2002
|
|
Horrelakoen berdinak oraingoz ezagutu ez arren, aipagarria da trikuharri batzuetan (San Martin, Biasteri; La Velilla eta El Miradero, Meseta) hezurrezkoidolo leuntzaileetan
|
emakume
irudiak agertu ohi direla grabatuta. Hauek, oraingoz, soilik trikuharrietan aurkitu direnez, Herioaren Jainkosa gisa interpretatu dira, bainagarai haietako bizileku induskatuak hain urriak direnez, ez litzateke harritzekoabeste testuinguru batzuetan ere azaltzea, eta, ondorioz, horren inguruko ikuspegiaaldatzea.
|
|
Ez litzateke gaizki egongo gogoratzea ezen emakumeen errepresentazioak berriz ugaltzen hasten direla Neolito Arotik aurrera (ez ditzagun ahantzi GoiPaleolito Aroko horrelako errepresentazioak: venusak bezalako eskulturak, eta irudigrabatu estilizatuak ere bai), horien artean aipagarriak direlarik Gava ko meategietan (Katalunia) idorotako venusa, edo Paris Arroko (Tarrete, 1995) igargu estalieta hipogeoetan agertzen diren
|
emakume
irudiak (jainkosak?) lepokoekin: La Bellee n (Boury en Vexin. Oise?), Razet 23 hipogeoan (Coizard. Marne?), etab.
|
|
Varela, 1997: 10). Gaur egungo ideala dena delakoa izanik ere,
|
emakumearen
irudia ere historianzehar sortutako zerbait dela azpimarratu nahi genuke, eta beti ez dela berdina izan.Gure iritziz, hori kontuan hartzea oso garrantzizkoa da, emakume haien bizitzaaztertzerakoan gure nahi eta kezkak haien gain ez proiektatzeko, eta emakumehaien gizarte errealitatea errealitate haren baitan ulertzeko. Horrek ez du esan nahi, emakume haiek sufri zitzaketen menpekotasunak aztertu behar ez direnik, bainabai haien gizartearen baitan aztertu eta ulertu behar direla, eta haien momentuhistoriko zehatzean kokatu behar direla.
|
|
Bizitzaren kontrolerako eta administraziorako gaitasunak haztearekin batera, biologikotzat eta betierekotzat jo izan diren egitateen izaera historikoa eta aldagarria frogatu da;
|
emakumearen
irudiari buruzko gogoetak jar genitzake eboluzio horren adibidetzat. Bilakaera ez da autonomoa, erabakiak hartzen dira, erabakien ondorioa dira.
|
|
Interneteko iragarkiek
|
emakumearen
irudi duinagoa eskaintzen dute
|
|
sexu edukiak, gutxi asko esplizituak, gizonei zuzendutako iragarkien berezkoagoak dira. Marisol Guadamillasen ustez, azterketa horren arduraduna,
|
emakumearen
irudia da gaizki geratzen dena, haren ezaugarri fisikoak intelektualen gainetik baitaude, gorputza «erakargarri eta gizentze» gisa erabiliz. Izan ere, aztertutakoen artean batez beste bi iragarkik bakarrik aurkezten dute hilkutxa.
|
|
alde batetik, 900 lerro bat, eta, bestetik, 16 profesionalek osatutako Irudiaren Aholku Kontseilua. CECUren azterketak erakusten duenez, ohiko hedabideetan
|
emakumearen
irudi proiektatua gizartean gertatu diren errealen aldaketetatik kanpo geratzen bada, sarean aurkitzen da gizonari gehien hurbiltzen dion emakume irudia birkokatzea, genero desberdintasunak lausotzen dituen prozesu batean. CECUk Interneten dauden publizitate formatuetan emakume aktiboagoa (aztertutako iragarkien %50) eta bere buruaz seguruagoa (%35, 7) aurkitzen du.
|
|
alde batetik, 900 lerro bat, eta, bestetik, 16 profesionalek osatutako Irudiaren Aholku Kontseilua. CECUren azterketak erakusten duenez, ohiko hedabideetan emakumearen irudi proiektatua gizartean gertatu diren errealen aldaketetatik kanpo geratzen bada, sarean aurkitzen da gizonari gehien hurbiltzen dion
|
emakume
irudia birkokatzea, genero desberdintasunak lausotzen dituen prozesu batean. CECUk Interneten dauden publizitate formatuetan emakume aktiboagoa (aztertutako iragarkien %50) eta bere buruaz seguruagoa (%35, 7) aurkitzen du.
|
|
Emakumeak irriño bat eskaini zien ate ondoko guardiei, eta hauek izenez agurtu zuten bera. " Adios, Felisa" entzutea iruditu zitzaion Josu R ri,
|
emakumearen
irudia jadanik  haren bistatik kanpo. Egunerokotasunaren eszena hark lasaitu egin zuen alde batetik.
|
2003
|
|
XIX. mendetik 2002 urtera arte 68 argazkilarik egindako lanak daude ikusgai. Hogei herrialdetako
|
emakumeen
irudien artean, erretratuak, autoerretratuak, biluziak, laneko eszenak... ageri dira. Gehienak zuri beltzean.
|
|
emakumea da, Adan bekaturatu zuenetik, Tentaldia, gizona limurtzen duen izaki mehatxagarri eta arrotza. Elizak zabaldu dituen
|
emakumearen
irudiak beti sexualizazioaren gainean eraikiak izan dira. Gauza jakina da mende luze luzeetan ez direla inondik ere bereizi genero (paper sexualaren eraketa soziala) eta sexu kategoriak (berezitasun fisiologikoa), eta nahasketa hori izan dela, hain zuzen ere, emakumearen mendekotasuna justifikatzen duen arrazoi patriarkalaren mekanismo ardatza; gizonezkoen perfekzioa eta emakumezkoen inperfekzioa, horrela, naturaltzat jo izan dira (hau da:
|
2004
|
|
Garai hartakoak ditugu Diane eta La Vieille Helene lanak, adibidez. Azken hau etxean neskame lanetan aritzen zen adineko
|
emakumearen
irudi goxoa da, 17 urte besterik ez zituenean egina. Erakusketan aurrera joan ahala nabarmena da lanen bilakaera.
|
|
Espektakuluaren ikuspegitik landu dut gorputza, mugimenduarenetik, eta alderdi pertsonaletik. Bestalde, artearen historian
|
emakumearen
irudiak izan duen bilakaera ere kontuan izan dut. Finean, artearen historian oso irudi arketipiko direnak baliatu ditut nire lanetan.
|
|
«Soilik» etxeko lanaz arduratzen zen
|
emakumearen
irudia «ideal» bete ezin bat izan zen. Errealitatean senarraren soldata osatzeko eta etxeko lan taldearen ongizatea bermatzeko ondasun eta zerbitzuen produkziora bideratutako emakumeez osatutako bigarren mailako merkatu bat sortu zen, estatistika ofizialetan agertzen ez zen «isilpeko merkatua».
|
|
Bestalde gogoan izan behar da fabrika esparru publikoa zela, eta gainera fabrikan lan egiten zuen emakumeak produkzio sisteman parte hartzen zuela. Honek arlo domestikoan eta erreprodukzioara bideratua zegoen
|
emakumearen
irudia apurtzen zuen. Irudi «idealak» apurtzen direnean ohikoa da gaitzespen jokaerak agertzea.
|
|
Izpirituak dira, ez gorputzak. (Pasionaria) Bestetik esan,
|
emakumeen
irudien kopurua, mende bateko tartean gutxitu eta jantziagotu egiten da, gizonezkoena areagotu eta biluzten den heinean. (Gizon langileak gerritik gora biluzik agertzen diren irudiak ez dira errealistak, meatzarien kasua kenduta.) Hor legoke paradoxa:
|
2005
|
|
Baina susmoa daukat hurrengo urteotan Gasteizko Legebiltzarrean egingo dela, ezarian ezarian, gaur eta hemengo
|
emakumearen
irudi publikoa finkatzeko bide dezente. Diputatuen erdia gehi bat, presidentea barne, andrazkoak izateak berekin ekarriko du emakumezkoen ahots eta esapideak, jarrera eta itxura askotarikoak ohiko bihurtzea.
|
|
Zenbait emakume komunisten ekimenez sortu zen Madrilen, baina ideologia ezberdineko emakumeetara zabaltzeko nahiarekin. Helburu nagusia emakumeak gai sozial eta politikoetan sentsibilizatzea zen, bai izaera orokorreko gaietan (amnistia, langabezia, bizitzaren garestitzea, presoei laguntzea, etab.) eta baita emakumeei zegozkien gaietan ere (diskriminazio legala, diskriminazio soziala, etab.). Sección Femeninak eta Elizak planteatutako
|
emakumearen
irudiaren kontrako alternatiba bezala aurkezten zen MDM. Ondorengo testua MDMk apirilaren 20an Bartzelonan zabaldutako testua da, emakumeek maiatzaren 1eko jardunaldietan parte hartzea bultzatzeko asmoz. Emakumearen eskaera garrantzitsuenak zerrendatzen dira bertan:
|
|
zen. Horrela, komunikabideek
|
emakumearen
irudiaren inguruan zabaldutako mezua ere aldatuz joan zen. Baina, aipatutako aldaketa hauek guztiak nahiko azalekoak izan ziren, eta 1975ean, Franco hil zenean, eta berarekin, erregimena ere erori zenean, emakumeak oraindik oso diskriminaturik segitzen zuen.
|
|
Kasu honetan, Lacalleren testuan bezala, emakumeei lanbide berrietarako ateak ireki gura zaizkie, baina hartan ez bezala, altruismoa baino gehiago lan merkatuen eskaria da Alzolaren ideietan eragile. Edozein kasutan, dela idealizazio baserrizalearen ikuspegitik, dela perspektiba ilustratutik, edo dela utilitarismo kapitalistatik, Revista n
|
emakumeaz
irudi nahiko berdinzalea agertu zen.
|
|
|
Emakumearen
irudia aldizkari femeninoetan Expósito, M., Uztaro 13, 87
|
|
Itxaro Bordaren ekarpenak ‘Bestea’ kontzeptuarekindu zerikusia:
|
emakume
irudi berriak, lurrarekiko eta euskararekiko harreman desberdinen proposamena eta mugaren ondorioen gaineko gogoeta. Arantxa Iturbek aletxoga rrantzitsu bat ipini du euskal ipuingintza modernoanharremanei buruzko hausnarketa umorez zipriztinduz eta emakumearen ikuspuntutik kontatuz.
|
|
Arantxa Iturbek aletxoga rrantzitsu bat ipini du euskal ipuingintza modernoanharremanei buruzko hausnarketa umorez zipriztinduz eta emakumearen ikuspuntutik kontatuz. Laura Mintegik euskal giro sozio-politikoan kokatu ditu
|
emakume
irudi gaurkotuak eta maitasuna eta psikoanalisia elkartu ditu euskal letretan. Gainera, ezin dugu ahaztu emakumeenarteko harremanen gainean hitz egin digula (literaturan orain dela gutxi arte oso gutxi jorratu den gaia da hau).
|
|
|
Emakumearen
irudia: bestelako begiratu bat/ La imagen de la mujer:
|
2006
|
|
Egun, ordea, kontrakoa gertatzen da, lehenengo sektorea tradizionalki gizonezkoei lotua baitago eta emakumeak hirira alde egiten du, aukera berrien bila.
|
Emakumearen
irudia lehenengo sektoreari lotzea edo turismoan emakumeek lan gehiago eskuratzea lortu behar da. Gainera, berdintasunaz hitz egiten bada ere, haurrak zaintzeko ardura gehien hartzen dutenak emakumeak izaten jarraitzen dute eta herrietako zerbitzuak eskasak badira, egoera are okerragoa da umeei dagozkien beharretan.
|
|
Era berean, 1/ 2004ko Genero Biolentziaren aurkako Babes osorako Neurrien Legeak PLOren 3.a. artikuluaren testua aldatu zuen emakumeari buruzko babesa zehaztuz. Hau da, ez zilegiak izango dira
|
emakumearen
irudia gutxietsi eta haren gorputza, osorik edo zatika, agerian uzten duten iragarkiak sustatu nahi den produktuarekiko inolako loturarik izan gabe. Halaber, emakumearen irudia biolentzia sorraraz dezaketen portaerekin erlazionaturik azaltzen duten iragarkiak ere Genero Biolentziaren Legearen aurkakoak izango dira.
|
|
Hau da, ez zilegiak izango dira emakumearen irudia gutxietsi eta haren gorputza, osorik edo zatika, agerian uzten duten iragarkiak sustatu nahi den produktuarekiko inolako loturarik izan gabe. Halaber,
|
emakumearen
irudia biolentzia sorraraz dezaketen portaerekin erlazionaturik azaltzen duten iragarkiak ere Genero Biolentziaren Legearen aurkakoak izango dira.
|
|
Ez zilegiak izango dira
|
emakumearen
irudia gutxietsi eta haren gorputza, osorik edo zatika, agerian uzten duten iragarkiak sustatu nahi den produktuarekiko inolako loturarik izan gabe. Halaber, emakumearen irudia biolentzia sorraraz dezaketen portaerekin erlazionaturik azaltzen duten iragarkiak ere Genero Biolentziaren Legearen aurkakoak izango dira (De la Cuesta, 2002:
|
|
Ez zilegiak izango dira emakumearen irudia gutxietsi eta haren gorputza, osorik edo zatika, agerian uzten duten iragarkiak sustatu nahi den produktuarekiko inolako loturarik izan gabe. Halaber,
|
emakumearen
irudia biolentzia sorraraz dezaketen portaerekin erlazionaturik azaltzen duten iragarkiak ere Genero Biolentziaren Legearen aurkakoak izango dira (De la Cuesta, 2002: 129).
|
|
Koadro bakan batzuetan
|
emakume
irudi bat zegoen marraztuta. Erdi nordiko, erdi indiar itxurakoa.
|
|
Landak, bere pertsonaia femeninoen bidez, giza harreman alternatiboak eta sexuen arteko gatazka beste modu batera konpontzeko aukera eskainiko digu. Aldi berean,
|
emakumearen
irudi berriak erakutsi nahiko dizkigu; horretarako, emotibitatea, autokonfiantza eta sentsibilitatea oinarritzat dituzten emakume irudiak azalaraziko dizkigu bere pertsonaia femeninoen bidez. Emakumearen ezaugarri psikologiko izan diren menekotasuna, sufritzeko gaitasuna, jakin nahi eza, dependentzia... ez dira agertzen Landaren pertsonaia femeninoarengan; are gehiago, ausardia, gizartearen aurre...
|
|
Landak, bere pertsonaia femeninoen bidez, giza harreman alternatiboak eta sexuen arteko gatazka beste modu batera konpontzeko aukera eskainiko digu. Aldi berean, emakumearen irudi berriak erakutsi nahiko dizkigu; horretarako, emotibitatea, autokonfiantza eta sentsibilitatea oinarritzat dituzten
|
emakume
irudiak azalaraziko dizkigu bere pertsonaia femeninoen bidez. Emakumearen ezaugarri psikologiko izan diren menekotasuna, sufritzeko gaitasuna, jakin nahi eza, dependentzia... ez dira agertzen Landaren pertsonaia femeninoarengan; are gehiago, ausardia, gizartearen aurrean ikuspegi kritikoa eta aurre egiteko ahalmena azalduko duten emakumezkoak ditugu.
|
|
Elaine Showalterrek A Literature of Their Own liburu interesgarrian
|
emakumearen
irudia literaturan aztertu zuen. Horretarako, emakumezkoek idatzitako literaturan hiru fase bereizi zituen:
|
2007
|
|
Osasun eta Kontsumo Ministerioak akordioa sinatuko du gaur modaren sektorearekin, arroparen neurriak homogeneizatzeko eta
|
emakumearen
irudi osasungarria sustatzeko, Elena Salgadok zuzentzen duen sailak adierazi duenez. Akordioa garatzeko, azterketa antropometriko zabala egingo da, Espainiako emakumeek gaur egun dituzten gorputz neurri ohikoenak ezagutzeko, oso urrun baitaude pasabideko kanonetatik.
|
2008
|
|
Zenbait ikerketatan eta hemen aurkeztu dugun azterlanean, oro har, emakume etorkinen profilak ez du bat egiten urteetan izandako
|
emakumearen inguruko
irudiarekin, zeina pasiboa eta emigrazio maskulinoaren laguntzaile gisa agertzen zen. Topatu dugun emakumea langilea da, karga familiarrak ditu eta migrazio egitasmoari bakarrik heltzen dio.
|
|
Ez al dakizue egin daitekeen kritikarik handiena irudi horiek baztertzea eta kasurik ez egitea dela? Planteatu duzue inoiz benetako emakume kirolariak gehiagotan agertzea zuen orrietan,
|
emakumearen
irudiak beste bat izan behar duela erakusteko. Noski, baina ahaztuta nuen horrek ez duela horrenbeste saltzen.
|
2009
|
|
Aurtengo edizioan zinema sesioak, hitzaldiak, kontzertuak, tailerrak, argazki lehiaketak eta erakusketak antolatu dituzte, guztiak
|
emakumearen
irudian oinarrituta.
|
|
Zigor Artegaren ikus entzuneko muntaiak eta Gabo Punzoren argiztapenak laguntzen dute Leire Ituarteren dantza. Emakumearen gorputzaren inguruko hausnarketa egiten du, baita
|
emakumearen
irudiaz hedabideetan egiten den erabilpenaz ere.
|
|
Langabezia femeninoari dagokionez, Grozelier ek (1987) aipatzen duenbezala, emakumeak bizitza sozialean duen lekuaren irudikapena ez dator bat lanordainduan emakumeek izan duten sarrerarekin. Autore horren esanetan, lanbideaduen
|
emakumearen
irudia, ekonomikoki independentea dena, etxekoandrearenirudiarekin batera azaltzen da. Haren iritziz, oraindik ere, praktika sozialaren etairudikapenen arteko desoreka dago, emakumeen helburuen eta lan femeninoareneredu tradizionalaren artean.
|
|
Ezagut al dezakegu artista batek sortutako irudia deskribapenen edo bertsioen bidez? Zein da ezberdintasuna Bonnardek egindako
|
emakumearen
irudia eta jende arruntak egindako marrazkiaren artean. Idatziak irudia ordezka al dezake?
|
|
Generoa ez da garrantzitsua niretzat. Bitxia da, emakumeak arte irudietan ikusiak izateko agertzen ohi direlako, baina nire
|
emakume
irudietan alderantziz da: haiek begiratzen dizute.
|
|
Negar egiten duen
|
emakumearen
irudiarekin hamar zirriborro osatu zituen artistak; haatik, Gernika margolanean ez da inondik ageri halakorik. Inork ez daki zehazki zergatik ez zuen emakume horren irudia baliatu obra nagusian, baina zirriborroek erakusten dute sartzeko aukera behintzat aztertu egin zuela Picassok.
|
|
Hedabide handietan
|
emakumearen
irudia nola jorratzen duten aztertu nahi nuen: emakumea, emakumearen gorputza eta sexualitatearen iruditegia, alegia.
|
2010
|
|
Zuk dakarkidazuna ere, horixe da, parte bat. Jakina, oso ohikoa, zabaldua,
|
emakumearen
irudi eskasia hori esan nahi dut. Hala ohi da kultur, politika, kirol, zientzia eta gisako aldizkari eta agerkarietan.
|
|
Ea orain ahazten dudan guztia. Gau askotan esnatzen naiz oraindik,
|
emakumearen
irudia gainean dudala.
|
|
Surrealismoaren kutsu handia nabaritzen da orduan, errepikakor agertzen diren gaietan batez ere: heriotza,
|
emakumearen
irudia heriotzarekin eta amesgaiztoarekin lotuta, gorputzaren zatiketa, erotismoa eta fantasmagoria, besteak beste.
|
|
Hala ere, Garabateko erakusketan
|
emakumearen
irudi erakargarri eta beldurgarria da nagusi. Heriotzarekin lotua, Non lieu n bezala, edo izaki beldurgarri eta arriskutsua bezala, animaliekin harreman sexual garratzak jasaten, edo erraldoi erotiko mehatxagarri baten paperean.
|
2011
|
|
Gehiago dago zugan.
|
Emakumeari buruzko
irudiak Erdi Aroan.Museo askotako lanak bildu ditu, 48 denera. Artelanekin ez ezik, bestelako piezekin ere osatu du erakusketa, hala nola kutxa, ispilu, pitxer, tapiz, eskuizkribu eta oihalekin.
|
|
Nerabeak sexua oso modu zuzen eta antzeztuan jasotzen du. Gaur egun, sexu irudi asko oso agresiboak dira eta, batez ere,
|
emakumearen
irudi irreal bat ematen dute. Emakumeak ez dira behar bezala tratatzen pornografian.Nola bizi duzu aktore izatea eta, batez ere, famatu bihurtzen ari den aktore bat izatea?
|
|
Gehiago dago zugan.
|
Emakumeari buruzko
irudiak Erdi Aroan erakusketa ireki berri du Bilboko Arte Eder museoak. Bertan 48 lan bildu dituzte, tartean orduko artelanak eta emakume dirudunen eguneroko objektuak.Pieza hauek guztiak Erdi Aroko gizarteak emakumeaz zuen irudiaren lekuko eta isla dira, eta izaera kontrajarria duen papera egokitzen diote emakumeari:
|
|
Konortea itzuli zaionean, Presebalek
|
emakume
irudia antzeman du modu lausoan. Zaldiaren hanka eta goian dontzeila goitik behera begira, zaldiaren gainetik.
|
|
Angelusean
|
emakumearen
irudi handiak gizonarena irensten du. Koadro horrek marisorginaren (Mantis religiosa) estaltze topaketa gogorarazten dio Salvadorri:
|
|
Dalí baino 11 urte zaharragoa zen eta Paul Éluard poeta frantsesarekin ezkondua zegoen. Gala k Dalí ren haurtzaroko ametsetako
|
emakumearen
irudia hezurmamitzen zuen, Dalí-k Galutchka izen mitikoz izendatu zuena. Gala k adoptatu egin zuela, haren seme jaioberria izan zela, bere babeslea, ama eta erregina izan zela esaten zuen Dalí-k.
|
|
Hortaz, Eroskiren kasu honetan, ehunka orritan “Eroski Malaga” hitzak kontatu orri horrekin lotu dituzte, Googlen bilaketa zehatz horrek emaitza hori ematen duelarik. Azken egunetan, hortaz, despistaturen batek Malagako Eroski supermerkatuaren irudiak bilatu baditu, biluzik dauden
|
emakumeen
irudiak aurkitu ditu. Hasiera baten txantxa edota jolas moduan hartu izan dena, kaltetu askorentzat serioa izan da eta Googlek dagoeneko badauka PageRanken beste algoritmo alternatibo bat hori ekiditeko baina, ikusi denez, ez da eraginkorra ehuneko ehunean.
|
2012
|
|
Ondorioz, erruz erabili zuten burdina eta kristala arkitekturan. Alabaina, aldi berean, garai hartan halako arrakasta zuen burdinazko arkitekturaren estetika pobrearekiko erreakzioa ere bazen; hala, lerro bihurrietara eta antolaera asimetrikoetara jotzen zuten, motibo nagusitzat loreak, hostoak eta
|
emakumearen
irudia erabiliz. Estetika hori oparo erabili zen, halaber, barne diseinuan, bitxigintzan, forjaketan, beiragintzan, zeramikan, oihaletan eta, batik bat, ilustrazioan, izugarri hedatu baitzen litografiari esker.
|
|
Eskulturan oso bereizgarriak dira
|
emakumeen
irudiak, emankortasunaren idoloak. Nabarmenak dira, orobat, marfiletan, hezurretan eta adarretan egindako grabatuak.
|
|
Aldi horretan, eskematizatu egin ziren irudiak; gaiei dagokienez, berriz, gai sinbolikoak ziren nagusi. Hala,
|
emakumearen
irudia, esate baterako, triangelu bilakatu zen; gizonarena, elkar gurutzatutako trazu bertikal eta horizontal bat (gurutzea) edo obaloa, eta oreina, berriz, trazu horizontalen sorta mardul baten bidez irudikatzen zuten, animalia horren adarren adierazgarri. Almadéngo kobazuloan, esaterako, garai horretako pinturak daude ikusgai.
|
|
Era berean, 1/ 2004 Genero Biolentziaren aurkako Babes osorako Neurrien Legeak PLOren 3.a artikuluaren testua aldatu zuen emakumeari buruzko babesa zehaztuz. Hau da, ez zilegiak izango dira
|
emakumearen
irudia gutxietsi eta haren gorputza, osorik edo zatika, agerian uzten duten iragarkiak, sustatu nahi den produktuarekiko inolako loturarik izan gabe. Halaber, emakumearen irudia biolentzia sorraraz dezaketen portaerekin erlazionaturik azaltzen duten iragarkiak ere Genero Biolentziaren Legearen aurkakoak izango dira.
|
|
Hau da, ez zilegiak izango dira emakumearen irudia gutxietsi eta haren gorputza, osorik edo zatika, agerian uzten duten iragarkiak, sustatu nahi den produktuarekiko inolako loturarik izan gabe. Halaber,
|
emakumearen
irudia biolentzia sorraraz dezaketen portaerekin erlazionaturik azaltzen duten iragarkiak ere Genero Biolentziaren Legearen aurkakoak izango dira.
|
|
Ez zilegiak izango dira
|
emakumearen
irudia gutxietsi eta haren gorputza, osorik edo zatika, agerian uzten duten iragarkiak, sustatu nahi den produktuarekiko inolako loturarik izan gabe. Halaber, emakumearen irudia biolentzia sorraraz dezaketen portaerekin erlazionaturik azaltzen duten iragarkiak ere Genero Biolentziaren Legearen aurkakoak izango dira (De la Cuesta, 2002:
|
|
Ez zilegiak izango dira emakumearen irudia gutxietsi eta haren gorputza, osorik edo zatika, agerian uzten duten iragarkiak, sustatu nahi den produktuarekiko inolako loturarik izan gabe. Halaber,
|
emakumearen
irudia biolentzia sorraraz dezaketen portaerekin erlazionaturik azaltzen duten iragarkiak ere Genero Biolentziaren Legearen aurkakoak izango dira (De la Cuesta, 2002: 129).
|
|
Publizitatearen Lege Orokorrak, 6 artikulu berrian, igortzen du orain, hobetu daitekeen irizpide teknikoarekin, eta
|
emakumearen
irudiaren publizitate iraingarri edo diskriminatzailearen aurrean legitimazio aktiboaren erregimena salbu. Lehiaketa Desleialaren Legearen IV. Kapitulura, publizitate ordenamenduaren babes jurisdikzionalarekin zerikusia duen guztiarentzat, haren kaltea konkurrentzia ordena osasuntsuaren urratzetzat hartzen baita.
|
|
Publizitatean
|
emakumearen
irudiaren erabilera diskriminatzailea eta iraingarriaren aurrean, PLOren 6.2 artikuluak legitimazio aktiboa, Genero Indarkeriarako Gobernu Ordezkaritzari luzatzen dio, baita Emakumearen Institutuari ere, eta, berriz, Ministerio Fiskalari.
|
|
9.1.1 Publizitatea eta
|
emakumeei buruzko
irudien erabilera
|
|
Horren harira, publizitate sexistaren behatokiak hauxe esan zuen 2003 urtean egindako txostenean: «Oraindik ere,
|
emakumeei buruzko
irudiek, prentsan, irratian nahiz telebistan, emakume izatea batez ere etxekoandre izatearekin lotzen dute, eta haien gorputza edertasuna idealizatzeko eta sexualitatea adierazteko erabiltzen da»112 Era berean esan da, zentzu berean, Europako Parlamentuak 2008an hartutako Irizpenaren arabera, «generoagatiko bereizkeria oso zabalduta dagoela komunikabideetan; eta, alde horretatik, genero estereotipoak zabaltzen dituzten komunikabideek eta publizitateak bereizkeria horren parte izan daitezkeela»11 3.
|
|
...lizitatearen Lege Orokorraren 3.a) artikuluaren bigarren idatz zatian jasotzen da publizitate ez zilegia den suposizioetariko bat, esaten delarik debekatuta daudela «emakumeak iraintzen edo diskriminatzen dituzten iragarkiak; alde batetik, haien gorputza eta gorputz zatiak zehazki eta zuzenean objektutzat erabiltzen dituzten iragarkiak, saldu nahi den produktuarekin loturarik gabe; eta, bestetik,
|
emakumeei buruzko
irudiak joera estereotipatuekin lotzen dituzten iragarkiak; izan ere, iragarki horiek gure antolamenduaren oinarriak kaltetu ditzakete eta genero indarkeriaren aurkako babes osorako neurriei buruzko Lege Organikoan aipatzen den genero indarkeria susta baitezakete». Horiek horrela, artikulu horretan, legearen aurkako publizitate mota jakin bat aipatzen da:
|
|
Ebazpen horretan baieztatzen da hiru direla jaso behar diren elementuak publizitate iragarki bat Publizitatearen Lege Orokorraren 3.a) artikuluaren ez zilegitasunaren lehen suposamenduan egon ahal izateko: emakumearen gorputz osoa edo gorputz zatiak erabiltzea konnotazio erotikoekin eta publizitatearen zati erakargarri gisa; emakumearen gorputza objektu soiltzat aurkeztea, publizitate akzioan inolako parte hartzerik gabe; eta, aurkeztutako
|
emakumearen
irudiaren eta iragarritako produktuaren arteko lotura ez osoa: «En consecuencia, podemos concluir que estamos ante un anuncio que utiliza la imagen de una parte del cuerpo de la mujer de manera claramente instrumental, con la intención de impactar, atraer y mantener la atención del espectador sobre un anuncio publicitario que, ni por el argumento del mismo ni por el producto promocionado guarda la más mínima relación con la imagen de las nalgas de la mujer empleada para conseguir aquel efecto captatorio de la atención de los espectadores».
|
|
emakumearen gorputz zati bat erabiltzen da ageriko konnotazio erotikoekin, ipurmasailak agerian? publizitatearen hartzaileen arreta zuzenean eta berehala bereganatzeko elementu bat gisa; erabilitako irudia da, emakume baten ipurmasailak erakutsiz eta emakumeak inolako eginkizun aktiborik izan gabe justifikatuko lukeena irudi horren agerpena, erakarpen objektu soiltzat gisa emakumearen gorputz zati bat (ipurmasailak) erabiltzea; eta, azkenik, ez dago inolako loturarik aurkeztutako
|
emakumearen
irudiaren eta iragarritako produktuaren artean, zeren eta, alde batetik, Seat León automobil lehiaketa taldea sustatzen eta zoriontzen da eta, bestetik, rallies irudien artean emakumearen ipurmasailak sartzen dira, bi kontzeptu haien arteko lotura eza nabaria delarik.
|
|
Publizitatearen Lege Orokorraren 3.a) artikuluan esaten denez, emakumeen duintasuna urratzen da
|
emakumeen
irudia joera estereotipatuekin lotzen denean ere. Asoziazio horrek hainbat motatako interpretazioak izan ditzake, eta interpretazio horiek, hainbat ondorio.
|
|
Publizitatearen Lege Orokorraren 3.a) artikuluaren amaierako testuak interpretazio horren alde egiten du. Bertan,
|
emakumeei buruzko
irudiak aipatzen dira; joera estereotipatuekin lotuta daudenak, hain zuzen. Joera horiek gure antolamenduaren oinarriak kaltetu ditzaketela esaten da, «genero indarkeriaren aurkako babes osorako neurriei buruzko Lege Organikoan aipatzen den genero indarkeria susta dezaketelako».
|
|
1/ 2004 Lege Organikoak, genero indarkeriaren aurkako babes osorako neurriei buruzkoak, Publizitatearen Lege Orokorraren 3.a) artikuluak egun duen idazketa zor diolarik, funtsezko ikuspegitik erantsi duena gutxi dela esan dezakegu; beharbada, azpimarra daiteke era zehatzean jaso dituela unera arte erabilitako interpretazio irizpideak jakin ahal izateko publizitatean
|
emakumearen
irudiaren erabilerak harentzat noiz dakartzan emaitza diskriminatzaileak edo iraingarriak116.
|
|
Publizitatearen Lege Orokorrean egindako erreformarekin lortu nahi da, publizitatearen eremutik hain zuzen,
|
emakumearen
irudia berdintasunean (bereizkeriarik gabe) eskaintzea. Bi jokabide iradokitzen dira:
|
|
Bigarrena,
|
emakumearen
irudi estereotipatuari aurre egitea, zeina etxeko esparruarekin lotuta eta gizonarekiko dependentzia eta mendekotasun egoeran baitago. Kasu paradigmatiko gisa «Feber» kontua dugu121 Jostailu enpresa horrek publizitate kanpaina batean bi bloke bereiziak aurkeztu zituen, bata neskatoei zuzenduta, bertan panpinak eta etxeko zereginetarako zenbait tresna eskaintzen zirelarik, eta bestea mutikoei bideratuta, eskaintza zabalagoarekin eta mundu profesionalarekin lotuta.
|
|
a) pertsonaren duintasunaren aurkako publizitatea edo Konstituzioan jasotzen diren balioak eta eskubideak urratzen dituen publizitatea, bereziki konstituzio testuaren 14, 18 eta 20.4 artikuluek ezartzen dituztenak. Erregulazio horren barnean ulertuko dira baita ere emakumeak iraintzen edo diskriminatzen dituzten iragarkiak, alde batetik, haien gorputza edo gorputz zatiak zehazki eta zuzenean objektutzat erabiltzen dituzten iragarkiak, saldu nahi den produktuarekin loturarik gabe; eta, bestetik,
|
emakumeei buruzko
irudiak joera estereotipatuekin lotzen dituzten iragarkiak; b) adingabeei zuzendutako publizitatea, zeinak produktu edo zerbitzu bat erostera bultzatzen dituen haien esperientziarik ezaz edo sineskortasunaz baliatuz, edo haiek agertuz gero gurasoak limurtuz produktu edo zerbitzu bat eros dezaten. dira adingabeak egoera arriskutsuetan aurkeztu, justifikatutako arrazoiren bat egon ezik.
|
|
9.1.1 Publizitatea eta
|
emakumeei buruzko
irudien erabilera 179
|
|
Irudia: melbia Arropa sartzen ez zaidanean Haurdunaldi bakoitza desberdina izan arren eta emakume bakoitzaren gorputzak bilakaera desberdina izan arren, haurdunaldiko hirugarren edo laugarren hilabetera arte ez dira ikusten aldaketa fisikoak
|
emakumearen
irudian. Gerria desagertzen hasten da, bularraren ingurua handitzen da eta, itxuraz, oinak ere aldatu egiten dira.
|
|
Gizakiarentzat. Haurdun dagoen
|
emakumearen
irudiak sexu desira handitu dezake gizonean, senarren tamaina handitu eta kurbak areagotu egiten baitira. Gizon askorentzat, haurdun dagoen emakume batekin amodioa egitea benetako fantasia erotikoa da:
|
2013
|
|
Bizizalea da gehien gehienean liburua, baina gorputzari eta bizitza ospatzeari besteko tartea egiten zaio kontzientzia kritikoari. Finean
|
emakumearen
irudi tradizionalari kontra egiten dio, desafiatu egiten du normala dena. Ahaztu beraz besteen arabera baino bizi ez den emakumea, ahaztu bere kabuz eta beretzat ezer egin ez dezakeena.
|
|
Lantzeko gauza asko dago: Arketipo bezala
|
emakume
irudiak oso murritzak dira… Badago lana egiteko nahi adina, baina lasai joan behar dugu gauzak oso ongi lantzeko, ez oso azkar. Ez itxurakerian oso ongi geratzeko diskurtso bat eman, gero fondorik ez duena.
|
|
Zorionez euren hitzak (eta bizitzak) jasota geratu dira aipatutako erakusketan eta bestelako materialetan (liburu, artikulu?). Hitzen arkeologia honek euskal
|
emakumearen
irudi konplexuaz ohartarazten digu, bere dimentsio aktiboaz, sortzaileaz eta sozialaz jabetzeraino. Baina, euren bizitza, ibilbidea eta lorpenak ezagututa, ahanzturaren beldurra ere pizten da une batez.
|
|
Amatasuna gizakiaren baloreen artean gorengo mailan jarrita ikusiko dugu.
|
Emakumearen
irudia sarritan horri lotuta ageri da. , emaztea, emakumea orokorrean, maite du, baina neurri handi batean andre hori ama bihurtuta ikusten du.
|
|
Tom Götze. menopausia gorputzeko gantza handitzearekin lotzen da. ren datuen arabera Menopausia Aztertzeko Espainiako Elkartea AEEM, gorputzeko gantzaren proportzioa, 20 urterekin %26koa, %33ra igotzen da 40 urterekin eta %42ra 50 urterekin. Nahiz eta batzuetan
|
emakumeak
irudian aldaketa txiki bat gertatzen da, gantz ehunaren banaketa aldatzen delako; beste batzuetan, berriz, pisua nabarmen handitzen da. Hala ere, honek lotura handiagoa izango luke gehiago irenstea eta energia gastua murriztea Horrek pisua irabaztea edo obesitatea areagotzea eragiten du.
|
|
Hona hemen adibide batzuk. Hiesaren aurka borrokatzen diren
|
emakumeak
Irudia: © Pedro Ballesteros.
|
|
Nekazaritza jardueretan dituen gaitasunak indartzen ditu, eta ez kooperatibei bakarrik laguntzen die, baita produktuak merkaturatzea ere. 2 Mundua eraldatzen duten
|
emakumeak
Irudia: Intermón Oxfam Intermón Oxfamek aurpegia eta adorea jartzen ditu.
|
|
Praktika tradizionalek, osasun langile eskasia eta amaren esnearen ordezko zenbait konpainiek ez duten marketin teknika «oso egokiak» izan dira amagandiko edoskitze tasa globalak, baita jaitsiera ere, Asiako ekialdean eta Afrikako herrialderik jendetsuenetako batzuetan. 4 Kongoko Errepublika Demokratikoa, gatazka armatuaren biktima diren
|
emakumeak
Irudia: ACNUR «Kongoko Errepublika Demokratikoko (RDC) ekialdeko eskualdeetako emakumeen% 70 inguru bortxatu egin dituzte».
|
|
Hala ere, haurdunaldia aurreratuagoa da, jantzi horiek baztertzea komeni da, gorputzeko hainbat atal konprimitu eta deserosoak gerta baitaitezke. Hala ere, haurdunaldian
|
emakumearen
irudi berrira egokitutako jantziak aukeratu behar dira, baita lehenengo hilabeteetan. Denboraldi horretan, ez du zertan izan bainatzeko arropa berariazkoa, eta gustukoen duen modeloa eros daiteke, baina neurri bat edo bi gehiago izatea komeni da, batez ere sabela ez zapaltzeko. haurdunaren bularra. Alde horretatik, gomendagarria da bainatzeko jantziek ez dute uztairik goiko aldean Izan ere, nahiko gogaikarria izan daiteke.
|
|
Aurtengo sanferminetako gaietako bat izan zen, ikurrinaren aldeko ekintzaz gain:
|
emakumeen
irudiaren erabilerari buruzko polemika bizia. Neskak titiak airean gizonezko asaldatuen artean, begirada deskontrolatuek inguratuta, genero borroka guztien emaitzak ezerezean uzten dituen mozkorkeria bortitza.
|
2014
|
|
Noizean behin, gogora etortzen zaio ohe gaineko
|
emakumearen
irudia. Nahi gabe bururatzen zaion erretratua da:
|
|
Gaur ez ez diote agentziatik deitu. Boteroren koadro batekoa zirudien
|
emakumearen
irudi nardagarriaren ondoren ez da beste inor etorri.
|
|
Bestalde, negatiboki nabarmendu zena Polonia izan zen, milaka zalerengan kontrako sentimendua piztu baitzuen. Ahotsak eta abestiak inoiz baino garrantzia handiagoa duten festibalean
|
emakumearen
irudi lotsagarria eskaini zuen.
|
|
Errealitatean bezala fikzioan ere irudikatu izan da emakumeen gorputza seme alabaemaile edo objektu sexual pasibo bezala. Euskal literatura garaikidean pisu handiaizan du urteetan zehar euskal nazionalismoak ezarritako
|
emakume
irudi idealak: ama eta etxekoandre abertzalearena, hain zuzen. Horri gehitu behar diogu erlijiokristauak gizonen menpeko izatera, gorputza ezkutatzera eta beren desirei muzinegitera behartu dituela eta diskurtso mediko zientifikoak euren gorputza zikin etagaixo ikustera ohitu dituela.
|
|
56). Aztertzera goazen literatur geografia hori literaturpertsonaia femeninoen bidez irudikatua dago; izan ere,
|
emakumeen
irudi horieksubjektu maskulinoak begiratzeko, ikertzeko, kontrolatzeko eta, azkenik, jabetzekoespektakulua baitira Laurentisen hitzetan (Laurentis apud Palencia Villa, 2008: 41).
|
|
argaltasuna, edertasuna eta gaztetasuna. Ariketakjarribehar dira ingurumariko
|
emakumeen
irudiak aztertzeko. Hitzari dimentsio handiaeman behar zaio.
|
|
Ortiz de Zarate eta Silva-ren ustez (2006), bortxakeria sinbolikoa dagohedabideetan; sexualitateari, feminismoari, arrazei eta erakunde sozialei buruzkodiskurtso mediatikoak aldatu diren arren,
|
emakumearen
irudiari eraso ezkutu askoegiten zaizkio oraindik, inbisibilizatzen delako.
|
|
Nekazaritza guneko
|
emakumeen
irudi goreslearen proposamen horrekin etaemakumezkoen pertsonaia mitologikoen boterearekin bat eginaz, narrazio paradigmaberri bat sortzen da, hau ere euskal emakumearen profila goraipatzeko prest.Nazionalismo klasikoaz edo tradiziozkoaz ari gara. Beste korronte ideologikoak aldebatera utzita, euskal emakumearen errepresentazio «idilikoa» egonkortzen ardatznagusia izan da.
|
|
–Leturiaren egunkari ezkutua: gizon eta
|
emakume
irudiak?, Euskera, 52 (2), 671
|
|
Horrela, esate baterako, Fiji uharteetan gizen izatea zen ideala 1990 urtera arte, gizen izateak indartsu eta lanerako trebe izatea adierazten baitzuen. Geroztik, Mendebaldeko
|
emakumeen
irudi meharrak ikusita, meharra izatea balioesten eta dietan jartzen hasi ziren.
|
|
Irudia: Elkartasunaren aldeko aliantza Ohiturak eta lur estalkiak
|
emakumeen kontra
Irudia: Elkartasunaren aldeko aliantza Afrikako emakumeak ez dira beti izaten hazten dituzten lurren jabeak.
|
|
Berrikuntza demokratikoak demokrazia ordezkatzaile esparruetan gertatzen direnez, 1 taulan aipatzen diren elementu mugatzaile askok eragina izango dute horietan ere: estatuaren kultura politikoarekin zerikusia duten elementuak, edo estatu batek, masa hedabideen bidez, proiektatzen duen
|
emakumeen
irudia, kasu. Baina berrikuntza demokratikoetan, badira berezkoak eta sotilagoak diren elementu mugagarri batzuk.
|
|
Liburuen aurrean eseri da, baina badaki alferrik izango dela. Atea ireki eta sofan etzateko
|
emakumearen
irudiak dantzan dauzka buruan. Arantzaren gerri fina, ipurmasail zuri biribilak, ibilera tentea.
|