2011
|
|
Duela urte batzuk, lanean berrogei urte zeramatzan emagin bati irakurri nion lehen ez zela inoiz
|
esaten
emakumeak ez zuela esnerik. Bularra ematerik ez zuen emakumerik ez zen izaten, edo oso gutxi izaten ziren.
|
2015
|
|
Eta Lilyk gauza bakarra sentitu zuen: nola maita zezakeen lagun hurkoa koadro bat bestetik bereizten ez zekienak, bere atzean egon zenak, zutik, tabako txikitua erretzen? «bost penny ontzako, Briscoe andereñoa»?, behin eta berriro
|
esaten
emakumeek ez dakitela idazten, ez dakitela margotzen, ez benetan sinesten zuelako baizik hala izatea nahi zuelako, auskalo zergatik. Han zegoen hura, iharra eta gorritua eta erlatsa, oholtza batetik maitasuna predikatzen (inurriak zebiltzan berak pintzelarekin lardaskatzen zituen zain belarren artean, inurri gorriak, kementsuak, Charles Tansleyren antzekoak).
|
2018
|
|
Beauvoir zuzen badago
|
esatean
emakume ez dela jaiotzen, baizik eta egin egiten dela, hortik ondorioztatzen da emakumea terminoa bera ere bidean dagoela, eginean dagoela, eraikitze bat dela eta, ezin daitekeela arrazoiz esan ez hasierarik ez amaierarik duenik. Aribidean dagoen jardun diskurtsiboa izanik, posible da bertan esku hartzea eta hura esanahi berriez hornitzea.
|
|
Gauerdian, alkateak hots egin zidan: entzun zuela gizonak ez zirela arrankadan egongo, eta
|
esateko
emakumeei ez joateko. Baina guk argi ikusi genuen han egon behar genuela:
|
2019
|
|
gizonen artean jar zezaten nahi zuen; pribilegio hori lortzeko, ordea, senarraren eraginaz baliatu zen. Gizon direla
|
dioten
emakumeek ez dute gutxiago eskatzen gizonen begiramena eta errespetua. Gogoan dut emakume gazte troskista bat ere, zutik oholtza batean mitin istilutsu baten erdian, ukabilkada bat jotzeko prest, bere ageriko hauskortasuna gorabehera; bere ahulezia femeninoa ukatzen zuen, baina militante batenganako amodioagatik egiten zuen, haren berdina izan nahian.
|
|
Oso atzera joz gero, ezin jakin zer topatuko genukeen, baina azken mendeetan, eta hala adierazten dute nekazari mundu hori ezagutu duten emakumeek ere, emakumea etxearen eremuari lotuta egon da. Horregatik, elkarrizketatu gehienek
|
diote
emakumeak ez zuela askatasun handirik eta atsolorra aukera bikaina zela etxetik ateratzeko eta, hain zuzen, horregatik joaten zirela hain pozik.
|
2020
|
|
Eta emakumeak ikusi baditugu dantzatzen zinta dantza edo arku dantza, adibidez –aurrez dantzatzen ez zutenez–, errepertoriorik ez zutela-eta, dantza egitea baimendu eta dantza haiek eurentzat propio egokitu –berez, gizonezkoek egiten zituztenak– edo sortu zituztelako izan dela ere badio ideia horrek. Beraz, ideia horrek
|
dio
emakumea ez dagoela euskal dantzetan berezko eskubidez, baizik eta berdintasunaren izenean edo emakumeei ere aukera hori ematearren, eskuzabaltasunez, baimendu zaielako. Baina hori gezurra da.
|
2021
|
|
Esaten dute emakumeek kirolik ez dutela egiten, baina antolatzen dituzu horrelakoak, edo Lilatoia, eta neska piloak ematen du izena. Amorrua ematen dit
|
esatea
emakumeok ez dugula konpetitzen. Barkatu, kirola egiten ari naiz.
|
|
Medeak akuilaturik, koruko emakumeak ere beren jarrera umil eta beldurtua galtzen joan ziren. Emakumeetako bat, noizbait ere, ausartu zen
|
esatera
emakumeek ez dutela zertan egon filosofiatik, politikatik, arrazoinamendu sotiletatik eta eztabaidetatik kanpo: " Bai baitaukagu guk ere geure Musa, gurekin jakite hartu emanetan ibiltzen dena".
|
|
Alvarezek Mari Jose Olaziregiren hitz batzuk ere badakartza bere lanera (2005: 38), eta Olaziregik
|
dio
emakumeak ez direla existitu euskal literaturaren historian, beti egon izan direla periferian. Horrez gain, haien lanen inguruko ikerketa lan asko egiteke daude, ez baita inor arduratu hortaz, eta gainera, historiagileek ez diote behar bezalako ekarpena egin euskal literaturari, emakumeak ez baitira kontuan hartu.
|
2022
|
|
Denek
|
diote
emakumeei ez zaiela gustatzen Bolsonaro, eta alderantziz, baina gezurra da. Beraz, dena ondo doa; Alderdi Liberaleko 99 diputatu gaude, eta Langileen Alderdikoak, berriz, 68 dira.
|
|
Litekeena da Tene ez izatea idazle berritzaile bat, baina lehen aldia zen emakume batek emakumeentzat idazten zuela, eta euskaraz egiten zuela. Kontura gaitezen, haren
|
esanean
emakumeek ez bide dute politikarako gaitasunik, baina hala eta guztiz ere Tenek gonbita luzatu zien zertarako eta politikoki antola zitezen. Eta, izan ere, geroago, Gipuzkoako Emakume Abertzale Batzaren presidente izendatu zuten, 1935ean.
|