Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 13

2001
‎Horrela, gaia jorratzen duenean noumenoaz hitz egiten du, hau da, berbaitango gauza ezagutzaren eremuan. Estetikan bertan ere Kantek ideia honen jatorria begiespenaren eta adimenaren arteko bereizketa transzendentalean dagoela azpimarratzen du. Leibnizen eskolak bereizketa logiko soila defendatzen du eta hortik sortzen da berbaitango gauzaren ideia okerra:
‎Eta beraz, oinarri esakuneak aztertzen dituen atalak zedarritu ditu judizioen baldintza transzendental orokorrak, kategoriaren erabilpenaren sentsuzko baldintzak. Hala eta guztiz ere, lehenago sentimenaren eta adimenaren arteko bitartekaritza aztertu da (zeren kategoriak ez dira esperientziatik hartzen eta, beraz, kategorien eta sentimenaren datuen arteko zuloa nabarmena baita) eskematismoari buruzko atal zail eta nahiko ilun batean (hemen ere Kanten baldintzapen psikologikoa nabarmentzen da: eskematismoa giza arimaren sakonean ezkutatzen den antzea omen da).
‎Argi dago guretzat ere gizakiak ez dakiela nolatan den hautari (ezta ere Kantek); baina aske dela, ziur ziur dakiela. Nolatan den ezagutari ez dakiela (ezta ere Kantek, nire iritziz, ze neurritan den ezagule aztertzen jardun arren); baina bai ezagule dela, ziur ziur.
‎Argi dago guretzat ere gizakiak ez dakiela nolatan den hautari (ezta ere Kantek); baina aske dela, ziur ziur dakiela. Nolatan den ezagutari ez dakiela (ezta ere Kantek, nire iritziz, ze neurritan den ezagule aztertzen jardun arren); baina bai ezagule dela, ziur ziur. Nolatan den maitale ez dakiela (Kantek, filosofo lez, ez du egia funtsezko hau aurkitu).
‎Nork egina den gizakia ez da gure arazoa, hemen eta orain. Ezta ere Kantena zergatik gizakia arrazoimen hutsduna den. Hemen gaurko nire —bakoitzaren— izaerari begira gabiltza.
‎Horrela, bai Tomas Akinotar Santuaren eta baita ere Kanten iritzietan, gizakiaren eginbeharra legeren baten araberakoa da, ongiaren eta gaizkiaren bereiztailea legea izan ohi denez. Arrazoimenak egiten du gizakia gizaki; nolabait arrazoimenean edo arrazoimenaren azpian datzan legeak gidatzen du gizakiaren eginbeharra, Aristotelesen esanean ‘arrazoimen zuzenak’.
2004
‎Eta hala ere Kantek hilezkortasuna eta Jainkoa berreskuratzen ditu atzeko atetik, postulatu gisa, Arrazoimen praktikoaren kritika n. Heinrich Heineren arabera tragediaren ondoren fartsa dator eta beraz Jainkoarekin akabatu ondoren Kanten zerbitzaria, Lampe, negarrez hasi zen eta Kant errukitu zen:
2007
‎Zerek ez dituen diferentziak ukatzen inportanteak. Diferentzia politikoez gain (absolutismo eta zentralismo tradizio erromatar edo katolikoa Frantzian, jakobinismoak jarraitu eta aretua? «federalismoaren» ideia bera bekatu kontrairaultzaile deklaratzeraino?; Alemanian pluralismo eta diferentziaren tradizio germaniar edo protestantea, eskematikoki adierazteko), diferentzia filosofikoa, hemen gehiago interesatzen zaiguna, berriz ere Kant-en izenarekin seinala daiteke.
‎bereizi behar dira: batetik, Humboldt-en pentsamenduaren originaltasuna; bestetik, baina, pentsamendu horren tradizionaltasuna edo funtsezko elkartasuna aurreko autoreekin, frantsesekin batik bat (Condillac eta), eta nola tradizio horixe den, batez ere Kant-en bitartekotzaz, berritasun edo originaltasuna eragin duena eta ulertzeko bidean jartzen gaituena.
2008
‎lehenbiziko kapitulua Heideggerren eta Kanten arteko eztabaida da eta bigarrena Hegeli dagokio. Zizekek ere Kant Hegel ildoa berreskuratu nahi du, Heideggerren aurka.
‎Hegel Jenan lehenbizi Filosofiako irakasle moduan aritu zen eta bere sistema lantzen hasi zen, garaikideak ziren filosofoekin etengabe eztabaidatuz, batez ere Kant, Fichte eta bere laguna zen Schellingekin.
2009
‎Kantekin hasten den filosofia alemaniarraren kulminazioa da Hegel. Autore honen influentzia ere Kantena bezain handia izan da, eta gaur egungo autore gehienen pentsamenduei afektatzen die zuzenean. Frantsesen eta ingelesen enpirismo logikoaren kontra altxatu zen Hegelen historizismo metafisikoa.
‎Munduak bertze mundu perfektuagotik hartzen ditu ideiak eta kopiatu egiten ditu. Hori da metafisika" tradizionala" (dogmatikoa ere Kanten bokabularioan), eta Nietzschek dioen eran bere zeregina
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia