Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 153

2000
‎Espainiako gerra zibilean zehar, Iparraldeko burgesiaren jokamoldea biziki kaltegarria izan zen Errepublikarentzat. Horren aitzinean, Maddalen oldartu eta Francoren makurkeria salatzeko" Begirale" euskal emakume abertzaleen taldea sortu zuen. Bere bizi hondarrean, irakaskuntza alorrean aritu zen, euskara irakasten eta berak idatzi antzezlanak haurrekin lantzen.
‎– Entzun don inoz Emakume Abertzale Batzaren konturik?
‎– Emakume Abertzale Batza. Ez zakiat.
‎– Ez zuan Emakume Abertzale Batzako kide izateko duin, ezta?
2001
‎Azkenik, hagitz adierazgarria da «Partaide eta kronista izatea» izeneko ataltxoa, zeren eta honen bidez, bertzeak bertze, UPNkoa den alkatearen amatxia Tafallako emakume abertzaleen lehen lehendakaria izan zela irakurten ahal baita, edo UPNko alkatea izana ere dugun Iribas familiako diputatu batek «euskal batasuna, «Laurak Bat» defendatu baitzuen. Honen aitzinean hau da, funtsean, egilearen gogoeta:
‎Bi pertsonaia femenino hauen deskribapenak (dela fisikoak, dela psikikoak) emakume sendoaren irudia ematen dute: Florak Artetaren koadro batetik irtendakoa badirudi (13), Mikele Emakume Abertzaleen Batza zelakoaren (103) kide aktiboa dugu, Lauaxeta, Aitzol edo Orixe tartean, Euskal Herri osoan mitinak ematen dituena. Hogeita hamalau urtekin, lepoko orezta kausa hiltzen den pertsonaia honen izenak, Emakume Abertzaleen Batza zelakoan bazkide kopuru handiena izan zuenari, Abandokoari hain justu, egiten dio erreferentzia.
‎Florak Artetaren koadro batetik irtendakoa badirudi (13), Mikele Emakume Abertzaleen Batza zelakoaren (103) kide aktiboa dugu, Lauaxeta, Aitzol edo Orixe tartean, Euskal Herri osoan mitinak ematen dituena. Hogeita hamalau urtekin, lepoko orezta kausa hiltzen den pertsonaia honen izenak, Emakume Abertzaleen Batza zelakoan bazkide kopuru handiena izan zuenari, Abandokoari hain justu, egiten dio erreferentzia.
‎Bi pertsonaia femenino hauen deskribapenak (dela fisikoak, dela psikikoak) emakume sendoaren irudia ematen dute: Florak Artetaren koadro batetik irtendakoa badirudi, Mikele Emakume Abertzale Batza zelakoaren kide aktiboa dugu, Lauaxeta, Aitzol edo Orixe tartean, Euskal Herrian zehar mitinak ematen dituena. Hogeita hamalau urterekin, lepoko orezta baten kausaz hiltzen den pertsonaia honen izenak, Emakume Abertzale Batza zelakoan bazkide kopuru handiena izan zuenari, Abandokoari hain justu, egiten dio erreferentzia.
‎Florak Artetaren koadro batetik irtendakoa badirudi, Mikele Emakume Abertzale Batza zelakoaren kide aktiboa dugu, Lauaxeta, Aitzol edo Orixe tartean, Euskal Herrian zehar mitinak ematen dituena. Hogeita hamalau urterekin, lepoko orezta baten kausaz hiltzen den pertsonaia honen izenak, Emakume Abertzale Batza zelakoan bazkide kopuru handiena izan zuenari, Abandokoari hain justu, egiten dio erreferentzia.
‎Bi pertsonaia femenino hauen deskribapenak (dela fisikoak, dela psikikoak) emakume sendoaren irudia ematen dute: FlorakArtetaren koadro batetik irtendakoa badirudi, Mikele Emakume Abertzaleen Batzazelakoaren kide aktiboa dugu, Lauaxeta, Aitzol edo Orixe tartean, Euskal Herrianzehar mitinak ematen dituena. Hogeita hamalau urterekin, lepoko orezta batenkausaz hiltzen den pertsonaia honen izenak, Emakume Abertzaleen Batza zelakoanbazkide kopuru handiena izan zuenari. Abandokoari hain justu?
‎FlorakArtetaren koadro batetik irtendakoa badirudi, Mikele Emakume Abertzaleen Batzazelakoaren kide aktiboa dugu, Lauaxeta, Aitzol edo Orixe tartean, Euskal Herrianzehar mitinak ematen dituena. Hogeita hamalau urterekin, lepoko orezta batenkausaz hiltzen den pertsonaia honen izenak, Emakume Abertzaleen Batza zelakoanbazkide kopuru handiena izan zuenari. Abandokoari hain justu, egiten dio erreferentzia.
2002
‎Jarraian, Mari Karmen Garmendiak osatutako" Emakume Abertzale Batza" lana, Mitxelena' tar Manuelen" Euskaldun izkillatuen azken mezuak zaintzen", Olazar' tar Martinen" Ogeta amaseigarren urteko guda eta elertia", eta 36ko Gerran hildako gudarien zenbaketa dituzue, besteak beste. Eta hortik aurrera, ehunen bat orrialdeetan zehar, Azkarraga eta Mozo' tar Jose Mari «Lurgorri»ren eta Jesus Peña «Aitza»ren bizitzak eta ahal izan zuten artean idatzi eta han hemen plazaratu zituzten lanak jasotzen dira.
‎3 Aipatutako egileez gain, hogeiko hamarkadakoak dira joera tradizionalistagoari jarraitzen zion Maddi Elissage eta herri ipuinen ekarriaz baliatu ziren Errose Bustintza eta Maddi Ariztia. Politikaren arloari dagokionez, urte horietan sortu ziren Emakume Abertzale Batza (1922) Bilbon, edo Begiraleak (1934) Iparraldean. Espainiako Gerra Zibilak eta Bigarren Mundu Gerrak, ordea, mugimendu hau guztia eten egin zuten.
‎Egun orretarako umientzat jai polita eratuko da. Emakume Abertzale Batza" kuak egun orretan bananduko dabez jantziajk euzko langillien eta biartsuben seme alabentzako.
‎...aga" tar Estepan, 1; Agirre" tar Justa, 1; Barbarias" tar Emili, 1; S." tar Julen, 0,50; Goikoetxea" tar Luki, 0,50; O" tar J., 1; Etxeberria" tar Kasilde, 1; Larreta" tar Albontsa, 2; Solano" tar K., 5; Jayo" tar Pilare, 0,50; Onandia" tar Jone, 0,50;" Emakume batek", 1; Sarasola" tar Anbortsi, 0,50; Urkiaga" tar Kelda, 1; Emakume Abertzale Batza" k, 15;" Galletas Arriola", 2; Sabutajon, 1; Barbarias" tar Jon, 1; Legarza" tar Paul, 0,50.
‎LAN GORALGARRIJAK. Gabon jayak dirala ta. Emakume abertzaliak biartsubai jaki eta jantziak emon dautsez. Benetako abertzaletasuna urkuaganako maitasunian agertzen da.
2004
‎Ekin Emakumeak Elkartea; Hizkuntza sexistaren ikuspegi ezberdinak. Emakume Abertzaleon Topaketa Feministak. Leitza, 2001eko abenduaren 15ean.
2005
‎II. Errepublikaren garaian, 1932an, Emakume Abertzale Batzak (EAB) EuskalEskolak irekitzearen aldeko deialdia egin zuen; deialdi hori egiteko arrazoienartean, hauek nabarmendu daitezke: alde batetik, Euskal Eskoletan euskararenerabilera bultzatzen zelako; eta beste aldetik, Madrilgo gobernuak ezartzen zuenheziketa publikoa antiklerikala zelako.
Emakume Abertzale Batzak Euskal Eskoletan euskararen erabilera aldarrikatzen zuen Z O
‎Taldeak sortzeko bigarren aukera hurrengo hau da: Emakume Abertzale Batzan andre askok parte hartu zuten idazten, mitinak ematen, emakumeekin berba egiten eta EAJ ren ideologia zabaltzen. 1922 eta 1931 urte tarteetan ibili ziren talde honetan; amatasuna goratu eta seme alaba abertzaleak hezi, horiek ziren haien helburuak. Emakumeek abertzaletasun eta ohitura zaharren alde jokatu behar zuten politika alorretik kanpo, ohiko lanak utzi gabe eta gizonezkoen lekua hartzeko asmo barik.
‎1925ean Gregorio Errazti rekin ezkondu zen. Emakume Abertzale Batzako sortzaileetako bat eta arduratan ibilitakoa zen, abertzalea eta hizlari sutsua23.
‎Uruburu, Laura; Emakume Abertzale Batza. Bidegileak.
2006
‎Makinaz idatzitako hitzaldi bat zen, berba batzuk azpimarratuta zituena: demokrazia, ikastola, ertzaintza, idazleen elkargo, langileen bazkun, euskal irrati, emakume abertzale batza... Idazki hura hitz pikantez egindako saltsa lodia iruditu zitzaidan.
2007
‎Madeleine de Jaureguiberry zuberotarrak Begiraleen arautegia prestatu zuen550, Hegoaldeko Emakume Abertzale Batzaren arautegian oinarriturik; bertan adierazi zuen Begiraleak emakumezkoen taldea erregionalista zen eta euskara hizkuntza eta euskal ohitura zaharrak zaintzeko asmoa zuen. Beste aldetik, Begiraleak taldea euskaltzalea ere bazen; beraz, talde horren kidea izateko derrigorrezkoa zen euskalduna izatea, edo euskaltzalea behinik behin.
‎Pour le moment, laissons faire nos frères650), 1933ko Donostiako Aberri Egunean Goyheneche hizlarietako bat izan zen. Horren aurretik 1932ko uztailaren 24an Hondarribian izan zen Emakume Abertzale Batza eta Mendigoizaleen egoitza berria zabaltzeko ospakizunean eta bertan elkartu zen Piarres La, tte, Jean de Jaureguiberry eta José Ariztimuñorekin651.
‎Beste aldetik, jadanik azaldu dugun bezala, mugimendu euskaltzalea sortu orduko, Iparraldekoek Hegoaldeko EAJren pentsabidearen eragina izan zuten: Menditarrak eta Begiraleak taldeen egitarauak Hegoaldeko Mendigoizaleak eta Emakume Abertzale Batzaren egitarauei begira prestatzeaz gain, Iparraldeko mugimendua katolikoen pentsaera eskuindarrean oinarritu zen, Hegoaldekoa bezala, baita familia, lurra eta ohitura zaharren atxikimenduan ere.
‎Baionako txistularien biltzarrean parte hartu (1932). Hondarribiko Emakume Abertzale Batzan parte hartu (1932).
‎Baionako txistularien biltzarrean parte hartu (1932). Hondarribiako Emakume Abertzale Batzan parte hartu (1932). Eskualzaleen Biltzarraren bileretan parte hartu (1933).
‎Gure Herria elkartearen bileretan parte hartu (1932, 1933, 1934, 1935, 1936, 1937, 1938). Hondarribiko Emakume Abertzale Batzan parte hartu (1932). Eskualzaleen Biltzarraren bileretan parte hartu (1933, 1935).
‎Gure Herria elkartearen bileretan parte hartu (1930, 1931, 1932, 1933, 1934, 1935, 1936, 1937, 1938). Hondarribiako Emakume Abertzale Batzan parte hartu (1932). Gure> Herrian idatzi.
‎José Ariztimuño, ostera, Hegoaldean ezagutu zuen La, ttek, bertako Emakume Abertzaleek buruturiko ekitaldi batean. Era berean, La, tte Eugène Goyhenecherekin erlazionatu zen, honek Hegoaldeko abertzaletasunarekin zituen harremanak zirela eta.
‎Baionako txistularien biltzarrean parte hartu (1932). Hondarribiko Emakume Abertzale Batzan parte hartu (1932).
‎Baionako txistularien biltzarrean parte hartu (1932). Hondarribiko Emakume Abertzale Batzan parte hartu (1932). Donostiako Aberri Egunean parte hartu (1932).
‎Gure Herria elkartearen bileretan parte hartu (1932, 1933, 1934, 1935, 1936, 1937, 1938). Hondarribiko Emakume Abertzale Batzan parte hartu (1932). Eskualzaleen Biltzarraren bileretan parte hartu (1933, 1935).
‎Gure Herria elkartearen bileretan parte hartu (1930, 1931, 1932, 1933, 1934, 1935, 1936, 1937, 1938). Hondarribiko Emakume Abertzale Batzan parte hartu (1932). Herriaren zuzendaria().
‎Gure Herria elkartearen bileretan parte hartu (1930, 1931, 1932, 1933, 1934, 1935, 1936, 1937, 1938). Hondarribiko Emakume Abertzale Batzan parte hartu (1932). Herriaren zuzendari.
2008
‎– Emakume abertzale ergel bat izatera kondenaturik egonen zara, arrunkerian eroriko zara, zure gizontxo horrekin ezkondu, seme alabak izan, aitatxo eta amatxo zaindu eta Euskal Herriaren alde aritu. Kartzela hori biziko duzu orain alde egiten baduzu, zerorrek ikusi.
2009
‎Mitinlari sutsua. Emakume Abertzale Batzako kidea. Gerla zibila zela eta, erbesteratu beharrean izan zen:
Emakume Abertzale Batzaren eta Kataluniako antzeko erakunde baten artekoalderaketa. Errealitate biak konparatzeko balio diguna.
‎Larrañaga, P. (1978): Emakume Abertzale Batza. La mujer en el nacionalismovasco, Editorial Auñamendi, Donostia.
‎Otoizketan ari da eta apurtxo bateanitxoiteko agintzen digu bere izeba zanak. Eta bitartean ga ats eta adoetan esaten digularogei bat urte bere zaman damazkin emakume abertzaleak: –^Zer uste dozue egingura ixan daustela Udaletxian egozan gixon zauta ok?
‎Sexu identitateari buruzko mahai ingurua egin dute Emakume Abertzaleen IV. Topaketa Feministetan, eta ohiko eredu feministarekin hausteko beharra aldarrikatu dute.
‎Bat datoz horrekin MDM elkarteko Leire Gomez eta Medeak elkarteko Aurora Iturrioz eta Ana Txurruka ere. Laurek Emakume Abertzaleen IV. Topaketa Feministetan parte hartu zuten atzo, Tolosan (Gipuzkoa). Sexu identitateak, eztabaida berriak mahai inguruan, hain zuzen.
2010
‎Laborista ikuspegia ere kutsatu zen zenbait taldetan, nahiz hemengo langile mu­gimendua ez zen sozialista senti. Emakume Abertzale Batza ere hortik sortu zen (Irlandako Cumann nan Ban-en ildotik), apirilaren 10ean emakumeen aurreko Martin O. Dailyren hitzaldi batean Gallastegik bertan aldarrikatutakoaren eraginpean. Urrats garrantzitsua izan zen emakumea bizitza publikoan, eta politikoan, murgiltzen hasteko.
‎Bidean, hara zihoan Mª Teresa Lardizabal anderea topatu zuten. Emakume Abertzale Batzako kidea zenez, Hernandorenari ezinago egokia zitzaion taldearen egitasmoan txertatzea irlandar emakumeei Batzaren agur eta atxikimendua helaraz ziezaien.
‎Testuinguru horretan sortu zen Bilbon Euzko Ikastola Batza (EIB), 1932 urtean, Euzko Gaztediaren eta Emakume Abertzale Batzaren eskutik. EIBk bultzaturiko hezkuntza ereduak bi oinarri nagusi zituen:
‎Zipitriaren etxe eskolan sartzeko ikasleen eskaera handitu ahala, andereñoak bere harreman sarera jo zuen irakasle berrien bila: Emakume Abertzale Batzaren ingurukoak ziren guztiak. Horrela, Faustina Karril edota Itziar Arzelus lanean hasi ziren Zipitriarekin.
‎Horrela, Faustina Karril edota Itziar Arzelus lanean hasi ziren Zipitriarekin. Emakume abertzale haien sareetan oinarrituta abiatu baitziren Donostiako etxe eskolak: emakumeak ziren ikasleak bilatzen zituztenak, eta irakasle guztiak andereñoak ziren.
2011
‎Biltzen ari zirenen artean Mixel Dihartze, Elise Aramendi, Piarres Lafitte, Eugène Goienetxe, Jauregiberri medikua, Iratzeder eta Madalena Jauregiberri xiberotarra zeuden. Emazteki gartsu honek Hegoaldeko Emakume Abertzale Batzaren antzeko zerbait egin nahi zuen Iparraldeko hiru probintzietan, eta ahalegin guziak bide horretatik bideratzen zituen.
‎Herritar asko militarrentzako debaldeko lana egitera eraman zituzten. Emakume abertzale eta euskaltzaleak erabilpen militarra zuten eraikuntzak garbitzera behartzen zituzten eta gizonak logistika beharrak egitera. Ezkertiarren eta abertzaleen seme alaba gazteenak ere ez ziren bortxazko lanetatik libratu.
‎1931n, emakumeen bozka eskubidea onartu zen, eta, apurka apurka, emakumeen partehartze publikoa eta protagonismo politiko eta soziala handitzen hasi zen. Horrela, Markinako eta Xemeingo emakume tradizionalistak Margaritak izeneko taldean antolatzen ziren; eta emakume abertzaleak Emakume Abertzale Batzan. Bereziki Emakume Abertzale Batzak garrantzi handia izan zuen emakumeen kontzientziak astintzen, emakumeak mugimendu politiko eta kulturaletara bideratzen, eta emakumeei ulertarazten mundua ez zegoela etxe edo eliza barruan.
‎1931n, emakumeen bozka eskubidea onartu zen, eta, apurka apurka, emakumeen partehartze publikoa eta protagonismo politiko eta soziala handitzen hasi zen. Horrela, Markinako eta Xemeingo emakume tradizionalistak Margaritak izeneko taldean antolatzen ziren; eta emakume abertzaleak Emakume Abertzale Batzan. Bereziki Emakume Abertzale Batzak garrantzi handia izan zuen emakumeen kontzientziak astintzen, emakumeak mugimendu politiko eta kulturaletara bideratzen, eta emakumeei ulertarazten mundua ez zegoela etxe edo eliza barruan.
‎Horrela, Markinako eta Xemeingo emakume tradizionalistak Margaritak izeneko taldean antolatzen ziren; eta emakume abertzaleak Emakume Abertzale Batzan. Bereziki Emakume Abertzale Batzak garrantzi handia izan zuen emakumeen kontzientziak astintzen, emakumeak mugimendu politiko eta kulturaletara bideratzen, eta emakumeei ulertarazten mundua ez zegoela etxe edo eliza barruan.
‎Hurrengo urtean bi sari eman ziren. Lehena ELEk eman zuen saiakera lan batengatik (1.000 dolar) eta bigarrena, berriz, Caracaseko Emakume Abertzale Batzak ikerketa lan batengatik (500 dolar). Uribarren, Kintana eta Irigoienek osatutako epaimahaiak Julian Alustiza frantziskotarrari eman zion saiakera saria Etnografiari buruzko lan batengatik (Lihoak lorea hurdin).
2012
‎Ez baitzen edozeinena. Gabardina hura Erraztik Emakume Abertzale Batza elkarteko kide Concha Azaolari erreleboan hartutako jantzi hura fusilamentu pelotoiaren aurrean jartzera zihoala erantzi baitzuen Estepan Urkiaga Lauaxeta-k, 1937ko ekainaren 25ean argitutako egunsenti makabro hartan.
‎Madalena Jauregiberri, Elise Aramendi, Madalena Bribet eta Antoinette Lakarra. Haien asmoa Hegoaldeko? Emakume Abertzale Batza, ren antzeko mugimendu euskaltzalea sortzea zen, euskara euskal kultura eta fede giristinoa zabaltzeko. Lehen lehendakaria Elise Aramendi izan zen hogeita hamar urte luzez.
‎Bigarrenetik, Eusko Ikaskuntzak eta euskal eskolaren formulazio pedagogiko politikoek sortuak: Tolosako ikastola (1922), Bizkaiko Aldundiaren auzo eskolak eta nekazari girokoGipuzkoako eskolak (1931). Hirugarrenetik, euskal nazionalistek sortutakoEusko Ikastetxe Batza, antolatzaileak Euzko Gaztedi eta Emakume Abertzale Batzazirela, eta ideologoak, berriz, Gallastegi eta Villalonga. Horren ostekoa da euskalirakaskuntzak ezagutu duen egitasmorik abertzaleena, hots, ikastolen eredua, 1960kohamarkadan eskola nazional gisa sortua, eta gaur egun ikastola sarean sakabanatutabai Seaskan bai autonomietako ikastola publiko/ pribatuan.
‎Bigarrenetik, Eusko Ikaskuntzak eta euskal eskolaren formulazio pedagogiko politikoek sortuak: Tolosako ikastola (1922), Bizkaiko Aldundiaren auzo eskolak eta nekazari girokoGipuzkoako eskolak (1931). Hirugarrenetik, euskal nazionalistek sortutakoEusko Ikastetxe Batza, antolatzaileak Euzko Gaztedi eta Emakume Abertzale Batzazirela, eta ideologoak, berriz, Gallastegi eta Villalonga. Horren ostekoa da euskalirakaskuntzak ezagutu duen egitasmorik abertzaleena, hots, ikastolen eredua, 1960kohamarkadan eskola nazional gisa sortua, eta gaur egun ikastola sarean sakabanatutabai Seaskan bai autonomietako ikastola publiko/ pribatuan.
2013
‎Aurten 90 urte bete dira Emakume Abertzale Batza (EAB) erakundea sortu zela. Urtemuga horren inguruan hainbat ekimen burutu dira, besteak beste, hainbat egileren artean osatutako liburu baten argitarapena, Emakumeak hitza eta bizitza, eta izenburu bera duen erakusketa bat.
‎Aldaketa garaia izan arren, euskal emakumeek ezin izan zuten bere egin emakume modernoaren irudia, orduko diskurtso katoliko errepresiozkoaz gain, diskurtso mediko zientifiko misoginoa zutelako kontra (Aresti 2001, apudAlvarez, 2011). Horren haritik, Miren Llonak (2010), amatasuna eta naziogintza ardatz harturik, II. Errepublikan emakumeek egindako lan politikoaz mintzatzeko, Polixene Astrabadua emakume abertzalearen ibilbide politikoa aztertu du. EABko militante ezagun horren esanetan, amatasunaren erretorika oso diskurtso baliagarria izan zen emakumeen jardun publikoak zuen zentzu transgresorea ezkutatzeko.
‎UGALDE, M., 1992, Mujeres y nacionalismo. Génesis y desarrollo de Emakume Abertzale Batza. Bilbo:
‎Pizkundeko eta gerra-aurreko euskaldungo abertzale hartan amets baten eraikuntzan lerrokatuta bezala ikusten dira idazle, intelektual, akademiko eta politikari batzuk. Izen ezagunetan eta beren eztabaidetan jarri ohi dugu arreta, baina, adibidez, Emakume Abertzaleen Batzak hogei mila kide izan zituen, eta besteak beste ikastolen hazia erein zuten. Lizardik euskarazko egunkariaren proiektuari aurrekontua egin zion.
2014
‎Aitzakia tematikoari heldu behar nion, bai ala bai. Dena dela, arrazoiren bat behar nuen hautu hain ez originala zuritzeko, bazeudelako okasioa kudeatzeko bestelako moduak ere; adibidez, besterik gabe, kasu zipitzik ez egitea, edo, bestela, plaza ezezagunagoei buruz jardutea, esaterako BALA Bilboko Arte Liburuen Azokari buruz (abenduaren 11tik 14ra arte liburuak, fanzineak, tailerrak eta kontzertuak), edo Emakume Abertzaleon VI. Topaketa Feministez (Ondarroan, abenduaren 13an, mintzaldiak eta hausnarketak). Azkenean, hizpidea berez nahiko estandarra zenez, erabaki nuen, alderdi formala irauli ordez, edukia eta forma banaezinak izatearen kontu hori probestu eta artikulua erabat tradizional eta aurreikusgarriki planteatzea, alegia, hitzorduari hutsik ez egiteko arrazoiak ematea, honako galdera ezin tipikoagoa abiapuntu:
Emakume Abertzaleen VI. Topaketa Feministen egitarua
‎Goizeko 9ak aldera hasi da Ondarroako kofradian Emakume Abertzaleen VI. Topaketa Feminista, Euskal Herria feminista eraikitzeko estrategia hausnartu eta moldatzeko asmoz. Jendetsua dela onartu du antolakuntzak eta aurretik izena emanda zeudenei lagun asko batu zaie, 600 inguru zuzenean topaketa jarraitzen ari diren Berria.eus, Topatu.info eta Argia.eus i kasu eginez.
2015
‎Baina natorren adibideetara. Liburuan emakume abertzaleen topaketetan izandako eztabaida eta gogoetak batzen dira. Horrez gain, topaketen alde ludikoagoari ere egiten diote leku:
‎Eskoiko eta ezkerreko politikari eta sindikalista ugari egon ziran bertan. Larrinagan preso arrunt eta politikoak nahastean egozan, hantxe izan ziran, esaterako, Haydée Aguirre eta Polixene Trabudua Emakume Abertzale Batzako kideak, edo EAJ alderdiaren sortzaile Sabino Arana Goiri bera.
‎Azken urteetan euskal mugimendu feministaren artikulazio gaitasuna handitu da, eta horren adibide dira 2014ko abenduaren 13an Ondarroan izandako Emakume Abertzaleen VI. Topaketa Feministak. Bertan 400 emakume bildu ziren, herriko kale guztiak okupatuz, Euskal Herrian bizitzen ari garen egoera berri honetan euskal feminismoaren estrategia zein izango den eztabaidatzeko eta oinarri politiko komun bat adosteko.
‎Honezkero aipatua dugu Ataulfo Urmenetaren rol zentrala alderdi jeltzalearen organo ezberdinetan, bai eta Maria Ajarnauteren militantzia nazionalista ere, 1931tik Emakume Abertzale Batzaren junta direktiboko partaide. Elkartean, urte hartan berrezarria diktadura eta gero, egon ziren halaber Mertzedes eta Beatriz Urmeneta Lazkano ere, Anibal Urmeneta Zidriainen alabak.
‎Ajarnautear osaba izebek ere militatzen zuten. Teresak, konparaziora, Emakume Abertzale Batzan, eta Zeziliok, ikusi dugunez, Iruñeko Euzko Etxeko zuzendariak, erlojeria eta optika zeuzkan Zapatarien karrikan Batzokiaren egoitzan berean.
2016
‎Hain zuzen, Angela Davis ekintzaile beltza izango dute erreferentzien artean, eta bereziki haren Women, Race and Class (1981) lana, azken urteetan egin den bezala, feminismoa problematizatu eta botere eta zapalkuntza sare konplexuetan ezartzeko obra giltzarrietako bat dena. Arrazagatiko zapalkuntza aipatzen du Davisek, eta nazioagatikoa emakume abertzaleek. Gutasunaren eraikuntza kolektiboarekin zerikusia dute biek ala biek eta baita gutasun horretako eraikuntza indibidualarekin ere.
‎Jone Dorronsoro, Arantza Arruti eta Itziar Aizpurua PUNTO Y HORA honetan, Itziar mintzatuko zaigu Euskadi-ko egoeraz; eta xeheki egingo du, eta inolako trabarik gabe. Zapalkuntza, gutxik bezain bertatik ezagutua duen emakume abertzale bat aurkituko du irakurleak(...)
‎Aldi berean, haien ustez, beltzak askatu ezean, emakumeek ez zuten sekula askatasunik erdietsiko. 1863an, emakume abertzaleek biltzar bat antolatu zuten Gerra Zibilaren alde, eta, han, honako hau esan zuen Angelinak: –Negroarekin identifika nazazuen nahi dut.
‎Gerla Hegoaldean hasi eta egoera aldatzen hasi zen. Ordu arte, Lafittek Hegoaldeko kultura mugimenduaren berpizkundetik hartzen zuen eragina nabarmena zen, Eusko Alderdi Jeltzaleak zuen eragina ezaguna da, Madeleine de Jaureguiberryk ere, Begiraleen antolatzeko momentuan, Hegoaldeko Emakume Abertzale Batzatik eredua hartu zuen. Gerla hasi eta errefuxiatuak heltzen hasi ziren eta biek, Lafittek eta Jaureguiberryk, parte hartu zuten errefuxiatuen laguntzan.
‎Politika mailan, arras izen sonatua izan zen Juliarena. Emakume Abertzale Batzaren barruan, lehenbiziko lehendakaria izan zen Iruñeko taldean, eta geroantzean ere, horretan eratuko ziren kontseilu guztietan arduraren bat bazegokion beti. Emakume Abertzale Batza 1922.ean sortu zen Bilbon, eta handik gutxira, Primo de Riveraren agintaldian, debekatua izan bazen ere, 1931.ean berregin zitzaigun, Bizkaitik hasita.
‎Emakume Abertzale Batzaren barruan, lehenbiziko lehendakaria izan zen Iruñeko taldean, eta geroantzean ere, horretan eratuko ziren kontseilu guztietan arduraren bat bazegokion beti. Emakume Abertzale Batza 1922.ean sortu zen Bilbon, eta handik gutxira, Primo de Riveraren agintaldian, debekatua izan bazen ere, 1931.ean berregin zitzaigun, Bizkaitik hasita. Nafarroako lehenbiziko taldea Iruñean eratu zen 1931.eko urriaren 29an, eta Lizarrakoa azaroaren 14an.
‎Eskutitzetan emakume abertzaleen eginkizunak plazaratzen zituen, eta olerkiak natura eta Euskal Herriko edertasunari eskainiak dira:
‎" Bere umetxuak euzkeldun eta euskeltzale azi, ara emen emakume abertzalearen egiteko garrantzi aunidun bat, eta euzkera aldez eragioen aundidun bat". Olerkiak ere zalu eta artez taxutuak daude, eta bere garaian erabat arrakastatsu suertatu bide ziren, Watson Kirconnellek 1928.ean Otawan argitara eman zuen European Elegies izenburuko bildumarako hautatu Teneren" Udazken ala" izeneko bertsoa lekuko:
‎Mateo Mujika Gasteizko apezpikuak berak eman zion saria, baina gerratearekin, argitaratzeko asmoak bertan behera geratu ziren, eta apezpiku berria izendatzearen kariaz, Teneren idazkia, beste gauza asko bezala, desagertu egin zen. Gerratearekin Iparraldera jo behar izan zuen ez ahantz Gipuzkoako Emakume Abertzale Batzako lehendakaria izan zela 1935.etik. Gerraostean hainbat artikulu eta ipuin idatzi zituen Debako jaien programetan; horiez gain, ia ezer gutxi gehiago laga zigun berria, ezpada 1964.ean Txomin Agirreren mendeurrena ospatzeko aitzakiaz Ondarroan egin zen literatur lehiaketan aurkeztu nekazari bizitzari buruzko lana, 1 saria eskuratu zuena.
Emakume Abertzale Batzako kidea izanki, hamaika hitzaldi eman zuen ideia abertzaleak emakumeen artean sendotzeko, hala nola emakumeak gizartean parte hartu beharra duela aldarrikatuz hainbat artikulu idatzi eta argitaratu zuen garai hartan. Izkiriatu olerkietan ere bere isla izan zuen horrek, eta nazionalismoak eragin ditzakeen topiko arrazistak agerrarazi zituen nonbait, hiria/ baserria, herritarra/ kanpotarra, euzkotarra/ maketoa bereizten zituen banaketa manikeista batik bat:
‎Non eta hantxe harrapatu zuen betiko Frantzisko. Denboraren poderioz, Karmen Ondarroako Emakume Abertzale Batzako burua izango zen, mitinetan ere hizlari.
2017
‎Gerra hasi zenean, ordea, emakume horien egoera asko aldatu zen, eta asko atxilotu zituzten. Epe horretan, Emakume Abertzale Batzak protagonismo handia hartu zuen, eta hori izan da Kowaschen informazio iturri nagusia. Gudariei ez ezik presoei ere laguntzera joaten ziren emakume militanteak ziren.
‎Hitza hartu duzu, Emakume abertzaleen topaketa feministetan, eta borroka anti kolonialistaren garrantzia azpimarratu duzu.
‎Baina subjektu politiko izateko aukera euskarak eman zien, emakumearen balorizazio eta prestigioa ekarri zuen euskararen bide horrek. Aitzindari gisa aipatu beharra dago Emakume Abertzale Batza, EAJren emakumeen taldea, 1922an jaio zenetik, besteak beste, euskararen eta aberriaren transmisio soziala egiteko ardura izan zuena. Horretan guztian, kontzienteki edo inkontzienteki, euskara ahalduntze hizkuntza gisa hartu izan zutela esan liteke.
‎Ugalde, Mercedes (1993) Mujeres y nacionalismo vasco. Génesis y desarrollo de Emakume Abertzale Batza(). Bilbo:
‎{ 24} Bilgune Feministak, 2014ko abenduan, Ondarroan antolatu zuen Emakume Abertzaleon VI. Topaketa eta gero, hainbat emakume lidergo feministen aukera berriez hausnartzen ari dira.
‎Feminista abertzaleek erakunde propioak eduki dituzte betidanik (Aizan, Egizan eta aurten 15 urtebetetzea ospatzen ari den Bilgune Feminista), zapalkuntza hirukoitzaren ideiatik (emakume, langile eta euskaldun moduan) abiatuta. Emakume abertzaleak ere bazeuden Asanbladetan.
2018
‎Garai hartan, umeei euskaraz hitz egiten erakutsi behar zitzaiela aldarrikatu zen, hau da, euskararen ezagutza zabaltzeko hizkuntza politika bat hasi zen. Hasiera hartan, emakume abertzaleen eskuetan geratu zen eginkizun hori, eta, ondoren, andereñoenetan. Beraz, euskararen ezagutzaren aldeko mugimenduak ibilbide luzea darama.
‎Karmen kaleko 8 zenbakian bizi izan zen Iruñeko Orfeoiko abeslari bakarlari Rita Aguinaga Viliato(). Antzezlaria ere bazen, eta" Emakume Abertzale Batza" euskal emakume elkarteko militante aktiboa izan zen, bertan antolatuko zituen kultura jarduerak, antzerki emanaldiak eta jaiak. Manuela Santamaria Azaceta() biolin jotzaile lehena izan zen 1934an Iruñeko Santa Zezilia Orkestran, eta Maria Luz Polo Lopez Iruñeko organo jotzaile lehena izan zen.
‎Julia Emakume Abertzale Batzako burua izan zen hiriburuan, eta euskararen aldeko ekimen orotan aritu zen buru belarri. Talde bereko bi emakume aipatu behar dira eginkizun horietan:
‎Talde bereko bi emakume aipatu behar dira eginkizun horietan: bata, Katalina Alastuey Garaikoetxea Mercaderes karrikan 1899an jaioa, ama euskalduna (gartzaindarra) izanagatik ere, heldutan euskaldundua, irakaslea ikasketez eta ogibidez, Iruñeko lehen euskal eskolaren bultzatzaileetarikoa, eta Emakume Abertzale Batzako buruordea. Bertzea, berriz, Maria Biskarret Nabatz, aurrekoak baino gazteagoa, Zapateria karrikan 1907an sortua baina Bigarren Zabalgunea eraiki ondoren, Gartzia Ximenez kalera bizitzera joana.
‎Afiliatuen kopuruaren arabera, Emakume Abertzale Batza elkartea zen emakumeen bigarren talde politikoa. Euzko Alderdi Jeltzalearen emakumeen sekzio hori Bilbon sortu zen 1922an, Primo de Riveraren diktaduraren bezperan.
‎Emakumeen ideologia (Jaungoikoa eta Foruak) emakume ezkertiarren ideiatik baino emakume tradizionalisten ideiatik gertuago zegoen arren, garaiko emakume feministek aldezten zuten emakume ereduaren alde egin zuen Julia Fernandez Zabaletak, jendaurrean defenditu zituen berdintasunean oinarritutako heziketa jasotzeko eskubidea eta emakume beharginei behar bezala ordaintzeko eskubidea. Emakume abertzale horientzat asko eta asko gizarte maila ertainekoak ziren, baliabide ekonomiko eta pertsonalak zeuzkatenkultur eta gizarte iraultza erabatekoa ekarri zuen afiliazio horrek.
‎Ez da ahantzi behar, Gerra Zibila hasi aurretik, Emakume Abertzale Batza (1922) abertzaletasun ideien zabalkundeaz arduratu zela, betiere gizonezkoek egiten zuten lanaren osagarri modura, eta Bigarren Errepublikako urteetan(), kulturaren esparruan eskolak eta hitzaldi zein mitinak emateaz aparte, antzezten eta teatro idazle lanetan ere aritu zirela batzuek. Baina, frankismoak usadio hertsi eta eskuindarrak berraldarrikatu zituen garaipena lortzearekin batera.
2019
‎EJ GEko J. A. Aguirre lehendakaria eta J. M. Leizaola eta T. Monzon sailburuak bertan izan ziren, baita Egunako kolaboratzaile andana ere, baina prentsako berrietan ez da euskaltzainik agertzen. Santos Juanes elizara bertaratutako guztiak jeltzale militanteak ziren eta ondoren bazkaria egin zuten Emakume Abertzale Batzaren egoitzan. 79 E. Urquiaga" Lauaxeta" ren ekimenez lau urte lehenago (hain zuzen, A. Osoro" Abeŕi" ri egindako omenaldian) sortutako Euzkel Idazle Batza(" Federación de Escritores Vascos") suspertzea zuten asmo, baina gerra egoerak ez zuen halakorik egiten utzi, eta EAJ PNVren Eguna bera izan zen idazleon bilgune historikoa.80 Egun berean Lekeition hil
‎Irakurketa sinboliko politikoari eutsita, pentsa genezake Mikele de Abando eta haren kideak, Emakume Abertzale Batzako emakumeak," erabiliak" izan zirela. Hau da, beren erromantizismoaz prebalitu zirela alderdikideak gero bazterrera uzteko.
‎Jakina denez, emakumeen boto eskubidea 1931tik aurrera onartu zen eta Espainiako Errepublikan 1933ko hauteskundeetan botatu zuten lehenik. Emakume Abertzale Batza Bilbon sortu zen 1922an, eta zailtasunez bada ere, azkar zabaldu zen, ikastoletako zereginetan (Euzko Ikastola Batza) eta alderdiaren jardueren antolatzaile gisa aritu zirelarik, bai eta gero ere gudako intendentzia lanetan ere 28.500 emakume baino gehiago48 Mikele de Abandoren deitura asmatua da, baina nortasun horretan izenaren ondoko herriaren esangura argitzean ikus genezake A... Mikelez dakigun gauza bakarra da izen asmatua duela, Bioleta bilobak ez baitu izen hori ezagutzen protagonistak galdetzen dionean.
‎Margaret Bullenek eta Jone Miren Hernandezek azpimarratzen duten moduan (2017: 179), Emakume Abertzale Batzako emakume aktibistek emakumearen leku tradizionalaren mugak gainditu zituzten, nahiz eta ez zen hori berez mugimendu abertzalearen helburua, haien mintza jardunaren energia emozionalaz baliatzea baizik. Emakumeak emozioen, bihotzaren ordezkari zirenez, egokienak ziren euskal arimaren sentimendua transmititzeko eta aberriaren kultura errotzen laguntzeko (2017: 176).
‎Mikele de Abandoren irudia (95 orrialdea) Emakume Abertzale Batzarekin eta Dolores Ibarrurirekin lotu daiteke. Ideia hau gure liburuaren 5.465 atalean garatuta aurki daiteke.
‎• Mikele de Abando Emakume Abertzale Batzako kide gisa aurkezten zaigu. Nola irudikatzen da emakumea eleberrian?
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Emakume 135 (0,89)
emakume 17 (0,11)
Emakumeen 1 (0,01)
Argitaratzailea
Euskaltzaindia - Liburuak 17 (0,11)
Susa 16 (0,11)
Pamiela 16 (0,11)
Jakin 15 (0,10)
goiena.eus 14 (0,09)
Labayru 13 (0,09)
UEU 10 (0,07)
Argia 8 (0,05)
Berria 7 (0,05)
ELKAR 6 (0,04)
Karmel aldizkaria 6 (0,04)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 4 (0,03)
Urola kostako GUKA 3 (0,02)
Erlea 2 (0,01)
hiruka 2 (0,01)
Jakin liburuak 2 (0,01)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 2 (0,01)
Hitza 2 (0,01)
EITB - Sarea 1 (0,01)
Euskaltzaindia - EHU 1 (0,01)
erran.eus 1 (0,01)
Maxixatzen 1 (0,01)
uriola.eus 1 (0,01)
Alberdania 1 (0,01)
Maiatz liburuak 1 (0,01)
Booktegi 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia