Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 510

2000
‎Asko daude: lagun ona, laguntasun moduak, maitasuna laguntasun moduan ulertuta... hortik doa pixka bat. Baina beti ere horretan gotortu gabe," Hiru" an dauden beste kontu horiei aurre eginez.
‎narratzailea eta egilea bereiztea funtsezkoa da, izan ere, funtzionalki nahiz ontologikoki bi kontzeptu zeharo ezberdin baitira. Egilea entitate erreal eta enpirikoa den bitartean, narratzailea fikziozko entitatea den testuko egile modura ulertu genuke. Hau da, narratzailea komunikazio narratiboaren protagonista izango litzateke, diskurtsua enuntziatzea dagokiona.
‎–Etorkizunean ere ezaugarri etniko kulturalek nazioa definitzen jarraituko dutelabaiezta dezakegu; hutsean, batzuetan, baina ezaugarri politikoen eskutik gehienetan, ene ustez, eta osotasun bat eginik; hots, ez lehenak zentzu negatiboz hartuta eta bigarrenak kontrapisu modura ulertuta, osotasun bateko agerpide desberdin bezala baizik.?
‎Gizarteak antolatzeko bide honetan, euskaldunonak bezalako estaturik gabekohizkuntzak, kulturak, herriak eta nazioak, gizarte tresna eraginkorrik gabe suertatzendira beren iraupenerako. Areago, askatasuna geroa eraikitzeko ahalmen modura ulertuz gero, aipaturiko giza taldeak menpekoak izatera kondenaturik ditugu betiko5.
‎Hala ere, integrazioa versus desberdintze sistema gisa, eta taldearteko gatazka testuingurutan, hizkuntzaren erabilpenaren ikerketa ahaztua izan da askotanPsikologia Sozialean. Eskuarki, hizkuntzaren erabilpen modura ulertu izan da, identitate etniko, aren adierazpen sistema. Baina, ikuspegi honek hiru arazo nagusi ditu:
‎Erretroflektatzen ditugunak, nagusiki, sentimendu ezkorrak dira, eta zentzuhonetan, autozigortze mekanismoa da: zapaldu ninduenarekin haserretu ordez, leku hartan egotea aurpegiratzen diot neure buruari, zapalketei lotuta egoteagatik.Somatizazioak ere erretroflexio moduan uler ditzakegu, zeren inguruneari erantzunordez, gorputzari ezarririko kalteak baitira: ni deprimi naiteke, eta urdaileko ultzerabat garatu, etengabe kaltetzen nauen egoera horri aurre egin ordez.
‎–Kontaktua/ erretirada?: pazienteak behar duenean kontaktarazi edo kontaktutikbanarazi, organismoaren erritmo natural moduan ulertuz eta ez erresistentziamoduan.
‎Psikodrama psikoanalitikoan eman dugun ikuspegi hau,. Talde psikoterapiaanalitikoaren zenbait hastapen teoriko? izeneko lanean (liburu monografikohonetan bertan) azaltzen diren teorizazioen jarraipen modura uler daiteke. Hainzuzen ere, aipatutako autore gehienek iturri berdinetatik hornitu baitituzte berenprestakuntza eta jarduerak, hots, Freud eta Klein-en ondorengo teorietan.
‎Psikoterapia hitza eta kontzeptua sendatzeko erabiltzen den teknika modura ulertzen badugu, bada bere baitan jarduera berezi bat, non, hitzez gain, antzerki errepresentazioak ere erabiltzen diren, subjektuen gertakizunen ulerkuntzarakoedo beren zailtasunak gainditzeko.
‎Postulatu hauetan oinarrituz, taldearen ideia subjektuak bere objektuekin dituenlotura moduan ulertzen da batik bat. Objektuak eta horiei dagozkien afektuakbarneratzean osatzen da subjektuaren barne mundua, eta taldearen barne irudikapena itxuratzen duen subjektuarekin lotura multzo bat osatzen dute objektuok.
‎Horregatik nolabait haragiaren, nazka? sentitzen du, Sartre-ren berbazesateko (oroit, halaber, Miranderen Haur besoetakoa); nire ustez, ez da sentimendupsikologiko modura ulertu behar, sentimendu edo esperientzia metafisikoa modurabaizik, haragizko maitasunaren, naturaren, bizi jarioaren, ezdeuskeriarena; hots, espirituaren eta askatasunaren, erorikoarena?
‎Eta geuk ere, geure aldetik ulertu behar dugu, horiharen lekua dela, haren intimitate eta norberatasunarena, haren erabaki zuzen edookerrena. Harako pop taldearen modura ulertu genuke: –ez zapaldu, oinetakoarinak daramatzat-eta?.
‎Europan ez bezala, Amerikako Estatu Batuetan, lokalismoa eta irratiak aspalditik izan ziren bultzatuak enpresa pribatuen moduan ulertuta, eta gaur egun irrati lokalak oso erroturik daude, entzuleriaren atal bakoitzak bere gustuko estazioa sintoniza dezan eskaintza programatiko handia dagoelarik. Etorkizuneko irratia segmentazio programatikoarena izatekotan, Estatu Batuak izango dira aitzindariak prozesu honetan, ezbairik gabe, mikropreferentzia edo mikronahien eredu horretatik bertan Europan baino gertuago baitaude.
