2001
|
|
3 Aurki itzazu laukizuzen hauen perimetro bera duen baina A k baino azalera tipiagoa duen F laukizuzen
|
baten
dimentsioak...
|
|
4 bai eta perimetro bera duen eta C k baino azalera handiagoa duen G/ aukizuzen
|
batenak
.
|
|
Zenbaki hamartar
|
baten
biderketa eta zatiketa 10ez, 100ez edo 1 000z. 74 sekuentzian bezala.
|
|
: 348,75 dm be5te unitate
|
batean
adierazteko, tipiagoa a/ a handiagoa izanik ere, konbert5io tau/ a erabil daiteke.
|
|
Neurri hauek taula
|
batean
adieraz itzazu eta galdegina zaizun unitatean idatz.
|
|
8 dm dm-en zutabean kokatzen dut. Beste zifra bereha/ a ongi kokatua da. mm-tan konbertitzeko, mm-en zutabea begiztatzen dut eta" 0"
|
batekin
osatzen. hm-tan konbertitzeko, hm-en zutabea begiztatzen dut
|
|
Neurri hauek taula
|
batean
adieraz itzazu eta galdegina zaizun unitatean idatz.
|
|
Neurri hauek taula
|
batean
adieraz itzazu eta galdegina zaizun unitatean idatz. 1 368 47 m2=... dam2 319 051 hm2=... m2 72 4 cm2=... m2
|
|
Neurri hauek taula
|
batean
adieraz itzazu eta galdegina zaizun unitatean idatz.
|
|
Konbertsio taula
|
baten
erabilpena.112 sekuentziako 4 ariketa bezalatsuko kasua. lkus orrialde behereko azalpena.
|
|
Buruketa
|
baten
testuaren hastapena ezagutzen da eta ongi ebatzi duen ikasle baten kalkulua ere: lErosten du...
|
|
Buruketa baten testuaren hastapena ezagutzen da eta ongi ebatzi duen ikasle
|
baten
kalkulua ere: lErosten du...
|
|
C: Liburu
|
bat
13 € tan eta idaz/ uma bat 9,35 € tan. Zenbat diru gelditzen zaio?
|
|
Kolegio
|
batean
, badira 582 ikasle.
|
|
Kolegioak, 22 gela baditu. Zenbat ikas/ e dira gelako,
|
batez
beste?
|
|
B: Hiri barnera joaiteko, aldian 22 ikasle eramaiten ahal dituen autobus
|
bat
baliatzen da.
|
|
3 ► 9 m luze den telefono zutoin
|
baten
zutik ezartzeko, haren luzeraren% 15a lurperatu behar da.
|
|
Zenbat arroltze du? 4 ► Zenbateko/ uzera du 49 cm2-ko azalera duen karratu
|
baten
aldeak?
|
|
Konbertsio taula
|
baten
erabilpena. 113 sekuentzian bezala.
|
|
Laukizuzen
|
baten
forma duen ene e/ ge batek 34 hektareko azalera du.
|
|
Laukizuzen baten forma duen ene e/ ge
|
batek
34 hektareko azalera du.
|
|
Hektarea: (ha) azalera unitatea da. hm
|
bateko
aldea duen karratu baten aza/ era. " Hektometro karratu" ere erraiten zaio.
|
|
Hektarea: (ha) azalera unitatea da. hm bateko aldea duen karratu
|
baten
aza/ era. " Hektometro karratu" ere erraiten zaio.
|
|
2 ha
|
bateko
azalera duten beste bi laukizuzenen dimentsioak (m tan) eman itzazu.
|
|
4 Berho jaunaren elgearen eskema egizu (laukitxo
|
bat
= 1 ha).
|
|
5 Eiffel dorreak zuzen ha
|
bateko
zola balu, 34 Eiffel dorre koka litezkea Berho jaunaren elgean?
|
|
2 ► Kolegio
|
batek
hiztegiak erosi ditu, 28 € tan bakoitza. Orotara 700 € gastatu du.
|
|
4 ► 5 km-ren egiteko, lasterkari
|
batek
kirol zelaiaren 12 itzuli egin behar du. Zenbat itzuli egin du 15 km-ren egiteko?
|
|
Jarduera honetan, beste ikas/ e
|
batekin
/ an eginen duzu. Anitz biderketa eginen duzue.
|
|
[I] eta �: lkasleek jadanik badakite idazkera hamartarraren zati
|
bat
baizik ez hartzen, hurbiltze bat eginez eskasean edo soberakinean. Zatiketa baten zatidura" kakotxaren ondotik mugiaraziz" bilatzeko testuinguruan ikasi dute (ikus 84 sekuentzia).
|
|
[I] eta �: lkasleek jadanik badakite idazkera hamartarraren zati bat baizik ez hartzen, hurbiltze
|
bat
eginez eskasean edo soberakinean. Zatiketa baten zatidura" kakotxaren ondotik mugiaraziz" bilatzeko testuinguruan ikasi dute (ikus 84 sekuentzia).
|
|
lkasleek jadanik badakite idazkera hamartarraren zati bat baizik ez hartzen, hurbiltze bat eginez eskasean edo soberakinean. Zatiketa
|
baten
zatidura" kakotxaren ondotik mugiaraziz" bilatzeko testuinguruan ikasi dute (ikus 84 sekuentzia). Hemen batzuetan deitu" biribilduaren araua" ulertuko da:
|
|
hurbiltze hoberena kontuan hartzen da, gelditzen garen zifraren ondokoaren arabera. Euroak> Frankoak konbertigailuak horrela baitu funtzionatzen, testuinguru hori erabiltzen da arauaren ezagutarazteko. lkasleekin elkarrizketan arituz, araua hurbiltze
|
bat
bestea baino hobea izaitetik datorrela ulertarazi behar zaie.
|
|
Zenbaki
|
bat
1> ko zatiki batez biderkatzean, emaitza zenbaki hori baino tipiagoa da. Zenbaki bat 1 ko zatiki batez biderkatzean, emaitza zenbaki hori baino handiagoa da.
|
|
Zenbaki bat 1> ko zatiki
|
batez
biderkatzean, emaitza zenbaki hori baino tipiagoa da. Zenbaki bat 1 ko zatiki batez biderkatzean, emaitza zenbaki hori baino handiagoa da.
|
|
Zenbaki bat 1> ko zatiki batez biderkatzean, emaitza zenbaki hori baino tipiagoa da. Zenbaki
|
bat
1 ko zatiki batez biderkatzean, emaitza zenbaki hori baino handiagoa da.
|
|
Zenbaki bat 1> ko zatiki batez biderkatzean, emaitza zenbaki hori baino tipiagoa da. Zenbaki bat 1 ko zatiki
|
batez
biderkatzean, emaitza zenbaki hori baino handiagoa da.
|
|
B ► Bixkotx
|
baten
egiteko, orea gurina eta irina nahasiz prestatu da.
|
|
A Urtebetean, 1 3 2 litro m ko euri egiten du C 6 km luzeko tunel baten eraikitzea Biarritzen. Galerna egun
|
batez
, kantitate abantxu bukatua da. Eraikitzaileak luzera horren %15a egin du.
|
|
B Laborari
|
bat
bere 3 ha gariren biltzen hasi da.
|
|
Metalgintza lantegi
|
batean
, fabrikatzen den aluminioa erabili den mea masaren 100 a da.
|
|
[I] lkasleak" zenbaki
|
baten
35/ 100en hartzea" eta" zenbaki hori 0,35ez biderkatzea" ren berdintasunari ohartzen dira, kasu bakoitzeko kalkuluek emaitza bera emaiten dutela, ordena berean ez eginik ere.
|
|
[g] Lehen ariketan aurkitu baliokidetasuna erabiliz, zenbaki
|
baten
zatikia hartu behar den problema biderketa pausatuz ebatz daiteke.
|
|
Zenbaki
|
baten
zatikia hartu (3)
|
|
Buruketa: Ofiziale
|
batek
saltegi baten zola 684 moketa lauzarekin estali du. Lauza bakoitzak 0,25 m2 ko azalera du.
|
|
Buruketa: Ofiziale batek saltegi
|
baten
zola 684 moketa lauzarekin estali du. Lauza bakoitzak 0,25 m2 ko azalera du.
|
|
Ontzîtara
|
bat
usainonekin, �altz�ile batek 0, 125
|
|
Ontzîtara bat usainonekin, �altz�ile
|
batek
0, 125
|
|
Zenbaki
|
bat
0,5ez biderkatzea zenbaki horren erdiaren hartzea da. Zenbaki bat 0,25ez biderkatzea zenbaki horren. 1. ren hartzea da.
|
|
Zenbaki bat 0,5ez biderkatzea zenbaki horren erdiaren hartzea da. Zenbaki
|
bat
0,25ez biderkatzea zenbaki horren. 1. ren hartzea da.
|
|
Zenbaki
|
bat
0, 125ez biderkatzea zenbaki horren. 1. ren hartzea da.
|
|
Kalkulagailua harrazu eta problema bakoitzaren soluzioa aurki zatiketa
|
bat
eginez.
|
|
A ► Zer da 0,25 € bakoitza balio duten C ► Liburu saltzaile
|
batek
137 aldizkari, 976 gairen prezioa, bata bestearen gainean altxatu ditu.
|
|
A ► Zer da 0,25 € bakoitza balio duten C ► Liburu saltzaile batek 137 aldizkari, 976 gairen prezioa?
|
bata
bestearen gainean altxatu ditu.
|
|
[I] etik �ra: Berrikitan ikusi da 0,25ez biderkatzea zenbaki
|
baten
25/ 100en hartzea dela. 25/ 100= 1/ 4 izanik, egiaztatzen da 0,25ez biderkatzea zenbaki baten laurdenaren hartzea ere dela.
|
|
Berrikitan ikusi da 0,25ez biderkatzea zenbaki baten 25/ 100en hartzea dela. 25/ 100= 1/ 4 izanik, egiaztatzen da 0,25ez biderkatzea zenbaki
|
baten
laurdenaren hartzea ere dela. Berdin arrazoinatzen da 0,5entzat eta 0, 125entzat. lkasleak ohartzen dira zenbaki horiekin biderketa baten kalkuluak zatiketa batenarengana daramala.
|
|
25/ 100= 1/ 4 izanik, egiaztatzen da 0,25ez biderkatzea zenbaki baten laurdenaren hartzea ere dela. Berdin arrazoinatzen da 0,5entzat eta 0, 125entzat. lkasleak ohartzen dira zenbaki horiekin biderketa
|
baten
kalkuluak zatiketa batenarengana daramala. Kasu berezi hauetan ohartzen dira beraz kolegioan izanen den funtsezko jakitate bati.
|
|
25/ 100= 1/ 4 izanik, egiaztatzen da 0,25ez biderkatzea zenbaki baten laurdenaren hartzea ere dela. Berdin arrazoinatzen da 0,5entzat eta 0, 125entzat. lkasleak ohartzen dira zenbaki horiekin biderketa baten kalkuluak zatiketa
|
batenarengana
daramala. Kasu berezi hauetan ohartzen dira beraz kolegioan izanen den funtsezko jakitate bati.
|
|
Berdin arrazoinatzen da 0,5entzat eta 0, 125entzat. lkasleak ohartzen dira zenbaki horiekin biderketa baten kalkuluak zatiketa batenarengana daramala. Kasu berezi hauetan ohartzen dira beraz kolegioan izanen den funtsezko jakitate
|
bati
.
|
|
Zenbaki oso
|
baten
biderketa 0,5ez, 0,25ez eta 0.125ez. lkus orrialde behereko azalpena.
|
|
Kalko
|
bat
erabiliz, egiazta ezazu azpian diren hiru hirukiak ABC hirukiaren neurri B berekoak direla.
|
|
Hiruki
|
batek
hiru altuera ditu. A
|
|
3 ► Etxeen eraikitzeko, lur sail
|
bat
0, 125 ha� ko 56 zatitan partekatu dute.
|
|
Hiruki
|
baten
azaleraren kalkulua
|
|
Zenbaki oso
|
baten
biderketa 0,5ez, 0,25ez eta 0,125ez.
|
|
A Hiruki
|
baten
azaleraren kalkulatzen ikasiko duzu. A
|
|
Hiruki
|
baten
altuera ezagutzen badut: a= 63 mm, bai eta oinarria den aldearen luzera:
|
|
1 ► 0, 125 km luze diren 12 tren,
|
bata
bestearen ondoan ezarri dituzte, ikuskatzeko.
|
|
Kalkula. Beharrez, zatiketa geldi milaren
|
bat
baino gutiagoz hurbil.
|
|
Zer da zentroko karratuaren aide
|
bateko
ala besteko laukizuzen tipiaren azalera?
|
|
Neurri bakoitza taula egoki
|
batean
irudika eta galdegina zaizun unitatean idatz.
|
|
1 ► Taxi
|
batek
Harotzarena jauna aireportura eraman du. 8 km-ko ibitatdia 25,25 € kosta da.
|
|
8 km-ko ibitatdia 25,25 € kosta da. 5 km-ko beste ibilbide
|
batentzat
, Errekarte andereak 16,25 € ordaindu du. Prezioa eta km kopurua proportzionalak direa?
|
|
Usaian," Goxoa" izeneko opitak 300 gramo pisu du. Azoka
|
baten
karietara, haren masa% 25ez emendaturik saltzen dute.
|
|
Zeinek du pisua urrunenik aurtiki? Zeinek du
|
batez
besteko emaitza hoberena erdietsi?
|
|
Amaiak 7,56 € ko konpasa erosi du, bi orri pakete 2,35 € tan bakoitza, eta tinta ontzi
|
bat
1,45 € tan.
|
|
20 € ko billete
|
bat
baizik ez du.
|
|
8 ► Autobus
|
batek
6,963 t pisu du hutsik. Hiru pertsona igan eta, 7,18 t pisu du.
|
|
116garrenetik 118garrenerainoko hiru sekuentziek 0,25ez biderkatzea edo laurdenaren hartzea berdin dela eta 0,125ez biderkatzea edo zortzirenaren hartzea berdin dela ulertaraztea dute helburu. Hemen" x" ikurraren beste erabilpen
|
bat
ikasten dute: 25/ 100z biderkatzea 25 ehunenen hartzea da (PEA ariketetako urraspidea).
|
|
Zenbaki
|
baten
zatikia hartu (2)
|
|
Kinkailerian, Etxeberri jaunak zilogailu elektriko
|
bat
manatu du 61. J0€ tan.
|
|
Eskola
|
batek
61 idazluma erost�n ditu
|
|
�.oto gi�ari
|
batek
112 km egin behar ditu• itzulia
|
|
Zenbaki
|
bat
0,9z biderkatzea eta zenbaki horren lo hartzea gauza bera da. Zenbaki bat 0,46z biderkatzea eta zenbaki horren 1660 hartzea gauza bera da.
|
|
Zenbaki bat 0,9z biderkatzea eta zenbaki horren lo hartzea gauza bera da. Zenbaki
|
bat
0,46z biderkatzea eta zenbaki horren 1660 hartzea gauza bera da.
|
|
Kalkulagailua harrazu eta buruketa bakoitzaren soluzioa asma biderketa
|
bat
eginez.
|
|
A Urtebetean, 1 3 2 litro m ko euri egiten du C 6 km luzeko tunel
|
baten
eraikitzea Biarritzen. Galerna egun batez, kantitate abantxu bukatua da.
|
2002
|
|
[Q] Scenario hau erakasleak erakusten du lehenik, adibidez: 9 7, 10 6, 4 3, 9 5, 6 4 eta 7 5 Zenbaki ttipi
|
bat
kentzen balitz bezala da (ikus 47 or.) baina hemen behereko puntuak dira gordetzen.
|
|
Bardintza
|
bat
idatz ezazü
|
|
Bardintza
|
bat
idatz ezazü
|
|
> eta zeinuen erranahia eta zentzua ulertu. Kuboak
|
bata
bestearen gainean metaturik irudikatzeak zeinu bakoitzaren erranahia emaiten du: zenbaki ttipiena erakusten du puntak.
|
|
Norberak zuzendu buruketa:
|
bati
2 eman (1)
|
|
[fil eta [g: Norberak zuzendu problema(
|
bati
2 eman).
|
|
9 2: zenbaki
|
bat
[fileta [g: 10 baino gehiagoko bildumak antolatu, kopurua aiseago egiaztatzeko.
|
|
1 ◄ ► 1
|
bat
b.ei, �1 bi ©
|
|
Norberak zuzendu buruketa: osagai
|
bat
bilatu
|
|
Sagü
|
bat
behar da 2 gatürentzat. Zonbat sagü behar da?
|
|
Egiaztatzeko, sagü multzo egokia ützüli ützülian motz eta 2 gatüren aitzinean sagü
|
bat
lot.
|
|
[g 10en batuketa deskonposaketa guziak aurkitu (serie
|
bat
lez goititzen dela bestea 1ez tipitzen delarik ohar gaitezke).
|
|
Kalkulua: Sekoa, dobleak eta 10en gainditzea berrikusi. ezker eta eskuin; 3 dimentsioko iruditik planora; solido
|
baten
hatza, taula cartesiarrak.
|