Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.561

2000
‎Erreseinaren egileak liburu hau Narrazioak liburuarekin lotzen du, egitura nahiz gaiari dagokionez. Edukin fantastikoa duten istorioak direla esaten du, eta ezaugarri hau garai legendarioetan nahiz gaurko egunean kokaturiko lotura modua dela azpimarratzen du. Ipuinak Arthur erregearen garaikoak, Greziako trajerien garaian edo gaur egun koka litezkeela dio, baina hauetako askotan egunerokotasuna dimentsio irrealetan azaltzen zaigula esaten du.
‎Jose Ramon Zabalaren ustez, Sarrionandiak ipuingintzaren arloan ongi merezia du ospea, narrazioak borobil egituratzeko dohaina du, hizkuntzarekiko maisutasuna du eta azkenik," egilearena berarena den tonua edo gauzak esateko modua edo literatur estilo nahastezinaren jabe da".
‎Sarrionandiaren marinelak, edo Atxagaren moduan esateko, bere literaturan gehien dirauen" ispiluko irudiak" hamar urte beranduago ere hor dirau Ifarraldeko orduak (1990) liburuko" Amorante ausarta" narrazioan ere. Ez da hor marinela protagonista, Merlin azti maiteminduaren fatuma da gaia, baina Pott Bandako idazleei eginiko erreferentzia zuzen eta zeharkakoen artean, bada marinelaren aipamen bat ere.
‎Ohargarria da bere lagunen hainbat aipamen jasotzen dituen ipuin horretan esaten dena nabegantea izan nahi lukeen zuhaitz horrek, nahi lukeen moduan bidazti, peregrina edo nabigatzailea izaterik ez izatearen arrazoia bere sustrai sakon ikaragarriak direla. Sarrionandiaren obrak ezin du bere sustraien gatibotzatik ihes egin inolaz, eta ezinbertzean" arteztasunarekin" besarkatzen duela eguratsa.
‎Kritika, erreseina edo iruzkin gutxi jaso ditu liburu honek, lehenengoaren aldean. Aipagarriena Literatur Gazetan Felipe Juaristik argitaraturiko artikulua izango genuke garatuena" Poesiaren lekua Marginalia liburuari buruz." (1988, 10 zb, 7 or.) Sarrionandiak liburu honetan poetak eta poesiak gizartean duen lekuaz dihardu eta bestalde, liburuko gaiek hartara ekarririk, modu orokorrean postmodernitateari buruzko hausnarketa luzeak egiten.
‎Gerardo Markuletaren ustez, liburua poeta baten egunkaritik harturiko harribitxien antologia modura antolaturik dago: irakurketen harira, gogoeta zabalago baten barnean edota egunerokotasunaren lokatzen artean sortutako txinparta bat batekoak jaso, arnas poetikoaren iragazitik pasa eta bere hizketa poetikoaren fineziaz adierazi.
‎Hitzen ondoeza (Txalaparta, Tafalla, 1997). Atal honetan aipatzen ari diren genero aldetik sailkagaitz gertatzen direnen artean berriena dugun hau hiztegi baten modura eratua dago eta tankera ezberdineko osagaiez taiutua. Hiztegi baten tankera du, baina ez da" hiztegia bakarrik, ipuin laburrak, saio tipi ugariz osatzen da" egileak berak dioenez," eta aforismoz, eta munduaren lau partetako ene auzokoen aipuek hornitzen dutela".
‎Lehenak salmenta eta difusio handia izan du, bigarrena aldiz, ezezagunagoa da. Gaiak guztiz ezberdinak dira, lehena literatura fantastikoa da, ipuin bilduma modura egituraturik. Bigarrena aldiz, autoreak bizi duen egoera erreal eta jakin baten azalpena egiten du, kronika bat da, zigor ziega batean eginiko boladaren kronika zehatza eta esplizitoa, baina literarioa era berean.
‎Duela guti euskal kritiko batek izkiriatu du ipuin liburuei gai eta egitura batasuna eskatu behar zaiela, aurreiritzi absurdua ezarriaz. Martin Lezetak libururako narrazio gaiz eta egituraz apropos desberdinak moldatu zituelarik ipuinen batasuna bere idazkerak eta, modurik definitiboenean, irakurketak eginen zutela ondo zekien." (114 or.)
‎Poemaren hasieran F. Holderlinen aipamena egiten da"... baina zertarako egin poesia aro gaitz hauetan" eta poemak hain zuzen ere horren erantzuna bilatzen du, poesia egiten dihardu baina aro gaitz horrekiko kontrajarpena etengabea da, Kandelako komentariogileak dioenez," modu askotan errepikatuko duen kontrakoen binomioa ikusten da: batetik kartzelatik kanpo dagoen orok bere baitan biltzen duen" agiatasuna" (35 or.). Izan ere, kartzelaz kanpoko guztia erreferentzia oroimena edo suposizioa baita presoarentzat" gaur ere goiz ilunduko du/ zohardian izarrak biztuko (35 or.)" begira ezazu han goian ilargia/ elkarturik omen daude... (36 or.) izarrak suzkoak omen dira.
‎Joan San Martinek (Egan, 1984, 3 alea, 156 or.)" metaforaz eta kontraesanez" egina dela diosku: " poesia absurdu horietakoa dirudi, ez itxura hutsez, baina egia garratza" (157 or.). Kalitate aldetik egileak berak hitzaurrean dioen moduan kalitate onekoa ez ote den sujeritzen du baina" gauza berriak esaten ditu Bordelek Donostiako gaztelutik eta Etxahunek galeretatik esan ez bezalakoak." (158 or.)
‎Laberintoaren oroimena n Jon Kortazarrek ere, liburuaren zentzu orokorrari atxikirik, euskal poesia berriaren giro honek zuen oinarrizko kontzeptu filosofikoaren adierazletzat ematen du liburu hau, izaeraren ezabaketarena, alegia: " Gaurdaino Pott taldearen poeta eta obrarik gorena Atxaga eta bere Etiopia izan badira, teorikoa Sarrionandia gertatu da bere Ni ez naiz hemengoa izen profetikoa daraman liburuaren bidez.() Kartzelako egunerokoaren moduan eginik dagoen liburu honetan halere espetxeaz gutxi eta literaturaz asko mintzatzen dena Sarrionandiak bere literaturari oinarria ematen dio, Atxagaren pentsamendua argituz bide batez, Wittgenstein-en erlatibismo kutsuaren ildotik.() Autorearentzat beraz, ez dago objetiboki eskura daitekeen errealitaterik. Subjektibitateak eta erlatibitateak betetzen dute oro." (69 or.)
‎5 Metaforaren lanketa guztiz metikulosoa egiten dela esaten du Jon Kortazarrek eta espresionismoranzko itzulia nagusitzen dela, hain zuzen ere Borgesek esan zuen moduan eginez: " Superar la realidad ambiente y elevar sobre una madeja sensorial y emotiva una ultrarealidad espiritual". c) Bizitzaren bidaia
‎Literatur Kaierak liburu sorta moduan sortua da eta, ezaugarri horreri lotuta, lehenengo aleari jarraipena emotera dator bigarren zenbaki hau. Kaiera bati dagokon neurri eta mailan, literatur gaiak irakurgai bihurtuko dira eta, aldi berean, beste irakurgai batzuk hobeto aituteko giltza be bai.
‎Aurrekoan moduan , Lourdes Otaegi da oraingoan be egilea, gaia, ostera, Joseba Sarrionandiaren literatur lanak.
‎Ez dira denak itzulpenak ordea, Joseba Sarrionandiak liburu honetan sartu dituen poemak. Konstantino Kavafisek garai historikoen testuinguruan kokaturiko poema helenisten tankerako apokrifoak egin ohi zituen moduan , zenbait apokrifo sartu ditu tartekaturik Izkiriaturik... liburu honetan. Berak aitortzen baitu"... aparte utzi ditut Izkiriaturik aurkitu ditudan ene poemak liburuan agerturiko apokrifo batzuk" (Marinel zaharrak, hitzaurrea, 8 or.). Hitzaurrean itzultzeaz eta sortzeaz dioenarekin bat datorren jokaera da hauxe; literatur sorkuntzaren nahiz translazioaren izaerari buruzko funtsezko utopikotasunean eta nahitaezko kreatibotasunean oinarritzen baita.
‎Poesia liburuen artean aipagarrientzat jotzen den Izuen gordelekuetan barrena 1981ean eman zuen argitara Bilboko Aurrezki Kutxak," VI. R. M. Azkue" sariaren irabazle modura . Liburuaren hitzaurrean egileak poesigintzaren arloan sentitzen zuen deserosotasuna aitortzen zuen" errez idazten dira poemak, baina poesia ona idaztea gauzarik zailena da" eta, beharbada, horregatik esaten du bere obra hau" baino gordairu zaharren batean atxikitzekoa, berari eta adiskideei bakarrik dagokien lana" dela.
‎Poema bilduma bidai kaiera baten gisan azaltzen da, eta idazlearen beraren bi hitzaurre modu ditu, lehena prosan, liburu gehienen tankerakoa, eta bigarrena" Bitakora Kaiera" izeneko poesia, liburuaren egitura aurkezten duena. Zazpi etapa dituen bidaia da Sarrionandiak liburuan zehar egiten duen ibilaldi hori.
‎Narratzaile intradiegetiko hauek, bestalde, narratarioari zuzenean mintzatzen zaizkio. Narratario hori ama modura irudikatu dugun narratzaile autodiegetikoaren semea edo alaba litzateke. Gainera, elkarrizketez osaturiko zenbait pasartetan seme nahiz alaba honen ahotsa zuzenean iristen zaigu.
‎Izan ere, eleberri hau modu bitxian egituratua dagoenez, istorio hauek guztiak lotzea askotan zaila izaten da, irakurketa pausatua eskatuz. Aitzitik, arretaz eginiko irakurketa baten bidez Arrietak eskaintzen digun mundu iradokitzailea barneratzeko zailtasunik ez dugu izango.
‎honela, udara maitasun betearen sasoia izango da eta udazkena maitasunaren agorraldiaren sasoia. Harreman hau bi pertsonaiek ilusio xume baten modura biziko dute, izan ere, pertsonaiek bizitzaren aurrean sentitzen duten nekea, asperdura, ilusiorik eza... ahazteko bide gisa aurkezten baita maitasuna. Baina, narrazioaren bukaeran ametsetik ihes egiteko joerari eutsiz betiko bizimodura bueltatzeko erabakia hartuko dute.
‎Istorio honen berri emateko idazleak hirugarren pertsonan mintzatzen den narraziotik at dagoen narratzaile orojakilea darabil, narratzaile estradiegetikoa. Modu honetara, fokalizazioaren bidez, bi maitaleen ikuspegitik eskaini dakiguke narrazioa. Fokoaren mugimenduaren bidez, narratzaileak bereziki bi pertsonaiengana gerturatuko gaitu, bi maitaleengana.
‎Edorta Jimenezek honela goraipatzen du Linazisororen lorpena: " Zein erraz hasten den kondatzen, eta gero zelan sortzen dituen hari berriak, halako moduan non irakurlea ikaratu egiten den, jakingo ote duenentz idazleak guztietatik armoniatsu tenk egiten. Jakin, jakin du, alajaina" (Egunkaria)
‎Edozein modutan ere, errealismo handiz irudikatzen dizkigu harreman hauek. " Beti ere Karlos Gorrindoren ikuspegi zorrotz eta pertsonaletik miatua." (Erauskin:
‎Pertsonaiaren gatazken berri emateko, egile honek ere bakarrizketa baten modura egituratu du kontakizuna. Narratzailea, hortaz, lehenengo pertsonan mintzatzen da eta istorian parte hartzen duen pertsonaia nagusia da:
‎Erzillaren lana zehazteko datu bat jakitea komeni da: Federiko Krutwigek sortu eta gidatzen zuen Jakintza Baitha taldeko kidea dela (edo zela; ez dakit sortzailea hilez geroztik taldeak jarraitzen duen); horrek gutxienez hizkuntza modu jakin bat hautatzera eraman du: hizkuntza kultua, periodo luzeetakoa, mailegu anitz darabiltzana, zehaztasun lexikal eta sintaktikoaren onetan, euskara batuaren arauak betez nolanahi ere.
‎Edozein modutan ere, oso argia da hizkera berezi hau sortzeko euskal literatura tradizionaleko zenbait testutara jo duela, eta" egungo osagarriekin eguneratzen saiatu", idazleak berak aitortu zuen bezala. (Iban, Amagoia:
‎Alferrikakoa zaie nobelako pertsonaia maskulinoei harengana hurbiltzen ahalegintzea, urruti, oso urruti baitago. (...) emakumezkoen eta gizonezkoen arteko urruntasuna, bizitzeko eta sentitzeko modu desberdintasuna, ezinulertu erabatekoa. (Egunkaria III)
‎Ikuspuntuari dagokionez, narratzaile orojakile batek ematen digu gogoeta hauen guztien berri. Are gehiago, narratzaile hau Teresa modura irudika dezakegun narratarioari mintzatzen zaio. Beraz, istoriaren pertsonaia nagusia izango litzateke eleberri honetako narratario intradiegetikoa.
‎Hitz joko ugari ere erabiltzeko joera erakutsi du. Gainera, han hemenka irudiz osaturiko poema modura antolaturiko zatiak oso iradokitzaileak dira.
‎Baliabide literario moduan erabili du, gainera, oraingoan behartu gabeko etorri hori, harantzago eramanez hitz jarioaren iturria, protagonista nagusiaren (Teresa) pentsamenduak ahalik eta modu natural eta egiazkoagoan eskaini ahal izateko irakurleari." Izan ere, gogoeta jarioak" ez du hizkera kargaturik onartzen, pedantekerian ez erortzearren. Narrazioaren pultsu bizkorrak plano aldaketak jostun gisa harilkatzera behartu du idazlea, eta ez da makal ibili.
‎Baliabide literario moduan erabili du, gainera, oraingoan behartu gabeko etorri hori, harantzago eramanez hitz jarioaren iturria, protagonista nagusiaren (Teresa) pentsamenduak ahalik eta modu natural eta egiazkoagoan eskaini ahal izateko irakurleari." Izan ere, gogoeta jarioak" ez du hizkera kargaturik onartzen, pedantekerian ez erortzearren. Narrazioaren pultsu bizkorrak plano aldaketak jostun gisa harilkatzera behartu du idazlea, eta ez da makal ibili.
‎Perzepzio oso biziko narratzailea da. Euren eguneroko mingarri zein zital hori askatasunik ez duenak bakarrik dakien moduan eskribitzen du." (Egunkaria)
‎Horretaz gainera, eta bigarren ezaugarri moduan , elkarrekin nolabaiteko harreman tematikoa duten ipuinak zekarzkigun. Modu honetan antolatutako testuak, generoen mugak gainditu nahi ditu eta nobelatik gertu dagoen kontamoldea aurkezten digu.
‎Horretaz gainera, eta bigarren ezaugarri moduan, elkarrekin nolabaiteko harreman tematikoa duten ipuinak zekarzkigun. Modu honetan antolatutako testuak, generoen mugak gainditu nahi ditu eta nobelatik gertu dagoen kontamoldea aurkezten digu. Ingelesez, 70eko hamarkadaz geroztik," short story cycle" deritzo ipuin bilduma mota honi.
‎sinbolo errepikapenak, gaiak, narratzaile motak, batez ere, leku eta pertsonaien errepikapenek eragindakoak. Modu honetan antolatutako liburu ezagunena geurean Bernardo Atxagaren Obabakoak (1988) saritua genuke. (Olaziregi 2000:
‎Jokin MuƱozek ipuin bilduma modura antolatu duen liburu honen batasuna dela-eta, eleberritzat har genezake. Batasuna alderdi askotan azpimarratzen da:
‎Honela, askotan hiru denborak, iragana, oraina eta etorkizuna bat eginda aurkezten zaizkigu. Hiru denbora hauek lotzeko modu bakarra oroitzapenak eta ametsak direnez, hauei etengabeko erreferentzia egiten zaie. Oroitzapenen garrantzia Javier Rojok ere aipatu zuen:
‎Liburuak merezi du, eta ez soilik istorio harrigarri eta hunkigarriak direlako, (Montoiak ipuinak behar duten bukaera perfektua emateko abilidadearekin jarraitzen du) edo azaldutako estruktura puzzle moduan erakargarria egiten delako, baita liburuak duen balore historikoagatik ere, bertan hiri batean bere historian gertatutako hamaika istorio kontatzen zaizkigulako. (Egunkaria VI)
‎Egileak liburua hiruki modura egituratu zuela azaldu zuen: batetik, basapiztia horien bizimoduaren inguruko gorabeherak agertzen dira; bigarrenik, basapiztia horien eta gizakien arteko harreman gatazkatsuen berri ematen da; eta azkenik, basapiztia horien inguruko mundu mitologikoa islatzen da; hau da, aimalia horien inguruan sorturiko sinesmen ezberdinak.
‎Bestalde, narratzaileak berak Whisky koloreko gauak liburuari buruzko erreferentzia egiten du ipuin batean. Era honetan, kritikaren aurka eta bere idazteko moduaren aldeko aldarrikapena egingo du. Gainera, azken ipuinean pertsonaiek izenburuez nahiz idazleaz hitz egingo dute.
‎Nahi duena adierazteko estilo zuzena, hizkera lotsagabea, gordina erabiliz. " Idazkera laua da, hau da, gauzak modu errealean daude idatzita. Era berean, idazkera sutsua da, pasioa agertzen dute hitzek." (Egunkaria XI) Gainera, elkarrizketa biziak eta kaleko hizkera darabiltza narrazioaren erritmoa bizkortzeko.
‎Bi ipuin bildumetan erreferentzia ugari dago: idazleen aipuak (Bukowsky, Txinasky,...), musika letra ezagunak,... Whiskey koloreko gauak bilduman, gainera, ipuin bakoitzaren hasieran poema bana eskaintzen zaigu, idazleak apunteak edo modura izendatuak.
‎" gehienak subkonszientetik ateratako sua bezalakoak direla uste dut. Sumendiak barriak jaurtitzen dituen modu berean egin ditut."
‎Pertsonaia zehaztugabeak flashen modura aurkezten zaizkigu:
‎nolabaiteko bakardade sentimendua. Edozein modutan ere, askotan neska mutilen arteko harremanak dira ipuin hauetan kontatzen direnak. Beraz, egitura aldetik harremana badute ere, ipuinak ez daude bata bestearekin kateaturik.
‎Auzia beste bat da hemen, nik uste; hain zuzen ere, idazkuntzatik bizi nahi duen euskal idazleak non eta zelan erabili behar duen bere talentua. Edo beste modu batera esanda, Canok eta bestek erakusten duten bokazio sendoak zein etorkizun duen hedabideetatik kanpo geratuz gero. (Jakin 107)
‎Garazi inguruak dira Lukuren geografia, eta hor bizi direnak nahiz horra etortzen direnak haren giza osagarria. Bestalde, kontatzeko moduan neurtua, mamitua, luzaz pentsatua, hizkeran, esaldien tenpoan, hor dago liburuaren meritu nagusia, nik uste. Ahaztu gabe, haatik, Lukuk Iparraldeko idazle modernoen artean tradizio sendokoa den ildo batean erein duela; ipuin beltzen alorrean.
‎Bestalde, luzera ezberdineko ipuinak sortu ditu: batzuk, ipuin oso laburrak dira flash baten modura eraikiak; beste batzuk, ordea, garapen luzeagodun narrazioak dira. Haatik, gehienak ipuin oso laburrak dira, egoera jakin bat edo sentsazio jakin bat irudikatzen dutenak.
‎Bestalde, zentzugabekeriaren zantzuak han hemenka tartekatzen dira, askotan pertsonaiak errealitate eta fantasiaren mugetan murgilduz. Honela, ipuin gehienetan hiriko giroa aurkezten bazaigu ere, ez dugu ipuin hauetan guztietan giro bera islaturik ikusten, nahiz eta pertsonaia gehienak hirietan galduriko ilusio gabeko izaki modura irudikatu.
‎Denbora lantzeko ere modu ezberdinak erabiltzen ditu. Ipuin batzuetan flash back ak ugariak dira, besteetan ez...
‎Lerro gutxitan garatzen du haiei buruzko nondik norakoa, kontaerak eskatuko lukeen erritmoa ez du errespetatzen, arrapaladan bezala joaten zaigu istorioa, detailetan finkatu gabe, elkarrizketetan gozatu gabe, eta, batzutan bukaerako bide okerra hartuz. Oso presaka idatzitakoak dirudite gehienetan, eta horregatik ipuin batzuk absurdoak egiten zaizkigu, kontatzeko moduagatik gehiago, kontatzen denagatik baino. (El Diario Vasco I)
‎Dakusagunez, maitasuna ez da modu idealizatuan aurkezten, ironiaz josia baizik. Jose Jabier Fernandezek dioen bezala," umorez beterik daude baina garratzak dira, gogorrak eta zuzenak.
‎Hartara, errealitatea eta usteak nahasirik ageri dira ipuin hauetan guztietan. Izan ere," Kontatzen zaizkigun amodio istorioak beltzak dira, obsesioz josiak, sexua modu patologikoan biziz eta beti ukitu erotikoekin tartekatuz. Grinak nabariak dira, baina inoiz ez espresuki, zuzenki adieraziz, zeharkako bideak erabiliz baizik, azpikojoa estilo bihurtuz, genero beltzean ohi den bezala." (Egunkaria VI)
‎Iruzkingile beraren ustetan," garbi utzi digu gaiak baino gehiago istorioak eta kontatzeko moduak daudela." (Egunkaria VI)
‎Honela, soilik errealitatearen zati jakin bati begiratuz dakartzan gorabeherak aurkeztuko dizkigu idazle honek. Gainera, askotan argazkia bera da pertsonaiak harremanetan jartzeko modu bakarra. Honela, argazkien bidez pertsonaiek bere iragana gogora ekarriko dute.
‎Polaroid deituriko atalean, bestalde, bat batekotasuna gailentzen da, irudi azkarren modura eraturik baitaude ipuinak. Ipuin oso laburrak dira, eta hauetan argazkiak berak ipuinotan ageri ez diren arren, ipuin hauen bidez egoera jakin bateko argazki txiki bat eskaintzen zaigu, sentsazio ezberdinak iradokitzen zaizkigula.
‎Ondorioz, uharte honek ere leit-motiv modura funtzionatuko du. Izan ere, itsasoa zenbaitetan heriotzarekin hertsiki loturik dagoenez (ibaien heriotza baitakar), uharteak heriotzaren ezinbestea irudika lezake.
‎PĆ­o Barojak ere aintzat hartu zuen gai hori El Cabo de las tormentas nobelan. Ariketa moduan biak irakurtzea gomendutuko nioke irakurtzale orori. Barojak erretrato laburra egiten du GalĆ”nena, zehatz eta motz kontatzen du haren matxinada.
‎Laburpenerako joera hau sentimenduetan ere nabaritzen da, ez bere istorioek sortu dezaketen zirraran hori bakoitzaren sentipenetara eta sentitzeko moduetara mugatzen da, Arretxek bere istorioak kontatzeko duen eran baizik. Orain arteko grina, bere alderdi ezkutu hori ez erakustea izan da.(...) Honela, sentimenduek murritzak eta nahikoa laburrak izaten jarraitzen badute ere, Arretxeren luma aberastu egin da oraingoan, eta lehenagoko isiltasunak orain adierazpenarekin lotzen ditu.
‎besteak beste, Tokio, Frankfurt, Zurich, Paris, Londres eta New York. Modu honetan, ez da giro jakin bateko deskribapen zehatzik egiten.
‎Honela, ilusioaren beharra dela-eta, askotan gizakiek gure buruari iruzur egiteko dugun gaitasuna islatuko da, eta batzuetan ilusio horien bilaketan pertsonaiak erotu ere egingo dira. Haatik, harremanak joko modura irudikatzen ditu, eta hainbat huskeria besterik ez diruditenak pertsonaia batzuentzat hil ala bizikoak bihurtuko dira. " Destinoaren jokutriez, suertearen kolpe krudelaz trufatzeko erabiltzen du Arantxak literatura eta xede guztiz sanoa dela deritzait, maiz sinpletasunak eta fribolidadea puntu batek traizio egiten badio ere." (Egunkaria)
‎Errealitateari lotutakoak gehienak, Euskal Herrian kokatuak, Urolan bereziki, paisaia identifigarria baita oso. Errealitate horretan politikak (badakit esateko modu bat dela, baina ez zait bestelako hitzik ateratzen) toki aparta du. Kezka, samina, itxaropena ere bai.
‎Batzuk pertsonaia aktiboak dira baina pasiboak ere badira dexente. Memoriarekin asko jolasten dut, hildakoak, bizirik daudenak, modu ezberdinetara agertzen dira pertsonaiak, hori bai. Ipuinei aniztasuna ematea gustatzen zait, baina ez dut pertsonaia galeria bat osatzeko intentziorik izan.
‎Patxi, bestalde, zubererazko katixima baten inguruko tesia egiten ari den gazte bat da. Beraz, jolas modura hasi dena nahastuz joango da. Joko honen amaierak ezustea dakar.
‎Hogei horietako hamazazpitan Mikelen gorabeherak testuratzen zaizkigu. Eta horien tartean badira beste plano ezberdin batean kokaturiko hiru kapitulu Dionisos modura izendatuak. Bertan, Dionisosen iraganeko pasarte bat aurkezten zaigu, oroitzapen modura edo:
‎Eta horien tartean badira beste plano ezberdin batean kokaturiko hiru kapitulu Dionisos modura izendatuak. Bertan, Dionisosen iraganeko pasarte bat aurkezten zaigu, oroitzapen modura edo: bertan, borroka armatua utzi aurretik sator modura lanean zebilen bat hiltzeko erabakia nola hartu zuen kontatzen zaigu.
‎Hala ere, bada bere idazteko moduan azpimarratu beharreko baliabide aberats bat: elkarrizketa biziak.
‎Beheraxeago, honakoa gehitzen du iruzkingile honek: " ideia nagusi modura geratu zaiguna zera izan da: zalantza eszeptikoaren bidetik dela soilik posible egiaren gailurrera ailegatzea, ezinbestekoa delarik.
‎Kontaketa modua , hala ere, hitz batean esateko, antigoalekoa iruditu zait, dezimononikoa ez esatearren. Kontalariaren eta pertsonaien baitan dago, nire ustez, antigoalekotasun horren zama nagusia:
‎" Thriller" a ikusiko genuke agian, Julen Azkue erresistentziako editore heroiko eta Zubeldia zentsore kolaborazionista soil egingo bagenitu. Beharbada, bere osoan ez hartzera, drama existentzialistaz edo kostunbrismo modu baten ekarriaz hitz egingo genuke. (Aizu!
‎Edozein modutan ere, eleberri honen funtsa pertsonaia baten hausnarketak, gogoetak, zalantzak, oroitzapenak... dira. Horien guztien berri emateko, Aranbarrik hirugarren pertsonako narratzailea hautatu du.
‎Hau da, oroitzapenek kontakizunari bizitasuna ematen ez dioten arren, pertsonaiak zehazteko baliagarriak dira: hots, oroitzapenen bidez ezagutzera ematen zaigu bakoitzaren pentsatzeko modua . Juaristik dioenez" Marcel Prousten famatu hartan bezala, edozein objetu asko zaie memoriaren makina martxan jartzeko eta beren burua testuinguru konkretu batean kokatzeko." (El Diario Vasco IV) Honen guztiaren bidez pertsonaien barne munduan sakontzeko aukera eskaintzen badigu ere, askotan erabilitako estilo trinkoak hurbilpen hori zailduko digu.
‎Hala ere, idazleak egoki lortzen du bi plano hauek bata bestearekin jostea: lehen eleberrian, Bob Ieregi eroetxeko zoroen artean kokatzen du; bigarrenean, era bertsuan, erakunde armatuan sator modura sartu den ertzain bat izango da istilu gehienen ardatza. Hortaz, eleberrietan zehar hain bereizturik aurkezten zaizkigun bi plano hauek estuki uztartzen dira istorioek aurrera egin ahala.
‎Beraz, bigarren mailako pertsonaia asko ezagutzeko aukera izango dugu. Edozein modutan ere, hauen guztien barne munduari buruzko ezer gutxi aipatzen zaigu, kanpo fokalizazioa nagusi baita. Hau da, pertsonaia lauak ditugu oraingoan ere.
‎Era berean, Javier Rojok Kerouac en estiloa gogora dakarkiola aipatu zuen: azken honen The Subterraneas liburua aipatu zuen erreferentzia moduan .
‎Grandesen ustez, bestalde," ekintza aurkezteko modua da, ekintza bera baino gehiago, eleberriari bizitasuna ematen diona." (Egan 49)
‎elkarrekintza honetan aniztasunak eta bestearen ahotsaren garrantzia onartzea beharrezko da. Dialogia, beraz, pentsatzeko modu integratzailea da: goi mailako kontzientzia bakar bat onartzen duten ikuspegien aurka agertzen da, hauen arabera onarturiko kontzientzia hori dutenak bakarrik izango lirateke gauzak neurtzeko gai (gizarteko talde batzuk ahotsik gabe geratuz).
‎narratzailea eta egilea bereiztea funtsezkoa da, izan ere, funtzionalki nahiz ontologikoki bi kontzeptu zeharo ezberdin baitira. Egilea entitate erreal eta enpirikoa den bitartean, narratzailea fikziozko entitatea den testuko egile modura ulertu genuke. Hau da, narratzailea komunikazio narratiboaren protagonista izango litzateke, diskurtsua enuntziatzea dagokiona.
‎. NARRATZAILE HOMODIEGETIKO: narratzaile autodiegetikoaren modura , kasu honetan ere narratzailea narrazioan parte hartzen duen pertsonaia bat bada ere, ez da pertsonaia nagusia: izan ere, behatzaile zein bigarren mailako pertsonaia modura parte hartzen duen narratzailea da.
‎narratzaile autodiegetikoaren modura, kasu honetan ere narratzailea narrazioan parte hartzen duen pertsonaia bat bada ere, ez da pertsonaia nagusia: izan ere, behatzaile zein bigarren mailako pertsonaia modura parte hartzen duen narratzailea da.
‎Beraz, bai gaur eguneko literatura hobeto ulertu eta ezagutzeko, eta, bai aurrerantzean egin litezkeen lanen osagarri modura baliagarria izango delakoan, gai honi heltzea erabaki dugu: 90eko hamarkadako narratiba (lanaren edukia eta mugak zehatz adierazten dira datozen lerroetan).
‎(a) Aurretik aipatu dugun bezala, lan hau beharrezkoa iruditzen zaigu gerora idatziko diren lanen osagarri modura .
2001
‎Hemen, 14 orrialdean" Arnasa hartzea automatikoki egin nahi nuke(...)" lehenengo pertsonarekin hasten da ihesaren kontaketa, segituan, 2 pertsonara pasatzen bada ere. Edozein modutan , azpimarratu beharra daukagu esku artean izan ditugun nobelaren bigarren eta zazpigarren artigalpenetan horrela bada ere, gaztelaniazko eta ingelesezko itzulpenetan bigarren pertsonarekin hasten dela ihesaren kontaketa. Azken arazo hau alde batera utziz, aipatutako orrialdean bakarrik aurki daiteke lehenengo pertsona hori, eta bigarrenerako aldaketa progresiboa markatzen duela esango genuke (fokalizazioari dagokionez, bi pertsonen arteko desberdintasunik ez badago ere).
‎9 Hemendik aurrera literatur kritikan errusiar formalistez geroztik onartua den" historia/ diskurtso" dikotomiaz baliatuko gara. Bi hitzetan adierazteko, testu narratiboek kontatzen dutenari (pertsonaia batzuek leku eta espazio batzuetan burutzen dituzten istorioak) HISTORIA deritzo.; eta eduki hori testuan azaleratzen den moduari (narratzaile mota desberdinak erabiliz, fokalizazioez baliatuz, denbora) maiztasun/ hurrenkera) desberdinekin,...) DISKURTSOA.
‎Alabaina, bi nobela hauetan plano desberdinetan istorio desberdinak kontatzen direla esatea axaleko irakurketa deskribatzailean gelditzea litzateke. Bestalde, aipatutako nobeletan, autoreak euskal nobelagintzan lehenengo aldiz azalduko diren kontateknika berrien esplizitazio hutsa egiten duela baieztatzea ere,, nolakotasun horren oinarrian dagoen azken pausoa, hau da, nobela interpretagarri egiten duen modu hori kontuan ez hartzea izango litzateke. Honi dagokionez, esan daiteke nobela honi buruz egin diren iruzkin eta azterketa gehienetan forma aberastasun hori nabarmendu besterik ez dela egin eta metodologia kritiko batzuen esplizitaziora mugatu direla azterketa gehienak.
‎Edozein modutan ere, garaian literatura, eta konkretuki, nobela mailan eragin ziren aldaketa horiek euskal irakurleriarengan sortu zuten etendurari, euskal munduak bizi zuen egoera erantsi behar diogu: zenbat irakurle alfabetatuk irakur zezakeen Ene Jesus bezalako nobela bat?
‎Beraz, nobela honetako protagonista bakarrik dago, heriotzaren etorrera dramatikoaren zain. Eta hala ere, Scherazaderen modura , istorioak kontatzeko ahalegina egingo du, istorioak (literatura) salbagarri suertatuko zaizkiolakoan. Alabaina, Scherezadek bere burua salbatzen badu ere, Malone eta Ene Jesus eko protagonistek ezin dute:
‎Izan ere, zorionez, gure ikastolak antz gutxi zeukan Stephen Dedalus gaztearen moduan irakasle frailearen zigorrak jasaten zituen 100 metro nobelako haurraren patuarekin. Antzekotasunik izatekotan, heziketa erlijiosoaren itzala aipatuko genuke, itogarria R.
‎100 metrok, ezer baino lehen, plazerezko irakurketa agortezinak eragin ditu gugan. Alabaina, J.L. Borgesen Pierre MĆ©nard en antzera, urteen buruan nobela bera modu berean ezin dela irakurri ohartuz joan gara: batetik, nobela honek barneratzen duen eskaintza literarioa oso aberatsa delako; bestetik, irakurketa bakoitzean elkarrizketa sortzailean murgiltzen garelako, irakurleon ardura testuaren gune desberdinetara bideratzen duen elkarrizketa, hain zuzen.
‎Kritika unibertsitarioak molde estrukturalista edo semiotikoz argitaratutako artikulu eta ikastaroetan garaiko arau estetikoa (J. Mukarovsky txekiarrak ulertzen zuen moduan ulertua) Saizarbitoriaren nobelen kontamolde berritzaileen abaroan zehaztu zuen. Esperimentazio garaiak izan ziren euskal literaturan, eta poesiaren baitan XX. mendean B. Atxagaren Etiopia (1978) libururaino egin zen etengabeko bilakaera literarioa, euskal nobelak urte gutxiren epean egin zuen.
‎Hala ere, asoziazioaren teknikari esker lehenaldiarekin lotzen gaituzten elementuak (giltza, odola, heriotza), ez dira, M. Prousten kasuan bezala, zapore eta usaimenarekin lotuta dauden sentsazioetan oinarritzen, objektuen forma edo itxuran baizik. Modu honetan, heriotzera garamatzan denbora suntsitzailea gelditu egiten da nobelan, izan ere, J.J. Lasak zioen moduan, bizitzea, denbora asesinatzea baita. Hori da hain justu nobelak eszena eta etenaldiekin ekidin nahi duena, denboraren nahitaezko iragaitea.
‎Beraz, 100 metro plano desberdinetan aurkezten zaigun nobela bat baino gehiago dugu. Collage moduan tartekatzen diren testu desberdinen batura baino gehiago da nobela, koadro kubista bat ikuspuntu anitzen batura baino gehiago den bezala. Egilearen kontaketa objektiboa eteten duten egunkari, gida turistiko edo kaleko iruzkinek, nobelaren izaera polifonikoa azpimarratu baino zerbait gehiago egiten baitute.
‎Kanon literarioaren berme garrantzizkoenetakoa izan ohi den instituzio akademikoak, eta konkretuki, 80ko hamarkadan sendotu ziren Euskal Filologia ikasketek, onartu zuten Saizarbitoriaren ekarpen literarioa. Edozein modutan delarik ere, eta modernitate kontzeptuaren polisemia gogoan hartuz, argi dago Saizarbitoriaren lehenengo nobela honek modernitatea ulertzeko modu berri bat, hau da, idazketaren abenturarena, ekarri zigula, 1957an Txillardegik beste nobela moderno bat, poetika existentzialistan barneratzen zena, ekarri zigun modura.
‎Kanon literarioaren berme garrantzizkoenetakoa izan ohi den instituzio akademikoak, eta konkretuki, 80ko hamarkadan sendotu ziren Euskal Filologia ikasketek, onartu zuten Saizarbitoriaren ekarpen literarioa. Edozein modutan delarik ere, eta modernitate kontzeptuaren polisemia gogoan hartuz, argi dago Saizarbitoriaren lehenengo nobela honek modernitatea ulertzeko modu berri bat, hau da, idazketaren abenturarena, ekarri zigula, 1957an Txillardegik beste nobela moderno bat, poetika existentzialistan barneratzen zena, ekarri zigun modura.
‎Ezin esan gauza bera gaurko errealitateaz. Gure unibertsitateko ikasleek liburuarekin eta literaturarekin dituzten harremanak ez baitira hain pasiozkoak gaur egun. Irakurketa indizeen gainbeherari, kultura ulertzeko eta bizitzeko modu berriak jarraitu dio. Gazte gutxi animatuko duzu gaur egun liburu bat irakurtzera" ezinbesteko" testua dela baieztatuz, edo obra moderno kanoniko baten aurrean daudela esanez.
‎Horregatik deritzot desegokia Egunero hasten delako gomendatzeko modernotasuna edo aitzindaritasuna bezalako argudioak soilik erabiltzeari, nobela hau, testu on guztien antzera, forma despliege hutsa baino zerbait gehiago baita. Mundua sentitu eta bizitzeko modu bat iradokitzen zaigu bertan eta hori onartuz, gizakioi barru barrukoak zaizkigun zalantzak bihurtzen dira hizpide. Horregatik, nobela hau lehenengoz irakurtzen dutenei bertako pertsonaien bakardade izugarriaz ohartarazteko esango nieke, dela geltoki hits batean ezinbestez hitz egitera kondenatuta dagoen berritsu beckettiar horren bakardadeaz, dela amatasuna onartzea ezinezkoa egiten zaion GisĆØle gaztearenaz.
‎Ez dakit gogoeta xume hauetan Egunero hasten delako nobelak nigan eragindako irakurketa amaigabeen berri ematen asmatu dudan. Edozein modutan delarik ere, ziur nago nobela honek oraindik konplize ugari aurkituko dituela euskal irakurleen artean.
‎Orain artean esandakoaren arabera, liburuaren epilogoan J.J. Lasak egiten duen interpretaziotik aldenduz, nobelan azaltzen zaigun AMA hori beste modu batera ulertu nahi izan dugu. Obsesio bihurtzen den ama horrek, bere hitzek, protagonista izutu egiten dute.
‎Guziarekin ere, nobelaren" forma" hizkuntzazkoa den heinean, nobela oro," ahots desberdinez osaturiko koru baten moduan ", bizi duen garai sozio historikoaren eta aurreko testu literarioen oihartzunez betea dago. Terminologia bajtinianoa erabiliz, nobelaren polifoniaz edo dialogismoaz hitz egiten dugunean, nobela sortu den gizarte egiturak nobelaren beraren egitura formalarekin duen erlazioa adierazi nahi dugu.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
modu 2.561 (16,86)
Lehen forma
modu 969 (6,38)
moduan 672 (4,42)
modura 324 (2,13)
modua 137 (0,90)
Modu 112 (0,74)
modurik 78 (0,51)
moduak 58 (0,38)
modutan 44 (0,29)
moduen 36 (0,24)
moduetan 22 (0,14)
moduari 14 (0,09)
modutara 10 (0,07)
moduz 10 (0,07)
moduren 8 (0,05)
moduaren 7 (0,05)
moduagatik 6 (0,04)
moduekin 6 (0,04)
moduei 5 (0,03)
modukoa 5 (0,03)
MODU 2 (0,01)
MODUAK 2 (0,01)
moduarekin 2 (0,01)
moduari buruz 2 (0,01)
moduaz 2 (0,01)
moduek 2 (0,01)
moduen arteko 2 (0,01)
moduetara 2 (0,01)
modutako 2 (0,01)
MODUA 1 (0,01)
MODURA 1 (0,01)
Modua 1 (0,01)
Modurik 1 (0,01)
moduaren aldeko 1 (0,01)
moduaren aldetik 1 (0,01)
moduaren inguruan 1 (0,01)
moduarena 1 (0,01)
moduarengatik 1 (0,01)
moduari buruzko 1 (0,01)
moduei buruz 1 (0,01)
moduen aurreko 1 (0,01)
moduen bidez 1 (0,01)
moduen gainean 1 (0,01)
moduetariko 1 (0,01)
moduetatik 1 (0,01)
moduez 1 (0,01)
modurako 1 (0,01)
modurik gabe 1 (0,01)
modutzat 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
modu bat 141 (0,93)
modu hori 75 (0,49)
modu bera 59 (0,39)
modu egoki 43 (0,28)
modu hau 42 (0,28)
modu ere 40 (0,26)
modu ez 29 (0,19)
modu erabili 28 (0,18)
modu egin 27 (0,18)
modu egon 26 (0,17)
modu berezi 25 (0,16)
modu hartu 23 (0,15)
modu bakar 21 (0,14)
modu asko 19 (0,13)
modu ezberdin 18 (0,12)
modu positibo 17 (0,11)
modu batzuk 16 (0,11)
modu berri 16 (0,11)
modu desberdin 15 (0,10)
modu aurkeztu 14 (0,09)
modu ulertu 13 (0,09)
modu ikusi 12 (0,08)
modu orokor 12 (0,08)
modu sistematiko 12 (0,08)
modu zuzen 12 (0,08)
modu eduki 11 (0,07)
modu esan 11 (0,07)
modu zehatz 11 (0,07)
modu agertu 10 (0,07)
modu be 10 (0,07)
modu bizi 10 (0,07)
modu on 10 (0,07)
modu definitu 9 (0,06)
modu diferente 9 (0,06)
modu irudikatu 9 (0,06)
modu kritiko 9 (0,06)
modu eman 8 (0,05)
modu sakon 8 (0,05)
modu antolatu 7 (0,05)
modu argi 7 (0,05)
modu ipini 7 (0,05)
modu jakin 7 (0,05)
modu nabarmen 7 (0,05)
modu negatibo 7 (0,05)
modu orre 7 (0,05)
modu esplizitu 6 (0,04)
modu geratu 6 (0,04)
modu hura 6 (0,04)
modu integral 6 (0,04)
modu oso 6 (0,04)
modu ageri 5 (0,03)
modu aske 5 (0,03)
modu gradual 5 (0,03)
modu hasi 5 (0,03)
modu isolatu 5 (0,03)
modu jantzi 5 (0,03)
modu jokatu 5 (0,03)
modu kolektibo 5 (0,03)
modu mailakatu 5 (0,03)
modu natural 5 (0,03)
modu sinatu 5 (0,03)
modu sinboliko 5 (0,03)
modu sinple 5 (0,03)
modu tradizional 5 (0,03)
modu utzi 5 (0,03)
modu zabal 5 (0,03)
modu apal 4 (0,03)
modu azaldu 4 (0,03)
modu banaezin 4 (0,03)
modu bi 4 (0,03)
modu deskribatu 4 (0,03)
modu egituratu 4 (0,03)
modu enpiriko 4 (0,03)
modu eraginkor 4 (0,03)
modu esanguratsu 4 (0,03)
modu eskaini 4 (0,03)
modu gisa 4 (0,03)
modu guzti 4 (0,03)
modu horixe 4 (0,03)
modu koherente 4 (0,03)
modu kontatu 4 (0,03)
modu objektibo 4 (0,03)
modu orekatu 4 (0,03)
modu sinesgarri 4 (0,03)
modu sozial 4 (0,03)
modu tratatu 4 (0,03)
modu aipatu 3 (0,02)
modu aldatu 3 (0,02)
Konbinazioak (3 lema)
modu bat esan 7 (0,05)
modu positibo baloratu 7 (0,05)
modu egoki erantzun 5 (0,03)
modu jakin bat 5 (0,03)
modu positibo eragin 5 (0,03)
modu asko aldatu 4 (0,03)
modu bat zein 4 (0,03)
modu bera egin 4 (0,03)
modu berezi bat 4 (0,03)
modu berri bat 4 (0,03)
modu egoki bat 4 (0,03)
modu ere aldatu 4 (0,03)
modu hau ulertu 4 (0,03)
modu negatibo eragin 4 (0,03)
modu orokor bat 4 (0,03)
modu bakar bat 3 (0,02)
modu bat ikusi 3 (0,02)
modu bat ulertu 3 (0,02)
modu desberdin bat 3 (0,02)
modu egoki irakatsi 3 (0,02)
modu ere bai 3 (0,02)
modu ere erabili 3 (0,02)
modu ere hartu 3 (0,02)
modu ez egon 3 (0,02)
modu ezberdin erabili 3 (0,02)
modu hau antolatu 3 (0,02)
modu hori izendatu 3 (0,02)
modu sakon bat 3 (0,02)
modu zabal bat 3 (0,02)
modu zehatz bat 3 (0,02)
modu argi bat 2 (0,01)
modu asko egin 2 (0,01)
modu bat baino 2 (0,01)
modu bat egin 2 (0,01)
modu bat ekarri 2 (0,01)
modu bat ere 2 (0,01)
modu bat iradoki 2 (0,01)
modu bat landu 2 (0,01)
modu bera ikasi 2 (0,01)
modu berri ere 2 (0,01)
modu bizi ukan 2 (0,01)
modu egin behar 2 (0,01)
modu egoki funtzionatu 2 (0,01)
modu egoki gertatu 2 (0,01)
modu egoki jabetu 2 (0,01)
modu ere eragin 2 (0,01)
modu ere ez 2 (0,01)
modu esan ezan 2 (0,01)
modu ez ez 2 (0,01)
modu gradual bat 2 (0,01)
modu hartu ezan 2 (0,01)
modu hau argudiatu 2 (0,01)
modu jakin batzuk 2 (0,01)
modu jokatu ezan 2 (0,01)
modu objektibo egin 2 (0,01)
modu oso egoki 2 (0,01)
modu sinesgarri idatzi 2 (0,01)
modu sistematiko landu 2 (0,01)
modu zabal ulertu 2 (0,01)
modu ageri aipatu 1 (0,01)
modu ageri literatura 1 (0,01)
modu aipatu John 1 (0,01)
modu antolatu bat 1 (0,01)
modu antolatu egin 1 (0,01)
modu antolatu egon 1 (0,01)
modu antolatu zati 1 (0,01)
modu apal baino 1 (0,01)
modu apal bat 1 (0,01)
modu argi ikusi 1 (0,01)
modu argi nabarmendu 1 (0,01)
modu argi ukan 1 (0,01)
modu aske egin 1 (0,01)
modu aske erabili 1 (0,01)
modu aske ibili 1 (0,01)
modu aske ikasle 1 (0,01)
modu aske irakurketa 1 (0,01)
modu asko aurkitu 1 (0,01)
modu asko egon 1 (0,01)
modu asko errepikatu 1 (0,01)
modu asko ezagutu 1 (0,01)
modu asko ezindu 1 (0,01)
modu asko irakurri 1 (0,01)
modu asko joko 1 (0,01)
modu asko oin 1 (0,01)
modu asko ulertu 1 (0,01)
modu aurkeztu narratzaile 1 (0,01)
modu aurkeztu ohi 1 (0,01)
modu aurkeztu ohitura 1 (0,01)
modu bakar aurkitu 1 (0,01)
modu bakar errealitate 1 (0,01)
modu bakar eskaini 1 (0,01)
modu bakar etxe 1 (0,01)
modu bakar Eugenia 1 (0,01)
modu bakar ezagutu 1 (0,01)
modu bakar ideal 1 (0,01)
modu bakar kotxe 1 (0,01)
modu bakar objektu 1 (0,01)
modu bakar oroitzapen 1 (0,01)
modu bakar ortuari 1 (0,01)
modu banaezin egon 1 (0,01)
modu banaezin erabili 1 (0,01)
modu banaezin nahasi 1 (0,01)
modu banaezin nahastu 1 (0,01)
modu bat agertu 1 (0,01)
modu bat ahaidetasun 1 (0,01)
modu bat alhan 1 (0,01)
modu bat argitu 1 (0,01)
modu bat arnasa 1 (0,01)
modu bat aurreikusi 1 (0,01)
modu bat azaldu 1 (0,01)
modu bat baina 1 (0,01)
modu bat be 1 (0,01)
modu bat begiratu 1 (0,01)
modu bat behar 1 (0,01)
modu bat berakatz 1 (0,01)
modu bat besterik 1 (0,01)
modu bat bezala 1 (0,01)
modu bat bide 1 (0,01)
modu bat Derrida 1 (0,01)
modu bat deskribatu 1 (0,01)
modu bat egon 1 (0,01)
modu bat eman 1 (0,01)
modu bat erabili 1 (0,01)
modu bat erakutsi 1 (0,01)
modu bat erantzun 1 (0,01)
modu bat eskatu 1 (0,01)
modu bat ez 1 (0,01)
modu bat galde 1 (0,01)
modu bat gauzatu 1 (0,01)
modu bat gertatu 1 (0,01)
modu bat hartu 1 (0,01)
modu bat ia 1 (0,01)
modu bat idatzi 1 (0,01)
modu bat ikasi 1 (0,01)
modu bat interpretatu 1 (0,01)
modu bat irakatsi 1 (0,01)
modu bat irakurri 1 (0,01)
modu bat isiltasun 1 (0,01)
modu bat konpondu 1 (0,01)
modu bat kudeatu 1 (0,01)
modu bat sendatu 1 (0,01)
modu bat sendo 1 (0,01)
modu bat transmititu 1 (0,01)
modu bat ukan 1 (0,01)
modu bat zail 1 (0,01)
modu batzuk egon 1 (0,01)
modu batzuk ekarri 1 (0,01)
modu batzuk ere 1 (0,01)
modu batzuk erein 1 (0,01)
modu batzuk gainean 1 (0,01)
modu batzuk hurbiltasun 1 (0,01)
modu batzuk inertzia 1 (0,01)
modu batzuk inplementatu 1 (0,01)
modu batzuk jardun 1 (0,01)
modu batzuk jo 1 (0,01)
modu batzuk sortu 1 (0,01)
modu batzuk zabaldu 1 (0,01)
modu be aldatu 1 (0,01)
modu be egon 1 (0,01)
modu be ez 1 (0,01)
modu be ugari 1 (0,01)
modu bera aldatu 1 (0,01)
modu bera aplikatu 1 (0,01)
modu bera apurtu 1 (0,01)
modu bera be 1 (0,01)
modu bera bera 1 (0,01)
modu bera ezin 1 (0,01)
modu bera gertatu 1 (0,01)
modu bera heldu 1 (0,01)
modu bera hori 1 (0,01)
modu bera neura 1 (0,01)
modu bera ondasun 1 (0,01)
modu bera ulertu 1 (0,01)
modu bera urrun 1 (0,01)
modu berezi atondu 1 (0,01)
modu berezi aztertu 1 (0,01)
modu berezi berba 1 (0,01)
modu berezi bizi 1 (0,01)
modu berezi eduki 1 (0,01)
modu berezi eman 1 (0,01)
modu berezi euskal 1 (0,01)
modu berezi hau 1 (0,01)
modu berezi integratu 1 (0,01)
modu berezi landu 1 (0,01)
modu berezi ospatu 1 (0,01)
modu berezi ulertu 1 (0,01)
modu berri asmatu 1 (0,01)
modu berri espazio 1 (0,01)
modu berri hartu 1 (0,01)
modu berri hau 1 (0,01)
modu berri jarraitu 1 (0,01)
modu berri martxa 1 (0,01)
modu berri sortu 1 (0,01)
modu bi aukeratu 1 (0,01)
modu bi batu 1 (0,01)
modu bi irakurri 1 (0,01)
modu bi kutsatu 1 (0,01)
modu bizi aurkeztu 1 (0,01)
modu bizi etxe 1 (0,01)
modu desberdin agertu 1 (0,01)
modu desberdin egon 1 (0,01)
modu desberdin ekarri 1 (0,01)
modu desberdin eman 1 (0,01)
modu desberdin gorde 1 (0,01)
modu desberdin hasi 1 (0,01)
modu desberdin irakurri 1 (0,01)
modu desberdin islatu 1 (0,01)
modu desberdin jorratu 1 (0,01)
modu desberdin lan 1 (0,01)
modu deskribatu ezan 1 (0,01)
modu diferente baloratu 1 (0,01)
modu diferente egituratu 1 (0,01)
modu diferente emon 1 (0,01)
modu diferente garatu 1 (0,01)
modu diferente hasi 1 (0,01)
modu diferente kudeatu 1 (0,01)
modu diferente laburtu 1 (0,01)
modu diferente osotu 1 (0,01)
modu eduki andre 1 (0,01)
modu eduki ez 1 (0,01)
modu eduki landu 1 (0,01)
modu eduki laster 1 (0,01)
modu eduki zaldi 1 (0,01)
modu egin aukera 1 (0,01)
modu egin egon 1 (0,01)
modu egin ei 1 (0,01)
modu egin gaur 1 (0,01)
modu egin hasi 1 (0,01)
modu egin lan 1 (0,01)
modu egin proposatu 1 (0,01)
modu egituratu bat 1 (0,01)
modu egoki adierazi 1 (0,01)
modu egoki asmatu 1 (0,01)
modu egoki bildu 1 (0,01)
modu egoki errealitate 1 (0,01)
modu egoki gauzatu 1 (0,01)
modu egoki interpretatu 1 (0,01)
modu egoki irudikatu 1 (0,01)
modu egoki landu 1 (0,01)
modu egoki nahiz 1 (0,01)
modu egoki norabideratu 1 (0,01)
modu egoki prestatu 1 (0,01)
modu egon ezan 1 (0,01)
modu egon ezean 1 (0,01)
modu egon ezkero 1 (0,01)
modu egon gako 1 (0,01)
modu egon inon 1 (0,01)
modu enpiriko bat 1 (0,01)
modu enpiriko erakutsi 1 (0,01)
modu enpiriko frogatu 1 (0,01)
modu enpiriko ikertu 1 (0,01)
modu erabili adjektibo 1 (0,01)
modu erabili baino 1 (0,01)
modu erabili dena 1 (0,01)
modu erabili denbora 1 (0,01)
modu erabili erein 1 (0,01)
modu erabili ezan 1 (0,01)
modu erabili gehiago 1 (0,01)
modu erabili gorde 1 (0,01)
modu erabili oroimen 1 (0,01)
modu erabili zail 1 (0,01)
modu erabili zira 1 (0,01)
modu eraginkor aprobetxatu 1 (0,01)
modu eraginkor jardun 1 (0,01)
modu ere agertu 1 (0,01)
modu ere berdin 1 (0,01)
modu ere bigarren 1 (0,01)
modu ere definitu 1 (0,01)
modu ere garrantzi 1 (0,01)
modu ere interpretazio 1 (0,01)
modu ere izendatu 1 (0,01)
modu ere ugari 1 (0,01)
modu ere ulertu 1 (0,01)
modu ere urri 1 (0,01)
modu esanguratsu lagundu 1 (0,01)
modu esanguratsu txertatu 1 (0,01)
modu eskaini bereziki 1 (0,01)
modu esplizitu adierazi 1 (0,01)
modu esplizitu agertu 1 (0,01)
modu esplizitu egin 1 (0,01)
modu esplizitu landu 1 (0,01)
modu esplizitu o 1 (0,01)
modu ez agertu 1 (0,01)
modu ez arakatu 1 (0,01)
modu ez bide 1 (0,01)
modu ez errealista 1 (0,01)
modu ez hain 1 (0,01)
modu ez ikasi 1 (0,01)
modu ez profesional 1 (0,01)
modu ez tonuera 1 (0,01)
modu ez ukan 1 (0,01)
modu ez urrundu 1 (0,01)
modu ez zilegi 1 (0,01)
modu ezberdin adierazi 1 (0,01)
modu ezberdin agertu 1 (0,01)
modu ezberdin ari 1 (0,01)
modu ezberdin aukeratu 1 (0,01)
modu ezberdin bat 1 (0,01)
modu ezberdin bereizi 1 (0,01)
modu ezberdin egon 1 (0,01)
modu ezberdin esleitu 1 (0,01)
modu ezberdin ezagutu 1 (0,01)
modu ezberdin hausnartu 1 (0,01)
modu ezberdin irakurri 1 (0,01)
modu ezberdin olgatu 1 (0,01)
modu gisa erabili 1 (0,01)
modu gisa ikusi 1 (0,01)
modu gisa ulertu 1 (0,01)
modu gradual antolatu 1 (0,01)
modu gradual landu 1 (0,01)
modu gradual pasatu 1 (0,01)
modu guzti baztertu 1 (0,01)
modu guzti bestelako 1 (0,01)
modu guzti ezberdin 1 (0,01)
modu hartu ahalegindu 1 (0,01)
modu hartu behar 1 (0,01)
modu hartu garaitu 1 (0,01)
modu hartu neba 1 (0,01)
modu hasi lan 1 (0,01)
modu hau argumentatu 1 (0,01)
modu hau asko 1 (0,01)
modu hau ate 1 (0,01)
modu hau gauza 1 (0,01)
modu hau koadro 1 (0,01)
modu hau landu 1 (0,01)
modu hau nor 1 (0,01)
modu hau planteatu 1 (0,01)
modu hau urte 1 (0,01)
modu hau zirriborratu 1 (0,01)
modu hori ahalbidetu 1 (0,01)
modu hori akabatu 1 (0,01)
modu hori aldizkari 1 (0,01)
modu hori antzeman 1 (0,01)
modu hori atxiki 1 (0,01)
modu hori begirada 1 (0,01)
modu hori bete 1 (0,01)
modu hori euskaldun 1 (0,01)
modu hori ezagutu 1 (0,01)
modu hori gertatu 1 (0,01)
modu hori gizarte 1 (0,01)
modu hori hurbildu 1 (0,01)
modu hori ikusi 1 (0,01)
modu hori immobilismo 1 (0,01)
modu hori informazio 1 (0,01)
modu hori irakurle 1 (0,01)
modu hori itzuli 1 (0,01)
modu hori kontatu 1 (0,01)
modu hori kontu 1 (0,01)
modu hori kopla 1 (0,01)
modu hori non 1 (0,01)
modu hori parte 1 (0,01)
modu hori planteatu 1 (0,01)
modu hori poetika 1 (0,01)
modu hori salatu 1 (0,01)
modu hori soro 1 (0,01)
modu hori transmititu 1 (0,01)
modu hori ulertu 1 (0,01)
modu hori zergatik 1 (0,01)
modu horixe bakarrik 1 (0,01)
modu horixe gauzatu 1 (0,01)
modu horixe nagusitu 1 (0,01)
modu horixe zehaztu 1 (0,01)
modu hura egin 1 (0,01)
modu hura ezin 1 (0,01)
modu hura ezti 1 (0,01)
modu hura ikusi 1 (0,01)
modu hura pausaldi 1 (0,01)
modu ikusi hasi 1 (0,01)
modu integral aldatu 1 (0,01)
modu integral azaldu 1 (0,01)
modu integral bat 1 (0,01)
modu integral txertatu 1 (0,01)
modu ipini lagundu 1 (0,01)
modu ipini ur 1 (0,01)
modu irudikatu ezan 1 (0,01)
modu irudikatu ohi 1 (0,01)
modu isolatu funtzionatu 1 (0,01)
modu isolatu ulertu 1 (0,01)
modu jantzi behar 1 (0,01)
modu jantzi joan 1 (0,01)
modu koherente bat 1 (0,01)
modu koherente heldu 1 (0,01)
modu koherente proposatu 1 (0,01)
modu kolektibo eraiki 1 (0,01)
modu kolektibo eztabaidatu 1 (0,01)
modu kolektibo heldu 1 (0,01)
modu kolektibo sartu 1 (0,01)
modu kontatu eutsi 1 (0,01)
modu kontatu ohi 1 (0,01)
modu kritiko arrazoitu 1 (0,01)
modu kritiko arreta 1 (0,01)
modu kritiko aztertu 1 (0,01)
modu kritiko barne 1 (0,01)
modu kritiko bat 1 (0,01)
modu kritiko heldu 1 (0,01)
modu mailakatu bat 1 (0,01)
modu mailakatu ebaluatu 1 (0,01)
modu mailakatu kendu 1 (0,01)
modu nabarmen azpimarratu 1 (0,01)
modu nabarmen baldintzatu 1 (0,01)
modu nabarmen eragin 1 (0,01)
modu nabarmen euskal 1 (0,01)
modu nabarmen murriztu 1 (0,01)
modu natural bat 1 (0,01)
modu natural esan 1 (0,01)
modu natural hori 1 (0,01)
modu negatibo baloratu 1 (0,01)
modu negatibo ez 1 (0,01)
modu on gu 1 (0,01)
modu on jaun 1 (0,01)
modu on literatura 1 (0,01)
modu orekatu baina 1 (0,01)
modu orekatu doitu 1 (0,01)
modu orekatu hori 1 (0,01)
modu orokor arbuiatu 1 (0,01)
modu orokor ehuneko 1 (0,01)
modu orokor hitz 1 (0,01)
modu orokor landu 1 (0,01)
modu orokor onartu 1 (0,01)
modu orokor pentsatu 1 (0,01)
modu orokor postmodernitate 1 (0,01)
modu orre aber 1 (0,01)
modu orre bizi 1 (0,01)
modu orre egin 1 (0,01)
modu orre ibili 1 (0,01)
modu orre jarri 1 (0,01)
modu orre pasa 1 (0,01)
modu oso desberdin 1 (0,01)
modu oso diferente 1 (0,01)
modu oso programa 1 (0,01)
modu oso zuzen 1 (0,01)
modu positibo bat 1 (0,01)
modu positibo jarri 1 (0,01)
modu sakon aztertu 1 (0,01)
modu sakon ezagutu 1 (0,01)
modu sakon landu 1 (0,01)
modu sinatu aparte 1 (0,01)
modu sinatu hasi 1 (0,01)
modu sinboliko bat 1 (0,01)
modu sinesgarri egon 1 (0,01)
modu sinesgarri irudikatu 1 (0,01)
modu sinple bat 1 (0,01)
modu sinple esan 1 (0,01)
modu sinple konpondu 1 (0,01)
modu sinple samar 1 (0,01)
modu sistematiko arakatu 1 (0,01)
modu sistematiko egin 1 (0,01)
modu sistematiko erantzun 1 (0,01)
modu sistematiko ez 1 (0,01)
modu sistematiko hizkuntza 1 (0,01)
modu sistematiko hori 1 (0,01)
modu sistematiko inplementatu 1 (0,01)
modu sozial eraiki 1 (0,01)
modu tradizional bira 1 (0,01)
modu tradizional biratu 1 (0,01)
modu tradizional guzti 1 (0,01)
modu zehatz bereizi 1 (0,01)
modu zehatz deskribatu 1 (0,01)
modu zehatz egotzi 1 (0,01)
modu zehatz elkarrizketatu 1 (0,01)
modu zehatz esan 1 (0,01)
modu zuzen aurkeztu 1 (0,01)
modu zuzen bezain 1 (0,01)
modu zuzen edota 1 (0,01)
modu zuzen eragin 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia