Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.078

2009
‎Berak «apal laburrean» egin behar omen zuen, «Po ibaiaren ingu­ruetako hiri, istorio eta desioarekin». Apaltasun aitor­mena egin zuen liburuaren aurkezpenean ere, baina ez zuen zertan . Merezi izan du egileak bere buruari gogor egin eta kultur erreferentziak dosifikatzea, jaki­na baita italiar literatura eta kultura direla gaztetandik Lertxundiren itsasargi.
‎Irakurri nuenean, memoria liburu bat zela iruditu zitzaidan (edo autofikzioa). Lan honetan zer den fikzio eta zer ez, bigarren mailako kontu bat da. Egileak bere joan etorrietan interesa pizten digu, eta irakurrian eraman egiten gaitu.
‎Irakurri nuenean, memoria liburu bat zela iruditu zitzaidan (edo autofikzioa). Lan honetan zer den fikzio eta zer ez, bigarren mailako kontu bat da. Egileak bere joan etorrietan interesa pizten digu, eta irakurrian eraman egiten gaitu.
‎Gustura irakurri ditut zure hitzak, Lourdes, eta zer pentsatua eman didate, bereziki Uriberen eleberriaren gainean. Ez dakit oso ados nagoen Azkueren eta Agirreren arteko enkontruari ematen diozu (e) n garrantziarekin, atal hori irakurri nuenean eleberriaren hari tematiko nagusitik ihes egiten zuen hausnarketa gisara ulertu bainuen neuk.
‎niretzat, Uribek bere buruaren inguruko nobela bat idatzi (nahi izan) du, eta deskriptiboa edo psikologikoa edo errealista edo? ez dakit zer baino, bere buruaren inguruan gogoratutakoa, gertatutakoa (eta gertatutakoaren moldaketa), asmatutakoa, agertzen dira, inguru horrek bere buruaren inguruko nobela osatuz.
‎Nolanahi, Jurgik amaiera irekia eman dio Urre urdinaren lurrinari, dugun tradiziotxoa dugula ere, haren ezagutzaren beharra aldarrikatuz. Bai jarraitzeko, edota, zer esanik ez, transgreditzeko.
‎Bai, bere garaian Zorion perfektua nobela «erraztzat» jo zuten horiek ziur gauza bera pentsatuko dutela Zoaz infernura, laztanari buruz. Eta zinez ez dakit zer harreman duen estilo zuzenak errazkeriarekin. Hain zuzen, Zoaz infernura, laztanari gehien eskertu dio­dana zera izan da, hain egoera gogorra itzulingururik gabe eta, batez ere, melodraman erori gabe aurkeztu izana.
‎Lagunak, zer berri. Ba al da libururik Euskal Herrian?
‎Ba al da libururik Euskal Herrian? Zer irakurri duzue azken aldi honetan?
‎Esaterako, Gernikako sendi batek beti pentsatu izan du haien ahaidea sifiliak hil zuela, baina artxiboek diotenez tuberkulosiak hil zuen. Bestelako kausak agertzen dira beste batzuetan? «alkohola», «zahartasuna», «suizidioa», «armen zauriak»?, baina ez dakigu zer informazio eman zitzaion Euskal Herriko sendiari.
‎Jatorrizko lurrean baliteke ahaideek ez jakitea zehazki zer gertatu zitzaion euren senide maiteari, soilik une batetik bestera ez zela Idahotik gutun gehiago iristen. Nork kontaktatuko zuen hildakoaren familiarekin?
‎Nork kontaktatuko zuen hildakoaren familiarekin? Zer informazio ematen zitzaien eta zer emozioz. Boiseko euskaldunek ba al zuten pertsona horrentzat helbide bat, hara bidaltzeko?
‎Nork kontaktatuko zuen hildakoaren familiarekin? Zer informazio ematen zitzaien eta zer emozioz. Boiseko euskaldunek ba al zuten pertsona horrentzat helbide bat, hara bidaltzeko?
‎Ignacio eta Daniel Dobaran anaiak egun berean hil zirenean, 1918an, badakigu 50 zentimoko telegrama bidali zitzaiola sendiari berria jakinarazteko. Ez dakigu zer idatzi zie­ten gurasoei tragedia horren berri emateko. Edonola ere, heriotzak eta familiei iristen zitzaien informazioa gorabehera, euskaldunek jarraitu zuten Ameriketara, eta Idahora?
‎Hortaz, zer ikasi dugu elkarrekin, aita,
‎Eta zer dakigu ilunabarraz?
‎Baina pauso hori eman ezin bada, ezin da eman eta kito. Eta ez dago zer esanik gehiago.» Chandlerren hitzak dira, ez nireak.
‎Poesiak zer egin behar duen bizirauteko. Disoluziorantz jotzea da nire proposamena.
‎«Litekeena da poema on bat intentsitate kontua soilik izatea. Zerekin lot daiteke intentsitatea, sentimendu baten esperientziarekin ez bada. Izan liteke sentimendu bat gutxi asko agerikoa dena, edo ezkutuan dagoena gutxi asko, baina intentsitatea non den, han egon liteke poesia ere.
‎Intentsitateak kontzentrazioa esan nahi du [orduan eta kontzentrazio handiagoa, are eraginkorragoa disolbatzean, erantsiko luke disoluzioaren apologistak], baina honek ez du esan nahi, ezta gutxiagorik ere, poema ulertu egin behar denik. Kontua da zeri esaten ote diogun guk, ulertzea?. Ferraterrek tranpa egiten zigun poema bat gutun komertzial baten eran ulertu behar zela esaten zuenean.
‎Ferraterrek tranpa egiten zigun poema bat gutun komertzial baten eran ulertu behar zela esaten zuenean. Esaldia burutsua da, eta denok ulertzen dugu zertaz ari den, baina tranpa egiten duela uste dut, poema bat ulertzea gutun merkantil bat ulertzea baino prozesu konplexuagoa delako. –Ulertze?
‎esaten diogun hori. Informazio bat sartu eta beste bat irteten da kutxa beltzera, kutxa beltzaren barruan zer gertatu den oso ongi jakin ez dakigularik. Poema batera ere, pertsona bat animo egoera jakin batekin sartzen da, hau da, bere barne oreka etengabe zalantzan jartzen duten beldur, tristezia eta galerek eragiten dioten desorden batekin sartzen da[?].
‎ezin zaigu denbora guztian dena gustatu. Aukeratu egin behar dugu zer eta noiz, eta poesiaren abantailak saltzen ez gara inoiz trebe izan, ez behintzat poesia etiketaren pean, nahiz eta tresna egokiak baditugun orain sarean: afinitatezko sare sozialak «nire lagunaren etsaiak nire etsaiak dira» edo «nire poeta gustukoenen poetarik gustukoenak nire gustuko poetak dira» gisako formulak.
‎Gai zabala izango litzateke hori; lehen so edo hurbilketa batean agortzeko modukoa. Jakin mina, hala ere, bestetik letorke, hain justu ere, jakiteko zer dagoen euskarazko literaturan gai horren inguruan.
‎Ezaguna da, literatura unibertsalean, jujeenganako eta justiziarekiko mesfidantza, alderdi baten mendean eta esanetan lerratzen direlakoan; orobat, aurreko aldietan, azken judizioa itxuratzeko behin eta berriro erabili izan diren lur honetako judizio aldiak eta horren protagonistak. Zer esanik ez, administrazio eta burokrazia ez dira salbu geratu, batik bat, aske eta libre ibili nahi izan duten pertsonaia literarioetatik hainbaten aurrean.
‎Hala, Shorty Harrisek eskubideen erdiak zituen. Lekuari zer izen eman ere erabaki beharra zeukaten. Petek «Aguere­burg» deitzea pentsatu zuen.
‎Aguereberry Point izenaz agertzen da gain hura gaurko mapetan. Galdetzen ziotelarik zergatik galdu zuen hainbeste denbora eta indar bidea egiten, besteek ere ikus­pegi eder hartaz gozatzea nahi zuela erantzuten zuen.
‎»Ahots sakon bat atera zen ilunpetik. ? Zer habil hemen?? –Zer ba?
‎–Zer habil hemen?? ? Zer ba. Nire alorra duk?, esan nion.
‎«Zer da hori? Zer da hori, ordea?» esan zuen. «Zaldirik ez!
‎Inor ez tiraka! Zer da hori, ordea?»
‎– Zergatik ez nuen bidesaririk eskatzen galdetzen zidan jendeak, alegia zergatik ez nion jendeari ordainarazten hara igo eta begiratzeagatik, esan zigun?. Inoiz ez nuen horrelako asmorik izan.
‎–Zergatik ez nuen bidesaririk eskatzen galdetzen zidan jendeak, alegia zergatik ez nion jendeari ordainarazten hara igo eta begiratzeagatik, esan zigun?. Inoiz ez nuen horrelako asmorik izan.
‎Eguraldia, berriz, inoiz ez da jasanezina. Zergatik ez zen bera saiatu galdetu genion.
‎«Egun batean norbaitek esan zidan,. Pete, zergatik ez duk meatzaritzan proba egiten. Orain egiten duana baino gogorragoa ezin duk izan?.
‎Eta berak,. Hik azpiak atera?. Ez nekien zer zen azpiak ateratzea, baina saiatuko nintzela esan nion. Handik hiru astera meatzea itxi egin zen.
‎Gauza xelebreak egiten ditu bizitzak. Agian hobe da zer egingo duen ez jakitea.
‎Artaldeen bideetatik ibiltzera ohituta, urrutira ere igartzen zion Austinek zer jatorritako artzaina aurkituko zuen ardi kanpoan: 1
‎Ederki dakit zer egingo dudan
‎Zeren zer etor daiteke zentzumena hondatzen denean,
‎irratian notiziak zirenean, zer gerta ere.
‎Eta baita kritikei eta kritikari literarioei buruz. Baina zer iritzi dute egungo euskal kritikaz hemengo kritiko literarioek. Interesgarria litzatekeelakoan horietako bati luzatu diot galdera.
‎Historiak umilak izaten erakusten digu eta guk geuk horixe ikasi genuke. Hara zer gertatu den hemen eta hemen, hara zergatik gertatu zen hau eta hau, hara zer ez den inoiz egin behar, bestela hori eta hura gertatuko zaizue, halako haiei garai hartan gertatu zitzaien moduan. Alde horretatik begiratuta, MacMillan katedradunarentzat Historiak balio praktikoa dauka egun ere, beste abantaila gehiagoren artean.
‎Historiak umilak izaten erakusten digu eta guk geuk horixe ikasi genuke. Hara zer gertatu den hemen eta hemen, hara zergatik gertatu zen hau eta hau, hara zer ez den inoiz egin behar, bestela hori eta hura gertatuko zaizue, halako haiei garai hartan gertatu zitzaien moduan. Alde horretatik begiratuta, MacMillan katedradunarentzat Historiak balio praktikoa dauka egun ere, beste abantaila gehiagoren artean.
‎Historiak umilak izaten erakusten digu eta guk geuk horixe ikasi genuke. Hara zer gertatu den hemen eta hemen, hara zergatik gertatu zen hau eta hau, hara zer ez den inoiz egin behar, bestela hori eta hura gertatuko zaizue, halako haiei garai hartan gertatu zitzaien moduan. Alde horretatik begiratuta, MacMillan katedradunarentzat Historiak balio praktikoa dauka egun ere, beste abantaila gehiagoren artean.
‎Galdera ezinbestekoa, gainera, idazlea naizenez: zertarako balio du Literaturak. Eta balio bat baino gehiago izanez gero, ba al du Literaturak balio praktikorik MacMillan adituak Historiari aurkitzen dion moduan, edo antzekoan sikiera?
‎Hori kanpotik begiratzea litzateke. Baina barruan gaudenean, zer –Hau da, idazle bat nobela bat idazten ari denean, zer gertatzen da?
‎Baina barruan gaudenean, zer? Hau da, idazle bat nobela bat idazten ari denean, zer gertatzen da. Zeintzuk dira idazle batek izan ditzakeen zalantza handienak?
‎idazten hasi aurrekoak eta idazten ari naizen garaikoak. Lehendabizikoan, egunero istorio bat baino gehiago bururatzen baitzaizu, zeri heldu da izaten dudan zalantza iturririk handiena. Bazterketa prozesu batean murgilduta bizitzen naiz:
‎Historian aditua den irakasle bati entzun diot hitzaldian duela gutxi Bristolen. Margaret MacMillan katedraduna da Cambridgen, hasi zaigu galdezka zertarako balio duen egun Historiak, zergatik ikasi behar duen edonork egun Historia, dena krisiak harrapatuta dagoen une honetan. Oraindik ere Historiak gauza askotarako balio duela esplikatu digu eta horietatik bat, umiltasuna irakasten digula esan du.
‎Historian aditua den irakasle bati entzun diot hitzaldian duela gutxi Bristolen. Margaret MacMillan katedraduna da Cambridgen, hasi zaigu galdezka zertarako balio duen egun Historiak, zergatik ikasi behar duen edonork egun Historia, dena krisiak harrapatuta dagoen une honetan. Oraindik ere Historiak gauza askotarako balio duela esplikatu digu eta horietatik bat, umiltasuna irakasten digula esan du.
‎Beste inork, senideek, lagunek edo ostatu zein jatetxeetako jendeak? zer esaten ari ginen jakiterik nahi ez genuenean, ingelesera jo genezakeen. Hizkuntza bat baino gehiago mintzatzearen ezkutuko abantailetako bat horixe da:
‎Edonongoa izanda ere, Kataluniara heldutako etorkin batek lehen bi urteak emango ditu igarkizun hau ehunka solasaldi gaitzetan asmatu nahian. Elebitasunak ez du zertan erosoa izanik, baina argigarri izan daiteke. Harakinak joka samurtzen duen haragi puxka gogor baten gisa, zeu ere bigunduko zara denborarekin.
‎Beraz, guk biok bagenuen zer pentsaturik haur eta hizkuntzen lantzeari buruz Sumpta Juliaz haurdundu zenean.
‎Beste batzuen jatorria topatzea errazagoa zait, berriz. Adibidez,«!» hitzena( zer arraio ari haiz?) edo «I want doesn, t get» delakoarena (gauzak, lortuko badira, gizatasunez eskatu behar). Esaera hauek guztiak burura datozkit; berriro erabiltzen ditut.
‎Aita soil batetik abiaturik berehala goaz aitarenganakotzat bezalako lukainka peza batera. Zer egin perpaus baten edo paragrafo baten erritmoa bizkortu nahi duzunean. Gure poeta onenek, hizkuntzaren barne prozedurei gehien erreparatu dietenek, ez diote bizkarra erakutsi auziari.
‎Idazle naizen aldetik, zer egin dezaket. Hitza lanbide dudanez, hizkera horren naturaltasun falta salatu nuke, baina, aldi berean, kontraesana dirudien egoera bat bizi dugu euskal idazleok:
‎Kaosa ordenatzen saiatzeaz gainera, hizkuntzari erreparatu behar diogu: zertaz idatzi nahi dudan erabaki bezain pronto, asmatzen hasi behar dut zer hizkera klase erabiliko dudan: pedal biko bizikleta bat da idazkuntza.
‎Kaosa ordenatzen saiatzeaz gainera, hizkuntzari erreparatu behar diogu: zertaz idatzi nahi dudan erabaki bezain pronto, asmatzen hasi behar dut zer hizkera klase erabiliko dudan: pedal biko bizikleta bat da idazkuntza.
‎Baina gutxi gara idazleak. Horra, besteak beste, zertarako balio duen itzulpengintzak:
‎Automatizatuta dauzka. Horra, besteak beste, zertarako balio duen tradizioak.
‎Nire euskarazko tradizioan neuzkan nobela historikoaren jardun apurrek ere ez zuten nik bilatzen nuena betetzen. Hona zer uztartu behar nituen jario natural batean: alde batetik, euskara batua; bestetik Erdi Aroko jardun halako baten itxura hartuko zuen hizkera bat; hirugarrenik, literatura unibertsaleko hainbat ereduren eitea.
‎– Zer esan nahi du «akrobatiko»k, ama?
‎– Zer zabiltza. Gaur ere bai?
‎Hizkuntza asko. Gero, azken diskoetan, ukraniera eta ez dakit zer ..
‎Nik galdetzen nion: zertarako , ordea, ezer ulertzen ez dugula. Baina horrela egiten genuen.
‎Pentsatzen nuen: gizon hau zer arraroa den! Gero ja joaten nintzenean Lekeitiora ulertu nuen hobeto eta nik ere disfrutatzen nuen pila bat.
‎Baina Mikel bereziki gogoratzen zen hamar urte inguru zituenean otitis de repetición delakoa izan zuela, eta oso gaizki egon zela. Trepanatu egin behar zuten, begira zer gauza beldurgarria. Zorionez, garai hartan, juxtu orduan, penizilina komertzializatzen hasi zen estatu frantsesean, eta Frantziatik hona pasatzen zuten.
‎Orain oso ondo dago, eta esaten du beti: zer pozik egongo zen Mikel ikusi balu...
‎–Mutil koxkorra nintzela, esan zidan Laxaltek?, ez nekien zer arraio zen euskalduna izatea.
‎Hori esatearekin adierazi zuen, garbi, umea nintzelarik neuk kontu horretaz nekien guztia. Basque Hotelean jaten nuen, mendian artzain euskaldunak ikusten nituen, eta amama euskaldun bat nuen, baina ez nekien zer arraio zen euskalduna izatea.
‎–Begira zazu zer diñoustan mutil batek Ameriketatik.1
‎– Zer diñoutsu ba?
‎–Eta zuk zer diñozu?
‎Petrak hogeita bat urte zituen hogeita hamabost urteko Mendebaldeko arrotz batekin elkartzeko New Yorkerako itsasontzira igo zenean. New Yorkera iristean soinean zer janzki izango zituen argitzeko idatzi zion Estebani, baina Esteban, esandakoaz bestera, ez zen agertu. Mezu bat neskari bidali eta Mendebaldean elkartzeko berarekin esan zion, Ogden herrian.
‎Amamak orduan kakorratz lanaren korapiloak erakutsi bidenabar, euskarazko hitz batzuk ere erakusten zizkidan. Batzuetan pentsatzen jartzen naiz zer nolako aldea aurkituko zuen neska bat zeneko bere lurralde berdetik gure artemisia gozakaitzeko basamortura, hain desberdina Euskal Herriko bere jaioterriko mendi berde dirdiratsuetatik. Negar egin ote zuen, artzain euskaldun askok bezala, basamortu goietako bakardadeari aurre egin behar izan zionean, bere jaioterriko soro berdeez oroitzean?
‎Hala ere, fitxa hau itxi eta artxibatu nahi izanez gero, luzerako izango dugulakoan nago, irakurleok idazlearen testuak leitzen ditugun bitartean, honen ahotsak (hauxe baita idazlearen arima) bizirik baitirau. Eta badago zer irakurri, An­toñanak sormen lan oparoak eman dituelako azken berrogeita hamar urteotan gaztelaniazko literaturan. Sei eleberri (1960ko eta 1970eko hamarkadetan idatziak, baina horietako bi 1990eko hamarkada arte argitaratu gabeak) eta milatik gora artikulu (1962tik aurtengo otsaila arte egunkari eta aldizkari askotan agertuak) dira Antoñanaren idazlan nagusiak.
‎Beste horrenbeste esan daiteke lurraldetasunaz. Marie Jeannek, gaixo dagoen arrebak inork baino hobeto ulertzen du zer jazo den. Dominique aurrez aurre duela, zera esaten du:
‎Mendi guztiak, beraz, ez dira berdin. Zertara dator, orduan, kokalekuaren zehazgabe­tasuna. Hasteko, esan dezagun zehazgabetasun hori gakoa izan daitekeela Sweet Promised Landek aurkezten digun «gatazka» ulertzeko orduan.
‎Saiatuko bazinate neska edo mutil itsu baten paperean sartzen, dena begirik gabe egiten, bai jantzi, bai ikastolara joan bere liburu eta tramankulu bereziekin, zer pentsatuko zenukete. Zer desiratuko zenukete?
‎Saiatuko bazinate neska edo mutil itsu baten paperean sartzen, dena begirik gabe egiten, bai jantzi, bai ikastolara joan bere liburu eta tramankulu bereziekin, zer pentsatuko zenukete? Zer desiratuko zenukete?
‎Mundu honen gauza xinpleenekin harremanetan jartzeko, beraien izaera eta bizitasuna nabaritzeko, entzumena eta ukimena erabiltzea ezinbestekoa zaigu itsuoi. Gure azal guztian zehar dauden nerbioek adierazten digute non gauden, zer daukagun gure aurrean eta ondoan, non dauden hormak; eta gure belarriek, entzuteaz gain, soinuek zer esan nahi diguten interpretatzen laguntzen digute.
‎Mundu honen gauza xinpleenekin harremanetan jartzeko, beraien izaera eta bizitasuna nabaritzeko, entzumena eta ukimena erabiltzea ezinbestekoa zaigu itsuoi. Gure azal guztian zehar dauden nerbioek adierazten digute non gauden, zer daukagun gure aurrean eta ondoan, non dauden hormak; eta gure belarriek, entzuteaz gain, soinuek zer esan nahi diguten interpretatzen laguntzen digute.
‎Donostiako haizeen orraziaren aurrean jarrita, itsasoari begira, gure bi zentzumenen bitartez ingurukoa irudi bilakatzen da buruaren eta arimaren barnean: non dagoen itsasoa, marea gorantz edo beherantz doan, haizeak zer esan nahi digun, laino edo eguzkitsu dagoen eguna, olatuek arroken kontra jotzen duten ala ez. Sentipen, bizipen horiek guztiak ikusi egin ditzakegu begiak bagenitu bezala, edo hobeki esango nuke, duda zipitzik gabe.
‎Behin Aralarren nengoela, San Migelen santutegiaren parean, Sakanarantz begira, amildegiaren ertzetik gertu, lagun min batek galdetu zidan ea zer sentitzen nuen han hain goian egonda, zer nabaritzen nuen, zer esaten zidan bihotzak. Nik, pixka bat pentsatu ondoren, lotsati samarra bainaiz, honelaxe erantzun nion:
‎Behin Aralarren nengoela, San Migelen santutegiaren parean, Sakanarantz begira, amildegiaren ertzetik gertu, lagun min batek galdetu zidan ea zer sentitzen nuen han hain goian egonda, zer nabaritzen nuen, zer esaten zidan bihotzak. Nik, pixka bat pentsatu ondoren, lotsati samarra bainaiz, honelaxe erantzun nion:
‎Behin Aralarren nengoela, San Migelen santutegiaren parean, Sakanarantz begira, amildegiaren ertzetik gertu, lagun min batek galdetu zidan ea zer sentitzen nuen han hain goian egonda, zer nabaritzen nuen, zer esaten zidan bihotzak. Nik, pixka bat pentsatu ondoren, lotsati samarra bainaiz, honelaxe erantzun nion:
‎Azalpen horiek eman ostean, nire galdetzeko txanda heldu zen, eta halaxe bota nion bat batean: adieraziko zenidake zuk zer ikusten duzun begiekin. Berak harridura aurpegiz begiratuz, honela adierazi zidan:
‎niretzat hitz, aditz, metafora ororen jatorrikoa irudikatzen du. Bibliak halako originaltasuna, indar kognitiboa, metaforikoa dauka non Shakespeare ere ez baitzaio iristen Moisesi orporaino, berdin da zer esaten duen Bloom potoloak. Lot eta bere alaba malthusiarren istorioa goi mailako kronopioa da, Alvaro Pombok bere bizitza osoan idatz dezakeen guztia baino bikainagoa.
‎Eta nik, nire txokotik Aneren memoriaren jarduna etetea erabaki dut. Bestela badakit zer datorren orain: gizonak Laiaren dohain sexualak goraipatuko ditu zigarroari orain artekoak baino atxiki pausatuagoak emanez, dastatuz.
‎Nik institutuan ezagutu nituen biak. Laiak zer egin zizun halako mina sorrarazteko. Erantzunik ez, bai ezustea.
‎Haren oreztek txunditu zuten? Baina, Ane, oreztek, berez, ez dute zertan beste ezeren seinale izan! Ez daukat isilik egoteko asmorik.
‎Nahikoa dut! egin dit garrasi, Zertara dator orain halakorik esatea. Kontrola galdu du, bai.
Zertara datorren. Noizbait utzi didazu halakoak esaten!
Zer uste duzu egiten duzula hemen, Esteban?
‎Edozein txapelketa irabazteko moduko putakeria egin zidan, baina bere edertasuna ez nuke beste inorenarekin alderatuko. Zertarako gainera. Zuk ez duzu uste ederra dela?
2010
‎Gai batez tartaroa einherik jin züzün eta lo jarri züzün süphazter khantian. Ordian haurrak zer ez dü egiten. Hartzen dizü gerren bat eta irazten diozü boronteko begi bakhotxa.
‎Nahi zizün erhaztüna ideki, bena ez zirozün. Zer egiten dü ordian. Erhia muzten dizü eta urthekiten dizü bere erhaztünareki, hur handi bat beit zen?
‎Eta izan ere, liburuaren abiapuntua Bitoriano Gandiagaren obrari eta izaerari buruzko interpretazio bat bada ere, Azurmendiren luma trebe eta eruditoa beste hainbat gaitaraino lerratzen da, eta bidean mila eta bat ohar eta irakurketa eskaintzen dizkigu gogoetarako sorta ederrean, hala nola, heriotzaz, bizitzaz, Jainkoaz, mitoaz, fedeaz, zentzuaz, herriaz, naturaz, balioez? eta nik zer dakita. Liburua trinkoa da, bazkaz betea, soseguz hartzera behartzen zaituena.
‎Kasurako, ezinago interesgarria iruditu zait Jainkoaren gaineko ariketa, alde askotatik fokatua eta autore askoren ideiez hornitua. Azalpenotan ez dut jakin bereizten Joxe Azurmendiren kolkoan zer dagoen, zein den bere berea den ideia bibliografiatik jasotako guztien artean. Nik eskertuko niokeen esplizituago jarri izan balu, baina tira, ez du nahi izan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
zer 615 (4,05)
Zer 215 (1,42)
zergatik 73 (0,48)
Zergatik 61 (0,40)
zertan 35 (0,23)
zertarako 17 (0,11)
zerk 8 (0,05)
Zertara 7 (0,05)
zertaz 7 (0,05)
Zerk 6 (0,04)
Zertan 6 (0,04)
zertara 6 (0,04)
Zertarako 5 (0,03)
zeri 3 (0,02)
ZER 2 (0,01)
Zertaz 2 (0,01)
zerekin 2 (0,01)
Zerekin 1 (0,01)
Zeri 1 (0,01)
zeren alde 1 (0,01)
zeren gainean 1 (0,01)
zeri buruzkoa 1 (0,01)
zertako 1 (0,01)
zertakoak 1 (0,01)
zertzat 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
zer egin 90 (0,59)
zer esan 90 (0,59)
zer gertatu 47 (0,31)
zer ez 38 (0,25)
zer etorri 20 (0,13)
zer ari 19 (0,13)
zer nolako 19 (0,13)
zer ukan 18 (0,12)
zer pentsatu 17 (0,11)
zer ikusi 15 (0,10)
zer egon 13 (0,09)
zer nahi 13 (0,09)
zer idatzi 12 (0,08)
zer ote 9 (0,06)
zer balio 8 (0,05)
zer uste 7 (0,05)
zer arraio 6 (0,04)
zer lan 6 (0,04)
zer modu 6 (0,04)
zer eman 5 (0,03)
zer erran 5 (0,03)
zer ibili 5 (0,03)
zer irakurri 5 (0,03)
zer iritzi 5 (0,03)
zer izen 5 (0,03)
zer kontatu 5 (0,03)
zer aldatu 4 (0,03)
zer aukeratu 4 (0,03)
zer eragin 4 (0,03)
zer ikasi 4 (0,03)
zer iruditu 4 (0,03)
zer jakin 4 (0,03)
zer jarri 4 (0,03)
zer argitu 3 (0,02)
zer behar 3 (0,02)
zer berri 3 (0,02)
zer erantzun 3 (0,02)
zer eskaini 3 (0,02)
zer eskatu 3 (0,02)
zer galdu 3 (0,02)
zer geratu 3 (0,02)
zer harreman 3 (0,02)
zer hartu 3 (0,02)
zer herri 3 (0,02)
zer hitz 3 (0,02)
zer hori 3 (0,02)
zer kantatu 3 (0,02)
zer ordu 3 (0,02)
zer urte 3 (0,02)
zer asmo 2 (0,01)
zer atera 2 (0,01)
zer aurkitu 2 (0,01)
zer axola 2 (0,01)
zer ba 2 (0,01)
zer bai 2 (0,01)
zer bestela 2 (0,01)
zer bide 2 (0,01)
zer bihurtu 2 (0,01)
zer bizitza 2 (0,01)
zer bultzatu 2 (0,01)
zer deitu 2 (0,01)
zer demontre 2 (0,01)
zer eduki 2 (0,01)
zer ekarri 2 (0,01)
zer eraman 2 (0,01)
zer eskaintza 2 (0,01)
zer espero 2 (0,01)
zer etsi 2 (0,01)
zer ezkutatu 2 (0,01)
zer gauza 2 (0,01)
zer gehiago 2 (0,01)
zer gogo 2 (0,01)
zer hura 2 (0,01)
zer ihardetsi 2 (0,01)
zer informazio 2 (0,01)
zer inor 2 (0,01)
zer itxura 2 (0,01)
zer jauzi 2 (0,01)
zer jende 2 (0,01)
zer joan 2 (0,01)
zer kantu 2 (0,01)
zer leku 2 (0,01)
zer liburu 2 (0,01)
zer lotu 2 (0,01)
zer moduzko 2 (0,01)
zer munta 2 (0,01)
zer ondorio 2 (0,01)
zer paper 2 (0,01)
zer sentitu 2 (0,01)
zer tristezia 2 (0,01)
zer Andima 1 (0,01)
zer abantaila 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
zer esan ez 23 (0,15)
zer esan nahi 17 (0,11)
zer egin behar 10 (0,07)
zer balio ukan 7 (0,05)
zer nahi ukan 7 (0,05)
zer uste ukan 7 (0,05)
zer egin ezan 5 (0,03)
zer gertatu ere 5 (0,03)
zer pentsatu eman 4 (0,03)
zer etorri orain 3 (0,02)
zer ez ukan 3 (0,02)
zer hitz egin 3 (0,02)
zer lan egin 3 (0,02)
zer arraio gertatu 2 (0,01)
zer esan ari 2 (0,01)
zer esan ote 2 (0,01)
zer ez ote 2 (0,01)
zer hartu behar 2 (0,01)
zer ibili hemen 2 (0,01)
zer informazio eman 2 (0,01)
zer inor ez 2 (0,01)
zer irakurri behar 2 (0,01)
zer izen ukan 2 (0,01)
zer jauzi egin 2 (0,01)
zer joan behar 2 (0,01)
zer kantu eman 2 (0,01)
zer ondorio ukan 2 (0,01)
zer pentsatu ote 2 (0,01)
zer ukan Orixe 2 (0,01)
zer abantaila ukan 1 (0,01)
zer Andima Ibinagabeitia 1 (0,01)
zer ari ote 1 (0,01)
zer arraio ari 1 (0,01)
zer arraio ukan 1 (0,01)
zer asmo ukan 1 (0,01)
zer atera nahi 1 (0,01)
zer aurkitu ezjakin 1 (0,01)
zer axola esan 1 (0,01)
zer balio transmititu 1 (0,01)
zer behar gehiago 1 (0,01)
zer bestela ari 1 (0,01)
zer bide hartu 1 (0,01)
zer bide urratu 1 (0,01)
zer deitu egin 1 (0,01)
zer demontre esan 1 (0,01)
zer eduki gu 1 (0,01)
zer eduki idatzi 1 (0,01)
zer egin administrazio 1 (0,01)
zer egin ari 1 (0,01)
zer egin asmatu 1 (0,01)
zer egin bat 1 (0,01)
zer egin diru 1 (0,01)
zer egin egoera 1 (0,01)
zer egin esan 1 (0,01)
zer egin gogaikarri 1 (0,01)
zer egin ingeles 1 (0,01)
zer egin ote 1 (0,01)
zer egin pentsatu 1 (0,01)
zer egin perpaus 1 (0,01)
zer egin zerbitzatu 1 (0,01)
zer egin zeru 1 (0,01)
zer egon edonor 1 (0,01)
zer egon euskara 1 (0,01)
zer egon hemen 1 (0,01)
zer egon neu 1 (0,01)
zer egon poesia 1 (0,01)
zer egon zehaztu 1 (0,01)
zer ekarri ote 1 (0,01)
zer eraman ikusi 1 (0,01)
zer erantzun asmatu 1 (0,01)
zer erantzun osatu 1 (0,01)
zer erran nahi 1 (0,01)
zer erran osaba 1 (0,01)
zer esan Amaia 1 (0,01)
zer esan asmatu 1 (0,01)
zer esan behar 1 (0,01)
zer esan beldur 1 (0,01)
zer esan bota 1 (0,01)
zer esan Dima 1 (0,01)
zer esan errealitate 1 (0,01)
zer esan euskara 1 (0,01)
zer esan ezean 1 (0,01)
zer esan frantses 1 (0,01)
zer esan gu 1 (0,01)
zer esan hau 1 (0,01)
zer esan hori 1 (0,01)
zer esan norbait 1 (0,01)
zer esan Rafa 1 (0,01)
zer esan Uriarte 1 (0,01)
zer esan zu 1 (0,01)
zer eskaini ezan 1 (0,01)
zer eskaintza egin 1 (0,01)
zer eskaintza klase 1 (0,01)
zer eskatu hura 1 (0,01)
zer espero ezan 1 (0,01)
zer espero ote 1 (0,01)
zer etorri ahal 1 (0,01)
zer etorri guzti 1 (0,01)
zer etorri ote 1 (0,01)
zer ez eduki 1 (0,01)
zer ez esan 1 (0,01)
zer ez idatzi 1 (0,01)
zer ez sortu 1 (0,01)
zer ez ulertu 1 (0,01)
zer ezkutatu bide 1 (0,01)
zer galdu ugari 1 (0,01)
zer gauza aukeratu 1 (0,01)
zer gauza beldurgarri 1 (0,01)
zer gertatu ari 1 (0,01)
zer gertatu zain 1 (0,01)
zer gogo ukan 1 (0,01)
zer harreman molde 1 (0,01)
zer harreman ote 1 (0,01)
zer harreman ukan 1 (0,01)
zer herri polit 1 (0,01)
zer herri sartu 1 (0,01)
zer hori hor 1 (0,01)
zer hori orde 1 (0,01)
zer hura bila 1 (0,01)
zer ibili ni 1 (0,01)
zer idatzi nahi 1 (0,01)
zer ikasi behar 1 (0,01)
zer ikasi egin 1 (0,01)
zer ikusi ari 1 (0,01)
zer ikusi behar 1 (0,01)
zer ikusi ez 1 (0,01)
zer ikusi franko 1 (0,01)
zer ikusi gutxi 1 (0,01)
zer ikusi hitz 1 (0,01)
zer ikusi joan 1 (0,01)
zer ikusi ukan 1 (0,01)
zer itxura hartu 1 (0,01)
zer itxura ukan 1 (0,01)
zer izen agertu 1 (0,01)
zer izen eman 1 (0,01)
zer izen mota 1 (0,01)
zer jakin ilunabar 1 (0,01)
zer jende ote 1 (0,01)
zer kantatu gero 1 (0,01)
zer kontatu nahi 1 (0,01)
zer lan ari 1 (0,01)
zer lan mota 1 (0,01)
zer lan ukan 1 (0,01)
zer leku joan 1 (0,01)
zer leku ote 1 (0,01)
zer liburu hura 1 (0,01)
zer modu moldatu 1 (0,01)
zer modu pasatu 1 (0,01)
zer modu zu 1 (0,01)
zer moduzko gaualdi 1 (0,01)
zer moduzko kultura 1 (0,01)
zer nahi nu 1 (0,01)
zer nahi ote 1 (0,01)
zer nolako aldaketa 1 (0,01)
zer nolako alde 1 (0,01)
zer nolako anabasa 1 (0,01)
zer nolako batasun 1 (0,01)
zer nolako bulego 1 (0,01)
zer nolako diferentzia 1 (0,01)
zer nolako eragin 1 (0,01)
zer nolako gailu 1 (0,01)
zer nolako gizon 1 (0,01)
zer nolako gose 1 (0,01)
zer nolako harreman 1 (0,01)
zer nolako hasiera 1 (0,01)
zer nolako hunkidura 1 (0,01)
zer nolako infernu 1 (0,01)
zer nolako itxura 1 (0,01)
zer nolako jolas 1 (0,01)
zer nolako sorpresa 1 (0,01)
zer nolako tentsiope 1 (0,01)
zer ordu begiratu 1 (0,01)
zer ordu jaiki 1 (0,01)
zer ordu oheratu 1 (0,01)
zer ote hitz 1 (0,01)
zer ote joan 1 (0,01)
zer paper eman 1 (0,01)
zer paper hartu 1 (0,01)
zer pentsatu asko 1 (0,01)
zer pentsatu franko 1 (0,01)
zer pentsatu haur 1 (0,01)
zer tristezia kantu 1 (0,01)
zer ukan arrangura 1 (0,01)
zer ukan ba 1 (0,01)
zer ukan erle 1 (0,01)
zer ukan hor 1 (0,01)
zer ukan hura 1 (0,01)
zer ukan kasko 1 (0,01)
zer ukan oroit izan 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia