Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.109

2000
‎Adibidez, bat baserritarra bazen, baserriko kontuak jarriz gero oso ondo moldatuko zen, baina beste gai batzuekin ez zeukan luzitzeko aukerarik. Askotan gaia herriak berak jartzen du: taberna batean hasten bazara bertsotan, askotan konturatu ere egin gabe jendeak jarriko dizu gaia:
‎Guk abesten genuen bizi genuen herria, bizi ginen moldean sentitu eta abesten genuen. Herri honetan biziz gero, bakoitzak herrian bertan bere borroka eraman behar zuen. Gero, bat edo beste preso izatea, taldeko izan edo ez, gauza horiek normaltzat hartzen genituen.
Herri berean hamalau edo hamabortz familia etxeetan itxi zituzten. Izua.
‎Nolanahi ere, SPRIren Ekonomia Sustatzeko planaren baitan, Berrikuntzarekin eta Nazioarteratzearekin zerikusia duten jardunbide bi bultzatuko dira hemendik aurrera. Plan honen arduradunen aburuz, euskal enpresa batek nazioartera egiten duen heinean sendotu egiten du Euskal Herriko bere enpresa egitura.
‎Uda iritsita, naturarekin gozatzeko grina eta beta handiagoak dira. Euskal Herriko bertako arrainak, hegaztiak eta gainerako animalia exotikoak bisitatzea da aukera bat. Euskal Herriko zoologiko eta aquariumetara hurbildu gara animalioz gozatzeko asmoz.
‎Kontrarioa bertan behar duzu, eta aurreneko portalean hobe, bestela lo hartzen duzu eta. Txarrena da familiak enfrentatzen direla, bestela ez da txarra herri berean bi klub edukitzea. Gero Kaikura joan nintzen, eta orduan Michelingo garrak pixka bat bukatu ziren.
‎Baina alferrik, ez zuen ulertu nahi. Gaineratzen nion esanaz, herriak bere izate naturalean errespetatzen ez badira, oso normala zela horien aldetik burujabetzaren eskaria. Zeren mundua orotarikoa denez gero, bakoitzak beretik osatzea dela legezkoena, elkarkidetzan biziko bagara.
‎Gure herriak bere kultur ondarez duen edukirik garrantzitsuena euskara dela esan beharrik ez dut. Kontu horietan, bakoitzari bere izaera jatorrez datorkiona baita berezkoena eta naturalena.
‎Beste maila batean, Euskal Herriko bertako prentsa orokorreko enpresak daude: Gara, Deia, Egunkaria, El Periodico de Alava, Diario de Noticias eta Diario de Navarra argitaratzen dituztenak alegia. Industria honen egitura territoriala dela-eta, enpresahauen merkatuak probintzialak dira nagusiki.
‎Tartehonetan tenperatura iragarpenak eskaintzen dira. Euskal Herririk bere baitan erakustenez duen Frantziako mapa baten aurrean esaten ditu aurkezleak azken berbak, tarteariamaiera emateko.
‎Diario de Navarra Espainiako estatu erreferente geografikoan oinarritzen da.Euskal Herriak berak edo berau (edozein delarik Euskal Herriaren irakurketapolitiko, administratibo edo kulturala) osatzen duten lurralde historikoek ez duteezelako protagonismo grafikorik egunkari honen orrialdeetan, gogoeta linguistiko kultural komunak oro bazter utzita.
‎Errepublikaren lur-azala bat da. Euskal Herririk bere baitan erakusten ezduen Frantziako mapa banaren aurrean jarduten dute FR 2ko eta TF 1ekoesatariek.
‎Herrialde demarkazio ofizial frantsesek eta espainiarrek zazpiak batametsa kontenplatzen ez duten muga demarkazio administratibo bereziak ezarridizkiete euskal herrialdeei. Euskal Herri osotu grafikorik ez dago mapa frantziar etaespainiar ofizialetan, herriaren beraren botere aukerarik ezagatik.
‎Begi bistakoa da, subirano izan nahi duen herriak bere politika teknozientifikoa erabaki behar duela. Aipatu dugunez, egitura politikoaren eta sistema teknozientifikoaren artean erlazio handia dago.
‎Bestea, berriz, hizkuntz pizkundean herria bera interesatu gabe, soluziorik ezdagoela sinetsi eta sinestarazi behar dugu.
‎Gure nazio hizkuntzaberriro Euskal Herriaren mintzabide eta oinarri bihurtuko bada, beraz, bi gauza lortubehar ditugu; eta lorpen horretan laguntzekotan sortu da eskuetan duzun aldizkarihau: Bata, hizkuntzaren alorreko fenomenoak ahalik eta ongienik ezagutzea(...) Bestea, berriz, hizkuntz pizkundean herria bera interesatu gabe, soluziorik ez dagoelasinetsi eta sinesterazi behar dugu. (...) Herriak ez badu nahi, herriak ez badu nazio hizkuntzaren arazoa bere gain hartzen, jai dago?
‎XX. mende erditsuan, euskal hizkuntza, kultura eta herria bera azken hatsetan zeudelazirudienean, gazte ameslari batzuk errebelatu egin ziren, agintearen kontra, historiarenmartxaren kontra, gure izatearen heriotza sinatua bide zuen patuaren kontra. Baldintzaobjektibo guztien aurkako matxinada zen hura, garaitzeko inongo aukerarik ez zuena.
‎engainatu gintuen kargurik gorena bereganatu, eta herriaren alde azkeneraino lan egingo zuela hitz eman zuenean, zertarako eta bekadun teenager batekin lardaxkan ibiltzeko; eta engainatu gaitu hori bere herriaren aurrean solemneki ukatu duenean. Gure herriak ez du merezi enbustekerian dabilen presidenterik, gure herriak bere hitzari eutsiko dion presidentea behar du, gero barkamen eske lotsagarri eta atxikopalatua ibiltzeko beharrik izango ez duena alegia adierazi du kasik" Gure Aita" otoizten den abiadarekin, baina ahots sendoz, eta herri tribunaleko kide guztioi banan banan eta tinko begiratzen zigula. Presidente batek, garbitzaileek, taxistek edo irakasleek ez dituzten pribilegioak gozatzen ditu, eta neurri berekoa izan behar du herritarrekiko duen exigentzia.
2001
‎" Or dagoz or ari dira, egunaz lan egin eta iñularretan ikasten diardutenak. Or, buruausterik gabeko lanaz errezago bizi zitezkeelarik, aurrak ezitzeko lana beren gain artu dutenak, gure erriak berari dagokion irakaslerik ez daukalako. Or, lantoki eraketak berritu nahiz, diruari uko egin diotenek eta dirutan beren buruak saldu ez dituztenek.
‎Iazko urtearen erdialdean Leintz Gatzagako Ekomuseoa ireki zen, herriari bere izena eta izaera eman dizkion bizibide honen aztarnak berreskuratu eta etorkizuneko belaunaldiei erakusteko asmoz. Erakundeen eta, batez ere, herriko jendearen laguntzaz altxatutako museoan bisitariari herriko historiaren berri emateaz gain, gatza egiteko prozesua azaltzen zaio.
‎Euskal Herrian sindikatu abertzaleek iritzi ezberdinak azaldudituzte. ELAk nolabaiteko atxikimendua eman zion UGTk egindako greba orokorrerako deialdiari eta, aldiz, LAB sindikatuak, erreforma honen aurka egonik, nahiago du erreformaren aurkako mugimendua Euskal Herritik bertatik planteatzea, helburu nagusi gisa lan harremanetarako euskal esparrua aldarrikatuz.
‎Oso latza izan zen, inbasioa lehertzean herria bera ez baitzegoen horri aurre egiteko antolatua: inbasioa gertatu baino hilabete lehenago, gaur errege den Espainiako Juan Carlos printzea Espainiako tropak lasaitzen aritu zen, esanez ez zela ezer gertatuko, zurrumurruak besterik ez zirela... bere ageriko zurikeriatan.
‎Jatorriz Narrondo eta Urola ibaiek bat egiten duten lekuaren inguruan sortua, azken hau itsasoratu baino ehundaka metro batzuk lehenago alegia, Zumaiak bi alde behintzat nahikoa ezberdin erakusten ditu. Horrela, Urolaren bokalearen ezkerraldean alde zaharra eta herria beraren zatirik handiena kokatzen den bitartean, eskumaldea inguru naturalak betetzen du ia osorik, Santiago hondartza eta itsaspadurak hain zuzen. Giza eta natur elementu edo alde bi hauek Zumaiaren izaeran eragiten dute, baina tamalez, bietako bat (padura) desagertzear egon daiteke, bertan kirol portua egiteagatik.
‎Horra hor bada, hiri arrantzale honen garrantzia historian zehar (Bizkaiko buru izan zen 1602a arte). Halere, Erdi Aroan, banderizoen gerrak eta suteak medio, herria bera kolokan jarri zen.
‎Otsagiko elizaren atzealdetik (antzinako bidetik) edo herriaren sarreran igotzen den errepidetik, herria bera eta haran osoa mendean hartzen dituen mendixkan kokatua, santuario ospetsua dugu.
‎ETAk herriaren jabe eta egia bakarraren adierazle gisa agertu nahi du, baina eskema hori aldatzen ez duen bitartean jai dauka. Herriak ETAri bizkarra eman dio dagoeneko, eta herria bere inguruan dabilen aukera politikoari bizkarra ematen ari zaio gero eta nabarmenago.
‎No podía faltar. HARI. Bidea. Al hilo. HARTZ. Oso/ a. HERKIDE. Herri berekoa. HIL ZELA. Hil zenetik.
‎Komunitate kristauaren ereduari jarraituzeraikitako herrian ez dago, ordea, lekurik gizabanakoarentzat, indibidualismoarentzat. Txomin Agirreren eleberrietako pertsonaiak ez dira komunitateorganiko baten zati osagarriak baizik, eta komunitatearen bizi arau eta moralaridesegokia deritzon pertsonaia herriak berak kanporatzen du, birus bat bailitzen (ikus Egurbide indianoa Kresalan). Gizartea etengabeko gatazkak egituratzen etaaldarazten duen bezala, komunitatea bere batasunak eta egonkortasunak definitzendute.
‎Bi prezio gehiketa horien aurrean, populazioak bere bizitza estandarri merkataritza ondasunen inportazio gehigarri baten bidez soilik euts diezaioke; eta horrek, bere kanpo hartzekodunei zerbitzatzen dien neurrian, H herrialdeak kanpo zor berri bat bereganatzen duela esan nahi du. Azkenik, zorpeko herriak bere kanpo zorraren zerbitzuaren bidez sufritzen duen galera kanpo monetan gastatzen da efektiboki.
‎Horrela, A ren ordainketa erreala zorpeko herriak bere esportazioen truke eskuratzen duen, materia, edo substantzia finantzarioa da, ez monetarioa.
‎Zuzeneko lagapenaren oinarria da untxi ekoizle txikiek haragi freskoaren kantitate mugatuak eskaintzea haien ustiapenetik gertuen dauden merkatu txiki edo noizbehinkako merkatuetan edo xehekari bati, azken kontsumitzaileari zuzenean saltzeko. Xehekariak ekoizlearen herri berean edo inguruko herri batean egin behar du lan. Ez da aukera hori eskaintzen kalez kaleko salmentarako, posta bidezko salmentarako eta, xehekariari dagokionez, merkatu bateko salmentarako.
‎Eta itsaso horren ostertz urrun izenik gabean igarriko duzu zure sortetxera bidea, han azken azkenean ogia eta kafesnea, eta lixiba isiltasuna eskaileretan, eta han jarraituko du zure herriak bere erresistentzia egoskorra.
‎Ez genukeen sekula, ardurarik izan bagenu, utzi behar gizaldien eta belaunaldien arteko borroka heldu den punturaino hel zedin. Elkarrekin bizi behar dugu, zenbait urtetan behintzat, herri berean bizi behar dugu, guztiok, nork batera, nork bestera, maite dugun herrian.
‎eta behartsurik behartsuenak, ene begietan, neure herrikoak dira eta neure herria bera. Bestetarikakoak ez zaizkit ahazten, gizon bainaiz euskaldun baino lehen, baina neureak datoz aurrenik.
‎Azken buruan, nik ezetz uste dut. Kultur alorrean zerbait sortzen duen herriak beretzat eta besterentzat sortzen du eta, orobat, besterentzat sortzen ez duenak ez du beretzat ere sortzen. Eta ezinbestean, besteri eman nahi eza dela medio, besteren mirabe eta mendeko bihurtuko da bai sail horretan eta bai bestetan.
‎Horren ondorioz, Nafarroako Gobernuak, epe laburrera zein luzera, onartu du euskara ez dela euskaldunen hizkuntza bakarrik, Nafarroako hizkuntzetako bat ere badela. Europako Batasun osoan ez dago herririk bere hizkuntzapropioa ren aurka legislatzen duenik edo herritarren hizkuntz eskubideak murrizteko neurriak hartzen dituenik: Na fa rroa da kasu bakarra Europako Batasun osoan. Normalean Estatu guztiek neurriak hartzen dituzte elebitasun edo eleaniztasuna indartzeko, baina ez kontrakoa egiteko.
‎Dantek Beatrizen ohoreetan minberaki agertu infernuko zirkuluak saltoan trebeskatu eta orroaz alde egin! Bego ondikotz Alighieri gaixoa, eta aitor nezala hondarrean mendiko ikusgarrietan bermatuz, behialako tribuburuaren hitzek, suaren itzalpean, gure herrian berean arrotz, indiano, aborigen, yanomani eta tuaregen pareko moldatzen gintuztela: ez genuen beste aterabiderik.
2002
‎Bidasoa gaineko zubia iparrerantz igaro eta berehala eskumara eginez Biriatu herri politerantz igoko gara, handik 3 km.ra. Herritxo hau Bidasoaren gaineko balkoi natural batean dago, herria bera begiratoki pribilejiatua bihurtuz. Bertako pilotaleku, Herriko Etxe, ostatu, eliza hilerri, etxeek... osotasunean hartuz oso leku atsegina bihurtzen dute.
‎Ikusgarritasunaren bilatze honetan, telebistarako egiten diren spotek, adibidez, herri bereko luzemetraiek izan ohi ez dituzten medioak izaten dituzte, hauetan punta puntako teknikoek lan egiteaz gain. Esperanza Luffiegok, Sarobe zine eskolako koordinatzaileak, publizitate lanek izaten dituzten aurrekontuak izugarriak izaten direla dio, spotak inpaktua lortzeko asmoarekin egiten baitira maiz.
‎Beraz, Imozko guziak, Muskitz eta Eraso izan ezik. Oihana herrian berean hasten dena Etxaleku; Oskotz soroz inguratua; Zarrantz bere 6 etxeekin.
‎Bostehundik gora orrialdeko eleberri luzea da, 1998an Kritika Saria lortu zuena. Estatu Batuetatik Euskal Herrira bertako lurra, biztanleak eta ohiturak ezagutzera etorritako gazte baten istorioa kontatzen zaigu. Erdi euskaldun, erdi iparramerikar, protagonista hunkitu egiten du trantsizio garaian gure herrian bizi zen giro sozio-politiko nahasiak.
‎Martin, El Llanoko petrolio konpainiako bere lankideekin batera, Parigua oihan amazonikoan zenbait lagun hil dituen tigre bat ehizatzera ateratzen da (ik. L. Sepúlvedaren El viejo que leía novelas de amor), eta Martintxo semeak, berriz, azkenaldian alemaniarrek Larresoro okupatu izanaren lekuko, herriko bere lagunekin batera, tanke alemaniar bat" ehizatzea" erabakitzen du, lagunartean" tigre" esaten dioten tankea" ehizatzea".
‎Albistari batek itaune aixe eginbarri dau: errietako alkateak, noiz izango ete dira erriak berak izentauak?
‎Estatuak (eta zer esanik ez, herriak berak) merkatu zabaletan daude sartuta. Merkatuak estatuaren eremuan funtzionatzen zuen garaia joan da; orain estatuak daude merkatu zabalen eremuen menpe, estatuak eurak dira merkatu globalaren arabera funtzionatzera kondenaturik daudenak.
‎Duela gutxi merkurio ihes bat detektatu zen herri berean agertu da isurketa.
‎egoera txarrean dauden elikagaiak intoxikatzea, jendaurrean jarri gabeko prezioen zerrenda, faktura osatugabeak, etab. Arau orokor gisa, ez da inoiz maionesarik edo arrautzarik kontsumitu behar etxetik kanpo. Intoxikazioa gertatzen bada eta herri berean bizi bada, erreklamazioa KIUBean aurkeztu behar da. Aurretik erreklamazio orria eskatu behar da establezimenduan eta datu guztiekin bete.
‎Ospitale desberdinetan ingresatuta zeuden lau pertsona. Legionellak kaltetutako lau pertsonetako bat 61 urteko gizona da, eta, agerraldi berri honen ondorioz, jaio zen 87 urteko adinekoa bizi zen herri berean bizi zen. Herritar hori joan den astelehenean hasi zen sintomak adierazten, eta, handik bi egunera, Bartzelonako Gurutze Gorriaren ospitalean sartu zen.
‎Arrazoi bat edo beste, bere laguna zen. Espainiak bere Franco zuen bere Negrin bere Ramiro de Maeztu bere plaza nagusiak bere argindarrik gabeko herriak bere kanpandorreetako erlojuen itzalak arratsaldeko lauretan. Baita mendeari bizkarra emateko modu berezia ere.
‎ez gara herri bereko,
2003
‎Ez, guk errealitatea ikusten dugu eta gaur egungo Euskal Herria ez dugu gustuko, bere herri eskubideak ez zaizkiolako onartzen. Guk sinesten dugu Euskal Herria existitzen dela eta beste edozein herri bere eskubide guztiekin bizi den bezala, guk ere eskubide guztiak izan nahi ditugu.
‎Kalearen bestaldean Ostatua dago, fabrika bisitatzen zuten kanpoko pertsonalitateentzat hotel partikular bezala asmatua. Santa Krutz kaletik segituz, Kapera aurkituko dugu, honen jarraian Buen Pastor ikastetxea eta azkenik Legazpi herria bera, hemen eliza, udala eta Bikuña jauregi ederrarekin. Jauregia XVII. mendeko oinplano karratuko oinetxea da.
‎Militarren adierazpenetan arakatuz gero, Vincent Brooke jeneral amerikarrak irabaziko luke hipokrisiaren saria: " Inork ez zuen aurreikusi Irakeko aberastasunak irakiar herriak berak ebatsiko zuenik".
‎Beharbada, alaia zer den birdefinitu beharra dago. Maiakovskik poesia alaia egiten zuen eta Errusiako herria bere atzetik eraman zuen, alaitasunean. Baina, alaia edo alaitasuna, gauza xumea da, pribatua, pertsonala, helaraz ezina askotan.
‎Geroztik, makina bat lekutik jaso dute eskaera berbera: Asturiasetik, Burgosetik, Palentziatik, Galiziatik… eta baita Euskal Herritik bertatik ere.
‎Iñaki Egañak oso garbi dauka: " Normalean salaketak herrian bertan eginak ziren. Adibidez, Tolosako bat atxilotzen bazuten, haren salataria Tolosan bertan bizi zen.
‎Ez gaurko agintariak, ez gaurko agintarien aurka dagozanak, ezin leie Eleizea euren alderdira ekarri eta euren menpeko egin: Eleizeak barik, Herriak berak ebatzi ta aukeratu behar dau, askatasunez, berak gura dauana, berak ondoen deritxona.
‎Hara: batzuk asko be asko zabaldu dira; esaterako, herriak berak eskuetan erabili behar dituanak (Meza Santua): Bizkaian bakarrik, 100.000 liburutik gora egin eta zabaldu dira horretarikoak.
‎Herri herriaren euskal gogoa, euskal kontzientzia. Herriari beronen nortasuna begien aurrean jarri, euskal herriak bere ondasunik ederrenak aintzat hartu eta maite izan egizan; eta, ezeren lotsa ta bildur barik, harrotasunez, ondasunok jagoten eta zabaltzen ahalegindu eitean.
‎Ikasketak, hitzaldiak, alkarrizketak, antzerkitxuak..., dan danak erdera hutsean. Urte bi egin nituan Artean, eta, herrian bertan euskeraz egiten bazan be, gure artera ez zan euskal usain handirik heltzen. Beste gai batzuen artean, hizkuntzak euken lehen tokia gure ikasgaietan:
‎Morgan abade nintzala egin neban. Beste liburutxo bi badaukadaz, herri beratan nintzala urten ebenak: Autortu... zer dala ta?
‎Baina hau be autortu behar: XVIIIgarren mendearen azken aldirarte, herri jakintza hori herriak berak baino ez eban aintzat hartzen; gizon" landuak" kulturadunak" huskeritzat" eta" itsusitzat" euki eroen herri jakintza hori. Orduan, baina, ingles batzuk hasi ziran herri jakintza osoa aintzat hartzen; gero, alemanak be bai eta, apurka apurka, beste herrialde guztiak.
‎Pernando Amezketarrarena(). Gizon xelebre hau benetariko bertsolaria be bazan (hor dozu, hori ikusteko, A. Zavalaren Pernando Amezketarra Bertsolari, Auspoa, 54 zk.); gero, gure herriak bereak eta inorenak batez be, gauza zorrotz eta barregarriak ezarri deutsoz Pernandori. Aldi horretakoak izan ziran Zabala ta Txabalategi, lehentxuago aitaturikoak.
‎40 urtetik beherakoak dozuz onenetariko asko. Ta herriak berak be zaletasun handia agertzen dau hondino: ezaugarririk ederrena hor dogu Anoetako betekadetan, Txapelketa bat ospatzen dan bakotxean.
‎hauxe dozu gure bertsolaritzaren doerik harrigarrienetarikoa: Euskal Herri osokoa, ta herriak berak be aintzat hartzen dauana. Bertsoak zelan edo halan betetea ez da ezer (hori ez da hain gatxa be, L. Mitxelenak dinoskunez:
‎Milaka ta milaka ale, hainbat argitalpenetan. Behingoan ikasi zituan buruz herriak bere erantzunak, eta zati batzuk kantuz be jarri ziran: gaur be behin baino sarriago entzuten da itzulpen" zahar" hau gure eleizetan, abotsetara kantatzen diran meza batzuetan.
‎ez legek, ez moralek, ez fedek, ez onek, ez txarrek. Herriak berak dirau, bere hildako guztien gainetik, bere zoritxar, bere patu gaiztoaren gainetik. Bere askatasunaren gainetik.
‎Torrealdairen ustez, Korsikan, Okzitanian, Katalunian eta Euskal Herrian antolatzen ziren udako unibertsitateek antzeko zenbait ezaugarri zituzten, nahiz eta askotan ezaugarri horiek asmotan eta manifestuetan azaldu, programetan baino gehiago. Udako Unibertsitateak elite bati zuzendu ordez, herritar orori zuzentzen ziren, jakintzaren hierarkia apurtu nahi baitzuten; herri hizkuntzan burutzen ziren eta herria bere osotasunean hartzen zen, geografiaren, kulturaren, ekonomiaren, nahiz ikuspegi politiko administratiboaren aldetik; behetik gora eraiki nahi ziren; unibertsitateak salataria eta errebindikatzailea izan behar zuen eta, hortaz, ez zen harritzekoa bere bultzatzaileak abertzale ezkertiarrak izatea. Udako Unibertsitate horiek, azkenik, urte osokoak izan nahi zuten.
‎Garai hartan armeniar gehienak Turkian bizi ziren, hiru bat milioi. Berlinen egin zituen ikasketak eta herriz herri bertako musika biltzeaz gainera ehunka lan idatzi zituen, munduko orkestra filarmoniko handietan ezagunak direnak. 1915ean, ordea, armeniarren aurkako sarraskiari ekin zion Turkiak.
‎Gauez bakarrik aterako da pixka bat egurastera. Amak eta herriko bere adiskide min batek bakarrik ezagutzen dute egia. Guztiek erbestean galdua edo gerran hila dela uste dute.
‎Izan ere, zertaz hitz egiten du jendeak tabernetan, futbolaz ez bada? Burgesiak mila trikimailu asmatzen baititu, herria bere menpe izateko, eta futbola ez duk, ez, inuzenteena. Ondorioz, futbola eta iraultza kontraesanean zeudek, eta nik iraultzaren alde egin diat.
‎Iraultza zuriaren oroigarria apurturik, Patxiren gorputza sutan: hura izan zen Azpilgo herriak bere ibilbide ilunean behar zuen argia, Patxi eskuzabalak eskainia, berak maite maite zuen ilunsenti hego haizetsu zoragarri haietako batean.
‎benetan katoliko on bihurtu nahi bazen, apaizen eginbeharra goitik beheraino egokitu behar zen; beren ospe morala garbitu, bizitza aszetikoa eta eredugarria eramanarazi, eta tradiziozko unibertso magikotik aldenarazi behar ziren. Sotana jantzi eta beren eliztarren herri berean bizitzera behartu zituzten. Horrela, ohelagunak zituzten apaizak, apaiz mozkorrak, ehiztariak, indarzaleak, eta abar urritzen joan ziren, pixkana pixkana, XVII eta XVIII. mendeetan zehar.
‎Bere bihotzaren bila ari den odola da gurea. Gure herria bere hizkuntzaren bila dabil, bazeukan eta ez dauka; nahiz ba omen dauzkan: baten faltan, hiru edo lau.
‎Eta hiri bat osotasun emozionala da16". Gorputza dela ematen du hiriak; baita herriak berak ere, edozeinek.
‎Beraz, abiapuntu konplikatu baten  aurrean gaude: zeren pertsona guztiak ez gara berdinak, herri guztiak ez gara berdinak, eta herri bereko pertsona guztiak ez gara berdinak. Denak gara berdinak, desberdinak gara eta.
2004
‎Gramatikaren bitartez euskara ikasi egiten dela frogatu zuen. Zentzu honetan aitzindaria izan zen, herriarekiko bere sentimenduak erakutsi zituen, herriak euskararik gabe ez zuela izaterik zioen; hizkuntza galtzen denean herriaren arimaren puska bat galtzen dela zioen. Kontzientzia hori oso sartua zeukan eta hizkuntzaren balio historikoak eta bere esanahiak lotu zituen.
‎Thimphuko dzonga ikusgarria da, baina Punakhakoa are ikusgarriagoa. Batik bat herria bera baino handiagoa delako dzonga. 1955era arte Bhutanek bi hiriburu zituen, udakoa Thimphu eta negukoa, berriz, Punakha.
‎Trongsako Dzonga ere ikusgarria da. Hau ere herria bera baino handiagoa eta herrira iritsi baino askoz lehenago ikus daiteke, dzongaren teilatu horia oso deigarria baita. Dena den, Trongsan ez genuen denbora askorik egin.
‎Guztiarekin ere, ordea, dena delako gizakiaren sozializazioan taxutzen den nortasun sozialean eta nazionalean ageri zaizkigun osagaiak ez leudeke modu horizontalean egituratuak, modu hierarkiko eta hegemonikoan baino. Giza eta nazio kulturen arteko hartu emanak munduan dauden bezala egonda, gure herrian bertan euskaltasunak eta gainerako bi tasunek nolako lotura mota duten ikusita, ezin pentsatuko dugu hangoa eta hemengoa eta horkoa izatea aski denik. Argiago ikusiko dugu ordea beste tankera honetara aurkeztuta:
‎Barnekoan, berriz, corpusaren garapen bideak daude jokoan, horretarako eta hartarako behar dituen baliabide komunikatiboen zer nolakoa. Azken gaizto egin nahi ez duen hizkuntza herriak bere hizkuntzari bi maila horietako garapen egokitzapena opa ez badio, esku artean darabilen auziari ez dio oraindik giltzarri erabakigarririk atzeman. Eta Larrañagaren iragarpen mezuak, alde horretatik, hobe beharrez zuzen iritzitako jarrera xalo eta koitadu askoren gogoeta inarrosi nahi du inondik ere.
‎lurralde bat, historia bat, hizkuntza bat, kultura bat... eta, oro har, besterengandik bereizten duen bere buruari buruzko irudi eta autobaiespen jakin bat. Orain jakin dut indarkeriak batzen dituela munduko herriak beren baitan, zer diren eta zer izan nahi duten erabakitzeko orduan. Nik ez dut, jakina, sekula gutxietsi indarraren eta indarkeriaren eragina gizarte eta nazio egituraketaren historian, historiaren irakaspenak hor daude ikasi nahi dituenarentzat.
‎c. Herrian bilduriko aurrezkiaren zati garrantzitsua herrira bertara bideratzea.
‎Horrela egin ez zutenak, erabat ahaztu ditu edo ahaztuko ditu historiak eta herriak berak denbora aurrera doan heinean. Gudari izandakoak, herriagatik bizia eman zutenak, lurpean nonbait galdurik dauden milaka arimak nola ahazten diren kezkatu gintuzke gehiago eta ez besteak.
‎Hori egia izanagatik ere, ba dago kanpoan zer ikasirik, gure hizkuntzaren egoera eta herriaren beraren egoera, zenbait aldetatik bederen, leku askotan gertatu bait dira.
‎Egoera hori konpontzea bideratuko lukeen oharra ere egiten du: gerra hastearen erabakia ezin da erregearen eskuetan utzi, baizik eta herriak berak hartu behar du erabakia, hau baita gerra egin eta bere ondorio latz guztiak jasaten dituena.
‎Poesia bu rruka baten elea dela zioen eta berea hala da. Olerki ugari iraultzarako deiak dira, proklamak, euskal semeak zuti eta kalera irten daitezen, lanari lot dakizkion eta herria bere gain har dezaten. Ikus, besteak beste:
‎Gaztaroa eta frantziskotar bokazioa Eliza giro zaharkitu batean bizi izan zuen, ikus pentsamolde ezkor eta dominante baten pean. Apaizturik eta Euskal Herrira itzulirik, ordea, berehala espiritu kritikoa iratzarri zitzaion; orduan hasi zen bere herria bere osotasunean eta desberdintasunean ezagutzen. Barruan zeraman euskal herritartasuna askatu eta indartu zitzaion.
‎Alderantziz, nekez aurkituko da Hego Euskal Herrian telebista lokalik ikusten ez den herririk. Ez ordea, jakina, herriko bertako telebista, beste nonbaitekoa baizik. Hain zuzen ere, azken urteotan telebista lokal askok hedapen eremua zabaltzera jo dute gero eta indar handiagoarekin.
‎Ametsezkoa iruditzen ari zitzaion Bazterri. Ametsezkoa jendeketaren inguruan borrokara deitzen zuen garrasi hura entzutea, ametsezkoa lau egun komisaldegian pasa izana, ametsezkoa polizia hura, ametsezkoak adiskideak, ametsezkoa herria bera.
2005
‎Kaxildok barne kezka zuen eta bere ahotik ahalegindu zen gizakia mintza zedin. Kaxildok heroi bat aukeratu zuen, gizona edo gizon emakume apala, herrikoa bere hitzetan, eta heroi hori hura definitzen duten hainbat egoeratan aurkeztuko digu. Ez da berez heroi konfliktiboa, ikuspuntu anitzez konplexua baino, egunerokotasunaren ohiko zenbait jardueratan zelan definitzen den, zelan agertzen den ikustarazten ahaleginduko da.
‎...registratzailea ezin denean bulegoaz arduratu eta horrek ezin duenean eskatu 549 f) artikuluko lizentzia, berak zuzenean zein enplegatu edo ahaide baten bidez, horren berri emango die Zuzendaritza Nagusiari eta ordezpen zerrendaren arabera ordezpena egin behar duen erregistratzaileari; ordezkoak beste herri bateko Erregistroan diharduenean, telematika edo telegrafia erabiliko dira horretarako, eta herri berean dagoenean edozein baliabide erabil daiteke. Erregistratzaile hori zuzenean arduratu behar da ezinduta dagoen erregistratzailearen bulegoaz, aldian aldiko erregistratzaile gisa.
‎Pentsaotedezakeoraindik norbaitek guztizintimoakdirenezedotaseni­ deeninguruko egoerabatzuezkanpodialektoek orainarteanbezalaberen ezaugarri guztiekin aldaketarik gabeiraun dezaketela? Are herriko bereko hainbategoeratan, dialektoak ezdugaurgerobalio, hainbat etahainbat errealitatekontzeptual etatekniko geuregogoakeuskalkitik guztizdisoziaturik dakuskielako: kulturaetaohitura kontua bainoezdahau, egiaesanbeharbal­ dinbada.Berdin berdingertatzen dabestehizkuntzabatzuetan etabereziki gureabezalakohizkuntzatxikiedotaeremuurrikoetan.
‎Bestetik, herriaren biolentzia zegoen, edo herriak bere ideiak aldarrikatzeko erabilitako biolentzia. Lehenago aipatu bezala, noraez egoera batean, non jendeak zer gertatuko den ez dakien, egoera biolentoak sortzea errazagoa da, alde batetik eta bestetik.
‎Orduan egoera horrela planteatu daiteke: estatu bat dago, non frankismo garaitik edo diktadura garai batetik demokrazia garai batera salto egin nahi den, horretarako, herriak bere aldarrikapenak, kalera, eramaten ditu, baina aldiz, gobernu, demokratiko?
‎Labaka nahiko goian dagoenez (90 bat metroko heinean bai, Labarganeko Farola baino goraxeago), oso argiro ikusi ahal izan dut Labartza herria bere osotasunean.
‎estralurtarra da". Konforme geratu ziren, antza, ni re azalpenarekin, izan ere, herri berekoak garenez, pentsatu baitzuten ederki ezagutuko nuela. Alabaina, ez da egia, orain arte bederen, ez nuen Gotzon behar beste ezagutzen.
‎euskaldunak ez zuen ezer egiten ahal botere indartsu baten hegalpetik kanpo, izan eliza, izan notableria, izan edozein alorretako buruzagi; botere indartsu horiek halaber etsai handitzat kontsideratzea maite zuen, beraren balioa biderkatzen ziotelako. Euskalduna ez zen nornahi, buruzagiekin mintzo zen, buruzagien aurka borrokatzen zen eta buruzagi zen bere herrian berean. Buruzagitza galtzen zuela iruditzen zitzaionean gaiztotzen zen, leizafin.
‎Desert Inneko kontuarrean bazekien jakin, ez zela nehoiz itzuliko. Balizkoan arrotz higatuko zela Euskal Herriko bere xokoan. Alta Otsabide maite zuen eta nola!
‎Otalorak erantzun zion, herri berekoak ziren biak.
2006
‎Familia bidezko transmisioak etxeko gunean al ditu bere mugarriak? Nire iritziz, hori ez da horrela gertatzen, eta horregatik, tesian pertsona, familiak eta hurbileko komunitateak (auzoak, herriak berak) bat egiten dute. Dimentsio horien arteko aldaketak aztertzen saiatu naiz.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
herri 1.104 (7,27)
erri 5 (0,03)
Lehen forma
herri 244 (1,61)
herrian 218 (1,44)
herriak 211 (1,39)
herria 148 (0,97)
Herri 52 (0,34)
herriari 47 (0,31)
Herritik 21 (0,14)
Herriak 17 (0,11)
herriko 17 (0,11)
herritik 16 (0,11)
herriaren 15 (0,10)
Herriko 14 (0,09)
herrietan 12 (0,08)
Herrira 7 (0,05)
herrik 7 (0,05)
erriak 5 (0,03)
herrira 5 (0,03)
herririk 5 (0,03)
herriek 4 (0,03)
herrietatik 4 (0,03)
Herrikoak 3 (0,02)
Herririk 3 (0,02)
herriarena 3 (0,02)
herrikoa 3 (0,02)
herriarekiko 2 (0,01)
herriarentzat 2 (0,01)
herrikoek 2 (0,01)
HERRIAk 1 (0,01)
HERRIKOAk 1 (0,01)
Herriei 1 (0,01)
Herriei buruzko 1 (0,01)
Herriek 1 (0,01)
Herrik 1 (0,01)
Herrikoa 1 (0,01)
Herrikoan 1 (0,01)
Herriren 1 (0,01)
herriaganako 1 (0,01)
herriaren gainetik 1 (0,01)
herriarendako 1 (0,01)
herriei 1 (0,01)
herriekiko 1 (0,01)
herriekin 1 (0,01)
herrienganako 1 (0,01)
herrietakoak 1 (0,01)
herrikoak 1 (0,01)
herrikoen 1 (0,01)
herrirat 1 (0,01)
herritan 1 (0,01)
herritara 1 (0,01)
Argitaratzailea
ELKAR 158 (1,04)
Berria 88 (0,58)
Herria - Euskal astekaria 76 (0,50)
Argia 68 (0,45)
Pamiela 68 (0,45)
Euskaltzaindia - Liburuak 43 (0,28)
Alberdania 41 (0,27)
UEU 35 (0,23)
Maiatz liburuak 35 (0,23)
Labayru 35 (0,23)
Jakin 32 (0,21)
Susa 31 (0,20)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 30 (0,20)
Booktegi 28 (0,18)
goiena.eus 25 (0,16)
Hitza 24 (0,16)
aiurri.eus 22 (0,14)
Uztaro 20 (0,13)
Guaixe 17 (0,11)
Consumer 16 (0,11)
erran.eus 16 (0,11)
Urola kostako GUKA 16 (0,11)
EITB - Sarea 14 (0,09)
Deustuko Unibertsitatea 11 (0,07)
Uztarria 10 (0,07)
Karmel aldizkaria 10 (0,07)
Bertsolari aldizkaria 9 (0,06)
Kondaira 8 (0,05)
hiruka 8 (0,05)
Noaua 8 (0,05)
Erlea 7 (0,05)
aiaraldea.eus 7 (0,05)
Maxixatzen 7 (0,05)
Jakin liburuak 7 (0,05)
Txintxarri 7 (0,05)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 6 (0,04)
Zarauzko hitza 6 (0,04)
Euskaltzaindia - Sarea 5 (0,03)
Euskaltzaindia - EHU 5 (0,03)
alea.eus 5 (0,03)
Karkara 5 (0,03)
plaentxia.eus 4 (0,03)
Anboto 4 (0,03)
Open Data Euskadi 3 (0,02)
Aizu! 2 (0,01)
HABE 2 (0,01)
Aldiri 2 (0,01)
Elhuyar Zientzia eta Teknologia 2 (0,01)
Sustraia 2 (0,01)
Ikaselkar 2 (0,01)
aikor.eus 2 (0,01)
barren.eus 2 (0,01)
Ikas 2 (0,01)
Euskaltzaindia - Iruñeko Komunikabideak Fundazioa 2 (0,01)
Bilbao Bizkaia Kutxa Fundazioa - Euskaltzaindia 1 (0,01)
LANEKI 1 (0,01)
Osagaiz 1 (0,01)
AVD-ZEA liburuak 1 (0,01)
Chiloé 1 (0,01)
ETB dokumentalak 1 (0,01)
Goenkale 1 (0,01)
Antxeta irratia 1 (0,01)
uriola.eus 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
herri bera bizi 39 (0,26)
herri bera egin 31 (0,20)
herri bera buru 26 (0,17)
herri bera ere 21 (0,14)
herri bera ukan 21 (0,14)
herri bera egon 17 (0,11)
herri bera bi 12 (0,08)
herri bera etorkizun 12 (0,08)
herri bera osotasun 12 (0,08)
herri bera hizkuntza 11 (0,07)
herri bera sortu 10 (0,07)
herri bera bera 8 (0,05)
herri bera erosi 8 (0,05)
herri bera gain 8 (0,05)
herri bera baino 7 (0,05)
herri bera beste 7 (0,05)
herri bera etorri 7 (0,05)
herri bera hasi 7 (0,05)
herri bera kultura 6 (0,04)
herri bera borondate 5 (0,03)
herri bera elkartasun 5 (0,03)
herri bera euskara 5 (0,03)
herri bera ez 5 (0,03)
herri bera hartu 5 (0,03)
herri bera askatasun 4 (0,03)
herri bera be 4 (0,03)
herri bera behar 4 (0,03)
herri bera eman 4 (0,03)
herri bera ezagutu 4 (0,03)
herri bera familia 4 (0,03)
herri bera gelditu 4 (0,03)
herri bera geratu 4 (0,03)
herri bera hiru 4 (0,03)
herri bera iritzi 4 (0,03)
herri bera izaera 4 (0,03)
herri bera izen 4 (0,03)
herri bera jaio 4 (0,03)
herri bera lur 4 (0,03)
herri bera on 4 (0,03)
herri bera parte 4 (0,03)
herri bera zerbitzu 4 (0,03)
herri bera agertu 3 (0,02)
herri bera antolatu 3 (0,02)
herri bera antzerki 3 (0,02)
herri bera bai 3 (0,02)
herri bera begira 3 (0,02)
herri bera burujabetza 3 (0,02)
herri bera eduki 3 (0,02)
herri bera egoera 3 (0,02)
herri bera enpresa 3 (0,02)
herri bera eraman 3 (0,02)
herri bera guzti 3 (0,02)
herri bera herri 3 (0,02)
herri bera historia 3 (0,02)
herri bera hori 3 (0,02)
herri bera ikusi 3 (0,02)
herri bera indar 3 (0,02)
herri bera interesatu 3 (0,02)
herri bera irten 3 (0,02)
herri bera jai 3 (0,02)
herri bera jarri 3 (0,02)
herri bera kide 3 (0,02)
herri bera kokatu 3 (0,02)
herri bera lan 3 (0,02)
herri bera lortu 3 (0,02)
herri bera ohiko 3 (0,02)
herri bera osatu 3 (0,02)
herri bera sentitu 3 (0,02)
herri bera zein 3 (0,02)
herri bera adiskide 2 (0,01)
herri bera atze 2 (0,01)
herri bera atzerri 2 (0,01)
herri bera aukera 2 (0,01)
herri bera autodeterminazio 2 (0,01)
herri bera baimen 2 (0,01)
herri bera baina 2 (0,01)
herri bera bat 2 (0,01)
herri bera bultzatu 2 (0,01)
herri bera dantza 2 (0,01)
herri bera denbora 2 (0,01)
herri bera denda 2 (0,01)
herri bera ego 2 (0,01)
herri bera erabaki 2 (0,01)
herri bera erabili 2 (0,01)
herri bera erakutsi 2 (0,01)
herri bera erantzun 2 (0,01)
herri bera erosketa 2 (0,01)
herri bera errealitate 2 (0,01)
herri bera Lizardi 2 (0,01)
herri Bera joan 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia