2010
|
|
1933an ELA sindikatu kristau abertzalea sortu zenean, sindikatu horretan sartzeko langileei gogoa berotzen saiatzen zen bere artikuluetan. Sozialistak indarra hartzen ari ziren aldi hartan, langileak abertzaletu beharra zegoela adieraziko zuen.Ana Urkizak hiru gai berri lantzen hasi zela
|
diosku
: lehenengoa langileen gaia, bigarrena euskaraz idaztean egin zuen bizkaieraren hautua eta hirugarrena, irakurlea, hau da,, hartzailea?
|
|
Baina komunikabideak zentsurapean zeuden eta, ez zekiten gauza garbirik. Horregatik
|
dio
Ana Urkizak: zurrumurruek hedaturiko beldurra eta egonezina zituzten bazka.Augustin, bere printzipioetatik abiatuz, gerraren aurka zen:
|
|
J. Ajuriagerrak zorionak emanez hitz gozoak
|
esan
zizkion. Eguna ateratzen egindako ahalegina eskertu nahi izan zion:
|
|
Orduan euskara jasoaren alde agertu zen Augustin, baina norentzat idazten zen, irakurleak zer mailatakoak ziren kontuan izanik. Oraingoan, ordea, iritzi horren aurkakoa zirudiena agertuko du, baina irakurleak kontuan hartzeko zerean, bat dator guztiz lehen
|
esandakoarekin
. Egunan erabiltzen zuten euskara zela eta, alderdiko batzuk haserre zeuden:
|
|
Informazioa jasotzeko, ostera, idazkaritza nagusian lagun min batzuen, J.M. Arizmendiarrieta. (?) eta igande arratsalde guztietan harengana joaten zen, berarekin kontuak
|
esan
eta hainbat gorabeheraren berri eta zertzelada jasotzera. Umetatik ezagutzen zuten elkar, Saturrarango Seminariotik.
|
|
Harenganako konfiantza eta esker ona maiz agertzen du. Beste ataltxo batean hau
|
dio
: –Ikako berbeta be arengandik ikasi neban?.
|
|
ibili zen batetik bestera. Gerrateko abentura latza bukatu zen eta etxerako bidaia kontatu ondoren, hau
|
dio
biografian: Halaxe bukatu zuen Augustinek 36ko gerratea 1941ean.
|
|
Haren gaiak edo arloak lau direla
|
dio
liburuaren prestatzaileak: Kronikak, artikuluak, olerkiak eta antzerkiak.
|
|
Kronikak, artikuluak, olerkiak eta antzerkiak. Egia
|
esan
, olerkiekin ez du sail berezirik osatzen, artikuluetan eta gainerako sailetan tartekaturik baitatoz gehienetan. Kronikei buruz hau dio testuen prestatzaileak:
|
|
Egia esan, olerkiekin ez du sail berezirik osatzen, artikuluetan eta gainerako sailetan tartekaturik baitatoz gehienetan. Kronikei buruz hau
|
dio
testuen prestatzaileak:
|
|
Pentsamendu ardatz haien inguruan dabiltza ia guztiak; hau da, nolabaiteko adostasunera iritsi zirela dirudi. Hau
|
dio
Julen Urkizak sarrerako paragrafo batean: Augustin gazteak idazten dauan argitalpenetan (Ekin, Euzko, Euzkadi, Eguna, eta abarretan) badagoz orduko pentsaeraren eta euskal izatearen ezaugarri argi batzuk:
|
|
Ez elkarren lehian, ezta elkar harturik ere, elkarren osagarri baizik. Hala gertatzen direla
|
esango
nuke. Izan ere, bata eta bestea Ondarroako herriak bideratutako bi proiekturen barruan sortu dira, nahiz eta Anarenak Elkar argitaletxearen bidez argia ikusi eta Julenenak, Ondarroako Udalaren bidez.
|
|
–Bi biak ondarrutarrak; bitzuok euskararen mundura etorriak, itsas lurrun eta turrunen artean?
|
dio
Andres Urrutia euskaltzainburuak Ana Urkizak idatzitako Augustinen biografia liburuaren atarikoan. Bi bi horiek, jakina, Augustin Zubikarai bera eta Ana Urkiza dira kasu honetan.
|
|
Julenek ez du testu propiorik sortu. Izenburuak berak
|
dioenez
, 1931tik 1937ra arteko Augustinen idazlanak bildu ditu, egunkari eta aldizkarietan argitaratuak. Hau da, Augustin Zubikarairen beraren testuak aurkituko ditu irakurleak liburu honetan.
|
|
Ume umetatik barneratu zitzaizkion zenbait joera, geroko bizitzan beraren izaeraren ezaugarri izango zirenak. Gurasoen eragina, batez ere aitarena, azpimarratzen dela
|
esango
nuke. Arotza zuen aita, Salbador Zubikarai.
|
|
Esaterako, Eusko Ikaskuntzaren eta Euskaltzaindiaren sorrera. Bi erakunde horiekin kontrastean bezala, hau
|
dio
ondoren: Hala ere, eta oraindik 1918an, eskoletan, ume euskaldunen mihiak mututzeko eraztun salatariak erabiltzen ziren.Urte horretan, 1918an, Kirikiñok Abarrak liburua idatzi zuen, herriak egunero erabili ohi zuen euskaran idatzia.
|
|
Apaiz izateko bidea hasi zuen, beraz. Eta haren bizitzaren oinarri izango ziren bost zutabeak seinalatu ondoren, haren biografoak hau
|
dio
: Garai honetan, bi zaletasun handi deskubrituko eta biziko zituen:
|
|
Liburuetara guztiz zaleturik, haiek irakurtzen ematen zuen gaixoaldiak, besterik ezean, eskaintzen zion astia. Hau
|
dio
Anak: Etxera heltzen ziren liburu guztiak irakurtzen zituen eta baita Seminariotik bere lagun banaezina zen Jose Mª Arizmendiarrietak bana banaka bidaliko zizkionak ere.
|
|
idazmakina baten inguruan biltzen omen ziren. Augustini dagokionez, hau
|
dio
Ana Urkizak: Halaxe, 1931ko uztailaren 8an, Augustin El Día egunkarian idazten hasi zen, egunkaria sortu eta urtebetera.
|
|
Ni neu ez noa han eta hemen
|
esan
diran gauzak aipatzera eta gitxiago oraindino iritzi horreek eztabaidatzera. Egia da, Elizan gotzainak aukeratzeko beste bide batzuk be erabili izan dirala.
|
|
Garrantzi handiko eta txikiko gauzetan be bardin. Alderdi bat badago A.H.T.ren alde, besteak ezetz
|
esan
behar. Guggehein Urdaibaiko egitasmoaren alde bazagoz, berehalaxe hasiko jatzuz inguruan zaunkaka.
|
|
Egunotan entzun eta
|
esan
diran gauzakaitik, ez daukagu ba zetan eskuak burura eroan. Beti be eliztarrok kontuan hartzekoak ditugu San Agustinen berbak:
|
|
Bere gotzain goiburuak. Zugan fidatzen naz?
|
dino
. Ezaugarri positibo honeek aitatzea besterik ez da izan nire asmoa.
|
|
Hiru epaileei begira nengoela, garbi ikusi nuen haien interesa entzuten zutenaren aurrean, idatzi eta idatzi ari baitziren tai gabe. Auzipetu lagun batek horrela
|
esan
zidan: –Epaileburuak epai erdia idatzi dik abokatu honi entzunda!?
|
|
Hau begi bistan jartzeko adibide xume bat baino ez dut aipatuko hemen. Operatiboburu izandakoak honako hau
|
esan
zuen nitaz (erdaraz, noski): –Gizon hauek nolakoak diren ikus dezazuen, kontutxo bat besterik ez dizuet esango.
|
|
Operatiboburu izandakoak honako hau esan zuen nitaz (erdaraz, noski): . Gizon hauek nolakoak diren ikus dezazuen, kontutxo bat besterik ez dizuet
|
esango
. Jose Mª Auzmendi urtetan izan zen Administrazio Kontseiluko Idazkaria.
|
|
Bada, urte horietan denetan ETAren komisario bat izan zen beti Administrazio Kontseiluaren bileretan. Bada, Auzmendi jaunak inoiz ez du presentzia horretaz ezer
|
esan
, ez ta protestarik egin ere. Alegia, bere portaerak garbi azalarazten du Administrazio Kontseiluaren bilera haiek antzespen hutsa zirela, onartu egiten baitzu (t) en komisarioaren presentzia eta, horrenbestez, Kontseilua bera ETAren zerbitzuan zegoela?.
|
|
Gezur beldurgarria, inoiz ez baitzen gure Administrazio Kontseiluaren bileretan ETAren izenean inor izan, ez komisariorik ez bestelakorik. Fiskalak puntu honetaz egin zion galderak(. Zuk lehen hau eta hau
|
esan
duzu Auzmendi jaunaz. Hori horrela izan dela adierazteko zer froga duzu??) eta komandantearen ondoko erantzunak(.......
|
|
2.3. Ez nuke inola ere idazki hau amaitu nahi gure auzian. Herri salaketa, ren ordezkaritza izan duten. Dignidad y Justicia? (DyJ) eta AVT elkarte edo taldeez zerbait
|
esan
barik. Euren izenean aritu diren abokatuak gogorrak baino gogorragoak izan dira.
|
|
Me vais a ostiar y como todo Cristo yo también a cantar!?. Isiltzeko
|
esan
eta g.z.ek kolperen bat ere jo zioten. Aurretik. Ez dago barkamenik!?
|
|
Aurpegi librea aurkitzen nuen lehenengo pertsona zen goizeko 08: 00az geroztik. Berak
|
esan
zidan non geunden (Madrilen) eta eguneko zein ordua (gauerdia) zen. Minik egin ote zidaten, tratu txarrak jasan nituen, gaixorik ote nengoen e.a. galdetu zidan.
|
|
–Bai?. Elkarrekin emandako 4 egunetan horiexek izan ziren elkarri
|
esandako
guzti guztia. Nolako beldurra!
|
|
Hura parafernalia, ikusgarria?! Beldurra, izua gero eta barneratuagoa, alde batetik, eta, bestetik barne indar boteretsua, nolabait
|
esan
, Jaunaren betetasuna, Berak bakarrik ekar dezakeen betetasuna, sentituz.
|
|
eta nire atzean, urruti samar, besteak. Batek besoak altxa eta paretaren kontra jartzeko
|
esan
zidan. Berehala egin nuen.
|
|
argitu nahian. Lehenengoaz gure artean inoiz ez zela holako inor izan
|
esan
nien behin eta berriz zenbait azalpen emanez, eta bigarrenaz neuk ez nuela hura argitzerik, baina herritarrek emandako dirua zela garbi utzi nien. Une batean, eta zenbait ahots ezberdin tartekatu zirelarik?
|
|
–¡ Déjese/ déjate de ostias?!? Nik orduan, barrutik irmo eta bero baina kanpotik erdi negarrez, hauxe
|
esan
nion: –Apaiza naizen aldetik, nire bizitzeko zentzua eta filosofia horrela epaitzen baduzu, zer erantzungo dizut honetaz eta hartaz??
|
|
–Apaiza naizen aldetik, nire bizitzeko zentzua eta filosofia horrela epaitzen baduzu, zer erantzungo dizut honetaz eta hartaz?? Beste une batean ere, betikoak bero bero eginda nik gauza batzuen berri ez nuelako horrela
|
esan
zidan mehatxu gisa: –¡ Déjate/ Déjese de ostias y cuéntanos/ cuéntenos la verdad!
|
|
–Neronek bizi izandakoa egiaz kontatzeagatik hau edo bestea sufritu behar badut, onartua eta nireganatua daukat. Zuk indarrez zerbait
|
esatera
behartzen banauzu, esan egingo dizut zuk entzun nahi duzuna, ez egia baina?. (Erdarazko hitzak ziren eta askoz borobilagoak.
|
|
–Neronek bizi izandakoa egiaz kontatzeagatik hau edo bestea sufritu behar badut, onartua eta nireganatua daukat. Zuk indarrez zerbait esatera behartzen banauzu,
|
esan
egingo dizut zuk entzun nahi duzuna, ez egia baina?. (Erdarazko hitzak ziren eta askoz borobilagoak.
|
|
Itaunketa luze zihoan. Hasierako ordu laurdena edo pasata, paretatik besoak jaisteko
|
esan
zidan batek. Deskantsu ederra hartu nuena!
|
|
Zutunik jarraitzera behartu ninduten eta 2 ordu(?) igaro ondoren hauxe
|
esan
nien lasai asko: –Erortzear nago horrela jarraitu behar badut.
|
|
Berriz ere. Jauna, handia zara!?
|
esan
beharrean aurkitzen naiz, hau guztia pasa eta gero.
|
|
Askoz suabegoa izan zen, eta laburragoa ere bai. Nire ustetan, nekien guztia
|
esan
niela sumatu zuten, eta kitto. Bakean utzi ninduten!
|
|
deklaratu ala ez? Abogatuak argitzen ez badizkit postura baten aldekoak eta kontrakoak, ez dut deus
|
esango
–.
|
|
Formalitateak bete eta ea galdera bat egin nezakeen agertu nuen, alegia deklarazioak egin baino lehenagoko galdera, bestela deklaraziorik ez nuela egingo. Baietz
|
esan
zidan beranduago ailegaturiko g.z.ak.. Zeintzuk dira deklarazioak egiteak ala ez egiteak dituen abantailak eta desabantailak?. Galdera abokatuari zuzendu nion.
|
|
Agian deklaratzea hobe?? Egia
|
esan
, kezkak ez zuen luzaro iraun nire baitan, ez bainuen epailea aurrean egoteke deklarazioak egitearen komenentzia ikusten; alderantziz baizik. Horrela amaitu zen Golgota hura.
|
|
Bi egoera berri ezagutu nituen: 1/ batetik, ziegara etorri ziren bila, atea goxo goxo jo eta ireki? eta gora eraman ninduten betiko moduan (hitzik
|
esateke
, burumakur eta begiak itxita, nahi zuten lekuan utzi bitartean). Hango gela txiki batean utzi ninduten bakarrik eta minutu pare bat edo igarota gizon bat iritsi zen:
|
|
Espero gabeko bisitaldia noiz eta zergatik suertatu zen ezin dut argitu. Igandean, goizeko orduetan (06:00etan edo?) izan zelakoan nengoen, baina forentseak
|
esan
edo adierazi zidanez larunbatean izan zen. Larunbat iluntzean edo gauean?
|
|
Forentsearengana ere eraman ninduten (eguerdi partean seguruenik) eta astelehenean. Entzutegi Nazionalera? eramango nindutela
|
esan
zidan. Eta hortaz ez nuela bere bisitarik izango.
|
|
Une batean g.z. emakume bat (8 urteko alabatxoa duena) etorri zitzaidan ziegara aurreko egunean hartutako bere nagusiaren bisitaldiaren berri jakitera. Mezuarena
|
esan
nion, eta kitto.
|
|
Esker ona ateratzen zitzaidan azaleko zulotxo guztietatik Jaunaren Espiritua nirekin, nire ondoan, nigan sumatu bainuen infernu hartan egondako egun guztietan: bai barne poza eta kontsolazioa sentitzen nituelako (denbora guztian kikilduta egon arren), bai hitz zuzen eta egokiak
|
esateko
ahalmena izan nuelako, bai deklaratzeari uko egiteko balentria izan nuelako, bai X.O. eta beste lagunak, gaizki zeudela jakinda ere, neure ondoan nituelako.
|
|
erantzun nion. Eta ondoren itaun bat egin ote nezakeen
|
esan
nion epaileari, nire deklarazioak egiteko eskubideari uko egiteko arrazoia azaldu nahi nuen eta. Baietz ihardetsi zidan, hura ere grabaturik geratuko zela.
|
|
Goizeko 06:00ak aldean zeharo bakarrik eta patxada handiz geratu nintzen kalabozoan eta otoitzean hasi nintzen: 1/
|
esandakoa
esateko izan nuen kemenagatik, nerbioek jokaldi txarra egin bazidaten ere (batzuetan berotik hotzera pasatzean gertatu izan zaidan bezala: egundoko dardarizoa, kanpotik ia sumatzerik ez dagoena), ESKERRAK eman nizkion behin eta berriz Jaunari, 2/ beste lagunentzat eskatu nuen Espirituaren argia eta kemena, eta 3/ aurrerantzean zer egin nezakeen hasi nintzen hausnartzen.
|
|
Goizeko 06:00ak aldean zeharo bakarrik eta patxada handiz geratu nintzen kalabozoan eta otoitzean hasi nintzen: 1/ esandakoa
|
esateko
izan nuen kemenagatik, nerbioek jokaldi txarra egin bazidaten ere (batzuetan berotik hotzera pasatzean gertatu izan zaidan bezala: egundoko dardarizoa, kanpotik ia sumatzerik ez dagoena), ESKERRAK eman nizkion behin eta berriz Jaunari, 2/ beste lagunentzat eskatu nuen Espirituaren argia eta kemena, eta 3/ aurrerantzean zer egin nezakeen hasi nintzen hausnartzen.
|
|
orain bete daitekeela inoiz baino hobeto. Eroaren eletzat har daitezke ene hitz hauek, baina ero baino guztiz ohardun naiz
|
diodanaz
. Jesusen Espirituaren arabera bizi eta eraman nahi dut egoera berri hau.
|
|
Bada, orain epaiaren zain gaude, gauzak oso ondo joan zirelako pozik, baina, aldi berean, Audiencia Nacional honetaz fio ez garenez, urduri. Dagoeneko joan da epaileburuak epaia ezagutarazteko denbora, epaileak 10 eguneko epea
|
esan
zigun epaiketa amaitzean, eta berriki jakin dugu ebazpena beste bizpairu asteko atzerapenaz helduko zaigula, etxez aldatzen ari omen dela-eta.
|
|
kontzientzia lasai eta trankilaz lo egitea eta bizi izatea. Lasai lasai eta ozenki
|
esan
dezaket: Inputatuok inoiz ez gara ETAkideak izan eta EGUNKARIA inoiz ez da ETAren zerbitzuan izan.
|
|
gure abokatuek egindako lan ederra eta elkarren osagarria. Lehenengoak gure epaiketaren markoa, nolazbait
|
esan
, ipini zuen eta ondoren bere bezeroaren defentsa sutsu eta argitsua egin zuen. Nire abokatuak, lehen erakunde hartako fiskala izandakoak?
|
|
izenburuarekin. Honelaxe
|
dio
Haritschelharrek (Euskera,, 690 or.. Selon la opinion assez commune à Barcus, cette poésie serait d. Etchahun. Madame Poussard (91 ans en 1959) petite fille de Jean Topet, le frère d. Etchahun, nous l, a affirmé et bien d, autres soutienent la même opinion.
|
|
4. Sallaberrik, ordea, ez
|
dio
Etxahun zenik biltzailea, nahiz eta Etxahuni beste kantu biren(. Ofizialenak, eta. Belhaudiko bortian?
|
|
Hona hitz bitan gure frogabidearen argudioetako batzuk. Kanta Etxahunen garaikoa da; kantaren estiloak ere, apur bat zehatzago
|
esanez
, XVIII mendeko herri lirikakoa izateaz gainera badu Etxahunen bihotz oldarra. Baliteke, beste alde batetik, kanta paper batean kantua zabaldua izana.
|
|
KKK an bere denboran beita errota egileeta Hts bere denbora dizü errota egile.
|
Esan
dezagun er (r) otahitza hemen, gurpila, dela.
|
|
dela. Jainkoa gurpilgina dela
|
esatea
fortunaren gurpilak bira asko egiten dituela adierazten du8.
|
|
Muthilak ere goxo amoros direnoeta Hts Mutilak ere trende amoros direno. Gure ereduan muthilak
|
esan
beharrean neskatilakdio. Hurrengo hitza, (oposizioz, jakina), Muthikuakizango da.
|
|
Hitz zuberotarra dugu dese, aeta, asmoa?,, guraria?
|
esan
nahi du.
|
|
Hutsune hori lau marrako eten puntuez datorrenez gero, badirudi ahapaldi bat isildu edo ezkutatu duela. Honelaxe
|
dio
Haritschelharrek gorago aipatu dugun lanean(. L, oeuvre poètique de Pierre Topet Etchahun?, Euskera,, 684 or.):
|
|
Salaberriren liburuan eten puntuek kantua luzeagoa dela adierazi nahi dute. Bestela
|
esan
, puntu suspentsiboak kantaren azkenean edo kantaren beste bi ahapaldiren artean, batez ere zentsura adierazteko dira, itxurak direnez11 Gure ustez, ordea,
|
|
Herri metafora bidezko bi ahapaldi dira eskuidatzian datozenak. Bestela
|
esan
, amodio baten frutua den umea aipatzen dute metafora bidez. Bi ahapaldi hauek duten tonua kontuan harturik, ez ote da froga handiago bat khantorea Etxahunena dela baieztatzeko. Guk halaxe uste dugu.
|
|
Bi ahapaldi berriek zer
|
esan
nahi ote dute. Egin dezagun ulertze saiakera bat.
|
|
Artzainak ez du onartzen haurdun utzi duen emakumea bere umearekin joan dadin bere etxera bizitzera. Horrexegatik uxatzen du gure olhan sartzeko eztizü zereki
|
esanez
. Hau da, bere artegian edo olhan sartzeko ez duela zerekin, sor eta gogor erantzunik.
|
|
Bederatzigarren ahapaldia ulergarriagoa da, behin irudiak onartuz geroz. Mutilak erbaji (a) ren sariaez duela
|
esatean
baliteke, gure ustean behintzat, doteaz mintzatzea. Neskak umea egin baino lehen ez ziola holakorik aipatu erantzuten dio.
|
|
Ahapaldi bi hauetako lehenean artzain bat galdu duen arkazte edo antxuaren gainean doloretan dagoela
|
dio
. Artzain hori, bortü goretakoa?
|
|
Kantaren transkripzio nagusiaren ezkerraldean agertzen diren lau ahapaldiak ez dira guztiz berriak. Ez dira, bestela,
|
esan
, aurreko puntuko zortzi eta bederatzigarren ahapaldiak bezalakoak. Lau ahapaldi hauen aldaerak ezagutzen ditugu eredu argitaratuetan.
|
|
Ahapaldi honetan ehiztariaren pare dela
|
dio
pertsona maitemindua. Erbirik lortuko bada, tiroa tiratu behar.
|
|
Euskaldunontzat sakratua izan zen zuhaitz horiez inguraturiko seaskan,, mintegian?
|
esatea
aproposago litzateke landareetaz ari baikara, landatuko ditugu gure ospakizunaren muina diren zuhaitzak. Beraz, gure espiralaren muturrean haritzetatik hurbilen geratuko den azken zuhaitza Phytolacca dioica, onbua?
|
|
adjektiboa exajeratu samarra da eta, eskandaluzko espezie kopurua?
|
esatera
mugatu ginen. Horrelakoak dira Buddleja davidii, Acer davidii... eta horien artean guk landatu ditugun Pinus armandii (Daviden pinua izenez ezagutzen dena) eta Davidia involucrata.
|
|
Hipotesis horrekin nik historiaren filosofia bat egiten dut, eta herri indigenak ikusten ditut, aldaerak aldaera, inguru oparoetan, oso oparoetan, bizi izandakoak direla, eta joera birbanatzailea erakusten dutela euren antolamendu politikoetan, eta hori historikoa da, historiak estudiatu lukeen fenomenoa. Baina ostera, basamortuetako Orientean ikasten dut gizarte antolamendu politiko klasistak, marxismoan
|
esaten
den moduan, hau da, joera akumalativo garbikoak, eta Orienteko cultura metatzailea ikasten dut nik gerraren eta patriarkatuaren hazia bezala, eta baita ikasten dut nik joera horren arrazionalizatze bat jabego pribatuaren inguruko legediarekin. Baina jada Grecia klasikoko sofistek (gerraren universal bihurtzaileak) komentatzen dute nola, segurutik Orienteko zivilizazioari begira, nola arrazionalizatze horrek ez duen lortzen borroka, naturalean?
|
|
paraboletan mintzatzen zaie bestela konprenitzen ez dutelako, begiak dituzte ikusteko eta ez dutelako ikusten eta belarriak dituzte aditzeko eta ez dutelako aditzen. Jesusek Erresumaren misterioak esplikatu zizkien apostoluei zuzenean, eta ez paraboletan, nahiz eta ez dizkiguten ezer
|
esan
evangelioetan hori izan ezik, nahikoa dena nik gero, gaur egun, kultura orientala partikularizatzeko, Jesusekin bat etorriz, manera poltiko hobeetarako azterbidea zabaltzen dudala horrela, idealista izan gabe, eta bai zientifikoa izanik).
|
|
Egia da ezen bertan teorizatu dela ondoen universaltasunaz, baina universaltasuna misterioa denez nola demontre lotu daiteke kultura bat (gaiztoena dena gainera), zabalduena bada ere, universaltasunari?, ezinezkoa da. Eta universaltasunaren argumentu falaziazko hori erabiltzen dute espainolistek euskal nazionalismoaren kontra, eta argumentu falsua da (euskal kulturan, adibidez, hizkuntzan badugu aurkitzen halako aztarna bat erakusten duena kultura zahar hori birbanatzailea zela, eta da persona adierazteko lagun
|
esaten
dela). Eta espainolistek (ni ez nago obsesionatua euren kontra) euren kultura universaltzat hartzen dutenean ez dakite zer universal bihurtze klase egiten duten, ikusi besterik ez dago nolakoa den hainbatetan kultura klasiko hori (kultura klasista eskandalosua ere dela esango nuke nik), eta beste aldetik nola izango da universala kultura bat besteak ignoratzen baditu?, ezagutza universal batek, definizioz, den dena, salbuespenik gabe, ezagutzen du, baita Euskal Herria ere, eta hola..
|
|
Eta universaltasunaren argumentu falaziazko hori erabiltzen dute espainolistek euskal nazionalismoaren kontra, eta argumentu falsua da (euskal kulturan, adibidez, hizkuntzan badugu aurkitzen halako aztarna bat erakusten duena kultura zahar hori birbanatzailea zela, eta da persona adierazteko lagun esaten dela). Eta espainolistek (ni ez nago obsesionatua euren kontra) euren kultura universaltzat hartzen dutenean ez dakite zer universal bihurtze klase egiten duten, ikusi besterik ez dago nolakoa den hainbatetan kultura klasiko hori (kultura klasista eskandalosua ere dela
|
esango
nuke nik), eta beste aldetik nola izango da universala kultura bat besteak ignoratzen baditu?, ezagutza universal batek, definizioz, den dena, salbuespenik gabe, ezagutzen du, baita Euskal Herria ere, eta hola..
|
|
Kultura indigenen estudioan badugu ikasia hori posible dela, eta historikoa ere badela, gaur egun gezurra dirudien arren gure kultura honetan, orientekoan hazia duena, errotuak gaudenontzat, nahiz eta Jesusek ere Bere parabola, orientalak? esplikatzen dituen
|
esanik
beste modu batean (hobean!) jendeak, Bere garaiko eta geografiako jendeak, ez duelako ulertzen, horregatik erakusten zuen despotismo orientala gogora ekartzen duten paraboletan.
|
|
Nik, seminarioan egon nintzenean, gaizki ez banaiz akordatzen, lehenbizi
|
esan
behar dut vokazioagatik izan zela (nire lehen vokazioa, bigarrena izan zen fisiko nuklearra izatea eta azkenik psikoanalista izatea deliberatu nuen, eta horregatik egin nuen medizina lehenbizi), ez ninduten eroan beste motivoetatik, eta bertan daukat ezen ikasi nuela ezen Jesusen ostean jada ez dagoela profetarik. Apocalipsia denbora txarretarako liburua da.
|
|
Apocalipsia denbora txarretarako liburua da. Eduki nuen comboniano batekin eztabaida bat horretaz eta harek
|
esaten
zidan doai profetikoa Jesusen ostean ez dela konprenitzen Haren aurretik konprenitzen zen moduan. Nik seminariotik, hori dut memorian, ikasia dut Jesusen ostean jada ez dagoela profetarik.
|
|
Nik seminariotik, hori dut memorian, ikasia dut Jesusen ostean jada ez dagoela profetarik. Etorkizun denaz zientzia egin daiteke,
|
diot
nik zientzia fikzioa, hain zuzen. Hori diot nik.
|
|
Etorkizun denaz zientzia egin daiteke, diot nik zientzia fikzioa, hain zuzen. Hori
|
diot
nik. Eta daukat ezen zientzia fikzioa egiazki zientzia bat izan daitekeela, eskubide osoz gainera, estudiatzeko gertatu daitezkeen problemak eta nola kompontzen diratekeen.
|
|
eta horiek suposatuz direla historiaren eragileak nire historiaren filosofiak, oso simpleak, burutu ditut, larregi zabaldu gabe nire hizpìdea, eta ikasten dut ezen badagoela zertan lan egin horiek eta beste guztiak, kombatitzeko, nahiz eta privazio jatorrizko bat dugun, eta horregatik utopiarik ezinezkoa den, baina bai, bada posible aurreratzea, eta posible baldin bada orduan obligazioa ere bada. Eta atzera egitea ere posibilitate bat da(
|
esan
dezadan egia). Baina aurreratzea posibleago egiteko nik zientzia politikoaren barnean proposatu egiten dut beste zientzia bat egitea, eta da zientzia fikzioa, hipotesien bitartez ere etorkizuneko problema posibleak ikertuko lituzkeena.
|
|
Karmel-ek: Kontinente bakoitzeko zerbait
|
esan
daikezu?
|
|
Luis Arostegi-k: Europa, Ameriketako Estatu Batuak, Kanada, Australia, antzekoak dira gehien baten, ekonomia, gizarte eta kultura aldetik; gure ardura eta ekintzarako antzeko arazoak gertatzen dirala
|
esan
nahi dot. Europa aipatzean Erdikoa eta Mendebalekoa dot gogoan.
|
|
Afrika be ez da bat, eta txirotasunean be maila handiak dagoz: batzuetan txirotasuna be duina dala
|
esan
leiteke, duintasunez daroena, batez be oindino euren tradizinoak eta berezko inguruak zuzentzen dituanean. Eta orokorrean bizinahi indartsuak bultzaturiko herriak dira, alkartea, ospakizuna eta kanpokoakaz hartuemonak izatea maite dituenak.
|
|
historian izan dituen bizikizun dramatikoen ondoren, sakontasun eta indar barria asmatzen dira eurakan. Kulturari buruz, sortaldeko horreek guretzat zarratuak dirala, ez dirala ezagutzen euren sentipen eta pentsakeretan
|
esaten
da. Baliteke holako zerbait izatea, kultura diferentea diranez, eta gure gizarteagaz historian zehar esperientzia bidegabekoak eta gogorrak izan dituelako.
|
|
berbeak ondo adierazoten dauan lez). Inoz gure herriaren jatorriaz itaundu deuste, eta euskerazko berbaren batzuk
|
esateko
eskatu, eta zerbait abesteko be bai. Orduan,. Agur, jaunak?
|
|
Gure herrikideak euskal kantuakaz paperak banandu ebezan monja eta batu ziran iparramerikarren artean, eta danak ahalegindu ziran gugaz batera, Santu, Gure Aita eta Agur, Jesusen Ama, abesteko. Egintzaren barruan
|
esan
behar neban berbaldian, gure aurreko euskal artzainen adore harrigarria goraldu neban, Sartalde haretako lautada bakartuetaraino bizibide bila joateko adorea, eta beste herrietako etorkinena be bai, eta baita hartu zituan lurraren eskuzabala be, gaurko Ipar Amerika etorkinak eratutako nazinoa dala gogoraziz.
|
|
Eta beste hau
|
esatea
be zilegi bekit: Gure misiolarien egintzen ondorioak ikusiz, eta beste herri batzuen gaurko entusiasmua asmatuz, gure herriaren gaurko egoerea gogarte gai bihurtzen jatan.
|
|
Eta otoitz egin, hau da, kristau fedearen gunean, bihotzean murgildu. Beste era batera
|
esanda
,, jatorrak, izan, benetakoak, barrutik bizi diranak.
|
|
Jubilazio kari, lasai bizitzeko
|
ziotson
Basarrik atsedena hartzeko garaira heldu zen lagunari. Harrezkero, halaxe bizi da emazte Josefak lagunduta, beso zabalik hartu zuen Arrasate herrian.
|
|
|
Esan
dezakegu bertso zaletasunaren hazia familian bertan topatu zuela Arriolak; izan ere, osaba zuen Itziarko Jose Antonio Soraso Unanue. Zubeltzu, bertsolari ezaguna.
|
|
Gai oni buruz nai
|
diot
esanbiotzez zerbait indartsu, ain pozgarria zaidan berriazabaldua da oraintsu.Nere lekuan aurkitzen danaknola ez artu gogotsu. Ilbeltzan seian omentzen dutenere osaba Zubeltzu.
|
|
Berak aitortzen duenez, 1968 urtearen bueltan hasi zen bertsoak idazten eta argitaratzen: . Kalezain baidamazkit/ ogeitamar urte,/ bertsuak idazteko/
|
esaten
didate?.
|
|
jaiak, kultur ekintzak, omenaldiak, herritar ezkonduen urrezko ezteiak, jubilatuen inguruko ospakizunak, herrian gertatutako aldaketa sozialak, familiari eta senideei eginiko bertso sortak...
|
Esan
dezakegu Jose Manuel Arriolak XX. mendearen bigarren parteko Arrasate herriaren historia apal bat idatzi digula, bihar etziko arrasatearrek euren herria nolakoa zen ikusi ahal izan dezaten. Lekuonak Nekez bada ereliburuan zioskunez:
|
|
Esan dezakegu Jose Manuel Arriolak XX. mendearen bigarren parteko Arrasate herriaren historia apal bat idatzi digula, bihar etziko arrasatearrek euren herria nolakoa zen ikusi ahal izan dezaten. Lekuonak Nekez bada ereliburuan
|
zioskunez
:
|