Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 40

2001
‎Gustura ez egoteak, pertsonak bere buruaz duen irudia eta barneratu dituen estandar sozialak bat ez datozela adierazten du.
‎Filosofia batzuek pertsona zeharo naturaz haraindiko izaki bihurtuz arazoa sinplifikatu dute, baina orduan giza izaeraren dimentsio zeharo berehalako eta agerikoak bazterrean uzten dituzte, hala nola, bere izaera biologikoa. Bestelako ikuspegi batzuek pertsona argi eta garbi inguruko izakien artean kokatzen dute, eboluzionista eta ekologistek kasu; baina honela ez digute beste izakiekiko gizakiek dituzten ezberdintasunak edo pertsonak bere burua ezagutzeko duen gogo indartsuaren zergatia azaltzen laguntzen.
2003
‎Osasun gaiei buruzko gehiegizko informazio horren eragin kaltegarrienetako bat, pertsona bere buruaren ia ia sendagile bihurtzea da.
2004
‎Mortifikazioa zentzu honetan esaten du: pertsona bere buruaren esklabo bihurtzen da. Funtsean dilema hau da:
‎2 Hala ere, jakinarazi, zitatu, epatu edo errekeritu beharreko pertsonak bere burua auziaren jakituntzat jotzen badu, eta auzitegian eginbidearen deuseztasuna salatzen ez badu bere lehen agerraldiko ekitaldian, orduan eginbide horrek une horretatik aurrera ondore guztiak izango ditu, legearen xedapenen arabera egin izan balitz bezala.
2006
‎Hala ere, jakinarazpena, zitazioa edo epatzea jaso duen pertsonak bere burua jakituntzat jotzen badu epaiketan bertan, eginbideak une horretatik aurrera bere ondore guztiak sortuko ditu, lege xedapenen arabera egin izan balitz bezala; baina horrek ez du esan nahi laguntzailea edo mendekoa salbuetsita geratuko denik hurrengo artikuluan ezarri diziplinako zuzengarritik.
2007
‎honi esker pertsona bere buruaren baitan sartzen da, behatu egiten du, gogoeta egiten du eta galderak egiten dizkio.
‎debaldeko erasotzaile bihurtzen den norbait da eta, izaeraz horrela delako, kargu horrekin gozatu egiten du eta bekatari ordaintzaileak bilatu behar ditu.Horrelako egoerak ingelesezkomobbinghitzaz bataiatu dira.Mobbing, jazarpen moral edo eraso psikologikoa lantegian zer den deskribatzeko, honela azalduko genuke: ...e; biktima ez ezik, inguruko pertsonek ere jasaten duten sufrikario hori hainbat eratan agertzen da.Sintoma psikosomatikoakFisikoak: zefalea tentsionalak, insomnioa, alterazio kardiobaskularrak, loaren trastornoak, digestioaren trastornoak... Psikikoak: sumingarritasuna, antsietatea, paniko krisiak, depresioak, arreta zuzentzeko eta kontzentratzeko zailtasunak, oroimenaren alterazioak.Zenbaitetan, pertsonak bere buruaz duda egiten du, beheragokotzat hartzen du bere burua.Lanak nozitzen du disfuntzioa.Lanaren kopurua eta kalitatea jaitsi egiten dira.Talde lanean aritzeko zailtasunak, lanean baja maiz hartzen da, enpresaz aldatzeko gogoa pizten da.Ase ez dauden pertsonen baturak giro desatsegina sortarazten du lantegian eta horrek pertsonengan ez ezik, erakundean ere izaten du eraginik.Axolagabekerien... senitartekoei, ezkontideari, seme alabei.Azkenean hauek ere nozitzen dituztemobbingarenondorioak.Nola defendatu. Eraginiko pertsonak bere defentsak sortu ditu, bere buruaren eta senitartekoen osasun mentala zaintzeko: Bere buruaren nortasuna indartuz.Asertibitatea (tinko izateko eta ezezkoa ematen ikasteko trebezia) landuzAntsietatea eta estresari aurre egiteko teknikak baliatuzBere buruaren alderdi positiboak ahalik eta gehien garatuz.Bai antsietate maila apaltzeko, bai era guztietako egoera kaltegarriei buru egiten ikasteko ere, profesional baten laguntza eskatuz, beldurrik gabe.Aldaketak egituretanEgoera eredugarria, egiturak aldatu eta enplegatuak jazartzen dituzten nagusiak desagertzea da.Pertsona arteko harremanetan beti agertzen diren gatazkak konponduko lituzketen egitura iraunkor eta heldua eduki lukete erakundeek, pertsona horientzat ez ezik, enpresarentzat ere mesedegarri gertatuko litzatekeelako.Gatazkak hauteman eta behar bezala kudeatzeko, mobbingarensintomak garaiz ezagutu eta lehenbailehen sendatzeko trebeziak garatu lituzke erakundeak.Horretarako, kexu egiteko eta anonimatuan aritzeko eskubidea bermatuz, gatazka pertsonalak konpontzeko arau garbiak agertu lirateke lantegian bertan, pertsonen arteko artekaritza sistemak aurreikusten dituztenak.Helburu horiek erdiesteko, ordea, pertsona arteko harremanetan eta gatazken konponketan langile guztiek entrenatu lukete.Erakundeak aldatuko direla itxarotea, oro har, mirariaren zain geratzea da.Maila pertsonaleko irtenbidea ere ez da gizakiari beste enpresa batera joan dadin aholkatzea, enpresa berri horretan ere beste horrenbeste edo, areago, egoera okerragoa topatuko duelako, akaso.Nagusi patologikoaren izaeraHainbat ezaugarri agertzen dituzte maiz horrelako pertsonek: Beren baitako gabeziak konpentsatzeko, aginduak ematea dute beharrezkoa, beren azpian presionatu ahal izateko moduko norbait izatea, era horretan zu baino gehiago naiz ni" horren gogobetetasuna bizitzeko.
‎Mead ek berak kontuan hartu zuen norberaren sorreraeta nolakolatasuna ulertzeko gizarte eta harreman/ elkarrekintzaknolakoak eta zenbat diren aztertu behar dugula. Tesi horren arabera, gizarte ingurunesinpleak eta konplexuak daudenez, gizarte sinpleetan harreman etaelkarrekintza kopurua txikiago izaki, pertsonak bere burua ezagutzeko inguru, egoera edo aukera gutxiago du: gizarte horietan norberaren rola definituagoa da etaikaste prozesua ere sinpleagoa (nolabait, norbanakoak, norberatasuna?
‎Baina nola gizakiari dagokion jardunbide berezia den gizakiarekinberdintzeko joera egon da eta self pertsonaren parekotzat hartu du askok. Ikusikodugunez, self a ez da pertsona, edo norbera, self a pertsonak bere buruaz jardutekoduen gaitasuna eta ekintza da, ekintza mota hori giza artean ikasten eta gauzatzenda (Mead, 1934)
‎Nia, berriz, norberaren osagai aktiboari, sortzaileari eta kritikoari dagokio.Mead en iritziz, ez da jaiotzetik agertzen, eta gizarte jardueraren eta esperientziaren ondorioz sortzen da. Niaren bidez, pertsona bere burua aztertzeko gai da, kanpoko behatzaile batek egingo lukeen moduan; hau da, pertsonak, deszentrazioa, delako gaitasuna garatzen du.
‎Azkenik, motibazio prozesuak ditugu; hots, behatutako portaera baterrepikatzeko pertsonak motibatuta egon behar du. Motibazioa ereduaren portaerakdituen ondorioen (errefortzua/ zigorra) eta pertsonak bere buruari ematen dionerrefortzuaren araberakoa da. Halaber, beste faktore batzuek ere badute eraginik: behatutako portaerari buruz gizabanakoak duen pertzepzio subjektiboak, portaerahorretarako gizabanakoak bere buruari aitortzen dion eraginkortasunak, etaantzeko faktoreek.
‎Deszentrazioaren garapenean, eragin handia du bestearen ikuspegia hartzekogaitasunak. Pertsonak bere burua ezagutzen du, inguruko pertsonek berarekikoduten jarrera bere egiten duen heinean, Beste Orokorra delako rola beregana tzenduenean, hau da, erkidegoaren jarrera bereganatzen duenean (Mead, 1934)?.
Pertsonak bere burua bestegarai bateko/ Viarekinalderatzen du.Ezaugarri psikologikoak.
‎Etxea, gainera, Zarraoak nabarmendu duenez, “leku onean dago, etxetik atera, paseoan ibili eta lagunekin egoteko moduko lekua da, erdigunean, eta auzo bizitza egin dezaten nahi dugu”. Aipatu azkenik, babespeko apartamentu hauetan biziko diren pertsonek bere burua gobernatzeko gai ez diren unean udal zaharren etxean sartzeko eskubidea izango dutela.
‎Fullat, 2000: 111 Gertakari moralari esker, honela autorea, pertsonak bere burua izaki aske bezala atzematen du, alegia, baldintzapen biologiko eta sozialetan agortzen ez den norbait bezala.
2008
‎AEBko psikiatra horrek teoria nihilista bat azaldu zuen 1979an. Teoria horren arabera, pertsonak bere buruaren, bizi esperientzien eta itxaropenik ezaren kontzeptu negatiboa izango zuen etorkizunean, hau da, ez zuen ezer heldu beharrari eta ez zuen itxaropenik izango goizean. Atrakalekua depresioa binomioaren detonatzailea oinarrizko arazo psikologiko bat da, edo kaltetuaren autoestimu baxua.
2011
‎Gehiegizko garrantziko pertsonatzat bere burua hartzeko joera, etengabeko autorreferentziak egiteko jarreran nabarmendua.
‎Adibidez, lana galtzeari buruzko kezka izatea lan egiten den enpresa gaizki doalako, kezka erreal bat da eta ez obsesioa. Obsesioen edukiek ez dute bizitza errealeko gertakariekin loturarik izaten, pertsonak berak buruan darabiltzan ideiek zentzurik ez dutela onartzen du. Adibidez, pelukeroaren orraziak HIESaren gaixotasuna transmititzen duela pentsatzea edota, zentral nuklear batetik ehunka kilometroetara bizi arren, eta istripu nuklearrik gertatu ez arren, erradiazioak kutsatuko ote duen kezka izatea.
‎Inbidia oso txarra da eta besteen inbidia daukan pertsonak bere buruari egiten dio kalterik handiena. Daukagunarekin pozik egoten ikasi behar dugu, besteek daukatenari hainbeste erreparatu barik.
2012
‎Konfiantza inuzentea da beharbada, baina ni hori sinetsita bizi naiz. Pertsona bere buruaz eta munduaz mintzatzeko libro sentitzen delarik gai biziki interesgarriak aipatzen dira, eta batez ere, bizitzeko gogoa agertzen da. Astakeria iduri du baina egungo mendean bizitzeko nahikeria behar duzu.
‎Baten arabera, estresa estimulu antzeko bat da, organismoaren oreka asaldatzen duen gertaera baten aurrean, jokabidean aldaketak sorrarazten dituena. Beste bat organismoak eragindako erantzunean oinarritzen da, eta pertsonak bere burua egoerak gaindituta ikusten duenean agertzen den jokabidetzat definitzen du estresa. Hirugarren planteamenduak aurreko biak lotzen ditu, eta estresa elkarreragintzat ulertzen du gizabanakoaren eta hura gainditzen duen edo bere ongizatea arriskuan jartzen duen ingurunearen artean.
‎Bestalde, autozainketaren bidez, pertsonak bere burua zaintzen ikas dezan lortu nahi da. Askotan, ezagutzarik edo motibaziorik ezaren ondorioz, pazienteak ez du bere zainketen erantzukizuna hartzen eta, azkenean, mendeko bihurtzen da eta autoestimua galtzen du.
‎– Koherentziaren zentzua. Koherentzia zentzu handiko pertsonak bere burua gaitzat hartuko du sortzen zaion arazoari aurre egiteko: haren osasunean eragina duten elementu estresagarriak kontrolatuko ditu.
‎Zenbaitetan, pertsonak bere burua gaindituta ikusten du galeraren larritasunagatik, eta oreka fisikoa eta psikikoa galtzen du. Horrek dolu patologikoa dakar berekin.
‎norbanakoak bere nortasun pertsonala etaidentitate soziokulturala eraikitzen ditu bera partaide den gizataldearen ezaugarrietanzentzu sinkronikoan, eta horren memoriaz zentzu diakronikoan. Horrela betetzendu pertsonak bere burua zerbaitekin identifikatzeko duen ezinbesteko beharrizana (Bilbao, Ezkurdia, Perez, 2004: 69; cfr. Castells, 2000:
‎norbanakoak bere nortasun pertsonala etaidentitate soziokulturala eraikitzen ditu bera partaide den gizataldearen ezaugarrietanzentzu sinkronikoan, eta horren memoriaz zentzu diakronikoan. Horrela betetzendu pertsonak bere burua zerbaitekin identifikatzeko duen ezinbesteko beharrizana (Bilbao, Ezkurdia, Perez, 2004: 69; cfr. Castells, 2000:
‎Ez zuen pertsona jario horretatik kanpo ikusten, ezta jarioa pertsonetatik kanpo. Gutxi asko, Meadek uste zuen pertsonak bere burua maneiatzen ikasten zuela kideekin jokoa doitu ahala, jokoan besteek berarengandik zer espero zuten ikasi behar baitzuen, besteak ziren haren ispilua. Arian arian ikasiko du mirail hartan ikusten duena bera dela.
2014
‎Eta hormek, isolamenduek edo errepresioek suntsitu ez duten gai apur horrekin eusten dio etikari (askatasunaren pentsaera da etika). Horrela bihurtzen da instituzio penitentziarioen menpeko preso objektu izan beharrekoa pertsona bere buruaren jabe eta subjektu. Autodeterminatzeko gauza da:
2015
‎Gizarte elkarteak lagunduz, horiek eraman hurbileko lan hori sostenga dezake departamenduak. Lanik gabe luzaz egoteak bizi aldaketa bortitza ekar baitezake, ardurenean lanik handiena pertsonari bere buruaren baitako konfiantza berriz piztea da, bere gaitasunetan sinets dezan.
‎Eta hormek, isolamenduek edo errepresioek suntsitu ez duten gai apur horrekin eusten dio etikari (askatasunaren pentsaera da etika). Horrela bihurtzen da instituzio penitentziarioen menpeko preso objektu izan beharrekoa pertsona bere buruaren jabe eta subjektu. Autodeterminatzeko gauza da:
2017
‎Emakumeetatik begiratzeko, haietara ez hain isuria, eroria eta gogoa egotzia egoteko, on litzateke, zenbait aldiz bederen, bakarrik zaudenean, gogoeta egitea eta zeure baitan kontsideratzea ea nolakoa handia ala ttipia, luzea ala laburra den emakumeetako plazer hura. Zeren baldin ttipia eta laburra baldin bada, erokeria handia da hargatik pertsonak bere buruari hainbat atsekabe eta egiteko, nola anitzetan ere ematen baitio, ematea.
Pertsonak bere buruagan duen kontrolaren arabera, haserre hori modu eraginkor eta indarkeriarik gabekoetara bidera dezala, eta arnasa sakon har dezala eska diezaiokegu. Batzuetan, komenigarria izango da pertsona hori besteengandik urruntzea, gainerakoei ez eragiteko eta errazago lasaitu dadin.
‎Izu atakean, pertsonak bere buruaren kontrola galtzen du eta hiltzeko edo erotzeko beldur sakona bizi du.
‎Egokitzeko behar hori bereziki handia denean, zenbait psikologok birkontzeptualizazioa deitzen diote, hain zuzen ere, pertsonak bere buruari buruzko, gertuko pertsonei buruzko eta bizi den komunitateari buruzko kontzeptuak berreraiki behar baititu.
2020
‎Arizmendiarrietaren pentsamendua eta egitasmoa, beraz, pertsonarengan fedea izateko gonbita dira. Horretarako, baina, pertsonak bere burua aurkituko badu, helburuko galderei lotu behar zaie(" gizabidea helburu" duten galderak eta praxiak, alegia). Hori dela eta, Arizmendiarrietak argi zuen lantegiko kideetako bakoitzean kondizio subjektiboa birsortzea eta jokabide etikoa premiazkoak zirela; bestela esanda, arlo tekniko eta profesionalean onak eta zailduak ez ezik barne bizitza aberats, sinestun eta sakoneko pertsonak behar zirela (hezkuntzaren eta formazio kooperatiboaren gaineko ikusmolde zabala zuen, hain zuzen ere).
2021
‎Horrela, bizitzako aro desberdinetan zehar gure gorputzaren bizipena barneratzen dugu. Dirudienez, gorputzaren nozioa 1820 hilabete inguruan eratzen hasten da (3), 4 urterekin kontzientzia pertsonalean eta gorputzaren ezagutzan sakontzen da, eta 6 urtetik aurrera pertsona bere buruaren kontzientzia sortzen hasten da (4). Nerabezaroan, gorputza identitate, autokontzeptueta autoestimu iturri gisa bizi izaten da.
2022
‎takoburita Meteoropatietarako konponbideak Psikologia klinikotik, zer da tratamendua? pertsonari bere burua hobeto ezagutzen laguntzea “klima eta urtaro aldaketek eragiten dioten detektatzeko gai izatea, eta, hala bada, zein diren eta zer neurritan eragiten dioten hautemateko gai izatea”. Horrela, sintomak larriagotu edo sorrarazi ahal izango ditu eta horiek arintzeko neurriak hartu ahal izango ditu.
2023
‎Vincentek esaten zuen pertsona bat mediokre bihurtzen duena egunero amore ematen jardutea dela: gaur honetan, bihar beste horretan, jendeak dioenaren kontra inoiz joan gabe, iritzi publikoa jarraitzea; Vincentek zioen aitarekin eztabaidatzeari aspaldi utzi ziola, garbi zeukalako hark inoiz ez zuela pentsatu gauza garrantzitsuez; konbentzioan eta sisteman oinarritua zegoela erabat; baina, pertsona bere buruaren etsai bihurtzen dela, bere buruari esaten ez badio: ez dut nahi sistemak sostenga nazan; neure arrazoiez eta kontzientziaz egingo diet aurre gauzei.
‎Gertaera traumatikoaren (traumatikoen) zergatiaren edo ondorioen hautemate distortsionatu eta iraunkorra, pertsonak bere burua edo besteak salatzea eragiten duena.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia