Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.208

2000
‎Guztira hamar animalia deskribatzen dizkigu, bakoitza kapitulu labur batean. Batzuetan animalia horrekin izandako esperientzia edo gertakizunen bat kontatzen digu. Eta bestetan, berriz, bera sartzen da animalia horren larruan, bizipenak gordintasun handiagoz erakusten dizkigularik
‎Teatro lan baten ahozko hizkuntza bat egingo da eta lagun artean tabernan zaudenean beste bat. Aldizkari batean ere, kooperatiben gainean zabiltzanean euskalki jasoa erabiliko duzu eta txiste bat kontatzeko horrek ere aldizkarian bere lekua izan behar du eta beste maila bat.
‎Gutxi gara eta gainera gure zaletasuna guztiz zaharkitua da, aurreko mendeko zaletasun baten atzetik gabiltza, baina jendearen bizitzan lehen, sortu arte, literaturak zeukan gaur ez duen garrantzia. Orduan, pertsona batek bere bizitzaren atal bat kontatzerakoan erreferentzia bat behar bazuen, ba liburua izango zen, antzerki obra bat agian. Orain jendeak kontatu nahi duenean gertatu zaion zerbait ez du libururik aipatuko ez bada sektakoa, aipatuko dituzte filmak.
‎Alegia, zinema nola ulertzen duen eta bere lanak sortzeko ikus entzunezkoen tresnak nola erabiltzen dituen jorratuko da. Horrez gain, egitura formalen logika arakatu, eta istorio bat kontatzeko eta ikusleeengan zirrara pizteko erabiltzen duen narrazio moldeetara gerturatuko dira, oinarrizko duen bere tresnari bereziki erreparatuz, muntaia, alegia, ariketa praktikoak barne. Orobat," Vertigo" filma eredutzat hartuz, sortzaile honen unibertso sinbolikoaren inguruko hausnarketa ere egingo da, hala nola, emakumeen (ilehoriak gehienetan) zeregina bere filmetan eta heriotzaren estetika.
‎Diskoaren tituluak berak ere(" Bizitza triste eta ederra") anbiguotasuna islatzen du. " Woody Allenek txiste bat kontatzen du' Annie Hall' filmaren hasieran: bi emakume daude bainuetxe batean eta batak besteari esaten dio:
‎Eta kasu asko dira. Duela gutxi, karrera bukatuta duen batek kontatzen zidan, nola 14 urterekin behartu zuten nire" Kapitan Frakasa" irakurtzera, eta 14 urterekin ni gorrotatu egiten omen ninduen. Norbaitek gomendatuta iritsi da nobela berriro irakurtzera, eta orain irakaslea gorrotatzen omen du.
‎Elaberri labur hortan, mende hunen hastapenean gertatu istorio arrado bat kondatzen digu idazle berri horrek, Artola familia ezagutarazten ere, eta bereziki Iñaki etxeko semea. Hunen haur denbora erakusten dauku eta bide batez, laborarien bizi moldeari buruz ainitz xehetasun emaiten, hots, baserriko lanak, plazerrak eta ez beharrak.
‎Honela, hasieran bereizirik aurkezten zaizkigun hiru plano hauen bateratzearekin ezohiko harreman hauen berri ematen zaigu. Hiru plano hauetako istorioak pertsonaia ez den narratzaile estradiegetiko batek kontatzen dizkigu: hots, estradiegetiko heterodiegetikoa.
‎Bigarren lan honetan ere estilo errazaren aldeko agertuko zaigu: izan ere," guzti hau estilo arin eta hurbil batetik kontatzen digu Jabier Muguruzak, erretolika handirik gabe, baina ez horregatik sinplea." (Gara VII)
‎Liburu honetan antzematen da euskal literatura gazte hizkeran zein bizitzari hurbiltzen ari dela gero eta gehiago, eta horrek gure literaturari onurak baino ez dizkio ekarriko, izan ere, gazteengan literatura erakargarria izan dadin beharreko baldintzetako bat kontatzen diren istorioak gertukoak izatea da, fantastikotasuna martxan jarriz. (Gara II)
‎Intrigazko argumentuaren eta fokalizazioaren bidez, filme baten antzera eraikitako eleberri baten aurrean gaudela ikus dezakegu. Kasu honetan ere, narratzaile estradiegetiko batek kontatzen digu intrigazko istorioa, honela narratzaile guztiahalduna pertsonaia guztiengana hurbil baitaiteke. Egile honek ere kanpo fokalizazioa darabil gertaeren berri emateko.
‎Egile honek ere kanpo fokalizazioa darabil gertaeren berri emateko. Izan ere, mota honetako eleberrietan batik bat kontatzen den istorioa da garrantzia duena, ekintzak ez pertsonaien barne egoera. Gainera, gertaerak ez dizkigu jarraipen kronologiko zehatz baten arabera kontatzen:
‎Izan ere, mota honetako eleberrietan batik bat kontatzen den istorioa da garrantzia duena, ekintzak ez pertsonaien barne egoera. Gainera, gertaerak ez dizkigu jarraipen kronologiko zehatz baten arabera kontatzen: ugariak dira atzera eta aurrera egiteak.
‎Edorta Jimenezen eleberri honetan intrigazko istorio bat kontatzen bazaigu ere, une historiko jakin bati etengabeko erreferentzia egiteagatik eleberri historikoen artean kokatzea erabaki dugu. Izan ere, XVI. mendean kokaturiko thriller historikotzat hartua izan da.
‎Bestalde, nahiz eta denbora tarte jakin bat kontatzen zaigun, diakronia puskatzen du, linealtasun eza nagusituz. Honela, herri batetik bestera salto egingo du atal batetik bestera, baina, denboraren jarraipenari begiratu gabe:
‎Hartara, maila narratibo ezberdinak ikus ditzakegu plano bakoitzean: batetik, narratzaile intradiegetiko heterodiegetiko batek kontatzen dizkigu kanposantuko gertaerak; bestetik, narratzaile autodiegetikoak beste bi planoko gertaeren berri emango digu: bata, Argentinako bizipenak; eta bestea, Donostiatik Bilborako ibilbidea.
‎Istorio ezberdin hauek guztiak narratzaile orojakile batek kontatzen dizkigu, istorioan esku hartzen ez duena: hots, maila estradiegetikoko narratzailea.
‎Aitzitik, gutxitan bada ere, zenbaitetan narratzailea lehenengo pertsonara igarotzen da. Ondorioz, hasiera batean istorioa narratzaile estradiegetiko batek kontatzen digulako ustea badugu ere, azkenean, narratzaile eta pertsonaien arteko joko ezkutu baten berri izan du irakurleak, narratzaile estradiegetikotzat zuena, egiazki narratzaile autodiegetikoa dela ikusiz. Ezusteko amaiera eskaintzen zaigu, beraz.
‎Unai Iturriagak Bilbon kokaturiko istorio bat kontatzen digu bere lehen eleberrian. Izan ere, egileak aitortu zuen moduan," istorio urbanoa kontatzen dut eta Euskal Herriko hiri bat aukeratzerakoan ez nuen zalantzarik izan." (Argia 1716) Egileak eleberria hitz hauekin deskribatu zuen:
‎Ikuspuntuari dagokionez, istorio hau guztia narrazioan parte hartzen duen pertsonaia batek kontatzen digu. Izan ere, narratzaileari Iñakik berak bere istorioaren berri eman ziola aitortzen du.
‎Kondaira mitikoen bildumak irakurtzean, berehala konturatzen gara, berriemaile batetik bestera, istorio, bera? doi bat desberdina dela, bertsioakbadirela; berriemaile berak istorio bera modu desberdinean kontatzea ere gerta liteke.Ohar honek pellokeria ematen du, jakina eta onartua baita gertakari bakar bat kontatzeko orduan bakoitzak bere moduan egiten duela. Baina garrantzi handiko gauza damitoen aldagarritasuna, aldaketa txikietarik handietara pasatzen baita mailaka eta, istorio beraren bertsioz bertsio ibiliz eta zubirik zubi aitzina jarraikiz, posible da edozeinmitotatik abiaturik edozein mitotara heltzea, haustura sobera bortitzik egin gabe.
‎Pena bakarra daukat, gutxi gorabehera hilabetea izango baita gaitzen batek zentzumenak ukitu zizkionetik, eta geroztik ez du gaixoak ezer entenditzen, eta alferrik da berarekin berba egitea, alferrik da... Eta pena dut, azken urte honetan ez dudalako adorerik izan sekretu txiki bat kontatzeko, eta oraintxe esango nioke, baina zertarako, ezin badu ulertu... Eta kontua da zuoi ere ez dizuedala inoiz esan.
‎Eiderren usaina ere dasta zezakeela iruditzen zitzaion. Eta plazerrik handiena irakurtzea zen, Eiderren ahotsa entzuten zuelako, lagun bati kontatuz bezala ordenagailuaren pantailan idatzitako guztia.
‎Ez? Bada, bertze egun batean kontatuko diat..." Eta segidan erran zidan: " Bai, Joanes, ni etxeko ardi beltz hura bezalakoa nauk:
‎Eta, bide haietan barrena, protestantismoaren inportantziaz baino areago, zientziarenaz aritzen zitzaidan behin eta berriro. Eta ikus dezazun halaxe izan zela, hatsarre hartako anekdota bat kontatuko dizut, arestian errana ilustra diezazukeena: osaba Joanikot, Pitagorasen teorema esplikatzen ari zitzaidan, noiz eta ohartu bainintzen bezperan hitz eman zidala ezen biharamunean kontatuko zidala nola sortu zen eta zergatik sortu zuen protestantismoa Lutherok; eta, bat batean, galdetu ere halaxe galdetzen niola, osabak ihardetsi zidan:
‎Eta haren ideia batzuk jakinarazten zenizkidan... eta zein izan zen ene ustekabea, ideia haien baitan nihaur ere baitaratua eta moldatua sentitu nintzenean! Eta sinets diezadazun ezen erraiten ari natzaizuna zinez eta minez erraiten ari natzaizula, anekdota bat kontatuko dizut.
‎Eta mundu mugagabe hartan, osaba Joanikot eta Felisa nituen nik —jaun Marcel etorri aitzin— aterbe eta gerizpe, eta batek kontatzen zidana bertzeari jakinarazten nion. Eta, noiz eta Felisari esplikatu bainion ezen teleskopiotik ilargiaren mendiak eta haranak ikusi nituela eta nekez izan zitekeela hura Jainkoaren begia, zeren, nola Jainkoa baitzen perfektua eta akasgabea, hala, ezin eduki zituen, neholatan ere, makar izugarri haiek, orduan, ene inude eta haurtzain izan zenak muturra okertu, eta halaxe erran zidan:
‎Eta lohitzen eta lokazten zen, nola itzarririk hala lotan nengoela. Etsenplu bat kontatuko dizut eta haren ondoreak ere kontatuko dizkizut, ikus dezazun norainokoa zen ene ezinegona eta larritasuna.
‎Eta urliaren eta sandiaren erraizunak eta erran merranak zeuden, hau gertatu ote zen, hura gertatu ote zen, harik eta handik hiruzpalau egunetarat fidatzeko moduko ihardespena izan nuen arte, noiz eta jauregiko morroi batek kontatu baitzidan, osabaren morroi batek berari kontatua:
‎Eta, nola Mattinek eta biok laket baikenituen apezaren ateraldiak, hala, korapiloak eta trabak berez sortzen ez zirenean, edo berak sortzen ez, guk asmatzen genituen, ikasgai astun haiek arinago gerta zekizkigun amoreakatik. Anekdota pare bat kontatuko dizut: lehena gure eskolei lotua, bigarrena haren sermoiei.
‎Eta don Luziok bertze ipuin luze bat kontatu zidan, zeinetik aski bainuke kontatzea nola Axularrek eskatu zion sakristauari, ipuinaren azken aldean, hil zezala mezerdian, ogia eta arnoa sagaratzeko mementuan, zeren Sarako erretoreak baitzekien orduko, halatan baizik ezin beregana zezakeela bere itzala, eta nola Axularrek eskatu eta solizitatu behar izan zion behin, bi aldiz eta hiru aldiz, sakristauak, finean, amore eman zezan eta h...
‎Baina, honez gero ongi ohartuko zinen bezala, gertakirik sinpleena eta xumeena nekez agortzen da ene luman, eta ezin naiz, inkontru hartaz denaz bezainbatean, bertze xehetasun bat kontatu gabe geratu. Izan ere, nahiz eta erran dizudan ezen Mignon eta biok biluzik geundela, Mignon ez zegoen guztiz, zeren zapatak jantzirik baitzituen.
‎Zer kontatu zigun, bada, dukeak? Kontatu zigun ezen konde frantses batek kontatu ziola, Frantziako eta Espainiako errege infantak ezkondu ziren egun berean, hain zuzen ere, nola behin batean arrain saltzaile baten saskitik itzuri zen karramarro bat, eta nola senar emazte batzuen kakontzian ezkutatu zen; eta iritsi zen gaua, etorri zitzaion emaztekiari kaka egiteko gogoa, joan zen aulkirat, paratu zen aulkiaren gainean, hasi zen bere egitekoa egiten... eta bat batean, ... " Lasai, maiteño, berehala laxatuko dizut hori, zeren hatsa egoztea baita sekeretua eta kontu honen gorabehera guztia"; eta hartu zuen senarrak hatsa, hurbildu zituen ezpainak istripua izan zen lekurat, egozten hasi zen hatsa karramarroa uxatzeko eta ohiltzeko esperantzarekin, baina orduan, ai!, senarrak oihuka eta oihuka ekin zion, zeren karramarroak bertze hankarekin senarraren goiko ezpainetarik bati heldu baitzion; eta sehiak hura ikusi zuen, eta guraizeak ekarri zituen; eta ebaki zion karramarroari hanka bat, ebaki zion bertzea, eta hala erdietsi zuten senar emazteek azkenean karramarro izugarri hartaz libratzea.
‎Okerragoa izanen zen, baldin, jaun dukeak erran bezala, gutako norbaiti zeraren zereko zeretik zera... gertatu izan balitzaio —eta, irri egiten zuelarik, segitu zuen—: Gainerat, sekeretutxo bat kontatuko dizut: aspaldi nenbilen gerritik libra pare bat koipe soberan nuelako ustean, eta atzokoak ez zidan kalterik eginen...
‎—Zergatik ez dit berorrek kontu zaharren bat kontatzen, aitona?
‎Ez litzateke ezinezkoa izango gauzak nola gertatu ziren zehatz mehatz adieraztea, kronologia deitzen den hori eskrupulosoki errespetatuz, saihesbideak ekidinez, oroimenak eskaintzen dizkizun hutsuneak eta babesak alde batera utziz; ez litzateke, ez, batere zaila izango, eta agian horrela jokatu litza  teke, erarik zuhurrenean ez ezik ortodoxoenean ere. Baina honako istorio hau ez da kronika poliziako bat edo biografia baten kontatze soil hotza, eta narrazio honek halako intentziorik ez duenez eta benetako intentzioaz ez dugu hemen ezer esango, irakurle zolia ez iraintzearren batik bat, barkatuko zaigu xehetasun kronologikoetan ezen ez oroimenak agintzen dizkigun pasarteetan nahiz gertakarietan, edota istorioaren garapenarekin (eta egiarekin, beraz) zerikusirik izan zezakeen txikikerietan estuegi ibili ez bagara; eta...
‎Ni, behinik behin, maniobra zakar batean esnatu naiz, furgonetako isiltasunean Dan gidaria Idoia kopilotua beste nafarra elkarrizketatzen ari zela. Imajina nezakeen bezala, luze gabe euskal afera ekarri du hizpidera eta Idoiak, abilezia handiz (ezagun du bera ere aspertua dagoela gai bakarraz min  tzatu beharraz), niri barregarria egin zaidan txantxa bat kontatuz moztu nahi izan du:
‎Kroaziarrarekin bazkaltzen ari nintzen batean kontatu zidan bere bizitza. Jugoslaviatik hanka egin beharra izan omen zuen, Alemaniako Armadako SSetakoa izan zelako.
‎Mundu propioa, mundu apartea da kartzela. Liburutxo batean kontatzeko baino historia txiki gehiago emango lituzke presondegiko edozein egonaldik, eta zer esanik ez egonaldi luze batek. Etxe modu hauetan urte batzuk daramatzagunok ere harritu egiten gara denbora gehiago daramatenen historiak entzunez.
2001
‎Esaten digute politizatzen dugula, baina zenbat euskaltzale ez abertzale daude euskararen alde egiteko prest? Esku batez konta daitezke".
‎" Garizuma". Baina... hasiera hasieran, parabola antzeko bat kontatzen zuen. Hauxe:
‎Beno, ni beti nago idatzi ezinaren eta idaztearen abenturaren inguruan idazten. Eta batzuetan gudariek beren gerra bere historia, azken batean kontatzeko dituzten zailtasunak agertzen ditut. " Marcel Martinen aitatasun ukatua" n, berriz, alderantzizkoa da, Joe Costelok bere historia erakargarria gertatzeko erabiltzen dituen teknikak agertzen baititut...
‎Baietz uste dut. Korapiloz korapilo, bukaeran, korapilo horiek askatzen joan ahala, nolabait istorio bat kontatzen da.
‎Kronika gogorrak kontatu dizkiote Roseti orain arte argitaratu dituzten liburuen protagonistek: makien garaiko istorioak, Stalingradon" Dibisio urdina" rekin egondakoenak, Frantzian erresistentziarekin jardun zuen baten gorabeherak, apaiz izandako batek kontatutako istorio «intimo» eta delikatuak..." Honetara jartzen den laurogeita hamar urteko aitona besaulkian eserita ikusi eta harritu egiten naiz, baina kontua da istorio mordoa dutela kontatzeko, eta oso polita da hori jasotzea. Nik neuk nire biografia idatzi nuenean emozioz beteriko asteak igaro nituen, guztia oroituz eta berriz biziz...
‎Wolf Rila zuzendari ingelesak Midwich herrixka aukeratu zuen zientzia fikziozko istorio beldurgarri bat kontatzeko, filmatu zuenean ez zekien zer nolako eragina izan zezakeen Bermeoko bi zinemazalerengan. Zineklub batean ikusitako pelikula hark eman zien ideia, botere extralurtarrak dituzten ile horidun umeak bezala, ideia hura egia bilakatzen saiatu... eta lortu ere egin zuten.
‎Arrandegiko txandan, itsaskarien begirada larri eta hoztuari ez erreparatzeagatik, zer suma jarri nintzenean, behin lehorreko batek kontatutako pasadizoa berritu nuen.
‎Erakunde ezkertiarretan eta eremu hauek nahiko ahaztuak daude, badirudi ezin direla Latinoamerikatik eta Mendebaldeko Saharatik haratago joan. Bestetik, gustatuko litzaidake jakitea Espainiako Atzerri Ministerioan zein espezializazio mailako adituak dituzten, eta gertakizun bat kontatuko dut esaten dudana zergatik esaten dudan uler dadin. Irango Kurdistango pertsona batek elkarrizketa bat izan zuen Ministerioko eremu hartarako arduradunarekin.
‎Baina, oraingoan ere, R. Saizarbitoriaren helbururik behinena ez da historia bat kontatzea soilik izan, bere nobelagintzan ezaguna zaigun estrategia narratiboaz baliatuz (ik. Hamaika pauso), hasieratik bertatik irakurleok jakitun baikara bertan kontatzen den istorioaren amaieraz.
‎testuak berak kontatzen digun istorio edo edukia, FABULA, eta istorio hori kontatua dagoen modu berezia, INTRIGA, Todorov ek 1965eko itzulpenean" Sjuzet" hitzaz izendatzen duena. Geroago, testua narraziozkoa izan dadin narratzaile batek kontatua egon behar duela kontuan hartuz, Frantziako kritikari estrukturalistek banaketa horretan ahanzten zuten hirugarren alderdia gehitu dute, TESTUAren alderdia, hain justu.
‎Istorio bat kontatzeko zein euskailu baliatzen den bost axola dit: edozein da aproposa baldin eta istorioak merezi badu.
‎Erdi Aroko euskal istorio hiritar bat kontatu nahiko banu, zein hiri hautatuko nukehorretarako. Hauta nezake Tutera.
‎Erdi Aroko euskal istorio bat kontatu nahiko banu, hauta nezake, kokagunemoduan, Donibane Garazi. Edo Uxue.
‎Nola lor dezaket antzina bateko istorio bat kontatzea, irakurleak kontakizuneko hizkera arbuiatu gabe. Izan ere, hizkeraren sinesgarritasunak bi mutur baztergarri baititu:
‎L. Educationsentimentale nobelan desagertu egin zen erabat abentura. Nobela horretan erabatdesagertu zen intriga; ordura arteko nobelaren bizkarrezurra zen istorioa (nobelakzerbait kontatzen bazuen, istorio bat kontatzen baitzuen), ito egin da nobelahorretan. L. Education sentimentale horretatixe garatu ziren, naturalismoareneskola?
‎Putakeria ez, enpresako lanpostuen behin behineko berregituraketa, argitu zion Anartzek berak duela bi egun kasualitatez kalean topo egin zutenean. Irribarre ironiko batekin kontatu zizkion Tasiori enpresako nagusiak kontratua ez berritzeko eman zizkion arrazoiak: merkatua oso lehiakorra zela+ marjinak estuak+ koreanoen konpetentzia itzela+ laguntza nahikorik ez sektorearentzat... eta horregatik → Produktibitate tasa oso gertutik zaindu beharra zegoela, berak langile guztiak finko egin nahiko lituzkeela, noski, BAINA legeak enpresariekin kontatu gabe eginak zeudela tamalez, horren erru guztia Gobernuarena zela eta bla eta bla eta bla bla bla.
‎Auskalo zer egin dioten. Txiste bat kontatuko zioten beharbada denbora pixka bat emateko. Ez dakit.
‎Agure zahar bat da Lucas, gorputzez makal egoteaz gain burua nahastuta daukana, eleberriak aurrera egin ahala gero eta nahastuago. Eromen prozesu bat kontatzen zaigu, bere izugarrian gozoa, edo bere gozoan izugarria. Eta kontagaiarekin batera doa kontamodua ere, tarteka atzera aurrera baitabil istorioa, denboraren markak galduta eta logikaren arauak apurtuta, nahiz oro har eta sigi sagaka kontakizunak aurrera egin.
‎Kafetxoa kea dariola ekarri eta ipuin bat kontatuko omen dit.
‎‘Ipuin kiowa bat kontatuko dizut.’
‎Eta bat kontatuko dizu:
‎John Masefieldek, bere edanean, txiste hori beltz bat kontatuko dizula esango dizu.
‎Ipuinak kontatzea umekeria dela pentsatuko duzulakoan seguru asko, oroipen okerren batek ekarritako argiari fffu egite hori ere umekeria nahiko absurdoa izan delakoan, ez da ausartuko zure gelara itzuli eta ipuin bat kontatu behar dizula esaten...
‎Batzuetan, guk kopiatzen genuen artean berak ipuin bat kontatzen zigun:
‎Hamargarren mendean? Duela mila urte, beraz, eta ez da erraz Ataunen bertan ere mila urteren buruan gauza bat kontatu den bezala zehatz eta mehatz gordetzea.
‎Etxepareren kartzelaldia hizpidera dakarrenean, Espainiako gerraren ondoren berak sufritu zuen kartzelaldi luzeaz ere ari da. Film batean kontatutako gerrak aitzakia ematen dio gerraz pentsatzen duena zehazteko: " Eta, halaz guztiz ere, badu gerrak, bere zoramen itsuan, bestek ez duenik.
‎Euskal poeta gazteak egun idazten ari diren poemetan ere (Urtzi Urrutikoetxea, Jon Benito, Kemen Lertxundi) suma daiteke aurreko belaunaldietakoen espektatiben zapuzketa. Balizko mundu bat kontatu diegu eta mundu erreala ez da margoztutakoa bezalakoa. Indarkeria politikoaren erromantizismoa entzun dute etxean (gurasoek grisen aurretik korrika aritzen zireneko hura) eta kalean ikusten duten bortizkeria politikoa ez da, dagoeneko, batere erromantikoa.
Batek kontatzen zuen bezpera gauean, hedexuriak etorri artean, norbait egon zela bere biziaren arriskuan Nafarroa karrikaren erdian etzanik. Mokofin baten irria ebaki nuen bortitz orduan.
2002
‎Rolland Petit hautatu nuen batez ere izugarri gustatzen zitzaidalako bere errepertorioa. Bere balet guztiek istorio bat kontatzen zuten. Victorrekin gauza abstraktuagoak egiten genituen eta balet laburrak ziren.
‎" Hau antzerkia da, eta hortaz, entretenitzeko eginda dago batez ere. Hunkigarria den istorio bat kontatu nahi izan dugu baina dramatikotasun handirik gabe", dio Tessa Andonegik. Amaiera zoriontsua duten istorio horietakoa da Adosen azken antzezlana, nahiz eta aukeren atea zabalik uzten den pertsonaien etorkizuna zein izan daitekeen iragarri gabe.
‎Elkarren artean bilduz ondo pasatzeko aukera paregabea eskaintzen die haurrei Antton Irusta irakasle, idazle eta ipuin kontalariak «Autu mautuan» izenburua duen liburu honetan. Adibidez, biriken indar guziz kantuan aritzeko aukera, arin arin irakurtzeko espreski eginak diren aho korapiloak ikastekoa, adineko euskaldunek bere harridura, poza edo haserrea adierazteko noiznahi esaten dituzten hitz bereziak eta norbaiti deitzeko edo haren arreta eskatzeko erabiltzen dituzten interjekzioak; ipuin bat kontatzeko orduan hasiera gisa erabiltzen diren esaerak eta borobil bukatzeko amaierak; ipuin ziklikoak eta etiologikoak nolakoak diren, euskara jatorretik jasotako esamolde eta bitxikeriak, eta beste hamaika gauzatxo.
‎«Bilbao: Lauaxeta, tiros y besos» lanak, berriz, 1936ko gerra garaian kokaturiko amodio istorio bat kontatzen du, eta lehen aldiz irakurri ahal izango da.
‎ARE GEHIAGO, beraien bizitzaren hasieratik beste aktoreen antzezpenak ikustearen plazerra edota istorio bat kontatu edo aurkezteko gaitasuna garatu dezakete.
‎Hasteko, prozesu hori egunez egun elkarrekin epaitu dugu. Bigarrenik, beharrezkoa bada egoeraren batean edo instituzio batean nazionalista ez den indar batekin kontatu behar baldin bada, egin egin da. Nola ez dugu esango hori?
‎Batetik, J. A. Arrietaren Abuztuaren 15eko bazkalondoa; A. Urretabizkaiaren Zergatik, Panpox, bestetik. Ondoren adieraziko dugunez, bi eleberriak dira aipagarriak konta teknika modernoen erabileragatik, baina horretaz gain, bietan istorio bat kontatzen zaigu, dela bazkalondo batean oroitzen diren bizitza pasarteek osatzen dutena, dela ama abandonatu baten egunerokotasun hitsa iradokitzen diguna. Orduz geroztik, euskal eleberriaren ibilbidea izugarri aberastuz joan da, tipologia askotarikoen eskaintza ugaritu delarik.
‎Eta subjektibotasunaz mintzo garenez, esan dezagun hauxe dela, hain justu, azken hamarkadetako eleberrigintzaren ezaugarri funtsezkoenetakoa inguruko literatur tradizioetan. Aurreko puntuan adierazi dugun moduan, bere ni an sakondu nahi duen narratzailearen ahotsa gailendu da eleberrietan, bere izatea, arazo moralak, ezinegonak... narratzaile pertsonaia baten bidez kontatzen dizkiguten eleberriak. Horregatik mintzo zen J. C. Mainer 1996an" literaturaren pribatizazioaz", barrurantz begiratzen dutelako gaurko eleberrigileek.
‎Baina nobela honek bere protagonista istorio bat kontatzen nola saiatzen den adierazten duela esatea nobelak diskurtsoari dagokionez agertzen duen konplexutasun narratiboa ahaztea litzateke. Hari egitura horren guztiaren gainetik, narratzaile estradiegetiko bat aurkezten digu nobelak, nobelaren garapena kontrolatzeaz gain iritzia eman eta are gertakariak aurreratu ere egiten dituena irakurleari etengabe keinuak eginez.
‎Mikel Antzak Miranderen Haur besoetakoa eleberriaren egokitze sozial eta ez hain aristokratikotzat jo zuen Bai... baina ez (1986). Bertan, gizarte arauen mugak gainditzen dituen amodiozko istorio bat kontatzen zaigu. Eleberria Franz protagonistari dagokion planoarekin hasten da, eta, hirugarren pertsona" voyeur" batean, pertsonaia honen bizitza eta izakera hitsa deskribatzen zaizkigu orainaldian.
‎Hiri ingurune batean kokatutako istorioa dugu, beraz, bakardadeaz, amodioaz, sexua bizitzeko moduez... mintzo zaiguna. Barrokismo oro saihesten duen estilo batean kontatua da eta pertsonaia sekundarioen solasaldiak modu modernoan (modernistan) transkribatzen dira, ahozko solasak inongo akotaziorik gabe adieraziz. Baina ororen gainetik, narratzailearen begiak iragazten du eleberriko unibertso guztia.
‎Agur, Euzkadi (Susa, 2000) dugu Juan Luis Zabalaren azken eleberria. Hasieratik harritzen gaituen istorio bat kontatzen da bertan: demagun 1997ko ekainean gaudela eta bat batean Estepan Urkiaga," Lauaxeta", fusilatu zutenetik 60 urte paseak direnean, berpiztu egiten dela bizion mundura itzuliz.
‎Bertan, eleberrigintza klasikoaren helburu funtsezkoenetakoa egiten du bere egileak: istorio bat kontatzearena. Eta istorio hori hurrenkera kronologikoa errespetatuz edo irakurleari etengabeko ohar eta iruzkin metanarratiboak eskainiz kontatzen da.
‎Horretarako, asperdura hori iradokitzeko, genero beltza eta absurdoa uztartu zituen liburu honetako ipuinetan. Pinta, Niña eta Santamaria itsasontzietan gertaturiko hilketa makabro bat kontatuz, Robinson Crusoeren" egia" narratuz... liburuko ipuinek harritu eta aztoratu egiten gaituzte. Futbolari baten azken agindu asaldagarriak betetzen dituen iloba, Capoteren liburu famatuaren ildotik telefonoak ehizatzen dituen pertsonaia zoroa, errusiar erruletan diharduten lagun nolotilzaleak, su itzalgailu bildumaria... horiek dira Telefono kaiolatua liburuko izaki bitxiak.
‎Lan honetan birritan aipatu ditugu merkatuak agintzen duen garaiotan generozko eleberrigintzak izan duen igoera eta garrantzia. Polizi, umore, amodio edo zientzia fikziozko eleberrietan, irakurlea entretenitu egin nahi da, istorio bat kontatuz, haren ardura eta atentzioa bereganatu. Uste dut beharrezkoa litzakeela gurean eleberrigintza mota horiek azken hamarkadetan izan duten igoera aztertzea eta irakurleen artean izan duten harrera onaren berri ere ematea.
‎Talde honetan sartuko genituzke, besteren artean, Joxemari Iturralderen Nafarroako artizarra, Edorta Jimenezen Azken fusila (1993) eta Baleen berbaroa (1997), Andolin Eguzkitzaren Herioaren itzalpeetan (Elkar, 1999), Andoni Egañaren Pausoa noiz luzatu (Alberdania, 1999), Xabier Montoiaren Hezur gabeko hilak (Susa, 1999) edo Inazio Mujika Iraolaren Gerezi denbora (Alberdania, 1999). Azken honetan, esaterako, Gerezi denbora eleberri laburrean, Alberto Onandiaren oroitzapenliburua abiapuntutzat hartuta, gertakari harrigarri bat kontatu du, maisutasunez, I. Mujika Iraolak: anarkista talde batek artzapezpiku bat askatzeko egiten duen bidaiarena.
‎Eta hirugarren fasean, telefonoan bezala, aurretik ez dakiten lan bat, galderanagusiarekin harremana izaten du, batzuetan gaia da oinarria eta besteetan testu era; adibidez, eguneko efemerideak emanda, gertaera historiko bat kontatu, EuskalHerrian dauden desberdintasun klimatologikoak, jokoak edo denbora pasak...Estrategiak aktibatu behar ditu, aurrekoan prestatu duen lan hori honetaraekartzeko, ikasi dituen mekanismoak bat batean aktibatzeko. Ekintzek eginkizunbat edukitzea garrantzitsua iruditzen zaigu, ikasleek helburu bat izan behar dutezati honetarako.
‎Afalostean herrikotabernetara joateko asmoa zeukaten. Azkenean denak geratu ziren entzuten.Bukatzean, ipuinak kontatu zituen laugarren urratseko ikasleari beste bat kontatzeko eskatu zioten entzuleek. Gero, entzuleek euren borondatez parte hartzea erabakizuten:
‎Les liaisons dangereuses(. Harreman arriskutsuak?) izeneko nobelan, Choderlos de Laclos autoreak iritzi publikoaren kontzeptua aipatzen du modu argian. Emakume eta andereño baten arteko harreman epistolar bat kontatzen du autore frantsesak. Emakumeak maitalea baztertzeko aholkatzen dio andereñoari, gizona oso izen txarrekoa baita.
‎Gezurra, beraz, ezagutzaren eta diskurtsoaren arteko urruntzea edo desadostasuna da; ez egitate/ gertaeren eta diskurtsoaren artekoa. Egitate bati buruz kontatzen duena, baldin eta kontatzen ari den modu berean ulertzen badu, diskurtsoan igorleak bere egia dio, kasurik onenean errealaren transmisio zuzena, eta txarrenean, pertzeptzio okerra.
‎Egitate baten lekuko izatea, haren lehen eskuko irudikapenaren jabe izatea da, ez besterik. Egitate bat kontatzea, eraikia izan den errealitateari buruz berba egitea da. Egitatea berben, soinuen eta irudien bidez kontatzea da informatzea; kontakizuna da informazioa, inola ere ez egitatea.
‎Lagun batek kontatu zidan. Uda batez, Bilboko egunkari batean lanean ziharduela (orduka zebilen, erdi kontratatu edo erdi bekadun, horixe baita profesioan hasteko erritu iniziatiko mingarria?), mutil gazte bat kontratatu zuten kultura kronikak idazteko, beste kazetariren baten ordez aritzeko, nonbait.
‎Urrezko astoa edo Metamorfosiak izenekin ezagutzen dugun liburuan, Luzio gaztea asto bihurtzen da magia zaletasunak bultzatuta edabe bat edanez eta asto horren ibilaldiak kontatzen dira, lehen pertsonan. Pasarte ezagunena Eros eta Psikerena da, atso batek bahitua izan den neskatxa bati kontatzen dion ipuina. Azkenean arrosak jaten ditu astoak Isis jainkosaren erromesaldi batean eta, berriro gizon bihurturik, jainkosaren apaiz bihurtzen da.
‎Arratsaldeko une bakar batean, haurrek “ipuin kontalariak” entzuteko denbora izaten dute. Azaltzen dutenez, “historia bat kontatzeko ez da ezagutza berezirik behar, baizik eta interesa, konpromisoa eta haurrak une batez non dauden ahaztarazi nahi izatea”, azaltzen dute. Alde horretatik, honako hau diote:
‎Idoia bere emaztea, aldiz, nahiko idorra eta isila zen. Ez zuen senarraren umorea gustuko eta, istorio irringarri bat kondatzen hasi orduko, begirada gaizto bat zuzentzen zion isilarazi arte.
‎–oihukatu zien– Iepa. Gauza bat kontatu behar dizuet. Bueno, bi gauza –eskuak buru atzean jarri eta gorputza luzatu zuen– Bat:
‎–Loiolako santutegiko apaiz zahar batek kontatu zidaan.
‎Euskal Herritik Parisera, azken bitxikeria bat kontatzera: Parisen egunero 20.000 kilo zakur kaka biltzen omen da.
‎–Nahi baduzu, txiste bat kontatuko dizut...
‎–Sekretu bat kontatuko dizut. Baina zin egin behar didazu ez diozula inori esango.
‎Bazkalondoren, egongelako sofan eseri ginen. Gure arteko giroa aldatzeko edo, txiste bat kontatu nion. Adaptazio eta guzti, jakina, kutsu erreala izan zezan:
‎Medikukideek ezagutzen ninduten, eta bazekiten txiste kontalari trebea izan nintekeela, hainbatetan. Haiek eskatuta, bat kontatu nien. Gero, haien emazteak berotu zitzaizkidan, baita Bayerko ordezkarienak ere, beste bat, beste bat...
‎Hantxe igartzen nuen nik, adibidez, bihotzaren hondorik hondoenean, Leireganako erruki iturria... baita erruki uholdeak ere handik sortzen, odol kolpeka, lotarakoan, batez ere: ipuin labur bat kontatu eta disko bat ipinita gero, begiak ixten zituenean, Yehudi Menuhinen biolinak interpretatutako Brahmsen sehaska kantaren konpasean.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
bat 2.208 (14,54)
Lehen forma
bat 1.474 (9,70)
batek 285 (1,88)
batean 207 (1,36)
bati 81 (0,53)
batekin 34 (0,22)
baten 22 (0,14)
batera 22 (0,14)
batetik 20 (0,13)
batez 20 (0,13)
baten bidez 9 (0,06)
batena 6 (0,04)
bati buruz 6 (0,04)
Bat 4 (0,03)
Batek 3 (0,02)
batak 2 (0,01)
baten aurrean 2 (0,01)
baten gisan 2 (0,01)
Batean 1 (0,01)
Bati 1 (0,01)
bata 1 (0,01)
baten arabera 1 (0,01)
baten barruan 1 (0,01)
baten gisara 1 (0,01)
baten ondoren 1 (0,01)
baten ostean 1 (0,01)
baten truke 1 (0,01)
Argitaratzailea
ELKAR 581 (3,82)
Berria 228 (1,50)
Alberdania 156 (1,03)
Argia 150 (0,99)
Booktegi 131 (0,86)
Pamiela 116 (0,76)
Susa 109 (0,72)
Open Data Euskadi 97 (0,64)
Labayru 47 (0,31)
Goenkale 46 (0,30)
UEU 42 (0,28)
Herria - Euskal astekaria 38 (0,25)
Euskaltzaindia - Liburuak 37 (0,24)
Jakin 30 (0,20)
Ikas 27 (0,18)
Consumer 26 (0,17)
goiena.eus 24 (0,16)
Urola kostako GUKA 23 (0,15)
Hitza 20 (0,13)
EITB - Sarea 19 (0,13)
Maiatz liburuak 18 (0,12)
Erlea 17 (0,11)
Ikaselkar 14 (0,09)
alea.eus 14 (0,09)
Guaixe 12 (0,08)
ETB serieak 11 (0,07)
uriola.eus 11 (0,07)
Elhuyar Zientzia eta Teknologia 10 (0,07)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 10 (0,07)
Anboto 10 (0,07)
Bertsolari aldizkaria 10 (0,07)
Uztaro 9 (0,06)
Noaua 9 (0,06)
Karmel aldizkaria 7 (0,05)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 7 (0,05)
erran.eus 7 (0,05)
aiaraldea.eus 7 (0,05)
barren.eus 7 (0,05)
Euskaltzaindia - EHU 6 (0,04)
Zarauzko hitza 6 (0,04)
Karmel Argitaletxea 5 (0,03)
Aldiri 5 (0,03)
hiruka 4 (0,03)
Txintxarri 4 (0,03)
Bilbao Bizkaia Kutxa Fundazioa - Euskaltzaindia 3 (0,02)
LANEKI 3 (0,02)
Uztarria 3 (0,02)
aiurri.eus 3 (0,02)
Jakin liburuak 3 (0,02)
Amezti 3 (0,02)
Euskaltzaindia - Iruñeko Komunikabideak Fundazioa 3 (0,02)
Euskaltzaindia - Sarea 2 (0,01)
ETB marrazki bizidunak 2 (0,01)
aikor.eus 2 (0,01)
Euskalerria irratia 2 (0,01)
plaentxia.eus 2 (0,01)
Euskaltzaindia – Sü Azia 2 (0,01)
Aizu! 1 (0,01)
HABE 1 (0,01)
Chiloé 1 (0,01)
ETB dokumentalak 1 (0,01)
Kondaira 1 (0,01)
Orain 1 (0,01)
begitu.eus 1 (0,01)
Maxixatzen 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
bat kontatu behar 85 (0,56)
bat kontatu nahi 74 (0,49)
bat kontatu ari 51 (0,34)
bat kontatu hasi 36 (0,24)
bat kontatu ezan 25 (0,16)
bat kontatu eskatu 14 (0,09)
bat kontatu ez 13 (0,09)
bat kontatu egon 11 (0,07)
bat kontatu joan 10 (0,07)
bat kontatu ahal 9 (0,06)
bat kontatu ukan 9 (0,06)
bat kontatu bezala 6 (0,04)
bat kontatu ekin 6 (0,04)
bat kontatu ere 6 (0,04)
bat kontatu aukera 5 (0,03)
bat kontatu baino 5 (0,03)
bat kontatu egin 5 (0,03)
bat kontatu ipuin 5 (0,03)
bat kontatu istorio 5 (0,03)
bat kontatu bai 4 (0,03)
bat kontatu gogo 4 (0,03)
bat kontatu jakin 4 (0,03)
bat kontatu ohi 4 (0,03)
bat kontatu ote 4 (0,03)
bat kontatu pasadizo 4 (0,03)
bat kontatu entzun 3 (0,02)
bat kontatu erabili 3 (0,02)
bat kontatu etorri 3 (0,02)
bat kontatu ezin 3 (0,02)
bat kontatu ibili 3 (0,02)
bat kontatu jarraitu 3 (0,02)
bat kontatu nola 3 (0,02)
bat kontatu omen 3 (0,02)
bat kontatu premia 3 (0,02)
bat kontatu al 2 (0,01)
bat kontatu animatu 2 (0,01)
bat kontatu aritu 2 (0,01)
bat kontatu asmo 2 (0,01)
bat kontatu balio 2 (0,01)
bat kontatu bitarteko 2 (0,01)
bat kontatu erabaki 2 (0,01)
bat kontatu filmatu 2 (0,01)
bat kontatu gauza 2 (0,01)
bat kontatu helburu 2 (0,01)
bat kontatu lortu 2 (0,01)
bat kontatu modu 2 (0,01)
bat kontatu narrazio 2 (0,01)
bat kontatu ordu 2 (0,01)
bat kontatu orduan 2 (0,01)
bat kontatu saiatu 2 (0,01)
bat kontatu utzi 2 (0,01)
bat kontatu ' 1 (0,01)
bat kontatu adibide 1 (0,01)
bat kontatu ahala 1 (0,01)
bat kontatu ahalegin 1 (0,01)
bat kontatu ahalegindu 1 (0,01)
bat kontatu ahalmen 1 (0,01)
bat kontatu aholkatu 1 (0,01)
bat kontatu aitzakia 1 (0,01)
bat kontatu akordatu 1 (0,01)
bat kontatu aldi 1 (0,01)
bat kontatu aski 1 (0,01)
bat kontatu asko 1 (0,01)
bat kontatu asmatu 1 (0,01)
bat kontatu aspaldiko 1 (0,01)
bat kontatu asti 1 (0,01)
bat kontatu atera 1 (0,01)
bat kontatu atsegin 1 (0,01)
bat kontatu baimen 1 (0,01)
bat kontatu baina 1 (0,01)
bat kontatu bakoitz 1 (0,01)
bat kontatu barik 1 (0,01)
bat kontatu beharrean 1 (0,01)
bat kontatu behintzat 1 (0,01)
bat kontatu benetako 1 (0,01)
bat kontatu bera 1 (0,01)
bat kontatu berdin 1 (0,01)
bat kontatu berri 1 (0,01)
bat kontatu beste 1 (0,01)
bat kontatu bezain 1 (0,01)
bat kontatu bi 1 (0,01)
bat kontatu bide 1 (0,01)
bat kontatu Satrustegi 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia