Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 3.278

2013
‎Liburu hau historiografia hain klasikoak diren biografia horietako bat da, alegia, pertsonaia historiko bati buruz dugun ezagutza agortzeko asmo garbia izateaz gain, hura bere giroan eta garaian kokatu nahi duena eta judizio kritikorik emateko batere lotsarik ez duena. Bi hitzetan, pertsonaia eta bere garaia gurutzatzen duen liburua, diskurtso historiko kritiko koherente bat sortuz.
‎Garrantzitsua da, beraz, protagonistaren bizitza interesgarria izatea eta munta handikoa gertatzea herrialde jakin baten historia argitu nahi denean. Baldintza guztiak betetzen ditu liburu honek .
‎Halaber, arreta handia eskaintzen zaio ez soilik haren bizitzako gertakizunak zehatz mehatz eta ñabardura osoz kontatzeari, baizik eta baita ere haren izaera eta garapen psikologikoa aztertzeari. Ildo honetan liburua eredugarria da zinez: psikologismo merke guztietatik oso urrun, hala ere azterketa fina bezain sakona eskaintzen du, oso argigarria puntu askotan.
‎Baina bestetik Katalina de Medici, Joanaren lehengusina (lehengusuaren emaztea) eta Frantziako erregina lehenik (Henrike II.a senarrarekin) eta erregina ama eta boterearen zinezko jabea gero, hogeita hamar urtetan, bere hiru semeekin (Frantzisko II.a, Karlos IX.a eta Henrike III.a). Hau ere Joana bezala nortasun handi handiko emakumea izan zen, baina lehengusina Joana ez bezalakoa, botere estrategia guztiz femeninoak baitzituen: agresibitatea eta larderia beharrean, pertsonen manipulazioa, engainua, makurkeria eta xantaia emozionala.
‎Filipe II.a Espainiakoa, kasu bietan Frantziaren kontrako koalizioak sortzeko xedez, eta kasu bietan zapuztua. Edo, beste alderdi batetik hartua, Joanaren seme Henrike Nafarroakoa ere agertu izan zen, serioski, erregina Elisabetek izan zituen balizko senarren zerrenda luzean, kasu honetan Filipe Espainiakoaren kontrako koalizio protestante gogor bat antolatzeko xedetan. Izan ere, politika eta erlijioa beti eskutik joan badira ere, badirudi XVI. mende honetan inoiz baino estuagoa izan dutela harremana, eta fedearen eskakizunak oso gutxitan nagusitu dira realpolitik tristearen aldean.
‎Edo, beste alderdi batetik hartua, Joanaren seme Henrike Nafarroakoa ere agertu izan zen, serioski, erregina Elisabetek izan zituen balizko senarren zerrenda luzean, kasu honetan Filipe Espainiakoaren kontrako koalizio protestante gogor bat antolatzeko xedetan. Izan ere, politika eta erlijioa beti eskutik joan badira ere, badirudi XVI. mende honetan inoiz baino estuagoa izan dutela harremana, eta fedearen eskakizunak oso gutxitan nagusitu dira realpolitik tristearen aldean. Joanarena, beharbada, harreman latz hori aztertzeko kasu nabarmen bat da.
‎Ez dezagun ahaztu XVI. mendeko monarkiarik zentralizatuenak ere (Frantzia, Espainia eta Ingalaterra) oraindik monarkia feudalak direla funtsean, non eta erregea doi doi den oraindik primus inter pares bat baino zerbait gehiago; Frantzian bertan, montmorencytarrak, guisetarrak, albretarrak, bourbontarrak, rohandarrak... egundoko indarra zeukaten leinuak ziren, doi doi valoistarren mendeko (egoera antzekoa zen Ingalaterran, Espainian eta, zer esanik ez, Alemanian, Italian, Polonian...). Hain justu ere garai honetan eta Frantzian sortuko da subiranotasunaren kontzeptua, ez kasualitatez, Joana Albreten bizitzak ederki ilustratzen duen bezala, kontrakoa baizik: Frantziako erregeek buru egin behar izan zieten gerra zibilei erremedioa emateko teoria politiko gisa baizik.
‎Puntu honetan liburuaren gairik interesgarrienera heltzen gara, nire uste apalean: politikaren eta erlijioaren arteko harremana, Joanaren bizitzak ilustratua.
‎Kontzientzia askatasuna. Hausnarketa bereziki interesgarriak plazaratzen dira liburu honetan gai horren harira. Adibidez, Roalkerren arabera garbi dago konexio bat dagoela nafar auziaren eta protestantismoaren artean, alegia, Antonio Bourbonentzat protestantismora hurbiltzea bere etxearen (zentzu feudalean) eskubideak eta indarra sendotzeko aukera paregabea zen.
‎Ezaguna da garai honetan erregearen (hots, jaun naturalaren) kontra errebelatzeko teoriak landu zirela, tiranizidioa bera justifikatzen zutenak (bide batez, Henrike III.a Nafarroakoa eta IV.a Frantziakoa, Joanaren semea, atentatu batean hil zuten 1610ean). Bada, Roelkeren arabera ez da komenigarria alderdi bakoitzaren teoriei kasu gehiegi egitea, propaganda baitzen funtsean.
‎Lehenik, Joanaren bizitzaren harremana Errenazimentuarekin, zinez baita Errenazimentuko erregina bat, ez bere ama Margarita bezainbat, agian (Joanak ez omen zuen dohainik literaturarako) baina bai, gutxienez, Elisabet Ingalaterrakoa beste, edo gehiago. Kontu honek aski trataera marjinala du liburuan (politikan eta erlijioan zentratzen da) baina hala ere orrialde gogoangarriak ditu. Eta ildo beretik, zinez kuriosoa da Roelkerrek euskaldunei (oro har) edo nafarrei (zehazkiago) dedikatzen dizkien aipu apurrak.
‎Bai, euskaldunok aukera gutxi izango dugu liburu honetan ohorezko aipamenik edo justifikazio historizistarik ikusteko. Leizarragaren Testamentu Berriabera, behin bakarrik aipatzen da, eta Joanaren hizkuntz politika eredugarria (biarnesa Biarnoko legezko hizkuntza bakartzat hartzea, adibidez) bidenabar aipatzen da, inolako garrantzirik eman gabe.
‎Leizarragaren Testamentu Berriabera, behin bakarrik aipatzen da, eta Joanaren hizkuntz politika eredugarria (biarnesa Biarnoko legezko hizkuntza bakartzat hartzea, adibidez) bidenabar aipatzen da, inolako garrantzirik eman gabe. Baina, hala eta guztiz ere, euskaldunok zer ikasi handia dugu liburu honetan . Besteak beste, hau:
‎Baina, hala eta guztiz ere, euskaldunok zer ikasi handia dugu liburu honetan. Besteak beste, hau : gaur egun. Frantzia?
‎gaur egun. Frantzia? hain garbiki mugatuta ikusten dugun garai honetan ez bezala, XVI. mendean bazirela lurralde batzuk hego mendebaldean (Nafarroa, Biarno, Albret....) frantsestasunik batere gabe egon zirenak XVII. mendea ondo sartu arte (edo gehiago agian). Eta lurralde horien jabeak, ahal zuenean, buruz buru negoziatzen zuela Frantziako eta Espainiako erregeekin, bera ere errege/ erregina baitzen finean.
‎Gaur, Pello Esnalek bere Hitz ordena. Erabilera estrategikoaekarpen bikainaz hitz egin digularik, eta abagune honetan hitz batzuk esatea proposatu zaidalarik, sakonera akademikoak alde batera utzi eta mende erdi batez neure idazle eta itzultzaile ibilbideari gaingiroki bada ere begiratu bat eman eta horretaz zuei hitz egitea erabaki dut.
‎Gauza berri gutxi entzungo duzue seguru asko baina, agian, nire azterketatxo honek gaurko euskararen ikuspegi ez berria baina zerbait desberdina izan dezazuen lagunduko dizue.
‎Euskaltzaindiaren webgunean eta, Iker egitasmoaren barruan, Fonetika eta Fonologia esparruan hau dio: < < Arian arian Akademiari aurkezten zaizkion premiei erantzutea da lantalde suntsikor honen zeregina> >.
‎Euskaltzaindiaren webgunean eta, Iker egitasmoaren barruan, Fonetika eta Fonologia esparruan hau dio: < < Arian arian Akademiari aurkezten zaizkion premiei erantzutea da lantalde suntsikor honen zeregina> >. Julia Marinen iritziz, arian arian aurkezten zaizkion premiei erantzutearen zeregina duen talde suntsikor bat baino zerbait gehiagoren beharra sumatzen da sail honetan.
‎< < Arian arian Akademiari aurkezten zaizkion premiei erantzutea da lantalde suntsikor honen zeregina> >. Julia Marinen iritziz, arian arian aurkezten zaizkion premiei erantzutearen zeregina duen talde suntsikor bat baino zerbait gehiagoren beharra sumatzen da sail honetan . Mintzola Fundazioan ikusten du aurrerabiderako itxaropen brintza.
‎Hamarkada honen erdi aldera ordenagailua gure artean agertzeak, eta haren garapenak, ekarpen kalkulaezina egin zion euskararen munduari, lana errazteko ez ezik testuaren kalitatea hobetzeko ere bai, zuzentzaile ortografikoari esker. Hori guztia laster etorriko zen, ordenagailuz lagunduriko itzulpengintzaren hasiera baizik izan ez zena.
‎Halaber, eta EIZIEren lanari esker itzulpen memoriak eta ordenagailuz lagunduriko itzulpena burutzeko tresnak (ikus EIZIEren webgunean Itzulpen memoriak eta Tresnak) nabarmen garatu dira hamarkada honetan eta horiek itzulpena egitea erraztu ez ezik hizkuntza kalitatea ere ageriki hobetu dute: Xuxenortografia zuzentzaileak, Euskalbareta zenbait Corpusen ekarpenez ari naiz, nabarmen haziz doan euskarazkoez aipatzearren.
‎Azkenik, hiztegigintza UZEI Euskalterm, OEHetaren EGLUildotik urrats sendoak eman dira hamarkada honetan eta hurrengoan burutzeko.
‎Berriki galdu dugun eta seguru asko euskara batuaren alde beste inork baino ekarpen handiagoa egin duen Txillardegiri omenaldi xume gisa, Huntaz etaHartaz (1976) saiakeran zioen harako hura gogorarazi nahiko nuke: ...roztu eta aberasten> > eman ditudala neure urte gehientsuenak aldian aldiko beharrek eskatu didaten eta neure indar eta gaitasunak ahalbidetu nauten neurrian, eta orain neure 66 urteren gaindegitik atzera begiratzean harridura sentitzen dut euskararekin batera egin dudan ibilbidea begiestean, adiskide sentitzen ditut egiteko bikain horretan bidaide izan ditudan guztiak eta azken aldi honetan , Huhezi Garabideren eskutikAbia Yala edo Hego Amerikako, hizkuntza gutxituen ordezkariei euskara batu eta gaurkotzearen gure esperientzia nolakoa izan den azaltzeko aukera izan dut, eta horretan jarraituko dut ahal dudan bitartean gure harridura eta poza beste batzuengan ere loratu dadin. Nire belaunaldiko askok, gutxi gorabehera antzera ikusten dugu euskararen ibilbide hau, baina badira gerora etorri diren beste belaunaldi batzuk, euskara batuaren baitan jaio direnak, eta batez ere horiei begira idatzi ditut lerro hauek nondik gatozen jakin dezaten eta guztion ahaleginarekin geroan noraino irits gintezkeen suma dezaten.
‎< < euskara gaitu, osatu, batu, gaurkotu, zorroztu eta aberasten> > eman ditudala neure urte gehientsuenak aldian aldiko beharrek eskatu didaten eta neure indar eta gaitasunak ahalbidetu nauten neurrian, eta orain neure 66 urteren gaindegitik atzera begiratzean harridura sentitzen dut euskararekin batera egin dudan ibilbidea begiestean, adiskide sentitzen ditut egiteko bikain horretan bidaide izan ditudan guztiak eta azken aldi honetan, Huhezi Garabideren eskutikAbia Yala edo Hego Amerikako, hizkuntza gutxituen ordezkariei euskara batu eta gaurkotzearen gure esperientzia nolakoa izan den azaltzeko aukera izan dut, eta horretan jarraituko dut ahal dudan bitartean gure harridura eta poza beste batzuengan ere loratu dadin. Nire belaunaldiko askok, gutxi gorabehera antzera ikusten dugu euskararen ibilbide hau , baina badira gerora etorri diren beste belaunaldi batzuk, euskara batuaren baitan jaio direnak, eta batez ere horiei begira idatzi ditut lerro hauek nondik gatozen jakin dezaten eta guztion ahaleginarekin geroan noraino irits gintezkeen suma dezaten.
‎Hemen mintzo naiz Literatura Ikerketako batzordeburu gisa. Alabaina, LIBek du antolatu goiz honetako ekintza Eusebio Erkiagaren omenaldia Deustuko Unibertsitateko Atrioan.
‎Lehenik nahi nuke eskertu Deustuko Unibertsitateko errektoreordea, Roberto San Salvador jauna, egin digun harreraren gatik, utzi duelakotz guretzat gela eder hau . Eskerrik beroenak doaz ere goiz honetako mintzalariei:
‎Lehenik nahi nuke eskertu Deustuko Unibertsitateko errektoreordea, Roberto San Salvador jauna, egin digun harreraren gatik, utzi duelakotz guretzat gela eder hau. Eskerrik beroenak doaz ere goiz honetako mintzalariei: EHUko Roberto Mielgo irakaslea, Ana Toledo euskaltzaina eta Deustuko Unibertsitateko irakaslea, Andres Urrutia euskaltzainburua eta Deustuko Unibertsitateko irakaslea, Igone Etxebarria euskaltzain urgazlea, Labayru ikastegikoa, bai eta ere Miren Agur Meabe idazlea hautatu dituelakotz Eusebio Erkiagaren idazkietan zenbait zati interesgarriak, erakutsiz zein zabala den haren literatura eremua.
‎Agurtzen ditut ere gela honetan bildu diren guziak Eusebio Erkiagaren ohoratzeko, pozik ikusten dudalarik Deustuko Unibertsitateko ikasle andana bat haien artean.
‎Baliatzen naiz parada honetaz adierazteko zer den Literatura Ikerketako batzordearen lana. IkerSaileko bosgarren batzordea da eta kezkatzen da bereziki irakaskuntzak, izan dadien bigarren mailakoa edo unibertsitatekoa, behar dituen tresnetaz.
‎gure nahitasun berri hau bedi
‎–Izan be, orduko abertzale askoren pentsamenean, herrigintza eta fedea alkarri atxikita egozan, eta dana multzoan hartuta egiten genduan beharra?. Halan azaltzen dira hiru lagunak mendira eginiko txango honetan , gogoa lurreko arduren tenkadan,, negar herritik, gora-nahian, zeruko ametsen premian.
‎nigar herri hau dugu arru beltz, negute,
‎soin ustelkor hau dugu hemengo hirizar,
‎Ezin ukatuzkoa da Lizardiren ikutua eguzkiaren pertsonifikazioan, hiztegian eta izenondoen erabileran, edota inbokazioetan; ezta Lauaxetak Artxanda gainetik barruntaturiko uriko bizimoduaren eta herriaren bizimoldearen arteko kinkarena. Edukiaren aldetik, bere garaiaren kume danaren sinesmena, piztuerarena?, soin ustelkor hau dugu hemengo hirizar?, islatzen dau; eta formaren aldetik, molde klasikoetarako morrontza.
‎bertso lerro libreekin olgetan hasten zan, apur bat tentatu, baina benetakoagoak sentitzen ebazan tradiziozko neurtitzekin eginiko jolasak. Testu honetan ederto esplikaten dau barritzeko ahalegina, bai lerroak antolatzeko eran, bai hitz taldeak neurri jakinetatik apurtzeko jarreran, bai bere ezintasunak aitatzeko zintzotasunean.
‎–Honeek dira erabili beharreko berbak? Hau poesia ete da ba?!?. Eta nik:
‎Aberri buztarpetu honetan
‎aldizkariak, urrillekoak, ipuin sariketea barriro be eratu dauala dakust. Asti laburra, arean, hilla honen amairako bialdu behar eta. Dana dala, ipuintxu bat, hiru lau orrialdekoa asmatuteko?
‎Arrue politikaria, batetik; eta euskaltzalea, bestetik, Euskaltzaindiaren eta Egan aldizkariaren lankidea. A. Arrueren ideologiaz eta hark politikari gisa egindako lanaz informazio jakingarriak ematen ditu delako artikulu horrek, baina beste alderdiaz, Arrue euskaltzaleaz den bezainbatean, apologia egiteaz gain ez dakar deus berririk, eta artikulu honen xedea hain zuzen A. Arrueren beste alde ez hain goresgarri hori azaleratzea da, argitan ezartzea, eta haren ekarpena merezi duen lekuan kokatzea.
‎Madrileko agintariak Donostiakoak baino zorrotzagoak bide ziren, eta lortzen zuten etekinik. Julio Urkixo Mintegiko buruak, liburua aurrera ateratzearren, honako proposamen hau egin zion Madrilekoari:
‎Alde iluna ere izan zuen argi eta garbi Antonio Arrue euskaltzainak, eta batez ere horixe azaleratu nahi izan dugu artikulu honetan , alde argiak bestetan azaleratuak ditugunez gero.
‎Artikulu honen bidez , Arantxa Urretabizkaiak amatasuna bere narratiban nola jorratu duen agerian jarri nahi da. Horrela, Zergatik panpox (1979), Koaderno gorria (1998) eta Hiru Mariak (2010) eleberrietako, eta Aspaldian espero zaitudalako ez nago sekula bakarrik (1983) ipuin bildumako amak aztertu dira artikulu honetan.
‎Artikulu honen bidez, Arantxa Urretabizkaiak amatasuna bere narratiban nola jorratu duen agerian jarri nahi da. Horrela, Zergatik panpox (1979), Koaderno gorria (1998) eta Hiru Mariak (2010) eleberrietako, eta Aspaldian espero zaitudalako ez nago sekula bakarrik (1983) ipuin bildumako amak aztertu dira artikulu honetan . Lehenik, amatasunaren inguruan esparru teorikoa eraiki da.
‎Artikulu honen bidez , Arantxa Urretabizkaiak amatasuna bere narratiban nola jorratu duen agerian jarri nahi da. Urretabizkaiak amatasunari eta emakumetasunari aski begirada zabala eskaini die bere literatur jardunean:
‎amatasuna eta abandonua, amatasuna eta nazioa, amatasuna eta zahartzaroa... Zergatik panpox (1979), Koaderno gorria (1998) eta Hiru Mariak (2010) eleberrietako, eta Aspaldian espero zaitudalako ez nago sekula bakarrik (1983) ipuin bildumako amak aztertu dira artikulu honetan .
‎Subjektuak, objektuak, eragileak, hartzaileak, laguntzaileak ala aurkariak diren zehazteko, hain zuzen ere. Guri, ikuspegi feministatik begiratuta, subjektuak interesatzen zaizkigu, kontakizunean nagusitzen diren protagonistak, eta, kasu honetan , emakumezkoak. Interesgarria da kritika feministatik egiten den ahalegina subjektuak deseraikitze aldera.
‎Artikulu honetan amatasunaren inguruko irakurketa bat proposatzen dugu, eta Lucienne Goldmannek (1964) esaten zuena baiezta genezake: literatur egituren eta jendarte egituren artean homologiak daudela.
‎Harreman berriak adierazten dituzte. Dudarik gabe, artikulu honetako amatasun irudikapen gehienak amatasun emergenteak dira. Kontzientzia bat dago batez ere, aldaketarako intentzio garbia.
‎Bestetik, gorputzaren jabetza lortu dute, eta horren jakitun dira. Azpimarragarria da, bestalde, Mari Txuri alarguntzen denean orduantxe hasten dela eleberri honetako istorioa. Mari Txuri bakarrik geratzen da; izan ere, seme bakarra aspaldi ezkonduta etxetik joana du.
‎Urretabizkaiaren gerraostea, eleberri honetan , bizitzan marra bat da, non hiru lagunek elkar ikusteari uzten dioten: lehena, lehen ahotsa eta protagonista nagusia (Mari Txuri), Euskal Herrian geratuko da; bigarrena, (Mari Gorri) erbestera joan beharrean izango da; eta hirugarrena, (Mari Handi) gerra irabazitakoekin, handiekin galduko da.
‎Baina zahartzaroa etorritakoan, alargundutakoan, hirurek bat egitea bihurtzen da protagonista nagusiaren xedea. Eta hori da, benetan, eleberri honen berrikuntza. Mari Txurik esaten digu zahartzaroa ez dela memoria soilik, zahartzaroa egunero modu duinean bizi behar den bizilegea dela, egitasmo bat dela.
‎Mari Txurik esaten digu zahartzaroa ez dela memoria soilik, zahartzaroa egunero modu duinean bizi behar den bizilegea dela, egitasmo bat dela. Urretabizkaiaren azken eleberri honetan , nahiz eta gerra garaiko umeak izan, iraganaren gainean baino gehiago, etorkizunaren gainean hausnartzen dute. Atzera begira baino gehiago, aurrera begira daude protagonistak.
‎Mari Handi misterioa baita hasieratik bukaera arte, eta horren peskizan ibiliko da irakurlea. Beraz, pertsonaia eleberri honetan , gaiari dagokionez, berrikuntza Gorrik ekarriko du; halaber, Mari Txuriren hizkerari darion sintaxi neurtua aitzakia literario bihurtuko du Urretabizkaiak, ohituta gaituen kontatzeko era natural eta zuzena eskaini ahal izateko.
‎Urretabizkaiak, puntu honetan esan duguna azpimarratuz, ekarpen berri bat egin dio eduki aldetik euskal literaturari, esan nahi da zahartzaroan ere pentsa daitekeela eta egitasmo bihurtu, gazteen eskuetan edo erakundeen menean utzi gabe. Zahartzaroa antolatzeaz dihardu, eta sendi formula berri bat proposatu digu:
‎Izan ere, Txurik alabaren heriotza jasan behar izan du, baina ez da halako atsekabeetan murgiltzen, eta ez digu horretaz xehetasun handirik ematen. Gorrik inskribatzen du liburu honen esanahi semantikoa, edota zahartzaroaren ikuspegi esanguratsua; Txurik, berriz, sintaktikoa, lehen esan dugun moduan, bera baita ahotsa, bera espazioa eta denbora, eta Handik suspensea jartzen dio, hasieratik bukaerara hutsune bat baita, irakurleak betetzen jakin behar duena. Beraz, irakurketan zehar literatur pertsonaia horren nondik norakoa osatzen joango da irakurlea, eta bukatutakoan ere ez du batere argi izango nor den Handi eta zer gertatu zen hiru nesken artean; izan ere, hiruren arteko triangelu harremanean erpin bat hutsik geratzen da, irakurleak nahierara osatzeko.
‎Euskal genero eta nazioari buruzko ikerketa lerroari begiratu ostean, esan daiteke aurretik ikusitako perspektiba globala kasu lokal honetan ere betetzen dela, hau da, euskal emakumeek ere euskal nazioa zenbait modutan birsortu dutela. –Biologikoki (amatasunaren bidez), kulturalki (hizkuntza eta kulturaren transmisioa eginez) eta sinbolikoki (baserriarekiko lotura bermatuz, etxekoandre lanari esker).
‎Euskal genero eta nazioari buruzko ikerketa lerroari begiratu ostean, esan daiteke aurretik ikusitako perspektiba globala kasu lokal honetan ere betetzen dela, hau da, euskal emakumeek ere euskal nazioa zenbait modutan birsortu dutela. –Biologikoki (amatasunaren bidez), kulturalki (hizkuntza eta kulturaren transmisioa eginez) eta sinbolikoki (baserriarekiko lotura bermatuz, etxekoandre lanari esker).
‎58). Olaziregik dio nobela honetan , emakumezkoek idatzitako kontakizun askotan bezala, genero autobiografikoa protagonistaren egonezina azaltzeko forma narratiboa bilakatzen dela. Pertsonaien barne solasa testu atzekoa, zehar estiloa eta zehar estilo askea darabiltza narratzaileak, gehienetan aditza ezabatuz eta erritmo arinari eutsiz.
‎Pertsonaien barne solasa testu atzekoa, zehar estiloa eta zehar estilo askea darabiltza narratzaileak, gehienetan aditza ezabatuz eta erritmo arinari eutsiz. Baina Olaziregik dio guztiarekin ere amatasunaren alderdi fisikoaz nahiz psikologikoaz haratago joaten ahalegintzen dela nobela hau , eta amatasunaren alderdi soziala edo politikoa ere azaleratzen saiatzen dela (Olaziregi, 2002: 107).
‎209). Kritikak esandakoarekin amaitzeko, Ibon Sarasolaren ustez, eleberri honen aurkezpenean egindako adierazpenetan esan zuenez, nobela honetan daude Urretabizkaiaren orrialderik onenak.
‎209). Kritikak esandakoarekin amaitzeko, Ibon Sarasolaren ustez, eleberri honen aurkezpenean egindako adierazpenetan esan zuenez, nobela honetan daude Urretabizkaiaren orrialderik onenak.
‎Haurrak lapurtu zizkioten moduan, amatasuna eta familia lapurtu zizkiotelako. Eta hortxe dago, segur asko, istorio honetako tragediarik handiena: emakumezkoaren errealizazio pertsonala oraindik ere ukatzen duen gizarte matxistaren salakuntzan.
‎Independentea bada, baina seme alabak berreskuratzeko besteengana jo behar du; ez da batere lehiakorra, umila da oso, eta horrela azaltzen da bere seme alabengan pentsatuta idazten duen koadernoan. Hori izango litzateke, beraz, pertsonaia femenino honen karakterizazioa, betiere maskulinitatetik eskaintzen diren ezaugarriak iraulita. Pertsonaia femenino honetan hibridazio bat gertatzen da; izan ere, amatasunak zipriztintzen du pertsonaia honen izate militarra.
‎Hori izango litzateke, beraz, pertsonaia femenino honen karakterizazioa, betiere maskulinitatetik eskaintzen diren ezaugarriak iraulita. Pertsonaia femenino honetan hibridazio bat gertatzen da; izan ere, amatasunak zipriztintzen du pertsonaia honen izate militarra. Hibridazio horrek, erpin borobiltze horrek oso sinesgarri bilakatzen du protagonista femenino honen irakurketa semantikoa nahiz pragmatikoa.
‎Hori izango litzateke, beraz, pertsonaia femenino honen karakterizazioa, betiere maskulinitatetik eskaintzen diren ezaugarriak iraulita. Pertsonaia femenino honetan hibridazio bat gertatzen da; izan ere, amatasunak zipriztintzen du pertsonaia honen izate militarra. Hibridazio horrek, erpin borobiltze horrek oso sinesgarri bilakatzen du protagonista femenino honen irakurketa semantikoa nahiz pragmatikoa.
‎Pertsonaia femenino honetan hibridazio bat gertatzen da; izan ere, amatasunak zipriztintzen du pertsonaia honen izate militarra. Hibridazio horrek, erpin borobiltze horrek oso sinesgarri bilakatzen du protagonista femenino honen irakurketa semantikoa nahiz pragmatikoa.
‎Eta hor, jendarteak ez dio barkatzen, senarrak seme alabak bahitzen dizkio eta erakundeak amatasuna eta armak bateraezinak direla gogoratzen dio. Eta hausnarketa horretan topatuko dugu literatur pertsonaia transgresore hau : hain kontrajarriak diren bi mundu ikuskerak elkartzen, hegemonikoki gizonezkoena den armen mundua eta emakumezkoena den amatasuna uztartzen.
‎Arantxa Urretabizkaiaren Aspaldian espero zaitudalako ez nago sekula bakarrikipuin bildumako Espero zaitudalakoipuinean (Erein, 1983) ama berezi bat agertzen zaigu. Olaziregik esaten duen bezala (1999), 80ko hamarkadan euskal literaturan izan zen ipuingintzaren boom aren barruan kokatu behar dugu liburu hau . Tenore hartan, gure ipuingintzan nagusiki Ipar Amerikako errealismo zikina eta Hego Amerikako errealismo magikoa sartzen ari zirela, Urretabizkaiak bestelako kontaketa bat ekarri zuen gurera:
‎Dena dela ere, esperoan, esperantzan, haurdunaldiarekin lotzen den izenburupean, ipuinean, amatasunaren irakurketa modu mistiko edo ezustekoan proposatzera dator Urretabizkaia. Amatasun mistikotik hurbil dagoen irudikapen honek Zergatik panpox en eskaintzen den amatasun aldarritik gehiago du, beste bi eleberrietan ikusi ditugun amatasunek eskaintzen dituzten mugetatik baino. Izan ere, lehen bi eleberrietan amatasunaren alde negatiboak jartzen dira begi bistan.
‎Zergatik panpoxeleberriko amatasuna oso gainetik aztertuko dugu, gehiago jakin nahi duenak aldizkari honetan irakur dezake (Lasarte: 2010). Olaziregik (1999) lirikotzat jotzen duen eleberri hau barne bakarrizketa luze batek osatzen du.
‎Zergatik panpoxeleberriko amatasuna oso gainetik aztertuko dugu, gehiago jakin nahi duenak aldizkari honetan irakur dezake (Lasarte: 2010). Olaziregik (1999) lirikotzat jotzen duen eleberri hau barne bakarrizketa luze batek osatzen du. Ama batek bere 7 urteko semearekin bizi dituen 24 orduak kontatzen ditu.
‎Zergatik panpoxlanarekin jarraituz, liburu honek izandako harrera kritikoa buruan, Olaziregik dio euskal kritikariek liburuari harrera ona egin ziotela. Olaziregiren esanetan, Aldekoak 1979ko nobela onentzat jo zuen, eta Txuma Lasagabasterrek gehien laudatu duen nobela da, J. A. Arrietaren Abuztuaren 15eko bazkalondoa rekin batera.
‎Aztertu ditugun lehen bi eleberrietan amatasun hegemonikoez mintzatu gara, hau da, gizarteak markaturiko normaz, mugaz eta horien aurrean amek egin beharrekoaz, nahiz eta bietan ere agentzialitateaz mintzo. Baina, aldi berean, amatasunaren alde ezkorrak begi bistan jarri ditugu, Beauvoirrek edota Firestonek aipatu zituzten moduan.
‎Azken hamarkadetan, euskal literaturan adinean aurrera egindako pertsonaia protagonista sorta bat sortu da, denak ere 80 urte aldera arrimatuxeak, zahartzen ari den jendarte baten ispilua, historia beste modu batera kontatzeko aukera edota gaztetasunari aurrez aurre zahartzaroa jartzeko gogoa bihurturik leitmotiv. Baina, horren haritik, Urretabizkaiaren Hiru Mariaeleberriak ekarpen berri bat egin dio eduki aldetik euskal literaturari, memoria albo batera utzirik, zahartzaroa egitasmo bilakatu digu, hau da, zahartzaroan ere pentsa daitekeela eta egitasmo bihurtu, gazteen eskuetan edo erakundeen menean utzi gabe. Zahartzaroa antolatzeaz dihardu, eta sendi formula berri bat proposatu digu:
‎Eta hor, jendarteak ez dio barkatzen, senarrak seme alabak bahitzen dizkio eta erakundeak amatasuna eta armak bateraezinak direla gogoratzen dio. Eta hausnarketa horretan topatuko dugu literatur pertsonaia transgresore hau , hain kontrajarriak diren bi mundu ikuskera elkartzen: hegemonikoki gizonezkoena den armen mundua eta emakumezkoena den amatasuna uztartzen.
‎hegemonikoki gizonezkoena den armen mundua eta emakumezkoena den amatasuna uztartzen. Esan behar da eleberri bakarra dugula gai horrekin etorri zaiguna euskal literaturara, horregatik da hain berritzailea eta transgresorea Koaderno gorriaobrako ama, hau da, aipaturiko literatur pertsonaia transgresore hauek jendartean egun gertatzen ari denaren lekukotasuna dira; izan ere, amak gizonezkoen munduan sartzen ari dira, neurri apal batean bada ere, eta gizonezkoak, berriz, amatasunaren munduan murgiltzen ari dira, neurri apalagoan bada ere. Ama helduak, bakarrak, ezkontzaren erakundetik at dauden amak dira eta, halaber, ohiko rol eta ereduetatik urrunduz posizio bat definitzen ari dira.
‎Kontaketa prozedura berdinez baliatuz, mundu ikuskera bera adieraziko du. Halere, eleberrigintza honek erabili ez zituen osagai batzuk gehitzen ditu: dela ezkutuan gorde den gai bati heldu izana, dela pertsonaia nagusia bere bizitzaren aldi batean ereduzko bizimodutik urrun ibili izana, dela hiztegi mailan mailegu gordin gordinei muzin ez egitea...
‎Erro hauetakoren batek euskal literaturan duen lekukotasunik zaharrenera ere joko da, agerian jartzeko Araibar zaldunak zenbateraino duen euskarri tradizioa. Gisa honetan jokatuz, betiere, modu zehatzagoan neurtu ahal izango da zer zegoen jadanik esana euskaraz eta jasotako ondare horri zer erantsi zion Erkiagaren Araibar zaldunak.
‎Zenbat naaspil gutxiago ez litzaken mundu ontan izango seigarren eta bederatzigarren aginduak zintzoago beteko ba genitu!... Eta zenbat anima ez litzaken zuzenik zeruan sartuko, betiko su garretan ganoragabe ondatu bearrean!...
‎Martin Usategi pertsonaiak eragindako berbaldiarekin hasi eta bukatzen den istorioaren erdigunean, honen seme dela ez dakien Manu Araibar zalduna dago. Beraz, 6 eta 9 aginduak bete ez zituen aitaren seme da Manu Araibar.
‎Dirudienez, Martin Usategik ez zituen agindu horiek zuzen zuzen bete. Honen seme Manu Araibarren kontzientzian ere ez dute kezkarik sortzen eta agindu horiei jaramonik egin gabe biziko da, maitemintzen eta ezkontzen den arte: orduz gero, ez ditu tentazio iturri.
‎Maiztasunaren ikuspuntutik, behin baino gertatu ez den eta behin baino kontatzen ez den jazoera honekin kontrastatu egiten du Araibar, konkistatzaile, aren jarduerak. Bata bestearen ondotik datoz, konkistak?:
‎Kaletik datozen soñuk ez dira gure oituerantzat atsegin?. Eredugarria ez den pertsonaia landa girotik kanpo kokatzean, Erkiagak bat egiten du tradizio honekin : XX. mendearen lehen erdiko euskal eleberrigintzak aldarrikatua du giro hiritarrak okerrerako bideak erakusten dituela.
‎Gisa honetan , eredugarria ez zen pertsonaia nagusia landa giroan aurkitu zuen Etxaideren aurrean, Erkiagak, Etxaide baino lehenagoko eleberrigintzarekin bat eginaz, landa giroa garbi gordetzen jarraitzen du: pertsonaia nagusi andrezaleak hiria du bizileku.
‎Maitemindu izana du bizimodu aldaketaren eragile bakarra. Honen aurrean , haurdun dagoen Loli Menak ezkontzan dakusa galerei aurre egiteko modua. Ezezkoa jasotzean, bere buruaz beste egitea erabakitzen du arazoa konpontzeko.
‎Kontalari orojakilearen bitartekotasunera jotzen du istorioa kontatzeko. Bitartekari honek behin eta berriz eteten du kontakizuna, gogoetak, ohituren deskripzioak eta abar txertatzeko; zehazten ez den denbora batean kokatzen ditu kontatutako gertaerak; pertsonaia lauak moldatzen ditu....
‎maila filosofikoko gogoetak eta ohituren deskripzioak barneratzeko ez ezik, gertaeraren batek iradokitako jazoeraren bat jasotzeko, kantak eta errefrauak sartzeko... Osagai guztiok leku narratiboa betetzen dute; hau da, berbaldi bihurtzen diren aldetik tokia hartzen dute, beste egiteko bat izan zezakeen berbaldiaren galeratan. Esaterako, kontalariak eman zezakeen pertsonaia nagusiaren ibileren berri zehaztasun gehiagorekin, lanak eragindako jardunari tarte handiagoa eskainiz edo bere maite jokoen gorabeherak xehetasunez betez.
‎Baina, 1970 urtera arte ez zen argitaratu. Horrenbeste denbora argitaragabe egotearen arrazoia ezin egotzi dakioke egilearen borondateari, honek 1959ko otsailean bertan idatzita edukitzeaz gainera, argitaratzeko gestioak ere eginak zituela aitortzen baitu, nahiz eta helburua lortzeko itxaropen handiegirik ez izan. Agerikoa denez, hamaika urte itxaron behar izan zuen.
‎Dena dela, dena den, edonola ere eta edozelan erebirformulatzaile urruntzaileen balioak eta erabilerak aztertzen dira lan honetan . Azterketa hurbilbide diskurtsibo pragmatiko batetik egiten da.
‎Lan hau diskurtso markatzaileen azterketa helburu duen ikerketa zabalago baten barruan kokatzen da: EUDIMA proiektua, jomugan markatzaileen hiztegia duena.
‎Ezaugarritze hori osatzeko, ordea, ezinbestekoa da birformulatzaile horien erabilera eta balioak banan banan eta sakonago aztertzea; horretarako testuetara jo behar da, haiek ematen baitute hizkuntzaren ekoizpen enpirikoetan gertatzen denaren testigantza. Hori da, hain zuzen, lan honen helburua, testuetan, oro har, markatzaile horiek nola erabiltzen diren eta hartzen dituzten balioak aztertzea; horregatik, lan hau, nolabait, aurrekoa osatzera dator eta, hala, ekarpen xume bat egitera euskarazko diskurtso markatzaileen analisiari.
‎Ezaugarritze hori osatzeko, ordea, ezinbestekoa da birformulatzaile horien erabilera eta balioak banan banan eta sakonago aztertzea; horretarako testuetara jo behar da, haiek ematen baitute hizkuntzaren ekoizpen enpirikoetan gertatzen denaren testigantza. Hori da, hain zuzen, lan honen helburua, testuetan, oro har, markatzaile horiek nola erabiltzen diren eta hartzen dituzten balioak aztertzea; horregatik, lan hau , nolabait, aurrekoa osatzera dator eta, hala, ekarpen xume bat egitera euskarazko diskurtso markatzaileen analisiari.
‎Euskararen kasuan, nahiz eta lanen bat egin den (Alberdi, 2011), oraindik ez dira asko aztertu diskurtso markatzaileak bere horretan. Lan honetan aztertuko diren elementuak diskurtso markatzaileen artean eta, haien barruan, birformulatzaile urruntzaileen artean kokatu diren arren, euskal gramatikak aurkaritzako lokailuen artean kokatzen ditu (EGLU III, 1990; Goenaga, 1980); Larringanek (1996), ISDari jarraituz (Bronckart et al., 1985; Bronckart, 1996), testu antolatzaileenartean aztertzen ditu elementu hauek eta, horien barruan, lokailu gi... Aipatu behar dugu, halaber, Zabalaren (1996) lana; bertan, zenbait birformulatzaile analizatzen dira testu antolatzaile izendapenean bilduta, baina horien artean ez dira agertzen hemen aztergai ditugunak.
‎Sailkapenak sailkapen, hizpide ditugun birformulatzaile urruntzaile horiek balio bat baino gehiago bereganatzen dutela erakustea du helburu lan honek , eta horretarako, erabileran eta diskurtsoan har ditzaketen balio ezberdinak aztertuko dira. Analisia egiteko, sarean eskuragarri dagoen euskarazko corpusaez ezik, EUDIMA proiekturako apropos egokitutako tresnaere erabiliko da hemen.
‎Euskarari dagokionez, Larringanen (1996, 2007) lanak dira horrelako azterketa bati heltzeko arrasto gehien ematen digutenak, eta arrasto horiei jarraiturik egingo da lan hau . Hizkuntzalari horren lanean (Larringan, 1996), kontzesiozkoen artean sailkatuta agertzen dira hemen aztergai ditugun birformulatzaile urruntzaileak.
‎C multzoko unitateak esapide egituratik kanpo geratzen dira, etaC multzo horretan sartzen ditu, hain zuzen, dena delaantolatzailea eta haren parekoak. Egileak berak dioen bezala:. Multzo honetan biltzen diren antolatzaileak, heterogeneo samarrak dira, kontzesiozko, birformulazio eta aurkaritzakoen bide gurutze horretakoak hain zuzen. DENA DEN (DELA) rekin dudak izan ditugu:
‎Birtute esperanzakoa zer da? Saio honetara ekarri ditudan izkribu zaharretako ortografia gaurko joeretara egokitu dut irakurlearen lana errazte aldera. Denadela, kontuan eduki ditut euskalkietako eta garaian garaiko bereizgarriak.
‎Hurrengo adibidean ere birformulatzaileak bigarren zatia nabarmentzen du. Kasu honetan , gainera, zati bien artean nolabaiteko kontrastea ezarri eta muturreko posizioak markatzen ditu:
‎Soinu deserosoaren arazoa zegoen aparatua entzuteko orduan, baina garrantzitsuena umearen negarrak entzutea zen, eta horretarako balio zuen aparatuak. Kasu honetan indiferentzia indartsuagoa da aurreko adibideetan baino.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
hau 3.278 (21,58)
Lehen forma
hau 1.097 (7,22)
honetan 793 (5,22)
honen 364 (2,40)
honek 307 (2,02)
Hau 198 (1,30)
honetako 89 (0,59)
honi 84 (0,55)
honekin 57 (0,38)
honetatik 26 (0,17)
honetara 24 (0,16)
honetarako 24 (0,16)
Honek 17 (0,11)
honetaz 16 (0,11)
Honen 15 (0,10)
honen bidez 14 (0,09)
honen inguruan 13 (0,09)
honi buruz 10 (0,07)
Honetan 9 (0,06)
honen arabera 8 (0,05)
honekiko 7 (0,05)
Honetaz 6 (0,04)
hontan 6 (0,04)
onec 5 (0,03)
ontan 5 (0,03)
Honekin 4 (0,03)
Honi 4 (0,03)
honen aurrean 4 (0,03)
honetakoak 4 (0,03)
Honez 3 (0,02)
honen baitan 3 (0,02)
honengandik 3 (0,02)
Honen inguruan 2 (0,01)
Honengatik 2 (0,01)
Honetarako 2 (0,01)
honegaz 2 (0,01)
honen aurretik 2 (0,01)
honen bitartez 2 (0,01)
honen gainean 2 (0,01)
honen inguruko 2 (0,01)
honen ondotik 2 (0,01)
honengatik 2 (0,01)
honentzat 2 (0,01)
honeri 2 (0,01)
honetakoa 2 (0,01)
honetatik kanpo 2 (0,01)
honi buruzko 2 (0,01)
huntan 2 (0,01)
HAU 1 (0,01)
Honen aurrean 1 (0,01)
Honen bitartez 1 (0,01)
Honen inguruko 1 (0,01)
Honen lekuko 1 (0,01)
Honena 1 (0,01)
Honengan 1 (0,01)
Honezaz 1 (0,01)
Honi buruzko 1 (0,01)
honegatik 1 (0,01)
honen aurka 1 (0,01)
honen aurkakoa 1 (0,01)
honen aurretikoa 1 (0,01)
honen gaineko 1 (0,01)
honen ondoan 1 (0,01)
honen ondoko 1 (0,01)
honen ordez 1 (0,01)
honen pean 1 (0,01)
honendako 1 (0,01)
honengan 1 (0,01)
honentzako 1 (0,01)
honetaranzko 1 (0,01)
honetarikoak 1 (0,01)
hontako 1 (0,01)
huntako 1 (0,01)
oneri 1 (0,01)
ontako 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
hau ere 72 (0,47)
hau ez 62 (0,41)
hau helburu 40 (0,26)
hau egon 32 (0,21)
hau egin 30 (0,20)
hau esan 25 (0,16)
hau beste 19 (0,13)
hau euskara 19 (0,13)
hau bera 18 (0,12)
hau eman 17 (0,11)
hau idatzi 17 (0,11)
hau ukan 16 (0,11)
hau euskal 14 (0,09)
hau eusko 13 (0,09)
hau lehen 13 (0,09)
hau bat 12 (0,08)
hau erabili 12 (0,08)
hau azaldu 11 (0,07)
hau bertan 11 (0,07)
hau bi 11 (0,07)
hau xede 11 (0,07)
hau aztertu 10 (0,07)
hau egile 10 (0,07)
hau hari 10 (0,07)
hau eragin 9 (0,06)
hau erakutsi 9 (0,06)
hau kasu 9 (0,06)
hau adierazi 8 (0,05)
hau agertu 8 (0,05)
hau aipatu 8 (0,05)
hau amaiera 8 (0,05)
hau aurkeztu 8 (0,05)
hau bildu 8 (0,05)
hau emaitza 8 (0,05)
hau gu 8 (0,05)
hau hasiera 8 (0,05)
hau jaso 8 (0,05)
hau lotu 8 (0,05)
hau adibide 7 (0,05)
hau amaitu 7 (0,05)
hau azterketa 7 (0,05)
hau batera 7 (0,05)
hau ekarri 7 (0,05)
hau etzan 7 (0,05)
hau ikusi 7 (0,05)
hau oso 7 (0,05)
hau parte 7 (0,05)
hau azken 6 (0,04)
hau erantzun 6 (0,04)
hau gai 6 (0,04)
hau guzti 6 (0,04)
hau hainbat 6 (0,04)
hau hizkuntza 6 (0,04)
hau itzulpen 6 (0,04)
hau lan 6 (0,04)
hau oinarri 6 (0,04)
hau testu 6 (0,04)
hau zehar 6 (0,04)
hau argi 5 (0,03)
hau aztergai 5 (0,03)
hau berak 5 (0,03)
hau berri 5 (0,03)
hau emazte 5 (0,03)
hau gehitu 5 (0,03)
hau gramatika 5 (0,03)
hau irakurri 5 (0,03)
hau ondorio 5 (0,03)
hau abiapuntu 4 (0,03)
hau ageri 4 (0,03)
hau asmo 4 (0,03)
hau baino 4 (0,03)
hau barru 4 (0,03)
hau bereziki 4 (0,03)
hau datu 4 (0,03)
hau gain 4 (0,03)
hau hausnarketa 4 (0,03)
hau herri 4 (0,03)
hau hipotesi 4 (0,03)
hau honela 4 (0,03)
hau idazle 4 (0,03)
hau ikerketa 4 (0,03)
hau iritsi 4 (0,03)
hau izenburu 4 (0,03)
hau liburu 4 (0,03)
hau literatura 4 (0,03)
hau muin 4 (0,03)
Konbinazioak (3 lema)
hau eusko Eusko Jaurlaritza 12 (0,08)
hau ez ukan 10 (0,07)
hau parte hartu 6 (0,04)
hau bat ere 5 (0,03)
hau etzan birformulazio 4 (0,03)
hau ageri den 3 (0,02)
hau bat egin 3 (0,02)
hau esan nahi 3 (0,02)
hau euskal Herria 3 (0,02)
hau euskara historia 3 (0,02)
hau helburu nagusi 3 (0,02)
hau aurkeztu den 2 (0,01)
hau aztertu lau 2 (0,01)
hau bera ere 2 (0,01)
hau berak sortu 2 (0,01)
hau bertan ere 2 (0,01)
hau beste zerbait 2 (0,01)
hau egile bat 2 (0,01)
hau emaitza erakutsi 2 (0,01)
hau eman aldaera 2 (0,01)
hau ere ez 2 (0,01)
hau ere ukan 2 (0,01)
hau euskal autonomia 2 (0,01)
hau euskal herri 2 (0,01)
hau euskal izen 2 (0,01)
hau euskara idatzi 2 (0,01)
hau ez bezala 2 (0,01)
hau ez etorri 2 (0,01)
hau gramatika tradizio 2 (0,01)
hau herri bat 2 (0,01)
hau hipotesi bermatu 2 (0,01)
hau irakurri ezan 2 (0,01)
hau lehen lerro 2 (0,01)
hau ondorio nagusi 2 (0,01)
hau testu jarraitu 2 (0,01)
hau ukan berezitasun 2 (0,01)
hau ukan hemengo 2 (0,01)
hau abiapuntu teoriko 1 (0,01)
hau adibide eskuratu 1 (0,01)
hau adibide franko 1 (0,01)
hau adibide garbi 1 (0,01)
hau adibide gutxi 1 (0,01)
hau adierazi ez 1 (0,01)
hau adierazi nahi 1 (0,01)
hau adierazi zer 1 (0,01)
hau agertu datu 1 (0,01)
hau agertu ez 1 (0,01)
hau agertu poema 1 (0,01)
hau aipatu beste 1 (0,01)
hau aipatu datu 1 (0,01)
hau aipatu zenbait 1 (0,01)
hau amaiera azaldu 1 (0,01)
hau amaiera berriro 1 (0,01)
hau amaiera islatu 1 (0,01)
hau amaiera jaso 1 (0,01)
hau amaiera nekez 1 (0,01)
hau amaiera zentsura 1 (0,01)
hau argi ageri 1 (0,01)
hau argi ikusi 1 (0,01)
hau asmo gai 1 (0,01)
hau asmo ildo 1 (0,01)
hau asmo pedagogiko 1 (0,01)
hau azaldu adierazi 1 (0,01)
hau azaldu arazo 1 (0,01)
hau azaldu datu 1 (0,01)
hau azken berezitasun 1 (0,01)
hau azken hori 1 (0,01)
hau azken lerro 1 (0,01)
hau azken makronarratiba 1 (0,01)
hau azken saio 1 (0,01)
hau azken urte 1 (0,01)
hau aztergai gisa 1 (0,01)
hau aztergai hartu 1 (0,01)
hau aztergai ukan 1 (0,01)
hau azterketa aipagai 1 (0,01)
hau azterketa diskurtsibo 1 (0,01)
hau azterketa enpiriko 1 (0,01)
hau azterketa ezinbesteko 1 (0,01)
hau azterketa linguistiko 1 (0,01)
hau azterketa sakon 1 (0,01)
hau azterketa zehatz 1 (0,01)
hau aztertu ezan 1 (0,01)
hau baino ez 1 (0,01)
hau baino ezin 1 (0,01)
hau baino gehiago 1 (0,01)
hau baino lehen 1 (0,01)
hau barru kokatu 1 (0,01)
hau barru pentsatu 1 (0,01)
hau barru sailkatu 1 (0,01)
hau bat etorri 1 (0,01)
hau bat ez 1 (0,01)
hau batera argitaratu 1 (0,01)
hau batera egon 1 (0,01)
hau batera inguruko 1 (0,01)
hau batera Mungia 1 (0,01)
hau bera aita 1 (0,01)
hau bera alaba 1 (0,01)
hau bera definitu 1 (0,01)
hau bera dokumentatu 1 (0,01)
hau bera EH 1 (0,01)
hau bera Elizalde 1 (0,01)
hau bera garai 1 (0,01)
hau bera gehiago 1 (0,01)
hau bera ikusi 1 (0,01)
hau bera orain 1 (0,01)
hau bera sortu 1 (0,01)
hau berak ez 1 (0,01)
hau berak gorde 1 (0,01)
hau berak maiz 1 (0,01)
hau bereziki aberats 1 (0,01)
hau bereziki goiztiar 1 (0,01)
hau bereziki helduaro 1 (0,01)
hau bereziki markatu 1 (0,01)
hau berri eman 1 (0,01)
hau berri jadanik 1 (0,01)
hau berri samarra 1 (0,01)
hau bertan behe 1 (0,01)
hau bertan bizi 1 (0,01)
hau bertan ikertu 1 (0,01)
hau bertan ukan 1 (0,01)
hau beste ardatz 1 (0,01)
hau beste auzi 1 (0,01)
hau beste azpiatal 1 (0,01)
hau beste bereizi 1 (0,01)
hau beste bloke 1 (0,01)
hau beste esparru 1 (0,01)
hau beste gabezia 1 (0,01)
hau beste gertaera 1 (0,01)
hau beste haiek 1 (0,01)
hau beste ikuspegi 1 (0,01)
hau beste lan 1 (0,01)
hau beste muga 1 (0,01)
hau beste norbait 1 (0,01)
hau beste ohore 1 (0,01)
hau beste partikula 1 (0,01)
hau beste puntu 1 (0,01)
hau beste zantzu 1 (0,01)
hau bi alderdi 1 (0,01)
hau bi aukera 1 (0,01)
hau bi bertsio 1 (0,01)
hau bi bide 1 (0,01)
hau bi fase 1 (0,01)
hau bi hizkera 1 (0,01)
hau bi joera 1 (0,01)
hau bi maila 1 (0,01)
hau bi metodo 1 (0,01)
hau bi testu 1 (0,01)
hau bi urte 1 (0,01)
hau bildu ezagutu 1 (0,01)
hau bildu ezinezko 1 (0,01)
hau datu g 1 (0,01)
hau datu garrantzitsu 1 (0,01)
hau datu oinarritu 1 (0,01)
hau egile esku 1 (0,01)
hau egile hizkuntza 1 (0,01)
hau egile lan 1 (0,01)
hau egile nagusi 1 (0,01)
hau egile ongi 1 (0,01)
hau egile sen 1 (0,01)
hau egile zoriondu 1 (0,01)
hau egin ahal 1 (0,01)
hau egin aitzin 1 (0,01)
hau egin argazki 1 (0,01)
hau egin erabili 1 (0,01)
hau egin eragiketa 1 (0,01)
hau egin ezan 1 (0,01)
hau egin haiek 1 (0,01)
hau egin hurbilketa 1 (0,01)
hau egin ibilbide 1 (0,01)
hau egin iruzkin 1 (0,01)
hau egin kalkulatu 1 (0,01)
hau egin nagusi 1 (0,01)
hau egin saiakera 1 (0,01)
hau egin zuzenketa 1 (0,01)
hau egon arrazoi 1 (0,01)
hau egon baino 1 (0,01)
hau egon ekoizpen 1 (0,01)
hau egon esparru 1 (0,01)
hau egon ezker 1 (0,01)
hau egon gu 1 (0,01)
hau egon ikusgai 1 (0,01)
hau egon laburtu 1 (0,01)
hau egon orrialde 1 (0,01)
hau egon postposizio 1 (0,01)
hau egon subjektu 1 (0,01)
hau egon Urretabizkaia 1 (0,01)
hau egon zalantza 1 (0,01)
hau ekarri behar 1 (0,01)
hau ekarri gogo 1 (0,01)
hau ekarri jarraian 1 (0,01)
hau emaitza arrasto 1 (0,01)
hau emaitza esanguratsu 1 (0,01)
hau emaitza ezberdin 1 (0,01)
hau emaitza garrantzitsu 1 (0,01)
hau emaitza zati 1 (0,01)
hau eman ezan 1 (0,01)
hau eman laguntza 1 (0,01)
hau eman ukan 1 (0,01)
hau eman zabaldu 1 (0,01)
hau emazte berroetar 1 (0,01)
hau emazte Jule 1 (0,01)
hau emazte Juste 1 (0,01)
hau erabili erabaki 1 (0,01)
hau erabili ez 1 (0,01)
hau erabili mapa 1 (0,01)
hau erabili pareko 1 (0,01)
hau eragin berezi 1 (0,01)
hau eragin euskaldungo 1 (0,01)
hau eragin gramatika 1 (0,01)
hau eragin handi 1 (0,01)
hau eragin neurtu 1 (0,01)
hau eragin ukan 1 (0,01)
hau eragin zuzen 1 (0,01)
hau erakutsi bezala 1 (0,01)
hau erantzun behar 1 (0,01)
hau erantzun funtsatu 1 (0,01)
hau ere aberasgarri 1 (0,01)
hau ere antzera 1 (0,01)
hau ere apaiz 1 (0,01)
hau ere argi 1 (0,01)
hau ere Argia 1 (0,01)
hau ere arrakasta 1 (0,01)
hau ere Astete 1 (0,01)
hau ere azaldu 1 (0,01)
hau ere balio 1 (0,01)
hau ere batu 1 (0,01)
hau ere begi 1 (0,01)
hau ere bera 1 (0,01)
hau ere berriro 1 (0,01)
hau ere beste 1 (0,01)
hau ere bete 1 (0,01)
hau ere bide 1 (0,01)
hau ere bigarren 1 (0,01)
hau ere dendari 1 (0,01)
hau ere desberdintasun 1 (0,01)
hau ere egon 1 (0,01)
hau ere ekarpen 1 (0,01)
hau ere eskaini 1 (0,01)
hau ere euskal 1 (0,01)
hau ere fede 1 (0,01)
hau ere gaztelania 1 (0,01)
hau ere grabatu 1 (0,01)
hau ere gutun 1 (0,01)
hau ere halaxe 1 (0,01)
hau ere hizkuntza 1 (0,01)
hau ere horiek 1 (0,01)
hau ere Internet 1 (0,01)
hau ere iruditu 1 (0,01)
hau ere joan 1 (0,01)
hau ere lagungarri 1 (0,01)
hau ere lehiaketa 1 (0,01)
hau ere liberal 1 (0,01)
hau ere merezi 1 (0,01)
hau ere narratiba 1 (0,01)
hau ere Orixe 1 (0,01)
hau ere oso 1 (0,01)
hau ere pairatu 1 (0,01)
hau ere pasatu 1 (0,01)
hau ere poztu 1 (0,01)
hau ere prenda 1 (0,01)
hau ere sail 1 (0,01)
hau ere XX. 1 (0,01)
hau esan bukaera 1 (0,01)
hau esan den 1 (0,01)
hau esan egiaztatu 1 (0,01)
hau esan euskal 1 (0,01)
hau esan hizkuntza 1 (0,01)
hau esan indartu 1 (0,01)
hau esan maitasun 1 (0,01)
hau esan Meabe 1 (0,01)
hau esan teknologia 1 (0,01)
hau etzan funtsean 1 (0,01)
hau euskal hedabide 1 (0,01)
hau euskal ikasketa 1 (0,01)
hau euskal izendapen 1 (0,01)
hau euskal kultura 1 (0,01)
hau euskal lexiko 1 (0,01)
hau euskara ahoskera 1 (0,01)
hau euskara atxikimendu 1 (0,01)
hau euskara aztertu 1 (0,01)
hau euskara bai 1 (0,01)
hau euskara bi 1 (0,01)
hau euskara biziberritu 1 (0,01)
hau euskara buru 1 (0,01)
hau euskara dinamika 1 (0,01)
hau euskara ez 1 (0,01)
hau euskara hedatu 1 (0,01)
hau euskara oso 1 (0,01)
hau eusko Legebiltzarra 1 (0,01)
hau ez ahoskatu 1 (0,01)
hau ez baita 1 (0,01)
hau ez eduki 1 (0,01)
hau ez egon 1 (0,01)
hau ez ez 1 (0,01)
hau ez ote 1 (0,01)
hau gai hau 1 (0,01)
hau gai hori 1 (0,01)
hau gai item 1 (0,01)
hau gai izutu 1 (0,01)
hau gai lotura 1 (0,01)
hau gain testu 1 (0,01)
hau gehitu behar 1 (0,01)
hau gehitu egin 1 (0,01)
hau gramatika aldaketa 1 (0,01)
hau gramatika historiko 1 (0,01)
hau gramatika kategoria 1 (0,01)
hau gu bekatu 1 (0,01)
hau gu datu 1 (0,01)
hau gu egin 1 (0,01)
hau gu esku 1 (0,01)
hau gu ez 1 (0,01)
hau gu jarri 1 (0,01)
hau gu nahiago izan 1 (0,01)
hau guzti aldatu 1 (0,01)
hau guzti berdin 1 (0,01)
hau guzti bete 1 (0,01)
hau hainbat adibide 1 (0,01)
hau hainbat arrazoi 1 (0,01)
hau hainbat azalpen 1 (0,01)
hau hainbat benetan 1 (0,01)
hau hainbat egile 1 (0,01)
hau hainbat pasarte 1 (0,01)
hau hari buru 1 (0,01)
hau hari funtsezko 1 (0,01)
hau hari hainbat 1 (0,01)
hau hari jazo 1 (0,01)
hau hasiera abian 1 (0,01)
hau hasiera aipatu 1 (0,01)
hau hasiera berreskuratu 1 (0,01)
hau hasiera eman 1 (0,01)
hau hasiera kontsonante 1 (0,01)
hau hasiera marraztu 1 (0,01)
hau hausnarketa hainbat 1 (0,01)
hau hausnarketa sakon 1 (0,01)
hau helburu Antonio 1 (0,01)
hau helburu atxiki 1 (0,01)
hau helburu bat 1 (0,01)
hau helburu bi 1 (0,01)
hau helburu dantza 1 (0,01)
hau helburu eskola 1 (0,01)
hau helburu euskal 1 (0,01)
hau helburu euskara 1 (0,01)
hau helburu LU 1 (0,01)
hau helburu mugimendu 1 (0,01)
hau helburu narrazio 1 (0,01)
hau helburu prozesu 1 (0,01)
hau helburu urrundu 1 (0,01)
hau helburu xume 1 (0,01)
hau helburu zehatz 1 (0,01)
hau herri barne 1 (0,01)
hau herri mintzo 1 (0,01)
hau hipotesi argi 1 (0,01)
hau hipotesi argitu 1 (0,01)
hau hizkuntza egoera 1 (0,01)
hau hizkuntza erabilera 1 (0,01)
hau hizkuntza indoeuropar 1 (0,01)
hau hizkuntza jabetu 1 (0,01)
hau hizkuntza jarrera 1 (0,01)
hau hizkuntza normalizazio 1 (0,01)
hau idatzi ageri 1 (0,01)
hau idatzi ari 1 (0,01)
hau idatzi baino 1 (0,01)
hau idatzi beta 1 (0,01)
hau idatzi egin 1 (0,01)
hau idatzi ez 1 (0,01)
hau idatzi ezagutu 1 (0,01)
hau idazle antologia 1 (0,01)
hau idazle edota 1 (0,01)
hau idazle hartu 1 (0,01)
hau idazle subjektibotasun 1 (0,01)
hau ikerketa enpiriko 1 (0,01)
hau ikerketa proiektu 1 (0,01)
hau ikerketa sakon 1 (0,01)
hau ikerketa sentsibilitate 1 (0,01)
hau ikusi ahal 1 (0,01)
hau ikusi bi 1 (0,01)
hau ikusi ezan 1 (0,01)
hau ikusi Miren 1 (0,01)
hau iritsi berri 1 (0,01)
hau itzulpen eskubide 1 (0,01)
hau itzulpen historia 1 (0,01)
hau itzulpen lagundu 1 (0,01)
hau itzulpen literal 1 (0,01)
hau izenburu aipatu 1 (0,01)
hau izenburu bigarren 1 (0,01)
hau izenburu ezarri 1 (0,01)
hau jaso horixe 1 (0,01)
hau kasu absolutibo 1 (0,01)
hau kasu azterketa 1 (0,01)
hau kasu behintzat 1 (0,01)
hau kasu bezalaxe 1 (0,01)
hau lan aitortu 1 (0,01)
hau lan ezaugarri 1 (0,01)
hau lan nagusi 1 (0,01)
hau lan zentsuratu 1 (0,01)
hau lehen atal 1 (0,01)
hau lehen bertsio 1 (0,01)
hau lehen gobernu 1 (0,01)
hau lehen hautuzko 1 (0,01)
hau lehen hazi 1 (0,01)
hau lehen hiru 1 (0,01)
hau lehen hurbildu 1 (0,01)
hau lehen ikerketa 1 (0,01)
hau lehen osagai 1 (0,01)
hau lehen pertsona 1 (0,01)
hau lehen puntu 1 (0,01)
hau liburu den 1 (0,01)
hau liburu eredugarri 1 (0,01)
hau liburu gai 1 (0,01)
hau liburu zenbait 1 (0,01)
hau literatura deitu 1 (0,01)
hau literatura gertakari 1 (0,01)
hau literatura lan 1 (0,01)
hau lotu egon 1 (0,01)
hau lotu metodologia 1 (0,01)
hau muin formula 1 (0,01)
hau muin nagusi 1 (0,01)
hau muin protagonista 1 (0,01)
hau oinarri egon 1 (0,01)
hau oinarri nagusi 1 (0,01)
hau oinarri ukan 1 (0,01)
hau ondorio bat 1 (0,01)
hau ondorio iradoki 1 (0,01)
hau ondorio orokor 1 (0,01)
hau oso bakan 1 (0,01)
hau oso berezi 1 (0,01)
hau oso bestelako 1 (0,01)
hau oso ezagun 1 (0,01)
hau oso garrantzitsu 1 (0,01)
hau oso moderno 1 (0,01)
hau testu aurrekari 1 (0,01)
hau testu hartu 1 (0,01)
hau testu sortu 1 (0,01)
hau ukan akats 1 (0,01)
hau ukan beldur 1 (0,01)
hau ukan erantsi 1 (0,01)
hau ukan funtzio 1 (0,01)
hau ukan lan 1 (0,01)
hau ukan lotura 1 (0,01)
hau xede behinen 1 (0,01)
hau xede Gabriel 1 (0,01)
hau xede hain 1 (0,01)
hau xede interes 1 (0,01)
hau xede nagusi 1 (0,01)
hau zehar auzi 1 (0,01)
hau zehar erdara 1 (0,01)
hau zehar hegoalde 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia