Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 331

2000
‎Arrazoiak, jakina, tokian tokikoak dira, baina ahultasun eta marginalitate sentimendua orokorra dela esango nuke, eta honela formulatu ohi da: herri aginteek, tokian tokikoek, ez digute kasurik egiten. Adibide bakarra jarriko dugu:
2001
Herri agintearen aldetik, egoera ahulean aurkitzen den euskararen geroa ziurtatzeko behar den guztia egiteko oinarriak ezarri dira urte hauetan, bai egituretan, bai diru horniduretan, bai plangintzan ere, bereziki hezkuntzaren esparruan, besteak beste. Badugu garaia, beraz, geure buruari galde diezaiogun ea ahalegin izugarri horrek espero zitezkeen emaitzak sortu ote dituen euskararen erabilera sozialaren aldetik:
2003
‎Badaukagu herri aginteen argazki berria Hego Euskal Herrian. Orain artekoak Lizarra Garazi eta ETAren tregoa garaiko indar harremanak islatzen zituen bezala, tregoa hautsi ondorengo eta Ibarretxeren planaren aro berrikoa erakutsiko digu hemendik aurrera.
‎Eta guztiokhori azpimarratu nahi dut: gizarte eragileek, alderdi politikoek, herri aginteek eta hiritarrek, guztiok asmatu baitugu Ave Fenix-a bezala indarberriturik sortu lukeen proiektu berria definitzeko orduan. Horixe izango da modua euskal gizarteak eta erakundeek ere epeletik gora egin dezaten, Andoni Egañak eskatzen zuenari erantzunez (Egunero, martxoak 6).
2004
‎Diktadurarik gogorrenean ereindako euskal hazia. Herri aginte gorenen aldetik eragozpenak eragozpenen atzetik; eta, hala eta guztiz ere, gogoko zereginetan aldaparik ez dagoelako edo, euskal hezkuntzaren ernamuina ezerezetik sortu zuen euskal populuaren kontzientzia euskaltzaleak. Euskararen ordezkapenari langak jarri nahi izan zitzaizkion, galera ikaragarri hura nolabait ere eragotzi.
‎Herri gaixotasuntzat jo behar da, herrigaixotasuntzat eta herri gaixotasun bezala aztertu eta sendatu. Herri aginteak hizkuntz eskubideei atxikimendua erakusten duten jarrerak erakutsi, sustatu eta zabaldu egin behar ditu gizarte osoan eta gazteen artean bereziki. Ez dago beste sendabiderik.
2005
‎Eta, horrenbestez, euskara zerbitzu hizkuntza dugu administrazioen atal askotan. Orain, elebidun izateko ezinbesteko baldintzak bermatu behar ditugu zenbait ataletan, eta euskara lan hizkuntza izan dadin behar diren programak eta baliabideak sistematizatu eta areagotu, herri aginteek euskararen biziberritze lanean, bide erakusle eta ispilu izan behar dutelako.
‎Hogeita sei urte iragan dira, Autonomia Estatutuak (EAE, 1979) euskara Euskal Autonomia Erkidegoko hizkuntza ofizial izendatu zuenetik eta gure erakunde propioak berreskuratu genituenetik. Orduan, Euskal Autonomia Erkidegoan harturiko oinarrizko neurrietariko bat 10/ 1982 Euskararen Legea Normalizatzeko Oinarrizko Legea izan zen; hiritarrei hizkuntza eskubideak aitortu ostean herri aginteen betebeharrak finkatu zituena, euskararen erabileraren normalizazioa lor zedin. Une hartatik aurrera, Desplazamendu Linguistikoaren Inbertsioa (Reversing Language Shift) izan da hizkuntza politikaren ardatz nagusi.
‎Lau multzo ikusten ditut nik. Batetik, Herri Agintea. Hemen ez da horretaz ezer esan, eta hori esan egin behar da.
‎Nik 78ko paradigma deitu izan diot saio hari, garai hartan gauza asko batera gertatu zirelako. Eta agian, orain ere, paradigma berri baten bilaketa inportantea da herri aginteen eta herri aginteen ordezkarien artean. Nik uste dut horretan begirunea eta itzala zor diegula zeren maila horretan konpontzen ez diren gauzak zenbait neurritan ezin dira beste mailatan konpondu.
‎Nik 78ko paradigma deitu izan diot saio hari, garai hartan gauza asko batera gertatu zirelako. Eta agian, orain ere, paradigma berri baten bilaketa inportantea da herri aginteen eta herri aginteen ordezkarien artean. Nik uste dut horretan begirunea eta itzala zor diegula zeren maila horretan konpontzen ez diren gauzak zenbait neurritan ezin dira beste mailatan konpondu.
‎Debeku berezi hauek, zehatz mehatz galarazten dute historian erro sakonak egindituzten bereizkuntza batzuen iraunaraztea, kontuan harturik populaziosektore batzuk, Herri Aginteen eraginez edo gizartearen ohiko jardunarenpoderioz, egoera makurragoan ez ezik pertsonaren duintasunaren aurka argieta garbi datozen neurrien mendean ere ezarri dituztela?. –KonstituzioAuzitegiaren 128/ 27 edo 166/ 88 Epaiak, besteak beste?.
‎Izan ere, Espainiako Konstituzioaren 14 artikuluaren arabera ez da baztertzailebereizkuntzan oinarrituriko tratu oro; alabaina, kasuz kasu arbuiatu ditujurisprudentzia konstituzionalak, aintzat hartu beharreko gizarte errealitatearen, edota, izaera fisiologikoko desberdintasunen? ikuspegietatik aurkeztu nahi izan direnjustifikazioak,/ 1991 Epaia, bai eta, azkenik, gizabanakoen eta giza taldeenaskatasuna eta berdintasuna egiazko bilakatuko dituzten baldintzen sustapenazarduratua den 9.2 artikuluaren araberako aginduekin bat ez datorkeen guztia ere.Halatan,, argi eta garbi ondoriozta daiteke, berdintasunaren printzipioareneskakizunetatik abiatuta, Herri Aginte horien araudi baten edo erabakien etaegintzen zilegitasun konstituzionala. Berezitasunak eta bereizkuntzarakobaldintzak kontuan harturik, eta halakotzat har litezke kasu batzuetan sexuaedota haurdunaldia, arautu edo zehaztu ahal izango dira horrenbestez moldebateko edo besteko betekizun, eragin edo ondorio juridikoak edo, hala beharbadu, berdintasun materiala sustatuko duten neurri bereziak...?
‎...soil soilik 14 artikuluan aintzat hartzen den izaera formal horretaramugatzen, baitirudi, printzipioz behinik behin, bereizkuntza alderdikari edoarbitrarioak ez sorrarazteko agindura baino ez dela mugatzen, baizik eta funtsezkoizaera ere ageri du 9.2 artikuluan, gizabanako eta taldeen arteko berdintasunaegiazkoa eta benetakoa bilakatuko duten baldintzak sustatzera behartzen baitzaieharen bitartez herri aginteei.
‎9.2 artikuluak xedatzen duen aginduaren eragina 14 artikulura zabaltzen da, harenedukia modulatuz, herria aginteak kontuan hartzen dituen aldetik. Adibidez, agintehoriek historian zehar ukoan eduki eta baztertu diren gizarte talde batzuen alde, denbora epe jakin batean bada ere, bideraturiko egintzak ezin joko dira baztertzailetzatez eta Konstituzioaren aurkakotzat, baldin haien xedea, aldeko tratu berezien bitartez, funtsezko desberdintasun egoera hori eztitzea edo konpentsatzea bada.
‎(...) aipaturiko modulazioak, berdinen artean bereizirik bideraturiko egintzak 14.artikuluaren arabera ez baztertzailetzat joaz gainera, bereziki eskatzen die jatorriahistorian dagoen desberdintasun egoera baten aurrean dauden herri aginteei okerrarenzuzenketaren aldeko jarrera positiboa eta arduratsua erakuts dezatela.
‎(...) bere horretan, sexua ezin da desberdintasunean oinarrituriko traturako arrazoiaizan, zehatz mehatz xedatzen baitu Konstituzioaren 14 artikuluak bi sexuen artekoberdintasuna. Argi eta garbi debekatzen du konstituzio agindu horrek, historian errosakonak egin dituzten bereizketa batzuen iraunaraztea, kontuan harturik populaziosektore batzuk, herri aginteen eraginez edo gizartearen ohiko jardunaren poderioz, egoera makurragoan ez ezik pertsonaren duintasunaren aurka. EspainiakoKonstituzioaren 10 artikuluak zehazten duen bezala, datozen neurrien mendean ereezarri dituztela.
‎bat honetanguztian. Baina, gainera, halaber dagokio Administrazio horri, Herri Agintea denaldetik, berdintasuna benetakoa bilakatuko duten baldintzak sustatzea, berdintasunagalarazten duten oztopoak kentzea, eta bizitza politikoan, ekonomikoan, kulturaleaneta sozialean hiritar guztien partaidetza sustatzea eta erraztea, Konstituzioaren 1,1 eta9, 2 artikuluek xedatzen duten bezala. Halatan, ospakizunaren izaera zeinahi den ere, ukaezina da haren herri dimentsioa udalerriaren barruan eta bertako herri instituzioakezin dira gorde edo bazterrean gelditu berekin loturarik bat ere ez lukeen edoestratosferan edo gertatuko litzatekeen zerbait balitz bezala.
2006
‎Honek kazetariari honela esplikatu dio MAS barruan gasa eta petrolioaren hirugarren nazionalizazioaz dagoen burubidea: «Lehen planteamendua oinarritzen da lurraren eta jatorrizko herrien agintearen berreskuratzean. Espazioa, lurra, airea, biziaren logika eta kosmobisioa berreskuratzera.
‎Konstituzio politikoa Euskal Herrirako aginte publikoa bermatzeko
‎Horretarako ez zaio inori ezer inposatzen, beste bat da eskema: herritarrari inposatu ez, aitortu, errekonozitu egiten zaizkio hizkuntza eskubideak, eta herri aginteei (ez herritarrei) jartzen zaizkie obligazioak, hain zuzen ere herritarrei aitortutako eskubideak benetakoak eta errespetatuak izan daitezen.
‎Nork edo nola bermatuko die euskaldunei justizia zerbitzuak euskaraz jasotzeko eskubidea? Herri aginteei jartzen zaizkie obligazioak, baina denek dakigu (batez ere euskaldunek) obligazio horiek kasu askotan ez direla betetzen. Zerbitzu berri honetan aurreikusten da, besteak beste, kexen jarraipen zehatza egitea eta eskubide urratzaileari aholkularitza eta laguntza ematea.
2007
‎Halere, garapen izugarria izan du mendebaldeko herrialdeetan, langile mugimenduaren borrokarekin hasi eta XX. mendean gauzatu zen Ongizatearen Gizartearen hedapenarekin. Horien ondorioz, lan harremanak gizarte antolamenduaren osagarri ezinbesteko jo izan dira eta, beraz, Herri Aginteek gero eta araugintza zabalagoa eta sakonagoa bideratu izan dute arlo honetan, muturreko liberal profeten aldizkako aldarrikapenak gora behera.
‎Gainera, herri aginteen izaera berezi eta misto hori kontuan izanda, gaitasunberezia du lana ikuspegi profesionaletik egin nahi duenak. Alegia, profesionaltasunaren eta mendekotasunaren arteko konpromiso hori ongikudeatzen jakin du.
‎Kiroletan ere espezialistak daude, ekonomian ere espezialistak daude. Herri aginteetan ere, beraz, espezialistek egon lukete.
‎Horrek asko moteltzen eta atzeratzen du kazetariaren lana. Egun, erreportaje konplexu samar bat planteatzenbaduzu eta herri aginteen iturriak behar badituzu, egunak dituzu.
Herri aginte edo erakunde publikoetan era profesional eta egoki batean jarduteadiogunean, komunikazioa kudeatzeaz ari gara herri aginte horren izaerak ekartzen dituen baldintza berezietan. Hau da, ez duela balio estrapolazio soilak.Esaterako, enpresa pribatuetan funtzionatzen duen ereduak ez du balio herriaginteentzako, izaera desberdina eta erantzukizun bereziak dituzten erakundeakdirelako.
‎Herri aginte edo erakunde publikoetan era profesional eta egoki batean jarduteadiogunean, komunikazioa kudeatzeaz ari gara herri aginte horren izaerak ekartzen dituen baldintza berezietan. Hau da, ez duela balio estrapolazio soilak.Esaterako, enpresa pribatuetan funtzionatzen duen ereduak ez du balio herriaginteentzako, izaera desberdina eta erantzukizun bereziak dituzten erakundeakdirelako.
‎Ez dakit zerbitzu soziala eskaini behar duten, baina bai zerbitzu publikoa.Azken batean, herri aginteek zerbitzuzko alderdi bat badute. Herri aginteakerakunde politikoak dira, baina erantzukizun publikoa dute, zerbitzu publikoakeskaini behar baitituzte.
Herri aginteek, oinarrizko informazio beharrak asetzeaz gain, politika publikojakin batzuk irizpide politiko batzuen arabera finkatuko dituzte. Esaterako, herri erakunde batek genero indarkeriaren aurkako apustua egitea ala ez erabakibeharko du.
‎Daukadan adina dela medio, badakit erantzun zuzen eta erabatekorik ezdagoela, eta galdera honek ere ez du erantzun bakar eta egiazkorik onartzen. Nikuste dut, hor tentsiorako planteatu diren bi polo horietan, zerbitzu publikoa etaerabilera politikoa, orekara edo harreman orekatu batera kondenatuta daudela, erakunde eta herri aginteen izaeraren ondorioz.
‎Bigarren oharra, komunikazio instituzional terminoaren ingurukoa litzateke.Nire ustetan, erakundeen komunikazioa, herri agintetzat hartzen ditugun organizazioen komunikazioa da: udal, mankomunitate, aldundi, legebiltzar, gobernu, herri adarrak... legegileak eta, batez ere, exekutiboak.
‎Ezin da ukatu herri aginteek izaera berezia dutenik. Herri aginteen izaeraberezia nabarmentzeko ez dugu filosofia politikoetara joan behar.
‎Ezin da ukatu herri aginteek izaera berezia dutenik. Herri aginteen izaeraberezia nabarmentzeko ez dugu filosofia politikoetara joan behar. Eguneroko jardunean baitira desberdinak.
‎Eguneroko jardunean baitira desberdinak. Herri aginteek ez dute pertsonala enpresa arrunt batekkontratatzen duen bezala kontratatzen, herri aginteetan lanean dagoen funtzionarioa ez dute jende arrunta bezala kanporatzen, ez dituzte kontratatzen zerbitzueta produktuak beste edonork kontratatzen dituen bezala, dirua ez dute bide beretiklortzen, aurrekontuak ezin dituzte era berean antolatu... legedi zabal bat dago herriaginteen funtzionamenduar... Oraindela gutxi arte, komunikazioaren alorrekoa izan ezik.
‎Eguneroko jardunean baitira desberdinak. Herri aginteek ez dute pertsonala enpresa arrunt batekkontratatzen duen bezala kontratatzen, herri aginteetan lanean dagoen funtzionarioa ez dute jende arrunta bezala kanporatzen, ez dituzte kontratatzen zerbitzueta produktuak beste edonork kontratatzen dituen bezala, dirua ez dute bide beretiklortzen, aurrekontuak ezin dituzte era berean antolatu... legedi zabal bat dago herriaginteen funtzionamenduaren atal asko eta asko era berezituan arautzeko. Oraindela gutxi arte, komunikazioaren alorrekoa izan ezik.
‎Diferentziaren errealitate horren ondoan, halaber, ikusten dugu komunikazioak egundoko garrantzia hartu duela herri aginteetan, gainerako enpresetanbezala. Izugarri hazi da.
‎Erakundeek, herri aginteek, komunikazioaren garrantzia estrategikoa deladeskubritu dute eta, gehienetan, komunikazioa, enpresak bezala kudeatzen saiatzendira. Ñabardura garrantzitsu batekin:
‎komunikazio politikoak eransten dion ñabardurarekin. Horretarako, herri aginteek oso argi dauzkate beren berezitasunak.
‎2 HERRI AGINTEEN BETEKIZUNAK
‎Badira hainbat ezaugarri, nire ustez, kontuan izan behar direnak eta komunikazioaren jarduera baldintzatu luketenak, edo behintzat aintzat hartubeharko liratekeenak: batetik, herri aginteen betekizun zehatzak leudeke. Horienartean, herritarren eskubideen bermatzaile izatea da.
‎Eta bestetik, herri agintearentitulartasun berezia legoke. Zeintzuk dira herri aginteen titularrak. Aginteandaudenak, aldi baterako edo gehiagorako izan, edota horiek han jarri dituztenak. Aurreneko instantzia batean, herritarren ordezkaritza zuzena duten Batzar Nagusi, Udalbatza, eta abar, edo, beste urrats batean, herritarrak beraiek?
‎Politika publikoenhelburua gizartean eragitea da. Herri aginteen betekizuna da politika publikohoriek abian jartzea, eta komunikaziorik gabe nekez burutu daitezke edo nekeziritsiko dira helburuetara. Herri aginteen obligazioa, hortaz, komunikatzea da.
‎Herri aginteen betekizuna da politika publikohoriek abian jartzea, eta komunikaziorik gabe nekez burutu daitezke edo nekeziritsiko dira helburuetara. Herri aginteen obligazioa, hortaz, komunikatzea da. Etaherritarren eskubidea da komunikazio jarduerez bideratzen duten informazioajasotzea.
Herri aginteen jarduerek badute beste dimentsio bat ere: Lehiakortasun kolektiboadeitutakoa.
‎Lehiakortasun kolektiboadeitutakoa. Herri aginteen publiko nagusia herritarrak dira. Ez dira, ordea, publikobakarra.
‎Ez dira, ordea, publikobakarra. Herri aginteak ordezkatzen dituzten komunitateak lehian ari dira, eta eznaiz lehia politikoaz ari, komunitate horren irudiaz baizik. Komunitate baten irudiaelementu garrantzitsua da inbertsioak eta bisitariak erakartzeko orduan, komunikatzen den produktua beste nonbait kolokatzeko orduan... alde guztietatik dagarrantzitsua.
‎Egungarrantzia handia dauka eta horrek beste dimentsio berri bat eransten dio herriaginteen komunikazio jarduerari. Azken batean, herri aginteen ardura da herrialdebat merkatuan ongi kokatzea, erantzukizun nahiko berria izan arren. Horrekkomunikazioari eragiten dio.
‎Komunikazio kontzeptua, produkzioa, administrazioa eta giza baliabideak bezala, enpresa edo erakundearen baitan ulertu behar da. Beraz, komunikazioa enpresa edoerakundearen baitan ulertu behar baldin bada, kasu horretan, herri aginte horrenizaera bereziak ezartzen dizkion baldintza bereziak ere kontuan hartu dira.
‎Egileak berak planteatzen du, ordea, hori horrela izatea zailtzen duen gakoa: herri aginteetan antzematen den bi logika desberdinen arteko tira-bira, alegia.Batetik, gobernuaren logika dago, politikoa, neurri batean, logika instrumentala.Eta bestetik, administrazioaren zerbitzurako logika dago. Harreman horiek argitzeaeta bien arteko oreka lortzea ezinbestekoa da erakundeen komunikazioarenorientazioa argitzeko, eta ondoren, erabakiak hartzeko erabakiak hartu behardirenean.
‎Eztabaidagarria da, noski, baina inguruan dudana aztertutaondorio horretara heldu naiz. Horrek ez du esan nahi horren atzean maltzurkeriaeta borondate txarra dagoenik, eta are gutxiago, herri aginteen inguruan laneandabiltzanen errua denik.
‎Konstatazioa hau da: herri aginte batek adarasko dituela komunikatzeko.
‎3 Herri aginteak, gehienetan, diru baliabideen erabilerari dagokionez, nahikoera ilunean aritzen dira komunikazioaren alorrean. Sarritan saiatu naizaurrekontuak aztertzen eta arakatzen, asmatu nahirik halako edo bestelakoerakundeak zenbat gastatzen ote duen komunikazioan.
‎4 Herri aginteek komunikazioaren erritmoa markatzen dute. Puntu hau aurreko biekin lot liteke:
‎5 Gero eta indar handiagoz dihardute komunikazioaren alor guztietan herriaginteek. Egunkari bat hartu eta ikustea besterik ez dago zein garrantzi etazer nolako babesa duen herri aginteetatik datorren informazioak. Baliohandikoa ez ezik, bolumenean ere handia dela argi dago.
‎Baliohandikoa ez ezik, bolumenean ere handia dela argi dago. Publizitatearenalorra ere ikaragarri lantzen dute herri aginteek. Herri administrazioak dirahedabideen bezero nagusiak publizitatearen ikuspegitik.
‎Hesiaren beste aldera begiratuz, informaziozko kazetari arruntak, prentsaurrekoetan ibiltzen garen horietakoak ditugu. Ni horretan nago orain, eta une honetanesan dezaket herri aginteetako komunikazio jarduerak izugarri baldintzatzen duelagure lana eta gure lanaren kalitatea. Eta, azken batean, publikoak jasoko duenarenkalitatea.
‎Lehenik eta behin, herri aginteak dira informazio iturri nagusiak. Halakoprentsaurreko mania batean bizi gara eta herri aginteak ere kutsatu ditu birus horrek.
‎Lehenik eta behin, herri aginteak dira informazio iturri nagusiak. Halakoprentsaurreko mania batean bizi gara eta herri aginteak ere kutsatu ditu birus horrek. Askotan, bata bestearen atzetik, goiz batean lau edo bost prentsaurreko izatendira.
‎Kontua da, herri aginteak hasi direla konturatzen eta kezkatzen publikoaerresistentea izateaz gain, mesfidatia ere badelako, eta, ondorioz, emaitzak ere, uste baino antzuagoak direlako. Hortaz, zenbait herri aginte lege batzuk egiten hasidira, txerto moduan.
‎Kontua da, herri aginteak hasi direla konturatzen eta kezkatzen publikoaerresistentea izateaz gain, mesfidatia ere badelako, eta, ondorioz, emaitzak ere, uste baino antzuagoak direlako. Hortaz, zenbait herri aginte lege batzuk egiten hasidira, txerto moduan. Ospe txarra dauka informazio instituzionalak, bada, goazenerremedioa jartzera.
‎Kointzidentzia da, orain, politikoak, legeak eta herri aginteak zein hurbildauden orain dela 10 urte esaten genuenetik, eta, gaur egun ere, askok esaten dugunetik. Niri oso adierazgarria iruditzen zait, sintoma bat badelako herri aginteekeurek legea egin izana.
‎25 Europar Batasunak herrien kultur aniztasuna eta berezko ohiturak errespetatuko dituela aitortzen du, nahiz eta aldi berean estatu kideen nortasun nazionala eta beren herri aginteen antolaketa (estatu zein lurralde edo udal mailakoak) aintzat hartuko dituela adierazi. Horren guztiaren arabera esan daiteke Europar Batasunak kultur aniztasuna errespetatzeko konpromisoa hartu duela, baina konpromiso hori gauzatzeko orduan Europar Batasunak kontuan hartuko duela estatu kide bakoitzaren barneko araubide konstituzionala.
2008
‎1\. Euskal Autonomia Erkidegoan kokatutako herri aginteek emandako arau xedapen zein ebazpen ofizial orok bi hizkuntzetan idatzita egon du zabalkunde ofiziala egiteko.
‎2\. Euskal Autonomia Erkidegoan kokatutako herri aginteek esku hartzen duten egintza guztiek eta baita Administrazioaren jakinarazpen eta adierazpenek ere bi hizkuntzetan idatzita egon dute, salbu eta interesdun partikularrek Autonomia Erkidegoko hizkuntza ofizialetako bat berariaz erabiltzea aukeratzen badute.
‎Amaitzeko, euskararen garapen eta normalizazioaren aldeko jardueran bi ikuspegi eta bi estrategia desberdin atzematen dira. Euskararen Gizarte Erakundeen Kontseiluaren dekalogoak eta planek ausardia, bultzada eta jauzi kualitatiboa planteatzen dute, kontziente izanik herri aginteen partaidetzarik gabe ezin direla aurrera eraman. Aldiz, Eusko Jaurlaritzaren eskarira eta beharretara egokitutako" XXI. Mende Hasierarako Hizkuntza Politikaren Oinarriak" txostenak prozesu progresibo, neurtu, mugatu, tentuzkoa jartzen du zimentarri modura.
‎Dekalogo hori bost ataletan laburbil genezake: hezkuntzan, ikasleak eta ikasketak egiaz euskalduntzea; herri aginteetan (gobernu, aldundi, udal), euskararen saila, bereizia, gobernu egituraren gailurrean kokatzea, erabaki estrategikoa izan baitaiteke hizkuntza politika indartsu bezain integratzailea gauzatzeko, administrazioa euskalduntzeko eta euskararako aurrekontu egokiak lortzeko; alor sozioekonomikoa eta jende heldua euskalduntzea; hedabideetan euskara kuotak ezartzea; eta gaztelaniari aitortzen za...
2009
‎AR industriaguneari dagokionez izandako auziaren inguruko Udalaren balorazio juridiko eta politikoa egin dute. Aurreko Udal Gobernuak bultzatutako Industriaren Plan Partzialaren onarpena geldiarazi zuen 2007an herriko agintea hartu zuen ezker abertzaleak. Talde horrek bertan behera utzitako industriagunearen ordenamendua azaltzen zuen plan horretan jasotzen zenez, 90.000 metro karratuko industriagunea egingo zen herrian.
‎Konstituzioak gobernu sistema hori bermatzen duen arren, etengabekoak dira armadaren erasoak. 18 kabildoak batzen dituen ACINgo (Cauca Iparraldeko Kabildo Indigenen Elkartea) komunikazio arduradun Manuel Rozentalen aburuz, nasek ez dituzte bereganatu nahi zilegitasunik gabeko estatu erakundeak; horren ordez" batzarretatik jaiotako herri aginte indigenan oinarritzen den zilegitasun berria eraikitzen ari dira. Prozesu horrek demokrazia ofiziala lotsarazten du".
‎Minga: herri aginte ibiltaria
‎Oñatiko Unibertsitatean sinatu zen herri aginteekin Hitzarmen Orokorra, 1989ko urriaren 7an.
‎a) Erakundearen egonkortasun ekonomikoa modu finkoan ziurtatzea eta barne estruktura egokitzea. Urrats batzuk egin badira ere, herri aginteen esku dagoen lehenbiziko puntua ziurtatzea eta finkatzea beharrezkoa da bigarrenaren modu operatibo egonkorrerako.
‎Euskaltzaindiaren 75 urteurrenari hasiera Oñatiko Unibertsitatean eman zitzaion, herri aginteekin batean, 1993ko urriaren batean.
‎1995 urtean ekin zion Euskaltzaindiak Azkue Bibliotekaren Katalogazioari (ABK). Herri Aginteekin hitzarmena sinatu, katalogazio programa erosi, lau katalogatzaile kontratatu, eta bost urtean egin zuten katalogazio estandarizatua, euskara hutsean egin den lehenengo katalogo bibliografikoa. 2000 urtean bukatu zuten katalogazio orokorra.
‎Euskaltzaindia erakundea da, eta ez elkarte edo gisako zerbait. Herri aginteek, Aldundiek, sortu zuten euskara ikertu eta babesteko. Euskararen unibertsoan talde eta elkarte asko egon daitezke, asko egon dira eta daude orain, baina ezaugarri propioak ditu Euskaltzaindiak sortze egunetik.
‎Jose Luis Lizundiak batzar berean dio aspaldiko egoerarik larrienean aurkitzen dela. Juan Jose Zearretak dio. Akademiari zor zaion begirunerik eza nabarmena dela Herri Aginteengan?. Ekonomiaz ari dira hirurak.
‎Aski da aurkibideari begiratu azkar bat ematea hizkuntzaren gaineko kontuak oso kontu konplexuak direla konturatzeko, eragile asko inplikatzen dutenak: batetik filologo eta hizkuntzalariak, baina bestetik herri aginteak eta, jakina, bien artean gure gizartean hain garrantzitsuak diren masa hedabideak; beste eragile esanguratsu batzuk ere ezin ahaztu: eskola komunitatea eta, honi estuki lotuta, argitalpen mundua.
‎Aurkeztutako dekalogoa bost ataletan laburbil genezake: hezkuntzan, ikasleak eta ikasketak egiaz euskalduntzea; herri aginteetan (gobernu, aldundi, udal), euskararen saila, bereizia, gobernu egituraren gailurrean kokatzea, erabaki estrategikoa izan daitekeelako hizkuntza politikan; alor sozioekonomikoa eta jende heldua euskalduntzea; hedabideetan euskara kuotak ezartzea; eta gaztelaniari aitortzen zaion ezagutu beharrezkotasuna euskarari ere aitortzea Euskal Herrian, honen berezko eta lehentasunezko hizkuntza iz...
‎Izan ere, euskararen garapenaren aldeko jardueran bi estrategia atzematen dira. Kontseiluaren dekalogoak eta planek ausardia, bultzada eta jauzi kualitatiboa planteatzen dute, kontziente izanik herri aginteen partaidetzarik gabe ezin direla aurrera eraman. Aldiz, Eusko Jaurlaritzaren eskarira eta beharretara egokitutako XXI. Mende Hasierarako Hizkuntza Politikaren Oinarriak txostenak prozesu progresibo, mugatu eta tentuzkoa jartzen du zimentarri modura.
‎Inork okerreko interpretaziorik egin ez dezan, komeni da hemen esatea, nolanahi ere, nahitaezkoa dutela hizkuntza bizikidetzak eta hizkuntza pluraltasunak hizkuntza politika publiko bat, nahitaezkoak dituela euskarak herri aginteen eskutik bere aldeko politika aktibo eta sustatzaileak, nahitaezkoa duela euskarak bere biziberritze prozesua sendotzeko herri aginteen aitzindaritza, eta ezinbestekoa dela euskara indarberritzeko prozesuan herri aginteek ahaleginari geldialdirik gabe eustea, ahalegin hori etengabe eguneratzea eta, ahal bada, areagotzea.
‎Inork okerreko interpretaziorik egin ez dezan, komeni da hemen esatea, nolanahi ere, nahitaezkoa dutela hizkuntza bizikidetzak eta hizkuntza pluraltasunak hizkuntza politika publiko bat, nahitaezkoak dituela euskarak herri aginteen eskutik bere aldeko politika aktibo eta sustatzaileak, nahitaezkoa duela euskarak bere biziberritze prozesua sendotzeko herri aginteen aitzindaritza, eta ezinbestekoa dela euskara indarberritzeko prozesuan herri aginteek ahaleginari geldialdirik gabe eustea, ahalegin hori etengabe eguneratzea eta, ahal bada, areagotzea.
‎...ez dezan, komeni da hemen esatea, nolanahi ere, nahitaezkoa dutela hizkuntza bizikidetzak eta hizkuntza pluraltasunak hizkuntza politika publiko bat, nahitaezkoak dituela euskarak herri aginteen eskutik bere aldeko politika aktibo eta sustatzaileak, nahitaezkoa duela euskarak bere biziberritze prozesua sendotzeko herri aginteen aitzindaritza, eta ezinbestekoa dela euskara indarberritzeko prozesuan herri aginteek ahaleginari geldialdirik gabe eustea, ahalegin hori etengabe eguneratzea eta, ahal bada, areagotzea.
‎Esango zaigu, dagoeneko, gehienon harridurarako? " herritar eleaniztunez osaturiko Euskal Herri euskalduna", hots, ez euskaraz ere bizi den Euskal Herria, baizik eta osorik edo nagusiki euskaraz bizi den Euskal Herria eraikitzea herri aginteen eta politikarien esku dagoela, eta epe zorrotz eta neurgailuz jositako planekin, giza-eta diru baliabide bikainekin eta erabaki ausartekin egingarria dela helburu hori. Borondate politikoa eta ausardia:
‎Begi bistakoa da, halaber, faktore politikoak ere muga garrantzitsua direla. Euskararen Legea bera, eta lege horrek berak nahiz bere garapenerako onarturiko legeria zabalak ematen dituen aukerak gehiago edo gutxiago baliaraztea herri aginteen konpromiso eta jarreraren esku ere badagoela. Neurri batean bada ere, tokian tokiko herri aginteen euskararekiko konpromiso eta atxikimendua nolako, euskararen bilakaera halako:
‎Euskararen Legea bera, eta lege horrek berak nahiz bere garapenerako onarturiko legeria zabalak ematen dituen aukerak gehiago edo gutxiago baliaraztea herri aginteen konpromiso eta jarreraren esku ere badagoela. Neurri batean bada ere, tokian tokiko herri aginteen euskararekiko konpromiso eta atxikimendua nolako, euskararen bilakaera halako: ikusi besterik ez dago Iparraldeko, Nafarroako eta Euskal Autonomia Erkidegoko herri aginteek 25 urteotan izan duten euskararekiko jarrera eta konpromiso maila diferenteek zer nolako eragina izan duten tokian tokiko euskararen bilakaera sozialean.
‎Neurri batean bada ere, tokian tokiko herri aginteen euskararekiko konpromiso eta atxikimendua nolako, euskararen bilakaera halako: ikusi besterik ez dago Iparraldeko, Nafarroako eta Euskal Autonomia Erkidegoko herri aginteek 25 urteotan izan duten euskararekiko jarrera eta konpromiso maila diferenteek zer nolako eragina izan duten tokian tokiko euskararen bilakaera sozialean. Etorkizunean ere, ezinbestekoa izango da herri aginteen konpromiso irmoa eta politika aktiboa euskararen erabilera sustatzearen alde.
‎ikusi besterik ez dago Iparraldeko, Nafarroako eta Euskal Autonomia Erkidegoko herri aginteek 25 urteotan izan duten euskararekiko jarrera eta konpromiso maila diferenteek zer nolako eragina izan duten tokian tokiko euskararen bilakaera sozialean. Etorkizunean ere, ezinbestekoa izango da herri aginteen konpromiso irmoa eta politika aktiboa euskararen erabilera sustatzearen alde.
Herri aginteen jarrera erabakigarria den bezala da erabakigarria, halaber, euskararen erabilera bultzatzeko lege araubidearen aplikazioari eta hizkuntza politikari buruz mamituriko kontsentsu sozial eta politikoa. Aurrerabideak elkar ulertzea eskatzen du.
‎Ez da harritzekoa, beraz, joan zen mendearen erdialdetik aurrera hainbat euskaltzaleren ekimenez eta, gerora, duela 25 urte, legeriaren eta herri aginteen babes eta bulkadaz euskara indarberritzeko lanei heldu zitzaienean, irrika biziz ekin izana euskarak edozertarako balio dezakeela frogatzeari, erabilera arruntetarako bezala jasoetarako. Frogatu beharra zegoen.
‎Gaztelania ikastea obligazioa da; eta euskara ikastea, betebeharra, beraz, ezinbestez, euskaraz neurri batean ikastea ere bai?. Izan ere, euskaran eta gaztelanian oinarrituriko gizarte elebiduna helburu komunitario eta solidariotzat bereganatu baitu euskal gizarteak, eta, ondorioz, herri aginteei dagokie gizarte kohesioaren mesedean elebitasuna bermatzea.
‎Laissez faire, laissez passer printzipioa aplikatzea da hori, eta esana dugu, hizkuntza politikari eraginkortasuna eragozten dionez gero, ez zaigula printzipio onargarria iruditzen. Herri aginteek, baldin eta hizkuntza pluraltasuna egiazki bermatzea eta bultzatzea baldin badute helburu, ezin dira ustezko neutraltasun batez mozorrotu; aitzitik, jarrera aktiboa izan behar dute euskararen erabilera sustatzearen alde. Hori horrela, ez da bidezkoa zerbitzu publikoen eremuan helburu konformagarritzat hartzea gaur egungo euskararen erabilerari euste hutsa.
‎Gaur egungo erabilera tasa, jakina denez, ez baita soilik hiztunen gogoa hori delako berez eta modu naturalean gertatzen den erabilera tasa. Zerbitzu publikoetako gaurko euskararen erabilera tasa handitu ahal da, eta handitzen ahalegintzea dagokie herri aginteei.
‎Euskara ezagutzen duten eta erabiltzeko gai diren milaka herritarrek, hala nahi badute, eta hala nahi badute bakarrik? herri administrazioekin harremanak izaterakoan eta edozein zerbitzu publikoz baliatzerakoan euskara erabil dezaten helburu izan behar dute herri aginteek. Horregatik ez da bidezkoa gaur egungo erabilera izatea euskararen ezagutza zenbat lanpostutan eskatu behar den erabakitzeko irizpidea.
‎Gaur egungo ezagutzak behar du izan irizpide erabakigarria, ezagutza hori pixkanaka eta herritarren borondatearen arabera erabilera bihurtzea izan behar baitu helburu. Herri administrazioetan eta zerbitzu publikoetan euskararen ezagutzak ahalbidera dezakeen erabilera lortzea izan behar dute helburu herri aginteek, gaur egungo erabilera tasarekin konformatu barik.
‎Mitxelenak ohartarazi zigunez, hobe ez fidatzea" dekretuaren ondorio miresgarrietan, ezta ofizialkidetasun nahiz ofizialtasunezko aitorpenetan ere". Ofizialtasunak, lehenago ikusi dugunez, herri aginteetako, herri aginteen arteko eta herri aginteen eta herritarren arteko harremanetako hizkuntza izatea dakar berarekin. Horrekin batera, esan behar da derrigorrezko hezkuntzako hizkuntza izatea ere berarekin dakarrela ofizialtasunak, baita hedabide publikoetan presentzia izatea ere.
‎Mitxelenak ohartarazi zigunez, hobe ez fidatzea" dekretuaren ondorio miresgarrietan, ezta ofizialkidetasun nahiz ofizialtasunezko aitorpenetan ere". Ofizialtasunak, lehenago ikusi dugunez, herri aginteetako, herri aginteen arteko eta herri aginteen eta herritarren arteko harremanetako hizkuntza izatea dakar berarekin. Horrekin batera, esan behar da derrigorrezko hezkuntzako hizkuntza izatea ere berarekin dakarrela ofizialtasunak, baita hedabide publikoetan presentzia izatea ere.
‎Mitxelenak ohartarazi zigunez, hobe ez fidatzea" dekretuaren ondorio miresgarrietan, ezta ofizialkidetasun nahiz ofizialtasunezko aitorpenetan ere". Ofizialtasunak, lehenago ikusi dugunez, herri aginteetako, herri aginteen arteko eta herri aginteen eta herritarren arteko harremanetako hizkuntza izatea dakar berarekin. Horrekin batera, esan behar da derrigorrezko hezkuntzako hizkuntza izatea ere berarekin dakarrela ofizialtasunak, baita hedabide publikoetan presentzia izatea ere.
‎halakoa izango bada, nahitaezkoa dugu, gazteek euskara ohiko hizkuntza izan dezaten irakaskuntza ez unibertsitariotik edo unibertsitariotik lan mundura jauzi egiten dutenean, hots, lan munduko hizkuntza izan dadila euskara, lan mundukoa ere bai. Bide hori arrakastaz urratzeko agente ekonomiko eta sozialak dira benetako giltzarria, herri aginteen erabakiz indarrean jar litezkeen arau eta betebeharretatik harago. Arlo sozio-ekonomikoko eragileen euskararekiko atxikimendua nolako, halako izango da euskararen aurrerakada esparru pribatuan.
‎Arazoaren konponketa azkartzeko hainbat zailtasun daude, besteak beste heziketa profesionaleko zikloen ugaritasunak berak ere zaildu egiten du konponbidea. Baina euskara soilik gaztetxoen hizkuntza eta eskolakoa izango ez bada, baizik eta heldu aroko hizkuntza eta lan mundukoa ere izango bada, uste dugu herri aginteek heziketa profesionalean dagoen arazo honen konponketarako neurri eraginkorrak hartu behar dituztela, hainbat ziklo euskaraz egiteko aukera azkartzeko xedea hartuta.
‎Izan ere, Euskararen Legeak berak irekitzen baitu bidea eremu pribatuan ere euskararen sustapen politikak garatzeko, eta lege horrek berak aitortzen baitie herritarrei euskara erabiltzeko eskubidea lan munduan bezala aisialdian edo kiroletan, eta edonolako elkartetan bezala jarduera politiko, kultural, sindikal, erlijioso eta komertzialetan. Eskubide horiek bermatu beharrean dira herri aginteak, eta bistan da aipaturiko jarduerok eremu pribatuan gauzatzen direla. Aspaldidanik garbi dago esku hartze publikoa zilegi dela eremu pribatuan, zehazki kontsumitzaileen interesak defendatzerakoan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
herri 265 (1,74)
Herri 52 (0,34)
herriko 5 (0,03)
Herriko 3 (0,02)
HERRI 1 (0,01)
Herrirako 1 (0,01)
herria 1 (0,01)
herriaren 1 (0,01)
herrien 1 (0,01)
herrietako 1 (0,01)
Argitaratzailea
Alberdania 138 (0,91)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 48 (0,32)
UEU 47 (0,31)
Euskaltzaindia - Liburuak 32 (0,21)
Argia 17 (0,11)
Jakin 9 (0,06)
Berria 7 (0,05)
Uztaro 7 (0,05)
LANEKI 5 (0,03)
Booktegi 3 (0,02)
ELKAR 2 (0,01)
Euskaltzaindia - Sarea 2 (0,01)
plaentxia.eus 2 (0,01)
Labayru 2 (0,01)
Anboto 2 (0,01)
Deustuko Unibertsitatea 1 (0,01)
goiena.eus 1 (0,01)
Karmel Argitaletxea 1 (0,01)
aiurri.eus 1 (0,01)
hiruka 1 (0,01)
Karkara 1 (0,01)
Maxixatzen 1 (0,01)
Hitza 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
herri aginte hizkuntza 16 (0,11)
herri aginte euskara 6 (0,04)
herri aginte hartu 6 (0,04)
herri aginte utzikeria 6 (0,04)
herri aginte zentral 6 (0,04)
herri aginte betebehar 5 (0,03)
herri aginte egon 5 (0,03)
herri aginte ere 5 (0,03)
herri aginte egin 4 (0,03)
herri aginte ez 4 (0,03)
herri aginte jarrera 4 (0,03)
herri aginte konpromiso 4 (0,03)
herri aginte politika 4 (0,03)
herri aginte aldaketa 3 (0,02)
herri aginte bat 3 (0,02)
herri aginte betekizun 3 (0,02)
herri aginte esku 3 (0,02)
herri aginte garatu 3 (0,02)
herri aginte izaera 3 (0,02)
herri aginte jardun 3 (0,02)
herri aginte koordinazio 3 (0,02)
herri aginte lankidetza 3 (0,02)
herri aginte obligazio 3 (0,02)
herri aginte ukan 3 (0,02)
herri aginte ahalegin 2 (0,01)
herri aginte aipatu 2 (0,01)
herri aginte aitzindaritza 2 (0,01)
herri aginte arau 2 (0,01)
herri aginte autogobernu 2 (0,01)
herri aginte berak 2 (0,01)
herri aginte borondate 2 (0,01)
herri aginte delibero 2 (0,01)
herri aginte eginbehar 2 (0,01)
herri aginte eman 2 (0,01)
herri aginte erabaki 2 (0,01)
herri aginte eragin 2 (0,01)
herri aginte eskubide 2 (0,01)
herri aginte ezberdin 2 (0,01)
herri aginte gomendio 2 (0,01)
herri aginte hartaratu 2 (0,01)
herri aginte hitzarmen 2 (0,01)
herri aginte horiek 2 (0,01)
herri aginte interesdun 2 (0,01)
herri aginte jarduera 2 (0,01)
herri aginte jarraitu 2 (0,01)
herri aginte komunikazio 2 (0,01)
herri aginte koordinatu 2 (0,01)
herri aginte neurri 2 (0,01)
herri aginte ordezkari 2 (0,01)
herri aginte oso 2 (0,01)
herri aginte partaidetza 2 (0,01)
herri aginte publiko 2 (0,01)
herri aginte sustapen 2 (0,01)
herri aginte agenda 1 (0,01)
herri aginte ahalguztidun 1 (0,01)
herri aginte aitorpen 1 (0,01)
herri aginte antolaketa 1 (0,01)
herri aginte antzeman 1 (0,01)
herri aginte ardura 1 (0,01)
herri aginte argazki 1 (0,01)
herri aginte atal 1 (0,01)
herri aginte babes 1 (0,01)
herri aginte baizik 1 (0,01)
herri aginte bakoitz 1 (0,01)
herri aginte baliatu 1 (0,01)
herri aginte behartu 1 (0,01)
herri aginte benetan 1 (0,01)
herri aginte bera 1 (0,01)
herri aginte berme 1 (0,01)
herri aginte berreskuratu 1 (0,01)
herri aginte bidelagun 1 (0,01)
herri aginte bizkarreratu 1 (0,01)
herri aginte bultzada 1 (0,01)
herri aginte bultzatu 1 (0,01)
herri aginte dekretu 1 (0,01)
herri aginte dokumentu 1 (0,01)
herri aginte eduki 1 (0,01)
herri aginte egiazki 1 (0,01)
herri aginte elebitasun 1 (0,01)
herri aginte erronka 1 (0,01)
herri aginte eserleku 1 (0,01)
herri aginte esparru 1 (0,01)
herri aginte estatu 1 (0,01)
herri aginte etorri 1 (0,01)
herri aginte ezin 1 (0,01)
herri aginte gai 1 (0,01)
herri aginte gaur 1 (0,01)
herri aginte gero 1 (0,01)
herri aginte goren 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia