2013
|
|
a) Eta zuk," beti ongi nahi duenak maiz gaizki" dabilela
|
jakinda
, nola ikusten duzu zeure burua. Jo ezazu berriz ere taulara, eta jaso informazio hori hirugarren zutabean.
|
|
1 Ez
|
dakizu
oraindik norekin izango zaren hartu emanetan. Bitarte horretan, zenbait euskalkiren doinuak entzungo dituzu.
|
|
Bitarte horretan, zenbait euskalkiren doinuak entzungo dituzu.
|
Jakingo
al zenuke zer euskalki erabili den jarraian entzungo dituzun kantuetan?
|
|
Unitate honen hasieran, DBHko 1 mailako beste gazte euskaldun batekin informazioa trukatzen arituko zarela esan genuen. Honezkero,
|
jakin
minez egongo zara: nor ote da nire truke kidea?
|
|
3 Gaia zein den labur adierazi, hartzaileak
|
jakin
dezan zeri buruzkoa den mezua; esaterako," truke kidearen datuak".
|
|
Toki batzuetan" atzaldeon/ atsaldeon", eta, beste batzuetan," arrastion". Batzuetan," ongi izan", eta, beste batzuetan," untsa izan" & Zalantzarik gabe, halako esapideak beste euskalki batzuetan esaten
|
jakitea
oso ongi etorriko zaizu elkartrukea iristen denerako.
|
|
Ikastetxetik irtendakoan, zer egin erabakitzen ari zaretela, Andonik proposamen bat egin du, eta Kepa urduri jarri da. Andoniren proposamenarekiko Keparen iritzia
|
jakin
nahi duzu.
|
|
Elkartruke batera joan aurretik, badira eskuratu beharreko hainbat informazio, esate baterako, maletan zer sartu behar duzun
|
jakiteko
, hartuko zaituen familiaren etxean zer aurkituko duzun aurreikusteko, edota zenbat diru eramango duzun erabakitzeko. Hori guztia jakiteko, zer galdera egingo zenuke?
|
|
Elkartruke batera joan aurretik, badira eskuratu beharreko hainbat informazio, esate baterako, maletan zer sartu behar duzun jakiteko, hartuko zaituen familiaren etxean zer aurkituko duzun aurreikusteko, edota zenbat diru eramango duzun erabakitzeko. Hori guztia
|
jakiteko
, zer galdera egingo zenuke?
|
|
a) Maletan zer sartu
|
jakiteko
|
|
2 Zenbat hizkuntza
|
dakizkizu
–Zein?
|
|
4 Aupa hi!
|
Jakin
nahiko nuke zer anpli eta gitarra mota erabili dituzun Haria diskoaren grabaketan. Baita ere zein diren erosi dituzun pedalera berriak.
|
|
|
Badakigu
, dagoeneko, helburuarekiko galdera egokia formulatu behar dela. Ikasi dugu, halaber, behar dugun erantzuna jasotzeko, pertsona egokiari galdetu behar zaiola.
|
|
Horrek ez du esan gura aita maite ez dudanik. Nik, finalean, ama aipatzen nuenean, aitak
|
badaki
, zeharka, bera ere aipatzen nuela. Berak onartu duelako, berak erabaki duelako, amak dena eramatea.
|
|
ez dut ikusten. Gero, batzuetan, ez
|
dakit
ezetz esaten. Karga handiegiak hartzen ditut.
|
|
Quebeceko urteak asko aldatu zidan bizimodua; kirol asko egin nuen, bizimodu ordenatua nuen& Ez
|
dakit
noiz, baina ihesalditxoren bat egin nahi nuke. Musikari ere heldu nahi nioke; orain ere, etxera haserre heltzen naizenean, pianoaren aurrean jartzen naiz.
|
|
NOLA
|
JAKINGO
DUT GALDERAK EGOKI ETA ZUZEN FORMULATZEN DITUDAN?
|
|
Horrela ez bada, egon lasai, laster jasoko baituzu haren mezua. Behin galderak jaso dituzunean, erantzun, eta bidal iezazkiozu bueltan mailez; kidearen
|
jakin
mina aseko duzu.
|
|
Zein ote dira haren zaletasunak? Zure elkartrukerako, halako galderei taxuz erantzuten
|
jakitea
komeni zaizu. Hasteko, atal honetan, pertsonen deskribapenak egiten ikasiko duzu.
|
|
pertsonak deskribatzen
|
jakitea
–
|
|
leku deskribapenak egiten
|
jakitea
–
|
|
g) Inork gutxik
|
daki
nolakoa zaren, beti itxurakeriatan aritzen baitzara. Esan daiteke arazoak dituzula zeure burua den bezalakoa agertzeko.
|
|
j) Ez aurrera ez atzera, inoiz ez duzu
|
jakiten
zer erabaki.
|
|
1 Zer
|
jakin
nahi zenuke zure truke kideari buruz. Zure jakin mina asetzeko, presta ezazu informazio hori jasoko duen taula; bertan, ezaugarriak sailkatzeko balio izango duten kategoriak zehaztuko dituzu.
|
|
1 Zer jakin nahi zenuke zure truke kideari buruz? Zure
|
jakin
mina asetzeko, presta ezazu informazio hori jasoko duen taula; bertan, ezaugarriak sailkatzeko balio izango duten kategoriak zehaztuko dituzu. Ondoren, zure truke kideari bidaliko diozu taula, posta elektroniko bidez; mezuan azaldu behar diozu bere buruaren deskribapena egin behar duela, bere ezaugarriak zuk bidalitako taulan idatzi egin behar dituela, kategoria horien arabera, eta, azkenik, deskribapena idatzi behar duela.
|
|
Trukea benetan gauzatzen baduzue, horien tankerako galderak bururatuko zaizkizu. Trukaketa informazioa partekatzera mugatzen bada ere,
|
jakin
nahiko duzu nolakoa den kidearen ikastetxea, etxea, herria& Hortaz, atal honetan, halako informazioa ematen trebatuko zara, alegia, leku deskribapenak egiten.
|
|
Ohiko moduan, zurekin eraman zenuen Xei, etxeko txakurra. Han ibilitakoak
|
badaki
paraje malkartsua dela, eta zuhaiztirik gabea. Herritik gora igotzen dagoen auzuneko azken baserriaren aurretik pasa zinetenean, azienda sumatu zuen Xeik, eta, artzain txakur orok egingo lukeen moduan, hantxe geratu zen, geldi, bere lana egiteko prest.
|
|
Mireia, zure gelakide eta laguna, gaixorik egon da aurreko egunetan. Neska arduratsua da, eta egun horietan ikastetxean egindakoaren berri
|
jakin
nahi du. Hori dela eta, hitzordua jarri duzue astebururako.
|
|
Horrela bada, osatu erantzunak, eta heldu adostasun batera. Horretarako,
|
badakizu
, kideek egindakoa entzun, onartu, eta iritziak begirunez eman behar dituzu.
|
|
1 Poemaren irakurketa adierazkorra egitean, nola ahoskatu lirateke hitz esanguratsu horiek, indarrez ala ahul? Hori
|
jakiteko
, probak egitea da onena. Egin itzazue!
|
|
a) Joanaren bikotea neska ala mutila da? Nola
|
dakizu
–
|
|
Ez
|
dakit
bestearen minaz nireaz ez bada. Ikusten dudan bezala diotsut ez eskatu ispiluak bezain leiala izan nadin, ez naiz mugituko
|
|
Ez dut zegokidan lanaren zatia egin, ez
|
nekielako
nondik heldu.
|
|
" Bakoitzak testu bat idatziko du, taldean bizitako sentimenduren bat adieraziz.
|
Badakit
ez dela erraza hotz hotzean sentimenduei buruz idaztea, izan ere, zerbaitengatik baliatu izan da literatura horretarako!". Irakaslearen proposamenari kasu egin, eta bakoitzak testu bat idatzi du.
|
|
Ez
|
dakit
zergatik, baina iruditzen zait geure buruarekin asko hitz egin dugula.
|
|
(&) Kokotsa dardarka; begiek, berriz, lauso lauso nigan finkatuta segitzen zuten, baina ni ez nintzen beste norbait edo zerbait ikusten ariko balira bezala. Ez
|
nekien
zertaz ari zen. Ametsak mututu ziren, munduak lilura eta zentzua galdu zituen, ez nintzen jada sirenen hotsak entzuteko gai izango:
|
|
Ametsak mututu ziren, munduak lilura eta zentzua galdu zituen, ez nintzen jada sirenen hotsak entzuteko gai izango: hori zen une hartan
|
jakin
eta ulertu nuena. Tupusteko tristura mingots batek hartu zidan barrena, eta inoiz sentitu ez nuen zerbait sortu zen nire barruan:
|
|
Ez da beti erraz
|
jakiten
zergatik sentitzen dugun sentitzen dugun hori. Askotan, beharrezkoa ere ez da; nahikoa da sentimenduak bizitzea, onartzea eta, nahi izanez gero, partekatzea.
|
|
Ba al
|
dakizue
irribarreak salatzen duela zenbatekoa den pozaren gradua. Eta bekokiaren zimur kopuruak haserre gradua irudikatzen duela?
|
|
Azterketan zer galdetuko diguten ez
|
dakidalako
, eta azterketa ez gainditzeak kezkatzen nauelako.
|
|
kategoria gramatikal berekoak dira, denak izenak dira. Zer
|
dakizue
kategoria gramatikal horri buruz?
|
|
Izen bat berezia da, izaki, objektu, fenomeno&
|
jakin
eta bakar bati erreferentzia egiten dionean. Pertsona izenak, hirien izenak, auzoenak, herrialdeenak& izen bereziak dira.
|
|
Horretarako, Igorrek iradokitzaileago bihurtu nahi du sarrera. Bildu ditu hainbat baliabide, baina ez
|
daki
nola erabili. Ea ideiak ematen dizkiozun.
|
|
8 Paragrafo banaketa egokia eginez gero, irakurleak
|
jakingo
du esaldi guztiek badutela zerbait elkar lotzen dituena eta elkarri batasuna ematen diena.
|
|
Horrez gain, ez dago lehendik musika edo solfeoa
|
jakin
beharrik.
|
|
" Mari jainkosa" izenburua daraman testua idatzi berri duzu, eta, hura berrikusten ari zarela, aurrez ikusi duzu zer
|
jakin
lezakeen irakurleak gai horri buruz; hauxe erabaki duzu: informazio laburrak gehituko dizkiozu testuari, hainbat izen, ideia eta kontzeptu argiago gera daitezen.
|
|
Beste testu honen helburua honako hau da: nekazaritza, abeltzaintza eta basozaintzari buruz ezer gutxi
|
dakitenei
inausteari buruzko informazioa ematea.
|
|
Horregatik, bermatu duzue testutik hautatzen duzuen informazioa fitxan zuzen jasotzen duzuela, alegia, idazketa arauak zaintzen dituzuela: ortografia, deklinabide atzizkiak, datu
|
jakinen
idazkera& Ezinbestekoa da, beraz, informazioa arreta handiz jasotzea eta, amaitutakoan, berrikustea. Ez ahaztu!
|
|
Bere soiltasunean, sakon eta indartsu. Gainera, musikariek garai berrietara egokitzen
|
jakin
dute, txalapartaren doinuak beste estilo batzuekin nahasiz, aberastuz.
|
|
1 Horretaz gehiago
|
jakiteko
, irakur ezazu jarraian duzun informazio testua, eta adierazi honako baieztapen hauek zuzenak ala okerrak diren:
|
|
2 Testuaren informazio gehiago izan gabe,
|
jakingo
al zenuke zer ataletara jo honako galdera hauei erantzuteko. Zerk eman dizu pista?
|
|
Izango zenuen, beharbada, ohitura horren berri. Ba al
|
dakizu
zertan datzan erritu hori. Ba al dago Euskal Herrian horren antzekorik?
|
|
Sarmiento Plazan,' Gerora' Elkarteko neska mutilek Lantzeko pertsonaiak aurkeztu zizkioten bildutako ikuslegoari, bertaratutakoen
|
jakin
mina eta interesa piztuz. Nafarroatik ez oso hurbil, Miel Otxin, Zaldiko, Arotz, Ziripot eta Txatxoak Cordoban ere gailendu ziren herriko kabalkadan, txistu eta danbolinaren ahotsek lagunduta.
|
|
2 Zer
|
daki
hartzaileak gai horren inguruan?
|
|
|
jakin
dute, txalapartaren doinuak beste estilo batzuekin nahasiz, aberastuz.
|
|
60 Integrazio jarduera Zaharrak baleza eta gazteak
|
baleki
|
|
|
Jakingo
duzuen moduan, elkarlan horren lehenengo urratsa herriko ikastetxeekin egindako akordioari esker gauzatuko da: hilabetean bitan elkartuko gara herriko hainbat ikasle talde eta aitona amona.
|
|
1 Lehiaketan parte hartzeko, honako galdera hauetatik zeinen erantzuna da ezinbestean
|
jakin
beharrekoa. Hauta itzazu:
|
|
Gazteok
|
bageneki
taldea
|
|
" Gazteak
|
baleki
eta zaharrak baleza" esaera zaharretik hartu dugu gure talderako izena
|
|
Gazteok
|
bageneki
taldeak honako atal hauek proposatzen ditu blogerako:
|
|
Gazteak
|
baleki
: aitona amonei galdezka
|
|
Lehen Hezkuntzako ikasleek kirol hori hobeto ezagut dezaten, lehiaketa bat antolatzea pentsatu duzue. Telebistako lehiaketetan bezala, estropadak zer diren
|
jakiteko
erantzun beharreko galderak prestatuko dituzue, eta hiru erantzun eskainiko dizkiezue aukeran.
|
|
Testuei buruzko galderei erantzunez, zer informazio ematen den eta hura nola antolatu den aztertuko duzue. Testuak entzun aurretik, irakurri testu bakoitzari lotutako galderak, horrela, entzuketan zeri jarri behar diozun arreta
|
jakingo
duzu.
|
|
Batetik bestera ibiltzeko, eta urrun bizi den jendearekin komunikatzeko, garrantzitsua da leku haietan zer ordu den
|
jakitea
. Badakizue, adibidez, Euskal Herrian eguna denean Japonian gaua dela, munduko toki guztietan ez dela beti ordu bera, alegia.
|
|
Batetik bestera ibiltzeko, eta urrun bizi den jendearekin komunikatzeko, garrantzitsua da leku haietan zer ordu den jakitea.
|
Badakizue
, adibidez, Euskal Herrian eguna denean Japonian gaua dela, munduko toki guztietan ez dela beti ordu bera, alegia. Baina nola jakin dezakegu zer ordu den munduko beste lekuetan?
|
|
Badakizue, adibidez, Euskal Herrian eguna denean Japonian gaua dela, munduko toki guztietan ez dela beti ordu bera, alegia. Baina nola
|
jakin
dezakegu zer ordu den munduko beste lekuetan. Eta hautatu duzuen bizilekuan?
|
|
2 Ikus ezazue arretaz Greenwicheko meridianoa bideoa, ordu eremuak nola antolatzen diren
|
jakiteko
, eta erantzun galderei. Amaitutakoan, erantzunak osatu denen artean.
|
|
g) Gu gauden lekutik ekialderantz joango bagina, hango ordua
|
jakiteko
orduak gehitu edo kendu egin behar dira?
|
|
Aipatutako ordu eremu horiek erabilgarriak izan zitezen, hainbat herrialderen erabakiak kontuan hartuta, ordu eremuen mapa sortu zen. Mapa ongi erabiliz gero, beste lurraldeetan zer ordu den
|
jakingo
dugu.
|
|
Ordu eremuak kalkulatzen jakiteak erabilera praktiko ugari ditu: bidaia luzeak antolatzeko garaian, kanpoan dagoen jendearekin noiz komunikatu
|
jakiteko
|
|
Larrun mendia/ ezin da
|
jakin
/ satelite ikuspegian/ desberdintasunak/ ez dira elementuak ikusten/ Altitudeari buruzko informazioa/
|
|
. erliebe ikuspegian sestra kurbak begiratuta
|
jakin
|
|
Ikusi dugu, nahiz mapa topografikoetan nahiz mapa digitaletako erliebe ikuspegian, erliebeelementuen altitudea
|
jakin
dezakegula. Orain, sakonago aztertuko dugu mapa horietako informazioa.
|
|
1 Lehen zeregina, honako erliebegune hauek zein kontinentetan dauden
|
jakitea
da.
|
|
Non dagoen zehatz
|
jakiteko
, latitudea eta longitudea (koordenatuak) honako hauek dira: 34 36' 13.99" S, 58 22' 54.26" W
|
|
2 Ikus ezazue arretaz Klimaren faktore eragileak bideoa, zuzen edo oker zaudeten
|
jakiteko
, eta, behar izanez gero, osa ezazue egindako diagrama.
|
|
Klimogramak zer diren
|
jakinda
, horiek interpretatzen, ematen diguten informazioa aztertzen eta klimaren deskribapena egiten ikasiko duzue.
|
|
Lekuaren kokapena. Bidaia kostuak kalkulatzeko, garrantzitsua da Euskal Herritik urruti edo gertu dagoen
|
jakitea
, baita leku horretatik hiri nagusira dagoen distantzia ere. Kontuan izan Hamabost telebistakoek diru gutxi dutela programa egiteko.
|
|
Leku horretako biomak ere eragina izango du; oihana edo basamortua den, animalia basatirik edo eltxorik dagoen
|
jakitea
oso garrantzitsua da, horren arabera antolatu baitituzte hara eramateko gauzak, baita han egin daitezkeen ekintzak ere.
|
|
Orain Erreal B-ko entrenatzailea naiz. Ez
|
dakit
etorkizunean non bukatuko dudan, agian Japonian, Qatarren& Batek daki!!
|
|
Orain Erreal B-ko entrenatzailea naiz. Ez dakit etorkizunean non bukatuko dudan, agian Japonian, Qatarren& Batek
|
daki
!!
|
|
a) Ba al
|
zenekien
antzina
|
|
a) Ba al
|
zenekien
|
|
2 Zer eskatzen zaizuen
|
badakizu
, horiei aurre egiteko hausnarketa lan bat egingo duzu orain.
|
|
Lurralde baten ezaugarri fisikoak identifikatzeko eta lurraldea kokatzeko, garrantzizkoa da mapetatik informazioa eskuratzen
|
jakitea
. Jarduera honetan, mapak interpretatzen hasiko gara.
|
|
e) Ba al
|
dakizu
zergatik ari den desagertzen oihan tropikala. Zein izan daitezke prozesu horren ondorioak?
|
|
3 Beste taldeetakoek aurkezpenak egiten dituzten bitartean, osa ezazue honako taula hau, ikaskideek ematen duten informazioarekin. Gero, baliagarria izango zaizue hautatu duzuen bizilekuko biomaren ezaugarriak
|
jakiteko
.
|
|
1 Zure lagun minak zurekin denboraldi bat pasatzeko asmoa du, eta zure bizileku berrian zer klima dagoen
|
jakin
nahi du, maletan sartzeko arropak eta oinetakoak ondo hautatzeko.
|
|
2 Demagun, zure familia aste honetan datorkizula bisitan eta ez
|
dakitela
zer arropa ekarri. Sandaliak ala zapatilak?
|
|
nitatearen hasieran aurkeztu zitzaizuen zereginean, hautatutako lurraldeari buruz balioespena egiteko eskatu zitzaizuen. Dagoeneko, asko
|
dakizue
balizko bizilekutzat hautatu zenuten lurraldeari buruz; beraz, azken atal honetan, balioespenak nola egiten diren ikasten jardungo duzue.
|
|
Ikusten dugun satelite argazkia noizkoa dela esango zenukete? Irudia noiz atera duten
|
jakiteko
, maparen oineko datari begiratu behar diozue.
|
|
|
Badakizue
urtean zehar ikastoletako hainbat jai izan ohi direla. Ikasturte hasieran, bi izaten dira:
|
|
1 Kilometroak jaira joateko asmoa duzue, eta zuen ikastetxetik nola joan
|
jakin
nahian zabiltzate. Aurtengo Kilometroak non den jakin, eta bilatu zer distantzia dagoen zuen herritik haraino.
|
|
1 Kilometroak jaira joateko asmoa duzue, eta zuen ikastetxetik nola joan jakin nahian zabiltzate. Aurtengo Kilometroak non den
|
jakin
, eta bilatu zer distantzia dagoen zuen herritik haraino.
|
|
3 Kilometroak eta Nafarroa Oinez jaietan zer ibilbide mota izango den
|
jakiteko
, hango erliebea aztertuko duzue. Erliebea irudikatzen duen mapari behatu, eta erantzun honako galdera hauei:
|
|
Koordenatuak adierazteko modu hori gero eta gehiago erabiltzen da gaur egungo nabigatzaile eramangarrietan. Beraz, horiek nola irakurri
|
jakitea
garrantzitsua da edozein bidaia egiteko. Jarduera hau eta hurrengoa egiteko, mapa digitalen aplikazioa erabili behar duzue.
|
|
3 Mendeak, askotan, zenbaki erromatarrez agertzen dira; ba al
|
dakizu
zein urteri buruz ari garen V. mendea esatean. Eta IX. mendea esatean?
|
|
Marta izena duen neska gazte bat agertu da larrialdi zerbitzuetan amnesiak jota. Amnesia zerk eragin dion
|
jakitea
oso garrantzitsua da zer tratamendu eman erabakitzeko, eta hori argitzen saiatu behar duzue.
|
|
2 Zer eskatzen zaizuen
|
jakinda
, eskaerari erantzuteko egin beharrekoak zehaztuko ditugu. Hemen dituzu, nahas mahasean; ezarri bakoitza dagokion gelaxkan.
|