2000
|
|
Ehun gertaera(...), ehun tolesdura historiaren ibilian non geure burua identifikatu, non arrotz ez sentitu behingoz» diozu liburuaren sarreran. Duela gutxi irakurri dugu halaber «Bazka» aldizkarian euskal kulturaz egiten zenuen hausnarketa; euskal kultura ez dela existitzen erdal medioetan, eta Israelgo herriarekin parekatzen zenuen, beti egon behar baitugu
|
gure
izaera bilatzen: «Badakigu ia existitzen ez den herri bati itxura eman nahian gabiltzala.
|
|
Alderdi espainolistek benetako beldurra diote euskararen garapenari nazio kontzientziaren sortzailea izan daitekeelako, kolokan jarriz beren proiektua. Euskararen aldeko mugimenduari leporatzen diote politizazioa, beraiek direnean euskararen berezko garapena eragotzi nahi dutenak eta prest daudenak
|
gure
izaeraren adierazlerik garrantzitsuena den euskara behin betiko desagertarazteko arrazoi politiko hutsengatik. Hil ala bizikoa da euskararentzat normalizazioa lortzea, euskaldunok gure bizitza euskaraz egiteko eskubidea dugu, hizkuntzaren balio komunikatiboa murrizten duten neurrian, hilzorian egongo baitira bai gure hizkuntza baita gure izaera ere.
|
|
Euskararen aldeko mugimenduari leporatzen diote politizazioa, beraiek direnean euskararen berezko garapena eragotzi nahi dutenak eta prest daudenak gure izaeraren adierazlerik garrantzitsuena den euskara behin betiko desagertarazteko arrazoi politiko hutsengatik. Hil ala bizikoa da euskararentzat normalizazioa lortzea, euskaldunok gure bizitza euskaraz egiteko eskubidea dugu, hizkuntzaren balio komunikatiboa murrizten duten neurrian, hilzorian egongo baitira bai gure hizkuntza baita
|
gure
izaera ere.
|
|
Hain hizkuntza eta doinu jasoak sartu beharrean, berritzaileagoa izango zen musika anitzagoa tartekatu eta pasadizoak kontatzea, edo zergatik ez, euskaldun arrunten kezkak irudien gainetik entzutea. Aukera ona galdu dute euskaldun egiten gaituen ama lurra erakusteaz batera,
|
gure
izaera jasotzeko
|
|
Ohitura honek inguruko hariztien desagertzea ekarri duenez urrutiagokoetan jarri ditugu begia eta motozerra. Frantzia, Kanada, eta abar dira
|
gure
izakera kolonizatzailearen bazka. Edozein dirutza ordaintzeko prest gara gure kutixia bete dadin.
|
|
PP eta PSOE(
|
gure
izaera estatalistak direla-eta) ETAren jomugak dira. Konstituzioaren eta Gernikako Estatutuaren defentsan gaude, baita askatasuna eta giza eskubideen defentsan ere.
|
|
|
Gure
izaeraz duda mudatan dagoen euskaldunak honakoa jakin luke: baldin eta kulturaren izaera bereizlerik balego (eta egon badago) eta komunitatepolitikoak objektu edo errepresentazioen bidez identifikatu edo ordezkatzeko joerabalego (eta hau ere badago), ezin liteke gauzatu fenomeno komunikatibo hau kasupartikular batean honela eta beste kasu partikular batean hala. Kulturaren izaerabereizlea eta komunikazio mekanismoak zerbait izango badira, unibertsalak izangodira, europar kulturaren testuinguruan behinik behin.
|
|
–Eusko gudariak? kanta, espainiarfrankista gazteen bilera publiko batean abestua, adibidez,
|
gure
izaeraz egiten den isekagisa interpretatuko genuke, eta laidogarria izango litzateke guretzat. Beraz, adierazpenmusikala (bere izate publikoan beti, jakina) eta kidetasun sozialarekiko sentimenaklotuta daude elkarrekin:
|
|
Beraz, musikarekin hasi eta politikan bukatu dugu.
|
Gure
izaera eta errepresentazioei buruz zalantzakagertzen dituen pertsonaren atzean, gehienetan, asmo ukatzailea gailentzen da: osagaikultural bat edota euskal kulturaren izatea jartzen dute zalantzan, adierazpen kulturalhori barnebiltzen duen euskal gizakiaren existentzia ukatzeko.
|
2001
|
|
Hauxe da dudarik gabe zailtasunik handiena. Hizkuntzak komunikatzekoeskaintzen dituen aukerak mugagabeak dira; gainera, era pertsonal batez aukeratzendira, batzuetan
|
gure
izaeraren arabera, bestetan entzulearengan lortu nahi dugunarenarabera, beste batzuetan entzuleria motaren arabera... eta horrela luze segi genezake. Beraz, hain mugagabea, pertsonala eta hainbeste faktoreren eraginpekoa bada, nola egingo dugu, komunikatzeko aukerek jokamolde komunikatiboan helburueieskaini diegun zeregin garrantzitsua bete dezaten?
|
|
Nafarra ez banintz, ez nintzateke, beharbada, haindudakor agertuko. Herri izate ez osoak
|
gure
izaerari ematen dion jite gatazkatsueta eskizoidea luzerako dugu, eta hori aldagai izanen da noski, geroan ere, gureliteraturan.
|
|
Eta gainerakoen gain, gorago eta barrenago,
|
gure
izaera osoa biltzen  eta barrentzen duen hizkuntza, barrengo mintzabeharrari hitz iturri luzea ematen diona. Hizkuntzaren guretzako balioa, berriz, zein gurea, zein ezin utzizkoa dugun ezin jakin gure artean bezala hildako ala bizitako ote dugun zalantzan gaudenean baizik.
|
|
Baina ez dezagun
|
gure
izaera gutxiets: behin eta berriro jaikiko dira aurrera ere bidegabekeriaren kontra astotxo baten arrantzak.
|
|
Nire ustez, Barojak Euskal Herria maite zuenik ezin daiteke uka: maite zituen gure zeru lur itsasoak, maite gure jendea,
|
gure
izaera, gure gizabidea, gure mintzaera euskaraz ala erdaraz. Hori begien bistan dago.
|
|
Beraz, esaera biekin bat eginez, guk honela esango genuke: "... maitatzeko ahalmena eta beharra izan zen
|
gugan
izaeran bertan ezarria hazi eran —ez gure potentziaren batean— beragan ezagut indarra zeukana".
|
|
Baina ez dira besterik, ez dira gizakiagan idatzitako legea. Maitatzea da
|
gure
izaera pozgarria; eta gure hautagai ikaragarria ez maitatzea da.
|
|
Jaungoikorik gabe gizakia ulertezina izatetik, gizakia gure ahalmenentzat ulertezina edo ulergaitza dela azaltzen zaigu, ez besterik.
|
Gure
izaerak Jaungoikoarengana zabaltzen eta bidaltzen gaitu, bai. Maitasun betearen gogo biziak erantzun eske ipintzen gaitu, Jaungoikoaren gose, bai.
|
2002
|
|
Bada, horixe baino ez da nire asmoa, zientzi fikzioa euskaraz lantzea. Izan ere, zientzi fikzioa eta beste genero literarioak oso desberdinak dira, zientzi fikzioa lantzen dutenen helburua errealitatea aztertzea baita; munduaren arauak aldatuz, mundu berriak sortzea,
|
gure
izaera hobeto ezagutzeko. Eta orain plazaratzen ditudan bi nobelatxootan horixe egin dut, bi errealitate ziztrin irudikatu.
|
2003
|
|
Guk ez dugu politikoki etekinik ematen, preso sozialek ez dugu «saltzen», ez gara politikarien interesekoak, ez gizartearenak oro har.
|
Gure
izaera ez da polita, badakizu...
|
|
Horrek gure baitan pertsona bat baino gehiago bizi direla erakusten digu. Are gehiago esango nuke,
|
gure
izaera, dualista ez ezik anitza dela.
|
|
Eraginkortasuna da, gure ustez, bidezko helburuetara iristeko ahalmena, horiek arrazoizkoak izateaz gainera,
|
gure
izaera eta testuinguruaren araberakoak ere direnean.
|
|
Adibide bat: proposa ditzagun hiru pertsona zintzo ongi ezagutzen gaituztenak,
|
gure
izaera definituko dutenak, argi eta garbi eta inolako aurreiritzirik gabe nolakoak garen, nola ikusten gaituzten, esango digutenak.
|
|
Euskaldun orok bezala, terrorista batek borrokarekiko bere ikusmoldearen aldatzeko eta herriaren askatzeko aitzakiaz herioa banatzean huts morala egin duela pentsatzeko dretxoa baduela azpimarratzekoa da. Pentsatzen dugunaren errateko erantzukizuna badugu, aurrean duguna ez xifritzeko edo
|
gure
izaeraren landerrean ez jartzeko perpausak eta aditzak torturatzeko partez. Argi gauden:
|
|
Sokrates, bizi zeino, gutaz guztietaz trufatu zen ederki eta ahoan bilorik gabe. Gure ustezko kalitateak oro ikertu zituen eta akatsez apainduak suertatu ginen,
|
gure
izaera akatsen araberako kalitateez osatua genuela konturatu ginen arte. Halaz aldi berean kuraiosak eta lazoak ginen, ausartak eta herabeak, elekariak eta mutuak, jakintsuak eta ezjakinak, itsusiak eta ederrak, gaiztoak eta onak.
|
|
Erantzun egokia urgentziaz aurkitu beharra dago, dagoenekoz ondorioak oso larriak direlako ekologian (planeta osoan), ekonomian (Hirugarren Munduan, batez ere) eta gizartean (aurrerapena ren eragileen muinean berean ere). Argi izan behar dugu gure jokabideen ondorioak hobeak edo txarragoak izanen direla
|
gure
izaera indibidualera, sozialera eta anbientalera egokitzen dakigunaren arabera, egokiera horretan helburu antropologikoa mantenduz: pertsonaren onerako jardun, gizabanakoa den aldetik eta talde batean partaide den aldetik.
|
|
— Garbiago —esan zuen berak— esango dizut c bada nik. Gizaki guztiak ernaltzen dira, Sokrates, bai gorputzaren eta bai arimaren bidez, eta behin adin batera helduta
|
gure
izaerak umeak sortu nahi ditu; baina itsusian ezin du sortu, ederrean baizik. Gizon eta emakumearen elkarketa ume sorketa baita, eta arazo hori jainkozkoa da eta hilezkor hori hilkor den izakian dago, ernalketa eta ume sorketa alegia.
|
|
Ekitate erregelen kasuan, alegia, kontratu, testamentu, preskripzio eta lege zibiletako beste gaiei buruzko erregelen kasuan, erregela horiei lege natural edo Zuzenbide naturaleko erregela deritze, nahiz eta jainko legetik etorri eta jainko legean izan euren oinarria. Arean ere, Jainkoak
|
gure
izaeran bertan barneratu ditu, eta zentzutasunari datxezkion lege moduan eratu dituenez, zentzutasun hori erabilita jakin daitezke legeok; horregatik, lehenengo manuak eta jainko legearen espiritua ez dakizkitenek ere legeok ezagutu eta bete ahal dituzte.
|
|
1 Deus ere ez lukete hobeto ezagutu behar gizabanakoek legeen printzipio lehen lehenak baino, horiek gizabanakoaren eta gizartearen beraren jokaera moldatzen baitute. Zehatzago esanez, erlijioaren argia iritsi ez dutenek ere —hortik ikasi ditugulako guk geuk printzipiook—, euren baitan idoro lituzkete,
|
gure
izaeraren hondoan irarrita baitaude. Hori gorabehera, begien bistakoa da erlijioaren erakutsiaz gabeturik bizi izan direnen arteko jakintsuenek ere aintzakotzat ez dituztela hartu; zenbateraino eta eurok urratu eta ezabatzen dituzten legeak ezartzeraino.
|
2004
|
|
Horretarako, euskarak eta euskaldunok hainbeste zor diogun euskalari handi baten jakituriari isuritako hitz ederrok har ditzakegu abiapuntu gisa: . Eta gainerakoen gain, gorago eta barrenago,
|
gure
izaera osoa biltzen eta barrentzen duen hizkuntza, barrengo mintzabeharrari hitz iturri luzea ematen diona. Hizkuntzaren guretzako balioa, berriz, zein gurea, zein ezin utzizkoa dugun ezin jakin, gure artean bezala hildako ala bizitako ote dugun zalantzan gaudenean baizik?. 10
|
|
Hunkigarria benetan Mitxelenaren irudimena. Euskara,
|
gure
izaera osoa biltzen duen eta barrentzen duen hizkuntza. Nekez aurki daiteke irudi liluragarriagorik euskararen ideia adierazteko.
|
|
Allande Sokarrosen iritzian, esaterako, ez dago inolako alderik batetik bestera: . Ezen, gure kontutik frantses eskolak, betidanik eta gaur oraindik,
|
gure
izaeraren menderatzaile eta suntsitzaile gisa jokatu du. Guretzat, denei irekia eta guztiei ahalbide berak emaiten dituen Errepublikako eskola hori euskararen zapuzten etengabe ibili da, Jules Ferry jakobino amorratuak finkatutako arau berdintzaileei jarraituta.
|
|
Foro eta eztabaida gune guztietan parte hartu genuke,
|
gure
izaera politikoa aldarrikatuz eta horren inguruko ekarpenak eginez. Presoen izaera politikoa onartzea gatazkaren izaera politikoa onartzearen adinakoa da, eta urrats handia konponbidean.
|
|
Okerragorik ere ez dugu falta: " hizkuntza galduta ere, gure ohiturak, gure folklorea,
|
gure
izakera, gure pelota jokoa hor gelditzen dira"... Edo, sasi ezkertarren alderdian:
|
|
Gauzak horrela izaki,
|
gure
izakera nondik aldatuko. Zergatik?
|
|
Nola neur horren guziaren eragiña? Nondik nora ez esango horrek guziak egiten duela, soziologiaren aldetik, berriz ere gure plegua, gure moldea,
|
gure
izakera. Hizkuntzaren inguruan, psikologiaz eta soziologiaz, egiazko uharte bat eraikitzen da:
|
|
Hala goaz unez une, aukera galduz aukera galdu, gure sentigogortasuna sakontzen, gure inhumanitatea gotortzen: gizatasunean denok dauzkagun gizagabetasun zuloak, ustelak –
|
gure
izaera eta patua moldatzen. Une bakoitza ate bat da irekia, mila aldiz jaramonik ez eginez ixten duguna.
|
|
Eta gizakiak, horrela, pixkanaka gizatasunaren idealari hurbiltzen zaion lege sistema baten kide izan behar du. Ideal hori ez dago aurretik emana
|
gure
izaeran, baizik eta eraiki egiten da, bakea eraiki behar den bezala.
|
|
Aldatzen ez dena
|
gure
izaera ezkor eta negartia da. Euskal zinemaz hitz egiten den bakoitzean profesionalen migrazioa eta jendeak kanpora ateratzeak suposatzen duen drama entzuten dugu beti.
|
|
Gure herri honetan garrantzitsuagoa izan delako beti makina erreminta industria sormen kulturala baino. Interesatzen zaigun kultura bakarra
|
gure
izaera nabarmentzen duen kultura da. Bizi dugun egoera ikusita ez da harritzekoa.
|
2005
|
|
Komunikabideen laguntzaz, markak ondo baino hobeto zehaztutako eta pentsatutako irudiei loturik agertzen zaizkigu, eta nortasun emaile bihurtu dira. Kontsumitzaileok markazko produktuak erosten ditugu,
|
gure
izaera, ori ginaltasuna, estatusa edo bizitza estiloa adierazteko. Markak, produktuak bereizteko baino gehiago, kontsumitzaileak bereizteko balio du gure gizarte urbano honetan; alegia, marka bera erabiltzen dutenen eta erabiltzen ez dutenen artean ezberdintzeko (Bocock, 1995, eta Ritzer, 2000).
|
|
Bistan da herritarrak, egungo onuraren indarrez zuzenbide zibila hausten duenean, geroko eta betiko onuren igurikimenak ere ezabatzen dituela; orobat, zuzenbide natural eta jendeen arteko zuzenbideak hausten dituen herriak, bere lasaitasunaren babesak desegiten ditu gerorako. Orduz gero, zuzenbidearen betetzetik inolako onurarik ez dagoenean, jakituriaren lana litzateke eta ez eromenarena,
|
gure
izaerak erakusten digun horretara lerratzea.
|
2006
|
|
altzairuzko eskua, zetazko eskularruan. Iraganetik datozkigun hizkuntza eta nortasuna geroratu daitezen nahi dugunok, hau da, euskaldunon komunitateak iraun dezan mundu globalizatuan, irmotasun handia dugu barrenean, auto-estimu sendoa, maitasuna
|
gure
izaerari, militantzia euskararekiko. Baina, komunitatea trinkotzearekin batera, hedatu ere egin dugu, bizirauteko masa kritikoa har dezan eta zergatik ez, hegemoniko bihur dadin Euskal Herrian.
|
|
Baina absoluturik?
|
Gure
izaera justifikatzen duena, gure azken ona eta txarra adieraziko dizkiguna, gaitz guztietatik babestuko gaituena, gure barruko espektro, beldur eta desiren azken iturria... hori ez da estatua. Eta, egia, hori esateak exorzismo indar handia dauka; oso askatzailea da gu euskaldunontzat.
|
|
Gizadiaren aurreragoko estadioetara bueltatzea ezinezkoa da. Modu berean, ezinezkoa da dagoeneko despotismo instrumentaletik askatzea,
|
gure
izaera jada erabat perbertituta baitago, gure pultsioak desbideraturik. Arrazoiaren bestelako aurpegiak desitxuratuta agertzen dira arrazoi teknikoaren atzaparretan.
|
|
Ezin dugu horrelakorik frogatu, oraingoz bederen, baina ezta baztertu ere. Izan ere, oso bat dator
|
gure
izaerarekin.
|
2007
|
|
Beno, betikoa. Ba dirudi ezin direla gauzak egin gogorkeriarik gabe; hori dirudi dela
|
gure
izaera. Ez gara besterik, abere hutsak, dio pertsonaia batek, eta horrela ulertzen gara, indarra erabiliz.
|
|
Politikoak isilik eta, noski, turismoa, gure nortasuna ezabatzera bultzatzen duen ekintza ekonomikoa. Euskara karriketatik desagertu ondotik
|
gure
izaera desitxuratzen laguntzen duten turista gehiago ekarrarazteko. Hor gurpil zoroa dabil, horretaz presidente gaiek ez dute iritzirik, ez da haien aipagaietan kabitzen, goraipatu duten nortasuna ez baita gurea
|
|
Gaur egun, aldiz, ez dugu katalogo korporatiborik, artean, ez dugulako beharrik sentitu. Oraintxe egin dugu,
|
gure
izaera berria hedatzeko euskarritzatjotzen baldin badugu. Honen guztiaren atzean ideia bat dago:
|
|
Jaiotzetik beretik hasten gara geure identitate elkartuaren garapena gauzatzen.Identitate bakar sinplerik ez dagoenez, identite guztiak elkartuak edo konposatuakditugu gure gizarte eredu honetan. Hizkuntza bat edo batzuk ditugu mintzabide; kultura nazional hauek edo horiek identitate nazionalaren euskarri; sinesmenbatzuetan edo besteetan heziak izango gara inguramendu jakinaren arabera; estatussozial batean edo bestean moldatuko da
|
gure
izaera sozioekonomikoa. Nork berenortasun berezia, aldakorra, konplexua eta bakarra izango du ñabarduraz jositakogizarte harremanen sistema orokorrean.
|
|
Dena dela, irudi hori izanzen nazio identitatearen euskarria, euskal boterearen jatorri legitimoa: hau da gureDiferentzia, hau gara gu geure baitan,
|
gure
izaera jatorra. Iraganaldi idealizatu batibegira indartu zen etorkizunerako asmoa.
|
|
Zu hori nazio izaeraz herri normalizatu bateko kideabaldin bada, alemana edo frantsesa edo espainiarra sentituko da normalean.Alabaina, zu hori Bretainiakoa edo Galesekoa edo Euskal Herrikoa baldin bada, erantzuna ez da izango hurrenez hurren bretoia, galestarra eta euskalduna. Horrelakoetan
|
gure
izaeraren nia zatikatua eta pitzatua egoten da, eta, maiz, ez dakiguzer erantzun. Zer garen ez dakigulako.
|
|
Konturatzen bagara, hornidura genetikoaz gain, beste hainbat elementu biologiko ere heredatzen ditugu, eta
|
gure
izaera biologikoa osatzen duten hainbat ezaugarri ez dira heredatuak.
|
|
Nola neur horren guziaren eragina? Nondik nora ez esango horrek guziak egiten duela, soziologiaren aldetik, berriz ere gure plegua, gure moldea,
|
gure
izakera. Hizkuntzaren inguruan, psikologiaz eta soziologiaz, egiazko ugarte ba eraikitzen da:
|
|
Hizkuntzen gorabeherak kapitalistek asmatutako sasi problemak dira»1156 Artikulu horretan ez da klaseen arazoa eta ezkerra bi lerrotxo horietan baino gehiago aipatzen. Hortaz, begien aurrean egiaz duen etsaia nabariki «eskuinekoa» da (galdera markarik gabe) eta «abertzalea(?)», galdera marka Txillardegik berak jartzen diola1157 «Euzkotar» edo «euzkozale» horri (zeini ere «euskaltzalea» kontrajartzen baitzaio) herri baten arima hizkuntza dela esatea gehiegikeria iruditzen zaio1158, zeren eta «hizkuntza galduta ere, gure ohiturak, gure folklorea,
|
gure
izakera, gure pelota jokoa hor gelditzen dira»1159.
|
|
Orain dela hamarkada batzuk kotxeen artean ere ez zegoen orain dagoen besteko ugaritasunik eta ibilgailua bera
|
gure
izakeraren bereizgarri gertatzen ez zenez, ginena edo ez ginena adierazteko beronen kristalak pegatinaz josten genituen.
|
|
|
Gure
izaera propioa, naziotasuna, euskara edo euskal kulturaren aldeko proiektuak bultzatuko ditugu".
|
2008
|
|
2) Korrelazio negatiboek, bere aldetik, zenbait gauza adierazten dute, adibidez: Orokorrean, esan daiteke bi mota nagusiak (espainiarra+ euskalduna eta euskalduna) bateraezinak direla beraien artean, hau da, beraien arteko egoera gatazkatsua dela. espainiarra+ euskalduna motaren baitan espainiarra eta espainiarra+ euskalduna bi prototipo teorikoak jasotzen direla ikusita, egoera are gatazkatsuagoa antzematen da. espainiarra+ euskalduna prototipo mistoa, teorikoki, muturren artean kokaturik dagoenez integratzailetzat hartzen dena, ez du
|
gurean
izaera hori: euskalduna eta IELespainiarraren artean, badirudi gaur egun dikotomia antagonikorako joera nagusitzen ari dela. Korrelazio negatibo nagusienak espainiarra+ euskalduna motaren baitan gertatzen dira.
|
|
Euskal Herriaren nazio alienazioak
|
gure
izaera historikoaren izana ere nahasi egin digula esan dugu hor nonbait. Lehenak lehen eta esanak esan, berriro itzuli nahi nuke auzi horretara, izenaren eta izanaren arteko dialektikan ideologia nagusiak eragin digun nahasmena xehekiago jorratzeko.
|
|
Zelako tontakeria, ezta? Batzuetan pentsatzen dut zoriona planeten kontua dela, nahi ez badugu ere
|
gure
izaera naturalak, animaliak lotzen gaituen lurraren indar supramentalaren mendean dagoen zerbait dela.
|
|
«Euskal Herriko egoera latza eta larria» salatu zuen, eta PSOE eta PPren estrategia edozein izanik ere ez dutela Euskal Herria «belaunikatuko eta damuaraziko» ziurtatu zuen. «Alternatiba bakarra uzten digute, Espainian integratzea, Euskal Herri gisa desagertzea,
|
gure
izaera eta nortasuna poliki poliki suntsitzea». Era berean, salbuespen egoera ez dela ezker abertzalearen aurkakoa soilik salatu zuen Uriguenek:
|
|
Horretaz gain, alderdi handietatik kanpo geratzen den eremu hori denen artean banatu beharra dago, hori horrela da. Baina banatuta joateak
|
gure
izaera gehiago nabarmentzeko aukera ere ematen digu, eta une honetan gizarteak eskertuko dezake hori. EAJk hainbeste urtetan instituzioetan egindako lanaren ondotik eta alderdi sozialistaren itxuragabetzearen aurrean, proiektu politiko bat nabarmenago ikusi ahal izatea eskertu dezake jendeak; gure kasuan ezker abertzale politiko baten jarrera.
|
|
Segur aski inork ere ez. Baina ezin uka jendeak gutaz pentsatzen duenak erabat baldintzatzen duela
|
gure
izaera. Tontoa tontakeriak egiten dituena omen da.
|
|
Kontzientziaren atal berezi bat autokontzientzia da, niaren esperientzia subjektiboa ematen diguna. Intuizioz, denok sentitzen dugu ni bat dagoela
|
gure
izaera definitzen eta gure portaera gidatzen. Badakigu gorputzarekin zerikusirik baduela, horren egoerak harengan dituen ondorioengatik, eritasun mentalek kaltetzen dutelako, heriotzak haren zantzu guztiak desagertzen dituelako.
|
2009
|
|
ETAk hankaz gora ezarri zuena Madrilgo T atentatuarekin.
|
Gure
izaera eta aldarrikapen politikoen ordezkari bikaina izan da.
|
|
Ez dira behar bezain produktiboak. Kapitalismoak eskatzen digu
|
gure
izaeraren alderdi bat errekara botatzea, alderi komunitarioa. Hutsune hori jasanezin bihurtzen ari da.
|
|
Berezkoak izan litezke, eguzkitan egon eta ostean sortutakoak edo adinean gora joan ahala agertzen direnak.
|
Gure lekukoek
izaera neutroa ematen diete; esan gura da, ez dituztela oreztak gaitzekin lotzen, berez. Ilegorriak direnei egozten dizkiete oreztak, batez ere.
|
|
Euskadi Cubaren proiektuak erakundeen diru-laguntzekin finantzatzen dira, arazoren bat izan duzue dirua lortzeko. J.M.: Duela bi urte inguru,
|
gure
izaera politikoa dela eta, Alderdi Popularrarekin arazoak izan genituen Gasteizko Udalean. Zerbitzu teknikoak aurretik onartutako zenbait proiektuetan betoa jarri zigun Alkatetzak.
|
|
Ikusleek filmari harrera ona egitea espero du zinegileak: Gustuko izango dutela uste dut,
|
gure
izaera nolakoa den azaltzen baitut. Valladolideko Zine Jaialdian Publikoak banatzen duen sarian bigarren postua erdietsi zuen.
|
|
–Ezin dugu
|
gure
izaera kontrolatu, Etxe.
|
|
Horrela nik ere,
|
gure
izaeran hain garrantzitsua den altxorra bezala, pausoz pauso ekin behar diot bideari, inoiz etsi gabe.
|
|
Nire ustez, eztabaida ez da antolakuntzakoa bezain filosofikoa.
|
Gure
izaera fisikoa azken ondorioetaraino ikertzeko prest gaude. Hasteko, ikerketa horiek funts publikoekin finantzatzen direla bermatu genuke, eta, zoritxarrez, sinesgaitza dirudien arren, zientziak baliabide gehiago bideratzen ditu ikerketa militarrera, nuklearrera edo astrofisikara biologia molekularrera baino.
|
|
Alabaina, Aitaren teilatua garrantzitsua izanik ere, ez dezagun ahantzi ezinbestekoa dela Amaren sua: gure hizkuntza, gure usadioak, gure kultura,
|
gure
izaeraren adierazleak. Horiek gabe nekez dugu Euskal Herria eraikiko...
|
|
Bai, handia! Ikastoletan
|
gure
izaeraren ezaugarriak gordetzen ditugu: sarea gara, nortasun propiodun ikastetxeak, ez daukagu menpekotasunik...
|
|
Halaber, elkarbizitzarako baliagarria izan behar duela uste dute gehienek. Guk, trukean, transmititu diegu ez zela bulego batetik asmatutako ezer, herritarren artekoa baizik, eta
|
gure
izaerari jo behar ziola muinean?.
|
|
Hori, berez, ez dago gaizki. Etekinak handitzea garrantzitsua da gure proiektuarentzat, baina horrek ez gaitu itsutu behar, aurrezki kutxa bezala baditugulako horren gainetik dauden oinarri eta helburuak,
|
gure
izaeraren funtsa direnak, gainera.
|
|
Prozesu horri esker hurrengo fasea sortuko da, non helduleku berriak, ikuspuntu berriak, egoera berriak apurka apurka sortuko diren. Esperientziak eta jazandako minak eta itaunei esker, bizitzari aurre egiteko baliabide gehiago sortuko dira, eta
|
gure
izaera goitik behera indartuko da.
|
|
Zeiñek esan bear zidan orduan neri, egun artako arratsaldean Joxe Lizaso bertsolaria il zalako berria jasoko nula? Ezin degu onartu, ezin degu sinistu, baiña orrelaxe izan
|
gure
izaera, gaur bai eta bihar ez.
|
|
|
Gure
izaera kimikoa da, izatekotan,
|
|
Baina bizitza arragoa da; maitasuna, konkista; berdintasuna, berriz, eguneroko praktikan onartu nahi ez dugun gure guztizko izaera; besteekin batera baizik ezin gintezke aske izan; bihotz zabaltasuna da benetako garaipenaren bermea; edertasuna igel baten itxurapean egon liteke ezkutatuta;
|
gure
izaera mugatuak berezkoa du saminaren ifrentzua...
|
2010
|
|
Azken batean, antolatzaileak eurak baitira. Egia da
|
gure
izaera adosteko orduan muturreko iritziak egon direla urteotan, baina gu jokatzeko prest egon gara beti.
|
|
" Herri marka indartsu bat behar dugu" diote komunikazioko profesionalek,
|
gure
izaeraren tasunak edo atributuak azpimarratuko dituena, guztiongandik onartua izango dena, erakunde publiko, enpresa pribatu eta komunikazioan adituak direnen bidez eratuko dena, turismoa erakartzeko ez ezik, enpresentzako etekin ekonomikoa lortzera bideratua legokeena, eta lurraldearekiko atxikimendu sentimendua eta harrotasuna sustatuko dituena.
|
|
|
Gure
izaera deskribatzen duen hizkuntza osoa ere denborazko
|
|
Zorionez eta zoritxarrez, nahiko kooperatibistak garelako Euskal Herrian.
|
Gure
izaera ondo uztartzeaz gain, Euskal Herrian ere kultura hori zegoen, hemen sortu baitzen kooperatibismoa?.
|
|
Administrazioaren esku geldituko litzateke, HABE edo antzekoak bezala, baina herri partaidetza, bertako erabaki mailak, hurbiltasun hori galdu egingo zen ikastolan. Finean, eredu publikoari begirako hurbilpen hori ez zuen errazten, bi sare mantentzen zirelako; eta bestetik, ez zion ondo erantzuten
|
gure
izaerari?. Paulo Agirrek, haatik, uste du garai hartan, irtenbide sakon, sendo eta ona eskaini zietela, baina ez genuen horri irtenbide bat ematen jakin, ordurako zeuden mugimendu eta arazo ideologiko guztiak hor kontzentratu zirelako?.
|
|
Hau dena, neurri batean, bai.
|
Gure
izaera, eta izaera honen osagaiak eta ahalmenak mugatuak baitira. Adimenaren argia, gauzak ulertzea, gorputzaren indar fisikoa, denak du muga, eta ezin dugu muga hori gainditu.
|
|
Hori gutxi balitz bezala," inoiz baino gehiago, gazteak txoko zuloetan sartuta" daudela ematen du AGAren ustez (mp3). Horren aurrean," alternatibak sortzen" jarraitzeko asmoa berretsi zuten gazteek," beste errealitate baten alde eginez, ametsak egunero gauzatuz,
|
gure
izaera defendatuz eta gure herria berpiztuz".
|
|
Kristaua izateak antzina zuen garrantzia galdu du. Inondik inora ez gara alboratuak sentitzen,
|
gure
izaerak ekiditen duelako, baina bai sentitzen dugula bogan ez dagoela. Egoera honetan kristau xumeok geure erantzukizuna daukagu, baina honetan zer esan handia zuk, Munilla jauna, eta zure ingurukoek duzuela pentsatzen dugu, zuen iritziengatik, erabakiengatik, jarrerengatik,...
|
|
|
Gure
izaerak lo datza
|
|
Nahi al duzu gauza bat esatea? Oso ondo iruditu zitzaidan; elizaren gaitzetako bat horixe baita, fariseu ugari dagoela, sinetsi gabe biltzen den jendea edo
|
gure
izaeraren aurka jokatzen duena. Alde horretatik, oso ondo iruditzen zait, nik, behinik behin, ez dut bere falta kritikatuko San Martin egunean.
|
|
errespetua. Errespetua
|
gure
izaerari, gure nortasunari. Errespetua ideia aniztasunari.
|
|
Jainkoa ere ez dago bakarrik, ez urrun, ez goian, ez aparte. Munduaren bihotzean dago,
|
gure
izaeraren muinean. Horixe ikusten dugu kristauok Jesusengan beste inon ez bezala, eta horregatik jarri genuen Jesusen jaiotza abenduaren 25ean, eguzki berriaren sorrera egunean.
|
|
Azkenean bakarrik jesarri naiz DV egunkariarekin, gipuzkoarron ahotsa. Publikoki ager gaitezke anti-sistema eta anti Espainia, hauteskundeetan botoa ere eman dezakegu zentzu horretan, baina eguneroko prentsa izan dadila
|
gure
izaera kontserbadorearen ispilu eta erakuts diezagula zer gorde nahi dugun (funtsean gure santutxoak eta gure dirutxoak) arriskatzen ahal genukeena baino. Eguneroko prentsa definizioz kostunbrismoaren adierazgarri da, ez errealismo majikoarena, horregatik dabil gero eta okerrago prentsa iraultzailea.
|
|
" Gure kokapen topografikoa,
|
gure
izaera berezia, gure ohiturak, gure aurreiritziak nahi bada, gure legeen antolamendua, gure hizkuntza, gure urratsak, hitz batean guztiak eskatzen du guk gure burua goberna dezagula eta egin dezagula administrazio bat, berezia."
|
|
Derrotak garaipenak baino gehiago izan daitezkeela diotsut orain, garaipenen bat lortu orduko jasotako porrotek amore ematera behartu zaitzaketela. Egun handiak dira gogoan iltzatzen direnak, baina egun latzetan pairatutakoek osatzen dute
|
gure
izaera. Euskal Herrian egun beltzak argiak baino askoz gehiago bizi izan ditugunontzat mingarria da hanka sartzeetatik irakaspenak erauztea.
|
|
Ulertzen dut errezebitu dugun izenak ez duela
|
gure
izaera sakonena aitortzen.
|
2011
|
|
Egunerokotasunaren abiaduratik at, arnasa hartzeko astia hartu eta bere irudimena ipuin liluragarri batean galdu. Izan ere, bestearen ahotsetik kontakizun eder bat jasotzeak, agian,
|
gure
izaera humanoaren kontzientzia ekarriko digu. Beharbada, horretan dago ahoz gora emandako ipuin baten balioa.
|
|
«Eredu horretan, gizonen egitekoa emakumeak kontrolatzea da, eta emakumeena, berriz, gizonak barkatzea, mendeko izatea, dena ematea. Andreok
|
gure
izaera alboratzeko hezten gaituzte, hala maitatuak izango garelakoan».Hortaz, eredu horrek indarkeria sexista bultzatzen duela uste du. Andreen aurkako bortizkeria, fisikoa eta zuzena izan aurretik, sinbolikoa eta egiturazkoa delako:
|
|
|
Gure
izaera politikoa errespetatua izan behar da, gatazka politikoaren ondorio zuzen eta ukaezin baikara, konponbidearena bezalatsu. Garai berriotan, prozesu politikoan gure ekarpen aktibo eta positiboa egiteko Euskal Herrian baturik izan behar dugu, dagokigun eztabaida, harreman eta ekimenak baldintza politiko egokietan eraman ahal izateko.
|
|
Azken finean, depresioz hitz egitea, sexualitateaz hitz egitea, haurren beharrez hitz egitea... emozioez hitz egitea da. Nola kudeatzen ditu
|
gure
izaerak emozioak. Hori da galdera.
|
|
Iñaki Mart� nez de Lunak bere iruzkin artikuluan saio honen bi ezaugarri aipatzen ditu: "
|
gure
izaera kulturala tarteko, intrantsigentziatik ateratzeko nahia, eta eredu akademikoetan eztabaidarako sumatzen d [u] en gabezia neurri batean behintzat arintzeko ahalegina". Aitortza bikoitz hori egin ondoren eta, adostasun terminologikoaren egokitasuna gutxietsi gabe, egileak hori lortzeko zailtasun handiegia ez ote dagoen planteatzen du.
|