Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 337

2000
‎Sozialistok argitasun gehiagoz zehaztu behar dugu estatu eredua. Batez ere, gure estatuaren ideia ongi komunikatu behar dugu, herritarrek ezagut dezaten guk zer ulertzen dugun estatu nazionalanitzaren ideiaz. Beti ere, Espainiako Estatuaren barne delarik.
‎vardulli (Araba eta Gipuzkoa, dirudienez) herrialdeetan, ingurukoengandik bereizirik, ibaiek beraien izen jatorrak zituztela hizkuntza adierazi ezinezko batean. Zer uler dezakegu, euskarazkoak zirela ez bada. Zeren gure mintzairak baditu zenbait ahoskera haien latinak ez zituenak.
‎Lagundu egin nahi didala esan dit. Badakit mutilek zer ulertzen duten laguntzeaz: larrua jo, irtenbidea hori delakoan.
‎—eta, begietarat xuxen so egiten zidala, irri maltzur bat ezpainetan, eratxiki zuen—: Baina oraino ez zaik bizarrik ere atera, eta zer ulertuko duk hik gauza hauetaz...?
‎Zalantzarik ez, nork, nola eta zertan ulertzen duen naziotasun horrek leku zabala luke zeregin horretan. Baina hori, argi dago, beste upeleko sagardoa da.
‎Baina Schlick izan zen ideia horren aurka sutsuen jarri zena, berarentzat enuntziatu edo perpaus bat ulertzea hura zer nolako baldintzetara egokitzen den ezagutzea baita. Hortaz, sentimendu lausoak —definitu gabekoak—, intuizio bat edo azaletik ezagututako zerbait, ez ziren arrazoi nahikoa zer edo zer ulertzeko. Beraz, ezagutza nolakoa zen onartzeko bi modu geratzen ziren irekita:
2001
‎Zuek zer ulertzen duzue desobedientzia zibilaz?
‎5 Prozesu metakognitiboen bitartez zer ulertu dugun eta zer ulertu ez dugunkontrolatuko dugu, irakurritakoaren auto erregulazioa egiteko modua izanez.Honez gain, irakurketa testu motari eta irakur helburuari egokitzea ahalbidetuko dute.
‎5 Prozesu metakognitiboen bitartez zer ulertu dugun eta zer ulertu ez dugunkontrolatuko dugu, irakurritakoaren auto erregulazioa egiteko modua izanez.Honez gain, irakurketa testu motari eta irakur helburuari egokitzea ahalbidetuko dute.
2002
ZER ULERTZEN DUTEN NAZIOTZAT EUSKAL HAURREK
‎Jokin Apalategik, EHUko Giza Mugimenduen Psikosoziologiako katedratikoak, osatu du Utrisque Vasconiae argitaletxeak kaleratu duen «La idea de nacion en los niños vascos» ikerketa, Nekane Balluerka eta Xabier Isasi estatistika adituen laguntzaz. Lan honetan, 6 urtetik 14ra bitarteko neska mutikoek Euskal Autonomia Erkidegoan zein Nafarroan naziotzat zer ulertzen duten aztertzen da, adin horietako haurrekin izandako elkarrizketen bidez. Jean Piaget eta Anne Marie Weilek Suitzan, eta G. Jahodak Eskozian eginiko ikerketetan erabili zituzten gidoiak egokitu dira elkarrizketa horiek egin ahal izateko, eta galdera sorta moduan aurkeztu. Froga osagarri gisa, beraiek marraztutako mapa batean Euskal Herria, Espainia eta Frantzia koka zitzatela eskatzen zitzaien euskal haur horiei.
‎Nik ere ez. Hasteko kritikaz zer ulertzen dugun galdetu genuke. Nik hainbat kritika bereiziko nuke.
‎«Zer jasotzen dute haurrek literaturatik edo fikziotik? Misterio bat da zer ulertzen duten, nola ulertzen duten, zer gustatzen zaien edo zer ez zaien gustatzen jakitea. Haurrak ere oso mediatizatuta daude, telebista nahiz kanpaina publizitarioen menpe.
Zer ulertzen dugu" arraun mundua" esaten dugunean. Guretzako oso argi dago.
‎Gainera, Ekonomiak erakargarritasun berezia izan du Soziologia, Politika etaHistoria ikasten dutenen artean, eta Ekonomiaren metodoak, neurri batez behintzat, zabaldu egin dira aipatutako arlo horien artean. Zer esanik ez, abstrakzioak beharrezkoak ditugu zer edo zer ulertu dugula esateko, eta nahitaezkoak ditugu zientziaegiteko. Gertatu dena, ordea, Ronald Coase eta beste hainbat ekonomialari ospetsuk esan duten bezala, hauxe da, alegia, Ekonomia bere ikasketarako objektu gabegeratu dela.
‎Argitu dezagun, lehenengo eta behin, zer ulertzen dugun irakurketa ozenaz jarduten dugunean. Aurkitu dugun definizio zehatzena, eta egokiena, gure ustez. Dolz eta Schneuwly ren (1998: 188) lanetik laburtuz jaso duguna litzateke.
‎eta, zientifikoak?. . Historiografia abertzalea?, antza, egon badago, baina inoiz ez da egiten aipamen zuzenik; ondorioz, zaila da jakitea, zehatz mehatz, zer ulertu behar dugun kontzeptu horren azpian. Azken urteotan, gainera, zenbait liburu argitaratu dira, espresuki,. Euskal Estatuaren?
‎behin, politikaz zer ulertzen den aztertuz jakin daiteke. Modernitatearen eta kontramodernitatearen arteko bizikidetza nabarmentzen da.
‎Zer da, baina, iritzi publikoa, gaur? Zer ulertzen dugu, gaur egun, iritzi publikoaz berba egiten dugunean?
‎–Ulertu. Zer ulertu behar diat, ordea?
‎Bestalde, hebreeraz eta arameeraz, testuinguru batzuetan akh hitza, ohiko ‘anaiaz’ gainera, ‘senide’ edo ‘ahaide’ ere izan zitekeela onarturik ere, gauza bera onartu behar ote zaio gero grezierazkoadelpho s i ere, hizkuntzaho rretan berba horrek eskuarki esangura hori eduki ezarren? Gainera, hori onetsirik ere, zergatik ulertu behar daMateoren pasarte konkretu horretan anaiak eta arrebakegiazki lehengusu lehengusinak direla, eta sekula ere ez, esaterako, gainerako esaldietan, adibidez Simonen anaiaAndres dela, edo Jakob Zebedeoren semearen anaia Joan dela (Mat, 10, 2) dioenean. Arrazoi beragatik, zergatik ez pentsa, Marta eta Maria ahizpak zirela dioenean (Luk, 10, 39), benetan elkarren artean lehengusinak zirela, edota Lazaro haien anaia ere (Joan, 11, 21) lehengusua?
‎– Hoa poliki, nahastu egingo nauk bestela. –Mentxuk berriro bete zion edalontzia, eta berea mahaian utzi– Ez zekiat ongi ulertu dudan, ez zekiat zer ulertu behar dudan ere. Zuk ulertu duzu, Santos?
2003
‎Hiru ziren hartu beharreko neurriak. Lehenengoa, «UEUtik Euskal Unibertsitatera pasatzea» eta horretarako garbi adierazi behar zuen UEUk zer ulertzen zuen Euskal Unibertsitatea esaten zuenean; horra iristeko estrategiak eta taktika egokiak zehaztu behar zituen; egoitza Hegoaldean finkatu, ikastaldi luzeagoa antolatu, urtean zehar ere ikastaroak antolatu eta balio ofiziala eskaini eta argitalpenak bultzatu. Proiektu hori, utopikotzat?
‎Senarrak ez zekien, ezin zezakeen jakin, zaila baita orrialde sorta hanka artean estutuz begiak bilduta dagoen emakume batek zer pentsatzen duen jakitea. Berak abereekin lan egiten zuen edo, hobeto esanda, abereen psikologia ikertzen zuen eta ez zuen giza sentimendu korapilatsu guztiak zertan ulertu. Garai batean saiatu zen emaztea baina alferrik.
‎–Baina zer ulertuko dute hauek, Txomin. Deus ez, deus ere ez...!
‎Ohar horiek argitzen hasi lukete paradigmaz zer ulertzen dudan. Paradigma bat, lehenik, teoria bat eta saiakuntza eta behakuntzaren emaitzen adibidezko aplikapen batzuk barne hartzen dituen funtsezko zientzi burutzapen bat da.
2004
‎Euskara arkaikoa aztertu duzu. Zer ulertu behar dugu horrekin?
‎Eredu honi gabeziaren bat aipatzekotan, egitarau zabalegia finkatzearena da, kurtso batean nekez landu baitaitezke hainbeste gai. Jakina, ez dago zertan ulertu egitarau hau kurtso bakarrean ematekoa denik. Agian (berak esplizitatu ez arren) Goihenetxek zenbait ikasturtetan banatzeko helburuaz egin zuen proposamena.
‎Batzuen eta besteen diferentzion eta, funtsean, horien azpiko arrazoien azterketa historiko eta sistematiko bikaina Odo Marquard ekeskaintzen du,? < AntropoIogia> kontzeptu filosofikoak XVIII. mendearen bukaeraz geroztik duen historiaz artikuluan (ikus Azurmendi 1997). Hala, giza zientzietako beste definizio askorekin ere gertatzen den moduan, antropologia filosofikoaz zer ulertu behar denebazteko, egokiena bilakabide historikoari jarraitzea dela dirudi, adiera eta mugaketazehatzari hurbilketa bat entseatze aldera.I. ANTZINAROA1. Gizakia zer den, galderari gizaki orok ematen dio nolabait erantzunen bat, bere buruaren jabe den orduko, jabe izatc hutsaz.
‎Bizilagunen arteko etengabeko liskarrak direla eta, jakin behar da zer ulertzen den bizilagunen komunitatean debekatutako jardueratzat eta non biltzen den. “Etxebizitza edo lokaleko jabeari eta okupatzaileari ez zaie baimenik ematen bertan edo higiezinean estatutuetan debekatutako jarduerak egiteko, baldin eta jarduera horiek finkari kalte egiten badiote edo jarduera gogaikarri, osasungaitz, kaltegarri, arriskutsu edo legez kanpokoei buruzko xedapen orokorrak urratzen badituzte”, Jabetza Horizontalaren 8/ 1999 Legearen 7.2 artikuluan aurreikusten da.
‎Sekulan ez du zergatik ulertu,
2005
‎Itxaso Diaz artistaren aburuz," edonor ausartzen da arteaz bere iritzia ematen, ulertu ala ez ulertu. Nik karrera oso bat ikasi behar izan dut arteaz zer edo zer ulertu ahal izateko! Eta azkenean, klasikoa ez dena, herriak aise ulertzeko modukoa ez dena, gaitzetsi egiten da".
‎Hamabost bat urte zituzkeen Gabrielen bisita izan zuelarik; garai haietan ez zuten 30 urteren bizi esperantzarik bana beste eta haur bat izateko on ziren pundutik ezkontzen ziren neskak, berriki arte Afrikan egiten zen bezala, arrazoi beraren gatik. Zer ulertu zuen Gabrielen mezuan. Guri Jesusen historioa ezagutuz, argi iduritzen zaizkigunak batere ez ziren hala Mariarentzat.
‎Ebaluazioaren kontzeptuaren bilakaera definitu ondoren goazen gaur egunebaluazioaz zer ulertzen den aztertzera. Casanova-k, (1992: 31) ebaluazioarenkontzeptuari buruz hau dio:
‎Bi faktore horiek funtsezkoak dira ikasleenmailakatze prozesuari ekiteko. Zer ulertzen dugu ikasleak mailakatzeaz. Ikasleriaikasmailetan edo kurtsoetan kokatzeko era izango litzateke.
‎Egia da askatasun osoa dagoela idazketari eta funtsari dagokienez, baina horrexegatik komeni da testua kontu handiz egitea, batez ere eragiketa zati pribatuen artean egiten denean. Higiezinen arloko edo zuzenbideko profesionalen esku hartzearen kasuan, ez da izapide horretaz arduratu behar, uste izatekoa baita argi utziko dutela zer ulertzen den ordainketa hori eginda. Aldeen borondatea kontuan hartuta, areak hiru motatakoak izan daitezke:
‎Lan Ministerioa alarguntza pentsioa bi alditan berritzearen alde dago, haren ordezkapen errenta izan dadin, eta hildakoak familia unitateari eusten laguntzen zuen kasuetan bakarrik gera dadin. Lehenengo urratsean, zer ulertzen den eta norentzat den onuraduna argitzea litzateke. Kontu hori zehaztu ondoren, prestaziorako eskubidea ematen duen pertsonaren heriotza gertatu zenean ezkonduta ez zeuden ehunka bikoteren egoera egokitu litzateke.
‎2005eko urtarrila apirila • 146/ 147 zenbakia hasteko," euskal" liburu gisa zer ulertzen den: Euskal Herrian (edo Euskal Erkidegoan) agertua soilki, hizkuntzaaparte?
2006
Zer ulertzen diozu andregaia ito duen mutikoari?
‎Espainiako Gobernuaren eta ETAren arteko akordio mailaren bat egon badagoela ez da zalantza handirik, bestela nekez ulertzen dira orain arteko errepide mapan gertatutako guztiak. Bestelakoa da jakitea akordio horiek zer eduki duten edota bakoitzak zer ulertzen duen akordio berbaren esanahiaz.
‎Kapitalismoa ulertzeko pauso batzuk eman ditugu, baina, jo dezagun sakonago aztertzera. Zer ulertzen du Weber-ek kapitalismoaz. Zelan definitzen du berau?
‎Hori guztia argitzea urrats bat izango litzateke. Ondoren, nola normalizatu ikusiko genuke, eta pentsatzen dugu, eta horregatik deitu diogu" Arriskua eta arreta" liburuari, azpian arriskuen ebaluazioa dagoela eta arreta printzipiotzat zer ulertzen den, hori baita gero eta gehiago legedian eta gai horietako askoren azterketa etikoan hartzen diren erabakien ardatza. Nola aplika dakioke printzipio hori ingurumenari?
‎Klausula horiek, nahiz eta alderdiek sinatutako kontratuaren testuaren parte izan, abusuzkotzat har daitezke, eta, beraz, ez gaude behartuta betetzera, xedapen horiek erabat deusezak baitira, hau da, kontratuan jaso ez balira bezala. Kontratazioko Baldintza Orokorrei buruzko 7/ 98 Legeak ezartzen du zer ulertzen den abusuzko klausulatzat, eta, alde horretatik, esaten du abusuzko klausulatzat har daitezkeela fede onaren aurka joan eta kontsumitzaileari kalte egiten dioten klausula guztiak, edo alde kontratatzaileen eskubide eta betebeharretan desoreka handia eragiten dutenak. Hala ere, abusuzko klausulatzat hartzen denari buruz legean ematen den kontzeptuak, eta hain kontzeptu zehaztugabeak erabiltzen direnez, hala nola “fede ona” edo “desoreka”, ez du klausula horien arazoa konpontzen, zeren, interpretazioaren arabera, izan baitaitezke edo ez.
‎– Zer ulertu behar dut, bada. Teoria new age bat edo?
‎Lurrak irents zezala, horixe esan nion begiekin. Auskalo zer ulertu zuen Nerinak, baina alde egin zuen.
‎Uler dezadan. Zer ulertu behar dudan, ez dago esan beharrik. Dena, eta ezer ere ez.
2007
‎Ez zegoen euskaraz zekien besterik. Neure taldean, HBn, zer edo zer ulertzen zuten eta azken urteetan beste euskaldun bat sartu zen. Hara, paretarekin aritzea oso gogorra izaten da.
‎Eta hori egia da neurri batean. Baina, era berean, egia da konstituzio jurisprudentziak apurka apurka eta kasuz kasu zehaztu duela zer ulertu behar den «eskubidearen funtsezko eduki» izeneko kontzeptu juridiko zehaztugabe horren bidez. Agian, adibide batekin argiago ikusiko dugu: jo dezagun greba eskubidearen inguruko arau zehatz batek ezartzen duela greban dauden langileek nola bermatu behar duten «gutxieneko zerbitzu» izenekoak ematea, hau da, lokalak, makineria, instalazioak, etab. mantentzeko ezinbestekoak diren zerbitzuak.
‎Horrek muga berri bat ezarri du eskubide horien inguruan, kasu honetan legelariarentzat. Konstituzio Auzitegiak ezarri du zer ulertu behar den eskubide horien «funtsezko edukiari» buruz ari garenean, bi irizpide desberdin erabiliz: a) kasuan kasuko eskubidearen izaera juridikoa:
‎progresibitatea ez da muturrera eraman behar, sistema konfiskatzaile bihur ez dadin. «Konfiskatzaile» hitzarekin zer ulertu behar den zehazterakoan, nahiz eta Konstituzio Auzitegiak esan printzipio horrek aberastasun oinarria ez agortzera, subjektu pasiboari errentak eta jabetzak ez kentzera, etab. behartzen duela, ez du beste ezer zehaztu, eta ez du esan zein zerga mota eta zer baldintza diren sistema konfiskatzailearen oinarri. Horren bidez, progresiboa non amaitu eta konfiskatzailea non hasten den zehatz mugatzeko zailtasuna aipatzen da, eta, beraz, progresibitatearen muga irekita utzi da.
‎Kontua ez da zuk diozuna. Jendeak zer ulertu duen da garrantzizkoena.
‎Europar ezagutza horien inguruan interesa dutenentzat, batez ere berorienzabalkuntzan interesa dutenentzat, adierazpen hori zehazten eta ñabardurak egitensaiatuko naiz. Hasteko, europar kulturaz zer ulertzen dugun argitzea komeni zaigu, ideia hori gure kultur ekimenaren oinarritzat hartu baino lehen. Bide horretan, kultura hitzaren esanahiaren azterketa bikoitzak gaiaren gakoa zertan datzankokatzen lagunduko digu:
‎Euskal kulturaz diagnostikoa osatzeko jendeak euskal kulturaz zer ulertzen duen esan ostean, kultur industria eta kontsumoa nolakoa den azaldu genuke. Kopuruak zehaztera eman direnikerketetan, berriro ere, oinarrizko afera topatu ahal dugu:
‎Hitzaren patu konplikatu hau berau, Humboldt-en esplikazio konplikatuen atariko antzo ikus daiteke. Izan ere, Humboldt-ek ez du argitzen, analogiarekin berak zer ulertzen duen; eta analogiak argitu behar duena ere, nahiko ilun gelditzen da. Ohar batzuetan pausatuko gara, hortaz, beharbada arrastoan jarri gaitzakete, Humboldt-ek apuntatzen duenari hobetoxeago antzemateko.
‎eta duintasunarekin zerikusitua baino bestelakorik373 «Zer ezezagun» hori berau zehazki zer den arakatzeko, estreina kontzeptuan edo helburuan zerk egon beharra daukan jasoa zedarritzen da (erdietsiko den kontzeptuak bete beharreko baldintzak) 374, eta bidean jardunerako jada ezaguna zaigun metodo bikoitza proposatzen da375: enpirikoa376, eta razional edo filosofikoa377 Erdiespenaren behin behineko izena da «der Geist der Menschheit» («gizatasunaren izpiritua») 378 Baina orain ohar luze batek jarraitzen du, zer ulertu behar den «izpirituarekin», eta esplikatzen digu hori, besteren artean (arnasa, indarra, etab.) areté grekoaren oso hurbileko zerbait dela, aberatsagoa ordea, beste hizkuntza guztien artean Geist alemanak bakarrik daukan aberastasun konplexu bat? 379 Izpiritua, gizakia gizaki egiten duena, gizakiaren hastapena eta jomuga. Humboldt-en antropologiako kontzeptu zentrala da.
‎Lehenbiziko arazo hori lotua dago bigarrenagaz, eta da, inork ez dakiela nonbait argiro argitzen zer ulertu mundu ikuskera delako horrekin. Polemika artean behin H. Gipper behartua aurkitu da argitzapen batzuk ematera:
‎Baina zer da mundu ikuskera, zer ulertzen dute batak eta besteak berba horrekin. Edonola ere, haren ustez, mundu ikuskeraren auzi horretan, marxismoak garai batean ukan duen bere burua ulertzeko modu dena, dabilela jokoan (munduaren eta historiaren ikuskera zientifiko objektibo bakarra, etab.), erakusten du Ereñok.
‎hizkuntzak oroipenean, asoziazioetan, etab., eragina du1525 Dirudienez, Whorf-en testuetan badago hiru bertsioak haren jatortzat oinarritzeko adina material. Bestalde, kontuz ibiltzekoa da, interpreteek modu ezberdinetan ulertu baitute, hark zer ulertzen zuen pentsamenduarekin, edo zer hautemapenarekin (hautemapen edo pertzepzioarekin seguru asko klasifikazioa ulertu behar omen da) 1526, etab. G. Mounin ek Whorf-en lau postura bereizten ditu:
‎Esan dugu alperreko kargaz darabilgula euskara; edo, bestela esateko, atzerakargaz. Hona hemen zer ulertzen dugun alperreko karga edo atzerakargatzat perpaus barruan: desegoki sekuentziatzea osagai bi, zehatzago esateko, informazio osagarri bat alperrik erabiltzea informazio gunearen aurrean, oztopo egiten duela ondo eta erraz irakurtzeko (beraz, arazo informatiboa).
‎Egia esan, gakoa falta da: zergatik ulertu. «Oraindik ere jakin behar dugu zer etengailu biokimiko eta epigenetiko behar den LAPKS hartzailearekin espermatogoniak MASC bihurtzeko.
‎Baina ikerketa ildoak ez dira klinikoak soilik. Bartzelonako ospitalean ere, Williamsen sindromean deleatuta (kanpoan) dagoen geneetako bat falta zaion sagu eredu bat sortu da, gaixoen adimenaren alderdiak aztertzeko, hau da, zergatik ulertzen dituzten ondo zenbait gauza eta zergatik ez hainbeste. San Frantziskoko beste talde batek antzeko eredu murino bat garatu du arratoiekin.
2008
‎K. Irizar. Zer ulertzen dugu eredutaz. Ulertzen badugu helburu bera izan, baina oinarri desberdinak dituen taldea, esango nuke ezetz, oinarriak denak dira berdinak.
‎Orduan ulertu nuen onena erotzat hartzea zela. Haiek baino maila apalagokotzat hartzen baninduten, ez zuten zertan ulertu nire hitzen zergatia, kasualitatetzat har zitzaketen nire profeziak. Eta ez pentsa, erotzeko zorian egon nintzen!
‎–gure gizartea interkulturala da?. Zer ulertzen ote du Zallok gizarte bat kulturartekoa izateaz. Zeren, egin duen aitorpen hori egin ondoren, begiak zabal eta belarriak erne jartzeko moduan gaude:
‎balioaz erabi liko balitz47 Eta Ibon Sarasola lagunari, ingelesezko shrimp> hitzaren balio anitza aipatuz, euskal izkira, > oro har, erdarazko quisquilla, > camarón, > quisqui > llón, > gamba> eta> langostino ren balioaz erabiltzea proposatu digunari, adiskidetsuki esango nioke joan dadila edozein arrandegitara horrelako euskara, jatorra? erabiliz, ea zer ulertuko lioketen, ez baitut uste, euskaraz izen berbera dutelako aitzakiaz, zigalak ganben prezioan salduko dizkiotenik48 Edonola, beharrak> zaharra> merkatura> delakoagatik, zuhurrago dabiltza, oro har, gure gainerako hiztegigileak.
‎nork erabaki ahal du zein den hitz baten arauzko forma eta arauzko adiera? Nork erabaki ahal du zer ulertu behar dugun hitz bat erabiltzean? (Putnam, 1975).
‎trebakuntza maila, pedigria, etab. Estaldurak: zer ulertzen dute. Zerbitzua 108 albaitaritza klinika itunduk osatzen dute, Espainia osoan banatuta.
‎–Azken finean, gu idazleak gara eta hitzarekin egiten dugu lan. Nik zer ulertu behar dut. Nire fikzioa interesatzen zaiela, baina fikziotik kanpo idazten ditudanak ez zaizkiela piperrik inporta??.
Zer ulertu behar nuke. Ez dut amorrurik, ez damurik, ez umiliaziorik.
‎(Chomsky, tar Noam gizon on onak esan zuen behin 18 urtetik aurrera ez zela Freud irakurtzea komeni. Nik ez dakit zer ulertzen duen jendeak" Freud irakurtzea" aditzen duenean; bo, ongiegi dakit). Neri umildadean eta neure burua serio eta benetan ez hartzen laguntzen dit aita Sigmundek.
‎Erdi Aroan ez bagaude ere, urteetan zehar galtza gorrien mendean (egun, txapel gorriak idatziko banu zer uler zitekeen batek daki...) egondako hizkuntza ereduen araberako hezkuntza sistema EAEn aldatzear zegoela idazten nuen duela urtebete, baina lehen oraingoz bezala dirauela ez da esan beharrik. Hezkuntza munduan, bada, zaharrak berri.
2009
Zer ulertzen da, baina, ondasun moduan. Edozer gauza material izan daiteke ondasuna, esaterako, txabola bat.
‎Ez dakit nola definitu, kantautore gisa edo, nahiz eta definizioa baino gehiago ematen duen kondena bat. Auskalo zer ulertzen den gaur egunean kantautore terminoarekin. Elkar ulertzeko, esango genuke poparekin limurkeriatan ibiltzen direla, popari izan gabe.
‎Dena bilakaeran dago, ez dago irudi akabaturik. Ez dio ikusleari ezer behartzen; irekia uzten du bakoitzak zer ikusi, zer ulertu; hobeto, irekidura bera da edozer posibletara espazioan. Gorputz eta aurpegirik ez, santurik ez, baina argiaren bilaketaz betea dena.
‎Ematen du fenomeno partikular horrek, une batez bederen, inguru oro ezabatu egin duela bere burua isolatuki aurkezteko, bere burua aski duela, bera dela unibertso guztia?, kasu hauetan zailagoa egiten baitzaigu esplikatzea aitortzen diogun, zentzu? horrekin zer ulertzen dugun zehazki. Zer horrek balioa bere baitan du, testuinguru handiagoari erreferentziarik gabe.
‎artekoa kultura bat beraren barruan, modernoan alegia, Natur Zientziak eta Humanitateak. Arazoa hain zuzen omen da kulturarekin zer ulertu: –lo que es la cultura, y qué es lo que hay que entender en su unidad y variedad?
‎Bakarrik, Gandiagak halako inportantzia ematen dion ura, iturria, erromesek handik edaten eta garbitzen zirena, desagertu egin da azken urteetako obrekin, sinbolo basiko horri agerpide egoki bat eman ordez. Egia da, Arantzazu zergatik ulertzeko, gizakiaren obra guztiak ezikusi, eta lehenagoko Natura soila bere formarekin imajinatu behar da.
‎konferentzian Bilboko La Filarmónican. Eta harborak zer diren ez dakit, baina garbi gelditzen dena da, berak historiarekin zer ulertzen duen: konkistak.
‎Wilsonentzat (1978) erlijioa, naturgaindikoa gabe, gizon emakumearen berezko edo naturala da, hots, gizajendearen eboluzio eta jatorri biologikoaz bat egiten duena, espeziearen hautespen prozesuan garunaren egituran finkatua. Zer ulertu behar da horrekin. Erlijioa posible egiten duena burmuina dela baldin bada, esan gura duena ez da asko.
‎Nola edo hala, honaino Spenglerren eskema jarraitzen da, beraz. Gero ja ez da ikusten, Basterrak Spengler zer ulertu duen, ezer ulertu al duen, ala modu txarrean ustiatu bakarrik egiten duen, bere futurologia espainol nazionalistarako handikhemendik ideia solteak edo iradokizunak bilduz inolako errigore teoriko gabe. Spenglerren paralelo morfologikoen arabera laster, oraingo demokrazia eta kaosetik, diktadura zesarista inperialista bat altxatuko da, ongi eta gaizkiaren eskrupulurik gabekoa, gerra zibil itzel artean munduaren nagusi bihurtuko dena.
‎Izatearekin zer ulertzen ote den, ematen du beti eztabaidagai izan dela. Filosofia, presokratikoekin hasi eta Sartre edo Heideggerganaino (Parmenides, Platonen. Sofista?, Aristoteles), bere hastapenetatik gaur arte enplegatu du.
‎hori? Aurrena izatearekin zer ulertzen dugun gutxienez unetxo bat itaundu genioke geure buruari.
‎Baina izerditan zihoan neba, gero eta arinago, atzera begiratu gabe, Kokolo, nora zoaz? Sarak ez zuen zergatik ulertzen baina ulertzen zuen zerbait gertatzen ari zela. Aurrean zeukan bizikletaren gurpila gero eta arinago zihoan eta ulertu zuen, ulertu gabe ere.
‎Borras eta Perez Pareja k (1999) hilekoarenaurreko sindromeaz hitz egitean diote hainbat direla erantzun gabe dauden galderak, definizio ezera garamatzatenak: fase luteinikoak zein aldi osatzen du zehazki? Zer ulertzen dugu hilekoaren aurreko fasea diogunean. Zein eta zenbat aldaketaeskatzen du nahastearen diagnosiak?
‎Hau da, kontsumitzaileak bere bidaia konbinatua bertan behera uzteko eskubidea du, ezinbesteko arrazoiren bat alegatzen bada, nahiz eta litekeena den gastuak ordaindu behar izatea deuseztatzeagatik. Baina, zer ulertzen da ezinbestean. Aipatzen dituenaz kanpoko inguruabarrak dira, ohiz kanpokoak edo aurreikusi ezin direnak eta saihestu ezin direnak.
‎Monell Chemical Senses Center etik, Philadelphian (AEB). ), pertsona batzuek" sweet tooth" zergatik adierazten duten eta beste batzuek ez zergatik ulertzen saiatu ziren. Teknika genetiko eta molekularrak erabili zituzten bai gizakietan bai animalietan (primateak, katuak, saguak eta arratoiak), zapore gozoaren hautematearen jatorria ulertzeko.
‎Krisialdiaren hilabeteetako garapenaren ostean, eta aurreko aste hauetan ezagututako zantzu kezkagarriak ikusita, artikulu honen xedea da abagune honek euskal gazteriaren emantzipazio prozesuan dauzkan ondorioei buruzko analisi eta hausnarketa egitea. Sinplekerien gainetik, lehenengo eta behin, emantzipazioari buruz hitz egiten dugunean zer ulertzen dugun argitu behar dugu. Gure ustez, aukera berdintasunean, gazteen eskubide guztiak betetzea eta hiritartasun osoa eta aktiboa garatzea bermatuko duen, eta gure bizitza proiektua modu autonomoan egitea ahalbidetuko duen prozesu bat da emantzipazioa.
‎Asteburu honetan argi gelditu da nork zer ulertzen duen demokrazian. Hautagai politikoak bahituak, espetxeratuak eta sakabanatuak dira eta klase politiko nagusia isilik dago.
‎nahi dute Eudel udalen elkarteak eta Eusko Jaurlaritzako Herrizaingo Sailak. Horretara bideratutako akordioa gaur sinatuko dute Bilbon, eta sinatu ostean jakingo da, zehazki, zein akordiotara iritsi diren bi erakundeak eta zer ulertzen duten, terrorismoa goratzea?.
‎Euskaraz bizi nahi eta ezina gainditzeko gako nagusi moduan kokatu izan dugu ofizialtasuna. Baina zer ulertzen dugu, zer aldarrikatzen dugu euskarak ofizialtasuna behar duela esaten dugunean? –Euskararen normalizazioa?
‎Auskalo zer ulertzen nuen nik orduan, beti izan naiz fabulatzeetara emana?, baina gauza bat daukat garbi: elipsia eta estilizazio bertigotsuen bidez eraikitako ipuin labur bat ikusten nuen nik kanta apalaren baitan.
‎– Zer ulertu nuke. Narratzaileak oldarka jarri gintuzkeela tiranoaren kontra?
‎Izan ere, identitatea komunitate bat identifikatzen duen ezaugarri bereizgarria baldin bada, egia da ezaugarri horietako batzuk nahiko erraz kuantifikatu ahal izango ditugula, baina beste batzuk imajinatu egin ditugu, eta borondate handia eskatzen duen ahalegin handi baten ondoren sortuko dira?. Hala, nazio bat besteetatik bereizten duten identifikazio horietako batzuk hautatu eta aztertuko ditugu, gero zehaztu dugu zer ulertzen dugun guk naziotzat?. Dena dela, proiektatutako horietatik guztietatik nagusi bilakatu direnak identifikatzea izango da gure helburua.
‎Eta zer ulertzen dugu liburu elektronikoaz. Liburuak irakurtzeko aukera ematen duen euskarria da irakurgailu elektronikoa.
‎Beste rekin, beti: futbolariak, arraunlariak eta idazleak esanez gero argi baitago zer ulertzen den. Gizonezkoen futbola, gizonezkoen arrauna eta gizonezkoen literatura esatea erredundantea litzateke, eta errepikapenak nekatu egiten omen du.
2010
‎Europako Portofolio egitasmoan hizkuntza jakin bat erabiltzeko gaitasuna, apala izan arren, baloratu behar dela esaten da. baita, jadanik, gure eskoletan eta hezkuntza arduradunen ahotan entzuten den nahia ere. Baina elebidun edo eleaniztun izateaz zer ulertzen den jakitea ere beharrezkoa da. Europako Portofolio egitasmoan hizkuntza jakin bat erabiltzeko gaitasuna, apala izan arren, baloratu behar dela esaten da, norbanako bakoitzaren hizkuntza biografia kontuan hartu behar delako, hau da, bizitzan zehar norbanakoak izan duen hizkuntza ezberdinekiko harremana eta hizkuntza horien erabiltzeko gaitasuna, edozein mailatakoa izanik ere, kontuan hartzekoa dela.
‎Desgrangesek urte hartan Pirinioak Tourmalet mendatea igoz hastea erabaki zuen, eta Lapizeren irainak entzun behar izan zituen, agian zergatik ulertu gabe. Steinesek ez zion txirrindulariek sekulakoak jasan zituztenik esan.
‎De Juanaren egoera ez zegoen Loiolako negoziazio mahaiko gai zerrendaren barruan baina, jakina, hizpide izan zuten, prozesuari kalte handia egin ziezaiokeen auzia zenez gero. . Guk Batasunekoei galdetu genien ea zer ulertu behar genuen De Juana Chaosen greba horri buruz?, dio Urkulluk. –Arnaldok adierazi zigun aparte uzteko, horrek ez zuela oztoporik egingo prozesuan, baina jakin behar genuela beren etxe barruan urak mugitu egiten zituela.
‎TXIMISTAk eta LUKASek ez dute zer ulertzen.
‎KAR: Zer ulertzen duk?
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
zer 208 (1,37)
Zer 98 (0,65)
zergatik 15 (0,10)
zertan 10 (0,07)
zeren baitan 2 (0,01)
ZER 1 (0,01)
Zeren arabera 1 (0,01)
Zergatik 1 (0,01)
zerekin 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia