Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 441

2000
‎Ezin baita burujabetzaz hitz egin, askatasunaren kontzeptuakontuan hartu gabe. Hortaz, herri gisa, eta baita pertsonalki ere, libertatea dugu helburu. Ilustra dezagun oinarri hori Joxe Azurmendi-ren Gizaberearen bakeak etagerrak (1991) liburutik jasotako testu batekin:
‎Nik, Iparraldetik, horrelako eskema bat arriskutsua ikusten dut, kasik esangenezakeelako, hogei urteren buruan gure euskalduntasuna desagertua izanen dela.Maila apalenetan ere, Estatu frantziarrak inongo borondaterik ez du gure euskalizaera onartzeko. Beraz, gaudenean jarraituz, hogei urteren buruan hemengo lurraldea da Euskal Herri gisa kontsideratu, euskaraz hitz egin dezaketen hamarbat pertsona bakarrik egongo direlako.
2001
‎Euskal liburuek iraungo badute hartu beharreko gutxieneko neurriak, alegia. Beste kontu bat da, gero, herri gisa liburugintzan ere zerbait bagarela erakutsi nahi badugu ezinbestean bideratu beharreko egitasmoena: Kulturaren Nazio Kontseilua, Liburutegi Nazionala, euskal ISBNa kudeatuko duen Euskal Herriko Bibliografia Agentzia, Euskal Liburuaren Institutua, Herri Liburutegien Sare Nazionala, Historiaren Institutu Nazionala, Euskal Herriko Literatura Sari Nazionalak, Euskal Herriko Egileen Elkartea eta abar luzea.
‎Urruzuno lehiaketa, beraz, herri honen egoeraren isla literarioa besterik ez da. Eta horren jakitun, herri gisa kulturalki herren uzten gaituen lehiaketaren mugak gaindituz, Euskal Poeta Gazteen Eguna antolatzeari ekin zion hainbat gaztek duela zenbait urte, territorio gisa euskara hartuz, beste zehaztapen politikorik gabe. Berdin zitzaigun biltzen ginen gazteak EAEkoak, Nafarroakoak, Venezuelakoak edota Afganistangoak ginen.
‎biztanleak bertakoak edo inmigranteak diren, jainkoekin ahaidetuta dauden, atzeratutako edo goi mailako kultura baten partaide diren, garapen edo amaiera aldian aurkitzen diren. XVI. mendean zenbait espainol Urrezko Mende batean bizi direla esaten hasten direnean eta XIX. mendean gainbeheraz hitz egiten dutenean ez dira gauza beraz ari; eta ez da gauza bera ere, bere historiaren hasieran, Abrahamekin itunak ezartzerakoan, Yahverengatik askatua eta babestua izan den herri gisa bizitzea, edo K.a. VII. VI. mendeetan Jeremias profetak jainkoak baztertu dituelako egiten dituen intzirietan.
2002
‎GOTZAINENA gutxi izan ez bada, zazpi herrialdetako 358 euskal apaizek Euskal Herriak herri gisa dituen eskubideak gogorarazten duen agiria plazaratu dute. Agiria Fernando Sebastian Nafarroako gotzainak Euskal Herriaren autodeterminazio eskubidea zalantzan jarri ondoren hasi zen ehuntzen.
‎Biarnoko Saliesen bildu ziren Ipar Euskal Herriko hautetsien gehiengoak argi adierazi zuen Iparraldeko hiru lurraldeei departamendu antolaketaren bidez eman litzaiokeela herri gisa behar duten ezagutza. Horrekin batera, euskararen ezagutza ofiziala ere ezinbestekotzat jo zuten.
‎Argi eta garbi diogu: Euskal Herriari eskubide horiukatzen dion planteamendu oro gaitzesten dugu, eta herri gisa ditugun eskubideenaurkako eraso modura salatzen dugu. Argi diogu, beraz, espainiar eta frantziaradministrazioetatik eta legeetatik egiten diguten ukapena gure eskubideen aurkakoa dela, eta Euskal Herriak bere hezkuntza sistema propioa izan dezan jartzendiren oztopo legalak, beti ere espainiar eta frantziar legeen bidez egiten direnukapenak?
‎Oraindik ere bost erregimen juridikoren menpe dago euskararen normalizazioa. Iparraldean hizkuntz eskubiderik, ez objektiboki ez eta subjektiboki ere, ez da; objektiboki, legearen arabera, frantses hiztunak baizik ez dira, banaka zein herri gisa, hizkuntz eskubideen jabe. Subjektiboki, mendeetako minorizazio egoerak ekarri du Iparraldeko herritar gehienak euren burua tokiko hizkuntzarekiko eskubideez gabetuta sentitzea.
2003
‎Nik entzundako guztiaren ondoren zera esango nuke, nire iritzi gisara: Euskal Herria erreferentziatzat, Euskal Herria herri gisa, nazio gisa hartzen dugunon arteko esparrua dela Komunikazio esparru euskalduna44". Definizioa luzea bai, argia ez dakit.
‎Gaur egun, mendebaldeko Europan bederen, badirudi gizabanako gehien gehienek argi pentsatzen dutela ez direla herri gisa dituzten interesak gerra bidez bilatzearen aldeko, baina, hala ere, oraindik bada indarkeria Euskadin, ez dirudi guztiz bazter utzi denik Irlandakoa, eta Kosovo, Txetxenia eta Palestinakoak ere gure ate ondoan daude. Zer dio edo zer du esateko antropologiak herri, etnia, nazioko bizipenei buruz?
‎Hain zuzen ere, politikak eginiko erabilera hartatik, jauzi kualitatiboa egin zen kulturaren interpretazioa reneboluzioan. Izan ere, XIX. mendearen bigarren erdian, erromantizismoa goraldian zegoen garaian, alemaniarrek kultur hitza egokitu zuten euren zentzu nazionalera, euren pentsamoldera, euren ohitura, hizkuntza eta herri gisa zituzten bizipenetara, erran nahi baita, euren kulturno rtasunera egokitua. Horrela, kultura ulertzeko modu ugarien artean, gaur egun zehaztu behar dugu bi ildo nagusi direla eta bi ildo nagusi horietan bilduta daudela hitzak izan dituen definizio ugari horiek:
‎Zer jarrera hartu behar dute nazioarteko erakundeek? Zeintzuk dira herri gisa heldutasunera iritsi nahi duten gizon emakumeek erabil ditzaketen legezko bideak. Zeintzuk dira galzorian dagoen nortasuna berreskuratu nahian ari direngizon emakumeek erabil ditzaketen legezko bideak?
2004
‎Konponbide hori lortzeko lehenengo urratsa Euskal Herria herri gisa onartzen duten indar politikoen arteko akordioan kokatzen dut. Baina akordio horretarako borondaterik al dago?
‎Diktadorea hil zenean, hirugarren aldiz euskal lurraldeek aukera bikaina izan zuten Estatuarekiko izan nahi zituzten harremanak erabakitzeaz gain, beraien arteko lokarria, herri gisa eratzeko. Hori dela eta, 1975eko abenduaz geroztik, Autonomia Estatutuaren nahia kaleratu zuten hainbat alderdik.
‎Modernitatearen balioak eta ezaugarriak hazkunde ekonomikoaren eta garapen sozialaren ildotik etorriak direnez, eta hauen kudeaketa Nazio estatuen eskutik gauzatu izan denez, euskaldunak ere ezin bada herri gisa balio eta eredu horiek bereganatu. Nonbaitera jo behar horretarako.
‎Egingo nuke, besterik nahi izan arren, zuzenetik gehiago duela iritzi honek okerretik baino. Borrokalarien herritzat daukagu gurea, baina herria, herri gisa eta erabat hartuta, barrenetik janda dago. Erakusten dituen gaitasun baliabideak ez dira gauza aurrez aurre daukan nazio problema sakonari taxuzko aterabiderik emateko.
‎Elebitasunaren munduak gure mundua bitan banatzen du: alde batetik, gu geu gaude, euskaldunok, herri gisa hizkuntza eta kultura jakin baten ordezkari; beste aldetik, mendeko gaituzten bi Estatuak, beraien identitate zeinu guztiekin batera. Bitasun honen logika gaiztoari itzuri egiteko, bitasun horren morrontza errazago uxatzeko edo Europa ardatz izango lukeen identitate eremu zabal berriaren itxaropena euskaldun askok eta askok aitortu du jendaurrean.
‎hots, gizarte bakar baten kohesioari baiezkoa eman, baina baldintza batekin. Alegia, Euskal Herriari euskal herri gisa bizitzeko nortasun hatsa ukatzen ez dion neurriko baldintza. Konparazio baterako, globalizazioak dakarren mundu zabaleko gizarte eta kultura integrazioaren adibide argigarria ekarri nahi nuke hona, hemen gure artean maila murritzagoan gertatzen zaiguna irudikatzeko.
2005
‎bi kidek ezezkoa eskatzen dute eta batek baiezkoa. Alde horretatik herri gisa oso itxura txarra ematen ari gara, zilegi da baina kaltegarria ere bai.
‎Estrategiaren moldaketa izan zen orduan ezker abertzalean, bi ikuspegitik: batetik, Estatuarekin negoziatu behar zuena ez zen ezker abertzalea, Euskal Herria baizik, eta herri gisa negoziatzeko lehenbizi herrian bertan eman behar da elkarrizketa eta adostasuna. Lizarra Garazirena ahalegin berriaren lehen saioa izan zen.
2006
‎Halere, ez da helburu politikorik, funtsezkoetan funtsezkoena izanagatik, zuzenean prozesu baten azken xedetzat jo litekeenik. Gure izate indibidual hutsetik ondoriozta daitekeen moduan, baita herri gisa ere, prozesu baten ezinbesteko parte gara, inork ezin mentura lezakeen prozesu batena, prozesuak etengabe zimendatzen baitira. Horren ondorioz, ez indarrean dagoen erregimenaren jarraipena, ez erabakitasun askea, ezta independentzia ere, ezin dira prozesu zehatz baten azken xedetzat jo, taldean zein banaka izan.
‎Oinarri horretan oinarritzen dira nazioarteko zuzenbideko beste hitzarmen, politika edo lege guztiak, indigenen arloan. . Akordio horrek, indigenen eskubideak ez ezik, herri gisa dituzten eskubide kolektiboak ere bermatzen ditu. Garrantzi berezia dute 13 eta 14 artikuluek, gobernuek tradizioz okupatu izan duten lurraren jabetza eskubidea aitortu dietela herri tribalei, bereziki alderdi kolektiboei dagokienez.
‎Nortasuna, identitatea Informazioaren Gizartean. Euskal Herri gisa agertzeko tenorean, gure bereizgarririk aipatuenari, hizkuntzari, indarra eta hauspoa eskaini behar diogu Interneten. Izango bagara, beharrezko ditugu teknologia berriak eta bertan jarduteko tresna eta lanabes guztiak.
2007
‎ETA abertzaleok dugun oztopo nagusia da eta su etenaren hausturak burujabetzaranzko bidea zaildu baino ez du egiten. Izan ere, batzuek iraganean jada porrot egin zuten formulak berreskuratzeko tentazioa edukiko dute, baina azken hilabeteotan emandako aurrerapausoak ez dira alferrikakoak izan eta ezinbestekoa da hasitako bideari berriz ere heltzea, indarkeriari behin betiko uko eginez eta soilik bide demokratikoak jorratuz euskal gizartearen gehiengoaren babesa lortu eta herri gisa dagozkigun eskubideak aitortuko dituen eszenatoki politiko berria errealitate bihurtzeko.
‎Zer jarrerahartu behar dute nazioarteko erakundeek? Zeintzuk dira herri gisa heldutasunerairitsi nahi duten gizon emakumeek erabil ditzaketen legezko bideak. Zeintzuk diragalzorian dagoen nortasuna berreskuratu nahian ari diren gizon emakumeek erabilditzaketen legezko bideak? 17
‎Kasu batzuetan, nirean, adibidez, txikitatik eskainiez zidatena eta urteak pasatu ahala deskubritu dudana erdiesteko. Herri gisa, besteherriak munduan zehar saiatzen diren gisan, aske izateko eta gurean guk erabakitzeko. Iruditzen zait bizitza, pertsonarena, indibiduala dela, norberarena, berezia dela.Pertsonen multzotan ere batzuek berezitasun bat dutela sentitzen dute, hizkuntzadela, sentipenak direla, elkarkidetasunean bizi-nahia dutelako azken finean.Lehentasuna ematen diote horrela bizitzeari, munduan dauden beste onuren aurrean.Askatasuna deitzen da hori nazioartean, pertsonen artean bezala.
‎Gaur egun, Euskal Herriaren sei zazpi herrialde historikoetan badira hainbat herritar Euskal Herritar sentitzen direnak eta herri gisa, nazio berezitu gisa alegia, iraun nahi dutenak. Beste euskal herritar batzuek, ordea, beste asmo batzuk dituzte (Espainiari edo Frantziari lotuta jarraitzea federalismoaren ereduari jarraituz edota autonomismoaren ereduaz baliaturik, Europan zuzenean txertatzea, kosubiranotasunaren eredua aztertzea...).
‎Artikulu hau egiterakoan, atsegina izan da ohartzea filosofia eta soziologia politikoko hainbat adituk teorizatu egin dutela munduko zenbait herrik —Euskal Herria barne— herri gisa irauteko duten kezkaren inguruan (besteak beste, Kymlicka, Requejo...). Teoria horien arabera, estatu plurinazional baten edo batzuen baitan dauden gizatalde edo nazio horiei beren nation building edo nazio eraikuntza garatzeko eskubidea aitortu litzaieke1.
‎Berezko nortasuna duten gizataldeen baitan (Euskal Herrian behintzat bai) eztabaida amaigabe bat izan ohi da, hain zuzen, gizatalde horien egitura juridiko politikoari buruzkoa. Gizatalde horien ordezkari eta herritar askoren kezka izan ohi da herri gisa irauteko gizataldeak zer nolako egitura juridiko politikoa izan behar duen, hau da, eztabaidatzen da estatu independentea izan behar ote duen; edo Europan erregio bat izan lukeen; edota gaur egun dagoen estatuan jarraitu behar ote duen dena delako autogobernuaz, e.a. Bada, lan honetan azalduko ditudan ideiek eztabaida hori bideratzen laguntzea nahi nuke.
2008
‎Zentzu horretan, Azkue harrotu egiten zen euskaldunak Espainian onenak izateaz. Eta horrekin inplizituki adierazten zuen euskaldunak Espainia baitako herri gisa ikusten zituela, talde berezi eta apart gisa, baina espainiarrak. Testuan ez zuen zehazten beretzat zer zen Espainia.
‎Berri hori ez zen batere atsegina izan gipuzkoar ordezkarientzat, eta Getariako Batzar Bereziek independentziaren leloari eutsi zioten. Abuztuaren 24an, Konbentzioak, Gipuzkoa menderatutako herri gisa tratatzea erabaki zuen174 Bi egun geroago Batzar Berezietako ordezkariek eta Diputazio Arrunteko partaideek beren eginkizunei uko egin, eta betetzen zituzten ardurak bertan behera utzi zituzten. Egoera horretan, Romerok eta Barroetak hartu zuten frantziar agintariekin hitz egiten jarraitzeko ardura.
‎Zabala, euskararen normalkuntzan aurrera egitea, Euskal Herriko Unibertsitateen arteko sareari ateak irekitzea, pertsona guztien eta Herri gisa dagozkigun eskubide guztien aldeko eragilea izatea, unibertsitatearen merkantilizazioaren aurka eta oinarrizko ikerkuntza bultzatzea, elkarlana sustatzea eta unibertsitario guztien parte hartze aktiboa bideratuko duen unibertsitatea garatzea ahalbideratuko duelako.
‎Autodeterminazioa eskubidea da, ez posizio politiko bat. Herri gisa dagokigun eskubide demokratikoa da, eta ez besterik.
‎EAko presidentearen ustez, Euskal herria herri gisa onartua izan dadin «urrats garrantzitsuak egin dira azken hamar urteotan: «eztabaida politikoaren muina zehaztu dugu, bere etorkizunaz erabakitzeko eskubidea duen herri bat dagoela frogatu dugu».
‎«Euskal Herriko egoera latza eta larria» salatu zuen, eta PSOE eta PPren estrategia edozein izanik ere ez dutela Euskal Herria «belaunikatuko eta damuaraziko» ziurtatu zuen. «Alternatiba bakarra uzten digute, Espainian integratzea, Euskal Herri gisa desagertzea, gure izaera eta nortasuna poliki poliki suntsitzea». Era berean, salbuespen egoera ez dela ezker abertzalearen aurkakoa soilik salatu zuen Uriguenek:
‎«Herri gisa zapaltzen gaituzte. Ikurrina debekatzen digute, piper potoa inposatzen digute, euskara baztertzen, erabakitzeko eskubidea ukatzen, herri gisa zatitu eta menperatuak gara».
‎Hala ere, lan zaila izan arren, guztiz beharrezkoa zen xede hori zuten eragile politiko, sozial, sindikal eta kulturalen arteko harremanak indartzeko lan esparru dinamiko bat martxan jartzea. Estrategia bateratu horren ardatzak, gainera, behar bezala zehaztea lortu zituzten ideia garrantzitsu baten inguruan, hots, euskal herritarrok herri gisa gure berezko nortasun berezia mantentzen jarraitu dugula.
‎Euskal herritarrok tematsuak izan gara herri gisa iraun nahi izatearekin, indarrez, bortxaz eta ikaraz errepresioz azken finean asmo horri uko egin diezaiogun askotan saiatu diren arren frantsesak eta espainolak. Dena den, Frantzia eta Espainiatik jasandako jazarpen guztiaren gainetik, Euskal Herrian askatasun demak bizirik dirau eta nazio gisa diraugu munduan.
‎Euskal Herriak esparru juridiko berri bat behar du; bere herritarrak kohesio sozial, kultural eta politiko handiagoa lortzeko bidea egingo duena. Eraikuntza nazionalari bide ematen dion dinamika bat behar du, euskal herritarron auzolanaren bidez gure arteko lotura eta harremanak estuagoak eta solidarioagoak izateko eta Europan eta munduan herri gisa irauten jarraitzeko.
‎Independentziak bere berezko kultura behar du, herri gisa jarduteko sena eta duintasuna elikatzen joan behar duena eta Euskal Herria eraikitzeko proiektu gisa ulertzeko modua ekarri behar duena, bere herritarren arteko harremanak eta bizikidetasuna justizian, berdintasunean eta solidaritate sentimenduetan finka daitezen, bereizkeriarik gabe edozein dela bere egoera ekonomikoa, bere jatorria eta abar.
‎Baina eskoziarren bideari helduta, agian lehen urrats hori Euskal Herriaren subiranotasun printzipioa errespetatzeko prest daudenen aldetik publikoki eztabaida nazional bat bultzatzea izan zitekeen. Eztabaida horren bidez gizarteak jakin ahal izango luke zer dakarkigun herri gisa gaur egungo eredu juridikoak eta zer Europako estatuek dutenen moduko eredu bat lortzeak.
‎Lehenbiziko aldiz urte askotan elkarrizketaren bidea zabaltzen zen gatazka konpontzeko. Hala ere, tamalez, Euskal Herria eraikiz joateko bide horrek porrot egin zuen eta berriz ere, Nafarroako Estatuaren konkista gertatu zen geroztik, ezinean gelditu zen herri gisa erantzun bateratu bat emateko saio hura.
‎Norabide horretan, izugarrizko urratsak egin ziren, eta praxia politikoan izugarrizko aldaketak izan ziren. Herri gisa pentsatzen eta herri gisa jokatzen hasi ginen, horren lekuko ditugu: Lizarra Garaziko hitzarmenaren zabalpena, EHko udal ordezkarien biltzarra eta Udalbiltzaren sorrera, presoen aldeko mobilizazio erraldoiak eta Batera plataformaren sorrera, Euskal Departamenduaren aldeko manifestazioa, euskararen aldeko ekimena bost estadiotan, Nazio Eztabaidagunea...
‎Norabide horretan, izugarrizko urratsak egin ziren, eta praxia politikoan izugarrizko aldaketak izan ziren. Herri gisa pentsatzen eta herri gisa jokatzen hasi ginen, horren lekuko ditugu: Lizarra Garaziko hitzarmenaren zabalpena, EHko udal ordezkarien biltzarra eta Udalbiltzaren sorrera, presoen aldeko mobilizazio erraldoiak eta Batera plataformaren sorrera, Euskal Departamenduaren aldeko manifestazioa, euskararen aldeko ekimena bost estadiotan, Nazio Eztabaidagunea...
‎Azterketa hori abiapuntu hartuta, datozen hilabeteetan egingo dituzten ekimenen berri eman zuten atzo Iruñean Txelui Morenok eta Marine Pueyok. Arlo politikoan, esparru demokratiko bat lortzea izango du ardatz, eta, horrekin batera, Estatuaren «jazarpen estrategiari herri gisa erantzuteko beharra» plazaratuko du.
‎Erabakitzeko eskubidearen alde herri gisa lanean jarraitu behar dela uste du Aralarrek
‎–Erabakitzeko eskubidearen defentsa, orain arte bezala, ekimen bateratuen bidez egin behar dugu?, adierazi zuen Patxi Zabaleta Aralarreko koordinatzaileak atzo Donostian. ? Herri gisa jarraitu behar dugu lanean, egunen batean Euskal Herri osoko herritarrek gure etorkizuna nolakoa nahi dugun erabakitzeko eskubidea praktikara eraman ahal izateko?. Bidea ez dela erraza izango aitortu zuen, halaber, Patxi Zabaletak,, alderdikerien gainetik eta norberaren esparrutik haratago jardun baitugu interes komunen defentsan?.
‎Ibarretxek azpimarratu du Pirinioaz bi aldeetara dagoen herria dela Euskal Herria. Bi estaturen artean egon arren, herri gisa etorkizuna irudikatzen dakien herria dela azaldu du. Krisialdi ekonomikoarekin lotura eginez, Foroaren garrantzia nabarmendu du, tentsio intelektuala sortu eta proposamen iturri izan daitekeelako.
‎Etxean dugun klase politikoan dugu, ikusi dugun moduan, lehenbiziko oztopoa. Euskal Herria munduaren aurrean agertzeko, lehendabizi herri gisa aritu behar dugu, federazio nazionalak sortuz. Ondoren, Euskal Herri osoko kirolariekin, selekzio nazionalak osatuko ditugu.
‎Partida bertan behera geratu izanaren errudun bakarra EAJ dela salatu zuen. EAJk ez du herri gisa agerrarazten gaituen egitasmorik bultzatu nahi; are gehiago, hori oztopatzen eta boikota egiten saiatu da hasieratik, Euskadi izena inposatuz. Horregatik, argi eta garbi adierazi nahi dugu partidarik ez jokatzearen erantzukizun osoa EAJrena dela.
‎Nahiz eta biztanle immigranteak egun Euskal Herrian nola banatuta dauden adierazteko beste artikuluren bat eduki zenbaki honetan bertan, garrantzitsua da ikuspegi orokorra ematea; izan ere, identitate eta jarrera kulturalak eta politikoak definitzeko ezinbestekoa da, garrantzi kuantitatibo zein kualitatibo handia baitu. Baina garrantzitsua da gure ikuspegitik eta ikuspegi nazionaletik adieraztea, ez kopuruaren ikuspegitik bakarrik, baita gure historiaren eta errealitatearen ikuspegitik ere, eta hori guztia ez herri gisa itxuratzen gaituzten" atzerritar" partzialtasunagatik, bi estatuek abileziaz ezarritakoa.
‎Herritar eta herri gisa gure subiranotasun aldarrikapenarekin inplika daitezen lortzeko, ez da egokia Euskal Herriko egungo kultura aniztasunaren baitan dauden identitate anitzak baztertzea. Ez da nahikoa proposatzea lurraldean bizi diren herritar guztiek izango dutela erabakitzeko eskubidea," edozein dela" haien identitatea.
2009
‎Herri bat bagara, denetarik egon beharra dago. Herri gisa abestu behar dugu. Gero gerokoak.
‎Irakurri egin omen zuen baina. Zarautz herri gisa sortu zeneko 750 mendeurrena ospatzeko udalak ateratako liburu haietan. Eta historialari ezagunek hartu zuten parte egile bezala, ez telesail merkeetako gidoigile hasiberriek.
‎ESAITek gogor salatu zuen Espainiako Gobernuaren jarrera. ESAITek esan zuen Euskal Herri gisa kirol diziplina guztietan nazioarteko txapelketetan parte hartu ahal izatea herri eskubidea dela. Espainiako Gobernua Euskal Herriaren kirol eta giza errealitatetik oso urrun dagoela gaineratu zuen ESAITek, eta helegiteak aurkeztuta, Espainiako Gobernua Euskal Herriko kirol federazioen etsai moduan kokatu zuela bere burua.
‎Eta txarrena lortzen ari direla baieztatzea da, urtero gure arteko milaka batzuk alde egiten dutelako honela bizitzen jarraitzea ezinezko egiten zaielako. Historia liburuetan herri indigena asko sakailatuak izan zirela irakurtzen dugunean, eta amerikar indiarrak edo Australiako aborigenak erreserbetan, herri gisa ia desagertuak, bizirauten dutela irakurtzen dugunean eskandalizatu egiten gara, baina egunen batean herri palestinarra ezabatua izan zela esaten bada, erantzukizunaren zati bat gurea ere izango da, bizi izan ginen momentu historikoan tragedia honen aurka behar beste ez ginelako borrokatu.
‎1970eko amaieran, afizionatuak ginen. Herriari eskasia asko ikusten zitzaizkion, eta herri gisa gorputza osatu beharra zegoen. Baita gure esparruetan ere.
‎Tahiri analistak dio Lubovskiren gobernuak berean tematzera eta albaniarrekiko errezeloak handitzera jo duela. «Baina mazedoniarrek aintzat hartu lukete guk bakarrik onartzen ditugula ezaugarri bereziak dituzten eslaviar herri gisa, besteak dira onartzen ez dituztenak: serbiarrek Eliza ortodoxo propioa izatea ukatzen diete, bulgariarrek naziotasun mazedoniarra badela ukatzen dute (horren harira bulgariar pasaporteak eman dizkie milaka mazedoniarri, bidenabar EBko biztanle bihurtuz), eta Greziaren jarrera ezaguna da.
‎Baina Euskal Herrian azken urteetan sortu ditugun aukerak aintzat harturik, adostasunean eta indarren metaketan jauzi kualitatibo bat eman behar dugu. Herri gisa pentsatu eta aritzera igaroz, herri honetan aldaketaren alde dagoen indar eta dinamika oro norabide berean bilduz. Sakabanaketatik metaketara igarotzeko garaian gaude.
‎Guretzat, herri gisa, herri zapaldu eta ukatu guztiontzat bezalaxe, denborak eta espazioak badute mundu honetan gero eta mundu homogeneizatuago honen barnean are gehiago beste dimentsio bat. Etorkizuna, adibidez, orainean, gaurkoan jokatzen da, ari da jokoan, ez da ziurtasun bat, eskuratu beharreko asmoa baizik.
‎Euskaraz bizi nahi dugu, eta eskubidea dugu. Herri gisa aitortu behar diguten beste eskubideetariko bat baitugu hizkuntzarena. Horren bidean, hizkuntza politika berria martxan jarri beharraren premia azalarazi nahi dugu.
‎Herri indigenek herri gisa dituzten eskubideen aitorpena lortu nahi zuten beste ezeren gainetik. Norbanako gisa dituzten eskubideak, hasiera batean, legez aitortuta dauden arren, talde gisa errespetatuak izatea nahi zuten.
‎NBEren barruan dauden estatuek kontzeptu berri hori onartu behar izan zuten, eta, horren ondorioz, 22 urtez luzatu ziren negoziazioak. Hasieratik, herri indigenak tinko azaldu ziren herri gisa dituzten eskubideen defentsan; hala nola kultura eskubidea, lur jabetzaren gainekoa, parte hartze eta sistema politiko propioak izateko eskubidea, baita berdintasun eskubidea ere. Herrien eta kulturen arteko berdintasunaren kontzeptua, beste hainbat bezala, berri samarra da oraindik giza eskubideen barruan.
‎batetik, jatorrizko herrien ordezkariak eta, bestetik, estatuen ordezkariak. Tartean, Euskal Herrikoak izan dira, Euskal Herria jatorrizko herri gisa ulertuta. Iparraldekoak iaz ere han izan ziren, Autonomia Eraiki izenarekin.
‎–Euskadiren alde? egingo duela,? herri gisa aurrera egiteko?.
‎Baina menpekotasun egoerak euskararen herria zapaldua izateaz gain, zatitua izatea ere eragiten du. Eta zatiketa horretan oinarrituta aurrera eramaten dituzten aipatutako menpeko hizkuntza politikek euskararen berreskurapena baino, erdaren nagusitasuna mantentzea dute helburu, bertako indar autonomistek euskaldunoi herri gisa euskaraz bizitzeko dugun eskubidea ukatuz. Eskolak ez du euskara ezagutzeko eskubidea bermatzen, eta honen jakitun izanik, Nafarroa Garaian ingelesa oinarri duen ereduaren alde egiten dute, ABGn orain arteko ikastereduak mantentzen dituzte eragileak eta herritarrak heldu ez den iragarritako erreformaren zain izan ondoren.
‎Bide hori herri gisa egin behar dugula esan dugu lehen ere, horregatik ehe k eragile politiko, sindikal, sozial, zein norbanakoekin errondak zabaltzeko asmoa du datozen hilabeteotan, aipatutako guztia aurrez aurre azaldu, ekarpen eta iritziak jaso eta eraikuntza lanean sakontzen joateko.
‎Rekondorentzat, berriz,, eraso? horien kontra,. Euskadi herri gisa indartu, behar da.
‎Alta, Europako legeak indarrean jartzeko baldintza bat dago: komunitate hori herri gisa onartzea. Ondare aitortza ere balio gutxikotzat jo zuen, hizkuntzaren transmisioa nola garatuko den azaltzen ez baldin bada.
‎Alderdien Legearen ildotik etorri da egoera hau. Horrek ezohiko egoera batean kokatzen gaitu herri gisa eta legebiltzar gisa. Zein eragin ekarri du?
‎Batetik, aberrigintzaren ikuspegitik atzerapen nabarmen bat. Ez dago zalantzarik herri gisa aberria eraikitzen bidean geundela, poliki poliki. Astiroegi batzuentzat, edo azkarregi besteentzat, baina aberrigintzaren bidean geunden.
‎– Herri gisa, harresi bat eraiki behar dugu, Estatuari esateko errepresioa ez dela bidea?
‎– Herri gisa, harresi bat eraiki behar dugu, Estatuari esateko oso argi errepresioa ez dela bidea eta behar ditugula bide politikoak jorratu. Gure eskua zabalik dago eta gure erabakimena tinko dago Euskal Herria egoera demokratiko batera eramateko.
‎Frantziako Estatuak eta Espainiakoak ez digute ezer oparituko. Herri gisa lortu egin dugu, eta horrek eskatzen du esfortzu bat, hortzak erakustea?.
‎Parte hartze politiko eta soziala defendatu, eta erasoak salatzeko? herri gisa, jarduteko eskatu diete eragileei
‎biltzeko unea da. . Herri hau jasaten ari den erasoak salatzeko; herri gisa erantzunak emateko?. Horretarako lortu nahi du elkarlana.
‎Tresna, ez berez helburu hutsa, baliabide bat, etnizidak? diren frantziar eta espainiar eredu juridikotik alde egiteko, herri gisa gure biziraupena eta garapena bermatzeko eta geure sistema sozioekonomiko zuzena, justua, eduki ahal izan dezagun.
‎esan behar diogu. Herri gisa, Euskal Herri gisara eraiki behar dugu gainditu ezin izango duten harresi kolektiboa, euskaldun guztiak bilduko dituena, abertzale guztiak esnatuko dituena eta demokrata denon garrasia bilduko duena. Estatuetatik datorren errepresio olatua hautsi eta geldiaraziko duen harresi indartsua, milaka lagunen oihuak eta borondateak bilduz sortzen den harresi apurtu ezina, gainditu ezina.
‎Tresna horren bidez, euskaldun zapaburuak igel bihur daitezkeela sinetsi du nazionalismo instituzionalak: hortxe gauza zitekeen euskal nortasuna, hortxe botere gune propioak garatzeko aukera, hortxe herri gisa bizirauteko arnasa. Estatutua ez da soilik engainua izan, sinpleegia da hori esatea, baina sirena kantutik asko duela ikusi da denborarekin, eta hortxe estrategia baten agortzea.
‎Banatuta gaude, ez dago herri gisa elkartuko gaituen elementu komunik. Orain urte batzuk, vertebración hitzak talisman baten gisako indarra zuen.
2010
‎Ez dakit zenbatean asmatuko dudan, baina garbi daukat bi polo horiek indartu behar direla, eta behin biak indartzen direnean gainerakoekin negoziatzen hasi. Gainerakoan herri gisa pikutara goazela garbi daukat, baina, zoritxarrez, epe motzeko planteamenduetan ikusten ditut bi aldeak.
‎Guardi Zibilaren aldarrikapena eta horren bidezko inposaketa gisa gogoratzen dut egun hau, dio Izagirrek. Gure nortasuna eta izaera herri gisa menperatzeko guardia zibila erabili ohi da indarraren ikur eta praktika politiko gisa.
‎Eta deia egin zuen: Euskal Herriko herri guztien artean elkarlana eta harreman dentsitatea aberastu dezagun, herri gisa aurrera egin dezagun.
Herri gisa zure nortasunean, kulturan eta hizkuntzan sakontzea ez dago egitasmo politiko legitimo baten atzean soilik, proiektua autonomia, burujabetza edo Espainiaren batasuna izan, berdin zait. Zure nortasunean sakontzea ekonomiaren atzean dago ere, azaldu du Ibarretxek.
‎Esan nahi dizudana zera da, Europako Estatu Batuak direla, ene ustez?, gure testuinguru politikoan betegarri den amets bakarra, Ameriketako Estatu Batuen antzera. Euskal Herriak ere bere nortasuna duela Herri gisa, eta hori ere babestu eta defendatu egin genukeela, folklorea eta zainduz?. Ados!
‎egiten dio bere buruari. . Hau da,, zer da talde gisa, kolektibo gisa, herri gisa, belaunaldi batetik bestera transmititu behar duguna?. Horri erantzuteko premia zegoen.
‎Euskarak egiten bagaitu herri, eta herri hau asimilatzeko mendez mende herri honen hizkuntza, kultura eta izaerarekin bukatzea jarri bazuten asimilazio estrategiaren erdigunean, herri gisa egin behar diogu aurre herria “konkistatzeko” nahiari. Euskaraz bizi nahi dugu, herri bat garelako, komunitate bat, eta horrenbestez herri moduan zein norbanako bezala euskaraz bizitzeko eskubide zibila dugu.
‎Esan nahi dizudana zera da, Europako Estatu Batuak direla —ene ustez—, gure testuinguru politikoan betegarri den amets bakarra, Ameriketako Estatu Batuen antzera. Euskal Herriak ere bere nortasuna duela Herri gisa, eta hori ere babestu eta defendatu egin genukeela, folklorea eta zainduz.... Ados!
‎Estatutu honetan finkatu den erregimen autonomikoaren onarpenak ez du esan nahi, Euskal Herriari herri gisa historian barrena dagozkiokeen eskubideei uko egiten zaienik, ordenamendu juridikoak erabakitzen duenaren arabera gaurkotu daitezkeelarik.
‎Gaitasun tekniko hori izatea da garrantzitsua, printzipio juridiko eta politiko argiak izatea, herri gisa nahi duzun bidea egin ahal izateko; eta lurralde bakoitzak ere berdin. Herri bat, erabakitzeko hiru eremu.
‎Gernikako Estatutuaren xedapen gehigarria: " Estatutu honetan finkatu den erregimenen onarpenak ez du esan nahi, Euskal Herriari herri gisa historian barrena dagozkiokeen eskubideei uko egiten zaienik, ordenamendu juridikoan erabakitzen denaren arabera gaurkotu daitezkeelarik".
‎Zuntz optikoari dagokionez, Euskalnet egiten ari zen inbertsio estrategikoa, eta enpresa publiko honek aurretik joatea erabaki zuen sektore konplexu batean. Horrek aukera eman digu herri gisa azpiegitura aurreratuak izateko, eta baita geure telekomunikazio operadore propioa sortzeko ere: Euskaltel.
‎Nik ezetz uste dut. Hobe da herri gisa polikiago joatea, jendea bide bazterrean uztea baino.
Herri gisa dugun nortasuna garatu dugu
‎Goraxeago emandako kopuruek berresten dute herri gisa dugun nortasuna, bateragarria dela ekonomia hazkundearekin eta gizarte ongizatearekin. Ez dira elkarren aurkakoak:
‎Gizarte moduan elkarrekin ibili dugun bidea da. Ongizatearen bidea, Herri gisa zor zaion errespetuaren bidea eta bakearen eta elkarrizketaren bidea.
‎Ez dugu autogobernua aldarrikatzen Espainiako Gobernuarekin sesioan aritzeko. Behar dugun autogobernua aldarrikatzen dugu eta Herri gisa dugun erabakitzeko eskubidea ere bai, eta guztia hobeto bizitzeko. Ez da egia hobeto bizi ahal izateko Herri gisa daukagun nortasunari uko egin behar diogula eta Madrilen hartutako erabakien mendekotasuna otzantasunez onartu behar dugula.
‎Behar dugun autogobernua aldarrikatzen dugu eta Herri gisa dugun erabakitzeko eskubidea ere bai, eta guztia hobeto bizitzeko. Ez da egia hobeto bizi ahal izateko Herri gisa daukagun nortasunari uko egin behar diogula eta Madrilen hartutako erabakien mendekotasuna otzantasunez onartu behar dugula.
‎Azken hogeita hamar urte hauek erakutsi digute Euskadin autogobernuak, burujabetzak, ongizatea esan nahi duela. Herri gisa gure nortasunean sakontzea loturik dago giza garapen iraunkorra lortzearekin; hala izan da, hala da, eta hala izango da bihar ere, areago oraindik.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
herri 440 (2,90)
erri 1 (0,01)
Lehen forma
herri 372 (2,45)
Herri 63 (0,41)
Herriko 1 (0,01)
erriak 1 (0,01)
herria 1 (0,01)
herriak 1 (0,01)
herrietan 1 (0,01)
herriko 1 (0,01)
Argitaratzailea
Berria 156 (1,03)
ELKAR 46 (0,30)
Argia 28 (0,18)
Jakin 21 (0,14)
Alberdania 19 (0,13)
Pamiela 19 (0,13)
UEU 13 (0,09)
Maiatz liburuak 12 (0,08)
Herria - Euskal astekaria 11 (0,07)
aiurri.eus 10 (0,07)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 9 (0,06)
Euskaltzaindia - Liburuak 8 (0,05)
Uztarria 8 (0,05)
hiruka 8 (0,05)
Urola kostako GUKA 8 (0,05)
Hitza 7 (0,05)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 6 (0,04)
Guaixe 6 (0,04)
goiena.eus 5 (0,03)
Booktegi 5 (0,03)
Labayru 4 (0,03)
EITB - Sarea 3 (0,02)
Uztaro 3 (0,02)
aiaraldea.eus 3 (0,02)
Euskalerria irratia 3 (0,02)
Noaua 3 (0,02)
Consumer 2 (0,01)
Aldiri 2 (0,01)
alea.eus 2 (0,01)
plaentxia.eus 2 (0,01)
Susa 2 (0,01)
Euskaltzaindia - EHU 1 (0,01)
IVAP 1 (0,01)
erran.eus 1 (0,01)
Maxixatzen 1 (0,01)
Jakin liburuak 1 (0,01)
Anboto 1 (0,01)
Txintxarri 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
herri gisa erantzun 17 (0,11)
herri gisa aurre 12 (0,08)
herri gisa gu 12 (0,08)
herri gisa iraun 12 (0,08)
herri gisa egon 10 (0,07)
herri gisa bizi 8 (0,05)
herri gisa egin 8 (0,05)
herri gisa aritu 7 (0,05)
herri gisa pentsatu 7 (0,05)
herri gisa jokatu 6 (0,04)
herri gisa onartu 6 (0,04)
herri gisa eduki 5 (0,03)
herri gisa aitortu 4 (0,03)
herri gisa biziraun 4 (0,03)
herri gisa desagertu 4 (0,03)
herri gisa ere 4 (0,03)
herri gisa etorkizun 4 (0,03)
herri gisa jardun 4 (0,03)
herri gisa antolatu 3 (0,02)
herri gisa ezagutu 3 (0,02)
herri gisa garatu 3 (0,02)
herri gisa geu 3 (0,02)
herri gisa historia 3 (0,02)
herri gisa hori 3 (0,02)
herri gisa nahi 3 (0,02)
herri gisa agertu 2 (0,01)
herri gisa atze 2 (0,01)
herri gisa bat 2 (0,01)
herri gisa bera 2 (0,01)
herri gisa borrokatu 2 (0,01)
herri gisa definitu 2 (0,01)
herri gisa eman 2 (0,01)
herri gisa erronka 2 (0,01)
herri gisa estrategia 2 (0,01)
herri gisa existitu 2 (0,01)
herri gisa ez 2 (0,01)
herri gisa funtzionatu 2 (0,01)
herri gisa ikusi 2 (0,01)
herri gisa indartu 2 (0,01)
herri gisa inolako 2 (0,01)
herri gisa lan 2 (0,01)
herri gisa lehentasun 2 (0,01)
herri gisa lortu 2 (0,01)
herri gisa mintzatu 2 (0,01)
herri gisa sortu 2 (0,01)
herri gisa tratatu 2 (0,01)
herri gisa urrats 2 (0,01)
herri gisa zatitu 2 (0,01)
herri gisa zer 2 (0,01)
herri gisa aberri 1 (0,01)
herri gisa abestu 1 (0,01)
herri gisa abiatu 1 (0,01)
herri gisa adierazi 1 (0,01)
herri gisa agerrarazi 1 (0,01)
herri gisa ahaldundu 1 (0,01)
herri gisa aitzin 1 (0,01)
herri gisa aitzinatu 1 (0,01)
herri gisa aldarrikapen 1 (0,01)
herri gisa anitz 1 (0,01)
herri gisa ardura 1 (0,01)
herri gisa asilo 1 (0,01)
herri gisa askatasun 1 (0,01)
herri gisa aurkeztu 1 (0,01)
herri gisa auto 1 (0,01)
herri gisa autodeterminazio 1 (0,01)
herri gisa autonomia 1 (0,01)
herri gisa azpiegitura 1 (0,01)
herri gisa baizik 1 (0,01)
herri gisa balio 1 (0,01)
herri gisa bateratu 1 (0,01)
herri gisa batu 1 (0,01)
herri gisa behar 1 (0,01)
herri gisa berretsi 1 (0,01)
herri gisa besarkada 1 (0,01)
herri gisa beste 1 (0,01)
herri gisa bide 1 (0,01)
herri gisa bizikidetza 1 (0,01)
herri gisa bizirik 1 (0,01)
herri gisa defenditu 1 (0,01)
herri gisa demokrazia 1 (0,01)
herri gisa deuseztatu 1 (0,01)
herri gisa egituratu 1 (0,01)
herri gisa eguneroko 1 (0,01)
herri gisa ekarri 1 (0,01)
herri gisa ekin 1 (0,01)
herri gisa elkartu 1 (0,01)
herri gisa eraiki 1 (0,01)
herri gisa Finlandia 1 (0,01)
herri gisa Urnieta 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia