Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.268

2000
‎Bat dator aurreko kritikoekin balioztapen eta kritikei dagokienez," Ukabilka" eta" Haurrak pindaturiko paisaia" jotzen ditu ahulentzat. Gainerako kritikoek aipatzen ez duten zinearekiko harremanaren behin eta berriko aipamenak ikusten dira azken komentario honetan: Ifar aldeko orduak zinezaletasun horren lekuko zintzoa omen da, adibidez," Excalibur" filmearen remakea egin duela dio" Amorante ausarta" izeneko ipuinean.
‎Lehen bildumako narrazioak klasikoak dira beraren iduriz (iraganera eta fantasiara jotzen dute eta borobilak dira). Atabala eta Eurian ostera, narrazio gordinagoak agertzen zaizkigu eta absurduak indarra hartzen du; azkenik Ifarraldeko ordukoak errealistagoak dira eta bizitza zati bat jartzen digute begien aurrean, hor ezer gertatzen ez delarik (bukaerarik gabe bailiran, narrazioetako bukaera itxietatik urrun). (Joseba Sarrionandia.
‎Atxagak interpretazioa ematen dio egileak berak ezer ezkutatzeko edo inor engainatzeko asmorik gabe idatziriko azken oharretan jasoak dauden erreferentzia literarioen zehaztasunari Sarrionandiaren" ni propiala" ren ausentzia eta isiltasunaren gaiarekin lotzen ditu: " Izan ere, bai behintzat ene iritzirako, isiltasunak inguratzen du nire lagunaren literatura.
‎1987ko Joseba Sarrionandiak idatzi zuen Marinel zaharrak betirako kondenatu bat besterik ez dela badakien bezala, eta" Tren luze bat" ean" Trena beti infernurantz doa" la badakien bezala. Coleridge ez ezik, Kafkaren narrazioen absurdua eta ulertu ezinaren oihartzuna sumatzen da, zein oker egin duen ez dakien kondenatu horren patu gogorrean, azken batean giza patuaren ezinbestearen eta ulertezinaren sinboloa baita.
‎Argiako artikulugilearen ustez, liburu hau fabulak maite dituenarentzat egina da, eta alegiekin batera ateraldiak ere ugari dira, nahiz eta iritzi emaileak azken hauek liburuaren alderdirik ahulena osatzen dutela uste duen: " ateraldiok umore gutxiko grazia baino haragoko deus ez dutelako." (63 or.)
‎Honezkero jakinaren gainean gaude, Sarrionandiaren obretan dena dagoela, zentzu batean ala bestean, literaturaren zerbitzutan pentsatua. Liburu hauen egiturari eta bere ipuingintzari buruzko" azalpenak" Ifarraldeko orduak liburuaren azken narrazioan eman zituen nolabait, zeharka ordurarte euskal kritikoek bere liburuez esanikoak ironikoki aipatuz: " hamar narrazio ezberdinez osatzen da.
‎Zehaztasunak, izenburu eta data zertzeladak emanez, sinesgarria den entorno literario bat sortu nahi du. Dena joko bat da, ordea, azken narrazio horretaraino iristeko. Hor dator Sarrionandiaren benetako kontrazeinua joko horretan guztian:
‎Orduan ia dena isuri, erori, galdu egiten da. Adierazgarria da, horretaz, Martin Lezetaren Oroimena eta desira liburuko azken narrazioa hamar ipuineko beste liburu baten komentarioa delarik, aipatzen den azken ipuina bera ere hamar narraziodun beste liburu baten erreseina izatea..." (Ifarraldeko orduak, 116 117or.)
‎Orduan ia dena isuri, erori, galdu egiten da. Adierazgarria da, horretaz, Martin Lezetaren Oroimena eta desira liburuko azken narrazioa hamar ipuineko beste liburu baten komentarioa delarik, aipatzen den azken ipuina bera ere hamar narraziodun beste liburu baten erreseina izatea..." (Ifarraldeko orduak, 116 117or.)
‎Narrazioak", Argia, I, 4 or.; XX" Narrazioak", Susa, 1989, 23 alea, 8 or.; XX. " Sarrionandiaren Narrazioak", Euskal letren dantza 1983, Kandela, 1985, Hordago, 83 or.; Aingeru Epaltza," Narrazioak", Hegats, 1994, 8 zenbakia, urtarrila, 19 or.; Jon Kortazar, Reduccions, 1984, 22, 94 or.; Jon Kortazar," Gaurko narratiba eta euskal literatura", Jakin, 1982, 25, 86 or. ipuinaz ixten du liburua azken orrialdean liburuaren irakurkera bat ere proposatzen duelarik.
‎Migel Anjel Mintegi: Udazkena (urtearen lehena eta azkena ) (1991)
‎Maitasunezko bi eleberri hauetan ikusi ahal izan dugun modura, iragan zoriontsuari begiratzen diote pertsonaiek ilusio txikien bila. Baina, azkenean harremana aurrera eramateko ahaleginak hutsalak izango dira, eta bakoitzak bere bideari ekingo dio.
‎Karmenen bizipenak. Azken boladan nahiko gaixorik sentitzen da, menopausiaren eraginez edo. Bestalde, bere alabak ezkontzeko asmoa du eta horrek urduri jarri du.
‎Nahiz eta eleberri osoa amaren ikuspuntuaren arabera egituratua egon, azken zatian amaren pertsonaia desagertzean, Enekoren begietara hurbiltzen da narratzailea. Honela, barne fokalizazio iraunkorra hautsi eta fokalizazio aldakorrari bidea irekitzen dio.
‎Liburu honen aurkezpenean egileak berak aipatu bezala, izenburua Thomas Bernhard-en Bai lanaren haritik doa: " Bernharden lanean ageri den protagonistak" bai" esateko azken aukera du. Nire lanean justu kontrakoa gertatzen da, eta horrela jarri nion Ez".
‎Idazkera jantzi eta zail samar hori bat dator egilearen estiloarekin ere: oso gutxi dira nobelako gertakariak, batere ez elkarrizketak, barne gogoeta eta analisi xehe, zehatz ia obsesibo bat da testua, irakurleak lehenengo orrietan aspertuta alde batera uzten ez badu azkenerako ahalmen hipnotiko bat ere izan dezakeena. (Jakin 113)
‎bere maitalea," Luis, aspaldiko lagun min eta maitea"; eta azkenik, Teresa bera. Bi hauengan ilusioa berreskuratu nahiko du, baina, azkenean ilusioa norberarengan bilatzeko beharraz ohartuko da. Teresa kazetaria da, eta ilusio ezak ernetzen dion ezinegonak idazteko gaitasuna deuseztatu dio.
‎Bizitza baten zikloa da azken finean agertzen zaiguna, bizitza askorena izan daitekeena. Xalotasuna, minak eragindako gogortasuna, gogortasunak eragindako minak, minak gainditzen hasteko beharrezkoa den barne ezagutza eta onarpena:
‎Ipuin hauek gai aldetik harilkaturik egoteaz gain, bada denak lotzen dituen beste ezaugarri bat ere. Izan ere, bildumaren lehen eta azken ipuinek Berardo liburuzainaren istorioa kontatzen digute: liburuzaina goiz batez T herrian bakarrik esnatzen da, eta herriko gainontzeko biztanleak desagertu direla ikustean, zoratzear dago.
‎liburuzaina goiz batez T herrian bakarrik esnatzen da, eta herriko gainontzeko biztanleak desagertu direla ikustean, zoratzear dago. Azkenean , bere nobela idazteko liburutegitik zortzi urtetan ez ateratzea erabakiko du. Honela, hasiera eta amaierako bi ipuinek Berardoren istorioa kontatzen digute, eta beste guztiek Berardoren nobela amaigabearen zati lirateke.
‎Protagonistak, leihorik ez aterik gabeko etxeetan bizi dira, beren baitan bildurik, berak ez direnaz mozorroturik, ispilua dutela askotan lagun bakarra. Baina mozorroak, azken finean, haragia edo larrua baino benetakoagoak izan ohi dira." (Pergola 37)
‎" Aipagarria ere bada idazleak siniestrotasunarekiko, itxuraldaketarekiko duen jaiera eta debozioa. Krudelak badira ere, ipuin batzuek, azken unean bederen, irribarrea dakarte ezpainartera." (Pergola 37)
‎batetik, ipuin guztiak Izurkiz herrian kokatzen dira; bestetik, pertsonaiek ipuin batetik bestera salto egiten dute. Javier Rojok dioen bezala," narrazio hauek elkarrekiko erreferentziaz beterik daudelarik, elkar osatzen dute, azkenean ia ia nobela bat burutuz." (El Correo IV) Etengabeko erreferentzia hauez gain, giro jakin batek harilkatzen ditu liburu honetako narrazioak: " hegoaldea, trenbidea, ibaia, basamortua... dira giro horren osagarriak." (Argia 1561) Bada narrazioak uztartzen dituen beste elementu bat ere:
‎trena. Izan ere, trena eta tren geltokiaren inguruan mugituko dira pertsonaiak eta azken batean, honek emango dio bizitasuna Izurkiz herriari. Trenak eta trenbideak haustura bat dakarte herri honen bizimoduan.
‎" liburuko pertsonaiak errepikatzen joaten direla, batzuk azaltzen, besteak gordetzen, batzuk ipuin batean protagonistak, eta beste batean bigarren mailakoak" (Egunkaria VI). Izan ere," hainbat eta hainbat pertsonaiaren bilakaeraren berri ematen digu bere azken liburuko ipuin ezberdinetan" (Jakin 101). Honela, pertsonaia hauen bidez hiriaren lekukotza eskaintzen digu.
‎Bestalde, denboraren iragaiteak dakartzan aldaketak ere azpimarratzen ditu. Hauei buruzko erreferentziak batik bat azken ipuinean aurki ditzakegu. Izan ere, Gasteizen bizi diren biztanleak aldaketaz hain garbi ohartzen ez badira ere, denbora dezente kanpoan igaro duenarentzat aldaketak izugarriak dira.
‎Era honetan, kritikaren aurka eta bere idazteko moduaren aldeko aldarrikapena egingo du. Gainera, azken ipuinean pertsonaiek izenburuez nahiz idazleaz hitz egingo dute. Hortaz, metaliteraturaz gain hainbat iruzkin metanarratibo ere aurki ditzakegu hainbat pasartetan.
‎228) Garako iruzkingilea ere pertsonaien barne munduari Muguruzak eskaintzen dion arretari buruz mintzo da: " Mugalari lana egiten du Muguruzak bere azken liburuskarekin. Bi narraziotan pertsonaren barruko mugak zeharkatzen ditu eta erdi itzaletan gureganatu.
‎Batzuetan oso ipuin motzak eskaini dizkigu, eta beste batzuetan bere eleberrigintzaren ildoko ipuinak osatu ditu. Azken hauetan bere eleberrigintzari buruz hitz egitean aipaturiko ezaugarriak aurki ditzakegu.
‎Baina, desiratzen dutena egitera doazela patuak ezustekoren bat ekarriko du beti. Azkenean , ezer ez baita dirudiena izango: hortaz, ustekabez josiak daude ipuinok.
‎Gauzak horrela, elementu bitxi horrek ezusteko amaiera batera eramango du egoera." (El Correo III) Hala ere, batzuetan egitura errepikakorregia bihurtzen da: " Hainbeste aldiz errepikatzen dira halako ezusteko amaierak, non irakurleari azkenean ezer ez baitzaio ezusteko iruditzen. Beraz, aldika irakurtzea komenigarriago." (El Correo III)
‎Felipe Juaristik honela adierazi zuen bere iritzia: " Xabier Montoiaren pertsonaiak ez zaizkit iruditzen amodio desamodio uhin kontrajarri gorren gainean nabigatzen, gaina hartzen eta azkenik hondoratzen. Amodioaz dutenean beste zerbaitez ari dira, sexoaz esaterako." (El Diario Vasco I)
‎Bide honetatik, liburuak idazle estatu batuar askok jorratutako ildoa gogorarazten digu Joxe Belmonteren lanak. Baina baita Katalunian genero horren inguruan azken urteotan egindako lan bikainak ere. Guztietatik ikasi du Belmontek, baina era berean bere estiloa ere landu du.
‎Estiloari dagokionez, ironia, umore ikutua eta motiboen errepikapenak nabarmentzen dira: azken hauen bidez, ipuinen amaieran istorioa hankaz gora utziko duten gertakizunak iragartzen zaizkigu. Zenbaitetan egiturak nobela beltzaren impasse a dakarkigu gogora.
‎Atoiuntzian itsasoa eta kostaldean kokatuko ditu ipuinok, portuko giroa gailenduz; Manhattan liburuan, aldiz, itsasotik hirira igaroko da, bertako gau giroa islatuz; eta azkenik, Laudanoa eta sutautsan, kostaldera itzularaziko gaitu, Erdi Aroari erreferentzia ugari eginez. Azken ipuin bilduma honetan ere lotura tematikoa nabaria da, aurreraxeago adieraziko dugun bezala. Ikusiko dugunez, hiru saio ezberdin dira, nahiz eta badiren errepikatzen diren elementuak ere.
‎Hartara, Erdi Aro mitifikatutik azken gerraondoko anarkisten girora gakartza. Honela, zenbaitetan mitoen inguruko aipamenak egiten ditu:
‎Baina Ostegunak ipuin bildumarekin alderatuz gero, aipatu egun aldaketa da Arretxeren azken liburu honetan azaltzen den berritasun bakarrenetakoa, beste guztia oso antzekoa baita, bai erabiltzen den umorearengatik (axolagabea, zoro, beltz eta krudela) bai hizkuntza erraza eta zuzenagatik, liburua ongi pasatzeko burututa baitago. (...)
‎Badira gogoetak ere, gogoeta nagusia pausoaren ingurukoa da. Pausoa noiz luzatu du izenburua ere, eta azken batean fraile honen teoria nagusia da edo bere bizipenen gaineko nire interpretazioa berak frankismoari aurre egiteko era jakin eta pertsonal bat hautatu zuela: herriko gazteei lan prestakuntza ematea.
‎(Egan 51) Iban Zaldua ere iritzi berekoa da. (Hegats 23/ 24) Baina, bestalde, azken honen aburuz, ez da argi geratzen bi planoen arteko lotura. (Hegats 23/ 24)
‎Lehen zatian plano bakarra aurkezten zaigun arren, bigarren zatitik aurrera aurreikusgarria zirudien narrazioa korapilotuz joango da. " Honela, partitzeko orduan liburu osoaren haria zena ez da azkenean kristal zati hautsi bat baino, ispilua eratzen duten kristal zati guztien arteko bat." (Egunkaria) Egileak berak dioskun bezala," Hasieran, beharbada, errealagoa, sinesgarriagoa da kontakizuna, baina apurka apurka gero eta gauza eta pertsonaia bitxiagoak hasten dira agertzen." (Egunkaria XII) Ondorioz, bigarren zatian aurrera egin ahala, eleberrian hiru plano ezberdin azaltzen zaiz... Hiru plano hauek bigarren zatiko lehen atalean egiten dute bat.
‎Itxuraz, bidaia izpiritual honek indar gehiago bereganatuko du narrazioak aurrera egin ahala. " Azken batean, bidaia honetan pertsonaia konturatu egiten baita bidaiekiko bere zaletasuna, zer den ez dakien baina bilatzen duen zerbaiten lasterketa dela. Baina mutila ez dago bakarrik, neska du itxoiten, bidaiak noiz amaituko." (Egunkaria III) Baina, istorioan aurrera egin ahala, ordura arteko narrazioaren zenbait ezaugarri hankaz gora utziko dituen beste pertsonaia batekin topo egingo dugu:
‎honen berri narratzaile estradiegetikoak emango digu; bestetik, bidazti horrek irakurtzen duen egunkaria dugu, eta honetan, noski, lehen pertsonako narratzaile autodiegetikoa mintzatzen da. Hala ere, azken plano honetan, batzuetan beste pertsonaia batzuek ere hainbat istorio kontatzen dizkigute: beraz, maila metadiegetikoa ere badarabil.
‎Kontrola lortzeko asmoz, burtsa dagoen hiri nagusietan lehergailu atomiko bat jarri nahiko dute. Bonbak jartzeko munduko leku ezberdinetako erakunde armatuak (IRA, ETA, Brigada gorriak, IK,...) engainatuko dituzte, Azken Epaia deituriko taldea eratuz. Giro honetan, etengabeko pizten duen istorio batean murgilduko gara.
‎C. AZKEN OHARRAK
‎Are gehiago, Juaristik berak aipatu zuen bezala," Unai Iturriagaren azken nobelan, hezur haragizko pertsonaiek adina indar du hiriak, Bilbok alegia." (Pergola 87) Gainera, hiria bera da eleberrian zehar zehazkien deskribatzen dena. Izan ere, atal gehienen hasieran Bilboko auzo ezberdinen ezaugarri zenbaiten deskribapen edo aipamenak egiten dira.
‎besteak beste, Antzuola, Gasteiz, Paris,... Azken honetara ihes egingo du Mikelek atxiloketen berri izatean. Eta amaiera irekia duela esan daiteke, ez baitakigu Parisen Mikelek zer egingo duen.
‎Askotan gairik absurdoenak seriotasun handiz tratatzen ditut eta garrantzitsuenak berriz, ironiaz. Azken batean, bizitza ere horrelakoa da. Gauza absurdo batengatik eztabaida gogorra sor daiteke eta beste batzuetan gauza serioak arin tratatzen ditugu.
‎Edorta Jimenez: Azken fusila (1993)
‎IƱaki Petxarromanen ustez," sinbologia eta errealitatearen arteko nahasketa eder batean, Azken fusila itxaropenaren sinboloa da; gerra galdu ostean, oraindik dena galduta ez dagoela adierazten duen sinboloa." (Hika) Sinbologia honekin bat etorriz gero, txapelokerrek garaipena irudikatuko lukete; burdinbidea eraikitzen ari diren presoak, berriz, galtzaileen mendearen irudia izango lirateke. Iruzkingile honek aipatzen duenez," bi arlo politikoa eta pertsonala elkarrengandik ezin aldendurik azaltzen zaizkigu."
‎Erandioko kanposantua, Argentina, eta Gipuzkoa eta Bizkaia arteko ibilaldi bat. Azken kokagune honetan gertatzen da eleberriaren istorio garrantzitsuena. Hirurek gerra badute ere ardatz, azken honetan ezagutzen du irakurleak gerra bera eta bere bilakaera eta garapena Euskal Herrian.
‎Azken kokagune honetan gertatzen da eleberriaren istorio garrantzitsuena. Hirurek gerra badute ere ardatz, azken honetan ezagutzen du irakurleak gerra bera eta bere bilakaera eta garapena Euskal Herrian.
‎bere maitalea Isabelekin izandako harremanak, bere arreben bizipenak, eta bereziki, osaba Antselmoren egunkariaren irakurketa. Azken honen irakurketarekin beste maila narratibo batera jauzi egiten du: maila metadiegetikora.
‎Ladix Petrirenekoa (1998) dugu Mujikak 90eko hamarkadan argitaratu zuen azken eleberria.
‎Honen guztiaren berri emateko lantxo hau lau ataletan banatu dugu: lehenik, bilduriko kritikaren zerrenda jaso dugu urtez urte; bigarrenik, hamarkada honetako eleberri eta ipuin bilduma batzuen iruzkinak eskaini ditugu; hirugarrenik, hamarkadaren ikuspegi orokor bat emateko asmoz, azken ohar orokor batzuk bildu ditugu; eta azkenik, eranskin labur bi atondu ditugu: batean idazleen gaineko datuak batu ditugu, eta bestean, literatur kritikaren inguruko hainbat terminoren azalpen labur batzuk eskaintzen dira, iruzkinetan erabilitako terminologia ezezaguna zaionari laguntzeko xedearekin.
‎Idazleak sorturiko irudi iradokitzaileetan, paisaiak leku berezia du, eta batik bat euriak. Azken honen aipamena etengabea da, idazlearen egoera animikoarekin bat eginez.
‎Honek guztiak Aranbarriren eleberria gogora dakarkigu: aitzitik, gure aburuz, testu zati ezberdinak lotzeko urratsak Canoren eleberrian argiago adierazten dira Aranbarrirenean baino; gainera, azken honetan indeterminazio guneak ugariagoak dira.
‎Dirudienez, lehen eleberriko giro lausotu hori Euskal Herriko egoeran ere txerta daitekeela erakutsi nahi izan du. Azken batean, eleberri hauen bidez, Canok bizitzari buruzko estetika baten berri ematen du, eta hori hemen nahiz atzerrian deskriba daitekeela frogatu nahi izan du. Dena den, beheraxeago bi eleberri hauen arteko ezberdintasunak ere izango ditugu hizpide.
‎Baina, bestalde, nik uste dut aldaketa handia dagoela, Beluna Jazz en agertzen zen amets mundu hori, mundu surrealista hori, azken lanean nahiko mugatua dagoelako." (Benito, Jon: Gara I)
‎Aitzitik, gutxitan bada ere, zenbaitetan narratzailea lehenengo pertsonara igarotzen da. Ondorioz, hasiera batean istorioa narratzaile estradiegetiko batek kontatzen digulako ustea badugu ere, azkenean , narratzaile eta pertsonaien arteko joko ezkutu baten berri izan du irakurleak, narratzaile estradiegetikotzat zuena, egiazki narratzaile autodiegetikoa dela ikusiz. Ezusteko amaiera eskaintzen zaigu, beraz.
‎" Dakarren deskribapen soziologikoak mende ondar huntan gure alderdian egiten den literaturan oihartzun haundia badu. E. Etxamendi eta D. Landart, besteak beste, eremu hortan ari zaizkigu azken urte hauetan." (Maiatz 22)
‎Belaundek egoki azaldu du pertsonaia honen barne munduaren desorekaren zergatia: " Tradiziozko baloreak, batzuetan zentzurik gabekoak, goraipatzen dituen errealitateak norberaren sentimenduak zapuztuz eta pertsonaren barru mundua deuseztatuz, frustrazio pertsonala baino ez dakar." (Egunkaria) Azkenean , Mario Afrika bere lagun trabestiaren laguntzaz Marilin bihurtzeko beharrezko indarra eskuratuko du. Bestalde, bere nortasun berria zeharo bermatzeko beharrezkoa zuen lehen harreman sexuala Kepa deituriko ETAkide batekin izango du.
‎Era berean, Javier Rojok Kerouac en estiloa gogora dakarkiola aipatu zuen: azken honen The Subterraneas liburua aipatu zuen erreferentzia moduan.
‎Eta, bestetik, akzioari garrantzi handiago ematen diotenak egonen lirateke. Azken hauek lehengoaren antz handiago dute, baina ez dira betetzen generoaren ezaugarri guztiak" Pasaia Blues" ez da akzio hutsezkoa. Nobelak baditu, hala eta guztiz ere, hainbat eta hainbat ezaugarri, nobela beltzen ezaugarriekin bat datozenak, adibidez, badu sintesirako ahalmena, esaldi laburrak erabiltzeko joera...
‎Eleberri liriko edo poematikoen artean aipatuko dugun azken honetan, Yolanda Arrieta testu labur ezberdinen eransketaren maila gorenera iritsi da. Dena den, hau guztia eleberrigileak egindako aukerari estuki lotzen zaiola azpimarratu behar dugu.
‎Erredakziora Kazakhstanen estralurtarrek lur hartu dutelako berria iritsi da. Azkenean , kazetari hau bidaltzen dute berri honen inguruko gertaerak ikertzeko. Gobernu indartsuenek eta Kazakhstango gobernuak gertaturikoa ezkutuan mantendu nahi dute, arazorik ez sortzearren.
‎bai pertsonaienak, bai paisaiarenak. Azken hauekin, egoera animikoa deskribatzeko asmoa nabarmentzen da. Elkarrizketa ugari ere badira han hemenka txertatuak, deskribapenez beteriko narrazioari bizitasuna erantsiz.
‎Izan ere, 90eko hamarkadaren hasieran ekin zioten narrazioak idazteari X. Montoiak, E. Jimenezek eta L.M. Mujikak. IƱigo Aranbarrik, berriz, 17 Ikus Grial 140 aldizkaria, 1998ko abendua. hamarkadaren erdialdean ekingo dio narratiba argitaratzeari; eta azkenik, hamarkadaren azken urtean, 1999 urtean, alegia, M. Erzillak eta J.L. Otamendik argitaratu zituzten bere lehen narratiba lanak. Hortaz, azkeneko bi idazle hauen kasuan, ikustear dago narratibaren bidetik jarraituko dutenentz.
‎1993 Azken fusila, narrazioa, Susa.
‎1994 Ipuin arriskutsuak: Berardo L ren azken idazlanak, narrazioa (gazte literatura), Erein.
‎Argitalpenak: 1991 Udazkena (urtearen lehena eta azkena ), narrazioa, Kutxa.
‎1983 Azken undinaren kaira, poesia, Ustela.
‎Izan ere, gure asmoa narratiba berria aztertzea denez, hamarkada honetan argitaraturiko lan guztiak aintzat hartzea zabalegia iruditu zaigu, eta beraz, egokiagotzat jo dugu esparrua murriztu eta lan jakin batzuei buruzko bilduma osatzea. Hortaz, datozen orri hauetan azken hamarkada honetan ezagutzera eman diren idazleen lanen zerrenda emango dugu urtez urte. Hala ere, 90eko hamarkada baino lehen narratiba lanik argitaratu ez dutenak ere hartu ditugu kontuan:
2001
‎Dakigunez, nobela honetan militante baten ihesaren azken ehun metroak kontatzen zaizkigu eta horren inguruan sortzen diren iruzkin eta gertakizunak. Fabula mailako eduki hori plano desberdinetan aurkezten zaigunez, plano bakoitzaren fokalizazioaren azterketa egingo dugu1 a) Iheslearen planoa
‎Edozein modutan, azpimarratu beharra daukagu esku artean izan ditugun nobelaren bigarren eta zazpigarren artigalpenetan horrela bada ere, gaztelaniazko eta ingelesezko itzulpenetan bigarren pertsonarekin hasten dela ihesaren kontaketa. Azken arazo hau alde batera utziz, aipatutako orrialdean bakarrik aurki daiteke lehenengo pertsona hori, eta bigarrenerako aldaketa progresiboa markatzen duela esango genuke (fokalizazioari dagokionez, bi pertsonen arteko desberdintasunik ez badago ere).
‎Francisco Yndurain ek" La novela desde la segunda persona" artikuluan dioenez, pertsonaren kontzientziaren solas ezkutua eta oraindik kontzienteak ez diren sentimenduak azaltzeko 2 pertsona oso egokia da, 1 Hasi aurretik azken oharra: azterketa hau burutu ahal izateko liburuaren bigarren argitalpena erabili dugu.
‎(37.or.)" Hire, haren inguruan proiektatu bide zen semizirkuloa azkenean osatu egin da. Ezker eskuin, puntetan, edo hegaletan, korrika doazenak pivotaren posizioara aurreratuz ez dute inolako interesik gehiago abantzatuz zirkuloa osatzeko".
‎Plano honetan gehien azaltzen den fokalizazio mota intradiegetikoa eta sumagaitza izateak ihesleak azken metro horiek nola sentitzen dituen erakusten du, heriotza aurretik pasatzen diren hiru minutu horiek xehetasun osoz sentiaraziz irakurleoi. Halaber, xehetasun hau hunkigarria gertatzen da iheslea zaurituta dagoenean fokoak mugimendu sinpleenaren traszendentzia nabarmentzen digunean.
‎Baina fokalizazioaren aldetik deigarriagoa da iheslearen azken metroetan honi falta zaizkion segundo eta metroak esplizituki adieraztea. Hori horrela izanik, onartzen badugu ihesaren plano hau gehienbat narratzaile fokalizatzaile intradiegetiko batek aurkezten digula eta fokoak harrapatzen duen esparrua sumakaitza dela, nola jakin dezake narratzaile fokalizatzaileak hil baino lehen zenbat denbora gelditzen zaion?
Azken kasu honetan Genette ren terminologian PARALEPSE delakoa genuke: fokalizazio horri dagokion baino informazio gehiago ematea, eta ondorioz, fokalizazio zehatz baten mugak gainditzea.
‎Bukatzeko, esan dezagun azpimarratzekoa dela azken aipuan agertzen den" ikusi den" hori, nobela honetan fokoaren mugimenduak duen garrantzia nabarmenduz. b) Poliziaren itaunketaren planoa
‎108 zenbakiko balkoia, odol koagulatuz mantxatutako adokina (2 eta 3 kapituluetan), adokin bustia (4 kapituluan), eta arkupeak (5 kapituluan). Gure iritziz, narratzaileak azken elementu hauek bereizteko eduki dezakeen arrazoia ihesaren planoa eta bertan gertatzen den heriotza behin eta berriro irakurleari gogoraraztea izango litzateke.
‎Eta harridura hori ezinezkoa litzateke baldin eta nobela honek bertan aurkezten diren gertakizunen interpretazio biribila eskainiko baligu. Azken finean, leku guztietara hedatzen den foko horrek heriotzaren inguruko guztia azaldu besterik ez du egiten eta puntu horretatik aurrerakoa gure hausnarketa pertsonala izango litzateke, edo beste hitzetan esateko, 100 metro ren etengabeko berridazketa.
‎2 Isiltasun hori nobelagintzari dagokio, noski. Izan ere, deigarria da azken urteotan (ikus bibliografian) idazle honek eginiko hainbat lanek (nobelei hitzaurreak, hitzaldiak, egunkarietako artikuluak...) Ramonek aspaldian zuen jarrera etetea. Idazleak argitaraturiko artikulu eta lanetan ikusten denez, jarrera askozaz ere publikoagoa edo erakutsi du Ramonek azken garaiotan eta, zentzu honetan, garai bateko konpromiso kulturalaren oihartzunak dakuskigu.
‎Izan ere, deigarria da azken urteotan (ikus bibliografian) idazle honek eginiko hainbat lanek (nobelei hitzaurreak, hitzaldiak, egunkarietako artikuluak...) Ramonek aspaldian zuen jarrera etetea. Idazleak argitaraturiko artikulu eta lanetan ikusten denez, jarrera askozaz ere publikoagoa edo erakutsi du Ramonek azken garaiotan eta, zentzu honetan, garai bateko konpromiso kulturalaren oihartzunak dakuskigu.
‎Baina aldaketek zergaiti bati erantzuten diotenez, jakina da XX. mendean eman diren nobelari buruzko teoria guztiek arrazoi bat, poetika berri bat, dutela oinarrian eta, azken finean, momentuko beharrari erantzuten diotela. Bilakaera honek literatur irakurleriarengan eragin zuzena duenez (ez dezagun ahantz literaturak komunikazio egite orok bezala hiru elementu jartzen dituela harremanetan:
‎4 Azken batean, dikotomia hori gaindituz, nobela kontzeptzio berri bat da gailentzen dena. Jon Juaristik egoki dioskunez:
‎Alabaina, bi nobela hauetan plano desberdinetan istorio desberdinak kontatzen direla esatea axaleko irakurketa deskribatzailean gelditzea litzateke. Bestalde, aipatutako nobeletan, autoreak euskal nobelagintzan lehenengo aldiz azalduko diren kontateknika berrien esplizitazio hutsa egiten duela baieztatzea ere,, nolakotasun horren oinarrian dagoen azken pausoa, hau da, nobela interpretagarri egiten duen modu hori kontuan ez hartzea izango litzateke. Honi dagokionez, esan daiteke nobela honi buruz egin diren iruzkin eta azterketa gehienetan forma aberastasun hori nabarmendu besterik ez dela egin eta metodologia kritiko batzuen esplizitaziora mugatu direla azterketa gehienak.
‎Nobela honetako protagonistaren antzera, erremediorik gabe ohetik mugi ezinik dagoen Malone beckettiarrak ezin du" ni" esan, baina, aldi berean, ezin du berataz ez den ezertaz hitz egin. Ene Jesuseko protagonistak ezin du istoriorik asmatu, azken batean, bere buruaz beste ezertaz ez baitu hitz egiten. Existentzialismoaren ondoriorik bortitzena onartu beharrean gaude:
‎Wittgenstein gazteak zioena," ezin daitekeenaz hitz egin, hobe isiltzea", pertsonaia hauen patuaren adierazle gertatzen da. Becketten protagonistak isildu egiten diren moduan, nobela honetako protagonista ere azkenean zenbakietan babesa topatuz (Kant-entzat aniztasunaren sinbolo), betirako mututzen da.
‎Edozein artelan, eklektikoena delarik ere (J. Joyceren Finnegan" s wake, kasu), baliabide zerrenda huts bat baino gehiago da, eta irlandarraren azken nobelari S. Beckettek egin zion epilogoan esaten den bezala: " hemen forma edukia da; eta edukia forma".
‎denbora narratiboaren manipulazioaz eta bigarren pertsona gramatikalaren erabilerak ahalbidetzen duen ikuspuntu intimistaz. Ez da inongo kasualitatea, nobelaren lehenengo bost kapituluetan ihesleak ehun metroak korritzen pasatzen dituen hiru minutuak soilik kontatzea, eta hil ondorengo 53 minutuak kontatzeko, berriz, azken kapituluaz soilik baliatzea. Denbora kronologikoari denbora proustiarra kontrajarriz, errepikapen eta oroitzapenekin eteten den denbora azaleratzen zaigu nobelan.
‎" Azken argitalpenaren hitzaurrea" in Saizarbitoria, R., Egunero hasten delako, 6 argitalpena, Donostia, Erein, 2000, 9
‎Halako zerbait eman nahi izan dit aditzera berriki Donostiako udal bibliotekari batek Joyce-ren Ulysses ekin bere liburutegian gertatutakoa aipatu didanean. Dirudienez, zortzi urtetan hogeita hiru irakurlek edo eraman omen zuten nobela etxera, baina azken irakurlea bakarrik ohartu omen zen liburutegiko aleak zituen orri txuri ugariez. Horrelakoak entzun ondoren, Harold Bloom ek" irakurketa zailaren plazerra" deritzona etorri zait gogora, liburuaz gozatu gabe, euren denbora jokabide absurdo horretan xahutzeko prest daudenek burutzen duten irakurketa antzua.
‎Honetaz gain, istorio hau osatzen duten sekuentzietako bigarren pertsonaia Mutua da, klabe beckettiarrean betiko mututu ziren Molloy edo Malone izan daitezkeelarik. Azken pertsonaia hau bizikletaz ibiltzen da (Molloy bezala) eta noizean behin," hitz egin" egiten du, bere mututasunaren ironia narratzaileak agertuz. a) Estazioari dagokionez, ez dago esplizitazio zehatzik nongo estazioa den jakiteko, nahiz eta dakigunez, bertan, oiloz betetako otarrak daramatzaten emakume" musu gorri bibotedunek" eta" koipez beterik bizikleta sorbaldan dutela... Halaber, deigarria gertatzen da estazioko" komun turkoetatik" ateratzen den usaiaren errepikapena.
‎Alferrikakoa da hipotesiak planteiatzea, kontaketa behin eta berriro eten egiten baita: (31.or.)" Historia batek behar bezala kontatua izateko planteamendu bat behar du lehendabizi, desarroilo bat gero eta azkenik desarroilo horren emana izanen den ondorio bat". (44.or):
‎Esan nahi dugu, Ene Jesus-en ikusten dugun etengabeko errepikapen horrek, zenbakietan babesa aurkitu nahi horrek, hutsune nabarmenez beterik dauden orri horiek, antz gehiago dutela irlardarraren beranduagoko edozein lanekin. Azken batean, desberdintasun hauek literatur testuen autonomia eta berezkotasunaz asko esaten dute.
Azken finean, hormak handitzen zaizkiola dirudien gela hori, marroez akoltxatutako gela hori, amaren sabelaren metafora bilakatzen zaigu. Pertsonaia preso dago amaren sabelean, sabel hori eta hezean, hainbeste higuin eragiten dion sabelean, eta berau bihurtzen zaigu hasieraren eta bukaeraren irudi.
‎Ihes egin nahi hori hasieratik frakaso bihurtzen da. Protagonistak, nobela aurrera joan ahala, bukaera hurbiltzen zaiola sentitzen du eta azken kapituluan Amarekin eduki nahi duen elkarrizketa ahalegin antzua bihurtzen da. Amaren diskurtsoan harrapaturik dagoen bezala (131.or.), bere diskurtsoaren erreferente bakarra Ama bilakatzen da.
‎Amaren diskurtsoan harrapaturik dagoen bezala (131.or.), bere diskurtsoaren erreferente bakarra Ama bilakatzen da. Nobela guztian, lehenengo pertsona narratiboan eraikitako bakarrizketa hau apurtzen denean, hau da, azken kapituluan, 2 pertsona gramatikala erabiliz, bere jardunaren entzule inmediatoa bilatzen duenean, AMAren irudiarekin topo egiten du aurrez aurre narratzaileak.
‎20 cf. Etiopia (1978) liburuan agertzen den harearen metaforarekin, proiektu modernoaren azken muga adierazten duen metaforarekin.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
azken 1.095 (7,21)
Azken 466 (3,07)
azkenean 256 (1,69)
Azkenean 144 (0,95)
azkena 56 (0,37)
azkenez 43 (0,28)
azkenerako 40 (0,26)
azkenik 36 (0,24)
Azkenerako 18 (0,12)
Azkenez 16 (0,11)
azkeneraino 16 (0,11)
azkenak 15 (0,10)
AZKEN 9 (0,06)
azkenetan 8 (0,05)
Azkena 6 (0,04)
Azkenaz 6 (0,04)
azkenera 6 (0,04)
Azkenik 5 (0,03)
azkenaren 3 (0,02)
azkenen 3 (0,02)
azkenik gabe 3 (0,02)
azkenari 2 (0,01)
azkenen buruan 2 (0,01)
azkenetarikoa 2 (0,01)
azkenok 2 (0,01)
AZKENA 1 (0,01)
AZKENAK 1 (0,01)
Azkenaren buruan 1 (0,01)
Azkenari 1 (0,01)
azkenaren buruan 1 (0,01)
azkenerainoko 1 (0,01)
azkenerantz 1 (0,01)
azkenetaraino 1 (0,01)
azkenetarik 1 (0,01)
azkentzat 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
azken bat 214 (1,41)
azken urte 174 (1,15)
azken hamarkada 80 (0,53)
azken hitz 57 (0,38)
azken fin 56 (0,37)
azken hau 50 (0,33)
azken aldi 46 (0,30)
azken hori 40 (0,26)
azken egun 26 (0,17)
azken eleberri 22 (0,14)
azken bi 21 (0,14)
azken hauek 20 (0,13)
azken mende 20 (0,13)
azken nobela 18 (0,12)
azken horiek 17 (0,11)
azken ukan 17 (0,11)
azken ipuin 15 (0,10)
azken kontzilio 14 (0,09)
azken hiru 12 (0,08)
azken kontsulta 12 (0,08)
azken fusil 11 (0,07)
azken liburu 11 (0,07)
azken agur 10 (0,07)
azken ordu 10 (0,07)
azken azterketa 9 (0,06)
azken buru 9 (0,06)
azken heren 8 (0,05)
azken kapitulu 8 (0,05)
azken ohar 8 (0,05)
azken Txomin 7 (0,05)
azken arnasa 7 (0,05)
azken belaunaldi 7 (0,05)
azken bolada 7 (0,05)
azken datu 7 (0,05)
azken ez 7 (0,05)
azken orduan 7 (0,05)
azken zenbaki 7 (0,05)
azken aste 6 (0,04)
azken aurreko 6 (0,04)
azken bera 6 (0,04)
azken beste 6 (0,04)
azken gau 6 (0,04)
azken lan 6 (0,04)
azken lerro 6 (0,04)
azken lortu 6 (0,04)
azken orri 6 (0,04)
azken orrialde 6 (0,04)
azken aipu 5 (0,03)
azken alde 5 (0,03)
azken aldiz 5 (0,03)
azken aukera 5 (0,03)
azken bertso 5 (0,03)
azken ehun 5 (0,03)
azken hats 5 (0,03)
azken heldu 5 (0,03)
azken ke 5 (0,03)
azken mutur 5 (0,03)
azken orduko 5 (0,03)
azken adibide 4 (0,03)
azken afari 4 (0,03)
azken ahalegin 4 (0,03)
azken apezpiku 4 (0,03)
azken atal 4 (0,03)
azken borondate 4 (0,03)
azken egon 4 (0,03)
azken esaldi 4 (0,03)
azken geltoki 4 (0,03)
azken harri 4 (0,03)
azken hogei 4 (0,03)
azken momentu 4 (0,03)
azken muga 4 (0,03)
azken neu 4 (0,03)
azken saio 4 (0,03)
azken sakramentu 4 (0,03)
azken aditu 3 (0,02)
azken andre 3 (0,02)
azken bako 3 (0,02)
azken bidaia 3 (0,02)
azken elkar 3 (0,02)
azken emaitza 3 (0,02)
azken eman 3 (0,02)
azken etorri 3 (0,02)
azken ezaugarri 3 (0,02)
azken ezer 3 (0,02)
azken garai 3 (0,02)
azken gramatika 3 (0,02)
azken irudi 3 (0,02)
azken kasu 3 (0,02)
azken lau 3 (0,02)
azken maila 3 (0,02)
Konbinazioak (3 lema)
azken hitz bila 21 (0,14)
azken urte hauek 9 (0,06)
azken aldi hau 6 (0,04)
azken hamarkada euskal 6 (0,04)
azken ehun metro 5 (0,03)
azken eleberri hau 5 (0,03)
azken hamarkada hau 5 (0,03)
azken hamarkada hauek 5 (0,03)
azken nobela hau 5 (0,03)
azken agur egin 4 (0,03)
azken hamarkada arte 4 (0,03)
azken heren arte 4 (0,03)
azken hiru hamarkada 4 (0,03)
azken hogei urte 4 (0,03)
azken mutur eraman 4 (0,03)
azken bat ez 3 (0,02)
azken bi hamarkada 3 (0,02)
azken bi nobela 3 (0,02)
azken hamarkada bi 3 (0,02)
azken hamarkada hasi 3 (0,02)
azken hitz bera 3 (0,02)
azken urte euskal 3 (0,02)
azken urte hori 3 (0,02)
azken agur emon 2 (0,01)
azken apezpiku euskaldun 2 (0,01)
azken atal hau 2 (0,01)
azken aukera ukan 2 (0,01)
azken azterketa ez 2 (0,01)
azken bat bizimodu 2 (0,01)
azken bat gu 2 (0,01)
azken bat hau 2 (0,01)
azken bi hauek 2 (0,01)
azken bolada hau 2 (0,01)
azken elkar arrantzu 2 (0,01)
azken eman ari 2 (0,01)
azken ez ukan 2 (0,01)
azken fin bera 2 (0,01)
azken fusil eleberri 2 (0,01)
azken hamarkada argitaratu 2 (0,01)
azken hamarkada eleberrigintza 2 (0,01)
azken hamarkada literatura 2 (0,01)
azken hiru edizio 2 (0,01)
azken hitz batzuk 2 (0,01)
azken hori egon 2 (0,01)
azken horiek egon 2 (0,01)
azken ipuin bilduma 2 (0,01)
azken kontzilio berba 2 (0,01)
azken kontzilio irakatsi 2 (0,01)
azken lortu neba 2 (0,01)
azken mende bi 2 (0,01)
azken muga adierazi 2 (0,01)
azken neu gainditu 2 (0,01)
azken orduko amodio 2 (0,01)
azken orri hori 2 (0,01)
azken saio hau 2 (0,01)
azken sakramentu eman 2 (0,01)
azken urte animalia 2 (0,01)
azken urte bat 2 (0,01)
azken urte datu 2 (0,01)
azken urte egin 2 (0,01)
azken urte erabat 2 (0,01)
azken urte etxe 2 (0,01)
azken urte ez 2 (0,01)
azken urte ezaugarri 2 (0,01)
azken urte indartu 2 (0,01)
azken urte joera 2 (0,01)
azken urte promozio 2 (0,01)
azken adibide aipatu 1 (0,01)
azken adibide bat 1 (0,01)
azken adibide gisa 1 (0,01)
azken aditu heldu 1 (0,01)
azken aditu joan 1 (0,01)
azken afari arratsalde 1 (0,01)
azken afari Leonardo 1 (0,01)
azken agur gisa 1 (0,01)
azken agur Maria 1 (0,01)
azken ahalegin egin 1 (0,01)
azken ahalegin hartu 1 (0,01)
azken aipu agertu 1 (0,01)
azken aipu bat 1 (0,01)
azken aipu egin 1 (0,01)
azken aipu hau 1 (0,01)
azken aipu hori 1 (0,01)
azken alde arte 1 (0,01)
azken alde hurreratu 1 (0,01)
azken aldi aipatu 1 (0,01)
azken aldi aita 1 (0,01)
azken aldi Antonio 1 (0,01)
azken aldi argitaletxe 1 (0,01)
azken aldi berbizkunde 1 (0,01)
azken aldi berri 1 (0,01)
azken aldi berriro 1 (0,01)
azken aldi beste 1 (0,01)
azken aldi bi 1 (0,01)
azken aldi egin 1 (0,01)
azken aldi ere 1 (0,01)
azken aldi Fermin 1 (0,01)
azken aldi hainbat 1 (0,01)
azken aldi horiek 1 (0,01)
azken aldi indarkeria 1 (0,01)
azken aldi iturburu 1 (0,01)
azken aldi joera 1 (0,01)
azken aldi nobelagintza 1 (0,01)
azken aldi ostera 1 (0,01)
azken aldi pisu 1 (0,01)
azken aldi sartu 1 (0,01)
azken aldi sermolari 1 (0,01)
azken aldi zurrunbilo 1 (0,01)
azken aldiz angula 1 (0,01)
azken aldiz erdibitu 1 (0,01)
azken aldiz galdetu 1 (0,01)
azken andre irabazi 1 (0,01)
azken andre nazkatu 1 (0,01)
azken apezpiku Mexiko 1 (0,01)
azken apezpiku zuri 1 (0,01)
azken arnasa emon 1 (0,01)
azken arnasa etxe 1 (0,01)
azken arnasa ta 1 (0,01)
azken aste astelehen 1 (0,01)
azken aste estura 1 (0,01)
azken aste hau 1 (0,01)
azken aste ipini 1 (0,01)
azken aste Unax 1 (0,01)
azken atal bibliografia 1 (0,01)
azken atal sartu 1 (0,01)
azken aukera bat 1 (0,01)
azken aukera suntsiketa 1 (0,01)
azken aurreko gabeko 1 (0,01)
azken aurreko hitz 1 (0,01)
azken aurreko lerro 1 (0,01)
azken aurreko mugimendu 1 (0,01)
azken azterketa egin 1 (0,01)
azken azterketa heldu 1 (0,01)
azken azterketa ikasi 1 (0,01)
azken azterketa sakon 1 (0,01)
azken azterketa sartu 1 (0,01)
azken bako gerra 1 (0,01)
azken bako urte 1 (0,01)
azken bat Abaitua 1 (0,01)
azken bat aitzakia 1 (0,01)
azken bat antiesentzialismo 1 (0,01)
azken bat aspertu 1 (0,01)
azken bat aurre 1 (0,01)
azken bat bera 1 (0,01)
azken bat bizitza 1 (0,01)
azken bat delako 1 (0,01)
azken bat edonor 1 (0,01)
azken bat egin 1 (0,01)
azken bat emakume 1 (0,01)
azken bat ere 1 (0,01)
azken bat errudun 1 (0,01)
azken bat ezer 1 (0,01)
azken bat fraide 1 (0,01)
azken bat garatu 1 (0,01)
azken bat gehienbat 1 (0,01)
azken bat gertaera 1 (0,01)
azken bat giza 1 (0,01)
azken bat haiek 1 (0,01)
azken bat ia 1 (0,01)
azken bat ikuskera 1 (0,01)
azken bat itsaso 1 (0,01)
azken bat jario 1 (0,01)
azken bat lehenago 1 (0,01)
azken bat moral 1 (0,01)
azken bat nagusi 1 (0,01)
azken bat pozik 1 (0,01)
azken bat sailkapen 1 (0,01)
azken bat saio 1 (0,01)
azken bat sufrikario 1 (0,01)
azken bat Zarate 1 (0,01)
azken belaunaldi arte 1 (0,01)
azken belaunaldi gertatu 1 (0,01)
azken belaunaldi horiek 1 (0,01)
azken belaunaldi hura 1 (0,01)
azken belaunaldi zapi 1 (0,01)
azken belaunaldi ziurrenik 1 (0,01)
azken bera enpresa 1 (0,01)
azken bera etxe 1 (0,01)
azken bera haur 1 (0,01)
azken bera hurbilpen 1 (0,01)
azken bera jokaera 1 (0,01)
azken bera sermoi 1 (0,01)
azken bertso ahuntz 1 (0,01)
azken bertso amaitu 1 (0,01)
azken bertso hori 1 (0,01)
azken bertso igarri 1 (0,01)
azken bertso liburu 1 (0,01)
azken beste bidaia 1 (0,01)
azken beste eleberri 1 (0,01)
azken beste jarduera 1 (0,01)
azken bi aste 1 (0,01)
azken bi baliabide 1 (0,01)
azken bi belaunaldi 1 (0,01)
azken bi elementu 1 (0,01)
azken bi faktore 1 (0,01)
azken bi heldu 1 (0,01)
azken bi hiru 1 (0,01)
azken bi horiek 1 (0,01)
azken bi mende 1 (0,01)
azken bi mila 1 (0,01)
azken bidaia aseguru 1 (0,01)
azken bidaia egin 1 (0,01)
azken bolada bat 1 (0,01)
azken bolada herrimin 1 (0,01)
azken bolada nahiko 1 (0,01)
azken borondate entzun 1 (0,01)
azken buru ez 1 (0,01)
azken buru jaso 1 (0,01)
azken datu epe 1 (0,01)
azken datu modu 1 (0,01)
azken datu zehatz 1 (0,01)
azken datu zehaztu 1 (0,01)
azken egon bezala 1 (0,01)
azken egun Comillas 1 (0,01)
azken egun egin 1 (0,01)
azken egun ere 1 (0,01)
azken egun ez 1 (0,01)
azken egun gauerdi 1 (0,01)
azken egun ikaragarri 1 (0,01)
azken egun sekulako 1 (0,01)
azken eleberri argitaratu 1 (0,01)
azken eleberri den 1 (0,01)
azken eleberri hauek 1 (0,01)
azken eleberri lehenengo 1 (0,01)
azken eleberri rock 1 (0,01)
azken eleberri Saizarbitoria 1 (0,01)
azken elkar egon 1 (0,01)
azken emaitza ari 1 (0,01)
azken emaitza erabaki 1 (0,01)
azken emaitza literario 1 (0,01)
azken esaldi hori 1 (0,01)
azken esaldi zer 1 (0,01)
azken etorri andrazko 1 (0,01)
azken ez amai 1 (0,01)
azken ez neba 1 (0,01)
azken ezaugarri literatura 1 (0,01)
azken ezaugarri topiko 1 (0,01)
azken ezer balio 1 (0,01)
azken ezer ez 1 (0,01)
azken ezer gutxi 1 (0,01)
azken fin agertu 1 (0,01)
azken fin argi 1 (0,01)
azken fin beste 1 (0,01)
azken fin eleberri 1 (0,01)
azken fin funtzio 1 (0,01)
azken fin grafia 1 (0,01)
azken fin kantari 1 (0,01)
azken fin tesi 1 (0,01)
azken fusil itxaropen 1 (0,01)
azken fusil lorpen 1 (0,01)
azken garai autobus 1 (0,01)
azken garai langile 1 (0,01)
azken gau Eduardo 1 (0,01)
azken gau hau 1 (0,01)
azken gau heldu 1 (0,01)
azken gau luze 1 (0,01)
azken geltoki Salvador 1 (0,01)
azken hamarkada aldaketa 1 (0,01)
azken hamarkada argi 1 (0,01)
azken hamarkada asko 1 (0,01)
azken hamarkada aurre 1 (0,01)
azken hamarkada aurrerakada 1 (0,01)
azken hamarkada baserri 1 (0,01)
azken hamarkada bat 1 (0,01)
azken hamarkada behe 1 (0,01)
azken hamarkada behintzat 1 (0,01)
azken hamarkada bilakaera 1 (0,01)
azken hamarkada Bizkaia 1 (0,01)
azken hamarkada bizkaiera 1 (0,01)
azken hamarkada egin 1 (0,01)
azken hamarkada errezatu 1 (0,01)
azken hamarkada euskaltegi 1 (0,01)
azken hamarkada ez 1 (0,01)
azken hamarkada eztabaida 1 (0,01)
azken hamarkada gazte 1 (0,01)
azken hamarkada goi 1 (0,01)
azken hamarkada gutxi 1 (0,01)
azken hamarkada hainbat 1 (0,01)
azken hamarkada herri 1 (0,01)
azken hamarkada igarri 1 (0,01)
azken hamarkada izugarri 1 (0,01)
azken hamarkada Jata 1 (0,01)
azken hamarkada mediku 1 (0,01)
azken hamarkada narratiba 1 (0,01)
azken hamarkada neska 1 (0,01)
azken hamarkada sendotu 1 (0,01)
azken hamarkada sortu 1 (0,01)
azken harri liburu 1 (0,01)
azken hats aipatu 1 (0,01)
azken hats atera 1 (0,01)
azken hats bat 1 (0,01)
azken hats eman 1 (0,01)
azken hau aburu 1 (0,01)
azken hau aipamen 1 (0,01)
azken hau amarru 1 (0,01)
azken hau amona 1 (0,01)
azken hau ari 1 (0,01)
azken hau arte 1 (0,01)
azken hau askatu 1 (0,01)
azken hau bat 1 (0,01)
azken hau bera 1 (0,01)
azken hau beste 1 (0,01)
azken hau bi 1 (0,01)
azken hau denboraldi 1 (0,01)
azken hau egin 1 (0,01)
azken hau enepe 1 (0,01)
azken hau erabaki 1 (0,01)
azken hau eredu 1 (0,01)
azken hau ez 1 (0,01)
azken hau gehien 1 (0,01)
azken hau giza 1 (0,01)
azken hau ihes 1 (0,01)
azken hau indar 1 (0,01)
azken hau indeterminazio 1 (0,01)
azken hau irakurketa 1 (0,01)
azken hau izu 1 (0,01)
azken hau kasu 1 (0,01)
azken hau kontatu 1 (0,01)
azken hau lehen 1 (0,01)
azken hau lehenengo 1 (0,01)
azken hau mitin 1 (0,01)
azken hau murrizketa 1 (0,01)
azken hau nahiz 1 (0,01)
azken hau Obaba 1 (0,01)
azken hau poema 1 (0,01)
azken hau Pompidou 1 (0,01)
azken hau psike 1 (0,01)
azken hau tonu 1 (0,01)
azken hauek batu 1 (0,01)
azken hauek bera 1 (0,01)
azken hauek ere 1 (0,01)
azken hauek espainiera 1 (0,01)
azken hauek iritsi 1 (0,01)
azken hauek kasu 1 (0,01)
azken hauek klasiko 1 (0,01)
azken hauek labe 1 (0,01)
azken hauek lehengo 1 (0,01)
azken hauek liburu 1 (0,01)
azken hauek nagusitu 1 (0,01)
azken hauek postu 1 (0,01)
azken hauek sustatu 1 (0,01)
azken heren egitura 1 (0,01)
azken heren euskara 1 (0,01)
azken heren hori 1 (0,01)
azken hiru anaia 1 (0,01)
azken hiru hiri 1 (0,01)
azken hiru jende 1 (0,01)
azken hiru kritika 1 (0,01)
azken hiru lau 1 (0,01)
azken hiru urte 1 (0,01)
azken hitz aurkitu 1 (0,01)
azken hitz errealitate 1 (0,01)
azken hitz esan 1 (0,01)
azken hitz existitu 1 (0,01)
azken hitz ezin 1 (0,01)
azken hitz hari 1 (0,01)
azken hitz hatspe 1 (0,01)
azken hitz hau 1 (0,01)
azken hitz helezin 1 (0,01)
azken hitz istorio 1 (0,01)
azken hitz izutu 1 (0,01)
azken hitz jaso 1 (0,01)
azken hitz lehenbiziko 1 (0,01)
azken hitz Patxi 1 (0,01)
azken hitz topatu 1 (0,01)
azken hitz ukan 1 (0,01)
azken hitz Ʊabardura 1 (0,01)
azken hori argi 1 (0,01)
azken hori bat 1 (0,01)
azken hori be 1 (0,01)
azken hori beharrezko 1 (0,01)
azken hori behin 1 (0,01)
azken hori benetan 1 (0,01)
azken hori bera 1 (0,01)
azken hori berebiziko 1 (0,01)
azken hori bertsio 1 (0,01)
azken hori beste 1 (0,01)
azken hori bete 1 (0,01)
azken hori bizkaiera 1 (0,01)
azken hori denda 1 (0,01)
azken hori egin 1 (0,01)
azken hori egun 1 (0,01)
azken hori eman 1 (0,01)
azken hori ere 1 (0,01)
azken hori errusiera 1 (0,01)
azken hori ez 1 (0,01)
azken hori ezkontide 1 (0,01)
azken hori frogatu 1 (0,01)
azken hori heldu 1 (0,01)
azken hori hirugarren 1 (0,01)
azken hori hitz 1 (0,01)
azken hori hormatzar 1 (0,01)
azken hori inauteri 1 (0,01)
azken hori jakin 1 (0,01)
azken hori kasu 1 (0,01)
azken hori literatura 1 (0,01)
azken hori modu 1 (0,01)
azken hori ohitura 1 (0,01)
azken hori ondoko 1 (0,01)
azken hori zehaztu 1 (0,01)
azken horiek agertu 1 (0,01)
azken horiek bi 1 (0,01)
azken horiek etxe 1 (0,01)
azken horiek ez 1 (0,01)
azken horiek funtzionamendu 1 (0,01)
azken horiek ira 1 (0,01)
azken horiek jarraiki 1 (0,01)
azken horiek jarrera 1 (0,01)
azken horiek kokatu 1 (0,01)
azken horiek Orio 1 (0,01)
azken ipuin aurkitu 1 (0,01)
azken ipuin barreka 1 (0,01)
azken ipuin bera 1 (0,01)
azken ipuin desagertu 1 (0,01)
azken ipuin etorkin 1 (0,01)
azken ipuin hori 1 (0,01)
azken ipuin liburu 1 (0,01)
azken ipuin luze 1 (0,01)
azken ipuin pertsonaia 1 (0,01)
azken irudi ezabatu 1 (0,01)
azken irudi finkatu 1 (0,01)
azken kapitulu ama 1 (0,01)
azken kapitulu askatu 1 (0,01)
azken kapitulu grabatu 1 (0,01)
azken kapitulu hau 1 (0,01)
azken kapitulu soilik 1 (0,01)
azken kasu baizik 1 (0,01)
azken kasu bi 1 (0,01)
azken kasu hau 1 (0,01)
azken ke eleberri 1 (0,01)
azken ke jario 1 (0,01)
azken kontzilio amaitu 1 (0,01)
azken kontzilio arte 1 (0,01)
azken kontzilio egin 1 (0,01)
azken kontzilio erantzun 1 (0,01)
azken kontzilio esan 1 (0,01)
azken kontzilio liturgia 1 (0,01)
azken lan erraldoi 1 (0,01)
azken lan gehientsu 1 (0,01)
azken lan nahiko 1 (0,01)
azken lau arte 1 (0,01)
azken lau bost 1 (0,01)
azken lau ospakizun 1 (0,01)
azken lerro den 1 (0,01)
azken lerro eman 1 (0,01)
azken lerro ere 1 (0,01)
azken lerro idatzi 1 (0,01)
azken lerro narratzaile 1 (0,01)
azken liburu argitalpen 1 (0,01)
azken liburu bi 1 (0,01)
azken liburu bizkaiera 1 (0,01)
azken liburu ezaugarri 1 (0,01)
azken liburu hau 1 (0,01)
azken liburu ipuin 1 (0,01)
azken maila arte 1 (0,01)
azken maila hori 1 (0,01)
azken maila iritsi 1 (0,01)
azken mende Amerikak 1 (0,01)
azken mende bilatu 1 (0,01)
azken mende bizibide 1 (0,01)
azken mende egitura 1 (0,01)
azken mende eguneroko 1 (0,01)
azken mende erdi 1 (0,01)
azken mende etenbako 1 (0,01)
azken mende etorri 1 (0,01)
azken mende euskal 1 (0,01)
azken mende gu 1 (0,01)
azken mende hauek 1 (0,01)
azken mende herri 1 (0,01)
azken mende idatzizko 1 (0,01)
azken mende laurden 1 (0,01)
azken mende merkataritza 1 (0,01)
azken momentu egin 1 (0,01)
azken momentu esku 1 (0,01)
azken momentu mezu 1 (0,01)
azken muga egin 1 (0,01)
azken muga iritsi 1 (0,01)
azken neu esan 1 (0,01)
azken neu lortu 1 (0,01)
azken nobela atera 1 (0,01)
azken nobela eman 1 (0,01)
azken nobela erakutsi 1 (0,01)
azken nobela ez 1 (0,01)
azken nobela hasiera 1 (0,01)
azken nobela istorio 1 (0,01)
azken nobela kasu 1 (0,01)
azken nobela kontaketa 1 (0,01)
azken nobela S. 1 (0,01)
azken ohar gisa 1 (0,01)
azken ohar jaso 1 (0,01)
azken ohar modu 1 (0,01)
azken ohar orokor 1 (0,01)
azken ordu agerbide 1 (0,01)
azken ordu aurre 1 (0,01)
azken ordu bi 1 (0,01)
azken ordu errepaso 1 (0,01)
azken ordu ez 1 (0,01)
azken ordu gogor 1 (0,01)
azken ordu pairatu 1 (0,01)
azken orduan beso 1 (0,01)
azken orduan dantza 1 (0,01)
azken orduan egin 1 (0,01)
azken orduan ito 1 (0,01)
azken orduan lagundu 1 (0,01)
azken orduko emazte 1 (0,01)
azken orduko errepaso 1 (0,01)
azken orduko orrazketa 1 (0,01)
azken orri asko 1 (0,01)
azken orri kausitu 1 (0,01)
azken orri lehenbailehen 1 (0,01)
azken orrialde argitaratu 1 (0,01)
azken orrialde behealde 1 (0,01)
azken orrialde buelta 1 (0,01)
azken orrialde ere 1 (0,01)
azken orrialde liburu 1 (0,01)
azken Txomin ere 1 (0,01)
azken Txomin hautsi 1 (0,01)
azken Txomin heldu 1 (0,01)
azken Txomin Jesu Kristo 1 (0,01)
azken ukan baino 1 (0,01)
azken ukan beste 1 (0,01)
azken ukan Biblia 1 (0,01)
azken ukan ere 1 (0,01)
azken ukan Gernika 1 (0,01)
azken ukan korronte 1 (0,01)
azken ukan nagusiki 1 (0,01)
azken ukan oharkabe 1 (0,01)
azken ukan x.o. 1 (0,01)
azken urte aita 1 (0,01)
azken urte ama 1 (0,01)
azken urte antolatu 1 (0,01)
azken urte antzezle 1 (0,01)
azken urte aproposko 1 (0,01)
azken urte arte 1 (0,01)
azken urte aski 1 (0,01)
azken urte aurretiaz 1 (0,01)
azken urte azoka 1 (0,01)
azken urte behinik 1 (0,01)
azken urte bera 1 (0,01)
azken urte bereziki 1 (0,01)
azken urte berriro 1 (0,01)
azken urte beste 1 (0,01)
azken urte bide 1 (0,01)
azken urte eleberrigintza 1 (0,01)
azken urte emakumezko 1 (0,01)
azken urte Erkiaga 1 (0,01)
azken urte eskaintza 1 (0,01)
azken urte espezializazio 1 (0,01)
azken urte estatu 1 (0,01)
azken urte euskara 1 (0,01)
azken urte ezagutu 1 (0,01)
azken urte eztabaida 1 (0,01)
azken urte familia 1 (0,01)
azken urte frantses 1 (0,01)
azken urte gainerako 1 (0,01)
azken urte gazte 1 (0,01)
azken urte gehien 1 (0,01)
azken urte genero 1 (0,01)
azken urte gero 1 (0,01)
azken urte gertatu 1 (0,01)
azken urte gizadi 1 (0,01)
azken urte gogo 1 (0,01)
azken urte gogor 1 (0,01)
azken urte gorpu 1 (0,01)
azken urte hainbat 1 (0,01)
azken urte hainbeste 1 (0,01)
azken urte hasi 1 (0,01)
azken urte hau 1 (0,01)
azken urte hil 1 (0,01)
azken urte historia 1 (0,01)
azken urte hura 1 (0,01)
azken urte ia 1 (0,01)
azken urte idatzi 1 (0,01)
azken urte igoera 1 (0,01)
azken urte indaba 1 (0,01)
azken urte ipuin 1 (0,01)
azken urte irakaskuntza 1 (0,01)
azken urte isla 1 (0,01)
azken urte itzulpen 1 (0,01)
azken urte Jatabe 1 (0,01)
azken urte kale 1 (0,01)
azken urte kaleratu 1 (0,01)
azken urte Karmelo 1 (0,01)
azken urte kritika 1 (0,01)
azken urte Labayru 1 (0,01)
azken urte laguntasun 1 (0,01)
azken urte lege 1 (0,01)
azken urte lehertu 1 (0,01)
azken urte literatura 1 (0,01)
azken urte mende 1 (0,01)
azken urte nahigabe 1 (0,01)
azken urte olerkigintza 1 (0,01)
azken urte ondo 1 (0,01)
azken urte osatu 1 (0,01)
azken urte oso 1 (0,01)
azken urte pasadizo 1 (0,01)
azken urte saltsa 1 (0,01)
azken urte subjektibitate 1 (0,01)
azken urte txalet 1 (0,01)
azken urte uda 1 (0,01)
azken urte ugaritu 1 (0,01)
azken urte zenbait 1 (0,01)
azken zenbaki babes 1 (0,01)
azken zenbaki bigarren 1 (0,01)
azken zenbaki Nafarroa 1 (0,01)
azken zenbaki nekez 1 (0,01)
azken zenbaki tendentzia 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia