Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.103

2000
‎Hori oso osorik baztertu gabe, bada osterantzekorik ere euskaratze lan horretan, batez ere, euskaratze hori egungo euskal irakurleari modurik hurbilenean eskaintzeko orduan. Gure kasuan, bestelako horri ekin diogu langintza honetan. Hurrekotasuna bilatu dugu eta euskara batua gidari izan zaigu, Euskaltzaindiak azken urteotan hobetsi dituen hiztegi batua eta egokiera sintaktikoak ere jasoak ditugula.
Gure garaiotan, erlijioaren doktrinak eraginkorrenak izan dira dibortzioaren legeetan.
‎Egungo egunean kultu askatasuna da oinarrizko legea eta erlijio doktrina gehienek baimentzen dute dibortzioa; dibortziorako ahalmena, gure artean , kontzientzia askatasunarekin uztarturik dago.
Gure artean dibortzioa debekatu behar ez dugulako ustetan jardun dugu; bestela, gure legeak ere ageri agerian leudeke berori baimentzen duten kultuen aurka; orobat, ezin daitezke inola ere behartu kultu horietako gizakiak erlijioarena baino ezkon estekadura lazgarriago batez.
‎Gure artean dibortzioa debekatu behar ez dugulako ustetan jardun dugu; bestela, gure legeak ere ageri agerian leudeke berori baimentzen duten kultuen aurka; orobat, ezin daitezke inola ere behartu kultu horietako gizakiak erlijioarena baino ezkon estekadura lazgarriago batez.
‎Legeak dibortziorako ahalmena uzten die herritar guztiei, dibortzioaren aurkako iritzia duten senar emazteak ukitu gabe. Lege hori, gure erregimenaren ondorioa eta emaitza da, alegia, Frantziako egoera politiko eta erlijiosoaren ekarri zuzenekoa.
Gure lege berrienetatik hasita, ezkontideen arteko izate eta aiurri bateraezintasunak alega daitezke ezkontza bera desegiteko.
‎Premiazkoa da, hala esan ohi da behinik behin, ondo konpontzen ez diren senar emazteei laguntza ematea. Gure ohitura eta usadioei egotzi zaie ezkontza makurrak sustatzea. Horien konponbide bakarra dibortziorako erraztasunean dago.
Gure gaurko kezka arras bestelakoa da, hots, ea gerta daitekeen ohituren askatasunak ezkontideen arteko aspaldiko gorroto hori ordezkatu eta, dibortziorako errazkeria dela eta, bestelako askakerian erori. Askakeria hori, jakina, arautua izango litzateke eta burugabekeria legeztatu baten emaitza, ezkontza bera ordezkatuko lukeena.
‎Bide bertsutik ere, esan ohi da izate eta aiurriaren bateraezintasunaren alegazioa dela eta, dibortzioaren abantaila guztiak ezabatu egiten direla. Aitzitik, guk diogunaren arabera, dibortzioaren abusuak biderkatu eta astundu egiten dira, izate eta aiurriaren bidezko bateraezintasuna gordetzen bada.
‎Dibortzioaren kontuak Familiaren Kontseilupekoak ziren; guk epaitegien esku jarri ditugu. Justiziaren parte hartzea saihestezina da pisu honetako gorabeheretan.
‎Orotara, gure helburua, dibortzioari buruzko arauetan, abusua baztertu eta ezkontza babestea izan da, ohituren askakeria zokoratuz. Galbidea beheranzko pendiz arina da; onbidea, aldiz, goranzko aldapa neketsua.
‎Ez, beraz, Estatu arrazoi horri, interes orokorraren menpean jartzen baitu horrek den dena. Gure legeen ustetan, senar emazte horiek, hain zuzen ere, ezlegezko tratuetan ibili ondoren ezkondu direnek, betidanik izan dute gogoa ezkontza erazko batez lotzeko; uste dute ezkontza beti egin dela, gogoz eta desiraz, seme alaben jaiotzetik bertatik eta ekitate fikzio batez, ezkontzari indar atzera eragingarria ematen diote.
Gure gurasoen ekitateak gomendatu zigun xedapen hori aldatzeko premiarik ez dugu ikusi; hala ere, berori arriskutsu bihur dezaketen kari horien aurkako neurriak geureganatu ditugu.
‎Bigarrenik ere, esan behar da krimen baten ikerketan badugula aspaldikoa ez den egitatea, berba batez esateko, gure begipean dagoena. Egitate eginberrien froga naturala lekukoena da.
‎Hari bertsutik, nekazaritzari buruz gizakiak eskuratu dituen ezagupideetan bilatu behar dugu landatar akuretan jarritako hizpaketa edo itun batzuen justizia edo injustizia, onuragarritasuna edo arriskua. Gure merkataritzako ezagupideek agortu dituzte eztabaida amaigabeak, mailegu korritudun, monopolio edo itsas kontratuetako baldintzen legezkotasuna eta antzeko gaien ingurukoak. Konturatu egin gara arlo batzuetan, zuzenbide edo moralaren arazoak zenbaketa edo administrazioaren kontuen azpian daudela.
‎Ez da beharrezkoa, haatik, aurreko arreta gehiegizkoak jartzea. Gure artean izan diren arestiko legeak, gai horiek direla eta, larregikoak dira, onura politikoa, morala adina, bi mutur horien artean aurkitzen baita.
‎Gizakiak beste gizaki batekin harremanetan diharduenean, zuhurra eta zentzuduna behar du izan; eta bere interesaren alde jokatu, komeni dituen jakinbideak eskuratu eta onuragarri zaiona ez zokoratu. Legearen egitekoa da bestearen iruzurretik babestea; ez, ordea, gure zentzumena erabiltzetik aldentzea. Gizakien bizitza, bestela, legeen babespeko adingabe luze eta lotsagarria baino ez litzateke izango eta babes horrek ekarriko luke, nahitaez, inkisiziorik gogorrena.
‎Badirudi eite horretako oinarriak erabat ahaztu direla, gure aurtemeingo hipoteka legeetan eman diren idatzaldietan.
‎Uste ere, uste dugu gai honetan eman diren aspaldi honetako legeek ez dutela besterik egin gizartearen negozioak geldiaraztea baino, alderdi interesatu guztiak nekarazteko prozedura garestien bidez; horiek guztiek, hipoteka bera babesteko itxurapean, arrisku bizian jarri dute berori. Gure asmoa izan da arlo horretan ere, erregimen zabalago eta zentzudunago batera itzultzea.
‎Oinordetzak arautzen dituen kode zibilaren zatia ez da, gure ustez, esangurarik laburrena duena.
‎Bonaparteren garaia agortu, eta, aldaketa batzuen ostean, Kode Zibil soilaren izentazioa jaso zuen hark. Hala ezagutu ohi da eta halaxe ezagutzen dugu guk ere, Frantziar Iraultzaren lege emaitza hori.
‎Kode Zibilaren idatzaldiak antzeman du herriak agintaritzarik gorenean jarri duen heroiaren gogoa. Horren asmoa edonon da eragingarri, eta herriaren alde egingo du hark ere beti lan eta trabailu, gure zoriontasunerako zerbait egiteko dueino.
‎Erakundeak bala bala doaz, bata bestearen atzetik, eurotariko ezein ere finkatu gabe, eta iraultzaren izpiritua eurotan guztiotan jartzen da. Iraultzaren izpiritu esaten diogu guk xede politiko baten pentzudan eskubide guztiak gogorki ezerezteko gogo nabarmenari. Gogo horrek, argi dago, ez du onartzen besterik Estatuaren interes misteriotsu eta aldakorra baino.
‎Egungo egunean kultu askatasuna da oinarrizko legea eta erlijio doktrina gehienek baimentzen dute dibortzioa; dibortziorako ahalmena, gure artean , kontzientzia askatasunarekin uztarturik dago.
‎Onuragarri iruditu zaigu gure lanak atariko liburu batez hastea: Zuzenbidea eta legeak orokorrean.
‎Orotara, gure helburua, dibortzioari buruzko arauetan, abusua baztertu eta ezkontza babestea izan da, ohituren askakeria zokoratuz. Galbidea beheranzko pendiz arina da; onbidea, aldiz, goranzko aldapa neketsua.
‎Edu bertsuan, zuzenbide politikoa izan da gure frantziar ohitura zaharrak eragin dituena, horiek guztiak monarkiaren asmoarekin bateratuak. Asmo horrek eskatzen ditu nonahi, bereizketa, pribilegio eta lehentasunak.
‎Azken aldiotan, testamentu egiteko ahalmenaren aurka anitz idatzi ohi da. Gure frantziar lege berrien sisteman ahalmen hori murrizturik zegoen, ia ia ezabatua.
‎Hauexek dira Kode Zibilaren proiektua idazteko erabili ditugun oinarri nagusiak. Gure helburua ohiturak legeei lotzea izan da; orobat, familia izpiritua zabaltzea, hori ere, esanak esan, herriaren izpirituaren aldaera baita. Sentimenduak ahuldu egiten dira hedatzen direnean; berezko euskarria behar da, komenigarritasun uztardurak egin ahal izateko.
‎Nolanahi ere, erakunde zibilei dagokie izadiaren nahiera egokiak arautzea eta babestea. Erakunde horietarako jarri dugun egitasmoak, beteko al du gure helburua. Barkamena galdatzen dugu gure lan xumeentzako, horien atzetik izan ditugun gogo gorabeherak.
‎Erakunde horietarako jarri dugun egitasmoak, beteko al du gure helburua? Barkamena galdatzen dugu gure lan xumeentzako, horien atzetik izan ditugun gogo gorabeherak. Gure egitekoan jarri diren itxaropen zintzoen azpian gelditu gara, zalantzarik gabe.
‎Barkamena galdatzen dugu gure lan xumeentzako, horien atzetik izan ditugun gogo gorabeherak. Gure egitekoan jarri diren itxaropen zintzoen azpian gelditu gara, zalantzarik gabe. Lagungarri dugu, alabaina, gure errakuntzak ezinbestekoak ez izatea; eztabaida mamitsu eta argiak zuzenduko ditu horiek eta frantziar herriak, izkiluen bidez askatasuna eskuratu duenak, legearen bitartez gorde eta finkatuko du askatasun hori.
‎Gure egitekoan jarri diren itxaropen zintzoen azpian gelditu gara, zalantzarik gabe. Lagungarri dugu, alabaina, gure errakuntzak ezinbestekoak ez izatea; eztabaida mamitsu eta argiak zuzenduko ditu horiek eta frantziar herriak, izkiluen bidez askatasuna eskuratu duenak, legearen bitartez gorde eta finkatuko du askatasun hori.
‎Iritziak iritzi, gure aburuz, ohargarrienak cite eta citoyen bezalakoak. Hiri eta hiritarrak ditugu horiek azken urteotan.
‎Gogoa, bistan da, duela berrehun urte gizarte berri baterako euskarri izan zena, hain zuzen ere, Kode Zibil haren nondik norako nagusiak euskaraz ematea izan da. Portalisek asmo horrekin paratu zuen testu egokia gidari jarri dugu gure zereginean, aurkezle eta atarikorik bikainena berori izan dakigukeelakoan.
‎Kontsulen dekretu batek, VIII. urteko thermidorraren 24an, Justiziaren Ministroari eman dio agindua, gu haren etxera biltzeko eta" gaur arte argitaraturiko Kode Zibilerako Proiektuak erkatzeko, aldekoen zaigun egitasmoa zehaztu, eta jarraian arlo zibileko legeriaren oinarri nagusiak eztabaidatzeko".
‎Dekretu hori bat dator gure batzar nazional eta legegile guztien gogoarekin.
Gure bilkurak amaitu dira.
‎Aberriaren eta Gobernuaren aurrean gara erantzule hala gure egiteko handia gauzatzeko hartu dugun ideiaz nola berori garatzeko behar izan dugun moldeaz.
‎Erakundeak bala bala doaz, bata bestearen atzetik, eurotariko ezein ere finkatu gabe, eta iraultzaren izpiritua eurotan guztiotan jartzen da. Iraultzaren izpiritu esaten diogu guk xede politiko baten pentzudan eskubide guztiak gogorki ezerezteko gogo nabarmenari. Gogo horrek, argi dago, ez du onartzen besterik Estatuaren interes misteriotsu eta aldakorra baino.
‎Hortaz, Kode Zibilaren idatzaldiak antzeman du herriak agintaritzarik gorenean jarri duen heroiaren gogoa. Horren asmoa edonon da eragingarri, eta herriaren alde egingo du hark ere beti lan eta trabailu, gure zoriontasunerako zerbait egiteko dueino.
‎Iraganaren eskarmentua da, izan ere, aintzat hartzekoa, bertan baitago gorpuzturik zentzu on, erregela eta goiburuen tradizioa. Hori da guregana iritsi eta mendeen mendeetako izpiritua osatzen duena.
‎Aspaldiko lan hori lantzean lantzean eten eta berrartua izan da. Hortaz, batzorde horren lan onuragarriek gureak zuzendu eta laburtu dituzte.
Gure bileretako hasieran iritzi batek harritu gaitu, hain zuzen ere, Kode Zibil baten idazkeran arlo bakoitzeko testu oso zehatz batzuk nahikoak direla, testu osoa egiteko. Bide bertsutik ere, esan ohi da trebeziarik nabarmenena dela oro laburtzea oro aurreikusi eta gero.
‎Era berean, gure burua gorde eta zaindu dugu, den arazorik ñimiñoena ere arautu eta aurreikusteko asmo handinahi eta arriskutsu horretatik babesteko. Nork igarriko, berriz, edozein koderi zabalera larregiko deritzoten horiek direla, betiere, legegileari egundoko zama ezartzen diotenak, deus ere utz ez dezan epailearen erabakipean?
Gure gizarteen egoera zein den baino, pozgarri da jurisprudentziak, oraingoz bederen, zientzia osatzea eta zientzia horrek jakituria erakarri, norberaren izatea bete eta ikasmina esnatu ahal izatea. Gizaki mota oso bat dago zientzia horretara emana.
‎Han dira ikusgarri justiziaren bila doazenen izu eta ikara, hura eskatu eta hartzean. Zergatik ez gertaera bera gure epaileen aurrean. Gaietan trebe direlako; jakituriak eta argiak dituzte eta etengabe ari dira besteei aholku eskatzen.
‎Magistratua nahitaez joan balitzaio legegileari, oinarririk okerrena onartuko litzateke eta gure artean berretsiko genuke erreskriptuen legeria. Norbanakoen artean sortu eta sakon eztabaidaturiko gorabeheretan legegileak parte hartzen duenean, beroriek ebazteko, bistan da horrek ez duela auzitegiek eurek izan dezaketen arriskua bera baino arinagoa.
‎Jurisprudentziak ere, azken batean, baitaratu behar ditu norberak alferrik aurreikusi nahiko lituzkeen objektu guztiak edota iraizean egindako aurreikuste batek barneratuko ez lituzkeenak. Esperientziari dagokio guk uzten ditugun hutsuneak betetzea. Herrien kodeak denboraren arioz egiten dira; zehatz esateko, behin ere ez dira oso osorik egiten.
‎Onuragarri iruditu zaigu gure lanak atariko liburu batez hastea: Zuzenbidea eta legeak orokorrean.
‎Hutsean esanda, legeek ez dituzte arautzen gizakien arteko harremanak, ezpada gizaki bakoitzarenak gu guztiok babesten gaituzten legeekin izan ditzakeenak.
‎Lege erromatarrek osaturiko zuzenbide idatziak Europa eraman du goiko mailara. Gure arbasoek Justinianoren Bilduma idoro zutenean, halako goi argibidea izan zuten. Aldi hartan hartu zuten gure epaitegiek molde arautuagoa, eta epaitzeko botere ikaragarria ere oinarri batzuen menpe jarri zen.
‎Gure arbasoek Justinianoren Bilduma idoro zutenean, halako goi argibidea izan zuten. Aldi hartan hartu zuten gure epaitegiek molde arautuagoa, eta epaitzeko botere ikaragarria ere oinarri batzuen menpe jarri zen.
‎Zuzenbide erromatarra destainez eta arinkeriaz gaitzesten duten hainbatek ez dute berori behar adina ezagutzen. Berehala konturatuko gara horretaz, baldin eta gauza bagara bereizteko, batetik, zuzenbide hori eskuratu diguten bilduma horietan arrazoi idatzia deitua izan dena eta, bestetik, gure egoera eta usadioetatik at diren erakundeak; orobat, baldin eta bereizten badakigu senatukontsultoak, plebiszituak eta printze zintzoen ediktuak enperadoreen erreskriptuetatik, horiek baitira, izan ere, halako legeria eskatua, kreditu edo ezegokieraren arabera emana eta Erroma bera kolokan jarri zuten hainbat munstroren gortean moldatua, agerikoa baitzen horiek epaiak eta legeak jendaurrean saltz...
‎Badira gure ohituren artean, duda izpirik gabe, gure antzinako ezjakintasunaren aztarnak daramatzatenak; badira, berdin berdin, gure arbasoen zuhurtasuna garatzen dutenak. Azken horiek dira nazio izaera itxuratu eta aldirik onenetarako ere duin direnak.
‎Badira gure ohituren artean, duda izpirik gabe, gure antzinako ezjakintasunaren aztarnak daramatzatenak; badira, berdin berdin, gure arbasoen zuhurtasuna garatzen dutenak. Azken horiek dira nazio izaera itxuratu eta aldirik onenetarako ere duin direnak.
‎Badira gure ohituren artean, duda izpirik gabe, gure antzinako ezjakintasunaren aztarnak daramatzatenak; badira, berdin berdin, gure arbasoen zuhurtasuna garatzen dutenak. Azken horiek dira nazio izaera itxuratu eta aldirik onenetarako ere duin direnak.
‎Uko egin diegu horietariko batzuei, bai, baina soil soilean horien izpiritua beste izpiritu baten aurrean desagertu denean. Jakina, horien idatzia ez litzateke besterik izango eguneroko liskarren iturria baizik, eta hori arrazoimenak eta gure usadioek uxatu egiten dute.
Gure nazio batzarrek gai zibiletan zein lege argitaratu eta horiek gorde ditugu, batez ere ordena politikoan izan diren gertakari izugarriei lotuta daudenak. Gisa berean, gorde egin ditugu hobesteko modukoak ikusi ditugunak, erakunde higatu eta makurren gainetik.
‎Ezkontza, familiaren gobernua, seme alaben egoera, tutoretzak, egoitzaren kontuak, absenteen eskubideak, ondasunen izaera desberdina, aberastasuna eskuratu, gorde eta gehitzeko modu ezberdinak, oinordetzak, kontratuak, horiek dira Kode Zibil baten objekturik beharrenak. Gai garrantzitsuotan gure lege proiektuen oinarri izan diren horiek azaldu beharrean gaude. Berebat, proiektu horiek onura orokor, ohitura publiko, norbanakoen bozkario eta gauza guztien oraingo egoerarekin izan ditzaketen harremanak agerian utzi beharrekoak dira.
‎Uste batera etorri gara, eta horren arabera, ezkontza kristautasunaren aurrekoa dela egiaztatu dugu. Lege positibo guztiak baino lehenagokoa da, gure izatetik bertatik datorkigu eta. Ez da egintza zibila ezta erlijiosoa ere, ezpada egintza natural hutsa, legegileen arreta antzeman eta erlijioak ere santifikatu egin duena.
‎Lehentasuna ematen zaio, hori da helburu; konpromisoa elkarrekikoa da. Bedeinka dezagun, beraz, izadia, berorrek eman baitizkigu lerrakera jazarrezinak eta gure bihotza jarri lerrakera horien erregela eta balazta. Esan ohi da klima jakin eta inguruabar zehatzen azpian, poligamia ere onargarriagoa izan daitekeela, beste inguruabar eta klima batzuetan baino.
‎Edonondik begira dakiola ere, herri guztietan suertatzen da hori bateraezina konpromiso baten oinarriekin, konpromiso horretan ematen direlako zer guztiak, gorputz eta arima. Horrexegatik ezarri diogu gure buruari halako goiburua, ezkontza bi gizabanakoen arteko konpromisoa dela baieztatzeko. Horrenbestez, lehen ezkontzak diraueino, bigarrena ezina da.
‎Ikerketa teorikoa eta jarduera praktikoa desberdintzen zituen, Neurathentzat zilegi ez zen modu batean. Descartesen ustez, esparru praktikoak eta moralak sekula ez du gure ahaleginen helburua den ezagutza zehatzik eskuratzen, esparru horren baitan kontingentzia eta ziurtasun eza murgiltzen baitira beti. Hau da, inoiz ez da ziurtasunik emango.
‎Entziklopedia batzuen artean aukeratzen dugu historian, batzuk besteak baino arrakastatsuagoak, beren arteko lehian etengabe aldatzen doazen entziklopediak. Honela, bere alde borrokatzen dugun zientzia bateratua, eraikitzen darraien zerbait da(...), geure buruari zientzia bateratuaren ‘entziklopedistak’ dei geniezaioke; guretzat entziklopedia ez da espediente eklektiko bat(...) sintesi zientifikoaren modurik perfektuena baizik.131
‎Gauza bera gertatzen da haluzinatzerakoan, ikus dezakegun objektua benetan ikusten dugun tokian ez dagoelako. Ikusten duguna, esango lukete fenomenalistek, gure sentimen daturen bat da. Eta ilusioak eta haluzinazioak gure benetako hautemateetatik bereizten ez direnez, hautemate kasu batean ikusten duguna gure sentimen datuak besterik ez direla esan behar da.
‎Ikusten duguna, esango lukete fenomenalistek, gure sentimen daturen bat da. Eta ilusioak eta haluzinazioak gure benetako hautemateetatik bereizten ez direnez, hautemate kasu batean ikusten duguna gure sentimen datuak besterik ez direla esan behar da.
‎Ikusten duguna, esango lukete fenomenalistek, gure sentimen daturen bat da. Eta ilusioak eta haluzinazioak gure benetako hautemateetatik bereizten ez direnez, hautemate kasu batean ikusten duguna gure sentimen datuak besterik ez direla esan behar da.
Gure ustez nabarmena da ezagutzaren oinarriztapenaren arazoa egi irizpidearen auzia besterik ez dela. ‘Protokolo proposizio’ terminoa, zalantzarik gabe, hasieran bere bitartez proposizio batzuk seinalatzeko onartu zen, hauen egiaz baliatuz, beste proposizioen egia neurtzeak, haga bat bailitzan, posible izan bailuke.100
‎Izan ere, ezagutzak eta kontzeptualizazioak ez dute ez esperientzia ezta errepresentazio intuitiboa ere behar, kontzeptu eta objektuen arteko koordinazio erlazio bat (Zuordnung) baizik. Bere ustez, hortaz, zientzia modernoaren entitateak eskuratu —intuitu, esperientziatu— ezin izan arren, gure kontzeptuen sareaz besarka ditzakegu. Eta hori da ezagutzak behar duen guztia, Schlicken aburuz.
‎Interpretazio fenomenalistari ez ezik beste anitzei ere irekita zegoen liburu honen egiturak tesi garbi bat zeukan azpian: ‘errealitatea’ ‘emandakora’ fenomenikoki murrizteko ahalegin bat izan zen Aufbau a, eta horretarako logikaren teknikak erabili zituen55 Proiektuak Russelli eta, batez ere, bere Our Knowledge of the External World (1914) [Kanpoko munduaren gure ezagutza] lanari, asko zion zor. Bestalde, argitze prozesurantz hurbilduz zihoan tesia barneratzen zuen:
‎kontzeptu problematiko bat, iluna, beste batera, aproblematikora, murriztu badaiteke, orduan lehendabizikoa ezabatu eta bigarrena, sinpleena, bere ordez onartzen da. Aufbau a, beraz, ez prozesatuak ez analizatuak izan ez diren hautemate datuen oinarri batetik abiatuz, gure kontzeptu esanahidunak eraikitzeko moduaren lagina besterik ez zen. Kontuan izan behar dugu hura izan zela Vienako Zirkuluaren tesi nagusienetakoa.
‎[E] z diegu gai filosofikoei erantzuten, horren ordez gai filosofiko guztiak errefusatzen ditugu, metafisika, etika edota epistemologiakoak izan. Izan ere, gure ardura (bakarra) analisi logikoan datza. Eginahal horri oraindik filosofia deitu behar badiote, izan bedi horrela; baina filosofiaren arazo tradizional guztiak kontuan ez hartzea aurresuposatzen du.63
‎Zirkulukoek uste zutenez, filosofia metafisikarekin identifikatzen bada, orduan beharbada filosofiak ere gure bizitza aberats lezake, baina inola ere ez ezagutzarik eman; ezagutza sortuz gero, ezagueraren adarren saskian sartu behar bailukete. Baina, esate baterako poesiarekin gertatu bezala, hori ezinezkoa litzateke:
‎‘Zehatz mehatz 500 ardi zeuden Donostia inguruko 50 kilometroko erradio batean orain dela 175 urte’ Eta ez dago behaketarik ere ondoko beste hau egiaztatzeko, alegia: ‘500 ardi baino gehiago izango dira Donostia inguruko 50 kilometroko erradio batean 175 urte barru’ Haatik, gertatzen da bi enuntziatuak guretzat esanahidunak direla, eta, informazio pixka bat lortuz gero, baita egiazkoak ala faltsuak ere. Hemen eta orain esperientzian egiaztatzea da egin ezin dena.
‎Adibidez, ‘gizakiak hilezkorrak dira’ bezalako hipotesi batek esanahia duela zioen printzipioak. Gure etorkizuneko esperientziari buruzko hipotesia da eta erraza da ulertzea zerk egiazta dezakeen hura. Alabaina, hilezkortasunaren hipotesia ez da zientziaren berezko auzia, eta egiaztagarritasun printzipioa ikerketa guztiak zientziarekin batu zitezen sortu zen74 Argumentua C.I. Lewisena zen, eta Schlick izan zen lehena erantzuten, oztopo seriorik ez baitzuen ikusten horretan:
Gure egungo ikuspuntutik, [egiaztagarritasun printzipioaren] aurkezpen hau, lehenbiziko hurbilketa lez onargarria izan arren, ez da guztiz zuzena. Bere gehiegizko sinplifikazioa dela bide, hizkuntza zientifikoa gehiegizko mugaketara eraman zuen, ez bakarrik enuntziatu metafisikoak, baizik eta esanahi faktualezko zientzi enuntziatuak ere arbuiatuz.
‎Bere gehiegizko sinplifikazioa dela bide, hizkuntza zientifikoa gehiegizko mugaketara eraman zuen, ez bakarrik enuntziatu metafisikoak, baizik eta esanahi faktualezko zientzi enuntziatuak ere arbuiatuz. Gure egungo eginkizuna egiaztagarritasun baldintza eraldatzearena legez aurkez liteke. Auzia eraldaketa da, ez baldintzaren errefusatze osoa.76
‎Alde batetik, zientzialariak eta kaleko gizonak arrazoiketa induktiboa ardura barik erabiltzen dutela ikusten dugu; eta baliogarria eta ezinbestekoa dela iruditzen zaigu. Bestaldetik, Humek gure kontzientzia intelektuala ireki eta gero, ez dugu erantzunik aurkitzen oztopo honentzat. Zein dabil ongi, sen oneko gizona ala filosofo kritikoa?
‎Alabaina, Lewisen kritika batek argudiatu zuenez, horrelako ondorioak ateratzeko ez zen nahikoa portaera aztertzea. Esate baterako, panpina edo errobot batek begi gorriak eta imintzioa izan zitzaketen aurpegian, eta guk minen bat sufritzen ari direnentz galde genezake. Erantzuna, nola ez, ezezkoa litzateke.
‎Izan ere, Hume gogoratuz, esperientzian ez zegoen ezer nahitaezko loturari zegokionik, are gutxiago zergatiari. Schlicken aburuz, esate baterako," argumentu kausal batek ez dauka inola ere baieztapen edo asertzio baten jiterik, berezko baieztapen batek, azken buruan, egiaztagarritasuna baimendu behar baitu" 83 Guk olio tantekin ditugu esperientziak eta saiakuntzak, baina ez beren zergatiekin. Eta ez dago nahitaez zerbaitekin —elektroien portaerarekin— lotzen gaituen eta horren zergatia den ezer.
‎Bere ustez, eta Tolerantzia Printzipioa deiturikoa aplikatuz, esanahia konbentziozko auzia da: " Ez da gure eginkizuna oztopoak jartzea, konbentzioetara ailegatzea baizik" 84 Gure konpromiso filosofikoak, logikaren arauak eta printzipio epistemikoak, aukeratzen ditugun konbentzioak dira —etekinaren arabera, adibidez—; beraz, ez dira ez faltsuak ez egiazkoak.
‎Bere ustez, eta Tolerantzia Printzipioa deiturikoa aplikatuz, esanahia konbentziozko auzia da: " Ez da gure eginkizuna oztopoak jartzea, konbentzioetara ailegatzea baizik" 84 Gure konpromiso filosofikoak, logikaren arauak eta printzipio epistemikoak, aukeratzen ditugun konbentzioak dira —etekinaren arabera, adibidez—; beraz, ez dira ez faltsuak ez egiazkoak.
‎Nola ez, Schlick ez zen egiaztagarritasun hertsian bermatzen, ezta bertsio ahuletan ere —iraganari eta etorkizunari buruzkoak, horien artean—, argudio ahulagoan baizik, hipotesi baten aldeko zioak izatearen argudioan, hain zuzen ere: gizakien eraginik izan gabe, naturaren erregulartasunak existitzea zio ona zen —bere ustez— guk planeten gain eraginik ez dugula mantentzeko. Argi eta garbi dago Schlickentzat zein garrantzitsua zen errealismoa, hortaz.
Gutako asko sozialistak ginen —ni ere bai— Baina gure jarduera filosofikoa gure helburu politikoetatik bereizita nahi genuen mantendu. Gure ustez, logika —logika aplikatua barne—, ezagutzaren teoria, hizkuntzaren analisia eta zientziaren metodologia, zientzia bera bezala, neutroak ziren helburu praktikoekiko, horiek gizabanakoentzat moralak edo gizartearentzat politikoak izan.31
‎Gutako asko sozialistak ginen —ni ere bai— Baina gure jarduera filosofikoa gure helburu politikoetatik bereizita nahi genuen mantendu. Gure ustez, logika —logika aplikatua barne—, ezagutzaren teoria, hizkuntzaren analisia eta zientziaren metodologia, zientzia bera bezala, neutroak ziren helburu praktikoekiko, horiek gizabanakoentzat moralak edo gizartearentzat politikoak izan.31
‎Gutako asko sozialistak ginen —ni ere bai— Baina gure jarduera filosofikoa gure helburu politikoetatik bereizita nahi genuen mantendu. Gure ustez, logika —logika aplikatua barne—, ezagutzaren teoria, hizkuntzaren analisia eta zientziaren metodologia, zientzia bera bezala, neutroak ziren helburu praktikoekiko, horiek gizabanakoentzat moralak edo gizartearentzat politikoak izan.31
‎Gutako asko sozialistak ginen —ni ere bai— Baina gure jarduera filosofikoa gure helburu politikoetatik bereizita nahi genuen mantendu. Gure ustez, logika —logika aplikatua barne—, ezagutzaren teoria, hizkuntzaren analisia eta zientziaren metodologia, zientzia bera bezala, neutroak ziren helburu praktikoekiko, horiek gizabanakoentzat moralak edo gizartearentzat politikoak izan.31
Guretzat , hirugarrena da punturik interesgarriena eta eztabaidaezinena, eta horregatixe helduko diogu hurrengo azpiataletan.
‎Kant, Avenarius, Natorp, Weyl, etab.5 Nolabait, batzuen eragina beste batzuena baino sakonagoa izan zen. Gu hemen ibilbide nagusi bat erakusten ahaleginduko gara, Zirkuluaren jite enpirista eta positibista bere neurri juxtura mugatzeko. Mugapen honetan, Zirkulua oro hartuz, Hume, Comte eta Mach sartuko ditugu, alde batera utzitako Stuart Mill, Avenarius edota Helmholtz ere eraginkorrak izan zirela jakin arren.
‎Gogamenak bere pentsamendu eta arrazoinamendu guztietan bere ideiak beste arartegabeko objekturik ez daukanez, berauek baino ez baititu kontenplatzen edota ez baititzake kontenpla, begi bistakoa da gure ezagutza berauen inguruan soilik dabilela.
‎Ezagutza, beraz, nik hala deritzot, ez da gure edonolako ideien artean dagoen lotura eta adostasunaren edota desadostasunaren eta aurkakotzaren pertzepzioa baino. Horrexetan bestetan ez datza ezagutza.6
‎Testuinguru honetan, hiru egoeren proposamena izan zen bere filosofiaren esplizitazioa, aurrekari nabariak Saint Simon eta Turgot izan arren. Comtek berak esan bezala, gure espekulazio guztiek hiru egoera teoriko ezberdinetatik igaro behar dute, eta teologiko, metafisiko eta positibo ohiko izenek nahiko ongi ezaugarrituko dituzte hemen. Lehendabiziko egoera behin behineko eta prestakuntzazko lez ulertu behar da; bigarrenak xede galkor bat besterik ez du suposatzen.
‎Badaukagu, orduan, aitzakia bat proposizio analitikoak ezagutza mota berri bat ematen digutela esateko, alegia: alde batetik, erabilera linguistiko okerrak azalarazten laguntzen digute eta, bestetik, gure sinesmen eta baieztapenetan ezkutatzen diren inplikazio susmagaitzak jakinarazten dizkigute32.
‎Beraz, mota honetako auziei ezin diezaiekegu inolaz ere erantzunik eman, beren zentzugabetasuna baiezta baizik. Gure hizkuntzaren logika entelegatzen ez dugulako sortzen dira filosofoen auzi eta perpaus gehienak.
‎Bada, Schlickek Vienan, Reichenbachek Berlinen eta, bere erara Carnapek, Kanten forma/ eduki bereizketa zientzia berrien babesean nahi izan zuten berplanteatu18 Beren ustez, arrazoimenak gure ezagutzari eskaintzen dizkion ezaugarriak esperientziatik datozen besteotatik bereiztea beharrezkoa zen. Versus Kant berriro ere, ez zituzten osagai formalak —razionalak— ukiezinak bailiran hartu, hau da, beharrezko eta apriorizkotzat.
‎Baina honek ere eraman dezake gaizki ulertura. Badirudi Hamletek dioenak ona eta txarra, guregandik kanpoko munduaren ezaugarriak ez diren arren, gure gogo egoeren ezaugarriak direla inplikatzen duela. Baina esan nahi dudana da gogo egoera ez dela ez ona, ez txarra, zentzu etiko batean, gogo egoerarekin, deskriba dezakegun gertakari batez ari garen heinean.
‎Baina honek ere eraman dezake gaizki ulertura. Badirudi Hamletek dioenak ona eta txarra, guregandik kanpoko munduaren ezaugarriak ez diren arren, gure gogo egoeren ezaugarriak direla inplikatzen duela. Baina esan nahi dudana da gogo egoera ez dela ez ona, ez txarra, zentzu etiko batean, gogo egoerarekin, deskriba dezakegun gertakari batez ari garen heinean.
‎Baina esan nahi dudana da gogo egoera ez dela ez ona, ez txarra, zentzu etiko batean, gogo egoerarekin, deskriba dezakegun gertakari batez ari garen heinean. Adibidez, gure munduko liburuan xehetasun fisiko eta psikologikoez betetako hilketa baten deskribapena irakurriko bagenu, gertakari hauen deskribapen soilak ez luke proposizio etiko dei genezakeen ezertxo ere edukiko. Edozein gertakariren maila berean —harri baten erorketa, kasu— izango litzateke hilketa doi doi.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
gu 2.103 (13,84)
Lehen forma
gure 1.135 (7,47)
Gure 222 (1,46)
guk 187 (1,23)
gu 121 (0,80)
guretzat 62 (0,41)
Guk 59 (0,39)
guri 25 (0,16)
gugan 22 (0,14)
gure artean 22 (0,14)
Gu 20 (0,13)
gurea 17 (0,11)
Guretzat 14 (0,09)
guregan 13 (0,09)
gurera 13 (0,09)
gure aurrean 12 (0,08)
Gure aldetik 10 (0,07)
Gure artean 8 (0,05)
gugandik 8 (0,05)
gure aldetik 8 (0,05)
gurean 8 (0,05)
gure baitan 7 (0,05)
gure esku 7 (0,05)
gureak 7 (0,05)
gutako 7 (0,05)
Gutako 6 (0,04)
gurekin 5 (0,03)
gutariko 5 (0,03)
gutaz 5 (0,03)
gure inguruan 4 (0,03)
guregana 4 (0,03)
guregandik 4 (0,03)
Gure esku 3 (0,02)
Guri 3 (0,02)
gure arteko 3 (0,02)
gure aurretiko 3 (0,02)
Gugandik 2 (0,01)
Gure aurretikoak 2 (0,01)
Gurera 2 (0,01)
gure aldean 2 (0,01)
gure baitatik 2 (0,01)
gurearen 2 (0,01)
gureganaino 2 (0,01)
gureganako 2 (0,01)
guretzako 2 (0,01)
Gugan 1 (0,01)
Guganako 1 (0,01)
Gure arteko 1 (0,01)
Gure aurrean 1 (0,01)
Gure aurrekoak 1 (0,01)
Gure baitan 1 (0,01)
Gure baitara 1 (0,01)
Gurean 1 (0,01)
Gurearekin 1 (0,01)
Gureganaino 1 (0,01)
Gurekin 1 (0,01)
gugana 1 (0,01)
guganako 1 (0,01)
gure alde 1 (0,01)
gure aurreko 1 (0,01)
gure aurrekoei 1 (0,01)
gure aurretikoak 1 (0,01)
gure baitarik 1 (0,01)
gure inguruko 1 (0,01)
gureari 1 (0,01)
gureekiko 1 (0,01)
gureen artean 1 (0,01)
gureetara 1 (0,01)
gureetatik 1 (0,01)
guretik 1 (0,01)
gutan 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
gu geu 55 (0,36)
gu autore 40 (0,26)
gu bizitza 36 (0,24)
gu buru 35 (0,23)
gu ere 34 (0,22)
gu egin 26 (0,17)
gu garai 26 (0,17)
gu uste 26 (0,17)
gu filosofo 21 (0,14)
gu helburu 21 (0,14)
gu hizkuntza 20 (0,13)
gu egon 19 (0,13)
gu ez 19 (0,13)
gu gogo 19 (0,13)
gu idazlan 18 (0,12)
gu gorputz 17 (0,11)
gu tesi 17 (0,11)
gu mundu 16 (0,11)
gu adimen 15 (0,10)
gu ezagutza 15 (0,10)
gu hitz 15 (0,10)
gu kasu 14 (0,09)
gu gai 13 (0,09)
gu asmo 12 (0,08)
gu bakoitz 12 (0,08)
gu hezkuntza 12 (0,08)
gu hemen 11 (0,07)
gu bi 10 (0,07)
gu lan 10 (0,07)
gu pentsamendu 10 (0,07)
gu esperientzia 9 (0,06)
gu historia 9 (0,06)
gu ikerketa 9 (0,06)
gu lege 9 (0,06)
gu nahi 9 (0,06)
gu arbaso 8 (0,05)
gu begi 8 (0,05)
gu erabilera 8 (0,05)
gu erantzun 8 (0,05)
gu existentzia 8 (0,05)
gu gauza 8 (0,05)
gu gizarte 8 (0,05)
gu izaera 8 (0,05)
gu orain 8 (0,05)
gu plan 8 (0,05)
gu arazo 7 (0,05)
gu ezagutu 7 (0,05)
gu gene 7 (0,05)
gu kultura 7 (0,05)
gu ohitura 7 (0,05)
gu sentimendu 7 (0,05)
gu xede 7 (0,05)
gu ahalmen 6 (0,04)
gu barru 6 (0,04)
gu beste 6 (0,04)
gu ebaluaketa 6 (0,04)
gu eguneroko 6 (0,04)
gu ekintza 6 (0,04)
gu ezin 6 (0,04)
gu gustu 6 (0,04)
gu identitate 6 (0,04)
gu iritzi 6 (0,04)
gu lagun 6 (0,04)
gu sentimen 6 (0,04)
gu teoria 6 (0,04)
gu arrazoimen 5 (0,03)
gu bezalako 5 (0,03)
gu bizi 5 (0,03)
gu borondate 5 (0,03)
gu egungo 5 (0,03)
gu etorri 5 (0,03)
gu euskal 5 (0,03)
gu ezagumen 5 (0,03)
gu gaurko 5 (0,03)
gu giza 5 (0,03)
gu harridura 5 (0,03)
gu hausnarketa 5 (0,03)
gu irudi 5 (0,03)
gu itzuli 5 (0,03)
gu jakin 5 (0,03)
gu kontzientzia 5 (0,03)
gu zein 5 (0,03)
gu ahalegin 4 (0,03)
gu amets 4 (0,03)
gu antzeko 4 (0,03)
gu antzinako 4 (0,03)
gu arima 4 (0,03)
gu arrazoi 4 (0,03)
gu arreta 4 (0,03)
gu auzi 4 (0,03)
gu azterketa 4 (0,03)
gu baino 4 (0,03)
gu bat 4 (0,03)
gu begirada 4 (0,03)
Konbinazioak (3 lema)
gu geu ere 9 (0,06)
gu bizitza zentzu 5 (0,03)
gu geu eman 5 (0,03)
gu eguneroko bizitza 4 (0,03)
gu ere ez 4 (0,03)
gu ere gizaki 4 (0,03)
gu idazlan hau 4 (0,03)
gu zein haraindiko 4 (0,03)
gu antzinako izaera 3 (0,02)
gu begi aurre 3 (0,02)
gu ez ukan 3 (0,02)
gu ezin ukan 3 (0,02)
gu geu egin 3 (0,02)
gu hitz gertakari 3 (0,02)
gu adimen egon 2 (0,01)
gu arrazoi justizia 2 (0,01)
gu arrazoimen baino 2 (0,01)
gu autore hizkuntza 2 (0,01)
gu auzi argitu 2 (0,01)
gu baino ez 2 (0,01)
gu bakoitz Maitasuna 2 (0,01)
gu barru barruan 2 (0,01)
gu bizitza arrunt 2 (0,01)
gu bizitza labur 2 (0,01)
gu bizitza oso 2 (0,01)
gu egungo helburu 2 (0,01)
gu erabilera egon 2 (0,01)
gu erabilera ez 2 (0,01)
gu euskal itzulpen 2 (0,01)
gu ez bezala 2 (0,01)
gu ez egon 2 (0,01)
gu ezagutu ahalmen 2 (0,01)
gu filosofo gizaki 2 (0,01)
gu filosofo uste 2 (0,01)
gu gai joan 2 (0,01)
gu gai zuzenki 2 (0,01)
gu garai parroko 2 (0,01)
gu garai zientzia 2 (0,01)
gu gauza ezaguera 2 (0,01)
gu gene sortu 2 (0,01)
gu geu euskaratu 2 (0,01)
gu gizarte egoera 2 (0,01)
gu gizarte ez 2 (0,01)
gu hezkuntza aztertu 2 (0,01)
gu hitz hori 2 (0,01)
gu hizkuntza erabilpen 2 (0,01)
gu hizkuntza mitologia 2 (0,01)
gu hizkuntza pedagogia 2 (0,01)
gu izaera bertan 2 (0,01)
gu lagun hurko 2 (0,01)
gu lan atari 2 (0,01)
gu lan hau 2 (0,01)
gu pentsamendu aginte 2 (0,01)
gu sentimen datu 2 (0,01)
gu sentimendu moral 2 (0,01)
gu tesi aitzindari 2 (0,01)
gu tesi zeharo 2 (0,01)
gu xede politiko 2 (0,01)
gu adimen burujabe 1 (0,01)
gu adimen eskematismo 1 (0,01)
gu adimen menpeko 1 (0,01)
gu adimen nahitaez 1 (0,01)
gu adimen nola 1 (0,01)
gu ahalegin egin 1 (0,01)
gu ahalegin handi 1 (0,01)
gu ahalegin helburu 1 (0,01)
gu ahalmen arrazional 1 (0,01)
gu ahalmen bat 1 (0,01)
gu ahalmen emozional 1 (0,01)
gu ahalmen muga 1 (0,01)
gu ahalmen perfektu 1 (0,01)
gu ahalmen ulertezin 1 (0,01)
gu amets sentitu 1 (0,01)
gu antzeko den 1 (0,01)
gu antzeko sistema 1 (0,01)
gu antzinako ezjakintasun 1 (0,01)
gu arazo berdin 1 (0,01)
gu arazo filosofiko 1 (0,01)
gu arazo muin 1 (0,01)
gu arbaso Asklepio 1 (0,01)
gu arbaso erlijio 1 (0,01)
gu arbaso ez 1 (0,01)
gu arbaso Justiniano 1 (0,01)
gu arbaso zuhurtasun 1 (0,01)
gu arima hain 1 (0,01)
gu arima jan 1 (0,01)
gu arrazoi ere 1 (0,01)
gu arrazoimen huts 1 (0,01)
gu arrazoimen lege 1 (0,01)
gu arreta gaitasun 1 (0,01)
gu arreta hori 1 (0,01)
gu arreta nukleo 1 (0,01)
gu asmo bertan 1 (0,01)
gu asmo ez 1 (0,01)
gu asmo ideia 1 (0,01)
gu asmo original 1 (0,01)
gu asmo ur 1 (0,01)
gu autore ahalegin 1 (0,01)
gu autore antropologia 1 (0,01)
gu autore bat 1 (0,01)
gu autore bera 1 (0,01)
gu autore egungo 1 (0,01)
gu autore ere 1 (0,01)
gu autore erreflexio 1 (0,01)
gu autore esan 1 (0,01)
gu autore eskutik 1 (0,01)
gu autore euskal 1 (0,01)
gu autore ez 1 (0,01)
gu autore gai 1 (0,01)
gu autore garbi 1 (0,01)
gu autore gizaki 1 (0,01)
gu autore hainbat 1 (0,01)
gu autore hau 1 (0,01)
gu autore hitz 1 (0,01)
gu autore hobekien 1 (0,01)
gu autore jarraitu 1 (0,01)
gu autore parte 1 (0,01)
gu autore testu 1 (0,01)
gu auzi bide 1 (0,01)
gu azterketa helburu 1 (0,01)
gu azterketa izaki 1 (0,01)
gu baino boteretsu 1 (0,01)
gu baino zabal 1 (0,01)
gu bakoitz antolatu 1 (0,01)
gu bakoitz ardura 1 (0,01)
gu bakoitz bi 1 (0,01)
gu bakoitz ere 1 (0,01)
gu bakoitz ezagumen 1 (0,01)
gu bakoitz hitz 1 (0,01)
gu bakoitz indartu 1 (0,01)
gu bakoitz mundu 1 (0,01)
gu bakoitz ordezkari 1 (0,01)
gu barru basati 1 (0,01)
gu barru puskatu 1 (0,01)
gu barru sorrarazi 1 (0,01)
gu bat ala 1 (0,01)
gu bat bat 1 (0,01)
gu bat egin 1 (0,01)
gu begi begiratu 1 (0,01)
gu begi duintasun 1 (0,01)
gu begi hondakin 1 (0,01)
gu begi nekez 1 (0,01)
gu begi ukan 1 (0,01)
gu begirada zorroztu 1 (0,01)
gu beste afektiboki 1 (0,01)
gu beste edozer 1 (0,01)
gu beste erlazio 1 (0,01)
gu beste lege 1 (0,01)
gu bezalako ez 1 (0,01)
gu bi bereizi 1 (0,01)
gu bi bereizketa 1 (0,01)
gu bi desberdintasun 1 (0,01)
gu bi diziplina 1 (0,01)
gu bi elkar 1 (0,01)
gu bi erdi 1 (0,01)
gu bi etzan 1 (0,01)
gu bi ezinikusi 1 (0,01)
gu bi modu 1 (0,01)
gu bizi aseguru 1 (0,01)
gu bizi dimentsio 1 (0,01)
gu bizi ibilbide 1 (0,01)
gu bizi inguru 1 (0,01)
gu bizi jaso 1 (0,01)
gu bizitza aberastu 1 (0,01)
gu bizitza alde 1 (0,01)
gu bizitza amets 1 (0,01)
gu bizitza arazo 1 (0,01)
gu bizitza aurre 1 (0,01)
gu bizitza birsortu 1 (0,01)
gu bizitza ekintza 1 (0,01)
gu bizitza elkartu 1 (0,01)
gu bizitza gerarazi 1 (0,01)
gu bizitza gorpuztu 1 (0,01)
gu bizitza kontzeptu 1 (0,01)
gu bizitza mila 1 (0,01)
gu bizitza partikular 1 (0,01)
gu bizitza poesia 1 (0,01)
gu bizitza praktiko 1 (0,01)
gu bizitza ukan 1 (0,01)
gu bizitza zenbait 1 (0,01)
gu borondate datorren 1 (0,01)
gu borondate gotorleku 1 (0,01)
gu borondate haragoko 1 (0,01)
gu borondate on 1 (0,01)
gu buru aske 1 (0,01)
gu buru baimen 1 (0,01)
gu buru benetako 1 (0,01)
gu buru berregin 1 (0,01)
gu buru egia 1 (0,01)
gu buru era 1 (0,01)
gu buru erabili 1 (0,01)
gu buru eragin 1 (0,01)
gu buru etorri 1 (0,01)
gu buru galdegin 1 (0,01)
gu buru galdetu 1 (0,01)
gu buru gorde 1 (0,01)
gu buru halako 1 (0,01)
gu buru horiek 1 (0,01)
gu buru igaro 1 (0,01)
gu buru ikuspegi 1 (0,01)
gu buru ispilatu 1 (0,01)
gu buru jaitsi 1 (0,01)
gu buru kalte 1 (0,01)
gu buru partzialki 1 (0,01)
gu buru proba 1 (0,01)
gu buru ukan 1 (0,01)
gu buru zaindu 1 (0,01)
gu ebaluaketa estetiko 1 (0,01)
gu ebaluaketa moral 1 (0,01)
gu egin ez 1 (0,01)
gu egin hausnarketa 1 (0,01)
gu egin jarri 1 (0,01)
gu egin soilik 1 (0,01)
gu egon aski 1 (0,01)
gu egon ezberdintasun 1 (0,01)
gu egon gain 1 (0,01)
gu egon gaitasun 1 (0,01)
gu egon harreman 1 (0,01)
gu egon hemen 1 (0,01)
gu egon inguruan 1 (0,01)
gu egon neurrian 1 (0,01)
gu egon onartu 1 (0,01)
gu egon orain 1 (0,01)
gu egon zerbait 1 (0,01)
gu eguneroko jardun 1 (0,01)
gu eguneroko lurtar 1 (0,01)
gu egungo eginkizun 1 (0,01)
gu egungo errealitate 1 (0,01)
gu egungo ikuspuntu 1 (0,01)
gu ekintza egon 1 (0,01)
gu ekintza ezarri 1 (0,01)
gu erabilera desberdin 1 (0,01)
gu erabilera ere 1 (0,01)
gu erabilera hartu 1 (0,01)
gu erantzun egoki 1 (0,01)
gu erantzun ez 1 (0,01)
gu erantzun hauek 1 (0,01)
gu erantzun lan 1 (0,01)
gu erantzun zuzen 1 (0,01)
gu ere ahalegin 1 (0,01)
gu ere antzeko 1 (0,01)
gu ere aurkitu 1 (0,01)
gu ere bera 1 (0,01)
gu ere beste 1 (0,01)
gu ere bi 1 (0,01)
gu ere de 1 (0,01)
gu ere ekin 1 (0,01)
gu ere erabili 1 (0,01)
gu ere eskaladakide 1 (0,01)
gu ere galdera 1 (0,01)
gu ere geu 1 (0,01)
gu ere han 1 (0,01)
gu ere hezkuntza 1 (0,01)
gu ere horiek 1 (0,01)
gu ere Maitasuna 1 (0,01)
gu ere maitatu 1 (0,01)
gu ere oso 1 (0,01)
gu ere zapaldu 1 (0,01)
gu esperientzia azaldu 1 (0,01)
gu esperientzia egia 1 (0,01)
gu esperientzia egin 1 (0,01)
gu esperientzia esparru 1 (0,01)
gu esperientzia ez 1 (0,01)
gu esperientzia gutxi 1 (0,01)
gu esperientzia mundu 1 (0,01)
gu etorri etxe 1 (0,01)
gu etorri haize 1 (0,01)
gu euskal bertsio 1 (0,01)
gu euskal Herria 1 (0,01)
gu euskal hezkuntza 1 (0,01)
gu existentzia era 1 (0,01)
gu existentzia funtsezko 1 (0,01)
gu existentzia gatibu 1 (0,01)
gu existentzia guzti 1 (0,01)
gu existentzia izaera 1 (0,01)
gu existentzia partzial 1 (0,01)
gu existentzia prekaritate 1 (0,01)
gu existentzia zentzu 1 (0,01)
gu ez hainbeste 1 (0,01)
gu ez sinetsi 1 (0,01)
gu ezagumen abstrakzio 1 (0,01)
gu ezagumen ahalmen 1 (0,01)
gu ezagumen arazo 1 (0,01)
gu ezagumen ez 1 (0,01)
gu ezagutu aniztasun 1 (0,01)
gu ezagutu ezin 1 (0,01)
gu ezagutu moduan 1 (0,01)
gu ezagutza berauek 1 (0,01)
gu ezagutza eskaini 1 (0,01)
gu ezagutza esperientzia 1 (0,01)
gu ezagutza ez 1 (0,01)
gu ezagutza ezer 1 (0,01)
gu ezagutza hastapen 1 (0,01)
gu ezagutza jarraiki 1 (0,01)
gu ezagutza muga 1 (0,01)
gu ezagutza norabide 1 (0,01)
gu ezagutza objektu 1 (0,01)
gu ezagutza oro 1 (0,01)
gu ezagutza zientifiko 1 (0,01)
gu ezagutza zuzendu 1 (0,01)
gu ezin bera 1 (0,01)
gu ezin igarri 1 (0,01)
gu filosofo argi 1 (0,01)
gu filosofo bera 1 (0,01)
gu filosofo etika 1 (0,01)
gu filosofo ez 1 (0,01)
gu filosofo greziar 1 (0,01)
gu filosofo izkiriatu 1 (0,01)
gu filosofo jainko 1 (0,01)
gu filosofo maiz 1 (0,01)
gu filosofo ni 1 (0,01)
gu filosofo Viena 1 (0,01)
gu filosofo vienar 1 (0,01)
gu filosofo zorrotz 1 (0,01)
gu gai egon 1 (0,01)
gu gai ez 1 (0,01)
gu gai gogoetagai 1 (0,01)
gu gai heldu 1 (0,01)
gu gai lotura 1 (0,01)
gu gai nagusi 1 (0,01)
gu garai arazo 1 (0,01)
gu garai bakarrik 1 (0,01)
gu garai beste 1 (0,01)
gu garai egoera 1 (0,01)
gu garai erakutsi 1 (0,01)
gu garai ez 1 (0,01)
gu garai gizatasun 1 (0,01)
gu garai historiko 1 (0,01)
gu garai itxura 1 (0,01)
gu garai jaio 1 (0,01)
gu garai kontzientzia 1 (0,01)
gu garai seme 1 (0,01)
gu garai superstizio 1 (0,01)
gu garai ustez 1 (0,01)
gu gaurko hitzaldi 1 (0,01)
gu gaurko ikuspegi 1 (0,01)
gu gaurko kezka 1 (0,01)
gu gaurko metodo 1 (0,01)
gu gaurko talaia 1 (0,01)
gu gauza akzidente 1 (0,01)
gu gauza irudikatu 1 (0,01)
gu gauza itxura 1 (0,01)
gu gene altxatu 1 (0,01)
gu gene berekoi 1 (0,01)
gu gene ezaugarri 1 (0,01)
gu gene memoria 1 (0,01)
gu gene oso 1 (0,01)
gu geu argitu 1 (0,01)
gu geu arte 1 (0,01)
gu geu atzeman 1 (0,01)
gu geu bakarrik 1 (0,01)
gu geu balioetsi 1 (0,01)
gu geu bezala 1 (0,01)
gu geu buru 1 (0,01)
gu geu definitu 1 (0,01)
gu geu egun 1 (0,01)
gu geu erabilera 1 (0,01)
gu geu eraiki 1 (0,01)
gu geu errealitate 1 (0,01)
gu geu esparru 1 (0,01)
gu geu ez 1 (0,01)
gu geu gainditu 1 (0,01)
gu geu gerturatu 1 (0,01)
gu geu gorago 1 (0,01)
gu geu istorio 1 (0,01)
gu geu jorratu 1 (0,01)
gu geu lortu 1 (0,01)
gu geu onartu 1 (0,01)
gu geu parte 1 (0,01)
gu geu soilik 1 (0,01)
gu geu ukan 1 (0,01)
gu geu zer 1 (0,01)
gu giza errealitate 1 (0,01)
gu giza ezagumen 1 (0,01)
gu giza izaki 1 (0,01)
gu giza porrot 1 (0,01)
gu gizarte hausnarketa 1 (0,01)
gu gizarte ni 1 (0,01)
gu gogo adimen 1 (0,01)
gu gogo argi 1 (0,01)
gu gogo bera 1 (0,01)
gu gogo beste 1 (0,01)
gu gogo egoera 1 (0,01)
gu gogo ez 1 (0,01)
gu gogo ezetz 1 (0,01)
gu gogo gizaki 1 (0,01)
gu gogo gustu 1 (0,01)
gu gogo jardun 1 (0,01)
gu gogo ohiko 1 (0,01)
gu gogo sen 1 (0,01)
gu gogo ziurtasun 1 (0,01)
gu gorputz aipatu 1 (0,01)
gu gorputz aukeratu 1 (0,01)
gu gorputz bi 1 (0,01)
gu gorputz biderkatu 1 (0,01)
gu gorputz ere 1 (0,01)
gu gorputz existentzia 1 (0,01)
gu gorputz gu 1 (0,01)
gu gorputz higidura 1 (0,01)
gu gorputz kode 1 (0,01)
gu gustu arau 1 (0,01)
gu gustu moral 1 (0,01)
gu harridura baino 1 (0,01)
gu harridura ez 1 (0,01)
gu hausnarketa abiapuntu 1 (0,01)
gu hausnarketa gisa 1 (0,01)
gu hausnarketa guzti 1 (0,01)
gu hausnarketa lehenbiziko 1 (0,01)
gu hausnarketa marko 1 (0,01)
gu helburu ahal 1 (0,01)
gu helburu denbora 1 (0,01)
gu helburu erraztu 1 (0,01)
gu helburu hizkuntza 1 (0,01)
gu helburu ikuspegi 1 (0,01)
gu helburu metodologiko 1 (0,01)
gu helburu ohitura 1 (0,01)
gu helburu politiko 1 (0,01)
gu helburu sinple 1 (0,01)
gu helburu zein 1 (0,01)
gu hemen aipatu 1 (0,01)
gu hemen azpimarratu 1 (0,01)
gu hemen esanguratsu 1 (0,01)
gu hemen euskaratu 1 (0,01)
gu hemen ez 1 (0,01)
gu hemen haiek 1 (0,01)
gu hemen horrela 1 (0,01)
gu hemen ibilbide 1 (0,01)
gu hezkuntza arreta 1 (0,01)
gu hezkuntza azterketa 1 (0,01)
gu hezkuntza bera 1 (0,01)
gu hezkuntza hausnarketa 1 (0,01)
gu hezkuntza kontsideratu 1 (0,01)
gu historia bila 1 (0,01)
gu historia ekoizpen 1 (0,01)
gu historia hausnartu 1 (0,01)
gu historia kultural 1 (0,01)
gu historia momentu 1 (0,01)
gu historia ordu 1 (0,01)
gu hitz esan 1 (0,01)
gu hitz gauzatu 1 (0,01)
gu hitz gu 1 (0,01)
gu hitz itzuli 1 (0,01)
gu hizkuntza alde 1 (0,01)
gu hizkuntza bera 1 (0,01)
gu hizkuntza beste 1 (0,01)
gu hizkuntza egokitu 1 (0,01)
gu hizkuntza lege 1 (0,01)
gu hizkuntza logika 1 (0,01)
gu hizkuntza marko 1 (0,01)
gu hizkuntza mende 1 (0,01)
gu hizkuntza natural 1 (0,01)
gu hizkuntza politika 1 (0,01)
gu idazlan autore 1 (0,01)
gu idazlan erabili 1 (0,01)
gu idazlan helburu 1 (0,01)
gu idazlan hirugarren 1 (0,01)
gu idazlan hura 1 (0,01)
gu idazlan izenburu 1 (0,01)
gu identitate disoziazio 1 (0,01)
gu identitate sozial 1 (0,01)
gu identitate sustrai 1 (0,01)
gu identitate zurbil 1 (0,01)
gu ikerketa argitaratzaile 1 (0,01)
gu ikerketa aurre 1 (0,01)
gu ikerketa hemen 1 (0,01)
gu ikerketa hori 1 (0,01)
gu ikerketa jomuga 1 (0,01)
gu ikerketa maila 1 (0,01)
gu ikerketa oinarri 1 (0,01)
gu iritzi ez 1 (0,01)
gu iritzi politiko 1 (0,01)
gu irudi bezalako 1 (0,01)
gu irudi egiazko 1 (0,01)
gu irudi ere 1 (0,01)
gu izaera erakutsi 1 (0,01)
gu izaera hondo 1 (0,01)
gu izaera jaungoiko 1 (0,01)
gu izaera pozgarri 1 (0,01)
gu izaera ume 1 (0,01)
gu jakin ala 1 (0,01)
gu kasu Arizmendiarrieta 1 (0,01)
gu kasu askatasun 1 (0,01)
gu kontzientzia ere 1 (0,01)
gu kontzientzia habitatu 1 (0,01)
gu kontzientzia intelektual 1 (0,01)
gu kontzientzia maila 1 (0,01)
gu kultura arrazional 1 (0,01)
gu kultura behinik 1 (0,01)
gu kultura ezaugarri 1 (0,01)
gu kultura gizaki 1 (0,01)
gu kultura kutsadura 1 (0,01)
gu kultura mediatiko 1 (0,01)
gu lagun alegia 1 (0,01)
gu lagun guzi 1 (0,01)
gu lagun hori 1 (0,01)
gu lagun neke 1 (0,01)
gu lan ere 1 (0,01)
gu lan Hegel 1 (0,01)
gu lan onuragarri 1 (0,01)
gu lan xume 1 (0,01)
gu lan ze 1 (0,01)
gu lege berri 1 (0,01)
gu lege bide 1 (0,01)
gu lege ere 1 (0,01)
gu lege ez 1 (0,01)
gu lege hori 1 (0,01)
gu lege horiek 1 (0,01)
gu lege proiektu 1 (0,01)
gu lege uste 1 (0,01)
gu mundu arrunt 1 (0,01)
gu mundu barruan 1 (0,01)
gu mundu benetako 1 (0,01)
gu mundu errealitate 1 (0,01)
gu mundu ezarri 1 (0,01)
gu mundu ikuskera 1 (0,01)
gu mundu komun 1 (0,01)
gu mundu liburu 1 (0,01)
gu mundu mundu 1 (0,01)
gu mundu oilo 1 (0,01)
gu mundu ordezkari 1 (0,01)
gu mundu perspektiba 1 (0,01)
gu mundu politika 1 (0,01)
gu mundu sozial 1 (0,01)
gu mundu ulertu 1 (0,01)
gu nahi asebete 1 (0,01)
gu ohitura berezko 1 (0,01)
gu ohitura egon 1 (0,01)
gu orain arte 1 (0,01)
gu orain bakarrik 1 (0,01)
gu orain garrantzitsu 1 (0,01)
gu orain gertatu 1 (0,01)
gu orain gorde 1 (0,01)
gu orain intentzio 1 (0,01)
gu orain iragan 1 (0,01)
gu orain sustrai 1 (0,01)
gu pentsamendu azalbide 1 (0,01)
gu pentsamendu bat 1 (0,01)
gu pentsamendu bildu 1 (0,01)
gu pentsamendu ha 1 (0,01)
gu pentsamendu helarazi 1 (0,01)
gu pentsamendu objektiboki 1 (0,01)
gu pentsamendu ongi 1 (0,01)
gu plan agindu 1 (0,01)
gu plan arreta 1 (0,01)
gu plan eman 1 (0,01)
gu plan eraiki 1 (0,01)
gu plan jarraitu 1 (0,01)
gu plan komenentzia 1 (0,01)
gu plan puntu 1 (0,01)
gu sentimen intuizio 1 (0,01)
gu sentimen moral 1 (0,01)
gu sentimen objektu 1 (0,01)
gu sentimendu iritsi 1 (0,01)
gu sentimendu zatitu 1 (0,01)
gu teoria benetako 1 (0,01)
gu teoria egiazko 1 (0,01)
gu teoria haiek 1 (0,01)
gu teoria orain 1 (0,01)
gu teoria zientzia 1 (0,01)
gu tesi are 1 (0,01)
gu tesi baieztapen 1 (0,01)
gu tesi bera 1 (0,01)
gu tesi bizitza 1 (0,01)
gu tesi disparate 1 (0,01)
gu tesi gogoratu 1 (0,01)
gu tesi karaktere 1 (0,01)
gu tesi oinarri 1 (0,01)
gu tesi ziurtasun 1 (0,01)
gu uste erdi 1 (0,01)
gu uste ezin 1 (0,01)
gu uste mundu 1 (0,01)
gu uste nabarmen 1 (0,01)
gu uste zoritxarrez 1 (0,01)
gu xede abiatu 1 (0,01)
gu xede egon 1 (0,01)
gu zein bide 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia