2000
|
|
Centum doctum hominum consilia sola haec devincit dea Fortuna.19 Ustekabeko lurrikara batek hankaz gora jar zezakeela, alegia, Burgosko katedrala! Iruñan erakutsi zidaten, ordea, ezen munduan ezustekorik ez zegoela, zeren ezustekorik ezustekoena
|
ere
Jainkoaren usteko baitzen. Eta han ez zitzaizkidan Fortunaz mintzatu, baina Probidentziaz.
|
|
—Kopernikok tenplu ezin ederragotzat zian unibertsoa, eguzkiaren lanparak argitua, eta arrazoin zian. Eta enetzat
|
ere
Jainkoak egin tenplu hori gizonek egin ditzaketenen gainetik zagok... —erran zidan osabak, zeina hitzez ez ezik begiz ere mintzatu baitzitzaidan, argiz gainezka zituen bere begietarik, mens mundi aren bihotza bere bihotzean taupaka balu bezala; edo Leonardoren kintaesentzia; edo Brunoren mens indita rebus a7.
|
|
—Anaia Eltxok ere bizi beharra dik... hura
|
ere
Jainkoak egina denez gero.
|
|
Eta ikusleak ezinago bero, eta gu harriekin ere konfesiotan hasteko zorian geunden une horretantxe, bada, piztu ziren argiak, hasi ziren musikak, poztu ziren ikusleen eta teleikusleen biho  tzak. Eta, ordu laurden baten buruan, olatuarena eginez, sumsum corda alai oihartzun  tsua besterik ez zen entzun patio gotikoaren airean, eta hain ederki eta kutsakor entzun ere, non bai baitzirudien gargolek
|
ere
Jainko agindu bati jarraiki hitz egiten zutela, mende eta mendeetako isiltasuna apurtuz. Estalki apropos hura aukeratu zuten hiru aurkezleek jende aurrean azaltzeko; jaso zuten harrera ez dago hitzez azaltzerik; egundoko txalo, oihu eta negarrak ez ziren nahikoa izan hiru Jainko haien presentzia eskertzeko.
|
2001
|
|
Sendakutzaren sinboloan
|
ere
jainkoaren makilan kiribildurik sugea ikusten dugu, heriotzaren eta bizitzaren bi alderdiak adieraziz.
|
|
Indian ez dira behiak bakarrik ohoratuak. Krokodiloak
|
ere
jainkoen mailan daude batzuentzat.
|
|
Eta guztia bota nuen, disgustuz eta errabiaz mahaiaren erdira, artean, apezak eta bereterrak ziliportatuz. Erraz ulertuko duzu irakurle, gisa horretako intzidente diplomatikoaren ondotik, alabaina euskaltzale suharrek ez dute goiti egiten, batez
|
ere
Jainkoaren zerbitzarien papora, mutilak ene zorrien hazkaokatzen bakarrik abandonatu ninduela.
|
|
Amak ez zekiena hauxe zen: gauez autoz hara eta hona zainetan bidaiatzean, istripu desiraren eta desiraren istripu artean, sortzetik sehi eta mutil hezi kanoi haragiak ginatekeela euskaraz
|
ere
Jainkoa Lagun zutenentzat, iragan mendetik ekidinezina zirudien zartatze linguistiko baten ume mutuak ginelako, ekintza aditzak grekatuz ahoskatzeko orduan aldi berean erabiliak, eta baztertuak. Bi estatuen errepresioaren aurkako afixen kolatzera igortzen gintuztenetan, beti beren familia bizitzaren oreka aurrean jartzen ziguten eta egia zen ez genuela familiarik.
|
2002
|
|
(eta ez dauzkagu aiztuta, gero, lendik izandako neke lorrak); o zuok, gorriagoak ikusi duzutenok! Gaitz aueri
|
ere
Jainkoak azkena emango die. Zuek, egiaz, Eskile aserratura zerate, ta barnean ots dagiten arkaitzetara; baita Kiklope, tarren arpeak ere somatu dituzute:
|
2003
|
|
Bere ustez, katolizismoak herri hau hil egin zuen, egoskorra, fanatikoa, itxia, klerikala eginez, eta, ondorioz, jatorrizko Euskal Herriaren kosmobisio bitalista eta paganoa galaraziz. Katolizismo zorrotzak zeharo zanpatu bide zuen euskal paganismo zahar horren apologia indartsua dugu, hain zuzen ere, La leyenda de Jaun de Alzate haren nobela (1922); hor agertzen zaiguna natura soila goresten duen erlijioa da, alaia, bizi gogoa sustatzen duena, eta politeista, Urtzi Thor badu
|
ere
jainko nagusi (Barojak asmatu zuena, erlijio germaniko zaharra eta datu linguistiko eta historiko batzuk nahasiz; J. Juaristi, 1987: 274).
|
|
Eta maitaleak zaindu eta sendatzeko agindu horixe dauka igarkuntzak. Igarkuntza da
|
ere
jainko eta gizakien arteko maitasunaren artisaua, zilegitasun eta eraspenera jotzen duten gizakien maitasun joeren ezagutza dela medio.
|
|
Maitasuna leuna delako froga e bera erabiliko dugu guk ere. Ez baitabil lurraren gainean ezta garezurren gainean, oso bigunak ez direnak, izaki bigunenetan barrena baizik ibili eta bizi ohi da, izan
|
ere
jainko eta gizakien izaera eta arimetan ezartzen du bizitokia. Eta ez arima guztietan bereizi gabe, aitzitik izaera gogorrekoa topatzen duen arimatik aldentzen da, eta izaera bigunekoan ezartzen da.
|
|
Edozein modutan ere, betebeharrak gizakiaren borondatez sortu nahiz haren borondatetik kanpokoak izan, gizakiak beti joka dezake askatasunez, eta beraren jokabide guztiek bi ezaugarri izango dituzte: bata, Jainkoaren mendeko izatea, gizakiak Jainkoaren aginduak bete behar dituelako, eta, bestea, gizakiak askatasunez jardutea, hori
|
ere
Jainkoaren nahia baita. Hori dela eta, betebehar mota hauek guztiak bat datoz gizakiaren izaerarekin eta gizaki horrek bizitza honetan duen egoerarekin.
|
2004
|
|
Behin edo behin, nire esturari eta nire angustiari ihes egiteko edo, amona Sinforosaz oroitu eta elizaren batean sartzen nintzen, baina bisita haietan
|
ere
Jainkoaren ausentzia besterik ez nuen neureganatzen; egoera hartan, liburuekin bakarrik lortzen nuen, maila batean, denboraren joana atseginago egitea –garaitsu hartan irakurri nuen Henry Millerren Trópico de Cáncer–: besteen bizipenak, baina –ez Bukowskyrenak, ez Henry Millerrenak berarenak, ez Saderenak, ez beste inorenak– ez zitzaizkidan aski, eta berandu gabe ulertu nuen nik neuk bilatu behar nituela neureak.
|
|
Subjektuak, beraz, askea izan behar du ezagutu ahal izateko, ez du kokapen finko batetik inguruan zer gertatzen den behatzen, baizik eta ekiten du, esperimentuak egiten ditu, eta horrela zehazten du ekimen horietan agertzen zaionaren ezagutza. Gauzak euren baitan direna ezin da ezagutu, edo hobe esanda, hori ezin daiteke gure objektua izan, gehienez
|
ere
Jainko batena; guk gure ezagumenaren bidez ezagutzen dugu gure ezagumenak biltzen dituen baldintzen arabera agertzen zaiguna. Gauzak euren baitan zer ote diren galdetzea zozokeria da, ispiluaren aurrean begiak itxita jarri eta ispiluan zer itxura daukadan asmatu nahian ibili izatea.
|
|
Nire pentsamendua izango da gauzarik neureena, nire gauzarik baliozkoena, askatasun ororen eta edozein erabaki moralen aurrebaldintza. Ikuspegi eskolastikotik, haatik, ez legoke Nitaz ezta pentsatzerik
|
ere
Jainkoaz pentsatu gabe eta, are gehiago, Jainkoa bera pentsatzen aritu gabe; Descartesen ikuspegitik, berriz, pentsatzen badihardut derrigorrean existitu beharra daukat gainerako ezer ez balego ere, baita Jainkorik ez balego ere, eta Jainkoa halako zerbait aurkitzez gerotan nire pentsamenduaren barruan aurkitu ahal izango nuke.
|
2005
|
|
2 Ororen gain, argi erakusten du lege hebertarrak han esaten dena ez doala zuzenbide naturalaren aurka. Zuzenbide naturala berez da betiko eta aldaezina, lehen esan bezalaxe, eta ezin zuen inoiz
|
ere
Jainkoak, izatez zuzen dena, zuzenbide horren kontrako zerbait agindu. Bestalde, Moisesen legea orbangabe eta zuzena deitzen da.
|
2007
|
|
Pasadizo txundigarri honetan, garai hartako kulturako gizon gisa mintzo da Jesus; eta ez ezertan
|
ere
Jainko hirukunaren bigarren pertsona gisa.
|
|
hasieran printzipio soil bat egon zen (arch), eta hura garatuz eta dibertsifikatuz joan zen modu ulergarri batean140 Beraz, kezka filosofikoa ez zen hasi Miletoko Talesekin141: jarraipena eta gainezkapena argiak dira kosmogonietatik filosofiara142 Oso esanguratsua da, zentzu horretan, Anaximandrok eta Anaximenesek jainkozkotzat hartzea beren lehen elementua143, edo Enpedoklesen elementuek
|
ere
jainko andereen izenak eramatea144.
|
|
• Xenofanesek
|
ere
jainkoaren jakituria eta giza iritzia jartzen ditu aurka166.
|
|
• Heraklitok
|
ere
jainkoaren goitasunetik jaurtikitzen ditu bere esapide jakintsuak168.
|
2008
|
|
Baina zoriona, egiazko zoriona, fedeak ematen zion («hubiera sido yo más feliz, si, así como la mayor parte de nuestros sacerdotes, no hubiera yo sentido dentro de mí esta fuerza»), hau da, debozio sakonik gabe «todo cuanto hagamos[...], todo es inútil para nuestra felicidad.» Hola bada, agian ez ziren Azkuerentzat soilik otoitzak eta elizkizunak Jainkoa maitatzeko modu bakarrak. Euskalgintzan edo musikan aritzea
|
ere
Jainkoagana gerturatzeko moduak izan zitezkeen. Baina fedea ahantzi gabe eta Jainkoarengan pentsatuz burutu behar ziren zereginok, ez beren baitan zentratuz eta isolatuz.
|
|
écrivain izenburua eman zion bere liburuari, intelektual modernoekin «un pouvoir spirituel laïque» sortzen zela adieraziz45 Intelektual modernoek, bada, behinolako sermolari edo profeten antzeko rola bete nahiko dute, izatez maiz Elizak arlo horretan zuen hegemonia tradizionalari lehia eginez46 Edozein kasutan, profetetatik intelektual modernoetaraino magistergo morala ezartzeko bokazio komuna antzeman badaiteke ere, gidaritza espiritual horren helburuan dago aldea: Antzinako Erregimenean batez
|
ere
Jainkoaren borondatea betetzeko predikatzen zen, XIX. mendetik ideal laikoak defendatzeko.
|
2009
|
|
Kultua
|
ere
jainkoei omen zaie. Kirola bezala kultura jainkotzen den jendarte honetan, ahaztu egin dira jardun horien benetako helburua, alegia, pertsonen hazkunderako tresna direla.
|
|
Azken azkeneraino bere barruarekin borrokan. Bere bere izaera zuen, eta fraide izanda gehiagotua, burua inkulpatzea, hala
|
ere
Jainkoak ulertu duela itxarotea, ahal duena egin duela, saiatuko dela berriz hobeto egiten, halako egonezin bat, eta konfiantza. –Ni ez naiz San Frantziskoren seme oso zintzoa, baina bai miresle handi bat, badakizu; ikusten baduzu, agur txiki bat nire partetik?.
|
|
Absurdoa holako Jainko osoa da, errogatibengatik euria eginarazten bezala bekatuengatik inor epaitzen, edo bertuteengatik saritzen, edo gizadi eroria berrerosten, hori dena fakto material gisa ulertua, eta Jainkoa faktotum bat oroikusle, oroegile, edo unibertsoa den erlojuaren ingeniari. Eta gaur, gehienez
|
ere
Jainko hori nola desmetafisikatu da problema Gandiaga bezalako fededunentzat, Axularren moduko absurdoekin ez ibiltzeko. Baina zer geratzen da orduan?
|
|
17, 8). Tradizio arabiar islamikoan
|
ere
Jainkoa trebea da jendea zigortzen lehortez edo uholdez, inurri plaga, lurrikara, gosetez; bere sinestun armatuen kapitain gisa orobat. Homeroren irakurleak gogoratuko ditu Jainko olinpikoak batzuen ala besteen alde alderdikatuak, gudariak berak bezain enpeinatuak batailan:
|
|
Elorri n
|
ere
Jainkoaren absentzia badago. Barne hustasun, galdutasun sentimendua, eta ez jakin nora.
|
|
Olinpoa bi mila eta bederatziehun metro gora da, ez gehiago. Inork pentsatuko al du, grekoek ez zekitela aski ongi, han goian materialki egon inolako palaziorik ez zegoela, non
|
ere
Jainkoek sekulako festak ospatzen omen baitzituzten. Eta, hala ere, Jainkoen egoitza hura zen, eta hantxe azpilantzen zituzten euren intrigak eta lantzen euren harremanak eta ospatzen euren jaiak:
|
|
Natura eta eskualde geografiko bertsuan, San Frantzisko Asiskoak eta Galileo Galileik, begikera diferenteekaz, bi Natura diferente ikusi dute eta bi Jainko kreatzaile diferente. Naturak biontzat
|
ere
Jainkoa errebelatzen du. Baina Galileirentzat hau arkitekto bat da, kalkulatzaile zorrotza, San Frantziskorentzat gizakiaren aita bat bihotz zabala,, goi goiko, ahalguztidun, Jaun ona?:
|
|
Hori agindu bat da, bere esplikazio historikoa duena. Baina Einsteinek deritzo de fakto
|
ere
Jainkoaren ideia zilar hau (izan) dela,, eidolon, ik gabekoa, garai guztietako jeinu erlijioso handienen erlijiositate eta Jainkoa. Historikoki egia ote?
|
|
Sentimenduak eta emozioak asko dauzkagu denok, baina ez dakit zeintzuk diren erlijiosoak; Jainkoaren esperientzia, berriz, ez dakit zer den. Nolanahi ere den, edozein sentimendu eta esperientziatatik
|
ere
Jainko edo Jainkosa baten errepresentaziora, jauzi metafisiko bat dago, razionalki justifikatzerik ez dagoena ondorio edo prozesu logiko gisa. Hori aitorturik, alabaina, sentimenduek eta esperientzia pertsonalek, frogatzeko deus balio ez badute, zerbait balio dute agian ilunean orientatzeko, esplikaezina nolabait esplikatzeko.
|
|
–Atsegin handiz lagunduko dizut, Teofilo Maria. Eskerrak oraindik
|
ere
Jainkoaren zaldun zintzoak baditugun, heroiak izateko prest?!
|
|
–Nikolai ere zibilizatzen hasi zaigu, itxura batean? , esan zuen Teofilo Mariak, Nikolairen jokabidearekin harrituta, aldaketa hura
|
ere
Jainkoaren seinaletzat hartzeko gertu, hain zen neurrigabekoa, antza, bere sinesmenaren (bere paranoiaren?) itsukeria.
|
|
ezpata ukaldi batek goitik beheiti orbaintzen zion bisaiaren alde bat. Adimena sineskeriak mendratua ez duen jendeak zoritxarra baizik ez zuen ikusiko horretan, ez inondik
|
ere
Jainkoaren eskua. Hala behar eta, dukearen aita zenak gisa gisako orbaina zuen toki berean, bertze gudatoki batean, bertzelako etsaien kontra bildutako bertze zauri baten oroigarri; handik etorki haren izengoitia:
|
|
Vianako printzea munduratu ondotik, bertze mutiko batez erditu zen Joana Albretekoa, Luis Karlos. Alabaina hori
|
ere
Jainkoak eraman hainbat hilabete gabe, lehenbiziko Henrike bizi laburreko hura bezala. Tartean, bide motz bera egin zuen Madalena izeneko arreba batek, piztu orduko itzalita.
|
|
–Atsegin handiz lagunduko dizut, Teofilo Maria. Eskerrak oraindik
|
ere
Jainkoaren zaldun zintzoak baditugun, heroiak izateko prest...!
|
|
–Nikolai ere zibilizatzen hasi zaigu, itxura batean... –esan zuen Teofilo Mariak, Nikolairen jokabidearekin harrituta, aldaketa hura
|
ere
Jainkoaren seinaletzat hartzeko gertu, hain zen neurrigabekoa, antza, bere sinesmenaren (bere paranoiaren?) itsukeria.
|
2010
|
|
Bizia hautatu nahi dut arrisku guztiekin, hitzaren arriskua barne. Ez dakit zer izango naizen (nork daki zer izango den?), baina edonora noala
|
ere
Jainkoa nirekin etorriko da, eta bidean galtzen banaiz ere, berak aurkituko nau. Nazareteko Jesusen, gizaki on eta librearen, jarraitzaile izan nahi dut.
|
|
aita purgatorioan zuen, bai, baina berak. Teofilo Mariak? aterako zuen aita ataka estu hartatik, bere bizitzaren sakrifizioa
|
ere
Jainkoari, zeru lurretako armada guztien buruari!, eskaintzeko prest, bera zoritxarraren gudu zelaietan zauritutako soldadu bat baitzen, azken batean, bere oinazearekin aitaren arima berrerosi nahi zuena, garbitokiko garbialdia ahalik eta laburren gerta zekion?
|
|
aintzakotzat hartzen duzun? baita ulertu
|
ere
Jainkoagan ez sinestea arrazionalagoa izan daitekeela, hori gutxienez!, sinestea baino.
|
|
Aitor dut eta onartzen dut, hasteko, ez dagoela Jainkoaren existentziaren ez aldeko eta ez aurkako froga erabatekorik, eta horra hor nire lehen muga. Hala eta guztiz ere, ez nago, ez, isiltzeko, ea nik irekitzen dizudan bidea —nire gogoeta pertsonalez gain, irakurketa askoren ondorioa ere badena— aintzakotzat hartzen duzun... baita ulertu
|
ere
Jainkoagan ez sinestea arrazionalagoa izan daitekeela —hori gutxienez! — sinestea baino.
|
|
Aita eta biek eutsi egin zioten, bai, ganbarako egonaldian, eta eutsi egingo zioten orduan ere, biek batera: aita purgatorioan zuen, bai, baina berak —Teofilo Mariak— aterako zuen aita ataka estu hartatik, bere bizitzaren sakrifizioa
|
ere
Jainkoari —zeru lurretako armada guztien buruari! — eskaintzeko prest, bera zoritxarraren gudu zelaietan zauritutako soldadu bat baitzen, azken batean, bere oinazearekin aitaren arima berrerosi nahi zuena, garbitokiko garbialdia ahalik eta laburren gerta zekion...
|
|
Arregiren arabera, Jainkoak, ez inor ez ezer ez bada ere, ezaugarri bereziak baditu; besteak beste, den guztiaren oinarria edo barneko funts ez fisikoa da. Beraz, Joxe Arregik
|
ere
Jainkoaren ezaugarri batzuk aipatzen ditu. Horrek eztabaida arrazionala ahalbidetzen du neurri batean.
|
|
Elio Antonio de Nebrixa, Gramdtica Castellana, 1492 Hiztegitarako, auInposizio politika hau zehatz ezartzeko ahalmenik ez zen beti izan, ez Ameriketan ez beste kolonietan. 1550ean Carlos I erregeak indioen lengoaiarik perfektuena
|
ere
Jainkoaren hitza adierazteko ez zela egokia eta, bertako hizkuntza ezik, misioetan gaztelera erabiltzeko agindu zien fraideei. Helburua zaila zenez gero, Felipe II, Felipe III eta Felipe IVren politika linguistikoa duda mudazkoagoa izan zen.
|
|
Kristauak luzaroan ahalegindu baziren
|
ere
Jainko ebanjelikoaren existentzia frogatzen, izate objektibo horren ukatzaileak bizirik erretzen zituzten artean, XX. mendearen hasieran aldaketa batzuk gertatu ziren erlijioari buruzko teorian. Charles Darwinen eta beste enpirismo batzuen eragina sentitu zen, eta askatasun politikoen aldeko mugimenduaren bultzada ere bai.
|
|
Hala ez gertatzea Jainkoarengan sinestea bera baino misteriotsuagoa da. Ez dago esplikaziorik, ez bada sineslearentzat berarentzat
|
ere
Jainkoa ez dela presentzia erreala, sineslearentzat ere Jainkoa elementu birtuala izatea, kristauen sineste eta errepresentazioaren neurrikoa, eta beraz eguneroko esfortzua eskatzen duena. Susma daiteke, orduan, bekatuak atseden hartze modukoak direla kristauaren bizimodu nekean.
|
|
Hala ez gertatzea Jainkoarengan sinestea bera baino misteriotsuagoa da. Ez dago esplikaziorik, ez bada sineslearentzat berarentzat ere Jainkoa ez dela presentzia erreala, sineslearentzat
|
ere
Jainkoa elementu birtuala izatea, kristauen sineste eta errepresentazioaren neurrikoa, eta beraz eguneroko esfortzua eskatzen duena. Susma daiteke, orduan, bekatuak atseden hartze modukoak direla kristauaren bizimodu nekean.
|
|
Geroztik ez da izan arabiar odoleko kalifarik, ezta abassiar leinuko printzerik
|
ere
Jainkoari egin zina hauts lezakeenik.
|
2011
|
|
Eta argi hori Jainkoa da. Hemendik
|
ere
Jainkoak aterako gaitu. Aleluia!
|
|
–Spray
|
ere
Jainkoak sortua da. Bere argia darama barruan, esan zien ozen Fredik ahapeka kexatu zitzaizkionei.
|
|
Eta urte hauetan guztietan akabatu dituzuen politikoak, enpresariak, irakasleak...? Horiek
|
ere
jainko dira? –Anna suminduta zegoen, oilartuta oso, bere bizitza galdua ikusterakoan.
|
|
Eta, horretaz gainera, edertasunean ageri zaigu; egin genitzakeen obra onetan, izadiaren arnasa eta antzaldatze miresgarrietan, izarren distiran. Nik uste dut hitzak
|
ere
Jainkoarengandik datozkigula, Izpiritu Arnasadunak igortzen dizkigunean; beraz, harrokeria eta hantustekeria handia da uste izatea hitzak, obra ederrak, intelektoaren emaitza hutsa direla.
|
|
...eta mundura harridura mutu bat erori zen hil kanpaien jantziz estalia... orduan zabaldu zen berriro kulpa multzotuen liburua lerro bakoitzak destaina bat, ozpin bat oihukatzen zuenean, badago kontzientziaren xokorik gordeenetan esperantzari bideak hertsi nahi dizkion intzirioa defuntuen hilmeza etengabe hura, ez tristurak, ez bakardadeak, ez dolu soila pena eta kulpak baizik pena eta kulpak batez
|
ere
jainko ilun bati gauez zuzenduriko arrenetan.
|
2012
|
|
egun, eguzki. Eguzkia
|
ere
jainkotzat hartu izan dela kontuan hartuta, Egu hori zeruko jainkoari esateko beste modu bat izan daiteke.
|
|
Han geratu nintzen, eta ezin esan badezaket
|
ere
Jainkoari han egoteagatik eskerrak eman nizkionik, benetan eskerrak eman nizkion begiak ireki zizkidalako, bide mingarriak erabilita, nire aurreko bizitzaren egoera ikusi, maltzurkeriez errukitu eta damuarazteko. Ez nuen inoiz Biblia ireki ez itxi Jainkoa neure arimaren barru barrutik bedeinkatu gabe, Hark bultzatu zuelako Ingalaterrako adiskidea, nik ezer esan gabe, liburua nire beste gauzekin batera jartzera, eta gero itsasontzi hondoratutik ateratzen lagundu zidalako.
|
|
Arriskuaren beldurra hamar mila aldiz beldurgarriagoa da arriskua bera begien aurrean ikustea baino; eta larritasunaren pisua handiagoa da, askoz ere, larritasuna eragiten duen etsaia bera baino; eta hori baino okerragoa zena, ez nuen sumatzen, bestela espero nuen arren, nahigabeak etsimenez eramateak lehen sortzen zidan atsedena. Saulen antza nuen, ez baitzen soilik filistarrak atzetik zituelako kexatzen, baita
|
ere
Jainkoak laguntzarik gabe utzi zuelako. Ez nituen behar bezalako bideak erabiltzen arima suspertzeko, atsekabean Jainkoari oihu eginez eta nire babesa eta salbazioa Haren arduraren esku utziz, lehen egiten nuen bezala; eta, hala egin izan banu, ezuste berri hori gutxienez errazago eraman ahal izango nuen, eta agian kementsuago egingo nuen aurrera.
|
|
izan ere, «salbatu» hitzak ez baitzidan, nolabait esateko, une horretan ezer esan. Egoera hori horren urrun ikusten nuen, ulermenarentzat horren antzemanezina, ezen ni
|
ere
Jainkoak Israelgo haurrei haragia emango ziela hitz eman zienean esan zutena hasi bainintzen esaten: «Jainkoak jarri dezake mahaia basamortuan?», horrela nik esan nuen:
|
|
Dena dela, esaten du jarraian, hizkuntzei dagozkien diferentziak alde batera utzirik, garrantzitsuena, fruitua, barreneko mamia? omen da, oraingohonetan
|
ere
Jainkoarengandik datorrena, eta hizkuntzaren gorabeherek edo itzultzailearen akats edo faltek desitxuratzen badute ere, beti esentzia finko eta aldaezin gisa irauten duena:
|
|
Askotan entzuten dugu: «Elizara doazen oiek... »Egia, ba dira, bai, oietan
|
ere
Jainko enganatu nai dutenak, ez gutxi ere. Jainkoa agotanderabilte, baña biotza Arengandik urrun daukate.
|
|
Ohartuko zara ez zaidala inporta madarikazioka ibiltzea. Ez zait inporta nire arima hilezkorra kondenatzea
|
ere
Jainkoaren graziaz gantzuturiko errege baten heriotzaren arduraduna izateagatik, zeren, hurrengo gezia ailegatzen ikusten dudanean, nire ezkutua makurtu, eta agerian utziko zaitut, babesik gabe, eta, azkenean, keinu horrekin igorriko zaitut halako suhartasunez bilatzen duzun Infernura.
|
2013
|
|
1915eko martxoan oldar handia hasiko zela argitu zuen. Alemanak haizatzeko heineko armak bazituztela segurtatu zuen, baina hala
|
ere
Jainkoari «laguntza» eskatu behar zitzaiola berretsi zuen.
|
|
Nahiz eta, Jainkoaren laguntza horren lortzeko, soldaduei otoitz egiteko galdegin, memento batean ere ez zuten dudan jarri Jainkoa Frantziaren alde zegoela. Eta gerla aliatuek irabaztea
|
ere
Jainkoaren erabakia zela ulertaraziz, garbi utzi nahi zuten gauzak hala zirela.
|
|
Giristinoen arteaneragin handia zuen mezua Jainkoari lotua zen, Eskualduna ren artikuluetan fidatuz gero. Giristinoen eginbidea Jainkoaren zerbitzatzea zen; eta gerlan Frantziaren («beren herriaren») alde engaiatzea
|
ere
Jainkoaren zerbitzatzea zela azpimarratuz, giristino izaera eta frantses nortasuna lotu zituzten. Euskaldunak frantsesak zirela ulertaraziz eta Frantziako giristino horiek Frantzia zerbitzatu behar zutela konbentzituz, euskaldunen baitan frantses izaera gorpuzteko ahalegina egin zuten.
|
|
Berriz diot: gure gerlako untziek egin eta egiten dutela lan handia eta egin
|
ere
Jainkoaren lagunzarekin.
|
|
Bertzeak aiphatu du kaputchin eskualdun misionesta, bertze chederik etzuena, baizik
|
ere
Jainkoaren maitaraztea bere Herrian; gizonen artean bakearen hedatzea, San Frantses Asisekoak bezala, eta azkenik bere odola ichuri duena, salbai higuingarri batzuen urruntzeko Frantziatik. [?] Koka ahala baino gehiago soldado hil badire hilerri hartan ehortzirik; inguruko harrasiaz kampo lurra hartuz handitu da edo ja handiturik dago Fismes herriko hilerria.1066
|
|
Jainkoaren esperientzia mistikoaren grazia jaso zuen; baina oraindik ez esperientzia hura ulertzeko, are gutxiago adierazteko eta komunikatzeko grazia. Gauza hauek adierazten jakitea
|
ere
Jainkoaren grazia dela dio berak. Hona egiten digun aitorpena:
|
2014
|
|
Eta jende frantses ona, hainbat arrazaren batura, arraza frantsesa: , tous de bonne race? 2344?, bere ajeekin
|
ere
Jainkoak maite maite duena. –O peuple inventeur de la cathédrale?
|
|
Gauza da ohatzerat eraman behar izaten genuela hiruzpalauren artean, jostetak edota liskarrak alde baterat utziz, gu beti geurean ibiliz
|
ere
jainko eta jainkosen istorioak txunditurik uzten baikintuen, hein batean bedere, ez baikenion sobera konprenitzen. Pentsalari sakon batentzat geneukan guztiok osaba idazle filosofoa.
|
|
Berberak aitortuko zuen geroago horren zergatia. Jainkoaren esperientzia mistikoaren grazia jaso zuen; baina oraindik ez esperientzia hura ulertzeko, are gutxiago adierazteko eta komunikatzeko grazia, gauza hauek adierazten jakitea
|
ere
Jainkoaren graziatzat baitu. Honela dio:
|
|
Ezen beldur naiz ez ote diren hona heldu artista batzuk modaz pasatuak direlako beren sort auzoan., dantza maite dutenen artean zahartzen ari baita moda hori? Egia da, unibertsaltasunaren izenean nahi dena egiten ahal da, inuit bat gomitatzen ahal da maskaradara, humanoa denaz gain edo kanguru bat Jaragoienek baino gorago jauzi egiteko, hura
|
ere
Jainkoak egina baita. Baina hau ikerketa dei daitekea?
|
|
• Ttipiak mota guzietakoak, trufa eta iseka guzien biltzaile, baina hauek
|
ere
Jainkoak eginak eta beren egia ttipiñoaren jabe, abilak segurtamenetan nahasten direlarik.
|
2015
|
|
Hango mendi, lepo edo bidegurutze guztiek iratxo zaindariak dauzkate. Natura
|
ere
jainkoen esku dago eta, haiek haserretuz gero, hondamendiak etor daitezke: elur jausiak, kazkabarra, lurrikarak...
|
|
2 Eta, batetik, arimaren barruan ziurtasun handia duela badirudi ere, batez
|
ere
Jainkoarekin bakarrean dagoenean, bestetik oso nahigabeturik dabil; izan ere, berak bihotz bihotzez maite duena iraintzeko deabruak engainatuko ote duen beldur da, gaizki esateek ez baitiote nahigabe handirik ematen, gehiago egin ahal balu bezala aitor entzuleak estutzen duenean izan ezik. Guztiei bere alde otoitz egin dezatela eske eta eske ari da eta Haren Maiestateari beste bide batetik eraman dezala erreguka, bide hori oso arriskutsua dela eta hala egiteko esaten diotelako; hala ere, bide horretan on handia aurkitu duenez gero, eta zerura daraman bidez hauxe dela irakurri, entzun eta Jainkoaren aginduetatik dakienez gero, nahita ere, ezin du alde batera utzi desira hori, eta Jainkoaren eskuetan uzten du bere burua.
|
|
9 Horregatik, ez etsi, aurrera joaten saiatzeari uzteko, noizbait erori arren; erortze horretatik
|
ere
Jainkoak ona aterako du, triaka saltzen duenak egin ohi duen bezala, aurretik berak edaten baitu pozoia ona den jakiteko. Berriro geure baitan biltzeko, igarokorra den erasoaldi honetan izan ezik beste ezertan ikusiko ez bagenitu geure ezereza eta barreiaturik ibiltzeak egiten digun kalte handia, nahikoa litzateke.
|
|
7 Uste dut oraindik ez zaituztedala aseta ikusten, engaina zaitezketela deritzozuelako, barruko hau aztertzen zaila da izan ere; eta hortik igaro denarentzat esandakoa nahiko bada ere, batetik bestera alde handia delarik, seinale argi bat agertu nahi dizuet eta horrela zarete engainatu ezta zalantzarik izan
|
ere
Jainkoarena ote zen, Haren Maiestateak ekarri baitit gaur burura, eta nire iritziz egiazkoa da. Gauza korapilatsuetan, ulertzen dudala eta egia diodala baderitzat ere,, uste dut?
|
|
8 Oi, Jainkoa gorestekoa da tximeletatxo honen egonezina, bere bizian hain geldi eta bare izan ez bada ere! Kontua da ez dakiela non pausatu eta non jarri bere kokalekua; izan ere, halako kokalekua izan ondoren, lurrean ikusten duen guztia gozakaitz egiten zaio, batez
|
ere
Jainkoak ardo honetatik sarri ematen dionean; ia halako bakoitzean geratzen da irabazi berriekin. Honezkero ezereztzat jotzen ditu harra zenean egindakoak, hau da, poliki poliki kuskua ehotzea; hegoak hazi zaizkio, nola kontentatuko da, hegan egin ahal izanda, taka taka ibiltzeaz?
|
|
12 Ez duzue entzun, dagoeneko esana baitut hemen, testuinguru honetan ez bada ere? harako Emaztearena, Jainkoak ardandegian sarrarazi eta berarengan maitasuna ezarri zuenekoa. Bada, hauxe da; arima hark Harengan uzten du dagoeneko bere burua eta maitasun handiaz hain mendeko du, non ez baitaki eta ez baitu nahi
|
ere
Jainkoak berarekin nahi duena egin dezala baino besterik (nik uste dudanez, Jainkoak sekula ez dio egingo mesede hau inongo arimari oso osoan beretzakotzat hartzen duenari izan ezik); berak nola ez dakiela, Jainkoak nahi du bere zigilua jarrita irten dadila handik. Izan ere, arimak egiaz han ez du egiten argizariarena baizik, beste batek zigilua inprimatzen duenean, argizariak ez baitu bere burua inprimatzen, prest dago soilik, hau da, bigun; eta prest egon ahal izateko ere, bera ez da biguntzen; geldi geldi geratzen da eta hala egotea onartzen du.
|
|
haren hegaldia goragotik da. Eta ezin dizuet ase irrika hau azken egoitzara arte, eta orduan
|
ere
Jainkoak nahi beza ni horretaz gogoratzea edota idazteko aukera izatea; izan ere, hasi nintzenetik orain arte ia bost hilabete igaro dira; eta burua berriro irakurtzeko eran ez dagoenez gero, nahasian joango da guztia eta, beharbada, gauza batzuk bi aldiz esanak. Nire ahizpentzat denez gero, ez du asko axola.
|
|
2 Oso gaizki ikusia nintzen neuremonasterio osoan, monasterio itxiagoa egin nahi nuelako. Hori beraientzat iraina zela zioten, han bertan
|
ere
Jainkoa zerbitzatu ezinik ez zegoela, beste batzuk ni baino hobeak zirela-eta; ez nuela etxea maite, hobe izango zela beste baterako barik bertarako errenta lortzea. Batzuek kartzelan sar nintzatela zioten; beste batzuk, oso gutxi, nire alde bihurtzen ziren.
|
|
Ezin da handietsi ezta adierazi
|
ere
Jainkoak arima zauritzeko darabilen era, eta ematen dion min bizi bizia, bera zertan den ere ez jakitera daramana; baina min hau hain da gozoa, non ez baita bizitzan poz handiagoa eman dezakeen atseginik. Beti egon nahiko luke arimak, esan dudanez?
|
|
zeregin askorekin zebilela esan zidan, eta halaxe zen. Erabaki santuaz ni eramaten hasi zen sendo egongo banintz bezala, hala egon behar bainuen nigan ikusi zuen otoitzaren arabera, inola
|
ere
Jainkoa iraindu ez nezan.
|
|
Magdalenarekin epe laburrean egin zuena, beste pertsona batzuengan ere egiten du, hauek Haren Maiestateari egiten uzten dioten neurrian. Ezin izaten dugu sinetsi bizitza honetan
|
ere
Jainkoak bateko ehun ematen duela.
|
|
Hemen deabrua nire arima nahasten hasi zen, baina hala
|
ere
Jainkoak on handia atera zuen handik. Elizgizon bat zen, ni sendatzera joan nintzen toki hartan bizi zena, aski hari onekoa eta buruz argia.
|
|
Ia begiak estalirik izan behar ditueladiot nik, toki batetik sarri joan den pertsona baten antzera, gaua izan eta ilunetan ibili arren, neurria harturik duenez gero, badaki non egin daitekeen estropezu, egunez ikusi baitu, eta ihes egiten dio arrisku hari. Honela da hemen
|
ere
Jainkoa ez iraintzeko, ohiturak eraginda doala dirudi. Utz dezagun aparte Jaunak eusten diola, hemen horixe gertatzen baita.
|
|
Neure aitor entzuleari esan nion. ...gitea; perfekziorik handiena zen tokian egon ahal izanik, zer dela-eta utzi alde batera aukera hori; hilko banintz, hil nadila?, eta honekin batera arimako estura bat, Jaunak otoitzean nuen gozoa kentzea?, azken batean, halako egoeran, hain oinaze handia zitzaidan, non andre hari arren eskatu bainion utz ziezadala etortzen, nire aitor entzuleak ere, honela ikusirik, joateko esan zidalako, eta hura
|
ere
Jainkoaren eraginpean zen ni bezala.
|
|
Berberak aitortuko zuen geroago horren zergatia. Jainkoaren esperientzia mistikoaren grazia jaso zuen; baina oraindik ez esperientzia hura ulertzeko, are gutxiago adierazteko eta komunikatzeko grazia, gauza hauek adierazten jakitea
|
ere
Jainkoaren graziatzat baitu. Honela dio:
|
|
han zerbitzu ona egiten dela uste dut. Prestaera handia dute, eta jendeagandik urruti egotea maite duten haien artean ongi ikusia da; batez ere priorearen aldetik, berau
|
ere
Jainkoak atera baitzuen atsegin handitik abitu hau hartzeko, eta honela ordaintzen dio egoki, espirituzko atseginak emanez.
|
|
4 Behin ni hara joanez gero, Caravacako fundazioa bertan behera geratzen zela iruditu zitzaion, eta, bestalde, Sevillan fundatzea
|
ere
Jainkoaren zerbitzu handirako izango zela; fundazio hau egitea oso erraza iruditu zitzaion, eskatzen zuten pertsonak ahal zutenak zirelako eta oso erraz zutelako berehala etxea ematea; eta Sevillako Artzapezpikua Ordenari hainbeste laguntzen ziona izanik, zerbitzu handia egingo ziola sinetsirik zegoen; eta, horrela, Caravacarako zeramatzan priorea eta mojak Sevillara joan zitezela erabaki zuen.... Ni honelako monasterioak Andaluzian egitearen aurkakoa izan naiz beti, arrazoi batzuengatik (Beasera joan nintzenean, Andaluziako probintziakoa zela jakin izan banu, ez nintzatekeen inola ere joango, eta hau izan zen engainua:
|
|
pena hartzen zuen, batzuk Jainkoaren gauzak zirela oso iruditzen zitzaiolako, eta ez luke nahi, arrazoirik gabe itsu itsuan gaitzesterik, ezta guztia Jainkoarena dela sinets dezaten ere, berak oso erraz dela engainua egotea ikusten baitzuen, eta horregatik ez zuen bere burua sekula ere ziur ikusten, arriskua egon daitekeen gauzetan. Ahalegin guztiak egiten zituen ezertan
|
ere
Jainkoa ez iraintzeko eta beti obeditzeko; eta bi gauza hauekin babesturik zegoela uste zuen, deabrua izan arren ere.
|
|
18 Sekula ez zuen izan bere espirituko gauzetan, garbitasun osoaren eta kastitatearen konbentzimendua baino besterik, eta batez
|
ere
Jainko gure Jauna iraintzeko beldur handia eta guztian haren borondatea egiteko gogoa baino besterik. Hau beti eskatzen dio, eta bere ustez hain erabaki sendoa du hortik ez irteteko, non ez bailiokete esango ezer berarekin harremana dutenek, aitor entzule eta prelatuek?
|
|
Izan ere, Jaunaren espiritua bada, apaltasuna dakar berarekin batera, beheratua izatea atsegin duen apaltasuna, eta berari ez dio kalterik egingo, eta besteei bai mesedea. Izan ere, honetara beren indarrez iristerik ez dutenez gero, Jainkoak nahi duenari ematen diolako, ez lukete onik izango beste bertute hauek izan arte; hauek
|
ere
Jainkoak eman arren, hemen ahaleginak gehiago egin dezake eta estimagarriak dira oso erlijiorako. Haren Maiestateak eman diezazkigula.
|
|
Askotan ilunabarrean edo gauean. Behin hori egindakoan, gainerakoa Jaunak hornituko zuelako konfiantza izaten zuen, eta hala izaten zen, baina ez neke latzak eta oztopo handiak igaro gabe, hori
|
ere
Jainkoaren borondatea zela sumatzen baitzuen. Hainbat aldiz errepikatzen du ideia hori; hona hemen halako bat:
|
|
Muin egiten die behin eta berriz berorren eskuei, eta Teresak berorren oinei. Mingarri zaigu guztioi, berorren jauntasunak berriro
|
ere
Jainkoari berorren alde erregutzeko agintzea; izan ere, berorrentzat hain jakinekoa da, non irain egiten baitigu. Oraingoz presa ematen didate, eta horrela ezin naiteke luza.
|
|
4 Aita Graciánek niri Gizakundeko monasteriora joaten ez uzteko erabaki sendoa du hartua; hala
|
ere
Jainkoari diot beldurra, une honetan ez baita gaizkiago doakigunik. Benetan pozten naiz berorren jauntasunak bere izaera eskuzabalari erantzuten diolako, feria bezalako tentaldietatik alde egiteko.
|
|
10 Gure amak beste bi moja atera ditu, eta hala
|
ere
Jainkoak nahi beza nahiko izatea. Eska biezaio Jainkoari beraren alde, eta nire alde, premia handia baitut.
|
|
6 Era berean uste dut, ez dudala merezi Jesusen Lagundiagandik sufrimendu horiek hartzerik, gauza horretan sarturik banengo ere, haiei dagokienez ez duelako horrek ez egitekorik ez desegitekorik; horren oinarriak goragotik datoz. Jaunak nahi dezala nirea sekula
|
ere
Jainkoaren borondatetik ez aldentzea izatea, eta berorri eman diezaiola beti argia gauza bererako. Poz handia hartuko nuke gure aita probintziala hona etorriko balitz, aspaldidanik ez duelako Jaunak nahi izan haren aitatasuna ikusteaz goza dezadan.
|
|
1 Jesus izan bedi berorrekin, ene andere eta adiskidea, batetik bestera asko ibiltzen bada ere, hala izango baita. Antoniari esan diot berorren gorentasunari idazteko gertatzen den guztia, bai nire osasun txarraz eta bai gainerakoaz, ni buruko gaitzaz nagoelako; horrela, hau
|
ere
Jainkoak daki nola idazten dudan. Baina berorren gorentasuna eta nire jaun on horiek badatozela jakitean halako poza harturik, ez da asko ahaleginak egitea.
|
|
Argi zegoen, haien erruren bategatik izatekotan, ezin zitezkeela gera mojak errurik gabe; baina honetaz ni ziur nago, diodanez, haien bertutea ezaguna da-eta. Gainerakoan, sufrimendu handitik libratzen da, egiaz hor igaro duena eta guztiok zor dioguna, ez baitago esaterik ezta ordaintzerik
|
ere
Jainkoak ordaindu ezik.
|
|
11 Gizakundeko monasterioari dagozkionetan Isabel Gurutzekori idatz diezaioke, hemendik handik baino askoz gehiago lagun baitezaket, eta horrela egiten dut; eta badut itxaropena Jainkoagan, aita santuari, erregeari, nuntzioari eta gure aitari urtebete edo biko bizia ematen badie, guztia geratuko dela nahiko erremediaturik. Haietako edozein falta delarik, galduak geratuko ginateke, gure txit agurgarria dagoen jarreran dagoelako; hala
|
ere
Jainkoak beste bide batetik erremediatuko luke. Orain hari idaztekotan ari naiz eta lehen baino gehiago zerbitzatuko dut, bihotz bihotzez maite dudalako eta asko zor diodalako.
|