Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 17

2000
‎Eurek ez zituzten ipuinak sortzen. Bilketa lan zientifikoa egin zuten, herri ipuingintza jasoz, bertan zegoelako herriaren arima islaturik. Ipuinak non, noiz eta nola kontatzen ziren agertzen zuten gero oharretan.
‎Lehen bi hauek ordea, ez zuten arrakasta handirik izan eginkizun zientifiko filologiko baten ondorioa baitziren. Alemaniako Erromantizismoaren baitan, herri ipuingintza eta poemagintza biltzeko xedea zuten. Hesse eta Rhin inguruak frantsesen esku zeuden garai haietan eta gizarteko klase altuek kultura frantsesa zuten gustuko eta hura lantzen zuten, alemaniar kulturaren kalterako.
2001
‎Errealitatean bazen literatur gai horren adibide garbirik: bikiak betidanik izan dira herri ipuingintzan antzaren eta izaeraren arteko zubi. Geroago etorri ziren egilearen aurka errebelatzen diren pertsonaiak edo, beranduago, pantailetatik ihes egiten duten heroiak, edo komikietako orrialdeetatik joan eta munduan bizitzen hasi diren pertsonaiak.
2021
Herri ipuingintza euskal eta europar tradizio literarioetan.
‎Euskal Herriko zein Europako testuak oinarri hartuta, euskal herri ipuingintza europar tradizioan kokatu nahi da, bietan dauden ipuinen aldaera desberdinak aztertzeko eta konparatzeko. Obra jakin bat hartu da ikergai, Mari Xor edo ezagunagoa den Marierrauzkinena, hain zuzen ere; alde batetik, dituen euskarazko beste aldaeren artean alderatzeko eta, bestetik, bereziki Europako beste bertsioekin parez pare jartzeko.
‎GAKO HITZAK: Euskal literatura • Herri ipuingintza • Mari Xor • Azterketa konparatiboa. https://doi.org/10.26876/ uztaro.119.2021.7 Jasotze data: Onartze data:
‎Ildo beretik, azalpen ezin argigarriagoa ematen digu François Flahault ek (2001: 24) herri ipuingintza tradizionalaren eginkizun honen inguruan: " La fonction des contes dans la tradition orale europeenne est de faire passer le temps, autant que possible avec plaisir".
‎Modu horretan, errealitatearen berri ematen du herri ipuingintzak, narrazioen bidez jarraitu beharreko bidea zein den erakusteko asmoz. Horretan datza ikasbidea, beraz.
‎Aipatutakoak izan dira ahoz aho eta belaunaldiz belaunaldi transmititutako kultur adierazpide honen ezaugarriak eta funtzio nagusietako batzuk, eta hain zuzen ere, ahozkotasunaren berezko testuinguruak eragin du herri ipuingintzaren ezaugarri eta funtzio horiek aldatuz eta egokituz joatea, eta ez testuen edukiak soilik. Aldakortasun horri justuki heldu nahi zaio artikulu honetan, azterketa konparatibo baterako ardatz gisa, Mari Xor herri ipuina eta beste bertsio batzuk erkatzeko.
‎Aldakortasun horri justuki heldu nahi zaio artikulu honetan, azterketa konparatibo baterako ardatz gisa, Mari Xor herri ipuina eta beste bertsio batzuk erkatzeko. Hala ere, orokorretik zehatzerako bidea norabide bikoa izango da, antzekotasunak eta desberdintasunak ez ditugulako testu horietan soilik zehaztuko, herri ipuingintzaren aspektu desberdinei heltzeko asmoa baitago alderatze honetan.
‎Mito ugari ipuin bihurtuz joan dira eguneroko kontaketan, edota ipuin bezala kontsidera daitezkeenetan elementu mitikoak txertatu dira. Horrezaz gainera, 2 Dena den, folklorean orokorrean zein herri ipuingintzan tipologikoki bi horiek baino kasu gehiago daudela dio Natalia Zaikak (2011). Veronika Gorog Karady folkloristak emandako kasuistika aipatzen du Zaikak:
‎Mari Xor edo Cendrillonek, edo ezagunagoa den Marierrauzkin ipuinak, aldaera ugari ditu Europako herri ipuingintzan, bai ahozko tradizioan, bai idatzizkoan. Izan ere, gaur egun ezagunen egin dena idatzira igaro ondotiko aldaera da, Perraultek (1983) jasotako hura, hain justu.
‎Ipuinotan aztertu dugunaren arabera eta horien jatorria jakinda, egitura zikliko primitibo horri erantzuten diola iruditzen zaigu, gauzak ad infinitum errepikatzen baitira. Horrek ere, herri ipuingintzaren berezko izaerarekin zerikusi handia eta zuzena du gure ustez, memoria kolektiboak zein ahozkotasunak, oro har, errepikapenaren beharra baitute denboran testu, egitura, doinu, kantu, bertso eta abarren iraupena bermatzeko. Era berean, jendarte tradizional baten eta horren identitate eta ideologia ohiturazalearen ezaugarria ere izan liteke.
‎Esanahi sinbolikoaz gain, horrek badu azalpen kognitiboa; hau da, adituen arabera, gizakiaren epe laburreko memorian —edo STM ingelesez— errazagoa da 3 osagaiez osatutako elementuak gogoratzea (Cowan, 2001) 6. Nelson Cowanek zehazten du bitarte hori populazioaren gehiengorako eta, beraz, horrek ere azaltzen lagun dezake, sinbologia alde batera utzita, herri ipuingintzak berezko duen joera eta ezaugarria. Zentzu horretan, hainbat dira herri testu desberdinek (ipuinek, UZTARO 119, Bilbo, 2021eko urria abendua bertsoek, baladek, kantuek, atsotitzek, etab.) memorizazioa errazteko erabiltzen dituzten baliabide mnemoteknikoak:
‎Artikuluan zehar ikusi dugu herri ipuingintzaren mugak lausoak eta iragazkorrak direla zeharo. Jatorriaz harago, adituek tipologikoki bi talde nagusitan multzokatzen dituzte mitoa, elezaharra eta ipuina:
‎Edonola ere, generoaren ahozko izaeraren ondorioz egon den aldakortasunaren barruan ulertu behar dugu herri ipuingintza. Horrez gain, herri ipuinen berezko testuingurua ahozkotasuna da; horixe litzateke ipuinen oinarrizko abiapuntua.
‎Halaber, euskal tradizioko testuak eta europarrekoak konparatuta, ondorio nagusi batera heldu gara: euskal herriko ipuingintza egon badagoela, baina europar tradizioan kokatzea eskatzen duela nahitaez. Egia da ez dela erraza euskal ipuinez (edo bestelako herrietako ipuinez) hitz egitea, muga etnografikoak lausoak baitira, oro har.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia