Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 461

2013
‎Hasteko, Joana Albreten bizitza zinez interesgarria suertatzen da gaur egun ikuspuntu bat baino gehiagotatik. Lehenengo eta behin, Historian ageriko eragina eduki duen emakume gutxi horietako bat da; bigarrenik, erlijioarekin lotutako arazoak dira haren bizitzaren giltza nagusia eta, hirugarrenik, haren jarduera eremua funtsean Frantzia bada ere, nafar auziak, alegia, Aragoiko erregeak 1512tik aurrera gauzatu zuen erresuma zaharraren okupazioak eta zatiketak, okupatutako zatia Gaztelako koroari lotu ziolarik, berebiziko garrantzia du erregina Joanaren bizitzan, Frantzi... Beraz, emakumetasuna, protestantismoa eta Nafarroaren zatiketa (gure artean arrunki konkista edo anexioa deitzen dena); ez da dudarik hiru osagaiok interes handia pizten dutela gaur egungo euskaldunen artean.
‎Tesi nagusia, dena den, erraz atzematen da eta hitz gutxitan aurkez daiteke: Joana emakumezko bat da, emakumeok gizonezkoen mendeko eta, areago, tresna huts izaten ziren garai batean. Ez da harrigarria, beraz, haren aitak (Henrike Albret) eta senarrak (Antonio Bourbon) hura tresna politiko huts gisa baliatzeko egin zituzten saio etengabeak, baina bai da harrigarria Joanak gazte gaztetatik bere nortasuna finkatzeko erakutsi zuen adorea eta kemena:
‎kasu guztietan Joanak presio latz eta handiei egin behar izan zien aurre, bere irizpideak irmoki defenditu zituelarik. Izaera horren kontraste eta neurri gisa beste bi emakumeren potreta aurkezten zaigu luze eta pasarte ugaritan. Batetik, Margarita Nafarroakoa, Joanaren ama eta Frantziako errege Frantzisko I.aren arreba bakarra, alabaren ifrentzua, bizi osoa anaiaren zerbitzura higatu baitzuen, bere nortasun propioa guztiz ezereztuz maila ia ia erridikulu bateraino, zenbait gutunetan irakur daitekeen gisan.
‎Baina bestetik Katalina de Medici, Joanaren lehengusina (lehengusuaren emaztea) eta Frantziako erregina lehenik (Henrike II.a senarrarekin) eta erregina ama eta boterearen zinezko jabea gero, hogeita hamar urtetan, bere hiru semeekin (Frantzisko II.a, Karlos IX.a eta Henrike III.a). Hau ere Joana bezala nortasun handi handiko emakumea izan zen, baina lehengusina Joana ez bezalakoa, botere estrategia guztiz femeninoak baitzituen: agresibitatea eta larderia beharrean, pertsonen manipulazioa, engainua, makurkeria eta xantaia emozionala.
‎Eta gaien aldetik, baliotsuak zirala harentzat amatasuna, emakume jatorraren eredua gizonarentzako aldakuntza indar gisa, ohituren aldekotasuna, erlijioaren defentsa, izen onaren ardura, edota zorigaitzaren agerpen errealista.
‎Geraldine Nicholsek (Redondo Goicoechea, 2003: 192) amatasunaren aldeko eta aurkako diren idazleak aztertu ditu 1990etik 2001era Espainian, emakume idazleek idatzitako lanak hartuta parametro gisa. Gema Lasartek (2011) antzeko ikerketa egin zuen bere doktorego tesian:
‎Edonola ere, esan behar da berdintasunaren feminismoak nahiz feminismo materialistak berdintasunerako bidean aztertu dutela amatasuna. Horrekin esan nahi da amatasunak, emakumeen bizitza profesionalean, politikoan eta kulturalean, gizarteratzeko zailtasunak ekarri dituela eta rol bakartzat hartu dela. Shulamith Firestonek azken ikuspegi hori aintzakotzat hartzen du, eta, bere esanetan, emakumeak funtzio biologikoagatik zapalduak izan dira; hitz batean, emakumearen zapalkuntza ugalketarekin hasi zen, eta gero ere zapalketa horrek continuum batean jarraitu du.
‎Horrekin esan nahi da amatasunak, emakumeen bizitza profesionalean, politikoan eta kulturalean, gizarteratzeko zailtasunak ekarri dituela eta rol bakartzat hartu dela. Shulamith Firestonek azken ikuspegi hori aintzakotzat hartzen du, eta, bere esanetan, emakumeak funtzio biologikoagatik zapalduak izan dira; hitz batean, emakumearen zapalkuntza ugalketarekin hasi zen, eta gero ere zapalketa horrek continuum batean jarraitu du. Azkenik, Adrianne Richek amatasunaren bi interpretazio proposatzen ditu.
‎Horrekin esan nahi da amatasunak, emakumeen bizitza profesionalean, politikoan eta kulturalean, gizarteratzeko zailtasunak ekarri dituela eta rol bakartzat hartu dela. Shulamith Firestonek azken ikuspegi hori aintzakotzat hartzen du, eta, bere esanetan, emakumeak funtzio biologikoagatik zapalduak izan dira; hitz batean, emakumearen zapalkuntza ugalketarekin hasi zen, eta gero ere zapalketa horrek continuum batean jarraitu du. Azkenik, Adrianne Richek amatasunaren bi interpretazio proposatzen ditu.
‎Azkenik, Adrianne Richek amatasunaren bi interpretazio proposatzen ditu. Batetik, amatasuna erakunde gisa, eta, bestetik, amatasuna gozamen, ezagutza eta emakumeen botere gisa. Richek dio amatasunak, erakunde gisa ikusita, instintua inteligentziarekin nahasten duela, norberaren garapena eskuzabaltasunarekin eta besteekiko atentzioa norberarekikoarekin.
‎Beraz, proposaturiko irakurketan, batetik, Firestonek eta berdintasunaren feminismoak izendatutako hainbat zehaztapen ezkor begi bistan jarriko dira, eta, bestetik, amatasuna norberaren esperientzien sorburu eta identitate eraikitzaile gisa azalduko da. Teresa del Vallek (1995) esaten duen bezala, amatasuna gorputzaren ezagutzatik abiatuta eraikitzen da eta emakume askok horretan oinarrituta eraikitzen dute euren identitatea eta erabiltzen dute euren memoria.
‎Eli Imazen hitzetan, amatasunaren eta sendiaren aldaketa genero harremanen inguruko eraldaketarik esanguratsuenetan kokatu behar da. Emakumeak aldatzen ari dira, eta eurekin, bikote harremanak eta familia. –La maternidad se percibe como uno de los escenarios principales, si no el más importante, en la redefinición de las relaciones de género?
‎Zientziatik oso urrun eta aztertu gabe dagoen zerbait. Emakumeen kontu bat.
‎2.1 Emakumeak eta zahartzaroa
‎Ezer baino lehen, argitu behar da historikoki emakumearen gorputzaren pertzepzioa, eta, ondorioz, identitatea, gizonezkoena baino askoz baldintzatuagoa egon dela. Arau soziokulturalek emakumeengan gizonengan baino askoz eragin handiagoa izan dute (Wolf, 1991; Ventura, 2000; Esteban, 2006).
‎Ezer baino lehen, argitu behar da historikoki emakumearen gorputzaren pertzepzioa, eta, ondorioz, identitatea, gizonezkoena baino askoz baldintzatuagoa egon dela. Arau soziokulturalek emakumeengan gizonengan baino askoz eragin handiagoa izan dute (Wolf, 1991; Ventura, 2000; Esteban, 2006). Jendarteak emakumearen gorputza sedukzioarekin eta ugalketarekin lotu du historikoki.
‎Arau soziokulturalek emakumeengan gizonengan baino askoz eragin handiagoa izan dute (Wolf, 1991; Ventura, 2000; Esteban, 2006). Jendarteak emakumearen gorputza sedukzioarekin eta ugalketarekin lotu du historikoki. Venturak esaten du (2000:
‎Venturak esaten du (2000: 20) emakumeak seduzitzeko duen aukera bakarra alderdi fisikoa duela; gizonezkoek, berriz, estatusa, prestigioa, indarra, aberastasuna, boterea eta umorea dituztela. Beraz, emakumeak gizartean onartua izateko gorputza izan du amu:
‎20) emakumeak seduzitzeko duen aukera bakarra alderdi fisikoa duela; gizonezkoek, berriz, estatusa, prestigioa, indarra, aberastasuna, boterea eta umorea dituztela. Beraz, emakumeak gizartean onartua izateko gorputza izan du amu: eskuen leuntasuna edo laztasuna, bularra, sexualitatea, amatasuna, umeen hazkuntza, zimurrak, zahartzaroa.
‎Hiru Mariekzimurrak eta zahartzaroa besterik ez dute aurretik. Naomi Wolfek esaten du emakumeek bizitza osoa edertasuna lortzeko eta zahartzaroa ekiditeko borrokan dihardutela, edertasunaren mitoaren esklabotzapean (1991: 301).
‎301). Eta emakume baten bizitzaren herena, gutxienez, zahartzaroa dela eta gorputzaren beste herena gantza. Era berean, esaten du gizonezkoetan adina nortasun seinalea dela; emakumeetan, aldiz, akats bat (Wolf, 1991:
‎Eta emakume baten bizitzaren herena, gutxienez, zahartzaroa dela eta gorputzaren beste herena gantza. Era berean, esaten du gizonezkoetan adina nortasun seinalea dela; emakumeetan , aldiz, akats bat (Wolf, 1991: 121).
‎121). Orain arte literaturak eman duen emakume zaharraren arketipoa oso gogorra da. Horra hor laburki esanda.
‎Urretabizkaiak orain arte esandako guztia iraultzen du. Emakume adindunak hartu ditu pertsonaia nagusitzat. Batetik, ikusgarri bihurtu ditu; izan ere, gaztetasunaren estetika gailendu den garai hauetan emakume adindunak ikusezinak dira (Azpeitia, 2001:
‎Emakume adindunak hartu ditu pertsonaia nagusitzat. Batetik, ikusgarri bihurtu ditu; izan ere, gaztetasunaren estetika gailendu den garai hauetan emakume adindunak ikusezinak dira (Azpeitia, 2001: 237).
‎Hiru Mariakeleberrian, Urretabizkaiak zahartzaroa hartu du gaitzat, eta hiru emakume zaharren ahotsak jarri nahi izan ditu gerraostearen eta zahartzaroaren inguruan hitz egiten.
‎lagun zahar alargunduekin osatutako komunitate bat. Emakumeen arteko konstelazio forma berri bat. Emakumeak, amak, alargunak eta bizitzak bere joanean adiskide handi egiten dituenak.
‎Emakumeen arteko konstelazio forma berri bat. Emakumeak , amak, alargunak eta bizitzak bere joanean adiskide handi egiten dituenak.
‎Amatasuna, beraz, literatur pertsonaia hauen bidez bizitzaren etapa bat bezala aurkezten zaigu, seme alabek euren ibilbidea egiten hasi arteko etapa bat. Izan ere, emakumeek seme alaben independentziarekin eta alarguntzearekin batera euren askatasuna ere lortzen dutela adierazten da.
Emakumeek Euskal Herrian, Katalunian bezala, hizkuntzaren eta kulturaren transmisioan hartu zuten arnasa agertoki publikorako bidea egiteko. Baina euskal nazionalismoa eraikitzen ari zen diskurtsoetan, amatasunaren eskutik bakarrik aurki zezaketen ezagutza emakumeek.
‎Emakumeek Euskal Herrian, Katalunian bezala, hizkuntzaren eta kulturaren transmisioan hartu zuten arnasa agertoki publikorako bidea egiteko. Baina euskal nazionalismoa eraikitzen ari zen diskurtsoetan, amatasunaren eskutik bakarrik aurki zezaketen ezagutza emakumeek . Emakumeak familiaren, lurraren eta aberriaren metafora bilakatu ziren nazionalismoarentzat, amatasunaren sinbolopean (Ugalde, 1993, 1994; Elorza, 1978; Del Valle, 1985, 1999; Aretxaga, 1988).
‎Baina euskal nazionalismoa eraikitzen ari zen diskurtsoetan, amatasunaren eskutik bakarrik aurki zezaketen ezagutza emakumeek. Emakumeak familiaren, lurraren eta aberriaren metafora bilakatu ziren nazionalismoarentzat, amatasunaren sinbolopean (Ugalde, 1993, 1994; Elorza, 1978; Del Valle, 1985, 1999; Aretxaga, 1988).
‎Euskal genero eta nazioari buruzko ikerketa lerroari begiratu ostean, esan daiteke aurretik ikusitako perspektiba globala kasu lokal honetan ere betetzen dela, hau da, euskal emakumeek ere euskal nazioa zenbait modutan birsortu dutela. –Biologikoki (amatasunaren bidez), kulturalki (hizkuntza eta kulturaren transmisioa eginez) eta sinbolikoki (baserriarekiko lotura bermatuz, etxekoandre lanari esker).
‎Euskal Herrian, XX. mendearen lehen hereneko feminismoa katolikoa, femeninoa eta abertzalea izan zen. Aldaketa garaia izan arren, euskal emakumeek ezin izan zuten bere egin emakume modernoaren irudia, orduko diskurtso katoliko errepresiozkoaz gain, diskurtso mediko zientifiko misoginoa zutelako kontra (Aresti 2001, apudAlvarez, 2011). Horren haritik, Miren Llonak (2010), amatasuna eta naziogintza ardatz harturik, II. Errepublikan emakumeek egindako lan politikoaz mintzatzeko, Polixene Astrabadua emakume abertzalearen ibilbide politikoa aztertu du.
‎Euskal Herrian, XX. mendearen lehen hereneko feminismoa katolikoa, femeninoa eta abertzalea izan zen. Aldaketa garaia izan arren, euskal emakumeek ezin izan zuten bere egin emakume modernoaren irudia, orduko diskurtso katoliko errepresiozkoaz gain, diskurtso mediko zientifiko misoginoa zutelako kontra (Aresti 2001, apudAlvarez, 2011). Horren haritik, Miren Llonak (2010), amatasuna eta naziogintza ardatz harturik, II. Errepublikan emakumeek egindako lan politikoaz mintzatzeko, Polixene Astrabadua emakume abertzalearen ibilbide politikoa aztertu du.
‎Aldaketa garaia izan arren, euskal emakumeek ezin izan zuten bere egin emakume modernoaren irudia, orduko diskurtso katoliko errepresiozkoaz gain, diskurtso mediko zientifiko misoginoa zutelako kontra (Aresti 2001, apudAlvarez, 2011). Horren haritik, Miren Llonak (2010), amatasuna eta naziogintza ardatz harturik, II. Errepublikan emakumeek egindako lan politikoaz mintzatzeko, Polixene Astrabadua emakume abertzalearen ibilbide politikoa aztertu du. EABko militante ezagun horren esanetan, amatasunaren erretorika oso diskurtso baliagarria izan zen emakumeen jardun publikoak zuen zentzu transgresorea ezkutatzeko.
‎Aldaketa garaia izan arren, euskal emakumeek ezin izan zuten bere egin emakume modernoaren irudia, orduko diskurtso katoliko errepresiozkoaz gain, diskurtso mediko zientifiko misoginoa zutelako kontra (Aresti 2001, apudAlvarez, 2011). Horren haritik, Miren Llonak (2010), amatasuna eta naziogintza ardatz harturik, II. Errepublikan emakumeek egindako lan politikoaz mintzatzeko, Polixene Astrabadua emakume abertzalearen ibilbide politikoa aztertu du. EABko militante ezagun horren esanetan, amatasunaren erretorika oso diskurtso baliagarria izan zen emakumeen jardun publikoak zuen zentzu transgresorea ezkutatzeko.
‎Horren haritik, Miren Llonak (2010), amatasuna eta naziogintza ardatz harturik, II. Errepublikan emakumeek egindako lan politikoaz mintzatzeko, Polixene Astrabadua emakume abertzalearen ibilbide politikoa aztertu du. EABko militante ezagun horren esanetan, amatasunaren erretorika oso diskurtso baliagarria izan zen emakumeen jardun publikoak zuen zentzu transgresorea ezkutatzeko. Jardun publiko horren adierazle izateaz gain, ordea, Astrabudua garai hartako amatasun berrien paradigma gisa azaltzen da Llonaren artikuluan.
‎Ikuspegi sinboliko eta sozial hori literaturan nola irudikatu den aztertu dute Maite Nuñez Beteluk Género y construcción nacional en las escritoras vascas (2001) eta Iker Gonzalez Allendek Género y nación en la narrativa vasca durante la guerra española() tesietan. Literatura alorrean, Joseba Gabilondo ikerlariak ere ondo aztertu du amatasunaz nola idatzi den, eta diosku abertzaletasunak barruko erbeste batera kondenatu dituela emakumeak , amatasun nazionalistaren eredua onartzen ez badute bederen. –Erbeste horretan emakumezkoen literaturak benetako bakardadearen kronika malenkoniatsu eta magnoa eman digu, beste ezein literatura maskulinistak ez bezala?
‎289). Eta egia da nazionalismoaren haritik oso nobela gutxitan topatu direla emakume aktibistak, armak hartu eta borroka armatuan sartu direnak. Guk hiru topatu ditugu:
‎Bere amatasunaren gunerik garrantzitsuenak (haurdunaldia, erditzea, gaixoaldiak...) gertakari politikoekin daude lotuta (amnistiaren aldeko kanpainarekin, itxialdi eta manifestazioekin), pertsonaiak aukeratutako konpromisoarekin. Modu horretan, trebezia handiz, konpromiso politikoa eta amatasuna uztartzea eragotzi dioten emakume baten aitorpena eskaini digu Urretabizkaiak (Olaziregi, www.basqueliterature.com).
Emakume eta herritar den aldetik bete behar dituen rolen kontra oldartu egiten den heinean, Koaderno gorriaeleberriko Ama transgresorea dugu. Baina zertan oinarritzen da transgresio hori?
‎Hori horrela, KG ko ama naziogintzan subjektu gisa agertzen zaigu, baina eleberriko korapiloa aktibismoak eta amatasunak sortzen dituen zailtasunetatik bideratzen da. Horren harira, Olaziregik dio (1999) konpromiso politikoa eta amatasuna uztartzea eragotzi dioten emakume baten aitorpena eskaini digula Urretabizkaiak.
‎Mercedes Ugaldek esan ohi du emakumearen rola amatasunera mugatzen dela, baina emakumeak euskal naziogintzan agenteak direla eta zeharkako estrategiak erabili ohi dituztela (edo, emakumea euskal... agentea dela eta zeharkako... dituela): erresistentzia egoeretan atzera eginez eta egoera egokiak aurrera egiteko aprobetxatuz.
‎Mercedes Ugaldek esan ohi du emakumearen rola amatasunera mugatzen dela, baina emakumeak euskal naziogintzan agenteak direla eta zeharkako estrategiak erabili ohi dituztela (edo, emakumea euskal... agentea dela eta zeharkako... dituela): erresistentzia egoeretan atzera eginez eta egoera egokiak aurrera egiteko aprobetxatuz.
‎Mercedes Ugaldek esan ohi du emakumearen rola amatasunera mugatzen dela, baina emakumeak euskal naziogintzan agenteak direla eta zeharkako estrategiak erabili ohi dituztela (edo? emakumea euskal... agentea dela eta zeharkako... dituela): erresistentzia egoeretan atzera eginez eta egoera egokiak aurrera egiteko aprobetxatuz.
‎Izan ere, lehen bi eleberrietan amatasunaren alde negatiboak jartzen dira begi bistan. Lehenak, amatasuna bizitzako etapa modura aurkeztu digu, eta bigarrenak, emakumearen jardun politikoa eta amatasuna bateraezinak direla sinetsarazten digu.
‎229). Dolores Julianok (2004) eta Marina Subiratsek (2007) azpimarratu dute elkarbizitza, sendi tradizionaletik urrunduz, beste eredu pluralagoak hartzen ari dela, eta hor ikusten dituzte emakumeen sareak edota konstelazioak. Kontua da aztertu ditugun hiru eleberriotan Urretabizkaiak ez duela familia tradizionala irudikatzen, egitura horretatik urrundu egiten dela.
‎Kontua da aztertu ditugun hiru eleberriotan Urretabizkaiak ez duela familia tradizionala irudikatzen, egitura horretatik urrundu egiten dela. Eta ez da urruntzen familiatik bakarrik, emakumeen roletatik eta estereotipoetatik ere aldentzen da. Maria Luz Estebanek honela dio (2011:
‎Baina Zergatik panpox eko amak abandonua eta zainketa sufrimendu gisa, eginbehar gisa, nahitaezko gisa ikusten du; Adrianne Richek esango zukeen bezala, maitasun gaindosi gisa ikusten du. Aldiz, Koaderno gorria ko amak eta Hiru Mariak nobelako protagonistek oso modu diferentean plazaratzen dute emakumeontzat genero edota kategoria politikoa den maitasuna.
‎Esperientzia hori narratzeko orduan, amaren eta haurraren gorputzak eta hizkuntzak berebiziko garrantzia hartu dute. Diferentziaren feminismoarentzat gai zentralak diren emakumearen gorputza eta odola antzeman genitzake: –La centralización del cuerpo y la sangre de la mujer, su proximidad con la Naturaleza(?) escribir en tanto que flujo (de la sangre menstrual, de la leche materna, del flujo uterino), sintaxis líquida?
‎lagun zahar alargunduekin osatutako komunitate bat. Emakumeen arteko konstelazio forma berri bat. Emakumeak, amak eta alargunak eta bizitzak bere joanean adiskide handi egiten dituenak.
‎Emakumeen arteko konstelazio forma berri bat. Emakumeak , amak eta alargunak eta bizitzak bere joanean adiskide handi egiten dituenak.
‎bikote harremanak, amatasuna, emakumezkoen gorputza, emakumezkoen ahotsa, antisorgailuak, egunerokotasunaren zama? Ezaugarri horietaz guztiez gain, abandonuaren trataera, amatasunaren denborak eta guraso bakarreko familiaren paradigma aurkeztea oso dira azpimarragarriak, eta zer esanik ez garai hartan emakume idazle batek idatziriko lana euskal kritikak goraipatu izana; izan ere, ez zen hori ohikoa tenore hartako kritika historiografikoan.
‎ELORZA, A., 1978, < < Emakume . Las mujeres en el nacionalismo vasco > >.
‎UGALDE, M., 1992, Mujeres y nacionalismo. Génesis y desarrollo de Emakume Abertzale Batza. Bilbo:
‎Izan zituan bai, izateko aintzindari ta aurretikoak. Nolatan bada alako Apolo bat, emakume batekin ase?...
‎Sexu berekoak dira hiru eleberriotan hiriak galbidera daramatzan pertsonaiak: hirurak emakumeak dira. Malentxorentzat Donostia, Marixanentzat Baiona eta Loli Menarentzat Bilbo bihurtzen dira zoritxar eragile.
‎Gizonekin, soin jokoan? ibili eta ezkondu gabe haurdun suertatu den Loli Mena zigortzen duen kontalariak, aldiz, ezkondu gabe, emakume desberdinekin, soin jokoan, ibili den Manu Araibar bere ezkontza bizitzan zoriontsu uzten du.
‎Gizonezkoaren lizunkeriarako joera gizonaren izaerari itsatsia dago eta, horrenbestez, barkagarri da? Ohoreak eta famak ez dute ukiturik jasaten gizonezkoarengan eta bete betean harrapatzen dute emakumea
‎Euskal literaturaren tradiziori begiratu bat ematea aski da ikusteko 6 eta 9 aginduen urraketaren gaiak izan duela tarterik. Tradizio horretan agerikoa da gizakumeek eta emakumeek jarrera desberdina erakutsi dutela aginduok urratzeko orduan. Probetxua ateratzea jomuga duen gizonezkoaren aurrean, ohoreaz eta famaz arduraturik azaltzen den emakumea aurkeztu du euskal literaturak.
‎Tradizio horretan agerikoa da gizakumeek eta emakumeek jarrera desberdina erakutsi dutela aginduok urratzeko orduan. Probetxua ateratzea jomuga duen gizonezkoaren aurrean, ohoreaz eta famaz arduraturik azaltzen den emakumea aurkeztu du euskal literaturak.
‎Lau mende luze denboran atzera egin eta, Bernard Etxepareren Linguae Vasconum Primitiaen (1545) maitasun mundutarraz diharduten kopletara jo baino ez dago. Etxeparek taxutzen duen emakumea ohoreak eta famak arduratzen duen bitartean, besterik du arreta-gune gizakumeak. Gizonezkoa den maitaleak eginiko eskariei (dela pota, dela berak nahi duena egitea...) emakumeak ezetza emateko dituen arrazoietan, bata erlijiosoa da. Jainkoaren gogoko ez izatea?; bestea, berriz, soziala:
‎Etxeparek taxutzen duen emakumea ohoreak eta famak arduratzen duen bitartean, besterik du arreta-gune gizakumeak. Gizonezkoa den maitaleak eginiko eskariei (dela pota, dela berak nahi duena egitea...) emakumeak ezetza emateko dituen arrazoietan, bata erlijiosoa da. Jainkoaren gogoko ez izatea?; bestea, berriz, soziala: jakingo balitz, berak eta bere etxekoek fama eta ohorea galduko lituzketela.
‎Bestelakoa da haragizko maitasuna eskatzen jardun duen gizonezkoak, jokabide hori bertan behera uztea erabakitzen duenean azaldutako arrazoietako bat. Emakumeak bezala, bi motibo ematen ditu maitasun mundutarretik aldentzeko. Biak bat datoz batean, ez horregatik, bestean.
‎Bat datoz arrazoi erlijiosoan, arima galtzeko arriskua dakusa gizonezkoak?; elkarrengandik urrutiratzen dira bestean: ohorea eta fama galtzeko arriskuak badarama emakumea gizonezkoak haragizko maitasunaz gozatzeko egindako gonbitak errefusatzera, saio horietan probetxurik atera ez izana?, heki ezin medra naite?, argudiatzen du gonbidatzaileak.
‎Azkenean, arrazoi zerutarrak. Jainkoaren legea gordetzeak? parekatzen dituen gizon emakumeak , arrazoi lurtarrak desberdintzen ditu. Honenbestez, ezkontzaz kanpoko sexu harremanei uko egiteko zergatietako bat partekatzen duten gizon emakumeak, bigarren arrazoi batek bereizten ditu:
‎parekatzen dituen gizon emakumeak, arrazoi lurtarrak desberdintzen ditu. Honenbestez, ezkontzaz kanpoko sexu harremanei uko egiteko zergatietako bat partekatzen duten gizon emakumeak , bigarren arrazoi batek bereizten ditu: fama eta ohorea galtzeko beldurra duen emakumearen aurrean, probetxurik ez ateratzea du argudio gizakumeak.
‎Honenbestez, ezkontzaz kanpoko sexu harremanei uko egiteko zergatietako bat partekatzen duten gizon emakumeak, bigarren arrazoi batek bereizten ditu: fama eta ohorea galtzeko beldurra duen emakumearen aurrean , probetxurik ez ateratzea du argudio gizakumeak.
‎Lau mende luze igaroak izanagatik, XX. mendearen 50 urteen amaieran oraindik bizirik dirauen ikuskera da ez duela eragin bera faman eta ohorean gizakumearen eta emakumearen bizimodu lizunak. 6 eta 9 aginduen urraketak ez dakar ondorio berdinik Manu Araibar eta Loli Menarentzat:
‎Bidenabar esanda, ez da literaturan, 6 eta 9 aginduak urratu ostean bere buruaz beste egiten duen lehen emakumea . Horren erakuskaririk utzi du literaturak XIX. mendean bertan ere.
‎Gustave Flaubert-en Madame Bovary (1857) eta Leon Tolstoiren Ana Karenina (1877). Emakumeak eraikitzen dituzte pertsonaia nagusi bi eleberriotan kontatutako istorioek. Beste ezaugarririk ere partekatzen dute:
‎Beste ezaugarririk ere partekatzen dute: bi emakumeok ezin dute etsi emazte eredugarri izanaz. Zigorra jasango dute eragindako arau urraketarengatik:
‎XIX. mendean ez ezik, XX. mendearen lehen erdia igaro ondoren ere, gizarteak ezarritako portaeratik urruntzen diren emakumeek zigorrak jasotzen jarraitzen dute, portaera berbera erakusten duten gizonezkoek ez bezala: Araibar zalduna pertsonaia nagusia eta horrekin birjintasuna galdu zuen Loli Mena adibide.
‎Generotik eratorritako markak nabariak dira Araibar zaldunan. Ez da bakarrik ohoreak eta famak kezkatzen duen emakumea mamitzen duela, halako kezkarik ez duen gizakumea ez bezala: bada besterik ere.
‎Beste behin Etxeparek moldatutako Linguae Vasconum Primitiaeko kopletara hurreratu eta,. Emazten fabore? izenburua daramana aztertzen bada, erraz samar atzemango da gizonezkoaren zerbitzura aurkeztu zuela emakumea . Emakumeak gizakumeari emandako zerbitzu ugariak zerrendatzen zituen.
‎izenburua daramana aztertzen bada, erraz samar atzemango da gizonezkoaren zerbitzura aurkeztu zuela emakumea. Emakumeak gizakumeari emandako zerbitzu ugariak zerrendatzen zituen. Horregatik, hain zuzen ere, azaltzen da emakumearen alde Etxepare:
‎Emakumeak gizakumeari emandako zerbitzu ugariak zerrendatzen zituen. Horregatik, hain zuzen ere, azaltzen da emakumearen alde Etxepare: abantailak baino ez ditu emakumeak gizakumearentzat.
‎Horregatik, hain zuzen ere, azaltzen da emakumearen alde Etxepare: abantailak baino ez ditu emakumeak gizakumearentzat. –Eman?
‎–Eman? isotopiaren gain eraikitzen du emakumea (mundura ekarri, bularra eman, hazi, egunero lagundu, plazera eman...). –Eman?
‎–Eman? semak gobernatzen du emakumearen jarduera, aitzitik, kontrako norabidekoa den, jaso, semak, gizonezkoarena.
‎Dirudienez, lau mende luze geroago,, ematea, k emakumearen ezaugarri izaten jarraitzen du. Erkiagak irudikatutako Loli Menak Etxeparek bere zerrendara eraman ez zuen, opari?
‎Araibar konkistatzailearen konkisten zerrenda emakume multzo batek osatzen du. Multzo horretan badira izen propioaren jabe ere ez direnak izenen batekin izendatzen direnen artean.
‎Multzo horretan badira izen propioaren jabe ere ez direnak izenen batekin izendatzen direnen artean. Guztiotan, kontalariak emakume bakarra hautatzen du Araibar zalduna berrerosteko: Loli Mena soil soilik.
‎Kontalariak Loli Mena ez du ipintzen Manu Araibarren behar sexualak asetzen dituzten gainerako emakumeen parean. Loli Mena bereizi egiten du.
‎Mimex, Ani, Nini. Azkenean, modu batean ala bestean, izen propioa ezkutatuz ala izen propio deigarri batez hornituz eta abizena isilduz, emakumeon identitatea babesten du. Ez du berdin jokatzen Loli Menarekin:
‎Loli Menak baditu bi ezaugarri Araibarrek, soin joko, rako lagun dituen gainerako emakumeek ez dituztenak: jatorria landa giroan izatea eta birjintasuna Manu Araibarrekin galdu izana.
‎jatorria landa giroan izatea eta birjintasuna Manu Araibarrekin galdu izana. Izen propio baten jabe izanaz kontaketara datozen gainerako emakumeek ez zuten birjintasuna galdu Araibarrekin: Mimex eta Ani emagalduak?, aragi bizi saltzailleak?
‎Hiruren jatorria, Loli Menaren kasuan ez bezala, ezezaguna da, kontakizunak jasotzen ez duelako. Bistakoa denez, emakumeok ere urratu dituzte 6 eta 9 aginduak, baina zigorra Loli Menarentzat bakarrik da. Beraz, 6 eta 9 aginduak urratzen dituzten guztiek ez dute ordaintzen hutsegitea Araibar zaldunaeleberrian:
‎Beraz, 6 eta 9 aginduak urratzen dituzten guztiek ez dute ordaintzen hutsegitea Araibar zaldunaeleberrian: ez gizakumea den pertsonaia nagusiak, ezta hiria bizileku duten emakume lizunek ere. Herri koxkor bateko baserritik hirira joan eta bertako arriskuak saihesteko behar besteko ahalmena erakutsi ez duena bihurtzen da biktima bakar.
‎Hain zuzen ere, landa girotik birjina atera zena hautatzen da sakrifiziorako, eskaintza horren bidez Manu Araibar hiritar lizuna salbatzeko: hiria bizileku duen bekataria onbideratu da, landa girotik birjin hiriratu zen emakume batek eginiko berrerospenari esker.
‎(...). Bai, Agur; emakume asko ezagutu izan ditut, agian geiegi zorigaitzez. Zertarako oroitu!...
‎Bestalde, oso pozgarria da ikustea gero eta gehiago direla idazle gizonezkoak aitortzen dutenak beren lanaren ardatz nagusia maitasuna dela, eta berau izan dela gai nagusietarikoa literaturaren historian zehar.Denaden, emakume baten ahoan beste modu batera entzuten da egitate hori. [Zortzi unibertso, zortzi idazle, Ana Urkiza (Alberdania, 2006) Orr.:
‎Gizonezkoen maitasunari buruz hitz egitea pozgarria den arren, emakumeen esateko modua nabarmentzen du egileak. Ez die meriturik kentzen gizonezkoei, baina emakumeen lekua aldarrikatzeko aprobetxatzen du birformulazioa, eta hori da, hain zuzen, nabarmenduta geratzen den zatia.
‎Gizonezkoen maitasunari buruz hitz egitea pozgarria den arren, emakumeen esateko modua nabarmentzen du egileak. Ez die meriturik kentzen gizonezkoei, baina emakumeen lekua aldarrikatzeko aprobetxatzen du birformulazioa, eta hori da, hain zuzen, nabarmenduta geratzen den zatia.
‎Amatasuna gizakiaren baloreen artean gorengo mailan jarrita ikusiko dugu. Emakumearen irudia sarritan horri lotuta ageri da. , emaztea, emakumea orokorrean, maite du, baina neurri handi batean andre hori ama bihurtuta ikusten du.
‎Emakumearen irudia sarritan horri lotuta ageri da. , emaztea, emakumea orokorrean, maite du, baina neurri handi batean andre hori ama bihurtuta ikusten du. Eta behin ama denean, orduan doinua sublimea egiten da, samurtasun eta goraipamenez josita.
‎Urrezko bibliotekabilduman berrargitaratutako lehenengo zortzi aleetan, ez da hitzaurre berririk gehitu, lehen aro hartan argitaratutako hitzaurre berak ematen dira, aldaketa txiki batzuk salbu: hizkuntza zuzenketak (berrargitalpen guztien kasuan), atalen izenburuak gehitzea, itzultzailearen oharrei buruzko adierazpen bat gehitzea eta eskerrak kentzea( Emakume abeslari burusoila); eta sinadura gehitzea (Lorategiko festa). Nabarmentzekoa da Madame Bovaryren kasuan, edizio zaharrean (©) zuela hitzaurreak baina ez duela halakorik berrian.
‎Gaurdaino, feminismoaren kritika ia erabat presentista izan da, hots, idatzi duten emakumezko autoreen azterketa, analisi testual filologikoa izan da. Hala, feminismoak ia esklusiboki egungo emakumezko idazleak aztertu ditu, lehenaldira jo ahala are emakume idazle gutxiagoren berri baitugu. Azterketa hau oso da garrantzitsua, jakina, baina azterketa honetan, azken batean, kritika feministak filologiaren menpe segitzen du.
‎Are gehiago, XVI. mendetik aurrera apologismoak euskara, hain zuzen,? emakume –gisa aurkeztuko du, amandre kutun baina zahar modura, Baltasar Etxaberekin hasita (Discursos de la antigüedad). Era berean eta garai horretan, 1610eko sorginen aurkako inkisizioaren azken auto ezagunak kontuan harturik, euskara emakume erlazioa ez da perspektiba feminista batetik zehazki aztertu.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
emakume 170 (1,12)
emakumeen 42 (0,28)
emakumeak 35 (0,23)
emakumea 30 (0,20)
emakumearen 29 (0,19)
emakumeek 29 (0,19)
Emakume 28 (0,18)
Emakumea 12 (0,08)
Emakumeak 12 (0,08)
Emakumeen 9 (0,06)
Emakumeek 7 (0,05)
emakumeen arteko 5 (0,03)
Emakumearen 4 (0,03)
emakumeei 3 (0,02)
emakumeekin 3 (0,02)
emakumek 3 (0,02)
emakumeok 3 (0,02)
Emakumeen arteko 2 (0,01)
emakumearekiko 2 (0,01)
emakumearekin 2 (0,01)
emakumearentzat 2 (0,01)
emakumeari 2 (0,01)
emakumeekiko 2 (0,01)
emakumeengan 2 (0,01)
emakumeon 2 (0,01)
emakumeren 2 (0,01)
emakumez 2 (0,01)
Emakumearen aldetik 1 (0,01)
Emakumez 1 (0,01)
emakumearen alde 1 (0,01)
emakumearen aurrean 1 (0,01)
emakumeekin batera 1 (0,01)
emakumeenak 1 (0,01)
emakumeengatik 1 (0,01)
emakumeentzako 1 (0,01)
emakumeentzat 1 (0,01)
emakumeetan 1 (0,01)
emakumeontzat 1 (0,01)
emakumerako 1 (0,01)
emakumerekin 1 (0,01)
emakumerentzat 1 (0,01)
emakumeri 1 (0,01)
emakumerik 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
emakume idazle 31 (0,20)
emakume poeta 26 (0,17)
emakume bat 18 (0,12)
emakume gorputz 14 (0,09)
emakume detektibe 13 (0,09)
emakume poesia 8 (0,05)
emakume ahots 7 (0,05)
emakume ez 5 (0,03)
emakume idatzi 5 (0,03)
emakume irudi 5 (0,03)
emakume abertzale 4 (0,03)
emakume ere 4 (0,03)
emakume euskal 4 (0,03)
emakume asko 3 (0,02)
emakume bezala 3 (0,02)
emakume gizakume 3 (0,02)
emakume guzti 3 (0,02)
emakume ikusi 3 (0,02)
emakume osatu 3 (0,02)
emakume rol 3 (0,02)
emakume sexualitate 3 (0,02)
emakume adindun 2 (0,01)
emakume aurkeztu 2 (0,01)
emakume bakar 2 (0,01)
emakume batzuk 2 (0,01)
emakume bera 2 (0,01)
emakume bi 2 (0,01)
emakume biluzi 2 (0,01)
emakume bizitza 2 (0,01)
emakume egin 2 (0,01)
emakume eleberri 2 (0,01)
emakume elkartasun 2 (0,01)
emakume erreal 2 (0,01)
emakume ezaugarri 2 (0,01)
emakume ezin 2 (0,01)
emakume femenino 2 (0,01)
emakume genealogia 2 (0,01)
emakume gerra 2 (0,01)
emakume gisa 2 (0,01)
emakume gizarte 2 (0,01)
emakume gizonezko 2 (0,01)
emakume harreman 2 (0,01)
emakume hauek 2 (0,01)
emakume heldu 2 (0,01)
emakume hiri 2 (0,01)
emakume hori 2 (0,01)
emakume horiek 2 (0,01)
emakume identifikatu 2 (0,01)
emakume identitate 2 (0,01)
emakume izen 2 (0,01)
emakume jardun 2 (0,01)
emakume konstelazio 2 (0,01)
emakume moderno 2 (0,01)
emakume mundu 2 (0,01)
emakume narratzaile 2 (0,01)
emakume ohore 2 (0,01)
emakume presentzia 2 (0,01)
emakume testigantza 2 (0,01)
emakume zahar 2 (0,01)
emakume Etxepare 1 (0,01)
emakume IKT 1 (0,01)
emakume Jule 1 (0,01)
emakume abeslari 1 (0,01)
emakume adierazpide 1 (0,01)
emakume aktibista 1 (0,01)
emakume aldatu 1 (0,01)
emakume anorexiko 1 (0,01)
emakume antologia 1 (0,01)
emakume ardatz 1 (0,01)
emakume ardura 1 (0,01)
emakume arrakasta 1 (0,01)
emakume baino 1 (0,01)
emakume baldin 1 (0,01)
emakume begirada 1 (0,01)
emakume beldurtu 1 (0,01)
emakume berariaz 1 (0,01)
emakume berdintasun 1 (0,01)
emakume bereizgarri 1 (0,01)
emakume bertso 1 (0,01)
emakume bete 1 (0,01)
emakume bihurtu 1 (0,01)
emakume biktimizazio 1 (0,01)
emakume bizimodu 1 (0,01)
emakume borondate 1 (0,01)
emakume borroka 1 (0,01)
emakume botere 1 (0,01)
emakume desagerpen 1 (0,01)
emakume desberdin 1 (0,01)
emakume desio 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
emakume abertzale batza 3 (0,02)
emakume idatzi poesia 3 (0,02)
emakume poeta Topagunea 3 (0,02)
emakume ahots berri 2 (0,01)
emakume ahots propio 2 (0,01)
emakume bat aitorpen 2 (0,01)
emakume bat begi 2 (0,01)
emakume bi aldiz 2 (0,01)
emakume detektibe lesbiana 2 (0,01)
emakume erreal gorputz 2 (0,01)
emakume ez ukan 2 (0,01)
emakume idazle detektibe 2 (0,01)
emakume idazle lan 2 (0,01)
emakume idazle leku 2 (0,01)
emakume idazle polizia 2 (0,01)
emakume konstelazio forma 2 (0,01)
emakume poesia garaikide 2 (0,01)
emakume poeta historia 2 (0,01)
emakume abertzale ibilbide 1 (0,01)
emakume abeslari burusoil 1 (0,01)
emakume adierazpide fribolizatu 1 (0,01)
emakume adindun hartu 1 (0,01)
emakume adindun ikusezin 1 (0,01)
emakume ahots gain 1 (0,01)
emakume ahots garaikide 1 (0,01)
emakume aldatu ari 1 (0,01)
emakume antologia horiek 1 (0,01)
emakume ardatz bilakatu 1 (0,01)
emakume arrakasta handi 1 (0,01)
emakume asko domeinu 1 (0,01)
emakume asko ezagutu 1 (0,01)
emakume asko hori 1 (0,01)
emakume aurkeztu alegazio 1 (0,01)
emakume baino indartsu 1 (0,01)
emakume bakar hautatu 1 (0,01)
emakume bat aho 1 (0,01)
emakume bat ase 1 (0,01)
emakume bat bizitza 1 (0,01)
emakume bat diskurtso 1 (0,01)
emakume bat egin 1 (0,01)
emakume bat egon 1 (0,01)
emakume bat ez 1 (0,01)
emakume bat idatzi 1 (0,01)
emakume bat ile 1 (0,01)
emakume bat irudikatu 1 (0,01)
emakume bat presaka 1 (0,01)
emakume bat ukan 1 (0,01)
emakume batzuk alderatu 1 (0,01)
emakume batzuk bizi 1 (0,01)
emakume begirada ero 1 (0,01)
emakume beldurtu irudikatu 1 (0,01)
emakume bera bizitza 1 (0,01)
emakume bera gorputz 1 (0,01)
emakume berariaz zuzendu 1 (0,01)
emakume berdintasun erakutsi 1 (0,01)
emakume bereizgarri nagusi 1 (0,01)
emakume bertso idatzi 1 (0,01)
emakume bezala egin 1 (0,01)
emakume bezala kokatu 1 (0,01)
emakume bihurtu ezin 1 (0,01)
emakume biktimizazio aztertu 1 (0,01)
emakume biluzi bat 1 (0,01)
emakume biluzi pintura 1 (0,01)
emakume bizimodu lizun 1 (0,01)
emakume bizitza oso 1 (0,01)
emakume bizitza profesional 1 (0,01)
emakume borondate ekintza 1 (0,01)
emakume borroka luze 1 (0,01)
emakume botere gisa 1 (0,01)
emakume desagerpen gertatu 1 (0,01)
emakume desio ukan 1 (0,01)
emakume detektibe eleberri 1 (0,01)
emakume detektibe figura 1 (0,01)
emakume detektibe independentzia 1 (0,01)
emakume detektibe kontrapuntu 1 (0,01)
emakume detektibe krimen 1 (0,01)
emakume detektibe ohiko 1 (0,01)
emakume detektibe onartu 1 (0,01)
emakume detektibe polizia 1 (0,01)
emakume detektibe testu 1 (0,01)
emakume egin lan 1 (0,01)
emakume eleberri beltz 1 (0,01)
emakume eleberri mota 1 (0,01)
emakume elkartasun bera 1 (0,01)
emakume ere berak 1 (0,01)
emakume ere euskal 1 (0,01)
emakume ere irakurle 1 (0,01)
emakume ere urratu 1 (0,01)
emakume euskal Herria 1 (0,01)
emakume euskal mitologia 1 (0,01)
emakume euskal naziogintza 1 (0,01)
emakume ezin ukan 1 (0,01)
emakume genealogia sozial 1 (0,01)
emakume gerra garai 1 (0,01)
emakume gerra ikusi 1 (0,01)
emakume gisa jasan 1 (0,01)
emakume gizakume eman 1 (0,01)
emakume gizakume eraso 1 (0,01)
emakume gizarte betebehar 1 (0,01)
emakume gizarte onartu 1 (0,01)
emakume gizonezko haragizko 1 (0,01)
emakume gorputz agertu 1 (0,01)
emakume gorputz atal 1 (0,01)
emakume gorputz bilatu 1 (0,01)
emakume gorputz ez 1 (0,01)
emakume gorputz inguratu 1 (0,01)
emakume gorputz jabetu 1 (0,01)
emakume gorputz konnotazio 1 (0,01)
emakume gorputz objektu 1 (0,01)
emakume gorputz oso 1 (0,01)
emakume gorputz pertzepzio 1 (0,01)
emakume gorputz sedukzio 1 (0,01)
emakume gorputz sexuatu 1 (0,01)
emakume guzti guzti 1 (0,01)
emakume guzti ispilu 1 (0,01)
emakume guzti senar 1 (0,01)
emakume harreman berri 1 (0,01)
emakume harreman proposatu 1 (0,01)
emakume hauek alderatu 1 (0,01)
emakume hauek historia 1 (0,01)
emakume heldu are 1 (0,01)
emakume heldu gorputz 1 (0,01)
emakume hiri hau 1 (0,01)
emakume hiri kokatu 1 (0,01)
emakume hori izen 1 (0,01)
emakume horiek agerpen 1 (0,01)
emakume horiek berrikuntza 1 (0,01)
emakume idatzi literatura 1 (0,01)
emakume idazle artikulu 1 (0,01)
emakume idazle bat 1 (0,01)
emakume idazle egon 1 (0,01)
emakume idazle emakume 1 (0,01)
emakume idazle erabili 1 (0,01)
emakume idazle errepresentazio 1 (0,01)
emakume idazle ezaugarri 1 (0,01)
emakume idazle garapen 1 (0,01)
emakume idazle genero 1 (0,01)
emakume idazle gutxi 1 (0,01)
emakume idazle hausnarketa 1 (0,01)
emakume idazle horiek 1 (0,01)
emakume idazle idatzi 1 (0,01)
emakume idazle ikusgarritasun 1 (0,01)
emakume idazle jo 1 (0,01)
emakume idazle nagusitu 1 (0,01)
emakume idazle sorkuntza 1 (0,01)
emakume identifikatu ere 1 (0,01)
emakume identitate babestu 1 (0,01)
emakume IKT alor 1 (0,01)
emakume irudi aro 1 (0,01)
emakume irudi estereotipatu 1 (0,01)
emakume irudi heldu 1 (0,01)
emakume irudi indartsu 1 (0,01)
emakume irudi sarri 1 (0,01)
emakume jardun politiko 1 (0,01)
emakume jardun publiko 1 (0,01)
emakume moderno bat 1 (0,01)
emakume moderno irudi 1 (0,01)
emakume mundu baztertu 1 (0,01)
emakume mundu murgildu 1 (0,01)
emakume narratzaile diskurtso 1 (0,01)
emakume narratzaile sortu 1 (0,01)
emakume ohore ezabatu 1 (0,01)
emakume osatu talde 1 (0,01)
emakume osatu unibertso 1 (0,01)
emakume poesia erregistro 1 (0,01)
emakume poesia gai 1 (0,01)
emakume poesia gorakada 1 (0,01)
emakume poesia indartu 1 (0,01)
emakume poeta alderatu 1 (0,01)
emakume poeta aritu 1 (0,01)
emakume poeta bat 1 (0,01)
emakume poeta berak 1 (0,01)
emakume poeta ekarpen 1 (0,01)
emakume poeta eragin 1 (0,01)
emakume poeta erreferentzia 1 (0,01)
emakume poeta errepresentazio 1 (0,01)
emakume poeta euskaldun 1 (0,01)
emakume poeta falta 1 (0,01)
emakume poeta garaikide 1 (0,01)
emakume poeta gutxi 1 (0,01)
emakume poeta hasi 1 (0,01)
emakume poeta hausnarketa 1 (0,01)
emakume poeta humanista 1 (0,01)
emakume poeta lan 1 (0,01)
emakume poeta lehen 1 (0,01)
emakume presentzia guzti 1 (0,01)
emakume presentzia kritiko 1 (0,01)
emakume rol amatasun 1 (0,01)
emakume sexualitate indar 1 (0,01)
emakume testigantza behar 1 (0,01)
emakume zahar ahots 1 (0,01)
emakume zahar arketipo 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia