Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.243

2000
‎Narratzaileek gehienetan hirugarren pertsonan hitz egiten dute, eta narratzailea ipuinetik at dago liburuetako ipuin gehienetan. Gutxiago dira lehen pertsona eta 3 pertsona nahasirik erabiltzen dituztenak, narratzailea ipuinaren barruan sartzen delarik," Sonbreilu baten historia" n bezala. Halere ipuinetako batzuk lehen pertsonan idatzirik daude:
‎Gutxiago dira lehen pertsona eta 3 pertsona nahasirik erabiltzen dituztenak, narratzailea ipuinaren barruan sartzen delarik," Sonbreilu baten historia" n bezala. Halere ipuinetako batzuk lehen pertsonan idatzirik daude: kontalaria ipuinaren barruan dago, hala nola esate baterako," Mezurik gabeko eriotza" n Martintxoren istorioa kontatzeko.
Lehen bildumako narrazioak klasikoak dira beraren iduriz (iraganera eta fantasiara jotzen dute eta borobilak dira). Atabala eta Eurian ostera, narrazio gordinagoak agertzen zaizkigu eta absurduak indarra hartzen du; azkenik Ifarraldeko ordukoak errealistagoak dira eta bizitza zati bat jartzen digute begien aurrean, hor ezer gertatzen ez delarik (bukaerarik gabe bailiran, narrazioetako bukaera itxietatik urrun).
‎Bestalde, mundu ikuskera filosofiko interesgarria ematen omen du aditzera liburu honek, hain zuzen ere laberintoarena. " Lehen errakuntza" ren ondoriozko kaosak munduari zentzurik hartzea galarazten digu; egia deitzen dugun hori, berriz, hipotesirik egokiena besterik ez da. Horregatik, kaosa nagusi den errealitatearen aurrean, poesiak bat bateko ezagutza intuitiboa besterik ez lezake jaso; halere," poesiak psikiatriak baino errealitatearen ezagumen handiagoa ematen du, nahiz eta informazio gutxiago, esperientzia zientzia baino egiatiagoa delako, imajinazioa zientzia baino ahaltsuagoa delako." (141 or.)
Lehen artikuluan liburua generoari dagokionez, sailkatzeko dauden zailtasunak aipatzen ditu, ez baita, bere ustez, ez narratiba, ez poesia eta ez saiakera, hiruetatik duelarik halere. Sarrionandiak berak emaniko definiziora jotzea erabakitzen du azkenean" asmakizunak, datziboak, haur ipuinen perbersioak, moebius zintak, paradoxak, penny dreadfuls, ametsak, laburmetraiak, gogoeta solteak eta beste botoi galduak."
‎Aipaturiko bigarren artikuluan zehaztu egiten du samurtasuneranzko itzuli horren zentzua: Sarrionandiaren Marinel zaharrak liburuaren aipamena egitean zera azpimarratzen du" Bai lehen liburuko poemak aukeratzerakoan; bai berauetan eginiko aldaketetan; bai poema berrien egituraketa kaskarragoa eta hizkerarekiko arreta txikiagoan; bai berauetako askoren tonu mikatz eta garratzean, askok kartzelako esperientziaren islapen zuzenegia (guztiz ulergarria baina gure ustetan lan poetikoarentzat kaltegarri suertatzen zena) sumatu genuen, baita nolabaiteko desbiderapena arestiko poetikaz...
‎Joseba Sarrionandiaren ibilbide narratiboari lehen bi ipuin sarituk ematen diote hasiera: 1980ko Xaguxarra aldizkariaren lehen alean argitaratu zen" Maggie indazu kamamila" (Arabako Diputazioaren" IX Ignacio Aldecoa" saria 1980an) eta Pott aldizkarian argitaraturiko" Enperadore eroa" (Bilboko Udalaren" I Ciudad de Bilbao" saria).
‎1983an argitaratu ziren oso tankera ezberdineko bi idazlan, aurrerago zehatzago aipatuko dugun Narrazioak eta Intxaur azal baten barruan. Lehenak salmenta eta difusio handia izan du, bigarrena aldiz, ezezagunagoa da. Gaiak guztiz ezberdinak dira, lehena literatura fantastikoa da, ipuin bilduma modura egituraturik.
‎Lehenak salmenta eta difusio handia izan du, bigarrena aldiz, ezezagunagoa da. Gaiak guztiz ezberdinak dira, lehena literatura fantastikoa da, ipuin bilduma modura egituraturik. Bigarrena aldiz, autoreak bizi duen egoera erreal eta jakin baten azalpena egiten du, kronika bat da, zigor ziega batean eginiko boladaren kronika zehatza eta esplizitoa, baina literarioa era berean.
‎Azkenik, Sarrionandiaren liburu honen alderdi berezi bat aztertzen du Jon Kortazarrek Irudien gordelekuetan barrena artikuluan (Luma eta lurra, 77 or.). Izuen Gordelekuetan Barrena ren lehen edizioko irudien azterketa egiten du, testuen ondoan argitaratzeko egileak hautaturiko argazki, grabatu eta abarren azterketa, berez" paratestua" izango litzatekeena. Zehaztasunez aztertzen ditu banan banan irudi horietako bakoitza, azaleko laberintoak, marinel zaharraren grabatuak, Arthur erregearenak, eta amaiera alderako irudi onirikoak, arku eta bobeda hutsek... olerkien testuari eransten dioten profil berriez ohartu eta interpretatzen saiatuz.
‎Iñaki Iñurrietak ere(" Marinel zaharrak", Habe, 1988, 128.al., 29 or.) eboluzio hortaz hitz egiten du Habeko iruzkinean: Sarrionandia ETAko militantea, alde batetik, baina bestetik" poeta eskisitoa, zaila, minoritarioa" zela eta binomio horren tentsioa ez zela nabari lehen poema liburuan, ez, harrigarria bada ere, Ni ez naiz hemengoa 1985ko saiakeretan ere: " Ene ustez gauza ezberdinak dira arazo honetan politika, etika eta idazkera" zioelarik.
‎Itsaso gartzeleratua", Hegats, 1989, I. alea, 5 or.) liburu honetan sumatzen den bilakaera aipatzen du, haren ahotsa orain" ahots nekatu eta etsitua" dela, kartzelaren zama bere gain daramanarena. Bereziki azpimarratzen du bere lehen liburutik hautatzen dituen poemen artean egin duen selekzioa eta berridazketa," Ez du idazten itsaso zabaletan zehar nabigatzaile inkonszienteak egingo zukeen eran, sufrimenduak ernarazten duen kontzientzia argitik baizik, alegia, poetak bere gorputzean" munduaren epilogoa" deitzen duen torturaren urraduren kontzientziatik." (8 or.)
‎Oraingo boza" berea" dela esaten du Iñaki Aldekoak, eta ez lehen liburuko poemetakoa bezalakoa. " Ahots desengainatu eta gogorragoa da, badaki ahots honek zintzo eutsi behar diela bizitza eta memoriari; ezin diola, bere bakardadean, aberri berriak irakur literatura imajinatzeari ekin, zeren ezinbestez, bere nortasunaz eta bere borrokaz, hitz batez, bere aberriaz ahaztuko baita." (8 or.)
‎Prosalanen aipamen hau egiterakoan, lehenik , itzulpenak aurkeztuko ditugu, bigarrenik, saio eta entsegu gisakoetara joko dugu, eta azkenik, irakurleen begietan arrakasta gehien eman dion ipuingintzaren arlora.
‎Narrazioak", Argia, I, 4 or) bide beretik jotzen du: " Josebak bere ipuinetan aldi iraganetara labaintzeko joera dauka,() Baditu lehen aldian kokatutako ipuin horietan giro zahar preziosistak, mundu geldo fantastikoa (aspaldiko ipuinetako marfilezko objektuak, neska ederrak, petrikilo misteriotsuak, agure jakintsuak...)". Beraz, hona hemen zalantzarik gabe Sarrionandiaren ipuinen artean erakargarriena gertatu den ipuin mota.
‎Laberintoaren oroimena (Baroja, Donostia, 1989) izenburuaz argitaraturiko saio bilduman Sarrionandiaren lehen poema liburu honetaz eta hiri horietako bakoitzean omenduriko olerkarien izenak eman ondoren, zera dio Jon Kortazarrek: " Zentzu honetan Sarrionandiaren poesia metaliteratura da, literaturari buruzko literatura, euskaraz egindako collagea.
‎Eraginei dagokienez, J. Kortazarrek Joseba Sarrionandiaren lehen poema hauek sentimentalismoarekin eta erromantizismoarekin zerikusia dutela deritzo, Ezra Pound eta Yeats poeten obrarekin lotzen du. (139 or.) Liburuaren kontzepzioa anbiziotsua dela esaten du, aberatsa dela, baina metaliteratura egitearen ondoriozko" liburuen hoztasuna" ere egozten dio.
‎1975 urteen inguruan ugariak izan ziren Zeruko Argia, Anaitasuna, Ibaizabal eta Pott aldizkarietan eginiko kolaborazio periodistikoak, beti ere euskara eta euskal literaturaren edo zinearen inguruko gaiak ardatz zituela. 1980an eman zituen ezagutzera lehen literatur sorkuntzak sariketa literarioen bitartez: bi ipuin," Maggie indazu kamamila" (Arabako Diputazioaren" IX Ignacio Aldekoa saria")" Enperadore eroa" (Bilboko Udalaren saria) eta poema liburu bat, Izuen gordelekuetan barrena (R.M.Azkue saria).
‎Narrazioak liburuaren" post scriptum" ean aitortzen duenez, euskera adierazkorrago eta literaturarako gaiago egitea da bere benetako lehia. Jarrera honek nahiz literatura egiteko ideal perfekzionista eta zorrotz horrek, Lauaxetaren lehen liburuko beste" post scriptum" ospetsu hura," Uarra" izeneko idatzi laburra oroitarazten du. Lehen aldiz hark Bide barrijak liburuaren ostean azaldu zituen ideia, asmo eta ametsen oihartzuna entzun baitaiteke Sarrionandiarenean:
‎Jarrera honek nahiz literatura egiteko ideal perfekzionista eta zorrotz horrek, Lauaxetaren lehen liburuko beste" post scriptum" ospetsu hura," Uarra" izeneko idatzi laburra oroitarazten du. Lehen aldiz hark Bide barrijak liburuaren ostean azaldu zituen ideia, asmo eta ametsen oihartzuna entzun baitaiteke Sarrionandiarenean: " Olerkari nazala agertutiari enago, izkuntza onetan be gogai batzuk azaldu daikeguzala erakustiari bai." (Lauaxeta, Olerkiak, Erein, Donostia, 1985)
‎Liburuak bereziki harrera ona izan zuen kritikoen artean, eta ordurako POTT bandaren partaide ezaguna zenaren lehen emaitza honek euskal idazle kontsagaratuen artean leku bat harrarazi zion, oso gazterik.
‎Poema bilduma bidai kaiera baten gisan azaltzen da, eta idazlearen beraren bi hitzaurre modu ditu, lehena prosan, liburu gehienen tankerakoa, eta bigarrena" Bitakora Kaiera" izeneko poesia, liburuaren egitura aurkezten duena. Zazpi etapa dituen bidaia da Sarrionandiak liburuan zehar egiten duen ibilaldi hori.
‎Liburuaren izenburuak apur bat misteriotsu izaten jarraitzen du gaur egun ere, azalpenik aurkitzekotan liburura bertara jo eta Bitakora kaiera sarrerako poeman aurki genezake lehen zantzua: bidaztia itsas bidaian zehar zorabiatzen eta izutzen da, orduan gordelekuak bilatzen ditu, zokoetan gordetzen saiatzen da aldizka atseden hartzeko, han ere izuak agertzen zaizkion arren.
‎Batetik, hirugarren pertsonako narratzaile estradiegetikoa dugu; bestetik, bi narratzaile intradiegetiko izango genituzke: lehena , amaren papera betetzen duen narratzaile autodiegetikoa; bigarrena, amamaren papera betetzen duen narratzaile metadiegetikoa, bizkaieraz mintzo dena eta bere esanak letra etzanez azpimarratuz bereizten dituenak. Narratzaile intradiegetiko hauek, bestalde, narratarioari zuzenean mintzatzen zaizkio.
‎Migel Anjel Mintegi: Udazkena (urtearen lehena eta azkena) (1991)
‎Mingel Anjel Mintegik urteko lau sasoietan oinarrituz, honako maitasun istorioa kontatzen digu bere lehen eleberri honetan: lagun minak izaniko Amaia eta Andoniren topaketa.
‎Udazkenean hasi eta udazkenean bukatzen den bidaia sentibera aurkezten du Mintegik urtearen lehena eta urtearen azkena sinbolizatzen dituen udazkenaren gainean. (...) Eta horretarako, nostalgiaz jositako liburu samurra dakar, udazkenetik udazkenera berezia izango den urte baten kontakizuna tarteko.
‎Abelin Linazisorok ere gaztaroko amodioa izango du hizpide bere eleberrian. Hartara, lehen amodioaren lilurak mugituko du eleberri labur honen pertsonaia. Pedrok, lantegian arazoak izan dituela-eta, abokatu batengana joko du.
‎Oro har, pertsonaia ezberdinen berri eman ahal izateko narratzaile orojakilea aurki badezakegu ere, batzuetan, bere iraganeko pasarte batzuen berri ematerakoan, Pedro pertsonaiak hartuko du hitza lehen pertsonan. Honela, bi maila narratibo bereiz daitezke:
‎Gorrindoren lehen eleberrian, emakume sentitzen den gizon baten istorioa kontatzen zaigu. Honela, honek dituen lotsak gainditzeko igaro beharreko bidea azaltzen digu.
‎Honela, barne fokalizazio iraunkorra hautsi eta fokalizazio aldakorrari bidea irekitzen dio. Antza denez, amaierako fokalizazio aldaketa hau egin ahal izateko aukeratu du egileak hirugarren pertsonako kontalari orojakilea, eta ez sentimenduak adierazteko ohikoagoa den lehen pertsona.
‎Gorrindok bere bigarren eleberri honetan berriro ere errealismoaren ildotik aritzea hautatu badu ere, ez du inguruko giroa xehetasunez azalduko. Izan ere, bere lehen eleberrian giroak eta inguruak bideratuko dituzte pertsonaien sentimendu eta bilakaerak; oraingo honetan, ordea, gertaera jakin batek sortaraziko du bereziki amaren oinazea. Gainera, Ni naizen hori eleberrian pertsonaien garapena zehazki irudikatzen du, bilakaera nabarmena izanik.
‎Jokin Muñozen lehen eleberriaren sailkapenari dagokionez, honakoa aipatu izan da. Lutxo Egiaren ustez," eleberriari kutsu existentzialista dario." (Deia I) Xabier Aldai ere honela mintzatu zen eleberri honetaz:
‎Finean, dena osotasun batean dago, lehena eta oraina, elementu pila baten batuketa gara: nitasun bat behar dugu baina ez gara gauza monolitiko bat.
‎Giroari dagokionez, egileak berak aipatu bezala," nobelan badaude aipu batzuk gure belaunaldiaren autobiografikoak: lehenengo porroak, lehenego sexu harreman haiek, lehen feministak... nire garaiko kontestua agertzen da apur bat." (Gara I)
‎Joxe Belmonteren lehen eleberri honen trama nagusia honetan datza: beneditarren eskola maisua den Joan heresiagatik bota egiten dute.
‎Ipuin hauek batez ere gai jakin batzuen inguruan hezurmamiturik daude: bere lehen ipuin bildumaren ildotik jarraituz, etsipena, heriotza, ezinegona, inguruarekiko gatazka,... Fikziozko kontakizunak dira, aurreko bildumaren antzera, gehienetan amaierak ustekabeak izanik.
‎Estiloari dagokionez, lehen bilduman erakutsi zuen hizkera bizi eta joria erabiliz jarraitzen du. Zabalak" Linazasororen prosa erraz eta jariakorra" dela adierazi zuen.
‎Giroz batasuna izateaz gain, estiloz ere batasuna duen liburua da: hizkera landua darabil bere lehen liburu honetan. Metaforak, konparaketak, erregistro ezberdinak,... erabiliz hizkera aberatsa sortu du.
‎Putre txuriarekin batera gizakien arteko senitarte edo lagunarteko harremanek ipuinen arteko uztardura azpimarratzen dute. Honela, lehen ipuineko Manex Imiruri hizlaria da lotura hauen ardatza: hots, datozen ipuinetako pertsonaiek badute Manexekin nolabaiteko harremana:
‎Pertsonaiei dagokienez, gainera, Whiskey koloreko gauak bilduman badira lehen bildumako hainbat pertsonaia ere. Bestalde, pertsonaiak, orobat, idazlearekin harreman bereziren bat izan duten emakumeak izan ohi dira.
‎Bizitza pusketak (1996) bere lehen ipuin bilduman zortzi narrazio labur aurkeztu zizkigun Muguruzak. Honen izenburuak erakusten duen bezala, ipuin hauetan guztietan bizitzaren pusketak erakusten zaizkigu.
‎Ikuspuntuari dagokionez, hirugarren zein lehen pertsona darabil, eta zenbaitetan narratzaile orojakileak ere bere gogoetak gehitzen ditu. Haatik, idazle honek fokalizazioa askotan erabili ohi du, izan ere, pertsonaiek bere inguruan ikusten dituzten beste gizakienganako arreta jartzeko joera baitute:
‎Ondorioz, ugariak dira naturaren aipuak: paisaien deskribapenak, animalien protagonismoa,... bere lehen eleberrian ikusten genuen bezalaxe. Antton Lukuren Botoiletan bilduma aintzat hartuz honela mintzatu zen Edorta Jimenez:
‎Hala ere, ipuin guztiek ez dute lorpen maila bera. Dena den, bere lehen liburuak zuen iparraldeko kutsua ez da hain nabarmena.
‎Hamaika ipuin eskaini dizkigu Antton Lukuk liburu honetan. Lehen ipuinean besteak lotzen dituen narrazioa aurkezten zaigu. Bertan, itsasoa eta uraren garrantzia azpimarratzen da.
‎Narratzaileak berak irakurlearekin hitz egiten du askotan, narratzearen ekintzari buruz mintzatzen delarik. Izan ere, bilduma honen lehen ipuinean narratzailea irakurle jakin bati zuzentzen zaio, narratario jakin bati: katedradun bati.
‎Elgoibatar honek bere lehen liburuan hogeita bost narrazio eskaini dizkigu. Narrazio hauetan guztietan erotismo, sentsualitate eta gizon emakumeen arteko harremanekin topo egin dezakegu.
‎Patxi Ezkiagak hiru gauza azpimarratu zituen ipuin bilduma honetaz aritzean: " Lehenik , barrurako bidaiak direla. Bigarrenik, bidaia horretan abiatu ahal izateko idazleak erabiltzen dituen garraiobideen egokitasuna.
‎Amodioari buruzko hamaika ipuin eskaintzen zaizkigu Montoiaren lehen ipuin bilduma honetan:
‎Bilbotarraren bigarren liburu hau, bere lehen eleberriarekin alderatuz guztiz bestelakoa da. Liburu honetan hamaika ipuinez osaturiko bilduma osatu du.
‎Ikuspuntuari dagokionez, ipuin gehienetan pertsonaiek lehen pertsonan hitz egiten digute. Gainera, pertsonaia hauek bere barne sentimenduetan murgilduko gaituzte, bere zalantzak, beldurrak, itxaropenak, desirak,... adieraziz.
‎Ondorengo lerroetan Linazasororen lehen ipuin bilduma izango dugu komentagai. 90eko hamarkadan idazle honen hiru ipuin bilduma eskuratu ahal izan ditugu.
‎90eko hamarkadan idazle honen hiru ipuin bilduma eskuratu ahal izan ditugu. 1992 urtean Eldarnioak lehen bilduma argitaratu zuen, eta ondoren, 1994 urtean estuki loturik dauden Zer gerta ere eta Ipuin arriskutsuak kaleratu zituen (ikus 4.3). 1999 urtean ere ipuin labur bat argitaratu zuen ipuin askeen atalean aipatuko duguna:
‎Egileak bilduma honetako narrazioak hiru ataletan banatu ditu: lehen eldarnioan bederatzi narrazio eskaintzen zaizkigu; bigarrenean bost; eta azkenekoan hamazazpi:
‎Hiru ataletan dator banaturik ipuin bilduma, itxura batean, bi erizpide oso ezberdineri jarraituz: kontatutako istorioaren garaia (beti ere galtzear dugun Euskal Herri sakonaren sasoia lehen " eldarnioan"; istorio garaikideagoak bigarren eta hirugarrenean) eta ipuinen luze laburra: lehen bi ataletan ipuin luze eta laburrak tartekatzen dira; hirugarrenean, berriz, ipuin labur" ustekabeko bukaeradunak" ditugu gehientsuenak.
‎kontatutako istorioaren garaia (beti ere galtzear dugun Euskal Herri sakonaren sasoia lehen" eldarnioan"; istorio garaikideagoak bigarren eta hirugarrenean) eta ipuinen luze laburra: lehen bi ataletan ipuin luze eta laburrak tartekatzen dira; hirugarrenean, berriz, ipuin labur" ustekabeko bukaeradunak" ditugu gehientsuenak. (Egunkaria XI)
Lehen eldarnioko istorio gehienetan gai bera azpimarratzen da: bakardadea.
Lehen eldarnio honetako ipuin gehienak Euskal Herrian kokaturik daude, eta honako giro hauek aurkezten zaizkigu: gerra edo gerra osteko giroa, industrializazioa, aurrerapena, ohiturak, Ameriketarako emigrazioa.
‎Narrazio hauetan guztietan narratzerakoan ikuspegi ezberdinak hautatu dituela ikus dezakegu: hirugarren pertsona, lehen pertsona, berorika,... Luis Mari Mujikak ere narratzaile aniztasuna aipatu zuen:
‎Kontateknikei dagokienez ere, aberatsa da oso liburua: aitorpen itxurako lehen pertsonekoak, narratzaile orojakilea dutenak, bi orrialdetan mundu bat eraiki eta birrintzen dutenak, giro kafkiano xamarrekoak, bai eta ikutu sinbolista dutenak ere. (Egunkaria XI)
‎Testuartekotasunari dagokionez, honako idazleak aipatu izan dira: " Lehen eldarnioetan García Márquez, Txekhov edo Aldecoa izan omen zituen bisitari; bigarrenetan, Greene, Chandler, Hammet edo Doyle; eta hirugarrenetan, Saki, Quiroga, Kafka edo Cortázar." (Argia 1345)
‎Rikarteren lehen liburu honetan tramari dagokionez elkarrekin harremanik ez duten bi narrazio luze eskaintzen zaizkigun arren, desioa da ipuinon ardatza. Batetik, Rakel Beaumont narrazioan gizon jaio eta emakumea izan nahi duen pertsonaia baten gorabeherak kontatzen dira (luzeraren aldetik eleberritzat har daitekeena); bestetik, Apopiloetxea kontakizunean esistitzen ez den emakume batekin maitemindurik dagoen gizon bat aurkezten zaigu.
‎Felipe Rius kazetariak bere lehen liburuan argazkiak hartu ditu protagonistatzat. Honek Cortázar ek ipuingintzaz aritzean eginiko adierazpenak ekarri dizkigu gogora:
‎Esan bezala, itsasoarekin lotura duten luzera ezberdineko hamar ipuin bildu zituen Edorta Jimenezek bere lehen narrazio liburuan, Atoiuntzian. Beraz, portuak, arrantzaleak, itsasoa,... etengabe errepikatzen diren elementuak izango dira.
‎Hartara, hurrengo narrazioetan errepikatuko diren elementuak baturik agertzen dira bere lehen narrazio hauetan: itsasoa, droga, sexua, trenbideak, heriotza, desira,...
‎Idazle laudiarraren lehen ipuin bilduman bere itsasoarekiko atxikimendua agerian geratzen da. Izan ere, Haize kontra ipuinbilduma osatzen duten bederatzi ipuinak autonomoak diren arren, bada hauek uztartzen dituen pertsonaia bat:
‎Bestalde, Jakin aldizkarian honakoa adierazi zen: " Joseph Conrad euskaldun bat deskubritzea, bere lehen liburuan halako indarrez gainezka egiten duena." (Jakin 101)
‎Ostegunak (1997) eta Ostiralak (1999). Trilogia baten lehen bi aleak ditugu hauek.
‎Dena den, kritika gogorrena Iban Zalduak Hegats aldizkarian eginikoa izan da. Lehenik , Ostegunak bildumako ipuin bakoitzaren kritika egiten du banan banan. Bertan, umorea eta ironia azpimarratzen ditu ezaugarri nagusitzat.
‎Kritikaren aipamen ugari ekarri zituen Andoni Egañaren lehen eleberri honek. Horietaz baliatuko gara, beraz, eleberri honen berri emateko.
‎Jon Arretxeren idatziek hasieratik bidaiekin erabateko lotura erakutsi dute. Bere lehen narrazio liburua Tubabu (1994) deituriko kronika liburua izan zen. Geroago, Tuparen seme alabak (1996) deituriko kronika liburua argitaratu zuen.
‎Urrezko triangelua deituriko bere lehen eleberrian, Bangkokera hurbilduko gaitu idazleak. Ibon Iribarrenek kokalekuaren deskribapen egokia egiten du:
‎Bertan, lehenik Bangkok hirian eta geroago beste herriska txikietan, dena da zikina. Zikinak jendez zein zaborrez bete kaleak, zikinak trabesti, homosexual eta urdangek pozten dituzten gauak, zikinak opio keak berotutako tabernak.
‎" Honela, partitzeko orduan liburu osoaren haria zena ez da azkenean kristal zati hautsi bat baino, ispilua eratzen duten kristal zati guztien arteko bat." (Egunkaria) Egileak berak dioskun bezala," Hasieran, beharbada, errealagoa, sinesgarriagoa da kontakizuna, baina apurka apurka gero eta gauza eta pertsonaia bitxiagoak hasten dira agertzen." (Egunkaria XII) Ondorioz, bigarren zatian aurrera egin ahala, eleberrian hiru plano ezberdin azaltzen zaizkigula ikusi ahal izango dugu. Hiru plano hauek bigarren zatiko lehen atalean egiten dute bat. Are gehiago, plano bakoitzean gainerako planoen hainbat elementuri erreferentzia egiten zaie, plano ezberdinen arteko lotura estutuz.
‎batetik, herri ustez ezagun batera iritsi den bidaztiaren planoa: honen berri narratzaile estradiegetikoak emango digu; bestetik, bidazti horrek irakurtzen duen egunkaria dugu, eta honetan, noski, lehen pertsonako narratzaile autodiegetikoa mintzatzen da. Hala ere, azken plano honetan, batzuetan beste pertsonaia batzuek ere hainbat istorio kontatzen dizkigute:
‎Montoiaren lehen eleberri honetan intrigaz beteriko istorio bat eskaintzen zaigu: Mailu, bere mutil laguna desagertu dela ohartu ondoren, bere lagunei jakinarazi, eta desagerturiko Stalinen bilaketari ekiten dio.
‎Bere lehen eleberrian Jon Alonsok genero beltza jorratu du. Istorio honen nondik norakoa Juandeaburre Fundazioan liburu baten lapurketarekin hasten da; beraz, hau izango da aitzakia narratiboa.
‎Kokapenari dagokionez, lehen eleberrian mundu irrealak sortu ditu: espazioa, nekazari mundu asmatua.
‎Ipuin bildumak sailkatzerako orduan, hauen batasunari begiratu diogu. Hartara, datozen orriotan ikusi ahal izango duzuen bezala, hiru sailetan berezi ditugu; lehenik , ipuinen artean nolabaiteko kateaketa erakusten duten bildumak aurkeztuko ditugu; bigarrenik, bata bestearengandik independienteak edo askeak diren ipuinak eskaintzen dizkiguten bildumak aipatuko ditugu; eta azkenik, ipuin aske gutxi batzuei buruzko zenbait aipamen egingo ditugu.
Lehenik , giza harremanak gai nagusitzat dituzten bildumak izango ditugu komentagai: bikoteen gaizki ulertuez, maitasunaz, jeloskortasunaz, gorrotoaz,... mintzo direnak.
‎Bere lehen ipuin bilduma kaleratzean liburu arina zela aitortu izanagatik kritika dezente entzun behar izan zituen alegiarrak. Beraz, bere bigarren liburuaren argitarapena zela-eta, adierazpen honen bidez defendatu zuen eginiko aukera:
‎Hau da, narratzaile estradiegetiko batek kanpo fokalizazioa darabil pertsonaia nagusia deskribatzeko. Honela, zenbaitetan hirugarren pertsonatik lehen pertsonara igarotzen da narratzailea. Lehenengo pertsonan narratzaile estradiegetikoaren beraren gogoetak ezagutarazten zaizkigu eta narratarioari irakurle izenaz zuzentzen zaio, gehienetan atalen hasieretan.
‎Estiloa ere sortu duela esango genuke. Juan Luis Zabala, Bukowski, garai bateko Montoia, Enrico Brizzi eta beste batzuk datozkigu burura, Iturriagaren lehen nobela hau alderatzerakoan, baina ez da erraza antzekorik topatzea. (Gara)
‎Pertsonaiak bere bizitza kontatzen digu: beraz, iraganean diharduen lehen pertsonako narratzaile autodiegetikoa dugu. Haatik, nobelan zehar jarraikortasuna gailentzen den arren, askotan atzera egiteak ere badira, bere senitartekoen gertaerei erreferentzia egitean.
‎Hizpide dugun hamarkada honetan Luis Mari Mujikak bost eleberri kaleratu zituen; lehenik , trilogia bat argitaratu zuen: Loitzu herrian uda partean (1992), Udarbe eta Urtuella lekuko (1995), eta Bidean ihes...
‎Mujikak plano ezberdinak eratzeko duen joerari jarraiki, lehen eleberri honetan ere bi plano eskaintzen dizkigu:
‎Beraz, Aizuko iruzkingileak Mujikaren obraz hitz egitean aipatzen zituen ezaugarriak, jada bere lehen eleberrian bertan aurki ditzakegu: " bere obran alde kontraesankorrak, paisaien testuinguru magikoa eta bizitzaren ildo sakona dira ezaugarri nabarmenenak" (Aizu!
‎Dakusagunez, bigarren eleberri honetan lehen eleberriko ezaugarriak errepikatzen dira. Eta gauza bera ikusiko dugu, trilogiaren hirugarren eleberrian ere:
‎Bukatzeko, eskerrak eman nahiko genizkioke, lehenik , Eusko Jaurlaritzari proiektu hau burutu ahal izateko diru laguntza emateagatik; bigarrenik, Jon Kortazar Uriarteri bidearen nondik norakoa zedarritzeagatik, eginiko zuzenketa eta iradokizunengatik, eta eskainitako konfidantzagatik; baita Mari Jose Olaziregiri sailkapena egiteko garaian eginiko oharrengatik eta Labayru Ikastegiko Igone Etxebarriari lan honen argitaratzean lan egiteagatik; eta azk... Mila esker.
‎Jada 90 urterako poesia jorratu izanagatik ezaguna zen Iñigo Aranbarrik hizpide dugun hamarkada honetan bere lehen eleberria argitaratu zuen: Emon biar yako.
‎Ondorioz, analepsiek gidatzen dute kontakizuna. Baina, lehen mailako narraziotzat urkatzeko unea eta ekintza bera hartuz gero, atzera egiteak kanpo analepsiak lirateke, lehen mailako narraziotik kanpoko denbora batean kokatzen baitira( lehen kapitulua bera kanpo analepsia genuke). Bestalde, prolepsiak ez ditu sarritan erabili:
‎Hala ere, idazleak egoki lortzen du bi plano hauek bata bestearekin jostea: lehen eleberrian, Bob Ieregi eroetxeko zoroen artean kokatzen du; bigarrenean, era bertsuan, erakunde armatuan sator modura sartu den ertzain bat izango da istilu gehienen ardatza. Hortaz, eleberrietan zehar hain bereizturik aurkezten zaizkigun bi plano hauek estuki uztartzen dira istorioek aurrera egin ahala.
‎Espazioari dagokionez, lasartearrak eleberri batetik bestera aldaketa nabarmena egin du. Hau da, lehen eleberria Euskal Herritik kanpo kokatu du: Rotterdamen, zehazki.
Lehena , hemen ez dagoela jazz kultura handirik. Giroa ez da hain sinesgarria.
‎Bigarren eleberria, berriz, izenburuan bertan ikus daitekeen bezala, Pasaia Antxon kokatu du. Dirudienez, lehen eleberriko giro lausotu hori Euskal Herriko egoeran ere txerta daitekeela erakutsi nahi izan du. Azken batean, eleberri hauen bidez, Canok bizitzari buruzko estetika baten berri ematen du, eta hori hemen nahiz atzerrian deskriba daitekeela frogatu nahi izan du.
‎Eleberri hau hogeita bat kapitulu labur eta eranskin batek osatzen dute. Bertan, Jimenezek Atoiuntzia (1990) deituriko bere lehen narrazio liburuan aurkezturiko itsas mundutik urrundu, eta Bilbo hirian gertaturiko lapurketa baten nondik norakoak kontatzen dizkigu.
‎Narrazioaren pertsonaia nagusiak emango digu lehen pertsonan gertaturikoaren berri, hots, narratzaile autodiegetikoak: izan ere, kartzelaratua izan aurreko gorabeherak ditu kontagai.
‎Haatik, garapen kronologiko honetan zenbaitetan denbora bera errepikatu egiten da, gertaerak beste ikuspuntu batetik emanez. Ondorioz, lehen pertsonako narratzaile autodiegetikoa, hirugarren pertsona erabiltzen du fokoa beste pertsonaia batzuengana gerturatuz. Honela, hainbat paralepsi ikus genitzake:
‎Ur Apalategik bere lehen eleberri honetan hiru gazteren arteko harremanen gazi gozoak kontatzen dizkigu: Felix, Antton eta Murielen artean eratzen den harreman sare horrek osatuko ditu eleberri honen gaiak:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
lehen 751 (4,94)
Lehen 152 (1,00)
lehenik 121 (0,80)
lehena 65 (0,43)
Lehenik 52 (0,34)
Lehena 22 (0,14)
lehenak 18 (0,12)
lehenaren 12 (0,08)
lehenean 8 (0,05)
lehenen 6 (0,04)
Lehenak 5 (0,03)
Lehenen 4 (0,03)
lehenari 4 (0,03)
lehenera 4 (0,03)
Lehenean 3 (0,02)
lehenaz 3 (0,02)
leheneko 3 (0,02)
Lehenari 2 (0,01)
lehenetan 2 (0,01)
Lehenaren 1 (0,01)
Lehenaren barruan 1 (0,01)
Lehenetako 1 (0,01)
lehenetakoa 1 (0,01)
lehenetakoari 1 (0,01)
lehenetarikoak 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
lehen eleberri 45 (0,30)
lehen aldiz 37 (0,24)
lehen pertsona 33 (0,22)
lehen liburu 25 (0,16)
lehen bi 24 (0,16)
lehen aldi 22 (0,14)
lehen ipuin 15 (0,10)
lehen orrialde 15 (0,10)
lehen poema 15 (0,10)
lehen euskal 13 (0,09)
lehen ale 11 (0,07)
lehen artikulu 11 (0,07)
lehen edizio 11 (0,07)
lehen lan 10 (0,07)
lehen atal 9 (0,06)
lehen egun 9 (0,06)
lehen garai 9 (0,06)
lehen testu 9 (0,06)
lehen zenbaki 9 (0,06)
lehen hiru 8 (0,05)
lehen narrazio 8 (0,05)
lehen nobela 8 (0,05)
lehen urte 8 (0,05)
lehen argitalpen 7 (0,05)
lehen etxe 7 (0,05)
lehen hil 7 (0,05)
lehen herri 6 (0,04)
lehen lehenengo 6 (0,04)
lehen mende 6 (0,04)
lehen urrats 6 (0,04)
lehen giristino 5 (0,03)
lehen idatzaldi 5 (0,03)
lehen kapitulu 5 (0,03)
lehen literatura 5 (0,03)
lehen ondorio 5 (0,03)
lehen bera 4 (0,03)
lehen bilduma 4 (0,03)
lehen eldarnio 4 (0,03)
lehen eleberrigintza 4 (0,03)
lehen esaldi 4 (0,03)
lehen euskara 4 (0,03)
lehen hurbilpen 4 (0,03)
lehen jin 4 (0,03)
lehen ordu 4 (0,03)
lehen aita 3 (0,02)
lehen amodio 3 (0,02)
lehen asko 3 (0,02)
lehen etapa 3 (0,02)
lehen ezaugarri 3 (0,02)
lehen ezkontza 3 (0,02)
lehen gizon 3 (0,02)
lehen hamarkada 3 (0,02)
lehen harreman 3 (0,02)
lehen hauteskunde 3 (0,02)
lehen hitz 3 (0,02)
lehen hurbilketa 3 (0,02)
lehen irakurketa 3 (0,02)
lehen kontaktu 3 (0,02)
lehen narratiba 3 (0,02)
lehen parte 3 (0,02)
lehen pauso 3 (0,02)
lehen pausu 3 (0,02)
lehen saio 3 (0,02)
lehen sari 3 (0,02)
lehen Mungia 2 (0,01)
lehen aipu 2 (0,01)
lehen aldarri 2 (0,01)
lehen alde 2 (0,01)
lehen apez 2 (0,01)
lehen aro 2 (0,01)
lehen aztarna 2 (0,01)
lehen baserri 2 (0,01)
lehen be 2 (0,01)
lehen begi 2 (0,01)
lehen begira 2 (0,01)
lehen begiratu 2 (0,01)
lehen belaunaldi 2 (0,01)
lehen beste 2 (0,01)
lehen bigarren 2 (0,01)
lehen bihotz 2 (0,01)
lehen bost 2 (0,01)
lehen disko 2 (0,01)
lehen elkarrizketa 2 (0,01)
lehen emaitza 2 (0,01)
lehen erakusketa 2 (0,01)
lehen ere 2 (0,01)
lehen erreka 2 (0,01)
lehen eskuz 2 (0,01)
lehen etorri 2 (0,01)
lehen euskaldun 2 (0,01)
lehen ezagutu 2 (0,01)
lehen familia 2 (0,01)
lehen ganadu 2 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
lehen poema liburu 9 (0,06)
lehen eleberri hau 8 (0,05)
lehen ipuin bilduma 7 (0,05)
lehen pertsona idatzi 6 (0,04)
lehen pertsona narratzaile 4 (0,03)
lehen bi ale 3 (0,02)
lehen bi eleberri 3 (0,02)
lehen herri lur 3 (0,02)
lehen hiru eleberri 3 (0,02)
lehen liburu poema 3 (0,02)
lehen narratiba lan 3 (0,02)
lehen narrazio liburu 3 (0,02)
lehen pertsona kontatu 3 (0,02)
lehen pertsona mintzatu 3 (0,02)
lehen aita saindu 2 (0,01)
lehen aldi garai 2 (0,01)
lehen aldiz bera 2 (0,01)
lehen aldiz euskal 2 (0,01)
lehen aldiz harreman 2 (0,01)
lehen aldiz ikusi 2 (0,01)
lehen aldiz opor 2 (0,01)
lehen ale kaleratu 2 (0,01)
lehen artikulu Jokin 2 (0,01)
lehen atal sendo 2 (0,01)
lehen bi heren 2 (0,01)
lehen edizio azal 2 (0,01)
lehen eleberri agertu 2 (0,01)
lehen eleberri giro 2 (0,01)
lehen etxe gehien 2 (0,01)
lehen euskal eleberri 2 (0,01)
lehen euskal idazle 2 (0,01)
lehen ezkontza arreba 2 (0,01)
lehen hurbilpen egin 2 (0,01)
lehen ipuin narratzaile 2 (0,01)
lehen irakurketa bat 2 (0,01)
lehen jin bezainbat 2 (0,01)
lehen liburu hau 2 (0,01)
lehen literatura sorkuntza 2 (0,01)
lehen narrazio hauek 2 (0,01)
lehen orrialde egin 2 (0,01)
lehen orrialde ikusi 2 (0,01)
lehen zenbaki hau 2 (0,01)
lehen aipu horixe 1 (0,01)
lehen aipu XIV. 1 (0,01)
lehen alde etxe 1 (0,01)
lehen alde zahar 1 (0,01)
lehen aldi barkatu 1 (0,01)
lehen aldi halan 1 (0,01)
lehen aldi inarrosi 1 (0,01)
lehen aldi kokatu 1 (0,01)
lehen aldi luze 1 (0,01)
lehen aldi nobelagile 1 (0,01)
lehen aldi o 1 (0,01)
lehen aldi orain 1 (0,01)
lehen aldi zorion 1 (0,01)
lehen aldiz agerian 1 (0,01)
lehen aldiz antolatu 1 (0,01)
lehen aldiz Atxaga 1 (0,01)
lehen aldiz begi 1 (0,01)
lehen aldiz bilau 1 (0,01)
lehen aldiz Donostia 1 (0,01)
lehen aldiz emakume 1 (0,01)
lehen aldiz entzun 1 (0,01)
lehen aldiz erakutsi 1 (0,01)
lehen aldiz giro 1 (0,01)
lehen aldiz hau 1 (0,01)
lehen aldiz heldu 1 (0,01)
lehen aldiz herri 1 (0,01)
lehen aldiz hura 1 (0,01)
lehen aldiz Manuel 1 (0,01)
lehen aldiz sexu 1 (0,01)
lehen aldiz sumatu 1 (0,01)
lehen ale argitaratu 1 (0,01)
lehen ale iluntasun 1 (0,01)
lehen ale sarrera 1 (0,01)
lehen ale sinatzaile 1 (0,01)
lehen amodio lilura 1 (0,01)
lehen amodio Suedia 1 (0,01)
lehen apez nagusi 1 (0,01)
lehen argitalpen agortu 1 (0,01)
lehen argitalpen hamabost 1 (0,01)
lehen argitalpen hitzaurre 1 (0,01)
lehen aro eleberri 1 (0,01)
lehen aro liburu 1 (0,01)
lehen artikulu aurkezpen 1 (0,01)
lehen artikulu egin 1 (0,01)
lehen artikulu ere 1 (0,01)
lehen artikulu gai 1 (0,01)
lehen artikulu liburu 1 (0,01)
lehen artikulu luze 1 (0,01)
lehen asko be 1 (0,01)
lehen asko Frantzia 1 (0,01)
lehen asko ortu 1 (0,01)
lehen atal argi 1 (0,01)
lehen atal egin 1 (0,01)
lehen atal hau 1 (0,01)
lehen atal ikusi 1 (0,01)
lehen atal nagusi 1 (0,01)
lehen aztarna Java 1 (0,01)
lehen aztarna suntsitzaile 1 (0,01)
lehen baserri gehien 1 (0,01)
lehen baserri zein 1 (0,01)
lehen be bera 1 (0,01)
lehen be on 1 (0,01)
lehen begi eduki 1 (0,01)
lehen begi kolpe 1 (0,01)
lehen begiratu antzeko 1 (0,01)
lehen begiratu baino 1 (0,01)
lehen belaunaldi D. 1 (0,01)
lehen bera aurre 1 (0,01)
lehen bera bizi 1 (0,01)
lehen bera kontura 1 (0,01)
lehen bera neurriko 1 (0,01)
lehen beste hiru 1 (0,01)
lehen beste jende 1 (0,01)
lehen bi atal 1 (0,01)
lehen bi egun 1 (0,01)
lehen bi Euskaltzaindia 1 (0,01)
lehen bi fikzio 1 (0,01)
lehen bi hauek 1 (0,01)
lehen bi lan 1 (0,01)
lehen bi lerro 1 (0,01)
lehen bi liburu 1 (0,01)
lehen bi manipulatzaile 1 (0,01)
lehen bi misionest 1 (0,01)
lehen bi sinatu 1 (0,01)
lehen bi testu 1 (0,01)
lehen bi urte 1 (0,01)
lehen bi zati 1 (0,01)
lehen bi zenbaki 1 (0,01)
lehen bigarren alde 1 (0,01)
lehen bigarren hirugarren 1 (0,01)
lehen bihotz bi 1 (0,01)
lehen bihotz eztenkada 1 (0,01)
lehen bilduma argitaratu 1 (0,01)
lehen bilduma erakutsi 1 (0,01)
lehen bilduma hainbat 1 (0,01)
lehen bilduma narrazio 1 (0,01)
lehen bost atal 1 (0,01)
lehen bost mende 1 (0,01)
lehen edizio behin 1 (0,01)
lehen edizio esan 1 (0,01)
lehen edizio hitzaurre 1 (0,01)
lehen edizio irudi 1 (0,01)
lehen edizio kontrazal 1 (0,01)
lehen edizio segitu 1 (0,01)
lehen edizio sekuestratu 1 (0,01)
lehen edizio zentsuratu 1 (0,01)
lehen egun azken 1 (0,01)
lehen egun bi 1 (0,01)
lehen egun eduki 1 (0,01)
lehen egun hura 1 (0,01)
lehen egun oso 1 (0,01)
lehen egun uriko 1 (0,01)
lehen eldarnio bederatzi 1 (0,01)
lehen eldarnio García 1 (0,01)
lehen eldarnio hau 1 (0,01)
lehen eldarnio istorio 1 (0,01)
lehen eleberri alderatu 1 (0,01)
lehen eleberri argitaratu 1 (0,01)
lehen eleberri bertan 1 (0,01)
lehen eleberri bihotz 1 (0,01)
lehen eleberri egoera 1 (0,01)
lehen eleberri espazio 1 (0,01)
lehen eleberri euskal 1 (0,01)
lehen eleberri ezaugarri 1 (0,01)
lehen eleberri gai 1 (0,01)
lehen eleberri haiek 1 (0,01)
lehen eleberri hausnarketa 1 (0,01)
lehen eleberri hori 1 (0,01)
lehen eleberri ikusi 1 (0,01)
lehen eleberri Jon 1 (0,01)
lehen eleberri kostalde 1 (0,01)
lehen eleberri mundu 1 (0,01)
lehen eleberri polizia 1 (0,01)
lehen eleberri sailkapen 1 (0,01)
lehen eleberri saio 1 (0,01)
lehen eleberri Txomin 1 (0,01)
lehen eleberrigintza izenburupe 1 (0,01)
lehen elkarrizketa adierazi 1 (0,01)
lehen emaitza hau 1 (0,01)
lehen emaitza xume 1 (0,01)
lehen erakusketa garrantzitsu 1 (0,01)
lehen ere bertze 1 (0,01)
lehen ere ezagutu 1 (0,01)
lehen erreka handi 1 (0,01)
lehen esaldi aski 1 (0,01)
lehen esaldi jada 1 (0,01)
lehen esaldi jaso 1 (0,01)
lehen etapa eraikin 1 (0,01)
lehen etapa hura 1 (0,01)
lehen etapa oso 1 (0,01)
lehen etxe bat 1 (0,01)
lehen etxe egon 1 (0,01)
lehen etxe ez 1 (0,01)
lehen etxe ondoan 1 (0,01)
lehen euskal astekari 1 (0,01)
lehen euskal egunkari 1 (0,01)
lehen euskal eskola 1 (0,01)
lehen euskal gizon 1 (0,01)
lehen euskal hizkuntzalari 1 (0,01)
lehen euskal ikertzaile 1 (0,01)
lehen euskal liburu 1 (0,01)
lehen euskal liburugintza 1 (0,01)
lehen euskal nobela 1 (0,01)
lehen euskaldun artzain 1 (0,01)
lehen euskara estakuru 1 (0,01)
lehen euskara irakaskuntza 1 (0,01)
lehen euskara liburu 1 (0,01)
lehen ezagutu egin 1 (0,01)
lehen ezagutu ez 1 (0,01)
lehen ezaugarri nagusi 1 (0,01)
lehen familia batu 1 (0,01)
lehen familia zoriontsu 1 (0,01)
lehen ganadu ermandade 1 (0,01)
lehen ganadu feria 1 (0,01)
lehen garai eleberri 1 (0,01)
lehen garai ez 1 (0,01)
lehen garai harropuztu 1 (0,01)
lehen garai hori 1 (0,01)
lehen garai idazlan 1 (0,01)
lehen garai ikerlan 1 (0,01)
lehen giristino demokrazia 1 (0,01)
lehen giristino ez 1 (0,01)
lehen giristino horrela 1 (0,01)
lehen giristino praktikatu 1 (0,01)
lehen gizon bera 1 (0,01)
lehen gizon tabako 1 (0,01)
lehen hamarkada ondo 1 (0,01)
lehen hamarkada ospatu 1 (0,01)
lehen hamarkada zabaldu 1 (0,01)
lehen harreman eskola 1 (0,01)
lehen harreman sexual 1 (0,01)
lehen hauteskunde orokor 1 (0,01)
lehen herri guzti 1 (0,01)
lehen herri mutil 1 (0,01)
lehen hil ba 1 (0,01)
lehen hil baza 1 (0,01)
lehen hil jo 1 (0,01)
lehen hil suertatu 1 (0,01)
lehen hiru ebanjelio 1 (0,01)
lehen hiru lan 1 (0,01)
lehen hiru nobela 1 (0,01)
lehen hitz egon 1 (0,01)
lehen hitz lau 1 (0,01)
lehen hurbilketa euskara 1 (0,01)
lehen hurbilpen bat 1 (0,01)
lehen idatzaldi baino 1 (0,01)
lehen idatzaldi bigarren 1 (0,01)
lehen idatzaldi honako 1 (0,01)
lehen idatzaldi modu 1 (0,01)
lehen idatzaldi orraztu 1 (0,01)
lehen ipuin bat 1 (0,01)
lehen ipuin beste 1 (0,01)
lehen ipuin Manex 1 (0,01)
lehen irakurketa agerian 1 (0,01)
lehen jin bali izan 1 (0,01)
lehen kapitulu aipatu 1 (0,01)
lehen kapitulu bera 1 (0,01)
lehen kapitulu bi 1 (0,01)
lehen kapitulu hasiera 1 (0,01)
lehen kapitulu hau 1 (0,01)
lehen lan eleberri 1 (0,01)
lehen lan erruz 1 (0,01)
lehen lan existentzialista 1 (0,01)
lehen lan hasi 1 (0,01)
lehen lan horiek 1 (0,01)
lehen lan ongi 1 (0,01)
lehen lehenengo alkar 1 (0,01)
lehen lehenengo belarritzar 1 (0,01)
lehen lehenengo Garbiñe 1 (0,01)
lehen lehenengo igarri 1 (0,01)
lehen lehenengo zigorkada 1 (0,01)
lehen liburu argazki 1 (0,01)
lehen liburu argitaratu 1 (0,01)
lehen liburu beste 1 (0,01)
lehen liburu ez 1 (0,01)
lehen liburu halako 1 (0,01)
lehen liburu hautapen 1 (0,01)
lehen liburu hautatu 1 (0,01)
lehen liburu hogeita 1 (0,01)
lehen liburu izu 1 (0,01)
lehen liburu lehen 1 (0,01)
lehen liburu orri 1 (0,01)
lehen liburu ukan 1 (0,01)
lehen liburu zer 1 (0,01)
lehen literatura fantastiko 1 (0,01)
lehen literatura zentzu 1 (0,01)
lehen mende behar 1 (0,01)
lehen mende bera 1 (0,01)
lehen mende erdi 1 (0,01)
lehen mende sartu 1 (0,01)
lehen Mungia beste 1 (0,01)
lehen Mungia feria 1 (0,01)
lehen nobela hau 1 (0,01)
lehen ondorio argi 1 (0,01)
lehen ondorio bat 1 (0,01)
lehen ondorio delako 1 (0,01)
lehen ondorio hura 1 (0,01)
lehen ondorio nagusi 1 (0,01)
lehen ordu egin 1 (0,01)
lehen ordu pasatu 1 (0,01)
lehen orrialde adierazi 1 (0,01)
lehen orrialde bi 1 (0,01)
lehen orrialde editorial 1 (0,01)
lehen orrialde euskal 1 (0,01)
lehen orrialde irakurri 1 (0,01)
lehen orrialde jainko 1 (0,01)
lehen orrialde parabola 1 (0,01)
lehen pauso entzun 1 (0,01)
lehen pauso eroso 1 (0,01)
lehen pauso uda 1 (0,01)
lehen pausu egin 1 (0,01)
lehen pausu eman 1 (0,01)
lehen pertsona adierazi 1 (0,01)
lehen pertsona egin 1 (0,01)
lehen pertsona egon 1 (0,01)
lehen pertsona erabili 1 (0,01)
lehen pertsona erdi 1 (0,01)
lehen pertsona gertatu 1 (0,01)
lehen pertsona hirugarren 1 (0,01)
lehen pertsona hitz 1 (0,01)
lehen pertsona igaro 1 (0,01)
lehen poema agertu 1 (0,01)
lehen poema bilduma 1 (0,01)
lehen poema hauek 1 (0,01)
lehen poema oihartzun 1 (0,01)
lehen saio hau 1 (0,01)
lehen saio testigantza 1 (0,01)
lehen sari emon 1 (0,01)
lehen sari ere 1 (0,01)
lehen sari hutsik 1 (0,01)
lehen testu bera 1 (0,01)
lehen testu diptiko 1 (0,01)
lehen testu ere 1 (0,01)
lehen testu esanguratsu 1 (0,01)
lehen testu hura 1 (0,01)
lehen testu Mirande 1 (0,01)
lehen testu publikatu 1 (0,01)
lehen testu Saizarbitoria 1 (0,01)
lehen urrats bat 1 (0,01)
lehen urrats eskaini 1 (0,01)
lehen urrats xume 1 (0,01)
lehen urte aitzakia 1 (0,01)
lehen urte aldizkari 1 (0,01)
lehen urte bizi 1 (0,01)
lehen urte haur 1 (0,01)
lehen urte horiek 1 (0,01)
lehen urte hura 1 (0,01)
lehen urte zabaldu 1 (0,01)
lehen zenbaki egon 1 (0,01)
lehen zenbaki ez 1 (0,01)
lehen zenbaki horiek 1 (0,01)
lehen zenbaki kide 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia