Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 3.497

2000
‎1983ko Sarrionandia idazleari ez zaio errealitatea bera aditzera ematea helburu interesgarria iruditzen, ez eta guztiz ederra edo dramatikoa bada ere. Kazetariek eta fotografoek eman lezakete errealitate objektiboaren berri idazle artisauak baino hobeto (85 orr.). Ez da hori idazlearen jomuga, idazleak" gauzen bihotzetara hurbildu" nahi du:
‎Bestiak entzuten ezdaben egal otsa neure gelara yatort eta barneko zugatz onettatik txorijak aidatu ziranarren, abar dardarea ezta amattu. Neurez betirarte ixilduko nintzan , barruko ixurpen oneintzat ezpaitago azal ederrik. Euzkeraz batez be!
‎Jose Luis Mendozak (Pamiela," En el principio fue el mito", 9.or.) narrazio arturiko hauen erabileraz idatzi zuen moduan: " la literatura novelesca ha creado un espejismo fascinante y su nostálgica atracción viene doblada por su irrealidad." Sarrionandiarentzat aldiz, mundu heroiko eta legendario hori nostalgia, desesperantza ororen marko egoki bihurtzen da, iraganaren edo erreferentzia heroikoen ezinezkotasuna azpimarratzeko erabil baitezake eta amaieren fataltasun ezaguna eta aldatu ezina nabarmenago egiten dutenez.
‎Are gehiago: Eliot, Faulkner, Chamisso eta beste hainbaten barrena hitz egiten digu, idazten du, eta horrela, ispiluz ispilu, bere Ni propiala non dagoen jakin ez genezakeela uzten gaitu." (140 or.)
‎Sarrionandia bere liburuetan jasotzen dituen autoreen pertsonaien eta gaien bidez mintzatzen da, ez da joko erudito alfer bat metaliteratura hori, bere narrazioei sakontasuna, oihartzun eta iradokizunak eransteko polifonia baten erabilera baino. Haren liburuak irakurtzen dituztenek egin ditzaketen irakurketa maila infinito horietako batzuetan, beste literatur obra horien obraren oihartzunek, mezuaren aldetik nahiz estetikaren aldetik konplexutasun eta matizazio gehiago sumarazteko eta iragartzeko aukera eskaintzen diote autoreari bere lanak moldatzerakoan.
‎Aipamen honekin lotzen badugu epilogoaren amaieran dioena, garbi ikus genezake , Atxagaren ustez, Sarrionandiaren literaturak eta dudarik gabe adierazten duen joera etikoak nabigatzera badaramala, nahiz eta hartu lukeen portuaren ideiarik ez duen, eta nabigatu egiten duela" Baina nabigatzen ari da. Eta oraingoz, hori da funtsezkoena." (141) Beraz, nabigatzailearentzat egitea posible zaion eta ezinbestekoa duena egiten du, nabigatu, horretarako sortua balitz bezala.
‎Ni neu irakurketa posible horietako bat egiten ausartuz, esan nezake bere inguruko eguratsa edo errealitatea besarkatzen edo kaptatzen saiatzen den zuhaitz horrek erro sakonak eta izugarriak dituela lur honekiko, eta pelegrin baten gisa ez daukanez, zuzentasunez eta sutilitatez jasotzen duela bere inguruko errealitatea:
‎Poemak liburuan zertarako bat ere nabarmentzen du, erabakia du saiatzea: "... ekin dezagun harik eta gure aberri eta/ sasoiaren tankerako hitzak aurkitu arte..." (Nuyi illa, 108 or.). Izan ere, sasoi makaletan ere poetek," gau sagaratuan lur batetik bestera aldarrai dabiltzan" Hölderlin en poeta horiek, badute zer esanik eta zer eginik. Poesian bezala prosan ere zeregin horri lotzen zaio beti, aberriari eta garaiari doitasunez dagokion hitza bilatzeari poesiaren giltza ttipiaz, edota eguratsa arteztasunez besarkatzeari gilletak bezalako aizto txipiez.
‎" Lehen errakuntza" ren ondoriozko kaosak munduari zentzurik hartzea galarazten digu; egia deitzen dugun hori, berriz, hipotesirik egokiena besterik ez da. Horregatik, kaosa nagusi den errealitatearen aurrean, poesiak bat bateko ezagutza intuitiboa besterik ez lezake jaso; halere," poesiak psikiatriak baino errealitatearen ezagumen handiagoa ematen du, nahiz eta informazio gutxiago, esperientzia zientzia baino egiatiagoa delako, imajinazioa zientzia baino ahaltsuagoa delako." (141 or.)
‎Obra honetan egileak erakusten duen talaiari dagokionez, G. Markuletaren iritziz, beti bezain zorrotz dihardu zientziari dagokionez, baina jarrera jostalaria, ironikoa, alderdi harrigarri eta uste gabekoaren bila dabilena da. Talai horren adierazgarri egokienak" Ekibokazioa" deritzana eta liburuko izenburu bera daramanaz batera," Haizeak eraman dezala " delakoak dira. Lopez Gaseniren iritziz, liburu honetako Sarrionandiaren literaturan" negu gorri askoren euri eta haizeek herdoildutako literatura, jadanik sekula xaloa izango ez den jarduera literarioa ikusten da nahitaez".
‎Sarrionandiak testu guztiz labur epigramatikoez osaturiko liburu honetan, aurrekoetan bezala, erreferentzia pribatu ugari sarrarazten ditu, Lopez Gasenik dioenez," lagunei dedikatutako zenbait pasarte dezifratzeko giltza zein den ezin jakin dezakegularik " irakurle gehienok.
‎Osagai ezberdin horien elkartzetik sortzen dena sorpresa da ordea: " Beraz eman dezagun , nobela luzea dela". Autoreak generoaren gaiari buruzkoan duen ironia jarrera da ziurrenik, edo kritikoek nahiz mundu editorialak nobela luzeekiko duten erabateko estimazio eta errespetuari eginiko irrijorra sarkastikoa.
‎Hor dator Sarrionandiaren benetako kontrazeinua joko horretan guztian: Egileak bere desioak bultzaturik idazten omen du eta" desiraren hutsunea" oroimenaz estaltzen saiatzen da," baina zuloa, zuritasuna, eskasia, zuloa, literaturak bete dezakeena baino arras zabalagoa eta sakonagoa da. Orduan ia dena isuri, erori, galdu egiten da.
‎Poemaren hasieran F. Holderlinen aipamena egiten da"... baina zertarako egin poesia aro gaitz hauetan" eta poemak hain zuzen ere horren erantzuna bilatzen du, poesia egiten dihardu baina aro gaitz horrekiko kontrajarpena etengabea da, Kandelako komentariogileak dioenez," modu askotan errepikatuko duen kontrakoen binomioa ikusten da: batetik kartzelatik kanpo dagoen orok bere baitan biltzen duen" agiatasuna" (35 or.). Izan ere, kartzelaz kanpoko guztia erreferentzia oroimena edo suposizioa baita presoarentzat" gaur ere goiz ilunduko du/ zohardian izarrak biztuko (35 or.)" begira ezazu han goian ilargia/ elkarturik omen daude... (36 or.) izarrak suzkoak omen dira. (38 or.)
‎Halere liburuari hasiera ematen dion" Irakurtzailearentzako abisua" hitzaurreak aditzera ematen du itxaropentsuagoa den oreka berreskuratze saioan ari dela poeta bere baitan: " euskal poesia itsasoaren eta lurraren mugaldeko marinel ostatu bat legez imajinatu nahi nuke, eta bertan eseri, ezen eta gu pirata ingeles hark esan zezakeen bezala tolerantziarako eta taberna batetan edateko jaio gara." (9 or.)
‎Aztertzaile hauxe bera da izenburuaren esanahia eta iturria argitzen dituena: " Zaindu ezazu zure burua, lagun" esan nahi omen du, eta Gulliver en bidaiak liburutik hartua omen da. Jonhatan Swuift en 1726ko liburu honetako laugarren atalean azaltzen da.
‎Garrantzitsuena da ordea 1995ean baduela xede heldu eta jakin bat: "... ekin dezagun harik eta gure aberri eta/ sasoiaren tankerako hitzak aurkitu arte..." (Nuyi illa, 108 or.)
‎Hamairu istorio labur dira eta ipuin bakoitzaren hasieran itzultzaileak egileen eta obren iruzkin eta aipamenak egiten ditu. Poesian bezala, narratiban ere Sarrionandiarengan Jon Miranderen eragina nabaritu genezake , aurrerago aipatuko ditugun bere lehenengo bi ipuinen estiloan eta taxuan ez ezik, umore beltzeko narrazio hauek itzultzeari ekin ziolako, zuberotarrak hasitako arloari jarraipena emanez. Bestalde, umore beltzeko ipuinen arloan badira zenbait adibide Sarrionandiaren ipuin originalen artean ere esate baterako," Ukabilka" ipuina Ifarraldeko orduak liburuan (1987).
‎Hitzaurrea egiten dion Txema Larreak berak Ni ez naiz hemengoari buruzko aipamena argitaratu zuen Pamiela aldizkarian (1985, 9.zb. 10 or.) Eta bertan aurki genezake " jalgibiderik ez duen munduko laberintoa" ri buruzko ohar interesgarria: " Laberintoa aspaldixe dugu Joseba baitan.
‎Gisa berean, poesiak ez du gizarte funtziorik Sarrionandiaren iritziz. Garai horretako elkarrizketetan eta liburuetan Sarrionandia, ETAko militante izateagatik kartzelan dagoelarik ere, olerkiak gizarte aldaeretan izan lezakeen eraginaz guztiz eszeptikoa da. Halere," Izuen gordelekuetan barrena" (Luma eta lurra, 1998) artikuluan, Jon Kortazarrek ohartzen du liburu honetan" badagoela borondate engagea Sarrionandiarengan, bereziki Irlandari buruzko poemetan." (68 or.).
‎Etiopia z geroztiko idazleentzat Jon Kortazarrek zedarritu zituen ezaugarri komun eta orokor hauetatik abiaturik, Izuen gordeluetan barrena ri buruzko azterketa berezi edo zehatzagoetara jo dezagun .
‎Zazpi lekutara heltzen da ontzia: sorlekua edo abialekua baina baita helmuga ere ze Kavafis poetak dioen bezala eta honetan Sarrionandia estu estuan jarraitzen zaio" eduki ezazu beti Ithaca zeure buruan/ hara heltzen zarenean bete baita zure fatua". Berehala dator Paris mitikoa, imajinazioaren sormen hori; geroago Grezia, Lisboa, Irlanda, Praga eta, amaitzeko, erbestea.
‎Iñaki Aldekoaren iritziz, liburuak egiten dituen ebokazio literario guztien artean bi dira sinbolo nagusiak: ...iatu bai baina bere jomugara iritsiz gero fatua beteko zaion Ulisesen bidaia, eta bestetik, Kavafis poetaren ziutatearen zama," beste leku eta beste hirien bila dabilen bidaiari nekatuak pentsatzen du" Ez duk aurkituko beste itsaso eta beste lurrik/ Ziutatea hirekin joango duk beti./ Betiko kaleetara itzuliko haiz/ Suburbio berdinetan helduko zaik edadea/ ze, ziutatea berbera baita beti/ etzak besterik bilatu/ etzegok/ Ezta hiretzako bide edo barkurik ere." d) Bidaia literarioa
‎Lehen aldiz hark Bide barrijak liburuaren ostean azaldu zituen ideia, asmo eta ametsen oihartzuna entzun baitaiteke Sarrionandiarenean: " Olerkari nazala agertutiari enago, izkuntza onetan be gogai batzuk azaldu daikeguzala erakustiari bai." (Lauaxeta, Olerkiak, Erein, Donostia, 1985)
‎Liburuaren izenburuak apur bat misteriotsu izaten jarraitzen du gaur egun ere, azalpenik aurkitzekotan liburura bertara jo eta Bitakora kaiera sarrerako poeman aurki genezake lehen zantzua: bidaztia itsas bidaian zehar zorabiatzen eta izutzen da, orduan gordelekuak bilatzen ditu, zokoetan gordetzen saiatzen da aldizka atseden hartzeko, han ere izuak agertzen zaizkion arren.
‎Esan izan da, Jon Kortazarren lehenengo iruzkin kritikoak (Jakin, 1982) aipatzen zuen ez zituela liburuan zehar izu horiek sumatzen, baina agian horixe da egileak bilatzen zuena, itsasoan zeharreko nabegazio alderraiak sortzen dituen izuetatik gordelekuetan babestu, eta laberintoan zeharreko laguntzaile duen bitakora kaieraren hariaren soseguari atxiki. Izuen zentzuaren giltzetako bat Izkiriaturik aurkitu ditudan ene poemak liburuan itzultzen duen poema batean dioenak argitu liezaguke " Zein bizimodu hautatu?"" Enparantzan burruka/ eta arazo zailak daude, etxe barruan ardurak/ Baratzean lan amaiezinak, itsasoetan izuak". (Prosodipo Pelakoaren epigrama baten itzulpena, 33 or.). Hortaz, literatura klasikoan ezaguna den itsasoari buruzko" topos" horietako bat du bereganatua, ziurrenik, itsasoko izuetatik gordetzeko lekuetan barrena doa bidaiaria. b) 80ko hamarkadako poesia berriaren manifestua
‎Artikulu honetan dioenez, Bernardo Atxagak argitaratu zuen poema liburua da oraingo euskal poesiaren mugarri nagusia, baina Sarrionandiak 1985eko Ni ez naiz hemengoa liburuan bildu omen zituen hobekienik poesia berri honen oinarri teorikoak. Sarrera gisako batez azal ditzakegu bada, Jon Kortazarren ustez poeta multzo berri honek dituen oinarri teorikoak eta euren ezaugarri orokorrak.
‎Zientziak eta positibismoak eskaintzen duen mundu ikuskera segurua baztertzen dute eta historiaren nahiz progresoaren kontzeptuak zentzu gabe bilakatzen zaizkie. Horretaraz gero, izakia hutsaren hurrengo da, eta olerkiak egin lezakeen bakarra bizi den unearen adierazpen agonikoa jasotzea da (288 or.).
‎Kirmen Uriberen ustez, hauxe da Sarrionandiaren poetika globalaren alderik adierazgarrienetako bat, eta espazialitatearen kontzeptu postmodernoarekin harremanetan jartzen duena. Frederic Jameson aipatuz esaten digu" denbora historikoaren edo existentzialaren une eta espazio ezberdinak ez dutela ardatz kronologikoaren araberako progresio hurrenkerarik onartzen, bakarrik distantziaren arabera neur genezakeen atzera eta aurrerako jauziak egiten dituelarik".
‎gaua, iluntasuna, kolore beltza... Are gehiago, hauek guztiek ere ilusioaren heriotza irudika lezakete . Dena den, heriotzera denboraren iragaiteak garamatzanez honi buruzko erreferentziak ere ugariak dira.
‎Garai honetako gertakizunetan batik bat bi espazio bereiz daitezke (Argentina eta Euskal Herria), eta hauetako bakoitzean gertatzen direnak garai batekin hertsiki uztarturik daude. Honela, Ameriketako pasarteak gutxi gorabehera 1925 urtean koka ditzakegu (urte honen aipua egiten baitu), eta Euskal Herrikoak, berriz, Francoren garaitik gaur egun arteko epean. Ondorioz, askotan denbora espazioaren aipamenaren bidez egituratu dezakegu.
‎Honela, Ameriketako pasarteak gutxi gorabehera 1925 urtean koka ditzakegu (urte honen aipua egiten baitu), eta Euskal Herrikoak, berriz, Francoren garaitik gaur egun arteko epean. Ondorioz, askotan denbora espazioaren aipamenaren bidez egituratu dezakegu . Izan ere, eleberri honetan anakroniak ugariak direnez, beharrezkoa dugu denbora eta espazioaren arteko identifikazioa egitea gertakizunak bata bestearen ondoan egoki txertatzeko.
‎Teknikari bagagozkio, molde anitzeko testuak aurki ditzakegu : elkarrizketak, irakas metodoak, galde erantzun gisara eraturiko irakasaldiak, hiztegiak...
‎Aitzitik, arretaz eginiko irakurketa baten bidez Arrietak eskaintzen digun mundu iradokitzailea barneratzeko zailtasunik ez dugu izango. Gainera, patroi berri honen erabileraren atzean, ezarririko canon edo ereduak desjosi eta berriro josteko beharraren aldarrikapena ere ikus genezake .
‎Berez gurekin datorrena ala, bizitzan zehar egiten goazena?" (Fernandez, Jose Jabier: Egunkaria) Aurretik aipaturikoa aintzat hartuz, bizitza jostearen prozesu bera eskatzen duen ekintza dela esan genezake . Ondorioz, norbera litzateke bere bizitza josteko jostunik egokiena, eta bere bizitzaren oihala josteko ahalmena izango lukeen bakarra, jostearekin batera desjostearen beharra aldarrikatuz.
‎Amaiari. Honela, denbora aldaketa (narrazioaren iragana eta oraina) nahiz narrazio aldaketa azpimarra ditzake . Hots, narratzailearen zehaztasun honen bidez, iragan eta orainaldia, bi plano ezberdin hauek erabat bereiztea erdiesten du.
‎Oro har, pertsonaia ezberdinen berri eman ahal izateko narratzaile orojakilea aurki badezakegu ere, batzuetan, bere iraganeko pasarte batzuen berri ematerakoan, Pedro pertsonaiak hartuko du hitza lehen pertsonan. Honela, bi maila narratibo bereiz daitezke:
‎Gainera, narratarioari erreferentzia zuzena egiten zaio. Hau guztia ikusirik, bakarrizketa luze baten aurrean gaudela esan genezake . Gainera, narratzaileak eleberri psikologikoetan ohikoa den bezala, barne fokalizazioa darabil pertsonaiaren barne munduaren berri emateko.
‎Hain zuzen ere, pertsonaia batek erabaki bat hartu aurretik izandako zalantzak eta beldurrak dira eleberri honen ardatza. Zehazki, umezurtz geratu den mutil baten gomutak aurki ditzakegu . Gurasoen heriotza dela-eta, bere patrimonioa salmentan jartzea erabaki du.
‎Idazkera jantzi eta zail samar hori bat dator egilearen estiloarekin ere: oso gutxi dira nobelako gertakariak, batere ez elkarrizketak, barne gogoeta eta analisi xehe, zehatz ia obsesibo bat da testua, irakurleak lehenengo orrietan aspertuta alde batera uzten ez badu azkenerako ahalmen hipnotiko bat ere izan dezakeena . (Jakin 113)
‎Ikuspuntuari dagokionez, narratzaile orojakile batek ematen digu gogoeta hauen guztien berri. Are gehiago, narratzaile hau Teresa modura irudika dezakegun narratarioari mintzatzen zaio. Beraz, istoriaren pertsonaia nagusia izango litzateke eleberri honetako narratario intradiegetikoa.
‎Orokorrean, hiru pertsonaia besterik ez zaizkigu deskribatzen eleberri osoan zehar. Batetik, bere senarra" Andres, profesionalki eta sozialki garailetzat jo dezakegun gizona": bere maitalea," Luis, aspaldiko lagun min eta maitea"; eta azkenik, Teresa bera.
‎Zernahi gisaz ere, bilduma honetako ezaugarririk aipagarriena berriro ere aniztasuna da: " Hibridotasuna ezin dezakegu ahantz, jenero, tonu eta tekniken amalgama zerikusizkoa baitago ipuinotan zehar: atzekoz aurrerako denbora, eszenen tartekatze ikasia, literaturaren jarduerari buruzko hausnarketak eta kritikak, zati filosofikoak..." (Egunkaria XII)
‎Kafka gogora lezake (absurdogatik, maiz ez baita deusik ikusten ahal), Borges (itzul eta itzal inguruko labirintoengatik), baina, batez ere, Julio Cortazar. Ipuin batzuetan, aipatu idazle ezberdinen eragina erabatekoa den arren, besteetan iragazia eta tindura pertsonaletan lerrokatua eta baitaratua ageri da, horretan ipuinak bere aldeko tantoak irabaziz.
‎Ipuin arriskutsuak bildumako ipuinak ere ederki sar zitzakeen Zer gerta ere bilduman, marko narratibo berean sar baitaitezke. Nahiz eta gazte literaturako sail batean argitaratu diren, aipaturiko bilduma honekin duen lotura dela bide erabaki dugu lantxo honetan leku txiki bat eskaintzea.
‎Nahiz eta gazte literaturako sail batean argitaratu diren, aipaturiko bilduma honekin duen lotura dela bide erabaki dugu lantxo honetan leku txiki bat eskaintzea. Gainera, Xabier Etxanizek dioen bezala," Liburuan agertzen diren 22 ipuinak gazte eta helduen literaturako mugan daude, gazteek irakurri dezaketen moduan, helduentzat ere oso aproposak izan daitezke." (Egunkaria VII)
‎Hortaz, ipuin hauetan aurreko bildumako ipuinen ezaugarri bertsuak aurki daitezke. " Ipuinek badute gu harritzeko gaitasuna, darabilten umore beltza dela eta (zenbait kasutan makabroa ere badena), fantasiaren eta errealitatearen arteko mugan baitaude, bukaerako ustekabeak harritzen gaituelako." (Egunkaria VII) Ondorioz, aurreko bildumari buruz esanikoa bilduma honi buruz hitz egiteko ere erabil dezakegu .
‎Jokin Muñozek ipuin bilduma modura antolatu duen liburu honen batasuna dela-eta, eleberritzat har genezake . Batasuna alderdi askotan azpimarratzen da:
‎Honela, bost narraziotan zehar trenbidearen eraikuntzak herrira dakartzan aldaketak kontatzen dizkigu. Narrazioan tartekaturik hamabi poema ere aurki ditzakegu . Poema hauek narrazioen osagarri dira, hauekin lotura estua baitute;" metafora iradogarriak gustatzen zaizkit, eta kasu honetan narrazioak poema ulertzen laguntzen du." (Argia 1561)
‎Bestalde, denboraren iragaiteak dakartzan aldaketak ere azpimarratzen ditu. Hauei buruzko erreferentziak batik bat azken ipuinean aurki ditzakegu . Izan ere, Gasteizen bizi diren biztanleak aldaketaz hain garbi ohartzen ez badira ere, denbora dezente kanpoan igaro duenarentzat aldaketak izugarriak dira.
‎Pagoetako parkean basozain ibilitako Antxon Gomezek ipuinbilduma honetan basapiztiak dakartza mintzagai. Liburu hau osatzen duten sei ipuinetan zazpi animalia ezberdin topa ditzakegu . Ipuin bakoitzeko animalia jakin baten inguruko ohiturak aurkezten badizkigu ere, bada ipuin guztietan ageri den animalia bat:
‎narratzailea ez da animalia bat, edo narratzaile orojakilea. , narratzaileak lehenengo pertsonan dihardu eta ipuineko pertsonaia batekin lotu dezakegu : Manex Imirurirekin, agian.
‎Ondorioz, naturaren aldarrikapena ere ikus dezakegu bilduma honetan.
‎etsipena, maitasuna, desioen ezintasuna, itxaropena,... Izan ere, gaueko giroaren bidez," iluntasunaren baitan gordetzen den pasioa ageri da liburuko orrialde guztietan." (Egunkaria) Gaueko amets honetan, alkoholaren zorabioaren eraginez, hilak eta biziak batera agertuko dira. Izan ere, bizitzaren mozkorralditzat har genitzake ipuin hauek, gaueko ametsen mundua irudikatzeko erabilia. Xede honekin, askotan gaueko harremanen berri ematen zaigu.
‎Gainera, azken ipuinean pertsonaiek izenburuez nahiz idazleaz hitz egingo dute. Hortaz, metaliteraturaz gain hainbat iruzkin metanarratibo ere aurki ditzakegu hainbat pasartetan.
‎Era berean, heriotzaren ikuspuntu ezberdinak ere landu ditu bere liburuan. Jose Luis Otamendiren ustez" atmosfera misteriozkoa, kezkagarria, absurdoa, itoa" da aurki dezakeguna . (Otamendi, Jose Luis: Argia 1372)
‎Honen izenburuak erakusten duen bezala, ipuin hauetan guztietan bizitzaren pusketak erakusten zaizkigu. Pusketa hauek osagarriak direla esan genezake , guztiek bizitzaren ikuspegi bat adierazten baitute. Ipuin guztietan pertsonaia baten bizimodu arrunteko egoera arrunta aurkezten zaigu.
‎Ipuin bakoitza pertsonaiaren izena du izenburutzat. Pertsonaia hauen barne mundura gerturatuz, hauen ezinegona, bakardadea,... suma dezakegu . Javier Rojok egoki azaltzen duen bezala" guztiek antzeko egitura daukate:
‎Harkaitz Canoren ipuingintzan bi alderdi bereiz ditzakegu : batetik, Goizean behin irratsaiorako prestaturiko lanen bi bilketa ditugu:
‎Lasartearrak ipuin oso laburrak ere idatzi dituela aipatu dugu. Hauetan ildo honetako ipuinetan aurki daitezkeen ezaugarriak ikus ditzakegu : izenburuaren garrantzia; denbora eta espazioaren zehazgabetasuna; ironiaren erabilera; amaieraren garrantzia, ezustea eta zentzugabekeriaren bidez sentsazio bereziak sortaraziz; erreferentzia literarioen erabilera;...
‎Estiloari begiratuz, eleberrigintzaz mintzatzean aipaturiko ezaugarri berak aurki ditzakegu : metaforak, irudiak,...
‎Batzuetan oso ipuin motzak eskaini dizkigu, eta beste batzuetan bere eleberrigintzaren ildoko ipuinak osatu ditu. Azken hauetan bere eleberrigintzari buruz hitz egitean aipaturiko ezaugarriak aurki ditzakegu .
‎Mota guztietako testuak aurki ditzakegu : gogoetak, deskribapenak, narrazioak,... aniztasuna nabarmentzen da:
‎Honela, belaunaldien loturen inguruko narrazio edo gogoeta ugari aurki daitezke. Denborarekin lot ditzakegu arestian aipaturiko tristura eta melankonia: baita beldurra ere; izan ere, denboraren joana kontrolatu ezinaren aurrean sortzen den ikara azpimarratzen da.
‎Bestalde, askotan ezusteak aurki ditzakegu ipuinetan. Gainera," badu Lukurenaren antzik ipuin beltzen tradizioari dagokionean." (Jakin 106)
‎Legorbururen bilduman bezala, aniztasuna aurki dezakegu ipuinbilduma honetan ere. Aitzitik, bilduma honetan ere natura eta heriotzaren inguruko erreferentziak etengabeak dira.
‎Aholkuren bat ematekotan, hauxe esango nioke nik: aniztasunerako ahalmena izanik ere, agian indar gehiago eduki dezakeela obra batek estilo edo motibo aldetik batasun puntu batetik abiatuz gero. (Jakin)
‎Reno, Hollywood,... Honela, Hollywood eta biok izenburuan, biok hitzaren atzean Euskal Herriari eginiko erreferentzia aurki genezake .
‎Elgoibatar honek bere lehen liburuan hogeita bost narrazio eskaini dizkigu. Narrazio hauetan guztietan erotismo, sentsualitate eta gizon emakumeen arteko harremanekin topo egin dezakegu . Honela," erdi tabu edo (izan) diren gaiak lotsa zuririk gabe jorratzeko gogoa" (Jakin 106) erakutsi du.
‎Honela," erdi tabu edo (izan) diren gaiak lotsa zuririk gabe jorratzeko gogoa" (Jakin 106) erakutsi du. Baina, gai hauek guztiak gai bakar baten inguruan harilkaturik daudela esan genezake : desioaren inguruan.
‎(El Diario Vasco IX) Gainera, amodioaren inguruko kontuetan bikoteen arteko gaizki ulertzeak, korapiloak eta ezin ulertuak kontatzen dira. Iturberen ipuingintzaren ildotik jo du, hortaz, ez baitigu amodioaren irudi idealizaturik eskainiko;" eguneroko bizitzaren briztarak islatzen saiatu da egilea, moralkeriarik gabe, irakurleak hitzen benetako esanahia aukera dezan ." (Egunkaria III)
‎Sakontasun psikologikoa bere obran gero eta handiagoa den bezala, bere lanean badago gero eta lortuago dagoen beste sakontasun mota bat ere, estilistikoa edo dei dezakeguna . Ipuin hauek mundu literario koherentea eskaintzen digute, eta estilo finkaketa batez horniturik.
‎Liburu honetan azaltzen diren pertsonaiak kondenaturik daude, kondena hori zenbaitetan jatorritik datorkie umezurtzak izaten dira (I eta II atalean batez ere) eta heldutasunean badirudi, irtenbide bezala, suntsipena erabili behar dutela; erahilketa, suizidioa. Besteetan, pertsonaiek errealitatea, interpretapen eta bizipen distortsionatu batetik, desarroilatzen dute, eldarnioan murgildurik daude, giro etsai honek pertsonaiei oso baliabide urriak horni diezazkieke , beraz, kanpotik datorrena traumatikoa izan ohi da, edota pertsonaiak berak badu bere baitan zerbait traumatikoa dena. Beraiek harrapaturik daude, maiz planteatzen den egoera edo errealitatea itogarria gertatzen da, eta pertsonaiak emango duen irteera ez da bere kondena baino izango.
‎Hauetan aurkezten diren testuei buruz, esan genezake ipuinak ordez koadroen eszena biziak direla. Humore beltza, krudela funtsezkoa da, maiz Miranderek duen estiloaren antzera.
‎Narrazio hauetan guztietan narratzerakoan ikuspegi ezberdinak hautatu dituela ikus dezakegu : hirugarren pertsona, lehen pertsona, berorika,...
‎Pertsonaiek beraien artean dutenean, egileak bere buruz hitzegin dezaten uzten ditu, ez du hizkunerik erabiltzen, kontalariaren ausentziari esker, gertakariak eskenatokian egongo bailiran suertatzen dira, arintasuna emanez. (Egan 49)
‎Idazleak sortaraziz irakurlea irakurtzen jarraitzera bultzatu nahi du. Gaiari begiratuz, ordea, Rikartek berak esan bezala" desioaren narrazioak" direla ikus dezakegu (Elizondo, Edurne: Egunkaria VI).
‎Ipuin hauetan, bestalde, maila narratibo desberdinak ikus ditzakegu . Rakel Beaumont ipuinean, Albertek Rakelen koaderno bat aurkitzen du eta beraz, hau irakurtzean narratzaile homodiegetikoa (Rakel) narratario intradiegetikoari zuzenean mintzatzen zaio:
‎Literaturaren beraren hastapenetatik dobleen lekuko ugari aurki badezakegu ere, gizakion barne mundua bere ardatz egin zuen Erromantizismoa izan zen desdoblamendu edo bikoizketaren gaiari etekin handiena atera ziona, Jean Paul alemaniarraren ostean Hoffmann eta hainbaten lanetan eraginez. Margarete Heinrich ipuinean, esaterako, idazleon testuetan sarritan ematen den biki berdin berdinen kasuaren adibide bat edukiko genuke, eta literatura modernoan dobleek gehienetan duten funtzioari jarraiki, oraingoan ere heriotzaren gertutasuna iragartzen digutela esango dugu. (Olaziregi 199814:
‎Egunkaria VII) eta horretarako, kronotopoa zehazteke utzi du. Beraz, espazioa irudikatzeko darabilen zehaztasun eza ere denboran ikus dezakegu . Hots, ez digu gertaera noiz gerta daitekeen susmatzeko daturik eskaintzen.
‎iraganari oraina erantsiz. Beraz, oraina eta iragana bata bestearekin harilkaturik ikus ditzakegu . Izan ere, askotan iraganetik ihesi eta etorkizun berri baten bila dabiltzan pertsonaiak aurkezten zaizkigu:
‎Gai hauetaz gain, droga eta sexuari ere askotan erreferentzia egiten zaie. Are gehiago, heriotzaren zantzuak topa ditzakegu ipuin askotan. Izan ere, itsasoa ilusio eta desiraz betea egoteaz gain, batzuetan heriotzarekin ere pareka baitezakegu.
‎Are gehiago, heriotzaren zantzuak topa ditzakegu ipuin askotan. Izan ere, itsasoa ilusio eta desiraz betea egoteaz gain, batzuetan heriotzarekin ere pareka baitezakegu .
‎Hortaz, aurreko ipuinetako hainbat gai berragertzen dira. Izan ere, ipuin hauetan ere heriotzaren zantzuak non nahi ikus ditzakegu : HIESA, birusa,...
‎Ondorioz, uharte honek ere leit-motiv modura funtzionatuko du. Izan ere, itsasoa zenbaitetan heriotzarekin hertsiki loturik dagoenez (ibaien heriotza baitakar), uharteak heriotzaren ezinbestea irudika lezake . Hots, itsasoarekin harremanetan egon beharra.
‎243). Izan ere, ez baitago Gasteizekin lotura jakinik izan dezakeen egoerarik (tunoenak alde batera utziz). Egoera horiek edozein hiri unibertsitariotan gerta zitezkeen.
‎1930eko gertaeren berri narratzaile estradiegetiko batek emango digu; 1960koez, ostera, narratzaile autodiegetiko batek. Gainera, fokalizazio aldakorra eta ahots aniztasuna batik bat bigarren plano honetan aurki ditzakegu .
‎Frantziaren alde borrokan, gerra haren ankerkeriaren oihala josteko erabiltzen ditu bi pertsonaia horiek gasteiztar idazleak. Bizirik irautea helburu bakar bilakatzen den uneetan gizakiak erakuts ditzakeen jarrerak ikusgai. (Egunkaria XI)
‎Giro horretara hurbiltzeko, beraz, orainaldia eta etengabeko elkarrizketak darabiltza. Orainaren erabileraren bidez, bertan egoteko sentsazioa geuregana dezakegu irakurleok. Uneko giro hori islatzeko asmoa dela-eta, ez zaigu pertsonaiei buruzko informazio askorik eskaintzen.
‎Narratzaileak batik bat kanpo fokalizazioa hautatu du hauen berri emateko: eta noski, pertsonaia hauen hizketa zuzena, aipaturiko zeharkako estilo librearen bidez. Hortaz, bi maila narratibo bereiz ditzakegu ; batetik, narratzaile estradiegetikoak hirugarren pertsonaren bidez giroari buruzko xehetasunak eskaintzen dizkigu; bestetik, pertsonaiek hitza hartzen dute elkarrizketetan: kasu honetan, narratzaile intradiegetikoa izango genuke.
‎Beraz, ikuspuntuari dagokionez, Apalategiren Gauak eta hiriak eleberrian ikusten genuen jokoaren antzekoa ikus dezakegu . Hala ere, kasu honetan aurkakoa gertatzen da.
‎Laburpenerako joera hau sentimenduetan ere nabaritzen da, ez bere istorioek sortu dezaketen zirraran hori bakoitzaren sentipenetara eta sentitzeko moduetara mugatzen da, Arretxek bere istorioak kontatzeko duen eran baizik. Orain arteko grina, bere alderdi ezkutu hori ez erakustea izan da.(...) Honela, sentimenduek murritzak eta nahikoa laburrak izaten jarraitzen badute ere, Arretxeren luma aberastu egin da oraingoan, eta lehenagoko isiltasunak orain adierazpenarekin lotzen ditu.
‎Horregatik, narratzaileak kanpo fokalizazioaren bidez ematen digu hauen berri. Gainera, kanpo fokalizazio hori erabilita kamararen lana egin dezake fokoak pertsonaia batetik bestera aldatuz, eta beraz, intrigaren nondik norakoak bata bestearen ondoan txertatzen diren eszena ezberdinen arabera irudikatuz.
‎Egin, Euskal Idazleak Gaur liburua,... Baina, garaiko zenbait ezaugarriren erreferentzia etengabea den arren, bukaera arte ez da data zehatz baten berri emango. Hala ere, aipu hauek guztiek narrazioa girotzeko baliagarriak diren arren, ez dute istorioaren nondik norakoa bideratzen, izan ere, istorio bera beste lekuren batean ere irudika baikenezake . Ondorioz, istorioa idazteko garaian, errealismoa aukeratu duen arren, ez du istorioa herri jakin batean kokatzen, kronotopo indeterminatua baitarabil.
‎Dirudienez, XVI. mendean hugonote batek Leizarragaren aurretik idatziriko liburua da desagertu dena. Hortaz, bazter guztiak nahas ditzakeen liburua, euskal historia interpretatzeko era zeharo alda baitezake. Horregatik, poliziak, gobernadorea, ministroa, kazetariak, politikariak,... desagerturiko liburua nork lehenago eskuratu ibiliko dira.
‎Dirudienez, XVI. mendean hugonote batek Leizarragaren aurretik idatziriko liburua da desagertu dena. Hortaz, bazter guztiak nahas ditzakeen liburua, euskal historia interpretatzeko era zeharo alda baitezake . Horregatik, poliziak, gobernadorea, ministroa, kazetariak, politikariak,... desagerturiko liburua nork lehenago eskuratu ibiliko dira.
‎Intrigazko argumentuaren eta fokalizazioaren bidez, filme baten antzera eraikitako eleberri baten aurrean gaudela ikus dezakegu . Kasu honetan ere, narratzaile estradiegetiko batek kontatzen digu intrigazko istorioa, honela narratzaile guztiahalduna pertsonaia guztiengana hurbil baitaiteke.
‎Jo dezagun bilduma hauen berri ematera.
‎Izenburuan ikus dezakegun moduan, giroak edo naturak garrantzia berezia du. Honela, eguraldiaren bidez egoera animikoak deskribatzen dizkigu:
‎Bestalde, ipuin bilduma honetan zehazgabetasunetik zehaztasunera doan gradazio bat ikus dezakegu : izan ere, hasierako ipuinetan ez da kokalekua zehazten eta gero guztietan kokalekua zehazten hasiko da.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
ezan 3.497 (23,02)
Lehen forma
nintzan 719 (4,73)
dezagun 196 (1,29)
genezake 170 (1,12)
dezakegu 162 (1,07)
neuke 136 (0,90)
dezake 126 (0,83)
nintzala 109 (0,72)
dezaten 84 (0,55)
ditzakegu 84 (0,55)
dezan 74 (0,49)
lezake 51 (0,34)
zezan 50 (0,33)
dezala 46 (0,30)
nazazu 46 (0,30)
zezakeen 46 (0,30)
zezaten 44 (0,29)
dezakeen 43 (0,28)
ezazu 41 (0,27)
ditzagun 39 (0,26)
dezakeela 34 (0,22)
genitzake 34 (0,22)
nazala 34 (0,22)
ditzake 32 (0,21)
dezaketen 30 (0,20)
ditzakeen 30 (0,20)
dezakete 27 (0,18)
geinke 27 (0,18)
itzak 26 (0,17)
ditzan 25 (0,16)
litzake 23 (0,15)
zeinke 23 (0,15)
dezakegun 20 (0,13)
neike 20 (0,13)
zezaketen 19 (0,13)
ezan 18 (0,12)
zitzakeen 18 (0,12)
lezakeen 17 (0,11)
lezakete 17 (0,11)
zitzan 17 (0,11)
ditzaten 16 (0,11)
ezazue 16 (0,11)
genezakeen 16 (0,11)
iezadazu 16 (0,11)
nezake 16 (0,11)
dezaketela 14 (0,09)
zezakeela 14 (0,09)
zitzaten 14 (0,09)
dezadan 13 (0,09)
dezaket 13 (0,09)
nitzan 13 (0,09)
ziezaion 12 (0,08)
beza 11 (0,07)
dezakeelako 11 (0,07)
dezakeena 11 (0,07)
dezatela 11 (0,07)
dezakezu 10 (0,07)
ditzakete 10 (0,07)
ditzaketen 9 (0,06)
ditzatela 9 (0,06)
dezagula 8 (0,05)
dezakeguna 8 (0,05)
ditzakegun 8 (0,05)
lezakeela 8 (0,05)
diezaiogun 7 (0,05)
ditzakeela 7 (0,05)
dezakegula 6 (0,04)
diezaiekegu 6 (0,04)
diezaioke 6 (0,04)
gaitzala 6 (0,04)
itzazu 6 (0,04)
zagun 6 (0,04)
banintzan 5 (0,03)
diezagukeen 5 (0,03)
diezagukete 5 (0,03)
diezaion 5 (0,03)
gaitzake 5 (0,03)
genitzakeen 5 (0,03)
iezaiozu 5 (0,03)
lezaketen 5 (0,03)
nezakeela 5 (0,03)
zezala 5 (0,03)
badezake 4 (0,03)
badezakegu 4 (0,03)
baitezake 4 (0,03)
baleza 4 (0,03)
dezakeenean 4 (0,03)
dezaketelako 4 (0,03)
dezazuen 4 (0,03)
diezaiokeen 4 (0,03)
diezaioten 4 (0,03)
ditzakegula 4 (0,03)
gaitzakeela 4 (0,03)
gaitzan 4 (0,03)
gintzan 4 (0,03)
litzakeen 4 (0,03)
litzan 4 (0,03)
nezan 4 (0,03)
baititzake 3 (0,02)
balitza 3 (0,02)
dezakeen arren 3 (0,02)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
ezan ni 43 (0,28)
ezan bera 38 (0,25)
ezan lurpe 32 (0,21)
ezan esan 28 (0,18)
ezan ere 17 (0,11)
ezan hori 17 (0,11)
ezan ez 15 (0,10)
ezan gu 15 (0,10)
ezan beste 14 (0,09)
ezan uste 14 (0,09)
ezan egin 13 (0,09)
ezan bat 12 (0,08)
ezan nahi 11 (0,07)
ezan bi 10 (0,07)
ezan neu 10 (0,07)
ezan orain 10 (0,07)
ezan egun 9 (0,06)
ezan eskatu 9 (0,06)
ezan gauza 9 (0,06)
ezan ikasle 9 (0,06)
ezan pentsatu 9 (0,06)
ezan zer 9 (0,06)
ezan zu 9 (0,06)
ezan Saizarbitoria 8 (0,05)
ezan irakurle 8 (0,05)
ezan jakin 8 (0,05)
ezan liburu 8 (0,05)
ezan literatura 8 (0,05)
ezan egon 7 (0,05)
ezan euskara 7 (0,05)
ezan moduan 7 (0,05)
ezan onartu 7 (0,05)
ezan ahantzi 6 (0,04)
ezan bertan 6 (0,04)
ezan eleberri 6 (0,04)
ezan eragin 6 (0,04)
ezan etorri 6 (0,04)
ezan etxe 6 (0,04)
ezan gogo 6 (0,04)
ezan idazle 6 (0,04)
ezan joan 6 (0,04)
ezan utzi 6 (0,04)
ezan zein 6 (0,04)
ezan abade 5 (0,03)
ezan abandonatu 5 (0,03)
ezan apez 5 (0,03)
ezan arrisku 5 (0,03)
ezan baino 5 (0,03)
ezan bide 5 (0,03)
ezan egoera 5 (0,03)
ezan ezer 5 (0,03)
ezan gehiago 5 (0,03)
ezan gizon 5 (0,03)
ezan hau 5 (0,03)
ezan horiek 5 (0,03)
ezan ipuin 5 (0,03)
ezan lehenengo 5 (0,03)
ezan on 5 (0,03)
ezan oso 5 (0,03)
ezan ta 5 (0,03)
ezan urte 5 (0,03)
ezan Euskadi 4 (0,03)
ezan Flora 4 (0,03)
ezan abesti 4 (0,03)
ezan adibide 4 (0,03)
ezan argi 4 (0,03)
ezan arte 4 (0,03)
ezan azken 4 (0,03)
ezan bakar 4 (0,03)
ezan bertze 4 (0,03)
ezan beti 4 (0,03)
ezan bilduma 4 (0,03)
ezan ekarpen 4 (0,03)
ezan eman 4 (0,03)
ezan eskola 4 (0,03)
ezan eurak 4 (0,03)
ezan euskal 4 (0,03)
ezan ezaugarri 4 (0,03)
ezan gai 4 (0,03)
ezan gaur 4 (0,03)
ezan gero 4 (0,03)
ezan gertatu 4 (0,03)
ezan hartu 4 (0,03)
ezan hasi 4 (0,03)
ezan hil 4 (0,03)
ezan horrelako 4 (0,03)
ezan hura 4 (0,03)
Konbinazioak (3 lema)
ezan uste ukan 11 (0,07)
ezan lurpe liburu 9 (0,06)
ezan eleberri hau 4 (0,03)
ezan gaur egun 4 (0,03)
ezan lurpe lan 4 (0,03)
ezan nahi ukan 4 (0,03)
ezan bilduma hau 3 (0,02)
ezan esan ezan 3 (0,02)
ezan nahi ez 3 (0,02)
ezan abesti hori 2 (0,01)
ezan bat hori 2 (0,01)
ezan bera buru 2 (0,01)
ezan bi seme 2 (0,01)
ezan egin behar 2 (0,01)
ezan egun hori 2 (0,01)
ezan esan behar 2 (0,01)
ezan gauza bakar 2 (0,01)
ezan gu euskara 2 (0,01)
ezan hori ez 2 (0,01)
ezan ipuin asko 2 (0,01)
ezan jakin gauza 2 (0,01)
ezan liburu bat 2 (0,01)
ezan lurpe bilduma 2 (0,01)
ezan nahi bada 2 (0,01)
ezan neu be 2 (0,01)
ezan ni be 2 (0,01)
ezan ni lehenengo 2 (0,01)
ezan on aurre 2 (0,01)
ezan orain ere 2 (0,01)
ezan urte guzti 2 (0,01)
ezan abade gu 1 (0,01)
ezan abade oso 1 (0,01)
ezan abandonatu erregutu 1 (0,01)
ezan abesti adierazi 1 (0,01)
ezan abesti estilo 1 (0,01)
ezan adibide batzuk 1 (0,01)
ezan adibide hobe 1 (0,01)
ezan ahantzi Edorta 1 (0,01)
ezan ahantzi literatura 1 (0,01)
ezan apez aberats 1 (0,01)
ezan apez arnegatu 1 (0,01)
ezan apez egin 1 (0,01)
ezan apez guti 1 (0,01)
ezan apez horiek 1 (0,01)
ezan argi begi 1 (0,01)
ezan argi eman 1 (0,01)
ezan argi lehen 1 (0,01)
ezan arrisku aipatu 1 (0,01)
ezan arrisku fisiko 1 (0,01)
ezan arrisku libratu 1 (0,01)
ezan arrisku oro 1 (0,01)
ezan arte diskurtso 1 (0,01)
ezan arte moderno 1 (0,01)
ezan arte momentu 1 (0,01)
ezan azken bilera 1 (0,01)
ezan azken hamarkada 1 (0,01)
ezan azken ipuin 1 (0,01)
ezan azken urte 1 (0,01)
ezan baino arras 1 (0,01)
ezan baino eragin 1 (0,01)
ezan baino gehiago 1 (0,01)
ezan baino hedatu 1 (0,01)
ezan baino lehenago 1 (0,01)
ezan bakar bizi 1 (0,01)
ezan bakar lehendik 1 (0,01)
ezan bat ere 1 (0,01)
ezan bat existitu 1 (0,01)
ezan bat ez 1 (0,01)
ezan bat hau 1 (0,01)
ezan bat osoan 1 (0,01)
ezan bat pasatu 1 (0,01)
ezan bera aita 1 (0,01)
ezan bera amorante 1 (0,01)
ezan bera artikulu 1 (0,01)
ezan bera autu 1 (0,01)
ezan bera azal 1 (0,01)
ezan bera baino 1 (0,01)
ezan bera barneko 1 (0,01)
ezan bera bera 1 (0,01)
ezan bera Biblia 1 (0,01)
ezan bera egurats 1 (0,01)
ezan bera emazte 1 (0,01)
ezan bera era 1 (0,01)
ezan bera esku 1 (0,01)
ezan bera esperientzia 1 (0,01)
ezan bera etsai 1 (0,01)
ezan bera etxe 1 (0,01)
ezan bera ez 1 (0,01)
ezan bera gela 1 (0,01)
ezan bera geratu 1 (0,01)
ezan bera hondakin 1 (0,01)
ezan bera hondatu 1 (0,01)
ezan bera idazlan 1 (0,01)
ezan bera irakurri 1 (0,01)
ezan bera joan 1 (0,01)
ezan bera kusku 1 (0,01)
ezan bera Madril 1 (0,01)
ezan bera ohitura 1 (0,01)
ezan bera oroitzapen 1 (0,01)
ezan bera poesia 1 (0,01)
ezan bera produkzio 1 (0,01)
ezan bera uste 1 (0,01)
ezan bera uzta 1 (0,01)
ezan bertan ondorioztatu 1 (0,01)
ezan bertze korapilo 1 (0,01)
ezan beste alderdi 1 (0,01)
ezan beste arrazoi 1 (0,01)
ezan beste deus 1 (0,01)
ezan beste dokumentu 1 (0,01)
ezan beste eguneroko 1 (0,01)
ezan beste elementu 1 (0,01)
ezan beste horrenbeste 1 (0,01)
ezan beste mundu 1 (0,01)
ezan beste nobela 1 (0,01)
ezan beste urtebete 1 (0,01)
ezan beste zantzu 1 (0,01)
ezan beste zer 1 (0,01)
ezan beti egon 1 (0,01)
ezan beti errepikatu 1 (0,01)
ezan bi bakardade 1 (0,01)
ezan bi gako 1 (0,01)
ezan bi halako 1 (0,01)
ezan bi herri 1 (0,01)
ezan bi urte 1 (0,01)
ezan bide bat 1 (0,01)
ezan bide hori 1 (0,01)
ezan bide jende 1 (0,01)
ezan bilduma hauek 1 (0,01)
ezan egin Augusto 1 (0,01)
ezan egin baieztatu 1 (0,01)
ezan egin neba 1 (0,01)
ezan egin txango 1 (0,01)
ezan egoera bar 1 (0,01)
ezan egoera bat 1 (0,01)
ezan egoera egon 1 (0,01)
ezan egoera horiek 1 (0,01)
ezan egon edozelako 1 (0,01)
ezan egon hau 1 (0,01)
ezan egon ikastetxe 1 (0,01)
ezan egon obra 1 (0,01)
ezan egun bat 1 (0,01)
ezan egun bertan 1 (0,01)
ezan egun egin 1 (0,01)
ezan egun guzti 1 (0,01)
ezan egun hau 1 (0,01)
ezan egun on 1 (0,01)
ezan ekarpen azaleko 1 (0,01)
ezan ekarpen ere 1 (0,01)
ezan ekarpen indartsu 1 (0,01)
ezan eleberri irakurri 1 (0,01)
ezan eleberri ukan 1 (0,01)
ezan eman ukan 1 (0,01)
ezan eragin begira 1 (0,01)
ezan eragin ebaluatu 1 (0,01)
ezan eragin guzti 1 (0,01)
ezan eragin itzulpen 1 (0,01)
ezan eragin maila 1 (0,01)
ezan eragin positibo 1 (0,01)
ezan ere gogorarazi 1 (0,01)
ezan ere itsu 1 (0,01)
ezan esan barik 1 (0,01)
ezan esan beharreko 1 (0,01)
ezan esan beldur 1 (0,01)
ezan esan bera 1 (0,01)
ezan esan bezala 1 (0,01)
ezan esan elkarrizketatu 1 (0,01)
ezan esan holako 1 (0,01)
ezan esan osasun 1 (0,01)
ezan esan txirrindulari 1 (0,01)
ezan esan zein 1 (0,01)
ezan esan zeintzuk 1 (0,01)
ezan esan ziur 1 (0,01)
ezan eskatu Frantzia 1 (0,01)
ezan eskola laboral 1 (0,01)
ezan eskola nazional 1 (0,01)
ezan etorri oraindik 1 (0,01)
ezan etxe zuri 1 (0,01)
ezan eurak batera 1 (0,01)
ezan eurak entzun 1 (0,01)
ezan Euskadi sari 1 (0,01)
ezan euskal eleberri 1 (0,01)
ezan euskal gizarte 1 (0,01)
ezan euskal hezkuntza 1 (0,01)
ezan euskal literatura 1 (0,01)
ezan euskara bat 1 (0,01)
ezan euskara beraiek 1 (0,01)
ezan euskara ez 1 (0,01)
ezan euskara ta 1 (0,01)
ezan euskara testu 1 (0,01)
ezan ez disko 1 (0,01)
ezan ez egon 1 (0,01)
ezan ez eutsi 1 (0,01)
ezan ez ukan 1 (0,01)
ezan ezaugarri bete 1 (0,01)
ezan ezaugarri diskurtsibo 1 (0,01)
ezan ezaugarri eskaini 1 (0,01)
ezan ezaugarri nabarmendu 1 (0,01)
ezan ezer ezkutatu 1 (0,01)
ezan ezer gaueko 1 (0,01)
ezan ezer ondorioztatu 1 (0,01)
ezan Flora hil 1 (0,01)
ezan Flora izeneko 1 (0,01)
ezan Flora ohitu 1 (0,01)
ezan gai bat 1 (0,01)
ezan gai hau 1 (0,01)
ezan gauza bera 1 (0,01)
ezan gauza handi 1 (0,01)
ezan gauza printzipal 1 (0,01)
ezan gehiago Aresti 1 (0,01)
ezan gehiago hazi 1 (0,01)
ezan gero lo 1 (0,01)
ezan gero pentsatu 1 (0,01)
ezan gertatu momentu 1 (0,01)
ezan gizon bizi 1 (0,01)
ezan gizon esan 1 (0,01)
ezan gizon hori 1 (0,01)
ezan gogo alde 1 (0,01)
ezan gogo azken 1 (0,01)
ezan gogo Ignazio 1 (0,01)
ezan gogo pasatu 1 (0,01)
ezan gu aburu 1 (0,01)
ezan gu aita 1 (0,01)
ezan gu alaitasun 1 (0,01)
ezan gu bihotz 1 (0,01)
ezan gu eleberrigintza 1 (0,01)
ezan gu ez 1 (0,01)
ezan gu hezitzaile 1 (0,01)
ezan gu hizkuntza 1 (0,01)
ezan gu kultura 1 (0,01)
ezan gu mundu 1 (0,01)
ezan gu nahi 1 (0,01)
ezan gu ukan 1 (0,01)
ezan hasi orain 1 (0,01)
ezan hasi tratu 1 (0,01)
ezan hau egitura 1 (0,01)
ezan hau ere 1 (0,01)
ezan hau noiz 1 (0,01)
ezan hil bizkaitar 1 (0,01)
ezan hil egon 1 (0,01)
ezan hil hau 1 (0,01)
ezan hori aitortu 1 (0,01)
ezan hori arreta 1 (0,01)
ezan hori baieztatu 1 (0,01)
ezan hori eraman 1 (0,01)
ezan hori errudun 1 (0,01)
ezan hori gogo 1 (0,01)
ezan hori historia 1 (0,01)
ezan hori jausi 1 (0,01)
ezan hori ondo 1 (0,01)
ezan hori seguru 1 (0,01)
ezan horiek euskal 1 (0,01)
ezan horiek haur 1 (0,01)
ezan horiek hurbildu 1 (0,01)
ezan horiek moduko 1 (0,01)
ezan horiek ukan 1 (0,01)
ezan horrelako baieztapen 1 (0,01)
ezan horrelako kontatu 1 (0,01)
ezan horrelako metodologia 1 (0,01)
ezan horrelako urrun 1 (0,01)
ezan hura ardura 1 (0,01)
ezan hura etorri 1 (0,01)
ezan hura gogo 1 (0,01)
ezan hura nahi 1 (0,01)
ezan idazle argentinar 1 (0,01)
ezan idazle bat 1 (0,01)
ezan idazle donostiar 1 (0,01)
ezan idazle gazte 1 (0,01)
ezan idazle peto 1 (0,01)
ezan idazle sortu 1 (0,01)
ezan ikasle ikasi 1 (0,01)
ezan ikasle irakurketa 1 (0,01)
ezan ikasle irakurri 1 (0,01)
ezan ikasle nahi 1 (0,01)
ezan ipuin hauek 1 (0,01)
ezan ipuin orde 1 (0,01)
ezan irakurle eleberri 1 (0,01)
ezan irakurle erran 1 (0,01)
ezan irakurle gazte 1 (0,01)
ezan irakurle irakurketa 1 (0,01)
ezan jakin min 1 (0,01)
ezan jakin zer 1 (0,01)
ezan joan lagun 1 (0,01)
ezan lehenengo Erroma 1 (0,01)
ezan lehenengo hamabost 1 (0,01)
ezan lehenengo pena 1 (0,01)
ezan liburu aurkitu 1 (0,01)
ezan liburu hau 1 (0,01)
ezan liburu hori 1 (0,01)
ezan liburu kalitate 1 (0,01)
ezan literatura didaktika 1 (0,01)
ezan literatura ere 1 (0,01)
ezan literatura gustu 1 (0,01)
ezan literatura irakaskuntza 1 (0,01)
ezan literatura konparatu 1 (0,01)
ezan literatura sistema 1 (0,01)
ezan literatura sortu 1 (0,01)
ezan lurpe eleberri 1 (0,01)
ezan lurpe lanari 1 (0,01)
ezan lurpe narrazio 1 (0,01)
ezan lurpe oso 1 (0,01)
ezan nahi nu 1 (0,01)
ezan neu berbaldi 1 (0,01)
ezan neu bizitza 1 (0,01)
ezan neu buru 1 (0,01)
ezan neu ikusi 1 (0,01)
ezan ni adin 1 (0,01)
ezan ni aita 1 (0,01)
ezan ni ama 1 (0,01)
ezan ni arerio 1 (0,01)
ezan ni aspertu 1 (0,01)
ezan ni atera 1 (0,01)
ezan ni behar 1 (0,01)
ezan ni bera 1 (0,01)
ezan ni bihar 1 (0,01)
ezan ni bihotz 1 (0,01)
ezan ni esan 1 (0,01)
ezan ni eskola 1 (0,01)
ezan ni etorri 1 (0,01)
ezan ni hasi 1 (0,01)
ezan ni irakurle 1 (0,01)
ezan ni Iurreta 1 (0,01)
ezan ni jarri 1 (0,01)
ezan ni Mikel 1 (0,01)
ezan ni o 1 (0,01)
ezan ni seminario 1 (0,01)
ezan ni txikitako 1 (0,01)
ezan ni zu 1 (0,01)
ezan on baina 1 (0,01)
ezan on hartu 1 (0,01)
ezan onartu eskaini 1 (0,01)
ezan onartu ukan 1 (0,01)
ezan orain komunio 1 (0,01)
ezan oso aditu 1 (0,01)
ezan oso estilo 1 (0,01)
ezan oso gutxitan 1 (0,01)
ezan oso interesgarri 1 (0,01)
ezan pentsatu behar 1 (0,01)
ezan pentsatu bide 1 (0,01)
ezan pentsatu burugabekeria 1 (0,01)
ezan pentsatu flora 1 (0,01)
ezan pentsatu hasi 1 (0,01)
ezan pentsatu moderno 1 (0,01)
ezan pentsatu Saizarbitoria 1 (0,01)
ezan Saizarbitoria berezkotasun 1 (0,01)
ezan Saizarbitoria beste 1 (0,01)
ezan Saizarbitoria ene 1 (0,01)
ezan Saizarbitoria erreferentzia 1 (0,01)
ezan Saizarbitoria izen 1 (0,01)
ezan Saizarbitoria lan 1 (0,01)
ezan Saizarbitoria marraztu 1 (0,01)
ezan ta hartu 1 (0,01)
ezan ta zu 1 (0,01)
ezan urte batzuk 1 (0,01)
ezan urte bera 1 (0,01)
ezan urte harea 1 (0,01)
ezan uste neba 1 (0,01)
ezan uste zabaldu 1 (0,01)
ezan utzi baino 1 (0,01)
ezan utzi erantzun 1 (0,01)
ezan utzi ukan 1 (0,01)
ezan zein lan 1 (0,01)
ezan zein txiki 1 (0,01)
ezan zer akuilatu 1 (0,01)
ezan zer aldaketa 1 (0,01)
ezan zer bainu 1 (0,01)
ezan zer beste 1 (0,01)
ezan zer esan 1 (0,01)
ezan zer etorri 1 (0,01)
ezan zer gertatu 1 (0,01)
ezan zer nolako 1 (0,01)
ezan zu aldamen 1 (0,01)
ezan zu buru 1 (0,01)
ezan zu jardun 1 (0,01)
ezan zu lako 1 (0,01)
ezan zu maitemindu 1 (0,01)
ezan zu pinpirin 1 (0,01)
ezan zu zarpa 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia