Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 643

2008
‎Gainera, 3 hizkuntza adin ezberdinetan hasi ziren ikasten; hauetariko 12 bost urterekin hasi ziren ingelesa ikasten eta beste 12ak zortzi urterekin. Gipuzkoako Goierriko herri bateko ikastola bateko ikasleak dira guztiak. Herriko biztanleen% 59,7 elebiduna da eta euskararen kale neurketa% 35aren ingurukoa da.
‎Hau da, oso estatus ezberdina izan duten hizkuntzen arteko botere eta truke harremanen alderdi bat. Euskara, ezagun denez, herri hizkuntza izan da; botere zirkulu eta erakundeetatik kanpo bizi izan da gehienbat, behinik behin Modernitatean. Euskarazko izenen historia, hortaz, botere eskaseko hizkuntza baten historiaren zati da.
‎Hartara bildu zituen Erdi Aroko agirietan topatu ahal izan zituen izen guzti guztiak, mitologian eta literaturan inoiz agertutako izen oro eta, zelan ez, Herrian zehar izan diren eta diren Andra Mari guztien izenak. Azken kasu horretan herri askoren izenak sartu zituen Satrustegik, Andra Mari famaturik edo bat ere ez zuten herriak izanik ere (ezagun da Ainhoa herriak ez duela izan izen bereko Andra Maririk, bai ostera herri gaineko muino batean dagoen Arantzazu izeneko ermitak, baina Satrustegik ez zuen arazorik izan Ainhoa proposatzeko eta izenak izugarrizko hedapena izan du harrezkero). Esan bezala, Satrustegiren lanak irauli egin zuen euskal izendegia eta handik geroko euskal izengintza osoa.
‎Hartara bildu zituen Erdi Aroko agirietan topatu ahal izan zituen izen guzti guztiak, mitologian eta literaturan inoiz agertutako izen oro eta, zelan ez, Herrian zehar izan diren eta diren Andra Mari guztien izenak. Azken kasu horretan herri askoren izenak sartu zituen Satrustegik, Andra Mari famaturik edo bat ere ez zuten herriak izanik ere (ezagun da Ainhoa herriak ez duela izan izen bereko Andra Maririk, bai ostera herri gaineko muino batean dagoen Arantzazu izeneko ermitak, baina Satrustegik ez zuen arazorik izan Ainhoa proposatzeko eta izenak izugarrizko hedapena izan du harrezkero). Esan bezala, Satrustegiren lanak irauli egin zuen euskal izendegia eta handik geroko euskal izengintza osoa.
‎Ohikoa da izen batzuk edo izen baten hainbat aldaera erabiltzea: izen eta abizen ofizialak, herri aldaerak, goitizenak... batzuetan euskaraz, bestetan erdaraz7.
‎Erregistroei erreklamazioka eta kexaka eraginez eta erregistro ofizial horiek baztertzen dituzten herri erabilerei eutsiz ari da izengintza berritzen eta eraldatzen. Prozesu horretan jendea izendatzearen subjektu aktiboa, berenaz diharduen subjektu eragilea, bilakatzen da; ezarian erakundeen mugak eta murrizketak gainditzen ditu jendeak.
‎Izendegi horrek espainiar legeak ezarritako muga guztiak gorde behar izan ditu: izen batzuk baztertu dira iraingarriak direlakoan (Aketza, esate baterako); beste batzuk hipokoristikoak edo herri aldaerak direlakoan, Erregistroaren Legeak dioen moduan, lexikalizatu, ez direlakoan; eta jakina, erabaki da zein diren emakumezkoen izenak eta zein gizonezkoenak.
‎Baina kasu guztietan bestelako irakurketa egin daiteke, Knörrek berak aipatzen duen «interes biziaz»: herri sormena da hor ageri dena, jendearen ekimen nahasia eta kontrolagaitza, bizia eta bizigarria.
‎Alderdi linguistikoa alde batera utzita, gizarte zientzietan ere denetarik ikertu da: herri izenak eta izen ofizialak aurka jartzen dituzten botere harremanak, edo talde estatusaren eta norberaren izenaren arteko loturak, edo izenen modak eta tradizioak, edo izen espezializatuak, hots, lanbide eta jarduera zenbaiti lotutako izenak, edo izenak norberaren izaeran edo autoeragingarritasunaren pertzepzioan ukan dezakeen eragina...
‎Baina eredu horrenak egin zuen aspaldi. Izenak ez dira menderatzaileengandik herri xumearengana isurtzen, ez dira ere sortzaile edo igorle bakar baten sormenetik agertzen.
‎Gogora ditzagun: herri gustuak ahalik eta gutxieneko gastu eginez lor daitekeen inpaktu handiena du helburu; gustu jasoak, berriz, gastu oparoa nahiago du, inpresio estetiko landua, neurtua eta mugatua lortzeko. Kanpo inpaktu gogorraren ordez, barne inpresio ondo landua nahiago du juizio estetiko ikasiak, hau da, gutxi batzuen eskura dagoen kodeak.
‎nolakoa behar duen arautu egin dute... Egia esan, arau horiek ez dute herri erabilera zedarritzen, baina elkarrekintza publikoak eta ofizialak indar betean arautzen dituzte.
‎Goizean argitu gabe, hatzeman dute ohean hila; ez bertzeak ez eta, menturaz, bera ere ohartu gabe hila; ordu berean hila izan balitz bezen bero. Zer izialdura etxean, auzoetan, hiri eta herri guzian!
‎Bestalde, irailaren 23ko zenbakian irakurriko duzu86, Goienetxe alkateak eskutitz bana igorri diela itsas armadako ministroari eta herri lanetako ministroari, protesta erakutsiz egindako kudeaketa eskasarengatik. Izan ere, aurreko maiatzeko ekaitzek Arthako dikean oso kalte larriak sortu zituzten, eta dirudienez ez zen abuztuaren 19ra arte inolako aurrekonturik onartu Parisen, dikea konpontzen hasteko.
‎Alabaina, horren ostetik ere prozesua luzatzen hasia zen burokraziaren esku, eta hori dela-eta Goienetxek gutun suharra idatzi zien, konponketa lanak lehenbailehen abia zitezen. Ildo beretik, urriaren 28ko kronikak dioenez87, herri lanetako ministroak erantzun gutuna bidali zion Donibaneko alkateari, adieraziz Pirinio Apaletako prefetari 30.000 liberako kreditu berri bat ireki diola, dikeko konponketa lanei berrekiteko. Alabaina, kronikagilea bera arranguratzen da, proiektuaren aurrekontua 240.000 liberakoa izanik, soilik 30.000 libera bideratu baitira.
‎Goienetxe, batetik, Donibane, Sokoa eta Ziburuko patroi eta armadoreen ordezkari gisa joanik, arrantzale kontuez mintzatu zen ministroarekin. Bestalde, Arthako dikearen arazoa ere gogorarazi zion Lockroy jaunari, eskatuz herri lanetako ministroari azpimarra ziezaion obra horren bai premia eta bai larria.
‎Zaharrak joan, arrotzak jin, gure bazterrak eta egoitzak eta jauntziak eta ohidurak, oro itzulipurdikatu dauzkigutela. Zaharrak joan eta gazteek heien urhatseri ez jarreiki, bainago hea Uztaritzen, Hazparnen edo Baigorrin? herri handienez eta eskualdunenez mintzatzeko, hiru mutiko gazte badiren eskuarazko dotzenerdi bat kantu dakitenik.
‎Hekien izpirituan sar arazi zoin nesesario den guzientzat elgar aditzea! Deus ez da hobeagorik batasun bat laborarien artean onesteko kompainia hau bezalako bat edo syndicat agricole deitzen diren konfardia hetarik herri guzietan izaitea bezala.
‎Oraino gure Eskual herri maite huntan, esker diogularik handien eta tikien artean den anaiatasun ederrari, elgar aditze eder bat izan dezakeguke gure artean eta hortarat behar dugu lanean hari gu guzien onetan.
‎Lehenik elgar aditzeaz. Joanden urthean mintzatu nitzauzue zombat behar liteken, herri guzietan, laborarien dretcho zuzenen eta intresen begiratzeko syndicats agricoles deitzen diren konfardia horietarik izan.
‎Erasoaldiaren eragingune garrantzitsuena Legutio herria bera izan zen. ...ahazten duten elementuetakoa da hau, hain zuzen30 Uztailaren 26an udala desegin zen eta gestora bat izendatu, batzokia itxi eta zenbait lagun atxilotu edota urrundu zituzten, susmagarriak zirelako31 Abuztuaren 1ean udal idazkariak herriko mutilak (Elosua, Nafarrete eta Ollerietakoak salbu) eraman zituen Gasteizera matxinatuen armadak errekluta moduan deitu ondoren (3 boluntario baino ez ziren egon herri osoan eta 8 iheslari, Amerikan zegoen gazte bat eta beste 7 lagun). Azaroaren 30ean ebakuatu zituzten azken zibilak Gasteizerantz, nahiz eta ez den argi geratzen denek egin ote zuten alde32 Edonola ere, uztailetik abendura bitarteko borrokek 14 urteko neskato baten heriotza utzi zuten, (airez egindako bonbardaketa baten ondorioz, gerraren biktima zibil bakarra).
‎30 Huidobro ren lana (2005) da herri bateko gertaerei lehentasuna ematen dien lan bakarrenetakoa.
‎Gotortze lanak egiteko, inguruko herrietako zibilak erabili zituzten, baita gau zainketak egiteko ere. Edozein kasutan, alde batekoek, zein bestekoek, ez zuten soldadu nahikorik fronte jarraitu bati eusteko, eta herri eta tontor garrantzitsuenen defentsa prestatzeari ekin zioten. Borrokaren gunerik garrantzitsuenak inguru honetatik urruti zeuden egun haietan:
‎Nafarreteko apaizak, Txomin Jakakortaxarenak, kontatzen duenez, ugari izan ziren toki hauek aukeratu zituztenak aldaketarako eta berak batzuei zein besteei laguntzen zien. Trafiko hori geldiarazteko, matxinatuek herririk herri ibiliko ziren patruilak eratu zituzten. Jakakortaxarena bera atxilotu eta Gasteizera eraman zuten eta ia ia fusilatu zuten (Iakakortaxarena, 1990).
‎Lan honetako helburu nagusia herri jakin bietako hizkeraren azterketa soziolinguistiko zehatza egitea izan da, aldaera estandarraren eta dialektoen arteko bateratze joerak zenbaterainokoak diren lantzea da helburua, une bereko eta herri bereko bi belaunaldiren arteko aldea da aztertuko dena. Estandarra oraintsu sartzeak eta euskalkiak oraindik irauteak euren arteko berdinketa, intentsitatea edo bizitasuna eta indarra neurtzeko aukera ematen digu.
‎EUDIA ikerketa taldeak esku artean duen Euskal atlas sozio geolinguistikoa3 da beronen sorleku eta arrazoia4 EHHA deritzon proiektua5 du aitzindari. Proiektu hori Euskal Herri osoan gauzatzen ari bada ere, artikulu honetan aipaturiko herri bietara mugatuko gara.
‎Datuek eta estatistikek erakusten dute zein den herri biotako hizkera bilakabidea. Datuok inkesta edo itxi batetik atera dira, herri bakoitzeko heldu eta gazte banaren jardunetik6.
‎Datuek eta estatistikek erakusten dute zein den herri biotako hizkera bilakabidea. Datuok inkesta edo itxi batetik atera dira, herri bakoitzeko heldu eta gazte banaren jardunetik6.
‎Lan honen bidez, Etxebarriko eta Bolibarko gaurko euskara parez pare jarri eta euren arteko aldea ateratzeko saiakera da eta, bide batez, herri bakoitzean belaunaldi batetik bestera zer nolako bariazio linguistikoa gertatu den aztertzekoa.
‎Hizkuntza estandarraren eta hizkeren (edo euskalkien) artean dauden berdintzeedo nibelazio joerak aztertzea beharrezkoa zaigu herri horretako euskararen egoera eta etorkizuna zein den jakin nahi badugu. Batu edo estandarraren ezaugarriak hasi diren sartzen edo gure gurasoen berbeta magalean biltzen dugun.
‎Horrela, bariazioa zein norabidetan eta zein arlotan gertatzen den gehiago zehaztu ahal izango da. Ondoren, datuak orokorrean aztertuko dira, herri bietako egoerak karenka jarriaz.
‎EUDIA ikerketa taldearen proiektuan aztertu nahi dena ere hori da, baina euskal eremu guztia aintzat harturik, hau da, estandarraren zantzuak hain nabari eta indartsuak ote diren Euskal Herriko gainerako herrietan ere. Euskararen atlas soziolinguistiko dialektologikoa ikerketa proiektuaren atal bat da, beraz, ikerketa artikulu hau, aztertzen ditugun herri bietara mugatuko dena.
‎Gazteen kasuan, unibertsitatean ikasten dihardutenak edo ikasketak amaiturik dituztenak dira aukeratu diren lekukoak. Hala ere, ez zen nahitaezkoa herri horretan bertan jaioa izatea. Bolibarkoak hogeita lau urte ditu eta goi mailako ziklo bat du egina.
‎Lehendabizi belaunaldika aztertu dira datuak. Hizkera bereko hiztun biak, heldua eta gaztea, aintzat harturik eta jasotako datuak jorratuz herri horretako aldagarritasun lexikala, morfologikoa eta sintaktikoa zenbaterainokoa den neurtuko da, ehunekotan eta grafiko batean adierazirik. Lehenengo Bolibarko hizkera aztertuko da eta ondoren, Etxebarrikoa.
‎Izan ere, baserri girotik hiritarragoa den bizimodura igaro baikara. Ezagun da Euskal Herrian baserri giroko herriak edo hiri handietatik urruti dauden herriak izan direla euskalkia hobeto mantendu dutenak, hiri eta herri handietan, ostera, gaztelania nagusituz joan delarik. Horretaz gain, euskarazko jardunean antzeman daiteke aldaketa.
‎Adibidez, ez dago, labana? esateko, kutxiloa, z beste modurik herri bi hauetan. Maileguak direla-eta, fenomeno deskulturizatzaileak indar handiagoa du gaztearengan(% 24,16), eta txikiagoa(% 21,66) helduarengan, baina ez dago alde handirik batetik bestera.
‎Kasu honetan hizkera beraren azpi hizkeratzat jo ditzakegu Bolibarko eta Etxebarriko hizkerak, Markinako hizkeraren baitan. Herri bietan ez direla datu berdinak jasoko, hasteko, hiztunen euren ezaugarri soziolinguistikoak berdintsuak bai, baina berdinak ez direlako eta jarraitzeko, herri bik ez dutelako egoera soziolinguistiko berbera izango.
‎Hiztegia aztertzeko eginiko 120 galderen artetik 116tan(% 96,66) erantzun berdina eman dute herri bietako helduek, eta lautan(% 3,33) baino ez erantzun ezberdina.
‎Herri bietako helduak parez pare jarrita lexikoa izan da aldaketa gutxien duen alorra,% 96,66an erantzun berdina eman baitute herri bietako helduek, eta lautan(% 3,33) baino ez erantzun ezberdina. Aditz morfologia izan da hurrengo alor berdintsuena.
‎Esan bezala, diagrama hauetan datuak ehunekoetan eskaintzen dira, argiago ikusteko parametro bakoitzean zein desberdintasun maila dagoen helduen eta gazteen hizkeren artean. Esan behar da herri hauetan gertatu den bariazioa oso txikia izan dela. Esate baterako, herri bakoitzeko belaunaldi ezberdinetan bariazio bera gertatu da:
‎Esan behar da herri hauetan gertatu den bariazioa oso txikia izan dela. Esate baterako, herri bakoitzeko belaunaldi ezberdinetan bariazio bera gertatu da: % 25eko bariazio linguistikoa jasan dute Etxebarrik eta Bolibarrek belaunaldi batean.
‎Belaunaldi bereko baina herri ezberdinetako helduen zein gazteen artean ez da nabaria gertatutako aldaketa, hots, helduen% 17ko bariazioa eta gazteen artean% 18koa baitago. Gorago esan bezala, Bolibarren eta Etxebarrin, bietan, belaunaldi bien artean gertatutako bariazioa berdina da.
‎Bariazioa ikus daiteke aztertutako herri bi hauetan, ez baitago hizkuntza sistema egonkorrik; hizkuntzak etengabe aldatzen doaz eta hizkuntzak bere ezaugarritzat du bariazioa. Garai bereko baina hizkuntza sistema ezberdinetako12 hiztunek elkar ulertzeko gaitasunari esker ahal izango dute zentzuzko elkarrizketa bat izan.
‎12 Oso eztabaidagarria da herri batean sistema bat edo gehiago daudela esatea, oraindik zehazteke daudelako non dauden sistema baten mugak, hau da, non amaitzen den bata eta noiz hasten den bestea (ikus Aurrekoetxea, 2008: 23).
‎Lan honetako helburu nagusia herri jakin bietako hizkeraren azterketa soziolinguistiko zehatza egitea izan da, aldaera estandarraren eta dialektoen arteko bateratze joerak zenbaterainokoak diren lantzea da helburua, une bereko eta herri bereko bi belaunaldiren arteko aldea da aztertuko dena. Estandarra oraintsu sartzeak eta euskalkiak oraindik irauteak euren arteko berdinketa, intentsitatea edo bizitasuna eta indarra neurtzeko aukera ematen digu.
‎emakumeen lana okerrago ordainduta dago eta gizartean ospe txikiagoa dauka (Juliano, 2006). Orain arte zerbitzuak, garbiketak, zaintzak eta antzeko lanak, bertako emakumeek egiten zituzten baina gaur egun dagoen hutsunea beste herri batzuetatik iritsitako emakumeek betetzen dute (Zabala, 2006).
2009
‎Ezin ahaztu daiteke Eusko Jaurlaritzak aztertu dituen hedabide pribatu horietako askoren atzean, herri ekimenak eta kultur elkarteak daudela. Izaera hori gehienetan kontrajarri egiten zaio enpresa egiturari.
‎Horien artean Goiena (2000 urtean) eta EKT (2003 urtean) daude zeintzuek euren hazia lehenagotik erein zuten. Goienak Debagoiena eskualdean 80ko hamarkadaren bukaeran eta 90eko hamarkadan sortu ziren herri aldizkarietan du bere sustraia. EKTk 1990 urtean argia ikusi zuen eta 2003an Del Olmo epailearen aginduz itxi zuten Euskaldunon Egunkarian du oinarria.
‎Topagunea Euskara Elkarteen Federazioaren baitan hedabideen sailak pisu kuantitatibo eta kualitatibo handia du. Bertan, euskarazko herri hedabide zenbait daude bilduta: bost irrati, telebista bi eta 34 aldizkari, hain zuzen ere.
‎Baina iniziatiba handi eta garesti hauek, nahiz eta ezagunenak eta nabarmenenak izan diren, ez dira ez bakarrak, ezta gehienak ere. Hauekin batera, emigrazio abiapuntuak izan ziren ia hiri, herri eta herrixka gehienetan beste iniziatiba apalago baina ugariagoak metatu ziren. Latinitate beka bat han, lehen letrak irakasteko eskolatxoak hemen, batzuetan mutilez gain, neskek ere ikas dezaten...
‎Elkarlana): lurralde antolaketan (nekazaritzan eta hirietan), ingurumenean zein ekonomian izango dituen kostu larriengatik uko egitea; proiektuaren lan prozedura eta inposizioa salatzea, erabaki ahalmena herritarrei eta bereziki herri kaltetuetakoei emanaz; eta, erakundeek inposaturiko garraio eredua eztabaidatzea, bizitza ereduaren gaineko debatea sustatzeko asmoarekin. Hemen ere ingurumena, ekonomia eta bidezkotasuna hartzen dira kontuan, baina kezka guneak diferenteak izaki, beraien ezagutza eremua, azterketa eta balorazioa zeharo desberdinak gertatuko dira.
‎Esan nahi dut, Euskal Herrian garatzen diren politikak Europako politikaren norabidean garatzen dira eta, oro har, politika horiek aipatutako hiru ikuspegietatik egiten dira[?] Hasteko, herriaren garapena ziurtatu nahi badugu, bere azpiegituren egituratzeari erantzun behar diogu, herria bertebratu behar dugu, alegia. Euskal Y edo AHT herri hau antolatzera eta garatzera dator, eta proiektua ez dator Europatik, proiektua Europarekin batera garatu behar dugu. Europako garraio sistema jasangarriarekin bat egiteko proiektua da euskal Y, lehenago aipatutako irizpide horien barruan garatua izango dena.
‎Noski, azpiegitura garestia da. Eragingarria izan dadin diseinatuta dago, herri honen bertebrazioa gauzatzeko eta Europako trenbide zabalari lotzeko eta adaptatzeko. Ingurumena zaintzea garestia da, Gipuzkoan trenbidearen %66 lurpetik joango da.
‎Gainera,% 1 eskas horren azterketa zehatzago batek hauxe erakusten digu: fororen batean parte hartzeko aukera izan duten gutxi horietako gehienak udaletxeak gonbidatuta( herri galdeketetan edo eztabaida foroetan) edo jendarte eta herritarren ekimenek gonbidatuta izan dela. Aldiz, elkarrizketatutako 669 pertsonetatik soilik bi pertsonak adierazi digute Eusko Jaurlaritzarekin gaiaren inguruko nolabaiteko harremana izan dutela:
‎Alde batetik, herritarren posizioak ulertzen saiatu gara, baina euskal jendartea bere osotasunean hartuta. Gogoan izan behar da herri kaltetuetako biztanleek modu orokor batean erakutsi dutela herri kontsulten bidez beren aurkakotasuna. Eta, bestetik, ikergai bilaka liteke instituzioekiko mugimendu sozialen irakurketa.
‎Alde batetik, herritarren posizioak ulertzen saiatu gara, baina euskal jendartea bere osotasunean hartuta. Gogoan izan behar da herri kaltetuetako biztanleek modu orokor batean erakutsi dutela herri kontsulten bidez beren aurkakotasuna. Eta, bestetik, ikergai bilaka liteke instituzioekiko mugimendu sozialen irakurketa.
‎Estatuak eztabaida hori moztu nahi du. Espainiako Gobernuak nahiz euskal instituzioek herri mugimenduek AHTren aurka egiten dugun lana desitxuratu eta nahastu nahi dute. Estatuak errepresioari bide ematen dionean, zein ondorio latzak izaten diren denok ezagutzen ditugu herri honetan.
‎Espainiako Gobernuak nahiz euskal instituzioek herri mugimenduek AHTren aurka egiten dugun lana desitxuratu eta nahastu nahi dute. Estatuak errepresioari bide ematen dionean, zein ondorio latzak izaten diren denok ezagutzen ditugu herri honetan. Tamalez, auzi honi ere errepresioaren bidez ekin nahi diotela dirudi» (ARGIA 2113 zk.,).
‎Gainera,% 1 eskas horren azterketa zehatzago batek hauxe erakusten digu: fororen batean parte hartzeko aukera izan duten gutxi horietako gehienak, udaletxeak gonbidatuta( herri galdeketetan edo eztabaida foroetan) edo jendarte eta herritarren ekimenek gonbidatuta izan dela. Aldiz, elkarrizketatutako 669 pertsonatik soilik bi pertsonak adierazi digute Eusko Jaurlaritzarekin gaiaren inguruko nolabaiteko harremana izan dutela:
‎eliztarrek, parrokoak, jurisdikzio eremuak eta ondareak (patrimonioa, ondasunak). Ondare horretan sartzen ziren gehienetan tenplua, kanposantua6, ermitak (garai bateko tenplu parrokialak edo esparru sakratuaren zabaltzea herri bereko beste dermioetara), etab.
‎Bi instituzioak lurralde berean aritzen ziren (dira) eta kasu gehienetan pertsona berberek osatuak ziren. Bi instituzio hauek ez ziren kontrakoak (batzuetan ika mikak sor daitezkeen arren), are gehiago, elkarlanean aritzeko borondatea zuten herri beraren zerbitzuan. Baina bi pertsona juridiko ezberdin ziren (dira) eta bakoitzak bere eginkizunak zituen, bere aktuazio esparruak, bere zuzenbide propioa (zibila eta kanonikoa) eta bere sistema ekonomikoa.
‎Hori ez da egia. Ez zegoen herri bateko eliza edo baseliza egiterik, eraikitzea erabakitzen zuen herri bat egon gaberik. Eta herri horrek betidanik izan ditu bere agintariak:
‎Hori ez da egia. Ez zegoen herri bateko eliza edo baseliza egiterik, eraikitzea erabakitzen zuen herri bat egon gaberik. Eta herri horrek betidanik izan ditu bere agintariak:
‎Ez zegoen herri bateko eliza edo baseliza egiterik, eraikitzea erabakitzen zuen herri bat egon gaberik. Eta herri horrek betidanik izan ditu bere agintariak: batzarra, kontzejua, cambra, errejimentua eta geroago deituriko udalak.
‎Frankotan, primiziak, auzolanak eta elizetarako zergak jende askok ezin zituen pagatu eta udalak ezartzen zuen zigorra. Gaur egun hala gertatzen da herri askotan: Lizarraldean, Deierriko bailaran, mendiko egurra jasotzeko eskubidea izateko, bizilagunek elizako lanak egin behar dituzte, garbiketa, obrak, kanpaiak jo...
‎Cascanteko Udalak, 1684ko ekainaren hamaikan. Eta herri osoak pagatu zituen balio izan zituen 12.000 dukatak.
‎Hori bai, baimena ematen zuen kultoari hasiera emateko (menturaz arinkeria dirudi, baina hau da pilotan bezala: herriek egiten dituzte frontoiak, bainan ezin da jokatu ofizialki, Pilota Federazioaren baimena eskuratu arte; alta, ez dugu federazioa sekula ikusi herri bateko frontoia immatrikulatzen, berea dela esanez).
‎Bistan da, Plataformakook ez gaude ados parroko talde horrekin. Guk diogu antzineko parrokia lehen herri osoak osatzen zuela, eta orain herriaren ordezkari legitimo bakarrak udalak direla. Baina adibidea oso ongi dago ikusteko elizbarrutiko egia biribil horiek oso zalantzagarriak direla Elizaren baitan bertan ere.
‎Horiek ere erlijio tokiak al dira? Nafarroako herri askok eraiki zituzten apaizetxeak, maisuetxeak, batzuetan medikuetxeak eta udal idazkariaren etxeak eta eskolak ere. Herriak pagatuta, goitik behera eta kasu askotan altxatu zituen jendea bizirik dago.
‎Herriak pagatuta, goitik behera eta kasu askotan altxatu zituen jendea bizirik dago. Denboraren poderioz, herri horietako apaizek utzi zituzten etxeak, hala nola maisuek eta medikuek. Eta eskolak hustu ziren, kontzentrazioak egin zituztelarik.
‎b. Erne egon, eta salatu, herri ondasunekin Elizak egindako edozein mugimendu. Ez dezaten pentsa utziko ditugula gure ondareak saltzen, erosten edo simonia bekatuan erortzen.
‎2 Bigarrena. Apezpikuak esaten baldin badu erlijio tokiak herri kristauarenak direla, nola esplika lezake lurrak, baratzeak, zuhaiztiak, larreak eta abar immatrikulatzea 206 artikulu berberarekin?
‎Zergatik 8 bakarrik? Zergatik pagatu zion Nafarroako Gobernuak apezpikuari Itoitz urtegia egin zutelarik, 1.679.000 euro, Itoitz, Artozki, Orbaitz eta Muniain herrietako erlijiotokiengatik eta herri horietako hilerriengatik. Noiztik dira apezpikuarenak Nafarroako hilerriak?
‎Modu horretan jardun da azken urteetan Nafarroako Diozesia mila ondasun publiko baino gehiagoren jabe egin arte. Bai prentsan bai jendartean oihartzun handia izan du eta Nafarroako 117 udalek eta kontzejuk bat egin dute herri ondarea defendatzeko.
‎immatrikulatu diote eliza, baina bide beretik eskolak, hilerria, apaizetxea, maisuaren etxea, herriko espetxea, atrioa, lur-sail bat eta udaletxeko parte bat. Bederatzi ondasun 70 biztanleko herri batean. Ziritza bezala badira herrixka asko, horregatik diot ez dela erlijio tokiaz bakarrik mintzatu behar.
‎Jakin badakigu gure herrietan badirela ondasun asko eta asko erregistratu gabeak, eta betidanik onartu izan da, erregistratu gabe edo jabetzarik gabe dauden ondasunak herriarenak direla. Esate baterako, Nafarroako herri gehienetan ez daude erregistraturik lur komunalak, herriko etxeak, eskolak, frontoiak, hilerriak, plazak, atrioak edo apaizetxeak, elizak eta baselizak ez ziren moduan... Udalek ez zuten hori guztia erregistrora eramaten horren beharrik ikusten ez zutelako.
‎Historikoki, elizaren eraikina denetarako baliatzen zen: elizkizunen lekua bai, baina udaletxea ere, herri batzarrerako lekua, artxiboa, eskola, hilerria, herriaren abisatzailea kanpaien bidez, baita defentsarako gotorlekua ere. Gauza guztietarako egiten ziren-eta elizak.
‎Immatrikulatu ondoren, edozein helegite eta erreklamazio, epaileak erabaki behar du eta «frogaren ardura eta lana» erreklamatzailearen bizkarrean eroriko da. Beraz, oso erreza eta merkea egiten zaio elizbarrutiari immatrikulatzea, eta oso zaila eta garestia herri bati berreskuratzea.
‎1851ko Konkordatua hautsi eta indarrik gabe geratu zen 1931ko abenduaren 9ko Konstituzioa onartu zenean. Ezaguna den bezala, Errepublikako Konstituzioak herri subiranotasuna aldarrikatzen zuen. Konstituzioa ez zen sozialista, baina gizarte edukia oso aurreratua zuen, giza eskubideen aldarrikapen oso zabala egin baitzen (giza banakoen askatasuna, gai sozialak, jabetza pribatua mugatzea...).
‎Artikulu horrek ere Preskripzio berezi bat sartzen du, zeinaren arabera, ezin bada frogatu arrazoi zuzenik dagoen edo ez, jabetza eskuratuko da jabe gisa berrogei urteko edukitza baketsua izateagatik, salbu eta jabea Nafarroatik kanpo egon denean denbora horretan guztian. Arrazoi zuzen hori izan liteke herri batek Elizari ondasun horien lagapena egin izana. Baina gero 360 legea dator, eskubide itxuraren ingurukoa:
‎Hasteko, eraiki beharreko higiezinaren gain erabakiak nork hartu dituen (proiektua) eta eraikina bera nola gauzatu den (dirua eta lana). Ondoren, higiezinaren aprobetxamendua nork zuzendu duen, bereziki ea eraikinaren kudeaketa egin izan duen patronaturik baden edo ez, eta fruitu zibilak (errentak) nork jaso dituen; aldi berean, jabeari dagozkion erabilerak burutzeko erabakiak zertarako hartu diren( herri bilerak egiteko, herriko dokumentazioa jasotzeko, jolastoki izateko). Gauza oro bezala, erabileraren ondorioz sortutako ajeak konpontzeko ardura nork izan duen, hau da, gauza kontserbatzeko betebeharra nola burutu den.
‎Ezein jabek bere ondasun higiezinei Erregistroan matrikula emateko ahalmena izan badu ere, Eliza Katolikoak bere herriko elizak ezin izan ditu erregistratu, hain zuzen ere higiezin horren jabetza eskubidea duela zalantzazkoa izan baita. Hala eta guztiz ere, egun, hipoteka erregelamenduaren arabera, horiek bere izenean jartzeko aukera du, elizari herri kutsua kendu eta Elizaren jabetzakoa eginez.
‎Ondasun komunalak herri erakunde bidez kudeatu izan dira tradizionalki, gaur egun zuzenbidez udalaren esku jarrita baldin badaude ere. Hau da, desamortizazioaren ondorioz, herriak zuzenean kudeatzen zituen ondasunak besterendu izan dira eta udalaren eskuetara pasatu ere bai.
‎Antzeko egoera sortu da elizkizunetara lotutako ondasun askorekin, herriko taldeak egin eta kudeatzetik Eliza Katolikoaren eskuetara pasatu baitira. Arazoa da herritarrak eskubideen titular izateko talde gisa ezin direla eratu, teknikoki legez egitea posible bada ere; horren antzeko egoera eta egituraketa egon zen esku komunean dauden herri mendiekin (Ley 13/ 1989, de 10 de octubre, de montes vecinales en mano común).
‎Oso ondare aberatsa gorde du Elizak, baseliza, monasterio, eliza eta katedraletan; ondare hori ondasun higigarri eta higiezinek ez ezik, ondasun ukiezinek ere, hau da, ondasun akustiko, literario eta usaintsuek osatzen dute. Horren guztiaren ondorioa da, XX. mendera arte, Eliza izatea ondasun hori (erabilera jakin baterako sortua, eta gaur herri guztiaren eskura dagoena) jaso, zaindu eta babestu duena (Hernandez, 1994).
‎Plaza publikoaren inguruan frontoia, eliza eta udaletxea nabarmentzen dira. Beste herri askoren artean, Elgoibar, Andoain eta Usurbil ditugu horren adibide (Plazaola, 1983).
‎Eta pintura flandestarra ere merkatuaren eta ehunaren eta artilearen ibilbidetik (Lezo, Zumaia, Elgeta, Loiola) iritsi zitzaigun. Metal preziatuak eta Ameriketan eta Europan egindako dirutzak fruituak ematen hasi ziren, eta baita, herri handi eta txikien ondarea aberasten ere. Nobleziak, aristokraziak, eta landaeta hiri burgesiak ukitu nazionalistak zituzten, euren leinuaren gorespen eta aintza irrikarekin batera.
‎Eta arkitektoak hausnartzen hasiko dira nolakoak izan behar duten hiri modernoek, herrigune zaharrek eta herri historikoek; Erdi Aroko hiriaren alternatiba zein izango den, bai eta monumentuak mugarri bakartu edo gorputz irten gisa integratu edo txertatu behar ote diren.
‎Bestalde, naturari, faunari eta landarediari diegun begirunea herri eta hiriei aplikatu behar genieke, leku horietan bizi baikara hiritar gizarte gehiena. Parkeak, lorategiak, kaleak, eta etxeak etengabe eta era kolektiboan zaindu behar dira.
‎Hiria eta bere ondarea ezer baino lehenago oinezko hiritarrarentzat eta erabiltzailearentzat dira, eta ez autoentzat eta kutsadurarentzat. Oinezkoak, bizikletak, autoak edota garraio publikoak zirkulatzeko errail bereziak ezarriz doaz, pixkanaka pixkanaka, gure herri eta hirietan. Noiz edo noiz, etxebizitzen eta industriaguneen aurrean, eta ongi zaindutako egoitza multzoetan parkeak eta lorategiak agertzen dira.
‎Gaur egun, gainera, ondare eta museo kontzeptuak askoz ere toki eta gune gehiago hartzen ditu bere baitan: herrigune eta herri arkeologiko zahar eta monumentalak, natura parkeak eta lorategi botanikoak, animalien erreserbak, zoologikoak, akuarioak eta ozeanoarioak, planetarioak eta zentro zientifikoak. Ikusten den bezala, egungo ondarearen egoera duela mende bat baino aberatsagoa, konplexuagoa, dibertsifikatuagoa eta heterogeneoagoa da1.
‎Puntu honetan aipatzekoa da herri eta kultura askoren asmo zintzoa: gerra edo gatazka garaietan suntsitu zizkieten ondareak euren eskuetara itzularaztea.
‎Hala eta guztiz ere, oraindik zabarkeria eta axolagabekeria dezente dago euren buruak herrialde eta herri garatutzat dauzkatenen artean, nahiz eta orain egoera konpontzen ari dela ematen duen. Beste askoren artean, Madrilgo Museo Antropologikoa eta Etnologikoa, eta Donostiako San Telmo Museoa ditugu bi adibide adierazgarri.
‎Ez dago ukatzerik ondare historikoa eta artistikoa gizateriaren adierazpen eta islarik kualifikatuena eta nabarmenena dela, baita sortu eta osatzen dituzten herri guztiena ere. Goethek zioenez, ondarean islatzen dira herrien espiritua eta arima.
2010
‎Herri honetan, berriz, 27 izan dira erantzun ezberdinak lexikoan(% 22,5), 4 izen morfologian(% 17,4), aditz morfologian 7(% 19,4) eta sintaxi mailakoak 4(% 20). Orotara, 42 desberdintasun aurkitu ditugu herri honetan(% 21,1).
‎Ezberdintasun gutxiago topatu ditugu herri honetan aditz morfologian, 7 hain zuzen (19,4):
‎Horiezaz kanpo, herri honetako datuetan ez dugu datu aipagarri gehiago aurkitu.
‎a > e/ i, u (C)_: herri honetan indartsuagoa da asimilaziorako joera, eta bi berriemaileengan berdintsu, beraz, adibide gutxi batzuk ipiniko ditugu, horren erakusgarri: helduak eurre, muiñek, aittepuntako, garestie, urdiñe, errie, zerue, ue, aragie eta gazteak egurre, udaberrie, abuztue, garestie, errie, zerue, ue, aragie, etab.
‎Ikusten denez, Tolosan, herri handiago eta «erdaldunagoa» berau, euskara batuak eragin handiagoa izan du, ziur asko hizkuntzaren transmisioa, hein batean behintzat, eskolari esker ziurtatu delako. Ataunen, aldiz, gehienek euskaraz egiten zutela (eta dutela) kontuan hartuz, ez da harritzekoa eurenari hobeto eustea.
‎Lan honetan bi kontu izango ditugu ardatz: hizkera biren (Tolosakoaren eta Ataungoaren) arteko hizkuntz (ez) berdintasunak eta, batez ere, herri biotako bakoitzeko bi belaunaldiren arteko aldeak. Horiek aztertuz bateratze edo urruntze prozesuak atzematen saiatuko gara, bai eta aldaera estandarraren eragina zenbaterainokoa den ikusten ere.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
herri ekimen 58 (0,38)
herri bat 34 (0,22)
herri prentsa 32 (0,21)
herri mugimendu 24 (0,16)
herri txiki 22 (0,14)
herri hau 19 (0,13)
herri aldizkari 18 (0,12)
herri hizkuntza 17 (0,11)
herri hori 14 (0,09)
herri administrazio 13 (0,09)
herri bi 13 (0,09)
herri ipuin 13 (0,09)
herri erakunde 12 (0,08)
herri guzti 11 (0,07)
herri ipuingintza 11 (0,07)
herri literatura 10 (0,07)
herri bakoitz 9 (0,06)
herri ordena 9 (0,06)
herri bera 7 (0,05)
herri euskaldun 7 (0,05)
herri hizkera 7 (0,05)
herri kirol 7 (0,05)
herri komunikabide 7 (0,05)
herri aginte 6 (0,04)
herri batzuk 6 (0,04)
herri oso 6 (0,04)
herri asko 5 (0,03)
herri handi 5 (0,03)
herri horiek 5 (0,03)
herri maila 5 (0,03)
herri xehe 5 (0,03)
herri lan 4 (0,03)
herri berak 3 (0,02)
herri desberdin 3 (0,02)
herri galdeketa 3 (0,02)
herri gehien 3 (0,02)
herri gisa 3 (0,02)
herri guzi 3 (0,02)
herri langile 3 (0,02)
herri mobilizazio 3 (0,02)
herri produktu 3 (0,02)
herri proiektu 3 (0,02)
herri segurtasun 3 (0,02)
herri zapaldu 3 (0,02)
herri aldaera 2 (0,01)
herri antolatu 2 (0,01)
herri antzerki 2 (0,01)
herri bakar 2 (0,01)
herri batzar 2 (0,01)
herri bozka 2 (0,01)
herri erabilera 2 (0,01)
herri eraikuntza 2 (0,01)
herri garatu 2 (0,01)
herri hauek 2 (0,01)
herri indigena 2 (0,01)
herri izaera 2 (0,01)
herri kaltetu 2 (0,01)
herri kantu 2 (0,01)
herri kontsulta 2 (0,01)
herri marka 2 (0,01)
herri modu 2 (0,01)
herri nahiz 2 (0,01)
herri nortasun 2 (0,01)
herri ondare 2 (0,01)
herri poesia 2 (0,01)
herri produkzio 2 (0,01)
herri santu 2 (0,01)
herri subiranotasun 2 (0,01)
herri unibertsitate 2 (0,01)
herri adierazpen 1 (0,01)
herri agerpen 1 (0,01)
herri aldarrikapen 1 (0,01)
herri altxamendu 1 (0,01)
herri arkeologiko 1 (0,01)
herri atxikimendu 1 (0,01)
herri atxikipen 1 (0,01)
herri aurkeztu 1 (0,01)
herri auzo 1 (0,01)
herri behartsu 1 (0,01)
herri bilakatu 1 (0,01)
herri bilera 1 (0,01)
herri biltzar 1 (0,01)
herri biltzarre 1 (0,01)
herri bizipen 1 (0,01)
herri bizitza 1 (0,01)
herri borroka 1 (0,01)
herri bozketa 1 (0,01)
herri desagertu 1 (0,01)
herri dinamika 1 (0,01)
herri egiletza 1 (0,01)
herri egitura 1 (0,01)
herri egon 1 (0,01)
herri ekonomia 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
herri prentsa irakurle 9 (0,06)
herri ekimen erronka 5 (0,03)
herri aginte utzikeria 4 (0,03)
herri kirol ala 4 (0,03)
herri txiki bat 4 (0,03)
herri aldizkari funtzio 3 (0,02)
herri berak erabili 3 (0,02)
herri ekimen botere 3 (0,02)
herri euskaldun bat 3 (0,02)
herri lan ministro 3 (0,02)
herri aginte interesdun 2 (0,01)
herri bakoitz belaunaldi 2 (0,01)
herri bat egon 2 (0,01)
herri bat eliza 2 (0,01)
herri bat partaide 2 (0,01)
herri bera enpresa 2 (0,01)
herri bi hauek 2 (0,01)
herri bi heldu 2 (0,01)
herri bi mugatu 2 (0,01)
herri bozka ehuneko 2 (0,01)
herri ekimen egin 2 (0,01)
herri ekimen eraman 2 (0,01)
herri ekimen sortu 2 (0,01)
herri erakunde lagundu 2 (0,01)
herri hau datu 2 (0,01)
herri hizkuntza aldeko 2 (0,01)
herri hori ez 2 (0,01)
herri ipuin gorpuztu 2 (0,01)
herri ipuingintza berezko 2 (0,01)
herri maila burutu 2 (0,01)
herri mugimendu elkarte 2 (0,01)
herri prentsa eredu 2 (0,01)
herri proiektu komun 2 (0,01)
herri txiki ere 2 (0,01)
herri txiki etorkizun 2 (0,01)
herri adierazpen ez 1 (0,01)
herri administrazio eduki 1 (0,01)
herri agerpen une 1 (0,01)
herri aldaera direlako 1 (0,01)
herri aldarrikapen sektorial 1 (0,01)
herri aldizkari azterketa 1 (0,01)
herri aldizkari banatu 1 (0,01)
herri aldizkari bat 1 (0,01)
herri aldizkari berak 1 (0,01)
herri aldizkari doan 1 (0,01)
herri aldizkari egon 1 (0,01)
herri aldizkari euskal 1 (0,01)
herri aldizkari hartu 1 (0,01)
herri aldizkari idatzi 1 (0,01)
herri aldizkari ikerketa 1 (0,01)
herri aldizkari ukan 1 (0,01)
herri altxamendu bat 1 (0,01)
herri antzerki kantatu 1 (0,01)
herri antzerki zahar 1 (0,01)
herri arkeologiko zahar 1 (0,01)
herri asko bezala 1 (0,01)
herri asko eraiki 1 (0,01)
herri asko izen 1 (0,01)
herri atxikimendu bideratu 1 (0,01)
herri atxikipen ulertarazi 1 (0,01)
herri auzo baseliza 1 (0,01)
herri bakar aldaera 1 (0,01)
herri bakar bat 1 (0,01)
herri bakoitz aurkitu 1 (0,01)
herri bakoitz bizimolde 1 (0,01)
herri bakoitz egoera 1 (0,01)
herri bakoitz erantzun 1 (0,01)
herri bakoitz heldu 1 (0,01)
herri bakoitz hizkuntza 1 (0,01)
herri bat adierazpide 1 (0,01)
herri bat behar 1 (0,01)
herri bat berreskuratu 1 (0,01)
herri bat beste 1 (0,01)
herri bat bizi 1 (0,01)
herri bat biztanleria 1 (0,01)
herri bat egin 1 (0,01)
herri bat egotzi 1 (0,01)
herri bat frontoi 1 (0,01)
herri bat gertaera 1 (0,01)
herri bat historia 1 (0,01)
herri bat ibilbide 1 (0,01)
herri bat ikastola 1 (0,01)
herri bat joan 1 (0,01)
herri bat kafe 1 (0,01)
herri bat kokatu 1 (0,01)
herri bat nortasun 1 (0,01)
herri bat pasatu 1 (0,01)
herri bat sistema 1 (0,01)
herri bat sormen 1 (0,01)
herri bat zer 1 (0,01)
herri batzar ere 1 (0,01)
herri batzar leku 1 (0,01)
herri batzuk datu 1 (0,01)
herri batzuk eredu 1 (0,01)
herri batzuk iritsi 1 (0,01)
herri batzuk proiektu 1 (0,01)
herri bera beste 1 (0,01)
herri bera bi 1 (0,01)
herri bera hainbat 1 (0,01)
herri bera zerbitzu 1 (0,01)
herri bi alde 1 (0,01)
herri bi bakoitz 1 (0,01)
herri bi belaunaldi 1 (0,01)
herri bi egoera 1 (0,01)
herri bi ez 1 (0,01)
herri bi hizkera 1 (0,01)
herri bi ukan 1 (0,01)
herri bilera egin 1 (0,01)
herri biltzar bermatu 1 (0,01)
herri biltzarre krisialdi 1 (0,01)
herri bizipen informatu 1 (0,01)
herri bizitza ukan 1 (0,01)
herri borroka aurrerapen 1 (0,01)
herri bozketa bat 1 (0,01)
herri desberdin bildu 1 (0,01)
herri desberdin dokumentazio 1 (0,01)
herri desberdin proiektu 1 (0,01)
herri dinamika sortu 1 (0,01)
herri egon desberdintasun 1 (0,01)
herri ekimen afera 1 (0,01)
herri ekimen ahultasun 1 (0,01)
herri ekimen asimetria 1 (0,01)
herri ekimen aurre 1 (0,01)
herri ekimen baita 1 (0,01)
herri ekimen barru 1 (0,01)
herri ekimen bueltan 1 (0,01)
herri ekimen egokitu 1 (0,01)
herri ekimen egon 1 (0,01)
herri ekimen egun 1 (0,01)
herri ekimen feminismo 1 (0,01)
herri ekimen gertatu 1 (0,01)
herri ekimen hainbat 1 (0,01)
herri ekimen hartu 1 (0,01)
herri ekimen hausnarketa 1 (0,01)
herri ekimen indartsu 1 (0,01)
herri ekimen indartu 1 (0,01)
herri ekimen inguru 1 (0,01)
herri ekimen kide 1 (0,01)
herri ekimen merkatu 1 (0,01)
herri ekimen nondik 1 (0,01)
herri ekimen partaide 1 (0,01)
herri ekimen parte 1 (0,01)
herri ekimen praktika 1 (0,01)
herri ekimen proiektu 1 (0,01)
herri ekimen sehaska 1 (0,01)
herri ekimen testuinguru 1 (0,01)
herri ekimen ukan 1 (0,01)
herri ekimen zer 1 (0,01)
herri ekimen zeratu 1 (0,01)
herri ekonomia ukan 1 (0,01)
herri erabilera eutsi 1 (0,01)
herri erabilera zedarritu 1 (0,01)
herri eraikuntza behar 1 (0,01)
herri eraikuntza ondorio 1 (0,01)
herri erakunde bide 1 (0,01)
herri erakunde defendatu 1 (0,01)
herri erakunde egin 1 (0,01)
herri erakunde gaur 1 (0,01)
herri erakunde inplikazio 1 (0,01)
herri erakunde mendekotasun 1 (0,01)
herri erakunde parte 1 (0,01)
herri erakunde sorburu 1 (0,01)
herri erakunde sortu 1 (0,01)
herri euskaldun joan 1 (0,01)
herri euskaldun lan 1 (0,01)
herri galdeketa deitu 1 (0,01)
herri garatu eduki 1 (0,01)
herri garatu zenbait 1 (0,01)
herri gehien ageri 1 (0,01)
herri gehien bat 1 (0,01)
herri gisa aurkeztu 1 (0,01)
herri gisa mundu 1 (0,01)
herri guzi izate 1 (0,01)
herri guzti adierazi 1 (0,01)
herri guzti agertu 1 (0,01)
herri guzti aldaera 1 (0,01)
herri guzti aldizkari 1 (0,01)
herri guzti egoera 1 (0,01)
herri guzti erantzun 1 (0,01)
herri guzti ere 1 (0,01)
herri guzti esku 1 (0,01)
herri guzti ez 1 (0,01)
herri guzti iritsi 1 (0,01)
herri handi gehien 1 (0,01)
herri hau % 1 (0,01)
herri hau aditz 1 (0,01)
herri hau agintaldi 1 (0,01)
herri hau antolatu 1 (0,01)
herri hau arazo 1 (0,01)
herri hau bildu 1 (0,01)
herri hau bizirik 1 (0,01)
herri hau egituraketa 1 (0,01)
herri hau ez 1 (0,01)
herri hau indartsu 1 (0,01)
herri hau kultura 1 (0,01)
herri hau landa 1 (0,01)
herri hau sortu 1 (0,01)
herri hau tradizio 1 (0,01)
herri hauek gertatu 1 (0,01)
herri hauek txiki 1 (0,01)
herri hizkera aztertu 1 (0,01)
herri hizkera bildu 1 (0,01)
herri hizkera ezaugarri 1 (0,01)
herri hizkera katalogatu 1 (0,01)
herri hizkuntza agertu 1 (0,01)
herri hizkuntza aintzat 1 (0,01)
herri hizkuntza akademia 1 (0,01)
herri hizkuntza alde 1 (0,01)
herri hizkuntza baztertu 1 (0,01)
herri hizkuntza esparru 1 (0,01)
herri hizkuntza estrategia 1 (0,01)
herri hizkuntza garatu 1 (0,01)
herri hizkuntza inguru 1 (0,01)
herri hizkuntza irakatsi 1 (0,01)
herri hizkuntza nolabaiteko 1 (0,01)
herri hizkuntza ordezkatu 1 (0,01)
herri hori aldagarritasun 1 (0,01)
herri hori bertan 1 (0,01)
herri hori bete 1 (0,01)
herri hori betidanik 1 (0,01)
herri hori bildu 1 (0,01)
herri hori egoera 1 (0,01)
herri hori egon 1 (0,01)
herri hori erori 1 (0,01)
herri hori euskara 1 (0,01)
herri hori hitz 1 (0,01)
herri horiek apaiz 1 (0,01)
herri horiek bat 1 (0,01)
herri horiek hilerri 1 (0,01)
herri horiek mintzo 1 (0,01)
herri horiek zehazki 1 (0,01)
herri indigena eskubide 1 (0,01)
herri ipuin berezko 1 (0,01)
herri ipuin ezaugarri 1 (0,01)
herri ipuin funtzio 1 (0,01)
herri ipuin hasiera 1 (0,01)
herri ipuin helburu 1 (0,01)
herri ipuin nahi 1 (0,01)
herri ipuin soilik 1 (0,01)
herri ipuin tradiziozko 1 (0,01)
herri ipuingintza aspektu 1 (0,01)
herri ipuingintza europar 1 (0,01)
herri ipuingintza ezaugarri 1 (0,01)
herri ipuingintza muga 1 (0,01)
herri ipuingintza tipologikoki 1 (0,01)
herri ipuingintza tradizional 1 (0,01)
herri izaera ardatz 1 (0,01)
herri izaera jakinduria 1 (0,01)
herri kaltetu biztanle 1 (0,01)
herri kaltetu eman 1 (0,01)
herri kantu modu 1 (0,01)
herri kantu sarri 1 (0,01)
herri komunikabide bigarren 1 (0,01)
herri komunikabide gorabehera 1 (0,01)
herri komunikabide lortu 1 (0,01)
herri komunikabide nortasun 1 (0,01)
herri komunikabide oinarritu 1 (0,01)
herri komunikabide ongi 1 (0,01)
herri kontsulta berak 1 (0,01)
herri langile bezalako 1 (0,01)
herri literatura aldakortasun 1 (0,01)
herri literatura barn 1 (0,01)
herri literatura erabili 1 (0,01)
herri literatura gora 1 (0,01)
herri literatura hartz 1 (0,01)
herri literatura topiko 1 (0,01)
herri literatura tradizio 1 (0,01)
herri maila ekimen 1 (0,01)
herri maila eraikuntza 1 (0,01)
herri maila proiektu 1 (0,01)
herri marka eraiki 1 (0,01)
herri marka hori 1 (0,01)
herri mobilizazio berreskuratu 1 (0,01)
herri mobilizazio eutsi 1 (0,01)
herri mobilizazio Francisco 1 (0,01)
herri modu garatu 1 (0,01)
herri mugimendu agertu 1 (0,01)
herri mugimendu AHT 1 (0,01)
herri mugimendu arteko 1 (0,01)
herri mugimendu borroka 1 (0,01)
herri mugimendu egin 1 (0,01)
herri mugimendu ezberdin 1 (0,01)
herri mugimendu gidatu 1 (0,01)
herri mugimendu hipoteka 1 (0,01)
herri mugimendu inguruko 1 (0,01)
herri mugimendu lotu 1 (0,01)
herri mugimendu oinarri 1 (0,01)
herri mugimendu oso 1 (0,01)
herri mugimendu parte 1 (0,01)
herri mugimendu pertsona 1 (0,01)
herri mugimendu saretu 1 (0,01)
herri mugimendu txertatu 1 (0,01)
herri mugimendu zabal 1 (0,01)
herri nahiz eskualde 1 (0,01)
herri nahiz hiri 1 (0,01)
herri nortasun euskal 1 (0,01)
herri ondare defendatu 1 (0,01)
herri ondare poematxo 1 (0,01)
herri ordena arautu 1 (0,01)
herri ordena babes 1 (0,01)
herri ordena babestu 1 (0,01)
herri ordena balioespen 1 (0,01)
herri ordena gizarte 1 (0,01)
herri ordena printzipio 1 (0,01)
herri oso osatu 1 (0,01)
herri oso pagatu 1 (0,01)
herri oso txiki 1 (0,01)
herri oso zerbitzu 1 (0,01)
herri poesia poematxo 1 (0,01)
herri prentsa aitzindari 1 (0,01)
herri prentsa bilakaera 1 (0,01)
herri prentsa egin 1 (0,01)
herri prentsa egon 1 (0,01)
herri prentsa egotzi 1 (0,01)
herri prentsa errealitate 1 (0,01)
herri prentsa ez 1 (0,01)
herri prentsa gehien 1 (0,01)
herri prentsa Gipuzkoa 1 (0,01)
herri prentsa intuizio 1 (0,01)
herri prentsa lege 1 (0,01)
herri prentsa merkatu 1 (0,01)
herri prentsa plural 1 (0,01)
herri prentsa presentzia 1 (0,01)
herri prentsa sartu 1 (0,01)
herri prentsa sektore 1 (0,01)
herri produktu lehenago 1 (0,01)
herri produktu mota 1 (0,01)
herri produkzio azkenengo 1 (0,01)
herri produkzio ikusi 1 (0,01)
herri segurtasun arrazoi 1 (0,01)
herri segurtasun eskuma 1 (0,01)
herri subiranotasun aldarrikatu 1 (0,01)
herri subiranotasun ezin 1 (0,01)
herri txiki eskola 1 (0,01)
herri txiki garapen 1 (0,01)
herri txiki gu 1 (0,01)
herri txiki inplikazio 1 (0,01)
herri txiki izenburupe 1 (0,01)
herri txiki jende 1 (0,01)
herri txiki komunitate 1 (0,01)
herri txiki nazioarteko 1 (0,01)
herri txiki ukan 1 (0,01)
herri unibertsitate ez 1 (0,01)
herri xehe aldendu 1 (0,01)
herri xehe egin 1 (0,01)
herri xehe eskolaratu 1 (0,01)
herri xehe konprometitu 1 (0,01)
herri xehe menderatu 1 (0,01)
herri zapaldu aspirazio 1 (0,01)
herri zapaldu bat 1 (0,01)
herri zapaldu paper 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia