2000
|
|
Historian zehar beti izan dira euskaldunak alderdiotan. Eta Ipar Euskal Herrian bezala, horien guztien gaur egungo isiltasun eta kontzientzia faltak ematen du
|
zer
pentsa (abertzaleon ardura bera ere ahaztu gabe). Areago historian zenbait eskualdetan euskal kontzientzia izan duten sozialisten kasuan.
|
|
Hala ere, eta honekin batera esan behar da," betiko izenek" ere erronkari eutsi diotela (Izagirre, Urretabizkaia, Lertxundi, Irigoien, Txiliku, Igerabide). Pozgarria da ikustea orain 20, 25 eta 30 urte hasi ziren haiek
|
zer
nolako lan interesgarriak ari diren argitaratzen.
|
|
Jakin dezagun non gauden, errespeta dezagun elkar, eta bilguneak dauden heinean bilduko gara, eta bestela ez. Ez dugu denak
|
zertan
adiskideak izan behar.
|
|
Non daude ofizioz literaturaren azterketa egunez egun egin behar dutenak?
|
Zer
irakasten da unibertsitateetan, eta nola?
|
|
Orain artikulu presatuak jasotzen ditugu, gosea kendu ere egiten ez digutenak. Ez dakit
|
zer
den hobea.
|
|
N egoterik erakundeek
|
zer
erabakitzen duten ikusi arte.
|
|
Bi biok erkagarri badira ere, apustua
|
zeren alde
egin behar den horretan argi dago, nire ustez, erdietsi beharrekoa: euskararen hiztegi zabala eta eguneratua, egungo premiei ihardesteko gai dena, aspaldiko tradizioan errotua eta zimendatua.
|
|
Izan ere, hauek, Asiako, Amerikako eta Afrikako herri jatorren gaineko zapalketa eta lapurreta lotsagarria justifikatzeko, haiek behe mailako arrazatzat jotzen zituzten, psikikoki eta hizkuntzaz ere atzeratutzat, horrela haien nortasuna, kultura eta hizkuntza desegiteko eta asimilatzeko ahalegina, ezjakintasunaren eta basakeriaren aurkako gurutzada berria balitz bezala aurkeztuz. ...izateria osoaren epaile bihurtzen zuten beren burua, beren kultura industrialetik beren hizkuntza propioak gehiegi goretsiz, munduko gainerako herrien kultur emaitza nabarmenak eta hizkuntz aberastasunak itsuki gutxiesten zituzten bitartean, zaku ilun horretan txinera, japoniera, arabiera, persiera, hindia, swahilia, kitxua, nawatla, tagaloga, suomiera, bretoiera, galesera, katalana, galegoa8, eta
|
zer
esanik ez, gure euskara ere sarturik.
|
|
Hortxe ditugu, alde batetik, Galileoren astronomi aurkikuntzen eliz kondena biribila —oraintsu, laurehun urte geroago, Vatikanoak, eskuzabaltasun handia erakutsiz, hura amnistiatu digun arren— edo Darwinen eboluzio teoriaren gaitzespena, arrazoi bertsuengatik gertatua. Ezagunak dira, halaber,
|
zer
nolako hondamen kalteak ekarri zizkioten SESBaren ekonomiari Trofim D. Lysenkok nekazaritzan eta abel hazkuntzan eskala handitan eginiko esperimentuek, mitxurinismoaren urratsei jarraikiz, marxismoaren postulatuak biologiari aplikatuz hobekuntza genetikoak erdietsi nahi izan zituenean. Eta ez dira ahanztekoak, halaber, gure egunotan emakumeek herri askotan fundamentalismo erlijiosoaren ideologiagatik oraindik pairatzen dituzten legezko bereizkeria lotsagarriak.
|
|
Gertakari hauek gogoeta eragin eta geure izpiritu kritikoa zorroztu ligukete, ongi baino hobeki salatzen baitute
|
zer
nolako harreman arriskugarria ezar daitekeen zientzien —batez ere giza zientzien— eta talde nagusien interes ekonomiko politikoen artean, zientzi ikerketen objektibotasunaren eta legeen berdintasunaren kaltean.
|
|
Espainiako Unibertsitatearen ordezkari goren haren hitzek —eta haren hitzak errepikatu besterik ez dut egiten—" Baina dialekto horrek ba al dauka gramatikarik ala?" aho zabalik utzi zuten georgiar irakaslea, eta aitorpen hau egin zidan: " Orduan ezin hobeki ulertu nuen euskaldunok
|
zergatik
borroka egiten zenuten".
|
|
8 Galegoaren kasua oso argigarria da. Berez, portugalera eta galiziera hizkuntza beraren bi dialekto hurbil izan arren, —elkarrengandik hagitzez hurbilagoak, esaterako, bizkaiera eta gipuzkera baino—, bistan da lehenengoari aspaldiko ofizialtasunak
|
zer
nolako prestigio eta garapen kulturala ekarri dion, bigarrenak oraintsu arteko lege babesik ezagatik, bazterkeria nabarmena pairatu behar izan duen bitartean.
|
|
/ zenburuak berak dioenez, Migel Unamunok bere bizitzan zehar euskararekiko izan zuen, edo, hobeki esan, izan zituen jarrerak jorratzeko asmotan natorkizue.
|
Zer
esanik ez, honi buruz lehen ere asko esan eta idatzi da, baina oraindik bazterretan entzun eta irakurri behar izaten ditugunak gogoan izanik, ez dut uste gaizki etorriko zaigunik Bilboko idazle eta filosofo handiak gure hizkuntzaz adierazi zituenak berriz maiseatzea, haiek testuinguru egokian hobeki ulertzeko.
|
|
Arazoa baina, honetan datza: ez dela garbi ikusten
|
zer
arrazoiz galarazi behar zaion herri edo hizkuntza bati gainerako guztiek darabiltzaten baliabideak eskuratzea.
|
|
Kale honen beste aldean
|
zer
dago
|
|
Berez dihoana
|
zertan
behartu. Nigan, ordea, ez nauzu fio; nire ahalmenak ez du balio.
|
|
Au neke latza!...
|
Zergatik
ete biyotzak dagidat negar?...
|
|
Izan ere, artea arte gisa onartzeko ez dago
|
zertan
errespetatu artelana, eta are gutxiago lan horren egilea. Baina guk norbaiti artista izena ukatzeak ez du gutxituko lanaren balioa, lanak berezko baliorik baldin badu behintzat, nahiz eta alderantzizkoa gertatzea posible izan:
|
|
Kronika hau idazten ari naizelarik ez dut oraindik Juan Luis Zabalaren eleberri berria mesanotxeratu, baina Agur, Euzkadi izenekoaren gaia edo hipotesia benetan zait erakargarri:
|
zer
gertatuko litzateke Lauaxeta gaur egungo garaietan berpiztuko balitz. Abiapuntuan, Koldo Izagirreren Iparra gi rre rides again ipuin gogoangarria edo Joseba Sarrionandiak Sabino Arana gaur egungo garaietan Iurreta ondoko trenbidean kokatzen zueneko narrazio zoragarri hura dakarzkigu gogora, Galdu arte nobelak suposatu zuen mugarriko erreferentzietatik aldenduz idatzitako liburuak.
|
|
Giro nolabait hotzago honetan, euskal panoramak motel samar segitzen du sarean. Ekimen publiko batzuk iragartzen dira, baina ez dakigu oso ondo
|
zer
emango duten. EAEko Hezkuntza sailburuak Internetera konektatutako ordenadorez bete nahi ditu ikastetxeak.
|
|
EAEko Hezkuntza sailburuak Internetera konektatutako ordenadorez bete nahi ditu ikastetxeak. Lortzen badute ere,
|
zertara
konektatuko dira eskola umeak. Kableak jartzea kontu bat da, baina ze eduki klase prestatzen ari gara eskolako umeek Interneten ezer euskaraz aurki dezaten?
|
|
Beste ekimen batzuek itxura hobea daukate, hala nola euskara teknologia berrien esparruan sustatzeko Gipuzkoako Foru Aldundiak egindako dirulaguntza publiko batzuen deialdiak. Ikusiko dugu
|
zer
irtengo den hortik: ez zen diru askorik banatzeko, baina apur bat bada ere, diru horrek akaso lagunduko du ideia majoak aurrera ateratzen.
|
|
Gipuzkoako Foru Aldundiak badu eGipuzkoa izeneko egitasmo bat, baina ze kristorako balioko duen inork ez daki oso ondo. Gipuzkoako Kutxak ere eGipuzkoa izeneko beste egitasmo bat badu, gainera, eta, gauzak apur bat gehixeago nahasteko, beste eGipuzkoa bat ere badago, Robotiker ikerketa zentro bizkaitarrak batek daki
|
zertarako
erreserbatu duen eGipuzkoa.com domeinua... Oso e polita gelditzen da halako e izenak dituzten e ekimenak iragartzea, baina ganora edo e ganora apur bat erakutsiko balute, hobe.
|
|
Baina inplikazio larriak ditu: Irun.org enpresa pribatu batena bada,
|
zer
gertatzen da Irungo Udalak webgunea beste norbaitekin egitea merkeagoa edo komenigarriagoa dela iruditzen bazaio. Ba, bueno, akaso bukatuko du informatika enpresa horrekin duen kontratua beste norbaitekin kontratu hobea sinatzeko, baina domeinuari agur esan dio:
|
|
Buru belarri ekin zioten lanari eta lan setati honen adierazle gisa aipatu behar da nabigatzaile propioa sortzera ausartu zirela. Laster ohartu ziren ekimenak ez zuela etorkizunik, besteak beste, mundu mailako erraldoien aurka ez zutelako
|
zer
eginik.
|
|
EGMren datuak bat datoz, gutxi gorabehera, Kaixo bilatzaileak eta Eustatek (Euskal Estatistika Institutua) 1998ko abenduan egindako azterketarekin. Euskal Herriko internauten artean% 75,17 gizonezkoak dira (Interneteko Publizitate eta Marketin enpresak dagoeneko hasi dira ikertzen
|
zergatik
sareak ez duen interesik pizten emakumeen artean) eta ia erdiak(% 47,29) 31 urtetik behera du.
|
|
Bere ikuskera antropologikotik, liberalismoak estatuaren abstentzionismoa merkatu soziokulturalean aldarrikatzen du. Jarrera hori liberalismo beraren premisekin
|
zer
neurritan datorren bat aztertuko dugu, arreta berezia jarriz multikulturalak diren gizarteetan.
|
|
edozein egitasmo edota harremanen aurrean, gizabanakoak bere" autodeterminazio" eskubideari eusten diola. Hau da, ni ak helburu oro osatu, aztertu eta berrikus dezake bere ingurunetik etengabean jasotzen duen informazio, adibide edota argudioen eraginpean, bera baita bere bizitzarekin
|
zer
egin eta berau nola gidatu erabaki dezakeen bakarra1 Goian aipaturiko liberalen arabera, beraz, autonomoak eta gure buruaren jabeak garen gizakion bizimodu on jakin batekiko leialtasuna jarrera kontingentea da, ez berezkoa (constit utive) (Larmore, 1990: 343).
|
|
Autodeterminazioak, zentzu honetan, merezi duten eta hutsalak diren bizitzen artean erabakitzeko ahalbidetzen gaitu gizakiok. Kontrako jokabidea hartzea, hau da, bizimodu onaren ideia zehatz bat bultzatzea eta kanpotik gizabanakoei ezartzea(" ongi komunaren politika" bat bultzatzea, Taylorren —1997— hitzetan), autodeterminazio printzipioaren kontrakoa izango litzateke, inork ez baitaki gizabanakoak berak baino hobeto
|
zer
den bere onerako eta zer bere kalterako, zer den baliotsua eta zer garrantzirik gabekoa, zer komeni zaion eta zer ekidin behar duen.
|
|
Autodeterminazioak, zentzu honetan, merezi duten eta hutsalak diren bizitzen artean erabakitzeko ahalbidetzen gaitu gizakiok. Kontrako jokabidea hartzea, hau da, bizimodu onaren ideia zehatz bat bultzatzea eta kanpotik gizabanakoei ezartzea(" ongi komunaren politika" bat bultzatzea, Taylorren —1997— hitzetan), autodeterminazio printzipioaren kontrakoa izango litzateke, inork ez baitaki gizabanakoak berak baino hobeto zer den bere onerako eta
|
zer
bere kalterako, zer den baliotsua eta zer garrantzirik gabekoa, zer komeni zaion eta zer ekidin behar duen.
|
|
Autodeterminazioak, zentzu honetan, merezi duten eta hutsalak diren bizitzen artean erabakitzeko ahalbidetzen gaitu gizakiok. Kontrako jokabidea hartzea, hau da, bizimodu onaren ideia zehatz bat bultzatzea eta kanpotik gizabanakoei ezartzea(" ongi komunaren politika" bat bultzatzea, Taylorren —1997— hitzetan), autodeterminazio printzipioaren kontrakoa izango litzateke, inork ez baitaki gizabanakoak berak baino hobeto zer den bere onerako eta zer bere kalterako,
|
zer
den baliotsua eta zer garrantzirik gabekoa, zer komeni zaion eta zer ekidin behar duen.
|
|
Autodeterminazioak, zentzu honetan, merezi duten eta hutsalak diren bizitzen artean erabakitzeko ahalbidetzen gaitu gizakiok. Kontrako jokabidea hartzea, hau da, bizimodu onaren ideia zehatz bat bultzatzea eta kanpotik gizabanakoei ezartzea(" ongi komunaren politika" bat bultzatzea, Taylorren —1997— hitzetan), autodeterminazio printzipioaren kontrakoa izango litzateke, inork ez baitaki gizabanakoak berak baino hobeto zer den bere onerako eta zer bere kalterako, zer den baliotsua eta
|
zer
garrantzirik gabekoa, zer komeni zaion eta zer ekidin behar duen.
|
|
Autodeterminazioak, zentzu honetan, merezi duten eta hutsalak diren bizitzen artean erabakitzeko ahalbidetzen gaitu gizakiok. ...o jokabidea hartzea, hau da, bizimodu onaren ideia zehatz bat bultzatzea eta kanpotik gizabanakoei ezartzea(" ongi komunaren politika" bat bultzatzea, Taylorren —1997— hitzetan), autodeterminazio printzipioaren kontrakoa izango litzateke, inork ez baitaki gizabanakoak berak baino hobeto zer den bere onerako eta zer bere kalterako, zer den baliotsua eta zer garrantzirik gabekoa,
|
zer
komeni zaion eta zer ekidin behar duen.
|
|
Autodeterminazioak, zentzu honetan, merezi duten eta hutsalak diren bizitzen artean erabakitzeko ahalbidetzen gaitu gizakiok. ...hau da, bizimodu onaren ideia zehatz bat bultzatzea eta kanpotik gizabanakoei ezartzea(" ongi komunaren politika" bat bultzatzea, Taylorren —1997— hitzetan), autodeterminazio printzipioaren kontrakoa izango litzateke, inork ez baitaki gizabanakoak berak baino hobeto zer den bere onerako eta zer bere kalterako, zer den baliotsua eta zer garrantzirik gabekoa, zer komeni zaion eta
|
zer
ekidin behar duen.
|
|
Ikuspegi" atomista" (Taylor, 1997) honen arabera, isolaturik aurkitzen den, hots, aurresoziala den eta lotura komunitariorik ez duen gizabanakoak, giza harremanetan sartu aurretik, nortasun finko eta erabat osatua dauka. Nor den,
|
zer
bizimodu jarraitu nahi duen, bere balio eta nahiak zeintzuk diren, bere bizitzan desiragarri eta arbuiagarri diren helburuak —galdera horien guztien erantzuna aldez aurretik ezagutzen du, gainerako gizartekideekin nortasun osatze horretaz" negoziatu" behar ez duelarik3 Liberalismoaren kritiko hauentzat, aldiz, ni a praktika sozial eta kultural jakin batzuetan" uztarturik"... Hauxe da, funtsean, zenbait autore komunitaristek defendatzen duten" tesi sozialaren" mamia (Taylor, 1997).
|
|
Beraiek ere gizakiek txertaturik daudeneko komunitate eta egitura kulturalarekiko lotura estua daukatela aitortzen dute, ezinezkoa baita zentzudunak eta esanguratsuak diren aukerak ulertzea, neurri handi batean, ingurune soziokulturala aintzat hartu gabe. Liberalak eta bere kritikoak bat badatoz tesi sozialarekin,
|
zertan
datza orduan haien arteko desadostasuna. Esan daiteke desakordioa, besteak beste, estatuak jokatu behar duen paperean datzala, hau da, instituzio publikoek zein neurritan esku hartu behar duten gizabanakoen bizimodu onen aukeran4 Beste hitzetan esanda, eta guretzat dagoeneko ezaguna den terminologia erabiliz, bi autore multzo hauen arteko argumentuaren gatazka estatuaren neutraltasunaren auzian kokatzen da:
|
|
•
|
Zer
motatako defentsa behar dute?
|
|
• Nola gauzatu daiteke defentsa hori?;
|
zer
nolako tresnak erabil daitezke defentsa hori praktikara eramateko?
|
|
Aurkeztutako eskema eta beraren hamar adierazleak irakurketa bikoitz baten bidez aplikatzen dira: ...ehen irakurketa sinkronikoa da, adierazle guzti guztiak fase kronologiko bakoitzean metatzen baititu; horren bidez, kanpo politikaren unez uneko egoera ezagut daiteke (eragiketa horretatik datoz kapitulu bakoitzeko ondorioak); 2) bigarren irakurketa diakronikoa da, adierazleak bereizi eta fase kronologiko bakoitzari banan banan aplikatzen baitizkio; horren bidez, adierazle bakoitzak denboran zehar
|
zer
nolako garapena izan zuen ikus daiteke (bigarren irakurketa horren emaitzak tesiaren amaierako ondorioen zati dira).
|
|
Aipatu gizontxoen propaganda zitala dala bide askatasun ederrean erne anaitasun ori ondatu nai izan digute, eta beren xedea iristeko gure aldizkariaren eriotza ere bide makurrenez iritxi nahi izan dute. Gure zuzendari maiteak
|
zer
esanik aski izango ditu, nunbait, gai oni buruz.10
|
|
Minari eta denborari buruzko
|
zer
edo zer erantzun nahi
|
|
Minari eta denborari buruzko zer edo
|
zer
erantzun nahi
|
|
|
Zer
egin dezaket udako arratsalde gorri batean eguzkiak nere leihoari beldurra badio eta zu ez bazaude, udak ustekabean neguaren erdian harrapatzen banau derrepentean hostoak isiltzen badira lau kanpai hots entzuten diren bitartean hiru tanta lehor eta epel bat haize hilaren gainetik nora jo dezaket kalean topatuko ez bazaitut gauzak nahiko gaizki ez doazen bitartean tanta epel eskas bat atsoen pauso azkarrak berotzeko nola jakingo dut arbolak bizirik ote dauden soinurik egiten ez badute sirenen hotsa itzaltzeko. gauza ez badira nork esango dit zer gertatzen zaidan lehenengo malkoa oraindik sortu ez denean zeinen eskuak astinduko ditu betazaletan ezkutatu diren kanpaiak non babestuko naiz zure besoak urruti badaude nondik sortuko da elektrizidadea udak baimenik ematen ez badu hiru kanpai ergel eta laugarren bat zeinen arnasak berpiztuko ditu adarrak ni ere uda bihurtu naizenean zer egin dezaket udako usainak sortzen duen izerdi motelak bereganatzen
|
|
Zer egin dezaket udako arratsalde gorri batean eguzkiak nere leihoari beldurra badio eta zu ez bazaude? ...nau derrepentean hostoak isiltzen badira lau kanpai hots entzuten diren bitartean hiru tanta lehor eta epel bat haize hilaren gainetik nora jo dezaket kalean topatuko ez bazaitut gauzak nahiko gaizki ez doazen bitartean tanta epel eskas bat atsoen pauso azkarrak berotzeko nola jakingo dut arbolak bizirik ote dauden soinurik egiten ez badute sirenen hotsa itzaltzeko. gauza ez badira nork esango dit
|
zer
gertatzen zaidan lehenengo malkoa oraindik sortu ez denean zeinen eskuak astinduko ditu betazaletan ezkutatu diren kanpaiak non babestuko naiz zure besoak urruti badaude nondik sortuko da elektrizidadea udak baimenik ematen ez badu hiru kanpai ergel eta laugarren bat zeinen arnasak berpiztuko ditu adarrak ni ere uda bihurtu naizenean zer egin dezaket udako usainak sortzen duen izerdi motelak bere...
|
|
Zer egin dezaket udako arratsalde gorri batean eguzkiak nere leihoari beldurra badio eta zu ez bazaude? ...te sirenen hotsa itzaltzeko. gauza ez badira nork esango dit zer gertatzen zaidan lehenengo malkoa oraindik sortu ez denean zeinen eskuak astinduko ditu betazaletan ezkutatu diren kanpaiak non babestuko naiz zure besoak urruti badaude nondik sortuko da elektrizidadea udak baimenik ematen ez badu hiru kanpai ergel eta laugarren bat zeinen arnasak berpiztuko ditu adarrak ni ere uda bihurtu naizenean
|
zer
egin dezaket udako usainak sortzen duen izerdi motelak bereganatzen
|
|
[banau malko behar zuten urak abuztuak itotzen baditu nork aseguratuko dit ez dudala sekula santan trapuzko lorez egindako sonbrerorik eramango lau kanpai asper eta bigun bat
|
zer
egingo dut
|
|
Eta hori horrela delako izan liteke testu bat esangura anitzekoa, eta are interpretazio kontrajarriak ere onartzen dituena. Eta,
|
zer
esanik ez, horregatik doa poeta bere ikuspuntua aldatuz (geometria osatzen du), ondorioz bere estiloa ere aldatzen duela: nork esango zukeen 1978 hartan, Atxagak honelakoak idatziko zituela?
|
|
—izerdi bizkarrean—
|
zergatik
hain urduri zerbaiten ehizean?
|
|
|
Zergatik
ez edan zure argitik, bizi gaitezen lengotik?
|
|
|
Zergatik
ez ibilli zure eskutik bein beti, eten ez dedin leiñargi?...
|
|
Piñuena, ordea, esan
|
zertarako
–
|
|
|
Zer
entzuten dut adi nagola?
|
|
Pago besoak, eguzki aterpe, oroiketari eman diote; joan mendeak gaztearoa il zuten. Biar...
|
zer
ote?
|
|
Adibidez: ergatibo plurala ek da Bizkaia gehigarriko bizkaiera horretan, batek daki
|
zergatik
, eta a organikodunak mugatu singularrean daudenean ez dute ea forma hartzen. Hori bizkaiera batua izango den, ez dakit, baina bizkaiera, behintzat, ez da. j
|
|
Informazioaren kopurua gero eta handiagoa bada ere eta informazio iturriak gero eta anitzagoak izan arren, gure beharrak gero eta zehatzagoak eta espezialagoak ere badiBiblinleka ra. Liburutegi batera inguratzen garenean, ez gara joaten
|
zer
dagoen ikustera, baizik eta —adibide bat aipatzearren— informatikako programa bati buruzko liburu jakin bat aurkitzera, edo galdetzera programa horri buruzko libururik ba ote dagoen. Edo beste adibide bat:
|
|
euskal gaiei buruz idatzitako eta argitaratzen zen guzti guztia biltzea.
|
Zer
esanik ez dago asmo honetan oinarritutako bibliografia honek bere garaian izugarrizko laguntza suposatu zuela (eta oraindik suposatzen duela) ikerlarientzat eta beste edozein interesaturentzat. Beraz, lan honi jarraipena ematea luke.
|
|
3.Bapatean egindako galdera honi erantzun azkarra ematekotan baiezko borobila litzateke.
|
Zergatik
ez gorpuztu Biblioteka Nazionala hemen ere. Euskal Herria nazio bat baldin bada, bere kultura babestu eta suspertzeko komenigarria litzateke zalantzarik gabe.
|
|
Hasian hasi, ingurukoa oinarri: non jarri eta
|
zertarako
erabili (herri, auzo, unibertsitate, ikerketa zentroak...), zer eduki eta nola erabili (liburuak, ikus entzunezkoak, aldizkariak, egunkariak eta bestelako euskarriak) eta norentzat jardun (jende xehea, espezialistak, jendarteko zabala...).
|
|
Hasian hasi, ingurukoa oinarri: non jarri eta zertarako erabili (herri, auzo, unibertsitate, ikerketa zentroak...),
|
zer
eduki eta nola erabili (liburuak, ikus entzunezkoak, aldizkariak, egunkariak eta bestelako euskarriak) eta norentzat jardun (jende xehea, espezialistak, jendarteko zabala...).
|
|
Zalantzarik ez, nork, nola eta
|
zertan
ulertzen duen naziotasun horrek leku zabala luke zeregin horretan. Baina hori, argi dago, beste upeleko sagardoa da.
|
|
Biblioteka ez da biltegia, bibliotekariak bihurtu dira garrantzitsuak eta zerbitzu legez, laguntzeko daude, informazioa eta bibliotekako jakituria zabaltzeko. Beraz bezeroak erakartzeko toki alai eta interesgarriak bihurtu dira, eta bertan
|
zer
hartu zer ikasi, geure kezka eta premiak asetzeko adina eduki luke. Norberaren bibliotekaren luzapena dugu, baina laguntzailea, bibliotekaria, bitarteko.
|
|
Biblioteka ez da biltegia, bibliotekariak bihurtu dira garrantzitsuak eta zerbitzu legez, laguntzeko daude, informazioa eta bibliotekako jakituria zabaltzeko. Beraz bezeroak erakartzeko toki alai eta interesgarriak bihurtu dira, eta bertan zer hartu
|
zer
ikasi, geure kezka eta premiak asetzeko adina eduki luke. Norberaren bibliotekaren luzapena dugu, baina laguntzailea, bibliotekaria, bitarteko.
|
|
|
Zer
nolako Euskal Liburutegi Nazionala, iburutegiak, informazio eta zerbitzugune gune gisa, gero eta garrantzi handiagoa du egungo gizartearen baitan," informazioaren gizartea" deitzen den honetan hain zuzen ere.
|
|
Bibliotekari eta dokumentalistak, egun, benetako bilatzaileak gara. Guk dakigu
|
zer
dagoen sarean, bere erabilera nola antolatuta dagoen, kalitatezkoa den edo ez... Ezagutzaren kudeatzaileak garenez, informazio egokia nola optimizatu, eta erabili ahal izateko sarbidea nola erraztu jakin dugu.
|
|
Hemen biak gertatu dira: erakusketa itxi, pornografikoa dela aitzakiatzat hartuz (eta
|
zer
–Nork esan du pornografia ez dela objektu artistikoa?), eta, ondoren, isil isilik gelditu mundu guztia.
|
|
Ez da denbora gehiegi pasako izen handiko artistaren batek, gure mugetatik kanpo, polemika sutsuren bat sortzen duen arte. Zain nago orduan
|
zer
entzun! Nor ausartuko da hemen, gurean, ezer esatera?
|
|
Emakumeari buruzko ikuspegiak, kasu gehienetan gizonezkoek emanak. Gustavo de Maeztuk berak, bere lanean —bere bizitza sentimentalean sartzea ere, dudarik gabe, interesgarria gerta daiteke; baita bizi eta hiltzeko Lizarra
|
zergatik
aukeratu zuen jakitea ere— emakumeari emandako tratamendua berezia izan da. Ez bereziki maitagarria gertatu zaiolako emakumearen figura artistikoa; ez kontrakoarengatik ere.
|
|
Auskalo arrazoia zein zen! Lizarrako Museoan bertako betiko fondoa ikustera joaten denak, hala ere, ulertuko dit
|
zer
esan nahi dudan.
|
|
Orain, Santa Teresa bilakatu diguten honetan, gu gara garrasi egiten dugunak:
|
zergatik
ez dute militantzia hori serio islatzen. Inor ez da gauza izan mundu txiki gure honetan pistola hartu duten emakumeak leial eta fier azaltzen.
|
|
Utziko bagenu begiz jotako argazki haren kontua, utziko bagenu askoren mirespena jaso duen filme horren tristezia, antzerkiaren maskara jantziko bagenu...
|
zer
aurkituko genuke azken egun hauetako kronikan. Ba, esaterako, Euskal Aktoreen Batasunak antolaturiko festa erraldoiaren oihartzun nagia.
|
|
Antigoaleko manerak izan zituen festak baina horretan ez zen gakoa. Euskal eszena, euskal zinema, euskal telesaio eta telesailak ondo badoaz
|
zergatik
hain ziren exkasak, kantitatez, maila desberdinetan sarien desioz zeuden finalistak. Motzak ziren hautagaien zerrendak.
|
|
Euskal liburu bakarra ere ez dut. Pentsa ezazu
|
zer
galera den niretzat".
|
|
Nolako ote?
|
Zer
ikusten da ba. Hain kontu gutxi, Gerhard Bahr, Legazpiko semea, uniforme nazia jantzita duela, Hitlerren erretratu ofiziala atzean duelarik...
|
|
KORTAZAR, Jon Mikel Zarateren" Bizipenen bultzadaz". 9 zk. (1979), 140 Jesus Etxezarragaren" Olerki solteak". 10 zk. (1979), 119 B. Atxagaren" Etiopia". 10 zk. (1979), 123 Mikel Zarateren literarturgintza. 11 zk. (1979), 48 A. Urretabizkaiaren"
|
Zergatik
Panpox". 12 zk. (1979), 152 R. Saizarbitoriaren" Ehun metro". 13 zk. (1980), 142 Joxe Austin Arrietaren" Abuztuaren 15eko bazkalondoa". 14/ 15 zk. (1980), 196 Euskal lirika gortesauari buruzko oharrak. 16 zk. (1981), 76 Haranburu Altunaren" Gernika". 16 zk. (1981), 109 A. Lertxundiren" Aise eman zenidan eskua". 17/ 18 zk. (1981), 208 Jose Angel Irigarayren" Kondairaren ihauterian". 19/ 20 zk. (1981), 181 Joseba Sarrionaindiaren" Izuen gordelekuetan barrena". 23 zk. (1982), 133 XVIII. mendeko lirika herrikoia. 24 zk. (1982), 106 Gaurko narratiba eta euskal literatura. 25 zk. (1982), 86 Joan Mari Irigoien-en" Poliedroaren hostoak":
|
|
ARGIA" Argia" koei ere, hitza. Gure astekariaren projektua
|
zertan
den. 23 zk. (1982), 127
|
|
. 69 zk. (1992), 51 Javier Muguerza: erresistentziaren etika. 71 zk. (1992), 49 Argitaletxeen irizpideak. 93/ 94 zk. (1996), 97 Iritzi bilketa. 93/ 94 zk. (1996), 109 Eliza katolikoa Euskal Herrian Kontzilioaren ondoren. 95 zk. (1996), 88
|
Zer
da Kontseilua? 112 zk. (1999), 15 XXI. mendeko akordioa:
|
|
Jainkoaren Piztuera? 26 zk. (1967), 49
|
Zergatik
eta zertarako euskaldun? (Intxausti adiskideari erantzun irikia, eta beste guztieri). 27/ 28 zk. (1967), 66 Kultura eta dogmatismoa (Nota laburrak).
|
|
25 urte JAKINen (Orain eta Hemen). 28 zk. (1983), 153 Eta
|
zer
dio gaur Euskaltzaindiak? (Orain eta Hemen).
|
|
41 zk. (1986), 104 Diskurtso berria mintzaira zaharraren baitatik. 42/ 43 zk. (1987), 119 Koldo Mitxelena hil da. 45 zk. (1987), 165 Miranderen kritika Iraultza Frantsesari. 52 zk. (1989), 69 Miranderen kritika Iraultza Frantsesari (II). 53 zk. (1989), 81 Doktoreak honoris causa Euskal Herriko Unibertsitatean. 54 zk. (1989), 231 Nietzsche, Junger: anekdota baten esanahi paradigmatikoak. 56 zk. (1990), 149 Politikatik
|
zer
itxaron kulturan. 58 zk. (1990), 169 Beste anekdota bat: Euskadiko PK eta Errepublika Baltikoak. 60 zk. (1990), 77 Karlos Santamariari omenalditxo gisa. 61 zk. (1990), 87 Arestiren tintazko bataioaz. 62 zk. (1991), 129 Filosofia pertsonalistaren maisu bat:
|
|
BELOKI, Jose Ramon Gazteriak
|
zer
espero komunismotik? 22 zk. (1966), 56 Komunismoa 50 urtez gero. 23 zk. (1966), 11" Ama Lur" eta gogoeta bat (Nota laburrak).
|
|
GARAGORRI, Xabier
|
Zer
da eskola porrota? 46 zk. (1988), 7
|
|
79 zk. (1993), 125 Euroa: egiaren Europaruntz. 108 zk. (1998), 39 Sozial enziklikak
|
zertarako
–16 zk. (1964), 32
|
|
GEREDIAGA ALKARTEA Deia.
|
Zergatik
, zelan eta zertarako literatura euskeraren batasuna?
|
|
16 zk. (1981), 68 Jeneral berria (Orain eta Hemen). 29 zk. (1983), 127
|
Zergatik
hil dituzte? (Orain eta Hemen).
|
|
Euskaltzaindiaren lan eta agiriak. IV. Bilbao, 1959. 11 zk. Schopenhauer edo zorionik eza. 12 zk. (1960), 31 Salbatore Kandau(). 12 zk. (1960), 75" Txillardegi" rekin solasean. 12 zk. (1960), 81 Filosofia,
|
zertarako
–13 zk. (1960), 31 Euskalerri’tik Europa’ra. YAKINen geigarri I, 3 (1960), 1 Erantzun naiez. YAKINen geigarri (1960, martxoa), 2 Jainkoa mundura?
|
|
35 zk. (1985), 92 Biolentzia eta beldurra (Orain eta Hemen). 35 zk. (1985), 93
|
Zer
gertatzen da hitzaldiekin (Orain eta Hemen). 35 zk. (1985), 99 ETB:
|
|
" Euskal Herria" liburua. 34 zk. (1985), 219 NATO: ezezkoaren ondoren
|
zer
–38 zk. (1986), 5 Nazio Galegoa. 39 zk. (1986), 5 Bibliografia. 39 zk. (1986), 85 35 urte bete dira, eta bagoaz aurrera. 55 zk. (1989), 5 Aurkibideak:
|
|
MINTEGI, Laura Emakume literatura:
|
zer
da eta zertan da. 45 zk. (1987), 7 Euskal kultura 1994. 85 zk. (1994), 46 Euskal kultura 1995. 91 zk. (1995), 45 Euskal kultura 1996. 97 zk. (1996), 46 Euskal kultura 1997. 103 zk. (1997), 68 Euskal kultura 1998. 109 zk. (1998), 47 Euskal kultura 1999. 115 zk. (1999), 43
|
|
MINTEGI, Laura Emakume literatura: zer da eta
|
zertan
da. 45 zk. (1987), 7 Euskal kultura 1994. 85 zk. (1994), 46 Euskal kultura 1995. 91 zk. (1995), 45 Euskal kultura 1996. 97 zk. (1996), 46 Euskal kultura 1997. 103 zk. (1997), 68 Euskal kultura 1998. 109 zk. (1998), 47 Euskal kultura 1999. 115 zk. (1999), 43
|
|
MUJIKA, Asier
|
Zertan
da euskal pilotaren egoera? 88 zk. (1995), 44
|
|
OSA, Erramun Helduen euskara ikaskuntza hizkuntz normalizazioari begira. 59 zk. (1990), 29
|
Zergatik
siñisten dugu? 11 zk. (1960), 7 Agerkundea ta Kristo. 12 zk. (1960), 24 Nola ezagutu Kristo. 13 zk. (1960), 25 Iritzi bat. YAKINen geigarri (1960, martxoa), 4 Eliz gizaldia. 14 zk. (1961), 35 Eliza’renak egin ote du?
|
|
2 zk. (1977), 95 DEIA, Euskal Herriko lehen egunkaria (Orain eta Hemen). 3 zk. (1977), 84 Gerra aurreko euskal" herese" bat. 4 zk. (1977), 74 Preautonomia bai, eta gero
|
zer
–(Orain eta Hemen).
|
|
ikasleari dagozkionak. 46 zk. (1988), 21 Curriculum a hezkuntza bereziaren beharretara egokitzea. 53 zk. (1989), 61 Katalan hizkuntza. 31/ 32 zk. (1968), 109 (Itz.: Iñaki Beristain).
|
Zergatik
berde kategoria adierazteko euskal hitz jatorrik ez? 87 zk. (1995), 77 Euskaldunak kolorerik ez. 92 zk. (1996), 76 PSE PSOEren erantzuna. 28 zk. (1983), 90 (Itz.:
|
|
" Euskal idazleak gaur". 3 zk. (1977), 98 Azurmendi, J.: "
|
Zer
dugu Orixeren kontra. Zer dugu Orixeren alde".
|
|
" Zer dugu Orixeren kontra.
|
Zer
dugu Orixeren alde".
|
|
INTXAUSTI, Joseba Filosofia,
|
zertarako
–13 zk. (1960), 31 Descartes’en zalantza bidea. 14 zk. (1961), 66 Subjektu transzendentala giza jakintzetan. 69 zk. (1992), 117 (Itz.:
|
|
[ORBEGOZO], Joxe Austin Gorputz mistikoa (Paulo’k epesotarrai...). 12 zk. (1960), 38
|
Zergatik
siñisten dugu? 11 zk. (1960), 7 Agerkundea ta Kristo. 12 zk. (1960), 24 Zalaparta Elizan eta erlijioaren konzetua (Nota laburrak).
|
|
Sozial enziklikak
|
zertarako
–16 zk. (1964), 32
|
|
4 zk. (1977), 69" Irudi ona" eta laguntza (Orain eta Hemen). 7 zk. (1978), 96
|
Zer
gertatzen da hitzaldiekin (Orain eta Hemen). 35 zk. (1985), 99
|
|
MUJIKA, Asier
|
Zertan
da euskal pilotaren egoera? 88 zk. (1995), 44 Bat, Bi, Hiru, Lau, Bost Sei Zazpi...
|