Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 4.818

2000
‎Hedabideek nortasunen eraikuntzan eta desegituraketan nola eragiten dutenikusten hasi aurretik, ordea, egokia dirudi talde nortasunak nola eraikitzen direnikusteak. Talde nortasun guztiak ez dira berdinak, jakina, eta nazio nortasuna haietakobat da, agian gaur egungo gizartean eragin handiena dutenetakoa.
‎Hedabideek nortasunen eraikuntzan eta desegituraketan nola eragiten dutenikusten hasi aurretik, ordea, egokia dirudi talde nortasunak nola eraikitzen direnikusteak. Talde nortasun guztiak ez dira berdinak, jakina, eta nazio nortasuna haietakobat da, agian gaur egungo gizartean eragin handiena dutenetakoa.
‎Edozelan ere, bestebatzuentzat uzten dugu bi nortasun moten arteko harremanen azterketa, eta baita biakelkar elikatuz gara daitezkeen gizarte egitasmoen proposamena ere. Gure helburuahedabideek euskal nortasunaren garapenean nola eragiten duten aztertzea izaki, nortasun horrek alderdi edo aurpegi ezberdinak dituela eta horietako bakoitzeanhedabideek modu batera edo bestera joka dezaketela argi uztea da. Horixe erakutsikodigute, batetik, Euskal Herriko hedabideek eremu publikoaren eraikuntzan nolajokatzen duten aztertzeak, batetik, eta hedatzen dituzten kultura eta gizartekoerreferenteak nolakoak diren begiratzeak, bestetik.
‎Bosgarren atalean Euskal Herria hedabideetan nola islatzen den aztertzeari heldudio Jose Inazio Basterretxeak, baina azterketa oso grafikoa eginez: eguraldi mapekbirsortzen duten eremu geografikoa sozialki esanguratsua izanik, Euskal Herrianirakurtzen den prentsak eta ikusten diren telebista nagusiek zein eremu geografikoislatzen duten erakusten digu modu oso eskuragarrian.
‎Euskararen ezagutza, nola ez, altuagoa da ETB1en jarraitzaileen artean, eta %15, 4soil batek ez du euskara ulertzeko gaitasunik.
‎Bakoitzak bere mailan, baina guztien kasua da, oso indartsuak diraprobintzia bakarrean edo bitan, baina garrantzia galtzen dute Hego Euskal Herrimailan kalkuluak eginez. Ikustea besterik ez dago nola EL CORREOk Arabanirakurtzen dutenen baitan %63, 5 eskuratzen duen; eta antzeko kopuruak lortzen dituBizkaian (%60, 8). Aldiz, Gipuzkoan eta Nafarroan dituen irakurleak oso gutxi dira.Modu berean, EL DIARIO VASCOk gipuzkoar irakurleen %68, 2ko zatia bereganatzendu, gainontzeko herrialdeetan bakar batzuk besterik ez dituelarik.
‎Sud Ouest eta Correoren arteko kapital hitzarmenak beste zenbait elkarte etaelkarkidetzaren sorreran izan du ondorio. El Diario V&scorekin batera, artikulu, argazki eta iragarkien elkartrukatzerako sareaz gain, egunkari bakoitzak bestearen banaketa sareari probetxua atera diezaioke hedapen eremuaren zati batean, hala nola , Sud Ouestek Gipuzkoako herrialdean (Donostia) eta El Diario Vascok Ipar Euskal Herrianeta Landes en. Elkarlan hau udan da erabilgarriena, orduan baita handiagoa pertsonenmugaz gaindiko mugimendua (kontsumo arrunta, turismoa...).
‎Azkenik, prentsa enpresa boluntarista hauek adibide eredugarritzat har daitezke, zeren zenbait proiekturen sustapena ziurtatzen baitute, hala nola , Paris eta Madrillotzen dituen eta Bordele eta Bilbotik igarotzen den AHT trena. Bi esperientzia komunoso ezberdinek erakutsi dute bi egunkari hauen bizitasun eta baliagarritasuna mugazgaindiko eremuan eta, zabalago?
‎Erreferentzia eremu nagusiak (Euskal Herria, Espainia eta Frantzia) egunkarietanzein gairen inguruan egituratzen diren ikusi ostean, azter dezagun orain nola eraikitzendiren Euskal Herriaren barneko erreferentzia eremuak. Hots, jakin nahi duguna hauxeda:
‎Liburuaren sarreran azaldu den legez, Euskal Herriko hedabideek euskal nazio nortasunean nola eragiten duten aztertzea da gure helburu orokorra, bai eta norabidebaterantz edo besterantz jotzeko ager daitezkeen eragileen inguruko gogoeta egitea ere.Galdera hauei erantzuten hasteko, hedabideek islatzen eta, aldi berean, birsortzen dituzten erreferentzia eremuak ditugu jopuntuan. Prentsa idatziaren eta bertoko telebistaren (ETBren) edukien analisien bitartez horixe azaleratu nahi genuke (alde batera utzidugu irratia, irrati emisoreen aniztasunak izugarri handituko bailuke azterketa enpirikoa).
‎Galderak, ordea, ez du zalantzan jartzen gureondorioa: gure asmoa ez da egunkariek Euskal Herriaz eraiki duten irudiaren azterketahistorikoa egitea, une jakin batean dagoen errealitatea hedabideetan nola islatzen denikertzea baizik. Une hori ez-ohikoa edo berria bada, berripaperek ez ohikotasun edoberritasun hori jasotzen ote duten edo nola interpretatzen duten jakin nahi dugu, datuenbilketa eta azterketaren bitartez.
‎gure asmoa ez da egunkariek Euskal Herriaz eraiki duten irudiaren azterketahistorikoa egitea, une jakin batean dagoen errealitatea hedabideetan nola islatzen denikertzea baizik. Une hori ez-ohikoa edo berria bada, berripaperek ez ohikotasun edoberritasun hori jasotzen ote duten edo nola interpretatzen duten jakin nahi dugu, datuenbilketa eta azterketaren bitartez. Eta horixe eskaintzen digu oraingo azterketak.
‎Esate baterako, guk Haur/ Gazteentzako programazioagenero modura definitu ditugun arren, Sofres ek Fikzioan sailkatzen ditu marrazki bizidunak, gazteentzakotelesailak eta antzekoak. Hala ere, badira Albistegiak, Dokumentalak/ Kulturalak eta Magazinak bezalakogeneroak, zeinetan nabaria den bi ikerketen arteko aldea; horietan, nola ez, laginaren estazionalitatea (udaberria versus urte osoa) eta programa askotan aurki daitekeen eduki anitzaren aurrean erabilitakokodeketa desberdina izan daitezke desberdintasunen oinarrian.
‎Aireratzen diren programetan erakusten diren ingurune politikoetan, sozialetaneta kulturaletan, nola ez, eragin haundia dauka telesaioen ekoizpena nongoa den. Horidela eta, ia parekatu egiten dira Euskal Herriko erreferentzialtasuna erakusten dutenprogramen kopurua eta berton ekoitzitakoena.
‎Gutxi gorabehera, emisio ordu guztien erdiak ez du zerikusirik gaietan, pertsonaietan edo produkzioan Euskal Herriarekin. Horren arrazoien artean dago, nola ez, ETB2n kanpoko produkzioak nagusi izatea. Espainian ekoitziriko produktuen presentzia %17koa da, eta beste tokietakoa %53koa.
‎Agerian dagoenez, Euskal Telebistaren albistegietan pantailaratzen diren pertsonaien ia erdia talde formalak edo hauen ordezkariak dira (alderdi politikoak, sindikatuak, futbol taldeak...); ondoren instituzioak dira albisteen protagonistak. Hauen artean, nola ez, Jaurlaritza, Legebiltzarra, Lehendakaria eta enparauak aurkitzen ditugunagusiki. Lehenetsita ageri zaizkigun bi multzo hauen bidez, instituzionalki eratu etaegituratutako komunitatean bizi garela islatzen da (beti ere kontuan harturik, ETBkEuskal Autonomia Erkidegoari ematen dion lehentasuna, jakina).
‎Albistegietako gaietan Euskal Herria ETBko albistegiek barrutik nola egituratzenduten begiratuta, berriro agertzen zaizkigu egunkarietan antzemandako joera batzuk.Eguraldiari eta trafikoari buruzko berriek (bereziki lehenek) Euskal Herri oso bat irudikatzen dute (joera hau lehenago ere ikusi dugu egunkari abertzaleetan). Politika gaieiburuzko albisteek, ordea, zatikatu egiten dute Euskal Herria:
‎Azkenik, Internet enTerra ataria eratu du, Lycos en erosketaren ondoan mundu mailako atari nagusietakoabilakatu dena. Zentzu honetan komunikabideetan ere saiatu da telekomunikazioezaparte, bere nazioarteko presentzia areagotzen, hala EEBBetan Lycos ataria eta arakatzailea erosiz, nola Argentinan (telebista erregionalak, Patagonik Film Group produkzio etxea,...), zein Europan bertan ere (Pearson-en gutxiengoko parte hartze batekin, besteak beste, Britainia Handiko Financial Times edo Thames TV kudeatzen ditu, eta Herbeheretako Endemol produkzio etxearen erosketarekin). Nabarmentzea merezidu, halaber, hedapen politika hau guztia bideratzeko hitzarmen estrategikoa sinatuzuela BBVA bankuarekin 2000ko otsailean, zeinaren bidez bankua akziodun nagusietakoa bilakatu den.
‎Talde hauen ondoan arlo zehatzetan edo eremu geografiko mugatuetan dihardutenenpresek bakarrik irauten dute, hala prentsan (Godo. La Vanguardia?, Zeta. ElPeriodico?, Prensa Española. ABC?, Prensa Iberica,..) non, esan bezala, zatiketaprobintzialak hori posible egin duen, nola irratian, non estatu mailako kate bakar bataipa daitekeen, Elizaren COPE hain zuzen ere. Hauek telebista digitalera igarotzeko egindituzten saioak oso mugatuak dira, oso tarte txikia geratzen baitzaie.
‎Horietako bat prentsarena izan da, nahiz eta arazougari dituzten gehienek bizirik irauteko, El Correo taldearen edo Diario de Navarra rensalbuespenarekin. Horietako batzuk ekimen politiko zuzen batetik jaio dira, aipaturikoaurrekoen nazionalismo espainolarekiko lerrokatze argiari aurre egiteko, eta hor duteirauteko justifikazioa, hala Deia, PNV ri atxikitako Editorial Iparragirre-ren bidez, nola beste neurri batean, Nafarroako Diario de Noticias edo Arabako El Periodico deAlava, enpresa talde berekoak biak, zeinetan ezaguna den nazionalismo moderatuariatxikitako enpresarien presentzia (Armentia, J.I, Palazio, G., Caminos, J.M., 2000: 5556).
‎Hain zuzen ere, prentsan bezala, euskararen inguruan telebista ekimen interesgarribatzuk bideratu dira, Berako Ttipi Ttapa telebistarena edo Deba ibarraren goialdekoGoiena TB bezalakoak. Euskararen eta komunikabide lokalen arlo honetanMultimediaren eredua ari da hedatzen, etorkizuna berma dezakeen egitura modura, nahiz eta horrek, nola ez, babes instituzional indartsua eskatzen duen.
‎Egitura honetan, Ipar Euskal Herrian ere ekimen sozialak eta neurri handi bateaneuskararen inguruan antolatutakoak bakarrik garatu dira. Batzuk aldizkako prentsakozenbait tituluren argitalpenean, hala nola Herria, Enbata, la Semaine du Pais Basque... edo besteak irrati lokaletan, nagusiki, Gure Irratia, Irulegi Irratia eta Xiberoko Boza, zeinek Euskalerria katea sortu duten; edo Lapurdi irratia elebidunean emititzen duena.
‎Baina horiekin batera, badira, halaber, beste mota batzuetako lege eta arauak, ikus entzunezko sektorea bere osotasunean araupetu edota jarduera honi muga berezituak ezarri nahi dizkiotenak. ...atorriz katalanez egindakoprogramekin osatua izatea; bikoiztuta edo azpi-idatzita ematen diren programak, gutxienez, katalanez ere emanak izatea; telebista lokalen kasuan, emakidetan, katalanarenerabilera eta Kataluniako kulturari egindako ekarpenaren balorazioa,...) 55 Halaber, Hizkuntz Politikaren Legeak zenbait hizkuntz eskakizun ezartzen ditu, telebistaz gainirratian ere agintzen dutenak, hala nola Kataluniako erakunde publikoek zuzeneangestionatutako irrati eta telebistek normalean katalanez jardun beharra, edo, orokorrean, Kataluniako eremuko telebistek beren produkzio propioaren erdia katalanez egitea,... Beste maila batean, Ikus entzunezkoen Kataluniako Batzordea (CAC) eratzen duenlegeak ere aipamena merezi du56.
‎Plangintza tekniko hau, ordea, Estatuak ez du oraindik finkatu; hortaz, gaur egun Estatu osoanemititzen ari diren ehundaka telebista lokalak legez kanpo daude, inork ez baitie oraindik frekuentziarikesleitu. Autonomia Erkidegoek ezin dituzte horiek emateko deialdiak zabaldu Plangintza hori gabe.Alabaina, zenbait Autonomia Erkidegok horiek emateko araudiak xedatu ditu, hala nola , Nafarroakoak (313/ 1996 Foru Dekretua, irailaren 9koa).
‎Gizartearen interes orokorreko gaien babesa, hala nola , adierazpen askatasuna eta ihardespen eskubidea, egileen eta beren lanen babesa, aniztasuna, kontsumitzaileen babesa, gazteen eta giza duintasunaren babesa eta aniztasun kultural eta linguistikoaren babesa. Metodologia gisa, merkatuarekikosorosgarri egiten du araudia, interes horien babesean, interbentzio publikoamerkatuaren hutsegiteak bakarrik egingo lukeelarik justifikagarri83.
‎Aurrez merkatua zenbait arlotan horretarako aproposa ez dela kontsideratzen da, hala nola haurrakedota egile eskubideak babestean. Horietan, beraz, interes orokorra eta interbentzio publikoa merkatuarenaurretik eta gainetik jartzen dira.
‎Zer nolako irrati eta telebista sistemak ari dira eratzen? Nola ari da bideratzen ikus entzunezko sistemaren bilakaera. Eta ondorioz, nola baldintzatzen edomugatzen dute Euskal Herriko komunikazio esparrua?
‎Nola ari da bideratzen ikus entzunezko sistemaren bilakaera? Eta ondorioz, nola baldintzatzen edomugatzen dute Euskal Herriko komunikazio esparrua. Hauexek dira atal honetanerantzuten saiatuko garen galderak.
‎Komunikabideen eremuaez da bakarrik faktore kultural edota politikoek mugatutakoa; merkatu espazioa erebada, enpresak berak beren estrategia eta eragiketekin etengabe egiten, desegiten eta, edozelan ere, moldatzen ari direna. Nola eragiten dute prozesu hauek Euskal Herrikokomunikazioaren egituran. Zeinen eskuetan daude Euskal Herrian irakurtzen denprentsa, entzuten den irratia edo ikusten den telebista?
‎Sistema publiko honen guztiaren finantzaketarako iturri ezberdinak finkatu dira, hala nola kanona, ekarpen publiko bereziak, publizitatea, patrozinioa eta zerbitzukoordainketa. Alabaina, dohaineko eskaintzari lehentasuna emango zaiola zehaztu da; aregehiago, lurrazaleko telebista digital publiko guztiak doakoak izango direla xedatu da.Halaber, mugatu egin da telebista publikoek eman dezaketen publizitate kopurua, gehienez jota ere orduko zortzi minututara irits daitekeela zehaztuz.
‎Alde tekniko administratibo honetatik, Autonomia Erkidegoek kontsultatuak izateko eskubideabaino ez dute. Beste arloetan, hala nola edukiei dagokienean, Autonomia ErkidegoekEstatuko oinarrizko arauen garapena egiteko eskumena dute.
‎Edozein kasutan ere, EAEri dagokion informazioari gehitu egiten zaio inguruetako Erkidegoen informazio metereologikoa, hala nola Nafarroakoa, Errioxakoa etaKantabriakoa.
‎Hedabide madrildarrak eginahal guztiak egiten ditu nola Nafarroari halaIparraldeari buruzko informazio bereziturik ez eskaintzeko, eta lurralde hurbil horiekbegien aurretik ezabatzeko.
‎Bilboko El Correo eta Madrilgo El Pais dira adibiderik paradigmatikoenak.Bai bata bai bestea, Euskal Autonomia Erkidegoaren isla piktografikoarenaldekoak dira. Nola Madrilgoak hala Bilbokoak bazter uzten dituzte gainerakolurralde euskaldunak oro, nahiz eta lurralde horiekin EAEk harreman kultural etalinguistiko nabarmenak dituen.
‎Mendebaldeko hiru probintziak alde batetik eta Ekialdekoa bestetik.Are gehiago, TVE2k eskaintzen duen eguraldi emanaldian, Euskal AutonomiaErkidegoari eta Nafar Erkidegoari buruzko informazioa eskaintzean, denbora tarte luzea uzten da Erkidego bien artean, denbora horretan Pirinioetako etaMediterraneoko Autonomia espainiarren berri eskaintzen delarik. Espainiakotelebista kate horretan, Nafarroak eguraldi tartea, beste Euskal Herriekin edoAragoekin konpartitu beharrean, Gaztelarekin konpartitzen du, nola Soriarekinhala Salamankarekin.
‎Egin ditzagun azken urratsak atal honetan. Nola herri eraikuntzan hala herri ezabakuntzan, giltza politiko handia da, beste giltza garrantzitsu batzuen artean, herrihorren errepresentazio publikoa bere egiten duen maparen sozializazioa.
‎Maparen funtzionamendu bikoitza dela medio, faktoaren eta ametsaren ispilu ezpata izate bikoitz hori dela eta, lurraldeen profil mediatizatuek garrantzi estrategikoahartzen dute nola herri eta hala estatu guztien politikagintzaren oinarrizko lerronagusiak azpimarratzeko orduan.
‎Batasun politikorikeduki ez arren, ezagunak dira Pirinioez alde bietako euskal komunitateen arteko loturakulturalez eta idiomatikoez gain izan diren eta badiren erlazio ekonomikoak (delaartzaintza, dela baso ustiaketa). Ezagunak dira, era berean, Nafarroen arteko harremanak, nola politikoak hala erlijiosoak. Ezagunak dira, jakina, lurralde guztietakobertsolarien arteko harremanak, plazarik plaza ibiltzean; ezagunak, baita, hegoaldekoapaizak iparraldean misiolari; ezagunak iparraldeko euskaltzaleak hegoaldean irakasle... Batasun politiko administratiborik ezaren gainetik, Euskal Herriak (Euskal Herriek) beti eduki izan du (dute) lotura historikoa, lehen lehenik hizkuntzari, erlijioari etakulturari atxikirik, gerora ekonomian sustraiturik, eta modernidadean politikanerroturik.
‎Peter L. Berger ek eta Thomas Luckmann ek errealitatea sozialki eraikitzen delaadierazi zuten eta gizarte zientziari eginbehar zehatz hau jarri zioten behinola: errealitatearen eraikuntza nola burutzen den aztertu beharra. Autore horien ustez, gizarte zientziek zehazki aztertu lituzkete edozein, ezagutza corpus?
‎Hedabideek, errealitatearen eraikuntza orokortzailearen barruan, besteak beste, lurralde mapak eskaintzen dituzte imajinario kolektiboetan, nazioen, herrien eta estatuen kokapena eta hedadura sozializatuz. Hedabideek eskainitako mapa geografiko, administratibo eta politikoei esker, herritarrak munduaren kontzeptualizazioan egitendu aurrera, eta tokia bilatzen du unibertsoan, nola bere buruarentzat hala bere ingurukoentzat.
‎Pentsaera existentzialistaren ardatza honetanomen datza: hala gizabanakoek nola gizataldeek erdiets dezaketen gizatasunarenmuina etorkizuna sortzeko ahalmenean aurkitzen dela adieraztean, askatasuneanalegia. Ondorioa, honako esaldi biribil honetan laburtzen da:
‎Gutun baten bidez, erantzunaren zai egon gabe. Txillardegi-k Larraona ikastetxean eskaini zuen hitzaldiaz egin duen laburpenean, ohikoa duen argitasun eta maisutasunez, distantziakdistantzia, norvegiarrek beren burujabetza politikoa nola lortu zuten azaldu digu.Hala ere, zaila izango da Txillardegi zuzenean entzuteak eragin zigun atsegina testuidatziaren xumetasunak sorraraztea.
‎Ohartu besterik ez,, burujabetza? kontzeptuak biak biltzen dituela, nolaaskatasuna nola identitatea. Kontua da, modernia puskatu denetik (puskatzen aridenetik), bai askatasuna eta bai identitatea zer diren berriz pentsatu beharra dagoela.
‎Oro har, eta betiere burujabetasun kontzeptuaren prismapean, hitzaldi honetanmintzagai izango ditugun kuestioak honako hauek izanen dira: hasteko, kokapentxiki baten bidez filosofiak nazionalismoa aztertzeko orduan izan dituen ikuspegidesberdinak aipatu eta hauek nola aldatu diren aztertuko dugu. Gero, filosofian jitejuridikoa ematen ari deneko hipotesia planteatuko dugu, jite horrek abertzaletasunari irekitzen dizkion ateetako batetik sartzen saiatuko garelarik:
‎Hemen eskema honen faltsukeria salatu nahi dugu, bere balizko oinarritzapenintelektualaren ahultasunak agerian utziz. Koiuntura konkretuez gain, atzerrianematen diren eztabaidak eta kanpoko autoreen ikuspegiak zeharo manipulatuz, kakaburutik behera nola botatzen diguten erakusten saiatuko gara.
‎Hauxe litzateke erronka politikorik nagusiena. Txillardegi-ren harira etorriz, nola presta daiteke herri bat askatasunerako. Zein errekurtso dauzka gurea bezalakoherri batek, errealitate finkatu bati aurre egin eta potentzialitate baten onurak sinesgarri bihurtzeko?...
‎Gaur egun, eta era adierazgarrian, nazionalitatearen gaiarekin lotutako eztabaidarik entzutetsuenak migrazioen ingurukoakdira: nazioa osatzeko irizpide desberdinak daudela kontuan izanik, bertaratzen direnetorkinen eskakizunei nola erantzuten dioten estatuek, eta horrek nazioaren irudikatzean zer nolako ondorioak izan ditzakeen; hots, zein eragina izan dezakeennaziotasunean bertan, etorkinei ez bakarrik hiritartasuna, baizik eta nazionalitateaere emateak8 (Stolcke, 1996; Brubaker, 1992). Ez dira, baina, eztabaida mamitsuakbakarrik.
‎Hain zuzen ere, ikerketa honen helburua honako puntu hau aztertzea da: gutxiengoen identifikazio estrategiei dagokienez, etxeko hizkuntzaren erabilpenakgurasoen jatorriarekin nola interaktuatzen duen aztertzea.
‎Haren arabera, printzipio honetan oinarrituriko gobernuak bakarrik ahalbidera dezake eskubide indibidualen etasubiranotasun nazionalaren garapena. Zentzu honetan, hala Philadelphia koAldarrikapenak (1776an) nola 1793ko Frantziar Konstituzioak babestu egin zutenherriek altxatzeko eta matxinatzeko zuten eskubidea, azken hauentzat, eskubideetariko sakratuena eta betebeharren arteko nahitaezkoena, zelarik.
‎Ondoren agertuko ditugun bi ikerketa enpirikoekin, aurreko bi prozesuakilustratzen saiatuko gara bakarrik. Hain zuzen ere, lehen ikerketan, gertakizun historikoek gutxiengo egoeran dauden taldeak talde identitatea sendotzeko estrategiadesberdinetara nola eramaten dituzten aztertzen saiatuko gara: batzuk estatuarekinindentifikatzen dira eta beste batzuk estatutik bereizten dira, honela, taldeen kokapen horiek beren talde identitatearen autoestimarako funtsezko funtzioak betetzendituztelarik.
‎Subjektuen taldekidetza, autokategorizazioa eta identifikazioak nola erlazionatzen ziren ikusteko, lehenengo Korrespondentzia Analisia egin genuen, ondokoirudian ageri den emaitza lortuz.
‎Planteamendu politak egin ditzakegu, guztiontzat eta abar; baina paretaren kontra jo behar badugu, zertarako balioko lukete? Beraz, azter dezagun nola dagoen Euskal Herria eta, horrenarabera, egin dezagun planteamendua. Badirudi Erkidego Autonomoan eskubidehori lor daitekeela eta aplika dezakegula.
‎Xabier Larralde: Autodeterminazioaren inguruan bi galdera nagusi daude.Lehena, ea eskubide hori nola gauzatu behar den: edo estatuetatik jasotako aitorpenbaten bitartez, edo euskaldunek berek emandako urratsen bitartez.
‎Orduan, estatuengandik eskubide hori ukaiteko gero eta aukera gutxiago baldin badugu, guk de factogauzatu dugu. Eta nola egingo dugu. Abertzaletasunak gehiengoa duenlurraldeetan bakarrik gauzatuz, ala jada, hastapenetik, Euskal Herriko zazpi probintziak abiapuntu modura hartuz?
‎Herrietako barne arazoak nola konpondu, herri bakoitzeko jendeak erantzunbeharreko galdera da beti. Besteen etxean atzerritar garenoi begirale lanak dagozkigu, agian baita iritzi emailearenak ere, baina inoiz ez epailearenak.
‎Baina nola galderari helduz gero, auzia korapilatu egiten da guztiz. Egia esanbehar baldin bada, hiru alderdien estrategiak puntu honetan ez dira oso agerikoaketa interpretazio makurretan erortzeko arriskua dugu.
‎eta estatu espainolarekin negoziazio politikoaegitea proposatzen du. Kontraesan hori bera nabaritzen zaio harremanen kontuan, alde batetik, Euskal Estatu batu eta burujabea lortzearren beste alderdi nazionalistekin, nola politikoekin hala zibilekin, bat eginda aritzea proposatzen baitu, eta bestetik, alderdi estatalistekin, elkarrizketa eta adostasuna bilatzea?.
‎Halaber, nazio eskubideen aldarrikapen hutsa egitetik haiek gauzatzera jauzi egiteko garai aproposean gaudela irizten diote. Baina, nola aurreikusten du bakoitzak, oraingoz bederen, autodeterminatzera eraman gaitzakeen prozesua?
‎Baina, aurrerantzean, beste bi motatako pauso kualitatiboak emanbeharra dago, egituratze instituzional berri bati begira. Alde batetik, bai historiakEuskal Herrian zehar izan dituen ondorioengatik, bai herrialde ezberdinen izaeragatik, hala nola une honetan ematen diren egoera ezberdinengatik, errealitate gordina da, herrialdeek pisu espezifiko eta berezia dutela Euskal Herrian, eta, beraz, euskal gizartearen aurrean oso ondo azaldu genuke, eraiki nahi dugunEuskal Herria herrialde ezberdinen izaera propioa errespetatu eta kontuan hartukoduen Euskal Herria dela. Zentzu horretan, bigarren mailako urrats bat eman beharra aurreikusten du EHk, non herrialde ezberdinetako ordezkariak batu beharkogenituzkeen eta herrialde ezberdinen pentsamoldea, proposamenak, iritziak etaekarpenak jaso, eraiki nahi dugun Euskal Herria horri begira.
‎Zuen ustez, nola gaindi daiteke lurralde zatiketa?
‎ez dioguhainbeste garrantzi ematen Estatuek gure eskubideei egiten dieten errekonozimendu ezari, bai ordea guk eduki dezakegun izateko eskubideari eta hori martxan jartzeari. Eta filosofia horrekin planteatzen dugu Iparraldea eta Nafarroako egoera, hala nola Arabakoa (zenbait zonalde urbano) eta abarrekoa; izan ere, antzeko fenomenoa eduki baitezakegu horietan. Guk mahaigaineratzen duguna, atxikimenduaribidea emango dion planteamendua da, hots, eskema bat lortzea non herritarrek etalurralde guztiek sartzeko eta parte hartzeko aukera edukiko duten.
‎Bestalde ondorengo bideetatik eta beste ikuspuntuetatik abiatu diren terapiaaplikatu batzuen berri, hala nola familia terapia eta terapia sexualaren berri, emannahi izan dugu.
‎bai inkontzientea kontuanhartzen dutenak eta bai besteak. Gainera, bereizketa honetatik harantzago joanez, analistaren inkontzienteak, bere desioak, nola erabakiko duen jarduera terapeutikoa psikoanalisian edo psikoterapian bilakatuko den adierazten du autore honek.
‎Realitat. Auzia, orduan, errealitate psikiko horretan nola eragin jakiteari dagokiona da. Hau da, zein da Realitat errealitate psikikoan eragiten duenerrealitate eraginkorra. Wirklichkeit Freud-en terminotan??
‎Baina paradoxikoki, homeostasi edo ongizateororen aurkakoa dena da desira, aldi berean. Nola ulertu ongizatera zuzentzen ezduen psikoterapia zer den?
‎–Izaki erretroflektiboak bere eta ingurunearen arteko mugaketa lerroa nola ezarribadaki, eta marra garbi eta zehatz bat egiten du..., baina bere erditik igarotzen delamarrazten du... Bere energiak kanpora zuzentzeari uzten dio, ingurunea manipulatueta bertan aldaketak eragin nahian, bere beharretara egoki daitezen; hitz gutxitan, barruranzko jarduera berbideratzen du, eta ingurunea, bere buruarekin ordezkatzendu, jokaeraren helburu gisa?. 16
‎ikusten dute. Gestalt Terapianmezua existentziala da, norberaren existentziaren natura, hots, nola existitzen garen.
‎Hasieran, bezeroak ametsetan agertzen diren pertsonaia eta gauzak deskribatzen ditu, alegia, ametsetan bere burua nola kokatzen duen eta agertzen direnpertsonaia edota gauzak ere nola ikusten dituen. Adibidez,, orain hormarengainean nago?,, menditik behera noa, emakume bat dago nire ondoan...?
‎Hasieran, bezeroak ametsetan agertzen diren pertsonaia eta gauzak deskribatzen ditu, alegia, ametsetan bere burua nola kokatzen duen eta agertzen direnpertsonaia edota gauzak ere nola ikusten dituen. Adibidez,, orain hormarengainean nago?,, menditik behera noa, emakume bat dago nire ondoan...?
‎Laborategi egoera honetan, estres arinean murgiltzen da haurra. Honi eskerbeha dezakegu haurrak nola antolatzen duen bere portaera atxikimendu irudiarekiko, zein den irudi horrek ingurua esploratzeko ematen dion segurtasun maila, ezezagunekin harremanetan jartzeko, eta haurra nola portatzen denatxikimendu irudiak alde egiten duenean eta itzultzen denean. Egoera honenarabera, haurrak hiru talde nagusietan banatu izan dira:
‎Laborategi egoera honetan, estres arinean murgiltzen da haurra. Honi eskerbeha dezakegu haurrak nola antolatzen duen bere portaera atxikimendu irudiarekiko, zein den irudi horrek ingurua esploratzeko ematen dion segurtasun maila, ezezagunekin harremanetan jartzeko, eta haurra nola portatzen denatxikimendu irudiak alde egiten duenean eta itzultzen denean. Egoera honenarabera, haurrak hiru talde nagusietan banatu izan dira:
‎Elkarrizketa hau helduek guraso haurren arteko harremanaren ikuspegi orokorreanoroitzapen zehatzak nola integratzen zituzten ebaluatzeko eratu zen. Subjektueibere gurasoekin izandako harremana deskribatzea eskatzen zaie, erlazio hauekdenboran zehar izan dituzten aldaketak, eta oraingo helduen nortasunarengan duteneraginei buruz.
‎Bere heriotzaren ondoren, Ackerman Institute mutur psikoanalitikotik aldenduzen, eta espektroaren erdigunera etorri zen. Bere bulegoetatik pertsonaia ospetsuakigaro dira, hala nola , D. Bloch, O. Silverstein, edo Peggy Papp.
‎Printzipio hau Mekanika Kuantikoarenazterketan jardun zuen fisikariaren izenean, Heisenberg en Ziurgabetasun Printzipioa izenaz da ezagutua, eta Zukav en hitzez esateko, hauxe inplikatzen du: ezin dezakegula zerbait behatu, zerbait hori aldatu gabe. Objektu behatua aldatugabe, naturak bere bidea nola jarraitzen duen behatzen bazterrean (eraginik izangabe) jardun dezakeen behatzaile independenterik ez dago (Zukav, 1991, or. 123). Teorizazio hauen inguruan sortzen den hausnarketak Bateson enganako itzulerabat eta komunikazioaren teorien berriztatze bat dakar berekin, eta orientaziozientifiko ezberdinetan garatutako jarrera epistemologikoa den Konstruktibismoaren Familia Teoriaren aplikazioa era... Oinarrizko baieztapenarenarabera, errealitatea ez da existitzen, hura aurkitu nahirik gizabanakoak hurbildukolitzaizkiokeen egia absolutu modura; aitzitik, gutako bakoitzak eraikitzen du beregizarte testuinguruan.
‎Desira fantasian egituratzen den heinean, era berean fantasia defentsazkooperazioetarako eserlekua da; defentsa prozesu antzinakoenetarako bideematen du, hala nola , pertsona berarengana itzultzea, aurkakoa bihurtzea, ukazioa eta proiekzioa egitea.
‎Gure ustez, dramatizazioan hori, subjektuaren barne taldearen proiekzioarenbidez, proiekzioaren mekanismoarekin lotuta dago, hau da, bere barne pertsonaiakberen arteko loturekin eta subjektuari dagokionez, hala nola , pertsonaia horiek etaberen arteko loturek subjektuarentzat duten esanahiaren proiekzioarekin.
‎Psikodrama hitz eta ekintza mailako aldaketa da, eta horren bidez pertsonabatek edo gehiagok emandako egoera batean, benetakoa edo irudimenezkoa (imajinarioa), oraingoa, iraganekoa edo etorkizunekoa? nola eta zergatik jardutenduten ulertzen dute, joko espontaneo baten edo role playing delakoaren bidez.
‎Baina nola ulertzen da lotura, harremana, psikoanalisiaren ikuspuntutik. Zerda?
‎Zerda? Nola eratzen da. Zerk bultzatzen gaitu besteengana eta besteei lotzera?
‎Terapia taldeetan bereziki agerian jartzen diren egoera hauek, taldeko gainerako kideek angustiaz eta ondoezaz bizi dituzte, nola eta zergatik jakin gabenorbaitekiko gorrotoa sentitzen baitute. Hain zuzen, bizitzako edozein egoeratangerta daitezkeen egoera hauek, hitzaren eta ulermenaren bidez lantzea eta gainditzea ahalbidetzen du talde terapeutikoak.
‎Terapeutaren (eta, hala badagokio, taldeko gainerako kideen) interpretazioenbidez bere barne objektuak kanpora nola proiektatu dituen deskubri dezake, horrela objektu gutxien suntsitutako, osasuntsu eta sendoenak berrintroiektatu ahalizateko. Hori guztia, aurrerago zehaztuko dugun moduan, talde psikoterapianterapeutak duen toki eta eginkizun bereziaren bidez gauzatzen da.
‎Intzestuaren debekua ontogenetikoki erabakiorra da Edipo gatazka konpontzerakoan, eta, hortaz, lehenengo taldearen (familia) eta Edipo konplexuarenartean lotura hestua dago. Beraz, lehenengo benetako talde horrek eraginerabakiorra du subjektuaren barne taldea osatzerakoan, hala nola , subjektu gisaeratzerakoan. Subjektuak sexuagatik bereizten direneko aldia adierazten du, etasubjektuak sexu, belaunaldi, lotura eta arauen arabera diskriminatzen ditu.
‎Transferentziaren fenomenoa funtsezkoa da psikoanalisiarentzat, hala prozesupsikologiko inkontzienteetan ezagupenari dagokionez, nola psikoanalisiari teknikapsikoterapeutiko gisa dagokionez; hainbeste, non esan ere esan daitekeen, transferentzia garatu eta ulertzea ahalbidetzen duen analistaren eta analizatuaren artekoharremana gauzatzean oinarritzen dela metodo psikoanalitikoa (Coderch, 1987).
‎Bestalde, badira tartean beste ikuspuntuetatik abiatu direnak, hala nola LacanFrantzian, eta, orokorki, psikoanalisian izandako eraginaren ondorioz taldean lanegin edo taldeari buruz teorizatu duten Lemoin, P. eta J., Anzieu, Mannoni, Kaeseta abar.
‎Ildo honetatik jarraituz, psikoanalisiaren orientabideetako batean subjektuakbere eraikuntzan barne objektua ardatza duen bezala, talde psikoterapiaanalitikoan barne taldea dugu, subjektuak bere harremanak eta taldearekiko elkareragina ulertzeko dituen oinarrizko elementu modura. Ikus dezagun nola den hori.
‎Duela zenbait hilabete lagun batzuek beren asmoaren berri ematera hurbilduzitzaizkidanean, besterik gabe, baietz esan nien segidan, ezertxo ere pentsatu barik, ezezkoak berak lotsaraziko ninduen beldurrez edo. Nola ezetzik esan, gero etazorpetuago bizi nahi ez banuen, orain arteko zorra kitatzeko gaitasunik ez nuelajakinik ere?
‎Hitz batez, etena ekarri du, eta aurreko egoerarekiko etena aldarrikatu du, eten horretan parte hartzera deituz. Zer esanik ez, horimingarri gertatzen zaie, teorian egoerarekin konforme egon ez arren praktikan egoerahorretan eroso bizi direnei, nola edo hala sisteman integraturik daudenei. Eta horrekekarri du bazterketa ofiziala; baina, aldi berean, horrek sortu du askorengan berelanagatiko eta ibilbide osoagatiko estimua.
‎Zer esanik ez, horrez gain, Txillardegiren beste hainbat euskarazko lan azter ditzakegu, ekimen positibo eta esnatzaileak, guztien begien bistan daudenak. Nork ezdaki arlo askotan bide urratzaile izan dela, hala nola nobelagintzan, gramatika gaietan, fonetikan, euskararen ahoskeraren problematikan, intonazioaren garrantziaren azterketan, linguistika eta matematikaren arteko erlazioan, soziolinguistikan (zenbat informazio ez ote digun eman, herri gutxiengotuen arazo linguistikoez, diglosiaz etaabarrez)... Horietan guztietan beti gordin, beti latz, pesimista antzean, baina zirikatueta bultzatu nahian, ekintzaile.
‎Izan ere, euskalduna (berria) izanik, euskaltzalea, kulturgintzan aritua eta literaturaren munduanmurgilduta egonik, ezinezkoa izan baitzait hemen edo han zurekin topo ez egitea, ubikuitatearen sekretua baitzeneukan. Nik topo nola egin dudan kontatu nahi nuke, nire kasuan bezalaxe beste askorenean ere, zeu izan zarelako bidean behin eta berrizagertu izan den erreferentzia.
‎–Euskaldun berri, ekin euskaraz?. Xabier Kintana eta Joseba Tobar en hitzaurrebaten ostean, bertan azaltzen ziren, euskaldun berriak izanik, ordurako nolabaitekoonarpen publikoa bereganaturik zuten pertsonaiak, eta beraiek kontatzen zuten nolahasi ziren euskara ikasten, zein metodorekin, zergatik, zerk bultzatuta, zer nolakohasiera traketsak izan zituzten eta, azkenik, nola heldu ziren hizkuntza arrotz hura (etaaldi berean hizkuntza berezkoena, maitatuena) bereganatzera.
‎Honela ulertuko da zer nolako emozioa sentitu nuen, berak gogoratu ere ez dugogoratuko seguruen? urte asko beranduago (86 edo 87an), eta manifestazio batenondoren (edo aurretik, nola gogoratu?) Donostiako Barandiaran tabernako terrazanzenbait pertsonarekin batera geundela, idazten ari zen nobelari buruz nire iritzia eskatuzidanean, profesio kide bati galdera luzatzen zaion naturaltasun berberaz: –Laura, zukzein narratzaile erabiliko zenuke nobela honetarako, hirugarren pertsonakoa edolehen pertsonakoa??.
NOLA IKUSTEN DUDAN
‎izanzen gure lehen harremana eta lotura. Garai hartan Xabierrek, Jose Luisek eta bertzeadiskide batzuk, hala nola , Enparantzatar bat edo bi, Rafa Albizu Ezenarro...?, lagun arteko elkarte bat antolatua zuten Donostiako Antigua auzoan. –Eup Pelissier!, zuen izena.
‎Honetan jazo zena, maiz eta testu frankotanagertua da. Dakigunez, bilkura historiko hartan, bertzeak bertze, gaizki edo ondosamar?, anitz definizio eman genuen hitz askotaz, hala nola ,, herria?,, nazioa?,, burgeseria?,, proletargoa?... Baita sozialismoaz ere.
‎Bistan da, irudimenarekin batera, errealitate ikusgarriaren elementuek ere osatzendituztela sinboloak. Bi alderdiak nola uztartzen diren ikusten saiatuko gara mito zenbaiten transmisioan; haien sortzeko mekanika eta araudiak ikertzera joan gabe, soilikgure hurbil eta diren kasu eta une batzuetara mugatuko gara.
‎Zehazkiago, begiratuko dugu nola tradizioak eman estrukturak baldintzatzen ahalduen errealitatearen pertzepzioa, nola egitura horren eraginez gertakari berriak sartueta integratuak izaten diren mitoaren eskeman; eta, alderantziz, nola errealitatearenbortxaz aldatuak eta moldatuak izan daitezkeen tradizioak eman gai mitikoak.
‎Zehazkiago, begiratuko dugu nola tradizioak eman estrukturak baldintzatzen ahalduen errealitatearen pertzepzioa, nola egitura horren eraginez gertakari berriak sartueta integratuak izaten diren mitoaren eskeman; eta, alderantziz, nola errealitatearenbortxaz aldatuak eta moldatuak izan daitezkeen tradizioak eman gai mitikoak.
‎Zehazkiago, begiratuko dugu nola tradizioak eman estrukturak baldintzatzen ahalduen errealitatearen pertzepzioa, nola egitura horren eraginez gertakari berriak sartueta integratuak izaten diren mitoaren eskeman; eta, alderantziz, nola errealitatearenbortxaz aldatuak eta moldatuak izan daitezkeen tradizioak eman gai mitikoak.
‎Hara nola oroimenaren lainoak eta hunkidurak lehen graduko lekuko bat atzemandioten Saindiaren mitoari. Ez da posibilitate bakarra, menturaz Mari Beltxaren aitak«segitu ginuen» esan zuen, hark bizitu gertakari lazgarri batean jadanik berraragituazelako mitoa.
‎horrela galdu zuen besoa; gero, ezin hilez ereegon zen, bere sorgingoa beste norbaiti eman ahal zion arte, hori baita parte txarrekoakdituztenen akats nagusia. Beherago azalduko den istorio ezagun batek dio pertsona batkolpatua izan zela gauez abere itxuraz zebilelarik, eta nola biharamunean zauriakfrogatu zuen sorgina zela.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
nola 4.818 (31,72)
Lehen forma
nola 4.230 (27,85)
Nola 561 (3,69)
NOLA 27 (0,18)
Argitaratzailea
UEU 4.818 (31,72)
Konbinazioak (2 lema)
nola egin 171 (1,13)
nola ez 97 (0,64)
nola erabili 93 (0,61)
nola eragin 87 (0,57)
nola sortu 71 (0,47)
nola ulertu 71 (0,47)
nola lortu 63 (0,41)
nola egon 50 (0,33)
nola jokatu 50 (0,33)
nola gauzatu 48 (0,32)
nola ikusi 47 (0,31)
nola idatzi 45 (0,30)
nola aldatu 43 (0,28)
nola esan 43 (0,28)
nola garatu 39 (0,26)
nola jakin 38 (0,25)
nola gertatu 34 (0,22)
nola eraiki 33 (0,22)
nola bizi 32 (0,21)
nola eman 32 (0,21)
nola erantzun 29 (0,19)
nola funtzionatu 26 (0,17)
nola antolatu 25 (0,16)
nola banatu 25 (0,16)
nola joan 24 (0,16)
nola bideratu 22 (0,14)
nola sentitu 21 (0,14)
nola adierazi 20 (0,13)
nola ikasi 20 (0,13)
nola aurre 18 (0,12)
nola burutu 18 (0,12)
nola definitu 18 (0,12)
nola kudeatu 17 (0,11)
nola bereizi 16 (0,11)
nola eutsi 16 (0,11)
nola interpretatu 16 (0,11)
nola iritsi 16 (0,11)
nola neurtu 16 (0,11)
nola sartu 16 (0,11)
nola aplikatu 15 (0,10)
nola azaldu 15 (0,10)
nola eratu 15 (0,10)
nola hobetu 15 (0,10)
nola landu 15 (0,10)
nola uztartu 15 (0,10)
nola beste 14 (0,09)
nola deskribatu 14 (0,09)
nola egokitu 14 (0,09)
nola hizkuntza 14 (0,09)
nola irudikatu 14 (0,09)
nola islatu 14 (0,09)
nola lagundu 14 (0,09)
nola bera 13 (0,09)
nola konpondu 13 (0,09)
nola txertatu 13 (0,09)
nola baloratu 12 (0,08)
nola bete 12 (0,08)
nola hala 12 (0,08)
nola lan 12 (0,08)
nola lotu 12 (0,08)
nola bilakatu 11 (0,07)
nola erabaki 11 (0,07)
nola eraman 11 (0,07)
nola hauteman 11 (0,07)
nola heldu 11 (0,07)
nola hitz 11 (0,07)
nola jardun 11 (0,07)
nola jaso 11 (0,07)
nola kokatu 11 (0,07)
nola komunikatu 11 (0,07)
nola moldatu 11 (0,07)
nola osatu 11 (0,07)
nola ukan 11 (0,07)
nola ekoitzi 10 (0,07)
nola hartu 10 (0,07)
nola herri 10 (0,07)
nola ibili 10 (0,07)
nola irakurri 10 (0,07)
nola jarri 10 (0,07)
nola atera 9 (0,06)
nola aurkeztu 9 (0,06)
nola euskal 9 (0,06)
nola pentsatu 9 (0,06)
nola tratatu 9 (0,06)
nola aukeratu 8 (0,05)
nola aurkitu 8 (0,05)
nola aztertu 8 (0,05)
nola ebaluatu 8 (0,05)
nola ezagutza 8 (0,05)
nola ezarri 8 (0,05)
nola kontatu 8 (0,05)
Konbinazioak (3 lema)
nola egin behar 18 (0,12)
nola aurre egin 15 (0,10)
nola jokatu behar 12 (0,08)
nola bizi ukan 7 (0,05)
nola lan egin 7 (0,05)
nola egin aurre 6 (0,04)
nola egon antolatu 6 (0,04)
nola eragin ezan 6 (0,04)
nola jakin ezan 6 (0,04)
nola esan albiste 5 (0,03)
nola eutsi ezan 5 (0,03)
nola hitz egin 5 (0,03)
nola ukan izen 5 (0,03)
nola bizi behar 4 (0,03)
nola gauzatu behar 4 (0,03)
nola interpretatu behar 4 (0,03)
nola lagundu ezan 4 (0,03)
nola lortu ezan 4 (0,03)
nola antolatu behar 3 (0,02)
nola egin ezan 3 (0,02)
nola erabili azaldu 3 (0,02)
nola erabili aztertu 3 (0,02)
nola erabili behar 3 (0,02)
nola ez gogoratu 3 (0,02)
nola islatu ekialde 3 (0,02)
nola jakin zer 3 (0,02)
nola ulertu behar 3 (0,02)
nola adierazi ezan 2 (0,01)
nola adierazi ote 2 (0,01)
nola banatu erabaki 2 (0,01)
nola deskribatu perfume 2 (0,01)
nola egin adierazi 2 (0,01)
nola egon banatu 2 (0,01)
nola egon ikusi 2 (0,01)
nola egon kokatu 2 (0,01)
nola eman nahi 2 (0,01)
nola erabili erakutsi 2 (0,01)
nola erabili ezan 2 (0,01)
nola eragin jakin 2 (0,01)
nola eraiki behar 2 (0,01)
nola euskal autonomia 2 (0,01)
nola euskal Herria 2 (0,01)
nola hala ondorio 2 (0,01)
nola hobetu ezan 2 (0,01)
nola idatzi behar 2 (0,01)
nola idatzi euskara 2 (0,01)
nola irakurri behar 2 (0,01)
nola irakurri liburu 2 (0,01)
nola irudikatu kultura 2 (0,01)
nola jakin zein 2 (0,01)
nola jardun behar 2 (0,01)
nola joan ikusi 2 (0,01)
nola joan jakin 2 (0,01)
nola landu behar 2 (0,01)
nola lortu pentsatu 2 (0,01)
nola neurtu behar 2 (0,01)
nola sartu behar 2 (0,01)
nola tratatu behar 2 (0,01)
nola txertatu behar 2 (0,01)
nola adierazi bizkortasun 1 (0,01)
nola adierazi desira 1 (0,01)
nola adierazi gu 1 (0,01)
nola adierazi hizkuntza 1 (0,01)
nola adierazi lege 1 (0,01)
nola aldatu ari 1 (0,01)
nola aldatu hasi 1 (0,01)
nola antolatu hainbat 1 (0,01)
nola aplikatu behar 1 (0,01)
nola aplikatu ere 1 (0,01)
nola atera arrisku 1 (0,01)
nola atera handi 1 (0,01)
nola atera ikusi 1 (0,01)
nola aurkeztu ahal 1 (0,01)
nola aurkeztu testu 1 (0,01)
nola aurkitu behar 1 (0,01)
nola aurkitu ezan 1 (0,01)
nola aurkitu izen 1 (0,01)
nola aurkitu pentsatu 1 (0,01)
nola aurre aurreko 1 (0,01)
nola aurre hartu 1 (0,01)
nola aurre nola 1 (0,01)
nola azaldu ahal 1 (0,01)
nola azaldu behar 1 (0,01)
nola azaldu egoera 1 (0,01)
nola azaldu ezan 1 (0,01)
nola azaldu garapen 1 (0,01)
nola azaldu lurrazal 1 (0,01)
nola aztertu jaso 1 (0,01)
nola baloratu behar 1 (0,01)
nola baloratu ezan 1 (0,01)
nola banatu denbora 1 (0,01)
nola bera agenda 1 (0,01)
nola bera antitesi 1 (0,01)
nola bera begira 1 (0,01)
nola bera betaurreko 1 (0,01)
nola bera buru 1 (0,01)
nola bera eragile 1 (0,01)
nola bera eratu 1 (0,01)
nola bera gain 1 (0,01)
nola bera garaikide 1 (0,01)
nola bera ibili 1 (0,01)
nola bera karaktere 1 (0,01)
nola bera prestakuntza 1 (0,01)
nola bera soldadu 1 (0,01)
nola bereizi behar 1 (0,01)
nola bereizi garrantzitsu 1 (0,01)
nola bereizi hitz 1 (0,01)
nola bereizi informazio 1 (0,01)
nola bereizi izen 1 (0,01)
nola bereizi Jon 1 (0,01)
nola bereizi nahaste 1 (0,01)
nola bereizi ohitu 1 (0,01)
nola beste edozelako 1 (0,01)
nola beste esperientzia 1 (0,01)
nola beste Eumenes 1 (0,01)
nola beste hala 1 (0,01)
nola beste harreman 1 (0,01)
nola beste hizkuntza 1 (0,01)
nola beste maitasun 1 (0,01)
nola beste mindu 1 (0,01)
nola beste moneta 1 (0,01)
nola beste neurri 1 (0,01)
nola beste parte 1 (0,01)
nola bete behar 1 (0,01)
nola bete ezan 1 (0,01)
nola bete gu 1 (0,01)
nola bideratu ari 1 (0,01)
nola bideratu behar 1 (0,01)
nola bideratu euskal 1 (0,01)
nola bideratu ikasi 1 (0,01)
nola bideratu ikasle 1 (0,01)
nola bideratu nahi 1 (0,01)
nola bizi argitu 1 (0,01)
nola bizi baizik 1 (0,01)
nola bizi dan 1 (0,01)
nola bizi duda 1 (0,01)
nola bizi elkar 1 (0,01)
nola bizi ezan 1 (0,01)
nola bizi itxaropen 1 (0,01)
nola bizi nahi 1 (0,01)
nola burutu behar 1 (0,01)
nola burutu definitu 1 (0,01)
nola burutu ezan 1 (0,01)
nola burutu ohi 1 (0,01)
nola burutu soilik 1 (0,01)
nola deskribatu bera 1 (0,01)
nola ebaluatu ikasle 1 (0,01)
nola egin albiste 1 (0,01)
nola egin ari 1 (0,01)
nola egin azaldu 1 (0,01)
nola egin aztertu 1 (0,01)
nola egin bideo 1 (0,01)
nola egin dieta 1 (0,01)
nola egin egon 1 (0,01)
nola egin erakutsi 1 (0,01)
nola egin esan 1 (0,01)
nola egin eurak 1 (0,01)
nola egin galdetu 1 (0,01)
nola egin geroxeago 1 (0,01)
nola egin hitzaldi 1 (0,01)
nola egin hori 1 (0,01)
nola egin idatzi 1 (0,01)
nola egin ikasi 1 (0,01)
nola egin modu 1 (0,01)
nola egin onartu 1 (0,01)
nola egin pausoka 1 (0,01)
nola egin pista 1 (0,01)
nola egin programa 1 (0,01)
nola egin tesi 1 (0,01)
nola egin usaimen 1 (0,01)
nola egokitu ari 1 (0,01)
nola egokitu aztertu 1 (0,01)
nola egokitu ere 1 (0,01)
nola egokitu gizatalde 1 (0,01)
nola egokitu ikasle 1 (0,01)
nola egokitu zientzia 1 (0,01)
nola egon arrazismo 1 (0,01)
nola egon bai 1 (0,01)
nola egon behar 1 (0,01)
nola egon betiko 1 (0,01)
nola egon definitu 1 (0,01)
nola egon egituratu 1 (0,01)
nola egon erakutsi 1 (0,01)
nola egon eratu 1 (0,01)
nola egon ere 1 (0,01)
nola egon esan 1 (0,01)
nola egon euskal 1 (0,01)
nola egon ezagutu 1 (0,01)
nola egon gauza 1 (0,01)
nola egon genero 1 (0,01)
nola egon idatzi 1 (0,01)
nola egon islatu 1 (0,01)
nola egon itsatsi 1 (0,01)
nola egon jabetu 1 (0,01)
nola egon jakin 1 (0,01)
nola egon kodetu 1 (0,01)
nola egon konfiguratu 1 (0,01)
nola egon kontu 1 (0,01)
nola egon mundu 1 (0,01)
nola egon trafiko 1 (0,01)
nola egon zehaztu 1 (0,01)
nola ekoitzi edota 1 (0,01)
nola ekoitzi pentsatu 1 (0,01)
nola eman ahal 1 (0,01)
nola eman behar 1 (0,01)
nola eman bide 1 (0,01)
nola eman dieta 1 (0,01)
nola eman euskara 1 (0,01)
nola eman ezan 1 (0,01)
nola eman kohesio 1 (0,01)
nola eman kultura 1 (0,01)
nola erabaki behar 1 (0,01)
nola erabaki kalitate 1 (0,01)
nola erabaki nahi 1 (0,01)
nola erabaki taxonomia 1 (0,01)
nola erabili aditz 1 (0,01)
nola erabili ahal 1 (0,01)
nola erabili ahaztu 1 (0,01)
nola erabili aldagai 1 (0,01)
nola erabili bakoitz 1 (0,01)
nola erabili bera 1 (0,01)
nola erabili erabiltzaile 1 (0,01)
nola erabili ere 1 (0,01)
nola erabili euskara 1 (0,01)
nola erabili gu 1 (0,01)
nola erabili ikergai 1 (0,01)
nola erabili jakin 1 (0,01)
nola eragin asmatu 1 (0,01)
nola eragin behar 1 (0,01)
nola eraiki asmatu 1 (0,01)
nola eraiki estatu 1 (0,01)
nola eraiki ezagutza 1 (0,01)
nola eraiki itzulpen 1 (0,01)
nola eraiki pentsatu 1 (0,01)
nola eraman aztertu 1 (0,01)
nola eraman behar 1 (0,01)
nola eraman inor 1 (0,01)
nola eraman jakin 1 (0,01)
nola erantzun erakutsi 1 (0,01)
nola erantzun jakin 1 (0,01)
nola eratu behar 1 (0,01)
nola eratu egon 1 (0,01)
nola eratu kultura 1 (0,01)
nola esan behar 1 (0,01)
nola esan ez 1 (0,01)
nola esan gauza 1 (0,01)
nola esan landu 1 (0,01)
nola esan nahi 1 (0,01)
nola esan Olabe 1 (0,01)
nola euskal abesti 1 (0,01)
nola euskal apologista 1 (0,01)
nola euskal gizarte 1 (0,01)
nola euskal kultura 1 (0,01)
nola eutsi balio 1 (0,01)
nola eutsi norbera 1 (0,01)
nola ez egon 1 (0,01)
nola ez ezan 1 (0,01)
nola ez Felix 1 (0,01)
nola ez irrati 1 (0,01)
nola ez jakin 1 (0,01)
nola ez kristau 1 (0,01)
nola ezagutza hala 1 (0,01)
nola ezagutza teknologiko 1 (0,01)
nola ezagutza zientifiko 1 (0,01)
nola ezagutza zuzen 1 (0,01)
nola ezarri erabaki 1 (0,01)
nola ezarri ezin 1 (0,01)
nola ezarri jakin 1 (0,01)
nola ezarri nahi 1 (0,01)
nola ezarri taxon 1 (0,01)
nola garatu behar 1 (0,01)
nola garatu berak 1 (0,01)
nola garatu hizkuntza 1 (0,01)
nola gauzatu ari 1 (0,01)
nola gauzatu ezan 1 (0,01)
nola gauzatu planteatu 1 (0,01)
nola gertatu adin 1 (0,01)
nola gertatu ohi 1 (0,01)
nola hala erabili 1 (0,01)
nola hala hori 1 (0,01)
nola hala inprobisatu 1 (0,01)
nola hala konpondu 1 (0,01)
nola hala suertatu 1 (0,01)
nola hala ukan 1 (0,01)
nola hauteman diferentzia 1 (0,01)
nola heldu euskaldundu 1 (0,01)
nola heldu ikasle 1 (0,01)
nola herri aldizkari 1 (0,01)
nola herri bat 1 (0,01)
nola herri eraikuntza 1 (0,01)
nola herri handi 1 (0,01)
nola herri herri 1 (0,01)
nola herri indigena 1 (0,01)
nola herri kultura 1 (0,01)
nola herri mugimendu 1 (0,01)
nola hitz arrunt 1 (0,01)
nola hitz eztabaida 1 (0,01)
nola hitz guzti 1 (0,01)
nola hitz hala 1 (0,01)
nola hizkuntza arrotz 1 (0,01)
nola hizkuntza bakoitz 1 (0,01)
nola hizkuntza batzuk 1 (0,01)
nola hizkuntza egitura 1 (0,01)
nola hizkuntza eskola 1 (0,01)
nola hizkuntza estatus 1 (0,01)
nola hizkuntza ez 1 (0,01)
nola hizkuntza ezberdin 1 (0,01)
nola hobetu aztertu 1 (0,01)
nola hobetu etorkizun 1 (0,01)
nola hobetu jakin 1 (0,01)
nola ibili aztertu 1 (0,01)
nola ibili gako 1 (0,01)
nola ibili galdetu 1 (0,01)
nola ibili gizaki 1 (0,01)
nola ibili ibili 1 (0,01)
nola ibili irakatsi 1 (0,01)
nola idatzi adierazpen 1 (0,01)
nola idatzi dan 1 (0,01)
nola idatzi erbeste 1 (0,01)
nola idatzi ikusi 1 (0,01)
nola ikasi etanol 1 (0,01)
nola ikusi entzunezko 1 (0,01)
nola interpretatu denbora 1 (0,01)
nola interpretatu hori 1 (0,01)
nola iritsi ahal 1 (0,01)
nola iritsi mami 1 (0,01)
nola irudikatu bi 1 (0,01)
nola islatu erabaki 1 (0,01)
nola islatu oinarri 1 (0,01)
nola jakin beste 1 (0,01)
nola jakin espresio 1 (0,01)
nola jakin Flandes 1 (0,01)
nola jakin hitz 1 (0,01)
nola jakin hori 1 (0,01)
nola jakin karaktere 1 (0,01)
nola jakin mezu 1 (0,01)
nola jakin mundu 1 (0,01)
nola jakin sei 1 (0,01)
nola jakin zenbat 1 (0,01)
nola jardun gaur 1 (0,01)
nola jardun jakin 1 (0,01)
nola jarri ere 1 (0,01)
nola jarri ezan 1 (0,01)
nola jarri gizarte 1 (0,01)
nola jaso haiek 1 (0,01)
nola jaso informazio 1 (0,01)
nola joan aztertu 1 (0,01)
nola joan esanez 1 (0,01)
nola joan galbide 1 (0,01)
nola joan historia 1 (0,01)
nola joan itsaso 1 (0,01)
nola joan jeinu 1 (0,01)
nola jokatu eduki 1 (0,01)
nola jokatu egoera 1 (0,01)
nola jokatu eskubide 1 (0,01)
nola jokatu gauza 1 (0,01)
nola jokatu gu 1 (0,01)
nola jokatu mundu 1 (0,01)
nola jokatu pentsatu 1 (0,01)
nola jokatu planifikatu 1 (0,01)
nola jokatu soinu 1 (0,01)
nola kokatu azaldu 1 (0,01)
nola kokatu behar 1 (0,01)
nola kokatu egon 1 (0,01)
nola komunikatu behar 1 (0,01)
nola komunikatu bera 1 (0,01)
nola komunikatu erabaki 1 (0,01)
nola komunikatu hala 1 (0,01)
nola komunikatu hura 1 (0,01)
nola komunikatu langile 1 (0,01)
nola konpondu arazo 1 (0,01)
nola konpondu ari 1 (0,01)
nola konpondu ezan 1 (0,01)
nola konpondu gauza 1 (0,01)
nola kontatu it. 1 (0,01)
nola kontatu pentsatu 1 (0,01)
nola kudeatu ahal 1 (0,01)
nola kudeatu eleaniztasun 1 (0,01)
nola kudeatu proiektu 1 (0,01)
nola lagundu berak 1 (0,01)
nola lagundu hizpide 1 (0,01)
nola lagundu ikasle 1 (0,01)
nola lagundu material 1 (0,01)
nola lagundu nor 1 (0,01)
nola lagundu norbera 1 (0,01)
nola lan isolamendu 1 (0,01)
nola lan memoria 1 (0,01)
nola lan merkatu 1 (0,01)
nola lan sortu 1 (0,01)
nola landu ahal 1 (0,01)
nola landu ikasi 1 (0,01)
nola landu ikasle 1 (0,01)
nola lortu behar 1 (0,01)
nola lortu bezero 1 (0,01)
nola lortu eduki 1 (0,01)
nola lortu egun 1 (0,01)
nola lortu hasiera 1 (0,01)
nola lortu hazkunde 1 (0,01)
nola lortu hori 1 (0,01)
nola lortu hura 1 (0,01)
nola lortu jokatu 1 (0,01)
nola lortu zehaztu 1 (0,01)
nola lotu isildu 1 (0,01)
nola lotu Mari 1 (0,01)
nola moldatu ahal 1 (0,01)
nola moldatu ari 1 (0,01)
nola neurtu ezan 1 (0,01)
nola neurtu hori 1 (0,01)
nola neurtu parametro 1 (0,01)
nola osatu behar 1 (0,01)
nola osatu gelditu 1 (0,01)
nola osatu uda 1 (0,01)
nola pentsatu ezan 1 (0,01)
nola sartu definitu 1 (0,01)
nola sartu prozesu 1 (0,01)
nola sortu ahal 1 (0,01)
nola sortu aldagai 1 (0,01)
nola sortu ari 1 (0,01)
nola sortu erabaki 1 (0,01)
nola sortu ote 1 (0,01)
nola tratatu erabaki 1 (0,01)
nola tratatu gaixo 1 (0,01)
nola txertatu joan 1 (0,01)
nola txertatu zehaztu 1 (0,01)
nola ukan ikertu 1 (0,01)
nola ukan landu 1 (0,01)
nola ulertu bestela 1 (0,01)
nola ulertu edota 1 (0,01)
nola ulertu ezan 1 (0,01)
nola ulertu HEO 1 (0,01)
nola ulertu hori 1 (0,01)
nola ulertu lehenengo 1 (0,01)
nola ulertu ongizate 1 (0,01)
nola uztartu arrazoi 1 (0,01)
nola uztartu asmatu 1 (0,01)
nola uztartu dokumentu 1 (0,01)
nola uztartu estatu 1 (0,01)
nola uztartu jarduera 1 (0,01)
nola uztartu konpondu 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia