2000
|
|
Egiazko historiagileentzat esan beharrik ez nuke Nafarroari buruzkoan Arturo Campión-en Navarra en su vida histórica (1929) eta José Yanguas y Miranda-ren Historia de la conquista del reino de Navarra por el Duque de Alba, general del ejército del rey Fernando el Católico (1843) ezagutu beharrekoak direla gai hauetaz zerbait jakin nahi duenarentzat. Horietan lekukotasun zehatzez irakur
|
dezakegu
zein sartu zen indarrez, su eta gar, hainbat herritan heriotzak eginaz.
|
|
Bestalde, esan beharrik ez dago, kontzientzia nazionala ez da gizakiak berez duen zerbait, heziketaren bidez beregan pizten den zerbait baizik. Gauzak horrela, kultura eta hizkuntza atal honen ardatz nagusi ditugularik, ikus
|
dezagun
zein den nazionalismoaren unibertsoan duten lekua.
|
|
Adibidez, curriculum nazionalaren barruan duen leku nagusia kontuan harturik, ikus
|
dezagun
zein izan daitekeen historiak bete beharreko zeregin ideologikoa38 Breully k esaten duen moduan,, la historia proporciona identidad? 39 Zentzu honetan, historia sinbolikoaz hitz egin genuke, garrantzitsuena, erreala izan denentz alde batera utzirik, momentuko bere eraginkortasuna baita helburu modura bilatzen dena, iragana eta oraina lotuz,, nazioaren, partaideek, nazioaren historian?
|
|
Baina, oker ez banago, jauregiari buruz egin dizudan deskripzionean, ez dizut ziega haren berri ere eman, zer zen eta nolakoa zen, ezta nondik zetorkion izen hura ere, eta hori ere ez genuke kontakizun honetan sobera, jakin
|
dezazun
zein zen ene beldurra eta ene izu ikara harat sartu aitzin.
|
|
Amicus Plato, amicus Socrates, sed magis amica veritas: ‘Lagun dut Platon, lagun dut Sokrates, baina lagunago egia’, eta gaurko eskolan, bertze deusi lotu aitzin, Aristotelesen erran hori oroitarazi nahi dizuet, jakin
|
dezazuen
zein den egiaren lehen egia...", eta, handik aitzina, autore zaharren aipuz eta haiei buruzko anekdotaz josi zenuen zeure solasaldia. Eta, halatan, zure memoriak harritu ninduen lehenik, zeren baitzirudien ezen biblioteka oso bat zeneukala zeure buruan, eta bibilioteka hartarik beharrezko errana beharrezko mementuan hautatzen eta zeureganatzen zenuela, zeure arrazoinbideetan aitzina egiteko.
|
|
Moduak eta manerak aipatu dizkizut arestian, eta haiei buruzko xehetasun tipi bat baizik ez dizut emanen, hau guztia hobeki argituko dizuna, ikus
|
dezazun
zein diferentak ziren jaun Marcel eta aita Bartolome: Jaun Marcelek mahai baten inguruan emaiten zuen eskola, eta bera alde batean paratzen zen, ni bertzean; eta nahi izaiten zuen, bertzalde, nik hitz egitea eta ene zalantzen azaltzea eta guztian parte hartzea, kasik berdinetik berdinerat ariko bagina bezala; eta zuka mintzatzen ginen, eta ez zuen boza goratzeko ohiturarik.
|
|
—Eta horrek, beraz, biok Kubarat joan behar duzuela erran nahi du, La Habanan hartu ahal izaiteko Espainiarat eramanen zaituzten galeoi flota arauzkoa... Cumanátik La Habanarako itsasaldiaz, berriz, nerau ardura naiteke, jakin
|
dezazuen
zein untzitan itsasoratu behar duzuen eta noiz, zeren ezagutzen baitut Cumanáko portuko marinelengan eta gainerako itsas jendeengan eraginik duen gizonik...
|
|
Eta kalonje jaun don Claudio ere mugitu zen azkenean bere tokitik. Eta, harrigarria bada ere, ikus
|
dezazun
zein barneraino eta zein muinetaraino sartzen zaizkigun behin hartu ohiturak eta usantzak, elizan paratzen ginen bezala paratu ginen han ere: emaztekiak toki batean, gizonezkoak bertzean, eta kalonje jaun don Claudio, berriz, ez batean ez bertzean, baina landa hartan zegoen gain tipi bakarrean, pulpitua iduri...
|
|
Aitak, ohi bezala, inguruneko lagunak eta jauntxoak gonbidatu zituen festa hartarat, baina baita, ohi ez bezala, haien emazteak eta seme alabak ere, eta, beraz, batzuen eta bertzeen artean, berrogeita hamar lagunez goiti izanen ginen, haietarik erdiak edo neska mutil gazteak. Uraitzeko jaunak bazituen hiru alaba gazte, zein baino zein ederragoak, eta bai haiek bai bertze neska guztiak ere liluraturik bezala egon ziren bi ezpatariei beha, halako moldez, non ezin afirma
|
bainiezazuke
zeinek zein distirarazten zuen joko hartan: ezpatei zerizkien isladek eta inarrek nesken begiak, edo nesken begiek ezpatak, zeren baitzirudien ezen neskek ezpatariak begiz jan nahi zituztela.
|
|
Baina, hobeki ohar zaitezen, ikus
|
ezazu
zein zen bat bederaren posizinoa mementu hartan: izkina batean pareta zegoen, eta paretari itsatsirik ohea, non Mignon baitzetzan, ene begien gozagarri eta ene gorputz osoaren kilikagarri; ohearen ertza belaunez ukitzen nuela, berriz, zutik eta paretari beha, nihaur nengoen, hankarteko korapiloa laxatu ezinik, harik eta, bat batean, tiroka hasi nintzen arte, bihia bihitegitik ihes...
|
|
Arestian esan bezala, beraz, ikus
|
dezagun
zein zen Vienako Zirkuluak ezagutza, zientzia eta bizitzarekiko zeukan ikusmoldea. Honetarako, lehenengo eta behin, taldea identifikatu eta berau pentsamenduaren historian kokatuz hasiko gara.
|
|
" Hor daude", esaten zenion zeure buruari edo alboko lagunari;" hor dauzkagu, ez gaude bakarrik, ez gauzkate ahaztuta". Bizi izan ez duenak ezin irudika
|
lezake
zein mailataraino zaizun lagungarri animo emaileen atxikimendua. Ez dago hitzekin esaterik, ez dago ezagutu ez duenari bere osotasunean adierazteko modurik.
|
2001
|
|
Nolanahi ere, nabigatzaile bereziek ezin bereiz
|
dezakete
zein orrialdetan dagoen informazio interesgarriena.
|
|
ez betetzeak ondorio zuzena dakar. Ikus
|
dezagun
zein den.
|
|
Erakuts diezazkiogun orain hiru paradigmok ofizioko gizon bati (ofiziokoa da hizkuntza franko, ahalik gehienak, nola aldatu diren dakiena: latina, luzaroan usteldu ondoren, aspaldi hil zela uste duena ez da ofiziokoa) eta galda
|
diezaiogun
zeini deritzan zaharrena: lehenbizikoa (nuen, genduen, zenduen) aukeratuko du zalantzarik gabe eta irregularrena delako, hizkun  tzaren joera erregelarik eza erregelara erakartzean baitatza gehienbat.
|
|
Euskal aurrizkiari eta euskalduni ere, geurera gatozelarik, eman
|
diezaiogun
zeini berea, Karmelo Etxegaraik ematen ziona, bederen, Bidasoaz haraindi eta honaindikoez ari zela:
|
|
Kontaketan abiatuko banintz, konta
|
nezake
zein izan den euskararen zoria gure Euskal Herrian, 1936 ondoan, non lehentxeago non beranduxeago hasirik. Baina hori alfer lana litzateke, eta zauriaren gainean pikoa:
|
|
36 Ikus Mitxelenaren beraren" Euskal
|
itzak
zein diren" eta" Euskaltzaindiaren agiria euskal itzei buruz" in Euskera, IV (1959), 206 eta 214 or., hurrenez hurren.
|
|
Handik, euskaldunok ere gogo eta gorputz bizi izan dugun historiatik, bigarren mundu gerra ere bizi izan baitugu iparreko haurrideengogo gorputzetan, atera genezakeen irakaspena jaulki dut. Ikus
|
dezagun
zein zen garai honetan Iparraldean ideologia nagusia.
|
|
Erakuts iezazkidazu igarlearen eta igartzearen arteari dagozkion gauzak; igarleari, honek igartzearen ekintza ongi ala gaizki burutu den epaitzen jakin dezan, zer nolako gauzak komeni zaizkion". Pentsa
|
ezazu
zein sinpleki eta egiazki erantzungo dizudan. Izan ere, Odisea ko pasarte anitzetan hauen antzeko gauzak badira, adibidez, Melanpodidetako igarle Teoklimedesek ezkongaiei esaten dizkienak:
|
2002
|
|
Hasteko, Gernikako Estatutuaren egoera aztertu eta bere aukerak landuko genituela esan genuen. Horren ostean, beste marko batera iristeko posibilitatea ere landuko dugula, eta azkenik, konpromisoa hartu genuen herriak erabaki
|
dezan
zein proiektu politiko nahi duen. Hiru oinarri horiek betetzen ari direla esango nuke.
|
|
256). Are gehiago, EHUko komunitateko kideek hautatu egin
|
dezakete
zein hizkuntzatan komunikatuko diren administrazioarekin eta eskubidea dute, «edozein hizkuntza ofizialez irakaskuntza jasoeta eskaintze [ko]». Jadanik ematen ari zen euskarazko irakaskuntza garatu etahorretarako beharrezko zen plangintza eratuko zuen Unibertsitateak.
|
|
Begira diezaiogun hurrengotaulari (9 taula). Lehenik, adieraz
|
dezagun
zein titulazio sartzen ditugun zientzia esparru honetan:
|
|
Ikus
|
dezagun
zein den EHUko Zientzia Fakultatearen egoera, berau baitairakas eskaintza handiena duen zentroa. Derrigorrezko kredituei dagokienez, Biologia eta Kimika dira eskaintza osoa euskaraz duten lizentziatura bakarrak (1.taula).
|
|
Gainera, Probintziakoerakundeek sortzen zuten dokumentazioan ez bezala, dokumentu horietan emakumeak azaltzen dira, etxearentzat behar beharrezkoak ziren eginkizun horietan guztietan parte hartzen. Horrela uler
|
dezakegu
zein zen haien benetako lekua gipuzkoar kapare estamentuaren oeconomican. Zentzu horretan, Oñatiko ProtokoloenArtxibo Historikoan gordetzen diren protokoloen aberastasuna azpimarratu nahigenuke beste behin.
|
|
Baina, efektu kolateralek materializazio eta erakundetze sozial prozesu orotan, (nahi ez diren edota aurreikusi gabe) emandako ondorioak esan nahi dute. Bidaia tenporal orotan dagoen kontingentzia edo arriskua, helburua lorraraz
|
dezaketenak
zein finkatutakoaren aurkakoa.
|
|
Gainera, ikerketarako metodologiak ez dira beti bat etorri. Hori dela eta, argitasunaren izenean, ikus
|
dezagun
zein diren kulturen arteko komunikazioa ulertzeko erabil daitezkeen irizpide desberdinak. Laurogeiko hamarkadako urteetatik aitzina, metodologia disziplinanitzetik abiatuta, kulturen eta komunikazioen arteko harremana hainbat modu desberdinez ulertu da.
|
|
Neskatilak ikas
|
ezazue
zein den behar den zainketa aurpegiaren edertasuna areagotzen duena eta nola eutsiko diozuen, edertasuna gordeta, landuz gero lur gozakaitzera Zeres datorren bezela.
|
|
Dena den, hasi aurretik ikus
|
dezagun
zein den gure helburua: hizkuntza baterako analizatzaile morfologiko bat eraikitzea.
|
|
Hala ere, Los Llanosko Etxekoandreen Elkartearen arabera, «tarifei, konexio kuotei, kontratuaren baldintzei, saldu osteko zerbitzuei edo zenbakiaren eramangarritasunari dagokienez, besteak beste, nahasteak eragotzi egiten die kontsumitzaileei beren beharretara hobekien egokitzen den produktua aukeratzea». Eskaintza ugari Hainbat eskaintza desberdin daudenez, kontsumitzaileak argi eta zehatz jakin
|
dezan
zein diren bere eskubideak eta nola erabili, Los Llanosko Etxekoandreen Elkarte Probintzialak telefoniaren erabiltzaileen eskubideen gidaliburu praktikoa argitaratu du. Horren bidez, informazio hobea eskaintzen du, kontsumitzaileak zerbitzua baldintza onenetan kontrata dezan bere interesetarako.
|
|
Espplugeak ere iturri bat itxi du kaltetutako eremuan. Halaber, lehen mailako atentzioko medikuei informazioa eman zaie kontuan har
|
dezaten
zein diren legionella bidezko infekzioari dagozkion sintomak.
|
|
Haurrekin bidaiatuz gero, adinerako homologatutako euste gailuak erabili behar dira. Nola jakin
|
dezakegu
zein den gure semearentzako produktu egokia. Haurrak atxikitzeko sistemak bost multzotan sailkatzen dira, eta zatiketa horrek haurraren ezaugarri antropometrikoei erantzuten die nagusiki.
|
|
Horretarako ordaintzen dugu hemengo biztanle bakoitzak 45 euro inguru urtero, Madrilen edo Kanarietan egiten denaren antzeko zerbait izateko, baina haien parean hiru aldiz gehiagoko kostuarekin? Aparra dariola dabilkigu, bai, telebista, batez ere jai eta besten inguruko programa horiek ematen dizkigutenean, denok ikus
|
dezagun
zein den zuen hazkuntza eredua. Batetik alkoholdun edariak txarrak direla agintzen dizuegu familietan eta eskoletan, baina esatariak ikusiko dituzue ardoarekin edo xanpainarekin eskuetan, paparrekoa laxo, gora gu eta gutarrak esango balute bezala.
|
|
• Unibertsitate publikoaren izaera, Administrazioek sor
|
dezaketena
zein herri ekimenetik ere gauza daitekeena.
|
2003
|
|
Ariketa gisa, disekzio semantiko eta historiko bat egin behar dugu orain, lan horren bidez deskodifika
|
dezagun
zein premisatan funtsatzen den espetxea sakratu egiten duen gaurko exekuzio kriminaleko sistema. Interesanteak iruditzen zaizkigun ebidentzietan bakarrik zentratuko gara, zeren horiek aski baitira hizkuntzak eta haren praktikak zer sustengatzen duten argitzeko.
|
|
Estatu Batuetako zientzialariek ernalketarako funtsezkoa den proteina bat aurkitu dute, “Cell” aldizkarian argitaratutako ikerketa baten arabera. Aurkikuntza horrek arrasto berriak ekarri ditu, adituek ikus
|
dezaten
zein mekanismo molekular dauden txertatuta ongarritze prozesuan, eta, horrez gain, bide bat ireki dute gizonezkoen esterilitatearen kausak azaltzeko. Azterketa hori egiteko, ikertzaileek karraskari baten zelula espermatogenikoen laginak atera zituzten.
|
|
Isunak edo zergaren bat ordaintzen ez bada, administrazio publikoek traba egin diezaiekete banku saldoei, baina premiamendu prozedura legeak ezarritakoa izango da, kaltetuak garaiz jakin
|
dezan
zein den haren aurka ezarritako enbargo agindua.
|
|
Elizaren jarrera ofizialaren arabera, hitzek âzenbait  hitzekâ badute sendatzeko edo gaitza eragiteko boterea, baina soilik Elizak zehatz
|
ditzake
zein hitzek, eta nork eta nola ahoskatuak. Ikusi dugu XVIII. mende bukaeran nola joaten zen Palacios beti Ebanjelioak eta San Joseren Konjuru liburua soinean zituela, gaixoei irakurri eta horrela beren gorputzean zebiltzan deabruak" konjuratzeko".
|
|
Esan iezadak bestenaz kasu bat historia guztian. Esan
|
iezadak
zein amak ez duen maitatu bere semea, bere alaba, bere umea. Ez ote maitasunaren lege hori maitasuna bera baino lehenagokoa.
|
2004
|
|
Izan ere, jaki mota hauen produkzioa ikerketa bera baino askoz ere azkarrago doa eta inkognita asko daude oraindik argitzeke. Oraindik zehaztu gabe dago, esate baterako, produktu hauek duten elikagai funtzional erantsi hori gorputzak ongi xukatzen ote duen, produktu honek efektu positiboa izan
|
dezan
zein kantitate hartu behar den, sobera hartuz gero bestelako ondorioak ote dituen edota toxikoa izan ote daitekeen...
|
|
Neurtu dezagun ea euskaldunok benetan aldaketa politikoa nahi ote dugun. Eta, horrela bada, zehaztu
|
dezagun
zein puntutan jar gaitezkeen ados legitimitate politiko berri baten bila joateko. Behin hori eginda, jar ditzagun proiektu politiko guztiak mahai gainean eta galde diezaiogun euskal gizarteari horiei buruz.
|
|
Hobe dugu nazioarteko politika alde batera uztea, ihes egiten baitigute Bush eta Bin Ladenen kontuek. Baina azter
|
dezagun
zein izango den alderdi sozialistaren jarrera, autonomien egoera birformulatzeko edo bideratzeko.
|
|
Horrela, gurasoek badakite zer jan duten beren seme alabek egunero, eta afari anitza egin dezakete, egunean zehar egiten den elikagai ekarpena osatzeko, hori funtsezkoa baita haurren garapen eta hazkuntza normalerako. Egokiena afaria bi platerez osatzea da, haurrek jakin
|
dezaten
zein garrantzitsua den eguneko otordu hori, eta jakien errazio gomendatuak bete ditzaten, haur bakoitzaren adinaren arabera. 1 taulan ageri dira haur eta gazteen eguneroko energia eta mantenugai eskakizunak betetzeko gomendatutako oinarrizko elikagai multzoak eta kontsumo maiztasuna.
|
|
Maiatzean eta ekainean, alergia gehien dutenek egunero eguneratuko dute orria. Sartu den berrikuntzetako bat hirien azterketa konparatibo bat da, pazienteak jakin
|
dezan
zein eremutan dagoen arrisku handiena eta, hartara, bere bidaiak planifikatu ahal izan ditzan. Gainera, hautatutako polenaren kontzentrazioari buruzko datuak ematen dira, eta polen horrekiko klinikoki sentsibilizatuta dauden pazienteei alergia berriro aktibatzeko gai diren kontzentrazioak gorriz adierazten dira.
|
|
Mantxo komertzialak antzuak dira eta ez dute belar txarrik; beraz, loreontzietarako aukerarik onena dira. Ikus
|
dezagun
zein diren ohikoenak: · Lur geruza.
|
|
" Gertaera moralen kontzeptzio instituzionala" deritzan ikuspegiaren alde egiten du, beronek" esplika baitezake, batetik, zenbateraino diren objektiboak gertaera moralak eta, aldi berean, orokorgarriak. ... Bestetik, interpretazio honek esplika ere
|
dezake
zein puntutaraino oinarrizko gertaera moralek faktore subjektibo bat daukaten eta berorietarik arauak erator daitezkeen" (166). Kontzeptzio instituzional honen arabera," gertaera moralak ez dira beren baitan oinarritzen diren gertaerak, dela mundu fisikoan, dela mundu ikusezin eta metafisiko batean, kognitibismoak uste duen bezala, gertaera psikiko subjektiboak ere ez diren bezala, emotibismo deskriptiboak uste duenaren kontra,... baizik eta zerbait sozial dira funtsean, hau da, gizakiek sortutako instituzio bat" (162; azpimarrak gureak dira).
|
2005
|
|
Euskara Euskal Herriaren ondare soziala da eta bizirik izatea ona da guztiontzat; bi hizkuntzak jakinda bakarrik aukera
|
dezakegu
zein hizkuntza erabili.
|
|
AEBetako Houstonen dagoen Rice Unibertsitateko ikerlariek 3 nanometroko ibilgailuak egitea lortu dute. Kontuan hartzen badugu giza ile batek 80.000 nanometroko diametroa duela irudika
|
dezakegu
zein tamaina txikitan murgiltzen ari diren. Automobila karbono esferikoko molekulaz osatutik dago (C60) eta hasieran hainbatek zalantzan jarri bazuen bere gurpilak benetan biraka higitzen ziren edota irristatuz, gerora frogatzerik izan da gurpilak bira eginaz higitzen direla.
|
|
Orduan amaierako gogoeta egiten da, normalean galtzailearen egoerari buruzko gogoeta. Esan bezala, Zaratek ez du irakaspena zuzenean ematen, baina gogoeta horri esker jakin
|
dezakegu
zein den, bere baitan laburtzen baita. Normalean Zaratek galtzaileen alde egiten du (bedarra, astasendia, erreka, Sermoi, Alegi, Zaldibi...), Zaraterentzat" onak" horiexek baitira.
|
|
Adieraz
|
ezazu
zein den kutxaren goialdea, beti zutik utz dezaten.
|
|
8 Informazio ohar soila eskatzen denean, edota finka eta eskubideen Aurkibide Nagusi Informatizatuaren edukiari buruzko informazioa eskatzen denean, interesdunek askatasunez erabaki
|
dezakete
zein erregistratzaileri eskatu finkaren gaineko erregistro informazioa, nahiz eta finka hori ez izan aukeratu den erregistratzaileari dagokion erregistro mugapekoa. Aurkibide Nagusi hori Jabetza Erregistratzaileen eta Merkataritzako Erregistratzaileen Elkargoak darama, baina aurkibidearen edukiari buruzko informazioa erregistratzaileen bitartez eska daiteke.
|
|
Kreditu bakarra bermatzeko finka batzuen gain eraturiko hipoteka zatitu eta gero, edozein finkari dagokion kreditu zatia ordaintzen bada, interesdunak eska dezake hipoteka zati batez ezereztea, finka horri dagokionez. Ordaindutako kreditu zatia erabili ahal bada finka kargaturen bat askatzeko, kreditu hori finkari dagokion erantzukizun berezia baino handiagoa delako, orduan zordunak aukera
|
dezake
zein finkak gelditu behar duen aske.
|
|
1 Ekinodermatuen enbrioiak. Lau zelulako mailan banandutako zelulek, pluteo normalak (baina txikiak) sor
|
ditzakete
zeinek bere aldetik. Enbrioi txikioi erregulatibo esaten zitzaien.
|
2006
|
|
Beraz, zergatik egingo dugu guk? Nik uste dut ikuspuntu moraletik eta etikotik buelta asko eman behar zaizkiola afera honi legeak argi eta garbi idatz
|
dezan
zein egoeratan den posible zer.
|
|
Irakasleak ez du zigorrik eskatu, alabaren aurrean aitak barkamena eska ziezaion baizik ez zuen nahi, neskak bereiz
|
zezan
zein alde dagoen jokaera zuzena eta jokaera desegokiaren artean.
|
|
Hegazkina gauerdiko hamabietan irtetekoa bada, zehatz
|
ezazu
zein egunetako gauerdian: bezperan ala biharamunean?
|
|
Auziaren instrukzioa egiten den bitartean, instrukzio epaileak agerraldi agindua eman
|
diezaieke
zein pertsona entzutea komeni eta pertsona horiei, haien aurka erruduntasunaren seinale oinarridunak izateagatik.
|
|
Hori da, hain zuzen ere, eskutitz hauen edukinaren oinarria, eta ez Hispania eta baskoien lurrak deskribatzea. Horrela, susmatu
|
dezakegu
zein zen garai horretan baskoiei buruz zuten irudia, baina edonola, ezin dugu Ausonio eta Paulinok diotena aintzat hartu. Era berean, aurretik aipatu bezala, gutun hauek kutsu poetiko handia dute eta ezin dugu idatzirikoa hitzez hitz ulertu.
|
|
Lehendabizi, ezarri aurreko diagnosiaren bidezdetekta daitezkeen gaixotasunak hautatzearen inguruan, arauak berak aurreikusitako araudia ez da garatu. 1988ko Legeak agintzen zuen sei hilabeteren buruandiagnosi horren bitartez azter daitezkeen gaixotasunen zerrenda bat egin behar zela, medikuek jakin
|
zezaten
zein gaixotasun larri ekiditeko erabil zitekeen teknika, etazeinetarako, berriz, ez. Gaur egun, zerrendarik ezean, sendagilearen esku geratzenda balorazio hori.
|
|
Azkenik, Stopbadware ren asmoa da, parte hartzen duten erabiltzaile guztien ekarpenekin, direktorio bat eraikitzea, praktika txar mota horiek erabiltzen dituzten orrialdeak estigmatizatzeko, gizartearen presioa eraginez. Zerrenda internauta guztiei irekita dago, eta horiek kontsulta
|
dezakete
zein web gunek saihestu behar duten ikusteko. Onak eta txarrak bereiztea Stopbadware n argi eta garbi azaltzen da web orrietan ordenagailuetan sartzen diren programa guztiak ez direla maltzurrak, beharragatik.
|
|
Interesa duten kontsumitzaileek energiaren gaiaz arduratzen diren erakunde publikoetan (udaletan, aldundietan edo gobernu autonomikoetan), Dibertsifikaziorako eta Energia Aurrezteko Institutua (IDAE) eta haren homologo autonomikoak bezalako elkarteetan edo sektoreko elkarteetan (ASIF, instalatzaileen zerrenda duena), AEF edo Energia Berriztagarrien Ekoizleen Elkartea (APPA). Aditu horiei galdetu
|
diezaiekegu
zein den etxebizitzarako eguzki sistemarik egokiena edo aukera berriak, hala nola eguzki teilak, formari edo koloreari dagokionez konbentzionalen antzekoak baina, gainera, elektrizitatea edo beroa sortzen dutenak. Balazta fotovoltaikoa Espainian Espainia munduko hirugarren merkatu fotovoltaikoa da, potentzia instalatuko hiru gigawattetik gora ditu (GW), eta munduko merkatuaren %15, 5 hartzen du, Industria Fotovoltaikoaren Europako Elkartearen (EPIA) arabera.
|
|
Gauza bakarra eskatzen zioat Jainkoari: egunen batean Linak jakin
|
dezala
zein den handia beti gorde diodan leialtasuna.
|
|
Gauza bakarra eskatzen zioat Jainkoari: egunen batean Linak jakin
|
dezala
zein den handia beti gorde diodan leialtasuna.
|
|
Baina hori ez zekiten besteek. Eta jakinda ere, belarri hobea zuelako igarri
|
zezakeen
zein tren mota zetorren, eta, gutxi gorabehera, zenbateko luzea. Horretan irabaziko zionik ez zegoen.
|
|
15 Humeren ustez, helburu bat lortze aldera, adimenak finka
|
dezake
zein den bitartekorik edo ekintzarik egokiena. Hortaz, adimenak badu zeregina giza ekintzaren esparruan.
|
|
19 Humeren ustez, helburu bat lortze aldera, adimenak finka
|
dezake
zein den bitartekorik edo ekintzarik egokiena. Hortaz, adimenak badu zeregina giza ekintzaren esparruan.
|
2007
|
|
Deitu telefonoz: galde
|
ezazu
zein diren sartzeko baldintzak, nolako dokumentazioa aurkeztu behar den, (baldin badago) itxarote zerrenda nolakoa den; beharrezkoa bada, eska ezazu aurretiazko hitzordua.
|
|
Erabil ditzagun eskema biok, ipin ditzagun erlatibook kokaleku biotan eta ikus
|
dezagun
zein lekutan dauden ondoen. Erabil dezagun lehenengo eskema, eta aplikatu goiko hiru perpausei:
|
|
Estaldura publikoa eta pribatua Ikasleak nahi duen zentroa edo medikua aukera dezake, publikoa edo pribatua. Eskola Aseguruaren bidez laguntza medikoa jasotzeko, bai istripuz bai gaixotasunagatik, ikasleak aukeratu
|
dezake
zein zentro edo mediku komeni zaion, publikoa edo pribatua. Osasun Sistema Nazionalekoa ez bada edo itundua ez badago, aseguruak fakturak ordainduko ditu tarifa batzuen arabera, eta ikasleak diferentzia ordainduko du kostua handiagoa bada.
|
2008
|
|
Beste batzuek, berriz, bi kritika maila bereiztu dituzte: kritika dibulgatzailea, zeinak irizpideak eman behar dizkien irakurleei jakin
|
dezaten
zein lan mota irakurriko duten, beraren bertuteak, estiloa eta kalitatea; bestea akademikoa. Azken honek denboraldiak zehazteko irizpideak ezarri, korronteak identifikatu, joerak definitu, mugimenduak erlazionatu, liburua idazlearen traiektorian kokatu, berritasunak identifikatu, irakurketa ezberdinak eskaini eta kalitatea zehazteko nondik norakoak azaldu lituzke.
|
|
Batzuentzat kontsumo literaturak esan nahi du literaturarik salduena. Beste batzuentzat, ordea, literaturaren izaerak berak definitzen du kontsumo literatura (hots, argitaratu aurretik ere jakin
|
genezake
zein den kontsumo literatura). Hurrengo lerroetan kontsumo literaturaren gainean emandako iritzi eta definizio batzuk bilduko ditut:
|
|
Begira
|
ezazu
zein prestazio sartzen diren zerbitzuan eta zein ez.
|
|
Espainian ez dago horrelako zigilurik baina Ingurumeneko Ministerioak iragarri du erregistro bat osatuko dela, herritarrak jakin ahal izan
|
dezan
zein emisio murritz daitezkeen eta nola.
|
|
Azken hamarkadan aurrerapen handiak egin dira, eta huts egiteko beldurrik gabe esan
|
lezakete
zein eguraldi izango dugun hurrengo orduetan, eta egun batzuen buruan etorriko zaizkigun fenomeno atmosferikoei eta ezohiko gertakariei ere antza emateko moduan daude.
|
|
Urritik aurrera, berriz, orain arte baino zehatzago esan
|
dezakete
zein eguraldi egingo duen etzi (goizeko hamarretan ematen dute etziko eguraldiaren berri).
|
|
Araudi honen helburua zera da, kontsumitzaileak beharrezko zaion informazio guztia edukiko duela bermatzea, ziur jakin
|
dezan
zein produktu komeni zaizkion dieta osasungarri eta orekatua egin ahal izateko.
|
|
Kontalariaren errola: Kontalariak, amaiera agurra fase honetan, gogora
|
dezake
zein izan den bere errola eta egitekoa, zer kontatu duen, eta abar. Bere funtzioak eta egitekoak zeintzuk izan diren gogora ditzake, eta bete direla baieztatu, bide batez.
|
|
Laburki bederen, gogora
|
dezagun
zein inguru sozial eta historikotan sortu eta garatu zen Egutegia.
|
|
Idazlanari buruzko lehen berria emateko aukera izenburuan daukanez egileak, leku aparta eskaintzen dio azpimarratu nahi duena adierazteko. Lehen berri hori zabaltzeko latina hautatu zuen, agian, euskaldunak ez zirenek ere jakin
|
zezaten
zein zen esku artean zeukaten bitxia: euskaldunen hizkuntzaren hasikinak.
|
|
«forjadores, cajeros, chisperos, aparejeros, limadores, barrenadores, martilleros, rementeros». Ikusi
|
dezagun
zein eratara:
|
|
gutxien ordaindu zuenera. Manuel Antonio Muruak, 414 erreal?. Datu horiei esker jakin
|
dezakegu
zein baliotako ondasunak zituen lur jabe bakoitzak guztira, 33,3gatik biderkatuta: Santa Kruzeko markesak 309.600 errealeko lursailak zituen, eta Manuel Antonio Muruak 13.800ekoak.
|
|
Esazkidazu marrazkien izenak (ahate, zaldi, zezen, behi) eta asma
|
ezazu
zein amaitzen den n soinuaz.
|
|
Esazkidazu marrazkien izenak (erle, ilargi, zaku, baso) eta asma
|
ezazu
zein amaitzen den u soinuaz.
|
|
Baiezkoa bada erantzuna, esan
|
ezazu
zein
|
|
Gabonetan, Liburuaren Egunean edo Madrilgo Liburu Azokan lan bat egitea" best-seller" bihurtzeko bermea da Gehien saltzen diren liburuen zerrendak ere faktore erabakigarria dira. Zerrenda horiek argitaletxeentzako salmenta adierazle gisa ez ezik, publizitate tresna ere badira, eta, horri esker, merkataritza nobelen irakurleek azkar jakin
|
dezakete
zein titulu izan daitezkeen interesgarriak. Hala ere, kontuan hartu behar da Espainian zerrendak egiteko mekanismoak liburu dendetako eta argitaletxeetako datuetan oinarritzen direla, eta datu horiek nekez egiazta daitezke.
|
|
Elikagai batek izan ditzakeen eraso guztiak kontserbatzeko tekniken bidez kontrolatu behar dira, hala nola hozte edo izozte tekniken bidez, besteak beste. Horiei esker, elikagaia egoera onean gorde daiteke denbora luzeagoan edo laburragoan, eta edonork jakin
|
dezake
zein den iraungitze data edo kontsumo data lehenetsia. Data hau produktu galkorrenei zuzendua dago, hau da, giza osasuna kutsatzeko arrisku gehien dutenei, hala nola haragikiei.
|
|
Hala, testu prozesadore batean, kalkulu orri batean, web orri bat inprimatzean edo kontratu batean idatzitakoaren arabera, faxak bidal daitezke adibide batzuk jartzearren. Gainera, jasotako edukiak pantailan bistaratzen dira, eta erabiltzaileak aukera
|
dezake
zein inprimatu. Ordenagailua fax bihurtzearen abantaila da ez dela ezer inprimatu behar, ez eta ohiko metodoarekin bezala inprimatutako paperik ere.
|
|
“Streptomyces avermitilis ekin” lan egiteak abantaila bat du “Streptomyces natalensis” lanarekin alderatuta: haren genoma erabat sekuentziatuta dago, eta, beraz, azter
|
dezakegu
zein diren makrolido polienikoak sortzen dituzten geneekin zerikusirik ez duten prozesuek ekoizpenari ere eragiten diotenak”, esan zuen Apariciok. Ikertzaileek ezagutzen dituzte konposatu horien ekoizpenean zuzenean parte hartzen duten geneak, baina “gutxi ezagutzen da beste gene batzuen eragina”, ziurtatu zuen zientzialariak.
|
|
Altzariek beren osaera, erabilera baldintzak, prezioa edo fabrikatzailearen berri ematen duen etiketa eraman behar dute paketera. Azken batean, produktua identifikatzen duten datu batzuk ditu, kontsumitzaileek jakin
|
dezaten
zein diren funtsezko ezaugarriak eta zer arrisku izan ditzakeen gaizki manipulatzeak. Etiketatze hori zenbait arauk arautzen dute, eta horien helburua da “erabiltzaileek informazio eta ezagutza egokia dutela” bermatzea.
|
|
Beraz, «azterketa sakon bat» egin dezan eskatu zion Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza Sailari, sor daitezkeen arazoei irtenbideak bilatzeko. Euskal erakunde publikoek gazteek irakaskuntzaren aldeko hautua egin
|
dezaten
zein faktorek eragiten duten aztertu litzatekeela uste du, era berean, faktore horiek indartuz.
|
|
Itxaropen ezkutu hori ezin gorderik hartu zuen antzara luma, busti zuen tintontzian, eta gutun luze bat idatzi zion, «Ene Simeon maitea» hitzekin hasi, eta «zu ezagutzeko eta biok bat egiteko egunaren irrikaz» agurrarekin amaitzen zena. Tartean, etxe oneko neskatxa bati dagokion neurritasunaz betiere, bere bihotza zabaltzen zion, bere maitasun ametsak adierazten, «Aberlardo eta Eloisa berri batzuk izango garen uste osoan», eta eskatzen zion, arren, Simeonek berak ere jakinaraz
|
ziezaiola
zein ziren bere gurariak eta zaletasunak, «bion arimen anaitasunik estuena lortzearren».
|
|
Antza denez, adreiluaren festa bukatu egin da, eta orain nork emango dio egoerari erantzuna? Iraganari so eginez, argi ikus
|
dezakegu
zein izango den erantzuna.
|
|
Eta bestela, begira ditzatela Osakidetzaren LEPrako zabaldu dituzten perfilak; 2520 lanpostu eskaintzen badira, horietatik laurdenari soilik exijituko zaio euskara perfila izatea. Balora
|
dezatela
zein den hizkuntza zapaldu eta zein zapaltzailea.
|
|
Erantzuna: jatorrizkoak %66 dira eta itzulitakoak %34 Proportzio egokia ote den planteatu aurretik, ikus
|
dezagun
zein parametrotan kokatu diren balio horiek orain baino lehen. Bi erreferentzia gune nagusiak hartzen ditugu honetarako:
|
|
Jar dezagun" i" bokalarekin bakarrik hitz egin daitekeen eguna; jir dizigin itsisiki igini (bakoitzak egin dezala bere txalupa, pentsa
|
dezala
zein den arrantza egiteko lekurik onena, eta hauta dezala portu bakoitzeko maitea. Oroi ditzala hondoratu zirenak eta asma ditzala altxorrak eta lamiak eta korsarioak eta baltsak); jar dezagun errimatuta hitz egin behar den eguna; idatz ditzagun poemak izaretan eta lo daudenen besoetan; ea zeinek idazten duen piroporik politena zopako hizkiekin...
|
|
Ikus
|
dezagun
zein den egoera kopuruetan. Eusko Jaurlaritzaren datuen arabera, 2007 ikasturtearen hasieran etorkinak 17.000 ziren derrigorrezko hezkuntzan, ikasle guztien %5, 5 Gaur egun EAEn etorkinak horrela banatzen dira hizkuntza ereduen arabera:
|
2009
|
|
Bestalde, Aralarrek deia egin dio Patxi Lopezen Gobernuari, argitu
|
dezan
zein den bake eta normalizazioa lortzeko duen proposamena.
|
|
Kolektibitate lokalen parte hartzeko espazioa eskatzen dut. Erabaki
|
dezagun
zein diren gure benetako beharrak. Errealitatea ukatzeak ez digu laguntzen.
|
|
13 Legeen aurrean ere ez gara berdinak, lege desberdinak egiten baitira araua hautsi
|
dezakeena
zein mailatakoan den ondo begiratuta, eta, noski, berdin gertatzen da epaiekin. Prentsa askatasunik ez dago, eta ez legoke lantzean behin molestatzen duen egunkariren bat itxiko ez balute ere.
|
|
Azter
|
dezagun
zein den hizkuntza gaitasuna adinaren arabera 2006an eta Iparralde osoan. Bost adin multzo bereizi ditugu:
|