2001
‎Azken finean Historia beti irabazleen ikuspegitik kontatzen da. ' Bambulo' n garbi gelditzen da, ordea, prismaren arabera gertaera bera hamaika modutan uler daitekeela".
‎Kritika unibertsitarioak molde estrukturalista edo semiotikoz argitaratutako artikulu eta ikastaroetan garaiko arau estetikoa (J. Mukarovsky txekiarrak ulertzen zuen moduan ulertua) Saizarbitoriaren nobelen kontamolde berritzaileen abaroan zehaztu zuen. Esperimentazio garaiak izan ziren euskal literaturan, eta poesiaren baitan XX. mendean B. Atxagaren Etiopia (1978) libururaino egin zen etengabeko bilakaera literarioa, euskal nobelak urte gutxiren epean egin zuen.
‎Guk, berriz, gabeziak detektatu eta lantzeko sistematizazioa proposatzendugu. Ikasleen komunikazio gaitasunaren gabezi modura ulertuta, komunikazio gaitasuna bere osotasunean ebaluatu behar da, azpigaitasun guztiak kontuanhartuta: hizkuntz gaitasuna, gaitasun estrategikoa, gaitasun soziolinguistikoa, gaitasun testuala...
‎Gure estrategiaren diseinuan, testua hartzen dugu ardatz, testua hizkuntzarenbidez hartu edo ematen den edozein adierazpen modura ulerturik. Beraz, testuakomunikazio ekintza da, idatzia izan nahiz ahozkoa izan, norberak sortzen duenanahiz jasotzen duena.
‎Hain zuzen, kontzepzio horren emaitza modura ulertu behar da aipatu nahidudan hurrengo estrategia: intertestualitaterako joera.
‎a) batzuetan motibazioa jarreretan baldintzatzen da eta besteetan alderantziz; b) jarrerak sar daitezke motibazioaren barruan edo aparte kontsidera daitezke; c) batzuetan, jarrerak etamotibazioa parekoak dira, positiboak edo negatiboak, baina besteetan ezdoaz batera, batzuk positiboak eta besteak negatiboak, edo alderantziz; etaabar. 4) 2Hen jabekuntza ez da beti berdin kontsideratzen; adibidez: a) batzuetan, prozesu modura ulertzen da gehiago; besteetan, ordea, portaera modura; b) 2Hen jabekuntzan aldagai ezberdinak bereiztu ohi dira: gaita sun motak (gramatikala, komunikatiboa, pragmatikoa, eta abar), trebezia motak (ulertu, hitz egin, irakurri eta idazteko), konstantziarekin etaikaskuntzarekin zerikusia duten bestelako portaerak, eta abar. 5) Kontestualizazioaren modu ezberdinak:
‎Motibazioaren definiziora pasatuz, definizio hori subjektuen jarrera eta sinesmenetan oinarritzen den prozesu psikosozial modura uler daiteke, oinarri oinarriangizarteak konpartitutako sinesmenetan gauzatzen delarik.
‎1) Lurraldetasuna, 2) Konpartitutako kultura, 3) Komunalitate genealogikoaren oroitzapen historikoa, eta 4) Kelman ek (1983) esango lukeen bezela, estatu nazio edo nazio estatuaren existentzia. Salazar-ek, Montero-k (1996) bezalaxe, Tajfel, Turner eta besteek garatutako identitatesozialaren teoriari ez dio garrantzi pragmatikoa ematen; autore horien arabera, identitate sozialaren teoriak balio psikologiko indibiduala dauka eta ez sozietala.Ikuspegi horretatik identitate nazionala identitate sozial modura ulertzen da; horrela, talde etnikoa definitzeko, kategoria objektiboak erabiltzen dira, bainaprozesu horretan objektiboak ez diren kategoriek ere parte hartzen dute. Fishman-ek (1966, 1972, 1989) etnien arteko harremanak ikertzeko etnizitatearen, hizkuntzaren, identitatearen eta nazionalismoaren arteko interakzio teoriko enpirikoaproposatzen du, bertan, etnizitatea?
‎Jarrerak ere funtzionatzen dute, askotan zeharka bada ere, edo motibazioa edo identitatea baldintzatuz adibidez, agian beste teoria horiekin ondobereizi eta mugatzen ez delako. Gutxiagotan eta indar gutxiagorekin funtzionatzen duena, bizitasun etnolinguistiko subjektibo izeneko teoria da, ezhautemate moduan eta ezta uste sistema moduan ulertuta erabili deneanere. Euskarari buruz ere horrela gertatzen delako, esan daiteke motibazioeta identitate etnolinguistikoan oinarrituriko teoriak direla garrantzitsuenakhelduen euskararen ikaskuntza/ ezagutza eta erabilera aztergaiak azaltzeko, honako ikusmira honi jarraituz behintzat.
‎Gehienetan, gaia eleberrien esparruan jorratzen da, alde ludikoa/ kulturala/ historikoa azpimarratuz. Gainera, sarritan perfumegileek perfumea artelantzat hartzen dute, batzuetan alkimistek garatutako formula ezkutuekin lotuta, eta besteetan usain berria asmatzea prozesu artistiko/ intuitibo modura ulertuta. Dena dela, liburu horien irakurketa oso laket suertatu ohi da, sekula dastatu gabeko arlo berri bat iradokitzen baitute; gainera, irakurketarekin batera usain berri batzuk deskribatzeko unean dauden zailtasunaz jabetzen gara.
‎Zer moduz dago proiektua bere osoan? Iñoiz baino biziago eta indartuagoa dago Matadeixe edo MataderoEkintzak. Ikuspegi dinamiko eta bizidun modura ulertzen dugueraikina bera eta berau osatzen dugun lan taldea, eta ekainean17 urtemuga ospatuko dugu. Denborak emaniko ikuspegitik, batez ere sormenari loturik, gogo auto antolatzaile etaauto eraikitzaile batetik abiatutako talde baten modura ulertzendugu Matadeixe.
‎Baina, kontuz!: ez dut onartzen hildura hilduragatik; aszetismoa, lagun, jarduera espiritual modura ulertzen dut nik, santutasunaren bidera daramana...
‎Hurbilketa horrek izate misto bat sortzen du, konposatu bat, nahasketa. Platonek nahasketa hau ez du edozein modutan ulertzen, hertsiki proportzional eta aritmetiko gisa baizik: nahasketa" analogikoa".
2002
‎Herri honetan, bakoitzak gauzak ikusten dituen arabera, partehartze politikoa bi modutan ulertzen da. Batzuek pentsatzen dute, bost, hamar, hogei pertsonek estrategia bat bultzatzen dutela eta gainerakoak haren atzetik goazela.
‎Kongresu honen antolatzaileek hitz gutxitan definitu digute. EuskalUnibertsitatea?; unibertsitate hori, euskarazko unibertsitate modura ulertzen da, zentzu zabalean, euskaraz egindako unibertsitateko irakaskuntza, ikerkuntza, kudeaketa eta egitura oro barnean hartuz?. Nahiz eta definizio hau lagungarriaizan, eta gaur egun bizi dugun errealitatetik hurbil egon, historiara jotzen duguneannahasle bilakatzen zaigu, denboran zehar izen beraren azpian. EuskalUnibertsitatea?
‎Indibidualismo unibertsala ez dago egoismo pertsonal huts modura ulertzerik, gizabanakoaren hautatzeko eskubidea eta gizakien eskubideen berdintasunasustatzeko modu gisa baizik.
‎kontzeptua darabilgunean, hori baino zerbaitgehiago adierazi nahi dugu, hitzen mugetatik harago dagoen proiektu bati egitenbaitiogu erreferentzia. Izan ere, Euskal Herriaren eraikuntza sozial, kultural, linguistiko eta politikoa prozesu modura ulertzen dugun era berean, Euskal Unibertsitatea bera ere prozesu modura ulertzen baitugu, zer esanik ez, unibertsitateeuskalduna egiteko dagoen une honetan; baina baita balizko etorkizunean legalkiegituratuta egon dadinean ere?, prozesu horretan unibertsitate askatzaileaetengabe eraikitzeko. Nolanahi dela,. Irakaslego Propioa?
‎kontzeptua darabilgunean, hori baino zerbaitgehiago adierazi nahi dugu, hitzen mugetatik harago dagoen proiektu bati egitenbaitiogu erreferentzia. Izan ere, Euskal Herriaren eraikuntza sozial, kultural, linguistiko eta politikoa prozesu modura ulertzen dugun era berean, Euskal Unibertsitatea bera ere prozesu modura ulertzen baitugu, zer esanik ez, unibertsitateeuskalduna egiteko dagoen une honetan; baina baita balizko etorkizunean legalkiegituratuta egon dadinean ere?, prozesu horretan unibertsitate askatzaileaetengabe eraikitzeko. Nolanahi dela,. Irakaslego Propioa?
‎Gizakiaz eta izadiaz hausnarketa egiteko aukera zibilizazioaren garapen une honetan eman daiteke, hau da, gaur. Autodinamika industrialak, subjektu gutxi batzuek bideratua, ahalbidetu badu arriskuaren gizartea, mugimendu sozial modura ulertutako gizartearen esku dago aukera ez autoritarioa eta ez teknokratikoa. Guztion ahoan dabiltzan galderak dira, baita formula matematikoa eta eztabaida metodikoa gidatzat dituztenena ere.
‎Beraz, ikusitako guztiaren laburpen modura, modernizazio prozesuak izadia gizartearen aurkako edo bestaldia moduan ulertzeko joera hankaz gora jartzeaz gain, gizarte industrialari berariazkoak zitzaizkion sistemaren barne zutabeak ere botatzen ditu. Zehazki, zientzia eta teknika ulertzeko era, edo pertsonen bizitzetan hedatzen diren ardatzak.
‎Jazoerak ordena arazo moduan ulertzearekin, gizarte industrialak arazoak eta mehatxuak konpontzeko ziurtasuna adierazten du. Efektu negatiboak ekintza arduratsu eta kalkulagarri baten ondorioak besterik ez lirateke izango.
‎Aldiz,, arrisku arazo? moduan ulertzearekin, bere ondorio sistematikoak kontuan hartzen dira, eta horrek arazoa erakundeetakoa izatea ekarriko zukeen. Bigarren aukera horrek gizarte garaikidea eztabaidagai ezartzea eskatzen du (Beck, 1994:
‎Bestalde, industria gizartea bizitza eredu bezala posible egin duen modernitatearen eta kontramodernitatearen arteko bizikidetza gogoeta gai harturik, gizartearen destradizionalizazioa, familia nuklearraren baitan ematen ari diren aldaketak, eta, lanaren gizartearen? krisia azpimarratuz, gizarte garaikidea trantsizio modura uler daitekeela proposatuko da.
‎Nire jarrera hori atalaren bigarren zatian jorratzen dudan gaiarekin sendotu nezake. Indibiduoa, komunitatea eta, azken finean, nortasuna aldaketa kulturalak baldintzatuta egonik, gure bizitza eraikitzen doan prozesu modura ulertu dugu. Orain arte, besteak beste, familia nahiz lanbidea egitura egonkorrak eta gure bizitza antolatzeko eta segurtatzeko forma finkoak izan badira, azken urteetako bilakaerak egoera kualitatibo berria sortu digu.
‎Lerro hauetan, edo hiria argudiatzeko, era desberdinetako adibideak jarriko dira. Denak, noski, ez dira aberastasun modura ulertu behar. Ez da, ordea, hori asmoa, arauturiko kontzentzuak dakartzan bazterketa joerak azpimarratzea baizik.
‎Horren aurrean, nortasuna eraikuntza moduan ulertu behar da, eta gainera, eraikuntza horrek anbibalentea izan behar du. Borondate orokor bakarreko entitate unifikatuari eta homogeneoari amaiera eman behar zaio.
‎Borondate orokor bakarreko entitate unifikatuari eta homogeneoari amaiera eman behar zaio. Bestearekin izaniko harremanen bidez sortuko den nortasunak baino ez dio ekarriko kartzelatik irten eta inolako (dagoen edo egon behar omen zukeen) estatu nazioren aginduetara egon beharrik gabe, zalantza askatasun moduan ulertzea. Horrela soilik ulertu ahal da pluralismoa aberastasun moduan.
‎familiaren eta sexuen birdefiniziotik, industria gizartearen berregituratze ekologikotik iraganaz, Europaren berreraikuntzaraino, guztia dago mugimenduan. Gakoa eraldaketa hori Ilustrazioa mugimendu sozial moduan ulertzen duen politikak (behepolitika erreflexiboa eta politika erreflexiboa) edo teknokrazia autoritarioak gidatuko duena izango da.
‎Bai norbanakoa, bai norberaren eta talde nortasuna ekintza eta prozesu moduan ulertu dira hemendik aurrera. Horri lotuta, jakina, arazo esanguratsu bat mugak ezarri eta gutxieneko izaera egonkor bat mantentzen jakitea izango da.
‎dinamikaren bidetik, industria gizartea bizitza eredu modura ulertuta (non sexuen, familiaren eta klaseen osaketa kate berberetik eratortzen ziren) birrindu egiten da.
‎mugimendu sozial moduan ulertutako gizartea nola ahalbidetu da auzia. Zentzu oro galtzen du aktoreek berriro ekoizten dituzten egituren irudiak.39 Egiturak ekintza prozesu eta aldaketa sozialaren objektu izatera iragaten dira.
‎Gizartera itzultzen da zalantza. Lan honen bi ataletan gizarte garaikidea trantsizio une moduan uler daitekeela azalduko da. Modernizazio erreflexiboa maila orokor batean azalduko da lehenik eta behin, haustura egoera batetik sorkuntza fase batera, eta beraz, testuinguru berri batera iragateko aukera dagoela frogatu nahirik.
‎Globalizazioa eta lokalismoa, hitzetik hortzera, mende zaharraren azken urteetan hasi gara erabiltzen. Globalizazioa berniz berdintzaile moduan ulertu izan dugu; lokalismoa, aldiz, distira propioaren erreibindikazio moduan. Uholde berdintzailea eta irla autonomoa, horra globalismoaren eta lokalismoaren irudiak.
‎Har dezagun Euskal Herriaren kasua. Euskal Herriak, zazpi probintziak osatutako kolektibitate moduan ulertuta, lurralde ezaguturik gabeko herria da.
‎Gizarte modernoan, komunikazioa, gaur egun ulertzen dugun moduan ulertuta, lanaren banaketaren kontzeptuagaz lotuta dator hasieratik bertatik.
‎Iritzi publikoa ulertzeko bigarren irizpidearen arabera, iritzi publikoa kontrol sozialerako tresna moduan ulertzen dugunean, iritzi publiko horren azpian dagoen argumentazioaren kalitatea ez dugu kontuan hartzen. Kasu horretan, faktore erabakiorra ondokoa da:
‎zeinek duen indar handiagoa, balizko eztabaida egoera batean bere iritzia ezartzeko. Iritzi publikoa kontrol sozial moduan ulertzen dugunean, berau ez dago arrazoi sozialean oinarriturik; kasu horretan, iritzi publikoak ez du logika publikoa bere egiten, hots, zentzu publikoa urrun dago eta arrazoimenak garra galdu du.
‎Marxismo klasikoaren ikuspuntutik begiratuta, autore marxista gehienen iritziaren arabera, klase agintariaren instrumentu moduan ulertu genituzke hedabideak. Marxisten arabera, produkzio intelektuala klase agintarien eskuetan dago, gaur gaurkoz.
‎Erosleak behar dituenak lehenbailehen erosten ditu, gero hipermerkatua jolas-leku bihurtzeko. Erosleak moduan ulertzen du erosketa eta hipermerkatua jolas parkea bilakatzen da testuinguru horretan. Orain oso modan daude jolas parkeak, zinemak eta tabernak hipermerkatuen espazioetan; erosketaren ludikotasuna azpimarratzen dute infraegitura horiek.
‎Gizakiak komunikatzeko duen gaitasun moduan ulertuta, zeinu sistema legez onartuta, hizkuntza behar beharrezko tresna da bere buruaz berba egiteko, bere arauak ezartzeko eta bere jarraipena segurtatzeko.
‎Gizakiaz gainerako animalien kasuan, ordea, eredu entzungarriak ez dira hain desberdinak lekutik lekura eta, dirudienez, informazio genetikoari lotu zaizkio denboraren poderioz. Gizakiaren kasuan lengoaia, signifikazioak sortu eta finkatzeko sistema komunikatzaile aurreratu moduan ulertuta, da berezkoa, ez hizkuntza, komunikazio sistema arautu eta mintzatua, toki bakoitzean desberdina?.
‎Lehen urrats batean, entzundako kode berbatuak deszifratu behar ditu gizakiak; alegia, transmisioa egiteko, igorlea zein kode linguistiko erabiltzen ari den jakin du entzuleak ezer baino lehen, eta, ondoren, kode horien arabera enuntziazioa ulertu. Bigarren urrats batean, enuntziazioaren zentzu sakona ulertu du hartzaileak; horretarako, hitzak eta esaldiak unitate moduan ulertzeaz gain, komunikazioaren katean jokatzen duten rola ere aztertu du hartzaileak: hitzak multzoan ulertuta, esaldiak multzoan konprenituta.
‎Gauzak horrela, hedabideen demokratizazioa beharrezkoa den zerbait da, eta edozein profesionalek erreibindikatu luke demokratizazio hori, bere lana zerbitzu publiko moduan ulertzen badu.
‎Igorleak mezua eredu zehatz baten arabera ekoizten du, bere baldintzen arabera, bere gaitasun guztiek ahalbidetzen dioten modura. Hartzaileak, bere aldetik, antzera dihardu, eta interpretazio ereduak eredu propioak dauzka, bere bereak, mezua bere modura ulertzera daramatenak. Ekoizpena eta interpretazioa desberdinak dira, izatez, Kerbrat ek aurreratu zigunez.
‎Oinarrizko sistema moduan ulertuta, komunikazio egintzan parte hartzen duten osagaiak sei direla esan ohi da:
‎Hizkuntza burmuinaren ispilu da. Hizkuntzak ez digu soilik gizakien beharrei buruz informatzen; horrez gain, hizkuntzak, erabilia den gizartean, hiztunen, giza kolektibitate moduan ulertuta, zelakotasunei buruz ere egiten digu berba.
‎Kasu honetan, komunikazioa egintza sozial moduan ulertzen da. Informazioak berebiziko garrantzia hartzen du eraikuntza sozialean, politikan eta kontzeptzio kulturalean.
‎dituzten harremanak analizatzen ditu. Ikuspuntu pragmatiko klasikoaren testuinguru horrek, komunikazio sistemen erabilpena ekintza sozial moduan ulertzera garamatza. Beraz, pragmatika, erabilpen komunikatibo komunitarioaren iker erreminta moduan, zeinu komunikatiboen organizazioan bertan infiltratzen da, eta zeinuen eta horien sortzaile erabiltzaileberritzaileekiko erlazioa ikusten ahalegintzen da.
‎Informazioa daraman marka oro dugu seinale, baldin eta informazio moduan ulertua izan dadin sortua bada. Borondatez sortua izan den zeinua dugu seinalea.
‎Ezaugarri morfologikoak: maila lexikoan bakarrik ageri dira, alegia, ADB: 0 moduan ulertu behar dira.
‎3. A restian idatzitakoak irakurri ondoren, nekez pentsa daiteke egingarria dela epe motz edo ertainean Euskal Unibertsitatea, Euskal Herri osoa hartuko lukeen Unibertsitate fisikoki berri moduan ulertzen badugu behintzat. Une honetan horrelako unibertsitatea esku pribatutik edo nahi badahe rri ekimenetik baino ezin da etorri.
‎Aurreko planteamendu hori baliagarria izan daitekeela uste dugu Euskal Unibertsitatearentzat ere. Etorkizuneko Euskal Unibertsitatea euskara ardatz duen ele askotariko gune modura ulertzen dugu. Irakasteko, ikasteko, ikertzeko eta eguneroko harremanetarako hizkuntza nagusia euskara izango duena, baina lurralde bakoitzean ofizialak diren hizkuntzak (gaztelania frantsesa) eta gaur egun" lingua franca" bihurtu den ingelesa ere euskararekin batera irakasteko eta ikasteko eta bereziki kanpoko harremanetarako eta ikerketen argitalpenetarako erabiliko liratekeen hizkuntzak izan liratekeela uste dugu.
2003
‎Baina ni ez nago erabat ados. Ariel Dorfman idazle txiletarrak, esaterako, haur literatura mundua aldatzeko tresna moduan ulertzen du. Iaz Txalapartak argitaratu zuen idazle horren «Untxi magikoen matxinada» eredu da niretzat haur literaturan.
‎Iñaki Esnaola, Inma Gomilaren eta Pello Zubiriaren defentsako abokatua da. Honela laburbildu digu Auzitegi Nazionalak «Egunkaria»ren inguruan hartutako neurriak: «Prozesu hau prozesu politiko poliziala moduan ulertu behar da. Juan del Olmo epailea 1990eko hasieran azalduriko ETAko ustezko dokumentuetan oinarritu da autoa gauzatzeko.
‎Askotan ariketa fisikoa gaixotasunak saihetsi nahi dituzten osasuntsuentzat dela uste da edo denbora pasa moduan aritzeko. Baina ez da ariketa fisikoa gaixotasun bat gainditzeko moduan ulertzen. Gaixotasunari aurre egiten diozu eta gainera lehen zenuen egoera fisikoa lortzen duzu kirolaren bidez.
‎Komenigarriena, benetan osasungarriena da norbanakoak bere mugak onartzea eta horiek lasaitasunez eta hobetzeko espirituz bere egitea; hau da, gertaera ukaezin modura eta gizaki ez perfektu bezala bere berezitasunaren, bere historia pertsonalaren zati modura ulertzea.
‎Madrilen duela gutxi hidrogenoz elikatutako pila bidez higiarazitako autobusaren estreinaldia beste urrats apal modura uler daiteke gaur egun oraindik utopia den garraio jasangarriaren arorantz.
‎Sharon Hays ek zehaztu zuen moduan, beraz, lehenengo eredu teoriko tradizionalak (determinismoa eta boluntarismoa) zein oraingo joera teoriko konstruktibistak kontuan hartuta, lau modutan uler daiteke giza agentzia:
‎g. Fusio nuklearra geroaren energia agortezina dugu. Energia berriztagarriakosagarri moduan ulertu behar dira.
‎Johannesburgoko Goi bileran argi ikusi genuenez, Nazio Batuen barneko dinamiketan helmuga zehatzak markatu nahi ziren; baina, eta hori da gaurko egoeraren sintoma argia, munduko botere politiko eta ekonomiko nagusiek ez zuteninongo nazioarteko konpromiso multilateral eta mugatzailerik nahi haien jardueraproduktibo edo finantzieroentzat. ...tan idatzita egon, ez zenadostu 2010 urterako energiaren %15a iturri berriztagarriekin lortzea, eta EkintzaPrograman proposatu ziren neurri aurerakoiak (sistema energetikoen dezentralizazioa, teknologia berri eta garbien bultzada, zerbitzu eta baliabide energetikosostengarriak, fidagarriak, eskuragarriak, eramangarriak eta sozialki onartuak...) ez dute ez eperik ezta finantziabiderik, beraz aholku moduan ulertu behar ziren.Horregaitik Rio de Janeiroko bileraren ostean, Johannesburgokoa engainua bezalainterpretatu zen, Nazio Batuen egitura osoa guztiz desakreditaturik geratuz.
‎Bazen, gainera, Koldo Mitxelenak behin eta berriz errepikatu zuen kontua, «Euskal irakasleen falta izugarria, has institutoetarik eta unibertsitate guztian zehar, honek dakartzin problema ikaragarriekin euskal kultura osoaren desarroilo rako»111 Mitxelenaren Uztaritzeko hitzaldia,, laguntza? eskaera moduan uler daiteke, etor zitekeen unibertsitate berrian euskaldunak toki egokian kokatzeko. Eskaerak, ordea, ez zuen erantzun baikorrik izan.
‎ Liberalek agindu zuten urteetan elizjendeak jasan zituen jazarpenak eta desamortizazioak asko lagundu zuten herriaren eta kleroaren arteko lotura hori sendotzen; funtsezkoa izan zen, halaber, euskal elizgizonen abilezia beren burua baserritarren –hau da, gehiengoaren– ordezkari peto petotzat aurkezterako orduan. " Fededun" hitza zeharo elizkoi eta apaizen esaneko moduan ulertzen badugu, horixe izan zen  Euskaldun fededun identifikazioaren abiapuntua. Nire ikerketak ere hipotesi hori indartzen du.
‎hemen penitentzia eta karitate ekintzen bitartez, edo, beste munduan, purgatorioko suan, garbitu eta zerura joan artean. Horrela, beraz, induljentzia hasieran aldi berean ezarritako penitentziaren barkamena eta Jainkoari zor zitzaion lur honetako penaren suntsipen gisa ulertzen bazen, Aro Modernoan pena horren doako suntsipen moduan ulertzen da, eta ez penitentziaren ordezko bezala. Baina hona hemen kontu hau guztia zeharo konplika  tzen duen bitxikeria, aurreko penitentzia" tarifen" arabera neurtuko baitira barkamen bono horiek:
‎Egiatan, oinordetza guztietan, betebeharra bereganatzen dute oinordeko bihurtzen direnek; betebehar horren ondorioz, zorren eta jarauntsiko gainerako zamen erantzukizuna dute. Hala ere, oinordetzak ez dira betebehar moduan ulertu behar. Haatik, oinordetzak bitartekoak besterik ez dira, ondasunak, eskubideak, zamak eta betebeharrak hildakoengandik euren oinordekoengana eskualdatzeko.
‎–Elena ez dago –erantzun zidan," ondo" hitzaren esangura bere adineko batek ulertu zukeen moduan ulerturik.
2004
‎Borrokan hasi zen lejionarioa ez zen epaitzen, tartean beste gudu batean hil zelako, eta gainerakoak epaitu zituzten, asko dominaren bat zeukatenak: libre atera omen ziren, lejionarioaren kodeak dioena salbukizun moduan ulertuta.
‎Dena den, informatikazko nozio batzuk ikasi, adituengandik aholkuren bat jaso eta borondate ona jartzea aski izaten da Interneteko arriskuei saihets egiteko modua ulertzeko ez ezik, elkarrekin komunikatzeko ere, ikasteko eta informazioa era egokian bilatzeko derrigorrezko bihurtu den tresna hori haurrei erabiltzen laguntzeko.
‎den pertsona oro; euskaldun pertsona gizabanakotzat hartuta. Euskararen hizkuntza komunitatea berregiten ari dela kontutan harturik, euskararen ezagutza continuum moduan ulertu behar da, ezagutza ia zerotik euskaldun osatuenek osatzen duten nukleo garrantzitsuraino?. 3
‎Erlijioa berlotura moduan ulertzea da hcmengo haria. Bcrlotura etcnik gabca eta askea.
‎Ohikoa da filosoi' ia elkarrizkcta moduan ulertzea, baidintza batzuen arabcra gauza1z.cn den clkarrizketa moduan ulertzea. alegia. Idciak proposatzea, suposatutzat ematen delaargi tiztea, kritikak kontuan hartzea..... baidintza horicn pean egiten da filosofia.
‎Ohikoa da filosoi' ia elkarrizkcta moduan ulertzea, baidintza batzuen arabcra gauza1z.cn den clkarrizketa moduan ulertzea. alegia. Idciak proposatzea, suposatutzat ematen delaargi tiztea, kritikak kontuan hartzea..... baidintza horicn pean egiten da filosofia.
‎Descartesek ildo horri jarraitu zion, baina urrundu egingo zen berarengandik aspektu garrantzitsu batean. Platonek razionaltasuna ideien mundu horretara murrizten zuen, mundu sentigarria, materiala, bere ukazio modura ulertuz, eta Descartes mundu material hori ere bertan txertatzen ahaleginduko da. Horrek eramango du bere Meditazioetan metafisika berri batetik abiatuz fisikaren arazoei sakoneko erantzuna ematera.
2005
‎Herrien aipamenaren inguruan, nik neuk ez dut ikusten besterik alderdi popularraren obsesio ganoragabekoa baino. Orain arte, herrien aipamena egin izan denean herrien kontzeptua batez ere bi modutara ulertu daiteke: herria estaturik gabeko nazio bezala, edota herria egitura politikoaren aurrean, versus egitura politikoa.
‎Humboldtek, bestalde," zientzia teleologiko" 32 baten moduan ulertzen du antropologia, alegia," ezer" egin aurretik" zertarako" galdetzen duen edota" jarduera"" helburuen" arabera zehazten duen diziplina bat bezala. Honen zeregina, hain zuzen, gizakiak bere garapen prozesurako behar dituen erreferenteak lantzea eta eskaintzea da, gizabanakoari orain denetik geroan izatera irits daitekeenera hurbiltzen lagunduko diotenak.
‎XVIII. mendetik XIX. menderako bueltan, hain zuzen, diziplina antropologikoak bere printzipio eta helburuei buruzko diskusio garrantzitsua ezagutzen du. Alde batetik I. Kant zaharraren pentsamendua dugu, zeinek, bere filosofia transzendentalari jarraituz, antropologia zientzia huts baten moduan ulertzen duen, alegia, gizakia perspektiba orokor eta arauemaile batetik ezagutu nahi duen jarduera baten moduan. Planteamendu honek errealitatetik gehiegi urruntzeko dakarren arriskuaz kontziente izanik, beste aldetik, J. G. Herder gazteak gizakiaren kontsiderazio indibidualizatzaile baten beharra ikusten du eta, honekin, baita antropologia gizakiaren izaera" historikoan" oinarritzekoa ere.
2006
‎Gizarteari errealitate bat azaldu nahi diogu, ez dugu nahi auzia denok berdin ikustea edota guk ikusten dugun bezala ikustea. Gu konbentzimenduz ari gara, baina errespetuz, bakoitzak auzia nahi duen moduan ulertu eta agertu dezala nahi dugu. Kaiera ekimena adibide ona izan zen.
‎Ezker abertzalea eta Espainiako Gobernuaren arteko halako ibilbide orria zehaztua badago, bakoitzak badaki zer gerta daitekeen tartean eta zer marra ez lukeen gainditu. Hala ere, eta ibilbide orri hori ezagutu gabe, ezker abertzalearen aurkako neurri asko prozesu honetan PSOEk duen nagusitasun handiaren seinale moduan ulertzen ditu iritzi publikoaren zati handi batek. Eta seguruenik ezker abertzaleko sektore batzuek ere hala baloratzen dute.
‎Eta hor zailtasun handiekin egiten dugu topo. Zuzenbidearenfilosofian bi modutara ulertu da kontzeptu juridikoen erabilera. Batetik, pentsatuizan da zuzenbideak nolabait, hor?
‎Badira ere 34 artikulua hemen defendatzen den moduan ulertuta berenesanahia aberastuta ikusiko luketen Konstituzioaren beste zenbait artikulu. Besteakbeste, eta azalpen gehiagorik gabe, homosexualentzat ere balio duten duintasuneskubidea (15 art.), izaeraren garapen askea (10 art.), baztertuak gizarteratzekobotere publikoek duten betebeharra (9.2 art.) edota askatasuna eta berdintasunaordenamendu osoaren printzipio orokorrak izatea (1.1 art).
‎Autokontrolaren garapenean gertatzen den nahaste baten moduan ulertzen daAGHNa. Arreta mantentzeko, jarduera maila eta bulkadak kontrolatzeko arazoakagertzen ditu Arreta Gabezia eta Hiperaktibitatea Nahastea duenak.
‎Arrazionaltasunaren kontzeptua ireki egingo du, Weber eta Horkheimer en kontzeptu mugatua gainditze aldera. Bi autoreok arrazionalizazioa dimentsio kognitibo instrumentalaren garatze eta gailentze modura ulertu zuten, aldebakarreko analisia eginez Habermas en ustean, eta analisi horretatik posizio korapilotsu eta ezkorretara heldu ziren (batez ere Horkheimer). Habermas labaintze ezkor horrek dituen arriskuez jabetuko da, eta berrirakurketa oso bat proposatzen digu.
‎mendebaldar kulturaren arrazionalizazioa prozesu konplexua da eta ezin da progresoaren ideiarekin nahastu. Weber-en ustez badaude zenbait aurrerapen hainbat arlotan, aspektu teknikoen hobetze modura ulertuta. Baina, horrek ez du esan gura gizadia harmonia egoera baterantz bidaiatzen ari denik.
‎Tradizio espainol hori guztia(" gravitan sobre nosotros tres siglos de error y de dolor": beraz, XVII, XVIII eta XIX osoak) 407 zergatik den ezespainola, zuzenean ez du argitzen, baina, ezbai gabe, honela moduz uler genezake, hasteko: ez da espainola, ez delako (historikoki) europarra; eta ez da europarra, ez delako modernoa; eta ez da modernoa, zientziarik gabekoa izan delako.
2007
‎Gure herriaren ondarea kultur eta natur ondasunen multzoa da, gure arbasoengandik oinordetzan jaso duguna. Gaur egun arteko historia, ohiturak nahiz bizitzeko modua ulertzen eta ezagutzen laguntzen diguna. Ondarea gizakiak sortutako oroitzapen kolektiboen eta identitatearen oinarria da, kultura, hizkuntza eta bizitzeko modu zehatz batekin identifikatzeko baliagarria dena.
‎Orduan P2P garaia iritsi zen eta informazioa elkartrukatzen hasi ginen. Kultura gero eta eskuragarriago genuen, bai paperean, bai bideoan, bai audio bidez. Zenbait sektorek hori eraso moduan ulertu zuten. Ondoren web 2.0 garaia etorri da, gaur egun gauden garaia.
‎Programazioetan une hauek txertatzea, praktika jardueretan bezala, gehienetan hizkuntza lantzeko beharrezko estrategia modura ulertu izan da, jariotasunari begira batez ere, baina euskaltegia horrela euskara erabiltzeko gune ere bihurtu da kasu askotan, euskara erabili zein euskal mundua ezagutzekoa. Jarreretan zein harreman sareetan nolabaiteko eragina eduki dela ezin da ukatu horrenbestez.
‎Jarreretan zein harreman sareetan nolabaiteko eragina eduki dela ezin da ukatu horrenbestez. Hala ere, gune zehatz horretan geratu izan da gehienetan; horrez gain, jarduera pedagogikotik bereizten zaila izanik, ez da normalizazioari begirako jarduera estrukturatu eta planifikatu modura ulertu izan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
moduan 325 (2,14)
modura 131 (0,86)
modutara 18 (0,12)
modutan 17 (0,11)
modua 9 (0,06)
moduz 6 (0,04)
moduak 2 (0,01)
moduaz 1 (0,01)
modutzat 1 (0,01)
Argitaratzailea
UEU 117 (0,77)
Berria 54 (0,36)
ELKAR 32 (0,21)
Jakin 29 (0,19)
Pamiela 26 (0,17)
Argia 25 (0,16)
Uztaro 22 (0,14)
Euskaltzaindia - Liburuak 21 (0,14)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 21 (0,14)
Jakin liburuak 14 (0,09)
Labayru 13 (0,09)
Deustuko Unibertsitatea 12 (0,08)
goiena.eus 9 (0,06)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 9 (0,06)
Susa 9 (0,06)
Aldiri 8 (0,05)
Alberdania 8 (0,05)
Consumer 7 (0,05)
Hitza 7 (0,05)
Booktegi 7 (0,05)
Osagaiz 5 (0,03)
AVD-ZEA - Editorial Dykinson 5 (0,03)
LANEKI 4 (0,03)
erran.eus 4 (0,03)
Txintxarri 4 (0,03)
aiurri.eus 3 (0,02)
EITB - Sarea 2 (0,01)
Erlea 2 (0,01)
Uztarria 2 (0,01)
AVD-ZEA liburuak 2 (0,01)
Elhuyar Zientzia eta Teknologia 2 (0,01)
Karmel aldizkaria 2 (0,01)
Kondaira 2 (0,01)
Orain 2 (0,01)
alea.eus 2 (0,01)
Maxixatzen 2 (0,01)
Urola kostako GUKA 2 (0,01)
Bertsolari aldizkaria 2 (0,01)
EITB - Argitalpenak 1 (0,01)
Euskaltzaindia - EHU 1 (0,01)
IVAP 1 (0,01)
Ikaselkar 1 (0,01)
barren.eus 1 (0,01)
Guaixe 1 (0,01)
hiruka 1 (0,01)
Noaua 1 (0,01)
uriola.eus 1 (0,01)
Ikas 1 (0,01)
Open Data Euskadi 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia