Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 8.691

2000
‎Ohar bedi, hala ere, pertsonaren egoerari buruzko proiektu guztietan egoera zibila soil soilean arakatu dugula, gizakien egoera politikoa konstituzioak zehazten baitu. Atzerritarrak ere aintzat hartu ditugu, beren beregi arautzeko noraino izan daitezkeen, gai zibiletan, frantsesen parekoak eta noraino, ostera, horiengandik banatuak.
‎Gizakiek, hala dio berak, zera uste zuten: atzerritarrak, zuzenbide zibileko loturarik gabekoak izan eta ez zitzaiela inolako justizia edo erruki mailarik ere zor.
‎Alabaina, gizabanako berbera, gizaki moduan, gizateriari dagokio. Horren ondorioz, erakunde politikoak Estatu bakoitzaren kideenak badira ere , atzerritarrak onartuak dira, zabal nahiz estu, erakunde zibiletan, erakunde horiek askoz sakonago ukitzen baitituzte gizakiaren eskubide pribatu horiek, herritarraren egoera publikoa baino.
‎Ondasun mota asko dira; orobat, badira eurak eskuratzeko eta eskualdatzeko ere modu desberdinak.
‎Efektu higigarri gehien dituen herria da aberatsena. Estatu bakoitzak eskuratzen ditu horiek, tartean dituela bere ekoizkinen salerosketa, manufakturen ekoizketa, industria eta merkatarien aurkikuntzak eta mentura bera ere bai.
‎Halaber, efektu higigarri batzuk higiezin moduan har daitezke, norberak ere efektu horiek har ditzakeelako funts eta beste objektu zibilen gauza erantsi eta menekotzat.
‎Esan daiteke gauzak ere norbanakoen antzera sailkatu egiten direla. Ondasunak feudalak eta ez feudalak, menpekoak eta askeak ziren.
‎Dagoeneko desagertu da hori; ez ditugu zaindu gizakien arteko hurbiltze horrek dakartzan zortasun hiritar eta landatarrak baino. Horiek ere , ezinbestekoak, gizartea bera ahalbideratzen duten betebehar eta arta berezien ondorioak baitira.
‎Objektu desberdin horien gainean jarri ditugun arauak, hemen banan banan aurkeztea alferrik bada ere , aldi guztietan praktikan erabili direnekin bat datoz. Gauzen egungo ordenari egokitzen ez zaizkionak edo esperientziak berak erakutsitako desegokierak; horiek dira, eta besterik ez, aldatu edo birmoldatu ditugunak.
‎Jarraian ere , kontratu horiek nola idatzi behar diren azaldu dugu, euren formalitateak barne.
‎Ez dago munduan legerik giza kontuetan zenbat eta zer nolako itunak egin behar diren zehazteko. Hortik datoz, etorri ere , Erromako legeetan diren izenik gabeko kontratu anitzak. Kontratua egiteko askatasuna ezin beste ezerk ere mugatu, justizia, ohitura on eta onura publikoak baino.
‎Kode Zibila eta Zuzenbide idatzia, horra hor legelariok azken berrehun urteotan Europan zehar (Britainiako uharteak salbu) izan dugun lelo ezin baztertuzkoa. Lelo ezaguna, errepikatua, geureganatua, eta, zer esanik ez, Europatik kanpora ere zabaldua eta barreiatua.
‎Orduko saio eta ahaleginak aipatu behar dira, beraz, ordukoek baldintzatzen baitituzte egungo hauek, urte luzeetan baldintzatu dituzten modu berean. Baldintzatu eta beharbada, baldintzatuko ere , kodearen aroa ez baita agortu, aurkakoa aspalditik aldarrikatu bada ere1.
‎Berezkoa, parekorik gabekoa, besterik ezagutu ez duten lege jarduleentzat. Argigarri, hala ere , denontzat, Kode Zibilera biltzen baita arlo zibileko zuzenbidearen eskarmentu luzea.
‎Hantxe gorpuztu zen, historian lehendabizikoz eta modu sistematiko batez, zuzenbidearen arlo bakoitzeko arauak batera jarri eta kodetuta aldarrika eta argitaratzea. Hartara, Kode Zibila, Zigor Kodea, Merkataritzako Kodea eta Prozedura zibil zein kriminaleko kodeak Napoleon Bonaparteren armadak hedatu zituen Europan zehar, sarri askotan, hango eta hemengo hizkuntzetara ere itzuliak eta bihurtuak2 Horiek ere, Bonaparteren meneko hainbat herrialdetan lege aldarrikatu eta indarrekoak.
‎Hantxe gorpuztu zen, historian lehendabizikoz eta modu sistematiko batez, zuzenbidearen arlo bakoitzeko arauak batera jarri eta kodetuta aldarrika eta argitaratzea. Hartara, Kode Zibila, Zigor Kodea, Merkataritzako Kodea eta Prozedura zibil zein kriminaleko kodeak Napoleon Bonaparteren armadak hedatu zituen Europan zehar, sarri askotan, hango eta hemengo hizkuntzetara ere itzuliak eta bihurtuak2 Horiek ere , Bonaparteren meneko hainbat herrialdetan lege aldarrikatu eta indarrekoak.
‎Kode Zibilari dagokionez, argi dago Frantziako Kode Zibilak bolada berria ireki zuela, hain zuzen ere , Alemaniako BGB (Burgerliches Gesetzbuch) Kode Zibilak itxi zuena, 1900 urtean. Artean, hainbat kode hainbeste herri eta estatutan, Espainiakoa ere barne.
‎Kode Zibilari dagokionez, argi dago Frantziako Kode Zibilak bolada berria ireki zuela, hain zuzen ere, Alemaniako BGB (Burgerliches Gesetzbuch) Kode Zibilak itxi zuena, 1900 urtean. Artean, hainbat kode hainbeste herri eta estatutan, Espainiakoa ere barne. Betiere, kodearen ideia bera, garaile eta indartsu.
‎Bolada berri horri, arrazoi osoaz gainera, Kode Zibilaren kulturarena esan ohi zaio, batez ere , herri latindarretan. Frantzia, Belgika, Italia, Portugal, Espainia... guztiak dira tradizio horren katebegiak.
‎Bigarrenak, aldiz, jurisprudentzia jarraituan, ohitura eta ekitatean. Bi bion arteko liskarrak, jakina, gaurko Europan ere ageriko. Beste lurralde batzuetan, are agerikoagoak, bi sistemok lurralde batean bizi baitira, albokide eta auzoko.
‎Itzul gaitezen, alabaina, Kode Zibilaren autuetara. Izan ere , Frantziako Kode Zibila zerbait bada, aurreko erregimen politikoaren lege haustura da. Monarkia frantziarraren legerian du testu berriak etete puntua.
‎Haustura, etete horretarako lanabesak dira Portalisek bere hitzaldi sonatuan —orrialdeotara barneratzen den horretan— laburbildu eta azaltzen dituen oinarriak. Oinarri horiek egunerokoak ditugu aldiotan ere eta edozein legelarirentzat ezinbestekoak, lege jorraketa arruntean nahiz goi mailako ikerketan.
‎Kode Zibilaren atzapar luzea mugaz gaindi ere badoa. Hego Euskal Herria ezagutuko du horrek, Napoleonen armadaren pean.
‎Alta, Euskal Herriko Iparraldean ez bezalaxe, Hego Euskal Herrian luze iraungo du Kode Zibil baten egikerak. Egin ere , 1889 urtean egingo da hori Espainia osorako, foru zuzenbideari lotsa gordeta, apurrean bada ere. Lotsa apur horrek ekarri du, gerokoan ere, Bizkaia, Araba eta Gipuzkoa, bateko, eta Nafarroa, besteko, foru zuzenbide zibilaren jabe izatea13.
‎Alta, Euskal Herriko Iparraldean ez bezalaxe, Hego Euskal Herrian luze iraungo du Kode Zibil baten egikerak. Egin ere, 1889 urtean egingo da hori Espainia osorako, foru zuzenbideari lotsa gordeta, apurrean bada ere . Lotsa apur horrek ekarri du, gerokoan ere, Bizkaia, Araba eta Gipuzkoa, bateko, eta Nafarroa, besteko, foru zuzenbide zibilaren jabe izatea13.
‎Egin ere, 1889 urtean egingo da hori Espainia osorako, foru zuzenbideari lotsa gordeta, apurrean bada ere. Lotsa apur horrek ekarri du, gerokoan ere , Bizkaia, Araba eta Gipuzkoa, bateko, eta Nafarroa, besteko, foru zuzenbide zibilaren jabe izatea13.
‎Beude, zernahi gisaz ere , bi sistemen arteko ezaugarri nagusiak. Bata, Code Civil delakoarena, giza arrazoimen eta adimenean sustraitua, abstraktu eta orokorra, jabetza eskubide erabatekoena nonahi zabaldu nahi duena.
‎Bata, Code Civil delakoarena, giza arrazoimen eta adimenean sustraitua, abstraktu eta orokorra, jabetza eskubide erabatekoena nonahi zabaldu nahi duena. Etxeko gobernua ere , aita familiakoari aitortzen dio, eta oinordetza gorabeheretan legezko tokamenak agintzen ditu seme alaba guztientzat. Bestera, euskal foru zuzenbidearena, ohitura eta usadioen bidez sortua eta ekanduak moldatua, premia eta behar zehatzetarako; jabetza eskubidea familiaren mesederako sakon mugatu duena.
‎Historiak bi biok jarri ditu aurrez aurre. Bati, Code Civil delako horri, hain zuzen ere , egokitu zaizkio garaia, ospea eta dedua. Besteari, aldiz, antzinakeriaren sunda.
‎Horietariko lehenak, Portalisen atariko hori XIX. gizaldi hasierako testuinguruan kokatu eta hortik bideratuko luke haren euskarazko esana. Baliabide izan ditzake horrek garai horretako euskal testuak eta, edu berean ere , Portalisen jatorrizko hizkuntzari hurbilen eta barrukoen gerta zekizkiokeen adierazmoldeak, Ipar Euskal Herrikoak batez ere.
‎Horietariko lehenak, Portalisen atariko hori XIX. gizaldi hasierako testuinguruan kokatu eta hortik bideratuko luke haren euskarazko esana. Baliabide izan ditzake horrek garai horretako euskal testuak eta, edu berean ere, Portalisen jatorrizko hizkuntzari hurbilen eta barrukoen gerta zekizkiokeen adierazmoldeak, Ipar Euskal Herrikoak batez ere .
‎Hori oso osorik baztertu gabe, bada osterantzekorik ere euskaratze lan horretan, batez ere, euskaratze hori egungo euskal irakurleari modurik hurbilenean eskaintzeko orduan. Gure kasuan, bestelako horri ekin diogu langintza honetan.
‎Hori oso osorik baztertu gabe, bada osterantzekorik ere euskaratze lan horretan, batez ere , euskaratze hori egungo euskal irakurleari modurik hurbilenean eskaintzeko orduan. Gure kasuan, bestelako horri ekin diogu langintza honetan.
‎Gure kasuan, bestelako horri ekin diogu langintza honetan. Hurrekotasuna bilatu dugu eta euskara batua gidari izan zaigu, Euskaltzaindiak azken urteotan hobetsi dituen hiztegi batua eta egokiera sintaktikoak ere jasoak ditugula.
‎Kultura berri baten oinarriak, horiexek dira Portalisek eskaintzen dizkigunak, zehatz eta zoli eskaini ere , aro bestelakotsu horren hasiera eta aurkezte ekitaldian.
‎Horretarako sustraiak jarriak zituen Frantziako Iraultzak. Konstituzioa, lege politikoak eta ororen gainetik ere , 1789 urteko Gizaki eta Herritar Eskubideen Adierazpena (Declaration des droits de l’homme et du citoyen). Gizabanakoa, ordu arte menpeko genuena, herritar gertatu eta herritar bati dagozkion eskubideen jabe egin.
‎Eskubide politikoena, batik bat. Eskubide zibilak ere , beretik datozkio norbanako herritar horri. Azken horien esatari eta adierazle, Kode Zibil berria.
‎Haiei egokitu herri subiranotasuna. Bertara ere , legeak egiteko ahalmena. Errege bakaldun eta ahalguztidunaren kaltetan, herri batzarrak irabazle eta erabakigarri.
‎Ez dezagun ahantz hurrengo puntua. Kontua ez da, oro har, dibortzioa ona den jakitea, baizik eta noraino den komenigarria, legeek hertsitzeko duten ahalmenaz baliaturik, berez aske den zerbait horretan eskua sartzea, batez ere , aintzat hartzen bada halako autuetan bihotzak eta sentimenduek dituzten pisua eta garrantzia.
‎Gizaki tolesgabe eta trauskilei ez zaie neketsu izaten seme alaba anitz izatea; aitzitik, hainbaten ezean, beldur dira horiek, ea nahikoak dituzten; bide beretik ere , eskandalurik gabe ikusi ohi da nola doan andrazkoa eskurik esku eta besorik beso, senar batengandik beste batengana; ume ahul eta gaixoen babesgabekeria ahalbideratzen da; ezkontzeko gaitasuna ukatzen zaie norbanako batzuei, horiek, euren adina dela eta, izadiaren egitekoentzat aproposenak ez direnean. Ezkontza lege politiko batzuek arautzen dute, ez lege zibil eta naturalek.
‎Nazioa eraturik dagoenean, jende aski izaten da; ugaltzeko gogoa gutxiago nabarmentzen da; ezkontzaren xedea baino, kezka zabalagoa da ezkontzaren gozo eta duintasunarena; familietan ordena iraunkorra bilatzen da eta amodioari aitortzen zaio halako esparru mugatua, ordena hori inoiz ere urratua izan ez dadin.
‎Erlijio katolikoa Frantzian nagusi izan den bitartean, erlijio erakundeak zibilekoekin batera estekaturik egon diren bitartean, ezinezkoa zen lege zibilek ezkontzaren hautsezintasuna adieraztea, erlijioaren legeak gauza bera egiten ez zuen bitartean. Izan ere , erlijioaren legea Estatuarena zen eta beharrena baita gizakiak gobernatzen dituzten oinarriak batera ibiltzea.
‎Gure artean dibortzioa debekatu behar ez dugulako ustetan jardun dugu; bestela, gure legeak ere ageri agerian leudeke berori baimentzen duten kultuen aurka; orobat, ezin daitezke inola ere behartu kultu horietako gizakiak erlijioarena baino ezkon estekadura lazgarriago batez.
‎Gure artean dibortzioa debekatu behar ez dugulako ustetan jardun dugu; bestela, gure legeak ere ageri agerian leudeke berori baimentzen duten kultuen aurka; orobat, ezin daitezke inola ere behartu kultu horietako gizakiak erlijioarena baino ezkon estekadura lazgarriago batez.
‎Bestaldetik, kultu aniztasuna alde batera utzita ere , lege zibilak saihets dezake indarra eta bortxa erabiltzea, senar emazte pozgabeak loturik edo ezkon barruko ezkongetza nahitaezkoan iraunarazteko —azken hori deitoragarri izan arren, ohitura nahiz gizartearentzat—.
‎Ezkontzaren betierekotasunerako gogoak, izadiarena berarena dela ere , ezinbestean dakar grinak geldiarazteko muga; modu horretan, legeek dute, eduki ere, halako indar eta boterea, kontraturik santuena nahikeriaren edo iraungabekeriaren joko hutsa izan ez dadin; areago oraindik, inon dagoen eskuerarik indartsuena ere berea dute legeek, kontratu hori grina zital baten harat honat lotsagarrien objektua izan ez dadin.
‎Ezkontzaren betierekotasunerako gogoak, izadiarena berarena dela ere, ezinbestean dakar grinak geldiarazteko muga; modu horretan, legeek dute, eduki ere , halako indar eta boterea, kontraturik santuena nahikeriaren edo iraungabekeriaren joko hutsa izan ez dadin; areago oraindik, inon dagoen eskuerarik indartsuena ere berea dute legeek, kontratu hori grina zital baten harat honat lotsagarrien objektua izan ez dadin.
‎Ezkontzaren betierekotasunerako gogoak, izadiarena berarena dela ere, ezinbestean dakar grinak geldiarazteko muga; modu horretan, legeek dute, eduki ere, halako indar eta boterea, kontraturik santuena nahikeriaren edo iraungabekeriaren joko hutsa izan ez dadin; areago oraindik, inon dagoen eskuerarik indartsuena ere berea dute legeek, kontratu hori grina zital baten harat honat lotsagarrien objektua izan ez dadin.
‎Ezkontideen arteko izate eta aiurri bateraezintasuna alegatzeak benetako eta bestelako arrazoiak estal ditzake eta horiek jendaurrean eztabaidatzea, familien lotsaria eta gizartearen eskandalua litzateke. Zio desberdinekorik ere ekarri da puntu honetara, alegia, senar emazteen arteko ezkon bizimodua jasanezina izan daitekeela bizitza garratz, destaina gogor, eguneroko mesprezu, kontraesan jarraiko, zorrotz eta doilorrak tartean badira. Berba batez esateko, egintza mingarri askorengatik.
‎Berba batez esateko, egintza mingarri askorengatik. Horietako bat ere ez da larria; horien metaketak, berriz, beroriek pairatu behar dituen ezkontidearentzat, nahigabe eta sufrikario izugarriak.
‎Izan daiteke halakorik, baina egia da, baita ere , izate eta aiurri baterazintasun horrek dibortziorako oinarri zentzuzko baten eza ezkuta dezakeela. Nork berma dezake, dibortziorako arrazoirik azaldu ez delarik, horretarako zio nahikorik badagoela?
‎Ezin, hortaz, batuketa aldakor eta iheskor horien antzarik izan. Plazerrak osatzen ditu horiek eta plazerra agortu ahala, eurak ere ezabatzen dira. Herri zibilizatu guztien legeek gaitzetsi dituzte horiek.
‎Egia da senar emazteak maiz batu egiten direla elkar ezagutu gabe eta elkarrekin bizitzera kondenaturik daudela, elkarrekiko maitasunik gabe. Egia da, halaber, gutizia eta aberastasuna eta behin baino gehiagotan, fantasiak eta arinkeriak ere , batuketak osatzea eta familien geroa erabakitzen dituztela. Egokiera moral eta naturalak meneko jartzen dira, egokiera zibilen azpian.
‎Hala ere , abusu horrek beste abusu batzuk ekar al ditzake. Legeen ustelkeria gizabanakoenari areagotu behar al zaio?
‎Legeek euren eskuetan dagoen oro egiten dute ezkontzetan desbideraketa eta gaitzespenak saihesteko, horiek konponezinak baitaitezke; kontratuegileei den askatasunik zabalena ekartzen diete; kontratuari ere publizitate itzela; gurasoen adostasuna eskatzen dute, adostasun hori hartzen dutelako, gurasoen arretak moldatua eta sentimendurik hunkigarrienek ukitua, beste edozein zuhurtziaren gainetik. Neurri horiek gorabehera, legeek ez badute euren objektua betetzen, ez dira eurak salagarritzat hartu behar, gizateriaren ahulezia berezkoak baino.
‎Ezkontzak inoizkorik askeenean direnean; berdintasun politikoak baldintzen desberdintasun muturrekoena desagerrarazi duenean, hau da, ezkontideek izadiaren goi arnas gozoei men egin eta harrokeriazko aurreiritzien aurka borrokatu behar ez duten une horretan bertan. Gizarte deusezkeria horiek, hain zuzen ere , sortzen zituzten, ezkon hitzetan eta ezkontzetan, deserosotasuna, premia larriak eta zergatik ez esan, patuaren ezinbestekotasuna ere.
‎Ezkontzak inoizkorik askeenean direnean; berdintasun politikoak baldintzen desberdintasun muturrekoena desagerrarazi duenean, hau da, ezkontideek izadiaren goi arnas gozoei men egin eta harrokeriazko aurreiritzien aurka borrokatu behar ez duten une horretan bertan. Gizarte deusezkeria horiek, hain zuzen ere, sortzen zituzten, ezkon hitzetan eta ezkontzetan, deserosotasuna, premia larriak eta zergatik ez esan, patuaren ezinbestekotasuna ere .
‎Bide bertsutik ere , esan ohi da izate eta aiurriaren bateraezintasunaren alegazioa dela eta, dibortzioaren abantaila guztiak ezabatu egiten direla. Aitzitik, guk diogunaren arabera, dibortzioaren abusuak biderkatu eta astundu egiten dira, izate eta aiurriaren bidezko bateraezintasuna gordetzen bada.
‎Bateraezintasun horren alegazioa egingo dute berori betetzen ez duten guztiek. Kontraturik nagusi eta jasoenak ez du ezelako egiturarik izango eta begirunea ere ez zaio zor izango; ohitura onak etengabe urratuko dituzte legeek.
‎Dibortzioa ere elkarrekiko adostasunak ekar dezake, ezkontza bera elkartea delako kari hori oinarri hartuta. Elkarte hori, esan gabe doa, ez litzateke betierekoa izango.
‎Ezkontza elkartea da; elkarterik naturalena, santuena eta guztien artean ere , urraezinena.
‎Ezkontzan norberak ez du itunik egiten norberaren izenean, beste batzuen izenean baizik; norberak zin egiten du familia berriaren babesle izatea, familia berri horri emango baitizkio zer guztiak. Estatuarengatik, gizateriaren elkarte orokorrarengatik egiten du itun norberak ere .
‎Publikoa, beraz, beti dago ezkontza kontuetan eta publikotik aparte ere , badira hirugarren batzuk, begirune osoaren hartzekodun direnak. Horiei kalte egiteko borondaterik zein ahalmenik ezin izan.
‎Gaitzak eta ajeak ere ez ditugu aintzat hartu dibortziorako arrazoien artean. Senar emazteak ez al dira elkartu zorion nahiz zoritxarrerako?
‎Izadiak beti bereiztu ditu gizakiak sentimenduaz eta adimenaz. Berak nahi du, bide beretik ere , bi sexuen arteko batuketak erakar ditzakeen betebeharrak adimenak eta sentimenduak zuzenaraztea.
‎Nahi izan da, idatzi batzuetan behinik behin, ondasun banantzea ahalbideratzen duen orok dibortzioa ere baimentzea. Bi gauza horiek ezin daitezke joan batak bestea alboratuta.
‎Beste garai batean, gizabanakoen banantzeak zekarren ondasunen banantzea, baina ondasun banantzeak sekula ere ez gorputzena.
‎Gizona kudeatzaile makala izan daiteke, senarrik erakoena izanik ere . Emaztearen amodioa izan dezake horrek, eta ez, ostera, arazo batzuen gaineko konfiantza.
‎joko horretan zein interes eduki eta horiek eragin bizia dute euren interesen gainean. Gutxitan gordetzen dituzte horiek, taldetxoek arinki askatzen dituzten negozioetan, halako ganora edo arreta, hain zuzen ere , moralak agintzen dituenak ohitura arloetan. Aspaldikoa da eta bizitzak hala erakutsia, dibortzio baterako adiskideak eta aliatuak batuta ere, horiek ez dutela osterantzekorik egiten beste batzuek idatzi agiriak sinatu eta gertatu den ororen gainean ezjakinarena baino.
‎Gutxitan gordetzen dituzte horiek, taldetxoek arinki askatzen dituzten negozioetan, halako ganora edo arreta, hain zuzen ere, moralak agintzen dituenak ohitura arloetan. Aspaldikoa da eta bizitzak hala erakutsia, dibortzio baterako adiskideak eta aliatuak batuta ere , horiek ez dutela osterantzekorik egiten beste batzuek idatzi agiriak sinatu eta gertatu den ororen gainean ezjakinarena baino.
‎Dibortzioa eskuratu duen ezkontideak gorde behar ditu, moduan, ezkontza kontratuan itundutako abantailak. Arrazoi sustraidunak tartean direla erdietsi zuen hark dibortzioa; ordutik hona, haren egintzak, ordura arteko gaitzak menderaturik, beraren egoera hori ezerezten dio eta ordaindu beharreko kalte handiak ere egiten. Ez dago zertan orekatu, bi ezkontideon artean, dibortzioa nork eskuratu eta nork egin duen ezinbesteko.
‎Uste osoz uste dugu, onestasun publikoaren izenean, dibortzio eta bigarren ezkontzaren artean denbora tarterik ere behar beharrezkoa dela.
‎Bestalde ere , ezkontza kontratuari buruz eman ditugun ideiak gorabehera, begi bistakoa da alderdien adostasuna dela kontratu hori osatzen duena. Fideltasuna, fede agindua, horixe da gizon batekin elkartzen den andrazkoari emazte titulua ematen diona.
‎Titulu ederra, zin zinez, zaharrek horri —eta ez lizunkeriari— irizten baitzioten bertutea eta ohorea. Bistakoa da, baita ere , lasaitu beharra dagoela batu egiten diren gizonezkoaren eta andrazkoaren egiazko gogoaren aldetik, batze hori gauzatzen bada jakineko baldintza eta eretan. Baldintza eta era horiek batuketa horren izaera ezagutarazi eta ondorioak ere bermatu egiten dituzte.
‎Bistakoa da, baita ere, lasaitu beharra dagoela batu egiten diren gizonezkoaren eta andrazkoaren egiazko gogoaren aldetik, batze hori gauzatzen bada jakineko baldintza eta eretan. Baldintza eta era horiek batuketa horren izaera ezagutarazi eta ondorioak ere bermatu egiten dituzte. Horra hartu ditugun arreta guztiak, ezkontzaren prestutasun eta zehaztasunerako.
‎Izadiaren egintzak, sortzearen misterioaz, urraezinak dira; ezinezkoa litzaiguke beroriek ezkutatzen dizkigun oihal estalkia jasotzea; ezkontza publiko eta erazkorik gabe, seme alabatza kontu guztiak ezerezean geratuko lirateke; amatasuna, beti agerikoa; aitatasuna, aldiz, inoiz ere ez. Ba al dago ezkontzarik, behar den modukoa, legeak berretsia eta gizarteak aitortua?
‎Ezkontzak aita nor erakutsi eta hori da legez aintzat hartzekoa. Erregela onuragarria horixe ere . Ezin, hortaz, amore eman horrek, kontrakoaren froga ezagunari baizik.
‎Lege positiboak ez dira horretan lege naturaletik aldentzen. Hartara, halakorik egiteko itxura ematen badute ere , funtsean, ez dute besterik egiten lege naturalaren gogoa gizartearen premiei egokitzea baino. Lege positibo horiek dira, bestalde ere, aintzat hartu dutenak senar emazteek elkarri agindutako uste horretan duela ezkontzak erroa eta sustraia.
‎Hartara, halakorik egiteko itxura ematen badute ere, funtsean, ez dute besterik egiten lege naturalaren gogoa gizartearen premiei egokitzea baino. Lege positibo horiek dira, bestalde ere , aintzat hartu dutenak senar emazteek elkarri agindutako uste horretan duela ezkontzak erroa eta sustraia. Bada, arauzko ezkontza, moldeaz eta zuzenbideaz burutua, bakarra da seme alabak legeztatzeko bidean.
‎Zuzenbide erkidearen indarra apartera eraman eta uste ohi da ezkontide baten onustea nahikoa dela ezkontza horretatik sorturiko seme alabak legeztatzeko. Juriskontsulto zahar batzuek, haatik, argudiatu zuten seme alaba horiek legezkoak izan behar zutela ezkontide batekiko eta ezlegezko bestearekiko; nolanahi ere , iritzi hori bazter utzi da, gizakien egoera banaezina baita. Zalantzan izanez gero, hobe da legezkotasunaren alde jokatzea.
‎Ingalaterrako legeek ez dute, osteko ezkontza dela eta, legeztatze hori onartzen; egia esan, legeztatze horri mesfidantzaz begiratzen diote, ohituretan askakeria zabaldu eta familietan ordena ezabatzeko modukoa bailitzan. Frantzian, bestela ere , ekitate naturalari egin zaio so, seme alaben mesederako. Ez, beraz, Estatu arrazoi horri, interes orokorraren menpean jartzen baitu horrek den dena.
‎Ez, beraz, Estatu arrazoi horri, interes orokorraren menpean jartzen baitu horrek den dena. Gure legeen ustetan, senar emazte horiek, hain zuzen ere , ezlegezko tratuetan ibili ondoren ezkondu direnek, betidanik izan dute gogoa ezkontza erazko batez lotzeko; uste dute ezkontza beti egin dela, gogoz eta desiraz, seme alaben jaiotzetik bertatik eta ekitate fikzio batez, ezkontzari indar atzera eragingarria ematen diote.
‎Gure gurasoen ekitateak gomendatu zigun xedapen hori aldatzeko premiarik ez dugu ikusi; hala ere , berori arriskutsu bihur dezaketen kari horien aurkako neurriak geureganatu ditugu.
‎Ezkontzatik at sorturiko seme alaben egoera zehaztugabea da, neurri gehiagoaz zein gutxiagoaz. Zuzenbide presuntziorik ez dago haren alde, eta egintza ilunetan du jatorria, horien froga ere ezina dela sarritan. Geroko ezkontzaren bidezko legeztatzea zela eta, izaki misteriotsuak eta ezkutuenak zetozen, itxurakeriazko eskabideak tartean, familien baretasuna aztoratzera.
‎Edukitza izan ohi da lehena eta luzaroan ere bakarra, gizakien egoera zibila frogatzeko. Hura senar edo seme alabatzat zen hartua, agerian bizi zelako, molde batera edo bestera, familia jakin batean.
‎Froga hori, zinezko eta legezkoa izanagatik ere , ez da bakarra; hori gorabehera, ez da zilegi gizakia bere egoera frogatzeko ezinean ibiltzea, dela gurasoen arduragabekeria, dela erregistro publikoak jagoten dituztenen prebarikazioa, dela, azkenez ere, erregistro horien hondamena edo galera. Legearen ekitateari dagokio, halakoetan, beste frogabide bat proposatzea, erregistroaren eza eta galera ordezka ditzakeena.
‎Froga hori, zinezko eta legezkoa izanagatik ere, ez da bakarra; hori gorabehera, ez da zilegi gizakia bere egoera frogatzeko ezinean ibiltzea, dela gurasoen arduragabekeria, dela erregistro publikoak jagoten dituztenen prebarikazioa, dela, azkenez ere , erregistro horien hondamena edo galera. Legearen ekitateari dagokio, halakoetan, beste frogabide bat proposatzea, erregistroaren eza eta galera ordezka ditzakeena.
‎Badago lasai egoteko premia, mesfidantza sortzen duen froga mota baten aurrean: lekukoak ustelarazi edo erosiak izan daitezke, horien oroitzapenak nahas; jakin gabe ere , ideia arrotzek eurengana ditzakete. Lekukotza soilen aurrean, beraz, erne egon behar da.
‎Krimen gaiaren esparruan, legea, lekukoen froga onartu ezean, zigortu nahi duen krimena bera ezagutzeko ezinean legoke; krimenetan idatzizkoa zeharka baino ez baitago eta hori ere , gutxitan eta bakarka; hala ere, egitate hutsak ezin daitezke frogatu lekukoen bitartez ez bada. Lekukoen frogari ematen zaion harrera, krimen horien ikerketa eta epaiketan, premiatik bertatik dator.
‎Krimen gaiaren esparruan, legea, lekukoen froga onartu ezean, zigortu nahi duen krimena bera ezagutzeko ezinean legoke; krimenetan idatzizkoa zeharka baino ez baitago eta hori ere, gutxitan eta bakarka; hala ere , egitate hutsak ezin daitezke frogatu lekukoen bitartez ez bada. Lekukoen frogari ematen zaion harrera, krimen horien ikerketa eta epaiketan, premiatik bertatik dator.
‎Premia bera ez dago egoera zibilaren kontuetan. Legeak bere gogoa erakusten du gizakien egoera zibila agiri publikoetan idazteko; norbanakoekin ez ezik, familiekin ere arduratzen da nagusiki. Beraren egoeran zirikatua izan daitekeen horretan, norbanako baten zori ilunak indar gutxiago du legearentzat gizarteak berak izan dezakeena baino, lekukotza gezurrezko batzuen bitartez familia batengana bil baitaitezke familiako ez diren zalantzazko gizaki batzuk.
‎Bigarrenik ere , esan behar da krimen baten ikerketan badugula aspaldikoa ez den egitatea, berba batez esateko, gure begipean dagoena. Egitate eginberrien froga naturala lekukoena da.
‎Froga mota hau ez da komeni aspaldiko horietan galtzen diren egitate kasuetan. Inguruabar askotako eta nahasiak dira horiek, eta ez diote norberaren gogoari zehaztasunik ez atsedenik ere eskaintzen.
‎Geroenean ere , krimen baten epaiketan, lekukoen bitarteko froga da biztua kontrakarreko esanetatik, salatuaren argudioetatik eta oro har, salatu hori babesteko forma guztietatik; aitzitik, egoera zibilaren kontuetan ez dago misterio bera argitu edo iraina desegin dezakeenik norbanakoak hil ostera arte: ez dago krimen guztietan esku eskura den baliabiderik, gezurra eta itxurakeria ezabatzeko.
‎Seme alaben adin nagusitasunarekin amaitu egiten da gurasoen aginpidea, ondorio zibilei dagokienez. Nolanahi ere , begiruneak eta aitortzak hortxe diraute, legegileak berak halakoak arautu ez arren, ondorengoekiko arreta eta betebehar horietan; aldi horretan, bistan da, seme alabek gurasoekiko izan dezaketen kontua legearena ez ezik ohiturarena ere bada.
‎Seme alaben adin nagusitasunarekin amaitu egiten da gurasoen aginpidea, ondorio zibilei dagokienez. Nolanahi ere, begiruneak eta aitortzak hortxe diraute, legegileak berak halakoak arautu ez arren, ondorengoekiko arreta eta betebehar horietan; aldi horretan, bistan da, seme alabek gurasoekiko izan dezaketen kontua legearena ez ezik ohiturarena ere bada.
‎Tutoreak du pertsona eta ondasunen ardura; familiak bere baitan hautatu behar du hori, behar beharrezkoa baita zinezko gogoa, pertsonaren ondasunak gorde eta heziketa eta osasuna jagoteko, ohore eta atxikimendu osoz. Ezin, beraz, arrazoirik eta formarik gabe eskualdatu bere artapean dagoen ondarea; tentuaz administratu eta fideltasunaz kudeatu beharra du; kontularia da, administratzailea bezainbestekoa; bere jokabidearen erantzulea; kaltea ere ezin sortu, horren konponketa gauzatu gabe. Horra hor tutoretza guztien teoria.
‎Egoitza zibilak ez du zerikusirik egoitza politikoarekin. Bata dateke, bestea ere izan gabe; andrazko eta adingabekoek egoitza zibila badute, egoitza politikorik gabe. Azken egoitza mota hori herritartasunaren eskubidetik dator, leku horretan baitauka norberak ere, konstituzio legeek agindutakoa bete eta gero, herritarrari datxezkion eskubide politikoak aurrera eramateko baimena.
‎Bata dateke, bestea ere izan gabe; andrazko eta adingabekoek egoitza zibila badute, egoitza politikorik gabe. Azken egoitza mota hori herritartasunaren eskubidetik dator, leku horretan baitauka norberak ere , konstituzio legeek agindutakoa bete eta gero, herritarrari datxezkion eskubide politikoak aurrera eramateko baimena.
‎Ohar bedi, hala ere , pertsonaren egoerari buruzko proiektu guztietan egoera zibila soil soilean arakatu dugula, gizakien egoera politikoa konstituzioak zehazten baitu. Atzerritarrak ere aintzat hartu ditugu, beren beregi arautzeko noraino izan daitezkeen, gai zibiletan, frantsesen parekoak eta noraino, ostera, horiengandik banatuak.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
ere 8.691 (57,21)
Lehen forma
ere 8.690 (57,21)
ERE 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
ere ez 326 (2,15)
ere bai 94 (0,62)
ere egin 78 (0,51)
ere bera 72 (0,47)
ere egon 63 (0,41)
ere ezin 62 (0,41)
ere bada 61 (0,40)
ere ukan 53 (0,35)
ere esan 36 (0,24)
ere gizaki 31 (0,20)
ere hizkuntza 31 (0,20)
ere aipatu 26 (0,17)
ere eman 25 (0,16)
ere beste 24 (0,16)
ere ezagutu 23 (0,15)
ere erabili 21 (0,14)
ere gu 20 (0,13)
ere bi 19 (0,13)
ere gehiago 19 (0,13)
ere onartu 19 (0,13)
ere agertu 18 (0,12)
ere ikusi 18 (0,12)
ere aurkitu 17 (0,11)
ere eduki 17 (0,11)
ere hori 17 (0,11)
ere berdin 15 (0,10)
ere ekarri 15 (0,10)
ere oso 15 (0,10)
ere argi 14 (0,09)
ere hura 14 (0,09)
ere azaldu 13 (0,09)
ere behar 13 (0,09)
ere erakutsi 13 (0,09)
ere antzeko 12 (0,08)
ere jakin 12 (0,08)
ere jaso 12 (0,08)
ere sartu 12 (0,08)
ere aztertu 11 (0,07)
ere filosofia 11 (0,07)
ere horrela 11 (0,07)
ere lege 11 (0,07)
ere ni 11 (0,07)
ere Kant 10 (0,07)
ere adierazi 10 (0,07)
ere aintzat 10 (0,07)
ere bat 10 (0,07)
ere deitu 10 (0,07)
ere eragin 10 (0,07)
ere gertatu 10 (0,07)
ere giza 10 (0,07)
ere hartu 10 (0,07)
ere hitz 10 (0,07)
ere jainko 10 (0,07)
ere modu 10 (0,07)
ere mundu 10 (0,07)
ere sortu 10 (0,07)
ere aldatu 9 (0,06)
ere bereizi 9 (0,06)
ere eurak 9 (0,06)
ere existitu 9 (0,06)
ere ezabatu 9 (0,06)
ere kontu 9 (0,06)
ere zerbait 9 (0,06)
ere baizik 8 (0,05)
ere balio 8 (0,05)
ere beharrezko 8 (0,05)
ere beti 8 (0,05)
ere ezinezko 8 (0,05)
ere gauza 8 (0,05)
ere gogo 8 (0,05)
ere gorputz 8 (0,05)
ere ideia 8 (0,05)
ere objektu 8 (0,05)
ere ulertu 8 (0,05)
ere aplikatu 7 (0,05)
ere asko 7 (0,05)
ere auzi 7 (0,05)
ere azpimarratu 7 (0,05)
ere bestelako 7 (0,05)
ere gainditu 7 (0,05)
ere galdu 7 (0,05)
ere garrantzitsu 7 (0,05)
ere hasiera 7 (0,05)
ere hedatu 7 (0,05)
ere hor 7 (0,05)
ere horiek 7 (0,05)
ere maitatu 7 (0,05)
ere norbanako 7 (0,05)
Konbinazioak (3 lema)
ere ez ukan 36 (0,24)
ere ez egon 22 (0,14)
ere ezin ukan 21 (0,14)
ere hitz egin 8 (0,05)
ere aintzat hartu 7 (0,05)
ere bat etorri 5 (0,03)
ere egin ez 5 (0,03)
ere egin hizkuntza 5 (0,03)
ere horrela ulertu 5 (0,03)
ere ikusi ezan 5 (0,03)
ere kontu hartu 5 (0,03)
ere auzi jarri 4 (0,03)
ere behar ukan 4 (0,03)
ere egin behar 4 (0,03)
ere esan nahi 4 (0,03)
ere ez ekin 4 (0,03)
ere ez iruditu 4 (0,03)
ere gauza bera 4 (0,03)
ere hizkuntza komunitate 4 (0,03)
ere aipatu behar 3 (0,02)
ere bera baita 3 (0,02)
ere bera hori 3 (0,02)
ere berdin berdin 3 (0,02)
ere berdin egin 3 (0,02)
ere berdin gertatu 3 (0,02)
ere egon onartu 3 (0,02)
ere esan ezan 3 (0,02)
ere ez al 3 (0,02)
ere ez jakin 3 (0,02)
ere gainditu behar 3 (0,02)
ere gehiago gainera 3 (0,02)
ere gorputz ukan 3 (0,02)
ere hor egon 3 (0,02)
ere aintzat hartz 2 (0,01)
ere antzeko ondorio 2 (0,01)
ere argi egon 2 (0,01)
ere argi ikusi 2 (0,01)
ere bada jainko 2 (0,01)
ere balio ukan 2 (0,01)
ere bat egin 2 (0,01)
ere bera bera 2 (0,01)
ere bera buru 2 (0,01)
ere bera egin 2 (0,01)
ere bera ezaugarri 2 (0,01)
ere bera leku 2 (0,01)
ere bera ukan 2 (0,01)
ere beste batzuk 2 (0,01)
ere beste begirada 2 (0,01)
ere beti lan 2 (0,01)
ere bi gauza 2 (0,01)
ere egin utzi 2 (0,01)
ere egon ohi 2 (0,01)
ere eman ez 2 (0,01)
ere eman ezan 2 (0,01)
ere erabili ezan 2 (0,01)
ere esan ohi 2 (0,01)
ere eurak aholku 2 (0,01)
ere existitu ez 2 (0,01)
ere ez behintzat 2 (0,01)
ere ez direlako 2 (0,01)
ere ez eduki 2 (0,01)
ere ez egin 2 (0,01)
ere ez etorri 2 (0,01)
ere ez gogoko 2 (0,01)
ere ezagutu ezan 2 (0,01)
ere ezin esan 2 (0,01)
ere ezinezko gertatu 2 (0,01)
ere gogo ekarri 2 (0,01)
ere gorputz atal 2 (0,01)
ere hizkuntza esan 2 (0,01)
ere hori mugimendu 2 (0,01)
ere jakin behar 2 (0,01)
ere modu orokor 2 (0,01)
ere norbanako aske 2 (0,01)
ere norbanako autonomo 2 (0,01)
ere objektu bilakatu 2 (0,01)
ere onartu ez 2 (0,01)
ere oso modu 2 (0,01)
ere ukan bera 2 (0,01)
ere ukan ni 2 (0,01)
ere zerbait esan 2 (0,01)
ere adierazi behar 1 (0,01)
ere adierazi era 1 (0,01)
ere aipatu egin 1 (0,01)
ere aipatu eskubide 1 (0,01)
ere aipatu utzi 1 (0,01)
ere aipatu zailtasun 1 (0,01)
ere aldatu ari 1 (0,01)
ere aldatu behar 1 (0,01)
ere aldatu funtsezko 1 (0,01)
ere antzeko arrazoinamendu 1 (0,01)
ere antzeko aurkitu 1 (0,01)
ere antzeko egoera 1 (0,01)
ere antzeko eskubide 1 (0,01)
ere antzeko espresio 1 (0,01)
ere antzeko gai 1 (0,01)
ere antzeko ideia 1 (0,01)
ere antzeko kontzeptu 1 (0,01)
ere antzeko zerbait 1 (0,01)
ere aplikatu ahal 1 (0,01)
ere aplikatu giza 1 (0,01)
ere argi eduki 1 (0,01)
ere argi egin 1 (0,01)
ere argi ta 1 (0,01)
ere argi ukan 1 (0,01)
ere asko agertu 1 (0,01)
ere asko argitu 1 (0,01)
ere asko falta 1 (0,01)
ere asko hauteman 1 (0,01)
ere asko hobetu 1 (0,01)
ere aurkitu nu 1 (0,01)
ere auzi egon 1 (0,01)
ere auzi filosofiko 1 (0,01)
ere auzi piztu 1 (0,01)
ere azaldu arrazoimen 1 (0,01)
ere azaldu behar 1 (0,01)
ere azpimarratu behar 1 (0,01)
ere azpimarratu formazio 1 (0,01)
ere azpimarratu hizkuntza 1 (0,01)
ere azpimarratu nahi 1 (0,01)
ere aztertu ahalbidetu 1 (0,01)
ere aztertu egon 1 (0,01)
ere bada ahanztura 1 (0,01)
ere bada berez 1 (0,01)
ere bada bide 1 (0,01)
ere bada bitarte 1 (0,01)
ere bada elkarte 1 (0,01)
ere bada filosofiko 1 (0,01)
ere bada funtsezko 1 (0,01)
ere bada gizaki 1 (0,01)
ere bada gizon 1 (0,01)
ere bada Goethe 1 (0,01)
ere bada hizkuntza 1 (0,01)
ere bada hori 1 (0,01)
ere bada neopositibista 1 (0,01)
ere bada Platon 1 (0,01)
ere bada tragedia 1 (0,01)
ere bai ahal 1 (0,01)
ere bai azken 1 (0,01)
ere bai etika 1 (0,01)
ere bai jakin 1 (0,01)
ere balio behar 1 (0,01)
ere balio esan 1 (0,01)
ere behar beharrezko 1 (0,01)
ere behar delako 1 (0,01)
ere behar logiko 1 (0,01)
ere beharrezko direlako 1 (0,01)
ere beharrezko ukan 1 (0,01)
ere bera antz 1 (0,01)
ere bera apenas 1 (0,01)
ere bera baldintza 1 (0,01)
ere bera barru 1 (0,01)
ere bera barruan 1 (0,01)
ere bera bi 1 (0,01)
ere bera bidaiatu 1 (0,01)
ere bera ekarpen 1 (0,01)
ere bera ekonomia 1 (0,01)
ere bera eman 1 (0,01)
ere bera erabilera 1 (0,01)
ere bera eraginkortasun 1 (0,01)
ere bera erakutsi 1 (0,01)
ere bera erlazio 1 (0,01)
ere bera erru 1 (0,01)
ere bera ez 1 (0,01)
ere bera funtzio 1 (0,01)
ere bera gaztaro 1 (0,01)
ere bera gogo 1 (0,01)
ere bera gorde 1 (0,01)
ere bera gureganatu 1 (0,01)
ere bera halakoxe 1 (0,01)
ere bera higikortasun 1 (0,01)
ere bera hitz 1 (0,01)
ere bera hizkuntza 1 (0,01)
ere bera ibilbide 1 (0,01)
ere bera indar 1 (0,01)
ere bera ingurune 1 (0,01)
ere bera iritzi 1 (0,01)
ere bera itzuli 1 (0,01)
ere bera keinu 1 (0,01)
ere bera konbentzio 1 (0,01)
ere bera lege 1 (0,01)
ere bera maisu 1 (0,01)
ere bera menpeko 1 (0,01)
ere bera merezimendu 1 (0,01)
ere bera muga 1 (0,01)
ere bera nahi 1 (0,01)
ere bera pentsamendu 1 (0,01)
ere bera pisu 1 (0,01)
ere bera premisa 1 (0,01)
ere bera sorrera 1 (0,01)
ere bera uhin 1 (0,01)
ere bera ulergarri 1 (0,01)
ere berdin desberdindu 1 (0,01)
ere berdin ez 1 (0,01)
ere berdin jokatu 1 (0,01)
ere berdin pentsatu 1 (0,01)
ere bereizi ahal 1 (0,01)
ere bereizi behar 1 (0,01)
ere bereizi egin 1 (0,01)
ere bereizi nahi 1 (0,01)
ere beste antzaldatu 1 (0,01)
ere beste bertso 1 (0,01)
ere beste debeku 1 (0,01)
ere beste dialektika 1 (0,01)
ere beste errege 1 (0,01)
ere beste esku 1 (0,01)
ere beste estimatu 1 (0,01)
ere beste filosofo 1 (0,01)
ere beste gaizto 1 (0,01)
ere beste galdera 1 (0,01)
ere beste gizaki 1 (0,01)
ere beste jaso 1 (0,01)
ere beste kontzientzia 1 (0,01)
ere beste metafisika 1 (0,01)
ere beste modu 1 (0,01)
ere beste ni 1 (0,01)
ere beste subjektutasun 1 (0,01)
ere beste zailtasun 1 (0,01)
ere bestelako aburu 1 (0,01)
ere bestelako aurrekari 1 (0,01)
ere bestelako hizkuntza 1 (0,01)
ere bestelako interpretazio 1 (0,01)
ere bestelako kontzeptu 1 (0,01)
ere bestelako zientzia 1 (0,01)
ere beti aldarte 1 (0,01)
ere beti baita 1 (0,01)
ere beti berhasi 1 (0,01)
ere beti bizi 1 (0,01)
ere beti erakutsi 1 (0,01)
ere bi autore 1 (0,01)
ere bi batu 1 (0,01)
ere bi bi 1 (0,01)
ere bi deitura 1 (0,01)
ere bi erdibitu 1 (0,01)
ere bi errealitate 1 (0,01)
ere bi esangura 1 (0,01)
ere bi hauek 1 (0,01)
ere bi hitz 1 (0,01)
ere bi hizkuntza 1 (0,01)
ere bi horiek 1 (0,01)
ere bi ikuskera 1 (0,01)
ere bi manifestazio 1 (0,01)
ere bi mundu 1 (0,01)
ere bi parte 1 (0,01)
ere bi puntu 1 (0,01)
ere deitu ahal 1 (0,01)
ere deitu den 1 (0,01)
ere eduki ahalmen 1 (0,01)
ere eduki balio 1 (0,01)
ere eduki behar 1 (0,01)
ere eduki erlijio 1 (0,01)
ere eduki espiritual 1 (0,01)
ere eduki ezan 1 (0,01)
ere eduki maitatu 1 (0,01)
ere eduki nahi 1 (0,01)
ere egin bera 1 (0,01)
ere egin egin 1 (0,01)
ere egin eraman 1 (0,01)
ere egin eszeptizismo 1 (0,01)
ere egin gai 1 (0,01)
ere egin giza 1 (0,01)
ere egin hainbat 1 (0,01)
ere egin nahi 1 (0,01)
ere egin ni 1 (0,01)
ere egin nola 1 (0,01)
ere egin pasatu 1 (0,01)
ere egin preso 1 (0,01)
ere egon azpimarratu 1 (0,01)
ere egon beste 1 (0,01)
ere egon bi 1 (0,01)
ere egon derrigorrez 1 (0,01)
ere egon desadostasun 1 (0,01)
ere egon distantzia 1 (0,01)
ere egon eginbehar 1 (0,01)
ere egon egon 1 (0,01)
ere egon errealitate 1 (0,01)
ere egon Frantzia 1 (0,01)
ere egon gizatalde 1 (0,01)
ere egon Helade 1 (0,01)
ere egon Homero 1 (0,01)
ere egon horretan 1 (0,01)
ere egon kontu 1 (0,01)
ere egon moral 1 (0,01)
ere egon natura 1 (0,01)
ere egon nor 1 (0,01)
ere egon opera 1 (0,01)
ere egon pareko 1 (0,01)
ere egon sentipen 1 (0,01)
ere ekarri arte 1 (0,01)
ere ekarri esan 1 (0,01)
ere ekarri ez 1 (0,01)
ere ekarri iraultza 1 (0,01)
ere ekarri Urano 1 (0,01)
ere eman behar 1 (0,01)
ere eman diol 1 (0,01)
ere eman exijitu 1 (0,01)
ere erabili adierazi 1 (0,01)
ere erabili bide 1 (0,01)
ere erabili ez 1 (0,01)
ere erabili kontzeptu 1 (0,01)
ere erabili orain 1 (0,01)
ere eragin elkar 1 (0,01)
ere eragin ezan 1 (0,01)
ere eragin hizkuntza 1 (0,01)
ere eragin ilara 1 (0,01)
ere eragin indartsu 1 (0,01)
ere eragin pedagogia 1 (0,01)
ere esan ez 1 (0,01)
ere esan gizabanako 1 (0,01)
ere esan guzti 1 (0,01)
ere esan hori 1 (0,01)
ere esan pentsatu 1 (0,01)
ere eurak eginkizun 1 (0,01)
ere eurak esan 1 (0,01)
ere eurak gogo 1 (0,01)
ere eurak izaera 1 (0,01)
ere eurak izen 1 (0,01)
ere eurak laguntza 1 (0,01)
ere eurak onura 1 (0,01)
ere ez aipatu 1 (0,01)
ere ez aspertu 1 (0,01)
ere ez azaldu 1 (0,01)
ere ez baita 1 (0,01)
ere ez begiratu 1 (0,01)
ere ez bestalde 1 (0,01)
ere ez deabru 1 (0,01)
ere ez delako 1 (0,01)
ere ez den 1 (0,01)
ere ez esajerazio 1 (0,01)
ere ez esan 1 (0,01)
ere ez eskubide 1 (0,01)
ere ez existitu 1 (0,01)
ere ez ezagutza 1 (0,01)
ere ez gorputz 1 (0,01)
ere ez gu 1 (0,01)
ere ez gutxi 1 (0,01)
ere ez hizkuntza 1 (0,01)
ere ez joan 1 (0,01)
ere ez pentsalari 1 (0,01)
ere ez pertzepzio 1 (0,01)
ere ez sortu 1 (0,01)
ere ezagutu ez 1 (0,01)
ere ezagutu gabeko 1 (0,01)
ere ezagutu nahi 1 (0,01)
ere ezin adierazi 1 (0,01)
ere ezin azaldu 1 (0,01)
ere ezin bereizi 1 (0,01)
ere ezin biratu 1 (0,01)
ere ezin delako 1 (0,01)
ere ezin demostratu 1 (0,01)
ere ezin egin 1 (0,01)
ere ezin ezan 1 (0,01)
ere ezin funts 1 (0,01)
ere ezin kitatu 1 (0,01)
ere ezin lege 1 (0,01)
ere ezin sortu 1 (0,01)
ere ezinezko bihurtu 1 (0,01)
ere filosofia adimen 1 (0,01)
ere filosofia arkaiko 1 (0,01)
ere filosofia atzeman 1 (0,01)
ere filosofia bat 1 (0,01)
ere filosofia bertan 1 (0,01)
ere filosofia egon 1 (0,01)
ere filosofia ekarri 1 (0,01)
ere filosofia gerturatu 1 (0,01)
ere filosofia historia 1 (0,01)
ere filosofia material 1 (0,01)
ere gainditu ahalegindu 1 (0,01)
ere gainditu egin 1 (0,01)
ere galdu egin 1 (0,01)
ere galdu nahi 1 (0,01)
ere garrantzitsu iruditu 1 (0,01)
ere gauza bat 1 (0,01)
ere gauza bihurtu 1 (0,01)
ere gauza egia 1 (0,01)
ere gauza korapilatu 1 (0,01)
ere gehiago erabaki 1 (0,01)
ere gehiago estimatu 1 (0,01)
ere gehiago ez 1 (0,01)
ere gehiago hornitu 1 (0,01)
ere gehiago irakurri 1 (0,01)
ere gehiago jakin 1 (0,01)
ere gehiago ohoratu 1 (0,01)
ere gertatu behar 1 (0,01)
ere giza adimen 1 (0,01)
ere giza ekintza 1 (0,01)
ere giza errealitate 1 (0,01)
ere giza hezkuntza 1 (0,01)
ere giza kode 1 (0,01)
ere giza lege 1 (0,01)
ere giza moral 1 (0,01)
ere giza pairamen 1 (0,01)
ere giza parke 1 (0,01)
ere gizaki antropologia 1 (0,01)
ere gizaki arduratsu 1 (0,01)
ere gizaki ari 1 (0,01)
ere gizaki bera 1 (0,01)
ere gizaki berezko 1 (0,01)
ere gizaki eboluzio 1 (0,01)
ere gizaki edozein 1 (0,01)
ere gizaki enuntziatu 1 (0,01)
ere gizaki esentzia 1 (0,01)
ere gizaki etika 1 (0,01)
ere gizaki ez 1 (0,01)
ere gizaki ezarri 1 (0,01)
ere gizaki gizaki 1 (0,01)
ere gizaki gogo 1 (0,01)
ere gizaki gogoko 1 (0,01)
ere gizaki hizkuntza 1 (0,01)
ere gizaki imitatu 1 (0,01)
ere gizaki osagai 1 (0,01)
ere gogo ari 1 (0,01)
ere gogo eduki 1 (0,01)
ere gogo ezan 1 (0,01)
ere gogo fenomenologia 1 (0,01)
ere gogo oratu 1 (0,01)
ere gorputz alde 1 (0,01)
ere gorputz gisa 1 (0,01)
ere gorputz plazer 1 (0,01)
ere gu antzeko 1 (0,01)
ere gu autore 1 (0,01)
ere gu baino 1 (0,01)
ere gu bakoitz 1 (0,01)
ere gu begirada 1 (0,01)
ere gu bi 1 (0,01)
ere gu bizikidetza 1 (0,01)
ere gu bizitza 1 (0,01)
ere gu ekarri 1 (0,01)
ere gu eskulangintza 1 (0,01)
ere gu hemen 1 (0,01)
ere gu jarduera 1 (0,01)
ere gu mundu 1 (0,01)
ere gu organismo 1 (0,01)
ere gu sentimendu 1 (0,01)
ere gu uxatu 1 (0,01)
ere hartu behar 1 (0,01)
ere hartu segurtasun 1 (0,01)
ere hasiera bat 1 (0,01)
ere hasiera bera 1 (0,01)
ere hasiera egon 1 (0,01)
ere hasiera esan 1 (0,01)
ere hasiera hasi 1 (0,01)
ere hasiera puntu 1 (0,01)
ere hedatu apustu 1 (0,01)
ere hedatu hasi 1 (0,01)
ere hitz asko 1 (0,01)
ere hitz hori 1 (0,01)
ere hizkuntza bakoitz 1 (0,01)
ere hizkuntza baldintzapean 1 (0,01)
ere hizkuntza bat 1 (0,01)
ere hizkuntza bera 1 (0,01)
ere hizkuntza bete 1 (0,01)
ere hizkuntza eskola 1 (0,01)
ere hizkuntza etorri 1 (0,01)
ere hizkuntza ezberdin 1 (0,01)
ere hizkuntza filosofia 1 (0,01)
ere hizkuntza funtzio 1 (0,01)
ere hizkuntza gaitasun 1 (0,01)
ere hizkuntza gertakari 1 (0,01)
ere hizkuntza gizaki 1 (0,01)
ere hizkuntza hausnarketa 1 (0,01)
ere hizkuntza ikerketa 1 (0,01)
ere hizkuntza irakaskuntza 1 (0,01)
ere hizkuntza jarduera 1 (0,01)
ere hizkuntza kontu 1 (0,01)
ere hizkuntza oinarritu 1 (0,01)
ere hizkuntza pedagogia 1 (0,01)
ere hizkuntza psikopedagogia 1 (0,01)
ere hor aterpe 1 (0,01)
ere hor aztertu 1 (0,01)
ere hor ukan 1 (0,01)
ere hori amaiera 1 (0,01)
ere hori arrazoi 1 (0,01)
ere hori behartu 1 (0,01)
ere hori berori 1 (0,01)
ere hori egon 1 (0,01)
ere hori esan 1 (0,01)
ere hori gutxietsi 1 (0,01)
ere hori haize 1 (0,01)
ere hori hitzaldi 1 (0,01)
ere hori ikusi 1 (0,01)
ere hori iraun 1 (0,01)
ere hori jomuga 1 (0,01)
ere hori lortu 1 (0,01)
ere hori pentsatu 1 (0,01)
ere horiek beroriek 1 (0,01)
ere horiek bizimodu 1 (0,01)
ere horiek egin 1 (0,01)
ere horiek erabili 1 (0,01)
ere horiek ezer 1 (0,01)
ere horiek jabe 1 (0,01)
ere horrela deskribatu 1 (0,01)
ere horrela eutsi 1 (0,01)
ere horrela gertatu 1 (0,01)
ere horrela interpretatu 1 (0,01)
ere horrela norbanako 1 (0,01)
ere hura agindu 1 (0,01)
ere hura antropologia 1 (0,01)
ere hura baino 1 (0,01)
ere hura doinu 1 (0,01)
ere hura entzun 1 (0,01)
ere hura erdietsi 1 (0,01)
ere hura herri 1 (0,01)
ere hura hezi 1 (0,01)
ere hura hizkuntza 1 (0,01)
ere hura honako 1 (0,01)
ere hura modernotasun 1 (0,01)
ere hura onura 1 (0,01)
ere hura parte 1 (0,01)
ere hura tradizio 1 (0,01)
ere ideia bat 1 (0,01)
ere ideia bera 1 (0,01)
ere ideia berri 1 (0,01)
ere ideia horiek 1 (0,01)
ere ideia intelektual 1 (0,01)
ere ideia politiko 1 (0,01)
ere ideia sortu 1 (0,01)
ere ideia unibertsal 1 (0,01)
ere ikusi ez 1 (0,01)
ere ikusi hauteman 1 (0,01)
ere jainko andere 1 (0,01)
ere jainko goitasun 1 (0,01)
ere jainko izendatuki 1 (0,01)
ere jainko jakituria 1 (0,01)
ere jainko menpe 1 (0,01)
ere jainko nahi 1 (0,01)
ere jainko pentsatu 1 (0,01)
ere jakin esan 1 (0,01)
ere jakin gizaki 1 (0,01)
ere jakin maitegogo 1 (0,01)
ere jakin min 1 (0,01)
ere jaso ezin 1 (0,01)
ere jaso ukan 1 (0,01)
ere Kant baldintzapen 1 (0,01)
ere Kant bezain 1 (0,01)
ere Kant bokabulario 1 (0,01)
ere Kant Hegel 1 (0,01)
ere Kant ideia 1 (0,01)
ere Kant iritzi 1 (0,01)
ere Kant zer 1 (0,01)
ere kontu egun 1 (0,01)
ere kontu hartz 1 (0,01)
ere lege deitu 1 (0,01)
ere lege egon 1 (0,01)
ere lege eman 1 (0,01)
ere lege esan 1 (0,01)
ere lege ezagutu 1 (0,01)
ere lege ezaugarri 1 (0,01)
ere lege herri 1 (0,01)
ere lege hori 1 (0,01)
ere lege horiek 1 (0,01)
ere lege natural 1 (0,01)
ere lege zibil 1 (0,01)
ere maitatu ala 1 (0,01)
ere maitatu egin 1 (0,01)
ere maitatu elkar 1 (0,01)
ere maitatu ta 1 (0,01)
ere modu aristokratiko 1 (0,01)
ere modu desberdin 1 (0,01)
ere modu egoki 1 (0,01)
ere modu ezberdin 1 (0,01)
ere modu mugatu 1 (0,01)
ere modu natural 1 (0,01)
ere modu zientifiko 1 (0,01)
ere mundu fisiko 1 (0,01)
ere mundu gertatu 1 (0,01)
ere mundu greko 1 (0,01)
ere mundu hori 1 (0,01)
ere mundu ikuspegi 1 (0,01)
ere mundu juridiko 1 (0,01)
ere mundu objektibotasun 1 (0,01)
ere mundu salbatu 1 (0,01)
ere mundu topo 1 (0,01)
ere mundu unibertsal 1 (0,01)
ere ni beste 1 (0,01)
ere ni buru 1 (0,01)
ere ni gogo 1 (0,01)
ere ni gogoko 1 (0,01)
ere ni kanpo 1 (0,01)
ere ni objektu 1 (0,01)
ere ni ondorioztatu 1 (0,01)
ere ni sortu 1 (0,01)
ere norbanako antz 1 (0,01)
ere norbanako bat 1 (0,01)
ere norbanako burujabe 1 (0,01)
ere objektu bat 1 (0,01)
ere objektu eman 1 (0,01)
ere objektu gisa 1 (0,01)
ere objektu hartu 1 (0,01)
ere objektu pasibo 1 (0,01)
ere onartu al 1 (0,01)
ere onartu zientzia 1 (0,01)
ere oso arkaiko 1 (0,01)
ere oso esparru 1 (0,01)
ere oso ezberdin 1 (0,01)
ere oso eztabaida 1 (0,01)
ere oso garbi 1 (0,01)
ere oso garda 1 (0,01)
ere oso garrantzitsu 1 (0,01)
ere oso goiztiar 1 (0,01)
ere oso hurbil 1 (0,01)
ere oso irmo 1 (0,01)
ere oso lotu 1 (0,01)
ere oso sinplista 1 (0,01)
ere oso trebe 1 (0,01)
ere sartu berak 1 (0,01)
ere ukan behar 1 (0,01)
ere ukan berak 1 (0,01)
ere ukan bestelako 1 (0,01)
ere ukan betiere 1 (0,01)
ere ukan eragin 1 (0,01)
ere ukan esanahi 1 (0,01)
ere ukan eskubide 1 (0,01)
ere ukan filosofia 1 (0,01)
ere ukan funtsezko 1 (0,01)
ere ukan gai 1 (0,01)
ere ukan gainera 1 (0,01)
ere ukan gogoko 1 (0,01)
ere ukan hori 1 (0,01)
ere ukan horrelako 1 (0,01)
ere ukan interes 1 (0,01)
ere ukan kolore 1 (0,01)
ere ukan lagun 1 (0,01)
ere ukan liburu 1 (0,01)
ere ukan obra 1 (0,01)
ere ukan orduan 1 (0,01)
ere ukan oro 1 (0,01)
ere ukan uste 1 (0,01)
ere ulertu behar 1 (0,01)
ere ulertu ekintza 1 (0,01)
ere zerbait eder 1 (0,01)
ere zerbait egin 1 (0,01)
ere zerbait ez 1 (0,01)
ere zerbait gertatu 1 (0,01)
ere zerbait ziur 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia