Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 577

2000
‎Bat etorri behar dugu herriek euren artean lotura txikiak zituztela esatean; Estatuen artean harremanik ez. Gerla zen herriok gerturatzeko bide bakarra, elkar hiltzeko tenorean zirenean.
‎Bat etorri behar dugu herriek euren artean lotura txikiak zituztela esatean; Estatuen artean harremanik ez. Gerla zen herriok gerturatzeko bide bakarra, elkar hiltzeko tenorean zirenean. Aldi horretara darama Legeen izpiritua ren egileak aubane eta ontzi hondoraketa eskubide burugabekoen jatorria.
‎Merkataritzak baztertu gaitu aurreiritzi basati eta txikitzaile horietatik; herri eta eskualde guztien gizakiak nahasi dira. Iparrorratzak unibertsoa ireki zuen; merkataritzak, aldiz, berori gizarteratu du.
‎Ordutik hona, atzerritarrak justiziaz eta gizatasunaz hartuak izan dira. Herrien arteko harremanak biderkatu dira eta ulertu bide da, herritar izan eta gizarte partikular bati lotua dela gizabanakoa. Alabaina, gizabanako berbera, gizaki moduan, gizateriari dagokio.
Herri bakoitzaren ondasun higiezinak, usu, euren biztanleek eduki ohi dituzte. Orain arte, Estatu gehienek izan dituzte lege batzuk, horien xedea atzerritarrek bertako lurrak eskuratzetik aldentzea zela, jabearen izateak ematen baitie horiei zinezko balioa; aberastasun mota hori, beren beregi dagokio Estatu bakoitzari.
‎Higigarriak, ostera, hala dirua, nola balioko, kanbio letrak, banku zein konpainien akzioak, ontziak, merkatugaiak oro, mundu osoari dagozkio, mundua baita horretan Estatu bakarra eta horren kide gizarte guztiak dira. Efektu higigarri gehien dituen herria da aberatsena. Estatu bakoitzak eskuratzen ditu horiek, tartean dituela bere ekoizkinen salerosketa, manufakturen ekoizketa, industria eta merkatarien aurkikuntzak eta mentura bera ere bai.
‎Idatzizkoa da, herri zibilizatu guztietan, kontratuen froga berezkoa. Haatik, aurreko lege guztiei men egin eta lekukoen froga onartu dugu, aurretiazko eta idatzizko froga zantzurik badago.
‎Kode Zibilari dagokionez, argi dago Frantziako Kode Zibilak bolada berria ireki zuela, hain zuzen ere, Alemaniako BGB (Burgerliches Gesetzbuch) Kode Zibilak itxi zuena, 1900 urtean. Artean, hainbat kode hainbeste herri eta estatutan, Espainiakoa ere barne. Betiere, kodearen ideia bera, garaile eta indartsu.
‎Bolada berri horri, arrazoi osoaz gainera, Kode Zibilaren kulturarena esan ohi zaio, batez ere, herri latindarretan. Frantzia, Belgika, Italia, Portugal, Espainia... guztiak dira tradizio horren katebegiak.
‎Frantzia, Belgika, Italia, Portugal, Espainia... guztiak dira tradizio horren katebegiak. Orduantxe gorpuzten da Europako herrietan Kode Zibilaren lerrakera eta ikuskera hori, Britainiako Uharteetako Common Law pentsamoldearen aurrean. Lehenak zimentarria du lege idatzian.
‎Hego Euskal Herria ezagutuko du horrek, Napoleonen armadaren pean. Alta, Euskal Herriko Iparraldean ez bezalaxe, Hego Euskal Herrian luze iraungo du Kode Zibil baten egikerak. Egin ere, 1889 urtean egingo da hori Espainia osorako, foru zuzenbideari lotsa gordeta, apurrean bada ere.
‎Horietariko lehenak, Portalisen atariko hori XIX. gizaldi hasierako testuinguruan kokatu eta hortik bideratuko luke haren euskarazko esana. Baliabide izan ditzake horrek garai horretako euskal testuak eta, edu berean ere, Portalisen jatorrizko hizkuntzari hurbilen eta barrukoen gerta zekizkiokeen adierazmoldeak, Ipar Euskal Herrikoak batez ere.
‎Hamabi Taulen legeak aipatu ohi dira, etengabe, eredu moduan. Egiatan, aldera al daitezke herri hasiberri bateko erakundeak, aberastasun eta zibilizazio mailarik gorena bere barnean jaso duen herri batekoekin. Erroma bera ere, handia izateko jaioa eta zelanbait esateko, betiereko hiria izateko xedatua, ez al zen berehalakoan konturatu lege horien askiezaz?
‎Ez al ziren bata bestearen ondoan etorri, senatukontsultoak, plebiszituak, pretoreen ediktuak, kontsulen ordenantzak, edilen araudiak, juriskontsultoen erantzun edo erabakiak, pragmatika berronespenak, erreskriptuak, ediktuak eta enperadoreen nobelak? Erromako legeriaren historia da, batez beste, herri guztien legeriarena.
‎...riazko Estatuetan, printzea lurralde osoaren jabe izan eta merkataritza osoa Estatuko Buruzagiaren izenean eta horren probetxurako egiten den horietan, gizabanakoek ez dute askatasunik, borondaterik edo jabetzarik, eta epaile eta borrero gehiago dira, legeak baino; haatik, herritarrek zer zaindu eta zer babesturik badute, eskubide politiko nahiz zibilen jabe badira eta ohorea aintzat hartzen bada, herri horietan bertan, lege kopuru zehatza behar da horiei guztioi aurre egiteko. Ondasun mota desberdinak, langintza bestelakotsuak, giza bizitzaren osterantzeko egoerak, horiek guztiek eskatzen dituzte erregela berezkoak.
‎Non, ostera, Kode Zibil berri hori garatzeko indarra eta tenorea? Ezbairik gabe, Iraultzak berak eraturiko Herri Batzarretan. Haiei egokitu herri subiranotasuna.
‎Ezbairik gabe, Iraultzak berak eraturiko Herri Batzarretan. Haiei egokitu herri subiranotasuna. Bertara ere, legeak egiteko ahalmena.
‎Horren legeak ezin hutsgabekoak izan, noraino eta jasanezinak suertatzeraino hartzaile dituzten gizakientzat. Herriaren ordezkotza du legegileak; hortaz, herri horren ohiturak, aiurria, egoera politikoa eta erlijiosoa ezagutu behar ditu.
‎Heldutasun gutxiko gizarte batean, ezkontzari ez zaio jaramonik egiten, espeziea ugaltzeko ezpada, herri berri batek hasteko eta gehitzeko premia duelako.
‎Orduan da dibortziorako ahalmena debekatua edo utzia, kasuan kasu, hala herri bakoitzak dituen ohitura eta ideietara, nola andrazkoei eman behar zaien askatasun luze edo laburraren iritzira; hala senarrak nagusigo handiagoa edo txikiagoa izatera, nola etxeko gobernua hertsitu edo zabaltzeko interesetara; hala ogasunen berdintasunera, nola ondasun banaketa larregikoa saihesteko gogoetara.
‎Plazerrak osatzen ditu horiek eta plazerra agortu ahala, eurak ere ezabatzen dira. Herri zibilizatu guztien legeek gaitzetsi dituzte horiek.
‎Horren ondorioz, egoera zibil autuetan frogarik legezkoena erregistro publikoetatik datorrena da. Oinarri hau, herri zibilizatu guztientzat, Jendeen zuzenbide erkidea modukoa da.
‎Tutoretza da, etxeko gobernuan, sorospidezko magistratura. Horren iraupen eta zereginak zehaztu ditugu, herri zibilizatuetan erkide diren erregelen arabera. Tutoreak du pertsona eta ondasunen ardura; familiak bere baitan hautatu behar du hori, behar beharrezkoa baita zinezko gogoa, pertsonaren ondasunak gorde eta heziketa eta osasuna jagoteko, ohore eta atxikimendu osoz.
‎Lehena, norbanakoen artean gauzatzen da, norbanako horien elkarrekiko premiak eta bat etortzeak euren arteko betebeharrak batzen dituztela. Bigarrenak, ordea, eginkizun du nazioak eta herriak hurbiltzea, gizakien arteko gizarte unibertsalaren beharrak betetzea. Merkataritza mota horien eragiketak, ia beti, loturik egon ohi dira administrazio eta politikaren ikuspegi nagusiei.
‎Bertara ere, legeak egiteko ahalmena. Errege bakaldun eta ahalguztidunaren kaltetan, herri batzarrak irabazle eta erabakigarri.
Herri batzarrek, hala ere, berehala antzeman zuten legeria zibila kodetzeko premia, eta horretan jardun, xedez eta helburuz.
‎Legelari praktikoak ditugu laurok, urte askotako jarduera neketsuaren ostean Bonapartek lan horretarako bereziki deituak. Euretariko batzuk Herri Batzarretako ordezkariak eta hautetsiak ziren. Orobat Kasazio Auzitegiko kideak.
‎Kode Zibilaren idatzaldiak antzeman du herriak agintaritzarik gorenean jarri duen heroiaren gogoa. Horren asmoa edonon da eragingarri, eta herriaren alde egingo du hark ere beti lan eta trabailu, gure zoriontasunerako zerbait egiteko dueino.
‎Kode Zibilaren idatzaldiak antzeman du herriak agintaritzarik gorenean jarri duen heroiaren gogoa. Horren asmoa edonon da eragingarri, eta herriaren alde egingo du hark ere beti lan eta trabailu, gure zoriontasunerako zerbait egiteko dueino.
‎(...) Iraultza sendotu, estatu ahaltsu baten bidez herriaren batasuna berrindartu, herritarrei gutxieneko askatasun zibila bermatu, askatasun politikoa sakon gutxitzearen truk, gizartea bera antolatu, giza aldra harritzar multzo horiek gizabanakoen iduriko diren hare garauak eginez(...). 7
‎Zuzenbide idatzia, arrazoiduna, Herri Batzarrek sortua, horiexek ditugu sistema berriaren oinarriak.
‎Aitzitik, bizi eta egokitua nahi du Portalisek lege zibila, eragingarritasun osokoa izan dadin: " Herrien kodeak denboraren arioz egiten dira; zehatz esateko, behin ere ez dira oso osorik egiten".
‎Horregatik, herri zibilizatu guztietan nabarmen da, legeen santutegiaren aldamenean eta legegilearen zaintzapean, halako goiburu, ebatzi eta doktrinaren gordailua, egunero eraberritzen dena, epaitegietako eztabaiden praktika eta gatazkak direla bide. Gordailu hori aldioro areagotzen da aurreko jakituriarekin, eta betidanik hartu ohi da legeriaren osagarri zinezkotzat.
‎Plazerrak osatzen ditu horiek eta plazerra agortu ahala, eurak ere ezabatzen dira. Herri zibilizatu guztien legeek gaitzetsi dituzte horiek.
‎Zalantzarik gabe, ondo egina da, ondasun zirkulazioaren askatasunaren eta nekazaritzaren ikuspegitik, oinordetza ordezpen zentzugabeko horien debekua. Horiek herri hilaren meneko jartzen dituzte herri biziaren interesak. Horien bidez ere, jada ez den belaunaldiak bizirik dagoen belaunaldia behin eta berriro azpiratzen du.
‎Zalantzarik gabe, ondo egina da, ondasun zirkulazioaren askatasunaren eta nekazaritzaren ikuspegitik, oinordetza ordezpen zentzugabeko horien debekua. Horiek herri hilaren meneko jartzen dituzte herri biziaren interesak. Horien bidez ere, jada ez den belaunaldiak bizirik dagoen belaunaldia behin eta berriro azpiratzen du.
‎Beheratze luze horren hasikinak Frantziako Iraultzaren gogortadak ditugu. Areago, 1789 urtean bertan Versaillesko Estatu orokorretarako deialdia erregeak egin eta Ipar Euskal Herriko lurraldeetan nabari zen aspaldiko foruak zaintzeko gogoa. Hiru lurraldeotako lege beregainak ziren jokoan.
‎Horretarako, oztopo nabarmenak, eskualde anitzetako legeak; besteak beste, euskal lurraldeetako foruak. Gogora bedi lehen pausoa, Herri Batzarraren Dekretua, 1789 urteko abuztuaren 4koa. Testu horren 10 artikuluaren harian indargabeturik geratu ziren lurraldeetako arau mota guztiak.
‎Kontratu horrek, arestian aurkeztu ditugun oharren arabera, senar emazteak behartzen ditu, zertara eta elkarrekiko edota ondorengoekiko betebehar erkideetara. Horrexegatik, herri aurreratu guztietan, nahitaezko izan dituzte legeek betebehar horien menekoak zehazteko moldeak. Molde horiek zehaztu ditugu.
‎Aldi guztietan ulertu ohi da, arriskutsu bezain ezgizatiar dela senar emazteak atzera egiteko modurik gabe uztartzea, batak bestea itoa eta zanpatua. Hortik dator, modu berean ere, ezkontzaren hautsezintasuna lege zibiletan duten herrietan euretan, banantzearen erabilera, horrek leundu egiten duelako ezkontzaren lokarria, berori oso osorik askatzeke.
‎Zalantzarik gabe, ondo egina da, ondasun zirkulazioaren askatasunaren eta nekazaritzaren ikuspegitik, oinordetza ordezpen zentzugabeko horien debekua. Horiek herri hilaren meneko jartzen dituzte herri biziaren interesak. Horien bidez ere, jada ez den belaunaldiak bizirik dagoen belaunaldia behin eta berriro azpiratzen du.
‎Zalantzarik gabe, ondo egina da, ondasun zirkulazioaren askatasunaren eta nekazaritzaren ikuspegitik, oinordetza ordezpen zentzugabeko horien debekua. Horiek herri hilaren meneko jartzen dituzte herri biziaren interesak. Horien bidez ere, jada ez den belaunaldiak bizirik dagoen belaunaldia behin eta berriro azpiratzen du.
‎Ezkontzaren aldekotasuna, ohitura onen sustapena, gizartearen nahia, orok nahi dute seme alaba naturalak legezkoekin pareka ez daitezen. Gauzen ordenaren aurka doa, halaber, herriaren partaide izan arren familia kide ez diren horiei oinordetza eskubidea zabaltzea, eskubide hori baita, herri zibilizatu guztietan, ez herritarrarena, ezpada familiaren barnekoa. Legeak, ezkontzak arautu ondoren, ezin halakoak familia baten kidetzat hartu.
‎Ezkontzaren aldekotasuna, ohitura onen sustapena, gizartearen nahia, orok nahi dute seme alaba naturalak legezkoekin pareka ez daitezen. Gauzen ordenaren aurka doa, halaber, herriaren partaide izan arren familia kide ez diren horiei oinordetza eskubidea zabaltzea, eskubide hori baita, herri zibilizatu guztietan, ez herritarrarena, ezpada familiaren barnekoa. Legeak, ezkontzak arautu ondoren, ezin halakoak familia baten kidetzat hartu.
‎Hauexek dira Kode Zibilaren proiektua idazteko erabili ditugun oinarri nagusiak. Gure helburua ohiturak legeei lotzea izan da; orobat, familia izpiritua zabaltzea, hori ere, esanak esan, herriaren izpirituaren aldaera baita. Sentimenduak ahuldu egiten dira hedatzen direnean; berezko euskarria behar da, komenigarritasun uztardurak egin ahal izateko.
‎Gure egitekoan jarri diren itxaropen zintzoen azpian gelditu gara, zalantzarik gabe. Lagungarri dugu, alabaina, gure errakuntzak ezinbestekoak ez izatea; eztabaida mamitsu eta argiak zuzenduko ditu horiek eta frantziar herriak , izkiluen bidez askatasuna eskuratu duenak, legearen bitartez gorde eta finkatuko du askatasun hori.
‎Hiri eta hiritarrak ditugu horiek azken urteotan. Beharbada ahaztu dugu Lafitte Tournier en16 irakaspena cite, pays adieran, herria baita eta citoyen, herritarra. Orobat garai hartako testuen edukia17 Homme delako hori ere, ez nolanahi ematekoa.
‎13 Bizkai, Araba eta Gipuzkoan, 3/ 1992 Legea, uztailaren 1ekoa, Euskal Herriko Foru Zuzenbide Zibilari buruzkoa eta horren gehigarria, 3/ 1999 Legea, irailaren 26koa; Nafarroan, aldiz, 1/ 1973 Legea, martxoaren 1ekoa, Nafarroako Foru Zuzenbide Zibilari buruzko Konpilazioa.
‎—: " Mariages en Labourd sous L’Ancien Regime", in Etude Juridique et Sociologique, Bilbo, 1989, Euskal Herriko Unibertsitateko Argitarapen Zerbitzua.
‎Frantzia, Europako beste Estatu handien antzera, orpoz orpo handitu da, herri desberdinen konkista eta batuketa askoren bidez.
Herri konkistatuek eta herri askeek betidanik hitzartu dute, euren arteko hitzarmen eta itunetan, bakoitzaren legeria zibila zaintzea. Urteen joan etorriek erakutsi dute gizakiak aiseago aldatzen duela aginpide moldea, legea bera baino.
‎Herri konkistatuek eta herri askeek betidanik hitzartu dute, euren arteko hitzarmen eta itunetan, bakoitzaren legeria zibila zaintzea. Urteen joan etorriek erakutsi dute gizakiak aiseago aldatzen duela aginpide moldea, legea bera baino.
‎Norbanako guztiak ukitzen dituzte, horien bizitzaren egitate garrantzitsuetan nahasten dira, noranahi jarraitzen diete haiei: eurok dira, maiz sarri, herriaren moral bakarra eta beti beti horren askatasunaren zatia; azken batean, eurek arintzen diote herritar bakoitzari lege politikoek herriaren zerbitzurako ezarritako zama; berebat, sakon babesten dute herritarra, hala behar duenean, bere izate eta ondasunetan, bera, eta ez beste inor, herri osoa izango bailitzan. Hortaz, Kode Zibilaren idatzaldiak antzeman du herriak agintaritzarik gorenean jarri duen heroiaren gogoa.
‎Norbanako guztiak ukitzen dituzte, horien bizitzaren egitate garrantzitsuetan nahasten dira, noranahi jarraitzen diete haiei: eurok dira, maiz sarri, herriaren moral bakarra eta beti beti horren askatasunaren zatia; azken batean, eurek arintzen diote herritar bakoitzari lege politikoek herriaren zerbitzurako ezarritako zama; berebat, sakon babesten dute herritarra, hala behar duenean, bere izate eta ondasunetan, bera, eta ez beste inor, herri osoa izango bailitzan. Hortaz, Kode Zibilaren idatzaldiak antzeman du herriak agintaritzarik gorenean jarri duen heroiaren gogoa.
‎Norbanako guztiak ukitzen dituzte, horien bizitzaren egitate garrantzitsuetan nahasten dira, noranahi jarraitzen diete haiei: eurok dira, maiz sarri, herriaren moral bakarra eta beti beti horren askatasunaren zatia; azken batean, eurek arintzen diote herritar bakoitzari lege politikoek herriaren zerbitzurako ezarritako zama; berebat, sakon babesten dute herritarra, hala behar duenean, bere izate eta ondasunetan, bera, eta ez beste inor, herri osoa izango bailitzan. Hortaz, Kode Zibilaren idatzaldiak antzeman du herriak agintaritzarik gorenean jarri duen heroiaren gogoa.
‎eurok dira, maiz sarri, herriaren moral bakarra eta beti beti horren askatasunaren zatia; azken batean, eurek arintzen diote herritar bakoitzari lege politikoek herriaren zerbitzurako ezarritako zama; berebat, sakon babesten dute herritarra, hala behar duenean, bere izate eta ondasunetan, bera, eta ez beste inor, herri osoa izango bailitzan. Hortaz, Kode Zibilaren idatzaldiak antzeman du herriak agintaritzarik gorenean jarri duen heroiaren gogoa. Horren asmoa edonon da eragingarri, eta herriaren alde egingo du hark ere beti lan eta trabailu, gure zoriontasunerako zerbait egiteko dueino.
‎Hortaz, Kode Zibilaren idatzaldiak antzeman du herriak agintaritzarik gorenean jarri duen heroiaren gogoa. Horren asmoa edonon da eragingarri, eta herriaren alde egingo du hark ere beti lan eta trabailu, gure zoriontasunerako zerbait egiteko dueino.
‎Alabaina, zer nolako lana legeria zibila idaztea herri handi batentzat! Egiteko hori giza indarretatik gaindi legoke, herri horri erakunde berri berriak eman eta bazter eta ahazturik utziko balitz, besteak beste, herri hori, herri zibilizatuen artean, lehendabizikoa dela.
‎Alabaina, zer nolako lana legeria zibila idaztea herri handi batentzat! Egiteko hori giza indarretatik gaindi legoke, herri horri erakunde berri berriak eman eta bazter eta ahazturik utziko balitz, besteak beste, herri hori, herri zibilizatuen artean, lehendabizikoa dela. Iraganaren eskarmentua da, izan ere, aintzat hartzekoa, bertan baitago gorpuzturik zentzu on, erregela eta goiburuen tradizioa.
‎Alabaina, zer nolako lana legeria zibila idaztea herri handi batentzat! Egiteko hori giza indarretatik gaindi legoke, herri horri erakunde berri berriak eman eta bazter eta ahazturik utziko balitz, besteak beste, herri hori, herri zibilizatuen artean, lehendabizikoa dela. Iraganaren eskarmentua da, izan ere, aintzat hartzekoa, bertan baitago gorpuzturik zentzu on, erregela eta goiburuen tradizioa.
‎Alabaina, zer nolako lana legeria zibila idaztea herri handi batentzat! Egiteko hori giza indarretatik gaindi legoke, herri horri erakunde berri berriak eman eta bazter eta ahazturik utziko balitz, besteak beste, herri hori, herri zibilizatuen artean, lehendabizikoa dela. Iraganaren eskarmentua da, izan ere, aintzat hartzekoa, bertan baitago gorpuzturik zentzu on, erregela eta goiburuen tradizioa.
‎Legegileak, aginpidean baino, apaizgoan dihardu. Ezin du alboratu legeak gizakientzat eginak direla eta ez gizakiak legeentzat; egokitu behar zaizkie euren hartzailea izan daitekeen herri horren aldarte, jardun eta egoerei; berrikuntzetan ere, zehatz izan behar dute, ezagutzeko modukoak izan baitaitezke, erakunde berri baten aurrean, teoriak eskaintzen dizkigun abantailak eta ez, ostera, haren gaitzak, horiek bakar bakarrik praktikak idoro ditzakeelako; ona ere zokondoratu behar da onena zalantzan izanez gero; abusua zuzentzerakoan, zuzenketaren beraren arriskuak ikusi behar dira;...
‎Brumaireren 18ko horren ostean, herriaren ahotsak aginpide eratuko egoera desberdinetan jarri dituen norbanakoek lan horretarako batzorde bereizia osatu dute. Aspaldiko lan hori lantzean lantzean eten eta berrartua izan da.
‎Hamabi Taulen legeak aipatu ohi dira, etengabe, eredu moduan. Egiatan, aldera al daitezke herri hasiberri bateko erakundeak, aberastasun eta zibilizazio mailarik gorena bere barnean jaso duen herri batekoekin. Erroma bera ere, handia izateko jaioa eta zelanbait esateko, betiereko hiria izateko xedatua, ez al zen berehalakoan konturatu lege horien askiezaz?
‎Bada, beraz, herri zibilizatuen kodeetan, halako xedapen ongigarria, kasuan kasukoak biderkatu eta arrazoia bera arte bihurtzen duena.
‎Horigatik, herri zibilizatu guztietan nabarmen da, legeen santutegiaren aldamenean eta legegilearen zaintzapean, halako goiburu, ebatzi eta doktrinaren gordailua, egunero eraberritzen dena, epaitegietako eztabaiden praktika eta gatazkak direla bide. Gordailu hori aldioro areagotzen da aurreko jakituriarekin, eta betidanik hartu ohi da legeriaren osagarri zinezkotzat.
‎Esperientziari dagokio guk uzten ditugun hutsuneak betetzea. Herrien kodeak denboraren arioz egiten dira; zehatz esateko, behin ere ez dira oso osorik egiten.
‎Herriak ezin elkarrekin bizi zuzenbidearen aginpidean baino; herri bakoitzaren kideak, gizabanako izan eta Zuzenbidearen menekoak dira; herritar diren aldetik, ostera, legepekoak.
‎Zuzenbide naturala eta Jendeen arteko Zuzenbidea ez dira izatez desberdinak, euren aplikazioetan baizik. Arrazoiak berak, gizaki guztiak bereizketarik gabe gobernatzen dituen ginoan, zuzenbide natural du izena, eta herrien arteko harremanetan deritza Jendeen arteko zuzenbidea.
‎Jendeen arteko zuzenbide naturalaz eta Jendeen arteko zuzenbide positiboaz hitz egiten bada, xedea, beti beti, hauxe da: herriek eurek moldatu ez eta nazioek —den norbanakorik txikienak bezalaxe— aginduzko dituzten justiziaren oinarri betierekoak itun, tratatu eta ohituretatik bereiztu, azken horiek herrien emaitzak baitira.
‎Jendeen arteko zuzenbide naturalaz eta Jendeen arteko zuzenbide positiboaz hitz egiten bada, xedea, beti beti, hauxe da: herriek eurek moldatu ez eta nazioek —den norbanakorik txikienak bezalaxe— aginduzko dituzten justiziaren oinarri betierekoak itun, tratatu eta ohituretatik bereiztu, azken horiek herrien emaitzak baitira.
Herri bakoitzean, subiranoa nor izan eta horren borondatearen adierazpen ospetsua da legea, guztion onurako den objektu bati buruzkoa.
‎Ganorazkoa da, gai zibilak soil soilik aztertzerakoan ere, herri bat arautzen duten lege mota desberdinen jakinbide orokorra ematea; lege guztiek, edonolakoak izanda ere, beraien artean ezinbesteko harremanak dituztelako. Ez da kontu pribaturik administrazio publikoak intereseko ez duenik; ezta objektu publikorik ere, interes pribatu horiek arautzen dituen justizia berbanatzaile horren oinarriak, zabalago zein urriago, ukitzen ez dituenik.
‎Edozein modutan ere, norberak bere burua aska al dezake kontzertu berezko eta ezinikusizko ahalmen horren eragin eta onuragarritasunetik? Horren bitartez, hain zuzen ere, asaldurarik eta iraulirik gabe, herriek lege makurren justizia egiten diote euren buruari, eta halaber, gizartea bera babesten dute, legegileari emandako ustekabekoetatik eta legegilea bera ere bere buruaren hutsetatik.
‎Frantzia, beste aldi batzuetan ohiturazko herriak eta zuzenbide idatzizko herriak ezagutu zituena, zati batean ohiturak eta bestean zuzenbide idatzia zituen aginduzko. Erresuma osorako errege ordenantza batzuk ere tarteko ziren.
‎Frantzia, beste aldi batzuetan ohiturazko herriak eta zuzenbide idatzizko herriak ezagutu zituena, zati batean ohiturak eta bestean zuzenbide idatzia zituen aginduzko. Erresuma osorako errege ordenantza batzuk ere tarteko ziren.
‎Horiei adi egon behar du legegileak, berak ezarritako erakundeak lur gaineko euskarrietatik bakartuta ikusi nahi ez baditu. Berezko harreman horiek ahalbideratzen dute herri baten nortasuna eta eitea ez galtzea, herri hori azkendua edo hori baino makurragoa dena, beheratze maila espantagarrian amildua izan ez bada. Lar hobetsi ditugu garaiotan aldaketa eta erreformak; hartara, erakunde eta legeetan, ezjakinaren mendeak abusuen lekukoak badira ere, filosofia eta argien gizaldiak sarriegi izan ohi dira soberaren eszenatokiak.
‎Horiei adi egon behar du legegileak, berak ezarritako erakundeak lur gaineko euskarrietatik bakartuta ikusi nahi ez baditu. Berezko harreman horiek ahalbideratzen dute herri baten nortasuna eta eitea ez galtzea, herri hori azkendua edo hori baino makurragoa dena, beheratze maila espantagarrian amildua izan ez bada. Lar hobetsi ditugu garaiotan aldaketa eta erreformak; hartara, erakunde eta legeetan, ezjakinaren mendeak abusuen lekukoak badira ere, filosofia eta argien gizaldiak sarriegi izan ohi dira soberaren eszenatokiak.
‎Esan ohi da klima jakin eta inguruabar zehatzen azpian, poligamia ere onargarriagoa izan daitekeela, beste inguruabar eta klima batzuetan baino. Edonondik begira dakiola ere, herri guztietan suertatzen da hori bateraezina konpromiso baten oinarriekin, konpromiso horretan ematen direlako zer guztiak, gorputz eta arima. Horrexegatik ezarri diogu gure buruari halako goiburua, ezkontza bi gizabanakoen arteko konpromisoa dela baieztatzeko.
‎Izan ere, ohitura oinarritzen zuen hutsegitea ezagutu ondoren, gizakiak ohitura uztea gerta daiteke —eta gaur maiz gertatzen da— Baina kasu hori bakarrik gertatzen da, gizakiak bere portaera utz dezan hutsegitea atzematea nahikoa denean. Baina herri baten erlijiozko ohiturei dagokienez ez da hori gertatzen eta, horregatik, hemen ez dago inolako hutsegiterik2.
‎Norberaren jainkoak eta beste herri batzuen jainkoak parekatzea. Modu honetan izenek esanahi bera dutela sinestarazten da.
‎Liburu honetan, atal batean, magia eta erlijioaz mintzatzen da, Frazerren Urrezko abarra aipatuz. Frazerren antropologiari jarraituz, Ayerrek herri primitiboen erlijioa kritikatzen du, baita Wittgensteinen sineskortasuna ere. Ayerrek hizkuntz jokoak arbuiatzen ditu, gauzen eta ideien errealitatea egiaztatzeko irizpide positibista hartuz.
‎esanezina, etika, borondate etikoa, mistikoa, Jainkoa; 2) Bigarren Wittgenstein: hizkuntz jokoak, erlatibismoa, erlijio diskurtsoa, erlijiozko sinesmenaren funtsa, herri primitiboen sinesmenak, predestinazioa. Irakurterraza, sakontasunari uko egin gabe.
‎Ezinbestekoa da biografia labur hau Wittgensteinen erlijiozkotasuna ezagutu dezagun. Datu berriak ditu, Wittgenstein, Tolstoiren lanek bultzaturik, Austria Behereko eskola landatarretan, herri xumeetan (Trattenbach, Hassbach, Puchberg eta Otterthal), irakasle gisa lan egiten hasi zenekoak. Honetaz gain, Baum ikerlari ondradua eta zuzena izan da beti.
‎Hor" Notes on Logic" idatzi zituen eta Russelli eman zizkion. Geroxeago Skjolden izeneko herri norvegiarrean geratu zen bizitzen. Urte honetan ere P. Coffeyren The Science of Logic liburuaren aipamen kritikoa egin zuen The Cambridge Review aldizkarian.
‎• 1920 Klosterneuburgeko komentuan egin zuen lan lorazain gisa. Irakaslearen titulua lortu bezain fite, Lehen Hezkuntzari ekitea erabaki zuen, Tolstoiren lanek bultzaturik, Austria Behereko eskola landatarretan, herri xumeetan (Trattenbach, Hassbach, Puchberg eta Otterthal), 1926 arte. Urte honetan Trattenbachen hasi zen.
‎Vienan arreba baten etxea eraikiz lan egin zuen arkitekto gisa Engelmannen laguntzaz. Puchberg eta Otterthalen irakasle zelarik, haurrek hizkuntza ikas zezaten, haiekin egindako Worterbuch fur Volksschulen (oinarrizko herri eskola hiztegi txiki bat) karrikaratu zuen. Marguerite Respinger ez maiteminduta.
‎[Urrezko abarra, I bol., 237 orr.13 Jakina, herriak ez du benetan sinesten subiranoak halako botereak dituenik; subiranoak soberan daki ez duela halakorik, eta baldin eta ez badaki, ergela edo eroa da. Baina, jakina, bere boterearen ideia moldatuta dago, —herriaren eta subiranoaren— esperientziarekin bat etortzeko moduan.
‎Urrezko abarra, I bol., 239 orr.15 Zentzugabekeria hutsa da hemen Frazerrek irudikatu izana herri hauek naturaren prozesuaren guztiz ideia faltsua (ia erotua) balute bezala, fenomenoen interpretazio berezi bat besterik ez baitute. Hau da, idatziko balute, naturaren beren ezaguera eta gurea ez lirateke, funtsean, desberdinak izango.
‎Garbi dago orduan ohiturari sakontasuna ematen dionak gizaki bat erretzearekin lotura duela20 Jai jakin batean gizakien gainean zaldizkoarena egitea ohitura izango balitz (zaldiko jokoan bezala), ez genuke hemen ezer ikusiko garraiobide bat baino, zaldiaren gaineko zaldizkoa bezala. Baina, jakingo bagenu herri askotan ohitura izan dela, adibidez, zaldiz ibiltzeko esklaboak erabiltzea eta, esklaboak zalditzat hartuz, jaialdi batzuk ospatzea, orduan gaur egungo kalterik gabeko ohituran zerbait sakonagoa eta arriskutsuagoa ikusiko genuke. Galdera hurrengoa da:
‎4 Frazerrek hurrengoa dio: " Haurrek hain gogoko duten imajinazioaren printzipio berberak eraman ditu beste herri batzuk jaiotzaren antzezpena norbait seme edo alabatzat hartzeko bide gisa erabiltzera, are hildakotzat jotzen dena berpizteko prozedura gisa ere. (...) Horregatik, Diodorok dioskunez, Zeusek bere emazte jeloskor Hera konbentzitu zuenean Herkules semetzat har zezan, jainkosa oheratu egin zen eta, heroi handia bere bularraren kontra estutuz, bere jantzien azpitik bultzatu eta lurrera erortzen utzi omen zuen, hartaz benetan erditu izan balitz bezala; historialari horretxek eransten du behiala barbaroek gauza bera egiten zutela umeak seme alabatzat hartzeko.
‎" Otso edo zakur gisa sumatzen den labore espirituarekin hasiko gara. Ikusmolde hori gauza arrunta da Frantzian, Alemanian eta herri eslaviarretan. (...) Mecklenburgeko zenbait lekutan, non labore otsoaren sinesmena bizi bizirik dagoen, denek diote beldurra azken laborea ebakitzeari, otsoa bertan omen dago eta;(...) Mecklenburgen zutik dagoen laborearen azken sortari berari deitzen zaio otsoa, eta hura ebakitzen duen gizonak" otsoa du", eta animaliari zekale otso, gari otso, garagar otso deitzen diote, ale mota zelakoa den" (Urrezko abarra, II bol., 82 orr.).
‎16 Frazerrek hurrengoa dio: " Horrelako erregea zeremonien etiketak harrapatuta bizi da, debeku eta betebeharren sareak harrapatuta, eta halakoen xedea ez da erregearen duintasuna, are gutxiago erosotasuna, baizik eta bera, bere herria eta unibertso osoa, naturaren harmonia nahaspilatuz, hondamendira bidaliko lituzkeen jokamoldetik aldentzea. Betebehar hauek ez diote inolako erosotasunik ekartzen; aitzitik, haren egintza oro oztopatuz, ezereztu egiten diote askatasuna eta sarritan bizitza osoa zama nekoso eta tristea bihurtzen diote, babesteko xedea izan arren".
‎Baina zerbait lortzen da izenak gaelikoz jarriz: haiei esker ikusten dugu herri atzerritar batean gaudela. Dublin ez da bakarrik beste probintzia ingeles bat:
2001
‎biztanleak bertakoak edo inmigranteak diren, jainkoekin ahaidetuta dauden, atzeratutako edo goi mailako kultura baten partaide diren, garapen edo amaiera aldian aurkitzen diren. XVI. mendean zenbait espainol Urrezko Mende batean bizi direla esaten hasten direnean eta XIX. mendean gainbeheraz hitz egiten dutenean ez dira gauza beraz ari; eta ez da gauza bera ere, bere historiaren hasieran, Abrahamekin itunak ezartzerakoan, Yahverengatik askatua eta babestua izan den herri gisa bizitzea, edo K.a. VII. VI. mendeetan Jeremias profetak jainkoak baztertu dituelako egiten dituen intzirietan.
‎Gainera, kondaira horien zenbait zati kondaira beraren beste zatiekin kontraesanetan sar daitezke, hala nola beste kondairekin. Esate baterako, Jeronimo indiarrak bere herriaren kontaera fundatzailea den arrano eta pinuaren arteko borrokarekin ematen dio hasiera bere autobiografiari. Baina gizarte bat justifikatzeko beste modu bat dago:
‎Hezkuntzari berehala ekiten zitzaion, jaiotegunean bertan, eta inudeei zegokien transmisio lan hau. Umeek, inudeekin bizitza osorako iraungo duten afektibitate loturak garatzeaz gain, herriaren tradizioak eskuratuko dituzte. Inudeek kulturaren parte diren tradizio, kondaira, eta era guztietako istorioak eta literatura lan handien laburpen eta iruzkinak —Homero eta Hesiodo batez ere— nahasten dituzten haur ipuinak kontatuko dizkiete2.
‎Olerkaririk maitatu eta ezagunenak Hesiodo, Solon, Arkiloko eta fabulistika izan ziren. Umeak, eskolan buruz ikasitako eta etengabean ahotan darabiltzan olerkien irakaskuntza honi esker, bere herriaren bertute eta balioak bereganatzen ditu: ausardia, guraso eta jainkoenganako errespetu sakratua, emakumezkoaren umiltasuna...
‎K.a. V. mendeko Atenasen rapsodaren eginbeharra olerkariak interpretatzea zen, olerkarien pentsamendua aditzera ematea, alegia. Ondorioz, herriaren lidergo kulturalean rapsodak duen eragina oso garrantzitsua zen, olerkariarena hala baitzen. Eta Platonek horrelaxe azalduko du rapsodaren eginbeharra:
‎Guda bera ordenaz eta giza eskubideen goi errespetuz eramana izan bada, zerbait sublimea darama beragan eta bide batez hainbat sublimeago egiten du guda horrela daraman herriak , zenbat eta handiagoak izan diren jasan dituen arriskuak, kementsu jardunez; alderantziz, luzaroko bakeak azoka giroa garaiarazten du, eta batera egoismo soila, koldarkeria eta alferkeria, eta herriaren gogoa makurraraztea.90
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
herri 575 (3,79)
erri 2 (0,01)
Lehen forma
herri 263 (1,73)
herriaren 72 (0,47)
herria 48 (0,32)
herriak 32 (0,21)
Herri 29 (0,19)
herrien 27 (0,18)
Herriko 17 (0,11)
herriari 10 (0,07)
herriek 7 (0,05)
herrien arteko 7 (0,05)
herriko 7 (0,05)
herrian 4 (0,03)
herrien artean 4 (0,03)
herrietan 4 (0,03)
Herritik 3 (0,02)
herriei 3 (0,02)
herrira 3 (0,02)
Herriek 2 (0,01)
Herrien 2 (0,01)
Herrien arteko 2 (0,01)
Herrira 2 (0,01)
erri 2 (0,01)
herriaren alde 2 (0,01)
herriarentzat 2 (0,01)
Herriak 1 (0,01)
Herriei buruzko 1 (0,01)
Herrikoak 1 (0,01)
herriaren aurrean 1 (0,01)
herriaren esku 1 (0,01)
herriaren inguruan 1 (0,01)
herriarena 1 (0,01)
herriarenak 1 (0,01)
herriarengan 1 (0,01)
herriarentzako 1 (0,01)
herriekin 1 (0,01)
herriena 1 (0,01)
herrientzako 1 (0,01)
herrientzat 1 (0,01)
herrietako 1 (0,01)
herrietan barrena 1 (0,01)
herrietatik 1 (0,01)
herrik 1 (0,01)
herriok 1 (0,01)
herriren 1 (0,01)
herririk 1 (0,01)
herritako 1 (0,01)
herritik 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
herri bat 27 (0,18)
herri guzti 22 (0,14)
herri bakoitz 14 (0,09)
herri zibilizatu 12 (0,08)
herri kontzeptu 11 (0,07)
herri hori 10 (0,07)
herri aleman 9 (0,06)
herri leinu 8 (0,05)
herri batzuk 7 (0,05)
herri bera 7 (0,05)
herri kultu 7 (0,05)
herri lege 7 (0,05)
herri primitibo 7 (0,05)
herri batzar 6 (0,04)
herri pentsaera 6 (0,04)
herri xehe 6 (0,04)
herri adostasun 4 (0,03)
herri aske 4 (0,03)
herri asko 4 (0,03)
herri egin 4 (0,03)
herri espainol 4 (0,03)
herri hau 4 (0,03)
herri hura 4 (0,03)
herri unibertsitate 4 (0,03)
herri xume 4 (0,03)
herri arteko 3 (0,02)
herri batzorde 3 (0,02)
herri bizi 3 (0,02)
herri eurak 3 (0,02)
herri gatazka 3 (0,02)
herri greko 3 (0,02)
herri handi 3 (0,02)
herri horiek 3 (0,02)
herri kode 3 (0,02)
herri mugimendu 3 (0,02)
herri oso 3 (0,02)
herri agintaritza 2 (0,01)
herri anitz 2 (0,01)
herri aztertu 2 (0,01)
herri bakar 2 (0,01)
herri berezi 2 (0,01)
herri bizitza 2 (0,01)
herri botere 2 (0,01)
herri buruzagi 2 (0,01)
herri desberdin 2 (0,01)
herri edota 2 (0,01)
herri egon 2 (0,01)
herri epaiketa 2 (0,01)
herri errejidore 2 (0,01)
herri eskola 2 (0,01)
herri ez 2 (0,01)
herri filosofia 2 (0,01)
herri hebrear 2 (0,01)
herri hil 2 (0,01)
herri hizkuntza 2 (0,01)
herri irudimen 2 (0,01)
herri izen 2 (0,01)
herri judu 2 (0,01)
herri kolonizatu 2 (0,01)
herri konkistatu 2 (0,01)
herri kultura 2 (0,01)
herri lur 2 (0,01)
herri moral 2 (0,01)
herri mundu 2 (0,01)
herri nagusi 2 (0,01)
herri nola 2 (0,01)
herri ondasun 2 (0,01)
herri onura 2 (0,01)
herri ordezkari 2 (0,01)
herri patu 2 (0,01)
herri polizia 2 (0,01)
herri seme 2 (0,01)
herri subirano 2 (0,01)
herri tradizio 2 (0,01)
herri zapaldu 2 (0,01)
herri zehatz 2 (0,01)
herri zerbitzu 2 (0,01)
herri zuzenbide 2 (0,01)
herri Eguzki 1 (0,01)
herri Mediterraneoa 1 (0,01)
herri agertu 1 (0,01)
herri ahots 1 (0,01)
herri alde 1 (0,01)
herri aldekotasun 1 (0,01)
herri antzerki 1 (0,01)
herri arazo 1 (0,01)
herri areago 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
herri zibilizatu guzti 7 (0,05)
herri kultu hizkuntza 6 (0,04)
herri kontzeptu alemaniar 4 (0,03)
herri bakoitz lege 3 (0,02)
herri adostasun erkide 2 (0,01)
herri agintaritza goren 2 (0,01)
herri aleman patu 2 (0,01)
herri anitz ohitura 2 (0,01)
herri bat eman 2 (0,01)
herri bat patu 2 (0,01)
herri bizi interes 2 (0,01)
herri guzti erkide 2 (0,01)
herri guzti ezagutu 2 (0,01)
herri hil meneko 2 (0,01)
herri hura utzi 2 (0,01)
herri kode denbora 2 (0,01)
herri lege zibil 2 (0,01)
herri leinu bat 2 (0,01)
herri nola birpentsatu 2 (0,01)
herri oso bat 2 (0,01)
herri adostasun moldatu 1 (0,01)
herri adostasun zehaztu 1 (0,01)
herri ahots aginpide 1 (0,01)
herri alde egin 1 (0,01)
herri aldekotasun lortu 1 (0,01)
herri aleman etorkizuneko 1 (0,01)
herri aleman existentzia 1 (0,01)
herri aleman heldutasun 1 (0,01)
herri aleman identifikatu 1 (0,01)
herri aleman orain 1 (0,01)
herri aleman poeta 1 (0,01)
herri arazo eztabaida 1 (0,01)
herri areago estimatu 1 (0,01)
herri arteko erlazio 1 (0,01)
herri arteko harreman 1 (0,01)
herri arteko lotura 1 (0,01)
herri aske agintaritza 1 (0,01)
herri aske bat 1 (0,01)
herri aske betidanik 1 (0,01)
herri asko erkide 1 (0,01)
herri asko ohitura 1 (0,01)
herri bakoitz adierazpen 1 (0,01)
herri bakoitz belaunaldi 1 (0,01)
herri bakoitz kide 1 (0,01)
herri bakoitz oinarrizko 1 (0,01)
herri bakoitz ondasun 1 (0,01)
herri bakoitz pakete 1 (0,01)
herri bakoitz ukan 1 (0,01)
herri bakoitz une 1 (0,01)
herri bakoitz zibil 1 (0,01)
herri bat arautu 1 (0,01)
herri bat askatasun 1 (0,01)
herri bat bakarrik 1 (0,01)
herri bat bera 1 (0,01)
herri bat beste 1 (0,01)
herri bat ere 1 (0,01)
herri bat erlijiozko 1 (0,01)
herri bat ezin 1 (0,01)
herri bat hizkuntza 1 (0,01)
herri bat idatzi 1 (0,01)
herri bat ideia 1 (0,01)
herri bat iparralde 1 (0,01)
herri bat irmo 1 (0,01)
herri bat kanpo 1 (0,01)
herri bat nortasun 1 (0,01)
herri bat odol 1 (0,01)
herri bat soil 1 (0,01)
herri bat zirkulu 1 (0,01)
herri batzar dekretu 1 (0,01)
herri batzar irabazle 1 (0,01)
herri batzar ordezkari 1 (0,01)
herri batzar sortu 1 (0,01)
herri batzorde erabaki 1 (0,01)
herri batzorde eraikuntza 1 (0,01)
herri batzorde haiek 1 (0,01)
herri batzuk baino 1 (0,01)
herri batzuk basati 1 (0,01)
herri batzuk eskuratu 1 (0,01)
herri batzuk eurak 1 (0,01)
herri batzuk jainko 1 (0,01)
herri batzuk jaiotza 1 (0,01)
herri bera antolatu 1 (0,01)
herri bera diagnostiko 1 (0,01)
herri bera egoera 1 (0,01)
herri bera gogo 1 (0,01)
herri bera on 1 (0,01)
herri berezi bat 1 (0,01)
herri bizitza oinarrizko 1 (0,01)
herri botere bereganatu 1 (0,01)
herri buruzagi eman 1 (0,01)
herri desberdin konkista 1 (0,01)
herri edota hori 1 (0,01)
herri edota lur 1 (0,01)
herri egin bi 1 (0,01)
herri egon zuzenbide 1 (0,01)
herri Eguzki jainko 1 (0,01)
herri epaiketa eduki 1 (0,01)
herri epaiketa esku 1 (0,01)
herri eskola eskari 1 (0,01)
herri eskola hiztegi 1 (0,01)
herri espainol bera 1 (0,01)
herri espainol interes 1 (0,01)
herri espainol xehe 1 (0,01)
herri espainol zarpail 1 (0,01)
herri eurak lotura 1 (0,01)
herri eurak moldatu 1 (0,01)
herri filosofia botere 1 (0,01)
herri gatazka ez 1 (0,01)
herri gatazka guzti 1 (0,01)
herri gatazka irakurketa 1 (0,01)
herri greko behiala 1 (0,01)
herri greko oinarri 1 (0,01)
herri greko oinorde 1 (0,01)
herri guzti adostasun 1 (0,01)
herri guzti aintza 1 (0,01)
herri guzti aplikatu 1 (0,01)
herri guzti bat 1 (0,01)
herri guzti erabili 1 (0,01)
herri guzti eurenganatu 1 (0,01)
herri guzti gertatu 1 (0,01)
herri guzti historia 1 (0,01)
herri guzti ideia 1 (0,01)
herri guzti legeria 1 (0,01)
herri guzti premiazko 1 (0,01)
herri guzti suertatu 1 (0,01)
herri guzti ukan 1 (0,01)
herri handi bat 1 (0,01)
herri handi batzuk 1 (0,01)
herri hau ezagupen 1 (0,01)
herri hau txikitasun 1 (0,01)
herri hebrear erkide 1 (0,01)
herri hizkuntza esan 1 (0,01)
herri hizkuntza matxinada 1 (0,01)
herri hori adostu 1 (0,01)
herri hori aldarte 1 (0,01)
herri hori aurkeztu 1 (0,01)
herri hori azkendu 1 (0,01)
herri hori erakunde 1 (0,01)
herri hori historia 1 (0,01)
herri hori ohitura 1 (0,01)
herri hori zuzendu 1 (0,01)
herri horiek agintari 1 (0,01)
herri horiek bertan 1 (0,01)
herri horiek errealizazio 1 (0,01)
herri hura printzipio 1 (0,01)
herri irudimen mugikor 1 (0,01)
herri izen bihurtu 1 (0,01)
herri izen egin 1 (0,01)
herri judu gizadi 1 (0,01)
herri judu patu 1 (0,01)
herri kode zibil 1 (0,01)
herri kolonizatu baina 1 (0,01)
herri kolonizatu etxe 1 (0,01)
herri konkistatu xurgatu 1 (0,01)
herri kontzeptu bakarrik 1 (0,01)
herri kontzeptu bera 1 (0,01)
herri kontzeptu espiritual 1 (0,01)
herri kontzeptu orokor 1 (0,01)
herri kontzeptu propio 1 (0,01)
herri kultura babestu 1 (0,01)
herri kultura hazi 1 (0,01)
herri lege deitu 1 (0,01)
herri lege erkide 1 (0,01)
herri lege hortik 1 (0,01)
herri lege makur 1 (0,01)
herri leinu baizik 1 (0,01)
herri leinu bakar 1 (0,01)
herri leinu guzti 1 (0,01)
herri leinu isolatu 1 (0,01)
herri leinu monografia 1 (0,01)
herri leinu zelta 1 (0,01)
herri lur hesitu 1 (0,01)
herri Mediterraneoa ekialde 1 (0,01)
herri moral bakar 1 (0,01)
herri moral bereizi 1 (0,01)
herri mugimendu eraldatzaile 1 (0,01)
herri mugimendu feminista 1 (0,01)
herri mugimendu ugari 1 (0,01)
herri mundu ordu 1 (0,01)
herri nagusi nagusitasun 1 (0,01)
herri ondasun bihurtu 1 (0,01)
herri onura alde 1 (0,01)
herri onura tarte 1 (0,01)
herri ordezkari gisa 1 (0,01)
herri patu ezberdin 1 (0,01)
herri pentsaera berri 1 (0,01)
herri pentsaera bizitza 1 (0,01)
herri pentsaera hori 1 (0,01)
herri pentsaera ondorengo 1 (0,01)
herri primitibo argi 1 (0,01)
herri primitibo basati 1 (0,01)
herri primitibo erlijio 1 (0,01)
herri primitibo ezjakin 1 (0,01)
herri primitibo sinesmen 1 (0,01)
herri seme bat 1 (0,01)
herri subirano bihurtu 1 (0,01)
herri subirano sinposio 1 (0,01)
herri tradizio eskuratu 1 (0,01)
herri tradizio ukan 1 (0,01)
herri unibertsitate argitalpen 1 (0,01)
herri xehe agertu 1 (0,01)
herri xehe botere 1 (0,01)
herri xehe hain 1 (0,01)
herri xehe iritzi 1 (0,01)
herri xehe politika 1 (0,01)
herri xume ahozko 1 (0,01)
herri xume nobletasun 1 (0,01)
herri zapaldu gizaki 1 (0,01)
herri zapaldu tirania 1 (0,01)
herri zehatz batzuk 1 (0,01)
herri zehatz hori 1 (0,01)
herri zerbitzu ezarri 1 (0,01)
herri zibilizatu erkide 1 (0,01)
herri zibilizatu kode 1 (0,01)
herri zuzenbide erkide 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia