Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 7.316

2000
‎«Amnistia osoa» ikustea normala zaidan bezala «Maite zaitut» ikustea ez da normala. Nahiago nukeen nik bat edo beste. Nik nahasketak maite ditut, orduan Jaungoikoa banintz eta aukera banu, izango litzateke nahasketa bat, hormak lirateke maitasunerako, borrokarako, eta nahi duzunerako.
‎Gizarajoa! Ez, esan nion nik, zure amak esan nahi du ni Erreka Mariren lagun mina naizela. Kasetak salduz ez gara aberastu, baina behin etxe batean sartuta, betirako izaten da.
‎Eleberria errealistatzat jotzen duzu, baina magikotasun puntu bat bat ere badu nire irudiko.
‎Eta ez liburuko ipuinetan bakarrik. Uste dut nik idatzitako ipuin guztien artean bakarra dela giro urbanoan kokatu ez dudana. Ni trintxerpearra naiz eta hau gune hiritar eta itsusia da.
‎Argi utzi nahi nuke nik ez dudala miraririk egingo. Saiatuko naiz ahal dudan ongien jokatzen.
‎Nik uste dut berritasunaren bila dabilela, berria denak pisu gehiago dauka beti. Argi dago orain ez daukadala berritasun horren faktorea baina espero dut nire abestiak entzutea eta taldearen lana kontuan hartzea. Komunikabideak asko mugitzen dira sorpresaren aldetik eta uste dut hor sartu nindutela ni.
‎Bergarakoa bi urtez behin izaten da helduentzat, txiki da, baina meritu handia du. Eta Bilbok jaialdi garrantzitsuagoa behar du nire iritziz. Orain zazpi zortzi konpainia oso onak daude, kanpoko jaialdietan arrakasta izateko modukoak.
‎Elkarbizitzarako, bi hizkuntza ditugunok askoz eskaintza handiagoa egiten ari gara bakarra duenak baino. Besteak beste, nik ezagutzen dudalako halakok eta halakok egiten duen lana, eta hark ezagutzen ez duelako nirea, baldin eta bere hizkuntzara itzultzen ez badut. Kulpabilizazioetan sartu gabe, hor erantzukizun politikoak daude, nireak hainakoak gutxienez badirenak.
‎Hasteko, argitu nahi dut nik Alardean parte hartu izan dudala hiritar gisa. Aurtengoan ez, kanpoan nintzelako, baina iaz Hondarribian desfilatzen saiatu nintzen Jaizkibel konpainiako beste kideekin batera eta Er tzaintzak ez zigun Alardean sartzen utzi.
‎Euskarak lehen aldiz izan zuen ofizialtasuna, epaitegiak barne, Nafarroako erresuman izan zen, bertako historiak hala erakusten duenez. Uste hori nuen nire irakurketen arabera, eta horren lekukotasuna agertzen digu Jimeno Juríok ere bere Navarra. Historia del euskera liburuaren 54 orrialdean, bertan erabiltzen ziren hizkuntzak orokortasunean begiratuz.
‎Aside edoaparteak, aktoreak aparte batean sentitzen duena adierazten duenean. Doblea, aktoreak sentitu baina adierazten ez duena ni laguntzaile batek adierazten duenean (double in) edo bere ordez esaten duenean (double out). Rol aldaketa, protagonistaarazoa eragiten dion antagonistaren paperean jarri eta bera balitz bezala adieraztendenean.
‎Ez ziren izan idazleak artatu eta zaindu zutenak; zurgin pobrebat izan zen 30 urtez etxean jaso zuena. Zurginaren obra, Holderlinenaren parekoparatzen dut nik, eta Holderlinen laudatzaile merke eta sasilagunena baino zatiazjasoagotzat daukat.
‎–Hala irudituagatik ere, ez naiz aske. Eta askeizan nahi dut nik, neure esku!! Neuk izan behar dut nere geroaren aukeratzailea?. Baina ezin izan, Mireni loturik dagoeno.
‎Eta askeizan nahi dut nik, neure esku!! Neuk izan behar dut nere geroaren aukeratzailea?. Baina ezin izan, Mireni loturik dagoeno. Eten eta ospa egin behar, hortaz, Ulises berrihonek, orain arteko guztitik urrun, askatasun berri baten eguratsetaraino?.
‎Barne bidaia razional bat izanen daoraingoa. . Oharrez, ondo buruaz, aukeratu behar dut nere bidea; bestela Zoria danagusi, eta atsekabea gehienetan bere ekarria?.
‎agerkunde bat izan balu bezala,, sekulako aurkikundea egin dut?, idatzi du egunkarian. . Jainkoaren egarria da gizonaren zorion mina.Zerbait Absolutu behar zuen nere bihotzak, Hartan atsedena eta atsegina edateko.Betetasuna behar nuen, osotasuna, gelditasun osoa, pake egiazkoa, egia hutsa, denetatikdena. Nola bete nintzake emakume gajo batek?
‎–Komentu honetako kontuak ezagutu nahi nituen nik, eta aspaldi batean bertakoabade izan zinenez...
‎Ezer baino lehen, disketeko lehenengo artxiboa ireki zuen, bidaiaren hasieratik buruan iltzatuta geratu zitzaion Eiderren esaldi bat egiaztatzeko: " Connemara bat nahi dut nire bihotzean". Noski!
‎Rediosss... Hobe duzu ni ez" etortzea", bestela... Zergatik ezkutatu zenidaten zuen artekoa?
‎Eta gainera, akordatu naiz ez nagoela etxean, eta oraindik ez zaidala ezer txarrik gertatu, baina dena da posible, ezta? Eta tipo honek auskalo ze intentzio duen nirekin... Bestalde, badakit zakar jokatu dudala berarekin (eta" kakatara bidali" esan dudanean, literalki bota diot hori nire ingeles eskeletikoan), baina mutil hauekin berba egiteko euren hizkera erabili behar da.
‎Azalpenik eman gabe eraman zenuen, ez duzu eskubiderik, zer egin dizut nik, e? Ze eskubide duzu nik maite dudana lapurtzeko. Mesedez, Eider aurkitu nahi dut.
‎Honek ez du batere zentzurik, baina munduan ez nago ni bakarrik. Esan nahi dut nire askatasuna ez dela independientea, beste jende askoren askatasunarekin lotuta dago. Olinpiadetako aroak bezala, nolabait esateko.
‎Larrez beterikoa, itsasoz eta amildegi itzelez josia, zerbeza beltzaren lurrindun tabernaz asea. Igual desilusio handia hartuko dut, baina momentu honetan herrialde horretaz maitemindurik nago, eta Connemara bat nahi dut nire bihotzean.
‎Izan ere, nengoen tokian nengoela, ez al nuen hagitzez ere hobe neure mihiaren gobernatzea eta isilik egoitea ezen ez ausartki eta ahalkegabeki hitz egitea? Zer behar eta zer mengoa nuen nik, joko haren jokatzeko eta joko hartan sartzeko. Ordea, hitz egin nuen, eta ausartki hitz egin nuen gainerat.
‎Baina, ulertu ez ezik, bertze galdegite bat nuen nik buruan orduko:
‎Eta mundu mugagabe hartan, osaba Joanikot eta Felisa nituen nik —jaun Marcel etorri aitzin— aterbe eta gerizpe, eta batek kontatzen zidana bertzeari jakinarazten nion. Eta, noiz eta Felisari esplikatu bainion ezen teleskopiotik ilargiaren mendiak eta haranak ikusi nituela eta nekez izan zitekeela hura Jainkoaren begia, zeren, nola Jainkoa baitzen perfektua eta akasgabea, hala, ezin eduki zituen, neholatan ere, makar izugarri haiek, orduan, ene inude eta haurtzain izan zenak muturra okertu, eta halaxe erran zidan:
‎Studioetarako ona zen Mattin, ni bezain ona bai, nahiz eta ez zuen nik nuen memoria, baina hark ez zuen studioetarako nik nuen ardura, zeren buruan ehiza bertzerik ez baitzuen... eta ezpata... eta austriarren arrano inperiala, etxeko armarriaren gainean zegoena... eta zeren uste baitzuen ezen Zenonen dortoka deus guti izan zitekeela arrano inperialaren atzaparretan. Baina haren jokamoldea, bertzalde, ez zen guztiz arrotza gure etxean, aitak anitzez ere gehiago miresten zituenez gero Mattinek egozten zituen oilagorrak, basurdeak eta oreinak, nik studioetan ehizatzen ahal nituen ahate filosofikoak baino, osaba Joanikotek erraiten zuen bezala, konparazione.
‎—Zertarako nahi ditut nik hire ahate filosofikoak, hitzaren hitzez deus ere erraiten ez dutenak, kua kua eta kua kua ez bada...? —eta egun osoan ibiliko zitzaidan kua kua eta kua kua, neure onetik ateratzen ninduen arte.
‎Zuk bezala, ogia eta urdaiazpikoa nituen nik janari, baina zure hitz haiek nituen batez ere janari.
‎—Irakasle nauzu ni, eta irakasle izaiteko borondatea dut, ez skribatzaile izaitekoa. Zeren skribatzeak izugarri nekatzen bainau, eta irakurtzea laketagoa dut.
‎—Hori baino gauza inportantagoak ditut nik buruan, Elizaren etorkizuna jokoan dagoenean... —eta, hatza goiti altxatzen zuela, erran zuen—:
‎Irriz sumatzen zaitut, jaun André, eta irriz ari natzaizu ni ere mementu honetan, baina irri guti nuen nik orduan. Izan ere, kontzientziako kontuetan ezin kontzientziatsuagoa nintzen, hertsia, neure eginik ezdeusenen ere etsaminatzerat eta hautemaiterat emana, eta herstura hark bulkatzen ninduen bekatu ez zena ere bekatutzat hartzerat, eta hala ibiltzen nintzen eskrupuluen ur nahasietan erdi itorik.
‎Ez, ez naiz Jesu Kristoren iduria lohitzen ari, nahiz eta dogma katolikotik gero eta urrunago sentitzen naizen eta gero eta sozzinitarragoa eta nestoriarragoa naizen, nolabait erraiteagatik, zeren maite baitut nik ere Jesu Kristo, eta sinesten dut ezen gizon hura, Jainkoak ukiturik, Jainko egiten zela, ez beti, baina bai batzuetan, hala nola iltzez josi ondoren hitz haiek erran zituenean: " Aita, barka iezaiezu, ez baitakite zer ari diren"...
‎Ordea, zuek anitz dakizue arauez, deus ere ez maitasunaz! Zeren jakizue ezen zintki maite dudala nik Maddalen, zintki eta fintki! Eta ni urroztarren dorretxeko jauna naiz, eta Maddalenekin ezkonduko naiz!
‎Pedro Huizik gauza haiek erran zizkidan eta bertze anitz gauza erran zizkidan; haatik, burua bertze leku batean nuen nik orduko, zeren eta bi izen haiek bainituen burmuinetan dantzan... Maddalen eta osaba, osaba eta Maddalen...
‎—ihardetsi zion osabak, hitzetik hortzerat— Ordea, behin baino gehiagotan aditu izan dut, baita jauregi honetan ere, ezen Luthero txakur bat zela. Eta, baldin Luthero txakur bat bazen, nola uste baitut nik ere, zer hobeki txakur honi izen horren jartzea baino?
‎Izan ere, irakurria nuen nik nola hartzen zituzten gizon zuriek indiarrak eta beltzak, baita nola hauetarik anitz lehertu eta bizigabetu izan zituzten, tratu ezin gaixtoago eta ezin biolentago baten ondotik; irakurria nuen, eta ikusia nuen, halaber, egun batzuk lehenago, nola tratatzen zituzten Trinidadeko uhartean utzi genituen itsas lapurrek jende miserable haiek, esklabo eta meneko izaiteko baizik nahi ez zituztenak.....
‎—Eta itzuli zen aita Bartolome Iruñarat, eta handik egun gutirat izan nuen ideia hura, zerutik etorria iduritu zitzaidana, Pagabasoko leizerat prozesionean joan ginenean, izurriteari buru egiteko, don Laureano buru genuela; zeren present bainituen nik orduko hitz haiek, san Inaziok Xabierko Frantziskori xuxenduak eta Pedro Huizik kaperako freskoan skribatuak: " Zertarako nahi duzu mundu guztia, baldin zeure arima galtzerat uzten baduzu?"; eta present nituen, halaber, aita Bartolomeren hitzak, neuri xuxenduak bere azken bisitaldian:
‎—Zer bertze froga behar dut nik orain, jakiteko ezen Jainkoa Antonioz baliatu dela, nola Antoniok berak profetizatu baitzidan behin baino gehiagotan, nihaur ere hemen gera nadin. Zeren Antoniok neskatxa haren salbatzeko eskaini baitzuen bere bizia, nik neurea haren zerbitzuan jar dezadan.
‎Baina ez: don Fidelek ez zuen bere botereaz eta bere ahalaz mintzatu nahi egun hartan; aldiz, bazirudien ezen bertzeetan baino urrunagorat joan nahi zuela, eta, horrela, hark eman berri zidàn eskubideak ordain balu bezala nik hari aditzeko obligazinoa, be hakoa apur bat ilundurik, erran zidan:
‎—Dena den, ez duzu enekin nehongo obligazinorik...
‎—Denborarik ez dut nik, ordea, denbora galtzen ibiltzeko... eta urrea eta zilarra kobera daitezke, baina ez denbora galdua.
‎Begirune falta idurituko zaizu, beharbada, jaun André, gure aita izan zenaz horrela mintzatzea, baina egia erraiterat etorri natzaizu, neure egia; ordea, gezur erranen nizuke, baldin egia apaintzen ibiliko banintzaizu. Erran dezakezu ezen aitak bizitzan baztertu egin ninduela, eta bazterrerat nahi nukeela nik orain hura, eta horregatik mintzatzen naizela horrela hartaz, irain hutsez eta mendeku nahiez. Ez dut uste.
‎Ahantzia nuen nik, ordea, ezen Alain Coup d’Œil en Frantzia berezi hartan Alain Coup d’Œil bera genuela Jainko eta errege, eta berari zegokiola, ondorez, azken baldintasunen ezartzea. Eta orduan erran zidan:
‎Ikusten duzu, jaun André, gertaki batek zenbat korapilo dituen, eta hala nabilkizu handik eta hemendik horien laxatzen... Bai, badakit ezen ez dudala nehoiz ikasiko ezen bi punturen arteko biderik laburrena marra zuzena dela, baina zer egin behar dut nik, baldin puntu batetik abiatu orduko ohartzen banaiz ezen puntu horrek bertze hamaika puntu biltzen dituela bere baitan, eta puntu batetik bertzerako bidea, halatan, hamaika puntutatik bertze hamaika puntutarako bide korapilatsu bihurtzen zaidala, ezinbertzean. Eta, hala, egia bada ezen jakintasuna ezjakintasunaren korapiloak laxatzea dela, egia da, halaber, ezen, korapilo bat laxatzerako, bertze zazpi asmatu behar izaiten ditugula... eta hala betetzen dugu filosofoak erran zuena, zeren, gehiago dakigularik, gutiago baitakigu, zinez.
‎—Zure aitak erran didanez, filosofo izaiteko bidean zaitugu eta mintzalari trebea, baina mutil ausarta zaitugu, bertzalde... zeren eta ikusi nahi bainuke nik Platon sugegorri baten aitzinean, bere errepublikatik ihesi...
‎—Aita, lehenbailehen akabatu behar dut nik hartza!
‎Hark hala erraiten zuen, eta uste dut ezen, oroitzen dudan neurrian, arrazoin zuela. Baina, Pedro Huizi hala moduzko pintorea bazen ere, mundu hura bertatik ezagutzen ez zuen ni bezalako gazte batendako ezin ikusgarriagoa izaiten zen haren pintzelaren mugimenduei jarraikitzea, noiz eta, marrazkiaren ondotik, pintatzen hasten baitzen, pinturak paletan nahasten eta bir nahasten zituela, kolore egokiaren bila beti ere, hemen argiago, han ilunago. Eta, pinturen bidez koadro haiek eta mundu haiek sortzen zituela, jainko tipi bat iduritzen zitzaidan Pedro, zeren halakoak baitziren enetzat, funtsean, bere artelan haiek, Jainko Handiaren kreazioaren metafora.
‎—Ez ahantz, ama, ezen bihar berean izan nintekeela jauregiko jauna, ezkonduko banintz, jauregiko herederoa nihaur naizenez... Bai, badakit ezen zuk ere zeure usufrutuzko eskubideak dituzula eta eskubide horien arabera jauregian bizi ahal izanen zinatekeela, baina jakizu ezen ez zenukeela enekin onik izanen...
‎Baina han urte erdia baizik ez nian egin, zeren itsasoak urrunetik berdintsu egiten baitzidan dei. Eta, berriro itsasoratzen nintzela, ohartu ninduan ezen ez nuela nik itsasoa hautatu, baina itsasoak berak hautatu ninduela ni. Eta, handik aitzina, badakik, zein izan den ene bizimoldea:
‎Neskari Catherine zeritzan, baina bertze neska guztiek Mignon deitzen zioten, eta galdetu nionean nola nahi zuen nik deitzea, haren behakoari malizi puntu bat zeriola, ihardetsi zidan: " Oraingoz, Catherine; geroxeago, benturaz, Mignon...", adierazten zidalarik, gisa hartan, ezen izen batetik bertzerako jauziak prezio bat zuela.
‎Handik atera ginenean, ordea, gizon bat atera zitzaigun biderat, eta, so ere egiten ez zidala, Mignon besarkatu eta zaflako amoltsu bat eman zion ipur-masailean. Eta, bat batean, ene anaiarekin gertatu zitzaidan bezala Elbira zela kausa, jeloskor sentitu eta besoa tinkatu nion, frantsesez erraiten niola, haserre, ezen utz zezala Mignon bakean; gizonak ez zuen nik hitzez adierazia ulertu —zeren eta holandarra baitzen, berehala jakinen nuen bezala—, baina bai keinuz adierazia, eta, hala, hark ni paparretik atxiki, eta ulertzen ez nizkion hitzak erran zizkidan. Eta, noiz eta baitzirudien ezen muturka hastera gindoazela, Mignon tartean sartu eta ene alde atera zen, erraiten ziola gizonari ozentki nik ez dakit zer, holandesez segur, zeren eta Mignonek holandesez eta frantsesez baitzekien eta nik ez nion ulertu.
‎Aetate fruere; mobili cursu fugit, eta nik, gazte nintzelarik gozatu nahi nuen bizitzaz, zintki eta arintki, denbora ere arin baitzihoakidan ihesi. Eta, nola baitira gaztearen ezaugarriak kemena eta ezinegona, eta nola gazte denak, ondorez, leku eman behar izaiten baitie bai kemenari eta bai ezinegonari, bizitzari berari ere leku eman ahal izaiteko, hala ibili nahi izaiten nuen nik harat eta honat, itsasotik itsasorat eta portu batetik bertzerat, geldigaitz eta ekurugaitz.
‎Zeren eta Mignon galdu bainuen, nik gau hartan hiru tituluz edertua: printzesa, erregina eta enperatriz; ordea, hagitzez ere inportantagotzat nituen nik istant hartan neure galtzoin zahar haiek, zulo eta guzti, munduko printzesa, erregina eta enperatriz guztiak baterat baino. Eta, zer egin ez nekiela, barren leihoa estaltzen zuen errezela bildu, sudurra atera... eta leihoaren bertzaldeko korridorerat egin nuen; eta, korridorean aitzina egiterat nindoanean, bururatu zitzaidan ezen leihoko errezel hura erabil nezakeela neure lotsarien estalkitzat... eta tiratu nuen errezeletik bortizki... baina hiru gizon iritsi zitzaizkidan orduan, supituki eta deblauki, korridorearen bertze puntatik, hirurak ere ni bezalaxe biluzik, eskuak beren defentsen babesean edo, gibeletik bi guardia zituztela, nor bere kriseiluarekin eta bere ezpatarekin, esku batean bata, bertzean bertzea.
‎Ene alegrantzia, saski baten gainean neure galtzak ikusi nituenean...! Eta ene premiazko premia, haien janzteko!, zeren neure gorputz arimen naufragio hartan haiek bainituen nik ohol eta salbabide, Amsterdameko karriketako jende jendailen balizko trufetarik eta haien irrietarik ihes egin ahal izaiteko.
‎Baita hau erantsi ere: " Ez duzu niri horrelako galderarik egiteko inolako eskubiderik. Hilabete guti batzuen buruan ez gara gehiago senar emazteak izanen!".
‎Niri, berriz, begi klixkarik ere ez zidan opatu handik kanporatzean. Togasekin, neskaren aipua barrenetik atera zitzaidan, motza eta zehatza izan behar zuen nire agurraren atari.
‎Borrokan isuri nintzen teklatura iraulitako ene eri gogortuekin; eznahia ageri zitzaien, une horietako bihotz ikararen kronikagile bihurtzeko. Nire begiek bildutako irudi arrailagarriei molde idatzi kutsugabea ematera lehiatuta ere, emaitzak parekotasun urruna zuen nik ikusiarekin:
‎—Ez duk nigatik erranen.
‎Atorra urdin eta gona marroi zatar horiengatik ere, ederra zegoen, inoiz baino ederrago eta gazteago. Haren begitarte ilunak adierazi zidan, ordea, ziritzat hartua zuela nire errana.
‎—Benetan, Eduardo, jende zibilizatuak ginela uste nuen... Ez duzu niri horrelako galderarik egiteko inolako eskubiderik. Hilabete guti batzuen buruan ez gara gehiago senar emazteak izanen!
‎Aspaldi zuen nire lagunak errieta ematen ez zidala, eta lehenagoko denboretan bezain desatsegin zitzaidan. Urteen bortxaz pairua urritzen zaigu denei eta ni ez naiz salbuespena.
‎Gezur miko bat ere bazuen nire ukapenak. Galdera andana prest neukan, esku artean korapilaturik neraman aferarekin ikusteko zuzenik ez zutenak:
‎—Ohe eta diru aferetan balitekek, baina istorio hau ez duk nire espezialitatekoa. Berriemaileren bat usmaka jarri eta ordenagailuari lan pixka bat eginarazita, aurkituko nikek noski, bi hiru egun izanez gero.
‎Gizakiaren oroimen selektiboaz arduratzen direnek balukete nirekin bazka, nirekin bazka luketenez. Hamahiru urtez haratakotik, langar lainoa baizik ez dut gogoan.
‎Gisako ateraldi batek, ordea, ongi etorri eskasa hartuko zuen orain. Nire andrearen erretolikek kutsatua ez bazen bere kabuz erabakita, neskak ez zuen nirekin prestu agertzeko asmorik.
‎—Eta zer du hire bulegariak? Ez ditu nire kronikak maite edo fraideenetik aterata gonak goititzen genizkionetarikoa da?
‎Aspaldiko partez, ordu erdi abantzu zuen nirekin bisaia ilundu gabe, eta ez nuen dena kakaztu nahi zapata takoidun triste eta aise ere prosaikoagoen kontura. Egoeraren latzagatik ere, eroso sentitzen nintzen whiskyak gure artera ekarritako giro bare, kasik adiskidetsuan.
‎Gure hiriaren izena berehala aurkitu nuen, letra beltzez nabarmendua; gainerakoan, testua goragokoa baino zailagoa zitzaidan. Sobera goretsia nuen nire hizkuntz gaitasuna.
‎Lehengo ortzeguneko goizalde aldrebesa arte, zenbait hilabetez nintzen Ttipirekin egon gabea, eta orduan ere, ene berririk eman gabe akitu zen topaldia. Kristinak tarte horretan eginak zituen nirekikoak. Laguna jakinean egonen ote zen, ezbairik batere ez nuen, lehendik ez bazen, ortzegunean berean ikasia, Ximurra aho handiak ekarri baitzuen solasera.
‎Garbi zegoen ez zuela ni laguntzeko asmorik. Kazetaritzan hainbat urte eginda, ezezagunen baten gainera zatozenean informazio eske, haren mintzotik jakin dezakezu, hastapenetik, eskua luzatuko dizun ala ez, oker egiteko mentura handirik gabe.
‎—Aurreikusia zagok —hagitz profesionala, haren keinua—, baina hori ez duk nire afera. Ni, astoak bezala:
‎—Ez duk nik erabaki beharrekoa. Ni hemen azken tximinoa nauk...
‎Bila etorri zitzaizkidalarik, ziegako paretak, atea eta lastaira —barne horretako altzari bakarra— eskuz, zangoz eta buruz kolpatzeari emateko prest nengoen. Polizia uniformedunen itxurazko gizabideak —zinez ohargarria, harat eraman nindutenen zakarkeriaren aldean— ez zuen nire kolera apaldu, ezta eskuburdinarik paratzen ez zidatela ikusteak ere. Nire galdera guztietarik bakar bati erantzun zioten:
‎Modelo zahar zaharrekoak ziren, nire unibertsitate denboretako oroigarri. Banekien pasta gogor eta lodiak urriagotzen zuela nire bisaia berez ttipia, eta besoak lasoegi sumatzen nituen belarri gainetan. Hala ere, ikusten nuen, eta hori ez zen txori kaka.
‎Ni, berriz, pinpirrintzen hasia baizik ez nintzen, pixkortzen, alegia. Haren adimena itsutzen zuten hodei gorri beltzen aldean, laino zuri mehe batek ñabartzen baizik ez zuen nirea. Hain nagusitasun agerikoaz baliatuta, dudarik ez da niri zegokidala gure olde berotiak hoztera saiatzea.
‎oi ene zeinmalerusa ni ka aritzen naizelarik, horrelaxe maite dut ginebra, txarra eta hutsa, zintzurretik beheiti hondoratzean metal gorituaren mina uzten duena aho-sabaian. Kristinak gorroto zuen nire zaletasun hori.
‎Hunkituxe ninduen nire eta aita zenaren oroitzapena sasoiarekin batean joan ez izanak.
‎Erran berria naiz: ez naiz dendari, botikes, saltzaile, zerbitzari eta kasta bertsuko jendearekin kontu kontari ibiltzen direnetarik, baina maite dut nire ateraldiek oihartzun izatea. Kabinako maizterra saritzera deliberatu nintzen, jakin minaren itxuran.
‎Eta, gainera, arriskuaz jabetuta ere, babesleku aproposean ote nago ni neu? Zer abantaila dut nik, hortaz, arduragabeki aurrerantz dihoazenekiko. Nola jakin non eta zenbaterainokoak izango diren metaforaren ezuste mingarriak?
‎Edo agian zen ikaratu nintzen nire ipuinak gusta  tzen ez zitzaizkiolako, edo zitzaizkielako? Zuhurra eta onargarria al zen pentsatzea akabatu egin nahi nindutela nire ipuin erromantiko edo endetxa edo serbentesio edo liren kausaz. Gorde al zezakeen giza arimak bere baitan horrenbeste gorroto?
‎Tximistaren abiadan jaiki, eta bizi bizi txalotu nituen Armando Bonillaren hitzak. Gortzen hasia zegoenez, ez zituen nire txaloak entzun, eta altxatu bezala eseri nintzen, lotsagarri samar gelditu ote nintzen sentsazioarekin.
‎Gogoratzekoak al dira astakeria hauek guztiak? Ba al dut nik iraganik. Zertarako balio didate errefrauek, horiek ere ezin badezakete nire iragana zuri?
‎Ala, nire desditxak baino gehiago, nik eragin nituenak interesatzen zitzaizkien? Hausnarketa hark ere, noski, ez zuen nire baitan erantzunik aurkitu, barrundatzen nuen arren ez zirela nire ezbehar ugarien atal bakarrarekin konformatuko. Hain zen aberatsa, nire bizi  tzan, zoritxarren katalogoa!
‎palomitaz eta txokolatez eta goxokiz eta aldizkari pornografikoz horni zitzaten bitartean, ez zen haiengan errezelo arriskutsurik sortuko, ez zen haien kontzientzia esnatuko. Eta puntu horretantxe etenalditxo bat egin nahi nuke nire buruari dagozkien kontuekiko, garrantzitsua baiteri  tzot oso ikusleen kontzientzia lozorrotuaren gainean egindako aipamena argitzeari eta luzetxoago azaltzeari. Begira.
‎Bizitza, ordea, eman duzuna da, ez jaso duzuna; eta hau ez dakite gizasemeek. Neuk, hori jakin nuen egunez geroztik, ez dut nire bizitza osoan besterik egin; nire biografia sekretua horixe besterik ez da: emari erraldoi amaigabe bat.
‎Ezin nuen ideia baztertu. Eulien runrun berdina zuten nire ideiek ere. Jira-biraka, korreo mandoaren gogapen askatzailean.
‎Ostikoka ibil  tzen ninduen, eta zerbait esan nik aker seme hari? Egunek berrogei ordutik gora luzatu behar zuten nik maisu hari hitz erdi bat esa  teko. Eta ez da gezurra berdin gertatzen zitzaie  la beste ikasle guztiei ere.
‎Bazetorren Kandido, eta kale ertz estu batean gorde zen Anton. Migelek Kandidoren etxeko eskaratzea gorde zuen, eta nik... nahiko lan banuen nire barrengo taupada azkarrak gordetzen. Neu nintzen, nonbait, joko hartan parterik ez zuen bakarra.
‎Jo eta jo, doinuak bereganatzen ninduen arte. Orduan, arazo guztiak ahaztu, eta zulotik zulorako maitasun alaia jarraiten zuten nire ezpainek. Bakean nuen barrena.
‎Eta zer erru ote nuen nik, bi hitz bitxi horiek eztarrian ito bazitzaizkidan?
‎Neskameak Edurne zuen izena, eta horrek, bitxia dela badirudi ere, badu niretzat garrantzirik, arreba zaharrena balitz bezala tratatzen baikenuen. Halere, minik egiten al dizut?
‎Garai hartan, ez dakit noren VÃctima del secreto de la confesión liburua ari nintzen irakurtzen, eta ama nuen nire sentimenduak jaso eta bihotzean ezkutatzen zizkidan bakarra.
‎Gauza bakanak atse  gin zaiz  kit niri, ez dago zalantzarik, eta banekien amak arrazoi osoa zuela. Itxaropen osoa zuen nigan.
‎Goiko Kale idatzi nuenean, artean modan zeuden psikoanalistek literaturaren diban ugarietan egindako azterketak. Gaur psikoanalisiaren modak modu mudakorragoak hartu dituen honetan, neure kabutako dibantxoan harildutako argibidea aurreratu nahi dut nik neuk: 1973 urte inguruetan, Goiko Kale kaleratu zen garaian, lurrikara bortitzena baino sekularizazio bortitzago bat bizitzen ari zen gure herria.
‎Liburua idatzi nuenean ihesi nenbilen erlijioa  ren itzal luzetik. Gaur ez dakit itzalik gabea izatera heldu naizen, baina badakit ez nukeela nire haurtzaroa kontatuko orain ia hogeita hamar urte kontatu nuen moduan. Nola egingo nukeen orain?
‎Izerdiak nahigabetzen nauen tristuraren ordu biluzi honetan, ez dut nire begiak liluratuko lituzkeen Astarrainik. Zikindu egin zitzaigun gure herriaren bekatu zabalenean, sakonenean, eta gaur, nire ohearen ertzeko amildegi beltzean gogoratzeari ekin diodanean, nire barneko Astarrain lehorrak mila zurrunbilotan murgildu nau.
‎Isilune hark goizeko kanpaien hots tristearekin zerikusirik izango zuela erabaki nuen. Arrantzale batzuk itotzeak ez zuen nire biho  tza askorik estutzen; urrutiegi ikusten nituen nire bizitzatik, eta nahikoa nuen martxoko antxoen usain indartsua, arrantzaleak jende alai aberatsa zirela pentsatzeko. Sarritan usain batek indar handiago du, berritsukeria guztiek baino.
‎Batean bakardade ez beti atseginera egokitu beharra daukazu, bestean bikotekide ez beti atseginera, eta betiere zeure buru ez etengabe atseginera. Edozein modutan, aitortu behar dut ni hobeto bizi izan naizela bikotekidea izan dudan aldietan besteetan baino...
‎Denver-etik Rocky Mountains aldera egin genuenean, gogoan dut bufalo bakan batzuk ikusi genituela errepide ondoko larreetan; Preterito askojakinak azaldu zuenez, garai batean, trenean zihoazenei errifleak alokatzen zizkieten, ederrean bertatik bufaloak tirokatzeko. Usadio hori neure bizitzara berriro egokitu, eta pentsa  tu dut niri ere tiro egin izan didatela:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
ukan 7.316 (48,16)
Lehen forma
dut 2.298 (15,13)
duzu 607 (4,00)
du 442 (2,91)
zuen 433 (2,85)
ditut 312 (2,05)
nuke 203 (1,34)
duk 169 (1,11)
nuen 163 (1,07)
dute 149 (0,98)
nituen 134 (0,88)
zuten 127 (0,84)
zuela 115 (0,76)
duzue 95 (0,63)
nuela 84 (0,55)
badut 73 (0,48)
dudala 72 (0,47)
baduzu 68 (0,45)
duela 61 (0,40)
duen 60 (0,39)
zenuen 57 (0,38)
ditu 53 (0,35)
nauk 53 (0,35)
baitut 48 (0,32)
zituen 46 (0,30)
dituzu 43 (0,28)
nauzu 42 (0,28)
badu 39 (0,26)
dun 37 (0,24)
zaitut 35 (0,23)
nau 34 (0,22)
baditut 28 (0,18)
duzula 27 (0,18)
duzun 27 (0,18)
zutela 27 (0,18)
dudan 26 (0,17)
bazuen 25 (0,16)
banuen 24 (0,16)
dutela 23 (0,15)
nituzke 22 (0,14)
dituk 20 (0,13)
zenuke 20 (0,13)
duten 19 (0,13)
Badut 18 (0,12)
dudalako 17 (0,11)
naun 17 (0,11)
baduzue 16 (0,11)
banituen 16 (0,11)
ditudan 16 (0,11)
naute 16 (0,11)
nuelako 16 (0,11)
zituzten 16 (0,11)
duena 15 (0,10)
nukeen 15 (0,10)
dituzte 14 (0,09)
dugu 14 (0,09)
ninduen 14 (0,09)
baitu 12 (0,08)
baitzuen 12 (0,08)
Banuen 11 (0,07)
ditudala 11 (0,07)
dituzue 11 (0,07)
nituela 11 (0,07)
bazuten 10 (0,07)
luke 10 (0,07)
Baduzu 9 (0,06)
zuena 9 (0,06)
dudana 8 (0,05)
Baditut 7 (0,05)
balu bezala 7 (0,05)
bazuela 7 (0,05)
dituen 7 (0,05)
duzuna 7 (0,05)
badute 6 (0,04)
bainuke 6 (0,04)
dituela 6 (0,04)
dudanean 6 (0,04)
duelako 6 (0,04)
duzuela 6 (0,04)
genuen 6 (0,04)
hau 6 (0,04)
ninduten 6 (0,04)
nukeela 6 (0,04)
zenuela 6 (0,04)
zintudan 6 (0,04)
zutena 6 (0,04)
Bazuen 5 (0,03)
baduk 5 (0,03)
baititu 5 (0,03)
banu 5 (0,03)
banuela 5 (0,03)
bazituen 5 (0,03)
ditun 5 (0,03)
dituzula 5 (0,03)
dutelako 5 (0,03)
nauzue 5 (0,03)
ninduan 5 (0,03)
nituenean 5 (0,03)
zaitu 5 (0,03)
zenukeela 5 (0,03)
zituela 5 (0,03)
Argitaratzailea
ELKAR 1.955 (12,87)
Open Data Euskadi 1.015 (6,68)
Alberdania 724 (4,77)
Susa 512 (3,37)
Booktegi 400 (2,63)
Pamiela 392 (2,58)
Berria 368 (2,42)
Argia 325 (2,14)
Goenkale 252 (1,66)
Karmel Argitaletxea 153 (1,01)
Maiatz liburuak 144 (0,95)
UEU 74 (0,49)
Jakin 73 (0,48)
ETB serieak 71 (0,47)
Euskaltzaindia - Liburuak 61 (0,40)
Jakin liburuak 54 (0,36)
Erlea 50 (0,33)
ETB marrazki bizidunak 46 (0,30)
Consumer 44 (0,29)
Hitza 40 (0,26)
EITB - Sarea 37 (0,24)
Labayru 37 (0,24)
Bilbao Bizkaia Kutxa Fundazioa - Euskaltzaindia 35 (0,23)
Karmel aldizkaria 32 (0,21)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 32 (0,21)
aiurri.eus 26 (0,17)
Urola kostako GUKA 26 (0,17)
Herria - Euskal astekaria 25 (0,16)
goiena.eus 23 (0,15)
Bertsolari aldizkaria 21 (0,14)
Uztarria 19 (0,13)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 19 (0,13)
ETB dokumentalak 18 (0,12)
aiaraldea.eus 18 (0,12)
alea.eus 17 (0,11)
hiruka 17 (0,11)
Guaixe 13 (0,09)
Txintxarri 13 (0,09)
Ikaselkar 12 (0,08)
Anboto 12 (0,08)
Uztaro 11 (0,07)
erran.eus 11 (0,07)
Karkara 10 (0,07)
barren.eus 8 (0,05)
uriola.eus 8 (0,05)
Zarauzko hitza 8 (0,05)
LANEKI 7 (0,05)
Elhuyar Zientzia eta Teknologia 7 (0,05)
Maxixatzen 6 (0,04)
Euskaltzaindia - EHU 5 (0,03)
HABE 4 (0,03)
plaentxia.eus 4 (0,03)
Euskaltzaindia - Sarea 3 (0,02)
Osagaiz 3 (0,02)
Ikas 3 (0,02)
Orain 2 (0,01)
aikor.eus 2 (0,01)
Euskaltzaindia – Sü Azia 2 (0,01)
Aizu! 1 (0,01)
Euskaltzaindia - Sabino Arana Kultur Elkargoa 1 (0,01)
Aldiri 1 (0,01)
Sustraia 1 (0,01)
Antxeta irratia 1 (0,01)
Noaua 1 (0,01)
Amezti 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
ukan ni 7.315 (48,16)
ukan Ni 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
ukan ni ere 201 (1,32)
ukan ni bizitza 118 (0,78)
ukan ni buru 118 (0,78)
ukan ni egin 111 (0,73)
ukan ni esan 93 (0,61)
ukan ni ez 93 (0,61)
ukan ni lan 83 (0,55)
ukan ni lagun 64 (0,42)
ukan ni neu 59 (0,39)
ukan ni aita 49 (0,32)
ukan ni ama 49 (0,32)
ukan ni etxe 49 (0,32)
ukan ni gorputz 43 (0,28)
ukan ni uste 42 (0,28)
ukan ni seme 41 (0,27)
ukan ni izen 40 (0,26)
ukan ni beste 36 (0,24)
ukan ni baino 34 (0,22)
ukan ni alaba 32 (0,21)
ukan ni zu 32 (0,21)
ukan ni hitz 29 (0,19)
ukan ni hori 29 (0,19)
ukan ni egon 27 (0,18)
ukan ni orain 27 (0,18)
ukan ni antz 26 (0,17)
ukan ni ezer 26 (0,17)
ukan ni familia 26 (0,17)
ukan ni anaia 25 (0,16)
ukan ni bihotz 25 (0,16)
ukan ni iritzi 25 (0,16)
ukan ni etorri 24 (0,16)
ukan ni begi 23 (0,15)
ukan ni joan 23 (0,15)
ukan ni behar 22 (0,14)
ukan ni berri 22 (0,14)
ukan ni bezalako 22 (0,14)
ukan ni bizi 22 (0,14)
ukan ni esku 22 (0,14)
ukan ni gauza 22 (0,14)
ukan ni ikusi 22 (0,14)
ukan ni bakarrik 20 (0,13)
ukan ni bera 20 (0,13)
ukan ni senar 20 (0,13)
ukan ni behintzat 19 (0,13)
ukan ni emazte 19 (0,13)
ukan ni nahi 19 (0,13)
ukan ni bezala 18 (0,12)
ukan ni herri 18 (0,12)
ukan ni azken 17 (0,11)
ukan ni guraso 17 (0,11)
ukan ni jakin 17 (0,11)
ukan ni ondoan 17 (0,11)
ukan ni gogo 16 (0,11)
ukan ni hau 16 (0,11)
ukan ni eman 15 (0,10)
ukan ni telefono 15 (0,10)
ukan ni zalantza 15 (0,10)
ukan ni arreba 14 (0,09)
ukan ni diru 14 (0,09)
ukan ni ezagutu 14 (0,09)
ukan ni hil 14 (0,09)
ukan ni kasu 14 (0,09)
ukan ni lagundu 14 (0,09)
ukan ni ni 14 (0,09)
ukan ni bat 13 (0,09)
ukan ni hemen 13 (0,09)
ukan ni horrelako 13 (0,09)
ukan ni idatzi 13 (0,09)
ukan ni inolako 13 (0,09)
ukan ni liburu 13 (0,09)
ukan ni ordu 13 (0,09)
ukan ni adiskide 12 (0,08)
ukan ni asmatu 12 (0,08)
ukan ni auto 12 (0,08)
ukan ni begira 12 (0,08)
ukan ni beldur 11 (0,07)
ukan ni emakume 11 (0,07)
ukan ni erabaki 11 (0,07)
ukan ni istorio 11 (0,07)
ukan ni jarrera 11 (0,07)
ukan ni beti 10 (0,07)
ukan ni denbora 10 (0,07)
ukan ni erantzun 10 (0,07)
ukan ni erran 10 (0,07)
ukan ni erru 10 (0,07)
ukan ni hura 10 (0,07)
ukan ni kontatu 10 (0,07)
ukan ni kontu 10 (0,07)
ukan ni laguntza 10 (0,07)
ukan Ni gu 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia