera 4 (0,03)
ere gu ekarpen 4 (0,03)
ere gu eliza 4 (0,03)
ere gu eragin 4 (0,03)
ere gu festa 4 (0,03)
ere gu heroi 4 (0,03)
ere gu hiri 4 (0,03)
ere gu ikasle 4 (0,03)
ere gu inguru 4 (0,03)
ere gu jo 4 (0,03)
ere gu joan 4 (0,03)
ere gu literatura 4 (0,03)
ere gu lurralde 4 (0,03)
ere gu moduko 4 (0,03)
ere gu nortasun 4 (0,03)
ere gu proiektu 4 (0,03)
ere gu aitaren 3 (0,02)
ere gu ardura 3 (0,02)
ere gu aritu 3 (0,02)
ere gu babes 3 (0,02)
ere gu belarri 3 (0,02)
ere gu belaunaldi 3 (0,02)
ere gu berri 3 (0,02)
ere gu beste 3 (0,02)
ere gu bihotz 3 (0,02)
ere gu bila 3 (0,02)
ere gu boto 3 (0,02)
ere gu burmuin 3 (0,02)
ere gu denbora 3 (0,02)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia