Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 935

2000
‎Guztiak dena jakitea eskura dugula sinistaraziz, ezerk esplikazio eta argibiderik ez duela sinistuko bagenu bezala. Gizartea nahiko aldakor badela eta, oraina aski mugikor badela eta gure mundu sinbolikoari ez mugitzeko eskatuko balitzaio bezala. Gaurko egunari langarik jartzea onartzen ez dugunean, historia histerikoki itxi nahi bagenu bezala
‎Azken hiru hamarraldi honetan euskararen aldeko diskurtsoa mendearen lehen erdikoarekin alderatuta ia berdina izan da, eta proiektu politiko eta mitologia abertzaleei lotuegia. Aski izan da azken bi urte hauetan gure artean sortu diren neosofistak euskararen aurkako diskurtso berri bat egiten hastea, jasoa eta intelektual izan antza duena, gure mundua asaldatzeko eta defentsiban jartzeko.
‎– Gure munduaren erdi erdian geratzeko prest bagaude, eta ez beste edonon, esku bietakoak gara, gertakari bakoitzean alde biak ikusteko gai izango gara.Iluntasunik gabe ez dakigu argirik baden. Antzekotasunik balego, jabetzerik ezlegoke.
‎Albiste on eta pozgarria, dudarik gabe. Gehiegi idazten dela diotenen kontra, ahots berri bakoitzak edertu egiten baitu gure barne paisaia, liburu berri bakoitzak aberastu gure mundu ikuskera. Nobela bat da Gabiriaren lehen obra hau, tamaina politekoa gainera (oso ohikoa ez den gauza), eta nik edonori gomendatuko niokeena, idazlan fresko, arin, atsegin eta mamitsua delako.
‎—Bai, mundu zabala baino zabalagoa duk gure mundu tipi hau, Joanes, zeren gaur ere ikusi baituk zein hertsia den mundu zabal delakoa...
Gure mundu tipi hura zinez zen zabalagoa, jaun André, zeren Inkisizioneak manatzen zuen neurrikoa baitzen begien aitzinean genuen mundu zabalaren atea, gartzelarik ilunenetarat jotzen zuena, usu baino usuago!
‎Zenbatetan pentsatu izan dudan ezen imajinazinoak ere libre egin gaitzakeela, baina baldin beldurraren atzaparretarik libre badago...! Eta orduan josteta ere bihur daiteke, nola bihurtzen baitzen osaba Joanikoten kasuan... eta hala sartzen ziren orduan haren hitzak —arinak eta jostalariak— gure mundu ilun eta zurrun hartan haize freskoaren antzera, nola sartu baitzen ene belarri zuloetarik umetako asmakizun hura, osabari aditua, zeinak baitzioen: " Sagarra da eta arantzak ditu:
‎Bai, egia da ezen munduak ez duela deus ere jakinen, nola nahi baitzuen Axularrek, zeren irakurle bakarra izanen zaitudan, baina, halarik ere, gogoan ditut osaba Joanikoten hitz haiek, Inkisizionearen ediktu baten ondotik erran zizkidanak, zeinak guztiz neureak egiten baititut mementu honetan: " Bai, mundu zabala baino zabalagoa duk gure mundu tipi hau, Joanes, zeren gaur ere ikusi baituk zein hertsia den mundu zabal delakoa..." Halakoxea baita zuri lotzen nauen mundua ere, jaun André...
‎Eta, gure mundu tipi zabal hartan geundela, hala erran zenidan bertze egun batean:
‎" Aita, barka iezaiezu, ez baitakite zer ari diren"... Eta sinesten dut, halaber, ezen, gure munduak zentzurik badu, hitz horietan hartzen duela, zeren eta amorioa baita, hainbat alkimistaren erranetan, munduan dagoen harri filosofal bakarra... eta amorioak bakarrik atera diezaioke, halatan, baita materiarik satsuenari eta zantarrenari ere, urre distirarik distiratsuena, nola atera baitzien Kristok bere hiltzaileei, barkamenduaren eta barkamenduzko besarkadaren arauaz, Kalbarioko hartan,...
‎Eta, handik harat, hitz haietan jarri nuen neure fede osoa, halako suertez, non, Felisaren eskuetan uzten zintudala eta nihaurk lehen marratik eta lehen lerrotik bigarrenerat egiten nuela, urrunetik behatzen hasi bainintzaizun, igurikirik ezen Jainkoak egunen batean bere hitza bete eta dei eginen zizula, eta hala libratuko gintuela biok nik egin bekatutik... Eta, bitartean, ene barrengo hutsa mila arauz eta bertze hainbat ordenantzaz bete nuen, jauregiko kide guztiak eta gauza guztiak zein bere tokian paratzen nituela, gure mundu tipi hura osoki eta konplituki ibil zedin amoreakatik, akatsik gabeko makina bat bezala.
‎Eta nik hura ikusi nuen, eta, astebete gabe, bertze plantazione baterat egin nuen, non berdintsu eta orobatsu gertatu baitzitzaidan. Eta, etsirik nengoenean, pentsaturik ezen gure mundu honetan ez zegoela amorioarendako ez klementziarako lekurik, bertze gizon harekin egin nuen inkontru.
‎zer beldur eragin izan didan luzaroan, hartaraz gero heriotzarekin lotu izan dudan hitz horrek! Gaur, ordea, laket eta atsegin dut, zeren, zer da, bada, gure mundua, formen mundua. Ez al da puntu bat mugimenduan baizen?
‎Zeren, ona maitatzeko, gaitza gorrotatu behar baita. Eta gure mundu honetan heresia da gaitza... Eta, baldin erraiten badidazu ezen Kristok lapur onari eskaini ziola paradisua, ez gaixtoari, jakizu ezen, lapurren artean onak eta gaixtoak egon daitezkeen bezala, hereseen artean ez, zeren guztiak baitira gaixto, berez eta izaitez, eta zeren guztiak bizi baitira deabruaren menerat, aita Bartolome jakintsuak ongi erraiten duen bezala.
‎Baina esan nahi dudana da gogo egoera ez dela ez ona, ez txarra, zentzu etiko batean, gogo egoerarekin, deskriba dezakegun gertakari batez ari garen heinean. Adibidez, gure munduko liburuan xehetasun fisiko eta psikologikoez betetako hilketa baten deskribapena irakurriko bagenu, gertakari hauen deskribapen soilak ez luke proposizio etiko dei genezakeen ezertxo ere edukiko. Edozein gertakariren maila berean —harri baten erorketa, kasu— izango litzateke hilketa doi doi.
2001
‎Nahiz eta esaera zaharra ezezkoan egon, alegia, balizko olak burdinarik ez duelakoan, mirariak ere badira gure mundu honetan, guk geuk egiten ditugunak, gainera, eta egoera batzuetan badirudi baietz, balizko ola batetik burdina atera daitekeela. Horretan zegoen, bederen, 1971ko martxoaren 28ko ZERUKO ARGIAren bihotza.
‎Lerro hauen aurreko solasaldian luze eta zabal agertuko ziren, seguru asko, liburugintzaren okerrak eta makurrak, euskalgintzaren nahi eta ezinak, kulturgintzaren ajeak eta gaitzak. «Zuek beti kexaka», esango didazu, eta ez duzu arrazoirik faltako, baina, halakoxea da gure mundu ziztrina, gure lanbide zekena, pozak urri eta disgustuak suelto banatzen dituena.
‎Orain, milurteko hau gudu santu eta justizia infinituaren harrabotsekin jaio aurretik leherrarazteko komunikabide guztiek beraien frekuentziak saturatuaz gure pentsamendua blokeatzeraino ari direnean, eta gertuago, askoz gertuago, Euskal Herriari buruz aritzeko" normaltasun" eta" anormaltasun" kontzeptuak baliagarri balira bezala jokatzen dugunean, eta are gertuago, oraindik, gure mundu txiki eta lanaren lanez, borrokaren borrokaz tupitu den ikastola zaleon munduan, plan integralaz, kalitateaz, uztarketa juridikoaz etengabe eta amaigabe ari garenean, deritzot erantzunekin datorren akatsa galderetan sortzen dela.
‎Areago gaur: gure munduan gero eta derrigorrezkoagoa eta saihestezinagoa dugu tradizio batetik bestera txango egitea. Baina nolaegiten da txango, nola gordetzen da leialtasuna eta oreka, norberarenari bizkarraerakutsi gabe eta bestearenaren alde onak onartu gabe?
‎Horien kontra, bertzeen erantzuna, pragmatikoa, laikoa: ? gu munduan?. Honez gero, 60ko hamarkadatik hona euskalkulturak, literaturak, bereziki?
‎Auzia, hala ere, ez da bukatutzat jotzen ahal: gu munduan, bai, horretaz zalantza handirik ez dut inguruan sumatzen. Baina munduan nola kokatu behar dugun, horrexetan bai ez garela denak bat heldu.
Gu munduan, nioen. Eta oraino gutxiegi badira ere, tantaka bada ere, hainbatidazleren lumaren poderioz, hemen ere literatura egiten dela erakusten hasiak garakanpoan.
‎egoera aldakorhorrek zer nolako eragina eduki dezake sortzaile batengan? Zeren, garbi dagoenada, gure mundu berekoak baldin badira, nolabaiteko hausnarketa egon behar dela.Hala ere, garbi esan behar da,, postmoderno, bezalako kategoriek sintomakdetektatzeko baino ez dutela balio.
‎Hala irekitzen zen guretzat mundu sekretu hura, modurik lausoenean eta bortitzenean erakartzen gintuena. Gu ere maitasun beharrez bizi baikinen eta amets egiten baikenuen mundu ezezagun hartan maitatu egingo genuela eta inork akaso maitatuko gintuela.
‎Sortu egin beharra dago, asmatu! Zer litzateke gure mundua Newton, Galileo, Leonardorik gabe?
‎Oroit lainoetan barrena, esan kontatuen oihartzun, honelako zerbaiti igartzen diodala iruditzen zait maiz aski, susmo dudan egoera sekula mamitu ez bada ere erabat: zenbat ere aspaldiago orduan ere egiazkoago gerta zitekeen beharbada gure munduan. Gipuzkoar batek, diogun errenteriar batek, bazituen, nekez aurki baitaiteke jaioterri bakarreko gizakirik, bi sorterri  guttienez:
‎Zertarako nahi eta behar dugu euskara? Gure mundukoa ez den oroigarri xahar kuttun bat eduki genezakeen moduan edukitzeko. Zikintzeko beldurrez inor ukitzera ausartzen ez den zenbait liburutegitako azal ederreko liburuak bezala gordetzeko?
Gure munduko errealitate orok forma jakin bat du, hau da, mugatuak eta mugagabeak osaturikoa da. Ondorioz, errealitate hauetako bakoitza bere buruarekin barne borrokan dago, bi printzipio hauetako bakoitzak bere baitako ahalmenak osoki gauzatzeko joera baitu.
‎Honek ere ondorio larriak ditu, adibidez gaizkiaren ulermenean: Leibnizen arabera gaizkia ez da ezer, ongiaren falta besterik ez, eta ondorioz gure mundua mundu posibleen artean onena da. Kantentzat, ordea, gaizkia erreala da, oposaketa errealen emaitza, eta hortik mundua aktiboki hobetzeko beharra.
2002
GURE MUNDUA.
‎Ironia eta humorea nahastuz, 10 ik. Benito, J. & Gorostizu, A, 2001, Harkaitz Cano. Brooklynerako hirugarren irteeran, oraindik argitaragabea, 8 orr. gure mundu moderno eta hitsaren adierazgarri diren ipuin gomendagarriak idatzi ditu lasartearrak. Ipuin bilduma honetan asperdura zela nagusi esan zuen idazleak elkarrizketa batean (ik.
‎" Eguzkia, iretargia gure mundu biziari laguntzen, eusten, sorrerazoten, uda, negu eta udabarri, ixil ixilean..."
‎Orain arte, mundu osoko irratiak eta telebistak gurera noiz helduko zain izan gara. Bada garaia guk mundura gurea igortzeko. Jakingo dute zeintzuk garen eta hemen egiten dena entzungo dute, gure hizkuntza eta gure musika:
Gure mundu zibilizatuan, pertsonaren errituetariko bat albisteen kontsumoa da. Goizean egunkaria zabaltzea, autoan bidaiatzean irratia entzutea, edo iluntzean etxeratzean telebistako albistegia ikustea, erritu horren pasarte jakinak dira.
‎Inperialismoak, borreroak legez, aurpegi asko ditu: ...a ulertzeko dituen azturak eta eredu baztertzaileak mundu osora hedatu dituela gogoratu ohi dugu; inperialismo politikoaz dihardugunean, formazko demokraziak mundu osoan hartu duen zilegitasuna ulertu ohi dugu; genero inperialismoaz dihardugunean, gizonezkoek emakumezkoen gainean sortu duten boterezko harremana dugu begien aurrean; zurien inperialismoaz dihardugunean, arraza zurikoak agertzen dira gure aurrean munduaren gidaritza esku artean dutela...
‎“Pertsona batzuek gosea pasatzen dute Afrikan, Asian, Amerikan… eta hemen… Haiekin topo egiten dugu egunero, ez dira eskaleak eta eskaleak bakarrik. Askoz pertsona gehiagok pasatzen dute gosea gure mundu zibilizatuko hiri garrantzitsu guztietan”, diote Elikagaien Bankuen antolatzaileek. Erakunde altruista horiek behartsuenekin lan egiten duten taldeei janaria bildu eta ematen diete.
‎graduondoko irakaskuntza (UEU hasi da lanean bide horretan). Gure munduan gero eta garrantzi handiagoa duen etengabeko prestakuntza esparru egokia dugu unibertsitate desberdinetako irakasle eta ikasle euskaldunak biltzeko eta elkarrekin lanean aritzeko. Elkarlanaren hurrengo maila Urruneko Unibertsitatea edo, zehatzago esanda, Unibertsitate Telematikoa izan daiteke.
‎3. Egun petrolioa eta energia iturrien inguruan ematen diren kontraesan geopolitikoen eta Mendebaldeak une honetan bere buruaz duen eta historian zehar Islamari buruz izan dituen ikuspegien txirikorda bat da gure munduak herrialde musulmanei buruz duen ikuspuntu sinkronikoa. Irizpide hauen bilakaera diakronikoa pixka bat arakatzea nahikoa litzateke ordea interpretazio hori zein koiunturala den ohartzeko:
2003
‎Nire ustez galdera bestelakoa litzateke, zinez egin eta zinez erantzun beharrekoa. Abertzaletasunaren jarrera hori mozorro hutsa da edo benetan sentitzen dugu nortasunaren auzia gure mundu ikuskeraren zatirik garrantzitsuena dela. Galdera horri erantzun ondoren hariak errezago lotuko genituzke eta korapilo zaharrak askatu eta berriak aurkitzen hastea lortuko genuke.
‎Horrek, beste gauza askotan legez, zerikusi handia dau sinismenagaz, erlijinoagaz. Eleizeak oraintxe eta hementxe zabaldu behar dau Barri Ona; eta, edozeinek ikusi lei, gure mundu hau ez da gure asabena, gure gurasoena, gaur gaurkoa da, guztiz, eta bizkor aldakorra.
‎Berandutxo, baina antxina urten eban" plazara"," dantzara"," mundu guzira", Detxepare olerkariaren eskutik. Eta Lizardik nahi ebanez, gure" hizkera larrekoa" biziko al da luzaroan, gu mundu honetatik joan eta gero be, sendo eta dotore," noranahikoa" izateko ahalmenez eta borondatez. Gutariko bakotxak geure ahalegintxua egin daigun," hontan iraun dezan" (Orixe).
‎" Holan, gaurko gure mundu hau hara zelan agertzen jakun: aldi berean indartsu eta makal; gauzarik onenak eta txarrenak egiteko gauza dala:
‎25 urtean(), Labayru Ikastegia, Bilbo.Anaitasuna 276,. Bilboko Apezpikutegiaren Euskal Irakaslego Eskola?. Zeruko Argia 543,. Zenbat gara. Uda ikastaroak?. Anaitasuna 254,? Gure munduko albisteak. Udako unibertsital ikastaroa?.
‎Haren erabakien eta bizitzan ondo egitearen mende daude hazkunde demografikoa eta belaunaldi berrien etorkizuna. Helduaroan sartu ahala, gure mundua moldatzen lagunduko dute. Eta zenbatespenen arabera, ugalkortasun tasak belaunaldien ordezkatze mailara iritsi arte (2,1 seme alaba emakume bakoitzeko) jaisten badira ere, fenomenoak berehalako zifren itzulpena izango luke:
‎Elpides, emazte lakonikoa da: mintzo den aldi oroz hitzetan traukatzen eta grekatzen duelako gure mundukoa dela onartu ezazu, O, Sokrates... zer inporta du ororen buru: hementxe aurkitu eta bildu gara aspaldiko partez, gerlak bazterrak su eta odoletan suntsitzen dituela.
‎Christophe Dejours ergologoak ederki aztertu zuen prozesu hori, preseski Arendten ondorioetan bermatuz, Souffrance en France liburu batean. Gure munduak jada segurtasun ezekoak bilakatuak dira eta salbatuko gaituena, mesias bortitzena izan arren, goresten dugu. Filipe Bidart arrastatu zuten goizean, euskal irratiak entzun zituena harrituko zen:
‎Zer mundu mediatu bizi dugu euskaldunok? Ba al dugu gure mundurik euskaldunok, hedabideetan. Bai eta ez; modu batera bai, baina bestera ez.
‎txapela eta maparekin nahikoa omen dute. Horietako batzuek gure mundua anitza da diote; euskara aniztasun horretako bat besterik ez da, horientzat. Holakoen aurrean," itsasoa tierra19" ote den pentsatzen hasita nago.
‎Ez da elitismoa gur  tzea, konstatazio pragmatikoa baino. Besteek legez, herri honek goi mailako prestakuntza behar du," goi mailako profesional eta adituak beharrezkoak dira edozein gizarte  modernotan69"; gure munduan, komunikazioaren munduan behar txikiagorik ez dago. " Herri eta gizarte guztietan, Unibertsitateak historikoki hiru helburu nagusi bete izan ditu.
‎Testuinguru horretan, eta gizakiaren bilakaeraren bidegurutze honetara, azterketarako elementuak ekartzeko asmoz, pertsona ren aberastasuna aztertu dugu gizabanakoa den aldetik eta gizarte taldean partaidea den aldetik. Ezin dugu itxurarik egin pentsatuta guk mundu mailakoordena harmoniatsurako eredua dugunik —ezta Europa mailakorik ere—; baina, nire iritziz, baditugu elementuak geure izaeraren onena berritzeko, gizakiaren garapen indibidualaren eta sozialaren azterketa eguneratu batetik abiatuta.
2004
‎Diskoaren azalean ageri zaigun atearen sarrailak eta tituluak berak 4 Itzalen mundura sartzeko gonbita luzatzen dute. Xabier Solano abeslari eta gitarra jolearen esanetan," hitzek ere zerikusia izan dute diskoaren izenburua aukeratzerako orduan, entzuleari hitzekin sortutako gure munduan sartzeko gonbita egiten baitiogu". Aurreko lanean punk eraginak aipatzen ziren eta kanta lasaiagoak ere tartekatzen ziren.
‎«Teleberri» ikusten jartzen zaituen bake lasai hori, adibidez. Gure mundu «aberats» honetan jendeak hain bereganatua daukan bake hori ez dut onartzen. Alde horretatik ez naiz bake zalea.
Gure mundua espainiar mugetan hertsi nahi digun Pegenautek urte batzuk daramatza euskararen desagerpen publikoa eta itxiera folklorikoa diseinatuz eta bultzatuz. Urte batzuk daramatza euskara paisaia sinbolikotik kendu eta lan mundurako alferrikako kontu bihurtu nahian, nostalgiko zenbaiten luxuzko horniduratzat edo apetazko bitxikeria kulturaltzat gehienez ere jo dezan nafar jendarteak.
‎Bidaiaren itzuleran, lagunen arnasak partekatu ondoren, gure mundu hau ere, ederra dela iruditzen zait.
‎Azken hilabeteotan gure mundu honetako zenbait bazterretan teatroa egiten eta ikertzen ibili ondoren, nire bizipenak zurekin partekatuko ditut. Ados?
‎Ez duzue antzinako lapurtar klasiko gehiegirik aurkituko, baina, hau ez da helburua, plazera eta ongi pasatzea baizik. Gazteek, bereziki Ipar Euskal Herrikoek erraxki ulertuko duten hizkuntzan, Hegoaldekoentzat parada ederra gure hitz egiteko manera, gure haserreen agertzeko erak, gure munduaren ezagutzeko aukera paregabea. Euskarak bizi dituen berrikuntzen jarraitzeko tresna egokia dugu, eskualde desberdinetako euskaldunen arteko ezagutzaren sakontzeko aukera ona.
‎hizkuntza dela, alegia, geure buruak munduratzeko eta gizartekotzeko sozializazio prozesuan darabilgun bitartekoa, eta prozesu horretan garatzen dugula guk geure ezaguera gaitasuna eta leialtasun joera. Hortxe hasten da eta hortxe bukatzen da gure mundu honetako bizialdia, prozesu horren uzta gara burutik bururaino. Gure izatearen eta izaeraren funtsa den uzta hau, berriz, hizkuntzaren euskarriz ekoiztua izan da, eta hizkuntza euskarriaren esku hartze hau ez da izan kanpotik ezarri zaion tresna mekaniko soila, barru barrutik dimentsio kognitiboaren eta afektiboaren osaeran eratze jardunean parte hartu duen ezaugarria bazik.
‎Eta ez gaude, ez horixe, besterengandik eskura ditzakegun datu lekukotasunak geure egoskortasunez zapuzteko. Zabal ditzagun ateak eta leihoak, beraz, Gotzon Egiak behiala egin zuen moduan, gure mundu txikia mundu handiaren taupadetan aditzeko: –Euskal Herriaren hizkuntza arazoa ez da munduan bakarra noski, eta mundu zabalean gertatutakoari behatu beharrean gaude, han eta hemen konstante berdinak gertatu baitira, aldeak alde?. 146
‎Herrien, kulturen eta hizkuntzen oinarri oinarrizko eskubideak aintzat hartuko balira, proposamenok ez zuketen lekurik izango gure mundu honetan. Baina, damurik, zibilizazioaren historiaurrean bizi garenez, beste munduren bateko helburu eskuraezinak eskatzen ari garelako irudipena daukagu.
‎Elebitasunaren munduak gure mundua bitan banatzen du: alde batetik, gu geu gaude, euskaldunok, herri gisa hizkuntza eta kultura jakin baten ordezkari; beste aldetik, mendeko gaituzten bi Estatuak, beraien identitate zeinu guztiekin batera.
‎Haatik, arazoa azken tesi horretan sortzen da; gu mundu honetan bizi gara, harpean, erdi itsu. Nola cgin, beraz, gaineko Eguzki horrekiko lotura?
‎Hortaz, Aristotelesekdualismoa lekuz aldatzen du; mundu adigarria eta mundu sentibera baztertu egiten ditu, bakar erreal bati dagokion heinean. Honela, mundu erreal horren bi eskualdeak, higidurenerregulartasun aldagaitzen eremua (zeruko esparrua) eta gure mundua, kontingentea, aldakorra eta galgarria (zerupeko esparrua) bereizi zitucn Aristotelesek. Ondorioz, Ideiak soberan agertzen zaizkigu, Aristotelesek horien beharrik ez zeukalako.
‎Miteva irakasleak esan zuen aurkikuntza hori garrantzitsua dela jakiteko nola irauten duten unitate biologiko horiek, eta zer formula behar diren haiek lantzeko. Azterketa hori gure mundutik haratago zein mikrobio dauden eta zertan ari diren jakiteko etengabeko ahaleginaren parte da. Bestalde, Brenchley k adierazi zuen “mikrobio” horietako asko beste ingurune batzuetako mikroorganismo ultra txikiei lotuta daudela; mikroorganismo horiek ikatza eta beste energia iturri batzuk erabiltzen dituzte deshidratazioari, erradiazioari eta beste presio faktore batzuei aurre egiteko.
‎Espazioa, errealitate berri horretan. Guk euskal espazioa deituko genioke, euskal espazio elektroni kotzat jo dezakegu gure mundu digital hori. Beraz, euskal espazio elektronikoa sortzen ari gara.
‎Onartu beharra dago, dena dela, gaur egun ere ez duela ematen hain erraza denik zalantza egitea eta geuri ere nekeza egingo zaigula erroetaraino jotzea geure sinesmenak eta konbentzimenduak auzitan jartzen hasiz gero; baina Descartesi bezain zaila, ez gutxiago baina ezta gehiago ere. Izan ere, arrazoiak egon badaude, eta ugariak gainera, gure oinarrizko ideiak eta gure munduaren ikuskera zuztarretatik auzitan jartzeko. Zientzia eta teknologia indar boteretsuak bihurtu dira gaur egun, ia ahalguztidunak, beste garai batean Jainkoa eta eliza izan zitezkeenaren parekoak zenbait aspektutan.
‎lau paretatzar ditu gure mundu honek.
2005
‎" Duela mende erdi, sistema kolonialaren estalki zamatsua lehertu egin zen betirako, Asia eta Afrikako hogeita bederatzi herrialdek Indonesiako Bandung hirian bilduta aldarrikatu zutenean aro berri baten hasiera zela, independentzien aroa. Gure mundua gizon adoretsu haien oinordekoa da".
‎Zein ondasun bil zenezake denok agindu nahi dugun" gure mundu" honetan?
‎T. del Valle. Aniztasuna oso interesgarria da, gure mundu eta gizarteen isla da, festaren eboluzio etengabearen lekukoa. Festaren ezaugarrien artean, klaseen rolak eta emakumearen eragina azpimarratuko nituzke, baita adinaren araberako festak ere.
‎Bigarrenari dagokionez, ostera, hasteko, hezkuntza kontuetan eskuduntza ia esklusiboak ditugun Erkidego honetan, urteetan, curriculumaren euskal dimentsioa eraikitzeko nola baita indarrean jartzeko unean ere, utzikeriaz jokatu dugula eta gure lehentasunen artean ez dugula kokatu onartu genuke, lehenbizi. ...adrilen burutzen ari diren erreformari begira ibiliko ote garen, edo Madrilen ekoitziko dutena gorabehera, herri legez jokatzeko prestutasunik dugun erakutsi egin da, ezen, guk geuretik eta mundura irekita curriculuma euskal dimentsiotik eraikitzen badugu, eta gizartean adostasun zabala erdiesteko gauza bagara, indarrean jartzeko urrats erabakigarriak egiteko aukera guzti guztiak izango baititugu, guretik mundura eta mundutik geurera joan etorriak egiteko gauza diren pertsonak heztea ahalbidetuz.
‎Dena dela, egileak zientziari baino fikzioari eman nahi dio lehentasuna, zientziarekin zerikusia duen guztia errekurtso bat baino ez litzateke izango: kasu batzuetan egunerokotasuna islatzeko (konputagailuak...), besteetan gure mundu ezagunean ezinezkoa den egoera baten estrapolazioa egiteko (astrountziak, beste planetak...). Istorioaren mamia janzten duten giroak dira errekurtso horiek guztiak.
‎" Artxiboaren izena: Agur betirako" eta" Jack Tripaketaria jolas aretoan" narrazioetan, hurrenez hurren, konputagailu eta bideo jolasek gure mundu modernoaren bizimoduan zer eragina duten azaltzen du. " Traidorea etxean" narrazioan biharko gizakia ere ez da izango oraingoaren ezberdina.
‎Lurrean izandako herri indigenen konkistaren estrapolazio tragikoa egiten du. " I, Robot" narrazioan Blade Runner filma gogoratzen duen giro pean gure mundu ultrakomunikatu honen egitura itogarriek sortu duten isolamenduaren alegoria egiten du. " Best-seller bat idatzi zuen" narrazioan, berriz, literaturaren beraren gaineko gogoeta egiten du, nola etorkizun horretan literatura idatzia desagertu eta oroimen hutsa izango den.
‎" Gure literaturak oraindik funtziorik baldin badu, behialako Ibar gazteak esan zuen bezala, kanpokoak liluratzeko eta barrukook engainatzeko liburu estatistikez landa, hori gure jendeagan, obraren mami azalean interesagatik, euskaraz irakurtzeko ohitura bultzatu eta zaletasuna sendotzea da, ikusgailuen garaion berez ere aski zeregin zaila dena. Alferrik ditugu estilozko abangoardismo guztiak helburu horretatik urruntzen gaituztenean, literatur korronte berrienetan erabat murgildurik badaude ere, hori zoritxarrez, oraino gure mundua ez baita. Eta gure irakurle gehientsuek duten ulertze maila nolakoa den dakigunok, geure hegaladetan, haien bista erdaragatik nekaturik hain arin ez galtzeko ardura gehixeago jarri genuke, honetan guztiok, nola edo hala, bekatari naizela beldur naiz eta.
‎Karmelo Etxenagusia geroztik Bilboko apezpiku laguntzale izendatuak idazten zuen 1975ekotzat" Eleizeak oraintxe eta hementxe zabaldu behar dau Barri Ona eta edozeinek ikusi lei, gure mundu hau ez da gure asabena, gure gurasoena, gaur gaurkoa da, guztiz, eta bizkor aldakorra.2" (berak du azpimarratu)
‎Ez ote dugu borrokatu behar, gogorki borrokatu behar, mundu honetan gure ziloa egin nahi baldin badugu? Barea iduriko gizon melenga bat ez da sekulan aterako gure munduan.
Gure mundu honetan badira oraino, nahiz tutik ez sinesten, balore batzu zaindu dituztenak. Amaren bularretik balore horietan haziak izan baitira.
Gure munduko gaitza: ez dela norabiderik.
‎sasoi horretan ordurako Lehen Mundu Gerra pasata, abangoardia, korronte guztiak. eta gizon hau horrelako gauzak idazten'. Gu mundu horretan bizi ginen, eta Txomin Agirre zen oraindik eredu. Orduan etorri zen Txillardegi eta gutxienez agertzen da nortasun bat problemak dauzkana bere inguruarekin, erlijioarekin eta denarekin.
‎Fenomeno hori bi urtean behin gertatzen da, Eguzkiaren inguruko orbitan bi planetak oposizioan daudenean —astro erregea, Lurra eta Marte liran daude— Bi munduek Eguzkiaren inguruan egiten duten bidaia atletismoko lehiaketa bat da, eta Lurra barneko kalean ibiltzen da, Martek baino abiadura handiagoan. Gure munduak izarraren inguruko orbita 365 egunetan osatzen duen bitartean, Marteri 687 kostatuko zaio. Hori dela eta, Lurra planeta gorrira iristen da bi urtean behin, eta han gertatzen da bien arteko hurbiltasun handiena.
‎Teknopop taldeak ez dira mundu ideal batez mintzatzen ari, erdi mutanteek, erradioaktibitateak eta robotek osaturiko sasi errealitateaz baizik. Eta azken buruan, hori beti gure munduari —horrela ez iruditu arren— erre fe rentzia egiten dion parafernalia linguistiko teknologikoa besterik ez da. El Aviador Drokzuzenean erabiltzen dituen janzkera futuristak, ez dira akaso Prest ig earen zaborra biltzen zuten boluntarioen janzkera ‘futurista’ berdinak?
2006
Gure munduaren ikuspegia, gure historiaren irakurketa propioa, geure auto pertzepzioa... guzti horiek munduari egiten diogun ekarpen zoragarriak dira. Gainera, ekoizpen fresko eta dibertigarriek garrantzi itzela daukate euskararen normalkuntza prozesuan, geroz eta jende gehiagori komunitate baten partaide direla sentiarazten dietelako eta hizkuntza ikuspegitik erregistro berriak jorratzeko elikagai ezinbestekoa direlako.
‎Besterentzat egoitza aldaketa osoa litzatekeena gure mundu ikuskeran iragan gunea da.
‎forma eman ziotenei. Gure mundu materialistan eta
Gure mundua krisian dagoela gutxik ukatuko dute. Gure munduak zientziaren arbolatik jan du, sekularizatutako munduan bizi gara, balio erreferentziak bizi esperientziaren eremu subjektibora bidaliak izan dira.
‎Gure mundua krisian dagoela gutxik ukatuko dute. Gure munduak zientziaren arbolatik jan du, sekularizatutako munduan bizi gara, balio erreferentziak bizi esperientziaren eremu subjektibora bidaliak izan dira. Mundu ikuskeren arteko talkek sortzen dituzten gatazken menpe bizi den mundua dugu, arrazionaltasun formalaren eta materialaren arteko talkan oinarritua...
‎Esan daiteke Mendebaldeko kulturaren ezaugarri bereizgarriena dela gure mundu hau erdibanatua egotea: esfera batean arrazoia da nagusi; bestean, berriz, fedea(...).
‎«Emakumeok ahantziak gaude eta gure mundu hori garatu nahi dugu»
‎Autoa bideetako errege egin denetik, zaldi, mando eta astoek ez dute leku handirik gure mundu aurreratu honetan, baina lehen munta handikoa zen zamaria ondo hornituta edukitzea, eta aziendentzako larruteriak gurdien edo zalgurdien hornidurek adinako garrantzia izaten zuen.
‎Espaziora joan zen Einsteinen bidaiariak itzultzerakoan ikusi zuenaz beste, zuk beti aurkitzen al duzu berdintsu gure mundu hau, Mikel, Afrikatik bueltatzerakoan. Badirudi uste duzula guk ez dugula zure beharrizanik, zu gabe ere gure munduak modu bertsuan egiten duela aurrera.
‎Espaziora joan zen Einsteinen bidaiariak itzultzerakoan ikusi zuenaz beste, zuk beti aurkitzen al duzu berdintsu gure mundu hau, Mikel, Afrikatik bueltatzerakoan? Badirudi uste duzula guk ez dugula zure beharrizanik, zu gabe ere gure munduak modu bertsuan egiten duela aurrera. Eta gure mundua diodanean ez naiz teoria sozialez ari, gure seme alabek, zuk eta nik osatzen dugun munduaz baizik.
‎Badirudi uste duzula guk ez dugula zure beharrizanik, zu gabe ere gure munduak modu bertsuan egiten duela aurrera. Eta gure mundua diodanean ez naiz teoria sozialez ari, gure seme alabek, zuk eta nik osatzen dugun munduaz baizik. Hain zaila al da esan nahi dudana ulertzea?
‎Pertsonaia liluragarriak direlako, errealak baino gehiago mitikoak, supranaturalak. Mendiguren Elizegik gogoratzen digu Martzelinak baduela, gure munduko errealitateaz gain, beste errealitaterik ere. Kortazarrek uste du (Jakin 26/ 27, 1983) narrazioaren aberastasunaren alde jokatzen duela emakumeak azaltzeko mitologia eta etnografia erabili izanak, nobelaren fantasia eta irudi munduak taxutzen dituelako.
‎Jaun eta jabe. Gaur egun, desagerturik dago gure mundutik. Sekulako aldaketa gertatu da belaunaldi batean.
‎Ahalegin metodologiko bat egin beharra azpimarratu nahi da: epikaren mundu aurreklasikoa doitasunez ulertu ahal izateko guk geuk gerturatu behar dugu ikuspegi zaharrera6; mundu hura gurera gerturatzen saiatzeak gure mundua ulertzeko bidean jar gaitzake, agian, baina ez dugu ukituko ezagutu nahi genuena.
‎Azken buruan, zeintzuk dira munduan benetan dauden propietateak? Zeintzuk dira guk munduari ezartzen edo eransten dizkiogun propietateak. Subjektibismoak erlatibismoa al dakar?
‎Horrenbestez, Kojeveren ustez esan liteke gure munduko politikan sakonkien eragin duen ideia filosofikoak Sokratesenean izan zuela sorburu, eta oraindik ere jarraitzen duela Estatu unibertsalerantz nahiz Inperioaren gauzatzerantz zuzenduriko jardun eta gune politikoak bultzatzen.
‎Bileretan eta eztabaidetan adierazten diren iritzien eta hedabideetan erakusten diren irudi distiratsuen berri ematearren, ispilu paralelo bi irudikatuko ditugu berriro, baina apur bat amorfoak. Bakarra izango da erreproduzituriko gauza edo gogoeta; aldiz, gauza berragerraraziko duten iritziak zein irudiak, gure munduko oiloak legetxe, kopuru zehaztugabekoak izango dira, baina ez azkengabeak. Gauzaren edo gogoetaren bikoizketaren eta erdibitzearen bitartez lorturiko iritzion zein irudion biderketa egitez inoiz ez da azkengabea izatera iritsiko, ezta argiak edo adimenak gauza erreproduzitzeko denborarik ez balu ere.
‎Euriaren zarata dinat gogoan, euriaren zirri zarra bizia mundua guregandik urruntzen, euriaren zirri zarra kutuna gu mundutik bakartzen eta gu elkarrengana batzen, etxola ttiki plastikoz, latorriz, lastoz eta egur puskaz eginaren babes prekario baina ezin samurragoan.
‎Han egonak ziren beti; imajinatu zuen hodei horiek berberak ikusiko zituztela, esaterako, Platon batek edo Aristoteles batek, guk mundu zaharrekoak jotzen ditugunak; hodei horiek berberek estali zutela euren mundu zaharra. Gure ustez zaharra, haiei ez zitzaielako zaharra irudituko, geroni gurea zaharra iruditzen ez zaigun bezala –aitzitik!
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
gure 678 (4,46)
Gure 160 (1,05)
gu 23 (0,15)
guk 18 (0,12)
Gu 14 (0,09)
guretzat 8 (0,05)
gure inguruko 7 (0,05)
Guretzat 6 (0,04)
Guk 4 (0,03)
gure artean 4 (0,03)
gurea 2 (0,01)
GURE 1 (0,01)
Gure inguruko 1 (0,01)
Guretako 1 (0,01)
gure aurrean 1 (0,01)
gure baitako 1 (0,01)
gurekin 1 (0,01)
gurera 1 (0,01)
guretik 1 (0,01)
guretzako 1 (0,01)
guri 1 (0,01)
gutaz 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
gu mundu hau 63 (0,41)
gu mundu ikuskera 22 (0,14)
gu mundu txiki 21 (0,14)
gu mundu ez 17 (0,11)
gu mundu berri 10 (0,07)
gu mundu bizi 9 (0,06)
gu mundu aldatu 8 (0,05)
gu mundu egon 8 (0,05)
gu mundu moderno 8 (0,05)
gu mundu globalizatu 7 (0,05)
gu mundu ere 6 (0,04)
gu mundu gu 6 (0,04)
gu mundu suntsitu 6 (0,04)
gu mundu erreal 5 (0,03)
gu mundu ezagutu 5 (0,03)
gu mundu hori 5 (0,03)
gu mundu itzuli 5 (0,03)
gu mundu oso 5 (0,03)
gu mundu txikitu 5 (0,03)
gu mundu ulertu 5 (0,03)
gu mundu bat 4 (0,03)
gu mundu bi 4 (0,03)
gu mundu digital 4 (0,03)
gu mundu erreferentzial 4 (0,03)
gu mundu salbatu 4 (0,03)
gu mundu sartu 4 (0,03)
gu mundu sinboliko 4 (0,03)
gu mundu ttipi 4 (0,03)
gu mundu xixtrin 4 (0,03)
gu mundu zibilizatu 4 (0,03)
gu mundu bai 3 (0,02)
gu mundu beste 3 (0,02)
gu mundu desagertu 3 (0,02)
gu mundu edozein 3 (0,02)
gu mundu egin 3 (0,02)
gu mundu emozional 3 (0,02)
gu mundu erabat 3 (0,02)
gu mundu errealitate 3 (0,02)
gu mundu esan 3 (0,02)
gu mundu esanahidun 3 (0,02)
gu mundu fisiko 3 (0,02)
gu mundu gainbehera 3 (0,02)
gu mundu gaitz 3 (0,02)
gu mundu gero 3 (0,02)
gu mundu goi 3 (0,02)
gu mundu guzti 3 (0,02)
gu mundu hobeto 3 (0,02)
gu mundu hura 3 (0,02)
gu mundu ikusi 3 (0,02)
gu mundu ikuspegi 3 (0,02)
gu mundu joan 3 (0,02)
gu mundu partikular 3 (0,02)
gu mundu txapelketa 3 (0,02)
gu mundu zahar 3 (0,02)
gu mundu abertzale 2 (0,01)
gu mundu albiste 2 (0,01)
gu mundu arrano 2 (0,01)
gu mundu arrisku 2 (0,01)
gu mundu arrunt 2 (0,01)
gu mundu aurreratu 2 (0,01)
gu mundu azken 2 (0,01)
gu mundu bakar 2 (0,01)
gu mundu bertze 2 (0,01)
gu mundu bizimodu 2 (0,01)
gu mundu egitura 2 (0,01)
gu mundu eguzki 2 (0,01)
gu mundu erdi 2 (0,01)
gu mundu esperientzia 2 (0,01)
gu mundu espiritual 2 (0,01)
gu mundu etorri 2 (0,01)
gu mundu euskaldun 2 (0,01)
gu mundu euskara 2 (0,01)
gu mundu ezagun 2 (0,01)
gu mundu garaikide 2 (0,01)
gu mundu gauza 2 (0,01)
gu mundu geu 2 (0,01)
gu mundu hanka 2 (0,01)
gu mundu hipermoderno 2 (0,01)
gu mundu hobetu 2 (0,01)
gu mundu idatzi 2 (0,01)
gu mundu idazle 2 (0,01)
gu mundu ikertu 2 (0,01)
gu mundu inoiz 2 (0,01)
gu mundu irauli 2 (0,01)
gu mundu izar 2 (0,01)
gu mundu kalte 2 (0,01)
gu mundu kolonizatu 2 (0,01)
gu mundu komun 2 (0,01)
gu mundu kultu 2 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia