Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 800

2000
‎Euskal pilotan euskaldunak nagusi ginela uste genuen. Nola uler daitezke datu hauek?
‎Jokin Errastik zentimetro bateko irekia du eskuan. Nola uler daiteke, kiroletan zientzia aldetik eta prestaketa aldetik dauden aurrerapenak ikusita, pilotariaren arazo fisiko nagusia eskuetako mina izatea?
‎Bere zinemaren izaeraren inguruan sortu eztabaida non pausatzen den ere finkatu nahi da. Alegia, zinema nola ulertzen duen eta bere lanak sortzeko ikus entzunezkoen tresnak nola erabiltzen dituen jorratuko da. Horrez gain, egitura formalen logika arakatu, eta istorio bat kontatzeko eta ikusleeengan zirrara pizteko erabiltzen duen narrazio moldeetara gerturatuko dira, oinarrizko duen bere tresnari bereziki erreparatuz, muntaia, alegia, ariketa praktikoak barne.
‎Leonardo da Vincirekiko aipamena nola ulertu behar da. Leonardoren zein testuri buruz diharduen ezin argitu izan dugu, Lopez Gasenik bezala, lagunentzako, eruditoentzako edo adituentzako bakarrik diren aipamenen klabearen falta sumatzen du irakurleak honelakoetan.
‎Baina paradoxikoki, homeostasi edo ongizateororen aurkakoa dena da desira, aldi berean. Nola ulertu ongizatera zuzentzen ezduen psikoterapia zer den?
‎Baina nola ulertzen da lotura, harremana, psikoanalisiaren ikuspuntutik. Zerda?
‎artikuluaabiapuntutzat hartuz, bere kezka eta harridura agertzen du: ? Nola uler, horretara, etaurrats hori (euskara hutsezko Unibertsitatea) eskuragarri agertzen zaigun unean, oraindik ere Arkitektura Eskolan, Farmazia Fakultatean, are Erizaintza Eskolan ere (eta hauxe da hiruotan larriena zenbait alderditatik) euskararen presentzia etaerabilpena hutsaren hurrena izatea?? (25, 10).
‎mailan. Bai, zaila izango zaiguhori nola ulertu behar den azaltzea. Zailago oraindik neurketa egitea.
‎Irungo eta Hondarribiko Alardeetan gertatu dena, gertatzen ari dena, egia esateko (auziak oraindik ere bizirik jarraitzen du-eta), adibide adierazgarria dugu. . Betikoa? nola ulertzen den, nola baloratzen den. Emakumeen eskubideak nola bideratu behardiren.
‎orain dela bimende lehertu zen balio berrien bonba, su artifizialen parean geratu zaigu. Gaurkohonetan Frantzian nola ulertzen duten ikusi besterik ez dugu, gizarte baten benetakohelburu direnik inor gutxik sinesten duela konturatzeko. Ministro batek esan zueneuskara ezin zutela babestu, Frantziako, egalite?
‎Eta zer da existitzea, existentzia? Konplikazio handiegietan ez sartzeko, existentzialistek berek existentzia nola ulertzen duten ikusteko, irakurgai egokia dukeguUnamuno ren Vida de Don Quijote y Sancho delakoaren prologoa(. El sepulcro deDon Quijote?), autore horren ohiko sarkasmoarekin bulgaritate nagusiaren aurka.Gehien gehiengoaren existentzia, hau da, bizitzea, mundura etorri eta hortxe egoteada, egon, joatea tokatzen zaien arte?, estas pobres muchedumbres ordenadas y traaquilas que nacen, comen, duerme... –^Pero existen?
‎Behin gaur egungo zientziagintza berria nola uler daitekeen ikusi, bertan orokorkizein partikularki hartutako hizkuntzek betetzen duten rola azpimarratuz, eta hauekaztertzeko komunikazio makroteoriak eta portaera egoerak duten garrantzia ulertuondoren, garaia da: 1), euskara?
‎Dimentsio kognitiboa. Nahiko landuta dago, dagoeneko, nola uler daitezkeenkognizioa eta ezagutza; hala ere, egunean oraindik eztabaidagarri dira zenbaitalderdi: adibidez, kognizioaren sorrera bakarra/ anitza, teoria eta eredu bakarrak/ anitzak, mota bereziak, garapena, etab. Esate baterako, psikologia sozialarenbarruan, eta horregatik kognizio soziala izeneko gaiaren barruan, ondoko teoriahauek behintzat bereizten eta lantzen dira:
‎kontzeptu horrekbere zentzu positiboa balio monetarioan besterik ez du hartzen. Nola uler daitekezehazki monetaren balioa. Aurreko analisiak galdera horri erantzuna ematea ahalbidetzen du, dudarik gabe teoria monetarioaren galderarik funtsezkoena denari.
‎paper gaineko zenbakiek (moneta zentrala)? Eta, moneta baliogabekoa denez, nola uler daiteke berak erostea ahalbidetzen dituen ondasunak, bereidagokienez, balio positiboak izatea?
‎Izan ere, oroitzen al duzue iaz izan genuen konbertsazionea, noiz eta jakinarazi bainizuen ezen irakurri berriak nituela Lutherok indulgentzien kontra skribatu zituen 95 tesiak —egun Parisen bizi den ene lagun mami Joseph Elizanburuk ezkutuki igorriak—, eta irakurraldi hark Lutheroren zale eta gura egin ninduela guztiz? Bai na zuek ez zintzaizkidaten haserretu ez koleratu, nola izan ohi baita usantza eta ohitura erlijionezko kontuak bitarteko direnean, herrak eta gerlak elkarri darraizkiola; aitzitik, guztiz ulertu zenuten ene jokamoldea, nola ulertu baitzenuten urte batzuk lehenagokoa, antzeko eztabaida izan genuenean, zeren eta ordukoa izan baitzen, hain zuzen ere, Erromari diodan mesfidantza, Julio II.ak aditzerat eman zituenean bere bi bulda haiek — Pastor ille coelestis eta Exigit contumatium—, Errege Faltsuari estakuru ezin hobeak gertatu zitzaizkionak Nafarroaren konkistari ekiteko, Pisako II. kontzilioko zismatikoekin... Eta orain galdetzen dizuet:
‎Eta bai, banekien zer nolakoak izan zitezkeen bertze fabore haiek, kontu haiek ordu arte kezkatu eta antsiatu ez ninduten arren, osaba Joanikoten munduarekin eta jaun Marcelenarekin aski eta sobera nuelako artean, bertze nonbait erran dizudan bezala... Eta nola ulertu nituen, mementu hartan, amaren hoztasuna eta haren urruntasuna! Eta haren hustasuna:
‎"... hoa, bai, Piarres Oihartzabal kapitainarenganat, zeren eta ez baitut munduan hura bezain gizon librerik ezagutzen. Eta begiak zabal zabalik ditik, harat eta honat beha, eta haren kontseiluek ere ez diate kalterik eginen..." Eta nola ohartu nintzen ezen hartan ere arrazoin zuela osabak, eta nola ulertu nuen, halatan, ezen maisutzat eta kontseilaritzat hartu behar nuela kapitaina, zeren eta nik ere begiak zabaldu nahi bainituen harat eta honat eta zeren ezin jaio baitzitekeen bizi berri baterat bere behakoa zabaltzen zuena baizen...!
‎Nori ardura zion, egiaz, musker, ostruka, olagarro edota lehoi inurriarekin amaitu izana? Nola ulertu behar zen usapal guztien hilketa. Zer adierazi nahi ziguten moraleja horren bidez?
‎Ezkontide baten ajeak direla eta, hura errefusatzeko baimena nahi izatea, besterik gabe, nola ulertu. Aje eta min horiek ez al dukete jatorria ezkontzan bertan?
‎Adierazpen bat onartu edo errefusatzeko irizpidea, onarturiko beste adierazpenekiko bere egokitzean datza. Nola ulertu, hortaz, egokitzapen hau. Adierazpen bat besteekin kontraesankorra ez denean eta adierazpen sistema osoarekin harmonizatzen duenean, orduan egokia dela irizten zaio (ikus AJDUKIEWICZ, K.:
2001
Nola uler daiteke" bake fiskala" sinatu eta gero, Kontzertu Ekonomikoa negoziatuko den unean, Madrilek Araba, Bizkaia eta Gipuzkoako pizgarri fiskalen aurkako helegitea aurkeztu izana?
Nola uler daiteke greba hark hiru hilabete irautea eta bukatu zen bezala bukatzea?
‎Alabaina, hau guztia ezkutatuta geratu da. Espainiako komunikabidei kasu egitera, Garzonek bere ebazpenak borobildu dituela ematen du, bikainak direla; ordea, nola ulertu daiteke gu kalean izatea. Bada, bere gainean dauden beste erakundeek juridikoki deskalifikatu dutelako.
‎Bambulio, Bambulus edo Bambulides arbasoen izena Historiako liburuetatik desagertu izanak bultzatzen du Bambulo egiaren bila. Nola uler daiteke Hego Poloa Amundsenek aurkitu zuela zabaltzea, finean txakurrez bultzatako trineo batean iritsi bazen. Ikerketek aurrera egin ahala Salomon erregeari bi amen arteko hautaketan Bambuloren arbaso batek lagundu ziola deskubrituko du, besteak beste.
‎Gaur politikan gertatzen dena nola ulertzen duzu?
Nola uler daiteke errepide zati arriskutsuetan, zorigaitzeko puntu beltzetan GSI jartzea, istripu ugari eragiten duten bide zati horiek aldatu beharrean?
Nola ulertzen da autore batek urtetako ikerketa eta lanaren ondorioz eskuratutako sormena eta jakinduria konpartitu nahi izatea?
‎didaktika berria ari da sortzen, psikologia eta hizkuntzalaritzaren (etasoziologiaren) jakinaren gainean egonik, autonomoa izan nahi duena. Horrekguztiak argi erakusten digu nola ulertu HEOK dokumentua. Baina ondorioetanjardungo dugu horretaz.
‎HEOK nola irakurri behar den; zehatzago, oinarrien eta osagaien artekoharremanak nola ulertu. Horretara garamatza lehen ondorioak.
‎Beraz, nola ulertu lehenengo hiruren eta ondorengo lauren arteko harremanak. Bronckart i jarraiki ikusi dugu: era dialektikoan, baina alderdi didaktikoari emanezlehentasuna.
‎Gauzak horrela, aurrera dezagun era grafikoan, kurrikulua azaltzeanerabilitako eskema egokituz (Esnal, 1999, 29 or.), nola ulertzen dituen ikuspegibakoitzak formaren eta ekintzaren arteko harremanak.
‎Gaztelaniazko aprender eta estudiar eta frantseseko apprendre eta etudieresateko forma bakarra dugu. Hemen ere, ezagutzak eskuratzea nola ulertzen denkultura bakoitzean argi geratzen da. Badirudi euskaraz ez dakiguna eskuratzekoekintza bakarra dagoela:
‎Euskararen erabilera delako aztergaia, literatura psikosozialean kokatzenden hizkuntza erabileraren aztergai barruan sartzen da, eta aztergai hau, berriz, psikologia soziala eta hizkuntza, edo psikosoziolinguistika izeneko testuinguruanlantzen da. Hizkuntza erabilera nola ulertzen den ikusteko, egungo, psikologiasoziala eta hizkuntza, testuinguruan sartu beharra dago.
‎1) Gardner eta Clement ek (1990) egindako. Social Psychological Perspectives on Second Language Acquisition, izeneko lana, Handbook argitalpenenean jasotzen dena, eta gerorago Valencia (1992) ikerlariak psikologia sozialari buruz euskaraz argitaratu zuen eskuliburuanerabiliko duena; 2) Clement eta Noels ek (1996) eginikoa. Corolarios y Consecuencias de la Comunicacion Intergrupal? izeneko azpikapituluan, bigarren hizkuntzen jabekuntza prozesua eta erabilera prozesua nola uler daitezkeen adierazten saiatzen dena. Bi lan horiek ondo laburtzen dute talde etnikoen arteko ukipen egoeran dauden hizkuntzen jabekuntza eta erabilera orain arte nola ulertu diren.Bi lan horien artean, ezberdintasun garrantzitsua dago:
‎izeneko azpikapituluan, bigarren hizkuntzen jabekuntza prozesua eta erabilera prozesua nola uler daitezkeen adierazten saiatzen dena. Bi lan horiek ondo laburtzen dute talde etnikoen arteko ukipen egoeran dauden hizkuntzen jabekuntza eta erabilera orain arte nola ulertu diren.Bi lan horien artean, ezberdintasun garrantzitsua dago: Gardner eta Clement (1990) ikerlarien lana hizkuntzen jabekuntza eremu teorikoan gehien zentratu denada; Clement eta Noels (1996), berriz, taldearteko komunikazio eremu eta taldearteko ukipen egoerako hizkuntzen jabekuntza eremu teorikoen arteko lotura egitensaiatu dira.
‎Ordea, inork ez du inoiz ikusi hartzekodunen ordainketa bikoitza salgaitan eta, gainera, dirutan. Nola uler daiteke, orduan, zordunek birritan ordaintzea, hartzekodunak behin soilik ordainduak diren bitartean?
‎Nola azaldu, jakinik Euskadiko Autonomia Erkidegoan hurrengo hilean egin ziren hauteskundeetan iritzi giro horrek gehiengoa, bozen %60, lortu zuela? Nola ulertu kamera, mikrofono eta ordenadoreen salaketa jomuga nagusia izan zen indar politikoak. HB/ EH, horren igoera handia egitea hauteskundeetan?
‎Garai batean militantzia esaten genion hura, ezinbestekoa da eta izango da. Nola ulertu bestela, euskaraz egitendi ren lan horiek beroriek erdaraz direnean, erosoagoak, estimatuagoak eta hobeto ordainduta izatea?
‎hauek dira poesiaren hiru hutsuneak filosofiaren aurrean. Nola ulertzen du bada, Platonek, filosofia?
‎Baina, nola ulertu behar da zehazki sentimenaren eta adimenaren arteko harreman hori?
2002
‎Nahiz heldu gehientsuenen ustean oraingo haurrak ez duten ia irakurtzen, beti telebistari begira ari direlako edo bestela Interneten sartuak, hara non haur horiek, bazter guztietan gainera, Harry Potterri buruzko liburu nahikoa mardul batzuk irakurtzeko irrikitan agertu diren. Nola uler daiteke hori?
‎Guk dakiguna da Batasunako buruzagiek beren adierazpenetan esaten dutena. EAJren aurka oso gogor jotzen ari dira eta badakigu ezker abertzaleko hainbat kidek hitz horiek nola ulertzen dituzten eta nola jarduten duten. Batzokiak eta hainbat alderdi kideren aurkako erasoak izan dira azken asteotan, eta guk Batasunako eta ezker abertzaleko jendeari beren diagnostikoan ez daitezela erratu eskatzen diegu, ez dezatela jarritako amurik irentsi eta ikas dezatela gauzak bereizten.
‎Bertako jendeak nola ulertzen du mendi puntara igotzeko seta hori?
‎«Zer jasotzen dute haurrek literaturatik edo fikziotik? Misterio bat da zer ulertzen duten, nola ulertzen duten, zer gustatzen zaien edo zer ez zaien gustatzen jakitea. Haurrak ere oso mediatizatuta daude, telebista nahiz kanpaina publizitarioen menpe.
‎Zuk nola ulertzen dituzu eskubide historikoak?
‎Horren perspektiba zabaletik, arrazak desberdinak direla edo batzuk besteak baino hobeak direla zientifikoki frogatzeko pentsaera sasi intelektual jakin batzuek eginiko saiakerak nola ulertu behar ditugu?
‎kanpotik antolatutako formaziotik, besteekin eta besteei esker egitendugun autoformaziora mugitzen ari da. Nola ulertu hori. Nolako tresnak ezagutubeharko ditugu horretarako?
‎Lehengora itzuliz, nola ulertu bestela, lehen mailako beharrak (eta zerbait gehiago) ase dituzten herrialdeetako hiritarren ekimenak, mugimendu ekologisten aldarrikapenak esaterako, ekidin ezinak izanik, enpresa multinazionalek eta transnazionalek Hirugarren mundura jo eta, legitimazio beharrik gabe, hango gobernuek halako harrera beroa egin izana?
‎Bakardade handiegia eta presio handiegia. Haurrak, berriz, ez dira errugabeak, eta helduek ez dute ulertzen nola ulertzen duten etapa bakoitzak bere arauak dituela eta txikienetakoak oraindik idazteke daudela. Victoría del Barrio, Urrutiko Hezkuntzarako Unibertsitate Nazionaleko (UNED) Psikologia Fakultateko irakasle titularra eta Espainiako Psikologiako Elkarteko kidea da, eta horrek dioenez, «datuak kezkagarriak dira, batez ere, haurrek gehien behar duten etapan aurkezten zaien arazo emozionala delako».
‎Susmoa dut, susmoa bakarrik oraingoz, pixkanaka pixkanaka Euskaltzaindia galduz joan dela, aldamenean euskal gaietan gero eta adituagoa den jendea jalgi ahala, galduz joan dela, diot berriz ere, historian zehar izan duen itzala. Nola uler daitezke bestela, Euskaltzaindiak, ekaitz basaka eta galgarriak erasota bezala, azken garaietan bizi dituen estutasun ekonomikoak. Zeren orain, euskara bultzatzeko inoiz baino diru eta baliabide gehiago erabiltzen diren honetan, Euskaltzaindia baita inoiz baino estuago ibiltzen.
‎Lehenago? Nola ulertu behar dira iragan mende laurdenean Afganistango gerra horren baitannazioa rtean eman diren aliantza ezberdin ez ezik kontrajarriak. Zein aldetan legoke, adibidez, Pakistan txit erabakigarria?
2003
‎Alderantziz, deskoordinazioa kezkagarria izan da. Adibide bat aipatzearren, nola uler daiteke erantzukizun falta hau. Urdaibaiko bokalean dagoen barrera kendu dute egun batzuetan zehar barruan dagoen ontzitegiak ontzi bat itsasoratu arte.
‎Zer diozu «Egunkaria»ren kasuaz, nola ulertzen duzu gertatu dena?
‎Zeinek dio erokeria bat diodanik? Bestela nola ulertu borobil itxura duen traste horrek horrenbesteko adikzio sortzea Jainkoaren erreinu honetan?
‎Heziketa horren parte dira gurasoak. Nola ulertzen dute gurasoek seme alaben kirol jarduera?
‎Deszentralizazioaz ari gara, baina nola ulertu behar dugu deszentralizazioa terminoa. Zenbaiten ustez Frantziako Estatua «deskontzentratua» da.
‎Eta hori dela-eta, gure identitate soziala eta komunikazio esparrua nola ikusten dituen azaldu nahi izan du Jose Inazio Basterretxea Polok" Aurkari ikusezina" n. Eta baita nola ulertzen dituen inguru hurbileko hedabideen jardunak eta harreman sareak ere. Eta zein beharrezkoa iruditzen zaion komunikazio esparru euskaldunari ateak eta leihoak zabaltzea.
‎Bestalde, Wolfgang Sachs alemaniar pentsalariari jarraituz, hiru begirada edoperspektiba alternatiboak ditugu garapen jasangarriaren interpretazioaren arabera, espazio mugak eta denbora mugak nola ulertzen eta ekologia eta justizia nolauztartzen diren arabera.
‎Gure identitate soziala eta komunikazio esparrua zelan ikusten ditudan azaldu nahi dizut hemen. Nola ulertzen ditudan inguru hurbileko hedabideen jardunak eta harreman sareak. Ze modutara begietaratzen zaidan ikusten dudan  geldialdi lehorra.
‎Administrazioan ere euskararen organigraman erantzukizun karguetan egon diren edo dauden euskaltzaleek zenbaitetan bulkatu eta hartutako erabakiek, euskararen kalitate eta prestigioaren gainetik, ez ote diote lehentasuna interesedo curriculum pertsonalari, protagonismoari edo bere boteretxoan segitzeari eman? Nola ulertu, bertzela, kargu horietatik bulkatu eta defendatutako zenbait proiektu eta jokabide, erraterako, hizkuntza eskakizunena edo egungodekretuari aldeko botoa eman izana?
‎Kuhnek ez daki nora heldu nahi duen Popperrek bere antipsikologismo, antisoziologismo eta antihistorizismoarekin. Historialariek eta soziologoek metatzen dituzten behaketek ez badute ezertarako balio zientziaren filosofian, Popperrek esan legez, orduan nola ulertu Popperren beraren lana. Horren azterketak zientzialarien portaerari buruzko adibide eta orokortze historikoez gainezka daude, gai historikoen inguruan idazten du, horiek aipatuz askotan; areago, historia da hain zuzen ere Popper enpirista logikoengandik bereizten duena.
‎Nola faltsatu? Nola ulertu zientziaren aurrerapena eta garapena. Bere erantzuna honako lau zatiotan ikus dezakegu:
2004
‎Hori mila bider esan eta salatua dago. Nola ulertu sistema judizialak hori ez aldatzea?
‎Independentzia kulturalaren bandera dakar eskuetan, eta gauden diglosiaren zulo beltzak erabat irentsiko ez bagaitu, jendeari euskara oso bat irakastearen aldekoa da. Aurrekari horiekin, euskararen burujabetza nola ulertzen duen jakinarazi nahi digu: –Aitor dezagun egia latza:
‎Argia, oso argia, gainera, eta da bere definizioarena. Esan nahi dut, nola ulertzen dugun, nola ulertzen dudan, euskal esparru komunikatiboa, eta nik oso modu zehatzean ulertzen dut euskal esparru komunikatiboa: Euskararen inguruan.
‎Argia, oso argia, gainera, eta da bere definizioarena. Esan nahi dut, nola ulertzen dugun, nola ulertzen dudan, euskal esparru komunikatiboa, eta nik oso modu zehatzean ulertzen dut euskal esparru komunikatiboa: Euskararen inguruan.
Nola ulertu behar dugu giza bizitzaren izari linguistikoari eta kulturalari dagokienez, askotariko mundu baten izaera anizkorra. Nola hauteman behar genuke, alegia, hitzetik hortzera darabilgun pluraltasunaren aldeko aldarriaren esanahi zehatz eta sakona?
‎Aurrekoak balizko ontologikoak dira, errealitatea nola ulertzen den finkatzendute. Horien ondoan, balizko epistemikoek errealitatearen ezagupena nola ulertzenden finkatzen dute.
‎Atal horretan, hasteko, maitasuna zertan datzan eztabaidatukodugu; hori kontuan harturik, zein oinarri filosofiko har dezakegun balioetsikodugu; eta, amaitzeko, aukera filosofiko hori ekonomiaren ezagutzan oinarri gisanola islatu proposatuko dugu. Hirugarren atalean isla horren oinarriak finkatukoditugu; batetik, ekonomia bera nola ulertuko den jakiteko, eta, bestetik, ekonomiaren ezagutza nola ulertzen den jakiteko. Ondorio gisa, oinarri horien gainean maitasunaren teoria ekonomiko orokorra eraiki dezakegun eztabaidatuko dugu, zenbaitarazo ekonomikotan balizko horien aplikazioa nola egin daitekeen zundatuz.
‎Atal horretan, hasteko, maitasuna zertan datzan eztabaidatukodugu; hori kontuan harturik, zein oinarri filosofiko har dezakegun balioetsikodugu; eta, amaitzeko, aukera filosofiko hori ekonomiaren ezagutzan oinarri gisanola islatu proposatuko dugu. Hirugarren atalean isla horren oinarriak finkatukoditugu; batetik, ekonomia bera nola ulertuko den jakiteko, eta, bestetik, ekonomiaren ezagutza nola ulertzen den jakiteko. Ondorio gisa, oinarri horien gainean maitasunaren teoria ekonomiko orokorra eraiki dezakegun eztabaidatuko dugu, zenbaitarazo ekonomikotan balizko horien aplikazioa nola egin daitekeen zundatuz.
‎Ez horietatik kanpo. Nola uler hori, herrikidetasuna hizkuntzaren menpean dagoela aitortu gabe?
‎Izan zan ere ko gerraren eraskin edo ondorio bat. Nola uler, bestela, alemaniarren laguntza haundia. Nola ez gogoan har Estonia eta Suomi denbora berean hartu zituztela alemaniarrek?
‎Bai, baliteke azpian edo nire nortasunaren txoko ezkuturen batean, aitak noizbait erakutsi zidàn kezka hura egotea, balizko homosexualitate batekin lotua... umetan kolore lilak eta apalak bortitzak baino atseginago nituelako, edo egun batean lehengusinaren panpina orrazten ausartu nintzelako; edo ohea ongi egina eta logela txukun edukitzea gustatzen zitzaidalako, mutil gehienei ez bezala... guztiz bestelako jokabidea ere neure neurea nuen arren: nola ulertu, gainerakoan, nire erabaki hura, gurasoen logelako koadro handi hura iltzatzera bultzatu ninduena?
‎Eta nik ez nuen ulertzen: nola ulertuko nuen nik hura, bada, produktu kimikoen podiumean fanta eta coca cola baldin banituen beste edozeinen gainetik. Nobel saridun hark, baina, ez dakit zer polimero klase aurkitu zuen, zelulen nukleoan ez dakit zer eragiten zuena.
‎Jakiteko nola ulertzen den irudiaren arloan alfabetizatuta egotea gogoratu genuke alfabetatuak ez duela esan nahi irakurtzen eta idazten jakitea soilik, baizik eta irakurketa eta idazketaren bidez munduaz jabetu ahal izatea. Alfabetatzearen bitartez ez dugu munduaren egia lortzen, baina mundua interpretatzeko gai gara.
‎4 Consequences of Pragmatism (1982) liburuan bilduriko artikuluek ideia hori islatzen dute, eta baita Rortyk bere jarrera pragmatista berria nola ulertzen duen ere.
‎Horren arabera, hedaduraren ideiarik ez balego, ez legoke mundu fisikoarekin zerikusia duten beste ideia guztien artean ordena eta ulergarritasuna ezartzerik. Goia eta behea, ezkerra eta eskuma, espazioaren ideiaren barruan ulertuko dira, baina baita higidura ere (higidura gaiak espazioan lekuz aldatzen direnean emango da), kopurua( nola ulertu bi edo hiru elementu ezberdinen arteko ezberdintasuna ez badago hedadurarik euren artean), neurria, zabalera, irudi geometrikoak... Errealitate fisikoa ezinbestean mugatzen duten adigai hauek guztiak ulertzeko beti hedadura izango dugu tartean, edo aurretik hobe esanda, gauza horiez guztiez arrazoitzeko derrigorrezkoa izango da-eta lehenik hedaduraren ideia argi eta bereizia izatea.
‎Hona, laburbildurik, Wittgensteinen iritzi sendoa(" emendagaitz eta behin betikoa", Tractatus aren hitzaurrean izkiriatu zuenez). Nola ulertu eta epaitu behar dugu Wittgensteinen pentsamendua puntu erabakigarri honetaz. Dakusagun puntu hori geldiroago.
‎Bai, harrapatuta. Bertzenaz, nola ulertzen ahal da ardiak eta bildotsak arratseko ordurik ilunenetan bakarrik mugaz bertze aldera pasatzea. Are gehiago, mendi mazeletan goiti ibilki delarik, bere adinerako sasoi betean baitago, itzaletik itzalera mugitzen da.
2005
‎Ramon Zallo EHUko irakasleak soberanismoaz otsailaren 2ko El Correon idatzitako artikuluaren hasiera da honakoa. Bertan soberanismoaren gorazarre egiten da, eta kontzeptua nola ulertzen duen azaltzen du. Burujabetzari buruz horrenbeste hitz egiten den unean, burujatzaren sustraiak ikuspegi moderno batetik zertan diren hobeto ulertzeko artilu interesgarria da.
‎Guretzat sindikatu hauen jarrera euren sindikalgintzaren beste adibide bat baino ez da. Bestela nola uler daiteke sindikatu batek horrelako hitzarmen bat sinatzea, eta etorkinen etorkizuna enpresaburuen esku, babes gabe, uztea?
‎Gainera, gaur egun gizarte guztiek funtzionatzen dute kontrol linguistikoaren bidez, nahiz eta esan hizkuntzek bere kasa funtzionatu behar dutela. Nola uler daiteke bestela Espainiako Estatuak akademia espainolari, Cervantes Institutuari... ematen dizkien milaka milioiak. Espainolak estatuaren aparatu guztia dauka atzean.
‎Ikasi dugula dirudi dirudi diot etxeko lanak eta etxekoandrearen lanak ez direla gauza bera. Denok dakigu gazte batek nola ulertuko lituzkeen Orixeren" ezpainez urrupatzen zun xorta bat" edo" txorta eztia" espresioak. Zer esaten dio atzo goizeko hiztun bati eta gaurko azken orduko bati euskaldun fededun espresioak?
‎Eta eseri baino lehen bagenekien, ezagutzen baitugu elkar. Baina, besterik gabe, bakoitzak bizitza nola ulertu festa horrela interpretatzen dugu. Nik festa ospakizun modura interpretatzen dut, eta kito.
‎Espainiako Konstituzioa, Kodeak eta arau judizialak birgizarteratzeaz ari direnean, nola ulertu behar dugu termino hori?
‎Nahiago bainuke hik ni hain barruan ez sentitzea, eta enkarguak egitea? Baina nola ulertuko didan hori, belaunetan nik dudan erreumarik inoiz izan ez badun?
‎Izan ere, nola uler dezakegu eguneroko bizimoduan eta gizarteko zenbait esparrutan, lan munduan adibidez, hiritarren gehiengoak garbi ikustea emakumeekgizonezkoen eskubide berdinak eduki behar dituztela eta, aldiz, hiritarren jarreraaurkakoa izatea berdintasun beraren aldarria edo errebindikazioa herriko festetakoekitaldi batera zuzentzen denean?
Nola ulertzen ditugu irrati telebistako testuak. Zelan jasotzen dugu informazioa?
‎3 Aipatu zuzenketaz gaiz, bada bestelako zuzenketa oraingo honetan lege ezarpenaren denbora arloari, ez baizik eta ezarpenaren arlo materialari heltzen diona. Berriro ere funtsezko berme juridikoak nola ulertu behar direnekin zerikusia duen zuzenketa dugu.
‎Amak, garbi zegoen, arrebak bizitza soziala egitea nahi zuen, kosta ahala kosta. Nola ulertu bestela Rosas bezalako penomeno bati gelara sartzen uztea. Edo Shivaren begipean ote zegoen ordurako?
‎•" Euskara guztiona da" leloa nola uler genezakeen, egun ditugun aukerak, egun bizi dugun egoera soziopolitikoa gogoan izanik, desira edo planteamendu idealetara lerratu gabe eta formulazio zehaztugabeak saihestu nahian.
2006
‎Alfabetoa nola sortu zen, basa animaliak gizakiekin batera haitzuloetan bizitzera nola iritsi ziren, zer dela-eta idatzi zen aurreneko gutuna eta horrelako gaiak dauzkate ipuinok. Antzinako herriek gauzen zergatia nola ulertzen zuten eta huraxe azaltzeko erabiltzen zituzten kontakizunak direnez, gaia laburbiltzen duen bertso sorta bat darama ipuin bakoitzak bukaeran berekin. Gerok kaleratutako euskarazko bertsioan, bertso laburbiltzaile hauek Aitor Elexpuru bertsolariak moldatuak izan dira.
‎Edo akaso Rodriguez Zapaterok eta PSOEk esan al dute noizbait beraiek ez dutela euskal herritarren borondatea errespetatu? Edo lurraldetasunaren ikuspegitik nola ulertu behar da vasco PSOEko eta Espainiako gobernuburu baten ahotan. Edo zergatik ikusi behar dira orain edukiaren ikuspegi soiletik espainiar legalitate, Konstituzioa eta beste zenbait kontzeptu beste begi batzuekin?
‎Iñakik horrelako jarrera bat hartzeak Euskal Herrian zer nolako alderdi, instituzio eta agintari ditugun erakusten digu. Nola ulertu sakabanaketa politikoak duen krudelkeria, eta areago euskal herritar bat espetxe zigorra beteta kartzelan egotea euskal egunkari batean bi eskutitz argitaratu dituelako. Lotsagarria da.
‎Baina pentsa liteke, halaber, halakorik egiten ez bada PSOEri ere interesatzen ez zaiolako dela, berak ere justiziaren mailua negoziazioan erabili nahi duelako. Bestela nola uler liteke, azken hiruzpalau urteetan PSOEk ekimen judizial askotan izan duen akuilu lana. Nola uler liteke Alderdien Legea, Parot doktrina edo De Juanaren auzipetzea moduko ekimenak bideratzea?
‎Bestela nola uler liteke, azken hiruzpalau urteetan PSOEk ekimen judizial askotan izan duen akuilu lana? Nola uler liteke Alderdien Legea, Parot doktrina edo De Juanaren auzipetzea moduko ekimenak bideratzea. Batetik, PPren erasoetatik defendatu beharra izan du, baina bestetik, argi da botere judiziala ere arma gisa erabili duela ezker abertzalea presionatzeko.
‎Askotariko iritziak daude askoren ustean alemaniar soziologiako erraldoirik handiena den Max Weber-en obrak marxismoarekiko izan duen kokapena zehazteko orduan. Ikus dezagun, bada, Karl Marx-en gorputz teorikoarekin izan dezakeen harremana nola ulertu den.
‎Ortega-k, ikusiriko bere konklusio horretan konfirmatu ahal izateko (korrespondentziarena), aurretiaz garbiketa erabakigarri bat egin behar izan du bere zalantzetan. Argitu du nola ulertzen den gizon emakume batzuk –arrazak, kontinenteak– gizakiak izatea, eta ez izatea historikoak; zergatik eta nola diren horiek Izpirituak ezhistoriara baztertuak; nola pirritatzen den horien existentzia menderen mendetan, beti joaten eta beti leku berean. Soluzioa korrespondentzia modu bat da berriro, eta oraingoan bai, bitxiki, Herrien Psikologo mekanizisten maneran:
‎Ez daki inoiz ulertu ahal izango dituen hizkuntzaren alde egin diren eta egiten diren ahaleginak. Nola ulertuko du bada, pentsatu du askotan, ingelesa mundu osoan hitz egiten denean. Nola ulertuko du, bada, haur jaioberri bat bezain hauskorra dela bere hizkuntza.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
nola 478 (3,15)
Nola 322 (2,12)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
nola ulertu behar 91 (0,60)
nola ulertu bestela 27 (0,18)
nola ulertu ezan 18 (0,12)
nola ulertu hori 8 (0,05)
nola ulertu ote 5 (0,03)
nola ulertu ahal 3 (0,02)
nola ulertu bi 3 (0,02)
nola ulertu jakin 3 (0,02)
nola ulertu etxe 2 (0,01)
nola ulertu euskal 2 (0,01)
nola ulertu ez 2 (0,01)
nola ulertu halako 2 (0,01)
nola ulertu hile 2 (0,01)
nola ulertu ni 2 (0,01)
nola ulertu norbera 2 (0,01)
nola ulertu ongizate 2 (0,01)
nola ulertu orduan 2 (0,01)
nola ulertu pertsona 2 (0,01)
nola ulertu zer 2 (0,01)
nola ulertu aditu 1 (0,01)
nola ulertu ahalegin 1 (0,01)
nola ulertu AHT 1 (0,01)
nola ulertu al 1 (0,01)
nola ulertu alferrik 1 (0,01)
nola ulertu amesgaizto 1 (0,01)
nola ulertu apez 1 (0,01)
nola ulertu asmatu 1 (0,01)
nola ulertu bat 1 (0,01)
nola ulertu behin 1 (0,01)
nola ulertu bera 1 (0,01)
nola ulertu berekoikeria 1 (0,01)
nola ulertu berriz 1 (0,01)
nola ulertu borobildu 1 (0,01)
nola ulertu denbora 1 (0,01)
nola ulertu ebaluaketa 1 (0,01)
nola ulertu edota 1 (0,01)
nola ulertu egun 1 (0,01)
nola ulertu emazte 1 (0,01)
nola ulertu errezel 1 (0,01)
nola ulertu esan 1 (0,01)
nola ulertu esperientzia 1 (0,01)
nola ulertu ETA 1 (0,01)
nola ulertu euskaldun 1 (0,01)
nola ulertu festa 1 (0,01)
nola ulertu film 1 (0,01)
nola ulertu Franco 1 (0,01)
nola ulertu frantses 1 (0,01)
nola ulertu gainera 1 (0,01)
nola ulertu garai 1 (0,01)
nola ulertu gaur 1 (0,01)
nola ulertu gertatu 1 (0,01)
nola ulertu giza 1 (0,01)
nola ulertu guzti 1 (0,01)
nola ulertu Haiti 1 (0,01)
nola ulertu han 1 (0,01)
nola ulertu hauek 1 (0,01)
nola ulertu HEO 1 (0,01)
nola ulertu hiru 1 (0,01)
nola ulertu ideia 1 (0,01)
nola ulertu ispilu 1 (0,01)
nola ulertu jendarme 1 (0,01)
nola ulertu jende 1 (0,01)
nola ulertu Jokin 1 (0,01)
nola ulertu kamera 1 (0,01)
nola ulertu kartzela 1 (0,01)
nola ulertu lau 1 (0,01)
nola ulertu lehenengo 1 (0,01)
nola ulertu Lesaka 1 (0,01)
nola ulertu maitasun 1 (0,01)
nola ulertu Malen 1 (0,01)
nola ulertu musika 1 (0,01)
nola ulertu nahi 1 (0,01)
nola ulertu nazismo 1 (0,01)
nola ulertu orain 1 (0,01)
nola ulertu paradoxa 1 (0,01)
nola ulertu petrolio 1 (0,01)
nola ulertu Popper 1 (0,01)
nola ulertu sakabanaketa 1 (0,01)
nola ulertu sentitu 1 (0,01)
nola ulertu sistema 1 (0,01)
nola ulertu txakur 1 (0,01)
nola ulertu ume 1 (0,01)
nola ulertu zaindari 1 (0,01)
nola ulertu zientzia 1 (0,01)
nola ulertu zu 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia