Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 93

2000
‎Jakin bedi, abertzaletasunak berez ez duela eramaten herri bat bere burujabetzaren alde borrokatzera, inperialista erako beste aberri batek horretara behartzen ez badu.
Herri batek bere buruari historian zehar emandako arautegia da herri horrenelkartasun kodea, gene guztiak ordenatzen dituena.
2001
‎Ez dago pertsonarik eta herririk imajinariorik gabe. Herri bat bere iraganaosatuz hazten da, gu geu ere geure iragana osatuz hazten garen modu berean.Oroitzapen zehatzekin batera, badaude mistifikazioak eta asmazioak ere gureimajinario horretan. Betelana egiten dugu hutsuneak nabarmentzen ditugunean, hainbat oroitzapen deseroso baztertzen, beste batzuk edertzen eta osatzen...
2003
‎Begira zer dinoan Rodney A. Gallop, ingles euskaltzale sutsuak: " herri batek bere izakerea ez dau inon agertzen, herri literaturan baino argiago ta beteago".
‎Izan ere, Azpil herri guztiak bezalatsukoa da, baina, haiek ez bezala, Azpil Azpil da eta ezin daiteke beste herri bat izan: esan nahi baita Azpilek bere nortasun berezia duela, halako moldez, non, herri batek bere nortasuna gertaera batzuetan edo bestetzuetan finkatzen duen bezala, Azpilek bere iturri berezkoetan finkatzen baitu berea.
‎Eta inor ez da harritzen, edo harritzen bada, inork ez du aurpegi txarrik jartzen. Normalena baita herri batek bere hizkuntza erabiltzea.
2004
Herri bati bere naziotasunaren hizkuntza ezaugarria ez datorkio lurralde horretan banakoen edo taldetxo batzuen elebitasunetik. Elebitasun indibiduala beti izan da eta beti izango da mundua mundu den artean, baina elebitasun mota honek ez du zerikusirik gizarte elebitasunarekin:
Herri batek bere hizkuntza ahaztu, eta beste bat hartzen duelarik, beste herri arrotz bat billakatzen dala, beste izakera bat nagusitzen zaiola, gauza jakiña da aspaldidanik. Eta aldakuntza hau, arrotz bihurtze hau, ez dala edozein aldetara gertatzen.
Herri bat bere uhaletik ateratzeko, bestelakatzeko, bere buruarekiko arrotz egiteko, kolonia bihurtzeko, eta ixil ixillik menperatzeko, gaur eta beti, biderik ziurrena hizkuntzaz aldaraztea dalako.
2005
‎Nik independente izateko bokazioa duten herrien askatasunean asko sinesten dut. Eta herri batek bere kontzientziaren sakonean arau propioak, adierazteko era ezberdina eta munduan egoteko modu diferentea izan behar dituela uste badu, aintzat hartu behar da.
‎3 Herri bat bere askatasunaz aspertzen da.
‎22 Hala ere, lehen esandako hura berriro ez errepikatzearren, zuzenbidea ez da bakar bakarrik ezarri onuragarritasunaren eretzean. Izanez, ez da herri bat bera ere hain boteretsu denik batzuetan kanpokoen premia ez izateko, bai merkataritzarako, bai bere buruaren aurkako herri arrotz frankok eginiko erasoari aurre egiteko ere; horrexegatik, hain juxtu, herri eta errege boteretsuenek aliantzak nahi izaten dituzte. Hori dela eta, eragin osoa kentzen diote zuzenbideari herri baten barruan soil soilean ikusten dutenak.
2006
‎De modo que donde mejor se nota la influencia de la tierra en el hombre es en la influencia del hombre sobre la tierra" 470 Ortega-k konparazio harrigarri –eskandalagarri? – bat erabiltzen du bere tesia psikologia pertsonalaren maneran argitzeko: ...el individuo es el dato que arroja más profundas revelaciones cuál sea la mujer que elige, pocas cosas declaran más sutilmente la condición de un pueblo como el paisaje que acepta" 471 Herriek hautatu egiten bide dute, non bizi; eta herri batek paisaia bat bizitoki hautatzea, gizonak emazteki bat emazte hautatzea bezala ei da (herriak berdin pertsonak behin eta berriro!) 472 Agi daiteke, herri batek bere gogokoa ez duen paraje batean(" adverso a los deseos de una raza") bizi behar izatea, eta hura aldatu ere ezin izatea: " entonces se produce en la historia el curioso fenómeno de la emigración, que significa precisamente la inaceptación de un paisaje y el afán peregrino hacia una campiña soñada, hacia una ‘tierra de promisión’ que toda raza fuerte se promete a sí misma" 473 Arrazoibideok bukatzeko (Schelling-ek inspiratuak dira, ikusiko dugu) 474, Volksgeist edo arrazaren arima ortegatarraren premutasun absolutu eta kasik ahalguztidun horrekin geldi gaitezke.
‎Ezin esan izango dut inoiz Idahora egindako bidaia zoriontsua izan denik. Honelako herri bat bere azkenetan ikustean gure herria gogoratu zait eta, bihotzean sentitu dudan haginkada. Ez nukeen bidaia honetaz ezer idatziko, orrialde inprimatu hauek Lapwai herrira helaraztea promes egin izan ez banu.
2007
‎(Zentsura legeen aurka idazten ari da): . Prentsa librea herriaren gogoaren [Volksgeist] begi edonon zabaldua da, herri batek bere buruan duen usteona gorputz hartua, lokarri bat hizketaria, horrek baitu gizabanakoa Estatuarekin eta munduarekin lotzen, kultura inkorporatua, zeinek ere dituen gatazka materialak gatazka izpiritualetan itxuraldatzen eta haien ekaiezko eitea idealizatzen(?). Da ispilu bat izpirituala, non ere duen herriak bere burua ikusten, eta jakinduriaren aurreneko baldintza da norbere buruaren begiratzea.
‎Norbaitek pentsa lezake oraindik, izpiritu unibertsalak herri bat bere kualitate arrazial garaiengatik hautatzen duela, egon dira geroago Alemanian hala pentsatu dutenak.
‎el robo, el crimen, los placeres, pululan alrededor de su carro; delante de él, la opresión; detrás de él, la miseria y la pobreza. En este sentido igualmente, los defectos y las virtudes siempre se hallan, pues, juntos en la cabaña del hombre? 391 Herri bat bere kontraesanek triska lezakete, bere oparoak lokar eta iraungi.
‎Hizkuntza bat, non ere ia dena aditz baita, dena egintza; non dena bizia baita eta arian ari baita dena egonik gabe; aditz konjugazio bat kasik denbora gabekoa, dena presente jartzen, iragana oraingotzen, historia poesia bihurtzen duena; lexiko bat, dena denarekin erlazionatzen duena, dena irudi, dena erritmo, etab. Herder-ek hizkuntzazko iruditik nola pertsonifikazio poetikoak, ipuinak, sagak, sinbolismoak loratzen diren erakusten du; nola garatzen den eguzkiaren goizargitzeko iruditik munduaren kreazioaren kontadizoa. Eta erakusten du nola poesia hebrearra, basamortuko bizi esperientziarena, artzain herri baten poesia, herri bat bere buruaren harroa eta bere Jainkoaren usteosokoa, nola bere bere aurrebaldintzetatik bakarrik ulertzen den, nola konparaezina den poesia greko edo erromatar edo nordikoarekin: izpiritu nazional bereki baten bizi eta sentieraren espresio.
Herri batek bere buruari historian zehar emandako arautegia da herri horrenelkartasun kodea, gene guztiak ordenatzen dituena.
‎Herrien kasuan atxikimenduak (1) eta erabilerak (2), antropologikoki, jabetzajuridikoak baino garrantzi handiagoa dute. Antropologikoki diot, nazioarteko araudien arabera ez baitira nahikoa izaten herri batek bere esistentzia aitorpena beraere beregana dezan. Euskal Herriaren kasuan, adibidez, oraindik orain eztabaidatzen dute autodeterminazioari buruzko kontsultarik egiteko eskubidea ote dugun.
‎Nazionalismoaren planteamendu modernoa da hori, nazio estatuarenideian oinarritutako kontzeptu zaharkituaren aldean. Subiranotasunak ezer esan nahibadu, ez da hainbeste estatu bat osatzeko eskubidea, baizik eta Europako etaEstatuko esparru berrietan herri batek bere posizioa negoziatzeko eskubidea.
‎Subiranotasunak ezer esan nahi badu, ez da hainbeste estatu bat osatzeko eskubidea, baizik eta Europako eta Estatuko esparru berrietan herri batek bere posizioanegoziatzeko eskubidea.
‎Behatzen badugu orain ohartasunez, aipatu «gertakaria zoriontsuaren» inguruan egin duen euskaldunen gorazarrea, zer aurkitzen duen zehazki euskaldunengan goraipagarri, hauxe aurkitzen dugu: ...zia ageri ageri duena herririk herri (hala pentsatu behar da antzinako hiri grekoen arteko lehia, gehitzen du esanahitsuki) 154; 4) lezio bat da, nola hizkuntza ez den gramatika eta hiztegietan biltzen den masa hilotz hori, baizik eta herriaren ahotik dariona eta etxea bezala dena, non herria bizi den izpiritualki155 Hots, herri baten karakterearen, nortasunaren, izpirituaren ardatza hizkuntza da; herri bat bere identitateari bezala atxikitzen zaio bere hizkuntzari; unibertsalaren (komunaren) atxikitasun horrek ez du indibidualitate pertsonala eta lokala ukatzen, horri forma ematen baizik. Labur:
‎Gizakia, izan ere, kanpoko naturari atzemankorki urrantzen zaio eta bere barneko sentimenduak berekisa eginkor garatzen ditu, arauz eta nola diren mailakatzen bere indar izpiritualak bata besteaganako harreman ezberdinean, eta hau era berean markatua gelditzen da hizkuntzaren produkzioan, honek adigaia barnekorki hitzarekiko molduran eratzen duen bezainbatean. Hemen ere muga lerro handia zera da, herri batek bere hizkuntzan errealitate objektibo gehiago ala barnetasun subjektibo gehiago ipintzen
‎Prentsa librea herriaren izpirituaren [Volksgeist] begi edonon zabalia da, herri baten bere buruan usteona gorputz hartua, lokarri bat hizketaria, horrek baitu gizabanakoa Estatua rekin eta munduarekin lotzen, kultura inkorporatua, zeinek ere dituen gatazka materialak gatazka izpiritualetan itxuraldatzen eta haien ekaiezko eitea idealizatzen(?). Da ispilu bat izpirituala, non ere duen herriak bere burua ikusten, eta jakinduriaren aurreneko baldintza da norbere buruaren begiratzea.
‎Dena den, horrelako pintaketak gazteek beren deialdiak eta informazioa plazaratzeko tokirik ez daukatelako egiten direla jakinarazi zuten. Izan ere, gazteen aburuz, Udalak Cespa enpresa erabiltzen du egunero “politikoki zentsura egiteko, adierazpen askatasunaren aurka joateko” eta kaleetan kartelak egotea “batzuentzat deserosoa izan daiteke, baina herri batek bere informazio guneak izan behar ditu” eta udal euskaltegian zegoen udal panela Udalak berak kendu zuela gogoratu zuten. Era berean, gazteek birritan herri panelak kokatu dituztela esan zuten, “lehenengo tanda Udalak kendu zuela”.
2008
‎Garai hori ezagutu ez duenak erraz hitz egiten du, baina inori ez diot opa garai haietara itzultzea. Herri batek bere sormena bultzatu eta lagundu behar du eta Gerediaga Elkarteak inspirazio horixe izan zuen 1960ko hamarkadan. Ahalegin handiak egin dira ordutik hona euskal ekoizpena handitzeko, hobetzeko, zabaltzeko.
2009
‎Callonek uste du botere publikoek neurriak hartzen badituzte egoera hori alda daitekeela: ? Herri batek bere hizkuntza erabiltzen ez badu zerbaitengatik da. Galizieraz hezi diren pertsonek ondorengoei ez badiete hizkuntza transmititzen gizarte arazo bat dagoelako da.
‎Grand Placen honela kontatzen da aldaketa: " Txabiren heriotza krudel eta anker hark bihurtu zuen gure borroka, ez guk ere parte hartzen genuen herri bat bere buruaren askatasunaren aldekoa, baina gatazka xit indibidual, pertsonala, ni, geu eta frankismoaren artean, euskal herririk eta politikarik existitu ez balu ere existituko zukeen borroka gogor eta zital bat".
2010
‎2.Herrialde guztiek, euren helburuak lortzeko, askatasunez xeda ditzakete euren aberastasun eta baliabide naturalak, kalterik egin gabe nazioarteko lankidetza ekonomikoak, elkarrekiko onuraren printzipioan oinarriturik, zein nazioarteko zuzenbideak eratorritako betebeharrei.Inola ere ezin izango da herri bat bere bizibideez gabetu.
‎2.Herrialde guztiek, euren helburuak lortzeko, askatasunez xeda ditzakete euren aberastasun eta baliabide naturalak, kalterik egin gabe nazioarteko lankidetza ekonomikoak, elkarrekiko onuraren printzipioan oinarriturik, zein nazioarteko zuzenbideak eratorritako betebeharrei.Inola ere ezin izango da herri bat bere bizibideez gabetu.
Herri batek bere monetaren balioa beste moneta bati (moneta aingura) lotzeaerabakitzen duenean, aingura bezala normalean herri indartsu eta egonkor bateko dibisa eta nazioarteko harreman ekonomiko handiak dituen herriko dibisa aukeratzenditu. Gaur egun moneta aingura garrantzitsuena AEBetako dolarra da.
2011
‎Gai interesgarri askoak mahaigaineratzeko dohaina izan zuen Martinezek, baina sakoneko ideiarekin ez nator bat: " Izan ere, Euskal Herriak bizirauteko borrokan duen gaitzik arriskutsuenetako bat alzheimerra da eta horri aurre egiteko moduen artean, zinema memoria kolektiboaren adierazpide oso baliagarria da(...) herri batek bere burua pantailan ikusten duenean ez ahaztu filmak normalki taldean ikusten direla, isilik eta iluntasunean, herria" sortzen" ari da; zeluloideak" ispilu efektua" eragiten duenean ikusleengan, de facto, herri bat dago hor; bere esperientzia, emozio eta kode konpartituekin".
‎X. erronka alor guztietan dago. Irakasleen formakuntza funtsezkoa dela aipatu dugu. herri batek bere buruaz duen ezagutza zabaltzearen esparrua estrategikoa da. eta hemen ahal den moduan lantzen da gai hori. herri normalizatu batek ondo finkatzen du eta hobeto transmititzen duezagutza hori; bermatuta dago diruz, formazioaren bitartez kurrikulumean, komunikabideen bitartez, eta abar. horiek guztiek transmititzen dute herri horren irudia eta hizkuntza komunitate horren sendotasuna eta p... ideiak ez dira falta, baina izugarrizko dirutza behar da gauzak ongi egiteko.
‎56). . Zentzugabekeria da krimen batez herri bat bere osoan akusatzea(?). Zentzugabekeria, orobat, herri bat bere osoan moralki akusatzea?
‎–Zentzugabekeria da krimen batez herri bat bere osoan akusatzea(?). Zentzugabekeria, orobat, herri bat bere osoan moralki akusatzea? (or.
‎38). ? Herri bat bere osoan ezin da ez errudun eta ez errugabe izan, ez adiera kriminalean, ez politikoan (erantzunbeharraren zentzuan izan ezik), ez moralean? (or.
Herri bat bere iragana osatuz hazten da. Herri baten. Volksgeista?
‎Eta jatorrizko herrien historia, mendebaldar batzuek beren ikuspuntutik interpretatutako historia baino askoz gehiago da. (?) Herri batek bere historiari eusten dion bitartean, eutsiko dio halaber bere identitateari ere?. Pedro Ceinos, Minorías étnicas, 1990, 17 or.
‎Hizkuntza termometro bat omen, Galiziatik datorkigun mezu honek halaxe dio: ? Herri batek bere hizkuntza erabiltzen ez badu zerbaitegatik da. Galizieraz hezi diren pertsonek ondorengoei ez badiete hizkuntza transmititzen gizarte arazo bat dagoelako da.
‎–Eramangaitza, inmorala eta basakeria da herri bat bere hizkuntza gabe uztea, baita pertsona bat ere, hizkuntza horren jatorrizko eta berezko espazioan?. Jesús Tusón, Patrimonio natural, 2009, 84 or.
2012
Herri batek bere historia ezagutu behar du. Premia larriagoa da herri horren historia bere existentzia ukatzen dutenek idatzi dutenean.
‎Bestelako geroa irudikatzeko gaitasun eta grinarik barik, alferrikakoak biak. Herri batek bere burua ezagutu behar du bizi duen momentu historikoaren ispiluaren aurrean, bizirik dagoela sentitu. Ispiluaren beste aldera igarotzeko lehenengo pausoa du.
‎Hala zioen Agirreren manifestuak: «Hain larria ote da herri batek bere askatasuna defendatzea. Defendatzeagatik, aberriaren dinako izateagatik, ehunka mila euskal herritar estu eta larri dira.
‎56). . Zentzugabekeria da krimen batez herri bat bere osoan akusatzea(?). Zentzugabekeria, orobat, herri bat bere osoan moralki akusatzea?
‎–Zentzugabekeria da krimen batez herri bat bere osoan akusatzea(?). Zentzugabekeria, orobat, herri bat bere osoan moralki akusatzea? (or.
‎38). ? Herri bat bere osoan ezin da ez errudun eta ez errugabe izan, ez adiera kriminalean, ez politikoan (erantzunbeharraren zentzuan izan ezik), ez moralean? (or.
‎1844ko uztaileko dekretua Espainiako gobernuak argitaratu ondoren, Pedro Egañak, foruzaletasun politika aldarrikatuz, hiru Aldundien estrategia komuna egitea eskatzen zuen, herri bat bere nazionalitatea galtzeko zorian dagoenean, zatiketak, karlistak, liberalak eta gainerakoak izatea ez baita egokia.
‎Buruzagi batek, bere izenean, pertsona pribatu gisa biolentzia politikoak kondenatzea zeharo posible da, eta, gertatu, halaxe gertatzen da normalean. Baina herri batek bere ordezkarien bidez esklabotza edo holokaustoarengatik barkamena eskatzeak zentzu sinbolikoa besterik ezin dezake izan, eta horrek ez du ekartzen inolaz ere egindako kaltearen konponketa politikorik. Pentsa daiteke ere ez ote den norbere buruari kontzientzia ona emateko kostu txikiko modu bat.
‎lanak, historiak, musikak, tradizioek, klimak eta lurrak (mendiek, itsasoak, lautadak), eta batez ere hizkuntzak. Hizkuntzak egiten duela baino gehiago, herri bat bere hizkuntza dela, esan izan da. Izan ere hizkuntza ez dago lurralde, tradizio edo ekonomiaren maila berean, faktore bat gehiago besteen alboan.
‎Hain zuzen gure arazo gaitzena da, gure lana eta borroka, politika, ekonomia, informazio trukea, artea, ez direla gure hizkuntzaren barruan gertatzen ari. Herri bat bere barrutik puskatua gara. Gure identitatea puskatua dago.
2013
‎Modu bat da independentziaren alde daudenek bere egitasmoa azaldu eta defenda dezaten eta estatuarekin beste harreman mota bat izatea defendatzen dutenek ere bereari ekin eta defenda ahal dezaten. Dena dela, Kataluniari eta Eskoziari begiratuta ateratzen den ondorio bat da nortasun nahikoa duen herri batek bere burua gobernatzeko gaitasuna erakusten duenean, nahiago izaten duela bere interesak berak gobernatzea mendetasunik gabe. Kataluniako ereduari jarraitu behar liokete Euskal Herriko politikariek?
2015
‎Oraingoan, elkarlana ezinbestekoa izan da egoerari aurre egiteko. " Horrelako gertaeren aurre egiteko, herri batek bere onena ematen du". Alkateak ulertu du zenbait herritarren artean zabaldutako haserrea.
‎48an publikatu da Senghorren Poesia beltz eta malgaxearen antologia garrantzitsua,, négritude, aren euforian oraindik, Sartreren hitzaurre dotore batekin gomendiozkoa(. Orphée noir?); 57an publikatu du Memmik Kolonizatuaren ezagugarriak, eta hitzaurrea Sartrerena da orobat, baina militantea orain, Afrikari gerrara eta Europarekin etetera deika. ? Herri batek bere heriotzaren tankeraz besterik ez daukanean hautatzerik, eta zapaltzaileengandik etsipenaz besterik ezer har ezin dezakeenean, zer besterik gal lezake. Zoritxarra bera bilakatuko du bere ausardia; eta kolonikuntzak ezarri dion arbuioaz, kolonikuntzaren arbuio osoa egingo du?.
‎Esan dezadan, honen harira, euskararen egitura dela eta, etengabe gertatzen direla bokal biltzeak, eta oso emaitza desberdinak sortzen direla Euskal Herrian barrena. Desberdintasunak, gainera, gertuko hizkeretan ere izaten dira, herri batetik bere ondokora aldatzen direlako gauzak sarritan. Emaitzarik ezagunenak aurkeztuko ditut eskema batean:
‎Hizkuntzen garrantzi eza defendatu arren, herri bati bere hizkuntza kentzeak zekartzan abantailak ongi ezagutzen zituzten kolonizatzaile orok, eta hau azpimarratzen du Txillardegik: ez dago hizkuntz politika deliberaturik ez duen gobernurik!
‎Kolektibo hori ez dago ados Ezker Abertzalearen ildo ofizialarekin;" ezker abertzale ofizialetik bereix" kokatu dela aitortu du ATAk," borroka" ren alde agertuz: " Amnistia defendatzen dugunean, herri batek bere burua defendatzeko eta borrokatzeko duen eskubidea ari gara defendatzen" deklaratuz.
2016
‎Hona kulturaren definiziorik unibertsalena, guretzako ere balio duena: kultura da herri batek bere buruari dion maitasunaren termometroa. Eta:
‎Ez nahi genukeen bezain azkar, baina ukaezina da aldaketa joera positiboa». Gaur egun, hiru herrialdeetan ez dago euskaldunak %10 baino gutxiago dituen herri bat bera ere.
‎Horretarako, hain zuzen, beren erakundeak sortzen dituzte. Alabaina, batzuetan beste herri batek bere erabakia inposatu nahi dio, eta horren aurrean herrien arteko gatazka sortzen da. Gatazka horiek historian continuum bat dira eta gehienetan indarkeriaren bidez kudeatu izan dira, herri batek besteari bere erabakia ezarriz eta inposatuz.
‎Zilegitasuna izatea izango da, beraz, nazioarteko zuzenbideak eskatuko diona herri bati bere aldebakarreko sezesio kasua onartzeko eta nazioarteko komunitatean beste estatu baten moduan onartua izateko. Herriak arrazoi zilegi bat izan badu sezesiorako nazioarteko zuzenbidearen ikuspegitik, jatorrizko estatuak ezin izango du bere lurralde osotasunaren printzipioa alegatu herriaren sezesioaren kontra, eta herriak bere estatus politiko berriaren nazioarteko ezagutza lortu ahal izango du.
‎Posible da, beraz, herri batek bere baliabide demokratikoen bidez aldebakarreko independentzia adierazpena egitea, eta zilegitasun maila handiagoarekin baldin eta estatuak jarrera oztopatzailea hartzen badu herri horrekiko.
‎Orain artekoa laburtuz, beraz, herri batek bere burujabetza prozesua abiatzeko eta bideratzeko tresna da erabakitzeko eskubidea, eta printzipio demokratikoan du bere oinarria eta funtsa. Horren ondorioz, honako ezaugarriak ditu:
‎Legitimitatea komunitateak berak ematen dio bere buruari edo nazio jakin batentzat. Nazio izaera frogatu behar izateak traba dezake herri batek bere burujabetza prozesuari ekitea, nahikoa zilegitasun ez duelakoan. Erabakitzeko eskubidearen bitartez, aldiz, autoeratu egiten da subjektu kolektibo berria, behetik gorako prozesu demokratikoaren bidez erabakiko duen subjektua definitzeko aukera posible da.
‎Jaitsi zen Jauna gizasemeak eraikitzen ari ziren hiria eta dorrea ikustera, 6 eta esan zuen: " Hara, guztiak herri bat bera dira, hizkuntza bat berekoak. Hau beren lehenengo lana badute, ez zaie aurrerantzean, egin nahiko duten ezer ezinezko gertatuko.
2017
‎Kanpotar askok aitortzen du, harriturik, euskara maiz entzuten dela Zarautzen. Turismoak hain denbora luzean eta hainbesteko indarrez igurtzi duen herri batek bere hizkuntzari hala eustea iruditzen zaie nonbait miresgarri. Nik uste badagoela azalpen geo linguistiko bat:
‎Konponbide latza zuen zergen auzi honek, zeren almadiari nafarrek igarotako Aragoiko ibilbidean ez zegoen ezta herri bat bera ere ibai ertzean, Sigues herri txikia kenduta. Salbaterra, Ezko eta Tiermas beste zeregin defentsibotarako eraiki zituzten ibaitik urrutiegi inongo zergarik eskatzeko.
‎Baina jarraitzen dugu.Aurrean bide ezezaguna badago, atzean ihes egiten diogun guztia dago. Baldin badakigu herri bat bere jendea dela, horrenbeste desberdintasunen aurka, agenda sozialen, dinamika konstituziogileen eta laborategi errepublikanoen garaia da. Mahukak jaso, zutik, inoiz baino gehiago.
‎Diadako irudiak ikusita, nahiko argi dago Prozesuak markatutako bideari eutsiko diola. Erreferenduma eta hango emaitzak albo batera utzita, ze ondorio hazi erein ditu Prozesuak Kataluniako gizartean? Gauzak ez badira bide zuzenetik egiten, ez dagoenean elkarrizketarik, bi aldeak elkarren aurka dabiltzanean eta herri batek bere etorkizuna erabaki nahi izatea moduko gauza arrunt eta oinarrizko bat ulertu nahi ez denean, oso zaila da bidean ez geratzea egoera desatsegin eta konplikatuak, eta ausartuko nintzateke esatera baita enfrentamendu bat edo beste ere. Pilota lodiegia egiten laga da, eta orain ezin da jokatu.
2018
‎Patxi, asko gustatu zait zure testua, diagnostikoa egokia iruditzen zait, zorrotza, abiapuntu gisa balio handikoa. Hiru jakintza daude herri batek bere egoera alda dezan: historia, ulertzeko nola iritsi garen egoera honetara; diagnostikoa, gure egoera zehatz mehatz zein den jakiteko; eta estrategia politikoa, gauzak eraldatzeko.
‎Hau da, hiria eta kontzientzia berreraiki zituen. ( Herri bat bere murruak eta bere memoria da). Mendeetako ilunpearen ondoren, Grezia berria, Maraton eta Plateako pertsiarren garaile haidorra, bere identitatea zoritzen hasi denean, nolanahiko jauziak denbora nahiz lekuen gainetik sorgintsuki egin ditu, orainaldia eta prehistoria, Iolkos ko kultura neolitikoa (Jason eta argonauten mitoa), aro minoiko eta mizenastarrak (Teseo), immigrazioak, hedakunde helenikoa itsaso eta irletan (Odiseo), ehunka urte lehenagoko gerrak eta hondakinak, Kreta, Troia eta Atenas garaikidea, dena kontakizun jarraitu batean biltzeko, mila modutako saga eta mitoetan mundu ezagun guztia presentearekin korapilatuz.
‎Baina herri bat bere memoria (mitoa) da eta bere utopia da, askotan jada mitoan espresatua egoten dena.
‎48an publikatu da Senghorren Poesia beltz eta malgaxearen antologia garrantzitsua,, négritude, aren euforian oraindik, Sartreren hitzaurre dotore batekin gomendiozkoa(. Orphée noir?); 57an publikatu du Memmik Kolonizatuaren ezagugarriak, eta hitzaurrea Sartrerena da orobat, baina militantea orain, Afrikari gerrara eta Europarekin etetera deika. ? Herri batek bere heriotzaren tankeraz besterik ez daukanean hautatzerik, eta zapaltzaileengandik etsipenaz besterik ezer har ezin dezakeenean, zer besterik gal lezake. Zoritxarra bera bilakatuko du bere ausardia; eta kolonikuntzak ezarri dion arbuioaz, kolonikuntzaren arbuio osoa egingo du?.
2019
‎" Herri batek bere ondarea du, eta ondare horretan transmititzen dira bere baloreak eta identitatea"
Herri batek bere ondarea du, eta ondare horretan transmititzen dira bere baloreak eta identitatea. Ondare hori leku zehatz batzuetan kokatzen da, eta hori erakusteko egin dugu Arantzazuri buruzko dokumenta hau.
2020
Herri batek bere kultura eta izaera gordetzeko eta defendatzeko (sic) eskubidea dauka. Zuzenbide naturalarekin adostuko du eskubide hori:
2021
‎Nazio bat zera da: herri batek bere buruari buruz kontatzea erabakitzen duen kontakizuna. Eta, haren muin muinean, bulkada baldar baina sakon bat dago taupaka, gainerakoei eta norberak bizileku duen lurrari lotua sentitzekoa.
‎Azpiratze sentimendu horren kontra nago, autolesio horren kontra, gutxiespen horren kontra, libertatearen kausa irabaz genezakeela sinestetik urruntzen gaituen mespretxu horren kontra, herri bati bere buruan sinesteko tresnak kentzen dizkion begirada dominatzaile horren kontra. Eta iruditzen zait horren kontra literaturak egin dezakeen guztia egitea ondo eginda dagoela.
‎Ongarritutako lurrean ernaltzen da anekdotikoa ez den edozein literatura, eta hori gertatu zaio Irlandakoari. Musikaren eskutik maisutu du ahozkotasunaren estilo literarioa, umorearen mekanismo askatzaileak erabili ditu, eta menderakuntzaren kontra etsi ez duen herri batean bere erregai humanoa aurkitu du.
‎" Film edo abesti bat herri batekoa edo bestekoa dela esateko, sortze lan horren inguruan eratzen den konnotazio konstelazioa aztertu behar da. Eta herri batek bere konstelazioan aipatu konnotazioak aurkitzen baditu, zentzu emaileak diren adierazleekin topo egiten badu, bere herrikoa dela esango du. Adierazle hitza eta marka hitza, testuinguru honetan, oso antzekoak dira.
‎Baina herri batek bere musika propioa behar du...
‎" Espainiako botere oligarkiko eta militarraren funtsezko jo-mugak leku desberdinetan erasotzeko erabakiak harreman estua du Euskal Herri Langileak jasaten dituen eraso eta irainen mukuruarekin. Argi dago militarki okupatutako herri batek bere gain ez dituela garapen demokratikorako gutxieneko baldintzak, bere nahiak askatasunean adierazteko eta herritarren arteko harremanak normalizatzeko".
2022
‎Kontzientziaduna izatea da; herri batek bere eskubideak, eskubide osoa baitu, ez errespetatuak dituelako jakitun izatea. Injustizia horren sentitzea da abertzale izatea.
‎(Ea aurrerantzean ere euskaldunak bere literaturaz gozatzen duen! Herri batek bere hizkuntzaz eta literaturaz gozatu eta gozamen hori transmititzen duelako). Euskara ikastaroan ere gozatu nuen nik, ze psikologia karrera hasteko matrikulatuta nengoela, matrikula aldatu eta Euskal Filologian matrikulatu nintzen.
‎Irailaren 25a jaiegun handia izan zen Hegoaldeko Kurdistanen. Izugarri sufritu zuen herri batek bere etorkizunaren alde bozkatzeko aukera zuen. " Kurdistaneko eskualdea eta eskualdetik kanpoko kurdistandar lurraldeak estatu independente bihurtzea nahi duzu?" galdera egon zen lau hizkuntzatan egindako boto paperean:
‎Nola kontatu irudirik gabe. Galera handia da herri batentzat bere industria ondarea osorik galdu izana. Bergarako urdina oroimena eta guti gehiago da, gaur egun, Deba arroko herrian.
‎Jarrera horren ondorioa argia da: Estatu independente bat lortu ezean, hau da, independentzia ekonomikoa eta politikoa lortu ezean, herri bat bere mintzoa eta kultura galtzera kondenatuta dago. Ondorio horrek hain nabaria dirudi, non dogma bilakatu den.
‎Izan ere, emakumeak* izan baitira hizkuntza menderatuak gehien gorde dituztenak: “Eta nork esaten du, guda bat, herri bati bere hizkuntza lapurtzea baino bortitzagoa dela? ” (Gloria Anzaldúa, 1987).
2023
‎Hori bera pasatu zitzaidan Burdintxerekin. Gure aita beti Urtesagarra gora, Urtesagarra behera… eta behin, herriko batek bere etxera eraman ninduen sagarrak erakustera, eta galdetu zidan: " Ezagutzen dituzu sagar hauek?", eta nik, baietz:
‎Ez dakit zer esan. Tristea da herri batek bere taldeaz bere herriko zelaian ezin gozatzea. Oso gogorra da hori.
‎Pertsona edo herri bati bere hizkuntza mozten diotenean,
‎Bai, erromeria. Erromeria ez al da izan herri batek bere arimarekin topo eta dantza egiteko zirrikitua?
‎Horien pentsaera nagusia honetan oinarritzen zen: herri batek bere izaerari eutsiko badio, bere hizkuntza gorde du, eta, alderantziz, hizkuntzei eutsiz gero, herriaren izaerak ere iraungo du (Erize 1997: 476).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia