Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 625

2000
‎Ohar bedi, hala ere, pertsonaren egoerari buruzko proiektu guztietan egoera zibila soil soilean arakatu dugula, gizakien egoera politikoa konstituzioak zehazten baitu. Atzerritarrak ere aintzat hartu ditugu, beren beregi arautzeko noraino izan daitezkeen, gai zibiletan, frantsesen parekoak eta noraino, ostera, horiengandik banatuak.
‎Zergatik, bada, ondasun banantzea legezta dezaketen arrazoi berberek ezkontza desegin? Ezkontza pertsonen arteko batuketa da; senar emazteak aske dira euren ogasuna kolokan ez jartzeko. Zergatik, beraz, ezkontza esekita utzi, arrotza zaion kari batetik?
‎Horren iraupen eta zereginak zehaztu ditugu, herri zibilizatuetan erkide diren erregelen arabera. Tutoreak du pertsona eta ondasunen ardura; familiak bere baitan hautatu behar du hori, behar beharrezkoa baita zinezko gogoa, pertsonaren ondasunak gorde eta heziketa eta osasuna jagoteko, ohore eta atxikimendu osoz. Ezin, beraz, arrazoirik eta formarik gabe eskualdatu bere artapean dagoen ondarea; tentuaz administratu eta fideltasunaz kudeatu beharra du; kontularia da, administratzailea bezainbestekoa; bere jokabidearen erantzulea; kaltea ere ezin sortu, horren konponketa gauzatu gabe.
‎Horren iraupen eta zereginak zehaztu ditugu, herri zibilizatuetan erkide diren erregelen arabera. Tutoreak du pertsona eta ondasunen ardura; familiak bere baitan hautatu behar du hori, behar beharrezkoa baita zinezko gogoa, pertsonaren ondasunak gorde eta heziketa eta osasuna jagoteko, ohore eta atxikimendu osoz. Ezin, beraz, arrazoirik eta formarik gabe eskualdatu bere artapean dagoen ondarea; tentuaz administratu eta fideltasunaz kudeatu beharra du; kontularia da, administratzailea bezainbestekoa; bere jokabidearen erantzulea; kaltea ere ezin sortu, horren konponketa gauzatu gabe.
‎Egoitzaren autuak, gehienetan, pertsonen egoerari lotuak dira. Horretan, emaztearen egoitza senarrarena da, eta seme alaba adingabekoena aitarena edo tutoreena.
‎Egoitza arloan zuzenbidea eta egitatea nahasian dira. Gizaki baten egiazko egoitza zein izan daitekeen zehazteko erregelak finkatu ditugu judizio ekintza eta bizitzaren joan etorri arruntetarako, oinarrizkoa baita halakoetan pertsona baten egoitza jakitea, berarengana iritsi beharrik baldin badago.
‎Ezin legegilearena izan, legegilea baita justizia edo ekitate orokor horren ministraria. Justizia eta ekitate orokor horrek, bestalde ere, inguruabar zehatzik aintzat hartu gabe, gauza eta pertsonen arteko unibertsalitatea hartzen du bere barruan. Norbanakoen artean sorturiko legeak, alderdikeriaren susmagarri izateaz kanpo, beti atzera eragingarriak eta ez zilegiak izango lirateke batzuentzat, baldin eta horien arteko gatazkak lege horien parte hartzearen aurrekoak badira.
‎Alta, hausnarketaren, ezinezko kalkuluaren eta emaitzaren behartasunaren elkarketak Neurath bere joera pragmatikoaren oinarrizko noziorantz hurbildu zuen, hau da, zio laguntzailearen kontzepturantz. Jakin badakigu pertsona batek, egintza baten bidez emaitzak lor ditzan, egintza horren posibilitate desberdinak behintzat kontuan hartu dituela. Alabaina, horietako bat aukeratzen badu abian jartzeko, eta egiterakoan mota orokorragoko printzipio bat erabiltzen badu, horrela sorturiko zioari, helburu zehatzekin zerikusirik ez duenari, zio laguntzailea nahi diogu deitu, laguntza bat baita zalantzati dagoenarentzat, nolabait esatearren.127
‎Hipotesi anitz izan daitezke, baina ez da hain zaila honelako egoera bat imajinatzea: norbaiti, hausnarketa egoeran izanik, gogoeta teorikoak ez dio ezertarako balio, norbait hori zientzialari, filosofo, pertsona arrunt edota Napoleon estratega izanagatik ere.
‎Berreraikuntza logiko bat beste pertsonei gogoeta prozesuak komunikatzeko formarekin bat dator, eta ez subjektiboki osatzeko formarekin. Zientzia aztertzen duen filosofoak edo, bestela esanda, zientziak sortzen dituen interes filosofikoko arazoak analizatzen duen filosofoak, ez du zientzi aurkikuntza baten sortze prozesuaz arduratu behar.
‎Kasu honetan elearen erabileraren zilegitasuna ukatu dugu. Hitza erabiltzen duen pertsona babigak diren gauza batzuk eta ez diren beste batzuk daudelakoan badabil behin eta berriro, giza adimen xume eta finituak babiga dena betiko sekretua izango dela kontuan izatea besterik ez du, bitartean hitz jario hutsal lez izenda dezakegun arren.59
‎Azkenik, enuntziatu problematikoen mota berezi bat zegoen: beste pertsonen egoera mentalekin zerikusia zuena, alegia. Adibidez, ‘Arzalluzek minaren esperientzia du urdailetik sufritzen duenean’ motakoak.
‎Era horretan, 1934an79, egiaztagarritasun irizpidea ahultzeko ahalegin horretan, Lewisek honakoa iradoki zuen: beste pertsona bat mina sufritzen ari den ala ez jakin dezagun, nahikoa da hura imajinatzearekin, portaera neurgarrien bitartez egiaztatu beharrik gabe. Panpina bada, baztertu egiten dugu sufrimendua, minduta ezin baitugu irudikatu.
‎Liburu honen oinarrizko uste osoa eta pentsamenduaren ildoak(...) ez dira ez pertsona batek sorturiko ezta gizabanako isolatu batek besarkaturiko giro zientifiko baten parte. Liburu honen ideiak ikuspegi zientifiko orokorra duten pertsona askoren zati komun bat bailiran ulertu behar dira.
‎Liburu honen oinarrizko uste osoa eta pentsamenduaren ildoak(...) ez dira ez pertsona batek sorturiko ezta gizabanako isolatu batek besarkaturiko giro zientifiko baten parte. Liburu honen ideiak ikuspegi zientifiko orokorra duten pertsona askoren zati komun bat bailiran ulertu behar dira. Metafisikaren errefusatzea soilik ezaugarri negatibo bat da.
‎Utz iezadazue azaltzen. Demagun zuetako bat pertsona orojakilea dela eta beraz munduko gorputz guztien, bizirik edo hilik dauden guztien, higidura guztiak ezagutzen dituela, eta bizi izan diren gizaki guztien gogo egoera guztiak ere ezagutzen dituela, eta demagun gizon honek liburu handi batean dakien guztia idazten duela. Liburu horrek munduko deskribapen osoa edukiko luke.
‎Adierazpen hauek guztiak, hasiera batean, badirudi konparazioak besterik ez direla. Horrela, badirudi zuzena hitza zentzu etikoan erabiltzean, nahiz eta esan nahi duguna azaleko zentzuan zuzena ez izan, zerbait antzekoa dela, eta esaten dugunean" Hau pertsona ona da", nahiz eta ona hitzak ez duen esan nahi" Hau futbolari ona da" esaldiak esaten duena, antzekotasunik badela ematen du. Halaber, esaten dugunean" Gizon honen bizitza baliotsua zen", ez dugu egiten harribitxi baliotsuez mintza gintezkeen modu berean, baina badirudi analogia motaren bat badagoela.
‎Frazerren Urrezko abarra liburuari dagokionez, azpimarratu nahi zituen puntu nagusiak hurrengo hirurak ziren, nire ustez: (1) hutsegitea zela suposatzea" arrazoi" bat —" zioaren" zentzuan— besterik ez zela jendea ekintza jakin bat egitera eramaten zuena —suposatzea" zio bat" zela, eta" hau zio a zela" — Hutsegite mota honen argibide gisa eman zuen Frazerrek magiaz mintzatzean esaten duena, hau da, jende primitiboak norbaiten irudia sastatzean halako pertsonari min eman diola sinesten duela. Esan zuen jende primitiboak ez duela beti" sineskeria sasizientifiko hau", agian batzuetan hala izan arren:
‎"(...) Halakoetan, garaileen gainean ezarritako eginbehar nekosoetarako arrazoia indarrez eraildakoen espiritu haserretuen beldurra dateke; sarri argi eta garbi adierazten da espiritu mendekuzaleen beldurrak eragina duela hiltzaileen jokabidean. Buruzagi sakratuen, ehorzleen, haurra egindako emakumeen, gerrara abiatutako gizonen eta abarren gainean ezarritako tabuen ondorio orokorra, pertsona tabutuok ohiko gizarte arruntetik at uztea da. Ondorio hori hainbat arauren bidez lortzen da:
‎11 Frazerrek hurrengoa dio: "(...) Nilo Garaiko zenbait tribuz esan zaigunez, ez omen dute erregerik, errege hitzaren adiera arruntekorik bederen; halakotzat dauzkaten pertsona bakarrak euriaren erregeak dira, Mata Kodou; behar den garaian, hau da, euriteen sasoian, euria eragiteko ahalmena onartzen zaie. Euria egiten hasi aurretik, martxoaren hondarrean, herrialdea basamortu idor eta elkorra da; eta aziendak, jendearen ondasun nagusia, akabatu egiten dira larrerik ezean.
‎" Eta jaten amaitu bezain laster, atsegin pixka bat hartzen zuten kantuan eta suaren inguruan dantzan. Atseginaldia amaitzerakoan, jaiaren buru egiten zuen pertsonak arrautzopil handia egiten zuen, ertzetan txigortua, am bonnach bela tine zeritzana —hots, Beltaneko opila— Puska asko egiten ziren, eta handikiro banatzen bildutako guztien artean. Puska jakin bat hartzen zuenari cailleach bela tine deitzen zioten, hots, Beltaneko carline a, lotsabide handiko izena.
‎23 Frazerrek hurrengoa dio: " Zenbait arau ezarri ziren laguntza sua egin behar zuten pertsonei buruz . Batzuetan esaten zen langa bihurdikatzen zuen sokari eragiten zioten bi pertsonek anaiak izan behar zutela, edo gutxienez ponteko izen bera izan behar zutela".
‎" Zenbait arau ezarri ziren laguntza sua egin behar zuten pertsonei buruz. Batzuetan esaten zen langa bihurdikatzen zuen sokari eragiten zioten bi pertsonek anaiak izan behar zutela, edo gutxienez ponteko izen bera izan behar zutela".
‎" Hemen, Europan, uste zen sorginek ilean zituztela beren ahalmen gaiztoak, eta ezerk ezin ziela inolako arrastorik egin gizatxar haiei ilea zuten bitartean. Horregatik, Frantzian, sorginkeri salaketa egiten zitzaien pertsonei gorputz osoko ileak moztu ohi zizkieten torturatzailearen aurrera eraman baino lehen".
2001
‎Batzuetan galdutakoaren sentsazioa areagotu daiteke, bai gizartea premia kolektiboei erantzun ezinean dabilelako, bai zenbait taldek edo banakok gainerakoen gain gehiegizko presioa egiteagatik (ekonomikoki, sozialki edo izaera aldetik), edo baita banakoren bat gaizki integratzeagatik eta populazioaren batez bestekoaren gaindiko sufrimendua pairatzeagatik ere. Hemen sortzen da sufritzen duen pertsona zuzenaren irudia, literatura guztietan agertzen dena. Gizarte batek bere antolaketa propioa justifikatzeko erabiltzen duen irudi, kondaira, ideia eta teorien multzoari legitimazioa esaten zaio, eta bere partaideei multzo hau ulergarria zein eramangarria eta jasangarria egitea du helburu:
‎Platonek, aldiz, bere bizitza osoan zehar hunkiberatasunaren aurka borrokatu zuen, gizabanakoaren eta elkarbizitza politikoaren etsai nagusitzat baitzuen. Hunkiberatasunaren aurrean, berak beti razionaltasuna bultzatu zuen pertsonaren izaeraren beste osagaien gainetik.
‎Demokrazia politikoaren oinarria demokrazia soziala da, hau da, hiritar guztiak berdinak direlako ustea. Platonentzat ideia honen azpian pertsona gorenekiko erresumina dago. Masaren nahiak lege bihurtzen dira eta gailentzen direnen patua ezerezean gelditzen da.
‎Eta ezin ahaztu hiri estatuaren kontzeptuaren aurkako ikuspegiak ere azaldu zirela, estoikoena kasu: beraiek inongo hiri zehatz batekoak ez zirela aldarrikatzen zuten, pertsona denak baitira hiri unibertsalaren —kosmopolisaren— partaide. Gai hauen guztien inguruan eztabaida franko izan ziren, baita ikuspuntu ikaragarri kontrajarriak ere, baina egia esan, urrezko aroaren berreskuratze saiakera hauek guztiak asmo izate hutsean gelditu ziren, ondorio praktiko gutxi izan baitzituzten; kezka komun eta krisi baten seinale.
‎Adibide gisa matematika eta medikuntzaren arteak aukeratzen ditu Sokratesek. Bi arte hauetan jende askok gai berei buruz hitz egiten du, eta pertsona berak epai dezake gauza berei buruz nork hitz egiten duen ongi eta nork gaizki. Eta hau egia unibertsala da.
‎Eta hau egia unibertsala da. Baina pertsona berak gai berei buruz hitz egiten duten guztiak epaitzen baditu, lonek ere trebetasun hau izan luke, hots, olerkari guztiei buruz azalpenak emateko trebetasuna. Horrela, trebetasun honen bitartez olerkigintzaren artea bere osotasunean ulertzeko gai izan luke, nahiz eta, ikusiko dugun legez, hau horrela ez den.
‎Sok. Orduan, gaizki hitz egiten dutenak ere pertsona berberak ezagutuko al ditu, ala besteren batek, lon.
‎lon. Pertsona berberak.
‎Eta? Elikagai osasuntsuei buruz hitz egiten duten askoren artean norbaitek gauzarik bikainenak esaten dituenean, uste duzu batek gauza bikainenak esaten dituelako gauza bikainak esaten dituena ezagutuko duela, eta beste batek, gauza eskasak esaten dituelako gauza eskasak esaten dituena ezagutuko duela, ala pertsona bera dela uste duzu, lon.
‎lon. Bistan da pertsona bera dela.
‎Sok. Beraz, gai hauei buruz hitz egiten duten hainbeste pertsonaren artean nork dioen ondo eta nork gaizki, pertsona berak jakingo duela diogu; edota, pertsona honek gaizki hitz egiten duena ezagutzen ez badu, ondo hitz egiten duena ere ezagutuko ez duela diogu, gutxienez gai berari buruz ari denean.
‎Sok. Beraz, gai hauei buruz hitz egiten duten hainbeste pertsonaren artean nork dioen ondo eta nork gaizki, pertsona berak jakingo duela diogu; edota, pertsona honek gaizki hitz egiten duena ezagutzen ez badu, ondo hitz egiten duena ere ezagutuko ez duela diogu, gutxienez gai berari buruz ari denean.
‎Sok. Beraz, gai hauei buruz hitz egiten duten hainbeste pertsonaren artean nork dioen ondo eta nork gaizki, pertsona berak jakingo duela diogu; edota, pertsona honek gaizki hitz egiten duena ezagutzen ez badu, ondo hitz egiten duena ere ezagutuko ez duela diogu, gutxienez gai berari buruz ari denean.
‎Sok. Ondorioz, pertsona bera da bi gai hauetan aditua. lon. Bai.
‎Sok. Ondorioz, nire kuttuna zaren hori, bai Homerorenean, bai gainerako olerkarienean lon trebea dela esaten badugu ez dugu hanka sartuko; zuk zeuk aitortzen duzulako pertsona bera epaile egokia izango dela gai berIWN. Nai.
‎aldakorra den bat (bere kolorearen ñabardurak, bere pisu edo tamaina), eta beti egonkorra den bestea, ondorioz errealitate hori zer nor den adierazi eta gainerakoetatik ezberdintzea ahalbidetzen duena. Pertsona batek bestelako animalia askok duten pisu berdina izan dezake, baina ez du animalion kode genetikoarekin bat egiten. Platonen ideia nozioa hitz honek ohiko hizkera grekoan zuen esanahiaz jabeturik hobe ulertuko dugu:
‎Ideiaren mugapen momentua gauza bakoitza besteetatik bereizten duena da. Berberatasuna ez da antzekotasuna, pertsona ez da lehoia, kontrajarpena ez da erlazioa. Mundua, mugapen honen ondorioz klase ezberdinetan sailkaturik agertzen da.
‎Bere ugalkortasuna: lehoia milaka aletan mamitzen da, horietako bakoitza aurrez aipatu dugun eskasia tartearekin; berdin gertatzen zaio pertsonari .
‎Horren guztiaren aurrean non koka dezakegu Platonen pentsamenduan ezagunenetakoa den teoria politikoa? Betidanik, pertsonaren inguruko teoriak filosofia guztiei arazoak sortu izan dizkie, eta aurrerantzean ere horrela izaten jarraituko du. Filosofia batzuek pertsona zeharo naturaz haraindiko izaki bihurtuz arazoa sinplifikatu dute, baina orduan giza izaeraren dimentsio zeharo berehalako eta agerikoak bazterrean uzten dituzte, hala nola, bere izaera biologikoa.
‎Betidanik, pertsonaren inguruko teoriak filosofia guztiei arazoak sortu izan dizkie, eta aurrerantzean ere horrela izaten jarraituko du. Filosofia batzuek pertsona zeharo naturaz haraindiko izaki bihurtuz arazoa sinplifikatu dute, baina orduan giza izaeraren dimentsio zeharo berehalako eta agerikoak bazterrean uzten dituzte, hala nola, bere izaera biologikoa. Bestelako ikuspegi batzuek pertsona argi eta garbi inguruko izakien artean kokatzen dute, eboluzionista eta ekologistek kasu; baina honela ez digute beste izakiekiko gizakiek dituzten ezberdintasunak edo pertsonak bere burua ezagutzeko duen gogo indartsuaren zergatia azaltzen laguntzen.
‎Filosofia batzuek pertsona zeharo naturaz haraindiko izaki bihurtuz arazoa sinplifikatu dute, baina orduan giza izaeraren dimentsio zeharo berehalako eta agerikoak bazterrean uzten dituzte, hala nola, bere izaera biologikoa. Bestelako ikuspegi batzuek pertsona argi eta garbi inguruko izakien artean kokatzen dute, eboluzionista eta ekologistek kasu; baina honela ez digute beste izakiekiko gizakiek dituzten ezberdintasunak edo pertsonak bere burua ezagutzeko duen gogo indartsuaren zergatia azaltzen laguntzen.
‎Filosofia batzuek pertsona zeharo naturaz haraindiko izaki bihurtuz arazoa sinplifikatu dute, baina orduan giza izaeraren dimentsio zeharo berehalako eta agerikoak bazterrean uzten dituzte, hala nola, bere izaera biologikoa. Bestelako ikuspegi batzuek pertsona argi eta garbi inguruko izakien artean kokatzen dute, eboluzionista eta ekologistek kasu; baina honela ez digute beste izakiekiko gizakiek dituzten ezberdintasunak edo pertsonak bere burua ezagutzeko duen gogo indartsuaren zergatia azaltzen laguntzen.
‎Platonen ustetan pertsonen mundua kosmosaren parte da, mundu horrek, ordea, badu berezitasun bat; pertsonak bere baitan kosmosa errepikatu eta laburbiltzen du: burua pertsonaren alde jainkotiarra da, pertsonaren gorputz eta arimaren arteko bereizkuntzak kosmosaren gorputz eta arimaren bereizkuntza errepikatzen du...
‎Platonen ustetan pertsonen mundua kosmosaren parte da, mundu horrek, ordea, badu berezitasun bat; pertsonak bere baitan kosmosa errepikatu eta laburbiltzen du: burua pertsonaren alde jainkotiarra da, pertsonaren gorputz eta arimaren arteko bereizkuntzak kosmosaren gorputz eta arimaren bereizkuntza errepikatzen du...
‎Platonen ustetan pertsonen mundua kosmosaren parte da, mundu horrek, ordea, badu berezitasun bat; pertsonak bere baitan kosmosa errepikatu eta laburbiltzen du: burua pertsonaren alde jainkotiarra da, pertsonaren gorputz eta arimaren arteko bereizkuntzak kosmosaren gorputz eta arimaren bereizkuntza errepikatzen du... Platon jaio baino mende ugari lehenago, mesopotamiarrek, behintzat, beraien mundu ikuskera mitologikoetan pertsonei buruzko ikuspegi oso arkaiko hau osoki garatu zuten.
‎Platonen ustetan pertsonen mundua kosmosaren parte da, mundu horrek, ordea, badu berezitasun bat; pertsonak bere baitan kosmosa errepikatu eta laburbiltzen du: burua pertsonaren alde jainkotiarra da, pertsonaren gorputz eta arimaren arteko bereizkuntzak kosmosaren gorputz eta arimaren bereizkuntza errepikatzen du... Platon jaio baino mende ugari lehenago, mesopotamiarrek, behintzat, beraien mundu ikuskera mitologikoetan pertsonei buruzko ikuspegi oso arkaiko hau osoki garatu zuten.
‎burua pertsonaren alde jainkotiarra da, pertsonaren gorputz eta arimaren arteko bereizkuntzak kosmosaren gorputz eta arimaren bereizkuntza errepikatzen du... Platon jaio baino mende ugari lehenago, mesopotamiarrek, behintzat, beraien mundu ikuskera mitologikoetan pertsonei buruzko ikuspegi oso arkaiko hau osoki garatu zuten.
‎Baina Platonek antropologia eta politika bat garatzearekin batera pertsonaren irudi arkaiko honen bertsio filosofiko bat landu zuen. Zail litzateke politika eta antropologia horiek bereiztea; eta honexegatik bietako edozein har dezakegu gure analisiaren abiapuntu gisa, bietako inor ez baita bestearentzako baldintza, eta bata abiapuntutzat hartuz ezinbestean bestearengana ailegatuko gara.
‎Moralki bizimodu hoberena izan duenak hurrengo gorpuztean ontologikoki eta moralki bizitza modu hoberena lortuko du. Pertsonen artean bizitza modu gorena filosofoarena da.
‎Arimak, gorpuzten denean, pertsonarengan portaeraren hiru modulazio (Platonek arima modu edo arimaren atal deitzen die) sortzen ditu: ugaltzea eta elikatzea bilatzen dituen plazerraren printzipioak gidatzen duen portaera, arima begetatiboa deiturikoa; ausardia eta kemena bere bertute oinarrizkoenak dituen arima suminkorra, bulkada eta indar psikologikoaren egoitza; eta pentsatu, hausnartu eta errealitateaz jabetzen den arima kalkulatzaile edo razionala.
‎ugaltzea eta elikatzea bilatzen dituen plazerraren printzipioak gidatzen duen portaera, arima begetatiboa deiturikoa; ausardia eta kemena bere bertute oinarrizkoenak dituen arima suminkorra, bulkada eta indar psikologikoaren egoitza; eta pentsatu, hausnartu eta errealitateaz jabetzen den arima kalkulatzaile edo razionala. Arima razionalak beste biak bere nagusigora biltzen dituenean pertsonak bizitza ona eraman ahal izango du, menpetasun horri esker soilik lor baitaiteke funtzioen arteko harmonia eta banako moralaren autonomia.
‎honetarako artisautzaren aldaerekin (larru ontzaileak, zapatariak, arotzak, arkitektoak...), nekazaritzarekin eta gutxieneko merkataritza batekin aski izango da. Jarduera hauetan aritzen diren pertsonak langileen gizarte talde edo klasea osatzen dute, gizarteko beherena. Beraien lanbidearen erregelak ikasteko beharrezkoa duten heziketa intelektual gutxia besterik ez dute jasotzen, eta arimaren alde begetatiboa da beraien baitan nagusi.
‎Laburbilduz, justizia mantendu eta Platonen beldur handiena den gizarte zatiketaren handitzea agertu orduko ahalik eta azkarren ekidin). Lan hau arimaren alde suminkorra oso garatua duten pertsonek osatzen duten zaindari edo gerlarien gizarte klaseari dagokio. Hauek, curriculum intelektualaren ikasketa sakonarekin eta gimnasia ariketa guztiak lantzera ohiturik, haurtzarotik gorputz eta adimen prestakuntza bikaina izango dute; Platonek zaindariengan berak formulaturiko" mens sana in corpore sano" lema gorpuztua ikusiko du.
‎Eta hiru ezaugarri hauez gain, arimaren zati razionala gailurreraino garaturik izango du. Honela, boterea eta itzala uztartuko dituen pertsona honen zereginak ekintza sozial oro koordinatzea eta gizartearen osotasunarentzat portaeraren ispilu izatea izango dira.
‎Ikusi dugun moduan, Platonek, gizakien arima motak eta gizarte klaseak bat etorraraziz, gizartearen ordena eta pertsonen izaeraren egitura zentrokide bihurtzen ditu. Gizartearen ikusmolde honen atzean (bere ia erabateko mugiezintasunaz gain) gure ikusmolde eta bizipenei zeharo arrotz egiten zaien irizpide bat dago:
‎3 Denbora ezberdinetan norberaren identitate numerikoaz jabetzen dena pertsona da. Baina arima halakoxea da.
‎Baina arima halakoxea da. Beraz, arima pertsona da. Hirugarren paralogismoak nia pertsona bihurtzen du.
‎Beraz, arima pertsona da. Hirugarren paralogismoak nia pertsona bihurtzen du. Niak bere identitatearen kontzientzia du, hau da, lehen zen ni berbera dela jakin behar du une orotan.
‎Hau argitu dugu lehenago apertzepzioari buruz hitz egiterakoan. Baina hemen orain ezin da baldintza transzendentalaren mailatik gauzen mailara igaro eta subjektu transzendentala pertsona bihurtu. Honen aurkako argudioa ere aurkezten du:
‎Honen aurkako argudioa ere aurkezten du: bolen arteko talkak irudikatzen ditu, baina batak bigarrenari energia zinetikoa eman beharrean (edo gero honek hurrengoari, eta abar), bolaren kontzientzia igorriko litzateke batetik bestera; azkeneko bolak denen kontzientzia izango luke bere kontzientzia izango balitz bezala, baina ez litzateke denboran eta espazioan gauza bat eta berbera izango, substantzia, arima edo pertsona .
‎Ezin da ezer errepresentatu eta, ondorioz, ezagutu, espaziorik gabe. Ezintasun hau ez da irudimenaren akats bat, alegia," ezin dut irudikatu Kazakhstango pertsona baten itxura" esaten denean adierazten den ezintasuna, baizik eta oinarrizkoagoa den ezintasuna da: " puntua ezin da errepresentatu hedadurarik gabe".
‎gezur gaiztoa esaten du norbaitek. Hori analiza daiteke pertsona horrek jasan dituen eragin guztiak, hezkuntza, lagun txarrak, eta abar aipatuz. Baina, hala ere, hori egitea gaitzesten dugu:
‎Higiduraren garrantziak praktikaren nagusigoa ulertzeko ere balio izango digu. Gizakia pertsona da, ez subjektu ezagutzaile soila; baina praktikaren lehentasunak beste zentzu bat ere badu: ezagutza ere ekimen praktikoa dela, ez etiko praktikoa, baina bai tekniko praktikoa.
‎Ez dago jarrera bereziak suntsituko dituen ikuspuntu absoluturik; baina ikuspuntu bereziek beste ikuspuntu berezien lekuan jartzeko duten ahalmenak, azken buruan, ikuspuntu orokor bateraturantz aurrera egitea ahalbidetzen du. Eta ikuspuntuaren higikortasun hori subjektu orok duen ezaugarria da; besteak pertsona gisa berrezagutzeko eta benetako komunikazioa, ez dominazioa, eratzeko baldintza da. Horregatik, Kantek gizarte mailan ere askatasunean eta berdintasunean oinarritutako errepublika bat bultzatuko du.
‎Maitasuna... ez da afektu bat, norbaitek erakartzen gaituela ulertuz; norberaren maita ahalmenean zuztartuta dagoen saiatze bizia baino, pertsona maitatua hazten eta zoriontzen saiatzen dena.44
‎Baita ere, Errukiaren eta sinpatia samurraren sentimendu berori ere, egin beharra zer den hausnartu aurretik erabakiaren oinarri bilakatzen denean, astuna egiten zaie baita zuzen pentsatzen duten pertsonei ere,... eta beragandik askatu eta arrazoimen legegilearen menpe jartzeko desioa eragiten du.88
‎Hau dio zehazki Erich Frommek: " Heziketa zabalago eta efizienteagoak lagunduta, adimenaren maila gorakora hel daiteke, baina ez arrazoimenarena." 101 Atzenean, benetako pertsona hezia, kulturaduna, gizaki ona da. Eta gizaki ona —San Agustinek esanari eutsiz— maitatzen diharduena da.
‎Gogoa gogoaren kontra ari. Maitagogoa, bere gogoko dena egin/ maite ordez, bere adimenezko ideia bat burutzen ari izaten da; maitagarria maite ordez, bestelako idoloren bat jasotzen dihardu, edo idolo bihurtzen, burutzen, maitatzen —sasimaitatzen— Idolo hori ez da beti norbera; batzuetan beste pertsona bat da, edo talde bat, edo giza eremu bat, edo ideia handiren bat. Baina beti ere idolo bat.
‎Bere berea izan zen, noski, hogei urtez bere pertsona osoan, indibidualki eta sozialki (bere familia barne) pairatu behar izan zuena: hogei urtez" agnostizismo sakon ilunean", gizarte giro ‘hartan’, sinesmen gabeko herriko seme batek lau hankako asto batek hegan baino harridura handiagoa sortzen zuenean (horren naiz, bai, lekuko).
Pertsona askorekin tratatu beharra izan dut nire bizitza eta filosofia lan urte luzeetan. Liburu honen idazlaria benetan aparta iruditu izan zait beti, bere pentsaera kapazitateagatik batez ere.
2002
‎Beste alde batetik, berriz, eskarmentu apur bat duen nork ez du ezagutzen pertsona ugariren esku dagoen administrazio batek dakartzan arriskuak. Iritzi ugaritasunak planaren batasuna suntsitzen du eta neurrien nora eza zein adostasun eza ekartzen; administratzaileen arteko borroka amaigabeetan, indartsuena irteten da beti garaile.
‎Iritzi ugaritasunak planaren batasuna suntsitzen du eta neurrien nora eza zein adostasun eza ekartzen; administratzaileen arteko borroka amaigabeetan, indartsuena irteten da beti garaile. Boterea pertsona ugariren artean zatiturik dagoen kasuetan, administratzaile bakoitzak, nork bere esparruan, botere absolutua bilatzen du etengabe. Naturak mediku baten akatsak emendatzen dituen bezala emendatuko lituzke ere administratzaileen arteko kontratu tazitu batek legearen gehiegikeriak.
‎Zergatik ukatu gizagaixo ezjakinoi heziketak ekarriko dizkien onurak? Irakurketa, idazketa eta aritmetika pertsona ororentzat dira ikasgai egoki. Gainera, gerta liteke presoren batek ikasketetarako dohain bereziren bat edukitzea.
‎Nola, halaber, gizabanako kopuru handi bat gizaki bakar baten zaintzaz arduratzeko? Izan ere, zaintza lanetarako batak bestea ordezkatuko lukeen pertsonen segida bat onartuko bagenu, ez beren ekinbideetan, ez eta beren metodoen ondorioetan ere, ez legoke batere batasunik.
‎Beren askatasuna neurriz kanpo eta bidegabeki erabili duten gizabanakoei, krimenik gehiago egin ez dezaten eta, orobat, ereduaren izugarriaz, besteak halakorik ez egitera bultzatuz, hartaz gozatzea galarazten zaien egoitza. Horrez gain, atxiloturiko pertsonen ohiturak aldatzeko betebeharra duen erreformategi ere izan behar du espetxeak, hartara, gabeturik dagoena askatasun egoerara itzuli eta, ez norberarentzat, ez eta gizartearentzat ere, zorigaiztoko izan ez dadin.
‎Izan ere, Frantziako Iraultzaren testuinguruan lehenengo ahots humanitaristak agertzen hasten dira, garaiko eskubide indibidualen aldarrikapenarekin bat eginez( pertsonaren duintasuna esaterako), espetxeen egoera hobetu beharraz eta boterearen inguruko hausnarketa berriak plazaratuz (demokrazian eta berdintasunean oinarrituko direnak) 3, ordu arteko botere monarkikoak erabilitako mekanismoak errebisatu eta berriak proposatuz.
‎Ordu arteko ereduak, kontrolatzaile/ zaintzaile ugari ezarriko ditu arau urratzaileak atxikitzeko eta zaintzaile kopuruak delituaren ezabaketan eragin zuzena izango du. Benthamen meritua, ordea, baliabide pertsonal urriagoekin kontrol errealaren efektua lortzean datza, pertsona bakarraren kontrol sentsazioa ehundakak egiten duten kontrol erreala bezain eraginkorra dela frogatzean.
‎Boterea eraginkorra, kostu baxukoa eta erraz aplikatu daitekeena izatea dira panoptikoaren asmakizunak eragindako abantailak. Begirada bakarrarekin gizaki multzo handi bat pertsona bakarra zaindu daitekeen eraginkortasun berdinaz zaindu ahal izatea da panoptikoaren meritu nagusia.
‎Eta sailkapena egiten den kasuan ere, ez da beti presoaren onurarako. Emakume kartzeleratuen kasuan, esaterako, hauen baldintzak txarragoak izan ohi dira gizonezkoenak baino, populazio osoaren ehuneko txikiagoa osatzen dutenez (espainiar estatuan, adibidez, %8 dira, baina beste estatuetan ez dira %4ra iristen), beraientzako egiten den gastuak pertsona kopuru txikiagoa asetzen duenez, gastu hau ez baita egiten. Honen adibide esanguratsuena gizonen kartzeletan espazio berezitu bat uzten zaien kasuetan aurkitzen dugu:
‎Gradu politikak eta baldintzapeko askatasunaren aplikazioak ez diete beti irizpide objektiboei erantzuten. Graduen arteko bereizketa bera ere ez da askotan oso garbia izan ohi. Europako espetxe legeriei begirada bat eman besterik ez dago erregimen irekiaren aplikazioa (espainiar sisteman 3 gradua) zein irizpideren arabera ematen den ikusteko, irizpide hauek subjektiboak direla eta sarritan administrazioa une horretan dagoen pertsonak erabat baldintzatzen duela frogatzeko.
2003
‎Eta ez gorputzean bakarrik, ariman ere, moduak, ohiturak, iritziak, desirak, atseginak, atsekabeak, beldurrak, horiek guztiak ez dira inoiz berberak pertsona bakoitzean, aitzitik batzuk sortu eta beste batzuk desagertu egiten dira. Baina hori guztia baino are harrigarriago da jakintzak ere ez direla ba208 karrik gugan batzuk sortu eta beste batzuk desagertzen eta inoiz ez garela berberak ezta jakintzetan ere, jakintzetako bakoitzak ere horixe bera jasaten duela baizik.
‎Hortik dator, etorri ere, printzeen borondateari ematen zaion bi interpretazioen erregela, horiek gizabanako zehatz batzuen mesederako dohainak eta pribilegioak ematen dituztela. Halako izaera badute, zabalera osoa eman dakieke hirugarren bati kalte egin gabe; orduan, interpretazioa beti egiten da printzeak bere eskuzabaltasunez goratu nahi izan dituen horien alderako, eskuzabaltasun horri ere neurrizko zabalera ematen zaiola, pertsona horiek eskatzen duten adinakoa. Baina grazia hark interpretazio hori onartzen ez badu hirugarrenaren eskubideari kalte egin gabe, nahitaezkoa da berori mugatzea hitzez hitz emandako horretara, betiere eskuzabaltasun hartzailearen kalterik gabe.
‎16 Gizartearen antolakuntza unibertsala moldatzen dutenak legeak izan eta horrek dakar, euretariko bat ere ez dela jarri ez gizabanako batentzat, ez kasu bakar baterako, ezta egitate berezi eta banandu baterako ere. Guztiak, ostera, ohiz gerta daitekeenari so daude, eta euren xedapenek zein pertsona eta kasutara heda daitezkeen eta horiek oro barruratzen dituzte. Hortik ere, printzeen borondatea pertsona partikular eta egitate berezietara mugatzen denean, hala nola, abolizioa, dohaina, salbuespena eta antzekoetan, grazia, emakida edo pribilegio izatea da horren izena, eta, inola ere ez, legearena bera.
‎Guztiak, ostera, ohiz gerta daitekeenari so daude, eta euren xedapenek zein pertsona eta kasutara heda daitezkeen eta horiek oro barruratzen dituzte. Hortik ere, printzeen borondatea pertsona partikular eta egitate berezietara mugatzen denean, hala nola, abolizioa, dohaina, salbuespena eta antzekoetan, grazia, emakida edo pribilegio izatea da horren izena, eta, inola ere ez, legearena bera. Eta maiz sarri gertatu arren, kasu bereziek sortzen dituztela lege berriak, horiek ez dituzte xedatzen oso osorik beroriek sortu dituzten kasuak, horiek ere beste modu batez aurreko legeek arautzen zituztela.
‎Gauza bera esan daiteke ordena horri begira eta lehenengo bi legeen ondoriozko betebeharrei begira oinarrizkoak diren beste erregela berezi guztien inguruan. Ildo horretatik, tutore karguaren oinarrizko betebeharra da, bere zaintzapeko umezurtzaren aita bihurtu eta horren pertsona nahiz ondasunak jagotea, eta, horregatik, betebehar hori lege aldaezinen taldean sartzen da. Hari berari segiz, oinarrizko erregela da inork maileguan emandako gauza artatzeko betebeharra; eta arrazoi berberagatik, lege aldaezina izango litzateke eginbehar horren kontrako hutsegiteen ondorioz erantzun behar izatea.
‎Egia da, gizaki guztiek lehenengo bi legeen espirituaren arabera jardungo balute, bakoitzak zuzentasunez interpretatuko lukeela zer eskatzen duen seme alabak gurasoen oinordeko izateko agintzen duen legeak, baita ondasunak testamentu bidez xedatzea ahalbideratzen duen legeak zer agintzen duen ere. Bestela esanda, kasu horretan gizakiak jakingo luke bi xedapen horiek nola lotu bere ondasuneta familia egoerarekin, edota seme alabei begira dituen eginbeharrekin; halaber, gizakiak beste pertsona bat aitortu behar izango balu edo norbaiti eskuzabaltasunen bat eman balio, jakingo luke harako xedapenak nola egokitu egoera horiei. Baina gizaki orok ez dio espiritu horri ekiten; alderantziz, batzuek euren ondasunak xedatzeko askatasunaz abusatu edo ondasunon nahiz negozioen egoera jakin ez, eta seme alabei begira dituzten eginbeharrak urratzen dituzte.
‎Etxearen ugazabari etxe hori titulu zuzenak erabilita bakarrik ken dakiola agintzen duen lehenengo erregela gehiegi zabaltzen bada, ondokoa gerta daiteke: finka baten edukitza, beharbada, mende batez norbaiten esku egon eta gero, beste pertsona bat agertzea finkaren ugazaba bera dela edo berak ordezkatzen dituen pertsonak direla esanez, eta edukitzaileak finka utzi behar izatea, lehenengoaren eskubidea iraungi dela frogatzeko titulurik ez duelako. Haatik, edukitzaileak zeren gaineko edukitza izan, eta gauza horren benetako ugazaba delako presuntzioa gehiegi zabaltzen bada, etxearen edukitza ez duten jabeek jabetza hori bidegabe gal dezakete.
‎Etxearen ugazabari etxe hori titulu zuzenak erabilita bakarrik ken dakiola agintzen duen lehenengo erregela gehiegi zabaltzen bada, ondokoa gerta daiteke: finka baten edukitza, beharbada, mende batez norbaiten esku egon eta gero, beste pertsona bat agertzea finkaren ugazaba bera dela edo berak ordezkatzen dituen pertsonak direla esanez, eta edukitzaileak finka utzi behar izatea, lehenengoaren eskubidea iraungi dela frogatzeko titulurik ez duelako. Haatik, edukitzaileak zeren gaineko edukitza izan, eta gauza horren benetako ugazaba delako presuntzioa gehiegi zabaltzen bada, etxearen edukitza ez duten jabeek jabetza hori bidegabe gal dezakete.
‎Baina naturak gizaki guztiei ez die adin berean ematen negozioak eraman ahal izateko zentzutasun hori, batzuei lehenago eta beste batzuei beranduago ematen baitie; hori dela eta, nahierarako legea erabaki behar izan da, guztiontzako erregela moduan erabiltzeko. Printzipio horiei ekinez, kode batzuetan, gurasoei askatasuna eman zaie, seme alabak tutoretzapean noiz arte izan behar diren zehazteko; beste batzuetan, adin zehatza finkatu da, adin nagusitasuna lortzeko, eta adin horretara heldu arte, ulertzen da pertsona adingabea dela.
‎Hori dela bide, zenbaitetan, legeok gaizki ulertzeaz gain, horiek ondo aplikatzeko eta bakoitzari bere ondore zuzena emateko hausnarketak falta dira; aldi berean, gerta daiteke legeok adimen zorrotzegia ez duen norbaitengana heltzea, hots, bere buruan orotariko legeak dituen norbaitengana heltzea. Bi inguruabar horiek batzen direnean, erraza da legeok ikuspegi faltsu batetik aztertu eta gaizki aplikatzea, batik bat, maiz sarri jazotzen den bezala, zuzentasunaren aldekoak izan eta arrazoiarekin bat datozen legeak bilatu beharrean, pertsona horiek euren negozioei hobeto datorkien legea bilatzen dutenean, lege hori harago aplikatu barik.
‎Esperientziak aise erakutsi digu legeak horrela nahasten dituzten pertsonek zergatik ixten dituzten begiak euren burua engainatzeko. Bestalde, edozein gairen inguruan sortzen diren iritzi desberdinei buruzko hausnarketek hauxe erakutsiko digute:
‎Horren arrazoia zein den ulertzeko, nahiko da hausnarketa txiki bat egitea lehen esandakoari buruz, alegia, familien arteko maitasunaren ezaugarriei buruz. Egin eginean ere, gurasoek eginbehar jakin batzuk dituzte seme alabei begira, eta senarrak, ordea, beste batzuk ditu emazteari begira; guztiak nahastuko lirateke, pertsona horien arteko ezkontza onartuz gero.
‎1 Ezkontzaeta jaiotza loturak, eta ahaidetasuna ere (hori odol bidezkoa izan zein ezkontza bidezkoa izan) pertsona jakin batzuetara mugatzen dira. Izan ere, Jainkoak gizartean jarri ditu gizakiak, horien elkarrenganako maitasunaren bitartez batu daitezen.
‎Alabaina, gizaki bakoitzak bere maitasun sentimenduak erakuts diezazkioke berak nahi duenari, kasuan kasuko inguruabarrek horretara behartzen badute behintzat. Horregatik, beste eginbehar mota batzuk ezarri behar izan dira edozein motatako pertsonak harremanetan jartzeko eta, are gehiago, guztiz arrotz direnak harremanetan jartzeko.
‎4 Pertsonen arteko betebehar guztietan (direla borondatezkoak, direla nahi gabekoak), betebeharrok lege zibilen gai izan daitezkeen heinean, elkarri zor diogu bi aginduk guri ezartzen digutena; aginduok, jakina denez, bigarren legera biltzen dira. Lehendabiziko aginduari dagokionez, besteari egin behar diot nik niretzat nahi izango nukeena.
‎1 Adiskidetasuna bi pertsonaren arteko lotura da; lotura hori pertsonok elkarrenganako duten maitasunaren ondorioz sortzen da. Eta maitasuna eragiten duten printzipioak bi direnez gero, adiskidetasun motak ere bi izan behar dira.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
pertsona bat 93 (0,61)
pertsona hori 36 (0,24)
pertsona bakoitz 18 (0,12)
pertsona bakar 17 (0,11)
pertsona bera 17 (0,11)
pertsona bezala 13 (0,09)
pertsona zehatz 13 (0,09)
pertsona horiek 10 (0,07)
pertsona ez 7 (0,05)
pertsona egon 6 (0,04)
pertsona ezaugarri 6 (0,04)
pertsona asko 5 (0,03)
pertsona batzuk 5 (0,03)
pertsona jakin 5 (0,03)
pertsona bizitza 4 (0,03)
pertsona egoera 4 (0,03)
pertsona elkar 4 (0,03)
pertsona ezberdin 4 (0,03)
pertsona izaera 4 (0,03)
pertsona bihurtu 3 (0,02)
pertsona guzti 3 (0,02)
pertsona harreman 3 (0,02)
pertsona hau 3 (0,02)
pertsona heldu 3 (0,02)
pertsona on 3 (0,02)
pertsona oro 3 (0,02)
pertsona orojakile 3 (0,02)
pertsona publiko 3 (0,02)
pertsona sentimendu 3 (0,02)
pertsona zuzendu 3 (0,02)
pertsona antzeko 2 (0,01)
pertsona argi 2 (0,01)
pertsona berak 2 (0,01)
pertsona berdin 2 (0,01)
pertsona berri 2 (0,01)
pertsona bilakatu 2 (0,01)
pertsona botere 2 (0,01)
pertsona dimentsio 2 (0,01)
pertsona duintasun 2 (0,01)
pertsona egin 2 (0,01)
pertsona ere 2 (0,01)
pertsona errealizazio 2 (0,01)
pertsona ezin 2 (0,01)
pertsona formazio 2 (0,01)
pertsona garapen 2 (0,01)
pertsona gisa 2 (0,01)
pertsona gorputz 2 (0,01)
pertsona gu 2 (0,01)
pertsona hartu 2 (0,01)
pertsona humanizazio 2 (0,01)
pertsona idatzi 2 (0,01)
pertsona igaro 2 (0,01)
pertsona kontzientzia 2 (0,01)
pertsona kooperatzaile 2 (0,01)
pertsona lotura 2 (0,01)
pertsona moral 2 (0,01)
pertsona nahiz 2 (0,01)
pertsona oso 2 (0,01)
pertsona pertsona 2 (0,01)
pertsona pribatu 2 (0,01)
pertsona ugari 2 (0,01)
pertsona ukan 2 (0,01)
pertsona ETA 1 (0,01)
pertsona Olentzero 1 (0,01)
pertsona a 1 (0,01)
pertsona adeitsu 1 (0,01)
pertsona adingabe 1 (0,01)
pertsona aditu 1 (0,01)
pertsona ageri 1 (0,01)
pertsona aipatu 1 (0,01)
pertsona aipu 1 (0,01)
pertsona aitortu 1 (0,01)
pertsona alde 1 (0,01)
pertsona alderdi 1 (0,01)
pertsona anaia 1 (0,01)
pertsona antzeztu 1 (0,01)
pertsona aplikatu 1 (0,01)
pertsona arau 1 (0,01)
pertsona arrautzopil 1 (0,01)
pertsona arrunt 1 (0,01)
pertsona askatasun 1 (0,01)
pertsona automata 1 (0,01)
pertsona azaldu 1 (0,01)
pertsona bada 1 (0,01)
pertsona bai 1 (0,01)
pertsona baino 1 (0,01)
pertsona bakartu 1 (0,01)
pertsona balioztatu 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
pertsona bakoitz bera 8 (0,05)
pertsona zehatz bat 7 (0,05)
pertsona bakar eman 6 (0,04)
pertsona bat izaera 4 (0,03)
pertsona hori ezaugarri 4 (0,03)
pertsona jakin batzuk 3 (0,02)
pertsona bakar bat 2 (0,01)
pertsona bat beste 2 (0,01)
pertsona bat egin 2 (0,01)
pertsona bat esan 2 (0,01)
pertsona bat ez 2 (0,01)
pertsona bat ezaugarri 2 (0,01)
pertsona bat maitasun 2 (0,01)
pertsona bat zuzen 2 (0,01)
pertsona bera buru 2 (0,01)
pertsona bera garapen 2 (0,01)
pertsona bezala garatu 2 (0,01)
pertsona elkar ukan 2 (0,01)
pertsona ez ukan 2 (0,01)
pertsona ezaugarri moral 2 (0,01)
pertsona ezin ukan 2 (0,01)
pertsona hori ekintza 2 (0,01)
pertsona horiek eurak 2 (0,01)
pertsona jakin bat 2 (0,01)
pertsona sentimendu joko 2 (0,01)
pertsona ukan harreman 2 (0,01)
pertsona zehatz hori 2 (0,01)
pertsona aditu eman 1 (0,01)
pertsona aipu labur 1 (0,01)
pertsona alde nabarmen 1 (0,01)
pertsona alderdi grinatsu 1 (0,01)
pertsona antzeko bat 1 (0,01)
pertsona arau jarraitu 1 (0,01)
pertsona arrautzopil handi 1 (0,01)
pertsona arrunt edota 1 (0,01)
pertsona asko edertasun 1 (0,01)
pertsona asko egon 1 (0,01)
pertsona asko ezarri 1 (0,01)
pertsona asko tratatu 1 (0,01)
pertsona asko zati 1 (0,01)
pertsona bada euskal 1 (0,01)
pertsona bai pertsona 1 (0,01)
pertsona baino ez 1 (0,01)
pertsona bakar batzuk 1 (0,01)
pertsona bakar euri 1 (0,01)
pertsona bakar ezarri 1 (0,01)
pertsona bakar hartu 1 (0,01)
pertsona bakar kontrol 1 (0,01)
pertsona bakar metatu 1 (0,01)
pertsona bakar zaindu 1 (0,01)
pertsona bakartu gisa 1 (0,01)
pertsona bakoitz berezko 1 (0,01)
pertsona bakoitz ere 1 (0,01)
pertsona bakoitz eten 1 (0,01)
pertsona bakoitz garapen 1 (0,01)
pertsona bakoitz justizia 1 (0,01)
pertsona bakoitz lege 1 (0,01)
pertsona balioztatu fenomeno 1 (0,01)
pertsona bat agertu 1 (0,01)
pertsona bat aitortu 1 (0,01)
pertsona bat antzeko 1 (0,01)
pertsona bat ausart 1 (0,01)
pertsona bat autoestimu 1 (0,01)
pertsona bat babestu 1 (0,01)
pertsona bat bakarrik 1 (0,01)
pertsona bat bera 1 (0,01)
pertsona bat bestelako 1 (0,01)
pertsona bat borondate 1 (0,01)
pertsona bat deformazio 1 (0,01)
pertsona bat deitu 1 (0,01)
pertsona bat diru 1 (0,01)
pertsona bat duintasun 1 (0,01)
pertsona bat egoera 1 (0,01)
pertsona bat egoitza 1 (0,01)
pertsona bat ekintza 1 (0,01)
pertsona bat eman 1 (0,01)
pertsona bat entzumen 1 (0,01)
pertsona bat esperientzia 1 (0,01)
pertsona bat etxe 1 (0,01)
pertsona bat ezin 1 (0,01)
pertsona bat fikzio 1 (0,01)
pertsona bat halako 1 (0,01)
pertsona bat harreman 1 (0,01)
pertsona bat hizkuntza 1 (0,01)
pertsona bat igaro 1 (0,01)
pertsona bat ikusi 1 (0,01)
pertsona bat irudi 1 (0,01)
pertsona bat irudikatu 1 (0,01)
pertsona bat istripu 1 (0,01)
pertsona bat itxura 1 (0,01)
pertsona bat jokabide 1 (0,01)
pertsona bat kanpo 1 (0,01)
pertsona bat kasu 1 (0,01)
pertsona bat lagundu 1 (0,01)
pertsona bat lege 1 (0,01)
pertsona bat lehen 1 (0,01)
pertsona bat maite 1 (0,01)
pertsona bat mina 1 (0,01)
pertsona bat mundu 1 (0,01)
pertsona bat ni 1 (0,01)
pertsona bat normal 1 (0,01)
pertsona bat oso 1 (0,01)
pertsona bat sortu 1 (0,01)
pertsona bat telebista 1 (0,01)
pertsona bat torturatu 1 (0,01)
pertsona bat tupust 1 (0,01)
pertsona bat txinera 1 (0,01)
pertsona bat ukan 1 (0,01)
pertsona bat ulertu 1 (0,01)
pertsona bat zakur 1 (0,01)
pertsona bat zerbait 1 (0,01)
pertsona bat ziur 1 (0,01)
pertsona bat zorigaitz 1 (0,01)
pertsona bat zuzendu 1 (0,01)
pertsona batzuk beste 1 (0,01)
pertsona batzuk komunikatu 1 (0,01)
pertsona batzuk lotu 1 (0,01)
pertsona batzuk mesede 1 (0,01)
pertsona bera bera 1 (0,01)
pertsona bera epaile 1 (0,01)
pertsona bera gai 1 (0,01)
pertsona bera helburu 1 (0,01)
pertsona bera itxi 1 (0,01)
pertsona bera kosmos 1 (0,01)
pertsona berak epaitu 1 (0,01)
pertsona berak jakin 1 (0,01)
pertsona berdin batasun 1 (0,01)
pertsona berdin elkarte 1 (0,01)
pertsona berri bera 1 (0,01)
pertsona berri zoragarri 1 (0,01)
pertsona bezala deskubritu 1 (0,01)
pertsona bezala ezagutu 1 (0,01)
pertsona bezala gorpuztu 1 (0,01)
pertsona bezala guzti 1 (0,01)
pertsona bezala kontsideratu 1 (0,01)
pertsona bezala mundu 1 (0,01)
pertsona bezala onartu 1 (0,01)
pertsona bezala osatu 1 (0,01)
pertsona bilakatu bera 1 (0,01)
pertsona bizitza ez 1 (0,01)
pertsona bizitza joan 1 (0,01)
pertsona bizitza modu 1 (0,01)
pertsona bizitza on 1 (0,01)
pertsona botere behar 1 (0,01)
pertsona dimentsio hau 1 (0,01)
pertsona dimentsio komunitario 1 (0,01)
pertsona duintasun esaterako 1 (0,01)
pertsona duintasun truke 1 (0,01)
pertsona egin lagundu 1 (0,01)
pertsona egoera lotu 1 (0,01)
pertsona egoera mental 1 (0,01)
pertsona egoera proiektu 1 (0,01)
pertsona egon edota 1 (0,01)
pertsona elkar hurbildu 1 (0,01)
pertsona elkar lotu 1 (0,01)
pertsona errealizazio adin 1 (0,01)
pertsona ETA obra 1 (0,01)
pertsona ez delako 1 (0,01)
pertsona ezberdin eurak 1 (0,01)
pertsona ezberdin hizketa 1 (0,01)
pertsona ezberdin hura 1 (0,01)
pertsona formazio ukan 1 (0,01)
pertsona garapen integral 1 (0,01)
pertsona garapen paper 1 (0,01)
pertsona gisa berezagutu 1 (0,01)
pertsona gisa subjektu 1 (0,01)
pertsona gorputz osoko 1 (0,01)
pertsona gu ezagun 1 (0,01)
pertsona gu geu 1 (0,01)
pertsona guzti anaitasun 1 (0,01)
pertsona guzti bete 1 (0,01)
pertsona guzti ukitu 1 (0,01)
pertsona harreman jarri 1 (0,01)
pertsona harreman jokatu 1 (0,01)
pertsona harreman kalitate 1 (0,01)
pertsona hartu zuzen 1 (0,01)
pertsona hau bera 1 (0,01)
pertsona hau gaizki 1 (0,01)
pertsona hau zeregin 1 (0,01)
pertsona heldu bat 1 (0,01)
pertsona hori axolagabekeria 1 (0,01)
pertsona hori bakarrik 1 (0,01)
pertsona hori barrutik 1 (0,01)
pertsona hori behartuta 1 (0,01)
pertsona hori bera 1 (0,01)
pertsona hori berez 1 (0,01)
pertsona hori ebaluatu 1 (0,01)
pertsona hori egin 1 (0,01)
pertsona hori eskarmentu 1 (0,01)
pertsona hori ez 1 (0,01)
pertsona hori ezagutu 1 (0,01)
pertsona hori fintasun 1 (0,01)
pertsona hori hil 1 (0,01)
pertsona hori hura 1 (0,01)
pertsona hori idatzizko 1 (0,01)
pertsona hori ikusi 1 (0,01)
pertsona hori izaera 1 (0,01)
pertsona hori jasan 1 (0,01)
pertsona hori jokabide 1 (0,01)
pertsona hori lotu 1 (0,01)
pertsona hori obedientzia 1 (0,01)
pertsona hori txinera 1 (0,01)
pertsona hori ukan 1 (0,01)
pertsona hori utzi 1 (0,01)
pertsona horiek bakoitz 1 (0,01)
pertsona horiek eskatu 1 (0,01)
pertsona horiek ez 1 (0,01)
pertsona horiek ezkontza 1 (0,01)
pertsona horiek gobernu 1 (0,01)
pertsona horiek mundu 1 (0,01)
pertsona horiek on 1 (0,01)
pertsona humanizazio bultzatu 1 (0,01)
pertsona humanizazio kontsideratu 1 (0,01)
pertsona idatzi eskutitz 1 (0,01)
pertsona izaera beste 1 (0,01)
pertsona izaera egitura 1 (0,01)
pertsona izaera eman 1 (0,01)
pertsona kontzientzia kulunka 1 (0,01)
pertsona lotura ezagutu 1 (0,01)
pertsona moral bakarrik 1 (0,01)
pertsona moral deitu 1 (0,01)
pertsona nahiz leku 1 (0,01)
pertsona nahiz ondasun 1 (0,01)
pertsona Olentzero maitemindu 1 (0,01)
pertsona oro izate 1 (0,01)
pertsona orojakile bat 1 (0,01)
pertsona pertsona igaro 1 (0,01)
pertsona pribatu on 1 (0,01)
pertsona pribatu zehatz 1 (0,01)
pertsona publiko hori 1 (0,01)
pertsona sentimendu partekatu 1 (0,01)
pertsona ugari egon 1 (0,01)
pertsona ugari zatitu 1 (0,01)
pertsona zehatz ezarri 1 (0,01)
pertsona zehatz zuzendu 1 (0,01)
pertsona zuzendu baldin 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia