Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 82

2000
‎KORTAZAR, Jon Mikel Zarateren" Bizipenen bultzadaz". 9 zk. (1979), 140 Jesus Etxezarragaren" Olerki solteak". 10 zk. (1979), 119 B. Atxagaren" Etiopia". 10 zk. (1979), 123 Mikel Zarateren literarturgintza. 11 zk. (1979), 48 A. Urretabizkaiaren" Zergatik Panpox". 12 zk. (1979), 152 R. Saizarbitoriaren" Ehun metro". 13 zk. (1980), 142 Joxe Austin Arrietaren" Abuztuaren 15eko bazkalondoa". 14/ 15 zk. (1980), 196 Euskal lirika gortesauari buruzko oharrak. 16 zk. (1981), 76 Haranburu Altunaren" Gernika". 16 zk. (1981), 109 A. Lertxundiren" Aise eman zenidan eskua". 17/ 18 zk. (1981), 208 Jose Angel Irigarayren" Kondairaren ihauterian". 19/ 20 zk. (1981), 181 Joseba Sarrionaindiaren" Izuen gordelekuetan barrena". 23 zk. (1982), 133 XVIII. mendeko lirika herrikoia. 24 zk. (1982), 106 Gaurko narratiba eta euskal literatura. 25 zk. (1982), 86 Joan Mari Irigoien-en" Poliedroaren hostoak":
‎KORTAZAR, Jon Mikel Zarateren" Bizipenen bultzadaz". 9 zk. (1979), 140 Jesus Etxezarragaren" Olerki solteak". 10 zk. (1979), 119 B. Atxagaren" Etiopia". 10 zk. (1979), 123 A. Urretabizkaiaren" Zergatik Panpox". 12 zk. (1979), 152 R. Saizarbitoriaren" Ehun metro". 13 zk. (1980), 142 Joxe Austin Arrietaren" Abuztuaren 15eko bazkalondoa". 14/ 15 zk. Haranburu Altunaren" Gernika". 16 zk. (1981), 109 A. Lertxundiren" Aise eman zenidan eskua". 17/ 18 zk. (1981), 208 Jose Angel Irigarayren" Kondairaren ihauterian". 19/ 20 zk. (1981), 181 Joseba Sarrionaindiaren" Izuen gordelekuetan barrena". 23 zk. (1982), 133 Joan Mari Irigoien-en" Poliedroaren hostoak":
2001
‎" Zergatik panpox" en kasuan, badirudi perfekzioa dela, zoragarria, baina kaleratu zenean inork ez zuen esan ezer ere. Errefuertzoak orain ditut, ez orduan.
‎pertsona bakoitzak aukeratu behar duela nola bizi nahi duen, gizona ala emakumea den kontuan izan gabe. Niri esaten zidaten" Zergatik panpox" emakume batek bakarrik egin zezakeela, eta ez da egia, gizon batek oso harreman estua baldin badu semearekin, idatz dezake liburu bera. Gure adinekoak oso markatuak gaude, baina ni dezente intsumisoa naiz, baita marka horrekin ere.
‎Eleberriak: " Zergatik panpox" (1979 Emakume batek euskaraz idatzi duen lehen nobela, Xabier Elorriagak zinera eramana);" Aspaldian espero zaitudalako ez nago sekula bakarrik" (1983);" Saturno" (1987);" Aurten aldatuko da nire bizitza" (1992);" Koaderno gorria" (1998).
‎Aholku sinple horren babesean idatzi nuen Zergatik Panpox.
Zergatik Panpox eta gero, urte batzuetan emakumeek idatzitako gauzakirakurritu nituen ia soilik. Gaur egun ere, hori jarraitzen dut hurbilenetik:
2002
‎Elurtzan datzaten zuhaitz enborrak (1977) kafkiarra, Grande Placen aurkituko gara (1983) [itz.: Grande Place, Ed. Akal, 1985], bi planotan kontatutako bidaia iniziatiko, politiko eta sentimentala, Olagarroa (1987), 1986ko Azkue Saria irabazi zuena, eta Melvilleren irakurle den protagonista presoaren patu tragiko saihestezinaren ingurukoa, eta, azkenik, Gela debekatua (1998), giro gotikoan kokatua; Arantxa Urretabizkaiaren Zergatik Panpox (1979) [itz.: ¿ Por qué, Panpox?, Ed. Orain, 1995] eta Koaderno gorria (1998) eleberriak; M. Erdozaintzi Etxarten Gauaren atzekaldean (1982) eleberria; Joseba Zulaikaren Zu zara... (1982); Patri Urkizuren Etsipenez (1984), eleberri gisa emandako oroitzapenak; Pello Lizarralderen Hatza mapa gainean (1984) eleberri onirikoa; Felipe Juaristiren (1957) Arinagoa duk airea, Absalon (1990) [itz.:
‎Euskal literatur sistemari buruzko atal luzexka hau amaitzeko, birsorkuntzaren atalean aipatu gabe utzi ditugun hainbat elementu aipatu genituzke. Hortxe dauzkagu, esaterako, hamarkadetan zenbait euskal eleberri edo ipuinez egin diren egokitzapenak, dela film edo laburmetraia moduan( Zergatik Panpox, Hamaseigarrenean aidanez, 100 metro...), dela irratinobela modura (Babilonia, Hamabost egun Urgainen...). Edonola ere, euskal literatur sisteman birsortzaile eraginkorrena, ezbairik gabe, hezkuntza sistema bera dugu.
‎Lehenengoen artean, San Pedro bezperaren ondokoak (Euskal literatura 72, Lur, 1972) eta Maitasunaren magalean (Gipuzkoako Aurrezki Kutxa Probintziala, 1982) aipatuko genituzke. Narratiba lanen artean, berriz, Zergatik Panpox (Hordago, 1979); Aspaldian espero zaitudalako ez nago sekula bakarrik (Erein, 1983); Saturno (Erein, 1987); Aurten aldatuko da nire bizitza (Erein, 1992) eta Koaderno gorria (Erein, 1998). Urretabizkaiak egindakoak dira, halaber, Albaniaren konkista filmaren testua (Alfonso Ungría, 1983) eta Lauaxeta (1987) filmarena.
‎Bide batez, eta gorago azterturiko kontsumoko literaturaren gaiarekin nolabaiteko lotura egitearren, hauxe dio Gabilondok berak orrialde batzuk geroago: " Ironikoki baina, emakumeak dirateke, Urretabizkaiaren Zergatik Panpoxekin hasi eta Osororen Tentazioakekin amaitu, best selleraren eredutik gertuen egon direnak. (...) Oñederraren eleberria, masa literatura izan gabe ebento bihurtu den aldetik behintzat, emakumeek literatur eremu berri honetan izan dezaketen hazkunde eta bilakaeraren zeinu da".
2004
‎Eusko Jaurlaritzak 1985.etik aurrera, halaber, proiektu zinematografiko zehatz batzuk finantzatzeari ekin zion bere aldetik, hala ETBrekin lankidetzan egin ziren Zergatik panpox, Ehun metro eta Hamaseigarrenean aidanez euskaraz sortutako ordubeteko filmak nola aurrerago Ander eta Yul bezalako lan zinematografiko komertzialak.
2006
‎Emazte idazle berriekepikotasunik gabeko egunerokotasuna ekarri zuten irakurleen begietara. AmaiaLasaren olerkiak eta Arantxa Urretabizkaiaren Zergatik Panpox mugarritzat harditzakegu kari horretara.
‎3) Aukeratu ditugun pertsonaiak subjektuak dira, kasu batzuetan protagonistak eta beste batzuetan koprotagonistak. 4) Narrazio motzak edota ipuinak bazter batera utzi ditugu eta eleberrietan murgildu gara, nahiz eta Zergatik Panpox, Hatza mapa gainean, edota Edo ni edo zu eleberri motzak izan.
‎Pertsonaia femeninoaren garapena landu ahal izateko aukeratutako hamabi protagonista horiek kronologikoki aztertuko ditugu. Lehen protagonista, Arantxa Urretabizkaiaren Zergatik Panpox (Hordago, 1979) nobelako izenik gabeko ama dugu. Jon Kortazarrek (Jakin 12, 1979) ondo dioen bezala, nobela horren berrikuntzarik handiena estreinakoz euskal literaturan pertsonaia femenino protagonista paratu izana da.
‎Lehen emakumea, Juan Mari Irigoienen Poliedroaren hostoak (Erein, 1982) nobelako Martzelina. Zergatik Panpoxeko ama aztertu ostean, zaila da pareko indarra duen emakume protagonistarik topatzea, baina aurrera egin aurretik gurea egin behar dugu Demetrio Estebanez Calderon ek (1998) egiten duen nobelen sailkapena. Ekintza nobelak, pertsonaia nobelak eta espazio nobelak aipatzen ditu Estebanezek W.
‎Kayserren sailkapena bere eginez. Esan behar dugu Zergatik Panpox pertsonaia nobela dugula eta pertsonaia dela nobelaren indar zentrifugoa nahiz zentripetua. Poliedroaren hostoak, ordea, espazio nobela dugu:
‎Gauza bera gertatzen zaio Teresari, artifizio gutxi baina dudatu ezineko trinkotasuna duela, eta azken adibide gisa aukeratu dugun Ixiar Rozasen Edo zu edo ni (Erein, 2000) nobelako Grazianari beste horrenbeste gertatzen zaio. Laburtu bagenu, Grazianak aztertu ditugun beste hamaika pertsonaia femeninotatik ikasi egin duela esan genuke, eta, batez ere, Zergatik Panpoxeko ama edo Teresatik. Emakume hau adinean aurreratua dugu, eta bizitzarekin solasean egiteko beta gutxi izanik, gehiago dago zirt edo zart egiteko.
‎Urretabizkaia, A., 1982, Zergatik Panpox, Hordago, Donostia.
2009
‎bikain jakin izan zuen hausten telebistako bikoizketaren mota betibera eta dramatikotasunik gabekoa. Gainerako bi erdimetraiak, Zergatik Panpox eta Ehun Metro, urrun gelditu ziren.
‎Izagirreren aipu horrek, beraz, bete betean kokatzen gaitu 1980ko hamarkadako zinemagintzan (irudi errealeko zinemagintzan, zehazki). Esan bezala, 1985ean, Hamaseigarrenean aidanez, Zergatik Panpox eta Ehun Metro luzera ertaineko filmak ekoitzi ziren Euskal Herrian45 Baina, nondik zetorren egitasmoa. Politika munduko haize eta erakunde berriek izan zuten horretan eraginik.
Zergatik panpox
‎Ezeizaren Ke arteko egunak izan zen gainera, nazioarteko zinemaldi batean (1989ko Donostiako Zinemaldiko sail ofizialean) sarituriko irudi errealeko fikziozko lehen euskal filma (erdarazkoekin batera lehiatuta). Horrez gain, aurrez Ehun metro eta Zergatik Panpox filmek zabaldutako ildoa sendotu zuen, erakutsiz, modu horretan, euskaraz grabaturiko film batek ez zuela nahitaez baserri girokoa edo tematika etnikoduna izan behar.
2010
Zergatik Panpox? 247
2011
‎Hamarkada oso bat igaroa zen Koldo Izagirrek zuzendutako Off-eko maitasuna (1992) eta Eneko Olasagastik eta Carlos Zabalak gidaturiko Maité (1994) pantailaratu zirenetik (gaztelaniaz eta euskaraz egindakoa zen bigarren hori). Frankismo osteko kultur susperraldiak bultzatuta, euskal zinemak burua agerrarazi zuen ezerezetik 80ko hamarkadan, eta euskarazko lehen filmak bistaratu ziren: Juanba Berasategik zuzendutako Kalabaza tripontzia (1985), Xabier Elorriagak zuzendutako Zergatik panpox? (1986), Alfonso Ungriaren Ehun metro (1986), Anjel Lertxundiren Hamaseigarrenean aidanez (1985) eta Kareletik (1987), Antonio Ezeizaren Ke arteko egunak (1989)?
‎Oraingoan, Gema Lasarte (Errenteria, 1962) Irakasle Eskolako irakasle, ikertzaile eta Argiako kolaboratzailea euskal pertsonaia protagonista femeninoei begira jarri da eta aipatutakoei berri bat proposatu die: Arantxa Urretabizkaiaren Zergatik panpox (1979) eleberriko Ama. Aparteko garrantzia eman dio Lasartek.
‎Urteak pasa dira Zergatik panpox argitaratu zenetik. Edonola ere, Lasartek aurkitu du tesi honen korpusean literatura eta gizartea dialektikan jarri dituenik.
2012
‎Bilbo Zaharra euskaltegiak antolatutako Klasikoen irakurraldi etenik gabea ekitaldiaren barruan, Arantxa Urretabizkaiaren Zergatik panpox nobelaren txanda izango da bihar Bilboko Arriaga antzokian. Antolatzaileek azaldu dutenez, 400 inguru lagunek irakurriko dute, txandaka, Arantxa Urretabizkaiak 1979an kaleratu zuen nobela, 08:00etatik 20:00etara bitarte, geratu gabe.
‎Antolatzaileek azaldu dutenez, 400 inguru lagunek irakurriko dute, txandaka, Arantxa Urretabizkaiak 1979an kaleratu zuen nobela, 08:00etatik 20:00etara bitarte, geratu gabe. Axularren Gero, Juan Antonio Mogelen Peru Abarca, Jon Miranderen Haur besoetakoa eta Ramon Saizarbitoriaren Hamaika pauso lanen lekukoa hartuko du Arantxa Urretabizkaiaren Zergatik panpox ek Bilbo Zaharraren Klasikoen irakurraldi etenik gabea ekitaldian. Txomin Agirreren Garoa nobelako Joanes artzaina, Txillardegiren Leturiaren egunkari ezkutua nobelako Leturia eta Ramon Saizarbitoriaren Egunero hasten delako nobelako berritsua mugarri garrantzitsutzat jo ohi dira euskal narratibaren historian, baina Zergatik panpox eko pertsonaia nagusia ere aintzat hartzekoa dela esan dute antolatzaileek:
‎Axularren Gero, Juan Antonio Mogelen Peru Abarca, Jon Miranderen Haur besoetakoa eta Ramon Saizarbitoriaren Hamaika pauso lanen lekukoa hartuko du Arantxa Urretabizkaiaren Zergatik panpox ek Bilbo Zaharraren Klasikoen irakurraldi etenik gabea ekitaldian. Txomin Agirreren Garoa nobelako Joanes artzaina, Txillardegiren Leturiaren egunkari ezkutua nobelako Leturia eta Ramon Saizarbitoriaren Egunero hasten delako nobelako berritsua mugarri garrantzitsutzat jo ohi dira euskal narratibaren historian, baina Zergatik panpox eko pertsonaia nagusia ere aintzat hartzekoa dela esan dute antolatzaileek: « Zergatik panpox nobelan dugu lehenengo aldiz euskal literaturan protagonista femenino subjektu bat, aitzindaria izan zena bere ezaugarri guztietan», azaldu dute aurtengo ekitaldian egindako aukera arrazoitzeko.
‎Txomin Agirreren Garoa nobelako Joanes artzaina, Txillardegiren Leturiaren egunkari ezkutua nobelako Leturia eta Ramon Saizarbitoriaren Egunero hasten delako nobelako berritsua mugarri garrantzitsutzat jo ohi dira euskal narratibaren historian, baina Zergatik panpox eko pertsonaia nagusia ere aintzat hartzekoa dela esan dute antolatzaileek: « Zergatik panpox nobelan dugu lehenengo aldiz euskal literaturan protagonista femenino subjektu bat, aitzindaria izan zena bere ezaugarri guztietan», azaldu dute aurtengo ekitaldian egindako aukera arrazoitzeko. Film baten oinarri izandakoa Zinemarako pausoa eman duten euskarazko nobela bakanetakoa da Zergatik panpox. 1986an estreinatu zen izenburu bereko filma, Xabier Elorriagak zuzendua.
‎« Zergatik panpox nobelan dugu lehenengo aldiz euskal literaturan protagonista femenino subjektu bat, aitzindaria izan zena bere ezaugarri guztietan», azaldu dute aurtengo ekitaldian egindako aukera arrazoitzeko. Film baten oinarri izandakoa Zinemarako pausoa eman duten euskarazko nobela bakanetakoa da Zergatik panpox. 1986an estreinatu zen izenburu bereko filma, Xabier Elorriagak zuzendua. Bihar irakurraldia izango bada; gaur, berriz, Josune Muñoz literatur ikerlariak Zegatik panpox nobelari buruzko hitzaldia emango du, 19:00etan, Euskaltzaindiaren Bilboko egoitzan, Bilbo Zaharra Forumek antolatutako jardunaldien barruan.
‎Duela bost urte Axularren Gero (1643) irakurri zen Bilbo Zaharra euskaltegiaren Forumak antolaturiko Klasikoen irakurraldi eten gabearen lehen ekinaldian; duela lau Mogelen Peru Abarca (1802); duela hiru Jon Miranderen Haur besoetakoa (1959); duela bi Ramon Saizarbitoria idazle eta euskaltzain urgazlearen Hamaika pauso (1995); iaz Arantxa Urretabizkaia idazle eta euskaltzain urgazlearen Zergatik panpox (1979); Ikasturte honetan, ordea, Bernardo Atxaga idazle eta euskaltzainaren Obabakoak (1988) liburua irakurriko da Klasikoen 6 irakurraldi eten gabean, obra hau argitaratu zela 25 urte betetzen direnean.
2013
‎Artikulu honen bidez, Arantxa Urretabizkaiak amatasuna bere narratiban nola jorratu duen agerian jarri nahi da. Horrela, Zergatik panpox (1979), Koaderno gorria (1998) eta Hiru Mariak (2010) eleberrietako, eta Aspaldian espero zaitudalako ez nago sekula bakarrik (1983) ipuin bildumako amak aztertu dira artikulu honetan. Lehenik, amatasunaren inguruan esparru teorikoa eraiki da.
‎Este articulo analiza cómo ha tratado Arantxa Urretabizkaia el fenómeno de la maternidad en su narrativa. Se han estudiado las madres que protagonizan las novelas Zergatik panpox (1979), Koaderno gorria (1998) y Hiru Mariak (2010); y la colección de relatos Aspaldian espero zaitudalako ez nago sekula bakarrik (1983). Primero, construimos el marco teórico de la maternidad.
‎amatasuna eta abandonua, amatasuna eta nazioa, amatasuna eta zahartzaroa... Zergatik panpox (1979), Koaderno gorria (1998) eta Hiru Mariak (2010) eleberrietako, eta Aspaldian espero zaitudalako ez nago sekula bakarrik (1983) ipuin bildumako amak aztertu dira artikulu honetan.
‎Horregatik, narrazio publiko horiek hurbilago daude irakurle eta egile arteko harreman mota horretatik. Laburbilduz, Retolazak dio Koaderno gorria Zergatik panpox n, testuaz kanpoko narratarioa edo hartzailea irudikatzen denean,, narrazio publiko argia, dugula, etaen, aldiz, geroago ikusiko dugun moduan, argi eta garbi eleberri barruko narratarioari edo hartzaileari zuzentzen zaiola kontalaria.
‎Gabilondok dio Urretabizkaiak espazio nazional domestikoak, Zergatik panpox en azaltzen zirenak, egoera politikoagoekin hibridatu dituela Koaderno gorria n. Gabilondoren arabera, eleberriak ez ditu amaren sinesmen politikoak legitimatzen ez kondenatzen, ezta amatasuna zertan datzan ere diskurtso politiko bateratzaile baten arabera erabakitzen.
‎4 Aspaldian espero zaitudalako ez nago sekula bakarriketa Zergatik panpox.
‎Dena dela ere, esperoan, esperantzan, haurdunaldiarekin lotzen den izenburupean, ipuinean, amatasunaren irakurketa modu mistiko edo ezustekoan proposatzera dator Urretabizkaia. Amatasun mistikotik hurbil dagoen irudikapen honek Zergatik panpox en eskaintzen den amatasun aldarritik gehiago du, beste bi eleberrietan ikusi ditugun amatasunek eskaintzen dituzten mugetatik baino. Izan ere, lehen bi eleberrietan amatasunaren alde negatiboak jartzen dira begi bistan.
‎Hiru eleberrietan maitasuna generoaren kategoria gisa ageri da, eta horrela landu dira amatasunaren eta zainketaren pragmatikak. Baina Zergatik panpox eko amak abandonua eta zainketa sufrimendu gisa, eginbehar gisa, nahitaezko gisa ikusten du; Adrianne Richek esango zukeen bezala, maitasun gaindosi gisa ikusten du. Aldiz, Koaderno gorria ko amak eta Hiru Mariak nobelako protagonistek oso modu diferentean plazaratzen dute emakumeontzat genero edota kategoria politikoa den maitasuna.
‎153). Zergatik panpox en erabiltzen den hizkuntzan umearekiko hurbilpena dago. Berdintasunaren feminismoak, ordea, amek umeak ulertzeko erabilitako hizkera gutxietsi egin ohi du, betiere amaren nortasuna gutxitzen eta ezabatzen duelakoan.
Zergatik panpox eko ama euskal literaturako lehen protagonista femenino modernoa da, bera da kontalaria, berak erabiltzen du ikuspuntua eta pentsamenduen jarioa, stream consciousnessteknikaren bidez. Paradigma aktantzialean subjektu nagusia da, eta 70eko hamarkadan emakumezkoaren askapen mugimenduarekin lotuta zeuden hainbat gai ditu objektutzat: bikote harremanak, amatasuna, emakumezkoen gorputza, emakumezkoen ahotsa, antisorgailuak, egunerokotasunaren zama?
‎URRETABIZKAIA, A., 1979, Zergatik panpox. Donostia:
2015
‎Beste bi adibide bere iritziz egoki ere ematen zituen: Joxe Austin Arrietaren Abuztuaren 15eko bazkalondoa eta Arantxa Urretabizkaiaren Zergatik panpox?. Ondo laburbiltzen zuen amaieran Hernandez Abaituak bere iritzia.
‎Euskal literaturatik egin diren egokitzapenei begiratuta, ez da adibiderik falta: Ehun metro, Zergatik panpox, Hamaseigarrenean aidanez, Zeru horiek, nobela laburretik bezain gertu daude ipuin luzetik.
‎Eta emakumeari sugeak esan zion, Arantxa Urretabizkaiaren Zergatik panpox eta Koaderno
Zergatik panpox
Zergatik Panpox,
‎6 Zergatik panpox eleberriko Panpoxen ama
‎Hau da Klasikoen Irakurketa egitasmoaren zortzigarren edizioa. 2008an Axularren Gero irakurri zen, 2009an Mogelen Peru Abarca, 2010ean Jon Miranderen Haur besoetakoa, 2011n Ramon Saizarbitoriaren Hamaika pauso, 2012an Arantxa Urretabizkaiaren Zergatik panpox, 2013an Bernardo Atxagaren Obabakoak eta iaz Gabriel Arestiren Harri eta herri.
ZERGATIK PANPOX?
‎Aiestaran, Beasain( Zergatik Panpox?), 2 Naia Aiestaran, Beasain (Irriño baten bila), 3 Nerea Erdozain, Bilbo (Pianoaren zuri beltzean), aipamen berezia, Arantxa Bastida, Azpeitia (Arranoaren hegaldia); poesia 1 Mikel Labaka, Errezil (Zure izenaren...), 2 Ane Azpiazu, Azpeitia (Baldin eta ez balitz), 3 Leire Eizmendi, Errezil (Maitasunaren bidaia).
2016
‎Hau da Klasikoen Irakurketa egitasmoaren bederatzigarren edizioa. 2008an Axularren Gero irakurri zen, 2009an Mogelen Peru Abarca, 2010ean Jon Miranderen Haur besoetakoa, 2011n Ramon Saizarbitoriaren Hamaika pauso, 2012an Arantxa Urretabizkaiaren Zergatik panpox, 2013an Bernardo Atxagaren Obabakoak, 2014an Gabriel Arestiren Harri eta herri eta iaz Sarrionandiaren Narrazio Guztiak.
‎6 Zergatik panpox eleberriko Panpoxen ama
‎Euskal literaturak emakumeen izen asko batzen ditu gaur egun, baita emakumeek idatzitako maisulanak ere, hala nola Mariasun Landaren Iholdi eta krokodiloa ohe azpian, Lourdes Oñederraren Eta emakumeari sugeak esan zion, Arantxa Urretabizkaiaren Zergatik panpox eta Koaderno gorria, Miren Agur Meaberen Azalaren kodea, Aurelia Arkotxaren Septentrio edo Arantxa Iturberen Ezer baino lehen, besteak beste.
Zergatik panpox
‎Arantxa Urretabizkaia Zergatik Panpox, Hordago, 1979
2017
‎Koaderno gorria (1998) eleberriak euskal abertzaletasunaren baitan amatasuna eta konpromiso politi­koa uztartzeko ezintasuna salatzen bazuen, zahartzaroa ulertzeko modu tradizionaletik aldentzen zen Hiru Mariak (2010) nobela. Horien ondoan, bere lehenengo eleberri gogoangarriak, Zergatik panpox ek (1979), euskal eleberrigintzako lehenengo pertsonaia femeninoaren ahotan gauzatu zuen esateko modu berri bat, hizkuntza androzentrikotik ihes egiten zuen ahots narratiboa. Oraingo liburu honek, ostera, autobiografiaren ildoari heldu nahi izan dio berriro ere, Zuri beltzeko argazkiak (2014) nobelan bezala, eta emaku­mezkoen borrokaren memoria berreraikitzea bilatzen du.
2018
‎Arantxa Urretabizkaia, Zergatik panpox
‎Hona hemen orain arte irakurritako liburuen zerrenda: Axularren Gero rekin hasi ziren, Mogelen Peru Abarcarekin jarraitu, ondoren etorri ziren Jon Miranderen Haur besoetakoa, Saizarbitoriaren Hamaika pauso, Arantxa Urretabizkaiaren Zergatik panpox, Bernardo Atxagaren Obabakoak, edo Gabriel Arestiren Harri eta herri. Azken urteotan, Joseba Sarrionandiaren Narrazioa guztiak, Franz Kafkaren Metamorfosia eta Itxaro Bordaren %100 Basque irakurri izan dira.
2019
‎Emakumeek idatziriko narratiba ez da esparru erosoa izan euskaraz, eta fikzio lan luzeak argitaratzen hasterako laurogeiko hamarkada heldu zen. Arantxa Urretabizkaiaren Zergatik panpox, eleberria (1979) izango da ordura arte aldizkarietan narrazio laburrak edo haur literatura idaztera bideraturiko emakume idazleen hastapena.
‎Paradisu txiki bat bezala. Berotik ihesi, etxe barruan ordu luzeak emanez, orduan irakurri nituen, egun gutxiren buruan, bata bestearen atzetik, Ehun metro, Sugeak txoriari begiratzen dionean, Kcappo, Irene, Hamaseigarrenean aidanez, Zergatik panpox. Ez dakit zergatik baina iltzatuta gelditu zait oroitzapenean.
‎Txillardegiren Elsa Scheelen (1969), Ramon Saizarbitoriaren Egunero hasten delako (1969), Joxan Artzeren Isturitzetik Tolosan barru (1969), Gabriel Arestiren Harrizko herri hau (1970), Mikel Lasa eta Amaia Lasaren Poema bilduma (1971), Joxe Azurmendiren Hitz berdeak (1971), Arantxa Urretabizkaiaren San Pedro bezperaren ondokoak (1972), Anjel Lertxundiren Goiko kale (1973), Mikel Zarateren Haurgintza minetan (1973), Luis Haranburu Altunaren Itsasoak ez du esperantzarik (1973), Joan Mari Irigoienen Hutsetik esperantzara (1975), Mikel Arregiren Hego haizearen konpasean (1975), Ramon Saizarbitoriaren Ehun metro (1976), Koldo Izagirreren Itsaso ahantzia (1976), Amaia Lasaren Hitz nahastuak (1977), Ibon Sarasolaren Joan eta Ane zigarro bat erretzen (1977)? Pixka bat geroagokoak dira Bernardo Atxagaren Etiopia (1978), Joxe Austin Arrietaren Abuztuaren 15eko bazkalondoa (1979), Txillardegiren Haizeaz bestaldetik (1979), Arantxa Urretabizkaiaren Zergatik panpox (1979). Argitaletxe sortu berriek ez ezik. Kriselu eta Lur lehenik, Erein eta Elkar aurrerago...?
‎Aurreko urteetan, Axularren Gero, Juan Antonio Mogelen Peru Abarca, Jon Miranderen Haur besoetakoa, Ramon Saizarbitoriaren Hamaika pauso, Arantxa Urretabizkaiaren Zergatik panpox, Bernardo Atxagaren Obabakoak, Gabriel Arestiren Harri eta herri, Joseba Sarrionandiaren Narrazio Guztiak, Franz Kafkaren Metamorfosia, Itxaro Bordaren% 100 basque eta Txomin Agirreren Kresala irakurri zuten.
‎Arantxa Urretabizkaia eta Amaia Lasa euskarazko literatura garaikidea argitaratu zuten aurreneko emakumezkoak dira. 1979 urtean argitaratu zuen lehenak estreinako bere sorkuntza lan propioa, Zergatik panpox. Aitzindaritzaz eta plazaratze garaiaz duen oroitzapenaz galdetzerakoan garrantzia kentzen dio.
Zergatik panpox (1979)
‎Orduak ematen nituen pisu hartan psikopedagogiako gaiak eta euskal liburuak Elsa Scheelen, Zergatik panpox, Gauzetan intxaur oskol nituela. Mantso baina urrunera eramaten ninduten.
2020
‎Euri asko egin du, aldaketa klimatikoa gorabehera, Zergatik panpox aitzindari hartatik (Arantxa Urretabizkaia, 1979) Amek ez dute goratu honetara (Katixa Agirre, 2018). 40 urte.
Zergatik panpox eleberriari uztarturik darrai Arantxa Urretabizkaiaren idazle irudiak. Horixe bera defendatzen du haren obra xeheki aztertu duen Iratxe Retolazak.
‎euskal eleberrigintzaren bilakaeran mugarri, emakume batek idatzitako euskarazko lehen eleberria da, gainera modernoa. Eta Zergatik panpox eleberriari uztarturik darrai, nahiz hasi zen poesia publikatzen, San Pedro bezperaren ondokoak, adibidez, Euskal Literatura 72 izeneko liburu kolektiboaren barruan Koldo Izagirrek: " liburu hartatik denboraren joanak higatu gabe iraun duten obra bakanetako bat", XX. mendeko poesia kaiera bat merezi izateraino.
‎" liburu hartatik denboraren joanak higatu gabe iraun duten obra bakanetako bat", XX. mendeko poesia kaiera bat merezi izateraino. Zergatik panpox eleberriari uztarturik darrai halaber, nahiz badituen nabarmentzeko moduko beste eleberri batzuk, ez hainbeste Saturno maitasun istorio konbentzional bat, grazia handirik gabea, gehiago 3 Mariak zahartzaroari egindako erretratu ez topiko bat, baina, batez ere, Koaderno gorria.
Zergatik panpox eleberriari uztarturik darrai Arantxa Urretabizkaiaren idazle irudiak. Ondo egingo genuke, ordea, Arantxa Urretabizkaiaren idazle irudiari beste liburu batzuk uztartzen hastea.
2021
‎Egun argi hartan (1985) eta Kolorez eta ametsez (1986) diskoak plazaratu zituzten, alde batetik; bestetik, zinemarako musika ondu zuten film hauentzat: Zergatik panpox (1985), Ander eta Yul (1988), Santa Kruz (1990), Loraldia (1990), Como tu quieras (1992). Eta berriro Artolarekin elkartu zen gero, Folk lore sorta bildumako hiru diskoak egiteko urteetan.
‎Ez da idazleari egindako keinu bakarra. Justu liburuaren bukaeran dator Miren Barrenak konposatutako Zergatik panpox pieza, idazlearen aipu batetik abiatuta: «Eztulak tronpeta batek baino soinu gehiago egiten du».
‎Saiatzen gara nobedadeak irakurtzen, baina baita beste garai batekoak ere; adibidez, Zergatik panpox. Mundua eta feminismoa ez dira hasten orain gurekin.
2022
‎ama asko agertzen dira literaturan, baina normalean ez dira protagonistak, protagonisten amak baizik, euskal literaturan behintzat. Uste dut Arantxa Urretabizkaia izan zela lehenengoa Zergatik panpox ekin [Hordago, 1979] ama bat protagonista bihurtu zuena, eta ez da kasualitatea. Idazle guztiek interesatzen zaigun gai baten inguruan idazten dugu eta kuriosoa da orain arte asko ez erreparatu izana.
‎· Zergatik panpox (Arantxa Urretabizkaia)
Zergatik panpox (Arantxa Urretabizkaia)
2023
‎Senarrak abandonatu ostean dolu prozesu bete betean dagoen emakume baten egun bat kontatzen du Arantxa Urretabizkaiaren Zergatik panpox (Erein, 1997) liburuak. Ama da protagonista, eta bere barne bakarrizketaren testigu gara irakurleak, hori izanik beregandik kanpo gertatzen dena baino pisu gehiago daukan aspektua.
‎2008an abiatu zuen euskarazko liburuen irakurketa publikoa Bilbo Zaharra euskaltegiak, eta, lehen aldi hartan, ehunka pertsona batu zituzten, egun osoz, Axularren Gero liburua irakurtzeko. Euskal literaturako beste hainbat testu klasiko eta garaikide hautatu izan dituzte haren ondotik, eta Meabe izango da, zehazki, hautatutako laugarren emakumezko idazlea, —aurrez, Arantxa Urretabizkaiaren Zergatik panpox, Itxaro Bordaren %100 Basque eta Mariasun Landaren Krokodiloa ohe azpian irakurri zituzten— Halako egitasmoen bitartez, euskara «lau haizeetara» zabaltzeko «aukera paregabea» dela nabarmendu du Lorea Bilbao Bizkaiko Aldundiko Kultura, Euskara eta Kirol diputatuak.
Zergatik panpox. (b).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia