Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.270

2002
‎1135eanR. Mosehibn' Ezra', bereadiskidehandia, galdukozuen.Beroni, bizitzan hainbestegorabeheraetamiseriaezagutuzituenari, hitzegitenzionYehudahha LevikLizarraraidatzirikogutunbatean, hirihorretatikitzulzedin.Gelditzen zitzaizkionezagungutxihaietarik, batzukharrezgerobarreiaturik zeuden , Narbonaraedo parAfrikaraaldeeginik.Horietakobat, gazteena, Abrahambn
‎Naturaren berezkobaliabideikuspegitikdesberdintasun nabarmenetako lurraldeada Nafarroa.Kontinente osoei dagokien aldakortasun interesgarria eskaintzendu, eskuartekoneurrimugatuanbesterikezpadaere, hedaduragutxiko berelureremuan.Mendialdekooihanetabelardienberdetasunhezearenjantziak, erdialdekolur erre eta ardantzehorixkenbiluzgorrikolarruazallehorra txandakatzen du.Bardeetako basamortu hitsaeta Tuteraherrikobaratze jori emankorraeskuzeskubatzendiramaiteminduenbesarkadaestuan.Piriniomendi harroenelurretako u...
‎Hizkuntzari dagokionez , herriaskorenmintzairetakomaileguzaberastenjoan zeneuskara, Tuteraaldeangaraiangaraikoetorkinekgainditutagaldubazenere. Horidela eta, iberiar, zelta, erromatar, gotoetaarabiarren eragina izanzuen gureak, besteakbeste, etanolaez, hebraieraetagaskoialuzazegonzirensendo erroturikhemenmerkatari, artisauetaofizio desberdinenlokarriekin.
‎odolezbeteak daude , bainaoraindikerezoritxarhandiagoak bidalikodizkiot
2005
‎Goiko aipuan parentesi artean dagoen lekutik hurrengo hitzak kendu ditut: comoellocativosing.. Hauda, Mitxelenarentzat lokatiboaereberandusartuzendeklinabidean, domekan, horman, etab.baitugu, etaez domekean, hormean.Bainapuntu honetan Mitxelenaren hipotesiaezdagoados atzizkimarkatuetamarkatugabeenartekobereizkuntzarekin.Lokatiboaezda markatua: basoánhormán, forma azentugabeak ditugu Gernikaldekoazentueran, etaez': < basóan, >: hórman.
‎ingurunekohotsenetengabekoeJkarreraginarenkonpJexutasunadeJaeta, unitateJinguistikojakinbatekezditu, izan, akustikazkoetaartikuJaziozkoaJdagaitzak, beraz, koartikuJazioareninterpretaziohonek, ekoizpenarenkontzeptuaJizazioaegitenduetasuposatzendu, mugimenduzko kontroJarensistema irteeranunitatediskretoak dituguJa. ...ndotik doazen segmentuetara, mugimendu horien guztien emaitza diren ezaugarri akustiko jakinakaldaraziz.Etahemendik datar, hizketan arigarenean, ahoskuntzorganoek oharkabean (bainaezimitazioz) behinetaberrizegitenduten mugimendu kontrolarenalderdikorapilotsua.Artikulaziozkoetaakustikazkodatuesperimentaletan aurkitzenden aldakortasunfonetikoarenarazoak, artikulatzailebakoitzarenmugimenduenoinarrian dauden kontrolprintzipioen arazoorokorra aztertzera eraman ditu jakitunak. Printzipio horretan oinarrituz ezartzen dituzte, aldebatetik, batasunmotorearendenbora eskemak, eta, bestetik, koartikulazioaren agindumotoreenberrantolatze moduak, artikulatzaile ezberdinek halakohelburu jakinbatiritsibehardutenean, egoeraezberdinetatikabiatuz.Azalpenaketaereduakugariizanikere', gertaerahonenesplikaziozehatzagoa etaosatuagoalortu nahibadugu, behartzen gaitufonetikan ez ezik, fonologian etaseguruenik hizkuntzarenbestezenbaitosagairenazterketa emaitzetaneremurgiltzera.Argihila, neure buruariezbesteri, egitendizkiodan galderakdira, hots, aldez aurretik programatuaedo planifikatua ote ekoizpen prozesua. Nola liteke, bada, seinale fisikoakkanporatzeko, denboraezinagolaburrean (segundoko 15hizketa hotsezberdin kanpora baititzakegu) hots asmoa edoesanasmoakodatzea horrenbeste agindu (psiko) neuromotorkoordinatuz?
‎Bizidunokegitenditugunekintzenezaugarribehinetakoa (eta nahitanahiezkoa) aldatzearena da; bestehorrenbestegertatzen danorizateri begira ere, elkarren arteanezberdin garaetahalagarelakomodu ezberdinean erantzuten duguzeinahiegoeraberritan.Hiztunonhizketaerealdakorra daezinbestean; aldebatetiklegokehiztunari berariatxikitzen zaionaldakortasuna: a) duenahoskuntzsistemarenezaugarriek, adinak, ohiturek... mugatzen dute artikulatze modua, hizketa abiadura, erritmoa... ; b) aurrekoarierabatlotuta dator hiztunarenizaerarilotutakoaldakortasuna, hauda, duen nortasunak, identitateak, sinesmenak, barne egoerak, hizkuntzazduena jarrerak... bultzatutakoa legoke ; e) gizarte harremaneilotutakoak, lekuak, solaskideak, gaiak, barne egoerak... eragindakoa, alegia.
‎..., Stevens-ek (1972) Hizketarenizaerakuantikoa izeneko teoriaren eskutik azaltzen digu mundukohizkuntzetanhots batzukbestebatzuk bainoegokiagodirelagunenaturaletanekoiztendirelako; izanere, artikulaziozkoaldaketa ttikiek uhinakustikoetanaldaketa handiak eragitendituzte etaalderantzizere, bestehorrenbeste; hauhorrela gertatzen omen da, batetik, akustikaren etaartikulazioarenartean erlazio linealikcz dagoelako ; eta, bestetik, uhinakustikoetakoaldaketattikiekoharmenenerako berebiziko garrantzia dutelako, eta alderantziz, bestehorrenbeste.Honenbestez, erlazioalinealaez, baiziketa, areagokurba itxurahartukoluke:
‎Ahotikbelarrira etabelarritikahoradabilenhizketarendeskodatzeari dagokion oharmen prozesuadelaetaburuhausteakezdiragutxi.Puntuhonen inguruan, ikusmolde ezberdinetatik idatzitakoa ugari baino ugariagoada. Denaden, ezdalanhonenhelburuateoriaguztienkatalogoaegitea, baiziketa fonetikarenaldetik aurkidaitezkeenpuntuilunaketaahulakazaltzea.
‎Orduko sinesteetan dago Dibarrart, osoki zabalduak zirenak Euskal
‎Tubalen lehen letra T edo Tau grekoa euskaldunek ikurtzat hartu zutela, gurutze forma zuelakotz, San Antonioren gurutzea izanez ere. IV. bertsoan aldaketa guti dago .
‎Hemen ere bi kantuetan diren aldaketek ez dute batere ideia nagusia aldatzen. Aspaldiko galdea; nondik datorren euskara, denen ahoetan dagoena
‎111 Betiri Sanx dago oihuka, Biba, biba Errepublika!
‎Lurpeta ilhunbetan daude sarthuak,
‎Bertso honetan laudatzen du euskaldun jendea, fermu egon delakotz bere sineste! ln arbasoen ildotik joanez; euskalduna eta fedea osoki lotuak dira eta, berak dioen bezala azken neurtitzean:
‎Oraiko euskaldun fededuna jarraikitzen zaie arbasoei, lehen bezala orain ere, sanoki bizi baita Jainko bakarraren baitan sinetsiz. Bi aldiz errepikatuz gure hitza (gure arbasoetan, gurek) Dibarrartek azpimarratzen du nola euskaldunen historian, belaunaldiz belaunaldi, seinale lehena den fidelitatea, erlisione sainduan egoitea eta irautea.
‎Bainan ausarkeria horien kontra badira harresiak. Ez da euskaldun fededuna aldatuko, jende zuhurra egonen da fermu bere sinestean. Ironiaz beterik azken neurtitzak gutiesten du gaitz berria bai jendeetan ergel batzuk bakarrik dira joak eta bai herrian, han hemenka diolarik.
‎Azpeitian, 1893an, Adema Zalduby k aurkezten du Gauden Eskualdun deritzan kantua eta azpi titulua dauka: Laphurtar kantu berriak, Gipuzkoar eta Bizkaitarrek Gernikako Arbolarenak dituzten gisa berekoak.
‎Bada aitzinagoko kantu bat, titulu berekoa, Eskualduna astekarian ager­ tu dena berant, 1893ko urriaren 6an, Azpeitian aurkeztutakoa baino zaharragoa dudarik gabe. Beti bezala badira bien arteko aldaketak, bainan arrakasta handia ukanen duen bertsoa jadanik hor dago bere osotasunean bertze batzuk bezala. Falta dena da errepika, Azpeitian agertuko dena:
‎Zazpi Euskal herriek bat egin dezagun, Guziak bethi bethi, gauden gu Eskualdun.
‎hamalau aldiz, hamalau bertsoko olerkia baita, errepikatuko dena. Bainan lehenbiziko Gauden Eskualdun eko zazpigarren bertsoa lehen bertso gtsa agertzen da Azpeitian:
‎Hain zuzen, Eskualdunak publikatuko du Zalduby ren kantua 1894ko abuztuaren 24ko alean, Donibane Lohizuneko euskaldun bestak berriz ere antolatuak baititu Herriko etxeak Natalia Serbiako erreginaren eta Antoine d' Abbadie-ren babespean: Gauden gu Eskualdun Eskualdun besta eta bilt­ zarretako kanta. Hastean eta koplartetan denek batean kantatzeko egina da errepika eta kantari batek kantatuko ditu koplak.
‎Iduri dute casic zeruco choco bat. Zazpietaco seme, Escualdunac oro, Gauden elgar maitatuz orai eta gero.
‎Buruzagi gorenek, haien artean Natalia Serbiako erreginak, eta, dudarik gabe, Donibane Lohizunen zeuden udatiarrek ez dakite zer den euskalduna, ezin sinetsia baita haren nortasuna. Erakusten du Dibarrartek zein kartsuki segitzen dituzten dantzariak eta pilotariak eta haien txalo eta oihu beroak.
‎Hortik dator otoitza: egon dadin Euskal Herria, den bezala, arbasoak eredutzat hartuz, lehen bezala orain ere, beti euskaldun fededun, orduko leloari jarraikiz. Otoitz bihotz hunkigarria, kontserbatzailea.
‎Iurretatik Donibane Lohizunera hiru urte iragan dira, hiru urte labur, bainan interesgarriak Euskal Herrian dauden ideologiei begira. Iparraldean Eliza kontserbatzailea da, galdu baititu zituen abantailak, bereziki Jules Ferry k bozkarazi dituen legeekin.
‎Denbora berean, Zazpiak bat en ideología sortzen ari da Euskal Herri osoan, harreman gehiago bada Abbadie-ren Lore jokoei esker, ideologia horren alde eta maisu gisa dago Gratien Adema Zalduby Dibarrartek miresten duena. Baigorriko xantrea, beti kontserbatzailea, moda berriari jarraikiko zaio.
‎paradigma nagusien gainbehera eta ondorioz zatiketa edo banaketa. Beraz, teoria jakin baten aplikazio aurkitu beharrean, oraingoan, unean uneko gertakizunen azter­ ketaren ondoren geure teoria sortu behar, jakina, hizkuntza ulergarrian, ikerke­ ta historikoak parekatu ahal izateko eta ondorioak atera., historia isolaturik ez dagoelako . Mundua bera dugu partikulartasun nagusia eta horrexegatik ezin dugu partikulartasun biltegia eginez historia burutu dugunik pentsatu.
‎Zerbait gehiago behar da eta euskal historia egiten dugunean saiatzen gara, hein berean historia unibertsala egiten, geure unibertsala delako, unibertsoaren zatia baino ez garelako, eta ez da gutxi. Eta Euskal Herriko historiatik abiatzea iraskas­ kuntzako curriculumean erabat zilegizkoa da inguruko unibertsoetan txertatuz eta irekiaz pertsona ez eta herri isolaturik ez dagoelako .
‎Historiagrafiazko lanak bereziak bihurtu zaizkigu eta badago nazioarte­ ko komitea historiografian aditua dena. Historiografía, beraz, zientzi histori­ koen atala dugu.
‎Historiografiazko lana eta azterketa burutzerakoan, Voltaire eta Muniberen garai ilustratuan bereizten zen bezala, alde batetik erudizio enpiri­ koa, datuetan oinarrituriko ezagutzak ditugu eta aldi berean edo ondoan interpretazioak, literaturak. XVII. mendean, Hobbesek Leviathan liburuan esan zuen bezala, gauzez (things) ez dago asko esaterik, baina diskurritzen hasten garenean, speech ak sortzen ditugu eta, orduan bai, ona edo txarra deritzogu eskubide osoz.
‎Espainiako gobernuak oraintsu erabaki du Espainiako Hiztegi biografikoaren proiektua burutzea. Gurean, berriz, ez dago horrelakorik, proiektua aspalditik ondo zehazturik eduki arren, eta horrela aurkeztu dut han eta hemen, baina arrakasta barik.
‎1970eko jakituria eta oraingo ezagutza maila desber­ dina dugu eta horregatik amaitzear den entziklopedia horretan lehen liburu­ kiak eta azkenak desberdinak ditugu. Berriztu beharra dago eta Eusko Ikaskuntzak hor du erronka handia eta benetakoa.
‎Nahi eta ez, denok abia­ tzen gara presupuesto jakin batzuetan oinarriturik eta ona izaten da ezagutzea norberaren maparen koordenadak zeintzuk diren. Euskaraz idatziz gero erra­ zaga sortzen da Euskal Herriarekiko begiradaren zirkulua beste mundu zir­ kuluen biran dagoela ahaztu gabe. Baina euskal subjektua esaten dugunean orri bat delakoaren bateratasuna ez diogu erantsi behar halabeharrezkoa balitz modua.
‎Baina euskal subjektua esaten dugunean orri bat delakoaren bateratasuna ez diogu erantsi behar halabeharrezkoa balitz modua. Subjektua egin eta desegin egiten baita eten gabe historian barrena eta beharbada euskal subjektuez, pluralean, hobe legoke pentsatzea.
‎Baina nola sortu, asmatu, garatu, gihartu eta indartu da azken mendeotan euskal historia? Berez ez dago ezer ere, beraz, Euskal Herriko historia, lan­ tzeko esparrua sortzen doa, gaur egun euskal historia edo Euskal Herriko his
‎toriaren lurraldea garbi egon ez arren. Euskal historiaren parte dira ere bai gure lurraldetik at beren bizimodua ateratzen saiatu zirenak eta direnak, mun­ duko edozein txokotan.
‎Kongresu berezia antolatu zuen Euskaltzaindiak eta liburu mardula argi­ taratu5 Oihenart historialari gaia ipar Euskal Herriko historiografian, Manex Goihenetxek zehazki landu du.XVII. mendean bi erresuma nagusiren artean banaturik dago Euskal Herria. Oihenart Nafarroako historian murgildu zen Nafarroa Frantziako erresuman kokatzeko eta gero Vasconiakoa landu zuen'.
‎Erresumako histo­ riak lantzen ziren eta aldi berean historia nazionalak. Baina nazio kontzeptua, jaioterriarekin loturik zegoena , modernitatean lurraldeko giza komunitatea5 Oihenarten laugarren mendeurrena. Cuarto centenario de Oihenart.
‎Hispanian jaio, bizi, hil­ zen den heinean, guzti horrek idiosinkrasia sortzen du eta horno Hispanicus delakoaren nabarmentasuna ageri agerikoa bihurtzen da historiaren subjektua bihurtuz. Modu horretan historiografía nazional espainiarra gorpuzturik dago Aro Berriaren atarían eta XVI. mendez geroztik garrantzia irabaziz joango da. Diego Catalánek arazo hau ederki adierazten du, historiografía nazionalen sorreraren jatorria azaltzerakoan9?
‎Sarrera Diego Catalán. Madrid, 1991 CATALAN, D., Contribución de la historiografía a la creación de los españoles, Langaiak, 8 Pamplona 1985, 45 57.37] OSERA AGIRREAZKUENAGAikuspegi kritiko batez burutua zegoena , berez hiritar talde berri batentzat, erakunde desberdinetan banaturik zegoen jende multzoen komuntasun lotu­ rak azpimarratzen zituen eta, beraz, diskurtso historiko berria asmatu; sub­ jektua, diskurtso berrian, euskaldunak ziren, hau da, Vasconiakoak, etni ikus­ pegi batetik euskaldunak, eta Aro Berriaren modernitateak eskatzen zuen hiritar status hatera jauzia egiteko, bidea eta ikerlana u... Vasconia, lurralde kontzep­ tua, berriz, hasi zen erabiltzen, horrek definitzen baitzuen euskaldun guztien batasun esparrua, ohizko besteak, dela Nafarroa, dela Bizkaia, gaindituz.
‎Sarrera Diego Catalán. Madrid, 1991 CATALAN, D., Contribución de la historiografía a la creación de los españoles, Langaiak, 8 Pamplona 1985, 45 57.37] OSERA AGIRREAZKUENAGAikuspegi kritiko batez burutua zegoena, berez hiritar talde berri batentzat, erakunde desberdinetan banaturik zegoen jende multzoen komuntasun lotu­ rak azpimarratzen zituen eta, beraz, diskurtso historiko berria asmatu; sub­ jektua, diskurtso berrian, euskaldunak ziren, hau da, Vasconiakoak, etni ikus­ pegi batetik euskaldunak, eta Aro Berriaren modernitateak eskatzen zuen hiritar status hatera jauzia egiteko, bidea eta ikerlana urratu zuen. lnperio berrien baitan herri nortasuna azpimarratu zuen. Vasconia, lurralde kontzep­ tua, berriz, hasi zen erabiltzen, horrek definitzen baitzuen euskaldun guztien batasun esparrua, ohizko besteak, dela Nafarroa, dela Bizkaia, gaindituz.
‎Atzerrian, zegoen Hegoaldeko euskaldun liberala eta iparraldeko joera horretaz kutsaturik edo, Zamakolak histori lana Oihenarteren ildoa berriz ere hartzen duela dirudi, bere Historia de las naciones bascas izeneko liburuan15
‎Nortasuna hizkuntza, herri edo etnia bereizkuntzetan oinarritu ordez, egitura eta erakundetze politikoaren bidez hartzen zuten probintzia bakoitze­ ko bizilagunek. Aipatu behar da historiografía erreaktiboa izan zela, Espainiako Historiarako Erret Akademiak hasi zuen Foruen autogobernu politikoa finkatzeko zegoen interpretazioa suntsitzen, erregearen subiratasu­ nean soilik kokaturik. Gerora Llorentek finkatu zuen erresumako diskurtso berria eta Aranguren Sobradok, Bizkaiko Batzar Nagusietako legelari nagu­ siak, idatzi zuen aurkako ikuspegitik, paktismoaren teorian finkaturik subira­ notasun konpartituaren printzipioa.
‎Teoría historiografikoan, psikologismoaren esparruan kokatuko nuke, gerta­ kizun handien azalpena bilatzeko orduan. Adibidez, karlismoaz egin zuen interpretazioa dugu, besteak beste.Hala ere, mitoak eta leiendak indarra zuten jenderiaren ohiko kosmoaren interpretazioan bat eginda zeudelako . Horregatik Fermín Herrán idazleak eta Biblioteca bascongada bildumako editoreak 1898an zera adierazi zuen:
‎Garaiko lan historiko garrantzitsuena izan zen ezbairik gabe, gure artean gutxi ezagutu eta landu dena, tamalez. Beharbada nazitarrek Parisen kartzelan zegoela , erresistentzian sarturik baitzegoen, ez bazuten hil, euskal historiografiaren erreferentzia nagusia bihurtzeko gaitasun eta prestakuntzaosoa zukeen, 1940 eta ondoko hamarkadetan.FRANKISMO GARAI LUZEKO ARGI ILUNAK1939an, gerra zela eta, aurreko urteetan bideraturiko dinamikak eten egin ziren. Eusko Ikaskuntzaren inguruan erakundetzen hasi zen azpiegitura zien­ tifikoa desegin zen.
‎Garaiko lan historiko garrantzitsuena izan zen ezbairik gabe, gure artean gutxi ezagutu eta landu dena, tamalez. Beharbada nazitarrek Parisen kartzelan zegoela, erresistentzian sarturik baitzegoen , ez bazuten hil, euskal historiografiaren erreferentzia nagusia bihurtzeko gaitasun eta prestakuntzaosoa zukeen, 1940 eta ondoko hamarkadetan.FRANKISMO GARAI LUZEKO ARGI ILUNAK1939an, gerra zela eta, aurreko urteetan bideraturiko dinamikak eten egin ziren. Eusko Ikaskuntzaren inguruan erakundetzen hasi zen azpiegitura zien­ tifikoa desegin zen.
‎Iparraldean Eusko] akintza aldizkariaren inguruan ikerketak landu ziren, baina 1954an Baionan antolatu zen Eusko Ikaskuntzaren 8 Kongresuak dinamika horren amaiera erakusten zuen. Bestalde, hego Ameriketan, Argentinan, Venezuelan eta Mexikon bereziki ahaleginak egon ziren. Urrunetik euskal historiaren mistifikazio politikoak errezagoak ziren, baina ikerlari finak ere izan ziren.
‎Julio Caro Baraja. Haren lana historialariek sarritan ez dute ezagutzen, antropolo­ giatik hurbil dagoelako agian. Baina 1956 arte, zalantza barik, bera dugu his­ torialari sozial garrantzitsuena.
‎Baina 1956 arte, zalantza barik, bera dugu his­ torialari sozial garrantzitsuena. Los Vascos izeneko liburua, 1949an argitara­ tua, Annales aldizkarian, Parisen indartzen zegoen historiazko paradigma berriaren ispilu zena, historia egiteko modu berriaren erakusletzat aipatua tzan zen.Jakina, teoriari eta aukeraturiko ikerketa esparrura loturik du bere meto­ dologia. J.C.B.ren lana ulertzeko Pío Barajaren ideiak eta nobelak ezagutzea premiazkoa da.
‎lehendabizirik, hizkuntzari buruz zehaztapenak egiten ditu, erabili behar dituen kategoria eta kontzeptuen erre­ latibotasuna azpimarratuz. Bigarrenez, kezka epistemologikoa planteatzen du, baina berehala filosofo grekoen garaian, delako kezken berri bazegoela igert­zen saiatzen zen.47] OSEBA AGIRREAZKUENAGAOndoren bere diskonformitatea adieraziko du, nahietaezko abiapuntua balitz bezala. Ikerketan aritzeko abiapuntu jakingarria berau.
‎Pertsonen, protagonisten nundik norakoan kezkaturik agertu zen beti, heldutasun intelektuala irabazi ahala. Pertsonen grinen garrantziaz ere jabeturik zegoen . Horregatik, genero bio­ grafikoaz gogoeta jakingarriak idatzi zituen bere bizitzaren azken aldian eta modu originalean aplikatu bere buruaren azterketara.Beraz, badugu bai zer ikasi, J.C.B.ren lanetan, ikerketa egiteko moduaz.AZKEN MENDE LAURDENAXX. mendean paradigma interpretatibo nagusiak, funtzionalismoa, alde batetik, aldaketarena, bestetik, non marxismoa barne kokatzen baitut, egon direla esango nuke.
‎Pertsonen grinen garrantziaz ere jabeturik zegoen. Horregatik, genero bio­ grafikoaz gogoeta jakingarriak idatzi zituen bere bizitzaren azken aldian eta modu originalean aplikatu bere buruaren azterketara.Beraz, badugu bai zer ikasi, J.C.B.ren lanetan, ikerketa egiteko moduaz.AZKEN MENDE LAURDENAXX. mendean paradigma interpretatibo nagusiak, funtzionalismoa, alde batetik, aldaketarena, bestetik, non marxismoa barne kokatzen baitut, egon direla esango nuke. Ikerlariok, beraz, teoria ondo eta sakon ikasi behar genuen eta gero hori aurkitu errealitatean, datuak egokitu eskema teorikora.
‎Bakoitza bere aldetik ari da eta historia, iragana gaurko hizkerara azaltzeko unean, gaur egun, erlatibismo kulturalean murgildu gara. Ez dago egia handirik, egiak baizik eta egia horiek bakoitza bere testuinguru sozial eta espazialean argitzen saiatu behar da. Beraz, guztia ulergarria eta jus­ tifikagarria bihurtzen da testuinguruan, zapalketa arbuiagarriena ere. Dena dela, historia lantzerakoan, datuak ukatu ezinekoak ditugu, erudi­ zioak hortxe jarraitzen du eta beharbada tokian tokiko eta talderik taldeko teoriak lantzen dira.
‎Beraz, guztia ulergarria eta jus­ tifikagarria bihurtzen da testuinguruan, zapalketa arbuiagarriena ere. Dena dela, historia lantzerakoan, datuak ukatu ezinekoak ditugu, erudi­ zioak hortxe jarraitzen du eta beharbada tokian tokiko eta talderik taldeko teoriak lantzen dira. Baina, bestalde, zientzia konparatu ezean ez dago zien­ tziarik, orokortasunean egiten delako zientzia.48EUSKAL HISTORIAN BARRENA, ETORKIZUNARI BEGIRAKultura zientifikoak beti daude aldatzen, aldakorrak dira, izan behar dira. Zientzia produkziorik probisionalena eta eztabaidagarriena gertatzen zaigu, beraz, ziurtasun laburrekoa dugu.
‎Beraz, guztia ulergarria eta jus­ tifikagarria bihurtzen da testuinguruan, zapalketa arbuiagarriena ere. Dena dela, historia lantzerakoan, datuak ukatu ezinekoak ditugu, erudi­ zioak hortxe jarraitzen du eta beharbada tokian tokiko eta talderik taldeko teoriak lantzen dira. Baina, bestalde, zientzia konparatu ezean ez dago zien­ tziarik, orokortasunean egiten delako zientzia.48EUSKAL HISTORIAN BARRENA, ETORKIZUNARI BEGIRAKultura zientifikoak beti daude aldatzen, aldakorrak dira, izan behar dira. Zientzia produkziorik probisionalena eta eztabaidagarriena gertatzen zaigu, beraz, ziurtasun laburrekoa dugu.
‎Bestalde, mikroanalisiaren garrantzia eta premia garatzen doa. Historiografía moeta ugari dugu Euskal Herrian eta arloz arlo aritzerik ez dago txosten honetan. Bestalde, Euskal Herriari buruz­ ko historia nagusi edo orokorrak sintesi formatoan edo autore askoren artean ugaldu egin dira.
‎Historiak era­ kusten diguna zera da, denbora kronologikoez gain, beste denbora eta errit­ moak bereiztera, arkaikoa, mitikoa, betidanikoa duguna eta erabat errotua gizarteko hainbat arlotan. Espirituzko denboran ez dago etenik, ez eperik, ez mailarik. Hala ere, subjektu kolektiboaren nortasunean, baterokatasun eta desberdintasuna ikusten eta arakatzen saiatu behar dugu.
‎Horregatik, herri ikuspegia esaten dugunean, gizartean islatzen zaiguna, abiapuntutzat hartu behar dugu, herri eta gizartea multzo berekoak baitira.Badago gai bat, besteak beste, historia nazionalari buruzkoa. Estatu nazioak XIX. mendean eraiki eta antolatu zirenean, Espainian nazio politiko bakarra zegoela adierazteko historia nazionalak idazteari ekin zioten. Horra XIX. mende bukaeran Cánovas del Castillok bultzatu zuen proiektua.
‎Horra XIX. mende bukaeran Cánovas del Castillok bultzatu zuen proiektua. Egon ziren beste asmoak ere, adibidez, Pi i Margall politikari eta historialariak ida­ tzita. 1877an argitaratu zuen bere liburu ezagunean, hara zer idatzi zuen:
‎Herri baten fenomenología aberatsa dugu eta nire ustez ez da sinplifikatu edo ahuldu behar gizarte aberatsaren historia, dinamika interpre­ tatzaile eta diskursibo bakarrera. Ezkutatu ere ez, ez balego bezala. Euskal Herriaren historian zehar, XVI. mendeaz geroztik berezitasun nagusienetakoa dugu, Batzar Nagusien inguruan, herrialde batzuk, nortasun politiko kolekti­ boa landu zutela eta 1877 arte iraun zuten mendebaleko hiru herrialdeetan eta XX. mendean berriz eratu dira.
‎bilago gaudela dirudi, zientzietako talde praktikatik baino.
‎XXI. mendean, Europa berriaren atalean, badaude erregionalismo trans­ nazionalean oinarritu behar ditugun historia berriak, goi mailako laburpen politiko instituzionalak egiteko unean, ahaztu gabe Pirinioak direla gure ardatza itsasoarekin hatera. Azken 500 urteotan gure historia mundializazio prozesuaren gunean kokatzen da.
‎Omenaldi liburu honetarako merezimendu osoa duen Txillardegik euskararen etorkizunerako oinarri oinarrizko lana egin du beti. Guk ere oinarrizko ideia batzuk ekarri nahi ditugu horren heldugabe dagoen Euskal Soziolinguistikaren eremura, Antiguako hizkuntzalari donostiarrak esanen lukeenez, euskararen endoglosiaren alorrera. Han hemenka bildu ditugun ezpalak dira, beste hizkuntza batzuetan gauzak egun zer nola gertatzen diren erakusten digutenak; nola edo hala, euskararen baitan gertatuko diratekeen aldaketa eta berrikuntzek ez lukete aurkeztuko ditugunetarik guztiz urrun ibili; gune arras euskaldun batzuetako salbuespenak salbuespen direla eta egun nagusi dabilen eredutik guztiz urrun gelditu diren hizkeren errealitatetik landa, hori da euskara berriari buruz dakigun apurrak oraingoz adierazten diguna.
‎Hizkuntzaren aldakortasunaren gai zabalean murgiltzen denak badaki dialektologiatik soziolinguistikara dagoen muga lausoaren inguruan igerikatu behar duela; hartara, honako eremuak ukituko dira artikuluxka honetan:
‎eredu estandarra eta folk hizkeren arteko adbergentzia edo goitik beherako eragin diglosikoa, hizkera baten barreneko berregituraketa, hizkuntza arau monozentrikoen eta plurizentrikoen konstelazioak, euskalkien erabilera eta prestijioa eta herriko hizkeraren alde azken urteotan Euskal Herriko hainbat eta hainbat bazterretan sumatzen den kemena, iritzi batzuen kasuan ikuspegi idilikoa izatera ere iristen dena. Dena den, garrantzi handiko gauza da auzi hau estetika hutsa ez dela jabetzea; azken batean, hizkuntzaren kalitaterik ezak eta haur anitzen euskaran sumatzen den gaitasun murritzak etxeko eta lagunarteko hizkerak jasan duen ahultzean bai­ tute jatorria eta guztiz loturik dago honekin guraso eta seme alaben arteko euskararen eten edota jauzia (cf. Zuazo 1999a, 1999b, 2000; Martinez de Luna
‎hizkuntza hori baliatzen duten beste erkidegoetarik bereizteko, gizatalde batek bere hizkera berezia du (Séguy 1973). Bereizkuntzaren oharmen horretan oinarritzen du Terracini k dialektoaren sentimendua (1937, 1960); aipatu sentimendu horren arabera hiztuna bere erkidegoari loturik egon ohi da. Hizkera erkidegoaren bizitasunaren ezaugarria da arestiko sentimendu hori eta Euskal Herriko bazter guztietan berdin gertatzen ez bada ere, Bizkaian adibide nabarmenak ditugu:
‎1997koazterketabatean (Gorlach1999: 187), ereduestandarrenhedaduraeta dialektonabarmenedomarkatuen beheraldidrastikoa aipatzenzaizkigu. Alemanianereantzeradabiltza: XX.mendearenbigarrenerdianalemaniera estandarretikurrunagodaudenhegoaldekodialektoakdiraberenetikgehien utzidutenak; idazlebatzuekeraikidutenSouthemStandard High German delakoereduafinkatuko etagorpuztuko ote den oraino ikusteko dagoen gauzada (Anzenhofer1998: 101).
‎Adibide inozo batekargitzen ahaldigu kontua: esandaiteke zarauztar gazteek heinbatezZarauzko euskararen jarraipentzat jodezakegun hizkera egiten dutela; mintzatzendirenean arreta pixka batezartzea askidaegiten dutena euskara batua ezdela jabetzeko. Zarautzen, orain artean Nor Nori aditzsaileanoraineko aldaeretanlehenpertsonan zatzait&aukera izanda, horidadialektologia lanekdioskutena; egungogaztearizaitentzunen diozu eta«hai, gureaitakzatesatendu»erekontatukodizu.Bialdaerakherrikoak izaniketahorietarik batereduestandarrari dagokionez , ulertzekoa daegungo gaztezarauztarrenaukera; halazere, entzunen diozuzarauztar gaztearizaku­zaigu rekin rik, hatera, bainabigarrena gehiago.Berebat, erten' irten', ostro
‎1998: 1) euskal hiztun anitz adbergentzia prozesu batean sarturik gaude . Honela, eredu estandarrak hizkera guztiei eragiten die, antzeko norabidean eraginere; euskalhizkerendiasistema, mendeetanzehardesberdinduzjoaneta gero, soilduzetahomogeneizatuzdoaorain.
‎Ereduak nahasteaezdabetigauzaerrazaizaten, osagaienarteko konbinazioak ugaltzeaz gaininventarium akereemendatzenbaitira. Rosa Gandarias hizkuntzalarigernikarrak adierazidigunez ahozesana, berarentzatzaildaeuskarabatuan' neskaetorrida' bezalakozerbaitesatea; nornahiri bitxigertatukozaiohoriesateazail delaentzutea, bainaohartu beharkogenukeprosodian aldaketagaitzadagoelalehenhitzhorretan sortzezkohizkeratik eredu batura, hirusilabatatik neska a,+ azentua kokatzekoeredua barnebitarajauzi gogorskoa baitago , gogoanizanik, gainera, hitzakbatabesteari kateaturik oguzten ditugulaetaezbanaka banaka; ikushonexetaz (Elordieta, Gaminde&Uhalde1998: 404). DramatikoakiruditzenzaizkiguEITB koeus­ karaarduradunadenIgoneEtxebarriareneleakere:
‎Debaarroko berriakinteresgarriakdira.Ibarrari dagokionez herri bakoitzekohizkeraren aldekohautuaagerizaiguJ.M.Elexpuru bergararraren aldetik:
‎zalantzan jartzenereduaren balioaedotaegokitasuna. Litekeena da, gainera, herri hizkeratikereduestandarrera dagoen jauziaberebizikoa delako, oraingozherrikoa kutsatu gaberikegotea, zubigintza zailekobisistemadesberdin izaten jarraitukobalutebezala.
‎...era erkidegoarenosasunonalagunetaherrian«heti! > > egindenmintzoak polarizaziorako etabereizteko duen gaitasuna baliatuz, hainbat hizkerak gogor eusten ahaldiote beren berezko kolore lokalari oraingoz; eskualdeko nortasunari edotaherrikoari garrantziaemanohizaienalderdietan gertatzendirahorrelakoak.Norberarenherriko hizkeratik ereduberrietaestandarre (ta) raino, gainera, alde ederra dago leku batzuetan, bateko eta besteko hiztunek beren gizartekohartu emanenetaerreferentzienaraberaibilikodutenaedoezdutena.Honela, betikoherriko euskaraedo«mildlocaldialect> > izendatzendene­ tik«locallycolouredstandard> > delakoraino tartezabaleanhainbatetahainbat errealitatek etahizkerenartekokonstelazio bitxieklekuaizandezakete'. Hori da, guohartu orduko, egungoeuskararigertatzenarizaiona.
‎elkarrengandikgauregundaudenbainobakartuagoetaurrunago zeuden , hiri­ buruek etaindarhomogeneizatzaile handiekegunduten bainoindaretakultura hedadura murritzagoa zuten eta herrixkek aiseago garatzen zituzten berenezaugarri bereizgarriak etaerrazago eustenzieten hauexeialdameneko besteerkidego batzuen aitzinean; admnistrazioaberaezzegoenegunbezain garaturik.EuskalHerriaz kanpokoak zirenkultura hedadura motabatzuek Euskal Herriarenbarrenean egonzitekeen kultu...
‎Datuzehatzakizateralasterbidehorienguztiennorabideaea beti beti batu/ estandarreranzkoaotedenhobekixejakinengenuke; berebat, erritmoen etaprozesuen sakontasunarenmailenberriereizanengenuke.Aldaketa prozesuan dagoen hizkera batennorabidea guztiz garden ageriezden kasurik balitz, aldakortasunarenberarenegiturasinkronikoa aztertzekoetagerta litezkeen arau plurizentrikoenetorrera eta beren arteko lehia ezagutzeko aukeraedukiko genuke.Bizentzutanplurizentrikoak, gainera: batetik, hizkerahaterairistendirenhizkuntza aldaerakhedagune batetik bainogehiagotatik iristeko aukera legoke. Eta bestetik, hizkuntza ezaugarri bat eta bera
‎...ereizanengenuke.Aldaketa prozesuan dagoen hizkera batennorabidea guztiz garden ageriezden kasurik balitz, aldakortasunarenberarenegiturasinkronikoa aztertzekoetagerta litezkeen arau plurizentrikoenetorrera eta beren arteko lehia ezagutzeko aukeraedukiko genuke.Bizentzutanplurizentrikoak, gainera: batetik, hizkerahaterairistendirenhizkuntza aldaerakhedagune batetik bainogehiagotatik iristeko aukera legoke . Eta bestetik, hizkuntza ezaugarri bat eta bera
‎paradoxikoki, euskarabatuariezdagokiona berezagerikolotura argirikez dutenbihedagunetatikaldibereanhedatzekoa, elkarrengandikurrun dauden bieremuhorienarteanbestelakokonstelazioak daudelarik zentro edoguneei dagokienez.
‎paradoxikoki, euskarabatuariezdagokiona berezagerikolotura argirikez dutenbihedagunetatikaldibereanhedatzekoa, elkarrengandikurrun dauden bieremuhorienarteanbestelakokonstelazioak daudelarik zentro edoguneei dagokienez.
‎paradoxikoki, euskarabatuariezdagokiona berezagerikolotura argirikez dutenbihedagunetatikaldibereanhedatzekoa, elkarrengandikurrun dauden bieremuhorienarteanbestelakokonstelazioak daudelarik zentro edoguneei dagokienez .
‎Berendialektoa dagokion jatorrizkoeremuan aktiboki egitenduten hiztun batzuek, berena ezden beste batezagutzen edoulertzen duten unetik beretikhastenahaldirahizkuntza aldaketaren hazitzatetahizkerenarteko berdintzearenabiaburutzatjodaitezkeenmailazmailakobilakabideak; azken batean, berenaezdendialekto bateko partaide pasiboakdira.Ezduteerabilikoberenherrianauzoanikasitakoaldaeranabarmenetamarkaturik, beren hizkerakoerre...
‎Hizkera batekezditu bereezaugarri guztiakgaltzen, etagaltzendituenak ez ditudenakbateragaltzen.Ingurunerik ingurune, garairikgarai, gunerikgune, egiturarik egitura etahiztunik hiztun galtzen ditu, besteak beste.V. M. Schirmunski k lehenikbigarreniketaordezkaturikakoezaugarri dialek­ talen arteko bereizketa aspaldixko egin zuen: hizkera edo dialekto batean ezaugarri ordezkatuakdauden neurri bereanaldaketariaurreegindioten eta galdu ez diren ezaugarri dialektalak ere badaudela adierazten digu; ikus Bellmann (1998: 33).
‎Herrikoeuskarari dagozkion aldaera batzuen erabileraren iraupenaren edogaleraren eta bestealdaera batzuen interferentzienzurrunbilohorretan kokatu beharkodugubilakabidea.Ingurunebatzuetan herri euskarakoaldaerok txandakatzeradatozen aldaera berri horiek ezdute zertan beti euskara estandarrekoakizan, berdin berdinizandaitezke aldameneko hizkera hedatuagoedotaerabiliagobatzuetakoak; horregatik, sortzen direnhizkuntza­ errea...
‎Dialektoen artean eregertatzen diraaldaketak etaeraginak.Ezda soilikdialektoa versusestandarra hartu emandiglosikoa gertatzen. Diaglosi batdagodialektoen continuum enarteanere, eskualdeetako dialektoak edota regiolektoak daude : alemanierazmintzodirensuitzarrenarteannabarmenada hau (Christen 1998: 55); bestalde, flandrieran Brabante aldekohizkerak dira prestigioaren jamugaegun, beradaregiolektohobetsia.Zeinahieredenberen abstrakzio mailagora, eskualdeko hizkeraedo«regiolekto> > izendatzenditu­ gunhoriekizatez badira.Euskara batuedoestandarra gauzatzen aridenune honetan ezin garrantzizkoagoada hizkeren ar...
‎Eguneuskarabatuarenetaberreuskalduntzeareninguruan sortu denedo sortuazdoan«prosodiagaztea> > ereez dagauzaarrotzaguretzat, egunoroz entzuten baitugu inguruan, baina horrek ez du esan nahi ongi ezagutzen dugunik, deskribapen guztizko bategitekogaigarenik.Antzera gertatzen da arestianaipatzen genuenestandarrarenetaherri hizkerarenbitartean dagoen iraganbidezabaletakonplexu horren guztiaren kasuanere.
‎...koadu, bere baldintzak, kanpotikakopresioak e.a.Berrikuntzaartifizialez kanpo edotaeuskarabatuaren gaitiklanda, hizkera batenbarreneko berregituraketa eraginduten hizkuntza aldaerenartekolehiadago, hizkerenartekoberdintze edonahastetik kanpo egondaitekeena.Honen guztiaren adibideonaeskainidiguJ.I.Uhaldek (2000). Bermeokohiztun gazteeneuskaranaditzaren sisteman aldaketa gaitzagertatu damorfologiari dagokionez : adizkiek soiltzeko joerahartuduteetaaldaerenkonplexutasuneanmurriztea gertatuda: honela, naientsutennintzen, nizun, dotennuen, basintsutdiezazuket, etorriko balekisara, dxungo (leki) garisenetorrikobazina, joanenginateke gisako berrikuntzakditugu; batetik, orainekoaldaeretarik iraganekobesteautomatikoagobatzukeratortzendiraeta, bestetik, osagaigramatikalbatzuenhelmena hedatzen etaorokortzendaparadigmetakoaldaerakaurrezteko.
‎Ohikodialektologiatiksoziolinguistikarairaganbeharkodugulaetaeuskararenarloanereberdintsueginbeharkodugulaesatendenean, euskararen berarenezaugarribatgogoanhartubeharradago: gurehizkuntzan ezdirudi desberdintasundiastratikougari dagoenik .
‎daitekeen, bainahorzehardagoeneko gertatudenerrealitatebatenberrieman nahidugu atalhaubukatzeko.Testuingurutikkanpo egonik ere, dialektoen arteko hartu emanen beraz, lehiaren ondoriodirenegoeraparebatdakartzagu, Ingalaterrakoabata (1) etaAlemaniakoa bestea (2):
‎XX. mendearen lehen erdialdean ortografia bateratua lortzeko saio ugari egin ziren eta mendearen erdiaren inguruan berpiztu egin zen estandarra nolakoa izango zen behin betiko erabakitzeko beharraren kezka. Euskaltzaindiaren barruan ere piztuta zegoen eztabaida hori eta egun bizi dugun estandarizazio prozesuaren oinarriak jarri ziren 1958 urtean Euskaltzaindiak Bilbon egin zuen Euskaltzaleen biltzarrean'. Idazle gehienak etorri ziren bat euskara estandarizatzeko beharrarekin, baina behar hori onartzen zutenen artean ere, askotariko iritziak zeuden euskara batuaren oinarritzat hartu behar zen euskalkia erabakitzeko orduan2?
‎Euskaltzaindiaren barruan ere piztuta zegoen eztabaida hori eta egun bizi dugun estandarizazio prozesuaren oinarriak jarri ziren 1958 urtean Euskaltzaindiak Bilbon egin zuen Euskaltzaleen biltzarrean'. Idazle gehienak etorri ziren bat euskara estandarizatzeko beharrarekin, baina behar hori onartzen zutenen artean ere, askotariko iritziak zeuden euskara batuaren oinarritzat hartu behar zen euskalkia erabakitzeko orduan2. Azkenik nagusitu zen iritzia erdialdeko euskalkietan (gipuzkera, goi nafarrera eta lapurtera) oinarrituriko hizkuntz ereduaren aldekoena izan zen,
‎Arantzazuko bileraren abiadari jarraiki euskarak zuen bigarren behar larria ere, esparru guztietara hedatu beharra, alegia, aintzat hartu zuten zenbaitek eta Aresti eta Kintanaren (1970) deiadarrari jarraiki euskara komunikabideetan, administrazioan, politikan, filosofian, literaturan, zientzian e.a. erabiltzen eta trebatzen hasi ziren. Hauek denak, senitartekoa edo lagunartekoa ez bezala, eta arrantzaleen edo nekazarien hizkuntza berezitua ez bezala, hizkuntza estandarra erabili behar duten esparruak dira, baina garatuz hasi zirenean euskara batua hastapenetan baino ez zegoen . Edonola, euskararen komunikazio orokorrerako erabilera izugarri handitu zen eta honek berez zekarren
‎Mitxelenak Arantzazuko txostenean funtsezkotzat jotzen zuen euskalkiak hurbiltzeko helburua apur bat gertuago izatea3, esate baterako, beste euskalkietako esapideak eta idazteko ohiturak bereganatuz zihoazen idazleak. Bestetik, euskara ordura arte landu gabeko esparruetan erabiltzen zuten euskaldunak bereziki konprometiturik zeuden euskara estandarra finkatzeko eta hedatzeko beharrarekin eta berehala erabiltzen zituzten Euskaltzaindia hobetsiz zihoan aldaerak, hala nola, aditzaren (1973, 1977, 1979), eta erakusleen eta deklinabide atzizkien (1978) morfologia, ortografiari buruzko erabakiak (1978) e.a. Hala ere, bide berriak urratu beharrak, Euskaltzaindiak aztertu edota erabaki gabeko puntu asko denok antzera konpontzeko ke... Hiztun asko lan horietan proposa tutako eredua estandarra zela ulertzeraino heldu ziren5?
‎Mitxelenak Arantzazuko txostenean funtsezkotzat jotzen zuen euskalkiak hurbiltzeko helburua apur bat gertuago izatea3, esate baterako, beste euskalkietako esapideak eta idazteko ohiturak bereganatuz zihoazen idazleak. ...a estandarra finkatzeko eta hedatzeko beharrarekin eta berehala erabiltzen zituzten Euskaltzaindia hobetsiz zihoan aldaerak, hala nola, aditzaren (1973, 1977, 1979), eta erakusleen eta deklinabide atzizkien (1978) morfologia, ortografiari buruzko erabakiak (1978) e.a. Hala ere, bide berriak urratu beharrak, Euskaltzaindiak aztertu edota erabaki gabeko puntu asko denok antzera konpontzeko kezka eta egon ezina sortzen zuen, eta edonolako argia ematen zuen edozein lan, batasun eragile bihurtzen zen; bereziki aipatzekoak dira Txillardegiren (1978) gramatika eta Kintanaren hiztegi (1980) ospetsuak, hizkuntza orokorraren itxuratze horretan eragin nabarmena izan zutenak?. Hiztun asko lan horietan proposa tutako eredua estandarra zela ulertzeraino heldu ziren5?
‎5 Izan ere, Euskaltzaindiak lan horietan proposaturiko ereduetatik urrun dauden erabakiak hartu dituenean, arauak aldatzen ari zela ulertu dute hainbat hiztunek.
‎Zalantzarik ez dago euskara inguruko hizkuntzekiko ukipenean bizi dela eta, gainera, ukitze horretan euskara dela hizkuntza menderatua eta frantsesa,
‎Hain zuzen ere honek ekarri du euskararengan hizkuntzen mailakako heriotzaren? adierazletzat har litezkeen zenbait ezaugarri egotea . Aztertzen ari garenarekin lotuta dagoen sintomarik aipagarriena da ukipenean dauden hizkuntzen erabilera esparruka banatzea:
‎adierazletzat har litezkeen zenbait ezaugarri egotea. Aztertzen ari garenarekin lotuta dagoen sintomarik aipagarriena da ukipenean dauden hizkuntzen erabilera esparruka banatzea: hizkuntza menderatua famili harremanak, erlijoa eta nekazarien mundua bezalako betiko esparruetarako uzten da eta hizkuntza menderatzailea era biltzen da modernitatearekin' zerikusia duten teknologia eta zientzia bezalako esparruetarako, hiztunak hizkuntza txikia esparru horietarako erabiltezina dela sinistera heltzen diren arte.
‎adierazletzat har litezkeen zenbait ezaugarri egotea. Aztertzen ari garenarekin lotuta dagoen sintomarik aipagarriena da ukipenean dauden hizkuntzen erabilera esparruka banatzea: hizkuntza menderatua famili harremanak, erlijoa eta nekazarien mundua bezalako betiko esparruetarako uzten da eta hizkuntza menderatzailea era biltzen da modernitatearekin' zerikusia duten teknologia eta zientzia bezalako esparruetarako, hiztunak hizkuntza txikia esparru horietarako erabiltezina dela sinistera heltzen diren arte.
‎' Elorduik (1995) hizkuntzen desagertzearen eragile soziolinguistiko nagusitzat hartzen ditu mendekotasun politiko, ekonomiko, sozial eta kulturala. Benetako bortxakeriatik at, ukipe nean dauden hizkuntzei balioztatze politiko ezberdina ematea bera izan daiteke bazterturi ko hizkuntzak desagertzeko nahikoa arrazoi. Bigarrenik, goi mailako jendek erabiltzen dituen hizkuntzak dira eredu modura ezartzen direnak eta hizkuntza txikiak lan munduan baliogabe bihurtzen direlarik, modernitatearekin zerikusirik ez duten esparruetara muga turik geratzen dira (nekazarien gizartea, erlijioa, maila pribatua).
‎Hizkuntza handiak dira aro modernoarekin hatera etorri diren teknologiaz, medikuntzaz, zientziaz, eta abarrez mintzatzeko erabilgarri diren bakarrak. Azkenik, mendekotasun kulturalari dagokionez , aipatu beharrekoa da hizkuntza txikiek testu idatzirik edota literaturarik ez izateak ezinez koa egiten duela hizkuntzen iraupena eta, jakina, eskolan hizkuntza menderatzailea erabil tzeak erabateko garrantzia du hizkuntza menderatuaren galtzean, horrelako heziketa jaso duten hiztunek, idazteko, irakurtzeko eta oro har kultur eginkizunetarako askoz ere hobe to menderatzen baitute hizkuntza handi... Azkenean, hizkuntza txikia bizitza modernoaren esparruetarako erabilgarria ez dela pentsatzera heltzen dira hiztunak eta hiz kuntza menderatzaileaz baliatzen dira.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
egon 2.270 (14,94)
Lehen forma
dago 372 (2,45)
zegoen 293 (1,93)
egon 237 (1,56)
dagokionez 126 (0,83)
zeuden 122 (0,80)
daude 97 (0,64)
dagoen 85 (0,56)
zegoela 55 (0,36)
dagokienez 50 (0,33)
dauden 46 (0,30)
dagoela 43 (0,28)
dagokion 31 (0,20)
egongo 30 (0,20)
badago 29 (0,19)
zegoelako 26 (0,17)
gaude 24 (0,16)
badaude 22 (0,14)
dagozkion 22 (0,14)
egotea 22 (0,14)
daudela 21 (0,14)
legoke 21 (0,14)
egoteko 20 (0,13)
nago 15 (0,10)
zegokion 14 (0,09)
bazegoen 13 (0,09)
zegoenez 13 (0,09)
dagozkien 11 (0,07)
baitzegoen 10 (0,07)
zegoena 10 (0,07)
zeudela 10 (0,07)
Badago 9 (0,06)
egon arren 9 (0,06)
egonagatik 9 (0,06)
dagoelako 8 (0,05)
dagokigun 8 (0,05)
dagokionean 8 (0,05)
egoten 8 (0,05)
balego 7 (0,05)
Gauden 6 (0,04)
dagoena 6 (0,04)
dagoenez 6 (0,04)
egondako 6 (0,04)
gaudela 6 (0,04)
geunden 6 (0,04)
hago 6 (0,04)
banago 5 (0,03)
bazegoela 5 (0,03)
dagoenean 5 (0,03)
dagokio 5 (0,03)
dagokiona 5 (0,03)
dagozkionak 5 (0,03)
egon ondoren 5 (0,03)
gauden 5 (0,03)
leudeke 5 (0,03)
zegoenean 5 (0,03)
zegokionez 5 (0,03)
zeudenez 5 (0,03)
Egon 4 (0,03)
badaudela 4 (0,03)
bazeuden 4 (0,03)
dagokien 4 (0,03)
dagozkio 4 (0,03)
gagozkiolarik 4 (0,03)
legokeen 4 (0,03)
nengoen 4 (0,03)
zegokienez 4 (0,03)
zeudelako 4 (0,03)
badagoela 3 (0,02)
baitago 3 (0,02)
baitaude 3 (0,02)
dagoan 3 (0,02)
dagoen arren 3 (0,02)
dagoenik 3 (0,02)
dagozan 3 (0,02)
dagozkie 3 (0,02)
egotera 3 (0,02)
zegokiona 3 (0,02)
zegon 3 (0,02)
zegozkion 3 (0,02)
zeudenak 3 (0,02)
zeudenen 3 (0,02)
Badaude 2 (0,01)
Bego 2 (0,01)
Dagokigun 2 (0,01)
Egongo 2 (0,01)
Nago 2 (0,01)
badagokio 2 (0,01)
bazegon 2 (0,01)
bego 2 (0,01)
dagoala 2 (0,01)
dagoelakoan 2 (0,01)
dagoke 2 (0,01)
dagozen 2 (0,01)
dagozkionetan 2 (0,01)
daudelarik 2 (0,01)
daudenean 2 (0,01)
dauz 2 (0,01)
egon gabe 2 (0,01)
egonda 2 (0,01)
egondakoa 2 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
egon ere 23 (0,15)
egon ez 19 (0,13)
egon euskal 16 (0,11)
egon bertsolari 15 (0,10)
egon bertsolaritza 14 (0,09)
egon euskara 14 (0,09)
egon jaso 12 (0,08)
egon ikusgai 11 (0,07)
egon ikusi 11 (0,07)
egon bera 10 (0,07)
egon f. 10 (0,07)
egon j. 10 (0,07)
egon behar 9 (0,06)
egon beste 9 (0,06)
egon eremu 9 (0,06)
egon ohi 9 (0,06)
egon akademia 8 (0,05)
egon behintzat 8 (0,05)
egon bi 8 (0,05)
egon ni 8 (0,05)
egon Euskaltzaindia 7 (0,05)
egon S. 7 (0,05)
egon gu 7 (0,05)
egon hor 7 (0,05)
egon itzulpen 7 (0,05)
egon toki 7 (0,05)
egon akta 6 (0,04)
egon bertso 6 (0,04)
egon bezala 6 (0,04)
egon hizkuntza 6 (0,04)
egon inolako 6 (0,04)
egon itzultzaile 6 (0,04)
egon adierazi 5 (0,03)
egon egon 5 (0,03)
egon esan 5 (0,03)
egon euskaldun 5 (0,03)
egon euskaltzain 5 (0,03)
egon garai 5 (0,03)
egon hori 5 (0,03)
egon idazle 5 (0,03)
egon leku 5 (0,03)
egon literatura 5 (0,03)
egon ordurako 5 (0,03)
egon pasarte 5 (0,03)
egon uste 5 (0,03)
egon I. 4 (0,03)
egon L. 4 (0,03)
egon arazo 4 (0,03)
egon argi 4 (0,03)
egon bat 4 (0,03)
egon beti 4 (0,03)
egon ezer 4 (0,03)
egon gizon 4 (0,03)
egon herri 4 (0,03)
egon izen 4 (0,03)
egon joera 4 (0,03)
egon neurrian 4 (0,03)
egon testu 4 (0,03)
egon zalantza 4 (0,03)
egon zenbait 4 (0,03)
egon A. 3 (0,02)
egon albiste 3 (0,02)
egon alde 3 (0,02)
egon baldintza 3 (0,02)
egon bestelako 3 (0,02)
egon bigarren 3 (0,02)
egon dena 3 (0,02)
egon desberdintasun 3 (0,02)
egon edozein 3 (0,02)
egon ekarpen 3 (0,02)
egon eman 3 (0,02)
egon erabaki 3 (0,02)
egon etorkizun 3 (0,02)
egon gaurko 3 (0,02)
egon gertakari 3 (0,02)
egon gisan 3 (0,02)
egon horrelako 3 (0,02)
egon idazlan 3 (0,02)
egon ikerketa 3 (0,02)
egon iritzi 3 (0,02)
egon iruditu 3 (0,02)
egon jakin 3 (0,02)
egon jende 3 (0,02)
egon konforme 3 (0,02)
egon oraindik 3 (0,02)
egon oso 3 (0,02)
egon pentsatu 3 (0,02)
Konbinazioak (3 lema)
egon f. Krutwig 10 (0,07)
egon behar ukan 7 (0,05)
egon bera motxila 5 (0,03)
egon euskal Herria 5 (0,03)
egon S. Altube 5 (0,03)
egon j. M. 4 (0,03)
egon uste ukan 4 (0,03)
egon bertsolari guzti 3 (0,02)
egon gu euskaldun 3 (0,02)
egon akta hori 2 (0,01)
egon akta mekanografiatu 2 (0,01)
egon bat bat 2 (0,01)
egon bat ere 2 (0,01)
egon bertso eskola 2 (0,01)
egon bertso mundu 2 (0,01)
egon euskal idazle 2 (0,01)
egon ez arren 2 (0,01)
egon gaurko bertsolaritza 2 (0,01)
egon hor zehar 2 (0,01)
egon I. M. 2 (0,01)
egon inolako itzulpen 2 (0,01)
egon L. Michel 2 (0,01)
egon pasarte itzultzaile 2 (0,01)
egon A. Ibinagabeitia 1 (0,01)
egon A. Urriolabeitia 1 (0,01)
egon adierazi historia 1 (0,01)
egon akademia aldendu 1 (0,01)
egon akademia batzar 1 (0,01)
egon akademia berritu 1 (0,01)
egon akademia kide 1 (0,01)
egon akademia lehiatu 1 (0,01)
egon akademia publiko 1 (0,01)
egon akademia zuzendu 1 (0,01)
egon akta ezta 1 (0,01)
egon akta ofizial 1 (0,01)
egon albiste nagusi 1 (0,01)
egon alde apar 1 (0,01)
egon alde bat 1 (0,01)
egon alde nabarmen 1 (0,01)
egon arazo ikusi 1 (0,01)
egon arazo pertsonal 1 (0,01)
egon arazo politiko 1 (0,01)
egon argi Euskaltzaindia 1 (0,01)
egon argi nolako 1 (0,01)
egon argi zergatik 1 (0,01)
egon baldintza horiek 1 (0,01)
egon behintzat asmo 1 (0,01)
egon behintzat ez 1 (0,01)
egon behintzat liburu 1 (0,01)
egon bera emazte 1 (0,01)
egon bera lanari 1 (0,01)
egon bera osotasun 1 (0,01)
egon bera parte 1 (0,01)
egon bera teoria 1 (0,01)
egon bertso kontu 1 (0,01)
egon bertsolari atera 1 (0,01)
egon bertsolari egin 1 (0,01)
egon bertsolari ere 1 (0,01)
egon bertsolari fama 1 (0,01)
egon bertsolari hauek 1 (0,01)
egon bertsolari izar 1 (0,01)
egon bertsolari kasu 1 (0,01)
egon bertsolari sare 1 (0,01)
egon bertsolari txar 1 (0,01)
egon bertsolaritza arrasto 1 (0,01)
egon bertsolaritza baina 1 (0,01)
egon bertsolaritza berritu 1 (0,01)
egon bertsolaritza gisa 1 (0,01)
egon bertsolaritza historia 1 (0,01)
egon bertsolaritza kontrastatu 1 (0,01)
egon bertsolaritza orduan 1 (0,01)
egon beste alderdi 1 (0,01)
egon beste alor 1 (0,01)
egon beste bi 1 (0,01)
egon beste esparru 1 (0,01)
egon beste ezaugarri 1 (0,01)
egon beste gai 1 (0,01)
egon beste hainbeste 1 (0,01)
egon beste ikuskizun 1 (0,01)
egon beste zeregin 1 (0,01)
egon bestelako bertsolari 1 (0,01)
egon bestelako kolaborazio 1 (0,01)
egon beti Martin 1 (0,01)
egon bezala ulertu 1 (0,01)
egon bi adineko 1 (0,01)
egon bi alderdi 1 (0,01)
egon bi berdin 1 (0,01)
egon bi elkarrizketa 1 (0,01)
egon bi printzipio 1 (0,01)
egon bi urte 1 (0,01)
egon bi ziklo 1 (0,01)
egon bigarren errepublika 1 (0,01)
egon bigarren lan 1 (0,01)
egon bigarren perpaus 1 (0,01)
egon dena ere 1 (0,01)
egon desberdintasun adierazi 1 (0,01)
egon desberdintasun handi 1 (0,01)
egon desberdintasun kualitatibo 1 (0,01)
egon edozein albiste 1 (0,01)
egon edozein pertsona 1 (0,01)
egon egon itzulpen 1 (0,01)
egon egon jarraitu 1 (0,01)
egon egon literatura 1 (0,01)
egon ekarpen garrantzitsu 1 (0,01)
egon ekarpen handi 1 (0,01)
egon ekarpen interesgarri 1 (0,01)
egon eman ere 1 (0,01)
egon eman ukan 1 (0,01)
egon erabaki garrantzitsu 1 (0,01)
egon erabaki hartu 1 (0,01)
egon ere ekarri 1 (0,01)
egon ere eseri 1 (0,01)
egon ere ez 1 (0,01)
egon ere halatsu 1 (0,01)
egon ere jakin 1 (0,01)
egon ere seinalatu 1 (0,01)
egon eremu bera 1 (0,01)
egon eremu eremu 1 (0,01)
egon eremu manifestazio 1 (0,01)
egon eremu ñimiño 1 (0,01)
egon esan beharrik 1 (0,01)
egon etorkizun bat 1 (0,01)
egon euskal akademia 1 (0,01)
egon euskal eliza 1 (0,01)
egon euskal historia 1 (0,01)
egon euskal jatorri 1 (0,01)
egon euskal letra 1 (0,01)
egon euskal publiko 1 (0,01)
egon euskal soziolinguistika 1 (0,01)
egon euskaldun iritzi 1 (0,01)
egon euskaldun ongi 1 (0,01)
egon euskaldun pastoral 1 (0,01)
egon euskaltzain beldurtu 1 (0,01)
egon euskaltzain berri 1 (0,01)
egon euskaltzain geldiarazi 1 (0,01)
egon euskaltzain hautagaitza 1 (0,01)
egon Euskaltzaindia artxibo 1 (0,01)
egon Euskaltzaindia autoritate 1 (0,01)
egon Euskaltzaindia EJ 1 (0,01)
egon Euskaltzaindia historia 1 (0,01)
egon Euskaltzaindia hiztegi 1 (0,01)
egon Euskaltzaindia jakinarazpen 1 (0,01)
egon euskara aldizkari 1 (0,01)
egon euskara batu 1 (0,01)
egon euskara Donostia 1 (0,01)
egon euskara erdara 1 (0,01)
egon euskara eskola 1 (0,01)
egon euskara estandar 1 (0,01)
egon euskara inguruko 1 (0,01)
egon euskara irakurle 1 (0,01)
egon euskara itzulpen 1 (0,01)
egon euskara literario 1 (0,01)
egon euskara marrazki 1 (0,01)
egon euskara odol 1 (0,01)
egon euskara orain 1 (0,01)
egon ez ar 1 (0,01)
egon ez sortu 1 (0,01)
egon ez telebista 1 (0,01)
egon ez ukan 1 (0,01)
egon ezer ere 1 (0,01)
egon ezer itzuli 1 (0,01)
egon garai argitaratu 1 (0,01)
egon garai Euskaltzaindia 1 (0,01)
egon garai hura 1 (0,01)
egon garai itzulpen 1 (0,01)
egon gaurko euskara 1 (0,01)
egon gertakari ohiko 1 (0,01)
egon gertakari ukan 1 (0,01)
egon gizon gazte 1 (0,01)
egon gu entzule 1 (0,01)
egon gu lur 1 (0,01)
egon herri deskonexio 1 (0,01)
egon herri hau 1 (0,01)
egon herri hizkuntza 1 (0,01)
egon hizkuntza azpimultzo 1 (0,01)
egon hizkuntza balioztatu 1 (0,01)
egon hizkuntza egin 1 (0,01)
egon hizkuntza erabilera 1 (0,01)
egon hizkuntza normalizazio 1 (0,01)
egon hor azpi 1 (0,01)
egon hor landu 1 (0,01)
egon hori argi 1 (0,01)
egon hori arrasto 1 (0,01)
egon horrelako ezin 1 (0,01)
egon horrelako hazkunde 1 (0,01)
egon I. Fagoaga 1 (0,01)
egon idazlan hau 1 (0,01)
egon idazlan zerrenda 1 (0,01)
egon idazle gaitasun 1 (0,01)
egon idazle garai 1 (0,01)
egon idazle oso 1 (0,01)
egon ikerketa ere 1 (0,01)
egon ikerketa esparru 1 (0,01)
egon ikusgai datu 1 (0,01)
egon ikusgai kritika 1 (0,01)
egon ikusi ahal 1 (0,01)
egon ikusi baita 1 (0,01)
egon ikusi ukan 1 (0,01)
egon inolako dieta 1 (0,01)
egon inolako hizkuntza 1 (0,01)
egon inolako lotura 1 (0,01)
egon inolako oztopo 1 (0,01)
egon iritzi ezberdin 1 (0,01)
egon iritzi zabaldu 1 (0,01)
egon itzulpen eskaini 1 (0,01)
egon itzulpen lan 1 (0,01)
egon itzulpen literario 1 (0,01)
egon itzulpen ordaindu 1 (0,01)
egon itzulpen teoria 1 (0,01)
egon itzulpen tratamendu 1 (0,01)
egon itzultzaile batzuk 1 (0,01)
egon itzultzaile lan 1 (0,01)
egon itzultzaile profesional 1 (0,01)
egon izen batzuk 1 (0,01)
egon izen elkartu 1 (0,01)
egon izen erraz 1 (0,01)
egon izen esangura 1 (0,01)
egon j. f. 1 (0,01)
egon j. Gorostiaga 1 (0,01)
egon jakin Nafarroa 1 (0,01)
egon jaso bat 1 (0,01)
egon jaso bilatzaile 1 (0,01)
egon jaso etorri 1 (0,01)
egon jaso n. 1 (0,01)
egon jaso testu 1 (0,01)
egon jaso Xenpelar 1 (0,01)
egon jende baina 1 (0,01)
egon jende ez 1 (0,01)
egon jende multzo 1 (0,01)
egon joera gai 1 (0,01)
egon joera ukan 1 (0,01)
egon konforme elkarte 1 (0,01)
egon konforme f. 1 (0,01)
egon L. Villasante 1 (0,01)
egon leku batzuk 1 (0,01)
egon leku berriro 1 (0,01)
egon leku hurrengo 1 (0,01)
egon literatura autonomizazio 1 (0,01)
egon literatura hierarkia 1 (0,01)
egon literatura nazional 1 (0,01)
egon literatura sistema 1 (0,01)
egon ni ez 1 (0,01)
egon ni izen 1 (0,01)
egon ni kargu 1 (0,01)
egon ni liburu 1 (0,01)
egon ni obra 1 (0,01)
egon ni uste 1 (0,01)
egon ni zain 1 (0,01)
egon ohi den 1 (0,01)
egon oraindik aurretik 1 (0,01)
egon oraindik euskal 1 (0,01)
egon oraindik ohitu 1 (0,01)
egon oso garrantzitsu 1 (0,01)
egon oso pare 1 (0,01)
egon oso zabaldu 1 (0,01)
egon pasarte bat 1 (0,01)
egon pentsatu kultu 1 (0,01)
egon S. Arana 1 (0,01)
egon testu antzinatasun 1 (0,01)
egon testu eskapatu 1 (0,01)
egon testu original 1 (0,01)
egon testu protagonista 1 (0,01)
egon toki berezi 1 (0,01)
egon toki tokiko 1 (0,01)
egon uste duda 1 (0,01)
egon zalantza baina 1 (0,01)
egon zalantza jarri 1 (0,01)
egon zenbait agintari 1 (0,01)
egon zenbait bereizketa 1 (0,01)
egon zenbait goiburu 1 (0,01)
egon zenbait sektore 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia