Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.690

2006
‎Hauetako azpimarratze asko jaso dira aldizkari honetan, neurri batean bada ere, bere historian zehar. Aldizkariaren bilakaeran parte hartu dutenen artean daude unibertsitate munduarekin lotzen diren ezagutzak eta adituak, bai irakaskuntzarekin eta bai ikerkuntzarekin gauzatzen direnak, baita gauzatu nahi direnak ere; horregatik, unibertsitatearen eta unibertsitarien inplikazioa lortzea beharrezkoa ikusten dugu modu egokienean aurrera egin ahal izateko. Horrela sortu da zenbaki honen aztergai monografikoaren beharra:
‎Hauetako azpimarratze asko jaso dira aldizkari honetan, neurri batean bada ere, bere historian zehar. Aldizkariaren bilakaeran parte hartu dutenen artean daude unibertsitate munduarekin lotzen diren ezagutzak eta adituak, bai irakaskuntzarekin eta bai ikerkuntzarekin gauzatzen direnak, baita gauzatu nahi direnak ere; horregatik, unibertsitatearen eta unibertsitarien inplikazioa lortzea beharrezkoa ikusten dugu modu egokienean aurrera egin ahal izateko. Horrela sortu da zenbaki honen aztergai monografikoaren beharra:
‎• Udako Euskal Unibertsitatean (UEU), berez unibertsitate mailako titulaziorik ez da ematen, baina bai zenbait kreditu osagarri lortzeko gorago aipatutako unibertsitateetako titulazioetako baliagarriak diren ikastaroak, unibertsitate mailakoak kontsideratzen direlako, baita soziolinguistikarekin lotzen direnak ere. Duen antolaketa malguarengatik, urtero (edo ia urtero) irakaskuntza mota ezberdinak eskain ditzakete, edo ikastaroen aztergaiak aldatu; zenbait ikastaro beste erakunde batzuekin batera elkarlanean eskaintzen dituzte, gizartean sumatzen diren premiazko beharrei erantzun nahian.
‎2) Araututako irakaskuntza, unibertsitateko titulazio arruntetan sartzen dena (1 edo 2 zikloetan), bai soziolinguistika orokorra (modu zabalean ulertuz) eta baita katalanaren soziolinguistika ere, bai derrigorrezkoak direnean eta baita hautazkoak direnean ere; interesgarria da unibertsitate bakoitzean dagoenaren internet helbidea adieraztea, kasu bakoitzeko informazio osoa jasotzeko bidea errazten digulako.
‎2) Araututako irakaskuntza, unibertsitateko titulazio arruntetan sartzen dena (1 edo 2 zikloetan), bai soziolinguistika orokorra (modu zabalean ulertuz) eta baita katalanaren soziolinguistika ere, bai derrigorrezkoak direnean eta baita hautazkoak direnean ere; interesgarria da unibertsitate bakoitzean dagoenaren internet helbidea adieraztea, kasu bakoitzeko informazio osoa jasotzeko bidea errazten digulako.
‎a) antzekotasun batzuk, adibidez, inplikatuta daudelako soziolinguistika arloarekin: unibertsitate publikoak eta pribatuak, 1 eta 2 mailako titulazioak, bai derrigorrezko eta baita hautazko irakasgaien bitartez, eta abar. b) Baita ezberdintasun batzuk ere: unibertsitateko irakaskuntza arruntaz gain, euskal testuinguruan irakaskuntza berezia ere badagoelako (agian, euskal testuinguruan egoera extraordinarioagoan edo anormalagoan gaudelako, soziolinguistikoki, kataluniar testuinguruan daudena baino).
‎Filosof� a eta Letren Fakultateko Filologia sailetik eta Soziologiatik. Txosten honetan bai irakats arloan bai ikerkuntzan gaur egun egiten denaren berri ematen dugu.
‎Filosof� a eta Letren Fakultateko Filologia sailetik eta Soziologiatik. Txosten honetan bai irakats arloan bai ikerkuntzan gaur egun egiten denaren berri ematen dugu.
‎Deustuko Unibertsitateko Euskal Filologoaren profilaren arabera, Eus� kal filologoak gai izan behar du egoera ezberdinetan, bai ahoz bai idatziz, modu egokian eta eraginkorrean komunikatzeko; hizkuntza eta literatura auzitan irizpide argiak izateko; euskal hizkuntza eta literatura, ikaslearen ezaugarrien arabera, irakasteko; eta euskara normaltzeko prozesuetan iritzi profesionalak emateko. Soziolinguistika irakasgaiaren bitartez, azken soziolinguistika klusterra martin ugalde, kp/ 20140 andoain 43 gaitasuna lantzen da.
‎Deustuko Unibertsitateko Euskal Filologoaren profilaren arabera, Eus� kal filologoak gai izan behar du egoera ezberdinetan, bai ahoz bai idatziz, modu egokian eta eraginkorrean komunikatzeko; hizkuntza eta literatura auzitan irizpide argiak izateko; euskal hizkuntza eta literatura, ikaslearen ezaugarrien arabera, irakasteko; eta euskara normaltzeko prozesuetan iritzi profesionalak emateko. Soziolinguistika irakasgaiaren bitartez, azken soziolinguistika klusterra martin ugalde, kp/ 20140 andoain 43 gaitasuna lantzen da.
‎• Bai erakunde publikoek bai herrikoiek euskara biziberritzeko egindako plangintza ebaluatu.
‎• Bai erakunde publikoek bai herrikoiek euskara biziberritzeko egindako plangintza ebaluatu.
‎Ikerkuntzari dagokionez, lehen eta behin ikasleek egindako lanak aipatu gura nituzke: bai Soziologia Sailean bai Euskal Filologian ikasketaamaierako tesina lanak egiteko aukera dago eta ikasle batzuek soziolinguistikaren inguruko gaiak hartu dituzte horretarako. Ixiar Basterretxea (Etxebarria 2000, adibidez), Rosa Miren Pagola, eta Itziar Turrez (Gonzalez 1999, Molina 2001) irakasleen zuzendaritzapean soziolinguistika lanak burutu dira urteetan zehar.
‎Ikerkuntzari dagokionez, lehen eta behin ikasleek egindako lanak aipatu gura nituzke: bai Soziologia Sailean bai Euskal Filologian ikasketaamaierako tesina lanak egiteko aukera dago eta ikasle batzuek soziolinguistikaren inguruko gaiak hartu dituzte horretarako. Ixiar Basterretxea (Etxebarria 2000, adibidez), Rosa Miren Pagola, eta Itziar Turrez (Gonzalez 1999, Molina 2001) irakasleen zuzendaritzapean soziolinguistika lanak burutu dira urteetan zehar.
‎Ikerkuntzari dagokionez, lehen eta behin ikasleek egindako lanak aipatu gura nituzke: bai
‎Soziologia Sailean bai
‎4 Komunikazio uneak. Bai ahozkoan, bai idatzian, hizkuntzaren erabilera aldatzen da egoeren, testuinguruen, uneen, gaien ala solaskideen arabera. Frantsesez adibidez," mort" ala" décédé" baita" habiter" edo" être domicilié" hitzak erabiltzen dira eguneroko bizian ala administrazioan.
‎4 Komunikazio uneak. Bai ahozkoan, bai idatzian, hizkuntzaren erabilera aldatzen da egoeren, testuinguruen, uneen, gaien ala solaskideen arabera. Frantsesez adibidez," mort" ala" décédé" baita" habiter" edo" être domicilié" hitzak erabiltzen dira eguneroko bizian ala administrazioan.
‎Hizkuntza merkatua ez da inoiz batua, batez ere Frantzian non hizkuntza bakarreko ohitura dagoen, bai eskolan, bai lan munduan. Beraz, nahiz eta merkatu ofizial bat egon, inguraldeko merkatuak daude non hizkuntza arauen araberako jazaepena eta hastura nagusi diren.
‎Hizkuntza merkatua ez da inoiz batua, batez ere Frantzian non hizkuntza bakarreko ohitura dagoen, bai eskolan, bai lan munduan. Beraz, nahiz eta merkatu ofizial bat egon, inguraldeko merkatuak daude non hizkuntza arauen araberako jazaepena eta hastura nagusi diren.
‎Euskal Soziolinguistika hartzen duten ikasleak normalean iparamerikarrak dira eta ameriketako euskaldunak ezagutzen dituztelako edota euskal kultura eta hizkuntzaren berezitasunez jakin mina dutelako ematen dute izena irakasgai horretan. Batzuk Renon bizi dira baina beste batzuk Nevadako beste herriren batean edo Nevadatik kanpo ere bai . Ikaslea nahi duenean hasten da lanean eta urtebete dauka irakasgaiaren betebehar guztiak egiteko:
‎Atzerriko ikasleek Euskal Herriko berri zehatza izan dezakete eta Renoko Mintegiak euskal ikasketetan gai oso ezberdinen gaineko formazioa eskain dezake, modu errazean, eta irakasle guztiak bertan izateko behar barik. Beraz, abantaila ekonomikoak, bai ikasle bai erakundearentzat, agerikoak dira.
‎Atzerriko ikasleek Euskal Herriko berri zehatza izan dezakete eta Renoko Mintegiak euskal ikasketetan gai oso ezberdinen gaineko formazioa eskain dezake, modu errazean, eta irakasle guztiak bertan izateko behar barik. Beraz, abantaila ekonomikoak, bai ikasle bai erakundearentzat, agerikoak dira.
‎Gerora begira, soziolinguistika arloa indartu litzateke, bai irakaskuntza presentzialean eta baita, eta batez ere, ikerkuntza eta argitalpen mailan. Bestela, oso azalean gera daiteke arlo hau Mintegiaren izaeran, eta Euskal Ikasketak aztertzea eta zabaltzea helburu duen erakundeak hizkuntzaren eta gizartearen arteko erlazioei bere garrantzia eman lieke.
‎Nazioartekotasunak ikuspegi anitza sustatzen du, bai ikasle bai irakaslearentzat; ikuspegi oso ezberdinak konparatzeko aukera ematen du. Euskal Herrikoa den eta bertan bizi den irakasleari, guretzat normala dena auzitan ipini beharrak hausnartzeko eta norberaren argumentazioa hobetzeko aukera ematen dio.
‎Nazioartekotasunak ikuspegi anitza sustatzen du, bai ikasle bai irakaslearentzat; ikuspegi oso ezberdinak konparatzeko aukera ematen du. Euskal Herrikoa den eta bertan bizi den irakasleari, guretzat normala dena auzitan ipini beharrak hausnartzeko eta norberaren argumentazioa hobetzeko aukera ematen dio.
2007
‎Badaude, baita, euskaltegitik plazara ateratzeko planak ere. Eta batez ere, eta ez HEArekin lotuta bakarrik, baina bai oso lotuta, hor dago erabilera planak bultzatzearen erronka. Euskaltegietan egiten dugun hori kaleratzea eta kalean egotea lortu behar dugu, horrek gure ikasleei indarra emango baitie euskaraz mintzatzeko.
‎Euskaltegietatik igaro diren ikasleak milaka dira, horietatik askok EGA atera arte ibili dira euskaltegian, beste asko, erdi bidean geratu dira baina euskaraz bizitzeko adina ikasi dute. Beste askok, ordea, hasi bai baina gero bertan behera utzi dute ikas prozesua. Honetaz guztiaz hausnartu beharra daukagu.
‎Euskaltegietatik igaro diren ikasleak milaka dira, horietatik askok EGA atera arte ibili dira euskaltegian, beste asko, erdi bidean geratu dira baina euskaraz bizitzeko adina ikasi dute. Beste askok, ordea, hasi bai baina gero bertan behera utzi dute ikas prozesua.
‎Aipatzekoa da euskaltegi libreak zeuden garaian homologazio baldintzak bete gabe eskolak ematen ziharduten irakasleen gaia bideratua dagoela 2002 ikasturterako, bai ikasketak amaituz bai 1996an abian jarri zen gaitze prozesuaren bitartez.
‎Aipatzekoa da euskaltegi libreak zeuden garaian homologazio baldintzak bete gabe eskolak ematen ziharduten irakasleen gaia bideratua dagoela 2002 ikasturterako, bai ikasketak amaituz bai 1996an abian jarri zen gaitze prozesuaren bitartez.
‎Sektoreko irakasleria zenbatean egonkortu den ikusteko, aski da ikasturte bakoitzean eskolak ematen aritu diren irakasleen eskarmentuari erreparatzea, bai aldez aurretik eskolak ematen aritutako ikasturteei eta bai horietan emandako eskolordu kopuruari dagokionean:
‎Sektoreko irakasleria zenbatean egonkortu den ikusteko, aski da ikasturte bakoitzean eskolak ematen aritu diren irakasleen eskarmentuari erreparatzea, bai aldez aurretik eskolak ematen aritutako ikasturteei eta bai horietan emandako eskolordu kopuruari dagokionean:
‎Beharturik ikusi dugu geure burua zentzu honetan ikastaldeen ratio politika (talde bakoitzeko ikasle kopurua) zorrozki ematera. Ratio politika honek mailakako taldeen osaketa zaildu egiten du, eskualdeetan taldeak osatu ahal izatea ere bai , eta maila bereko X lagun ordutegi berean eskuratzea magia ezinezko bilakatu da leku askotan.
‎Horretarako euskalgintzak bere tresnak baditu: bai Oinarriak en zein Kontseiluaren Vascuencearen legearen inguruko tentsionamenduaren eta beronen betiereko aldaketa eskatzera behartuak gaude. Gure lana helduei euskara irakastea da gehienean.
‎Datu orokorrei begiratzen badiegu, nabarmena eta kezkatzekoa da euskara ikasten duten ikasleen kopuruaren bilakaera Nafarroan. Bai administrazioak zuzenean kudeatzen dituen euskaltegietan bai herri erakundeetako euskaltegietan urteak dira pixkanaka pixkanaka ikasle galera gelditu ezinik ari garela.
‎Datu orokorrei begiratzen badiegu, nabarmena eta kezkatzekoa da euskara ikasten duten ikasleen kopuruaren bilakaera Nafarroan. Bai administrazioak zuzenean kudeatzen dituen euskaltegietan bai herri erakundeetako euskaltegietan urteak dira pixkanaka pixkanaka ikasle galera gelditu ezinik ari garela.
‎Kontzientzia metalinguistikoa da hizkuntzari objektu gisa begiratzeko ahalmena, funtzio komunikatiboa bazter utzita. Emaitza horrek hainbat galdera piztu zizkigun gogoan harturik gero eta ozenago entzuten dela beste inguruneetan hizkuntzaren formari erreparatzea komeni dela diotenen ahotsa; bai baitzirudien, komunikazioaren komunikazioaz, hizkuntzaren forma lantzeko ariketak zeharo zokoratu behar zirela. Pikabeak, bere aldetik, bost hilabetez iraun zuen esku hartze programa abiarazi zuen ikasleen ikas estilo eta ikas estrategiak jorratu eta ikasgelatik kanpoko erabilera ohituretan zuten eragina aztertzeko.
‎Pikabeak, bere aldetik, bost hilabetez iraun zuen esku hartze programa abiarazi zuen ikasleen ikas estilo eta ikas estrategiak jorratu eta ikasgelatik kanpoko erabilera ohituretan zuten eragina aztertzeko. Ez zuen loturarik atzeman idazmenari eta irakurmenari dagokionez, bai ordea, mintzamenaren arloan.
‎Ikuspegi praktikotik begiratuta estimatzekoak lirateke azterlan kualitatiboak, luzetara egindako ikerketak ere bai , esku hartze programadunak eta, ildo beretik ezbairik gabe, ikasgelan bertan burututakoak. Horixe dugu alderdirik ahulena.
‎Ez da harritzekoa. Hizkuntza zabalduenak ere (frantsesa, ingelesa...) latinari begira zeuden eta euskara, orobat, latinari eta hizkuntza horiei ere bai .
‎Ikasle askok sinonimo zerrenda ikaragarriak ikasten dituzte buruz, eta nahikoa izaten da" agian" esatea" akaso"," beharbada"," apika" eta beste zazpi hitz gaineratzeko. Txiste bat kontatzen jakin gabe, Lekeition edatean darabilten onomatopeia ezagutuko dute (hori bai , testuingurutik erabat kanpo), bai donostiarrek bai iruñarrek.
‎Ikasle askok sinonimo zerrenda ikaragarriak ikasten dituzte buruz, eta nahikoa izaten da" agian" esatea" akaso"," beharbada"," apika" eta beste zazpi hitz gaineratzeko. Txiste bat kontatzen jakin gabe, Lekeition edatean darabilten onomatopeia ezagutuko dute (hori bai, testuingurutik erabat kanpo), bai donostiarrek bai iruñarrek.
‎Ikasle askok sinonimo zerrenda ikaragarriak ikasten dituzte buruz, eta nahikoa izaten da" agian" esatea" akaso"," beharbada"," apika" eta beste zazpi hitz gaineratzeko. Txiste bat kontatzen jakin gabe, Lekeition edatean darabilten onomatopeia ezagutuko dute (hori bai, testuingurutik erabat kanpo), bai donostiarrek bai iruñarrek.
‎Gizarte esparru ezberdinetan eragitea da, beraz, hizkuntza plangintzen helburu nagusia. Bai Euskarari eta EBPN dira egun indarrean ditugun plan estrategikoak. Hauek normalizazioa antolatzea bilatu dute eta, urrats garrantzitsua izan dira, batez ere eragin beharreko esparruak identifikatzea ekarri dutelako eta, lurraldekako prozesuaz gain, arlokakoa bultzatu nahi dutelako.
‎Sistema analitikoan bloke naturalak eskaintzen zaizkio. Benetako helburu bat lortzeko (ataza) jarraitu beharreko ibilbidea jorratuz, hizkuntzaren alderdi ezberdinak lantzen dira, bai eta ikaslearen gaitasun eta trebetasun ezberdinak ere. Beti horrela izango ez bada ere, plangintzen barruan ikasleen alorrarekin lotutako gaiak eta egoerak landuko ditugu.
‎Zeregin bakoitzerako, hizkuntz jarduera ezberdinak egin ditugu. Hauek testu mota ezberdinetan gauzatuko dira eta bertan aurkituko ditugu bai arau gramatikalak, bai osagai semantikoak. Hala ere arrisku bat badago:
‎Zeregin bakoitzerako, hizkuntz jarduera ezberdinak egin ditugu. Hauek testu mota ezberdinetan gauzatuko dira eta bertan aurkituko ditugu bai arau gramatikalak, bai osagai semantikoak. Hala ere arrisku bat badago:
‎Testuinguruari dagokionez, arloak, lekuak, erakundeak, pertsonak, objektuak, gertaerak, jarduerak eta testuak bereizten ditu. Argi ikus daiteke banaketa honen eta EBPN eta Bai Euskarari Plan Estrategikoaren arteko lotura. Elementu hauek guztiak baliatuko ditugu ikas prozesua antolatu eta esanguraz jantzitako jarduera didaktikoak antolatzeko.
‎EEMBk kalifikazio partzialen deskribapena bultzatuko du, trebetasun batzuek besteek baino garrantzi handiagoa izango dutenerako. Bai Euskarariren" Zerbitzua euskaraz" ziurtagirian, adibidez, langile batzuek ahozko elkarreragina, irakurmena eta idazmena baino askoz gehiago landu dute.
‎Honek guztiak, zalantzarik gabe, egokitzapen izugarria eskatzen du, bai ikas prozesuari dagokionez, bai euskaltegien antolaketari dagokionez. Euskalduntze alfabetatzean aldaketa sakonak gertatu behar dira.
‎Honek guztiak, zalantzarik gabe, egokitzapen izugarria eskatzen du, bai ikas prozesuari dagokionez, bai euskaltegien antolaketari dagokionez. Euskalduntze alfabetatzean aldaketa sakonak gertatu behar dira.
‎ezagutzak ez du erabilera bermatzen. Erabilera sustatzeko politika eta programa eraginkorrak ezinbestekoak direla ikusi dugu bai euskalgintzan baita Administrazioan ere.
‎• EBIren oinarriak garatu behar zituzten irakasleek zailtasun ugari aurkitzen zituzten. Ideia eta eredu berri asko pilatzen ziren, bai alde didaktikotik (ikuspegi komunikatiboa), bai normalizazio lanaren aldetik (ikuspegi soziolinguistikoa). Ahalegin handia egin zen arren, gauzak mamitu eta aplikatzea zaila suertatu ohi zen.
‎• EBIren oinarriak garatu behar zituzten irakasleek zailtasun ugari aurkitzen zituzten. Ideia eta eredu berri asko pilatzen ziren, bai alde didaktikotik (ikuspegi komunikatiboa), bai normalizazio lanaren aldetik (ikuspegi soziolinguistikoa). Ahalegin handia egin zen arren, gauzak mamitu eta aplikatzea zaila suertatu ohi zen.
‎Artikulu honetan galdera horri erantzuteko bideen gainean hausnarketatxoa plazaratzen saiatuko gara. Ez da hausnarketa berria, baina bai , gure ustez, berriro ekarri beharrekoa. Ilintiari eragingo diogu, baina gar ona egiteko hango eta hemengo egurra ere da. soziolinguistika klusterra martin ugalde, kp/ 20140 andoain 127
‎literatura, hedabideak,... Hau da, ikasitakoa praktikan ipintzen hasi ziren arlo publikoan, eta seguruenik pribatuan ere bai . Espainiako gerrak Hegoaldean etena ekarri zuen arte.
‎Azken buruan, esan dezagun gorantz, bai , baina geldoki ari dela mugitzen euskararen kale erabilera Araban eta Gasteizen, hizkuntza egoera aldatzearen kontrako inertzia Lurralde Historikoan oraindik astunagoa izanik bere hiriburukoa baino.
‎Izan ere, Gasteiz da, Araban, 100.000 biztanletik gorako tamaina duen udal bakarra eta –esan bezala– bere euskararen erabilera %4koa da; aldiz, dimentsio txikiagoak dituzten beste udaletan %6 %8, 9 bitarteko erabilera antzeman da. Horrela aztertuta, Gasteiz eta gainontzeko udalen arteko aldea berretsita eta areagotuta ikusten dugu (horrela ere, oso handia ez izan arren), tamaina txikiagoa duten udaletan Gasteizko balioak eragiten ez duelako eta Arabako batez bestekoan, aldiz, bai .
‎Gorantz, bai , baina geldoki ari da mugitzen euskararen erabilera Araban eta Gasteizen, hizkuntza egoera aldatzearen kontrako inertzia Lurralde Historikoan oraindik astunagoa izanik bere hiriburuarena (Gasteiz) baino. Izan ere, soziolinguistikoki lan mardula da hizkuntza aldaketa bat burutzea, horretan eragiten duten eta aldarazi beharreko baldintza indibidualak, mikrosozialak eta makrosozialak asko eta konplexuak direlako datuen inguruko ondorioak lantzean esaten genuen bezala (Mart� nez de Luna, 2002:
‎Errealitatea konplexuagoa da. Izan ere, jakin badakigu euskara lehen hizkuntza duten guzti guztiek ez dutela hitz egiten euskaraz erdaraz baino errazago eta, aldiz, hainbat euskaldun berrik bai . Eskuartean dauzkagun datuekin, ordea, errazagoa da azterketa hipotesi horiekin egitea.
‎0,71tik 0,58ra pasatu zen. Gazte, heldu eta adinekoen indizeek, berriz, gora egin zuten, bai eta Gipuzkoako indizeak ere.
‎Orain ere horrela da, baina orduan gehiago. Geroztik asko hazi da euskara lehen hizkuntza duten haurren ehunekoa (aldian %40tik %49ra pasatu zen) eta are gehiago euskara bigarren hizkuntza duten haurrena (aldian %48tik %76ra pasatu zen), bai eta haurren kale erabilera ere (2001ean %44 zen). Hortaz, bada, 1989tik 2001era bitartean gehiago hazi zen haurren hizkuntza gaitasuna kale erabilera baino; haurren gaitasun erlatiboa, berriz, gutxiago hazi zen haurren kale erabilera baino.
‎Gainera, gero eta gehiago dira euskara seme alabei familian transmititzen dieten euskaldun berriak. Zenbat eta gehiago izan euskara bigarren hizkuntza izan eta bere seme alabei euskara familia bidez transmititzen dietenak, orduan eta euskal elebidun eta elebidun orekatu gehiago izango dira eta, horren ondorioz, handiagoa izango da euskaldunen dentsitatea, bai gune soziolinguistikoetan bai harreman sareetan ere. Euskaldun berriek euskara familia bidez transmititzeko joera areagotuko balitz, datozen urteetan euskararen erabilerak gora egiten jarraitzeko luke kalean, familian, lagunartean eta, oro har, gertuko harreman sareetan.❚
‎Gainera, gero eta gehiago dira euskara seme alabei familian transmititzen dieten euskaldun berriak. Zenbat eta gehiago izan euskara bigarren hizkuntza izan eta bere seme alabei euskara familia bidez transmititzen dietenak, orduan eta euskal elebidun eta elebidun orekatu gehiago izango dira eta, horren ondorioz, handiagoa izango da euskaldunen dentsitatea, bai gune soziolinguistikoetan bai harreman sareetan ere. Euskaldun berriek euskara familia bidez transmititzeko joera areagotuko balitz, datozen urteetan euskararen erabilerak gora egiten jarraitzeko luke kalean, familian, lagunartean eta, oro har, gertuko harreman sareetan.❚
‎Dentsitatea txikiagoa denean, euskararen erabilerak behera egiten du eta erdararenak gora: euskaldunen dentsitatea %20 denean, euskaraz erdaraz beste hitz egiten dute, bai etxean bai lagunartean; eta dentsitatea %20tik beherakoa denean, erdaraz gehiago egiten dute euskaraz baino.
‎Gune soziolinguistikoari dagokionez, goian aipatutako lanaren arabera, euskaldunak %80tik gora direnean, nagusiki euskaraz hitz egiten dute, bai senideekin bai lagunartean. Euskaldunen dentsitatea %45 eta %80 bitartekoa denean, berriz, euskaraz gehiago egiten dute erdaraz baino.
‎Gune soziolinguistikoari dagokionez, goian aipatutako lanaren arabera, euskaldunak %80tik gora direnean, nagusiki euskaraz hitz egiten dute, bai senideekin bai lagunartean. Euskaldunen dentsitatea %45 eta %80 bitartekoa denean, berriz, euskaraz gehiago egiten dute erdaraz baino.
‎Dentsitatea txikiagoa denean, euskararen erabilerak behera egiten du eta erdararenak gora: euskaldunen dentsitatea %20 denean, euskaraz erdaraz beste hitz egiten dute, bai etxean bai lagunartean; eta dentsitatea %20tik beherakoa denean, erdaraz gehiago egiten dute euskaraz baino.
‎Nafarroan bortzak egin dira (1989an, 1993an, 1997an, 2001ean eta 2006an). Neurketaren xehetasun metodologikoetan ez naiz luzatuko, baina bai aipatuko dut aurreko neurketan (2001ekoan) euskararen erabilera Nafarroako 41 udalerritako karriketan neurtu bazen ere, azken honetan (2006koan) 13 udalerritan baino ez dela egin. Handienetik txikienera:
‎50.000 – 100.000 biztanle bitarteko tipologiako herririk ez dago Nafarroan eta 25.000 50.000 biztanle bitartekoan dagoen bakarra ere neurtu da (Tutera). 10.000 25.000 biztanle tarteko tipologian Nafarroan dauden 6 udalerriak neurtu dira (Barañain, Burlata, Lizarra, Zizur Nagusia, Tafalla eta Atarrabia), bai eta 5.000 – 10.000 biztanle tarteko tipologian dauden 10 udalerrietatik 3 ere (Berriozar, Baztan eta Altsasu). Gutxien ordezkatuta dagoen tipologia 5.000 biztanletik beherakoa da, Nafarroak dituen 254 udalerri txikietatik 2 baino ez baitira neurtu (Agoitz eta Doneztebe).
‎Nafarroan bortzak egin dira (1989an, 1993an, 1997an, 2001ean eta 2006an). Neurketaren xehetasun metodologikoetan ez naiz luzatuko, baina bai aipatuko dut aurreko neurketan (2001ekoan) euskararen erabilera Nafarroako 41 udalerritako karriketan neurtu bazen ere, azken honetan (2006koan) 13 udalerritan baino ez dela egin.
‎Beraz, kasuz kasuko agerpena gainditzearren eta joerak ezagutze aldera, ikus dezagun 10.000 – 25.000 biztanle tarteko udalerriek (Barañain, Burlata, Lizarra, Zizur Nagusia, Tafalla eta Atarrabiak) izan duten garapena. Taula honetan Berriozar ez dago eta aldiz, Iruñerrikoak ez diren Lizarra eta Tafalla bai .
‎Gurutzatze hori eginda, ikus daiteke tamaina horretako udalerrietan joera orokorra aski egonkor dagoela. Haurren erabilerak beheiti egin du, bai eta helduena ere bai, baina gazteek ordea, euren erabilera handitu eta inoizko altuena eman dute: 10,9 [1993]_ 10,7 [1997]_ 9,8 [2001]_ 12,8 [2006].
‎Gurutzatze hori eginda, ikus daiteke tamaina horretako udalerrietan joera orokorra aski egonkor dagoela. Haurren erabilerak beheiti egin du, bai eta helduena ere bai , baina gazteek ordea, euren erabilera handitu eta inoizko altuena eman dute: 10,9 [1993]_ 10,7 [1997]_ 9,8 [2001]_ 12,8 [2006].
‎Gazteen erabileraren gainbehera Iruñean nola Iruñerrian (10.000 – 25.000 biztanle bitarteko udalerrietan) antzeman da, eta bietan nabarmen. Horrek Iruñerriko haur eta gazte euskaldunen erabilera baldintzen eta aukeren gainean gogoeta egitera bultzatu gintuzke bai eta, komunitate gisa, belaunaldi gazte euskaldunek dituzten erabilera beharrei erantzuteko bideak modu estrategikoz jorratzera ere.
‎Baztanen hamabortz herri daude eta Elizondo handiena da, biztanle gehien duena eta zerbitzu gehienak biltzen dituena. Euskaraz ongi egiten dutenen portzentajerik apalena duena ere bai , aipatu% 80,5 baina hamar bat puntu gutxiago.
‎Udalerri handienekiko bi mulzoetan kale erabilera jaisten ez dela da bigarren ohar orokorra. Udalerri txikiekiko bi mulzoetan aldiz bai jaisten da. Beherakada ez da orokorra beraz:
‎25.000 biztanlekiko udalerrietan eta 25.000 biztanlekiko udalerrietan erabilera igotzen da, alde batetik% 4,2tik% 5,1era eta bestetik% 1,5etik 3,4ra helduz. Fenomeno horren adierazpenak hiri handietara biztanle euskaldun batzuen migrazioa eta bai ere euskararen irakaskuntzaren eragina daitezkeErrorea! Hiperesteka erreferentzia ez da baliozkoa..
‎Oroitaraz dezagun neurtua dena euskararen erabilera ez dela, baina bai udalerri batzuetako kaleetan erabiliak diren hizkuntzena, euskararena barne. Halere, hari berean, Euskal Herriko soziolinguistikako inkesten aitorturiko datuen arabera (Euskal Herriko Soziolinguistikako Inkesta 2001), elebidunak 2001ean 55.000 ziren Ipar Euskal Herrian(% 24,7), 1991ean aldiz 69.000 zirelarik(% 33,1).
‎Bukatzeko, adin talde euskaldunena (Euskal Herriko Soziolinguistikako Inkesta 2001) eta, bai ere, aztertzen dugun neurketaren arabera kale erabilera gorena duena har dezagun, adinekoena. Hoiekin kale erabilera tasa% 7,6 da.
‎Hau da, zenbat eta euskaldun gehiago eta eurak zenbat eta bilduago bizi euskararen erabilera tasa orduan eta handiagoa da. Faktore bi horiek, jakina, ez dira bakarrak, bai , ostera, esanguratsuenak eta erabakigarrienak. Ingurumari honetan euskararekiko leialtasuna hizkuntza komunitatearen trinkotasunaren adierazle gisa uler daiteke.
‎Euskararen erabilera hazi bai baina ahultzen ari da. Badirudi euskaldunei oso nekoso egiten zaiela hizkuntzen arteko asimetriari aurre egitea, nekatzen ari direla, alegia.
‎Badirudi ziklo baten amaieran, eta espero dugu berri baten atarian, gaudela. Euskararen erabilera hazi bai baina ahultzen ari da. Badirudi euskaldunei oso nekoso egiten zaiela hizkuntzen arteko asimetriari aurre egitea, nekatzen ari direla, alegia.
‎Hizkuntzen arteko asimetriaren langa gainditu ahal izateko euskaldunok berdintasunezkoa egoerak behar ditugu. Euskararen erabilerari eutsiko diogu, bai , baina asimetriaren aurkako borroka guztioi dagokigu.
‎2006ko Euskararen Erabileraren V. Kale Neurketak aurreko inkestetan agertutako joera nagusiak baieztatzen ditu, ipar Euskal Herriari dagokionez behintzat, bai erabileraren mailan, bai erabileraren bilakaeraren mailan. Aitzitik, berezitasun batzuk agertzen dira, udalerrietako biztanleriaren eta adin taldeen arabera, funtsean eraldaketa sozioekonomiko, jario migratorio eta hizkuntza politiken ondorioz.
‎2006ko Euskararen Erabileraren V. Kale Neurketak aurreko inkestetan agertutako joera nagusiak baieztatzen ditu, ipar Euskal Herriari dagokionez behintzat, bai erabileraren mailan, bai erabileraren bilakaeraren mailan. Aitzitik, berezitasun batzuk agertzen dira, udalerrietako biztanleriaren eta adin taldeen arabera, funtsean eraldaketa sozioekonomiko, jario migratorio eta hizkuntza politiken ondorioz.
‎Azpimarratzekoa da, helduen erabilpenak gora egiten duela 2001 eta 2006aren tartean, batik bat beraien haurrek eskolan euskara geroz eta gehiago ikasten dutelako, gurasoek horrela erabaki dutelako, eta hizkuntza hori baliatzen ahalegintzen baitira, bai umeen eskolatzea jarraitzeko, bai familia bizian euskara erabiltzeko.
‎Azpimarratzekoa da, helduen erabilpenak gora egiten duela 2001 eta 2006aren tartean, batik bat beraien haurrek eskolan euskara geroz eta gehiago ikasten dutelako, gurasoek horrela erabaki dutelako, eta hizkuntza hori baliatzen ahalegintzen baitira, bai umeen eskolatzea jarraitzeko, bai familia bizian euskara erabiltzeko.
‎Eta gazteen izaera bestelakoagoa da oraindik zeren, lehen lau urteetan zeharo gailendu ondoren, %1, 6tik %5, 1era igoz, geroztik antzeko mailan mantentzen da (%5, 2). Datu horien irakurketa fidagarri bat egitea zaila da, gora-beherak handiak izateaz gain, joera kontraesangarriak ageri baitira, bai adin taldeen artean, bai adin talde bakoitzean.
‎Eta gazteen izaera bestelakoagoa da oraindik zeren, lehen lau urteetan zeharo gailendu ondoren, %1, 6tik %5, 1era igoz, geroztik antzeko mailan mantentzen da (%5, 2). Datu horien irakurketa fidagarri bat egitea zaila da, gora-beherak handiak izateaz gain, joera kontraesangarriak ageri baitira, bai adin taldeen artean, bai adin talde bakoitzean.
‎Araban berriz, oraindik ere oso urria da euskarak daukan presentzia erreala. Hala ere Arabak, Iparraldearen alderantzizko joera bizi du eta joerak bai direla garrantzitsuak etorkizunera begira. Esaterako, haur eta gazteak izatea euskara gehien darabilten giza taldeak, datu baikorra da etorkizunera begira, hizkuntzaren progresioa erakusten baitigute.
‎Etorkizuneko gizarteari begira itxaropentsua da, euskararen irabaziak, haur eta gazteengandik etorri izatea; ezagutza mailako azterketetan ikusten zen bezala, kale erabileran ere horrela gertatzen da, adina zenbat eta gazteago, euskara gehiago ezagutzen eta erabiltzen da. Gainera lurralde guztietan gertatzen da progresio hau, bai Autonomi Elkartean, baita Nafarroan ere. Nafarroan nahiz eta administrazioaren babesik ez izan, euskararen etorkizuna itxaropentsua da, haur eta gazteek helduek baino gehiago bai darabilte, beraz legezko erabakiek ez dute beti zehazten hizkuntza batekiko hiztunaren jokabidea.
‎Gainera lurralde guztietan gertatzen da progresio hau, bai Autonomi Elkartean, baita Nafarroan ere. Nafarroan nahiz eta administrazioaren babesik ez izan, euskararen etorkizuna itxaropentsua da, haur eta gazteek helduek baino gehiago bai darabilte, beraz legezko erabakiek ez dute beti zehazten hizkuntza batekiko hiztunaren jokabidea. Iparraldea da bestelako prozesua bizi duen lurraldea, benetako galzoriaren joera lurralde honetan bizi du euskarak.
‎185 elkarte edo federazioren zerrenda aurki ditake Euskal kultur erakundearen webgunean. Sailkapen labur bat egin dezagun ikusteko nolakoa den euskal kulturgintzaren ingurunea Ipar euskal herrian. euskalgintzan dihardute Euskaltzaindia, Euskaltzaleen Biltzarra, Eusko Ikaskuntza, Euskal Konfederazioa, Euskal Herrian Euskaraz, Sü Azia. hezkuntzaren hiru sareetako ikastetxeetan, euskal kulturaren lagungarri dira Ikas pedagogia zerbitzua eta guraso elkarteak Ikas Bi, Biga Bai , Euskal Haziak. Seaska ikastoletako irakasle, ikasle eta gurasoen bilgune da.
‎Antzerkiaren alorrean daude euskal antzerki taldeen biltzarra (eATB), Aketarre, Azika, Bordaxuri, Maite dugulako, Xirrixti mirrixti, zarena zarelako; zuberoako pastoralak, maskaradak, barrikadak... Bertsolaritza bultzatzen dute Bertsolarien lagunek bai eta ere Iparraldeko 7 bertso eskolak.
‎Gerla aitzineko belaunaldia (1933) hots oraingo aiton amonak euskaldun dira %33 Gerla ondoko" baby boom" delakoa (1967), oraingo gurasoak euskaldun dira %14 Baina beren haurren %30 ikastolan eta eskola elebidunetan daude eta %40 ama eskola elebidunetan. zergatik gaur egun eskola herria baino euskaldunago da? hezkuntza politikari esker, bai eta ere herrien eta ikastetxeen barneko eta inguruko kulturgintzari esker. kulturak pizten baitu nortasun kolektiboaren kontzientzia eta euskara jarraitzeko gogoa, Euskal kulturak euskarak baino jende askoz gehiago biltzen du.
‎— obralaritza propioa darama egitasmo egituratzaile batzuetan, bereziki transmi sioaren alorrean; Kantuketan eta Batekmila Euskal munduak erakusketa ibiltariak herriz herri dabiltza bai eta ere mundu zabalean; Hogeita labelak bermatzen ditu hainbat ekintza gaztetxoei euskal kultura transmititzeko eta gazteak sorkuntza kulturalera bultzatzeko.
‎1999an Voinet legeak egitaraua zehaztu zuen euskal herriko esperientzia eredutzat hartuz, hizkuntza antolaketa barne: " 14 artikulua Antolaketa eskeman eginkizunak finkatzen dira, hizkuntza frantsesaren garapena eta zabalkuntza segurtatzeko bai eta ere eskualdeetako kultura eta hizkuntza guttituak zaintzeko eta transmititzeko". ondorioz Frantziako hizkuntza eta kultura guzien antolaketa, politika publikoan sartzen dira.
‎Administrazio kontseiluan daude botere publikoaren maila guzietako ordezkariak: estatua, Akitaniako eskualdea, 64 departamendua, euskal kulturaren sostengurako udalarte sindikatua, bai eta ere hautetsien kontseilua egitasmoaren lurraldekotasuna adierazteko. euskalgintzako adituak eta eragileak ez daude gune erabakitzailean, baina Aholku batzordeak biltzen ditu urtean bietan elkarteen ordezkariak eta soziolinguista batzuk, lehenik egitasmoa eta gero bilana eztabaidatzeko.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
bai 2.690 (17,71)
Lehen forma
bai 2.390 (15,73)
Bai 298 (1,96)
BAI 1 (0,01)
BAi 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
bai euskara 159 (1,05)
bai baina 42 (0,28)
bai hizkuntza 35 (0,23)
bai euskal 23 (0,15)
bai orde 23 (0,15)
bai eskola 21 (0,14)
bai herri 17 (0,11)
bai erabilera 14 (0,09)
bai bera 13 (0,09)
bai beste 13 (0,09)
bai gizarte 11 (0,07)
bai haur 11 (0,07)
bai hezkuntza 11 (0,07)
bai talde 11 (0,07)
bai eduki 10 (0,07)
bai familia 10 (0,07)
bai erakunde 9 (0,06)
bai gu 9 (0,06)
bai ikasle 9 (0,06)
bai heldu 8 (0,05)
bai ikerketa 8 (0,05)
bai irakasle 8 (0,05)
bai kanpo 8 (0,05)
bai lehen 8 (0,05)
bai mundu 8 (0,05)
bai administrazio 7 (0,05)
bai etxe 7 (0,05)
bai hitz 7 (0,05)
bai hiztun 7 (0,05)
bai ni 7 (0,05)
bai pertsona 7 (0,05)
bai adin 6 (0,04)
bai aipatu 6 (0,04)
bai berak 6 (0,04)
bai egon 6 (0,04)
bai irakaskuntza 6 (0,04)
bai kale 6 (0,04)
bai maila 6 (0,04)
bai soziolinguistika 6 (0,04)
bai Aitor 5 (0,03)
bai Nahia 5 (0,03)
bai ala 5 (0,03)
bai ama 5 (0,03)
bai bai 5 (0,03)
bai behintzat 5 (0,03)
bai datu 5 (0,03)
bai enpresa 5 (0,03)
bai ere 5 (0,03)
bai eurak 5 (0,03)
bai gaitasun 5 (0,03)
bai gazte 5 (0,03)
bai gaztelania 5 (0,03)
bai guraso 5 (0,03)
bai harreman 5 (0,03)
bai hezitzaile 5 (0,03)
bai idatzi 5 (0,03)
bai ikusi 5 (0,03)
bai inkesta 5 (0,03)
bai udal 5 (0,03)
bai Nafarroa 4 (0,03)
bai Ondarroa 4 (0,03)
bai aho 4 (0,03)
bai arnasgune 4 (0,03)
bai bat 4 (0,03)
bai batzuk 4 (0,03)
bai bertako 4 (0,03)
bai bestelako 4 (0,03)
bai diskurtso 4 (0,03)
bai egin 4 (0,03)
bai emakume 4 (0,03)
bai entzun 4 (0,03)
bai euskaldun 4 (0,03)
bai euskaltzale 4 (0,03)
bai hartu 4 (0,03)
bai hazi 4 (0,03)
bai hemen 4 (0,03)
bai ikasi 4 (0,03)
bai ikastola 4 (0,03)
bai lan 4 (0,03)
bai musika 4 (0,03)
bai oro 4 (0,03)
bai paziente 4 (0,03)
bai sano 4 (0,03)
bai sozial 4 (0,03)
bai ukan 4 (0,03)
bai Bermeo 3 (0,02)
Konbinazioak (3 lema)
bai euskara ziurtagiri 45 (0,30)
bai euskara elkarte 32 (0,21)
bai baina hitz 7 (0,05)
bai euskal Herria 7 (0,05)
bai euskara akordio 7 (0,05)
bai euskara erabilera 6 (0,04)
bai adin talde 4 (0,03)
bai euskal herri 4 (0,03)
bai oro har 4 (0,03)
bai ala bai 3 (0,02)
bai erakunde publiko 3 (0,02)
bai euskal kultura 3 (0,02)
bai euskara sustatu 3 (0,02)
bai herri maila 3 (0,02)
bai hezkuntza sistema 3 (0,02)
bai hitz egin 3 (0,02)
bai hizkuntza hori 3 (0,02)
bai administrazio arlo 2 (0,01)
bai aipatu nahi 2 (0,01)
bai Aitor sentitu 2 (0,01)
bai ama bai 2 (0,01)
bai bai harritu 2 (0,01)
bai baina ahuldu 2 (0,01)
bai baina gero 2 (0,01)
bai baina toka 2 (0,01)
bai bera hizkuntza 2 (0,01)
bai bera joan 2 (0,01)
bai bera subjektibitate 2 (0,01)
bai beste ahalmen 2 (0,01)
bai datu aztertu 2 (0,01)
bai eduki eskaintza 2 (0,01)
bai emakume askapen 2 (0,01)
bai entzun elkarrizketa 2 (0,01)
bai erabilera maila 2 (0,01)
bai eskola bai 2 (0,01)
bai eskola ekintza 2 (0,01)
bai eskola soilik 2 (0,01)
bai etxe bai 2 (0,01)
bai euskaltzale ez 2 (0,01)
bai euskara didaktika 2 (0,01)
bai euskara egin 2 (0,01)
bai euskara egon 2 (0,01)
bai euskara erabili 2 (0,01)
bai euskara etxe 2 (0,01)
bai euskara ezagutza 2 (0,01)
bai euskara ikasi 2 (0,01)
bai euskara kanpaina 2 (0,01)
bai euskara komunitate 2 (0,01)
bai euskara sari 2 (0,01)
bai gaitasun eskuratu 2 (0,01)
bai gizarte zibil 2 (0,01)
bai gu ingurune 2 (0,01)
bai guraso modu 2 (0,01)
bai harreman ohitura 2 (0,01)
bai haur kasu 2 (0,01)
bai heldu kasu 2 (0,01)
bai herri auzo 2 (0,01)
bai herri bertan 2 (0,01)
bai hizkuntza erabili 2 (0,01)
bai hizkuntza gaitasun 2 (0,01)
bai hizkuntza heriotza 2 (0,01)
bai hizkuntza komunitate 2 (0,01)
bai hizkuntza menderakuntza 2 (0,01)
bai hizkuntza praktika 2 (0,01)
bai hiztun bizipen 2 (0,01)
bai hiztun plano 2 (0,01)
bai ikasle bai 2 (0,01)
bai ikastola bai 2 (0,01)
bai ikerketa eraiki 2 (0,01)
bai ikerketa haiek 2 (0,01)
bai irakaskuntza tresna 2 (0,01)
bai lan hizkuntza 2 (0,01)
bai lan mundu 2 (0,01)
bai lehen aldarrikatu 2 (0,01)
bai lehen hizkuntza 2 (0,01)
bai maila politiko 2 (0,01)
bai musika lortu 2 (0,01)
bai musika nobedade 2 (0,01)
bai Nahia deseroso 2 (0,01)
bai ni adibidez 2 (0,01)
bai Ondarroa bai 2 (0,01)
bai orde zabalkunde 2 (0,01)
bai paziente zein 2 (0,01)
bai pertsona maila 2 (0,01)
bai sozial zein 2 (0,01)
bai talde nortasun 2 (0,01)
bai talde txiki 2 (0,01)
bai adin bereizkuntza 1 (0,01)
bai administrazio egon 1 (0,01)
bai administrazio politika 1 (0,01)
bai administrazio zein 1 (0,01)
bai administrazio zuzen 1 (0,01)
bai aho bai 1 (0,01)
bai aipatu inkesta 1 (0,01)
bai aipatu zazpi 1 (0,01)
bai ala ez 1 (0,01)
bai ala udalerri 1 (0,01)
bai ama alde 1 (0,01)
bai ama hizkuntza 1 (0,01)
bai arnasgune formulazio 1 (0,01)
bai arnasgune garrantzi 1 (0,01)
bai arnasgune oinarri 1 (0,01)
bai baina beste 1 (0,01)
bai baina bezala 1 (0,01)
bai baina deitu 1 (0,01)
bai baina droga 1 (0,01)
bai baina eguneroko 1 (0,01)
bai baina erakutsi 1 (0,01)
bai baina eurak 1 (0,01)
bai baina euskara 1 (0,01)
bai baina hitano 1 (0,01)
bai baina hizkuntza 1 (0,01)
bai baina inposaketa 1 (0,01)
bai baina kasu 1 (0,01)
bai baina mintzatu 1 (0,01)
bai baina mota 1 (0,01)
bai baina praktika 1 (0,01)
bai baina talde 1 (0,01)
bai baina zailtasun 1 (0,01)
bai behintzat erreferentzia 1 (0,01)
bai behintzat eskualde 1 (0,01)
bai behintzat etimologikoki 1 (0,01)
bai bera aldaera 1 (0,01)
bai bera argitalpen 1 (0,01)
bai bera errealitate 1 (0,01)
bai bera hizkera 1 (0,01)
bai bera luzera 1 (0,01)
bai bera zabalkunde 1 (0,01)
bai berak etxe 1 (0,01)
bai berak hizkuntza 1 (0,01)
bai berak interes 1 (0,01)
bai berak lehentasun 1 (0,01)
bai berak ofizialtasun 1 (0,01)
bai bertako bikote 1 (0,01)
bai bertako hizkuntza 1 (0,01)
bai bertako ikastetxe 1 (0,01)
bai beste estatus 1 (0,01)
bai beste ezer 1 (0,01)
bai beste guzti 1 (0,01)
bai beste hizkuntza 1 (0,01)
bai beste lankide 1 (0,01)
bai beste sendo 1 (0,01)
bai bestelako eremu 1 (0,01)
bai datu bilketa 1 (0,01)
bai datu demolinguistiko 1 (0,01)
bai datu jaso 1 (0,01)
bai diskurtso berri 1 (0,01)
bai eduki bi 1 (0,01)
bai eduki presentzia 1 (0,01)
bai egon joera 1 (0,01)
bai egon problema 1 (0,01)
bai egon sozializazio 1 (0,01)
bai emakume zein 1 (0,01)
bai enpresa sortu 1 (0,01)
bai erabilera alor 1 (0,01)
bai erabilera bai 1 (0,01)
bai erabilera behaketa 1 (0,01)
bai erabilera bilakaera 1 (0,01)
bai erakunde barne 1 (0,01)
bai erakunde eragile 1 (0,01)
bai erakunde zerbitzu 1 (0,01)
bai ere bera 1 (0,01)
bai ere euskara 1 (0,01)
bai ere Frantzia 1 (0,01)
bai ere klase 1 (0,01)
bai eskola barru 1 (0,01)
bai eskola haiek 1 (0,01)
bai eskola pribatu 1 (0,01)
bai eskola testuinguru 1 (0,01)
bai eskola transmisio 1 (0,01)
bai etxe erabilera 1 (0,01)
bai etxe transmisio 1 (0,01)
bai eurak bai 1 (0,01)
bai eurak euskara 1 (0,01)
bai eurak seme 1 (0,01)
bai eurak subjektibotasun 1 (0,01)
bai euskal autonomia 1 (0,01)
bai euskal etxe 1 (0,01)
bai euskal filologia 1 (0,01)
bai euskal gramatika 1 (0,01)
bai euskal hedabide 1 (0,01)
bai euskal hiztun 1 (0,01)
bai euskal identitate 1 (0,01)
bai euskal kultu 1 (0,01)
bai euskaldun berri 1 (0,01)
bai euskaldun dentsitate 1 (0,01)
bai euskaltzale elkarte 1 (0,01)
bai euskara aktitude 1 (0,01)
bai euskara aldekotasun 1 (0,01)
bai euskara aritu 1 (0,01)
bai euskara bai 1 (0,01)
bai euskara bera 1 (0,01)
bai euskara biziberritu 1 (0,01)
bai euskara ekitaldi 1 (0,01)
bai euskara erakutsi 1 (0,01)
bai euskara fikziozko 1 (0,01)
bai euskara gale 1 (0,01)
bai euskara gizarte 1 (0,01)
bai euskara hizkuntza 1 (0,01)
bai euskara interpelatu 1 (0,01)
bai euskara kasu 1 (0,01)
bai euskara lehen 1 (0,01)
bai euskara ondo 1 (0,01)
bai euskara plan 1 (0,01)
bai euskara ukan 1 (0,01)
bai euskara XXI 1 (0,01)
bai familia bizi 1 (0,01)
bai familia esparru 1 (0,01)
bai familia maila 1 (0,01)
bai gaitasun nahiko 1 (0,01)
bai gazte aisia 1 (0,01)
bai gazte sariketa 1 (0,01)
bai gaztelania baita 1 (0,01)
bai gaztelania lehen 1 (0,01)
bai gaztelania nahiz 1 (0,01)
bai gizarte egokitasun 1 (0,01)
bai gizarte egon 1 (0,01)
bai gizarte inguru 1 (0,01)
bai gizarte ingurune 1 (0,01)
bai gizarte maila 1 (0,01)
bai gizarte mugimendu 1 (0,01)
bai gizarte oso 1 (0,01)
bai gizarte zehatz 1 (0,01)
bai gu ahalmen 1 (0,01)
bai gu bazkide 1 (0,01)
bai gu bizi 1 (0,01)
bai gu hika 1 (0,01)
bai gu lurralde 1 (0,01)
bai gu uste 1 (0,01)
bai guraso bai 1 (0,01)
bai guraso bi 1 (0,01)
bai guraso euskaldun 1 (0,01)
bai harreman konplexu 1 (0,01)
bai harreman sare 1 (0,01)
bai hartu gaitasun 1 (0,01)
bai haur informazio 1 (0,01)
bai haur parke 1 (0,01)
bai heldu euskaldundu 1 (0,01)
bai heldu jardun 1 (0,01)
bai heldu talde 1 (0,01)
bai heldu zuzendu 1 (0,01)
bai herri bai 1 (0,01)
bai herri bideragarritasun 1 (0,01)
bai herri erakunde 1 (0,01)
bai herri ere 1 (0,01)
bai herri euskaldun 1 (0,01)
bai herri gaindiko 1 (0,01)
bai herri mintzaira 1 (0,01)
bai herri sortu 1 (0,01)
bai hezitzaile haur 1 (0,01)
bai hezkuntza eleaniztun 1 (0,01)
bai hizkuntza ahalmen 1 (0,01)
bai hizkuntza arlo 1 (0,01)
bai hizkuntza egon 1 (0,01)
bai hizkuntza lege 1 (0,01)
bai hizkuntza minorizatu 1 (0,01)
bai hizkuntza nagusi 1 (0,01)
bai hizkuntza normalizazio 1 (0,01)
bai hizkuntza ofizial 1 (0,01)
bai hizkuntza planifikazio 1 (0,01)
bai hizkuntza politika 1 (0,01)
bai hizkuntza ukipen 1 (0,01)
bai hiztun gisa 1 (0,01)
bai hiztun herri 1 (0,01)
bai hiztun talde 1 (0,01)
bai ikasi behar 1 (0,01)
bai ikasi prozesu 1 (0,01)
bai ikasle bizi 1 (0,01)
bai ikasle ekoizpen 1 (0,01)
bai ikasle erakarri 1 (0,01)
bai ikastola murgildu 1 (0,01)
bai ikerketa akademiko 1 (0,01)
bai ikerketa kualitatibo 1 (0,01)
bai ikerketa kuantitatibo 1 (0,01)
bai ikerketa lan 1 (0,01)
bai ikusi ahal 1 (0,01)
bai ikusi entzunezko 1 (0,01)
bai inkesta bai 1 (0,01)
bai inkesta bide 1 (0,01)
bai inkesta helburu 1 (0,01)
bai inkesta komunitate 1 (0,01)
bai inkesta soziolinguistiko 1 (0,01)
bai irakaskuntza baita 1 (0,01)
bai irakaskuntza presentzial 1 (0,01)
bai irakasle aritu 1 (0,01)
bai irakasle batzuk 1 (0,01)
bai kale bai 1 (0,01)
bai kale gorri 1 (0,01)
bai kale neurketa 1 (0,01)
bai kale nolabaiteko 1 (0,01)
bai kanpo begi 1 (0,01)
bai kanpo diglosia 1 (0,01)
bai kanpo etorri 1 (0,01)
bai lehen aipatu 1 (0,01)
bai lehen belaunaldi 1 (0,01)
bai lehen hitz 1 (0,01)
bai lehen nazio 1 (0,01)
bai maila kolektibo 1 (0,01)
bai maila ofizial 1 (0,01)
bai maila pertsonal 1 (0,01)
bai maila praktiko 1 (0,01)
bai mundu hainbat 1 (0,01)
bai mundu zabal 1 (0,01)
bai Nafarroa irakaskuntza 1 (0,01)
bai ni azalpen 1 (0,01)
bai ni belaunaldi 1 (0,01)
bai ni ere 1 (0,01)
bai ni uste 1 (0,01)
bai orde ahal 1 (0,01)
bai orde aipatu 1 (0,01)
bai orde baikor 1 (0,01)
bai orde bera 1 (0,01)
bai orde garda 1 (0,01)
bai orde oztopo 1 (0,01)
bai orde premiazko 1 (0,01)
bai orde solas 1 (0,01)
bai orde webgune 1 (0,01)
bai paziente ahozko 1 (0,01)
bai paziente harreman 1 (0,01)
bai pertsona ekintza 1 (0,01)
bai pertsona harreman 1 (0,01)
bai pertsona subjektibotasun 1 (0,01)
bai pertsona zein 1 (0,01)
bai soziolinguistika ezagutza 1 (0,01)
bai soziolinguistika kartel 1 (0,01)
bai soziolinguistika kluster 1 (0,01)
bai soziolinguistika orokor 1 (0,01)
bai talde aurre 1 (0,01)
bai talde bera 1 (0,01)
bai talde handi 1 (0,01)
bai talde nahasi 1 (0,01)
bai udal administrazio 1 (0,01)
bai udal barru 1 (0,01)
bai udal barruko 1 (0,01)
bai ukan berrikuntza 1 (0,01)
bai ukan ezagutza 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia