Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 90

2000
‎Inperio hark hizkuntzarik gehienak suntsitu zituen. Gureak ere bide hori eraman zezakeen, baina hara hor suspertu eta indarberrituz gure herriak nola berreskuratu zuen.
‎Zuen juizioa non da? Euskal Herrietan nola gauza onik izango da?
2001
‎EUSKAL komunistok sektore herrikoi anitzak bildu nahi ditugu printzipio nazional eta demokratikoen inguruan. Euskal gazte abertzale, preso gazte borrokalari eta militante beteranoen artean, hala herri nola auzo langileetan gure proposamenek izaniko erantzunek erabat poztu gaituzte. Ezker abertzalearen barruan honezkero egiten ez ziren eztabaidak biziarazi ditugu, ezkerraren benetako baloreak berreskuratu eta ofentsiba ideologiaren aurkako bandera gorria altxatu ditugularik.
‎Arazoak arazo, itsasoko langileek beharrak aginduta jarrera zabalagoa izan dute hizkuntzarekiko. Argi dago Bermeoko eta Hondarribiko euskarak ez direla berdinak, baina jakin ohi dute herriz herri nola esaten dioten, euskaraz ez eze, baita Kantabrian, Asturias edo Galizian ere. Bermeoko Itsas Museoko Aingeru Astuik pidgin antzekoa egon dela aipatzen du, irrati abisuak direla-eta, harremana beti egon delako eta jarrera ez da baztertzailea.
‎(...). Eskual herria nola gogor. Laborari eta langile biltzar bereziak azkartuz; erlisionea funski erakutsiz eta ez achaletik; jendeen osagarriaz artha hartuz; eskuara begiratuz eta hedatuz; orori eskualdun izaiteko urgula emanez; gazteriari arbasoen egitateak, jokoak, kantuak erakutsiz(...)(" Etche aintzina" eta" Gauden gu" segidan, in Almanaka, 1943, 10 aleak).
2002
‎Proknek segituan jakinarazi zion Tereori oturuntza prest zegoela; eta herrian nola ohitura zen Bakoren jaialdietan zehar senarrak emaztearekin bakarrik jatea, honek gainerako guztiei erretiratzeko agindu zien. Erregea berarekin eseri zen mahaian eta eskuez heldu zion prestatua zioten jaki higuingarriari, hartara bere odolaz eta bere haragiaz elikatu zelarik.
2003
‎Aipatutako konspirazio hirukoitzaren mitoak 1800eko lehenengo hamarkadan joko du gailurra, Hervás edota Barruelen obrekin, batez ere. Ideiok irakurleen talde txikitik herriarengana nola iristen ziren ere pentsa daiteke (Fernández Sebastián, 1991: 155). Zenbait gotzainek, horien artean Iruñekoak?, 1813an, Cadizeko gertakarien aurka, zabaldu zuen Instrukzio pastorala ikustea besterik ez dago.
2004
‎Azkcn buruan.edozcin gai aztcilzcko oricntabidc batzuk eskaintzcn ditugu gida honctan: informazioa nolajaso behar den, idcia herriak nola bilatu bchar diren, nola irakurri behar den irakurkctaeraginkorra izan dadin. ohanak cta fitxak noia cgin. ideiak nola egituratu, azaldu, aurkczlu... . Horrenbestez, beraz, giza eta gizarte zicntzictan diharduen edonork crabii ditzakcenorientabide orokor eta oinarrizkoak dira hemen jarri ditugunak.
‎Bidea burumakur egitera behartu dut nire hurua, nor ikusiko nuen beldur bainintzen.Plazara iristean, ordea, taulara igoarazi gaituztenean, orduan ikusi dut nahiago nuela besteen antzera amaitu. Bizia emateko prest zeudenak bere herria nola saltzen duten ikusiz igaro dut denbora. Baina gero, bakoitzaren izena garrasika esatera behartu gaituzte, banan hanan.
‎Bahoa karrikatik eta bazegok herrian bizi eta ezagutzen ez duan jendea. Akordatzen haiz gure herria nola aldatuko genukeen amesten genuenean... ba aldatu, aldatu duk baina...".
2007
‎hemengoa eta hangoa, honelakoa eta halakoa, eta, azkenean, bere identitatearen argazkiak izango duenitxura ez da izango nortasun nabar ugari eta oparoaren soslaia, mendeko nortasunlardaskatu eta zatikatu baten egitura izango da. Jakina, nortasun mota horribadakigu gure herrian nola esaten zaion: identitate askotarikoa eta plurala.
2008
‎Azken batean batzuek eta besteok herria nola maite dugun eta herri minak nora garamatzan aztertu eta sakontzeko parada ere badela deritzot. Ibilbide desberdinak izan arren bi herri zapalduren errealitatea, lan militantearen eraginez indartuko dela eta herri kontzientzia edota kontzientzi maila bera ere aberastu eta indartu egiten den iritzia jasotzen da.
‎Saioan gonbidatu bakoitzak, bere jaioterriko plater bat prestatu eta errezetari buruzko xehetasunak emateaz gain, bere migrazio esperientziaz hitz egingo du. «Euskal Herrira nola etorri diren kontatu digute, nola egokitu diren gure artera, euskara non ikasi duten. Horiez gain, haien herrialdeko ezaugarri kultural eta ohiturez ere aritu gara, baita haien herrian duten egoeraz ere».
2009
‎Inork ez digu esango herria nola ulertu behar dugun
‎Aipatu departamentuetan guztietan, ez al luke guztien onak lehentasuna izan behar on pribatuarekiko. Egungo Urdiaingo Udalak epe motzean diru sarrerak izateko aukera soilik ikusten du proiektu honetan, eta gainerakoa alde batera uzten du: poligonoa ez duela berak kudeatuko eta horrek herriari nola eragingo dion.Ez al da beste modu batera lan egiteko garaia. Lurrarekiko eta ingurumenarekiko errespetua erakustekoa?
‎Zortzi urterekin hasi zen txirrindularitza munduan. GSC Blagnac Frantziako taldea izan zuen gogoan Euskal Herrira nola iritsi den galdetu ziotenean. –Lagunekin batera hasi nintzen bizikletan ibiltzen.
2010
‎Beraiek ez dira beste nikaraguarrak bezala; beltzak, mestizoak eta indigenak dira eta besteei," txuriak" deitzen diete. Gainera, Nikaraguan sandinistekin topatu gara, herria nola dagoen ikusi dugu, nola arnas hartzen duen talde politikoak eta herriak gauzak nola ikusten dituen jakin. Horrek, aukera eman digu orain dela urte askotako gauzak gogoratzeko.Indigenez ari zarenez, zein da haien egoera. Indigenak teorikoki asimilatuak daude sisteman.
2011
‎Gazteek telebista ikusi eta hirira joan besterik ez dute nahi?, gehitu du. . Normala da, zenbait herritan nola bizi diren ikusirik?, erantzun dio Zhuangek. Kontua da irakasleek ez dutela akulturazioaren erantzule izan nahi, eta herrixketako buruek ez dutela bizi baldintza penagarriez hitz egin nahi.
‎Gerra Zibilari buruzko ikerketa orokorrak badaude, baina hutsune handiak daude herrietan gertatu zenari buruz. Zehazki, gutxi aztertu da gerra osteko errepresioaren mekanismoak herrietan nola funtzionatu zuten, eta horien ondorioak. Beraz, ikerketa honen helburua da Gerra Zibilak Markinan eta Xemeinen izan zuen eragina aztertzea, eta, horrekin batera, fronteetan hil zirenen, erbesteratuen, bonbardaketen edo tiroen ondorioz hil zirenen, fusilatu zituztenen, ilea moztu zieten emakumeen edota espetxean urteak egin zituztenen memoria bizirik gordetzea; bereziki, frankismoaren kontra eta askatasunaren, demokraziaren eta Errepublikaren alde borrokatuta, errepresioa jasan zuten markinarren eta xemeindarren memoria gordetzea.
2012
‎Horrelakoetan, Txan magoak euskaraz segitzen du (ulertzen baitute) eta hizkuntza ikuspegi didaktikotik lantzen du: " Adibidez, haurra atzerritik etorritakoa baldin bada galdetzen diot ea bere herrian nola esaten den halako hitz eta nik euskaraz nola den esaten diot. Nirekin gaztelaniaz hasi arren, saioa aurrera doan neurrian euskararako bidea egiten dute".
‎Adineko pertsonok ikusten dugu gure herrian nola jaiak hala ohiturak aldatzen diren. Fraideen, mojen eta eskolatik igaro ondoren, gaztelaniaz, jakina?
‎Eta, hain zuzen ere, herri horretako mikrokosmosa da nobelaren protagonista. Eleberria Barry Fairbrother zinegotziaren heriotzarekin hasten da, eta ustekabeko heriotza horrek herria nola aztoratuko duen kontatzen du idazleak ondorengo 550 orrialdeetan. Boterea eskuratzeko borrokan, biztanleen arteko pasio gaiztoak, bertute eta miseriak azaleratuko dira, eta horrek ondorioak izango ditu familietan, ikastetxeetan nahiz bikoteetan.
‎Espiatze eta kontrol sistema estu batek, herriak zer pentsatzen duen, informatzen du Sol, buruzagi gorena: honek badaki beti herriarekin nola jokatu.
‎Jaurlaritza ilustratu hori da Campanellaren Sol/ Eguzkia bilakatu dena, razionalitate publikoaren organoa: beti daki herriarekin nola jokatu, berak erabaki baitu herriak zer pentsatzea daukan. Horra nondik poliziaren gomazko pilotak ezin diren ez izan beti razionalak eta zuzen disparatuak; edo hori pentsatu behar du behintzat herriak.
‎Ondoren, hizkuntz eskolara joan ginen, non hiru irakasle ari baitziren eserita beren herrikoa nola hobetu aztertzen.
‎Are gehiago, batzuek erabakitzen dute noiz, norekin eta nola erabil edo ikas dezakegun guk geure hizkuntza. Batzuek, boterea erabiliz, erabakitzen dute gure herriari nola deitu behar diogun. Ondorioz, une honetan ez dugu baldintza nahikorik normalizazio prozesua burutzeko.
‎Are gehiago, batzuek erabakitzen dute noiz, norekin eta nola erabil edo ikas dezakegun guk geure hizkuntza. Batzuek, boterea erabiliz, erabakitzen dute gure herriari nola deitu behar diogun. Ondorioz, une honetan ez dugu baldintza nahikorik euskararen normalizazio prozesua burutzeko.
2013
‎Herriak edo eraikinak suntsiturik ikustearena gerlak iraun zuen denbora guztikoa zen, eta paradoxikoki, Aliatuek egiten zituzten aitzinamendu batzuk aipatzean, kutsu ezkor bat eman izan zion Blaise Adémak, aitzinatu ahala alemanek herriak nola suntsiturik utzi zituzten deskubritzen baitzuten. Gibelera egiten zutenean, herriak erretzen zituztela eta hori pagatu zutela idatzi zuen.
‎Handik Euskal Herrira nola bidaiatu daitekeen: hegazkinez, autoz
‎Zeren nire karakterra kontuan izanda, zezena bezalaxe sartuko nintzateke. Eta, herria nola ikusten dudan ekintza eta bizitza horretan. Egia esango dizut, ez nago sartuta oraindik.
‎Hizkuntzen arteko gatazketan botere gatazkak daude eta, ondorioz, batzuek erabakitzen dute noiz, norekin eta nola erabil edo ikas dezakegun guk geure hizkuntza. Batzuek, boterea erabiliz, erabakitzen dute gure herriari nola deitu behar diogun jasotzen genuen euskararen normalizazio prozesua burutzeko baldintza nahikorik ez genuela berresteko. Eta, 2012 urtearen hondarrean, Espainiako Gobernuak, beste behin, Damoklesen ezpata bere eskuetan dagoela erakutsi nahi izan zuen, eta Hezkuntza Kalitatea Hobetzeko Lege Organikoaren (LOMCE) lehen zirriborroa aurkeztu zuen.
2014
‎130 ordu inguru ditugu grabatuta gure herriaren izaeraz, aitona amonez, emakumeez, herrian nola bizi ziren azalduz, ezagutzen dituzten landareez, sendabelarrez… Aldi berean, galtzen ari garen esapideak eta hitzak berreskuratzen ari gara, ezagutza kulturalarekin batera. Horri esker, 7.000 sarrerako hiztegia prestatu dugu eta ikuskatze lanetan ari dira.
‎" 2007 edo 2008an Archivos Estatales webgunean argazkiok jartzen hasi ziren, horretaz konturatu eta Elgoibarko berrehun bat argazki jaso nituen zuzenean saretik: faxistak herrian nola sartu ziren, nola kalez kale doazen, jendearekin hizketan…". Irudiok Erich Andresen alargun Hildegard Andresek Central Order konpainiari saldu zizkion 1994an, eta hamarkada baten ostean, Espainiako Kultura Ministerioari eskaini zizkion enpresa horren ondorengo Content Mine International AGk.
‎Elkarrizketa egilea etalekukoa bakarrik egotea bilatu da, eta hala gertatu da ia elkarrizketa guztietan.Hizkera erosoa, arrunta eta librea lortzeko galderak egin dira, norberaren eta herrikobizimoduaren gainekoak. Elkarrizketa soziolinguistikoetan egin ohi den bezala, gaiorokorragoetatik hasi gara (jaiolekua, bizilekua, eskola, lana...) eta iritzia eskatzenduten galderak bukaerarako utzi ditugu (aukera izanez gero, non bizi nahiko luketen, herria nola hobetuko luketen, hikari buruzko iritzia...). Horrela, hiztunaren bizipenakkontatzen dituzten testu biziak lortu ditugu, eguneroko hizkera islatzen dutenak.Galdetegiaren bukaeran, hizkuntza bera bihurtu da elkarrizketagai.
‎EKTren aurtengo gai ardatza" euskal nazio kulturalaren aurrerabidea" izango da, Arexolaleibaren hitzetan, eta Sarrionandiak bi hitzaldi egingo ditu: " Kanpotik gure herria nola ikusi izan duen eta aurrera begira nola ikusten duen, batetik; eta bestetik, euskal literatura azken hamarkadetan, ze eman duen eta ze erronka dituen".
2015
‎faktore horiek behatzerakoan, gizarte osoa hartzen dugu kontutan edo hiztunkomunitate jakin bat? Izan ere, eta sardinieraren egoera adibidetzat hartuz, sardu hizkuntzaren transmisioa eten egin da Cagliari bezalako hirietan (Sardiniako Eskualde Autonomoa, 2006), nekazal herrietan nola edo hala mantendu den bitartean. Komenigarria litzateke jakitea zein den erreferentzia, eta erantzun ezberdinak baditugu, kasu honetan bezala, bataz bestekoa nola atera dezakegun erabakitzea.
‎Castellsek edo Bandresek. Juanito ez zen ondo gogoratzen bietatik nork? herrian nola portatzen ziren galdetu omen zion bere osabari, eta gaiztoak, oso gaiztoak erantzun omen zuen bekozkoz. Abokatuari ez zitzaion, nonbait, nahikoa iruditu, eta berriz egin zion eraso.
‎Horra nondik zetorren auzia. Garai hartan sekulako eragozpenak sortzen baitzituen edozein herritan nola iratzea hala egurra, belarra, edo gorotza etxe aurretan pilatzeak.
‎Eta leihotik, latinez, erriak nola balizko eraztunez bete.
‎" Gaixo Otaba", igande batez pusatua dute Armendaritzen. Kurutzatzeko manera pollita hori, ez ote da on ikustea auzo herrian nola iragaiten den. Aratsaldean bezperak eta proosionetik landa pilota partidak izanen baitira, finalerdiak.
2016
‎«Auzapez gisa, eta Euskal Kosta Aturriko presidente gisa ere, proiektu bat martxan ezartzeko promesa faltsu eta demagogiarik erabiltzen ez duen hautetsi arduratsu bat izan nahi dut».Angelukoa kenduta, azken egunotan gehiago dira aldeko iritzia eman duten herriak, halere. Eta, biztanleria txikikoak izanagatik, pixkanaka gehitzen dizkiete baiezkoak hala herri nola biztanle kopuruari. Izan ere, bi baldintzak dira garrantzitsuak proiektua aitzina ateratzeko:
‎Aitzin-solasean, Philippe Elissalde auzapezak kartsuki eskertzen ditu lan balios hortan parte hartu duten guziak, denen artean erakusten baitute nolako altxor aberatsa badaukan Ahetzek. Gauza bat lehen kapituluan berean azpimarratua dena, herria nola handitu den, jendetzaren aldetik, azken zazpi hamarkadetan. 415 biztanle Frantziako iraultza handiaren urte heietan, hein bertsua (426) 40 ko gerla bururatzearekin bainan 1941 duela hiru urte egin kondaketan!
‎Ganden ortziralean 23 hautetsik denek baia bozkatu dute Ipar Euskal Herrian herri elkargo bakar baten alde izaitea. Orai ikusi behar bertze herrietan nola bozkatua izanen den, gehienek baia ematen balinbadute, orduan segurazki eginen da, gero ikusi behar ea hobeki izanen garen.
2017
‎Ortiz Echagüeren 17 argazkirekin osatzen da erakusketa. Argazkiek XX. mende hasieran Euskal Herriko eta Espainiako herrietan nola janzten ziren erakusten dute; bai lanerako (landan lan egiteko, arrantzarako...), eta baita ospakizunetarako ere (ezkontzak, hiletak, jaiegunak, herrietako festak...).
Herrietan nola gauzatuko da?
‎–Del vasco arain (variante de haran, valle, vaguada?) y buru, parte elevada, alto?)?. Eta ondoren, herrian nola burutzen duten azaltzerakoan Araimburu, Araiña eta Araingo Gaina aipatzen ditu.
‎Uztaroren 100+ zenbaki honek Komunikazioa Giza eta Gizarte Zientzien alorretik eta Euskal Herritik nola ulertu, aztertu, begiratu, eztabaidatu dugun eta aurrera begira ditugun erronka eta aukerak berrikusteko (g) une egokia eskaintzen du. Artikulu honek ez du noski Uztaro aldizkariaren baitan egindako komunikazioaren eremuko lan guztien inguruko azken azterketa izan nahi, ehungarren zenbakiaren aitzakian elkarlan kolektiborako ekarpen eta abiapuntu posible bat baino.
‎Aranzadiko Historiaurreko Arkeologia Saileko kide Antxoka Martinezen esanetan, Burdin Arokoa den Munoaundi herri harresitura heltzeko" sarbide bakarra identifikatu" dute oraingoz, baina uste dute inguruan" gehiago" badirela. Arkeologoak dio, iraileko bigarren hamabostaldian egin dituzten lan horien helburua, hain zuzen ere," herria nola egituratuta dagoen ikertzea" izan dela. Martinezen esanetan, harresiaren lerroan, eten batean" modu oso estrategikoan" dago eraikita bi metroko zabalera duen sarbidea.
herria nola gurtu
‎279. Horra jabea dela medio herriak nola bataiatu dizun etxea. Guk Kodrtela deitzen genion hirurehun urte gerozago, artean gordazibillak herriko jenderik xelebreenak bezalatsu tratatzen genituen garai eder haietan.
‎Aldi huntako gaiak aipatzen du 1945eko gerla, bereziki Alemanak Hazparnen egon ziren urte horiek. Liburu hortan irakurtzen ahal da, herriak nola jasan zituen 5 urte latz horiek, bai eta ere zoin izan ziren etsaiari oldartu ziren herritarrak tokian berean ala Aljerian zen frantses armadari buruz ihes eginez. Irakurgai huntan parte haundi bat bada hazpandar pasatzaileetaz, hauen lekukotasunak bilduak izan ziren duela 20 bat urte historia ikertzaileen lehen taldeari esker.
2018
‎Intxortako frontea oroituz, Elgetan urteak daramatzate errepublikanoen eta faxisten arteko guda antzezten. Frankistek herria nola konkista zuten azalduko dute aurten.
‎Faxistak herrira nola sartu ziren: hori antzeztuko dute bigarren ekitaldian.
‎Armagnac eskualdean ba omen zen apez bat ospetsua, hogeita hamar urtez bere parrokia abazuzatik begiratu zuena: herritarrek ikusia zuten hodeiak herriaren gainean nola bereizten ziren eta auzo herriko mahastien gainean harria botatzen. Holakoetan zapata botatzen zuten apezek airera (Sébillot, 1968a:
‎Gazteek herria nola sentitzen duten jakin nahi du Prebentzio Mahaiak
‎Prebentzio Mahaiak 14 eta 24 urte bitarteko gazteei herria nola sentitzen duten galdetuko die, eta horretarako, galdetegi bat osatu dute. Horrez gain, urtarrilaren 16an gazteen arteko topagune bat egingo dute Elkargunean, herria nola irudikatzen duten ezagutzeko.
‎Prebentzio Mahaiak 14 eta 24 urte bitarteko gazteei herria nola sentitzen duten galdetuko die, eta horretarako, galdetegi bat osatu dute. Horrez gain, urtarrilaren 16an gazteen arteko topagune bat egingo dute Elkargunean, herria nola irudikatzen duten ezagutzeko. Galdetegian parte hartzen dutenen artean erosketa bonoak zozketatuko dituzte.
‎Sarak garai hartan bizitakoei elkarrizketak egin, eta haien erantzunekin osatutako lana egitea planteatu zuen. Bere herrian nola bizi ziren jakin nahi zuen. Lehen elkarrizketatua bere aita izan zen.
2019
‎Badakigu espainia gehienean (gaztela aldean, urrutirago gabe) 1955etik 1975era bitartean ehunka herri nola hustu zen. zergatik ere bai: bertako biztanle (batez ere lan adineko gazte) askorentzat bideraezin bihurtu zen herrian edo inguruan lan eginez bertan bizi ahal izatea. gertakari sozioekonomiko hori ondo ezagutu izan da hemen ere:
‎hor noa ni mando zahar honen gainean. Dendan badakite nor naizen, noren alaba eta iloba, eta zertan nagoen hemen; bitxia da herrietan nola zabaltzen diren albisteak, norberak ezer esan gabe ere; horrek dakarren kontrol soziala izorrante samarra da, baina hobe dut ohitzea, erremediorik ez daukanez gero. Bizikletak aurrean saskitxo bat dauka, eta aulkiaren atzean goma batzuk ere bai, poltsak lotzeko eta.
‎berak hor idatzita uzten duen, hau erabakit dut? hori, familiak nola hartzen duen, horren ondorioz inguruak nola hartzen duen, horren ondorioz herriak nola hartzen duen. Seguruenik beregandik hasten da, eta irradiatu egiten du?.
‎Hala ere, bada egungo memoriatik baino gehiago, egun izaten ari naizen elkarrizketetatik gero eta balio handiagoa hartzen ari den zerbait: herriak nola erantzun zuen. Agian une hartan ez nuen jakin baloratzen, agian dena zen mina baretzeko gutxi edo ezer ere ez nahikoa.
2020
‎Segur aski ez, handik honako mendeak ez dira alferrik igaro, eta bereziki 36ko gerra, baina ezagutza horrek ez luke pittin bat bada ere lagunduko euskara beste modu batera ikus dezaten, aspaldiko arbasoen hizkuntza gisa, eta ez ote luke lagunduko poxi batean eremu ez euskaldunean ere ofizialtasunaren eskaria indartzeko? Bestetarako balioko ez balu ere, euskaraz (nagusiki) mintzo ziren herrietan nola gertatu den hizkuntza ordezkapena hobeki barrentzeko aukera ematen digute aipatu ditugun bi liburuetan dauden datu egiaztatuek, eta, gainera, erraz eta oso gustura irakurtzen dira oso ondo idatziak daudelako.
‎Eta ondorio bat: pandemiaren aurrean gure herrian nola egin behar litzatekeen formulatzera ere ez gara iritsi. Hori eginda protestarako aukera genuke; egin gabe, zer esan?
‎Politika ezin da babestu soziologizismoan edo naturalismoan (ezta publikoen edo komunitateen soziologizismoan), are gutxiago transzendentalismo huts batean (salbazioa edo erredentzioa noiz etorriko geratzen den santukerian). Hautu eta erabaki ideologikoak egin behar dira, unean unekoak, eta horietan garrantzitsuena da herria nola irudikatu. Zein da izanarazi nahi dugun Volksgeist a?
‎Eutimio eta Teresa dira gerran erabaki etiko politiko bat hartzen duten pertsonaia bakarrenetarikoak. Ez da zehazten Eulaliri 36ko Gerrak zenbateraino eragiten dion, dagoeneko bere barne munduan bizi baitzen, eta Martiñak herria nola konkistatzen zuten ikusten du, bera izanik gerraren lehen gertakari hori aipatzen duena. Une horretan, ordea, aitaren aholkua onartzeko prozesuan sartzen da Martiña, eta bere altueratik munduari begiratzen saiatzen ari dela, hiru urte iraungo dion gorraldian murgiltzen da.
‎Azken batean, espazio guztiek hartzen dute esanahi bat pertsonaientzat: Teresak herriko plazan haurra zela txurreroa pixa egiten zelatatzen zuen bezala ikusten du herria nola konkistatu zuten gerra garaian. Martiñarentzat ere portuak badu bere esanahi propioa, askatasunaren eta maitasunaren espazioa baita hura beretzat, hor maitemindu zen Eutimiorekin, eta hor erabaki zuen bere buruaz beste egitea.
‎Borroka Frantziaren iparrean izanik ere, herriak ainitz jasan zuen lau urte horietan, gizonak gerlan ziren, etxetan lanen egiteko eta familiaren hazteko emazteak bakarrik. Hazparneko liburutegian den erakusketa hortan irakurtzen ahal da herriak nola iragan zituen gerlako lau urte horiek eta hunen ondorioz bizia galdu zuten soldadoen familiek.
2021
‎Gaur egun, enpresa pribatu handiak ari dira sartzen zaintzaren sektorean, eta gure ustez, Zestoan daukagun eredua da bultzatu beharrekoa: herrian bertan erabaki behar da gure herrian nola zainduak izango garen. Tokiko proiektu bat egin nahi dugu, zaintzaren kudeaketa integrala eskaintzeko.
‎Amezagak eskaintzen ditu beste zenbait eragin: "[...] Euskal Herrira nola edo hala heltzen ari ziren kantagile europar edota amerikarraren eraginak. Frantzia aldetik George Brassens, Iparrameriketatik Bob Dylan eta Joan Baez, eta Latinameriketatik Violeta Parra, Atahualpa Yupanqui edo Victor Jararen ahotsek oihartzuna izan zuten euskal gazte askorengan" (1994:
‎Kasu honetan gerra zibilaren izaera territoriala da ikertzen dena: nola egituratzen ziren fronteak, hobi komunak non topatu diren, herriak nola militarizatu ziren…
‎Ikasle bakoitzak bere autobiografia linguistikoa egiten du eta emozioen munduan sartzen da, adimen emozional eta konpetentzia emozionalak eskuratzeko bidea hasiz. Euskarak urte luzez herria nola emozionatu duen ikusten dute, haren aldeko egitasmo eta jaialdiak aztertzen dituzte. Euskara emozioa dela ikusteko aukera ematen zaie.
‎ama, eta senarra. Herrira nola itzultzen naizen ere kontatzen dut. Eta argazkien bitartez gogoeta egiten dut».
‎Beste komedia pastoral bat ere, menturaz: Pagolako herria nola moldatua izan den.
‎Horren inguruko mozioa aurkeztu zuen Azkoitiko EH Bilduk azaroko udalbatzarrean. Hain zuzen, Eusko Jaurlaritzak hartutako erabakiak herrian nola eragingo lukeen adierazi eta Udal Gobernuari gaiaz duen iritzia galdetu zioten EH Bilduko zinegotziek. Finean, Azkoitiko EH Bilduk" kezkaz" begiratzen dio gaiari, eta uste du" IPGP figura lurralde eta hirigintza plangintzaren inguruan ezarritako adostasunaren aurkako eraso bat" dela.
‎Zer diren gauzak. Zenbat halako kontrakotasun ikusia ote nuen hala herrian nola fakultatean.
‎Nola planteatu da sexu, genero eta klaseen arteko harreman korapilatsua? Egungo eztabaida eta erronkei helduz, denon bizitzak bizigarri izan daitezen, Euskal Herritik nola birpentsa ditzakegu norbanakoa eta burujabetza?
‎Nola planteatu da sexu, genero eta klaseen arteko harreman korapilatsua? Egungo eztabaida eta erronkei helduz, denon bizitzak bizigarri izan daitezen, Euskal Herritik nola birpentsa ditzakegu norbanakoa eta burujabetza. Beauvoirren norbanako eta burujabetza eredutik abiatuta, gaur egun esku artean ditugun funtsezko hainbat eztabaida, ildo, korronte eta auzi azaleratzen zaizkigu.
‎Marie Cecile? Ez dakit nor den... baina Jason bai, bere amarekin bizi da, Piteier etxaldean... ez zara batere norabide onean... ba al dakizu bide handira eta Labrit herrira nola itzul?
‎Euskal Herriko nola Estatuko populazioa jakinaren gainean jarri nahi dugu, norberari zuzendukoak ez diren paketeak edo gisako gutun edo gauzakiak ez irekitzeko, ezta haien kargu egiteko".
2022
‎Oroimena zuenetik gogoratzen zuen etxekoak aita, eta anaia zaharrenak, osabaren bat, auzokoak eta herrikoak nola aritzen ziren, batzuetan arrantzan eta beste batzuetan ehizan. Horretarako, gainera, hainbat eta hainbat tresna erabiltzen zituzten:
‎H.A.C.: Eguna iristeko gogoz nago, herriak nola erantzun duen jakiteko gogoarekin. Eta ea zer nolako giro sortzen den ikusi.
‎Kanpoko idazle batek ez lituzke detaile batzuk atzemango. Bestalde, gerra, auzoen arteko desberdintasunak... herrian nola islatzen diren ikusi nahi nuen. Era berean, tripan korapilo batzuk sortzen zaizkizu, eta kudeatu behar!
‎Langile herria izan da gurea". Geroztik herria nola aldatu den, lan baldintzak hobetu eta aukerak nola ugaritu diren ikusi dute bi emakumeek. Garai diferenteetan jaioak izaki, aldi desberdinetan aritu ziren enpresa berean lanean.
‎Hausnartzen eta gorpuzten ari garen guztia nola bihurtu praktika bital politiko antiarrazista eta feminista gure egunerokotasunean? Herrietatik nola egin genuke lan Atzerritarren Legea indargabetzeko, esaterako, edo zaintzaileen ikusgarritasuna eta eskubideak bermatzeko, erroldatzeko beharrak asetzeko edo euskararen alfabetatzearen unibertsalizazioa lortzeko. Lekuan lekuko errealitatea aintzat harturik ere, bide komunak al genituzke prozesu hauek guztiak herrietan sustatzeko?
2023
‎Horretatik landa joan ginen instituzio publiko denen ikustera, eta herri bakoitzeko lau etxerentzat egingarritasun ikerketa eginarazi genuen. Ikusi dugu esperientzia horrek interes anitz izan zuela kolektibitateendako hala nola, Euskal Elkargoarendako, barnealdeko herrietan nola behar den jokatu zaharrak edo hutsak ziren etxeak arranjatzeko. Elkargoak etxebizitzaren politikan azkarki emendatu du aitzinkontua:
‎Bai, orain ez nuke hartaz hitz egiteko inolako arazorik, baina gaiaz desbideratzen ari gara. Aurrerago, norbaitek oraindik interesa balu, horretara itzuliko gara, baina herrira nola iritsi nintzen kontatzen ari nintzen.
‎Izan ala ez izan dugu heriotzaren nahiz bizitzaren aurrean gizaki orok egin ohi dugun galdera. Eta hala herriek nola nazioek ere ez dute inoiz kontzientzia gehiagorik eskuratzen ez eta borroka handiagorik egiten galdera hori egitea debekatzen dietenean baino. Galdera tragikoa, pertsona zein kulturentzat, hil ala bizikoa...
‎Adierazgarria da hori, lehenengo saioaren ostean bidalitako balorazioari erreparatzen bazaio: " Izugarria izan da, ikasgelara iritsi eta haurrek iritsi berrien herria nola ezagutzen zuten eta ekarri didaten informazioa: dantzak, janaria, hiriburua...
‎Hezitzaileak egindako balorazioei erreparatuta ikus daiteke hori: " Izugarria izan da ikasgelara iritsi eta haurrek iritsi berrien herria nola ezagutzen zuten eta ekarri didaten informazioa: dantzak, janaria, hiriburua... pista topatu eta bertako jolasak egiteko giro ederra izan dugu".
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
herri 89 (0,59)
erri 1 (0,01)
Lehen forma
herria 25 (0,16)
herrian 15 (0,10)
herriak 10 (0,07)
herrietan 7 (0,05)
Herrira 5 (0,03)
herri 4 (0,03)
herriari 4 (0,03)
Herritik 3 (0,02)
herrira 3 (0,02)
Herrietan 2 (0,01)
herriarekin 2 (0,01)
herritan 2 (0,01)
Herrietatik 1 (0,01)
Herriko 1 (0,01)
erriak 1 (0,01)
herriaren gainean 1 (0,01)
herriarengana 1 (0,01)
herriek 1 (0,01)
herrikoa 1 (0,01)
herrikoak 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
herri nola bizi 3 (0,02)
herri nola deitu 3 (0,02)
herri nola esan 3 (0,02)
herri nola iritsi 3 (0,02)
herri nola aldatu 2 (0,01)
herri nola birpentsatu 2 (0,01)
herri nola egin 2 (0,01)
herri nola eragin 2 (0,01)
herri nola erantzun 2 (0,01)
herri nola ezagutu 2 (0,01)
herri nola hobetu 2 (0,01)
herri nola ikusi 2 (0,01)
herri nola iragan 2 (0,01)
herri nola irudikatu 2 (0,01)
herri nola itzuli 2 (0,01)
herri nola jokatu 2 (0,01)
herri nola konkistatu 2 (0,01)
herri nola sartu 2 (0,01)
herri nola sentitu 2 (0,01)
herri nola ulertu 2 (0,01)
herri nola aritu 1 (0,01)
herri nola auzo 1 (0,01)
herri nola aztoratu 1 (0,01)
herri nola balizko 1 (0,01)
herri nola bataiatu 1 (0,01)
herri nola behar 1 (0,01)
herri nola bereizi 1 (0,01)
herri nola berreskuratu 1 (0,01)
herri nola bidaiatu 1 (0,01)
herri nola bilatu 1 (0,01)
herri nola biztanle 1 (0,01)
herri nola bozkatu 1 (0,01)
herri nola burutu 1 (0,01)
herri nola egituratu 1 (0,01)
herri nola egon 1 (0,01)
herri nola emozionatu 1 (0,01)
herri nola estatu 1 (0,01)
herri nola etorri 1 (0,01)
herri nola fakultate 1 (0,01)
herri nola funtzionatu 1 (0,01)
herri nola gauza 1 (0,01)
herri nola gauzatu 1 (0,01)
herri nola gertatu 1 (0,01)
herri nola gogor 1 (0,01)
herri nola gurtu 1 (0,01)
herri nola handitu 1 (0,01)
herri nola hartu 1 (0,01)
herri nola hustu 1 (0,01)
herri nola iratze 1 (0,01)
herri nola islatu 1 (0,01)
herri nola jai 1 (0,01)
herri nola jantzi 1 (0,01)
herri nola jasan 1 (0,01)
herri nola konkista 1 (0,01)
herri nola maite 1 (0,01)
herri nola militarizatu 1 (0,01)
herri nola moldatu 1 (0,01)
herri nola nazio 1 (0,01)
herri nola ohitura 1 (0,01)
herri nola portatu 1 (0,01)
herri nola saldu 1 (0,01)
herri nola suntsitu 1 (0,01)
herri nola zabaldu 1 (0,01)
herri nola zaindu 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia