Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.875

2002
‎1131) aldaketapolitikoak ereonginabarituzituen.Horrela, 1115.eanerrege kristauhorrekTutera, harenjaioterria, konkistatuzuen, bainaR. ...du elkartearengeroagokogarapenerako; adibidez, haienkideei hiriraitzultzenuztenzitzaien, hurasetiaturikegonzendenboranutziabalute; etxeaketa soroakatzeraemanen zitzaizkiendohainik, haiengatikinolako erreskate ordainik eskatugabe, garaihartakoohiturarenarauzohikoaizango zatekeenez.Horrenordez, juduekerregearilehenagokogobernarimusulmanari ordaintzenzizkiotenzergakberakpagatzekohitzaematenzuten, eta horrez gainera, merkaturajoateko, hirirasartuetairteteanordaindubeharrekoarielezere salbuetsirikgelditzenziren7.
‎Halakomomentubatean, etamereziko lukehoriargitzea, R.Yehudah k EspainiatikirtenetaAgindurikoHerrialdeankokatzeaerabakizuen.Dirudienez, alde honetatikAbraham barHiyya' matematikari etafilosofoakMegilat.ha megalehobrarenegileak (1136.eanhilak) eraginhandiaukanzuenberagan.Egun haietan, almorabideenetahaienondorengopolitikoakzirenalmohadeenpean, Al Aldalus enjazotzenarizirengertakarienaurkakoideologierreakziotzathartubehar daliburuhori, haiekerlijioarloanzerabiltenfundamentalismoarenetamusulman etakristauen artekoborrokenargitan. Haienondotikheltzenzirenzakuratze, ebaskoetaerasoetananitzjudu elkarteerabathondaturikgeldituziren.Kordoba aldeanslamenfanatismoerlijiosoa zennagusi.Almorabide etaalmohadeen gehiegikeriakneurrigabeakzirenetajuduakhaienarmadarieutsietamantentzera behartuetabortxaturikegonziren, horrek , berealdetik, juduenaurkakolapurretan, etaohorgoaniraunzezan.Kristauetamusulmanbandoenartekoborrokek judu jendearietengabekooinazeazekarkioten, harekinezbaitzutenmiserikordiarikez
2005
‎Singularreaneta pluraleanazentueradesberdinakdituztenhizkeretan, bereizkuntzahaugaltzendahitzmarkatuekin.Adibidez, Gipuzkoakozenbait lekutanetxíak ergatibosingularraetaétxiak absolutibo ergatibopluralaedo gizónaigízonaidatibosingularraetapluralaazentuarenbidezbereizten badiraere, singularrareneta pluralaren arteko bereizkuntza hori ez da egiten
‎Joandoanetaetorridatorrenbereizkuntakezdigutelaguntzen hiztunok harremanetanhizketa bidezegitendugunerabileraren azpianetaazaleangertatzendenaargitzen, ezindelakoteorizatu errealitatean egitendenakontuan hartu gabe.Eman dezagun linguistika teorikoarenalderdiak bere horretan hartuetahizkuntzaarrotzenirakaskuntzaraedopatologietaraeramatenditugula, etaharrokeriakitsutzen ez bagaitu behintzat, berehala ohartuko gara umezurtasunaz, hots, elkarlanaren beharraz: hiztunek egiazkiegitenduten erabileraren ezagutzabeteagoaezinbestekoa izateazgain, bestealoraskotako ezagutzak eregurutzatuko zaizkigulako: besteakbeste, pedagogikoak, psikologikoak, soziologikoakedo antropologikoak.Honenbestez, ezdago lehen mailakoteorizatzeriketabigarrenmailakoaplikaziorik, ezasimetriarik, bien arteko harremana elkarreraginezkoada, elkarelikatzen baitute elkarren osagarridirelako.
‎Daniloffeta Hammarberg (1973) autoreek, segmentufonetikobatekbesterenbateandueneragingisaeJkarrenondokoebakerenbatetortzemodu AHO BELARRIEN] ARDUERAMALGU MOLDAKORRETANBAOTEALDAGAIZTASUNIK, ruetan sinplifikatuz, ezkerrerakoeta eskuinerako koartikulazioa bereizten badaere, kontua askozerekonplexuagoa da; izanere, ezdabakarrikaurretik edoondorendatorrensegmentuari aurrehartzeaezaugarriak aldaraziz, askotan, errealitatean, artilukatzaileeneskutik (e.b., ezpainenaurreratzeetaborobiltzea) koordinatutakohainbat mugimendu morfema mugengainetikhedatzen dira aurreratuzartikulatzaileenjarreraondotik doazen segmentuetara, mugimendu horien guztien emaitza diren ezaugarri akustiko jakinakaldaraziz.Etahemendik datar, hizketan arigarenean, ahoskuntzorganoek oharkabean (bainaezimitazioz) behinetaberrizegitenduten mugimendu kontrolarenalderdikorapilotsua.Artikulaziozkoetaakustikazkodatuesperimentaletan aurkitzenden aldakortasunfonetikoarenarazoak, artikulatzailebakoitzarenmugimenduenoinarrian dauden kontrolprintzipioen arazoorokorra aztertzera eraman ditu jakitunak. Printzipio horretan oinarrituz ezartzen dituzte, aldebatetik, batasunmotorearendenbora eskemak, eta, bestetik, koartikulazioaren agindumotoreenberrantolatze moduak, artikulatzaile ezberdinek halakohelburu jakinbatiritsibehardutenean, egoeraezberdinetatikabiatuz.Azalpenaketaereduakugariizanikere', gertaerahonenesplikaziozehatzagoa etaosatuagoalortu nahibadugu, behartzen gaitufonetikan ez ezik, fonologian etasegu... ra, bata besteen ezaugarriak gainjarriz definitzendute; Lagefoged ek (1975,48) definitzen du.
‎' Askotan, ikertzaileek ikerketan zehar segmentazioa burutzeko, zenbait irizpide ontzat hartuetaegitendaunitatez unitateko zatitze hori .
‎Helduonoharmenak iragazten dituenak zeinunitate dira: fonemak, morfemak, hitzakedoesaldiak. Edomoduholistikoan hartzen duinformazioguztia, bereosoan. Aireanzeharhedatzendirenahots uhinakjasoaznolaezagutzenduguadiskidearen ahotsa, egoeraantzematen, esatendigunainterpretatzenedoulertzen mezua. Nolalitekeelkarrizketanarigareneanmaizaskotan uhinakustikoetanezdagoena, kanporatzenezdugunaereentzutea? Nolalitekeberdintzathartzea uhinetan horren ezberdin direnak (hauda, hizkuntzan pisurik ezbadute) etaaitzitik, uhinakustikoetanosoantzeko direnak oharmenakdesberdintzathartzea (hauda, hizkuntzanbereizlebadira). Nolaegitenduguartikulazio, akustikaetaentzumenarenlotura?
‎Arte horretan ez zen lo egona Txillardegi kulturaren alorrean ere, EuskaraBatuariateairekibaitzionBaionakoBiltzarrariesker, 1964ekoabuztuondarrean (29). Horretarako urtebetezasterolanegingenuenruedes
‎Arte horretan ez zen lo egona Txillardegi kulturaren alorrean ere, EuskaraBatuariateairekibaitzionBaionakoBiltzarrariesker, 1964ekoabuztuondarrean (29). Horretarako urtebetezasterolanegingenuenruedes
‎Iurretako euskal lore jokoetan, 1891an, aurkeztua izan zen kantu bat, titulutzat Euskaldunen loriak zeukana. Hamahiru bertsu, bakoitzak hamahiru silabako (7+ 6) lau neurtitz, itxuraz beraz Iparraldetik etorria, airea Adio Euskal Herria edo Gernikako arbola, hona zein diren kantu horren ezaugarriak. Kantuaren lehen neurtitza:
‎Tuba/ en haurrek berek eman ziotena, Eskuaraz emaiteko hori zen zuzena.
‎Xehetasunetan sartzen da Dibarrart, Tubalen leinua emanez, Japeten bos­ garren semea eta hau Noerena. Horrekin goaz uholde famatu hartara, erakus­ teko, denbora berean, euskararen zahartasuna, munduko zaharrena (III. ber­ tsoa). Tubaletik Iberoera doa, jakinik garai hartan Humboldt-en teoriek arra­ kasta handia bazutela.
‎Gurutze harek zuen 1 Kurutze hark baitzuen eta nola osoki aldatu duen azkena. Nork daki nola eta nondik Baigorriko zapatainak eta elizako xantreak ikasi zuen latinezko Romatarrek idazten du neurtitzaren neurriaren zaintzeko eta hori euskal fonetikaren kontra labarum hitzaren erran nahia edo, orduko ideien arabera, kontsonanteak berdinak izanez, lokarri bat sortu zen lauburu eta labarum en artean latinek kantabro zaharrei harturik hitza.
‎Eskuaraz emaiteko hori zen zuzena.
‎Erdi jakintsun baten omen du ustea Eskuarak erdaratik duela bastea, Gaixoa! iduri dik horrek erraitea, Arranoa dugula pikaren umea!!!
‎1870ean Frantziak galtzen du gerla Alemaniaren kontra. Hori izan da gertakari latza frantses guzientzat, egiazko bihotz mina bereziki Alsazia eta Lorrena galdurik. Errepublika sortzen da orduan, ez delarik batere onartua Euskal Herrian, lparraldeko euskaldun gehienak Napoleonen aldekoak edo erregetiarrak izanez.
‎Betiri Santz ezagutua da gosetearen ikurra delakotz. Sinbolo horretaz baliatuko da Zalduby Errepublikaren kontra.
‎lnpiotasuna, hori da gaitza, gaitz ikaragarria, erlisionaren kontra doana, ideología osoki galgarria eta denetan zabaldua. Denetan, salbu Euskal Herrian, xoko pollitean, bereziki mendietan, bizi den jende sanoa, garbia, kutsadurarik gabe gelditzen delakotz; zer da Euskal Herria?:
‎Hain zuzen, euskaldunak bizi diren parabisu hori betidanik begiratua izana da edozein kutsaduratik. Uhain pareko hitz zerrenda bat botatzen du Dibarrart ek, lehenik Satan, deabru nagusia, dituen seme guziekin eta gero pagano mota guziak, Arriano, Kristoren jainkotasuna onartzen ez zuena, ahantzi gabe mairuak Euskal Herrian gaindi ibiliak.
‎Nola ez da sartuko Dibarrart, hain elizatiar izanez, XIX. mendearen azken laurdeneko eztabaidetan, segituz Adema Zalduby edo Michel Elissamburu. Badaki ilun­ peko jende horiek lanean ari direla Elizaren kontra eta kutsadura berri hori sartzen ari dela, emeki emeki, Euskal Herrian. Bainan ausarkeria horien kontra badira harresiak.
‎Nolaz egin du aldaketa hori Dibarrartek hiru urteren buruan. Zer gerta­
‎Donibane Lohizunen, 1892ko abuztuan herriko etxeak, Goyhenetche medikua alkate delarik, besta euskaldunak antolatzen ditu Antoine d' Abbadie-ren ohoretan. Alabainan euskal letretako mezenas hain ezagutua Académie des Sciences eko president edo buru izendatua izana da eta karia horretara omenaldi bat eskaintzen zaio. Hain zuzen, mintzaldiei ihardesteko xutitu zen Antoine dAbbadie eta amaitu zuen bere eskerrezko mintzaldia aldarrikatuz:
‎Ahapaldi batean bi ideia nagusi agertzen dira: lehena, zazpi probintzien arteko batasuna, bigarrena, herri batu horren askatasun nahia. Hitz laburretan dena errana da.
Horrek erran nahi du Gernikako arbola kantuaren araberakoa dela lparraldekoentzat eta, beraz, kantu abertzalea (nahiz hitza ez den oraino sortua).
‎Karia hortara antolatua izan da, Lore jokoetan bezala, kantu sariketa bat. Bi Eskualdun izenpeturik Eskualdunac deritzan kantuak ereman zuen lehen prima.
‎Oxaldek eta Dibarrartek parte hartu zuten zeingehiagoka horretan . Oxaldek bere Hizkuntzetan lehena kantuaren bosgarren ahapaldian aipatzen ditu zazpi probintziak:
‎lraganean ikusten du zazpien batasuna, lehen egina zena, orain hautsia. Lehengoaren mina, iraganaren mina azaltzen du azken bi neurtitzetan, bere baitan daukan bihotz mina eta auhenka deitoratzen du bereizte hori , auhenka ere askatasun galdua. Zorigaitza adierazten du bereziki ondikotz hitzarekin.
‎Berdin kontserbatzailea, bainan bertze bizitasun eta kar batekin. Horretan datza bi bertsoen arteko diferentzia.
‎Denbora berean, Zazpiak bat en ideología sortzen ari da Euskal Herri osoan, harreman gehiago bada Abbadie-ren Lore jokoei esker, ideologia horren alde eta maisu gisa dago Gratien Adema Zalduby Dibarrartek miresten duena. Baigorriko xantrea, beti kontserbatzailea, moda berriari jarraikiko zaio.
‎Bi neurtitz horiek aurkitzen dira bertze kantu batean aldaketa xume batekin ongi pilotan ikhas pilota ren ordez eta arrakasta handia ukan du eta dauka oraino. Kantu horretan aipatzen dira kantu xaharrak kontserbatu behar direnak, sorterri ederra ezin ahantzia eta aldaketa batekin Donibaneko itsaso bazterra. Kantu horren sortzailea, nahiz ezagutua ez den, Donibane Lohizunekoa izan daiteke.
‎Kantu horretan aipatzen dira kantu xaharrak kontserbatu behar direnak, sorterri ederra ezin ahantzia eta aldaketa batekin Donibaneko itsaso bazterra. Kantu horren sortzailea, nahiz ezagutua ez den, Donibane Lohizunekoa izan daiteke.
‎Bilbao, 1992, 259 Horrez gainera ikus ere: AGIRREAZKUENAGA, J., Euskal historiogra­fiaren barrena:
‎' Gai horretan murgiltzeko ikus AGIRREAZKUENAGA J. (ed.), La articulación político insti­
‎Lan entziklopedikoetan, aipatzerakoan baten bat, Bernardo Estornes Lasak Auñamendiko entziklopedia asmatzen eta argitaratzen egin zuena, azpimarratu behar dugu. 1970eko jakituria eta oraingo ezagutza maila desber­ dina dugu eta horregatik amaitzear den entziklopedia horretan lehen liburu­ kiak eta azkenak desberdinak ditugu. Berriztu beharra dago eta Eusko Ikaskuntzak hor du erronka handia eta benetakoa.
‎Lan entziklopedikoetan, aipatzerakoan baten bat, Bernardo Estornes Lasak Auñamendiko entziklopedia asmatzen eta argitaratzen egin zuena, azpimarratu behar dugu. 1970eko jakituria eta oraingo ezagutza maila desber­ dina dugu eta horregatik amaitzear den entziklopedia horretan lehen liburu­ kiak eta azkenak desberdinak ditugu. Berriztu beharra dago eta Eusko Ikaskuntzak hor du erronka handia eta benetakoa.
‎Hispanian jaio, bizi, hil­ zen den heinean, guzti horrek idiosinkrasia sortzen du eta horno Hispanicus delakoaren nabarmentasuna ageri agerikoa bihurtzen da historiaren subjektua bihurtuz. Modu horretan historiografía nazional espainiarra gorpuzturik dago Aro Berriaren atarían eta XVI. mendez geroztik garrantzia irabaziz joango da. Diego Catalánek arazo hau ederki adierazten du, historiografía nazionalen sorreraren jatorria azaltzerakoan9?
‎Madrid, 1991 CATALAN, D., Contribución de la historiografía a la creación de los españoles, Langaiak, 8 Pamplona 1985, 45 57.37] OSERA AGIRREAZKUENAGAikuspegi kritiko batez burutua zegoena, berez hiritar talde berri batentzat, erakunde desberdinetan banaturik zegoen jende multzoen komuntasun lotu­ rak azpimarratzen zituen eta, beraz, diskurtso historiko berria asmatu; sub­ jektua, diskurtso berrian, euskaldunak ziren, hau da, Vasconiakoak, etni ikus­ pegi batetik euskaldunak, eta Aro Berriaren modernitateak eskatzen zuen hiritar status hatera jauzia egiteko, bidea eta ikerlana urratu zuen. lnperio berrien baitan herri nortasuna azpimarratu zuen. Vasconia, lurralde kontzep­ tua, berriz, hasi zen erabiltzen, horrek definitzen baitzuen euskaldun guztien batasun esparrua, ohizko besteak, dela Nafarroa, dela Bizkaia, gaindituz. Berak ukatu egingo ditu mito tradizionalak, kantabrismoa, bereziki, eta beste elementu objektiboetan oinarrituko da, hizkuntza eta kultura amankomune­an.Vasconia Euskal Herri kontzeptu euskaldunaren itzulpen zehatz eta ego­ kia baino ez da erromantze hizkuntzetan eta objektiboki egokien definitzen duena gure lurraldea.
‎Euskara ederki menperatzen zuen A. Oihenartek.Zergatik latinez idatzia? Goi Ertaroan, historia guztiak unibertsalak ziren eta gerora unibertso horren probintzien historiak idazten hasi ziren. Vasconiaren notitia berez unibertso horren probintzia da eta unibertsaltasun horrekin komuntasuna lotu nahian edo, latinez idatziko du, berez probin­ tzia soil baten historia zena.
‎Goi Ertaroan, historia guztiak unibertsalak ziren eta gerora unibertso horren probintzien historiak idazten hasi ziren. Vasconiaren notitia berez unibertso horren probintzia da eta unibertsaltasun horrekin komuntasuna lotu nahian edo, latinez idatziko du, berez probin­ tzia soil baten historia zena. Partikulartasuna eta unibertsaletasuna konbina­ tu nahi ditu modu horretan.
‎Goi Ertaroan, historia guztiak unibertsalak ziren eta gerora unibertso horren probintzien historiak idazten hasi ziren. Vasconiaren notitia berez unibertso horren probintzia da eta unibertsaltasun horrekin komuntasuna lotu nahian edo, latinez idatziko du, berez probin­ tzia soil baten historia zena. Partikulartasuna eta unibertsaletasuna konbina­ tu nahi ditu modu horretan.
‎Vasconiaren notitia berez unibertso horren probintzia da eta unibertsaltasun horrekin komuntasuna lotu nahian edo, latinez idatziko du, berez probin­ tzia soil baten historia zena. Partikulartasuna eta unibertsaletasuna konbina­ tu nahi ditu modu horretan . Berez, Vasconiari, historiografian eta teoria poli­ tikoan existentzia berria eransten zion eta lurralde horrek aurrerantzean ber­ takoak definitzeko gaitasuna eragingo zuen, euskaraz euskaldunak Euskal Herrikoak zirela aski nabarmena baitzen.
‎Partikulartasuna eta unibertsaletasuna konbina­ tu nahi ditu modu horretan. Berez, Vasconiari, historiografian eta teoria poli­ tikoan existentzia berria eransten zion eta lurralde horrek aurrerantzean ber­ takoak definitzeko gaitasuna eragingo zuen, euskaraz euskaldunak Euskal Herrikoak zirela aski nabarmena baitzen. Historia nazionalen sorrera garaian, A. Oihenartek euskaldunen historia sortarazteko oinarrizko ikuspegia eta ele­ mentuak sortzen ditu.
‎M. Montaigne eta F. Bacon izango dira gizarte zientzien arloan libertino eru­ ditoen eredu teoriko berriak eta modernitatearen aitzindariak.Oihenartek bere kontzeptu historiografikoa finkatzerakoan herri eta hiz­ kuntz komunitateari garrantzi sakonagoa erantsi zion bestelako gertakizun historiko eta politikoei baino. Bere gogoetaren bidez espazio bat definitzen du eta espazio horretan bizi diren gizataldeez arduratzen da, bere nortasun eta erakundetze juridiko politikoak desberdinak izan arren. Horra bere original­ tasuna eta ondorioz bere horno vasconicus en sorrera asmatu zuen, kanpora begira bereziki.
‎Harrezkero, hiru probintzien arteko harreman politiko instituzionalak indartu eta estutu egin ziren. ...ate jatorrizko kategoria erabiliz, hau da, hiru pro­ bintzien arteko harremanak erakundetu egingo ziren Batzar iraunkorrenbidez, konferentzia izenez ere ezagunak izango zirenak 12Bergarako HerriAdiskideen egoitzan hiru herrialdeetako Batzar Nagusien ordezkariak biltzen hasi ziren, ekintzabide komunak indartzeko asmoz.Herri Adiskideen elkartean, kantabrismo dogmak nagusi izaten jarraitu­ko du eta horretan Herri Adiskideak ez ziren bat ere berriztatu edo moderni­ zatu. Kontraesana dirudi.
‎Gogora ditzagun Chaho Belzunze, Bladé, Jaurgain. Hori da beharbada iparraldeko historiografiaren konstantea, euskaldunez orokorki ari direla, Euskal Herria bere osotasun geografikoan hartuaz. Badirudi iparraldean bertako ohizko erakundetze politiko eta juridiko pro­ pioa galdu zenean, intelligentsiaren joera hizkuntza eta herri berezitasunez gogoetak burutzera eta histori arloan herri euskalduna lantzea bihurtu zela egitasmo berria.
‎Atzerrian, zegoen Hegoaldeko euskaldun liberala eta iparraldeko joera horretaz kutsaturik edo, Zamakolak histori lana Oihenarteren ildoa berriz ere hartzen duela dirudi, bere Historia de las naciones bascas izeneko liburuan15
‎Ohiko euskal zibilizazioa betiko desagertzearen beldurra hedatu zen. Horren aurrean zerbait egin beharra eta lruñean Revista éuskararen inguruan bildu zen A. Kanpion eta beste historialari kementsuak. Gasteizen Fermín Herránek Revista de las Provincias éuskaras sortu eta eratu zuen eta, Donostian Manterolak Euskal Erria aldizkaria.
‎utzirik, akademietan oinarritu zuen historia berria sortzeko ahalegina eta ahal­ mena. Giro hori ezagutzen zuen Etxegaraik eta Kanpionek ere. Trabajos de un cronista liburuan, 1898an argitaratuan, bere helburu historiografikoa argi eta garbi adierazten zuen19 la más constante y arraigada de mis aspiraciones:
‎Berriztapena lortzeko, oinarrizko abiapuntua sorburu historikoak kritika zorrotzez aztertu behar ziren eta iturrien irakurketa berriak eginaz, historia berriztatua sortuko zen, dokumentuek berez ez dutelako hitzik egi­ ten, baina, bestalde, historiarik ezin daiteke buru erudizio enpiriko gabe. Horregatik ez da mugatzen agirien positibismora edo sorburuen kritikaren teknikara. Frantziako Augustin Thierry izango zuen eredua eta, beraz, iker­ keta eginez, artistaren jitea ere erakutsi behar zela aldarrikatu zuen.
‎ECHEGARAY, C., Trabajos de un cronista. Bilbao, Biblioteca bascongada de Fermín Herrán, 1898, 131 Horrez gainera bere ideia historiografikoak ezagutzeko A. Kanpioni buruzko hitzaldi baten testua ere interesgarria dugu, Blancos y Negros (guerra en la paz) nobelaren argitalpenaren hitzaurre gisa argitaratua, Donostian, 1934an, Zabalkunde bildu­ man, Beñat Idaztiak.20 LABAYRU, E, Historia General del Señorio de Bizcaya. Bilbao 1895, 6 liburuki argitaratu zituen 1903 bitartean Bizkaiako historiaz.44EUSKAL HISTORIAN BARRENA, ETORKIZUNARI BEGIRAGiro horretan, Miguel de Unamunok Etxegarai eta Labayruren lanak kri­ tikatu zituen eta bidenabar historiaz zuen ikuspegi teorikoa lerro laburrean bezain sakonean adierazi zuen:
‎Bilbao, Biblioteca bascongada de Fermín Herrán, 1898, 131 Horrez gainera bere ideia historiografikoak ezagutzeko A. Kanpioni buruzko hitzaldi baten testua ere interesgarria dugu, Blancos y Negros (guerra en la paz) nobelaren argitalpenaren hitzaurre gisa argitaratua, Donostian, 1934an, Zabalkunde bildu­ man, Beñat Idaztiak.20 LABAYRU, E, Historia General del Señorio de Bizcaya. Bilbao 1895, 6 liburuki argitaratu zituen 1903 bitartean Bizkaiako historiaz.44EUSKAL HISTORIAN BARRENA, ETORKIZUNARI BEGIRAGiro horretan , Miguel de Unamunok Etxegarai eta Labayruren lanak kri­ tikatu zituen eta bidenabar historiaz zuen ikuspegi teorikoa lerro laburrean bezain sakonean adierazi zuen: Si de los fugaces sucesos quieren sacarse los hechos permanentes, verdadero objeto científico de la historia, hay que redu­ cir el orden cronológico del suceder al evolutivo del hacerse, y no caer en prag­ matismo excesivo21?
‎Adibidez, karlismoaz egin zuen interpretazioa dugu, besteak beste.Hala ere, mitoak eta leiendak indarra zuten jenderiaren ohiko kosmoaren interpretazioan bat eginda zeudelako. Horregatik Fermín Herrán idazleak eta Biblioteca bascongada bildumako editoreak 1898an zera adierazi zuen: ¡ que no facilmente se arrancan de cuajo leyendas y tradiciones acariciadas por lar­ gos siglos y que tanto enaltecen a la tierra que uno quiere!. Baieztapen honek erakusten digu ohiko mitología historikoaren dogmek indarra zutela eta Sabino Arana ere delako literatura mitologioaz baliatuko da bere proposamen politikoak erakusteko unean.
‎Geografía general del País Vasco Navarro, entziklopedia gisa asmatua, garaian garaiko jakituria historiografikoaren eredua dugu. Horrez gainera aipatu behar dira Pablo de Alzola eta J. Lazurtegi. Antropología arlo­ an José Miguel Barandiaranek ahozko iturrietan finkaturik, biltzen zuen lege21 UNAMUNO, M., Obras Completas, IV. liburukia (Ed.
‎Iparraldean J.M. Barandiaranek jarraitu zuen aldizkariak sortzen eta 1948an Biarritzen Eusko Ikaskuntzen zazpigarren kongresua antolatu zen. Iparraldean Eusko] akintza aldizkariaren inguruan ikerketak landu ziren, baina 1954an Baionan antolatu zen Eusko Ikaskuntzaren 8 Kongresuak dinamika horren amaiera erakusten zuen. Bestalde, hego Ameriketan, Argentinan, Venezuelan eta Mexikon bereziki ahaleginak egon ziren.
‎Bukaeran ez du nahi izango generalizazioan erori. Espiritu etnografikoak dirau bai, baina hori ez da maila teorikoan ez duelako kezkarik, erredukzionismo antzuan ez erortzeko bidea baizik. Deskribapen soila eta formala gainditurik gelditzen da, ikerketa teori­ koan aukerak eginez, ez modu abstraktuan, enpirikoan baizik, berez etorri zetorren ondorioa modu naturalean agiriaz.Sozilogismo berriaren ekarpenak jasoko ditu 1950ean, aurkakoa, hurren­ go hamarkadan, sikologismoan murgilduz.
‎Horregatik, genero bio­ grafikoaz gogoeta jakingarriak idatzi zituen bere bizitzaren azken aldian eta modu originalean aplikatu bere buruaren azterketara.Beraz, badugu bai zer ikasi, J.C.B.ren lanetan, ikerketa egiteko moduaz.AZKEN MENDE LAURDENAXX. mendean paradigma interpretatibo nagusiak, funtzionalismoa, alde batetik, aldaketarena, bestetik, non marxismoa barne kokatzen baitut, egon direla esango nuke. Ikerlariok, beraz, teoria ondo eta sakon ikasi behar genuen eta gero hori aurkitu errealitatean, datuak egokitu eskema teorikora. Datu egokiak aurkitu behar ziren teoria konfirmatu edo deuseztatzeko.
‎23Azken urteotan aniztasunezko ikuspegia garatu da honezkero historiala­ rion artean. Horregatik historia nazionalaren ikuspegira ezin daiteke makurtu edo soildu, ezin dugu guztia ekintza guztiak euskal abertzale versus beste abertzale ikuspegira lerrotu edo eskema dikotomikoan Espainiako historiaren ispiluan arakatu. Herri baten fenomenología aberatsa dugu eta nire ustez ez da sinplifikatu edo ahuldu behar gizarte aberatsaren historia, dinamika interpre­ tatzaile eta diskursibo bakarrera.
‎Foruen inguruko kultura politikoa aberatsa eta indartsua da. Baina euskal historia ezin da horretara mugatu, historia nazionala denboraren igarobidean aldi bat baino ez delako.Tokian tokiko historia zehatzak, komunitate jakin batzuena indarberritu da. Enpresaren historiak, historia ekonomikoaren arloan, hutsune nagusia da.
‎Azpiegieturazko ikerlanen ondoan, nahietaezkoak ditugu diskurritzeko modu kontraesankorrak, horrek egiten duelako herria. Folklorean murgildu garenok badakigu tradizioa nahaste eta borraste guztien bilgunea dugula.
‎Nire esperientzian, ez zait berdin euskaraz edo gazte­ laniaz edo ingelesez idatzi. lrakurle gutxi eduki arren, jarraituko dut euskaraz lantzen historia, itzultzaileen lanak, errespetu guztiz, sarritan gogorregiak eta ulergaitzak egiten zaizkit eta. Euskaraz idazteak bai ematen du plus berezia eta euskarazko historiografia lantzeko ahalegina hurrengo 20 urteetan erron­ ka handia izan luke, bestelako hizkuntzak baztertu gabe, ariketa hori premiazkoa duelako edozein ikertzailek, erregistro desberdinak erabiltzeak aberastu egiten duelako geure diskurritzeko ahalegina.
‎Guk ere oinarrizko ideia batzuk ekarri nahi ditugu horren heldugabe dagoen Euskal Soziolinguistikaren eremura, Antiguako hizkuntzalari donostiarrak esanen lukeenez, euskararen endoglosiaren alorrera. ...bildu ditugun ezpalak dira, beste hizkuntza batzuetan gauzak egun zer nola gertatzen diren erakusten digutenak; nola edo hala, euskararen baitan gertatuko diratekeen aldaketa eta berrikuntzek ez lukete aurkeztuko ditugunetarik guztiz urrun ibili; gune arras euskaldun batzuetako salbuespenak salbuespen direla eta egun nagusi dabilen eredutik guztiz urrun gelditu diren hizkeren errealitatetik landa, hori da euskara berriari buruz dakigun apurrak oraingoz adierazten diguna.
‎Dialektoak bikoitza den eginkizuna du: bere hiztunei hizkuntza horretako gainerateko hizkeretako kideekin elkar ulertzeko aukera ematen die dialektoak, baina zeregin demarkatiboa ere badu: hizkuntza hori baliatzen duten beste erkidegoetarik bereizteko, gizatalde batek bere hizkera berezia du (Séguy 1973).
‎bere hiztunei hizkuntza horretako gainerateko hizkeretako kideekin elkar ulertzeko aukera ematen die dialektoak, baina zeregin demarkatiboa ere badu: hizkuntza hori baliatzen duten beste erkidegoetarik bereizteko, gizatalde batek bere hizkera berezia du (Séguy 1973). Bereizkuntzaren oharmen horretan oinarritzen du Terracini k dialektoaren sentimendua (1937, 1960); aipatu sentimendu horren arabera hiztuna bere erkidegoari loturik egon ohi da.
‎hizkuntza hori baliatzen duten beste erkidegoetarik bereizteko, gizatalde batek bere hizkera berezia du (Séguy 1973). Bereizkuntzaren oharmen horretan oinarritzen du Terracini k dialektoaren sentimendua (1937, 1960); aipatu sentimendu horren arabera hiztuna bere erkidegoari loturik egon ohi da. Hizkera erkidegoaren bizitasunaren ezaugarria da arestiko sentimendu hori eta Euskal Herriko bazter guztietan berdin gertatzen ez bada ere, Bizkaian adibide nabarmenak ditugu:
‎hizkuntza hori baliatzen duten beste erkidegoetarik bereizteko, gizatalde batek bere hizkera berezia du (Séguy 1973). Bereizkuntzaren oharmen horretan oinarritzen du Terracini k dialektoaren sentimendua (1937, 1960); aipatu sentimendu horren arabera hiztuna bere erkidegoari loturik egon ohi da. Hizkera erkidegoaren bizitasunaren ezaugarria da arestiko sentimendu hori eta Euskal Herriko bazter guztietan berdin gertatzen ez bada ere, Bizkaian adibide nabarmenak ditugu:
‎Bereizkuntzaren oharmen horretan oinarritzen du Terracini k dialektoaren sentimendua (1937, 1960); aipatu sentimendu horren arabera hiztuna bere erkidegoari loturik egon ohi da. Hizkera erkidegoaren bizitasunaren ezaugarria da arestiko sentimendu hori eta Euskal Herriko bazter guztietan berdin gertatzen ez bada ere, Bizkaian adibide nabarmenak ditugu: «eixu ondarrutar! > > entzuten genien bertako gazteei duela hogei urte arrantzale herri
‎Eremudialektal geografikoanerkidegoarenbarrenera begiradauden tradiziozkojarreraberdintzaile etakonbergenteekikohiztunak nolako kokaguneahautatzen duenazterdaitekeen gauzada.Horretarako, gizartearen barrenekosareketan norbanakoakdituen hartu emanetaerlazioak nolakoak diren etaerreferentziatzatzein talde jotzen d (it) uen ezagutzea baitezpadako baldintza da; norbanakoarenhizkera jardueranoinarriturikjoereketanorabideekberekin loturik daramaten prestijioarenarabera hiztunak bereburua non kokatzen duen edo non kokatu nahiko lukeen antzeman dezakegu2? Ezin ahantzi dugu prestijioaren ifrentzuanestigmaizpiak edota hainbat hiztunen ziurtasun linguistikorikezasumaditzakegula; ikerketa xeheekerakutsi dutenez, hiztunokhizkuntzarenbaitakoautogorrotorainoedotaprosodiarenaldetikako ahoko giharreendoitze kulturaledogizartezko etarainoiritsgaitezke; horretaz jabetzea ezlegokegaizki: hizkerarekikojarrerarenikuspegi kognoszitiboan, sinesteak, estereotipoaketa perzepzioaksar ditzakegu eta alderdiafektiboan, zirrarak etasentimenduak.
‎Arebortitzagoadaoraino Danimarkan gertatudena: herritarren% S mintzodasoiliksortudenalderdikodialektoan, gaineratekodanimarkarguztiakhizkerazbederenkopenhagetartudira.Mendehonenbigarrenerdianizugarrigertatuomendahizkuntza desberdintasungeografikoenapaltzea, dialektoakberdintzera joda.Berdinkaratzeedo«dialectlevelling» prozesu horretan , ezaugarriestandarrakherrialdeguztiangaindihedatudira, Kopen­ hagen mintzatzen den aldakirantz gertatu da konbergentzia (Kristiansen
‎Denaden, nahastekotanerdaranahastenda, ezAzpeitikoakezdirenbestehitzakedomailagore­ takomintzoak. Lepoerabiltzen omendagazteenarteangalderetarako juteal gea? 1itealdeu, makurra.Agianadibidez hitzanagusitzenaritukodabatzuen artean gonbaaziyo batea1konpaaziyobatea horren kaltetan, gaztebatzuek ezgendunerabilikodizute ezkendun enostrue, ordain, bainaoroharherrikoa berekoadagazteekegitendutena: ankie, narruzko txupie larruzko jaka, ikixi ikasi erabiliko dituzte. Horrezgainadiskideen artean batuaerabiltzea edotazuka jarduteaezinpentsatuzkoakditugu etasetazfonemak bereiztea ereirrieragingarritzatjotzendutebertako gazteek; gaztelaniazereneutralizazioabizkarkariarenaldegertatzenda, ezapikariarenalde.Apikaria, inoizerrezildarreiadarrajotzekoerabilikoda.
‎Esanohida, gainera, tradiziozkohiztunek, euskara estandarra berandu ezagutudutenek, halakoxegutxiespenaedojasandutelaetaprestigioahizkera eredu berriek hartu dutela. Errealitatekoatalgehienek bezala, badu horrek egiatikzerbait, bainabaitamitotik ere.Betiegonda, are1968urtearen inguruanikasizuten euskaldunberrienarteanere, folkhizkera ikasteko etamenderatzeko borondate izugarria, izanerehorrexetan baitzetzan «benetako» euskaldunen arteanintegratzeko baitezpadagainditubeharrekolanga.Eta alderantziz, betiizandiraetaizanenere, oraingoz, herri euskara ezdenoro betertzezdakusateneuskaldunzahar analfabetohand... Tradiziozko euskaldunahalketuengaiaereezdabilhonetatik urrun etaarazoa EuskalHerriannonahi agerizaigunarren, berebizikoa daNafarroa Garaiko kasua.Baztangoaegokideskribatu duKasaresek':
‎IkustekodagoEuskalHerrikohainbatbazterretan sortzen arideneuskaraberrihorrek nolakokolorea (k) etazeinukituizanendituen.Hizkera erkidegoarenosasunonalagunetaherrian«heti! > > egindenmintzoak polarizaziorako etabereizteko duen gaitasuna baliatuz, hainbat hizkerak gogor eusten ahaldiote beren berezko kolore lokalari oraingoz; eskualdeko nortasunari edotaherrikoari garrantziaemanohizaienalderdietan gertatzendirahorrelakoak.Norberarenherriko hizkeratik ereduberrietaestandarre (ta) raino, gainera, alde ederra dago leku batzuetan, bateko eta besteko hiztunek beren gizartekohartu emanenetaerreferentzienaraberaibilikodutenaedoezdutena.Honela, betikoherriko euskaraedo«mildlocaldialect> > izendatzendene­ tik«locallycolouredstandard> > delakoraino tartezabaleanhainbatetahainbat errealitatek etahizkerenartekokonstelazio bitxieklekuaizandezakete'. Hori da, guohartu orduko, egungoeuskararigertatzenarizaiona.
‎...nsortua; eskola ikastoletaneuskarabatuaerabiltzendagehienik; berelausoanere, euskaldunanitzenganbadagoEuskalHerribatubatenizpiritua; euskal kulturaidatziaere, zailtasunak zailtasun, aitzinatuzdoaemaro emaro; azenontzeko, eguneroko­ tasunamundu guztian zeharhomogeneoagoabilakatuaz doaetaikus entzutezkohedabideekere lehenezzutengarrantziaduteorain.1968tikaitzinera euskara batua deitzen dugun tresna hori ere badugu euskaldunok, etaezin ahantzi daordura artean euskaldun anitz elkarri ezin ulertuz zebiltzanetan erdaraz mintzo zirelaezinbestean; honetan, dirudienez, gauzakpixkatxo bat aldatuetabideratu dira.
‎Bestelaesan, ezdaegiaeuskalkitik edota gureherriko hizkeratik euskara batura zuzenean eta zeharbiderikgabeiragaten garela. Batekbaino gehiagok hori dioten arren, hemen ezdahori gertatzen ari, ez duguustegertatukodeniketabestelekuanitzetan ereezdahorrelakorikgertatu.Ezdihardugu hemenLizarran, Gasteizen, lruñeanedoBianansortzen ari diratekeen batuarenantzeko hizkerez.BaionakoberriDavantekematendigu:
‎Aldamenekoeremu horrek gizartezko onespena baldin badu lanbidea eskaintzeko aukeraren aldetik, kulturarenetik, izpiritupolitikotik edotaber­ taramaizjoanbeharragertatzendelako hiririkhurbilenahordagoelako, biztanleeiosasunbidea hor jasotzeadagokielako..., esperoizatekoa daaldamen horretakohizkuntza aldaeretarantzjotzea: nongoadenezdakigun euskaldun batekin gertatzean, hizkuntza mailaapurtxo bat jasotzeakomeni delapent... Esate batera, nabarmena da«ezmugikor» ezdiren NafarroakoBortzirietakohain­ batetahainbat gizoneuskaldunek bertakoa ezdeneuskaldun batenaitzinean Gipuzkoakomintzoratduten joera; ezdakigu hemen hizkeraren prestigioa denaipatu beharrekoa edota moldatzekoetakonpontzekoeskaintzen duen egokiera; biakbatera, agian. Duelafranko urteBautistaMadariagabertsolari aranztarrakBasarribertsolarigiputzaren irratisaioetarakoerakusten zigun mirespenaongigogoandugu: ikusberonen«Nerebordatxotik»idatzizkosai­ lazl.Aranbarrireniruzkina (1999: 157). ltxura guztienarabera ekialdekoago diren etamugaadministratibonagusiaz eskuinekoak diren hizkeren isurira dagomoldaturikorainartekoBortzirietakoeuskara, bainaegunaurreikusdaitekeenetorkizunakezduhonelakorik ikusarazten etaberdin berdinmintzo diraFraile&Fraile (1996: 236) etaZuazo (1997: 419) Oiartzunalderdiko hizkerazere; herrihonetan nabarmenagoa da, gainera.
‎Eguneuskarabatuarenetaberreuskalduntzeareninguruan sortu denedo sortuazdoan«prosodiagaztea> > ereez dagauzaarrotzaguretzat, egunoroz entzuten baitugu inguruan, baina horrek ez du esan nahi ongi ezagutzen dugunik, deskribapen guztizko bategitekogaigarenik.Antzera gertatzen da arestianaipatzen genuenestandarrarenetaherri hizkerarenbitartean dagoen iraganbidezabaletakonplexu horren guztiaren kasuanere.
‎Soegindiezaiogunsuedieraerabiltzendenbihiritangertatzendenari. FinlandiakoNarpes ensuedierazmintzodirabertakoaketa erlatibokihomogeneoada darabilten hizkera.Ekonomia arrazoiak bitarte hiri horretako lagunbatzuekSuediakoEskilstunahiriraemigratubeharizandute.Hanere suedierazmintzodirenarren, bertakohizkerabereziaberentzatberriadaeta ikasi beharrekoa, baina hirihartakosuedieraarrasestratifikaturikdago, aldakortasuninterindibidualahandiadaetagizartekoaldeakislatzenago dira EskilstunakohizkeranNarpes koanbaino; hizkeraerlatibokihomogeneoada
‎Narpes koa (Ivars1994: 206). Ezdezagulapentsa, beraz, euskaraz gertatzen denbezala, lekuguztietan hizkuntzarenaldakortasunarenfuntsik nagusiena geografiarenardatzaridagokiola; eztaere, horzeharko hizkuntzetanetaego­ eretan usu aurkitzen dugun errealitatea, aldakortasundiastratikonabarmen hori , nahitaezeuskararen barreneanaurkitu behardugula: nonnola.
‎Etorkizuneaneuskaranzeraldaketanagusigertatukodirenikustekodago oraino. ...artu, soziologoek esanduten legez, azpigizarte euskaldunaren protagonismosozialerakargarria funtsezkoada.Ezdakigueuskaldunonarteanzeineratako ideologiagramatikalanagusituko zaigun; ezdakiguereduestandarra hirietanherrixketan baino lasterragoetasakonago hedatuko otedenere, ohizhirietanageribaitanabar­ menenestandarrarenindarra; hirietan erkidegoen arteko hartu emanenkon­ plexutasunakpertsonekrole gehiagojokatubeharraeragitendueta horrek norberarenaldakortasunlektalaareagotzeadakar, bainabaitamaizahaliketa eredurik neutroenarenbeharraere.Donostiakokasuan, gainera, bertako hizkeraetaeredu batuaren arteko lezeahandia ezizateak balirudike zerikusia izanduelakaxkariñeneuskararen urtzehorretan.
‎XX. mendearen lehen erdialdean ortografia bateratua lortzeko saio ugari egin ziren eta mendearen erdiaren inguruan berpiztu egin zen estandarra nolakoa izango zen behin betiko erabakitzeko beharraren kezka. Euskaltzaindiaren barruan ere piztuta zegoen eztabaida hori eta egun bizi dugun estandarizazio prozesuaren oinarriak jarri ziren 1958 urtean Euskaltzaindiak Bilbon egin zuen Euskaltzaleen biltzarrean'. Idazle gehienak etorri ziren bat euskara estandarizatzeko beharrarekin, baina behar hori onartzen zutenen artean ere, askotariko iritziak zeuden euskara batuaren oinarritzat hartu behar zen euskalkia erabakitzeko orduan2?
‎Euskaltzaindiaren barruan ere piztuta zegoen eztabaida hori eta egun bizi dugun estandarizazio prozesuaren oinarriak jarri ziren 1958 urtean Euskaltzaindiak Bilbon egin zuen Euskaltzaleen biltzarrean'. Idazle gehienak etorri ziren bat euskara estandarizatzeko beharrarekin, baina behar hori onartzen zutenen artean ere, askotariko iritziak zeuden euskara batuaren oinarritzat hartu behar zen euskalkia erabakitzeko orduan2. Azkenik nagusitu zen iritzia erdialdeko euskalkietan (gipuzkera, goi nafarrera eta lapurtera) oinarrituriko hizkuntz ereduaren aldekoena izan zen,
‎Mitxelenak Arantzazuko txostenean funtsezkotzat jotzen zuen euskalkiak hurbiltzeko helburua apur bat gertuago izatea3, esate baterako, beste euskalkietako esapideak eta idazteko ohiturak bereganatuz zihoazen idazleak. ...afiari buruzko erabakiak (1978) e.a. Hala ere, bide berriak urratu beharrak, Euskaltzaindiak aztertu edota erabaki gabeko puntu asko denok antzera konpontzeko kezka eta egon ezina sortzen zuen, eta edonolako argia ematen zuen edozein lan, batasun eragile bihurtzen zen; bereziki aipatzekoak dira Txillardegiren (1978) gramatika eta Kintanaren hiztegi (1980) ospetsuak, hizkuntza orokorraren itxuratze horretan eragin nabarmena izan zutenak?. Hiztun asko lan horietan proposa tutako eredua estandarra zela ulertzeraino heldu ziren5?
‎Euskara estandarraren beharra eta sorrera kezka eta eztabaida iturri izan dira mendeetan zehar eta horren berri nahi duenak informazio paregabea aurki dezake Zuazoren (1988) lanean. Era berean, batez ere XX. mendearen bigarren erdialde honetan egin diren euskara ordura arte landu gabeko espa
‎– Goenagaren (1978) gramatikak ere, eragin handia izan zuen joeren bateratze horretan , hel­
‎rruetara hedatzeko ahaleginak ere, eztabaida sutsuen iturri izan dira eta horretaz arituko naiz lan xume honetan. Bereziki euskararen helburu tekniko zientifikoetarako erabileraz mintzatuko naiz eta han hemenka dabiltzan zenbait zalantza eta eztabaidaren inguruan:
‎Hona hemen Etxebarriak (1992) zientziaren arloko euskararen batasunaz mintzatu zaigunean gogorarazi digun pasadizo bat: Mitxelenak UZEiren inguruko kritika batzuk plazara tu zituen 1981eko Muga aldizkarian eta horrek alde eta kontrako iritzien uholdea ekarri zuen. Honelaxe ikusten du arazoa Etxebarriak hamar urte iragan ondoren:
‎Zalantzarik ez dago euskara inguruko hizkuntzekiko ukipenean bizi dela eta, gainera, ukitze horretan euskara dela hizkuntza menderatua eta frantsesa,
‎hauetako euskara garatzeko egin diren saioek berebiziko garrantzia dute euskararen garapenerako eta iraupenerako ere, baina gainera, esparru bakoitzeko zientzialariak edo teknikariak dira esparru horretako euskara gara dezaketen bakarrak. Hau oso garbi islatu zuen Etxebarriak (1972) Anaitasuna aldizkarian hauxe idatzi zuenean:
‎». Euskara tekniko zientifikoan erabilitako hizkuntz baliabideen inguruan etengabeko eztabaida dago eta hori oso urrun dago inolako hizkuntz irizpiderik ez izatetik. Barruko eztabaidetatik at, zientzialariak oro har irekita daude hizkuntzalarien oharrak entzuteko eta beren testuak horien arabera egokitzeko.
‎Edonola, Filologia idatzitako testu jakin batzuetan oinarritzen da eta, beraz, garai batean hizkuntzak onartzen zituen bideen berri ematen digu; ez digu, ordea, ezinezkoak ziren erabileren berri ematen. Hau da, testuetan mota bateko eraikuntzarik ez agertzeak ez du ezinbestean esan nahi testua idatzi zen garaiko hiztunentzat erabilera hori ezinezkoa zenik eta hilda dauden hiztunek
‎era honetako testu bakan batzuk baino ez daudelarik, zaila gerta dakiguke batzuetan mota bateko hitz, esapide edo egiturarik ez egotea hiztunentzat onartezina izatearen edota esku artean ditugun testuen tipologiaren ondorio ote den. Filologiak aldaketez ohartzen laguntzen digu, baina aldaketa horien artean bereizi beharrekoak dira hizkuntzaren esparru berrietara egokitzeko beharrak azaltzen dituenak eta egokitze horretan lagundu beharrean oztopo gertatzen direnak. Aldaketa berezkoa du hizkuntzak eta aldaketek ez dute ezinbestean ahulgarriak izan behar.
‎hiztunek jaiotzetik duten hizkuntz ahalmena deskribatzea da helburua eta abiapuntua, hiztunak sor ditzakeen infinitu esaldiak aurresaten dituen sistema eraikitzea. Sistema horrek ezinezkoak diren esaldiak ere aurresateko gai izan behar du. Orain arte egon ez den hizkuntzaren erabilera batean ezinbestean egon behar dute orain arte sortu ez diren esaldiek eta hiztunon gaur eguneko hizkuntz ahalmena ezagutzea lagungarria izan daiteke esaldi horiek sortzeko edo epaitzeko orduan.
‎egungo euskal testu asko, gramatikaltasunaren eta estandarizazioaren aldetik zuzenak izanik ere, traketsak direla. Arazoak neurri handian testu horien eraikuntzatik bertatik datoz, baina hizkuntzalarien lanak ezegokitasun hori saltzetik harantzago joan behar du: ongi eraturiko testuen eta gaizki eratutakoen artean dauden ezberdintasunak objektibatzen dituzten azterketak behar dira, ezegokitasunak zuzenduko baditugu.
‎Aldaera komuna, hizkuntza baten hiztun gehienen hizkuntz ezagutza osatzen duten arau, unitate eta murriztapenen multzoa da, hizkuntza osoaren azpimultzo bat baino ez dena. Zientzia eta teknikarako erabiltzen diren alda era berezituak, aldiz, erabilera komunaren kodearekin hainbat alderditan bat datozen, baina beste alderdi batzuetan erabilera komun horretatik urruntzen diren azpikodeak dira. Urruntze hori jakintza esparru bakoitzaren berezitasunei zor zaie.
‎Zientzia eta teknikarako erabiltzen diren alda era berezituak, aldiz, erabilera komunaren kodearekin hainbat alderditan bat datozen, baina beste alderdi batzuetan erabilera komun horretatik urruntzen diren azpikodeak dira. Urruntze hori jakintza esparru bakoitzaren berezitasunei zor zaie. Hizkuntza osoa erabilera guztien bilkura da; erabilera desberdinei dagozkien hizkuntzaren azpimultzoak elkarren artean gainezarrita daude eta azpimultzo guztiek elkarren artean duten lotura hizkuntza komuna
‎a) Hizkera komunak eta hizkera tekniko zientifikoek duten gainezarritako eremu horretan , ezinbestean estandarrak izan behar duten fonologia, ortografia eta morfologia flexiboa ditugu. Sintaxiari eta, oro har, testu gramatikari dagokienez, erabilera komunean posible edota gramatikal diren esapide eta eraikuntza guztien artean zenbait aukera egiten ditu erabilera tekniko zientifikoak, zehatza, neutroa eta inpertsonala izateko helburua dela eta.
‎Honek eragina du testuaren antolakuntzan berean: gaia laburtzen duten izenburu luzeak, testua irakurtzen hasi aurretik horri ekiteko prestatzen gaituzten laburpenak, ideiak antolatzen dituzten atal,
hori . Ez da, ordea, gauza bera gertatzen hizkuntz aldaera horren egungo erabilera definitzen duten parametro soziolinguistikoekin...
‎hori. Ez da, ordea, gauza bera gertatzen hizkuntz aldaera horren egungo erabilera definitzen duten parametro soziolinguistikoekin... Eskolatik kanpora ia erabiltzailerik ez duen jakintza hizkera ez da hasteko egoera normalean dagoen jakintza hizkera[...] Ez da normala teknolekto hori maizenik erabiltzen dutenak, irakasleak eta liburu prestatzaileak, beren gaztaroko eskolaketaz eta formazioz gai horiek ia beti erdaraz ikasiak izatea...».
‎Ez da, ordea, gauza bera gertatzen hizkuntz aldaera horren egungo erabilera definitzen duten parametro soziolinguistikoekin... Eskolatik kanpora ia erabiltzailerik ez duen jakintza hizkera ez da hasteko egoera normalean dagoen jakintza hizkera[...] Ez da normala teknolekto hori maizenik erabiltzen dutenak, irakasleak eta liburu prestatzaileak, beren gaztaroko eskolaketaz eta formazioz gai horiek ia beti erdaraz ikasiak izatea...».
‎Egoera honen argigarri mailakako hizkuntz heriotzaren eragileetako bat den mendekotasun kulturalaren ondorioak ditugu (Elordui, 1995): hizkuntza menderatua eskolan ez erabiltze ak ekartzen du hiztunak haien jarduera profesionalerako ama hizkuntza erabiltzeko gai ez izatea, hizkuntza hori esparru batzuetara zokoratua izatea eta azkenik erabilera berezitue tarako garatua ez izatea. Euskararen erabilera berezituak eskolan berreskuratzea ezinbeste ko baldintza da etorkizuneko hiztunek beren burua gai ikus dezaten euskara beren lan espa rruetan erabiltzeko eta beraz, esparru horretako euskara gara dezaten.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
hori 2.875 (18,93)
Lehen forma
hori 913 (6,01)
horretan 438 (2,88)
horrek 362 (2,38)
horren 311 (2,05)
horri 110 (0,72)
horretatik 79 (0,52)
horretako 66 (0,43)
horrekin 65 (0,43)
Hori 60 (0,39)
horretarako 59 (0,39)
Horrek 53 (0,35)
horretara 29 (0,19)
horregatik 26 (0,17)
Horren 23 (0,15)
Horrez 21 (0,14)
horretaz 17 (0,11)
Horregatik 15 (0,10)
Horretarako 15 (0,10)
Horren arabera 13 (0,09)
horri esker 13 (0,09)
horren baitan 12 (0,08)
ortan 12 (0,08)
horren inguruan 11 (0,07)
horren arabera 10 (0,07)
Horretan 9 (0,06)
horren ondotik 9 (0,06)
horren aurrean 8 (0,05)
horren inguruko 8 (0,05)
Horri 7 (0,05)
horretakoak 7 (0,05)
horri buruzko 6 (0,04)
horren alde 4 (0,03)
horren aurka 4 (0,03)
horrentzat 4 (0,03)
horrez 4 (0,03)
Horretara 3 (0,02)
Horrezaz 3 (0,02)
Horri esker 3 (0,02)
hori gabe 3 (0,02)
horrekiko 3 (0,02)
orrekin 3 (0,02)
Horrekin 2 (0,01)
Horren gainean 2 (0,01)
Horretaz 2 (0,01)
Horrez gainera 2 (0,01)
horren azpian 2 (0,01)
horren bidez 2 (0,01)
horren bitartez 2 (0,01)
horren ordez 2 (0,01)
horretakoa 2 (0,01)
horretaraino 2 (0,01)
horretxek 2 (0,01)
horri buruz 2 (0,01)
hortan 2 (0,01)
ortarako 2 (0,01)
Horren aurrean 1 (0,01)
Horren azpitik 1 (0,01)
Horren kontra 1 (0,01)
Horren ondotik 1 (0,01)
Horren ordez 1 (0,01)
horregaz 1 (0,01)
horren aldeko 1 (0,01)
horren aldekoen 1 (0,01)
horren araberako 1 (0,01)
horren aurretik 1 (0,01)
horren gainean 1 (0,01)
horren kontrako 1 (0,01)
horren lekuko 1 (0,01)
horren truke 1 (0,01)
horren trukean 1 (0,01)
horrena 1 (0,01)
horrenik 1 (0,01)
horreri 1 (0,01)
horretakorik 1 (0,01)
horretarik 1 (0,01)
horretatik kanpo 1 (0,01)
horrezaz 1 (0,01)
hortako 1 (0,01)
hortara 1 (0,01)
hortarat 1 (0,01)
ortara 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
hori ez 82 (0,54)
hori ere 65 (0,43)
hori egin 44 (0,29)
hori bera 27 (0,18)
hori berri 24 (0,16)
hori gain 23 (0,15)
hori bertsolaritza 18 (0,12)
hori ukan 18 (0,12)
hori atze 17 (0,11)
hori egon 17 (0,11)
hori eragin 16 (0,11)
hori esan 15 (0,10)
hori beste 14 (0,09)
hori euskal 14 (0,09)
hori aurre 13 (0,09)
hori bete 13 (0,09)
hori lotu 13 (0,09)
hori bai 12 (0,08)
hori eman 12 (0,08)
hori bat 11 (0,07)
hori bertso 11 (0,07)
hori euskara 11 (0,07)
hori oso 11 (0,07)
hori bakarrik 10 (0,07)
hori hainbat 10 (0,07)
hori hartu 10 (0,07)
hori adibide 9 (0,06)
hori akademia 9 (0,06)
hori baino 9 (0,06)
hori baliatu 9 (0,06)
hori hari 9 (0,06)
hori adierazi 8 (0,05)
hori asko 8 (0,05)
hori erantzun 8 (0,05)
hori gainera 8 (0,05)
hori ondorio 8 (0,05)
hori Euskaltzaindia 7 (0,05)
hori azalpen 7 (0,05)
hori ekarri 7 (0,05)
hori erabili 7 (0,05)
hori esplikatu 7 (0,05)
hori etorri 7 (0,05)
hori lehen 7 (0,05)
hori oinarritu 7 (0,05)
hori sakondu 7 (0,05)
hori sartu 7 (0,05)
hori are 6 (0,04)
hori argi 6 (0,04)
hori argitaratu 6 (0,04)
hori arrasto 6 (0,04)
hori bi 6 (0,04)
hori bigarren 6 (0,04)
hori bueltan 6 (0,04)
hori ezinezko 6 (0,04)
hori funtsezko 6 (0,04)
hori garai 6 (0,04)
hori garapen 6 (0,04)
hori garrantzi 6 (0,04)
hori gertatu 6 (0,04)
hori hedabide 6 (0,04)
hori ildo 6 (0,04)
hori itzulpen 6 (0,04)
hori jarraitu 6 (0,04)
hori jarri 6 (0,04)
hori zenbait 6 (0,04)
hori ari 5 (0,03)
hori aurkitu 5 (0,03)
hori bertsolari 5 (0,03)
hori bide 5 (0,03)
hori bideratu 5 (0,03)
hori erabat 5 (0,03)
hori eragile 5 (0,03)
hori eraman 5 (0,03)
hori eskaini 5 (0,03)
hori gero 5 (0,03)
hori hautsi 5 (0,03)
hori herri 5 (0,03)
hori hiru 5 (0,03)
hori horrela 5 (0,03)
hori islatu 5 (0,03)
hori jardun 5 (0,03)
hori jaso 5 (0,03)
hori lortu 5 (0,03)
hori prentsa 5 (0,03)
hori proiektu 5 (0,03)
hori Espainia 4 (0,03)
hori ageri 4 (0,03)
hori aritu 4 (0,03)
hori arrazoi 4 (0,03)
Konbinazioak (3 lema)
hori ez ukan 7 (0,05)
hori bat etorri 6 (0,04)
hori berri eman 6 (0,04)
hori aurre egin 5 (0,03)
hori ere ez 5 (0,03)
hori ez egon 5 (0,03)
hori esan gura 4 (0,03)
hori berri ez 3 (0,02)
hori ere ukan 3 (0,02)
hori hedabide eduki 3 (0,02)
hori lotu egon 3 (0,02)
hori adibide bat 2 (0,01)
hori akademia batzar 2 (0,01)
hori are nabarmen 2 (0,01)
hori argi ikusi 2 (0,01)
hori arrasto utzi 2 (0,01)
hori atze aurkitu 2 (0,01)
hori aurre eraman 2 (0,01)
hori azalpen gisa 2 (0,01)
hori baino asko 2 (0,01)
hori baino gehiago 2 (0,01)
hori bat ere 2 (0,01)
hori berri jakin 2 (0,01)
hori bertso mugimendu 2 (0,01)
hori bertso mundu 2 (0,01)
hori bertsolaritza gehien 2 (0,01)
hori beste dimentsio 2 (0,01)
hori beste hainbat 2 (0,01)
hori bigarren erdi 2 (0,01)
hori egin lan 2 (0,01)
hori erantzun saiatu 2 (0,01)
hori ere funtsezko 2 (0,01)
hori etorri alde 2 (0,01)
hori euskal literatura 2 (0,01)
hori euskara garatu 2 (0,01)
hori ez ez 2 (0,01)
hori garai hura 2 (0,01)
hori ukan eragin 2 (0,01)
hori adibide jo 1 (0,01)
hori adibide sinboliko 1 (0,01)
hori adierazi ezan 1 (0,01)
hori adierazi ezin 1 (0,01)
hori akademia ahalmen 1 (0,01)
hori akademia egoera 1 (0,01)
hori akademia kide 1 (0,01)
hori akademia lexikografia 1 (0,01)
hori akademia ordezkari 1 (0,01)
hori are ageriko 1 (0,01)
hori are gehiago 1 (0,01)
hori are seguru 1 (0,01)
hori argi adierazi 1 (0,01)
hori argi ageri 1 (0,01)
hori argi utzi 1 (0,01)
hori argitaratu kronika 1 (0,01)
hori ari gin 1 (0,01)
hori aritu elkarlan 1 (0,01)
hori arrasto ez 1 (0,01)
hori arrazoi idazle 1 (0,01)
hori arrazoi ikusarazi 1 (0,01)
hori asko aldatu 1 (0,01)
hori asko ari 1 (0,01)
hori asko baldintzatu 1 (0,01)
hori asko balio 1 (0,01)
hori asko erakarri 1 (0,01)
hori asko ere 1 (0,01)
hori asko esan 1 (0,01)
hori asko irabazi 1 (0,01)
hori atze bat 1 (0,01)
hori atze etorri 1 (0,01)
hori atze Europa 1 (0,01)
hori atze hainbat 1 (0,01)
hori atze ikusi 1 (0,01)
hori atze kanporaketa 1 (0,01)
hori atze kontatu 1 (0,01)
hori atze mugimendu 1 (0,01)
hori atze sinadura 1 (0,01)
hori atze utzi 1 (0,01)
hori aurkitu bidelagun 1 (0,01)
hori aurkitu errealitate 1 (0,01)
hori aurre asko 1 (0,01)
hori aurre eurak 1 (0,01)
hori aurre hartu 1 (0,01)
hori azalpen analisi 1 (0,01)
hori azalpen ere 1 (0,01)
hori azalpen eskatu 1 (0,01)
hori azalpen jaso 1 (0,01)
hori bai benetako 1 (0,01)
hori bai funtzionatu 1 (0,01)
hori bai hartu 1 (0,01)
hori bai lortu 1 (0,01)
hori baino ez 1 (0,01)
hori baino kasik 1 (0,01)
hori baino meritu 1 (0,01)
hori baino osotasun 1 (0,01)
hori bakarrik egon 1 (0,01)
hori bakarrik gehigarri 1 (0,01)
hori bakarrik nahi 1 (0,01)
hori baliatu gaitasun 1 (0,01)
hori baliatu nahi 1 (0,01)
hori bat bat 1 (0,01)
hori bat egin 1 (0,01)
hori bera adiskide 1 (0,01)
hori bera artxibo 1 (0,01)
hori bera aurre 1 (0,01)
hori bera berrargitaratu 1 (0,01)
hori bera bertsolaritza 1 (0,01)
hori bera elkarte 1 (0,01)
hori bera erakutsi 1 (0,01)
hori bera eraman 1 (0,01)
hori bera eutsi 1 (0,01)
hori bera ezin 1 (0,01)
hori bera fruitu 1 (0,01)
hori bera funtzio 1 (0,01)
hori bera gain 1 (0,01)
hori bera gisako 1 (0,01)
hori bera gogoratu 1 (0,01)
hori bera hartu 1 (0,01)
hori bera hautagaitza 1 (0,01)
hori bera integratu 1 (0,01)
hori bera isla 1 (0,01)
hori bera izaera 1 (0,01)
hori bera logika 1 (0,01)
hori bera markatu 1 (0,01)
hori bera txaloka 1 (0,01)
hori berri akademiko 1 (0,01)
hori berri bildu 1 (0,01)
hori berri jarduneko 1 (0,01)
hori berri nahi 1 (0,01)
hori bertso afari 1 (0,01)
hori bertso atera 1 (0,01)
hori bertso baino 1 (0,01)
hori bertso eskola 1 (0,01)
hori bertso gordin 1 (0,01)
hori bertso jarri 1 (0,01)
hori bertso saio 1 (0,01)
hori bertsolari gazte 1 (0,01)
hori bertsolari herri 1 (0,01)
hori bertsolari komunikatzaile 1 (0,01)
hori bertsolari paper 1 (0,01)
hori bertsolari prentsa 1 (0,01)
hori bertsolaritza bizi 1 (0,01)
hori bertsolaritza eragiletza 1 (0,01)
hori bertsolaritza garrantzi 1 (0,01)
hori bertsolaritza hedapen 1 (0,01)
hori bertsolaritza historia 1 (0,01)
hori bertsolaritza irudikapen 1 (0,01)
hori bertsolaritza kazetaritza 1 (0,01)
hori bertsolaritza modernizazio 1 (0,01)
hori bertsolaritza mundu 1 (0,01)
hori bertsolaritza nola 1 (0,01)
hori bertsolaritza produkzio 1 (0,01)
hori bertsolaritza sortu 1 (0,01)
hori bertsolaritza sozial 1 (0,01)
hori bertsolaritza toki 1 (0,01)
hori bertsolaritza ulerkera 1 (0,01)
hori bertsolaritza zergatik 1 (0,01)
hori beste alor 1 (0,01)
hori beste behin 1 (0,01)
hori beste bi 1 (0,01)
hori beste bultzada 1 (0,01)
hori beste eragile 1 (0,01)
hori beste ezer 1 (0,01)
hori beste gastu 1 (0,01)
hori beste lanketa 1 (0,01)
hori beste omenaldi 1 (0,01)
hori beste pauso 1 (0,01)
hori bete bete 1 (0,01)
hori bete egin 1 (0,01)
hori bete etorri 1 (0,01)
hori bete Frantzia 1 (0,01)
hori bete lehiaketa 1 (0,01)
hori bete Paris 1 (0,01)
hori bete ukan 1 (0,01)
hori bete zain 1 (0,01)
hori bi bertsolari 1 (0,01)
hori bi egin 1 (0,01)
hori bi elementu 1 (0,01)
hori bi euskaltzain 1 (0,01)
hori bi irtenbide 1 (0,01)
hori bi marka 1 (0,01)
hori bide egin 1 (0,01)
hori bide jorratu 1 (0,01)
hori bide luze 1 (0,01)
hori bide ta 1 (0,01)
hori bideratu nahi 1 (0,01)
hori bideratu Xenpelar 1 (0,01)
hori bigarren euskal 1 (0,01)
hori bigarren olatu 1 (0,01)
hori bigarren pizkunde 1 (0,01)
hori bueltan buru 1 (0,01)
hori bueltan hainbat 1 (0,01)
hori bueltan joan 1 (0,01)
hori bueltan landu 1 (0,01)
hori egin ahal 1 (0,01)
hori egin autoeraketa 1 (0,01)
hori egin azterketa 1 (0,01)
hori egin behar 1 (0,01)
hori egin hasi 1 (0,01)
hori egin lagun 1 (0,01)
hori egin lehen 1 (0,01)
hori egin nagusi 1 (0,01)
hori egin oinarri 1 (0,01)
hori egin proiektu 1 (0,01)
hori egin urtero 1 (0,01)
hori egon artikulu 1 (0,01)
hori egon bertsolaritza 1 (0,01)
hori egon egon 1 (0,01)
hori egon ez 1 (0,01)
hori egon forma 1 (0,01)
hori egon harreman 1 (0,01)
hori egon informazio 1 (0,01)
hori egon oihartzun 1 (0,01)
hori egon proiektu 1 (0,01)
hori ekarri normaltasun 1 (0,01)
hori ekarri ondorio 1 (0,01)
hori eman beharreko 1 (0,01)
hori eman erantzun 1 (0,01)
hori erabat baldintzatu 1 (0,01)
hori erabat gauzatu 1 (0,01)
hori erabat markatu 1 (0,01)
hori erabat obsesionatu 1 (0,01)
hori erabat sintonizatu 1 (0,01)
hori erabili ikasi 1 (0,01)
hori erabili neolapurtera 1 (0,01)
hori erabili obra 1 (0,01)
hori eragile berri 1 (0,01)
hori eragile gisa 1 (0,01)
hori eragile hartu 1 (0,01)
hori eragin azken 1 (0,01)
hori eragin egin 1 (0,01)
hori eragin ez 1 (0,01)
hori eragin gertatu 1 (0,01)
hori eragin luze 1 (0,01)
hori eragin nabarmen 1 (0,01)
hori eragin nahirik 1 (0,01)
hori eragin sakon 1 (0,01)
hori eragin ukan 1 (0,01)
hori eragin zauri 1 (0,01)
hori eraman batzorde 1 (0,01)
hori eraman ezan 1 (0,01)
hori erantzun ardura 1 (0,01)
hori erantzun etorri 1 (0,01)
hori ere anaia 1 (0,01)
hori ere Arana 1 (0,01)
hori ere argi 1 (0,01)
hori ere argitaratu 1 (0,01)
hori ere autore 1 (0,01)
hori ere bai 1 (0,01)
hori ere bertsolari 1 (0,01)
hori ere bideratu 1 (0,01)
hori ere datu 1 (0,01)
hori ere egin 1 (0,01)
hori ere ekarri 1 (0,01)
hori ere elkarte 1 (0,01)
hori ere eman 1 (0,01)
hori ere eragin 1 (0,01)
hori ere erakutsi 1 (0,01)
hori ere eten 1 (0,01)
hori ere funtzio 1 (0,01)
hori ere garabide 1 (0,01)
hori ere garrantzi 1 (0,01)
hori ere gerra 1 (0,01)
hori ere gizarte 1 (0,01)
hori ere gorako 1 (0,01)
hori ere hiru 1 (0,01)
hori ere idazle 1 (0,01)
hori ere indartu 1 (0,01)
hori ere iritsi 1 (0,01)
hori ere islatu 1 (0,01)
hori ere jardun 1 (0,01)
hori ere jauzi 1 (0,01)
hori ere jolas 1 (0,01)
hori ere larunbat 1 (0,01)
hori ere lehen 1 (0,01)
hori ere neurri 1 (0,01)
hori ere oso 1 (0,01)
hori ere porrot 1 (0,01)
hori ere presente 1 (0,01)
hori ere Saizarbitoria 1 (0,01)
hori ere sormen 1 (0,01)
hori ere tira 1 (0,01)
hori ere tonu 1 (0,01)
hori ere urretxuar 1 (0,01)
hori esan beharreko 1 (0,01)
hori esan diol 1 (0,01)
hori esan ere 1 (0,01)
hori esan ezan 1 (0,01)
hori esan nahi 1 (0,01)
hori esan zantzu 1 (0,01)
hori eskaini ezin 1 (0,01)
hori eskaini hori 1 (0,01)
hori Espainia baino 1 (0,01)
hori Espainia euskal 1 (0,01)
hori Espainia polizia 1 (0,01)
hori esplikatu kazetaritza 1 (0,01)
hori etorri Amuriza 1 (0,01)
hori etorri erdal 1 (0,01)
hori etorri lehen 1 (0,01)
hori euskal dantza 1 (0,01)
hori euskal filologia 1 (0,01)
hori euskal fonetika 1 (0,01)
hori euskal identitate 1 (0,01)
hori euskal intelligentsia 1 (0,01)
hori euskal itzulpen 1 (0,01)
hori euskal itzultzaile 1 (0,01)
hori euskal lan 1 (0,01)
hori euskal nortasun 1 (0,01)
hori euskal ordain 1 (0,01)
hori euskal sintaxi 1 (0,01)
hori Euskaltzaindia A. 1 (0,01)
hori Euskaltzaindia bertsolaritza 1 (0,01)
hori Euskaltzaindia desagertu 1 (0,01)
hori Euskaltzaindia erreforma 1 (0,01)
hori Euskaltzaindia esku 1 (0,01)
hori Euskaltzaindia tinko 1 (0,01)
hori Euskaltzaindia txapelketa 1 (0,01)
hori euskara ekarri 1 (0,01)
hori euskara erabili 1 (0,01)
hori euskara eztabaida 1 (0,01)
hori euskara idazlan 1 (0,01)
hori euskara prentsa 1 (0,01)
hori euskara tipologia 1 (0,01)
hori euskara zenbait 1 (0,01)
hori ez baita 1 (0,01)
hori ez berrargitaratu 1 (0,01)
hori ez bezala 1 (0,01)
hori ez galdu 1 (0,01)
hori ez omen 1 (0,01)
hori ez zuek 1 (0,01)
hori funtsezko bihurtu 1 (0,01)
hori funtsezko klabe 1 (0,01)
hori funtsezko suertatu 1 (0,01)
hori gain zemaitu 1 (0,01)
hori gainera bera 1 (0,01)
hori garai debeku 1 (0,01)
hori garai egoera 1 (0,01)
hori garai ezkerreko 1 (0,01)
hori garai harta 1 (0,01)
hori garapen baino 1 (0,01)
hori garapen bat 1 (0,01)
hori garapen elementu 1 (0,01)
hori garapen garrantzitsu 1 (0,01)
hori garapen sortu 1 (0,01)
hori garrantzi hori 1 (0,01)
hori gero bertsolaritza 1 (0,01)
hori gero lagun 1 (0,01)
hori gertatu behar 1 (0,01)
hori gertatu eraldaketa 1 (0,01)
hori hainbat aukera 1 (0,01)
hori hainbat auzi 1 (0,01)
hori hainbat aztarna 1 (0,01)
hori hainbat bertsolari 1 (0,01)
hori hainbat ekarpen 1 (0,01)
hori hainbat ekintza 1 (0,01)
hori hainbat eragin 1 (0,01)
hori hainbat hedabide 1 (0,01)
hori hainbat xehetasun 1 (0,01)
hori hainbat zantzu 1 (0,01)
hori hari aipagarri 1 (0,01)
hori hari esanguratsu 1 (0,01)
hori hari irakurketa 1 (0,01)
hori hari jarraitu 1 (0,01)
hori hari Julia 1 (0,01)
hori hartu akademia 1 (0,01)
hori hartu esperientzia 1 (0,01)
hori hartu kostatu 1 (0,01)
hori hautsi egin 1 (0,01)
hori hautsi hasi 1 (0,01)
hori hautsi nahi 1 (0,01)
hori hedabide bestaalde 1 (0,01)
hori hedabide egin 1 (0,01)
hori hedabide gero 1 (0,01)
hori herri adiskide 1 (0,01)
hori herri ekimen 1 (0,01)
hori herri tradizio 1 (0,01)
hori herri zoriontsu 1 (0,01)
hori hiru bertso 1 (0,01)
hori hiru erpin 1 (0,01)
hori hiru maila 1 (0,01)
hori hiru proposamen 1 (0,01)
hori horrela jarri 1 (0,01)
hori horrela planteatu 1 (0,01)
hori ildo sabindar 1 (0,01)
hori ildo sortu 1 (0,01)
hori islatu ageri 1 (0,01)
hori islatu saio 1 (0,01)
hori itzulpen egin 1 (0,01)
hori itzulpen funtzio 1 (0,01)
hori itzulpen prozesu 1 (0,01)
hori itzulpen sustatu 1 (0,01)
hori itzulpen ukan 1 (0,01)
hori jardun ere 1 (0,01)
hori jardun estatus 1 (0,01)
hori jardun nahi 1 (0,01)
hori jarraitu abertzaletasun 1 (0,01)
hori jarraitu asmo 1 (0,01)
hori jarraitu egin 1 (0,01)
hori jarri beharreko 1 (0,01)
hori jaso ez 1 (0,01)
hori lehen adierazpen 1 (0,01)
hori lehen alderdi 1 (0,01)
hori lehen aldiz 1 (0,01)
hori lehen euskal 1 (0,01)
hori lehen programa 1 (0,01)
hori lortu ezinbertzeko 1 (0,01)
hori lotu zenbait 1 (0,01)
hori oinarritu bultza 1 (0,01)
hori oinarritu ezarri 1 (0,01)
hori oinarritu lehen 1 (0,01)
hori ondorio abiatu 1 (0,01)
hori ondorio bertsolaritza 1 (0,01)
hori ondorio hanka 1 (0,01)
hori ondorio positibo 1 (0,01)
hori ondorio testu 1 (0,01)
hori oso arriskutsu 1 (0,01)
hori oso etorri 1 (0,01)
hori oso garrantzitsu 1 (0,01)
hori oso kontu 1 (0,01)
hori oso korporatibista 1 (0,01)
hori oso motel 1 (0,01)
hori oso pertsonaia 1 (0,01)
hori oso proportzionatu 1 (0,01)
hori oso protagonista 1 (0,01)
hori oso txiki 1 (0,01)
hori oso urrun 1 (0,01)
hori prentsa agertu 1 (0,01)
hori prentsa argitaratu 1 (0,01)
hori prentsa egin 1 (0,01)
hori prentsa historiko 1 (0,01)
hori prentsa utzi 1 (0,01)
hori proiektu bat 1 (0,01)
hori proiektu konprometitu 1 (0,01)
hori proiektu kontzientzia 1 (0,01)
hori proiektu soziokultural 1 (0,01)
hori proiektu zuzendari 1 (0,01)
hori sakondu asmo 1 (0,01)
hori sakondu borondate 1 (0,01)
hori sakondu ekin 1 (0,01)
hori sakondu euskal 1 (0,01)
hori sakondu hainbat 1 (0,01)
hori sartu ahal 1 (0,01)
hori sartu ari 1 (0,01)
hori sartu ikerketa 1 (0,01)
hori ukan aintzatespen 1 (0,01)
hori ukan balio 1 (0,01)
hori ukan bera 1 (0,01)
hori ukan deitu 1 (0,01)
hori ukan eragozpen 1 (0,01)
hori ukan geu 1 (0,01)
hori ukan hizpide 1 (0,01)
hori ukan hura 1 (0,01)
hori ukan toki 1 (0,01)
hori ukan zentraltasun 1 (0,01)
hori zenbait atal 1 (0,01)
hori zenbait eten 1 (0,01)
hori zenbait ideia 1 (0,01)
hori zenbait itzulpen 1 (0,01)
hori zenbait jende 1 (0,01)
hori zenbait zantzu 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia