2000
|
|
Hau da, estatuarekin negoziatzeko? ETAk pentsa
|
dezake
euskal gizartearen bidezko saio horrek porrot egin duela eta estatuarekin negoziatuko duela. Hau da, urte luzetarako dinamika mantenduko duela euskal gizartea benetan esnatzen den ikusteko.
|
2002
|
|
Hori litzateke eta bere erabakirik onena eta ausartena. Utz
|
diezaiola
euskal gizarteari hitz egiten eta gera dadila. Ezkonezinak baitira indarkeria eta naziogintza, demokrazia eta inposaketa".
|
2003
|
|
Erronka horretan, intelektualek esku hartzea giltzarria da. Gaur eta hemen, kultura ondarean urrats erabakitzailea da euskarazko kulturaren transmisio mediatikoa bermatzea, horrek eskain
|
diezaiokeelako
euskal gizarteari hain beharrezkoa duen aterki kulturalaren isla soziala.
|
2004
|
|
Eta, horrela bada, zehaztu dezagun zein puntutan jar gaitezkeen ados legitimitate politiko berri baten bila joateko. Behin hori eginda, jar ditzagun proiektu politiko guztiak mahai gainean eta galde
|
diezaiogun
euskal gizarteari horiei buruz.
|
2005
|
|
Bide batez egoera horri eusten dion alderdi politikoari ere egiten dio kritika. Gainontzeko ipuinetan ere ez dira falta oro har klasista eta atzerakoitzat jo
|
dezakegun
euskal gizarte baten aurkako ziriak. Nazio eta gizarte askapena, maitasunaren inguruko hipokresia, sexua, euskara, errepresio politikoa erabiliko ditu gaitzat, besteak beste.
|
2007
|
|
Nolanahi ere, lehen aldiz egin da landa errendamenduen testu elebidun eta osoa, gai honek agerpen ugari izan baititu betidanik Euskal Herrian, baserria eta horren ustiapena ere tartean dagoela, dela errentamenduaren bidez, dela apartzeria eta osterantzeko kontratuen bidez. Horren ondorioz, lege honek berebiziko eragina izan
|
dezake
euskal gizartean aintzat hartzeko modukoa den nekazaritza alorrean.
|
2008
|
|
izan euskalduna, espainiarra/ frantsesa edo biak. Beraz, esan
|
dezakegu
euskal gizartearen bizikidetzarako ereduaren ezaugarria, gaur egun, euskalduntasunarekiko dagoen identifikazio maila handia dela; identifikazio hori, gutxienez, hiru kultura identitatek osatutako sentimendua da eta sentimendu horiek intentsitate desberdinekoak dira, nahiz eta gehienek eta zeharka, batez ere autodeterminazioaren aldeko identitate etnokulturalekin eta politikoekin lotura handiago d...
|
2009
|
|
Xisteran untxiren bat izatekotan, ateratzeko eskatu zion Zapaterori. Esan
|
dezala
euskal gizarteak erabakitzen duena errespetatzeko prest dagoen ala ez.
|
|
–Ez dakit zenbaterainoko ezagutza izan
|
dezakeen
euskal gizarteari buruz?, esan zuen atzo Mendiak NBEko kontalari bereziaren gomendioak entzunda. Scheininen iritziak, errespetatzen?
|
|
Nik ere, laurogeita hamar urte geroago, gauza bera esan
|
diezaioket
euskal gizarteari: ez begiratzeko horrenbeste emaileari, pertsonari, ezpada erakundeari, eta, so egiteko, bereziki, euskararen aldeko mezua eman eta ematen duen erakunde horri.
|
2010
|
|
Esan zuen Espainiako herria eta Espainiako instituzioak bakarrik direla subirano; haietan bakarrik datzala burujabetza, gainerako instantzia guztiak ukatuz. Hau da, Espainiako Gobernuak bakarrik galde egin
|
diezaioke
euskal gizarteari. Ez Lehendakariak, ez Eusko Jaurlaritzak, ezta Eusko Legebiltzarrak ere, inongo euskal erakundek ezin die galdetu Euskadin bizi diren gizon eta emakumeei.
|
2012
|
|
Laburbilduz, Euskal Estatua eraikitzeko prozesuari begira, uste duguMondragon Taldearen esperientzia kooperatiboak garapen materialerako proiektubat eskain
|
diezaiokeela
euskal gizarteari: aurrerapen teknologikoak euskarritzathartuta, proiektu hori demokratikoa eta euskalduna izango litzateke, langileenmugimenduarekin eta herri mugimenduarekin konprometituta egongo litzateke, etaautogestionarioa izango litzateke, baita internazionalista ere.
|
2015
|
|
Gatazkaren konponbidea ETAren amaiera bada, kito, ez dago askoz gehiago esateko, iragan astean ondo gogorarazi zaigunez. ETAk ez du jada hiltzen, jarrai
|
beza
euskal gizarteak bere bizitzarekin, ahaztu dadila presoekin, makroepaiketekin, atxiloketekin eta Estatuaren biolentziarekin.
|
|
Ondorioz beraz, esan daiteke EAEko Gizarte Zerbitzuen Sistema gaur egun ezberdina delaLurralde Historiko bakoitzean, eta nekez hitz egin
|
dezakegula
Euskal Gizarte Zerbitzuen Sistemaz, elementu komunak topatzea neketsua baita bere osaeran. Baina ezberdintasun hauen sorrera ez daunifaktoriala, ez dagokio aldagai federalari soilik, normalean izaten den bezela, hainbat elementurenbatura da.
|
2018
|
|
Agian ez zela posible pentsatzen genuen, baina urteak pasatu ahala ikusi dena da nola berritu daitekeen tradizio bat osagai modernoekin, gizarte moderno batean. Eta nola, hein batean, bertsolaritzan gertatu den fenomenoak lagundu
|
diezagukeen
euskal gizartea ezagutzen eta euskal gizarteak izan dituen eraldaketak ezagutzen. Hau da, bertsolaritza, bertsogintza eta bertsozaletasuna ―azken finean, bertso sistema osoa― eraberritu egin da, baina, azken finean, gizartearen isla da eta gizartea ere hor islatu daiteke.
|
2020
|
|
Bera ez da inoiz ETAkoa izan, Espainiako Justiziaren epaiak aurkakoa baieztatu arren: " Baina nire ardurak politikoak, jakina ezkutatu gabe, ETArekin sortutako kultura politikoaren partaide gisa adieraz
|
dezaket
euskal gizarteari zor diogun autokritika egin behar dugula; izan ere, gure akatsak onartzen ez baditugu, emango du ez zirela akatsak izan, baizik eta ezinbesteko urratsak beti egin nahi izan genuenaren bidean. Eta ez da hala izan.
|
|
Gure iragan hurbilenari eta gaur egun gertatzen ari diren aldaketei buruzko azterketa osatuak egin beharreko bideari buruzko informazio interesgarria eman diezaguke. Lehenik eta behin, etorkizuna eraiki
|
dezakegu
euskal gizartea komunitate heldua eta erresilientea delako ustearen gainean. Historian zehar zerbait frogatu badugu, hori izan da:
|
|
Eskain al
|
dezakegu
euskal gizarteak bizi izan duen berrindustrializazio esperientzia, COVID ondorioz manufaktura aurreratuko prozesuak berreskuratzearen aldeko apustua egingo duten herrialdeei laguntzeko. Gure ekosistemak, banatua izateaz gain, gizarte ekonomiari lotutako kudeaketa ereduak ditu, bidezkoagoak diren ereduak berma ditzaketenak.
|
|
Ondorioa: sor
|
ditzagun
euskal gizarteak, adin bateko zein besteko euskaldunek, eskatzen dituzten produktuak; dela musika, dela literatura. Eta gaurko gizartera ekarrita ere berdin berdin balio du gogoeta horrek.
|
|
Gero ere behin eta berriz azalSor
|
ditzagun
euskal gizarteak, adin bateko zein besteko euskaldunek, eskatzen dituzten produktuak; dela musika, dela literatura. du den gogoeta; ikus bestela, Xabier Gereñoren ahalegina irakurleentzat errazak izan zitezkeen irakurgaiak argitaratzeko, bereziki ‘nobela beltza’ deitzen den generokoak. Nik guztiz bat egiten dut Azurmendiren hitzekin.
|
|
Ondorioa: sor
|
ditzagun
euskal gizarteak, adin bateko zein besteko euskaldunek, eskatzen dituzten produktuak; dela musika, dela literatura. Eta gaurko gizartera ekarrita ere berdin berdin balio du gogoeta horrek.
|