Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.533

2013
‎Euskal Herrian bertan gutxienez lau biblioteka publikotan aurkitu daitekeen arren (Azkue Biblioteka, Deustuko Unibertsitatekoa, Nafarroako Unibertsitatekoa eta Baionako Udal Liburutegia), ez da, dena dela, eskuratzeko erraza. Hala ere, hura atzeman eta irakurtzeko lana hartzen duenak nekez esan ahal izango du denbora alferrik galtzen ibili denik, liburu zinez ederra baita alderdi guztietatik, ondoren erakusten saiatuko garen bezala.
‎Zeren honez gero irakurle bipila konturatu da gure Joana Albret ez zela izan, inola ere, erresuma txiki (ñimiño esatea ere ez da esajerazioa, hori baitzen egiazki haren kontrolpeko Nafarroa Beherea) eta marjinal baten monarka indarge eta barregarria; aitzitik, lehen lehen mailako agente politikoa izan zen XVI. mende erdialdeko Europan. Eta hori lau ezaugarriri esker:
‎Eta hori lau ezaugarriri esker: lehenik, Frantziako errege familiako kidea zen, bai ama aldetik( esan dugun bezala, Margarita Frantziako erregearen arreba bakarra zen) bai senarraren aldetik ere (Antonio Bourbon Frantziako Lehen Odol Printzea zen, alegia, lehena ondorengotzan erregearen semeen atzetik); bigarrenik, lurralde ugarien jabea zen (Nafarroaz gain), batzuk Frantziako koroapekoak (Vendome, Albret, Armagnac...) eta beste batzuk formalki independenteak (Biarno); hirugarrenik, Frantziako pr... Lau ezaugarriok azalpen osagarri batzuk behar dituzte.
‎Baina ahaidego horrek, huts hutsean, ez du guztia esplikatzen, faktore gehigarri batzuk kontuan hartu behar dira. Lehenengo eta behin, termino feudaletan esanda , haren jabetzapeko lurralde zabal zabalak, mapa batean harrigarrizko zabalera hartzen dutenak (ik. 12 orrietakoa).
‎12 orrietakoa). ...entralizatuenak ere (Frantzia, Espainia eta Ingalaterra) oraindik monarkia feudalak direla funtsean, non eta erregea doi doi den oraindik primus inter pares bat baino zerbait gehiago; Frantzian bertan, montmorencytarrak, guisetarrak, albretarrak, bourbontarrak, rohandarrak... egundoko indarra zeukaten leinuak ziren, doi doi valoistarren mendeko (egoera antzekoa zen Ingalaterran, Espainian eta, zer esanik ez, Alemanian, Italian, Polonian...). Hain justu ere garai honetan eta Frantzian sortuko da subiranotasunaren kontzeptua, ez kasualitatez, Joana Albreten bizitzak ederki ilustratzen duen bezala, kontrakoa baizik:
‎hor ikusiko dugu, adibidez, Nafarroa Milanekin trukatzeko proposamena, edo Espainiako erresuma Garonaraino zabaltzekoa. Izan ere, ez da esajerazioa esatea Nafarroak inoiz ez duela izan horrelako garrantzirik Europako agenda politikoan. Zeren eta garrantzi hori areagotu egiten baita Nafarroako errege erreginek (Joanak eta Antoniok) erabakitzen dutenean higanoten alderdiarekin lerratzea eta, hartara, Europako gorte guztietan alarma gorriak piztea:
‎kontzientzia askatasunaetengabe plazaratzen zen gaia zen, eta jendeak armak hartzen zituen horren alde, bai higanotek Frantziako errege katolikoaren aurka, zein, adibidez, Nafarroa Behereko eta Zuberoako euskaldunek (gehien gehienak katolikoak) beren erregina protestantearen kontra. Sasoi berean, zer esanik ez, holandes protestanteek berdin egiten baitzuten beren errege katolikoaren kontra... eta abar. Hitzak, hitzak, hitzak...
‎Eta ildo beretik, zinez kuriosoa da Roelkerrek euskaldunei (oro har) edo nafarrei (zehazkiago) dedikatzen dizkien aipu apurrak. Gorago esan dugun legez, Joanaren ikusmira eta interesa Frantziako gortean zegoen, ez Donapaleun, ezta Pauen ere, nahiz eta Biarnok askoz ere leku handiagoa hartzen duen liburuan. Hori da behintzat Roelkerrek eskaintzen digun irudia, kasu batzuetan apur bat groteskoa suertatzen dena; honela, ez du arazorik biarnesa edo euskara patois gisa aipatzeko (egiten dizkien aipu bakanetan) edo Biarnoko separatismoa modu aski displizentean tratatzeko (xelebrekeriatzat); edo garaiko testuetan testualki agertzen denean jendea Biarnotik. Frantziara?
‎Gaur, Pello Esnalek bere Hitz ordena. Erabilera estrategikoaekarpen bikainaz hitz egin digularik, eta abagune honetan hitz batzuk esatea proposatu zaidalarik, sakonera akademikoak alde batera utzi eta mende erdi batez neure idazle eta itzultzaile ibilbideari gaingiroki bada ere begiratu bat eman eta horretaz zuei hitz egitea erabaki dut.
‎2011ko abenduaren 22ko zutabeari, Andu Lertxundik" Harriduraz" izenburua ezarri zion eta bertan, besteak beste, Elixabete Perezen hitzak aipatzen zituen, esanez , Koldo Mitxelenak gaur zer tresna ditugun ikusiko balu, harrituta geldituko litzatekeela. Eta gero oriotar zarauztartuak honela zioen:
‎2011ko abenduaren 22ko zutabeari, Andu Lertxundik" Harriduraz" izenburua ezarri zion eta bertan, besteak beste, Elixabete Perezen hitzak aipatzen zituen, esanez, Koldo Mitxelenak gaur zer tresna ditugun ikusiko balu, harrituta geldituko litzatekeela. Eta gero oriotar zarauztartuak honela zioen :
‎1977an argitaratu zen Joan Mari Torrealdayren Euskal Idazleak Gaur (Oñati), erakusleiho bikaina gerra osteko urteetan euskarak emandakoaz jabetzeko. Urtemuga horretatik 1995 arteko ekoizpenaren berri, aldiz, Euskal Kultura Gaurizeneko bigarren liburu batean eman zuen Torrealdai berak ia hogei urte geroago, zer esanik ez, oraindik uzta joriagoa ageri dela orrialde haietan.
‎Euskara Batuaren Ahoskera Zaindua (EBAZ) izeneko txostena aipatzen du. Eta urte berean desagertu zela dio . Urte batzuk geroago, 2009an, 158 gomendioa kaleratu zuela dio:
‎Eta urte berean desagertu zela dio. Urte batzuk geroago, 2009an, 158 gomendioa kaleratu zuela dio : Kanpoko leku izenak euskaraz ahoskatzeko irizpideak.
‎Euskaltzaindiaren webgunean eta, Iker egitasmoaren barruan, Fonetika eta Fonologia esparruan hau dio : < < Arian arian Akademiari aurkezten zaizkion premiei erantzutea da lantalde suntsikor honen zeregina> >.
‎Horrelako gomendioak eta ezagutzak idazle on askok garai guztietan erakutsi badituzte ere, milaka pertsona bere buruan estandarizatzen eta normalizatzen ari den hizkuntza batean eskolatzeak, eta gaurko bizimoduak testuak idaztea eta jendaurrean eraginkortasunez hitz egitea askori eskatzen dion garaiotan, inoiz baino hobeki txertatzen dira gure aurrerabide neketsuan. Beraz, gramatikaren mugetatik harago, estilistikaren alorrean ekarpenak egiteak ibilbide oso bat biribiltzea esan nahi du, herri literaturaren azterlanarekin eta Esnalen erabilera estrategikoko bi ekarpenekin, azkenik, B. Atxagak maisuki gidatzen duen Erlea aldizkariarekin galdorra ezarriz.
‎Berriki galdu dugun eta seguru asko euskara batuaren alde beste inork baino ekarpen handiagoa egin duen Txillardegiri omenaldi xume gisa, Huntaz etaHartaz (1976) saiakeran zioen harako hura gogorarazi nahiko nuke: < < euskara gaitu, osatu, batu, gaurkotu, zorroztu eta aberasten> > eman ditudala neure urte gehientsuenak aldian aldiko beharrek eskatu didaten eta neure indar eta gaitasunak ahalbidetu nauten neurrian, eta orain neure 66 urteren gaindegitik atzera begiratzean harridura sentitzen dut euskararekin batera egin dudan ibilbidea begiestean, adiskide sentitzen ditut egiteko bikain horretan bidaide izan ditudan guztiak eta azken aldi honetan, Huhezi Garabideren eskutikAbia Yala edo Hego Amerikako, hizkuntza gutxituen ordezkariei euskara batu eta gaurkotzearen gure esperientzia nolakoa izan den azaltzeko aukera izan dut, eta horretan jarraituko dut ahal dudan bitartean gure harridura eta poza beste batzuengan ere loratu dadin.
‎ta dino : –Haxe, gurea?.
‎giroan. Beste berba batzuekin esanda , lekeitiarra banintzan, baina ez arranegitarra.
‎–Tirixilik?!? esan izango eutsan Eusebiok Gabrieli aurreneko kolpean, haserrebidea emoten eutsolakoan, baina seguruenetik, segituan esan izango eutsan, apal,. Goizan ba!?, aurrera egitekotan alkarzaletasun onbera beharrezkoa dala sinistuta.
‎–Tirixilik?!? esan izango eutsan Eusebiok Gabrieli aurreneko kolpean, haserrebidea emoten eutsolakoan, baina seguruenetik, segituan esan izango eutsan, apal,. Goizan ba!?, aurrera egitekotan alkarzaletasun onbera beharrezkoa dala sinistuta.
‎Ordurako irakurrita neukazan Arranegi eta beste lan batzuk. Ezin esan istorio hareek goitik behera harrapatzen ninduenik, azken eleberrigileen lilurapean nengoalako, baina Eusebioren idazkerari aparta neritzon: herri herriko berben ondoan (matarlako, didar, auskaka?), berba exotikoak topaten nebazan (kera, egitada, zertzelada?), neure ariketetan uztartzeko apuntaten nebazanak, idazle kutsu jantziagoa emotearren.
‎Gaztaroa eta helduaroa joandakoan, bizialdiaren zorabioan ezagututako guztia eskertu beharra igarrita, tristeziak irabazi eban tokia Eusebioren lerroetan. Baetorren agur baltza esateko ordua. Alabaina, gogoan daukat berak txantxetan esaten ebana:
‎Baetorren agur baltza esateko ordua. Alabaina, gogoan daukat berak txantxetan esaten ebana: –Lekeitioko atso agureek ez dabe sekula nire leihopetik pasatu nahi izaten?.
‎Besteak beste dio artikulugileak ezezaguna dela hark euskararen alde egindako lana, eta gainera giltzarri izan zela euskararen aldeko borrokan 50eko eta 60ko hamarkadan. Ez nator bat; ez ezezaguna izan da, baizik eta oso ezaguna, nagusiki fama kaskarrekoa, euskalgintzan norbait izan ziren euskaltzale gerra galtzaileen artean?
‎Izan ere, frankismoak euskarari eman dion egitekoa oso bazterrekoa da, folklorikoa, familia barnekoa, hilzorian dagoen gizataldeek bakarrik erabiltzekoa. Euskara ez da hirian, pulpituan edo eskolan ibiltzeko hizkuntza, beraiek esan ohi zutenez. Jokabide horren funtsa ezin argiago adierazi zuen Donostiako La Voz de España egunkariak (1937.4.13):
‎Hasiera batean, 40ko hamarkadaren erdialdera arte gutxienez, gidatzaile edo, dirigista? izan zen, eta gerora aldatuz joan zen, zer egin behar den esatetik zer ez den egin behar esatera pasatu zen.
‎Garaia dugu onuzkero txorakeri oiek al [bo] batera uzteko. Erriak ez du euskerarik irakurtzen, ez popularrik ez eta bertzerik, ain ederki Orixe' k esan zuenez. Beaz alper lan ori utzite, obe dugu gere bidetik euskera goi mailatara iasotzen ekin, bakoitzak bere almenaren neurriak.
‎Segur aski bai. Urte hartan bertan ziotson Nemesio Etxanizek Andima Ibinagabeitiari, Arrue bezalako karlista euskaltzaleak beharrezkoak zituztela erakunde publikoetatik laguntzak lortzeko. Zegaman, 1960an, Zumalakarregiren heriotzaren 125 urteurrenaren ospakizunean parte hartu zuen hizlari gisa A. Arruek.
‎Bertsogintza modernoa ez zuen aukerarik izan asko ezagutzeko 1976an hil baitzen, baina ez dakit oso gustuko izango ote zuen, jakina, eskubide guztia zuen gustuko ez izateko?. Behin, 1976an edo, hil zen urtean segur aski, hitzaurrean ez da izendatzen urtea, baina esaten du gehiago ez zituela bertsolariak entzungo?, Oiartzunen bertsolariak entzuten izan omen ziren biak ala biak, eta bertso saioaren ondotik etxera bueltan, horrela aitortu omen zion Arruek: –Gaurko bertsolaritzak artifizialkeriz kutsatzeko arriskua du?.
‎Beste hau ere esan beharra dago: bi eredu nagusi zeuden 50eko hamarkadan:
‎Goazen berriz ere ideologiaz eta tratabidez lagun izan zuen Aita Zavalarengana, ea zer zioen tolosarrak Auspoa saila ateratzeko A. Arruek emandako laguntzaz. Kontatzen du, lehenbizi, denok dakiguna:
‎Jarraitzen du esaten A. Zavalak Arrue ez zela liburu zentsorea, hots, euskal liburuei buruzko txostena egiten zuena, baina hark aldeko gutuna eginez gero, agintariek aintzat hartzen zutela. Eta gainera, eta hor dago aitorpen adierazgarri salagarriena, zentsurari ondo pentsatzen jarrita ez zitzaiola tranpa egiten; izan ere, A. Arrue konpromisoan ez jartzeko autoreak berak ondo neurtu behar zuen zer jarri, eta hartara, beraz,, era ortan egilleak berak egiten du bere liburuen zensura?.
‎Gurean, zentsuraren zoko moko ezkutuak arakatzen eta argitara ateratzen lan gehien egin duena J.M. Torrealdai dugu. Zer dio Torrealdaik Antonio Arruez:
‎Pentsa, zein liburu arriskutsua! Hala zioen J.M. Torrealdaik: Nola debeka daiteke liburu bat Julio de Urquijo Euskal Filologiako Mintegia tartean egonda?
‎–Jakingo dezue agian Arrue' tar Antonio eta Lojendio' tar Joxe Mari, euskalzain egin dituztela. Orrela esaten dit Amillaitz' ek [Nemesio Etxaniz] ta berak dionez bestaldekoak izan arren euskeltzale benetakoak omen dira. Ba dakizue Arrue au Asteasu' ko legegizon bat dala eta karlisten arten buru ibili izandu dana.
‎Ba dakizute gañera Parma au errege nai oietakoa dala eta beste karlista askok, Franco' ren aldeko diranak ez dutela begi onez ikusten. Diotenez euskel izlari ona da baña nik ez det jakin euskeraren alde itzaldi oietzaz gañera ezer egin duenik.
‎Lojendio jaunak berriz euskeraren aldeko izena izan du betikoz eta au ere izlari ona izan dala entzun izandu det. Ba dakizute Lojendio' tarren kastakoa dala eta onekin jabetuko zerate gauza askotzaz. Ala ere, diotenez , Lojendiotarren artean jatorrena omen degu eta batzuk diotenez benetan jatorra.
‎Lojendio jaunak berriz euskeraren aldeko izena izan du betikoz eta au ere izlari ona izan dala entzun izandu det. Ba dakizute Lojendio' tarren kastakoa dala eta onekin jabetuko zerate gauza askotzaz. Ala ere, diotenez, Lojendiotarren artean jatorrena omen degu eta batzuk diotenez benetan jatorra.
‎Aspaldi burutu nizun, baña zuzenketak egiteko, besteren iritxi begira nago. Arrue' k itzaurrea egiteko asmoa dio , ta dotore azaldu nai dute.? (VII).
‎Ez da hor batere gaitzespenik ageri; aitzitik, lankidetza. Beraz, ezin da esan A. Arrue karlista tradizionalista zelako susmo txarrez hartu zutela N. Etxaniz bezalako jeltzaleek.
‎–Zuek, orko euskaldunen iguiña dezue... Guk, zer esango ote degu, emengo EUSKALTZAINDI' ko zenbait jauntxoei buruz?... Nere zorioneko METODOA ba dakizue noiztik dabillen erditu eziñik. Emen dira zezenak!
‎Gizon ori eden utsa degu, ta komediante ederra gañera, bere burua euskaltzale agertzen maixu jende aurrean; baña pixka bat aztartu ezkero, politiko zikin bat besterik ezta. Joan da lengo batean CCC' ko Zuzendariarengana, ta itz txukunekin auxe esan dio: NOS QUIERE METER POR LOS COJONES.
‎Lehenik, amatasunaren inguruan esparru teorikoa eraiki da. Hortaz, egun teoria feministak amatasunaren inguruan zedarriturikoa eta esanikoa aurkeztu da. Ondoren, kritika feminista metodologia gisa harturik, aipaturiko narrazioetako literatur protagonistak aztertu dira.
‎Ondoren, kritika feminista metodologia gisa harturik, aipaturiko narrazioetako literatur protagonistak aztertu dira. Ondorio nagusi gisa esan daiteke aztertutako amatasunaren irudikapenak ez direla hegemonikoak, bestelakoak edota emergenteak baizik. Ama bakarrak, helduak, lan munduan nahiz politikan dihardutenak aurkitu ditugu literatur testu hauetan, hitz batean, harreman berriak sorrarazi dituzten literatur pertsonaiak.
‎Lehenik, amatasunaren inguruan esparru teorikoa eraiki da. Egun teoria feministak amatasunaren inguruan zedarriturikoa eta esanikoa aurkeztu da. Ondoren, kritika feminista metodologia gisa harturik, aipaturiko eleberrietako literatur protagonistak aztertu dira.
‎Korronte psikologistek nahiz marxistek, bestalde, ekarpen interesgarriak egin dituzte literatur pertsonaien inguruan. Batzuek diote literatur pertsonaiek pertsonaren barrualdearen inguruan informazio aski zabala ematen dutela, eta besteek, jendartearen informazioa eskaintzen dutela. Biak ala biak, narratologiarekin eta kritika feministarekin batera, aski lanabes interesgarriak dira literatur pertsonaiaren nondik norakoa arakatzeko.
‎Hala, ezagunak dira, esaterako, Ellen Moersek (Ciplijauskaité, 1994: 16) esandakoak , ama baten bikaintasunaren eta sortzaile eskasa izatearen artean dagoen kausazko loturaz. Virginia Woolfek (2005), berriz, oso lan zaila ikusten zuen seme alabak edukitzea eta aldi berean idaztea.
‎Ez dira ahaztu behar, halere, teoriagile horien inguruan eginiko berrirakurketak eta hausnarketak gaurko amatasunaren inguruan jardun ahal izateko. Goazen, labur bada ere, liburu horien eta haien ingurumarian esandako hainbat kontu lerro hauetara ekartzera. Simone de Beauvoirrek egindako amatasunaren azterketak balirudike alde ezkorrak baino ez dituela uzten agerian.
‎Amatasuna beste modu batera interpretatzeko keinu bat egiten ari zen Beauvoir, Zirelliren hitzetan. Edonola ere, esan behar da berdintasunaren feminismoak nahiz feminismo materialistak berdintasunerako bidean aztertu dutela amatasuna. Horrekin esan nahi da amatasunak, emakumeen bizitza profesionalean, politikoan eta kulturalean, gizarteratzeko zailtasunak ekarri dituela eta rol bakartzat hartu dela.
‎Edonola ere, esan behar da berdintasunaren feminismoak nahiz feminismo materialistak berdintasunerako bidean aztertu dutela amatasuna. Horrekin esan nahi da amatasunak, emakumeen bizitza profesionalean, politikoan eta kulturalean, gizarteratzeko zailtasunak ekarri dituela eta rol bakartzat hartu dela. Shulamith Firestonek azken ikuspegi hori aintzakotzat hartzen du, eta, bere esanetan, emakumeak funtzio biologikoagatik zapalduak izan dira; hitz batean, emakumearen zapalkuntza ugalketarekin hasi zen, eta gero ere zapalketa horrek continuum batean jarraitu du.
‎Batetik, amatasuna erakunde gisa, eta, bestetik, amatasuna gozamen, ezagutza eta emakumeen botere gisa. Richek dio amatasunak, erakunde gisa ikusita, instintua inteligentziarekin nahasten duela, norberaren garapena eskuzabaltasunarekin eta besteekiko atentzioa norberarekikoarekin. Horregatik dio Richek amatasunaren erakundeari erasotzen dioten hainbat jardun, hala nola abortua, lesbianismoa edota harreman heterosexualetik kanpoko amatasuna, arriskutsuak direla.
‎Richek dio amatasunak, erakunde gisa ikusita, instintua inteligentziarekin nahasten duela, norberaren garapena eskuzabaltasunarekin eta besteekiko atentzioa norberarekikoarekin. Horregatik dio Richek amatasunaren erakundeari erasotzen dioten hainbat jardun, hala nola abortua, lesbianismoa edota harreman heterosexualetik kanpoko amatasuna, arriskutsuak direla.
‎Biruté Ciplijauskaiték dioen modura (1994), amatasuna bi modutara ikusia dago literatur lan gehienetan: deuseztatzaile modura, independentziaren eta norberaren garapenaren suntsitzaile modura eta, bestalde, botere mitikoaren jarraipen modura.
‎Beraz, proposaturiko irakurketan, batetik, Firestonek eta berdintasunaren feminismoak izendatutako hainbat zehaztapen ezkor begi bistan jarriko dira, eta, bestetik, amatasuna norberaren esperientzien sorburu eta identitate eraikitzaile gisa azalduko da. Teresa del Vallek (1995) esaten duen bezala, amatasuna gorputzaren ezagutzatik abiatuta eraikitzen da eta emakume askok horretan oinarrituta eraikitzen dute euren identitatea eta erabiltzen dute euren memoria.
‎Artikulu honetan amatasunaren inguruko irakurketa bat proposatzen dugu, eta Lucienne Goldmannek (1964) esaten zuena baiezta genezake: literatur egituren eta jendarte egituren artean homologiak daudela.
‎Proposatzen ditugun narrazioetako ama protagonistek amatasunaren gainean kontakizunak eraiki dituzte. Euskal antropologo feministek (Díez, 1995, 2000; Imaz, 2007) esandakoa berrestera gatoz, euskal sendia eta amatasuna aldatzen ari direla, alegia, eta amak direla aldaketa horretako protagonista. Eli Imazen hitzetan, amatasunaren eta sendiaren aldaketa genero harremanen inguruko eraldaketarik esanguratsuenetan kokatu behar da.
‎389). Imazek bere doktorego tesian dioenez , horren ondorio nagusiak hauek dira: sendi ereduen ugaritzea, amatasun berrien agerraldia eta ama izateko modu diferenteak.
‎Ondorio hauetara iritsi baino lehenago esan behar da, halere, eraikuntza sinbolikoen bidez sortu direla amatasunaren irudikapenak: bisualak nahiz diskurtsiboak.
‎Irudikapen horiek ideia, sinesmen eta esanahi multzoen osaketa dira; mundua esplikatzen dute, eta adibiderik esanguratsuenak estereotipoetan, gorputz metaforetan eta ereduetan aurkituko ditugu. Ereduek, ordea, irudikatzeaz gain, karga handia hartzen dute, gure jarrerek nolakoak izan behar duten esaten baitigute.
‎Horretan amatasuna modu naturalean sortua balitz bezala ulertzen da. Beste modu batera esanda , zerbait pribatua, biologikoa edota, asko jota, zerbait psikologikoa da. Zientziatik oso urrun eta aztertu gabe dagoen zerbait.
‎Jendarteak emakumearen gorputza sedukzioarekin eta ugalketarekin lotu du historikoki. Venturak esaten du (2000: 20) emakumeak seduzitzeko duen aukera bakarra alderdi fisikoa duela; gizonezkoek, berriz, estatusa, prestigioa, indarra, aberastasuna, boterea eta umorea dituztela.
‎Hiru Mariekzimurrak eta zahartzaroa besterik ez dute aurretik. Naomi Wolfek esaten du emakumeek bizitza osoa edertasuna lortzeko eta zahartzaroa ekiditeko borrokan dihardutela, edertasunaren mitoaren esklabotzapean (1991: 301).
‎Eta emakume baten bizitzaren herena, gutxienez, zahartzaroa dela eta gorputzaren beste herena gantza. Era berean, esaten du gizonezkoetan adina nortasun seinalea dela; emakumeetan, aldiz, akats bat (Wolf, 1991: 121).
‎Orain arte literaturak eman duen emakume zaharraren arketipoa oso gogorra da. Horra hor laburki esanda .
‎Urretabizkaiak orain arte esandako guztia iraultzen du. Emakume adindunak hartu ditu pertsonaia nagusitzat.
‎Amak, seme alabak hazten diren bitartean, haien menpe, haiek zaintzen, eta zahartutakoan, ezindutakoan berriro ere haien esanetara. Eta Mari Txurik ezetz esaten du.
‎Eta hori da, benetan, eleberri honen berrikuntza. Mari Txurik esaten digu zahartzaroa ez dela memoria soilik, zahartzaroa egunero modu duinean bizi behar den bizilegea dela, egitasmo bat dela. Urretabizkaiaren azken eleberri honetan, nahiz eta gerra garaiko umeak izan, iraganaren gainean baino gehiago, etorkizunaren gainean hausnartzen dute.
‎Mari Gorri, izenak berak dioen modura, zahar transgresorea izango dugu, eleberriaren ikuspegi semantikoa edota esanahia, eta Mari Txuri, berriz, paper zurian idazteko eta kontatzeko tresna. Eleberriari suspensea emateko, absentziaz baliatzen den hirugarren protagonistaren jokoa eskaintzen digu Urretabizkaiak:
‎Urretabizkaiak, puntu honetan esan duguna azpimarratuz, ekarpen berri bat egin dio eduki aldetik euskal literaturari, esan nahi da zahartzaroan ere pentsa daitekeela eta egitasmo bihurtu, gazteen eskuetan edo erakundeen menean utzi gabe. Zahartzaroa antolatzeaz dihardu, eta sendi formula berri bat proposatu digu:
‎Urretabizkaiak, puntu honetan esan duguna azpimarratuz, ekarpen berri bat egin dio eduki aldetik euskal literaturari, esan nahi da zahartzaroan ere pentsa daitekeela eta egitasmo bihurtu, gazteen eskuetan edo erakundeen menean utzi gabe. Zahartzaroa antolatzeaz dihardu, eta sendi formula berri bat proposatu digu:
‎Izan ere, Txurik alabaren heriotza jasan behar izan du, baina ez da halako atsekabeetan murgiltzen, eta ez digu horretaz xehetasun handirik ematen. Gorrik inskribatzen du liburu honen esanahi semantikoa, edota zahartzaroaren ikuspegi esanguratsua; Txurik, berriz, sintaktikoa, lehen esan dugun moduan, bera baita ahotsa, bera espazioa eta denbora, eta Handik suspensea jartzen dio, hasieratik bukaerara hutsune bat baita, irakurleak betetzen jakin behar duena. Beraz, irakurketan zehar literatur pertsonaia horren nondik norakoa osatzen joango da irakurlea, eta bukatutakoan ere ez du batere argi izango nor den Handi eta zer gertatu zen hiru nesken artean; izan ere, hiruren arteko triangelu harremanean erpin bat hutsik geratzen da, irakurleak nahierara osatzeko.
‎Euskal genero eta nazioari buruzko ikerketa lerroari begiratu ostean, esan daiteke aurretik ikusitako perspektiba globala kasu lokal honetan ere betetzen dela, hau da, euskal emakumeek ere euskal nazioa zenbait modutan birsortu dutela. –Biologikoki (amatasunaren bidez), kulturalki (hizkuntza eta kulturaren transmisioa eginez) eta sinbolikoki (baserriarekiko lotura bermatuz, etxekoandre lanari esker).
‎Ikuspegi sinboliko eta sozial hori literaturan nola irudikatu den aztertu dute Maite Nuñez Beteluk Género y construcción nacional en las escritoras vascas (2001) eta Iker Gonzalez Allendek Género y nación en la narrativa vasca durante la guerra española() tesietan. Literatura alorrean, Joseba Gabilondo ikerlariak ere ondo aztertu du amatasunaz nola idatzi den, eta diosku abertzaletasunak barruko erbeste batera kondenatu dituela emakumeak, amatasun nazionalistaren eredua onartzen ez badute bederen. –Erbeste horretan emakumezkoen literaturak benetako bakardadearen kronika malenkoniatsu eta magnoa eman digu, beste ezein literatura maskulinistak ez bezala?
‎3.2 Koaderno gorriaeta kritikak esandakoak
‎Olaziregik dioen bezala (1999: 58), amatasuna da nobelaren gunea, eta maiuskulaz izendatzen den Amaren jardunak harilkatzen du narrazioaren unibertso osoa.
‎58). Olaziregik dio nobela honetan, emakumezkoek idatzitako kontakizun askotan bezala, genero autobiografikoa protagonistaren egonezina azaltzeko forma narratiboa bilakatzen dela. Pertsonaien barne solasa testu atzekoa, zehar estiloa eta zehar estilo askea darabiltza narratzaileak, gehienetan aditza ezabatuz eta erritmo arinari eutsiz.
‎Pertsonaien barne solasa testu atzekoa, zehar estiloa eta zehar estilo askea darabiltza narratzaileak, gehienetan aditza ezabatuz eta erritmo arinari eutsiz. Baina Olaziregik dio guztiarekin ere amatasunaren alderdi fisikoaz nahiz psikologikoaz haratago joaten ahalegintzen dela nobela hau, eta amatasunaren alderdi soziala edo politikoa ere azaleratzen saiatzen dela (Olaziregi, 2002: 107).
‎Horregatik, narrazio publiko horiek hurbilago daude irakurle eta egile arteko harreman mota horretatik. Laburbilduz, Retolazak dio Koaderno gorria Zergatik panpox n, testuaz kanpoko narratarioa edo hartzailea irudikatzen denean,, narrazio publiko argia, dugula, etaen, aldiz, geroago ikusiko dugun moduan, argi eta garbi eleberri barruko narratarioari edo hartzaileari zuzentzen zaiola kontalaria.
‎Gabilondok dio Urretabizkaiak espazio nazional domestikoak, Zergatik panpox en azaltzen zirenak, egoera politikoagoekin hibridatu dituela Koaderno gorria n. Gabilondoren arabera, eleberriak ez ditu amaren sinesmen politikoak legitimatzen ez kondenatzen, ezta amatasuna zertan datzan ere diskurtso politiko bateratzaile baten arabera erabakitzen.
‎Gabilondoren arabera, eleberriak ez ditu amaren sinesmen politikoak legitimatzen ez kondenatzen, ezta amatasuna zertan datzan ere diskurtso politiko bateratzaile baten arabera erabakitzen. . Bestela esanda , Euskal Herritik kanpo, Babel globalean bizi den eta gazteleraz mintzatzen den alabaren aurrean, eleberriak jouissance bat aurkezten du, zeinak ama, alaba eta laguna batzen dituen? (Gabilondo, 2006:
‎209). Kritikak esandakoarekin amaitzeko, Ibon Sarasolaren ustez, eleberri honen aurkezpenean egindako adierazpenetan esan zuenez, nobela honetan daude Urretabizkaiaren orrialderik onenak.
‎209). Kritikak esandakoarekin amaitzeko, Ibon Sarasolaren ustez, eleberri honen aurkezpenean egindako adierazpenetan esan zuenez, nobela honetan daude Urretabizkaiaren orrialderik onenak.
‎Hori horrela, KG ko ama naziogintzan subjektu gisa agertzen zaigu, baina eleberriko korapiloa aktibismoak eta amatasunak sortzen dituen zailtasunetatik bideratzen da. Horren harira, Olaziregik dio (1999) konpromiso politikoa eta amatasuna uztartzea eragotzi dioten emakume baten aitorpena eskaini digula Urretabizkaiak.
‎Izaki militarraren ezaugarri horiek abiapuntutzat hartuta, KG ko amaren subjektibotasuna deseraikitze aldera, Alcedok maskulinitatearen ezaugarritzat hartzen dituen paradigmak alderatu ditugu KGKG ko ama protagonistarekin. Lehenik, esan behar da oso femeninoa dela ama; zenbaterainoko sentsibilitatea duen jakiteko, aski da seme alabei idazten dien koadernoa irakurtzea; esaterako, haurdunaldiak, gogoetak testu bihurtzen dituenean(, 66). Bestetik, ez da garaile bat, izugarrizko inpotentzia sentitzen du senarrak seme alabak lapurtu dizkiolako.
‎Mercedes Ugaldek esan ohi du emakumearen rola amatasunera mugatzen dela, baina emakumeak euskal naziogintzan agenteak direla eta zeharkako estrategiak erabili ohi dituztela (edo, emakumea euskal... agentea dela eta zeharkako... dituela): erresistentzia egoeretan atzera eginez eta egoera egokiak aurrera egiteko aprobetxatuz.
‎KG ko protagonista femeninoaren izatea ikuspegi historiko horren transferentzia litzateke, kritika marxistak aipatzen duen heroi problematikoa gizartearekin dialektikan eraikitzen delako. Edota Bakthinek proposatzen duen dialogismoadierak esaten duen bezala, testu narratiboak, testuko ahotsen arteko solasaldia ez ezik, testuko eta gizarteko ahotsen solasaldia ere eskaintzen duelako.
‎hain kontrajarriak diren bi mundu ikuskerak elkartzen, hegemonikoki gizonezkoena den armen mundua eta emakumezkoena den amatasuna uztartzen. Esan behar da eleberri bakarra dugula gai horrekin etorri zaiguna euskal literaturara, horregatik da hain berritzailea eta transgresorea Koaderno gorria obrako ama.
‎Arantxa Urretabizkaiaren Aspaldian espero zaitudalako ez nago sekula bakarrikipuin bildumako Espero zaitudalakoipuinean (Erein, 1983) ama berezi bat agertzen zaigu. Olaziregik esaten duen bezala (1999), 80ko hamarkadan euskal literaturan izan zen ipuingintzaren boom aren barruan kokatu behar dugu liburu hau. Tenore hartan, gure ipuingintzan nagusiki Ipar Amerikako errealismo zikina eta Hego Amerikako errealismo magikoa sartzen ari zirela, Urretabizkaiak bestelako kontaketa bat ekarri zuen gurera:
‎Eta ez da urruntzen familiatik bakarrik, emakumeen roletatik eta estereotipoetatik ere aldentzen da. Maria Luz Estebanek honela dio (2011: 72):
‎Hiru eleberrietan maitasuna generoaren kategoria gisa ageri da, eta horrela landu dira amatasunaren eta zainketaren pragmatikak. Baina Zergatik panpox eko amak abandonua eta zainketa sufrimendu gisa, eginbehar gisa, nahitaezko gisa ikusten du; Adrianne Richek esango zukeen bezala, maitasun gaindosi gisa ikusten du. Aldiz, Koaderno gorria ko amak eta Hiru Mariak nobelako protagonistek oso modu diferentean plazaratzen dute emakumeontzat genero edota kategoria politikoa den maitasuna.
‎Zergatik panpoxlanarekin jarraituz, liburu honek izandako harrera kritikoa buruan, Olaziregik dio euskal kritikariek liburuari harrera ona egin ziotela. Olaziregiren esanetan, Aldekoak 1979ko nobela onentzat jo zuen, eta Txuma Lasagabasterrek gehien laudatu duen nobela da, J. A. Arrietaren Abuztuaren 15eko bazkalondoa rekin batera.
‎Olaziregiren esanetan, Aldekoak 1979ko nobela onentzat jo zuen, eta Txuma Lasagabasterrek gehien laudatu duen nobela da, J. A. Arrietaren Abuztuaren 15eko bazkalondoa rekin batera. . Bere 1986ko Antología de la narrativa vasca ren hitzaurrean dioena guztiz da azpimarratzekoa, nobela biribil eta xarmangarri gisara definitu ondoren, euskal ahots femenino lortuentzat jotzen baitu. Lasagabasterrentzat, ahotsaren indarra ez dagokio egilea emakumezkoa izateari, narratzaile trebeziari baizik?
‎Diferentziaren feminismoak, aldiz, Luisa Muraroren teoriei jarraituz, umeak ulertzeko amek erabiltzen duten hizkuntza beste modu batera ikusi da. Amak, umeen hizkera erabilita, gutxietsi beharrean egokitu egiten direla dio Murarok. Amek euren boterea gutxitzekoasmoz, hizkuntza estrategia berezi bat abian jartzen dutela dio Murarok.
‎Amak, umeen hizkera erabilita, gutxietsi beharrean egokitu egiten direla dio Murarok. Amek euren boterea gutxitzekoasmoz, hizkuntza estrategia berezi bat abian jartzen dutela dio Murarok. Estrategia horretan ume amen arteko harremanean hurbilpena eta berdintasuna gertatzen da.
‎hegemonikoki gizonezkoena den armen mundua eta emakumezkoena den amatasuna uztartzen. Esan behar da eleberri bakarra dugula gai horrekin etorri zaiguna euskal literaturara, horregatik da hain berritzailea eta transgresorea Koaderno gorriaobrako ama, hau da, aipaturiko literatur pertsonaia transgresore hauek jendartean egun gertatzen ari denaren lekukotasuna dira; izan ere, amak gizonezkoen munduan sartzen ari dira, neurri apal batean bada ere, eta gizonezkoak, berriz, amatasunaren mund... Ama helduak, bakarrak, ezkontzaren erakundetik at dauden amak dira eta, halaber, ohiko rol eta ereduetatik urrunduz posizio bat definitzen ari dira.
‎bikote harremanak, amatasuna, emakumezkoen gorputza, emakumezkoen ahotsa, antisorgailuak, egunerokotasunaren zama? Ezaugarri horietaz guztiez gain, abandonuaren trataera, amatasunaren denborak eta guraso bakarreko familiaren paradigma aurkeztea oso dira azpimarragarriak, eta zer esanik ez garai hartan emakume idazle batek idatziriko lana euskal kritikak goraipatu izana; izan ere, ez zen hori ohikoa tenore hartako kritika historiografikoan.
‎Egile beraren hiru eleberri eta ipuin bat aztertu ditugu. Eta esan genezake genero harremanak aldatzen eta birdefinitzen ari direla; izan ere, aldaketa horiek, jendartean ez ezik, literaturan, diskurtsoetan ere gertatzen ari dira. Ama bakarrak, helduak, lan munduan nahiz politikan dihardutenak aurkitu ditugu literatur testuetan, harreman berriak sorrarazi dituzten literatur pertsonaiak.
‎Eliztar gazteek. Seiko? ezizena jarria diote beren parrokiako apaizetako bati. Seigarren agindua sermoi guztietako gai izatetik datorkio goitizena.
‎–Ez duzu ekintza lizunik burutuko? dio Jainkoaren legearen Hamar Aginduetako seigarrenak;, ez duzu pentsamendu edo ekintza lizunik onartuko?, berriz, bederatzigarrenak. Dirudienez, Martin Usategik ez zituen agindu horiek zuzen zuzen bete.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
esan 2.533 (16,67)
Lehen forma
esan 847 (5,58)
esaten 285 (1,88)
dio 274 (1,80)
esanda 108 (0,71)
esango 88 (0,58)
zioen 65 (0,43)
esateko 60 (0,39)
Esan 58 (0,38)
esatea 49 (0,32)
diote 46 (0,30)
dioenez 40 (0,26)
esanik 39 (0,26)
esandakoa 38 (0,25)
dioen 34 (0,22)
diogu 31 (0,20)
diot 27 (0,18)
dioen bezala 25 (0,16)
esandako 18 (0,12)
dioena 16 (0,11)
esanez 16 (0,11)
diosku 15 (0,10)
zioten 14 (0,09)
esaterako 13 (0,09)
diotenak 12 (0,08)
esatean 12 (0,08)
dino 10 (0,07)
diotenez 10 (0,07)
diozu 10 (0,07)
esandakoak 10 (0,07)
Esango 9 (0,06)
zioenez 9 (0,06)
esanaz 8 (0,05)
diogunean 7 (0,05)
dion 7 (0,05)
dioten 7 (0,05)
esandakoaren 7 (0,05)
esatera 7 (0,05)
zioena 7 (0,05)
dioenean 6 (0,04)
dioskunez 6 (0,04)
esatearren 6 (0,04)
Esaten 5 (0,03)
dinosku 5 (0,03)
badio 4 (0,03)
diodan 4 (0,03)
diogun 4 (0,03)
dioten bezala 4 (0,03)
diotena 4 (0,03)
esan arren 4 (0,03)
esanikoa 4 (0,03)
zioen bezala 4 (0,03)
Esandako 3 (0,02)
Esandakoa 3 (0,02)
dinoenez 3 (0,02)
dioelarik 3 (0,02)
diotela 3 (0,02)
diotenaren arabera 3 (0,02)
diotsa 3 (0,02)
diotso 3 (0,02)
esandakoarekin 3 (0,02)
esateagatik 3 (0,02)
ziotela 3 (0,02)
Dioenez 2 (0,01)
Diogunaren 2 (0,01)
Esatea 2 (0,01)
badiozu 2 (0,01)
baitio 2 (0,01)
dinoe 2 (0,01)
dioela 2 (0,01)
dioenari 2 (0,01)
diotenek 2 (0,01)
esan ondoren 2 (0,01)
esandakoaz gain 2 (0,01)
esandakoek 2 (0,01)
esandakotik 2 (0,01)
esanen 2 (0,01)
esanez gero 2 (0,01)
genioen 2 (0,01)
nioen 2 (0,01)
ziostanez 2 (0,01)
ziotson 2 (0,01)
Diogun 1 (0,01)
Diotenez 1 (0,01)
ESATEAN 1 (0,01)
Esanda 1 (0,01)
Esandakoarekin 1 (0,01)
Esandakoaz 1 (0,01)
Esandakoaz gain 1 (0,01)
Esanikoaren 1 (0,01)
badiot 1 (0,01)
baitiote 1 (0,01)
baitzioten 1 (0,01)
dinozu 1 (0,01)
dioelako 1 (0,01)
dioenaren 1 (0,01)
dioenaren arabera 1 (0,01)
dioenetik 1 (0,01)
dioenik 1 (0,01)
diogula 1 (0,01)
diogunik 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
esan nahi 138 (0,91)
esan ezan 85 (0,56)
esan behar 79 (0,52)
esan bezala 64 (0,42)
esan ez 44 (0,29)
esan moduan 17 (0,11)
esan ere 15 (0,10)
esan ohi 15 (0,10)
esan bera 13 (0,09)
esan euskara 9 (0,06)
esan ari 8 (0,05)
esan gura 7 (0,05)
esan modu 7 (0,05)
esan guzti 6 (0,04)
esan hitz 6 (0,04)
esan berak 5 (0,03)
esan Aresti 4 (0,03)
esan Torrealdai 4 (0,03)
esan atal 4 (0,03)
esan baino 4 (0,03)
esan bat 4 (0,03)
esan den 4 (0,03)
esan egon 4 (0,03)
esan emakume 4 (0,03)
esan euskal 4 (0,03)
esan ezin 4 (0,03)
esan gabe 4 (0,03)
esan gu 4 (0,03)
esan janari 4 (0,03)
esan omen 4 (0,03)
esan Michel 3 (0,02)
esan Orixe 3 (0,02)
esan amore 3 (0,02)
esan berretsi 3 (0,02)
esan berri 3 (0,02)
esan egin 3 (0,02)
esan eutsi 3 (0,02)
esan gazte 3 (0,02)
esan guraso 3 (0,02)
esan ildo 3 (0,02)
esan kontu 3 (0,02)
esan literatura 3 (0,02)
esan osatu 3 (0,02)
esan ote 3 (0,02)
esan ukan 3 (0,02)
esan A. 2 (0,01)
esan Arruti 2 (0,01)
esan Europa 2 (0,01)
esan Goierri 2 (0,01)
esan Internet 2 (0,01)
esan Mikel 2 (0,01)
esan Nafarroa 2 (0,01)
esan abiatu 2 (0,01)
esan agurtu 2 (0,01)
esan ahal 2 (0,01)
esan al 2 (0,01)
esan antolatzaile 2 (0,01)
esan artikulu 2 (0,01)
esan aurkeztu 2 (0,01)
esan barik 2 (0,01)
esan be 2 (0,01)
esan bezain 2 (0,01)
esan bi 2 (0,01)
esan bidenabar 2 (0,01)
esan birformulatu 2 (0,01)
esan diskurtso 2 (0,01)
esan egiaztatu 2 (0,01)
esan elkarrizketa 2 (0,01)
esan entzun 2 (0,01)
esan era 2 (0,01)
esan erakusgarri 2 (0,01)
esan eran 2 (0,01)
esan erantzun 2 (0,01)
esan euskaldun 2 (0,01)
esan euskaltzale 2 (0,01)
esan gai 2 (0,01)
esan garai 2 (0,01)
esan gauza 2 (0,01)
esan hainbat 2 (0,01)
esan hasi 2 (0,01)
esan hau 2 (0,01)
esan hobeto 2 (0,01)
esan idatzi 2 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
esan nahi ukan 62 (0,41)
esan nahi baita 19 (0,13)
esan behar ukan 11 (0,07)
esan behar egon 5 (0,03)
esan ez ukan 4 (0,03)
esan ohi ukan 4 (0,03)
esan behar ez 3 (0,02)
esan ere ez 3 (0,02)
esan atal agertu 2 (0,01)
esan behar otoitu 2 (0,01)
esan elkarrizketa jarri 2 (0,01)
esan ere bai 2 (0,01)
esan euskaltzale = 2 (0,01)
esan ezan euskal 2 (0,01)
esan ezan gu 2 (0,01)
esan ezin ukan 2 (0,01)
esan gauza bera 2 (0,01)
esan hobeto moldatu 2 (0,01)
esan kontu hartu 2 (0,01)
esan nahi bi 2 (0,01)
esan A. Arrue 1 (0,01)
esan ahal bada 1 (0,01)
esan amore zenbat 1 (0,01)
esan antolatzaile hain 1 (0,01)
esan antolatzaile maiztasun 1 (0,01)
esan Aresti iradoki 1 (0,01)
esan Arruti poema 1 (0,01)
esan atal bakoitz 1 (0,01)
esan atal izenburu 1 (0,01)
esan barik berba 1 (0,01)
esan barik zer 1 (0,01)
esan bat bat 1 (0,01)
esan bat egin 1 (0,01)
esan bat etorri 1 (0,01)
esan behar ' 1 (0,01)
esan behar bezalako 1 (0,01)
esan behar den 1 (0,01)
esan behar eduki 1 (0,01)
esan behar ere 1 (0,01)
esan behar esan 1 (0,01)
esan behar hizkera 1 (0,01)
esan behar kapitulu 1 (0,01)
esan bera euskal 1 (0,01)
esan bera gonbidatu 1 (0,01)
esan bera hasiera 1 (0,01)
esan bera liburu 1 (0,01)
esan bera mundu 1 (0,01)
esan bera zaindu 1 (0,01)
esan bera zentsu 1 (0,01)
esan berak jatorri 1 (0,01)
esan berak parrokia 1 (0,01)
esan berak sentimendu 1 (0,01)
esan berretsi etorri 1 (0,01)
esan berri idatzi 1 (0,01)
esan bezain azkar 1 (0,01)
esan bezain desados izan 1 (0,01)
esan bezala a 1 (0,01)
esan bezala gertatu 1 (0,01)
esan bezala orain 1 (0,01)
esan bi klasizismo 1 (0,01)
esan bi mila 1 (0,01)
esan egin ezan 1 (0,01)
esan egin lerro 1 (0,01)
esan egon hi 1 (0,01)
esan egon logika 1 (0,01)
esan emakume asko 1 (0,01)
esan emakume borroka 1 (0,01)
esan emakume ez 1 (0,01)
esan emakume sexualitate 1 (0,01)
esan entzun esan 1 (0,01)
esan era aztertu 1 (0,01)
esan erantzun bakar 1 (0,01)
esan ere euskara 1 (0,01)
esan ere hegoalde 1 (0,01)
esan ere iritsi 1 (0,01)
esan Europa barruko 1 (0,01)
esan Europa moderno 1 (0,01)
esan euskal antologia 1 (0,01)
esan euskal kritikari 1 (0,01)
esan euskal poesia 1 (0,01)
esan euskaldun ez 1 (0,01)
esan euskaldun komunitate 1 (0,01)
esan euskara batu 1 (0,01)
esan euskara beste 1 (0,01)
esan euskara egoera 1 (0,01)
esan euskara eman 1 (0,01)
esan euskara gaztelania 1 (0,01)
esan euskara mintzatu 1 (0,01)
esan euskara teknikari 1 (0,01)
esan euskara zaindu 1 (0,01)
esan eutsi euskaltzain 1 (0,01)
esan ez benetako 1 (0,01)
esan ez bide 1 (0,01)
esan ez ezan 1 (0,01)
esan ez garai 1 (0,01)
esan ez gaurko 1 (0,01)
esan ez gazte 1 (0,01)
esan ez hori 1 (0,01)
esan ez iritzi 1 (0,01)
esan ez jada 1 (0,01)
esan ez Lauaxeta 1 (0,01)
esan ez oraintsu 1 (0,01)
esan ez ote 1 (0,01)
esan ez zinema 1 (0,01)
esan ezan Bilbo 1 (0,01)
esan ezan bot 1 (0,01)
esan ezan egun 1 (0,01)
esan ezan elatibo 1 (0,01)
esan ezan erotismo 1 (0,01)
esan ezan esaldi 1 (0,01)
esan ezan ez 1 (0,01)
esan ezan ezer 1 (0,01)
esan ezan garantia 1 (0,01)
esan ezan Gasteiz 1 (0,01)
esan ezan gauza 1 (0,01)
esan ezan genero 1 (0,01)
esan ezan gizarte 1 (0,01)
esan ezan hizkuntza 1 (0,01)
esan ezan horma 1 (0,01)
esan ezan ikuspuntu 1 (0,01)
esan ezan itzultzaile 1 (0,01)
esan ezan izen 1 (0,01)
esan ezan K. 1 (0,01)
esan ezan lan 1 (0,01)
esan ezan lehen 1 (0,01)
esan ezan lehengo 1 (0,01)
esan ezan lurralde 1 (0,01)
esan ezan ni 1 (0,01)
esan ezan osagai 1 (0,01)
esan ezan pulunpa 1 (0,01)
esan ezan zer 1 (0,01)
esan ezin ezan 1 (0,01)
esan ezin jakin 1 (0,01)
esan gabe ere 1 (0,01)
esan gabe hizkuntza 1 (0,01)
esan gabe joan 1 (0,01)
esan gai aditu 1 (0,01)
esan gai ez 1 (0,01)
esan garai etorri 1 (0,01)
esan gazte autoktono 1 (0,01)
esan gazte gaztelania 1 (0,01)
esan Goierri bi 1 (0,01)
esan gu erdal 1 (0,01)
esan gu prezatu 1 (0,01)
esan gura dena 1 (0,01)
esan gura irabazi 1 (0,01)
esan gura orduan 1 (0,01)
esan guraso alderdi 1 (0,01)
esan guraso arabiera 1 (0,01)
esan guraso lehen 1 (0,01)
esan guzti ere 1 (0,01)
esan guzti gainditu 1 (0,01)
esan guzti irauli 1 (0,01)
esan guzti laburbildu 1 (0,01)
esan guzti ukan 1 (0,01)
esan hainbat euskalki 1 (0,01)
esan hainbat kontu 1 (0,01)
esan hau ere 1 (0,01)
esan hitz aintzat 1 (0,01)
esan hitz hitz 1 (0,01)
esan idatzi trikimailu 1 (0,01)
esan ildo bera 1 (0,01)
esan Internet sare 1 (0,01)
esan kontu hartz 1 (0,01)
esan literatura historiografia 1 (0,01)
esan literatura ildo 1 (0,01)
esan literatura pertsonaia 1 (0,01)
esan Michel bera 1 (0,01)
esan Michel maisu 1 (0,01)
esan modu berridatzi 1 (0,01)
esan modu idatzi 1 (0,01)
esan modu klasikotasun 1 (0,01)
esan modu nabarmendu 1 (0,01)
esan modu neutro 1 (0,01)
esan Nafarroa hori 1 (0,01)
esan Nafarroa inoiz 1 (0,01)
esan nahi ahoskera 1 (0,01)
esan nahi ahots 1 (0,01)
esan nahi Aresti 1 (0,01)
esan nahi argi 1 (0,01)
esan nahi argudiaketa 1 (0,01)
esan nahi Atxaga 1 (0,01)
esan nahi autore 1 (0,01)
esan nahi azken 1 (0,01)
esan nahi baserritartu 1 (0,01)
esan nahi bat 1 (0,01)
esan nahi beti 1 (0,01)
esan nahi eliza 1 (0,01)
esan nahi errealitate 1 (0,01)
esan nahi eskualde 1 (0,01)
esan nahi etimologia 1 (0,01)
esan nahi etorri 1 (0,01)
esan nahi euskal 1 (0,01)
esan nahi euskara 1 (0,01)
esan nahi ezan 1 (0,01)
esan nahi fenomeno 1 (0,01)
esan nahi Franco 1 (0,01)
esan nahi gaur 1 (0,01)
esan nahi hitz 1 (0,01)
esan nahi hizkuntza 1 (0,01)
esan nahi itzultzaile 1 (0,01)
esan nahi Larramendi 1 (0,01)
esan nahi testuinguru 1 (0,01)
esan nahi uko 1 (0,01)
esan ohi dan 1 (0,01)
esan ohi eutsi 1 (0,01)
esan Orixe idatzi 1 (0,01)
esan Orixe iritzi 1 (0,01)
esan Orixe omen 1 (0,01)
esan ote ezan 1 (0,01)
esan ote nitxo 1 (0,01)
esan Torrealdai aga 1 (0,01)
esan Torrealdai Antonio 1 (0,01)
esan Torrealdai bide 1 (0,01)
esan ukan hamar 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia