Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.553

2003
‎J. Álvarez Junco historialariak (2001: 134 eta bereziki 135 orr), antzeko kasua aipatzen du Espainiari dagokionez : espainiar herritarrei ere, Aro Garaikideko gerra batean (Napoleonen aurkako gerran) aitortu zitzaien protagonismo politikoa eta zehazkiago subjektu nazional izaera.
‎363). Halako zerbait egon arren , guri bereizketa biribilegia iruditzen zaigu, zeren XIX. mendetik aurrera, gehiago edo gutxiago, talde politiko guztiek kontatu behar baitzuten masekin, eta beraz denei interesatzen zitzaien mito kolektibo mobilizatzaileak erabiltzea, baita karlistei ere. Eta zentzu horretan, euskal karlisten kasuan, erromatarrei aurre egiten zieten euskaldunak aipatzen dituen bertsoa, bakana izan arren, adierazgarria iruditzen zaigu:
‎Beraz nolabaiteko ikasketadun bertsolariek egindako historia aiputxo pare bat baino ez ditugu aurkitu. Historia dibulgatuaren hastapen hastapenetan gaude . Transmisio mekanismo gisa ohiko historia liburuak barik bertsoak erabiltzeak ere, maila herrikoian mugitzen garela erakusten du.
‎Gipuzkoako euskal idazle zaharren artean apaiza izan ez zen bakarra dugu. Etxe eta hezkuntza on xamarrekoa zela dirudi, baina bidelapur gisa ibili omen zen eta gartzelan egon . Geroago Gipuzkoako Probintziaren zerbitzura zerga biltzaile bihurtu zen.
‎66 Egilea Iturriaga dela Zavalak iradokitzen du, nahiz ez dagoen guztiz frogaturik (Zavala, 1992: 344,353).
‎Guztiz asco eta chit gogoangarriac dira, gure guraso ernai azcarrac itsasoz ta leorrez eguindaco azaña andiac, beren seme languille prestuac itsu ta gor arquitcen badira ere, norc arguitaratu ezdutelaco beren jaiotzaco itzcuntz Euscarazco garbian. [...] Guipuzcoaco necazari ondraduai leguez ta bidez zor ziozcaten gauza balio andico oec ondo adierazteco, nai ta naizcoa da, bada, bularrarequin batean mamatu izan zuten itzquera gozoan itzeguitea; bestela egon bearco dute beti barau gorrian[...] ¿ Nola aldateque, bada, Guipuzcoaco necatzalleac ondo aditutcea erdaraz esaten diran gauzac, baldin ezpadute itzcuntza bera icasi Greciatarrena baino gueiago? 68
‎Kondaira honen edukiei dagokionez , Antzinako Erregimeneko historiografia apologetiko eta probintzialaren ildoan kokatzen zen. Nolanahi ere bazekien Iztuetak iturri klasikoak errespetatzen, nahiz batzutan ez bereizi geroagoko biltzaileetatik edo iruzkinetatik, eta bere aldetik datuak erantsi.72 Hola, bere liburuan zehar Juan Martinez Zaldibiak XVI. mendean idatzitako Gipuzkoako historia, Larramendi, Astarloa, Erro, eta Espainiako Historiaren Erret Akademiak 1802an argitaraturiko Diccionario geográfico histórico a erabili zituen iturri gisa.
‎Era horretara, Iztuetak 511 orrialdetako liburua osatu zuen. Liburua hiru ataletan dago banaturik: lehenean Tubal Gipuzkoara nola heldu zen azaltzen da; bigarrenean Gipuzkoako (XIX. mendeko) geografia dakar:
‎Aipagarria da, amaitzeko, Guipuzcoaco condaira Iztueta hil ostean argitaratu zela, Ramon Gereka Probintziako idazkariaren eskua bitarteko82 Ezin zehaztu dezakegu ekimen indibidual gisa ala Gipuzkoako erakundeen eskari ofizial bati erantzunez jokatu zuen idazkariak. Nolanahi ere, kargu publiko batzuen artean bederen, historia euskaldunen artean sozializatzeko interesen bat egon bazegoela erakusten digu. Eta agian, Iztuetaren obra, bere adiskide Agustin Pascual Iturriagaren ekimenekin erlaziona daiteke, azken honek eskola elebidunak bultzatu eta euskara gaztelaniazko testuak prestatu baitzituen Gipuzkoako lehen hezkuntzarako83 Posible da, beraz, Iztueta, Iturriaga eta agian beste adiskide batzuen inguruan, eta akaso aginte guneetan kontaktu eta laguntzaren bat izanik, Gipuzkoan euskarazko narratiba historiografikoa eta didaktikoa sustatzen zuen produkzio gune txiki bat eratzea, mende bat lehenago Egiategik Zuberoan izan zezakeenaren antzekoa.
‎Aipagarria da, amaitzeko, Guipuzcoaco condaira Iztueta hil ostean argitaratu zela, Ramon Gereka Probintziako idazkariaren eskua bitarteko82 Ezin zehaztu dezakegu ekimen indibidual gisa ala Gipuzkoako erakundeen eskari ofizial bati erantzunez jokatu zuen idazkariak. Nolanahi ere, kargu publiko batzuen artean bederen, historia euskaldunen artean sozializatzeko interesen bat egon bazegoela erakusten digu. Eta agian, Iztuetaren obra, bere adiskide Agustin Pascual Iturriagaren ekimenekin erlaziona daiteke, azken honek eskola elebidunak bultzatu eta euskara gaztelaniazko testuak prestatu baitzituen Gipuzkoako lehen hezkuntzarako83 Posible da, beraz, Iztueta, Iturriaga eta agian beste adiskide batzuen inguruan, eta akaso aginte guneetan kontaktu eta laguntzaren bat izanik, Gipuzkoan euskarazko narratiba historiografikoa eta didaktikoa sustatzen zuen produkzio gune txiki bat eratzea, mende bat lehenago Egiategik Zuberoan izan zezakeenaren antzekoa.
‎Alta, halakorik izan bazen, produkzio gune gisa ez bide zen finkatu eta indartu. Zehazki Iztuetaren kondairari dagokionez ez dakigu nolako oihartzuna izan zuen. Ziurrenik ez nabarmenegia.
‎Olerki luze hau, Koldo Mitxelenak zioenez, ez zen konposaketa epiko edo epopeia bat. Aitzitik herritarren usadio, bizimodu eta gertaeren hainbat xehetasun entretenigarriz osaturik zegoen . Alta, poemaren parte handi batean euskaldunen historia kontatzen zuen.
‎[Euskaldun haurrak] Urthe multzu egoten eskola handitan;/ Mihi arrotz cenbeitez ikhasi mintzatzen,/ Eskaraz yakin gabe kasic irakurtzen. / Izan direla franses erregue handiac/ Badakike condatzen hekien [eskolako umeen] mihiac;[...] Populu gucietan lurreco lehena/ Ecin yasan diteke gutien yakina:
‎Honek, Espainiako eta Frantziako eskolatze ereduen desberdintasuna erakusten digu: lehenean Estatu zentralak oraindik eratu gabe zeukan eskola nazionala (Moyano legearekin hasiko zuen 1857an), eta beraz ez zuen inolako historia ofizialik zabaltzen herritarren artean; Frantzian berriz, eskola nazionala, gorabeherekin baina martxan zegoen (Frantses Iraultza garaitik), eta Hiribarrenek salatzen zuenez, jada soma zitekeen bere eragin frantseslea.86 Beraz Iztuetak, Gipuzkoako historia probintzial ofiziala edo ofiziosoa herritar ikasi gabeen artean sozializatu nahi zuen bitartean, Hiribarrenek jada hedatzen ari zen frantses historia ofizialari beste historia bat kontrajarri nahi zion. Euskal historia eredu bat.
‎I. Kapitulua. Iberia? (Historiaurreari dagokiona ), II. kapitulua. Cantabria? (Antzinaroko gerrei dagokiena), III. kapitulua. Escal Herria?
‎(Historiaurreari dagokiona), II. kapitulua. Cantabria? (Antzinaroko gerrei dagokiena ), III. kapitulua. Escal Herria? (Antzinaroan hasi baina bereziki Erdi Aroan eta zehazki Nafarroako erreinuaren sorreratik 1512 urteko konkistara hedatzen dena, zazpi probintziak erreinuaren parte gisa batera tratatuz), IV. Kapitulua. Escal Herri bakhotcha?
‎Txema Larreak nazionalizazio prozesu horren testigantza zabala bildu du garaiko bertsoak aztertuz. Guri dagokigun historiografiaren aferan Kubako Gerra testuinguruan (urteetan), azaldutako bertso baten adibidea hartu diogu: –Pelayo ta Anfonso, k/ zituzten [mairuak] beldurtu/ danakin amaitzera/ oraintxe goaz gu?. 99 Beraz, bertsoen bidez, XIX. mendean herritarren artean zabaltzen ari zen euskal kontzientzia historikoa ez ezik, espainiar eta frantses kontzientzia historikoaren hedapena ere beha daiteke.
‎XIX. mendean, erdaraz, euskal iraganaren gaineko hiru diskurtso mota nagusi bereizi ziren: indarrean zegoen ordenamendu juridiko historikoarena (hots, foru erregimenarena), literatura historikoarena eta zientzia historikoena. Antzinako Erregimenean hiru diskurtsu mota hauek aski nahasiak ibili ziren, eta gerora ere elkar eragiten segitu dute.
‎Baina aski da atalburuak irakurtzea, lanaren xede katoliko militantea ikusteko: . Brahma, Vichnu eta Siba ez dire Yainco?,. Budda ezda yainco?,. Confucius ez da Yainco?... 101 Nalanahi ere lan bitxia da, zeren ikuspegi katoliko batetik arrisku gutxi zegoen euskaldunak halako erlijio exotiko eta urrunen batean, erortzeko?, eta beraz ez da oso agerikoa lan honen praktikotasuna. Susma daiteke Xahok ekarritako proposamen erlijioso berriei (Ekialdeko erlijioetan oinarrituriko sinkrestismoei) erantzun nahian otu zitzaiola Hiribarreni liburu hau idaztea (adibidez Xahok 1842an argitaratu zuen Philosophie des religions comparées lanari arrapostu emanez).
‎Bestelako historia erlijioso ohikoagoek arrakasta handiagoa izan bide zuten. Aurrena Frantzisko Ignazio Lardizabal() gipuzkoar apaizak argitaraturiko Testamentu Zarreco eta Berrico condaira aipatu beharra dago (Tolosa, 1855). Lapurdiko Larregik aurreko mendean bezala, Lardizabalek ere Royamont en frantsesezko lana euskaratu zuen.
‎Argi dagoena , historia erlijiosoen arrakasta da historia profanoekin alderatuz. Santuen bizitzak prosaz idatzi ziren, zabalkunde dezente lortu zuten herritarren artean, eta zenbait edizio ezagutu zituzten.
‎Euskarazko historiografia, laikoa? urrun zegoen oraindik maila horretatik. Izan ere, XIX. mendean herritarren protagonismo politikoa haziz joan zen arren (horren haritik euren ustezko euskal, espainiar edo frantses iraganaz aipatu ditugun aurreneko narratibatxo idatziak sortuz euskaraz), oraindik ere Antzinako Erregimeneko eskema sozialak ziren gailen; eta Eliza moduko botere eta produkzio gune sendoaren babespean heziketa erlijiosoa (eta beraz euskaraz idatzitako historia erlijiosoa) guztiz nagusi izan zen zibilaren aldean.
‎Leizarragak ez zuen historiografia lanik idatzi, baizik Testamentu Berria euskaratu (1571 urtean argitaratuz). Baina obra horren hitzaurrean ikus daitekeenez, bere pentsaera irekita zegoen arlo sozialeko gogoetara, arlo instituzionaletako auzietara, eta adi bere garaiko eta herrialdeko gertakarietara. Goihenetxeren hitzetan, Leizarraga, bere moduara, kontenporaneista bat zen.
‎Goihenetxeren arabera, hitzaurre horrek, hastapen gisa, identitate nazional aldi berean euskaldun eta nafar baten hazia izan zezakeen17 Batetik, Nafarroa Garaia galdu eta mende erdira idatzitako testu honetan, Satan esatean, akaso Gaztela katoliko eta usurpatzaileari egiten zitzaion erreferentzia, haren aurkako gerra proposatuz; eta beraz nafartasun militante bat erakutsiz. Ala, beharbada, Nafarroa Beherean kalbinismoaren aurka zeuden bertako zenbait jauntxo katolikoz ari zen, edozein kasutan inplizituko nafartasun eredu protestantea aldarrikatuz. Bestetik, Leizarragak. Heuscaldunac berce natione gucien artean ezgarela hain basa?
‎Bestetik, Leizarragak. Heuscaldunac berce natione gucien artean ezgarela hain basa? esatean bere burua euskaldun gisa agertu eta euskaldungoak egokitze kultural bat egin beharra (idazkerara heltzea) eskatzen zegoen , atzean ez geratzeko. Leizarragak kontzientzia bide zuen, maila idatzira igaro ezean, herri bat ahozko tradizioekin eta usadioekin soilik, ez zela gainerako nazio modernoen mailan geratzen, baizik azpirago, basati mailan.
‎Hazia diogu, zeren XVI. mendean ez zeuden identitate propioki nazionalak, egungo zentzuan. Orduko protoidentitate hark (protestante, nafar eta euskaldunak) Aro Berri osoan iraun izan balu, orduan bai, XIX. mendera heltzean akaso posible izango zen egiazko identitate nazional bilakatzea.
‎Zoritxarrez, euskarak ez zuen hainbesteko laguntzarik izan. Ez akademiarik, ez unibertsitaterik, ez printzeen ohiko egoitza zen Gorterik zegoen Nafarroa Beherean. Euskal Herria kulturalki marginala zen.
‎Errege erreginak, Europa osoan kultur sorkuntzaren gunea markatzen eta babesten zutenak, sekula ez ziren Euskal Herrian kokatu. Nafarroako errege erreginen Gortea, adibidez, Biarnon zegoen (eta bertan biarnesezko literatura sustatu zuten). Historiografikoki ere, nafar monarkia hark, bere interes geopolitikoen eta erreferentzia kultural nagusien araberako produkzioa bultzatu zuen; eta Nafarroa Behereko euskaldun protestanteen proiektua ez zen nagusi.
‎Eta ildo horretan, Joxe Azurmendi ikertzaileak, Hegoaldeko apologistak (Garibai, Poza, Etxabe,...) eta Iparraldeko euskal idazle humanistak (Sarako Eskolakoak eta haien ildokoak) bereizi ditu. Lehenek euskararen gaineko erdarazko narratiba zuten; bigarrenek euskarazko narratiba.23 Gure gaiari dagokion heinean bereizketa baliagarria da, euskarazko historiografiaren aurrekariak humanisten multzoan baitaude , beren euskarazko narratibetan. Idatzi ote zuten Sarako eskolakoek, Klaberiak eskatzen zuen moduan euskarazko narratiba historikorik?
‎Euskarazko narratiba bat sortzeko asmoan Leizarragaren oinordekoak izan arren, narratiba horren edukiei dagokionez , arras bestelako ikuspegia azaltzen zuten
‎Çu içan çara Echaus, mendi Pyrinioetan, Alduideco hegaletan, bethiere centinela, eta beguiraille beçala, iratçarriric dagoen iauregui eta gaztelu handi, eder, noble hartaco seme. Hango Bizcondeac eta seme guztiac içatu dira bethi ere, egundaiñoz guero, erreguez emplegatuac, estimatuac, fin eta leyal frogatuac.
‎Goihenetxeren ikerketaren arabera, Etxaus familia, hamarkada batzuk lehenago protestante izan zen susmoa dago . Baina Axularren testuan ustezko iragan hurbil horren alderantzizko historia kontatzen da.
‎ardatzak nafar monarkia eta protestantismoa barik Frantziako monarkia eta fede katolikoa dira. Ildo horretan, gure ustez, Iparraldeko humanista euskaltzaleen eta Hegoaldeko apologisten diskurtsoan erabateko paralelismoa dago : biak ere katoliko zintzo eta monarkia handi banari leial ageri dira (batzuk Espainietakoari, besteak Frantziakoari).
‎Gaztelako monarkian, eta haren orbitapean geratu ziren Hegoaldeko euskal herrialdeetan, gaztelania Erdi Arotik ari zen boterearen, zuzenbidearen, hezkuntzaren eta kulturaren hizkuntza bihurtzen. Eta Kontraerreforma heltzean gaztelania maila idatzian guztiz finkaturik zegoen , euskara ez izanik alternatiba. Aldiz Iparraldean, Aro Berriaren hasieran, frantsesa ez zen hain indartsua:
‎Aldiz Iparraldean, Aro Berriaren hasieran, frantsesa ez zen hain indartsua: jakintzaren hizkuntza latina zen, euskaraz bazegoen idatzizko tradiziotxo bat (Etxepare eta Leizarraga) eta zuzenbidean okzitaniera (Lapurdin eta Zuberoan) edo are gaztelania (Nafarroa Beherean) erabili izan ziren. Frantsesa zuzenbidearen eta administrazioaren hizkuntza berri gisa ari zen sartzen, baina oraindik oso jende gutxik zekien eta denbora zuen nagusitzeko.
‎Hola, Axularrek euskarari buruz zera aipatzen zuen: , badirudi ecen bertce hitzcuntça eta lengoaya comun guztiac bata bertcearequin nahasiac direla, Baiña euscara bere lehenbicico hastean eta garbitasunean dagoela .? 28 Eta Etxausi eskainitako hitzaurrean esaten zenez: –Çu içan çara, eta içanen çara, euscaldunen ohorea, habea, iabea, sostengua eta cantabres fina, naturala eta eguiazcoa? 29 [gure etzana]; eta aurrerago:
‎Gainera Etxaus bezalako euskaldun onak, kantabres finak, bere etorkiaren, bere arrazaren eta bere leinuaren ezaugarriei eusten zion denboran zehar. Goihenetxek dioen bezala, ikuspegi horretan garai historikoen bilakaera desagertu eta euskararen eta euskaldunen arketipo bat sortzen zen, Tubalen garaitik aldagaitza31 Axularrek ez zuen auzi hau gehiago landu, baina argi dago inplizituki diskurtso historiko kantabristarekin bat egiten zuela. Eta Iparraldean, laster ikusiko dugunez, ez zen bakarra izan.
‎Hortaz pentsa daiteke Iparraldeko euskaltzaleek, halanola Klaberiak bere bertsoekin, Hegoaldeko apologistak kritikatzean, euskalduntasuna erdaraz adierazteagatik egiten zutela, ez euskalduntasun hori kantabrismo gisa ulertzeagatik. Eta zentzu horretan, apologista vs. humanista bereizketa, ez legoke oso justifikaturik batzuen eta besteen diskurtsoen edukiei begiratuta, ezpabeze batzuk erdaraz eta Espainiari begira ziharduten heinean eta besteak euskaraz eta espreski euskaldunentzat narratiba bat sortu nahian. Hortaz, euskal idazle guztiak politikoki monarkia handi banatan eta antzeko diskurtsoekin txertatzen baziren ere, Iparraldekoek, narratiba autonomo bat (behintzat linguistikoki) garatu zuten, euskaldunei espreski zuzendua.
‎Diskurtso horretan, Goihenetxek dioen legez, euskarak historia jaten zuen: erudizioa eta zientzia historikoen metodoak erabili barik (iraganeko agirien azterketa), hizkuntzalaritzaren ildotik jotzen zen gehien bat (euskararen barne perfekzioa deskribatuz, Espainian zehar barreiaturik zeuden ustezko euskal toponimoak analizatuz...). Historia (eta aldaketa) baino gehiago, metahistori, edo Unamunoren terminua erabiliz, intrahistoria (aldaigaitza) planteatzen zen.
‎Izan ere, ordura arteko Hegoaldeko eliztarren euskararekiko jarrera oro har zabarrak (maiz erdaraz predikatuz edo are mordoilo nahaste batean), arriskuan jarri zuen euskaldun elebakarren adoktrinamendu eraginkorra. Kezka eliztar eta euskaltzale bikoitz horrekin, Larramendik Iparraldean zegoen euskal mugimendu literario (apal) aren antzekoa sortarazi nahi izan zuen Hego Euskal Herrian. Baita hein handiz lortu ere, bereziki jesuiten eta frantziskotarren artean bokazio euskaltzaleak piztuz:
‎Hori erakusten digute pastoralek. Antzespen herrikoi hauek (XVII. mendetik idatziz jasoak), jatorria Erdi Aroan zutela dirudi, Mendebaldeko Europan aski hedaturik zeuden drama liturgikoetan hain zuzen (frantsesez mystères deituriko haietan). Hego Euskal Herrian ere XVI XVII. mendeetan gisa honetako teatro lanen kasuak dokumentatu izan dira, baina nagusiki Iparraldean eta bereziki Zuberoan landu ziren, pastoral izena hartuz.
‎Ez kantabriar konturik, ez Tubal, ezta Zuberoa bertako iraganaren inguruko konturik ere. (Adierazgarria da, historiarekiko herritar euskaldunen, eta bereziki zuberotarren artean egon den ikuspegi aldaketa ikusteko, nola 1950 aldera arte itxaron behar izan den euskal historia gaiak pastoraletan nagusi bihurtzeko, istorio erlijiosoen eta Frantziako kondairen kaltetan, ordutik agertu baitira Etxahun koblakaria, Matalas, Santxo Azkarra, Agosti Xaho, Zumalakarregi, edo Agirre presidenta bezalako obrak.45)
‎Moret, F. Aleson, etab). Substratu etniko komuna hor zegoela aitortu arren, euskal erakunde bateratuen faltan, kontatzen zen historia, politikoa izan ohi zenez, markoa bakoitzaren Herrialdeak ezartzen zuen. Eta hori guztia gaztelaniaz.
‎Lan honek ere Iparraldeko nobleen estatusa euskal mitoen bidez defendatzen zuen, baina bide batez, tituluan esaten zen bezala, euskaldunen historia orokor baten sarrera izan nahi zuen (mugaren bi aldeak hartuz). Lan honek eta gisa honetako beste batzuk (Polvarel enak) euskal nobleziaren prerrogatibak defendatu nahi zituzten erregearen aurrean eta gora igotze bidean zegoen Hirugarren Estaturen aurrean.48 Historia hauek guztiak frantsesez idatzi ziren. Izan ere, Hegoaldeko apologiak bezala, Iparraldeko jauntxoen historia lanak ere monarkia osoari (kasu honetan Frantziari) zuzentzen zitzaizkion, ez espezifikoki euskaldun irakurlego bati.
‎euskaldunak hartzen zituen56 Zerabiltzan erreferentzia historikoak ere tradizio kantabristakoak ziren, eta labur labur izan arren han hemenka azaldu zituen. Adibidez, euskara. Espaiñia güzian, lehen mintzoa izanik, ta dierri [nazio] arrotzek mendietara baztererazirik, hirur mila urthe hetan dagoela hetan kokatürik, idatzi zuen.57
‎Txomin Peillenek, 1983an Egiategiren lehen liburua argitaratzeaz gain haren lanaren atal aurkituberri baten transkribapena egin du (2002 urtean). Oraindik argitaratu ez bada ere, transkribapena Filosofo Huskaldunaren Ekheia II izenburuaz Euskaltzaindiaren Azkue Bibliotekan dago ikusgai. 54 Ikus Peillen (1984:
‎Ikusi dugunez, XVIII. mende amaieran argitaraturiko Iparraldeko historia lan guztiak aristokraten babespean eta frantses hutsez egin ziren, interes jakin batzuk Frantzia baitan defendatzeko idatzi baitziren. Aldiz, Egiategik, euskarazko historia lan orokor bat idazteko izan zitzakeen arazo pertsonalez gain, zail izango zuen halako lan batentzat babesleak eta irakurleak aurkitzea.58 Beñat Oiharzabalek iradokitzen duenez, baliteke XVIII. mendean, zuberotar eliteko taldetxo baten artean, euskara latinaren edo frantsesaren pareko kultur hizkuntza bihurtzeko kezka egotea , hor kokatuz Egiategiren saioa.59 Baina dudarik gabe produkzio gune sozial gisa talde ahulegia izan zen.
‎XIX. mende hasieran euskaldunen artean egon zitekeen kontzientzia historikoaz, lekukotasun interesgarria utzi zuen Wilhelm von Humboldt prusiar hizkuntzalariak. Bere 1817 urteko liburu batean zioenez:
‎Garai hartako Europan, nekazarien eta beste klase apalen artean, gutxi izango ziren beren herrialdearen iraganaz (historia idatziak kontatzen zuen hartaz) berririk zutenak. Hezkuntza plan nazionalak oraindik hastapenetan egonik , eskola tradizionaletara joateko aukera zuten herritar urriek, irakurketa idazketa, oinarrizko aritmetika eta dotrina baino ez bide zuten ikasten, ez historiarik. Historia goi klaseentzako generoa zen.
‎Zeren erdaldun herritar apalentzat historia lanik ez produzitu arren, idatzi idazten ziren historia lanak erdaraz (goi klaseentat). Aldiz euskararen egoera diglosikoan, Euskal Herriko goi eta erdi klaseak erdaraz alfabetaturik zeudenez , euskaraz idaztekotan herritar apalentzat idazten zen, eta haientzat ez bazen historia lanik idazten, ez zen euskarazko historia lanik inorentzat idazten. Eta hola, euskarazko historiografiaren agerpena, historia gaiak herritar apalei begira idazteari loturik zegoen.
‎Aldiz euskararen egoera diglosikoan, Euskal Herriko goi eta erdi klaseak erdaraz alfabetaturik zeudenez, euskaraz idaztekotan herritar apalentzat idazten zen, eta haientzat ez bazen historia lanik idazten, ez zen euskarazko historia lanik inorentzat idazten. Eta hola, euskarazko historiografiaren agerpena, historia gaiak herritar apalei begira idazteari loturik zegoen .
‎Horiek aurrerago ikusiko ditugu. Herrialdeen historia, historia profanoa, estamentu eta korporazio publikoei loturik zegoen (noblezia, erregea, herrialdeak, etab.). Historiografia, tresna legitimatzaile gisa, elitez osaturiko korporazio desberdinek erabiltzen zuten beren interesak defendatzeko. Eta aginte publikoa eliteen esku zegoen heinean, historiografia ere esparru horretan azaltzen zen.
‎Herrialdeen historia, historia profanoa, estamentu eta korporazio publikoei loturik zegoen (noblezia, erregea, herrialdeak, etab.). Historiografia, tresna legitimatzaile gisa, elitez osaturiko korporazio desberdinek erabiltzen zuten beren interesak defendatzeko. Eta aginte publikoa eliteen esku zegoen heinean, historiografia ere esparru horretan azaltzen zen. Herritar apalak mundu horretatik kanpo geratzen ziren.
‎Euskaldun kultura ez zen maila idatzira heltzen. Eta jakina, idatzirik gabe ez dago historiarik. Eta hori izan da, hain zuzen, euskaldunen gainean mendetan zehar mantendu den topiko ohikoenetako bat:
‎Gero, bigarren maila batean, iraganeko daturen batzuk (historikoak) ere jasotzen ditu. Hola, poema autobiografiko batean, egilea, Etxepare, behinola gartzelan egon zela aipatzen da, erregeren aurka aritu izanaz bidegabeki salaturik. Erreferentzia xume hori, jakina, ez da aski Etxepareren liburua historia lantzat hartzeko.
‎Froga bezala, Antzinako Erregimeneko historia apolegitikoan ohi zenez, iturri historikoak barik iturri filologikoak aipatzen ziren: " Euscarazco itzcuntza oso ta garbi biciric arquitcea asqui da, Euscaldunac iñoren uztarripean beñere egon izan ez dirala oneguiteco? 76 Hizkuntzak historia jaten zuen. Hala ere, Iztuetak moderazio handiagoa agertzen zuen Antzinako Erregimeneko apologismoak hain maite zuen mito kantabristarekiko.
‎Eta ildo horretan, Joxe Azurmendi ikertzaileak, Hegoaldeko apologistak (Garibai, Poza, Etxabe,...) eta Iparraldeko euskal idazle humanistak (Sarako Eskolakoak eta haien ildokoak) bereizi ditu. Lehenek euskararen gaineko erdarazko narratiba zuten; bigarrenek euskarazko narratiba.23 Gure gaiari dagokion heinean bereizketa baliagarria da, euskarazko historiografiaren aurrekariak humanisten multzoan baitaude, beren euskarazko narratibetan. Idatzi ote zuten Sarako eskolakoek, Klaberiak eskatzen zuen moduan euskarazko narratiba historikorik?
‎Hori bihur zitekeen bere produkzioaren gune sozial babeslea. ...u batzuk argitaratzeko gisa bereko laguntza ukapenak gertatu ziren) 36 Beñat Oiharzabalen ikerketak erakusten duenez, XVII. mendearen erdialdetik aurrera, frantsesa kultur hizkuntza gisa gero eta gehiago sartu zen Iparraldeko klase ertainen artean (Hegoaldean gaztelaniaren hegemonia bere hartan mantentzen zelarik) 37 Hortaz, euskal erakunde publikoek, Iparraldekoek zein Hegoaldekoek, eliteen esku egonik , ez zuten euskaraz idatzitako kultur produkzioa sustatzeko interesik agertu, auzi horietarako erdara nahiago baitzuten. Eta, hola, euskarazko historiografia, eta oro har euskara idatzi oro, produkzio gune sozial laiko gabe geratu zen Antzinako Erregimenean.
‎Hola, Antzinako Erregimenean, estamentu, korporazio eta erakunde publiko bakoitzak, bere estatusa eta interesak legitimatzeko historiografia propioa bultzatu ohi zuen. Erakundeok eliteen esku egonik , eta euskal eliteak erdarazko kultura idatzian hezten zirenez, bultzatzen zuten historiografia ere erdarazkoa zen. Hego Euskal Herrian, XVI. mende amaieratik gaztelaniazko historiografia apologetiko eta kantabrista azaldu zen foru erakundeen eta estamentu nobleen babespean.
‎Historia zibila herritarrei irakasteko proiektuak, produkzio gune sozialen bat aurkitzekotan, erakunde publiko zibilen artean aurki zezakeen. Baina euskal erakunde publikoak, ez zeuden kezkaturik herritarren formazioan. Soilik XIX. mendetik, garaiko gerretan soldadu gisa masiboki jardutearen haritik, herritar arruntek zeresan politiko handiagoa hartu zuten.
‎Soilik XIX. mendetik, garaiko gerretan soldadu gisa masiboki jardutearen haritik, herritar arruntek zeresan politiko handiagoa hartu zuten. Eta orduan argiago sentitu zen euskaldun herritarrak, protagonista politiko gisa, ideologikoki eta historikoki formatzeko zegoen interesa. Hor koka daitezke Iztuetaren eta Hiribarrenen argitalpenak.
‎Hor koka daitezke Iztuetaren eta Hiribarrenen argitalpenak. Hala ere, saio hauek, artean ere, nagusiki eragile indibidualen esku egon ziren, eta oso eragin mugatua izan zuten. Euskaldun herritarrei heltzen zitzaien iraganaren inguruko kontakizun nagusia Eliza katolikoa lako erakunde sendo batek babesten zuen kontakizun erlijiosoa zen oraindik ere:
‎Produkzio historiografikoa, hein handiz hura sustatzen edo babesten duten erakundeen edo pertsona taldeen existentziari loturik dago (produkzio gune sozialei). Hola, Antzinako Erregimenean, estamentu, korporazio eta erakunde publiko bakoitzak, bere estatusa eta interesak legitimatzeko historiografia propioa bultzatu ohi zuen.
‎Hau da, iraganeko gertaeren berriak idatziz jartzea, normalean historialariek egin ohi dutena (metodologia kritikozientifikoa erabiliz). 2 Beraz, batetik, benetako historia (izatez gertatu dena), eta bestetik historiografia (gertaera horien gaineko diskurtso idatzia) bereiziko genituzke. Zentzu honetan euskarazko historiografia egon badagoela baiezta dezakegu, zenbait historialarik (gutxi asko) beren liburuak eta artikuluak euskaraz argitaratzen baitituzte. Hola bada, artikulu honetan euskaraz idatzirik dagoen historiografia hori ikertu dugu:
‎Hau da, iraganeko gertaeren berriak idatziz jartzea, normalean historialariek egin ohi dutena (metodologia kritikozientifikoa erabiliz). 2 Beraz, batetik, benetako historia (izatez gertatu dena), eta bestetik historiografia (gertaera horien gaineko diskurtso idatzia) bereiziko genituzke. Zentzu honetan euskarazko historiografia egon badagoela baiezta dezakegu, zenbait historialarik (gutxi asko) beren liburuak eta artikuluak euskaraz argitaratzen baitituzte. Hola bada, artikulu honetan euskaraz idatzirik dagoen historiografia hori ikertu dugu:
‎Zentzu honetan euskarazko historiografia egon badagoela baiezta dezakegu, zenbait historialarik (gutxi asko) beren liburuak eta artikuluak euskaraz argitaratzen baitituzte. Hola bada, artikulu honetan euskaraz idatzirik dagoen historiografia hori ikertu dugu: nortzuk idazten duten, zertaz, beren produkzioaren ezaugarriak, bilakaera,... Eta honek hitzaren bigarren definiziora garamatza, histori (ografi) a lan horiek aztertzeari ere historiografia deritzo eta3 Hortaz euskarazko historia lanak berrikustean balantze historiografiko bat egiten ariko ginateke.
‎Baina ba al du zentzurik euskaraz idatzitako historia lanen inguruan inolako ikerketarik egiteak? Izan ere, halabeharrez hizkuntza berean idatzita dauden lan sakabanatu eta zerikusi gabeak izan litezke, eta kasu horretan, zergatik kontsideratu multzo eta ikergai?
‎Lehenari dagokionez , argi dago euskarazko historiografiaren agerpena ezin uler daitekeela euskal letren bilakaera orokorretik kanpo, hots, euskarazko narratibatik kanpo: hizkuntza idatziaren garapenak eta finkapenak ahalbidetuko du haren baitan espezializazioak sortzea, esate baterako historia arloko generoak agertzea.
‎Lehenari dagokionez, argi dago euskarazko historiografiaren agerpena ezin uler daitekeela euskal letren bilakaera orokorretik kanpo, hots, euskarazko narratibatik kanpo: hizkuntza idatziaren garapenak eta finkapenak ahalbidetuko du haren baitan espezializazioak sortzea, esate baterako historia arloko generoak agertzea.
‎227) aipatu izan du euskarazko historia produkzioak autoerreferentzialtasun itxi baten arriskua saihestu duela. Dudarik gabe, autoerreferentzialtasun endozentriko hertsi bat kaltegarria da, baina horren antipodetan egotea , hots, inolako erreferentzialtasunik sortu gabe, ez da askoz hobea. Izatez Aizpururen ustez (2002:
‎Izatez Aizpururen ustez (2002: 228), Euskal Herriko erdarazko historiografiak ere ez du erreferentzialtasun handirik lortu, nahiz, gure iritziz, euskarazkoaren aldean aski egoera sendoan dagoen . Guk euskarazko historiografiak erdarazkoak duenaren antzeko erreferentzialtasun bat erdietsi gura genuke, ez gehiago, ez gutxiago.
‎Bereziki Euskal Herriaren inguruan eta hari buruz hizkuntza desberdinetan garatu den historiografia segituko dugu, haren baitan kontestualizatzeko euskarazko produkzioa. Euskal Herriko historiografia eleanitz horren inguruan zenbait monografia daude , balantze eta analisi desberdinak proposatuz. Guk, bereziki XVI XIX eperako, Manex Goihenetxeri segitu diogu, gainerako egileak ere present izanik.8
‎Bai Manex Goyhenetche (1993: 246) Ipar Euskal Herriko historiografiari dagokionez , zein Joseba Agirreazkuenaga (1992: 266) (2002:
‎266) (2002: 159) Hegoaldekoari dagokionez , bat datoz euskal historiografiaren paradigma aldaketa nagusia XIXren azken aldean kokatzean, ordura arteko guztia garai prekritikoan bilduz. Guk ere periodizazio hori segitu dugu bada.
‎Era berean, J. R. Etxebarriak (2002), euskarazko prosa zientifikoari dagokionez mugarria XIX. mende amaieran kokatzen du.Ñabardura zera da, azken honek muga Sabino Aranaren proiektu politikoaren agerrerari lotzen diola, eta guk piska bat atzerago kokatzen dugula, 1876 bueltan, esan bezala positibismoaren agerrerari etagarai hartako giro foruzale euskaltzaleak ekarritako kultur loratzeari atxikiz. 10 Historia lanen definizio hori jasotzen du Sánchez Prietok (1993:
‎Gosea zela eta, jateko zer zegoenean , gehiegi jateko ohitura egon da Euskal Herrian. Foruek honen inguruan gehiegikerien kontrako legeak agertzen dituzte (ezkontzetan, hiletetan, bataioetan,...).
‎Gosea zela eta, jateko zer zegoenean, gehiegi jateko ohitura egon da Euskal Herrian. Foruek honen inguruan gehiegikerien kontrako legeak agertzen dituzte (ezkontzetan, hiletetan, bataioetan,...).
‎Atlantiar zonaldean, ez zegoen elikadura gehiegirik, halere, zituak ziren lanketa nagusiena (gari gutxi, lur gutxi eta aldapatsua izanik; artattipia, taloak eginaz bere irinaz, eta zekalea nagusi); ortuarietan nagusienak ziren: lekariak (bababeltza, dilista), barazkiak (porru, kipula, berakatz, aza, perrexila); eta fruituak ugarienak zirena denera:
‎Tarteko klima zegoen lekuan, berriz, bababeltzak bezalako lekariak ugariak ziren.
‎balearen ehiza, euskal balearen desagerpena etorriko zelarik harrapaketa handien ondorioz? ez dira errezetarik geratu, baina Busca Isusiren ustez (Busca Isusi, 1983) egongo ziren?; eta, balearen bila joan ostean, makailu harrapaketa hasten da Ternuan, makina bat hilko zirelarik lan gogorra izanik17 Foruek kongrioa ere aipatzen dute, baina egun apenas dago (agian balearen bide bera eramango zuen). Eta gero Ameriketara emigrazioa eta merkataritza edo burdingintzara dedikatzea izan ziren irtenbideak gosearen aurrean (irteera hauekin euskal sukaldaritzaren hedapena etortzea ez da arraroa), Aro Berrian garatuko zirenak (XVI. mendean batez ere).
‎balearen ehiza, euskal balearen desagerpena etorriko zelarik harrapaketa handien ondorioz? ez dira errezetarik geratu, baina Busca Isusiren ustez (Busca Isusi, 1983) egongo ziren?; eta, balearen bila joan ostean, makailu harrapaketa hasten da Ternuan, makina bat hilko zirelarik lan gogorra izanik17 Foruek kongrioa ere aipatzen dute, baina egun apenas dago (agian balearen bide bera eramango zuen). Eta gero Ameriketara emigrazioa eta merkataritza edo burdingintzara dedikatzea izan ziren irtenbideak gosearen aurrean (irteera hauekin euskal sukaldaritzaren hedapena etortzea ez da arraroa), Aro Berrian garatuko zirenak (XVI. mendean batez ere).
‎Bada Aymeric Picaud erromesaren kontakizun bat (Busca Isusi, 1983; Bilbao, 1994), euskaldunak mozkor gisa jartzen dituena, eta txakur edo txerrien erara jaten genuela zioena, eskuekin jaten zutenez eta jaun eta zerbitzariek batera. Arozenak ere jasotzen omen du Rosmithal baroiak zioela, Biskein, «Herrialde honetan ez da zaldiaren beharrik, ez dago belar lehorrik (heno), ez lastorik, ez ukuilurik eta gainera ostatuak txarrak dira. han ardoa ahuntz larruetan eramaten da (zatoetan): ez da ogi, haragi edo arrain onik aurkitzen, gehienbat frutaz elikatzen baitira».
‎piperrautsa (asko, 11 egunetatik 10etan erabiltzen zen), ziapea, azafrana, saltsa eta resalca(? 18). Arrautzak, Erdi Aroko dietan arruntak ziren (gehienbat beste gauza batzuk prestatzeko), baina ez dira aipatzen, bidaian hiru egunetan egon baitziren, beraz, ez ziren hain ohikoak eta legatzaren prezio antzeko izango zuten (nahiko garestiak). Gazta, batean ageri da soilik (baina kontuan hartzekoa da abuztua zela).
‎Adibide honetatik ondoriozta daiteke, Gasteizen arrain fresko nahiko zegoela eta kontsumoa arrunta zela, garestia zen arren. Arresetan arkumearen prezioa merkeagoa zen, beste haragi batzuena baino.
‎Hegaztiak garestiak ziren eta ehizako produktuak ez ziren gehiegi agertzen merkatuan. Ostatuak onak ziren, baina sua preziotik kanpo zegoen , hirian egurra lortzeko arazoak baitzeuden (kanpotik ekarri behar ziren, Agurainen ere arazoak zeudelarik). Zitu gehiegirik ez zegoen, abuztuan bakoitzak bere etxekoa izango zuen oraindik (garagarra egunero erosiz merkatuan ez zegoelako).
‎Hegaztiak garestiak ziren eta ehizako produktuak ez ziren gehiegi agertzen merkatuan. Ostatuak onak ziren, baina sua preziotik kanpo zegoen, hirian egurra lortzeko arazoak baitzeuden (kanpotik ekarri behar ziren, Agurainen ere arazoak zeudelarik). Zitu gehiegirik ez zegoen, abuztuan bakoitzak bere etxekoa izango zuen oraindik (garagarra egunero erosiz merkatuan ez zegoelako).
‎Hegaztiak garestiak ziren eta ehizako produktuak ez ziren gehiegi agertzen merkatuan. Ostatuak onak ziren, baina sua preziotik kanpo zegoen, hirian egurra lortzeko arazoak baitzeuden (kanpotik ekarri behar ziren, Agurainen ere arazoak zeudelarik ). Zitu gehiegirik ez zegoen, abuztuan bakoitzak bere etxekoa izango zuen oraindik (garagarra egunero erosiz merkatuan ez zegoelako).
‎Ostatuak onak ziren, baina sua preziotik kanpo zegoen, hirian egurra lortzeko arazoak baitzeuden (kanpotik ekarri behar ziren, Agurainen ere arazoak zeudelarik). Zitu gehiegirik ez zegoen , abuztuan bakoitzak bere etxekoa izango zuen oraindik (garagarra egunero erosiz merkatuan ez zegoelako). Ardoa ugari eta desberdina.
‎Ostatuak onak ziren, baina sua preziotik kanpo zegoen, hirian egurra lortzeko arazoak baitzeuden (kanpotik ekarri behar ziren, Agurainen ere arazoak zeudelarik). Zitu gehiegirik ez zegoen, abuztuan bakoitzak bere etxekoa izango zuen oraindik (garagarra egunero erosiz merkatuan ez zegoelako ). Ardoa ugari eta desberdina.
‎Ardoa ugari eta desberdina. Denera esan daiteke hiria nahiko ongi hornitua zegoela , elikagai ugari eta desberdinez. Gizartean kontsumoan desberdintasunak agertuko dira, gehien goi mailek kontsumituz.
‎Lehenengo hedatu zena artoa izan zen, oso garrantzitsua izan zelarik, batez ere, XVII.eko krisia moteldu zuelako Euskal Herrian (arrantza, burdingintza eta merkataritzaren indarra gutxitzean), zitu eskaintza zabaltdu baitzuen eta nekazarien erreserbak gehitzean urtean zehar. Badirudi, artoa garai hartan ekarri zuena Gonzalo Perkaiztegi izan zela (Hernaniko gotzain batekin harremanetan zegoena ) (Busca Isusi, 1983). Hala ere, dagoeneko XVI.ean (1523an) Baiona aldean zuhain gisa erabiltzen zeneko berriak daude.
‎Badirudi, artoa garai hartan ekarri zuena Gonzalo Perkaiztegi izan zela (Hernaniko gotzain batekin harremanetan zegoena) (Busca Isusi, 1983). Hala ere, dagoeneko XVI.ean (1523an) Baiona aldean zuhain gisa erabiltzen zeneko berriak daude . Oso ederki egokitu zen hona, Euskalerri atlantiarrera; txingorra jasaten zuen eta gaixotasunak izan arren, inoiz ez ziren uzta galtzerainokoak.
‎1610.ean Gaspar Stein doktoreak, euskaldunak arrantzaz, makailoarenaz bereziki, bizi zirela dio. 1633.ean Venerable Bell frantziskotarrak, Donostian pernil, garagardo eta Ingalaterrako gazta jan zituen, ondorioz, itsas merkataritzaz dieta zabaldu zela, kostaldean gutxienez, esan daiteke, eta pertosnaia berak San Adriango Bentan denetarik zegoela ere bazioskun. 1700eko egile anonimodun An account of Saint Sebastianen dio, Donostian jaten zela:
‎1700eko egile anonimodun An account of Saint Sebastianen dio, Donostian jaten zela: aberatsek goizean txokolatea, eguerdian lurrezko lapikoko haragi salda, haragi errea eta egosia eta postrea, eta dena ardoaz bustirik; sagar onak eta ugari zeuden Donostian, gari gutxi (Sund, Berberia eta Ingalaterratik inportatua); goseteetan gaztaina irinez egiten zelarik ogia; untxiak Nafarroan eta Aragoin eperrak ziren famatuak; arrain ugari zegoela ere, nahiz makailua beherakadan egon. 1775ean Bowles ek dio arraroa zela euskaldun bat mozkorra ikustea, edan aurrez asko jaten zutelako.
‎1700eko egile anonimodun An account of Saint Sebastianen dio, Donostian jaten zela: aberatsek goizean txokolatea, eguerdian lurrezko lapikoko haragi salda, haragi errea eta egosia eta postrea, eta dena ardoaz bustirik; sagar onak eta ugari zeuden Donostian, gari gutxi (Sund, Berberia eta Ingalaterratik inportatua); goseteetan gaztaina irinez egiten zelarik ogia; untxiak Nafarroan eta Aragoin eperrak ziren famatuak; arrain ugari zegoela ere, nahiz makailua beherakadan egon. 1775ean Bowles ek dio arraroa zela euskaldun bat mozkorra ikustea, edan aurrez asko jaten zutelako.
‎1700eko egile anonimodun An account of Saint Sebastianen dio, Donostian jaten zela: aberatsek goizean txokolatea, eguerdian lurrezko lapikoko haragi salda, haragi errea eta egosia eta postrea, eta dena ardoaz bustirik; sagar onak eta ugari zeuden Donostian, gari gutxi (Sund, Berberia eta Ingalaterratik inportatua); goseteetan gaztaina irinez egiten zelarik ogia; untxiak Nafarroan eta Aragoin eperrak ziren famatuak; arrain ugari zegoela ere, nahiz makailua beherakadan egon . 1775ean Bowles ek dio arraroa zela euskaldun bat mozkorra ikustea, edan aurrez asko jaten zutelako.
‎XVII bukaeran prezio kuriosoak ageri dira elikagaietan, arrainak, amuarrain, aingirak, barboak, sardinak, legatza, izokina? (izokin libra erreal eta erdian zegoen , eta sardina hiru erreal baino gehiagoan).
‎Testuinguru historikoari dagokionez , mende bukaeran Konbentzio Gerraren eragina nabaritzen da, 1795ean Gasteiz bera hartu baitzuten frantsesek; beraz, era
‎XVIII. mendean etxeetan sukaldaritzako tresneria gehitzen ari zen, gozogintzarakoa barne (etxe pobreetan burdinazkoak zirelarik eta etxe aberatsagoetan kobrezkoak). Honela, tresneria bariatuena eta ugariena txokolateroen eta konfiteroen artean ikusten da dokumentuetan (goi mailan zeuden , beraz, hiriari dagokionean) eta, jakina, ostatuetan (ofizioak bultzaturik). Txiroenek, sua ere lurrean egiten zuten tximiniarik ere ez zeukatelako.
‎XVIII. mendean etxeetan sukaldaritzako tresneria gehitzen ari zen, gozogintzarakoa barne (etxe pobreetan burdinazkoak zirelarik eta etxe aberatsagoetan kobrezkoak). Honela, tresneria bariatuena eta ugariena txokolateroen eta konfiteroen artean ikusten da dokumentuetan (goi mailan zeuden, beraz, hiriari dagokionean ) eta, jakina, ostatuetan (ofizioak bultzaturik). Txiroenek, sua ere lurrean egiten zuten tximiniarik ere ez zeukatelako.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
egon 2.553 (16,81)
Lehen forma
dago 355 (2,34)
zegoen 312 (2,05)
zeuden 290 (1,91)
egon 274 (1,80)
daude 129 (0,85)
dagokionez 116 (0,76)
dagoen 79 (0,52)
dauden 74 (0,49)
zegoela 64 (0,42)
egongo 63 (0,41)
dagoela 45 (0,30)
egotea 38 (0,25)
zeudela 38 (0,25)
badago 34 (0,22)
badaude 26 (0,17)
dagokionean 23 (0,15)
dagokion 21 (0,14)
egoten 20 (0,13)
gaude 18 (0,12)
bazegoen 17 (0,11)
zegoelako 17 (0,11)
dagoena 16 (0,11)
dagokienez 16 (0,11)
daudela 16 (0,11)
bazeuden 15 (0,10)
dagokio 14 (0,09)
legoke 14 (0,09)
zegoena 14 (0,09)
zeudenak 14 (0,09)
baitago 12 (0,08)
baitzegoen 12 (0,08)
zegoenez 12 (0,08)
egon arren 11 (0,07)
dagoelako 10 (0,07)
egonik 10 (0,07)
zeudenez 10 (0,07)
baitzeuden 9 (0,06)
dagozkien 8 (0,05)
dagozkion 8 (0,05)
zegokionez 8 (0,05)
dagozkie 7 (0,05)
daudelako 7 (0,05)
zegoenean 7 (0,05)
zeudelako 7 (0,05)
baitaude 6 (0,04)
bazegoela 6 (0,04)
daudenak 6 (0,04)
zegokienez 6 (0,04)
zeudenean 6 (0,04)
zeudenik 6 (0,04)
dagokienean 5 (0,03)
dagokiona 5 (0,03)
egondako 5 (0,03)
nago 5 (0,03)
zegoenik 5 (0,03)
zeudenek 5 (0,03)
dagoenez 4 (0,03)
dagoenik 4 (0,03)
dagokiola 4 (0,03)
dagozkio 4 (0,03)
daudenean 4 (0,03)
egoteak 4 (0,03)
gaudela 4 (0,03)
zegokion 4 (0,03)
zegozkien 4 (0,03)
Badago 3 (0,02)
badagoela 3 (0,02)
badagoen 3 (0,02)
badaudela 3 (0,02)
dagoen bezala 3 (0,02)
dagokie 3 (0,02)
dagokigu 3 (0,02)
dagokigun 3 (0,02)
egonda 3 (0,02)
egonen 3 (0,02)
egoteko 3 (0,02)
zegoenaren 3 (0,02)
zegokien 3 (0,02)
zeudelarik 3 (0,02)
Dago 2 (0,01)
Nago 2 (0,01)
bazeudela 2 (0,01)
dagoen arren 2 (0,01)
dagoenean 2 (0,01)
dagokien 2 (0,01)
dagokiena 2 (0,01)
dauden arren 2 (0,01)
egondakoak 2 (0,01)
geunden 2 (0,01)
legokeen 2 (0,01)
leudeke 2 (0,01)
zegoelarik 2 (0,01)
zegoen bitartean 2 (0,01)
zegokiona 2 (0,01)
zegokionean 2 (0,01)
zeudenentzat 2 (0,01)
Badaude 1 (0,01)
Balegoke 1 (0,01)
Bazeuden 1 (0,01)
Dagoen 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
egon ere 30 (0,20)
egon beste 18 (0,12)
egon esan 18 (0,12)
egon herri 16 (0,11)
egon ez 15 (0,10)
egon herrialde 12 (0,08)
egon bi 11 (0,07)
egon euskal 11 (0,07)
egon garai 11 (0,07)
egon behar 10 (0,07)
egon lur 10 (0,07)
egon egon 8 (0,05)
egon estatu 8 (0,05)
egon euskara 8 (0,05)
egon hainbat 7 (0,05)
egon jakin 7 (0,05)
egon uste 7 (0,05)
egon adierazi 6 (0,04)
egon aipatu 6 (0,04)
egon bera 6 (0,04)
egon hizkuntza 6 (0,04)
egon ikuspegi 6 (0,04)
egon informazio 6 (0,04)
egon testu 6 (0,04)
egon toki 6 (0,04)
egon argi 5 (0,03)
egon bakar 5 (0,03)
egon gai 5 (0,03)
egon gizon 5 (0,03)
egon ikusi 5 (0,03)
egon iruditu 5 (0,03)
egon oraindik 5 (0,03)
egon pentsatu 5 (0,03)
egon talde 5 (0,03)
egon zer 5 (0,03)
egon Nafarroa 4 (0,03)
egon baina 4 (0,03)
egon bat 4 (0,03)
egon egoera 4 (0,03)
egon gaizki 4 (0,03)
egon gatazka 4 (0,03)
egon guzti 4 (0,03)
egon historia 4 (0,03)
egon jende 4 (0,03)
egon lan 4 (0,03)
egon langile 4 (0,03)
egon lotu 4 (0,03)
egon mugimendu 4 (0,03)
egon onartu 4 (0,03)
egon orde 4 (0,03)
egon zona 4 (0,03)
egon aldizkari 3 (0,02)
egon arrazoi 3 (0,02)
egon artikulu 3 (0,02)
egon aztertu 3 (0,02)
egon baieztatu 3 (0,02)
egon berri 3 (0,02)
egon borroka 3 (0,02)
egon datu 3 (0,02)
egon defendatu 3 (0,02)
egon diferentziatu 3 (0,02)
egon egile 3 (0,02)
egon egunkari 3 (0,02)
egon emakume 3 (0,02)
egon espainiar 3 (0,02)
egon fenomeno 3 (0,02)
egon froga 3 (0,02)
egon gazte 3 (0,02)
egon haiek 3 (0,02)
egon hemen 3 (0,02)
egon horretarako 3 (0,02)
egon huts 3 (0,02)
egon iberiera 3 (0,02)
egon iritzi 3 (0,02)
egon irudi 3 (0,02)
egon judu 3 (0,02)
egon kontu 3 (0,02)
egon leku 3 (0,02)
egon lurralde 3 (0,02)
egon memoria 3 (0,02)
egon neurri 3 (0,02)
egon ohi 3 (0,02)
egon orain 3 (0,02)
egon pertsona 3 (0,02)
egon problema 3 (0,02)
egon zalantza 3 (0,02)
Konbinazioak (3 lema)
egon behar ukan 4 (0,03)
egon esan ukan 4 (0,03)
egon uste ukan 4 (0,03)
egon aipatu ukan 3 (0,02)
egon euskal Herria 3 (0,02)
egon gazte bat 3 (0,02)
egon hainbat pertsona 3 (0,02)
egon kontu hartu 3 (0,02)
egon adierazi ukan 2 (0,01)
egon beste nafar 2 (0,01)
egon bi alde 2 (0,01)
egon bi kultura 2 (0,01)
egon diferentziatu bat 2 (0,01)
egon esan behar 2 (0,01)
egon euskal herri 2 (0,01)
egon ez jakin 2 (0,01)
egon garai hau 2 (0,01)
egon garai hura 2 (0,01)
egon gizon bat 2 (0,01)
egon herrialde bat 2 (0,01)
egon herrialde gertatu 2 (0,01)
egon informazio eman 2 (0,01)
egon lur zati 2 (0,01)
egon memoria historiko 2 (0,01)
egon Nafarroa IV 2 (0,01)
egon neurri bat 2 (0,01)
egon zer pentsatu 2 (0,01)
egon zona batzuk 2 (0,01)
egon adierazi ezan 1 (0,01)
egon aipatu ere 1 (0,01)
egon aldizkari euskara 1 (0,01)
egon aldizkari hau 1 (0,01)
egon argi egon 1 (0,01)
egon argi noiz 1 (0,01)
egon argi utzi 1 (0,01)
egon arrazoi bat 1 (0,01)
egon arrazoi bitarteko 1 (0,01)
egon artikulu bat 1 (0,01)
egon artikulu desberdin 1 (0,01)
egon aztertu ari 1 (0,01)
egon aztertu barik 1 (0,01)
egon baieztatu ez 1 (0,01)
egon baieztatu ezan 1 (0,01)
egon baina bera 1 (0,01)
egon baina emigratu 1 (0,01)
egon baina ez 1 (0,01)
egon baina ondorioztatu 1 (0,01)
egon bakar baskoi 1 (0,01)
egon bakar mendi 1 (0,01)
egon bat beste 1 (0,01)
egon bat ere 1 (0,01)
egon bat Koldo 1 (0,01)
egon behar horiek 1 (0,01)
egon behar mahai 1 (0,01)
egon bera aita 1 (0,01)
egon bera euskara 1 (0,01)
egon bera handitasun 1 (0,01)
egon bera jende 1 (0,01)
egon bera lagun 1 (0,01)
egon bera lan 1 (0,01)
egon berri jaso 1 (0,01)
egon beste alde 1 (0,01)
egon beste arlo 1 (0,01)
egon beste arraza 1 (0,01)
egon beste aukera 1 (0,01)
egon beste batzuk 1 (0,01)
egon beste berri 1 (0,01)
egon beste beste 1 (0,01)
egon beste erlijioso 1 (0,01)
egon beste estatu 1 (0,01)
egon beste ezberdintasun 1 (0,01)
egon beste hainbat 1 (0,01)
egon beste herri 1 (0,01)
egon beste historia 1 (0,01)
egon beste kausa 1 (0,01)
egon beste testu 1 (0,01)
egon beste tradizio 1 (0,01)
egon bi aspektu 1 (0,01)
egon bi gazte 1 (0,01)
egon bi iraultzaile 1 (0,01)
egon bi kide 1 (0,01)
egon bi mintzaira 1 (0,01)
egon bi parekatu 1 (0,01)
egon bi pertsona 1 (0,01)
egon borroka batzuk 1 (0,01)
egon borroka ordu 1 (0,01)
egon datu demografiko 1 (0,01)
egon datu Hernani 1 (0,01)
egon datu nahiko 1 (0,01)
egon defendatu ere 1 (0,01)
egon defendatu pasatu 1 (0,01)
egon egile eurak 1 (0,01)
egon egile klasiko 1 (0,01)
egon egoera bat 1 (0,01)
egon egoera hori 1 (0,01)
egon egoera linguistiko 1 (0,01)
egon egoera on 1 (0,01)
egon egon baieztatu 1 (0,01)
egon egon biolentzia 1 (0,01)
egon egon erakutsi 1 (0,01)
egon egon ere 1 (0,01)
egon egunkari hain 1 (0,01)
egon egunkari hauek 1 (0,01)
egon egunkari ongi 1 (0,01)
egon emakume ausardia 1 (0,01)
egon emakume baja 1 (0,01)
egon emakume irudi 1 (0,01)
egon ere antzeko 1 (0,01)
egon ere esan 1 (0,01)
egon ere Euskadi 1 (0,01)
egon ere greziar 1 (0,01)
egon ere jatorri 1 (0,01)
egon ere lagundu 1 (0,01)
egon esan elebitasun 1 (0,01)
egon esan laburbildu 1 (0,01)
egon esan zergatik 1 (0,01)
egon espainiar aberri 1 (0,01)
egon espainiar bandera 1 (0,01)
egon espainiar estatu 1 (0,01)
egon estatu ahalegin 1 (0,01)
egon estatu babestu 1 (0,01)
egon estatu bakar 1 (0,01)
egon estatu berau 1 (0,01)
egon estatu galdu 1 (0,01)
egon estatu metodologia 1 (0,01)
egon estatu nazio 1 (0,01)
egon estatu tratatu 1 (0,01)
egon euskal herritar 1 (0,01)
egon euskal historia 1 (0,01)
egon euskal kultura 1 (0,01)
egon euskal mugimendu 1 (0,01)
egon euskal probintzia 1 (0,01)
egon euskal testu 1 (0,01)
egon euskara beste 1 (0,01)
egon euskara gai 1 (0,01)
egon euskara historiografia 1 (0,01)
egon euskara hitz 1 (0,01)
egon euskara idatzi 1 (0,01)
egon ez ar 1 (0,01)
egon ez arren 1 (0,01)
egon ez bezalako 1 (0,01)
egon ez esan 1 (0,01)
egon fenomeno horiek 1 (0,01)
egon froga material 1 (0,01)
egon gai ere 1 (0,01)
egon gai heldu 1 (0,01)
egon gai sakondu 1 (0,01)
egon gaizki egitarau 1 (0,01)
egon gaizki hori 1 (0,01)
egon gaizki nonbait 1 (0,01)
egon garai desberdin 1 (0,01)
egon garai dokumentu 1 (0,01)
egon garai erabili 1 (0,01)
egon garai hauek 1 (0,01)
egon garai hori 1 (0,01)
egon gatazka aurrekari 1 (0,01)
egon gatazka indartu 1 (0,01)
egon gatazka oinarri 1 (0,01)
egon gatazka sozial 1 (0,01)
egon gizon emakume 1 (0,01)
egon gizon fabrika 1 (0,01)
egon guzti argi 1 (0,01)
egon guzti finkatu 1 (0,01)
egon guzti frogatu 1 (0,01)
egon haiek egin 1 (0,01)
egon hainbat bozgorailu 1 (0,01)
egon hainbat esparru 1 (0,01)
egon hainbat herri 1 (0,01)
egon hemen aurreratu 1 (0,01)
egon hemen bereizkuntza 1 (0,01)
egon hemen proposatu 1 (0,01)
egon herri bat 1 (0,01)
egon herri bereizi 1 (0,01)
egon herri ebakuatu 1 (0,01)
egon herri eraso 1 (0,01)
egon herri ere 1 (0,01)
egon herri euskaldun 1 (0,01)
egon herri heldu 1 (0,01)
egon herri kopuru 1 (0,01)
egon herri musika 1 (0,01)
egon herri palestinar 1 (0,01)
egon herri talde 1 (0,01)
egon herrialde berri 1 (0,01)
egon herrialde dinamika 1 (0,01)
egon herrialde ekintza 1 (0,01)
egon herrialde ezarri 1 (0,01)
egon herrialde jentil 1 (0,01)
egon herrialde kasu 1 (0,01)
egon herrialde merkatu 1 (0,01)
egon historia aldarrikapen 1 (0,01)
egon historia egin 1 (0,01)
egon hizkuntza asko 1 (0,01)
egon hizkuntza bizi 1 (0,01)
egon hizkuntza ez 1 (0,01)
egon hizkuntza gehiegi 1 (0,01)
egon huts egin 1 (0,01)
egon iberiera ahaidetu 1 (0,01)
egon iberiera erdi 1 (0,01)
egon iberiera ulertu 1 (0,01)
egon ikusi entzunezko 1 (0,01)
egon ikuspegi aldatu 1 (0,01)
egon ikuspegi bakar 1 (0,01)
egon ikuspegi hori 1 (0,01)
egon ikuspegi leundu 1 (0,01)
egon ikuspegi propio 1 (0,01)
egon informazio falta 1 (0,01)
egon informazio hori 1 (0,01)
egon informazio iturri 1 (0,01)
egon iritzi Azurmendi 1 (0,01)
egon irudi hori 1 (0,01)
egon irudi kontzeptu 1 (0,01)
egon irudi marroi 1 (0,01)
egon iruditu puntu 1 (0,01)
egon jakin data 1 (0,01)
egon jakin zein 1 (0,01)
egon jakin zelan 1 (0,01)
egon jakin zer 1 (0,01)
egon jende arrunt 1 (0,01)
egon jende bat 1 (0,01)
egon jende batzuk 1 (0,01)
egon jende bildu 1 (0,01)
egon judu biziraupen 1 (0,01)
egon judu komunitate 1 (0,01)
egon judu kopuru 1 (0,01)
egon lan ez 1 (0,01)
egon lan sakabanatu 1 (0,01)
egon lan tresna 1 (0,01)
egon langile hornikuntza 1 (0,01)
egon langile kopuru 1 (0,01)
egon langile lan 1 (0,01)
egon leku dote 1 (0,01)
egon lotu hasiera 1 (0,01)
egon lur eraiki 1 (0,01)
egon lur eremu 1 (0,01)
egon lur idor 1 (0,01)
egon lur kaleratu 1 (0,01)
egon lur muga 1 (0,01)
egon lurralde identitate 1 (0,01)
egon lurralde urrun 1 (0,01)
egon memoria beste 1 (0,01)
egon mugimendu bakezale 1 (0,01)
egon mugimendu bat 1 (0,01)
egon mugimendu hau 1 (0,01)
egon mugimendu politiko 1 (0,01)
egon Nafarroa behere 1 (0,01)
egon Nafarroa Garaia 1 (0,01)
egon neurri biolentzia 1 (0,01)
egon onartu txanpon 1 (0,01)
egon orain aipatu 1 (0,01)
egon orain proiektu 1 (0,01)
egon oraindik Eusko Jaurlaritza 1 (0,01)
egon oraindik kondenatu 1 (0,01)
egon oraindik maila 1 (0,01)
egon oraindik oso 1 (0,01)
egon pentsatu ez 1 (0,01)
egon pentsatu hasi 1 (0,01)
egon pentsatu liburu 1 (0,01)
egon pertsona bakan 1 (0,01)
egon pertsona ezaugarri 1 (0,01)
egon pertsona homogeneizazio 1 (0,01)
egon problema batzuk 1 (0,01)
egon talde batzuk 1 (0,01)
egon talde ere 1 (0,01)
egon testu hitz 1 (0,01)
egon testu horiek 1 (0,01)
egon testu Mitxel 1 (0,01)
egon testu ulertu 1 (0,01)
egon toki gelditu 1 (0,01)
egon toki gertu 1 (0,01)
egon toki marmol 1 (0,01)
egon uste euskal 1 (0,01)
egon zalantza hau 1 (0,01)
egon zalantza jarri 1 (0,01)
egon zer gertatu 1 (0,01)
egon zer ukatu 1 (0,01)
egon zer ulertu 1 (0,01)
egon zona euskaldun 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia