Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.440

2000
‎Mediatrie/ Radio France galdeketa, 97/ 98 sasoiko sailkapenean.27Zehaztearren, France 3ren tokiko lehen eguneroko emanaldia estatuko lurraldean, Biarritzenesperimentatua izan zen kable sarean 1984an, kablearen deszentralizazio politika publikoaren barrukoesperimentupean. ...tegia.281995eko maiatzaren 19ko Le Monde Radio televisionek ere adierazi zuen ikus entzuleekazaldutako etsipena, France 3 Euskal Herriren emankizunetan euskarari ematen zitzaion lekua txikiegiazela baitzeritzoten.29SIADECOren inkesta soziolinguistikoak zenbakirik aurreratzen ez bazuen ere, 1991an, biztanleriaren %80k bi kate autonomikoak jasotzen ez zituen bitartean, Donostiako galdeketa institutu berak , 1996an, 42.000tan kalkulatzen zuen Ipar Euskal Herrian ETB1 gutxi gorabeherako erregulartasunezikusten zuten euskaldunen kopurua. (Iturria:
‎Aitzitik, egitate handiagoetan (Euskal Autonomia Erkidegoan, Hegoaldean edota Euskal Herrian) eragina duten albisteak gehiago dira lurralde hauetan gertatu direnak baino. Adibidez, Gasteizko Jaurlaritzak berak hartutakoerabaki baten berri ematen duenean, berri ematea (prentsaurrekoa esaterako) herrialdebatean gertatzen da, baina eragina Euskal Autonomi Erkidego osora heda daiteke.Ezberdintasun hori neurketak egiteko erabili dugun metodologiaren ondorioa da: izanere, gertaerak leku jakin batean gertatzen dira gehienetan (eta horretarako erabili dugunneurketa unitatea herrialdea izan da, Iparraldea bere osotasunean herrialdetzat hartudugularik).
‎Estatuaketa egitura administratiboak, esaterako, lurraldea eta herritartasuna definitzen dituzte, eta horien bitartez taldea geografikoki eta sozialki mugatzen. Hori da, beharbada, estatuak talde nazionalaz egiten duen mugaketaren adibide nabarmenena, baina ezbakarra, estatuak berak duen botere sinbolikoaren indarra kontuan hartuta.
‎Bestalde, Lizarra Garaziko itunaren ondorioz, Euskal Herria osotasun politikogisa harturik, egunkariek hedatzen duten irudia koiunturala ala zerbait iraunkorragoaizango ote den erantzuterik ez daukagu. Izan ere, neurri handi batean hori itun hartatikaurrera abiatutako prozesuaren bilakaerak berak erabakiko baitu.
‎ElCorreo taldearena da bat, TeleDonostiaz jabetu ondoren, Bilbon antzeko operazio bategiten saiatu eta azkenean Bilbovision proiektua abiatu duena. ...nak Pretesa bere filial berriaren bitartez Estatu osoan zehar telebista lokalak erosteko plangintza duen90 Horrela, bada, Pretesa, uztailean Canal 4 Iruñekoa erosi ostean, Canal Bizkaiarekin ere hitzarmen batera heldu da91 Munta handiko mugimendu hauenondoan, ekimen pribatu txikiak ere bultzatutako proiektuak daude, hala Eibarko KTBedo Barakaldo aldeko Tele7 (Radio7 irratia kudeatzen duen enpresa berak bultzatuta). Telebista hauek guztiek gaztelania hutsez jarduten dute, euskarak horietan dituentarteak marjinalak direlarik.
‎Araupetzeko eskuduntzen gaineko mugak diskutitu zituen CSAk lege berrirako proposameari eginiko iruzkinean. Eskuduntza gehiago eskatzen zituen bertan, adibidez, zerbitzuen editoreei programazioaren gainean legez ezarri zaizkien zenbait muga CSAk berak finkatzeko. Modu horretan neurriaksektorearen bilakerara egokitzeko malgutasuna handiagoa izango litzatekeela argudiatzen zuen.
‎Alabaina, askoz egokituagoa da Estatuaren aniztasun politiko kultural territorialari dagokionean.Zentzu honetan, nahiz eta Autonomia Erkidegoen arloaren gaineko eskuduntzak mugatuak diren eta zenbait gaitan goitik behera Estatuaren araudi eta jarrerek baldintzatuta dauden, zentralista beti; oztopatzaile askotan komunikabide autonomikoekiko; zatikatzaile gehienetan?, aukera errealak dituzte hauek beren inguruetan egiturapropioak eta ezberdinak garatzeko. Hala erakusten du EITBren esperientziak berak , nahiz eta horretarako Estatuak ezarritako lege mugetatik harago joan behar izan duenzenbaitetan, edo horren zirrikituak baliatu, EITB bera sortu edo bigarren kanala zabaldu zenean bezala. Lurraldetasunaren arlotik ere ETB1en seinalea Iparraldera normaltasunez hedatzea lortu da; ordea, Nafarroako hedapena ez da osoa, ezta ofizialaere.73
‎Hala eta guztiz ere, ez da nahikoa. Hain zuzen ere, IrratiAsoziatiboen Elkarteak berak derrigorrezkoa jotzen zuen fondoaren zabaltzea, ikus entzunezkoen legeberrian ezarri litzatekeen zerga berri baten bidez (ikus Frantziar Estatuko irrati asoziatiboenelkartearen web orria: http://cnra.free.fr).
‎Berrantolaketa hori 1987an gertatu zen, Telekomunikazioen Ordenamendurako Legearekin (LOT delakoa, 31/ 1987 Legea, abenduaren 18koa); bertan irrati eta telebista zerbitzuak, beren funtsezko izaera publikoa galdu gabe? gestio modu zuzenean, ekimen publikoak berak –edozeharkakoan, ekimen pribatuak?
‎Arau hauen eraginkortasuna txikia da errealitatean, baina hala eta guztiz ere baliosinboliko garrantzitsua dute. Garrantzitsuagoa da, horregatik, katalanera bikoiztutako filmak eta telesailakere ematen hasteko, duela gutxi Generalitateak berak martxan diren Plataforma digitalekin (satelitebidezkoak zein lurrazalekoak) eta kable sistemetarako programa hornitzaileekin sinatutako hitzarmena.
‎Komunikabideak kultur industria dira, etaberen gestioan merkatu tarte, kostu efizientzia eta errentagarritasuna bezalako faktoreek gero eta garrantzi handiagoa hartzen joan dira, eta baita enpresen arteko kontzentrazio eta nazioartekotze prozesu zabalak eragiten ere. Komunikabideen eremuaez da bakarrik faktore kultural edota politikoek mugatutakoa; merkatu espazioa erebada, enpresak berak beren estrategia eta eragiketekin etengabe egiten, desegiten eta, edozelan ere, moldatzen ari direna. Nola eragiten dute prozesu hauek Euskal Herrikokomunikazioaren egituran?
‎Esan bezala, gaur egun, irrati/ telebista sistemak antolatzeko ahalmena banatuta dagobotere maila ezberdinen artean. Europako Batasunak gero eta eskuduntza gehiago dituikus entzunezko sistemak araupetzeko orduan, eta berak finkatzen dituen ildoakezinbesteko erreferentzia markoak dira Estatuentzat, hauek beren arautegiak ezartzeko, hori da, adibidez,. Mugarik Gabeko Telebista" delako artezarauaren kasua, geroikusiko den bezala?. Horrekin batera, deszentralizazio prozesuen ondorioz, tokiantokiko aginteek ere. Autonomia Erkidegoek, Departamenduek zein Udalek?
‎Gainera, instituzio komunitarioak 80ko hamarkadaren amaiera aldera arte ez ziren hasi ikus entzunezkoetarako politika egituratuak ezartzen. Irrati/ telebista sistemen eraldatze etadesarautze prozesuen lehen faseak, hortaz, oso modu ezberdinean gertatu ziren Estatubatzuetan eta besteetan, eta horien arduradun nagusiak, Estatuak berak izan ziren.
‎Lurrazaleko irrati eta telebista analogikoak: ...giteko orduan bertan zehaztuko dela xedatzen da, besteak beste, jasotakoeskakizunen kopurua eta horien ezaugarriak kontuan hartuz15 Kasu bateanzein bestean, telebistaren zein irratiaren kasuan alegia, enpresek zein elkarteekegin dezakete eskakizuna CSAren aurrean, lurrazaleko zerbitzu analogiko bateragiteko emakida edo baimena lortzeko, betiere erakunde horrek ezarritakoepe eta baldintzetan16 CSAk berak baloratuko ditu eskakizunak eta erabakikoditu norgehiagokak, besteak beste, eskakizunen alderdi teknikoak, programatikoak eta ekonomikoak aintzat hartuz. Oinarri ekonomikoen alderdi honetatik, ez da finkatzen dohainekoak ala ordainekoak izan behar diren edo izan daitezkeen zerbitzu horiek.
‎Kable bidezko zerbitzuen eragiketa ere emakida edo baimen prozeduraberezi baten menpe dago. Sarea ezarriko den eremu inguruko udaletxeak edoudaletxe multzoak egin behar dio CSAri proiektuaren eta eragilearen proposamena, eta honek, baldintza teknikoak, programatikoak zein finantzieroakegokiak direla ziurtatu eta gero, baimena luzatuko dio proposatutako sozietateari21 Kable sistemaren eragiketa, sozietate batek, elkarte batek zein agintepublikoak berak egin dezakete.
‎Telebista lokalaren40 legeak, udal mailan emititu eta hartuko diren lurrazalekotelebistak (gehienez bi udaleko, bat udalak berak gestionatu lukeena zuzenean, eta bestea, ekimen pribatuari eman liezaiokeena, bost urteko aldi baterako emakida baten bidez) arautzen ditu (nahiz eta udal bat baino gehiago hartzea ere posiblejotzen den, arrazoi demografiko eta teknikoek hori posible edo gomendagarri egitendutenean). Horren arabera, Autonomia Erkidegoei dagokie emakida prozedurak ezartzeko (emisio ordu eta programazioaren gaineko baldintzak barne) eta horiek erabakitzeko eskuduntza, nahiz eta, edozein kasutan, horretarako Estatuak emandako frekuentzia esleipena beharrezkoa izango duten, Telebista Lokalaren Plangintza Tekniko batenbidez41 Mugarik Gabeko Telebistaren direktibaren egokitzapenak ere berretsi egitendu programazioaren gaineko baldintzak ezartzeko eskuduntza hau, arrazoi kulturaletanoinarrituta.
‎Egunkarian euskaraz diharduten pertsonaiak berak kontuan hartuta, beren izaeraribegiratzen diegularik, talde ez formaletako ordezkariak dira, batez ere. Egitura formaletako bozeramaileek eta erakunde administratiboetako ordezkariek talde ez formaletakoek baino askoz kopuru txikiagoan dihardute euskaraz Mundoren orrialdeetatik.
‎Herri horiei buruzko koordenatuak ematerakoan, badago zer bat den denetankomuna dena. Alegia, beste batzuen koordenatuen arabera kokatu behar ditugu herrihoriek, mapa mundietan, kartetan edo mapetan berak bizi diren lekuen errepresentaziografiko internazionalik ez dagoelako.
‎El Paisek, hurbilekoak izan arren, Euskal AutonomiaErkidegokoak ez diren zenbait herriren eta hiriren berri grafikoa dakar eguraldiarenatal berezitura. Horretara, EAEren mugak berak ere lausoturik agertzen dira begienaurrean. Grafikoki, EAEren lurraldea irudikatzean, etxekoek bezainbeste garrantziadute kanpokoek; baina kanpoko horien artean, Espainiakoak dira nagusi; toponimobakarra da penintsulatik kanpokoa:
‎Aurkezleak bere ondoan duen telebista monitorean erakusten da goian aipatutakoirudia, esatariak berak hitzen bidezko aurkezpenak egiten dituen bitartean.
‎Europaren eta Afrikaren satelite irudi animatua erakusten du FR 2k tarteari hasieraemateko. Esatariak berak protagonizatzen du emanaldia, elementu piktografiko guztiakbere atzean dituela.
‎Frantzia du erreferente bakar esatariak, eguraldiari buruzko telebista tarteari hasieraemateko. Esatariak berak eta Frantziako mapa batek protagonizatzen dute TF 1en tartemetereologikoa, bai hasieran, baita amaieran ere.
‎Diario de Navarra Espainiako estatu erreferente geografikoan oinarritzen da.Euskal Herriak berak edo berau (edozein delarik Euskal Herriaren irakurketapolitiko, administratibo edo kulturala) osatzen duten lurralde historikoek ez duteezelako protagonismo grafikorik egunkari honen orrialdeetan, gogoeta linguistiko kultural komunak oro bazter utzita.
‎Maparen balio estrategiko horretaz, aspaldian konturatu ziren bai Estatuak berak , bai estaturik gabeko herriak ere. Maparen balio erantsia aspaldian ikusi zuten bailurralde bat bere menpe zeukan botereak, bai botererik eduki ez arren bere eremupropioa eraiki gura zuten herriek ere.
‎Gai honetaz Garzon epailearen kasua paradigmatikoa da. Amerika Latindar osoan demokrazia ordezkatzailearen defendatzaile sutsuena bailitzen agertzenden bitartean, Espainiako Estatuaren barnean berak gidatzen du disidentziaren aurkako eta errebindikazio demokratikoen aurkako errepresioa. Alabaina, demokraziaren defentsan nazioartean egindako lana, itxurazkoa da soilik; Espainiako Estatuanbenetako bilakaera faxista ezkutatu eta bermatzen duena.
‎Horrek galdera batzuk planteatzen dizkigu. Noraino kontrola dezake estatubatek berak erabiltzen duen teknologia. Eta estatu boteretsua ez bada?
‎Ikuspuntu ekonomikotik, informazioa baliagarria da bi zentzutan: datuek prozesu ekonomikoakmantentzeko balio dute (negozioak egiteko, adibidez) eta datuak berak merkantzia dira (saldu egindaitezke). Beste aldetik, konputagailua bera ere kontsumo objektu bihurtu da.
‎ez diranahikoa izan gizarteak teknozientziaren kontrol demokratikoa serioski planteatzeko. Beraz, teknologia nuklearraren hedapena ahalbidetu zuten argudio berak erabiliz, beste teknologia zalantzagarriak sustatzen saiatzen dira gaur egun, ingeniaritzagenetikoarena kasu7, benetako eztabaida bideratu gabe.
‎Arestian aipatu dugun bezala, juridikoki definizioz desberdinak badira ere, sarritan elkarren sinonimo gisa erabili ohi dira, bai eguneroko jardueran, eta baitatestu akademikoetan ere, frantses eta ingeles testuinguruetan gertatu ohi den bezala, estatu baten kide denaren kualitate legala adierazteko. Brubaker ek berak ere, auziari beste ñabardura bat gehituz,, hiritartasun nazionala, aipatzen du hiritartasunaeta naziotasunaren arteko loturaz hitz egitean.
‎Terminologiari dagokionez, ikus 36 orrialdeko oin oharra. Dena den, liburuan terminologiahori erabili den arren, artikulu honetan, egileak idatzitako terminoak berak egindako forman utzi dira, kasu honetan eztabaidarako biderik egokiena, terminologia hori errespetatzea delakoan (zuzentzailearen oharra).
‎Baina harra barruan izan zuen. Gauza ezaguna da, adibidez,. Storthing, ak berak , 1905 urtearen inguruan, diru-laguntza gaitzak eman zizkielatiro elkarteei. Eta helburua argiro azaldu zuen Euskal Herriko prentsak:
‎Zeintzukematen ari gara aurrerapausoak bide horretan? Profesionalismoak kezkatzen nau, euskal selekzioak errebindikatu eta lantzeko prest dagoen kirolari profesionalarizail zaiolako berak irabazten duen diru kopuruari ezetz esatea.
‎Analista hementxe bilakatzen da Jano, hementxe, A larriaren puntu honetan? analisiaren atea berak ireki edo itxi dezakeen puntu honetan. Edo identifikazioaren zirkuitulaburrera darama subjektua, edo Lacan-en grafoan aurkituko duzuen eta sarrera atea Bestearen kokagunean duen bigarren zirkuitu bat irekitzendu.
‎Paul Goodman ek, kontaktu mugaren indartze xedatu batean oinarritzen denmekanismo gisara definitu zuen, Gestalt Terapiak berak bultzaturiko egoaren puztebat; esaldi gestaltikoaren lehen zatia gaizki ulertu izan balitz bezala,. Ni neu naiz?,. Zu zeu zara, adierazpenaren aurka balego bezala.
‎Psikoanalisian, transferentzia neurosiaren garbitzeaz hitz egiten den bitartean, analisiaren amaiera bezala hartuz, terapiak berak sorraraziriko patologia?, gestaltean berriz, egotismoaren desegitea, menpekotasunen arteko gehiegizkoindependentzia dela esango genuke, edo J. M, Robine ren hitzetan,, egologiatikekologiarako bilakaera?. 18
‎Neurosiaren bidez gizabanakoak bereburua mundu erasotzailetik babesten du, eta hori da egoerari aurre egiteko hartzenduen biderik onena. Honela, autorregulazio zentzuari eta orekari eusten saiatzenda, berak zorte gabeko irizten dion egoerari aurre egiteko. 9
‎Self aren Teoria. Paul Goodman i esleitua, berak selfa ez dela ez nia, ezta egoaere dio, ingurune eta organismoa deitzen dituen prozesu kreatiboa baizik.Fenomeno psikologikoak norbera eta munduaren artean dagoen mugan gertatzendira. Muga horri, ukipenezko muga?
‎gaizki begiratutasenti tzen bada, bere agresibitatea eta begiak ere kanporatzen ditu: jada, berak ezdu, ikusten? –zeharka begiratzen du, bestearen begirada interpretatzen du...?,, ikusia?
‎Fritz ek Goodman i Gestal Therapy liburuaren bigarren zatia agindu zion, hots, alde teorikoa, ikuspuntu berriaren oinarriak zeuden aldea. Honetarako berak eskuzegindako oharrak pasa zizkion, baina Goodman ek ez zuen transkribaketa soilaegin, berak sortutakoa ere jarri baitzuen eta eragin hau oso nabaria izan baitzen.
‎Fritz ek Goodman i Gestal Therapy liburuaren bigarren zatia agindu zion, hots, alde teorikoa, ikuspuntu berriaren oinarriak zeuden aldea. Honetarako berak eskuzegindako oharrak pasa zizkion, baina Goodman ek ez zuen transkribaketa soilaegin, berak sortutakoa ere jarri baitzuen eta eragin hau oso nabaria izan baitzen.
‎Laing ek, A. Esterson ekin batera, Zuhurtasuna, Zorotasunaeta Familia (Laing eta Esterson, 1979) argitaratu zuen 1964an. Hau izan zen, aipatu Esterson ekin, D. Cooper-ekin (Laing eta Cooper, 1973) edo berak bakarrik (Laing, 1982) egindako argitalpen saileko lehena. Argitalpen hauek intereshandiko mugimendu psikiatriko bat sorrarazi zuten, harremanek eta berezikifamiliako harremanek paper nagusia zuteneko mugimendu psikiatrikoa.
‎Saioaren arduraduna da eta, bere gain geratuko da eszena, ni laguntzaileak etataldearen timing a aukeratzeko erantzukizuna. Berak laguntzen du beroketan, etaeszenan teknikak sartu, eszena moztu, deribatu eta abar egiten du, taldera itzultzeaeta komentarioa ere berak bideratuz.
‎Ez du inoiz dramatizazioan aktore gisa parte hartzen; berak zuzendu egiten du, batzuetan antzerkia eszenaratzean bezain modu autoritarioan.
‎Klein-en fantasiak instrumentalizatzen du lehen mailako bulkaden sinbolizazioa eta gero berak sortzen ditu pentsamenduaren niaren funtzioak. Lehen mailakodesira eta irrikak eta subjektua kanpo munduarekin harremanetan jartzen dutenniaren funtzioak elkartzen ditu.
‎Subjektu bat bestearengana behar bat asetzekoasmoz hurbiltzen da. Beharra baldin badago, subjektuak berak ez daukan etaeduki nahi duen objektu bat eskatzen duelako da. Gabezia egoera honekindepresioa leherrarazten da:
‎Egile honek behin eta berriz adierazitakoaren arabera, fantasia indibidualakbakarrik daude. Talde batean, erresonantzia fantasmatikoa, zenbait partehartzailetaldekide baten inguruan biltzea da, eta honek, bere izaera, ekintza edo ideienbidez, berak izandako fantasia inkontziente bat ikusarazi edo ulerrarazten die? (o.c.204 or.).
‎Duela urtebete, kalean geldiarazi ninduten, Errenterian. Ni bertako hizkuntzalarihandi bati buruzko zerbait idatzia nintzen arin eta bromoso, Koldo esaten zitzaiolaorain, berak bere buruari beti Luis esaten zionari. Ba, hartaz galdetu zidaten hainzuzen ere, ea zer esan nahi nuen harekin.
‎Zerk bultzatu ote gaitu Txillardegiren irudiaren inguruan artikuluak idaztera. Horixe izan da honako omenezko lan hau idaztera abiatzean burura etorri zaidangaldera. Izenburuak berak adierazten duen modura, erantzuna laburra da ene kasuan: aitorpena. Alegia, nire eguneroko hainbat lanetan izan duen eraginagatiko esker onekoaitorpena.
‎Duela zenbait hilabete lagun batzuek beren asmoaren berri ematera hurbilduzitzaizkidanean, besterik gabe, baietz esan nien segidan, ezertxo ere pentsatu barik, ezezkoak berak lotsaraziko ninduen beldurrez edo. Nola ezetzik esan, gero etazorpetuago bizi nahi ez banuen, orain arteko zorra kitatzeko gaitasunik ez nuelajakinik ere?
‎Zeri buruz idatzi? Berak eginiko lanenbati buruzko iritzia plazaratu?, berak landutako gairen bati buruzko zerbait originalegiten saiatu?... Zer egin nezakeen, ordea, arlo horietan trebatu gabea izanik?
‎Baina ez zen ingeniaritza lana berarengana hurbilarazi ninduena, euskarari buruzko lana baizik. Orduan hasibainintzen Larresoro Txillardegi, bata zein bestea, erreferentziatzat hartzen, eta behineta berriro irakurri nituen berak idatzitako artikulu gozatsuak. Eta, zer esanik ez, liburuak.
‎Diglosia hizkuntza inposatzaile baten kontsentsu sutila baino ez dela erakutsiz, hortik gure hizkuntzaren heriotzarako bidea zein laburra izan daitekeen irakatsizigun. Eta giza taldearen edozein tamainatan egoera diglosikoak duen eragina argi etagarbi ulertu genuen, berak argi azaldu ondoren ezen, konbinatoriaren legeen araberadena galtzeko genuela, eta aldats beheran gindoazela, kontsentsu sutil hura apurtuezean. Egia esanda, lehenagotik ere intuitzen genuen egoeraren asimetria, baina intuitzen genuena forma matematikoan ikusi genuen orduan, eta horrek asko areagotu zuengure jarrera aldaketa.
‎Ihardukizale baino, ez lerrokatu bat bezala iruditzen zitzaidan Txillardegibereziki. ETAren sorrera haragitu zuen jauzi nazionalaren parte hartzaile, harenganikusi dut berak deitzen zuen bere gudu lagunen aldaratze marxistari buruzko grinahanditzen. Eiki, borroka sozialaren eta borroka nazionalaren ikuspen burubidun honenbarne zen.
‎Hura bai zen norberarentzako aurkikuntzahandia! Berak gorpuzten zuen, oraindik ametsa izatera ere ailegatzen ez zena; hots, berak frogatzen zuen, hizkuntza estrainioa nagusitan bereganatu arren, inoizko bateaneuskaraz ere isur nitzakeela garai hartan zirri borratzen ari nintzen poematontoleszenteak. Txillardegik egin bazuen, nik ere egin nezakeen, zergatik ez?
‎Honela ulertuko da zer nolako emozioa sentitu nuen? berak gogoratu ere ez dugogoratuko seguruen, urte asko beranduago (86 edo 87an), eta manifestazio batenondoren (edo aurretik, nola gogoratu?) Donostiako Barandiaran tabernako terrazanzenbait pertsonarekin batera geundela, idazten ari zen nobelari buruz nire iritzia eskatuzidanean, profesio kide bati galdera luzatzen zaion naturaltasun berberaz:
‎Datorkidan beste irudi bat Txillardegi aita da: seme alabekiko harrotasuna, etaJoseba barruan egon zeneko sufrikario jasanezina, berak bizi izandako gabezia etaezbehar guztiak baino jasanezinagoa.
‎Kondaira mitikoen bildumak irakurtzean, berehala konturatzen gara, berriemaile batetik bestera, istorio, bera? doi bat desberdina dela, bertsioakbadirela; berriemaile berak istorio bera modu desberdinean kontatzea ere gerta liteke.Ohar honek pellokeria ematen du, jakina eta onartua baita gertakari bakar bat kontatzeko orduan bakoitzak bere moduan egiten duela. Baina garrantzi handiko gauza damitoen aldagarritasuna, aldaketa txikietarik handietara pasatzen baita mailaka eta, istorio beraren bertsioz bertsio ibiliz eta zubirik zubi aitzina jarraikiz, posible da edozeinmitotatik abiaturik edozein mitotara heltzea, haustura sobera bortitzik egin gabe.
‎Hots, hemengo eta oraingo berriemaileen hitzetan nabari da mito batzuetakogertakariak ez direla hain aspaldian jazo, eta ez dira, hargatik, antzina gertatuarenerrepikapen edo imitazioak; aitzitik, behin bakarrik gertatu direla uste dute kontatzaileaskok, haiek esandako aldian hain zuzen. Badira behin eta berriz, han eta hemen agitudirenak (adibidez, laminak ogi eske etortzen ziren labekada egiten zenean; maiz, beraz), baina gauza gogoangarri eta erreferentzial asko behingotzat eta ez oso aspaldikotzat hartuak dira; esan nahi baita, protagonistak ongi identifikatuak direla, berriemaileak berak zuzenki ezagutu ez baditu, haren gurasoek edo aitita amamek bai.
‎Askotan, istorioen hasieran esatenda «gure lehengo zaharrek esaten zuten», «gure antzinakoek zioten...». Sarrerakoformula horietan, zaharren prestigioa eta sinesgarritasuna dira egiaren berme, eta, aldiberean, antzinako horiek nolabait inplikatuak izaten dira mitoan berean; norabideberean aurrerapauso bat gehiago eginez geroz, mitoetako pertsonaia bilakaturikatzemanen ditugu arbaso horiek berak.
‎Lamina bat jausten zitzaion tximiniatikurdaia eske, eta emazteak, bakeagatik, eman egiten zion. Baina horrela gutiagobaitzuen berak jateko, azkenean aspertu zen eta senarrari salatu zion gauero laminaetortzen zela. Hurrengo gauean emazte jantzi zen senarra, eta supazterrean geratu zen.Lamina etorri eta zer edo zer igarri zuen, gizonaren bizarra ikusirik.
‎«Behitu, kalkuletako gitxi gorabeheran horreek kontuok zelanzertuten izan zirean: gure abuelo defuntuak kontatuta eukin dauz berak entzundapasatu jakonari, bera mutiko txikia izate orduan» (Arana 1996, 225). BidarraikoBeronikaren aitatxiren eta Bithirinako Mari Beltxaren aitaren eskema berdina.
‎«Nik azkenik ikusi nituenean...», «Ni hara iragan nizenean», «Lorietan banindagon haien ezteietara joan beharrez...». Inori sinetsarazteko asmorikgabe eta alegiazko baieztapenen bidez, ipuinak berak jokatzen du jokoa, edo hobetoesanda, erakusten du jokoa, berdin egiteko gonbita luzatzen.
‎Eta ulertzekoa da, estola eta liburua trukagarriak baitira askotan, biok tresna bikainak konjuruak egiteko eta edozein parte txarreko uxatzeko. Bestalde, Eulalik berak kontatu zuen liburu zabalduaren testa nola erabili zuen beste apez batek, bere ama sorgina zela jakiteko.
‎Pabloren iritziz ez dira berdinak antzinagertatuak, mitoak? eta berak edo ezagun batek ikusiak, hemen mitoaren arraberritzeak deitzen ditugunak. Haren ustez, denbora urruna eta zehaztu barikoa behar dutemitoek, eta frogatu gabeak, ikusi gabeak?
‎Egia da, hori bai, Txillardegiren ustez, irtenbide politikoak berez, independentziak berak –ez duela hizkuntzaren arazoa konpontzen.
‎Ez dugu zauri minberetan zirikatu nahi. Baina Egunkariak berak jasanduen bazterketa ankerra ez dute euskaltzaleek aisa ahaztuko? (20, 10).
‎Organizazio eskema zehatzak, Administrazioaren parte hartze orokorra eta zabala. Badugu, bai, Kataluniatik, urrundikbederen, zer ikasirik; eta katalanek badakite, Marik berak aitortzen duenez: –gureesperientziak beste hizkuntz komunitateentzat interesgarria den zerbait izango duelakoan nago??
‎azalpenetan hasiko, besteren artean gauza eznaizelako?; gainera, aipaturiko beraren liburuaz gain, bera, alde batetik, eta XabierIsasi eta Arantxa Iriarte, bestetik, baliatuak dira teoria horretaz EKBk buruturiko euskararen kaleko erabileraren neurketak aztertzeko3 Ez dut Txillardegiren pentsaerasoziolinguistikoa sistematikoki aztertuko ere; nire egitekoa xumeagoa eta mugatuagoaizango da. BAT Soziolinguistika Aldizkaria n berak idatzitako sarrerei edota hitzaurreeijarraituz, horietan bere aldetik jaulki dituen ideia nagusietako batzuk jaso eta bildukoditut.
‎Herri mugimenduaren ezinbestekoa aldarrikatzearekin batera, ordea, horrek hizkuntzako fenomeno sozialez ondo jabetu behar duela nabarmentzen du. Horienazterketa soziolinguistiko serio eta zientifikoaren premia, besteren artean, euskararenaldeko herri mugimenduak berak du, hain zuzen, Txillardegiren ustez. Horretaraxeetorri zen, besteren artean, BAT Soziolinguistika Aldizkariaren sorrera bera, lehenzenbaki hartan aitortzen zigunez.
‎Horregatik, eta berak herri mugimendu horretan izan duen inplikazio bizitikjartzen du bere kritika ere, prestaketa soziolinguistikorik ezean ipintzen duenean hainbihotzeko duen EHE elkartearen krisietako baten azalpena, Txepetx en iritziarekin bateginez: –E.H.E.en kasua ere ukitzen du Txepetx ek; hasierako bultzaldi esperantzagarrihura gogoratuz; baita ere gero jasan zuen beherakada ezaguna, eta berau soziolinguistika teoria sendo baten eskasiari leporatuz (hein batez egia izan daitekeena, zalantzarikgabe)?
‎Soziolinguistikak euskararen fenomeno sozialak barrutik ezagutzera eraman beharbagaitu, ezin ditugu kanpoko esperientziak ahaztu, hizkuntza gutxituak edo erabileramurritzekoak normaltzeko egin izan dituzten bideak, alegia. Aldizkariaren erredakziotik Txillardegiren zuzendaritza lana ezagutu izan dugunok, zinez berretsi beharradaukagu berak gai horri eman izan dion garrantzia. 24 zenbakian,. Hizkuntz normalizazioko prozesuetan neurri juridiko hutsek dituzten mugak?
‎Ez dut jarrai tuko, testua hor dago. Erabakiak (ezkontzak) harrapatu egiten du Leturia, berak erabaki ordez.
‎(Alderdi politikoak, hasieran luzaro debekatuak egon direnak mendebalekodemokrazietan, nahimen indibidual librearekin elkartezinak zirelako, orain nahimenbanako horiek ordena txukun batean, hots, kontrolpean bideratzeko tresnak baizik ezdira)... Kierkegaard-ek besteentzat uzten du, garai modernoan gaiztoa deitoratzea (Garoa-ren antzera); berak oraingo garai honen txepela deitoratzen du, gaiztoa izatekoere ez omen baitu kemenik. Burgesa ez da nahimen handiko kapitain libre bat, arimatxikiko merkatari makoa baizik.
‎Jende kikila baino ez du inguruan ikusten. Gizonenpentsamenduak, far failak bezain mehe, hauskorrak; gizakiak berak , farfaileroak.Mengelak, bekatariak izateko ere. Testamentu Zaharrera edo Shakespeare-ren lanetarabehatu behar da ja, gizonik ikusteko.
‎Kierkegaard-en eragina Txillardegi-rengan, batetik zuzenekoa da( berak aitortua), bestetik Unamuno-ren bitartezkoa (daniarra baita Unamuno-rengan eraginikhandiena izan duen autorea) eta existentzialista frantsesen bitartezkoa. Unamunorentzat bezala Sartre-rentzat, giza bizitza proiektu bat da.
‎–betiko lotuta?). Gizaki estetikoa, aitzitik, erlea bezaladabil zorion bila lorez lore, plazerra baita, berak bilatzen duen zoriona?. Ezerk ezindio eman, ordea, plazer iraunkorrik.
‎(Gogora Unamuno; Txillardegik puntu honetan ez die bioi guztiz jarraitzen, eta bere soluzio modua asmatu du). Kierkegaard-en kasuan, benetan, bizitzaeta pentsamendua (pentsamenduaren eboluzioa) bat bat ibili dira, berak exijitzen zuenbezala. Laburki gogoratuz:
‎De fakto, gutakobakoitzak bere erlijioa tradizioak eta ohiturak emana du. Ez du berak erabakitzen etahautatzen. Arabian jaiotzen direnak, mahomarrak dira; Euskal Herrian jaioak, katolikoak.
‎Hots, Absolututzat daukaguna bera da erlatiboa(, nork bere herria maite du?); eta haren gure hautapena daerlatiboa(, ez dago, agiri denez, guzizko aukerapenik?). Horrela gizakiak, Absolutuabehar baldin badu, berak sortu beharra dauka, Absolutua izango duen zerbait berea (pertsonala, ez derrigor esklusiboa). Baina nola sortu?
‎Euskal Herria helburu liburuan (141 or.) Txillardegik berak , bere aurrenekoidazlan gisa,. Kierkegaard-en hazia Unamuno-gan lore, aipatzen du, bere ustean1955ekoa, Oargui k saritua.
‎Baina hau ere ez duguTxillardegiren zinezko lehen izkribua. Etxaide finak, Oargui ren estreinako deialdiari (1954) hainbat idazle gaztek erantzun diola jakinarazi baitigu, eta horien artean, nahizepaimahaiak saritu ez izan, berak bere aldetik bereziki hiru zoriontzen baititu pozezbeterik: Txillardegi, Aialde eta Julio Ugarte apaiz jauna, euskaldun berriak direlako.Horien lanen izenbururik ez digu ematen, ordea.
‎batean aparte, ia sariketari adina arreta eskaini dio sariketaz kanpoko lanhoni, polemikatxoak piztua zuen morboaren seinale, apika. Hona hemen E, tar N.reniruzkina, berak asmatzen duen bakearekin (Egan 5/ 6, 1955, 76):
‎Biziki eskertu beharrean nago beren laguntzagatik: Agurtzane Goikoetxea, Donostiako Seminarioko bibliotekaria, aurrena berak ipini ninduelako datuonbidean; Agurtzane Juanena, KM Kulturuneko bibliotekaria Donostian; Pruden Gartzia, Euskaltzaindiaren Liburutegiko bibliotekaria Bilbon.
‎Txillardegik berak Marcel en inportantzia ohartarazten du?, katolikoena omen zelako??, ik.Euskal Herria helburu, Txalaparta, Tafalla 1994, 140 Influentzia hori, beharbada, nobelaren amaieransuma daiteke, existentziaren soluzioan maitasunak eta militantzia sozialak, ia zentzu kristau batean, hartzen duten garrantzian. Hori ageri da G. Marcel i buruzko artikulu batean, garai hartakotsua, ik.IZTUETA, P.,. Zugan dut itxaro?, Jakin 14, 1961, 55
‎Aut aut. Kierkegaard-ek ez dio esatenirakurleari zein bizimolde hautatu behar duen, estetikoa ala etikoa (hirugarrenposibilitatea, erlijiosoa, Bat ala Beste n ozta ozta dago aipatuta) 3; hori norberakbakarrik erabaki dezakeena da hain zuzen (indibidualismo erradikala), eta berak bakarrik erabaki beharra daukana, norbera izateko. Kategoria fundamentala erabakiarenada.
‎Gerra ondoko urteetan Euskal Herrian izandako gertakizun berrietan, ETAren sorrerabarne, Txillardegik jokatu zuen papera zentrala izan zen. Ez berak bakarrik, noski; bainabere orduko lanak irakurtzea besterik ez dago, apurtzaile aparta izan zela ikusteko. Gurebelaunaldikoentzat, aurreko askorentzat, eta gerokoentzat ere, hala espero dut?, Euskal Herria helburu izan nahi dutenentzat behintzat, erreferentzia ukaezina izan daTxillardegi Euskal Herri berriari eta euskarari buruz gauza asko deskubritu eta pentsatuahal izateko.
‎Dena dela, pentsatzeko eta jokatzeko era hori ez da Txillardegiri edo beste inoribat batean otu zaion gauza, gizakiaren barruan sakonki errotutako lege estrukturalabaizik, eta zenbait apurtzaileri gauza bera gertatu zaiola baiezta dezakegu. Euskalnazionalismoaren hastapenetara jo ezkero. Txillardegik berak gomendatzen zuen ezzela politikoki ona abertzaleontzat gerraren etena onartzea, eta Sabino Arana Goiriren jokaera aztertuz, bien arteko paralelismoak (diferentzia nabarmenak badaudela, esan gabe doa) aurkituko ditugu.
‎enuntziatuan kondentsatu zuen euskal nazionalismoaren etorkizunerakoabiapuntua. Baina enuntziatu horrek, bere garaian, ez zeukan inolako euskarririk, hutsean eginda zegoen, apustu hutsa zen, ez zen ebidentea, nahiz eta berak segurtasunosoz bota. Beraz, eginiko apustuari euskarri estrukturala bilatu beharra sentitu zuen, albait arinen gainera.
‎Ezker abertzaleak gogor salatu du PNVkoen idealismo historizista hau, hastapenetatik bertatik hasita. Txillardegik berak Huntaz eta Hartaz liburuan6 ezin argiagozioen: –Ezkertarrek uste dute, beraz, ba dala garaia euskaldun herriak lehenengo aldizbere burua altxa dezan; eta hau esatean ez dugu milimetro bat ere atzera joan nahi,, lege zahar?
‎Ebidentzia objektiboaren indarra duelako. Adibidez, Buesa hezkuntza kontseilari izendatu zutenean, erraz izan zuen Txillardegik berak , Bosnian hezkuntza ministro serbiarra ipintzearekin konparatu zuenean, eta horrek ezzuen erantzun posiblerik izan salatutakoaren aldetik. Egitekotan, espainolismo sutsueta ultramontanotik egingo zuen, eta, horrela, are eta ebidenteago geratuko zenabertzaleen aurrean.
‎Badirudi Van Hout ek eta Muysken ek unitate periferikoen mailegatze erraztasunaz esaten dutena betetzen dela, alegia, unitate periferikoak izanik, perpausarenegituratik kanpokoak, askoz errazagoa dela mailegatzea. Manschler ek dioenak, berriz, indar handia hartzen du, izan ere, euskararen ukipen testuinguruan berak iragartzenduena erabat betetzen ez bada ere, betetzeko bidean dagoela baitirudi. Hemen ere, euskaldunen diskurtsoan operatzaileen multzoak erdal ekarpen handia du eta hiztunekmaiztasun handiz erabiltzen dute.
‎Edo luzaz irauten duten tranpaz beterikoafektibitate menpekotasunak egiten ditugu edo beti menpeko diren leialtasunezkoak.Zail egiten bazait ere, ulertu nahi dut, ezin izan naitekeela neure seme alaben adiskide, neure eskarmentua ez dela haiena, neure ikaskuntzak ez diela balio, ikasi egin beharkodutela, nik egindako oker zuzenak neureak direla eta haiek ere, beren aldetik egingodituztela. Maiz askotan esan ohi dugu ez genu keela nahi geure seme alabek geuk eginditugun hutsegite berak egitea. Eta horri helduz, leherrenak egiten ditugu bizitzakoadin jakin hori erabidetzen, ohartzeke adin horretan inprobisazioa, aurkikuntza, ausardia, nor izatearen eta identifika tzearen abentura direla nagusi.
‎Kontsulta horren fruitua da ia bost hilabete geroago Gobernaziotik (oraingoanIdazkariordeak, eta ez Ministroak berak ) konfiantzazko gutun bezala bidalitakoa (1940ko martxoaren 14ko datarekin) (Torrealdai 1998: 151).
‎Normas para lapredicacion sagrada? zeritzan idazkia, Gotzainak berak sinatua. Agiri honen bidez, Elizak eta Diozesiak (hiru Probintzietarako) definiturik utzi zituen eliz euskaramintzaturako jarrera eta irizpide ofizialak.
‎– Arauok emateak berak , elizetako hizkuntz arazoa eliz agintarien eskuetarabildu nahi izan zuen.
‎e) Arauok bete beharrean, Probintziako Gobernariak mugaz kanpoko zabarkeriahandiren bat ikusiz gero, Gotzainari salatu ziokeen egoera, eta beronekzuzendu ezean, edota hain zuzen Gotzainak berak arauak hausten baldinbazituen, beste ezertara gabe Ministeritzatik emango zitzaizkion esanetaraegon behar zuen Gobernariak.
‎eta interes politiko alderdikoirikere ezagutu izan zuela, baina, itxura guztiz, Lauzurikarentzat azaleko eta pasaerakogorrina besterik ez zen hori; euskara bera, ostera, asmaziorik gabeko herritarrenjatorrizko izan modua. Hortaz, behar izanik, Altxamendu Nazionalaren ideia etaasmoak berak ere zabaltzeko balio zezakeen lanabesa, eta, zer esanik ez, elizkizun etakatekesian erabil zitekeena.
‎Eta goazen, arau orokorren historia egitekobehar genuen ingurumenaz diogun honetatik, arau haiek jaso zituen eliz erakundebatera. Gizarteak berak debekua nola bizi izan zuen balioztatzen lagunduko diguteondoko datuek.
‎Eliza barnean, Lauzurika ez zen izan zalantza malantzatan ibili zen gobernatzailea, eta, itxuraz, apaizen artean iruditu zitzaizkion leku-aldaketak beldur handirikgabe egin zituen. 1938an berak emandako arauak betetzeagatik agintari zibilekzigortutakoekin nola jokatu zuen Gotzainak? (halakorik egon baldin bazen behintzat; eta lehentxeago eta geroxeago izan zen halakorik).
‎Lehenengo eta behin honako hauhartu behar dugu kontuan: galdera bera testuinguru liskartsuaren lekukoa da; galderaidentitate arazoa bizi duen gizartean sortzen da; galdera hori ez zaio egiten estatunazio normalizatuetako herritar bati eta, berez, galderak berak gure izateari buruz gurebaitan zalantzak sortzea du helburu. Puntu honetan Joxe Azurmendi euskal idazle etafilosofoaren pasarte bat interesgarria eta aplikagarria da:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
bera 2.027 (13,34)
berak 413 (2,72)
Lehen forma
Argitaratzailea
UEU 2.440 (16,06)
Konbinazioak (2 lema)
bera ere 136 (0,90)
bera esan 68 (0,45)
bera egin 55 (0,36)
bera ukan 49 (0,32)
bera sortu 44 (0,29)
bera bera 42 (0,28)
bera bakarrik 35 (0,23)
bera ez 33 (0,22)
bera eman 27 (0,18)
berak ere 21 (0,14)
bera erabaki 20 (0,13)
bera hartu 20 (0,13)
bera ezarri 16 (0,11)
bera erabili 15 (0,10)
bera baino 14 (0,09)
bera idatzi 14 (0,09)
berak egin 14 (0,09)
bera nahi 13 (0,09)
bera aitortu 12 (0,08)
bera eragin 12 (0,08)
bera eskaini 12 (0,08)
bera beste 11 (0,07)
bera bultzatu 11 (0,07)
bera eraiki 11 (0,07)
bera eskatu 11 (0,07)
bera adierazi 10 (0,07)
bera ekarri 10 (0,07)
bera eraman 9 (0,06)
berak aitortu 9 (0,06)
berak erabili 9 (0,06)
berak esan 9 (0,06)
bera aukeratu 8 (0,05)
bera jaso 8 (0,05)
bera onartu 8 (0,05)
bera zuzendu 8 (0,05)
berak eman 8 (0,05)
berak idatzi 8 (0,05)
bera agindu 7 (0,05)
bera bete 7 (0,05)
bera bi 7 (0,05)
bera frogatu 7 (0,05)
bera hala 7 (0,05)
bera lortu 7 (0,05)
berak bakarrik 7 (0,05)
berak onartu 7 (0,05)
berak sortu 7 (0,05)
bera aipatu 6 (0,04)
bera azaldu 6 (0,04)
bera bilatu 6 (0,04)
bera eduki 6 (0,04)
bera erantzun 6 (0,04)
bera gai 6 (0,04)
bera hautatu 6 (0,04)
bera jakin 6 (0,04)
bera prestatu 6 (0,04)
bera uste 6 (0,04)
bera zuzen 6 (0,04)
berak ukan 6 (0,04)
bera argitaratu 5 (0,03)
bera asmatu 5 (0,03)
bera aurkeztu 5 (0,03)
bera beti 5 (0,03)
bera ikasi 5 (0,03)
bera kontrolatu 5 (0,03)
bera ordaindu 5 (0,03)
bera zer 5 (0,03)
berak bera 5 (0,03)
berak eragin 5 (0,03)
berak ez 5 (0,03)
bera aldatu 4 (0,03)
bera argi 4 (0,03)
bera argitu 4 (0,03)
bera aurkitu 4 (0,03)
bera balio 4 (0,03)
bera bideratu 4 (0,03)
bera deitu 4 (0,03)
bera diseinatu 4 (0,03)
bera ekoitzi 4 (0,03)
bera eskuratu 4 (0,03)
bera ezaugarritu 4 (0,03)
bera ezer 4 (0,03)
bera hainbat 4 (0,03)
bera herri 4 (0,03)
bera historia 4 (0,03)
bera ipini 4 (0,03)
bera iradoki 4 (0,03)
bera izendatu 4 (0,03)
bera jarri 4 (0,03)
bera kontatu 4 (0,03)
bera kudeatu 4 (0,03)
bera lehenago 4 (0,03)
bera nahiago izan 4 (0,03)
bera sinatu 4 (0,03)
bera zein 4 (0,03)
berak aipatu 4 (0,03)
bera antolatu 3 (0,02)
bera apurtu 3 (0,02)
bera arautu 3 (0,02)
bera aurre 3 (0,02)
bera azken 3 (0,02)
bera berak 3 (0,02)
bera bermatu 3 (0,02)
bera bihurtu 3 (0,02)
bera bizi 3 (0,02)
bera definitu 3 (0,02)
berak aurreikusi 3 (0,02)
berak ezarri 3 (0,02)
berak ikasi 3 (0,02)
berak jaso 3 (0,02)
berak zuzendu 3 (0,02)
berak aintzatetsi 2 (0,01)
berak aplikatu 2 (0,01)
berak argi 2 (0,01)
berak argitaratu 2 (0,01)
berak aztertu 2 (0,01)
berak baino 2 (0,01)
berak baldin 2 (0,01)
berak bultzatu 2 (0,01)
berak erakutsi 2 (0,01)
berak erantzun 2 (0,01)
berak eskatu 2 (0,01)
berak eskuratu 2 (0,01)
berak hartu 2 (0,01)
berak hauxe 2 (0,01)
berak honela 2 (0,01)
berak horiek 2 (0,01)
berak horrela 2 (0,01)
berak jakin 2 (0,01)
berak legezko 2 (0,01)
berak mantendu 2 (0,01)
berak nahi 2 (0,01)
berak ohartarazi 2 (0,01)
berak ordaindu 2 (0,01)
berak osatu 2 (0,01)
berak proposatu 2 (0,01)
berak I 1 (0,01)
berak a 1 (0,01)
berak adierazi 1 (0,01)
berak adostu 1 (0,01)
berak agertu 1 (0,01)
berak agindu 1 (0,01)
berak aldiz 1 (0,01)
berak amestu 1 (0,01)
berak antolatu 1 (0,01)
berak arautu 1 (0,01)
berak argitu 1 (0,01)
berak aski 1 (0,01)
berak atal 1 (0,01)
berak aukeratu 1 (0,01)
berak aurkeztu 1 (0,01)
berak aurreidatzi 1 (0,01)
berak azaldu 1 (0,01)
berak azpimarratu 1 (0,01)
berak aztergai 1 (0,01)
berak baketu 1 (0,01)
berak baloratu 1 (0,01)
berak batasun 1 (0,01)
berak behin 1 (0,01)
berak berak 1 (0,01)
berak berehala 1 (0,01)
berak bereizi 1 (0,01)
berak berme 1 (0,01)
berak berrikusi 1 (0,01)
berak berriro 1 (0,01)
berak bete 1 (0,01)
berak beti 1 (0,01)
berak bezalako 1 (0,01)
berak bide 1 (0,01)
berak bihurtu 1 (0,01)
berak bildu 1 (0,01)
berak bizi 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
bera bera buru 10 (0,07)
bera ez ukan 10 (0,07)
bera nahi ukan 10 (0,07)
bera bakarrik ezin 5 (0,03)
bera ere ez 5 (0,03)
bera esan moduan 5 (0,03)
bera uste ukan 5 (0,03)
bera bakarrik egin 4 (0,03)
bera ere ukan 4 (0,03)
bera ez eduki 4 (0,03)
bera ikasi ezan 4 (0,03)
bera lehenago prestatu 4 (0,03)
bera nahiago izan ukan 4 (0,03)
bera bera merkataritza 3 (0,02)
bera egin ekarpen 3 (0,02)
bera erabaki ezan 3 (0,02)
bera ere bera 3 (0,02)
bera ere jaso 3 (0,02)
bera ez jakin 3 (0,02)
bera hartu erabaki 3 (0,02)
bera ukan muga 3 (0,02)
berak ikasi ezan 3 (0,02)
bera agindu hori 2 (0,01)
bera aipatu ez 2 (0,01)
bera aldatu mundu 2 (0,01)
bera antolatu jarduera 2 (0,01)
bera argitaratu ukan 2 (0,01)
bera aurkeztu bera 2 (0,01)
bera aurkitu ezan 2 (0,01)
bera azken urte 2 (0,01)
bera baino gehiago 2 (0,01)
bera bakarrik jaso 2 (0,01)
bera bera eduki 2 (0,01)
bera bera kabu 2 (0,01)
bera beste lan 2 (0,01)
bera beti jarri 2 (0,01)
bera egin behar 2 (0,01)
bera egin ezan 2 (0,01)
bera eman ezan 2 (0,01)
bera eraman ezan 2 (0,01)
bera ere arautu 2 (0,01)
bera ere babestu 2 (0,01)
bera ere esan 2 (0,01)
bera ere ezaugarritu 2 (0,01)
bera ere hala 2 (0,01)
bera ere ikasi 2 (0,01)
bera ere markatu 2 (0,01)
bera ere nolabaiteko 2 (0,01)
bera ere zentzu 2 (0,01)
bera esan legez 2 (0,01)
bera eskatu gorabehera 2 (0,01)
bera ezarri baldintza 2 (0,01)
bera ezer egin 2 (0,01)
bera frogatu behar 2 (0,01)
bera gai hau 2 (0,01)
bera hala esan 2 (0,01)
bera hala eskatu 2 (0,01)
bera lortu nahi 2 (0,01)
bera ordaindu behar 2 (0,01)
bera sortu ahal 2 (0,01)
bera sortu behar 2 (0,01)
bera sortu eldarnio 2 (0,01)
bera sortu ez 2 (0,01)
bera sortu ezan 2 (0,01)
bera ukan botere 2 (0,01)
bera ukan elementu 2 (0,01)
bera ukan garrantzi 2 (0,01)
bera ukan iragarle 2 (0,01)
bera ukan izaera 2 (0,01)
bera ukan jarduera 2 (0,01)
bera ukan konplexutasun 2 (0,01)
bera ukan leku 2 (0,01)
bera zein hirugarren 2 (0,01)
berak aztertu arazo 2 (0,01)
berak baldin ukan 2 (0,01)
berak egin historia 2 (0,01)
berak egin indusketa 2 (0,01)
berak ere bera 2 (0,01)
berak idatzi lehen 2 (0,01)
berak nahi ukan 2 (0,01)
berak ordaindu zenbait 2 (0,01)
bera agindu eskaera 1 (0,01)
bera agindu Martinez 1 (0,01)
bera aitortu bezala 1 (0,01)
bera apurtu behar 1 (0,01)
bera arautu behar 1 (0,01)
bera argi azaldu 1 (0,01)
bera argi bete 1 (0,01)
bera argi ikusi 1 (0,01)
bera argi ukan 1 (0,01)
bera asmatu asmo 1 (0,01)
bera asmatu ekipo 1 (0,01)
bera asmatu kontakizun 1 (0,01)
bera asmatu makina 1 (0,01)
bera aukeratu behar 1 (0,01)
bera aukeratu bilatu 1 (0,01)
bera aukeratu ez 1 (0,01)
bera aukeratu jainko 1 (0,01)
bera aukeratu portu 1 (0,01)
bera aurkeztu ahal 1 (0,01)
bera aurkitu egia 1 (0,01)
bera aurre eman 1 (0,01)
bera aurre eraman 1 (0,01)
bera aurre irudikatu 1 (0,01)
bera azken hamarkada 1 (0,01)
bera baino asko 1 (0,01)
bera baino biztanle 1 (0,01)
bera baino diru 1 (0,01)
bera baino ezin 1 (0,01)
bera baino gaitasun 1 (0,01)
bera baino garrantzi 1 (0,01)
bera baino I 1 (0,01)
bera baino lehen 1 (0,01)
bera baino lehenago 1 (0,01)
bera bakarrik atera 1 (0,01)
bera bakarrik aurre 1 (0,01)
bera bakarrik bera 1 (0,01)
bera bakarrik erabaki 1 (0,01)
bera bakarrik erabili 1 (0,01)
bera bakarrik eratu 1 (0,01)
bera bakarrik errepide 1 (0,01)
bera bakarrik esaldi 1 (0,01)
bera bakarrik ez 1 (0,01)
bera bakarrik hizkuntza 1 (0,01)
bera bakarrik itxi 1 (0,01)
bera bakarrik izendatu 1 (0,01)
bera bakarrik jan 1 (0,01)
bera bakarrik kudeatu 1 (0,01)
bera bakarrik lan 1 (0,01)
bera bakarrik lehortu 1 (0,01)
bera bakarrik lortu 1 (0,01)
bera bakarrik ukan 1 (0,01)
bera bakarrik zifratu 1 (0,01)
bera balio ezagutzaile 1 (0,01)
bera balio sistema 1 (0,01)
bera balio ugari 1 (0,01)
bera bera adiera 1 (0,01)
bera bera atseden 1 (0,01)
bera bera baldintzapen 1 (0,01)
bera bera barneko 1 (0,01)
bera bera behar 1 (0,01)
bera bera bekatu 1 (0,01)
bera bera bereziki 1 (0,01)
bera bera bizi 1 (0,01)
bera bera bizitza 1 (0,01)
bera bera egun 1 (0,01)
bera bera esperantza 1 (0,01)
bera bera estatu 1 (0,01)
bera bera gauza 1 (0,01)
bera bera gordailu 1 (0,01)
bera bera interes 1 (0,01)
bera bera iritzi 1 (0,01)
bera bera izenburu 1 (0,01)
bera bera jardun 1 (0,01)
bera bera lan 1 (0,01)
bera bera lengoaia 1 (0,01)
bera bera lortu 1 (0,01)
bera bera nahi 1 (0,01)
bera bera oinarri 1 (0,01)
bera bera propaganda 1 (0,01)
bera berak estrategia 1 (0,01)
bera berak garai 1 (0,01)
bera beste beste 1 (0,01)
bera beste ere 1 (0,01)
bera beste ez 1 (0,01)
bera beste interes 1 (0,01)
bera beste objektu 1 (0,01)
bera beste proiektu 1 (0,01)
bera beste testu 1 (0,01)
bera beste txofer 1 (0,01)
bera bete behar 1 (0,01)
bera bete ezan 1 (0,01)
bera bete ukan 1 (0,01)
bera beti janbo 1 (0,01)
bera beti partikular 1 (0,01)
bera beti presente 1 (0,01)
bera bi frantziar 1 (0,01)
bera bi identitate 1 (0,01)
bera bi kari 1 (0,01)
bera bi lan 1 (0,01)
bera bi milioi 1 (0,01)
bera bi norabide 1 (0,01)
bera bi sexu 1 (0,01)
bera bihurtu behar 1 (0,01)
bera bilatu aurkitu 1 (0,01)
bera bultzatu ego 1 (0,01)
bera bultzatu eraldaketa 1 (0,01)
bera bultzatu kataluniar 1 (0,01)
bera bultzatu proiektu 1 (0,01)
bera diseinatu gaitasun 1 (0,01)
bera eduki ahalbide 1 (0,01)
bera eduki galdera 1 (0,01)
bera eduki zailtasun 1 (0,01)
bera egin argazki 1 (0,01)
bera egin egon 1 (0,01)
bera egin erabaki 1 (0,01)
bera egin eskatu 1 (0,01)
bera egin ez 1 (0,01)
bera egin forma 1 (0,01)
bera egin hilketa 1 (0,01)
bera egin lan 1 (0,01)
bera egin liburuxka 1 (0,01)
bera egin Lukas 1 (0,01)
bera egin programa 1 (0,01)
bera egin testigantza 1 (0,01)
bera egin zuzenketa 1 (0,01)
bera ekarri ezan 1 (0,01)
bera ekarri hutsune 1 (0,01)
bera ekarri tentsio 1 (0,01)
bera ekarri testu 1 (0,01)
bera ekoitzi oro 1 (0,01)
bera ekoitzi produktu 1 (0,01)
bera eman aldi 1 (0,01)
bera eman arau 1 (0,01)
bera eman behar 1 (0,01)
bera eman legedi 1 (0,01)
bera erabaki behar 1 (0,01)
bera erabaki eduki 1 (0,01)
bera erabaki joan 1 (0,01)
bera erabaki orde 1 (0,01)
bera erabili aldagai 1 (0,01)
bera erabili leku 1 (0,01)
bera eragin desberdin 1 (0,01)
bera eragin ezan 1 (0,01)
bera eragin zuzen 1 (0,01)
bera eraiki amets 1 (0,01)
bera eraiki bera 1 (0,01)
bera eraiki etsai 1 (0,01)
bera eraiki mundu 1 (0,01)
bera eraiki polemika 1 (0,01)
bera eraman behar 1 (0,01)
bera eraman jaurerri 1 (0,01)
bera erantzun behar 1 (0,01)
bera erantzun teknologiko 1 (0,01)
bera ere adigai 1 (0,01)
bera ere ahanztura 1 (0,01)
bera ere aipatu 1 (0,01)
bera ere aipu 1 (0,01)
bera ere akats 1 (0,01)
bera ere alzheimer 1 (0,01)
bera ere ate 1 (0,01)
bera ere azaldu 1 (0,01)
bera ere bai 1 (0,01)
bera ere barn 1 (0,01)
bera ere behar 1 (0,01)
bera ere buelta 1 (0,01)
bera ere ebaluagarri 1 (0,01)
bera ere eduki 1 (0,01)
bera ere egunero 1 (0,01)
bera ere ekain 1 (0,01)
bera ere erabili 1 (0,01)
bera ere eragin 1 (0,01)
bera ere eraso 1 (0,01)
bera ere erreportaje 1 (0,01)
bera ere esku 1 (0,01)
bera ere euskara 1 (0,01)
bera ere ezer 1 (0,01)
bera ere gai 1 (0,01)
bera ere galdu 1 (0,01)
bera ere gogo 1 (0,01)
bera ere gu 1 (0,01)
bera ere harizpi 1 (0,01)
bera ere hitz 1 (0,01)
bera ere hitzartu 1 (0,01)
bera ere ikasketa 1 (0,01)
bera ere ikusi 1 (0,01)
bera ere inguruko 1 (0,01)
bera ere interes 1 (0,01)
bera ere irakurri 1 (0,01)
bera ere itsusi 1 (0,01)
bera ere izen 1 (0,01)
bera ere izugarrizko 1 (0,01)
bera ere jakin 1 (0,01)
bera ere jasan 1 (0,01)
bera ere lagundu 1 (0,01)
bera ere lausotu 1 (0,01)
bera ere maila 1 (0,01)
bera ere nahasi 1 (0,01)
bera ere nozitu 1 (0,01)
bera ere oso 1 (0,01)
bera ere pairatu 1 (0,01)
bera ere parte 1 (0,01)
bera ere pertsona 1 (0,01)
bera ere prezio 1 (0,01)
bera ere tentsio 1 (0,01)
bera ere urrats 1 (0,01)
bera ere uste 1 (0,01)
bera ere zabaldu 1 (0,01)
bera ere zarratu 1 (0,01)
bera ere zerga 1 (0,01)
bera ere ziklo 1 (0,01)
bera esan behin 1 (0,01)
bera esan eduki 1 (0,01)
bera esan egin 1 (0,01)
bera esan ere 1 (0,01)
bera esan esan 1 (0,01)
bera esan ezen 1 (0,01)
bera esan globalizazio 1 (0,01)
bera esan horrelaxe 1 (0,01)
bera esan indarrean 1 (0,01)
bera esan komenigarri 1 (0,01)
bera esan neurri 1 (0,01)
bera esan ohar 1 (0,01)
bera esan ohi 1 (0,01)
bera esan omen 1 (0,01)
bera esan toki 1 (0,01)
bera esan zein 1 (0,01)
bera eskatu ama 1 (0,01)
bera eskatu ez 1 (0,01)
bera eskatu froga 1 (0,01)
bera eskuratu argi 1 (0,01)
bera eskuratu behar 1 (0,01)
bera ez ahaztu 1 (0,01)
bera ez bete 1 (0,01)
bera ez bezala 1 (0,01)
bera ez erkidego 1 (0,01)
bera ez jaso 1 (0,01)
bera ezarri behar 1 (0,01)
bera ezarri derrigorrezkotasun 1 (0,01)
bera ezarri diol 1 (0,01)
bera ezarri muga 1 (0,01)
bera ezer ez 1 (0,01)
bera ezer jakin 1 (0,01)
bera gai berri 1 (0,01)
bera gai hori 1 (0,01)
bera gai iruzkin 1 (0,01)
bera gai konplexutasun 1 (0,01)
bera hainbat errezeta 1 (0,01)
bera hainbat merkatu 1 (0,01)
bera hainbat pasadizo 1 (0,01)
bera hainbat toki 1 (0,01)
bera hala erakutsi 1 (0,01)
bera hala jaso 1 (0,01)
bera hartu erantzun 1 (0,01)
bera hartu ezan 1 (0,01)
bera hautatu literatura 1 (0,01)
bera herri bakoitz 1 (0,01)
bera herri desberdin 1 (0,01)
bera herri kontsulta 1 (0,01)
bera herri mugimendu 1 (0,01)
bera historia egiazko 1 (0,01)
bera historia eman 1 (0,01)
bera historia kultura 1 (0,01)
bera historia unibertsal 1 (0,01)
bera idatzi artikulu 1 (0,01)
bera idatzi beste 1 (0,01)
bera idatzi irrati 1 (0,01)
bera idatzi mimo 1 (0,01)
bera idatzi ote 1 (0,01)
bera idatzi sarrera 1 (0,01)
bera ikasi nahi 1 (0,01)
bera iradoki ezan 1 (0,01)
bera jakin baina 1 (0,01)
bera jakin behar 1 (0,01)
bera jakin benetan 1 (0,01)
bera jakin hori 1 (0,01)
bera kontrolatu ez 1 (0,01)
bera kudeatu geratu 1 (0,01)
bera kudeatu gura 1 (0,01)
bera lortu ezan 1 (0,01)
bera nahi beste 1 (0,01)
bera nahi besteko 1 (0,01)
bera nahi bezala 1 (0,01)
bera onartu araudi 1 (0,01)
bera onartu auto 1 (0,01)
bera onartu behar 1 (0,01)
bera onartu berri 1 (0,01)
bera onartu lege 1 (0,01)
bera prestatu azterketa 1 (0,01)
bera prestatu estatistika 1 (0,01)
bera prestatu txosten 1 (0,01)
bera sinatu agiri 1 (0,01)
bera sinatu behar 1 (0,01)
bera sortu alderdi 1 (0,01)
bera sortu arazo 1 (0,01)
bera sortu baino 1 (0,01)
bera sortu baliabide 1 (0,01)
bera sortu berba 1 (0,01)
bera sortu ere 1 (0,01)
bera sortu historia 1 (0,01)
bera sortu kultu 1 (0,01)
bera sortu medio 1 (0,01)
bera sortu objektu 1 (0,01)
bera sortu olerki 1 (0,01)
bera sortu oztopo 1 (0,01)
bera ukan akzio 1 (0,01)
bera ukan baina 1 (0,01)
bera ukan balio 1 (0,01)
bera ukan barruko 1 (0,01)
bera ukan berak 1 (0,01)
bera ukan bilakaera 1 (0,01)
bera ukan edoski 1 (0,01)
bera ukan ezagutza 1 (0,01)
bera ukan gaur 1 (0,01)
bera ukan handitasun 1 (0,01)
bera ukan hitz 1 (0,01)
bera ukan iragan 1 (0,01)
bera ukan iratzarri 1 (0,01)
bera ukan kokapen 1 (0,01)
bera ukan legitimazio 1 (0,01)
bera ukan mekanismo 1 (0,01)
bera ukan nahiko 1 (0,01)
bera ukan ongizate 1 (0,01)
bera ukan pertsona 1 (0,01)
bera ukan zailtasun 1 (0,01)
bera ukan zulogunetxo 1 (0,01)
bera uste baino 1 (0,01)
bera zein ezpal 1 (0,01)
bera zein puntu 1 (0,01)
bera zer bihurtu 1 (0,01)
bera zer esan 1 (0,01)
bera zer pentsatu 1 (0,01)
bera zer ulertarazi 1 (0,01)
bera zer ulertu 1 (0,01)
bera zuzen eman 1 (0,01)
bera zuzen eskuratu 1 (0,01)
bera zuzen ezagutu 1 (0,01)
bera zuzen hornitu 1 (0,01)
bera zuzen ikusi 1 (0,01)
bera zuzendu egin 1 (0,01)
berak adierazi bezala 1 (0,01)
berak aipatu ez 1 (0,01)
berak aipatu modu 1 (0,01)
berak aitortu ukan 1 (0,01)
berak aplikatu teknologia 1 (0,01)
berak argitaratu artikulu 1 (0,01)
berak aski adierazi 1 (0,01)
berak atal oso 1 (0,01)
berak aurreikusi ez 1 (0,01)
berak baino hobeto 1 (0,01)
berak baino lehen 1 (0,01)
berak bakarrik antolatu 1 (0,01)
berak bakarrik azaldu 1 (0,01)
berak bakarrik bizi 1 (0,01)
berak bakarrik ez 1 (0,01)
berak baketu Galia 1 (0,01)
berak batasun jurisdikzional 1 (0,01)
berak behin idatzi 1 (0,01)
berak bera aburu 1 (0,01)
berak bera ebazpen 1 (0,01)
berak bera lan 1 (0,01)
berak berak bera 1 (0,01)
berak berehala deitu 1 (0,01)
berak berme guzti 1 (0,01)
berak berriro jaso 1 (0,01)
berak bete behar 1 (0,01)
berak beti maisutasun 1 (0,01)
berak bide bat 1 (0,01)
berak egin ez 1 (0,01)
berak egin ezan 1 (0,01)
berak egin hiri 1 (0,01)
berak egin lan 1 (0,01)
berak eman fruitu 1 (0,01)
berak eman gai 1 (0,01)
berak eman ondasun 1 (0,01)
berak erabili zeinu 1 (0,01)
berak eragin handi 1 (0,01)
berak erantzun ari 1 (0,01)
berak ere azpimarratu 1 (0,01)
berak ere desberdin 1 (0,01)
berak ere erabili 1 (0,01)
berak ere ezin 1 (0,01)
berak ere familia 1 (0,01)
berak ere finantza 1 (0,01)
berak ere hiru 1 (0,01)
berak ere kargu 1 (0,01)
berak ere negar 1 (0,01)
berak ere noizbait 1 (0,01)
berak ere plazaratu 1 (0,01)
berak ere udal 1 (0,01)
berak ere ukatu 1 (0,01)
berak esan bi 1 (0,01)
berak esan ei 1 (0,01)
berak eskuratu ez 1 (0,01)
berak ez al 1 (0,01)
berak ezarri behar 1 (0,01)
berak ezarri helburu 1 (0,01)
berak ezarri neurri 1 (0,01)
berak hartu erabaki 1 (0,01)
berak hauxe aitortu 1 (0,01)
berak hauxe esan 1 (0,01)
berak honela esan 1 (0,01)
berak honela komentatu 1 (0,01)
berak horiek defentsa 1 (0,01)
berak horrela aitortu 1 (0,01)
berak horrela onartu 1 (0,01)
berak I diru 1 (0,01)
berak idatzi idatzi 1 (0,01)
berak idatzi liburu 1 (0,01)
berak idatzi Nere 1 (0,01)
berak jakin alferrik 1 (0,01)
berak jakin egon 1 (0,01)
berak jaso ekarri 1 (0,01)
berak mantendu etxe 1 (0,01)
berak onartu ukan 1 (0,01)
berak osatu sozietate 1 (0,01)
berak proposatu argibide 1 (0,01)
berak proposatu betearazpen 1 (0,01)
berak sortu azpiklase 1 (0,01)
berak sortu ezan 1 (0,01)
berak sortu zerga 1 (0,01)
berak ukan gero 1 (0,01)
berak ukan ikuspegi 1 (0,01)
berak ukan informazio 1 (0,01)
berak zuzendu egin 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia