2000
|
|
Gaur egun ere gertatzen hasi da hori. Eta hizkuntzaren alorrean muturreko
|
egoeran
bizi diren euskaldunen meritua ez da makala, baina hala ere, Frantziako Gobernuak ofizialtasuna onartzen ez duen bitartean, esfortzu horren etekina oso murritza da. Departamendua bera ere aipatu izan da hizkuntzaren berpizkunderako bide gisa, baina oraingoz politika eta hizkuntza nahasi dituzte departamenduaren aurkako jarrera dutenek eta bidea ez da arantzarik gabekoa izango.
|
|
Departamendua bera ere aipatu izan da hizkuntzaren berpizkunderako bide gisa, baina oraingoz politika eta hizkuntza nahasi dituzte departamenduaren aurkako jarrera dutenek eta bidea ez da arantzarik gabekoa izango. Eta Ipar Euskal Herrian euskararen
|
egoera
aztertzen duen Larrun aldizkariaren 36 alean Itxaro Bordak salatzen duen moduan, eta Hego Euskal Herrian bide beretik goazela ezin uka, gure hizkuntza abertzaleen artean sinesgarritasuna galtzen ari bada, konponbide zaila izango du galera horrek, eta gainera ezin izango zaio inori errurik leporatu.
|
|
Antzerki eskolen
|
egoera
hobetzen ari dela ematen du. Egiten duten lanaren errekonozimenduak klandestinitatearen esparrua gainditzen lagundu die eta homologazioa, mailakatzea, bateragarritasuna eta antzerkia unibertsitateko karrera izatea bilatu behar da gaur egun. Talde profesionalak, erakunde publikoak eta ikus entzunezko komunikabideak jabetuta daude beharrak asetzeko adina aktore prestatzeko duten gaitasunaz eta ez litzateke txarra bide honetatik esfortzuak bateratzea eta, era berean, antzerki amateurrari bere esparrua errespetatuta, haien osagarri edo unibertsitate eta antzerki eskolen eremuan zirkuitu propioa izatea.
|
|
gatazkak leuntzeko eta elkarrengana hurbiltzeko saio txikia ezagutu genuen. Baina bertan bizi dugun
|
egoera
politikoak agerian utzi ditu kulturgileen arteko ezberdintasunak. Bakealdian azaltzen ez den hori, gordin gordin azaltzen da gatazkaldian.
|
|
Bakealdian azaltzen ez den hori, gordin gordin azaltzen da gatazkaldian. Gizartean muturreko
|
egoerak
bizi ditugu, eta idazleak (beste guztiak bezalaxe) interpelatuta izaten gara txitean pitean.
|
|
Askotarikoak dira idazleek aukeraturiko gaiak. Iraganak eta historiak presentzia handia dute oraindik ere, eta baita, nolabait, herrian bizi dugun
|
egoera
politikoak ere (askotan zeharka azaldua). Gaiak, ordea, dibertsifikatuz doaz, idazleen jatorria, adina eta erreferente kulturala ugalduz doazen neurri berean.
|
|
Horrek halako eskandalu txikia sorrarazi zuen, eta berehala erantzun zioten gure unibertsitateko irakasle batzuek, irakasgai hori euskaraz aspaldian ematen zihardutenek. Bide berean, duela bi urte, Madrilen, Kultura Ministerioan nengoela, mahai gainean nuen Euskaldu non Egunkaria ikustean, espainol idazle ezagun batek kortesiaz galdetu zidan —nolabaiteko lotsa aitortuz baina— ea egiazki euskara jadanik informazio bide egokia izateko
|
egoeran
aurkitzen ote zen. Ageri denez, Unamunoren behialako iritzi haiek atzetik segizio luzea utzi dute, gainditzeko aski zaila.
|
|
Halere,
|
egoera
oso bestelakoa izan da status horretara oraintsu heldu diren mintzairen kasuan. Horietan, aurrekoen mendez mendeko egokitze bilakaera patxadazkoaren lekuan, gaur egungo mundu moderno honen beharrizanetara lehenbailehen moldatzeko premiak akuilaturik, presakako plangintza ageri da, epeak lasterka gainditzeko sukarra, beti aurrerapenaren trena galtzeko beldurpean.
|
|
Horietan, aurrekoen mendez mendeko egokitze bilakaera patxadazkoaren lekuan, gaur egungo mundu moderno honen beharrizanetara lehenbailehen moldatzeko premiak akuilaturik, presakako plangintza ageri da, epeak lasterka gainditzeko sukarra, beti aurrerapenaren trena galtzeko beldurpean. Horixe izan da, adibidez, katalanaren kasua, finlandierarena, txekiera, georgiera, hebreera, indonesiera edo swahiliarena, adibide jakin batzuk aipatzearren, eta, jakina, euskaldunon
|
egoera
ere bai.
|
|
Hau guztiau, ordea, gure artean, batez ere 1968 urtetik aurrera hasi zen mamitzen. Beraz, giro hori erabat urrun zegoen Unamunok, bizi zenean, inguruan zuen gizarte
|
egoeratik
, eta horregatik oso ondo eduki behar dugu hori kontuan bilbotarrak euskara alde batera uzteko izan zuen jarrera epaitzeko orduan.
|
|
Hortaz, bere garaiko gizarte
|
egoera
ikusita, Unamunok —Barojak, Sabino Aranak eta beste anitzen antzera— bere obretan espainiera erabili nahiago izan zuen, hots, hizkuntza jadanik batua eta aurrekoek egokitua, eta ama hizkuntza zuen aldetik, euskara baino hobeki zerabilena, literatur euskara batua sortzen aritu baino. Gaztelaniaren aldeko aukera honek, gainera, irakurle askoz gehiagorengana heltzeko era eskaintzen zien, ezagutza eta ospe handiagoarekin batera, bai eta, kasu batzuetan, ekonomian eta politikan etekin hobeak lortzeko parada ere.
|
|
6 Sabino Aranak, pragmatikoagoa izanik, argi ulertu zuen euskararen gainbeheraren arrazoiak ez zeuzkala hizkuntzak bere baitan, inguruko
|
egoera
bereziak baizik, hots, ofizialtasunik ezetik zetozkiola. Horregatik, bere planteamendu politikoetan ez zuen ahantzi hizkuntza baliabide politikoz hornitzea, horrela suspertu eta aurrera egin zezan:
|
|
Azkenengo biolentzia psikologiko hau, zeharka ematen denean, orduan biolentzia kulturala edota sinbolikoa dela esaten da (Galtung, 1976). Gutxiengo kulturalen sinboloak debekaturik daudenean edo, maila orokorrago batean, gehiengo kulturalak gutxiengo kulturalaren bereizgarriak gutxiesten dituenean, orduan umiliagarritzat jo daitekeen
|
egoera
baten aurrean gaude. Umiliazioa, gizaki baten jokabideak edo gizakiek eragindako egoerak beste gizaki baten autoerrespetua mintzen duenean gertatzen da.
|
|
Gutxiengo kulturalen sinboloak debekaturik daudenean edo, maila orokorrago batean, gehiengo kulturalak gutxiengo kulturalaren bereizgarriak gutxiesten dituenean, orduan umiliagarritzat jo daitekeen egoera baten aurrean gaude. Umiliazioa, gizaki baten jokabideak edo gizakiek eragindako
|
egoerak
beste gizaki baten autoerrespetua mintzen duenean gertatzen da. Aipagarria den umiliazioaren ezaugarri bat bere izaera kutsagarria da.
|
|
Helburu horrekin, kultura orohartzaile bat baino gehiago lurralde berean daudenean, eta beraien arteko harremanak asimetrikoak direnean, liberalismoak estatu neutralaz egiten duen defentsa sostengaezina da, aipaturiko kasu horietan neutraltasunak dagoeneko merkatu soziokulturalean nagusi den kulturaren biziraupena baino ez lukeelako bermatuko. Hori gertatzen denean, gutxiengo kulturaletako kideek,
|
egoera
umiliagarri baten biktimak direla eta, beraz, gizarte ez dezente batean bizi direla interpretatuko dute.j
|
|
Kritiko hauen arabera (Sandel, 1982; Taylor, 1993, 1997), liberalismoak gizakiak beraien bizimodu onaren ikuskera eta bizi plangintza osatzeko autoaskiak balira bezala ikusten ditu. Gizakiaren nortasuna, hala nola honi estuki itsatsia dagoen izaera soziala, natura
|
egoera
metaforiko, imajinario batetik (Hobbes, Locke) zein" jatorrizko egoera" batetik (Rawls) ex nihi lo sortzen da. Ikuspegi" atomista" (Taylor, 1997) honen arabera, isolaturik aurkitzen den, hots, aurresoziala den eta lotura komunitariorik ez duen gizabanakoak, giza harremanetan sartu aurretik, nortasun finko eta erabat osatua dauka.
|
|
Kritiko hauen arabera (Sandel, 1982; Taylor, 1993, 1997), liberalismoak gizakiak beraien bizimodu onaren ikuskera eta bizi plangintza osatzeko autoaskiak balira bezala ikusten ditu. Gizakiaren nortasuna, hala nola honi estuki itsatsia dagoen izaera soziala, natura egoera metaforiko, imajinario batetik (Hobbes, Locke) zein" jatorrizko
|
egoera
" batetik (Rawls) ex nihi lo sortzen da. Ikuspegi" atomista" (Taylor, 1997) honen arabera, isolaturik aurkitzen den, hots, aurresoziala den eta lotura komunitariorik ez duen gizabanakoak, giza harremanetan sartu aurretik, nortasun finko eta erabat osatua dauka.
|
|
Aurkeztutako eskema eta beraren hamar adierazleak irakurketa bikoitz baten bidez aplikatzen dira: 1) lehen irakurketa sinkronikoa da, adierazle guzti guztiak fase kronologiko bakoitzean metatzen baititu; horren bidez, kanpo politikaren unez uneko
|
egoera
ezagut daiteke (eragiketa horretatik datoz kapitulu bakoitzeko ondorioak); 2) bigarren irakurketa diakronikoa da, adierazleak bereizi eta fase kronologiko bakoitzari banan banan aplikatzen baitizkio; horren bidez, adierazle bakoitzak denboran zehar zer nolako garapena izan zuen ikus daiteke (bigarren irakurketa horren emaitzak tesiaren amaierako ondorioen zati dira).
|
|
Euskal Herriko Autonomia Estatutua onartu eta Eusko Jaurlaritza eratu zenean kanpo politika berri bati ekin zitzaion, Euskadi, Espainia eta nazioarte mailako
|
egoera
oso konplexu batean. Euskal politika instituzionala deitu genioke politika horri, nazioarteko harremanak ez baitziren nazionalistekin eta alderdiekin ordura arte izandako harremanetara mugatu.
|
|
Gobernu horrek, guztiok ezagutzen ditugun gertaera historikoak direla medio," Estatu funtzioak" bete behar izan zituen berehala, eta, horren ondorioz, bere subiranotasuna partekatu behar izan zuen. Eusko Jaurlaritzak estatuari zegozkiokeen funtzioak bete behar izan zituen ezinbestean, eguneroko bizitzan,
|
egoeraren
larritasunak bultzaturik.
|
|
Gaiaren
|
egoera
ikusita, euskal nazionalismoaren kanpo jarduera (ikerketaren xede nagusia) aztertzeari eta baloratzeari lagun ziezaiokeen doktorego tesi bat itxuratu nuen1 Horretarako nahiko tarte kronologiko zabala aukeratu nuen, berrogeita hamar urtekoa alegia (1890etik 1939ra). Tesiaren helburu nagusia, beraz, kanpo jarduera horren alderdi teorikoak eta gauzatze praktikoa ikertzea izan da, funtsezko galdera bati erantzuteko, hots, ea euskal nazionalismoaren kanpo jarduerak eredu definiturik izan zuen zehaztutako garai horretan.
|
|
Horrek nazioarteko eremu batzuetan ordezkaritza izatea ahalbidetu zuen. Eta horrela iraun zuen, harik eta Nazioen Elkartearen
|
egoera
, baldintzak eta egitura aldatu ziren arte. j
|
|
Zaitegiren Euskal Herrira itzultzeko erabakia, nolabait, garai berrien iragarpen bezala ere azter daiteke. Erabaki horren atzean justifikazio pertsonalak izan arren —Zaitegiren ama bakarrik bizi zen Arrasaten eta honi laguntzeko gogoa azaldu zuen idazleak—,
|
egoera
politikoaren aldaketa txiki batzuen inpresioa ere sor zitekeen, zabaltze eskas batena. Hori ikusirik, Zaitegik bultzada berri bat eman nahi izan zion bere proiektuari, berez irakurlego potentzial nagusia aurkitzen zen ingurura hurbilduz.
|
|
Malgutasun txiki hori ikusita, aktibitate kulturalak eta artistikoak poliki poliki Hegoaldean berpiztuz joan ziren, eta baita aktibitate politikoak ere, horiek ezkutuan.
|
Egoera
horretan, Bidasoaren iparraldean aurkitzen ziren erbesteratuen ekimenek garrantzi berezia lortu zuten, publikazio ugaritasun berrian islatua, besteak beste. Baina, urteak joan ahala, frankismoaren ahuleziarekin batera, arlo kulturaletako ekimenak gutxituz joango ziren, berez lurralde horietakoak zirenak salbu.
|
|
1937 urtetik aurrera
|
egoera
larriagoa bihurtu zen, Pierre Lafittek eramaten zuenAintzina() ideologia abertzaleko aldizkariaren desagerpenarekin batera, hori baitzen kanpaina horri erantzuteko gauza izan zitekeen komunikabide bakarretako bat.
|
|
|
Egoera
hau pairatu arren eta oztopo guztiak gaindituz, ja lehenengo unetik, mugako bi aldeetako intelektualek indartutako zenbait ekimen sortu zen Iparraldean. Era horretan, 1939 urtean eta Comite Basque de Secours aux Refugies delakoaren laguntzaz, Euzko Enda aldizkaria agertu zen.
|
|
Penintsulan zegoen
|
egoera
larriaren aurrean, kutsu kultural hori oso kritikatua izan zen ezen, batez ere atzerrian zeuden euskaldunek (esaterako Estatu Batuetako kolektiboek), aldizkarian eduki ideologikoagoak sartu behar zirela defendatzen baitzuten.
|
|
Mundu Gerrak eta Europako inbasio alemaniarrak, naziek eragindako pertsekuzioak zirela medio, orain arte aztertu dugun
|
egoera
zeharo aldatu zuten. Frantziako okupazioarekin, Francorengandik ihes egiten ari zirenek berriz ere arriskuan ikusi zituzten beren bizitzak, naziek harrapatzen zituzten erbesteratuak Penintsulara bidaltzen baitzituzten.
|
|
Gelditu zen argi zirrikitu ia bakarra, klandestinoki argitaratutako publikazioak ziren. Horiek ere, orduko
|
egoera
larria kontuan hartuta, ezin ziren izan kalitate handikoak. Azken horien artean, 1940tik 1945era euskal milizianoen komunikabide bezala argitaratu zenGu da ri ren kasua dugu, hain zuzen.
|
|
oinazea, penitentzia, gurutzea, kalbarioa... Kristoren pasioan oinarritutako iruditeria eta kontzeptuak darabiltza bere herriaren
|
egoera
adierazteko (gerraondoan idazten du), baina herri horrek ez du hil nahi, erromes doa salbazioaren bila, horixe baitu esperantza bakarra, Semearen hildura Amak eztituko du. Azurmendiren beraren hitzetan esatearren," Euskal Herriaren interpretazio teologiko liturgiko bat" egiten du Salbatore Mitxelenak.
|
|
Nabarmena da liburutegiek azken hamarkada honetan egin duten aurrerakada, eskaini zaizkien laguntzei, baliabideei, ahaleginei eta abarri esker. Ildo horri jarraituz, Euskal Autonomia Erkidegoko liburutegien
|
egoera
orokorra aipatu behar da. Esan dezakegu Euskal Autonomia Erkidegoan, 3.000 biztanletik gorako udalerri guztietan liburutegi zerbitzuak eskaintzen direla, 7/ 1990 Legearen 85 atalean adierazitakoari jarraituz.
|
|
Gai horri dagokionez, Kultura Sailak euskararen erabilpena normaltzea du xede. Gure erkidegoaren
|
egoera
soziolinguistikoa kontuan harturik, elebitasunari erantzun ahal izateko, euskarak behar dituen lan tresnak (deskribapen bibliografikorako terminologia, sarrera puntuak, nazioarteko katalogazio arauen egokitzapena eta datu bibliografikoak euskarri informatikoan emateko MARC formatura egokitzea) eskaini behar ditugu.
|
|
' Biblioteka arteko tirabirak etengabeak izan dira gai honen inguruan, tentsio handiko uneak ere tartean. Udalak, bere garaian Nafarroako Unibertsitate Publikoaren egoitza Alde Zaharrean (auzoa nahiko
|
egoera
kaxkarrean zegoen orduan) kokatzeko aukera galtzen utzi ondoren jasotako kritikek akuilatuta, ez zuen entzun ere egin nahi Liburutegi Nagusia Alde Zaharrean kokatzen ez zuen ezein asmo. Nafarroako Gobernuak, berriz, apalago hasieran baina sendoago orain, liburuzainek hasieratik defendatu zuten aukeraren alde egin du:
|
|
Plangintza falta ohikoa eta iraunkorra bada ere, ez dira ahaztu behar duela zenbait urte, bereziki laurogeiko hamarkadan, eginiko pausoak. Bidezkoa da gestoreen lana aintzat hartzea, azken urteotan liburutegiak eta liburuzainen
|
egoera
(langileen egonkortasuna, zerbitzua irekita izateko orduak gehitzea, liburutegi barreneko lanak, etab.) pixkanaka hobetzeari lotu baitzaizkio. Hobekuntza horiek guztiak garrantzitsuak dira; partzialak halere, eta ez aski, beraz.
|
|
Hobekuntza horiek guztiak garrantzitsuak dira; partzialak halere, eta ez aski, beraz. 1997 urtetik aurrera baizik ez da hasi lanean liburutegien
|
egoera
orokorretik abiatuz. Estreinakoz, apustua egin da etorkizunari begira:
|
|
Izan ere, hainbat tokitatik ohartarazi zaigu Liburutegi Publikoek eskainitako zerbitzuen zehazgabetasunaz; zenbait liburutegiren eta bereziki Nafarroako Liburutegi Nagusiaren
|
egoera
kaskarraz; antolaketa eta zuzendaritza egitura urriaz; Foru Erkidegoko arloen arteko desorekaz, liburutegiko dotazioei dagokienez (hiriburuan bertan, Iruñean, defizit nabarmena dago); XXI. mendearen atarian herritarrek jaso behar dituzten zerbitzuak zehaztu eta ba' Biblioteka teratu beharraz; eta, azken batez, eredu tradizional eta estu baten ordez eredu moderno eta berritzaile bat geuregan...
|
|
Biblinleka
|
egoerari buruzko
diagnostikoa egin ondoren, lantaldeak dokumentu hauek utzi ditu prestaturik: (1) liburutegiei buruzko legearen zirriborroa; (2) Nafarroako Liburutegi Publikoen maparen zirriborroa; (3) lankidetza hitzarmen berrien zirriborroa; (4) prozeduren gidaliburua; (5) zerbitzuen kartera eta (6) kudeaketa deszentralizatzeko proposamen bat, Liburutegien Kudeaketarako bost barrutiren bidez, koordinatzaile bana arduradun dutela.
|
|
Etorkizunean Nafarroako Liburutegi Publikoen Mapak adierazten duen tokietan soilik irekiko dira liburutegi berriak, eta ez udalek nahi dutenean, orain arte gertatu den bezala. Legearen beste helburuetako bat da
|
egoera
antolatu eta egitura organikoa ezartzea. Gaurdaino Liburutegi Nagusia eta Liburutegi Publikoen Sarea izan direnak unitate bakar batean sartuko dira egituran, eta argi eta garbi zehaztuko da batera bete beharreko zereginak, egin daitezkeen lanak, etab. Legeak, gainera, aholkularitza organorik (bereziki Nafarroako Liburutegien Kontseilua) egon behar duen zehaztu eta horrek izanen lituzkeen osaketa eta eginkizunak finkatu lituzke; ondare bibliografikoa babesteko bete beharrekoak ezarri; eta Nafarroako Liburutegien Sistemako beste liburutegi batzuekin, baita beste eremu geografiko batzuetakoekin ere, lankidetzan aritzeko aukera zabalik utzi.
|
|
Euskarari dagokionez, eta hasteko, Nafarroak
|
egoera
administratibo korapilatsua duela gogoratu beharra dago, gure erkidegoa hiru eremutan banaturik baitago: euskalduna, mistoa eta ez euskalduna.
|
|
Eta hala, Nafarroan gaur egun dauden 84 liburutegi horietatik 22 itunduak dira, hau da, Udaleko langileak dituzte. Horrez gain, kontuan hartzen badugu, plangintza eza dela-eta, liburutegien ia laurdena 1.500 biztanletik beheitiko herrietan dagoela,
|
egoeraren
konplexutasunaz ohartuko gara.
|
|
Izan ere, Sanzek horretarako Intendentziako orubea eskatzen zuen; Chorrautek, aldiz, Liburutegiak hiriaren Alde Zaharra ez zuela utzi behar azpimarratzen zuen. Honela, bada, UPNko Yolanda Barcinak Chorraut jaunari alkatetza kendu dionean, eta, beraz, Miguel Sanzen tesiek aurrera egiteko aukera guztiak zituztenean,
|
egoerak
biraketa ulertezin bat izan du: Hezkuntza eta Kultura Departamentuaren eta Iruñeako Udaletxearen artean akordio bat sinatu da, Nafarroako Liburutegi Nagusia San Frantziskoko egungo Eskoletan kokatzeko.
|
|
Nafarroako liburutegi publikoen
|
egoera
|
|
Modu berean eguneroko lan asko azkartuko genituzke: dokumentuen erreserba edo/ eta berrikuntza erabiltzailearen aldetik, erreklamazioak eta erreserbatutako liburuen eskuragarritasuna liburutegiko langilearen aldetik, katalogoen kontsulta eta dokumentuen
|
egoeraren araberako
eskaerak edo erreserbak egiteko posibilitatea...
|
|
Prozesu honen helburua inoiz ez da orijinala ordezkatzea izango; kopia digitala egiteak ez du orijinala zaborretara botatzeko eskubidea emango. Aldiz, dokumentu horren momentu konkretu bateko
|
egoera
islatuko du kopia horrek. Era honetan, ikertzaileek bestela erabiltzeko modurik izango ez zuten dokumentuak eskuragarri jartzen dira Internet edo CD ROMaren bidez esaterako.
|
|
|
Egoera
berri honi erantzun ahal izateko azken hamarkadan aldaketa ugari ikusi ditugu profesionalok. Hasteko eta nola ez, Bibliotekonomia eta Dokumentazio irakaskuntza erabat aldatu da Estatu espainiarrean.
|
|
' Biblioteka bat suposatzen du. Ez da ikuspegi teknologikotik bakarrik egokitze bat eskatzen duen
|
egoera
, antolakuntza mailan ere badago zeregina.
|
|
Liburutegiek1 gizartearen aurrean beraien benetako balioa azaltzen (saltzen) hasi behar dute, arazoak konpontzeko gaitasuna agertu behar dute,
|
egoera
ekonomiko berri honetan beharrak asetzen jakin behar dute.
|
|
Hau zabalegia izan daitekeenez, teknologia berriek (batez ere Interneten oinarritutakoek) eta liburutegiek izan ditzaketen harreman orokorrak besterik ez ditugu aipatuko, aurrerago esan bezala
|
egoera
eta errealitate bakoitzak bere egokitzapen berezia behar izaten baitu.
|
|
Fondoaren katalogazioari buruz, dokumentu tradizionalekin lan egiterakoan bi
|
egoera
aurki ditzakegu.
|
|
Informazioz inguratuta bizi garen gizarte honetan arazoa dugu maiz, behar dugun informazio kopurua baino gehiago eskuratzen dugunean edo/ eta sarri behar dugun informazio hori falta dugunean. Honen ondorioz gizakiok desorientazio
|
egoera
bati aurre egin behar izaten diogu behin baino gehiagotan.
|
|
JAUREGI, Gurutz Gaurko Estatutu gaien eta Estatutuen
|
egoera
. 3 zk. (1977), 69
|
|
Psikiatriaren
|
egoera
Hego Euskal Herrian. 12 zk. (1979), 71
|
|
LARRAÑAGA, Anjel Osasun
|
egoera
eta modelua Euskadin. 12 zk. (1979), 11 (Itz.: Gotzon Nazabal).
|
|
LARRAÑAGA, Iñaki Euskal soziolinguistikaren
|
egoera
eta bide berriak. 42/ 43 zk. (1987), 7 Euskara Ipar Euskal Herrian. Barnealdeko egoera eta etorkizuna. 54 zk. (1989), 121 Nafarroako egoera demolinguistikoa. 56 zk. (1990), 35 Euskal demografiaren bilakaera. 77/ 78 zk. (1993), 33
|
|
LARRAÑAGA, Iñaki Euskal soziolinguistikaren egoera eta bide berriak. 42/ 43 zk. (1987), 7 Euskara Ipar Euskal Herrian. Barnealdeko
|
egoera
eta etorkizuna. 54 zk. (1989), 121 Nafarroako egoera demolinguistikoa. 56 zk. (1990), 35 Euskal demografiaren bilakaera. 77/ 78 zk. (1993), 33
|
|
LARRAÑAGA, Iñaki Euskal soziolinguistikaren egoera eta bide berriak. 42/ 43 zk. (1987), 7 Euskara Ipar Euskal Herrian. Barnealdeko egoera eta etorkizuna. 54 zk. (1989), 121 Nafarroako
|
egoera
demolinguistikoa. 56 zk. (1990), 35 Euskal demografiaren bilakaera. 77/ 78 zk. (1993), 33
|
|
ASTIGARRAGA, Joxe Antonio Aide zaharrean oroimenez. 1 zk. (1956), 85 Euria... 3 zk. (1957), 141 Argitan. 3 zk. (1957), 142 Euskararen
|
egoera
Nafarroan. 56 zk. (1990), 73
|
|
BAKAIKOA, Baleren Alba/ Eskozia. 2 zk. (1977), 49 Euskal ekonomiaren
|
egoera
eta irteera ahalgarriak. 23 zk. (1982), 46 Euskal kultura 1994. 85 zk. (1994), 28 Euskal kultura 1995. 91 zk. (1995), 16 Euroaren ondorioak. 108 zk. (1998), 17
|
|
EIZAGIRRE, Xabier; IBARRA, Andoni Filosofia euskaraz: hamar urteko balantzea(). 91 zk. (1995), EKB Abiaburuak eta helburuak. 34 zk. (1985), 9
|
Egoera
eta etorkizuna. 34 zk. (1985), 51 Eskabideak eta ekinbideak. 34 zk. (1985), 141 Euskalduntze Alfabetatzearen I. ihardunaldiak. 59 zk. (1990), 93
|
|
ELKAR-LANEAN Ikastoletako irakaskuntzaren garapena eta
|
egoera
. 28 zk. (1983), 6 Droga kontsumoaren epidemiologia Euskal Herriko Komunitate Autonomoan. 31 zk. (1984), 12 Bertsolaritzaz galdeketa. 44 zk. (1987), 67
|
|
ELKOROBEREZIBAR, Miguel Angel Literaturgintzarako plataformak. 49 zk. (1988), 21 Prentsa lokala Euskal Herrian. 69 zk. (1992), 11 Ertamerikako
|
egoeraren
ikuspegi politikoa. 38 zk. (1986), 115
|
|
ETXEZARRETA, Iñaki; GARAGORRI, Xabier; OSORO, Iñaki Elebitasuna ikastoletan:
|
egoera
eta irtenbideak. 32 zk. (1984), 37
|
|
EUSKO JAURLARITZAREN GIZARTE AZTERKETARAKO LANTALDEA Euskal hizkuntza eta euskal gizartea. 26/ 27 zk. (1983), 15 Euskara, gertakari soziala. 26/ 27 zk. (1983), 36
|
Egoeraren
definizioa. 26/ 27 zk. (1983), 134 Ondorioak. 26/ 27 zk. (1983), 194 Eranskina (Laukiak). 26/ 27 zk. (1983), 207 Eranskina (Galde zerrendak). 26/ 27 zk. (1983), 235
|
|
GARAGORRI, Xabier; ETXEZARRETA, Iñaki; OSORO, Iñaki Elebitasuna ikastoletan:
|
egoera
eta irtenbideak. 32 zk. (1984), 37
|
|
GARAIALDE, Iñigo Langabezia Euskal Herrian:
|
egoera
, perspektibak, alternatibak. 16 zk. (1981), 32 (Itz.: Gotzon Nazabal). Lankide Aurrezkiaren" El Desempleo en el Pas Vasco" liburuari buruz
|
|
IRAZABALBEITIA, Inaki; MUJIKA, Alfontso Udako Euskal Unibertsitatea: helburuak, historia eta
|
egoera
. 57 zk. (1990), Abertzaleen erantzuna. Irisarri ‘94 inguruan. 84 zk. (1994), 31
|
|
ZUAZO, Koldo Diglosia dela eta. 47 zk. (1988), 105 Euskararen batasunaz gogoeta zenbait. 49 zk. (1988), 99 Euskalaritza Argibide bibliografikoak. 61 zk. (1990), 7 Luis Mari Mujikaren objektibotasuna. 63 zk. (1991), 63 Euskararen
|
egoera
Bonaparte-ren garaian. 66 zk. (1991), 11 Euskalkiak, askatu gabeko korapiloa. 76 zk. (1993), 41
|
|
Kongreso Internazionalekoeri. 19 zk. (1965), 48 Gorrotoa lege. 21 zk. (1966), 97 Zuzendaritza billa. 22 zk. (1966), 1 Etxaithar’i atsegingarritzat. 22 zk. (1966), 96" Jakin" 5 aldiz urtean. 23 zk. (1966), 1 Juan Antonio Letamendia saritua. 23 zk. (1966), 17 JAKIN’en urteroko billera. 25 zk. (1967), 60 Andima Ibinagabeitia. 26 zk. (1967), 65 Editoriala. 27/ 28 zk. (1967), 1 (Sarrera). 29 zk. (1968), 1 (Sarrera). 30 zk. (1968), 1 98’garren belaunaldiko euskaldunak. 30 zk. (1968), 5 Estremismoen pizkundea (NPD) Alemania-ko politikan. 30 zk. (1968), 46 Batasuna bai ala ez? 31/ 32 zk. (1968), 1 Euskeraren eta literatura euskeraren batasunari buruzko bibliografia. 31/ 32 zk. (1968), 71 Lehen Karlistada. 33 zk. (1968), 1 (Sarrera). 34 zk. (1969), 1 Vietnamdarrak eta beren hizkuntza. 35 zk. (1969), 66 JAKIN, hogei urte geroago. 1 zk. (1977), 5 Euskal Unibertsitatearen izarra. 1 zk. (1977), 8 Euskal Herriaren unibertsital
|
egoera
. 1 zk. (1977), 53 Unibertsitateetako Euskal Kultur Mugimenduak, Bizkaian. 1 zk. (1977), 130 Herrien iraultza. 2 zk. (1977), 5 Damoklesen ezpata. 2 zk. (1977), 9 Nazio ukaturik garrantzizkoenak. 2 zk. (1977), 22 Bibliografia (Nazio ukatuak). 2 zk. (1977), 80 Brest-eko Agiria: Europa mendebaldarreko Kolonialismoaren aurkako burrukaren Agiria. 2 zk. (1977), 107 Argel eko Agiria:
|
|
MARQUINEZ, Fernando; OZAMIZ, Jose Agustin; KEREXETA, Imanol Psikiatriaren
|
egoera
Hego Euskal Herrian. 12 zk. (1979), 71
|
|
MUJIKA, Alfontso; IRAZABALBEITIA, Inaki Udako Euskal Unibertsitatea: helburuak, historia eta
|
egoera
. 57 zk. (1990), 99
|
|
MUJIKA, Asier Zertan da euskal pilotaren
|
egoera
–88 zk. (1995), 44
|
|
MUJIKA, Nerea Toponimiaren erabilera praktikoaz. 55 zk. (1989), 133 Elebitasuna Euskal Herrian: teoria eta
|
egoera
. 32 zk. (1984), 25
|
|
OSORO, Iñaki; ETXEZARRETA, Iñaki; GARAGORRI, Xabier Elebitasuna ikastoletan:
|
egoera
eta irtenbideak. 32 zk. (1984), 37
|
|
OZAMIZ, Jose Agustin; MARQUINEZ, Fernando; KEREXETA, Imanol Psikiatriaren
|
egoera
Hego Euskal Herrian. 12 zk. (1979), 71 Euskal kultura 1998. 109 zk. (1998), 53 Paulo VI Ego Amerika’n. Galderak eta zalantzak (Nota laburrak).
|
|
MUJIKA, Asier Zertan da euskal pilotaren
|
egoera
–88 zk. (1995), 44 Bat, Bi, Hiru, Lau, Bost Sei Zazpi...
|
|
EKB
|
Egoera
eta etorkizuna. 34 zk. (1985), 51
|
|
EUSKO JAURLARITZAREN GIZARTE AZTERKETARAKO LANTALDEA Euskal hizkuntza eta euskal gizartea. 26/ 27 zk. (1983), 15 Euskara, gertakari soziala. 26/ 27 zk. (1983), 36
|
Egoeraren
definizioa. 26/ 27 zk. (1983), 134 Ondorioak. 26/ 27 zk. (1983), 194 Eranskina (Laukiak). 26/ 27 zk. (1983), 207 Eranskina (Galde zerrendak). 26/ 27 zk. (1983), 235
|
|
LARRAÑAGA, Iñaki Euskal soziolinguistikaren
|
egoera
eta bide berriak. 42/ 43 zk. (1987), 7 Euskara Ipar Euskal Herrian. Barnealdeko egoera eta etorkizuna. 54 zk. (1989), 121 Elebitasuna Euskal Herrian:
|
|
LARRAÑAGA, Iñaki Euskal soziolinguistikaren egoera eta bide berriak. 42/ 43 zk. (1987), 7 Euskara Ipar Euskal Herrian. Barnealdeko
|
egoera
eta etorkizuna. 54 zk. (1989), 121 Elebitasuna Euskal Herrian: teoria eta egoera. 32 zk. (1984), 25
|
|
Barnealdeko egoera eta etorkizuna. 54 zk. (1989), 121 Elebitasuna Euskal Herrian: teoria eta
|
egoera
. 32 zk. (1984), 25
|
|
ETXEZARRETA, Iñaki; GARAGORRI, Xabier; OSORO, Iñaki Elebitasuna ikastoletan:
|
egoera
eta irtenbideak. 32 zk. (1984), 37
|
|
ELKAR-LANEAN Ikastoletako irakaskuntzaren garapena eta
|
egoera
. 28 zk. (1983), 6
|
|
ZUZENDARITZA Euskal Unibertsitatearen izarra. 1 zk. (1977), 8 Euskal Herriaren unibertsital
|
egoera
. 1 zk. (1977), 53 Unibertsitateetako Euskal Kultur Mugimenduak, Bizkaian. 1 zk. (1977), 130 Euskal Unibertsitatea eginkizun. 100 zk. (1997), 13
|
|
JAUREGI, Gurutz Gaurko Estatutu gaien eta Estatutuen
|
egoera
. 3 zk. (1977), 69
|
|
(1991), 39 (Itz.: Jon Urrujulegi). Ertamerikako
|
egoeraren
ikuspegi politikoa. 38 zk. (1986), 115
|
|
BAKAIKOA, Baleren Euskal ekonomiaren
|
egoera
eta irteera ahalgarriak Euskal kultura 1994. 85 zk. (1994), 28 Euskal kultura 1995. 91 zk. (1995), 16
|
|
GARAIALDE, Iñigo Langabezia Euskal Herrian:
|
egoera
, perspektibak, alternatibak. 16 zk. (1981), 32 (Itz.: Gotzon Nazabal). Lankide Aurrezkiaren" El Desempleo en el Pas Vasco" liburuari buruz. 24 zk. (1982), 123
|
|
LARRAÑAGA, Anjel Osasun
|
egoera
eta modelua Euskadin. 12 zk. (1979), 11 (Itz.: Gotzon Nazabal).
|
|
OZAMIZ, Jose Agustin; MARQUINEZ, Fernando; KEREXETA, Imanol Psikiatriaren
|
egoera
Hego Euskal Herrian. 12 zk. (1979), 71 Osasuna, sistemaren zerbitzutan. 12 zk. (1979), 24 (Itz.: X.X.).
|
|
ALTZIBAR, Joan Nafarroaren eboluzioa (Orain eta Hemen). 19/ 20 zk. (1981), 142 Euskararen
|
egoera
Nafarroan. 56 zk. (1990), 73
|
|
LARRAÑAGA, Iñaki Nafarroako
|
egoera
demolinguistikoa. 56 zk. (1990), 35
|
|
ZUAZO, Koldo Euskararen
|
egoera
Bonaparte-ren garaian. 66 zk. (1991), 11
|
|
IRAZABALBEITIA, Iñaki X.; MUJIKA, Alfontso Udako Euskal Unibertsitatea: helburuak, historia eta
|
egoera
. 57 zk. (1990), 99 Kepa Etxeberria-ri Euskal Unibertsitateaz. 4 zk. (1977), 109
|
2001
|
|
Eta, sarri, bata ala besteari heldu diote afinitate pertsonal edota politikoak arrazoitzat harturik. Edonola ere, euskararen normalizazioari mesede gutxi ekarriko dio
|
egoera
horrek.
|
|
Aurrekontuak gauzatu arte berriak duen behin behinekotasun guztiari erreparatuta ere, aspaldixe zebilen zurrumu rrua Bizkaiko Aldundiak aurten euskararen normalizaziorako aurreikusita zituen diruak gastatu ezinik zebilela. Euskararen normalizazioaren aldeko ekimen eta erakunde nagusien gotorgunea Gipuzkoan egoteari eta Bizkaiko egitura ahuldadeari egozten zaio
|
egoera
. Ez da, bada, harritzekoa hainbat eta hainbat urtetan Bizkaiko Aldundiak euskararen normal izazioan basamortutze politika landu eta gero; nekez espero liteke, euria egin ondoren perretxikoak bezala kultur ekimenak sortzea.
|
|
U rtea ren hondarrean iragarkizun beltz batzuk desagertu dira, baina euskalgintza ez dago kezkatik libre. Nafarroako
|
egoera
lazgarriak landa, euskalgintza susmopean dago, Madrilgo morroienean behintzat.
|
|
Arazoa kezkatzekoa zen, eta orain ahantzixea badugu ere, aitortu beharra dago euskaltzale guztiok benetan kezkaturik geundela. Gure naziogintzaren bidean azken hogei urte autonomikootan egindakoa, askotxo izanik ere, neurri handiz oraindik behin behineko
|
egoeran
aurkitzen da, erabat sendotu eta gotortu gabe, eta, horregatik, hezkuntzan edota hizkuntz politikan aurkako jokabideak praktikan jarriz gero, beldur izatekoa zen ez ote zitzaigun orain arteko lan guztia goitik behera amilduko, kolokan dagoen karta gaztelu bat bezala. Aurretikorik ere bazen, aski baikenuen Nafarroan gertatuari begiratzea, Autonomia Erkidegoan ere zer jazo zekigukeen konturatzeko.
|
|
Ordua da ura bere bidera itzultzeko eta inon arrakastarik izan ez duten esperimentu dialektal banatzaile eta galgarri guztiokin behin betiko amai dezagun. Zeren azken buruan, Mitxelenak argi eta garbi esan zuenez, euskara batuarekin euskara salbatuko dugula ezin ziurta dezakegun arren, euskalki
|
egoeran
segituz gero, ordea, gauza segurua da euskara hilko zaigula.
|
|
Aldaketak, gainera, guk nahi baino astiroago hel litezke. PPk Espainian gehiengo absolutua mantentzen duenbita rtean, begien bistan da
|
egoera
horretan PSOEk espainol nazionalismo handiaren karta jokatzen segituko duela, ez baitu, gainera, sentitzen ez duena antzezteko gogo ezpremia handirik. Hitz gutxitan, lehengo lepotik burua.°
|
|
Inmigrazioarekin batera, introspekzioa da urte honetako narratibaren beste zantzu bat,
|
egoera
orokorrarekiko inpotentzia sentsazioak sortuta. Baitara biltze honek, alabaina, ez du zentzu negatiborik.
|