Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 5.196

2023
‎Halako arauketari esan omen zaio Ekonomia Itunaren" blindajea". Lege organiko hori Konstituzioarekin bat datorrela esan du Konstituzio Auzitegiak ekainaren 23ko 118/ 2016 emandako epaian; baina, edu berean, adierazpen horren esparrua eta mugak finkatu ditu: " Mugatu ere, batetik, Konstituzio Auzitegiaren bosgarren xedapen gehigarri berriak Konstituzio Auzitegiak egin beharreko kontrolaren objektua mugatu da Batzar Nagusiek emandako foru arauei begira; ez ditu foru arau guztiak kontrolatuko, ezpada foru arau mota zehatz batekoak, hots, izaera fiskalekoak soilik, eta horien artean, Euskadiko Autonomia Estatutuaren 41.2.a) artikuluak aitortutako eskumenak erabilita eman izan diren foru arauak, hau da, euren lurraldean tributu araubidea mantendu, ezarri eta arautzeko foru arauak Estatuko zergen antolaketa orokorra aintzat hartuta (3 ZO)" 2.
‎Halako arauketari esan omen zaio Ekonomia Itunaren" blindajea". Lege organiko hori Konstituzioarekin bat datorrela esan du Konstituzio Auzitegiak ekainaren 23ko 118/ 2016 emandako epaian; baina, edu berean, adierazpen horren esparrua eta mugak finkatu ditu: " Mugatu ere, batetik, Konstituzio Auzitegiaren bosgarren xedapen gehigarri berriak Konstituzio Auzitegiak egin beharreko kontrolaren objektua mugatu da Batzar Nagusiek emandako foru arauei begira; ez ditu foru arau guztiak kontrolatuko, ezpada foru arau mota zehatz batekoak, hots, izaera fiskalekoak soilik, eta horien artean, Euskadiko Autonomia Estatutuaren 41.2.a) artikuluak aitortutako eskumenak erabilita eman izan diren foru arauak, hau da, euren lurraldean tributu araubidea mantendu, ezarri eta arautzeko foru arauak Estatuko zergen antolaketa orokorra aintzat hartuta (3 ZO)" 2.
‎2 Ildo horretatik , 2017ko azaroaren 14ko Konstituzio Auzitegiaren Autoak (Errek. 3438/ 2017) ezarri duenez, Tributuen Foru Arau Orokorra jurisdikzio konstituzionalaren esparrutik kanpo geratu da, Arau Orokorrak tributu zehatzik arautzen ez duelako.
‎3438/ 2017) ezarri duenez, Tributuen Foru Arau Orokorra jurisdikzio konstituzionalaren esparrutik kanpo geratu da, Arau Orokorrak tributu zehatzik arautzen ez duelako. Hala ere, Auzitegiaren erabaki hori eztabaidatsua izan da Auzitegiaren kide batzuk boto partikularra eman baitzuten. antzeko figura, Zerga alorreko Presazko Foru Dekretu Araua izena zuena, baina gero ere erabili zen tributuen arloan uztailaren 12ko 6/ 2005 Foru arauaren 14 artikuluan oinarrituta. Foru Araua Gipuzkoako Lurralde Historikoaren Erakunde Antolaketa, Gobernu eta Administrazioari buruzkoa da eta horretan oinarritu dira abuztuaren 30eko 2/ 2022, prezioen igoerak ekarritako ondorioak konpontzeko premiazko neurriak onesten duena, edota maiatzaren 26ko 5/ 2020 eta ekainaren 15eko 3/ 2021 Foru Dekretu Arauak, Covid gaitzaren osasun krisiaren ondorioz aurrekontu eta tributu arloko neurri jakin batzuk onartzen dituztenak.
‎Hala ere, Auzitegiaren erabaki hori eztabaidatsua izan da Auzitegiaren kide batzuk boto partikularra eman baitzuten. antzeko figura, Zerga alorreko Presazko Foru Dekretu Araua izena zuena, baina gero ere erabili zen tributuen arloan uztailaren 12ko 6/ 2005 Foru arauaren 14 artikuluan oinarrituta. Foru Araua Gipuzkoako Lurralde Historikoaren Erakunde Antolaketa, Gobernu eta Administrazioari buruzkoa da eta horretan oinarritu dira abuztuaren 30eko 2/ 2022, prezioen igoerak ekarritako ondorioak konpontzeko premiazko neurriak onesten duena, edota maiatzaren 26ko 5/ 2020 eta ekainaren 15eko 3/ 2021 Foru Dekretu Arauak, Covid gaitzaren osasun krisiaren ondorioz aurrekontu eta tributu arloko neurri jakin batzuk onartzen dituztenak. Egun, Gipuzkoako TFAOren 8 artikulura berriro ekarri da" foru dekretu arauemaile" izenarekin, baina Ekonomia Itunaren aginduz Gipuzkoan aplikatu beharreko lurralde erkideko arauketa egokitzeko soilik erabili izan dira (urtarrilaren 17ko 1/ 2023 Foru araua).
‎EKren 97 artikuluaren arabera, Gobernuak bakarrik egin ditzake erregelamenduak, eta Auzitegi Gorenak gogoratu duenez, ahalmen hori ezin dakieke ministroei eskuordetu. Zernahi gisaz, ministroek Gobernuaren erregelamenduak betearazteko arauak egin ditzakete, baita ministerio barruko zein antolakuntzarako arauak ere.
‎Batzuetan, legeak erregelamendura igortzen du prestazioaren oinarrizko osagaien zenbait alde edo xehetasunen zehaztapena, eta aukera hori doktrinak ere onartzen du. Kasu horretan ez da lege erreserbaren printzipiorik hausten, legeak berak argiro zehaztu behar baititu erregelamenduak izan beharreko mugak.
‎Batzuetan, legeak erregelamendura igortzen du prestazioaren oinarrizko osagaien zenbait alde edo xehetasunen zehaztapena, eta aukera hori doktrinak ere onartzen du. Kasu horretan ez da lege erreserbaren printzipiorik hausten, legeak berak argiro zehaztu behar baititu erregelamenduak izan beharreko mugak. Arazoa, ordea, bestelakoa da:
‎legeak ezarritako muga nahiz baldintzak bete arren, karga tasaren ezarpen edo aldarazpena erregelamendu bidez egin ote daiteke? Aukera hori Toki ogasunaren kasuan bakarrik onar daiteke, toki erakundeen autonomia errespetatu ahal izateko; horrela, Estatuak ezarri behar ditu toki tributuen oinarrizko osagaiak eta, gero, toki erakundeei dagokie karga tasa edo, tributua hautazkoa denetan, tributua bera ezartzea.
‎Toki zergen kasuan, egoera bi azalarazten dira: a) toki erakundeentzat tributuaren ezarpena hautazkoa denean, ordenantzak tributuaren oinarrizko osagaiak xedatu behar ditu, baina Toki Ogasunaren Legearen edo Foru Arauaren mugen barruan; b) tributuak derrigorrak izanik, toki erakundeek horien zenbatekoa aldarazteko aukera dutenean, ordenantzak tributuaren zenbatekoa kalkulatzeko osagaiak arautuko ditu, baldin eta toki erakundeek ahalmen hori erabili nahi badute.
‎Administrazio zuzenbideaz landara, 6 artikuluak Zuzenbide erkidea ekarri du hizpidera. Badirudi legeak aipatzen duen Zuzenbide erkide hori Zuzenbide zibila dela, baina jurisprudentziak argiro azaldu du ondokoa: Tributu zuzenbidearen arauekin zein Administrazio zuzenbidearen arau orokorrekin lege hutsunea bete ezin daitekeenean bakarrik aplikatu ahal da Kode Zibila.
‎Tributu zuzenbidearen arauekin zein Administrazio zuzenbidearen arau orokorrekin lege hutsunea bete ezin daitekeenean bakarrik aplikatu ahal da Kode Zibila. Bestalde ere, ezin ahantz daiteke zenbait kasutan Zuzenbide erkide hori Merkataritzako zuzenbidea edo Lan zuzenbidea bera izan daitekeela.
‎Tributuen arloan ohitura aplikatu ahal izateko, hiru baldintza bete behar dira: 1) kasuari aplikatzeko moduko legerik ez izatea; 2) ohitura hori moralaren edo ordena publikoaren aurkakoa ez izatea; eta 3) ohitura hori egon badagoela frogatzea. Horrezaz aparte, Tributu zuzenbidean badago ohituraren aplikazioa oztopatzen duen eragozpena:
‎Tributuen arloan ohitura aplikatu ahal izateko, hiru baldintza bete behar dira: 1) kasuari aplikatzeko moduko legerik ez izatea; 2) ohitura hori moralaren edo ordena publikoaren aurkakoa ez izatea; eta 3) ohitura hori egon badagoela frogatzea. Horrezaz aparte, Tributu zuzenbidean badago ohituraren aplikazioa oztopatzen duen eragozpena:
‎1) kasuari aplikatzeko moduko legerik ez izatea; 2) ohitura hori moralaren edo ordena publikoaren aurkakoa ez izatea; eta 3) ohitura hori egon badagoela frogatzea. Horrezaz aparte, Tributu zuzenbidean badago ohituraren aplikazioa oztopatzen duen eragozpena: legeak duen erabateko nagusitasuna, legearen kasuan dena baitago idatziz araututa.
‎Konstituzio Auzitegiaren jurisprudentziak emaniko interpretazio irizpideak, aldiz, garrantzitsuagoak dira legeen gainetik ezartzen direlako. Azkenik, Nazio Entzutegia aipatu behar da, horrek gai batzuetan eskumen esklusiboa duelako, eta Autonomia erkidegoetako Auzitegi Nagusiak ere, kasazio errekurtsoak ebazten dituztelako kopuruak txikiak direnean.
‎Amaitzeko, Europar Batasuneko Auzitegia daukagu. Auzitegi horrek nahastu ditu Europar Batasuneko antolamendu juridikoetan bizi diren bi sistemak kontinentekoa eta common laweta Europako arauketa interpretatu du Europako zuzenbideko oinarrizko osagaiak sortuz: horien guztien artean aipa daiteke Europako arauaren lehentasuna.
‎Agindu interpretatzaileak, ebazpenak, zirkularrak eta aurre kasuak ez dira Zuzenbidearen zinezko iturriak, baina administrazio doktrina osatzen dute. Tributu administrazioak ezarritako administrazio doktrina hori loteslea da Administrazioarentzat soilik, ez ordea, organo judizialentzat ezta tributu betebeharpekoentzat. Hala ere, administratuarentzat interesgarria da oso arauaren zalantzazko interpretazioaren kasuan Administrazioaren irizpidea ezagutu daitekeelako; horiek horrela, betebeharpekoak bere jarrera Administrazioaren irizpidera egokituz gero, lasaitasun apurra izango du bere egintzen ondorioei begira.
‎Agindu interpretatzaileak TFAOren 11 artikuluaren 3 atalean arautu dira (TLOren 12.3 artikuluan). Lurralde erkidean, legeak eta tributuetako gainerako arauak argitzeko edo interpretatzeko xedapenak Ministroak eman ditzake, eta Tributuen Zuzendaritza Nagusiak ere; TFAOetan, eskumen hori Ogasun Saileko Diputatuari dagokio, modu esklusiboan. Lurralde erkidean Estatuko Aldizkari Ofizialean argitaratuko dira eta hiru Lurralde Historikoetan, bakoitzaren Aldizkari Ofizialean.
‎Horien lekuan, agindu interpretatzaileak eman ditu Foru agindu formarekin, esaterako, apirilaren 28ko 179/ 2023 Foru agindua, eratorritako ondare izaeraren erregela interpretatzeko irizpideak onetsiz, subholding egituretan Sozietateen gaineko Zergan eta Ondarearen gaineko Zergan aplikatzeko. Modu horretara , jarraibideak baino segurtasun juridiko handiagoa ematen dute aldizkari ofizialean argitaratzen direlako. tributu zama ekitatez banatzea, eta justizia printzipioak. Tributu sistema aplikatzeko printzipioak dira, ostera, proportziotasuna, eragingarritasuna, formazko betebeharrak betetzeagatik izandako zeharkako kostuak mugatzea eta tributu betebeharpekoaren eskubide eta bermeak errespetatzea.
‎Horrekin batera, EKren 31.1 artikuluak xedatu du guztiok lagundu behar dugula gastu publikoei aurre egiten, bakoitzak bere ekonomia ahalbidearen arabera, eta progresibitate eta berdintasunaren printzipioak oinarri dituen tributu sistema zuzenaren bitartez; sistema hori ez da inoiz konfiskagarria izango. Eta 31 artikulu horrek 3 atalean jarraitzen duenez, izaera publikoko prestazio pertsonalak edo ondare prestazioak legearen arabera, ez bestela, ezarri ahal izango dira.
‎Horrekin batera, EKren 31.1 artikuluak xedatu du guztiok lagundu behar dugula gastu publikoei aurre egiten, bakoitzak bere ekonomia ahalbidearen arabera, eta progresibitate eta berdintasunaren printzipioak oinarri dituen tributu sistema zuzenaren bitartez; sistema hori ez da inoiz konfiskagarria izango. Eta 31 artikulu horrek 3 atalean jarraitzen duenez, izaera publikoko prestazio pertsonalak edo ondare prestazioak legearen arabera, ez bestela, ezarri ahal izango dira.
‎Ekonomia ahalbidearen printzipioa da Konstituzioak 31.1 artikuluan ezartzen dituen printzipioetarik bat. Artikulu horrek dionez," guztiok lagundu behar dugu gastu publikoei aurre egitean, bakoitzak bere ekonomia ahalbidearen arabera...". Legeria arruntari helduta, TFAOen 2 artikuluak (eta TLOren 3 art.ak) ere gauza bera ezartzen du:
‎Ekonomia ahalbidea gainerako printzipioen abiapuntu eta euskarri da; ikusiko dugun moduan, lotura estu estua dago printzipio horren eta berdintasun printzipioaren artean, edota printzipio horren eta justizia printzipioaren artean. Orokorrean, ekonomia ahalbidearen printzipiotik honako bi printzipio hauek ondorioztatzen dira:
‎Ekonomia ahalbidea gainerako printzipioen abiapuntu eta euskarri da; ikusiko dugun moduan, lotura estu estua dago printzipio horren eta berdintasun printzipioaren artean, edota printzipio horren eta justizia printzipioaren artean. Orokorrean, ekonomia ahalbidearen printzipiotik honako bi printzipio hauek ondorioztatzen dira:
‎Orokorrean, ekonomia ahalbidearen printzipiotik honako bi printzipio hauek ondorioztatzen dira: ahalbide hori duten guztiek ordaindu behar dituzte tributuak (orokortasun printzipioa) eta ekonomia ahalbide bera dutenek zati berbera ordaindu behar dute (berdintasun printzipioa).
‎Aitzitik, ordaintze kuota zehazten denean adin, sexu, erlijio edo egoera zibilaren ariora, tributua Konstituzioaren aurkakoa izango da, ekonomia ahalbiderik erakusten ez duen inguruabarraren gainean eratu baita. Laburbilduz, tributuak ezartzean legegileak ekonomia ahalbidea azalarazten duen inguruabarra hartu behar du kontuan (errenta edo diru sarreren bat jasotzea, ondarea edukitzea, ondasunak eskuratzea...), eta tributu betebeharpeko bakoitzaren tributu zama ahalbide horren arabera moldatu behar du. Horiek horrela, Konstituzio Auzitegiak Hiri Lurren Balio gehikuntzaren gaineko Zerga Konstituzioaren aurkakoa dela adierazi zuen, ekonomia ahalbiderik ez zegoenean ere zerga kobratzen zelako (26/ 2017, 37/ 2017 eta 59/ 2017 KAE), eta gero berriro adierazi zuen Konstituzioaren aurkakoa zela tributu zorra zehazteko sistema ez zetorrelako bat zergadunaren benetako ekonomia ahalbidearekin (182/ 2021 KAE).
‎Horrenbestez, ekonomia ahalbidea zama fiskala banatzeko irizpide nagusia da. Tributuak nork ordaindu behar dituen adierazten digu ahalbide horrek , hau da, ekonomia ahalbidearen titularrak nortzuk diren eta, ahalbide horren neurriaren arabera, zenbat ordaindu behar duten.
‎Horrenbestez, ekonomia ahalbidea zama fiskala banatzeko irizpide nagusia da. Tributuak nork ordaindu behar dituen adierazten digu ahalbide horrek, hau da, ekonomia ahalbidearen titularrak nortzuk diren eta, ahalbide horren neurriaren arabera, zenbat ordaindu behar duten.
‎Guztiarekin ere, ñabardura batzuk egin behar ditugu printzipio horren inguruan :
‎Azkeneko biak ahalbide printzipioaren araberakoak baino gehiago, baliokidetasun printzipioaren araberakoak dira. Badirudi ekonomia ahalbidearen printzipioa bakarrik zergei aplikatzen zaiela, baina horrek ez du esan nahi tasak eta kontribuzio bereziak Konstituzioaren aurkakoak direnik. Esanahi horretan, baliokidetasun printzipioan oinarritutako tributu batzuk zerbitzu publikoaren kostea estaltzeko bestekoak dira; horiei zerbitzu zatigarri deritze.
‎Badirudi ekonomia ahalbidearen printzipioa bakarrik zergei aplikatzen zaiela, baina horrek ez du esan nahi tasak eta kontribuzio bereziak Konstituzioaren aurkakoak direnik. Esanahi horretan , baliokidetasun printzipioan oinarritutako tributu batzuk zerbitzu publikoaren kostea estaltzeko bestekoak dira; horiei zerbitzu zatigarri deritze. Edu berean, beste zerbitzu publiko batzuk zergen bitartez baino ezin dira finantzatu eta zerbitzu zatiezin deritze.
‎Edu berean, beste zerbitzu publiko batzuk zergen bitartez baino ezin dira finantzatu eta zerbitzu zatiezin deritze. Horren ildotik, Konstituzio Auzitegiak berak adierazi duenez," Konstituzioarekin bat dator Estatuak edo autonomia erkidegoek ekonomia ahalbideaz besteko ekonomianahiz gizarte printzipioak gogoan izatea zenbait tributu ezartzean".
‎3) Ahalbide printzipioak desbideraketak izan ditzake ez baita printzipio absolutua, baina norabide bakarreko desbideraketak izan daitezke, hain zuzen, ahalbidea duenak berari dagokiona baino gutxiago ordaintzea (salbuespen eta hobariak). Kasu horietan, tributua helburu estrafiskalak lortzeko erabiltzen da eta, tributu hori bidezkoa izan dadin, Konstituzioarekin bat etorri behar da gainerako aldeetan. Alderantzizko desbideraketa, ordea, ez da onartzen, alegia, ezin daiteke zergaduna behartu berari dagokiona baino gehiago ordaintzera, azken finean hori konfiskazioa izango litzatekeelako.
‎Kasu horietan, tributua helburu estrafiskalak lortzeko erabiltzen da eta, tributu hori bidezkoa izan dadin, Konstituzioarekin bat etorri behar da gainerako aldeetan. Alderantzizko desbideraketa, ordea, ez da onartzen, alegia, ezin daiteke zergaduna behartu berari dagokiona baino gehiago ordaintzera, azken finean hori konfiskazioa izango litzatekeelako.
‎4) Ekonomia ahalbideak mugatzen du baliokidetasun printzipioaren aplikazioa. Oinarrizko zerbitzuak erabiltzeko tasak ordaindu behar badira, ezin daitezke oinarrizko zerbitzuaren erabilera horretatik kanpo gelditu tasa ordaintzeko ekonomia ahalbiderik ez duten subjektuak.
‎5) Ekonomia ahalbidearen printzipioa tributu sistema osoan eta, oro har, sistema horretako erakunde bakoitzean aplikatzen da. Edozein kasutan, printzipio hori ez da derrigor agertu behar zerga egitatean.
‎5) Ekonomia ahalbidearen printzipioa tributu sistema osoan eta, oro har, sistema horretako erakunde bakoitzean aplikatzen da. Edozein kasutan, printzipio hori ez da derrigor agertu behar zerga egitatean. Horra hor BEZaren kasua:
‎Konstituzioaren 31.1 artikuluak dionez, guztiok egin behar diegu aurre gastu publikoei. Artikulu horretan , zergak ordaintzeko eginbehar generikoa ezartzen da.
‎Orokortasun printzipioa ezin bereiz daiteke ekonomia ahalbidearen printzipiotik. Konstituzioak berak jaso du ñabardura hori : guztiok ordaindu behar ditugu zergak, baina bakoitzak ahal duen neurrian, hots, subjektu pasiboaren ekonomia ahalbidea kontuan hartuta.
‎guztiok ordaindu behar ditugu zergak, baina bakoitzak ahal duen neurrian, hots, subjektu pasiboaren ekonomia ahalbidea kontuan hartuta. " Guztiok" adierazmolde horretara Estatuko eta atzerriko zergadunak biltzen dira, zergadun horiek pertsona fisiko zein juridikoak izan, egoiliarrak izan ala ez.
‎Orokortasun printzipioa ez da absolutua, hau da, beste printzipio edo interes batzuek lehentasuna izan dezakete horren gain . Esan dugunez, ekonomia ahalbidearen printzipioa eta berdintasun printzipioa dira horietako batzuk.
‎Printzipio hori Konstituzioaren 1, 14 eta 31 artikuluetan aipatzen da. Lehenengoak antolamendu juridiko osoaren balio nagusien artean aipatzen du berdintasun printzipioa.
‎Bi artikulu horietan berdintasuna printzipio orokor gisa agertzen da, alegia, antolamendu juridikoaren edozein arlotan aplikatu beharreko printzipio gisa. Tributuen arloaz denaz bezainbatean, 31 artikuluak jaso du printzipio hori : " Guztiek gastu publikoei aurre egiten lagunduko dute, bakoitzak bere ekonomia ahalbidearen arabera; horretarako, zerga sistema zuzena ezarriko da, berdintasuneta progresibitate printzipioetan oinarriturik; sistema hori ez da inoiz konfiskagarri izango".
‎Tributuen arloaz denaz bezainbatean, 31 artikuluak jaso du printzipio hori: " Guztiek gastu publikoei aurre egiten lagunduko dute, bakoitzak bere ekonomia ahalbidearen arabera; horretarako, zerga sistema zuzena ezarriko da, berdintasuneta progresibitate printzipioetan oinarriturik; sistema hori ez da inoiz konfiskagarri izango".
‎Berdintasun printzipioaren aplikazioak ezin ekar dezake tratamendu bera ematea egoera desberdinetan dauden edo ekonomia ahalbide desberdina duten pertsonentzat. Haatik, berdintasun formal horren ordez , berdintasun materiala hartu behar da abiapuntutzat; horrek esan nahi du tributuen alorrean norbanakoen errentak eta egoera ekonomikoa aintzat hartu behar direla, baita bestelako arrazoiak ere (egokitasuna, gizarte justizia, guztion onura).
‎Berdintasun printzipioaren aplikazioak ezin ekar dezake tratamendu bera ematea egoera desberdinetan dauden edo ekonomia ahalbide desberdina duten pertsonentzat. Haatik, berdintasun formal horren ordez, berdintasun materiala hartu behar da abiapuntutzat; horrek esan nahi du tributuen alorrean norbanakoen errentak eta egoera ekonomikoa aintzat hartu behar direla, baita bestelako arrazoiak ere (egokitasuna, gizarte justizia, guztion onura).
‎Zenbait autorek, ordea, berdintasun printzipioa sustapen jarduerarekin lotu dute, eta ez ekonomia ahalbidearen printzipioarekin. Horren inguruan esan daiteke sustapen jarduerak gauzatzean hainbat subjektuk ez dutela tributu kuotarik ordaintzen, baina ez berdintasun printzipioa aplikatzeagatik, ezpada bestelako printzipio batzuen ondorioz. Jarraian ikusiko dugunez, Konstituzio Auzitegiak ildo horri ekin dio (alegia, berdintasun printzipioaren eta ekonomia ahalbidearen arteko loturari), eta, zenbait kasutan, bereizketa bidezkotzat jo izan du.
‎Horren inguruan esan daiteke sustapen jarduerak gauzatzean hainbat subjektuk ez dutela tributu kuotarik ordaintzen, baina ez berdintasun printzipioa aplikatzeagatik, ezpada bestelako printzipio batzuen ondorioz. Jarraian ikusiko dugunez, Konstituzio Auzitegiak ildo horri ekin dio (alegia, berdintasun printzipioaren eta ekonomia ahalbidearen arteko loturari), eta, zenbait kasutan, bereizketa bidezkotzat jo izan du.
‎Zerga bat baino gehiago dagoenez, galdera hau azal daiteke: berdintasun printzipioa zerga bakoitzean zaindu behar ote da, ala nahikoa da tributu sistemak printzipio hori orokorrean errespetatzea. Alde batetik, argi dago ekonomia ahalbidea bakarra dela, eta zergek ahalbide horren agerpen desberdinak kargatzen dituztela.
‎berdintasun printzipioa zerga bakoitzean zaindu behar ote da, ala nahikoa da tributu sistemak printzipio hori orokorrean errespetatzea? Alde batetik, argi dago ekonomia ahalbidea bakarra dela, eta zergek ahalbide horren agerpen desberdinak kargatzen dituztela. Horren ondorioz, berdintasuna tributu sistema osoaren irizpide izan behar da.
‎Alde batetik, argi dago ekonomia ahalbidea bakarra dela, eta zergek ahalbide horren agerpen desberdinak kargatzen dituztela. Horren ondorioz, berdintasuna tributu sistema osoaren irizpide izan behar da. Baina, horrez landara, berdintasunaren eskakizuna tributu bakoitzean ere aplikatu behar da.
‎Horren ondorioz, berdintasuna tributu sistema osoaren irizpide izan behar da. Baina, horrez landara , berdintasunaren eskakizuna tributu bakoitzean ere aplikatu behar da. Tributu batek ezin du arrazoirik gabeko edo debekaturiko bereizkeriarik egin, alegia, tributuaren egiturarekin bat ez datorren bereizkeriarik.
‎Konstituzioaren 1, 14 eta 31 artikuluetan ez ezik, berdintasun printzipioa 139.1 artikuluan ere aipatzen da. Horren arabera , espainiar guztiek eskubide eta betebehar berberak izan behar dituzte Estatuko lurraldeko edozein tokitan. Manu horrek benetako esangura ematen dio tributuen arloko berdintasun printzipioari, baina interpretazio arazoak ekar ditzake:
‎Horren arabera, espainiar guztiek eskubide eta betebehar berberak izan behar dituzte Estatuko lurraldeko edozein tokitan. Manu horrek benetako esangura ematen dio tributuen arloko berdintasun printzipioari, baina interpretazio arazoak ekar ditzake: artikulu horrek ez du esan nahi ekonomia ahalbide bera duten subjektuek tributu kuota berbera ordaindu behar dutenik lurralde osoan.
‎Manu horrek benetako esangura ematen dio tributuen arloko berdintasun printzipioari, baina interpretazio arazoak ekar ditzake: artikulu horrek ez du esan nahi ekonomia ahalbide bera duten subjektuek tributu kuota berbera ordaindu behar dutenik lurralde osoan. Hori lurralde erakundeen autonomiaren aurka jotzea izango litzateke, eta Konstituzioaren printzipio batek ezin dezake beste bat urratu.
‎artikulu horrek ez du esan nahi ekonomia ahalbide bera duten subjektuek tributu kuota berbera ordaindu behar dutenik lurralde osoan. Hori lurralde erakundeen autonomiaren aurka jotzea izango litzateke, eta Konstituzioaren printzipio batek ezin dezake beste bat urratu. Izan ere, 139.1 artikulu horren ariora, autonomia erkidego bakoitzeko erakunde eskudunak, zergak ezartzean, ezin du bereizkeria larririk sortarazi beste autonomia erkidegoetan egindakoarekin konparatuz.
‎Hori lurralde erakundeen autonomiaren aurka jotzea izango litzateke, eta Konstituzioaren printzipio batek ezin dezake beste bat urratu. Izan ere, 139.1 artikulu horren ariora, autonomia erkidego bakoitzeko erakunde eskudunak, zergak ezartzean, ezin du bereizkeria larririk sortarazi beste autonomia erkidegoetan egindakoarekin konparatuz.
‎Ekonomia ahalbidearen printzipioari ekinez, ahalbide handiagoa duen pertsonak zergetan gehiago ordaindu behar du, ahalbide txikiagoa duenak baino. Eskakizun hori zerga proportzionalekin ere bete daiteke, berbarako, karga tasa bakarreko zergekin. Progresibitateak, alabaina, urrunago joan nahi du.
‎Progresibitateak, alabaina, urrunago joan nahi du. Zerga progresiboetan, proportzionaletan bezala, ordaindu beharreko kuota gero eta handiagoa da zerga oinarria handitzen den heinean; baina horrez gain, karga tasa ere gorantz doa, zerga oinarriaren arabera.
‎Zerga progresiboaren teknikak honako kasuan lortzen du bere helburua: zerga oinarriari tarifa progresiboa aplikatu eta oinarri hori ekonomia ahalbide osoa agertzen duen magnitudearen zenbatekoa denean. Oinarriak ekonomia ahalbidearen agerpen partziala islatzen badu, ostera, desegokitzeak sortuko dira, ahalbide eta berdintasun printzipioak urratuz.
‎Edonola ere, ez dago progresibitate hori adierazten duen tarifa bakarra. PFEZren legeetan, esaterako, tarifa progresibo bat ezarri da lurralde erkideko autonomia erkidego bakoitzean, eta tarifa hori ere ez dator bat Euskadirenarekin edo Nafarroarenarekin.
‎Edonola ere, ez dago progresibitate hori adierazten duen tarifa bakarra. PFEZren legeetan, esaterako, tarifa progresibo bat ezarri da lurralde erkideko autonomia erkidego bakoitzean, eta tarifa hori ere ez dator bat Euskadirenarekin edo Nafarroarenarekin. Baina guzti guztiek betetzen dute Konstituzioaren progresibitate printzipioa.
‎Jakina denez, lege organikoaren bitartez arautu behar dira oinarrizko eskubide eta askatasun publikoen garapena, autonomia estatutuak eta hauteskunde araubide orokorra (EKren 81.1 artikulua). Tributuak ez direnez aipatzen artikulu horretan , horiek lege arrunten bidez arautu behar dira. Nolanahi den ere, EKren 81.1 artikuluko klausula orokorrera bildutako lege organikoek zeharkako eragina izan dezakete tributuen alorrean (esate baterako, autonomia estatutuek tributuei buruzko aipamenak jaso ditzakete, baita Ogasun publikoaren kontrako delituak edo kontrabando delitua arautzen dituzten zigor legeek ere).
‎Espainian, Tributuen 1963ko Lege Orokorrak burutu zuen arlo horretako kodeketa. Lege hori eraldatu zen, abenduaren 17ko 58/ 2003 Tributuen Lege Orokorraren bidez, azken hori gaurdaino heldu zaiguna.
‎Espainian, Tributuen 1963ko Lege Orokorrak burutu zuen arlo horretako kodeketa. Lege hori eraldatu zen, abenduaren 17ko 58/ 2003 Tributuen Lege Orokorraren bidez, azken hori gaurdaino heldu zaiguna. Legeak 271 artikulu ditu zazpi titulutan banatuta:
‎Espainian, Tributuen 1963ko Lege Orokorrak burutu zuen arlo horretako kodeketa. Lege hori eraldatu zen, abenduaren 17ko 58/ 2003 Tributuen Lege Orokorraren bidez, azken hori gaurdaino heldu zaiguna. Legeak 271 artikulu ditu zazpi titulutan banatuta:
‎Eskuordetzea bi modutakoa izan daiteke: eskuordetzaren xedea testu artikulatuak eratzea denean, oinarri lege baten bidez eman behar dira eskuordetza hori gauzatzeko irizpide nagusiak; haatik, aurreko lege batzuk lege testu bakarrera bildu nahi direnean, eskuordetza lege arruntaren bidez egin daiteke.
‎Tributuen arloari dagokionez, esan behar da legegintzazko dekretuak sarri erabili direla testu bateginak sortzeko. Horren adibide izan daitezke, besteak beste, irailaren 24ko 1/ 1993 Legegintzazko Errege Dekretua Ondare Eskualdaketa eta Egintza Juridiko Dokumentatuen gaineko Zergaren testu bategina onesteko edo martxoaren 5eko 2/ 2004 Legegintzazko Errege Dekretua Toki Ogasunak arautzen dituen Legearen testu bategina onesteko, bi biak lurralde erkidekoak.
‎Tributuen arloaz denaz bezainbatean, lege dekretuen onarpena betidanik izan da gai eztabaidatsua, tributuen printzipio nagusiak Konstituzioaren titulu horretan arautu direlako (zehatzago esateko, 31 artikuluan).
‎Konstituzioaren 86.1 artikulua zergak ordaintzeko eginbeharrarekin lotu behar da (31.1 artikulua); beraz, ezin daiteke lege dekretuz xedatu eginbehar horren oinarrizko edukia, baina onargarria izango litzateke, adibidez, lege dekretuz zerga baten tarifa inflazioari egokitzea. Bestela esateko, Lege dekretuak banan banan aztertu behar dira, bertan ezarritako neurriek zergak ordaintzeko eginbeharrean duten eragina modu orokorrean aztertzeko:
‎Konstituzio Auzitegiak 182/ 1997 epaian 1992an PFEZren eraldaketa aztertu zuen, tarifak modu nabarmenean jaitsi zenean. Urte horretako uztailean, Gobernuak atzeraeraginez aldatu zuen PFEZren tarifa, lege dekretu batean horren igoera ezarrita; 1997 urteko epai horretan, Konstituzio Auzitegiak deuseztatu egin du lege dekretu hori, kasu horretan modu nabarian ukitzen zelako Konstituzioaren I. tituluan ezarritako betebehar baten edukia, hain zuzen ere, gastu publikoei aurre egiteko betebeharrarena. Era berean, uztailaren 1eko 78/ 2020 epaian, Sozietateen gaineko Zergaren zatikako ordainketei buruz, ordainketa horiek kalkulatzeko era, horien ehuneko aplikagarria eta kopurua zehazteko modua lege dekretuz aldatzea Konstituzioaren aurkakoa dela adierazi du tributu zorra nabarmen igo zelako.
‎Konstituzio Auzitegiak 182/ 1997 epaian 1992an PFEZren eraldaketa aztertu zuen, tarifak modu nabarmenean jaitsi zenean. Urte horretako uztailean, Gobernuak atzeraeraginez aldatu zuen PFEZren tarifa, lege dekretu batean horren igoera ezarrita; 1997 urteko epai horretan, Konstituzio Auzitegiak deuseztatu egin du lege dekretu hori, kasu horretan modu nabarian ukitzen zelako Konstituzioaren I. tituluan ezarritako betebehar baten edukia, hain zuzen ere, gastu publikoei aurre egiteko betebeharrarena. Era berean, uztailaren 1eko 78/ 2020 epaian, Sozietateen gaineko Zergaren zatikako ordainketei buruz, ordainketa horiek kalkulatzeko era, horien ehuneko aplikagarria eta kopurua zehazteko modua lege dekretuz aldatzea Konstituzioaren aurkakoa dela adierazi du tributu zorra nabarmen igo zelako.
‎Konstituzio Auzitegiak 182/ 1997 epaian 1992an PFEZren eraldaketa aztertu zuen, tarifak modu nabarmenean jaitsi zenean. Urte horretako uztailean, Gobernuak atzeraeraginez aldatu zuen PFEZren tarifa, lege dekretu batean horren igoera ezarrita; 1997 urteko epai horretan , Konstituzio Auzitegiak deuseztatu egin du lege dekretu hori, kasu horretan modu nabarian ukitzen zelako Konstituzioaren I. tituluan ezarritako betebehar baten edukia, hain zuzen ere, gastu publikoei aurre egiteko betebeharrarena. Era berean, uztailaren 1eko 78/ 2020 epaian, Sozietateen gaineko Zergaren zatikako ordainketei buruz, ordainketa horiek kalkulatzeko era, horien ehuneko aplikagarria eta kopurua zehazteko modua lege dekretuz aldatzea Konstituzioaren aurkakoa dela adierazi du tributu zorra nabarmen igo zelako.
‎Konstituzio Auzitegiak 182/ 1997 epaian 1992an PFEZren eraldaketa aztertu zuen, tarifak modu nabarmenean jaitsi zenean. Urte horretako uztailean, Gobernuak atzeraeraginez aldatu zuen PFEZren tarifa, lege dekretu batean horren igoera ezarrita; 1997 urteko epai horretan, Konstituzio Auzitegiak deuseztatu egin du lege dekretu hori , kasu horretan modu nabarian ukitzen zelako Konstituzioaren I. tituluan ezarritako betebehar baten edukia, hain zuzen ere, gastu publikoei aurre egiteko betebeharrarena. Era berean, uztailaren 1eko 78/ 2020 epaian, Sozietateen gaineko Zergaren zatikako ordainketei buruz, ordainketa horiek kalkulatzeko era, horien ehuneko aplikagarria eta kopurua zehazteko modua lege dekretuz aldatzea Konstituzioaren aurkakoa dela adierazi du tributu zorra nabarmen igo zelako.
‎Konstituzio Auzitegiak 182/ 1997 epaian 1992an PFEZren eraldaketa aztertu zuen, tarifak modu nabarmenean jaitsi zenean. Urte horretako uztailean, Gobernuak atzeraeraginez aldatu zuen PFEZren tarifa, lege dekretu batean horren igoera ezarrita; 1997 urteko epai horretan, Konstituzio Auzitegiak deuseztatu egin du lege dekretu hori, kasu horretan modu nabarian ukitzen zelako Konstituzioaren I. tituluan ezarritako betebehar baten edukia, hain zuzen ere, gastu publikoei aurre egiteko betebeharrarena. Era berean, uztailaren 1eko 78/ 2020 epaian, Sozietateen gaineko Zergaren zatikako ordainketei buruz, ordainketa horiek kalkulatzeko era, horien ehuneko aplikagarria eta kopurua zehazteko modua lege dekretuz aldatzea Konstituzioaren aurkakoa dela adierazi du tributu zorra nabarmen igo zelako.
‎Era berean, uztailaren 1eko 78/ 2020 epaian, Sozietateen gaineko Zergaren zatikako ordainketei buruz, ordainketa horiek kalkulatzeko era, horien ehuneko aplikagarria eta kopurua zehazteko modua lege dekretuz aldatzea Konstituzioaren aurkakoa dela adierazi du tributu zorra nabarmen igo zelako. Aldaketa hori irailaren 30eko 2/ 2016 Errege Lege dekretuak egin zuen, eta, Auzitegiaren aburuz, tributu zama zehazterakoan, gastu publikoei aurre egiteko tributuak ordaintzeko beharraren oinarrizko edukia nabarmen eragiten zuen. Kontrara, martxoaren 9ko 17/ 2023 epaiak dioenez, lege dekretua konstituzioarekin bat dator Balio Gehikuntzaren gaineko Zerga arautu duenean, udal zerga hori ez delako tributu sistemaren oinarrizko zutabea tributu betebeharpekoen egoera ez baita funtsean aldatzen.
‎Aldaketa hori irailaren 30eko 2/ 2016 Errege Lege dekretuak egin zuen, eta, Auzitegiaren aburuz, tributu zama zehazterakoan, gastu publikoei aurre egiteko tributuak ordaintzeko beharraren oinarrizko edukia nabarmen eragiten zuen. Kontrara, martxoaren 9ko 17/ 2023 epaiak dioenez, lege dekretua konstituzioarekin bat dator Balio Gehikuntzaren gaineko Zerga arautu duenean, udal zerga hori ez delako tributu sistemaren oinarrizko zutabea tributu betebeharpekoen egoera ez baita funtsean aldatzen.
‎Aurreko atalean aipaturiko progresibitate printzipioak muga zehatza du: konfiskaezintasuna (EKren 31.1 art.). Orokorrean, konfiskazioak esan nahi du erakunde publikoek norbanakoen ondasunak eskuratzen dituztela, horren truk inolako kontraprestaziorik eman gabe. Horrela, zergak ordaindu behar direnez ezelako kontraprestaziorik jaso gabe, uler daiteke zerga guztiak konfiskagarriak direla.
‎Argi dago Konstituzioaren 31.1 artikuluak aipatzen duen konfiskazioa ezin dela horrela interpretatu. Konfiskazioa lotu behar da jarauntsia eskuratzeko eskubidearekin eta jabetza pribaturako eskubidearekin (EKren 33 art.). Horren ildotik, zergek jabetza pribaturako eskubidea edo jarauntsia eskuratzeko eskubidea muga dezakete, baina ezin dituzte eskubideok ezabatu, inolako kontraprestaziorik eman gabe. Konfiskaezintasunaren printzipioak debekatzen ditu jabetza eskubidearen funtsezko edukiari tributuen bitartez eginiko erasoak (berbarako, aurreztu eta inbertitzeko ahalbidea kentzea).
‎Konfiskaezintasun printzipoak balio ideologikoa edo politikoa du, balio juridikoaren gainetik. PALAO TABOADAk eta beste autore batzuek esan dutenez, printzipio hori berdin aplikatu litzateke Konstituzioaren 31 artikuluan egongo ez balitz ere, baldin eta legeak ezarritako tributuak ondore konfiskagarriak sortuko balitu edo jabetzarako eskubidea ezabatuko balu, kasu horietan 33 artikuluaren aurkakoa izango bailitzateke. (Ikusi, edu berean, urriaren 4ko 150/ 1990 Konstituzio Auzitegiaren Epaia4).
‎Edozein kasutan ere, zergak ondore konfiskagarriak dituen ala ez aztertzeko, ikusi behar da kasuan kasuko subjektuak duen ekonomia ahalbidea; bestela esanik, zergak ezin dio pertsona bati kendu horrek bizitzeko behar duen gutxienekoa (%50eko karga tasa konfiskagarria izan zitekeen lanbideen arteko gutxieneko alokairua kobratzen duenarentzat, baina ez errenta altua duen pertsonarentzat5). Horren harira, lurralde erkideko PFEZren arauketa bizitzeko behar den gutxienekoa ezarri da; horren arabera, zergak ordaintzeko betebeharretik at geratu dira, gizakiak bere beharrizanik funtsezkoenak asetzeko behar dituen ondasun eta errentak.
‎Edozein kasutan ere, zergak ondore konfiskagarriak dituen ala ez aztertzeko, ikusi behar da kasuan kasuko subjektuak duen ekonomia ahalbidea; bestela esanik, zergak ezin dio pertsona bati kendu horrek bizitzeko behar duen gutxienekoa (%50eko karga tasa konfiskagarria izan zitekeen lanbideen arteko gutxieneko alokairua kobratzen duenarentzat, baina ez errenta altua duen pertsonarentzat5). Horren harira, lurralde erkideko PFEZren arauketa bizitzeko behar den gutxienekoa ezarri da; horren arabera, zergak ordaintzeko betebeharretik at geratu dira, gizakiak bere beharrizanik funtsezkoenak asetzeko behar dituen ondasun eta errentak.
‎Edozein kasutan ere, zergak ondore konfiskagarriak dituen ala ez aztertzeko, ikusi behar da kasuan kasuko subjektuak duen ekonomia ahalbidea; bestela esanik, zergak ezin dio pertsona bati kendu horrek bizitzeko behar duen gutxienekoa (%50eko karga tasa konfiskagarria izan zitekeen lanbideen arteko gutxieneko alokairua kobratzen duenarentzat, baina ez errenta altua duen pertsonarentzat5). Horren harira, lurralde erkideko PFEZren arauketa bizitzeko behar den gutxienekoa ezarri da; horren arabera , zergak ordaintzeko betebeharretik at geratu dira, gizakiak bere beharrizanik funtsezkoenak asetzeko behar dituen ondasun eta errentak.
‎4 150/ 1990 KAE, 9 ZO: "(...) Orain, esaldi horri honakoa gehituko diogu: konfiskatzearen debekuak dakar zentzuzko beste eskakizun bat sortzea, zergak ordaintzeko aitzakiarekin zergapetzeko aberastasuna ez agortzeko behartzen duelako, hori baita zergapetzearen oinarria edo funtsa.
‎"(...) Orain, esaldi horri honakoa gehituko diogu: konfiskatzearen debekuak dakar zentzuzko beste eskakizun bat sortzea, zergak ordaintzeko aitzakiarekin zergapetzeko aberastasuna ez agortzeko behartzen duelako, hori baita zergapetzearen oinarria edo funtsa. Horiek horrela, zergapetzearen gehieneko muga, Konstituzioak ezarritako muga behintzat, zergapetzearen ondorio konfiskagarria debekatzea da".
‎5 Esangura horretan , 1999ko uztailaren 10eko Auzitegi Gorenaren Epaian (Errek. 126/ 1998) ezarri zenez, PFEZren lanbide jardueren etekinen gaineko atxikipen tasa %15etik %20ra igotzeak ondorio konfiskagarriak izango lituzke, etekin txikienak zituzten zergadunen Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergaren kuota gainditzen zen neurrian.
‎6 Horiek horrela, urriaren 31ko 126/ 2019 epaian Konstituzio Auzitegiak adierazi duenez, Hiri lurreko Balio Gehikuntzaren gaineko Zergaren tributu kuotak lurra eskualdatzean benetan lortutako irabazia gainditzen badu, zerga hori bidegabea da ekonomia ahalbidearen eta konfiskaezintasunaren printzipioen aurkakoa delako, hots, ez dagoen errenta baten gainean ezartzen delako. Bi printzipio horiek, hurrenez hurren, tributuaren legitimazio eta muga bezala jardun behar dute edozein kasutan.
‎Legezkotasun printzipioaren aginduz, izaera publikoko prestazio pertsonalak edo ondare prestazioak legearen arabera, ez bestela, ezarri ahal izango dira. Ildo horretatik , EKren 133 artikuluko 1 atalak ezarri duenez, Estatuari dagokio tributuak ezartzeko jatorrizko ahala, eta hori lege bidez egingo du.
‎Legezkotasun printzipioaren aginduz, izaera publikoko prestazio pertsonalak edo ondare prestazioak legearen arabera, ez bestela, ezarri ahal izango dira. Ildo horretatik, EKren 133 artikuluko 1 atalak ezarri duenez, Estatuari dagokio tributuak ezartzeko jatorrizko ahala, eta hori lege bidez egingo du.
‎Konstituzioak 87.3 artikuluan beren beregi baztertu du tributu legeak herriaren ekimenez aldatzeko aukera. Artikulu horrek dionez," Herri ekimena ez da bidezkoa izango, lege organikoei dagozkien gaietan, zerga kontuetan edo nazioartekoetan, ezta grazia pribilegioari buruzkoetan ere". Bestalde, aurrekontuetako legeen bidez uki daitezke tributuak, baina lege horien edukia mugatuta dago 134.7 artikuluan.
‎Bestalde, aurrekontuetako legeen bidez uki daitezke tributuak, baina lege horien edukia mugatuta dago 134.7 artikuluan. Horren ariora," Aurrekontuen legeak ezin dezake tributurik sor. Halakoak alda ditzake, ordea, tributuaren lege substantiboak horixe onartzen duenean".
‎Halakoak alda ditzake, ordea, tributuaren lege substantiboak horixe onartzen duenean". Egungo egunean, dena den, aurrekontu legeek ez dituzte aldatzen lan, gizarte, administrazionahiz tributu arauak; horretarako laguntza lege deritzenak erabili izan dira. Lege horiek urtero onetsi izan dira aurrekontuekin batera eta bertan jaso dira esparru horietako aldaketa guztiak.
‎Lege erreserbaren printzipioak agintzen duenez, tributuaren oinarrizko osagaiak lege lerruneko arauaren bidez zehaztu behar dira. Espainiako Konstituzioan bi artikuluetan aipatzen da printzipio hori : 31.3 eta 133.1 artikuluetan.
‎Estatu barruko antolaketari dagokionez, finantza arloan Euskal Autonomia Erkidegoko Ekonomia Ituna (12/ 2002 Legea) eta Nafarroako Ekonomia Hitzarmena (28/ 1990 Legea) azpimarra daitezke. Lege horien bidez, Lurralde Historikoen eta Estatuaren arteko finantza harremanak arautzen dira; horretara , tributuen gaineko eskumenak banatzen dira lurralde desberdinen
‎1 EBFTren 260.3 artikuluaren arabera ezar daitezkeen zehapenak gorabehera. Ildo horretatik , ikusi apirilaren 27ko 7/ 2021 Errege Lege dekretuaren zioen azalpena, lege dekretuaren bidez 2017/ 2455 eta 2019/ 1995 zuzentarauak barneko antolamendura sartzen direla (Balio Erantsiaren gaineko Zergan urrutiko ondasunen salmenten eta zerbitzu emateen gaineko betebehar batzuei buruzkoak). artean, bai legegintza eskumenak, baita kudeaketaren ingurukoak ere. Azken finean, Konstituzioak aldarrikatutako autonomia dela bide, lurralde bakoitzak bere tributuen sistema ezartzeko aukera du, muga batzuk errespetatuz gero.
‎Aitortu ere, berdintasun printzipioak aitortzen du berdintasuna benetakoa izateko egoera ezberdinak modu ezberdinean tratatu behar direla. Ikuspegi horretatik abiatuta, esan daiteke berdintasun printzipioa bat datorrela ia erabat ekonomia ahalbidearen printzipioarekin.
‎Baina nola defini daiteke printzipio hori –Ekonomia ahalbidea da ekonomiazerbitzu eta ondasunen titulartasuna izan edo eskuratzeko ahalbidea; horregatik, ahalbide horri ordaintze ahalbide ere baderitzo.
‎Baina nola defini daiteke printzipio hori? Ekonomia ahalbidea da ekonomiazerbitzu eta ondasunen titulartasuna izan edo eskuratzeko ahalbidea; horregatik, ahalbide horri ordaintze ahalbide ere baderitzo. Ekonomia ahalbidea bere agerpenen bidez antzeman dezakegu:
‎Ekonomia ahalbidea bere agerpenen bidez antzeman dezakegu: ahalbide hori pilatzen denean (kapitala edo ondarea), sarrera fluxu gisa agertzen denean (errenta) edo, azkenez, irteera fluxu gisa azaltzen denean (gastua, kontsumoa edo inbertsioa). Horrela, tributuak bat datoz ekonomia ahalbidearen printzipioarekin, tributuengatik ordaindu beharrekoa betebeharpekoaren ondare, errenta edo gastuen arabera ezartzen bada.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
hori 5.196 (34,21)
Lehen forma
hori 1.608 (10,59)
horrek 700 (4,61)
horretan 668 (4,40)
horren 565 (3,72)
Hori 246 (1,62)
horretatik 157 (1,03)
horretara 136 (0,90)
horri 124 (0,82)
horrekin 123 (0,81)
Horren 91 (0,60)
horretarako 91 (0,60)
horren arabera 72 (0,47)
Horrez 70 (0,46)
horretako 48 (0,32)
Horrek 46 (0,30)
horren bidez 33 (0,22)
Horren arabera 32 (0,21)
horren inguruan 32 (0,21)
horrez 29 (0,19)
horren inguruko 27 (0,18)
horregatik 26 (0,17)
horren gaineko 25 (0,16)
Horren inguruan 20 (0,13)
Horretan 17 (0,11)
Horretarako 15 (0,10)
Horregatik 14 (0,09)
horren aurka 13 (0,09)
Horrekin 11 (0,07)
Horretara 11 (0,07)
horren bitartez 10 (0,07)
horren ordez 9 (0,06)
horri buruzko 9 (0,06)
horren gainean 8 (0,05)
horretatik kanpo 7 (0,05)
horretaz 6 (0,04)
Horren bidez 5 (0,03)
horren baitan 5 (0,03)
horren mende 5 (0,03)
horren alde 4 (0,03)
horren araberako 4 (0,03)
horrez gain 4 (0,03)
horri esker 4 (0,03)
Horri 3 (0,02)
horren aldeko 3 (0,02)
horrentzat 3 (0,02)
horretatik at 3 (0,02)
horri buruz 3 (0,02)
Horren bitartez 2 (0,01)
Horren inguruko 2 (0,01)
Horrez landa 2 (0,01)
Horrez landara 2 (0,01)
Horrezaz 2 (0,01)
horren aurrean 2 (0,01)
horren gainetik 2 (0,01)
horren mendeko 2 (0,01)
horrentzako 2 (0,01)
Horren aurka 1 (0,01)
Horren aurrean 1 (0,01)
Horren gaineko 1 (0,01)
Horren ordez 1 (0,01)
Horretatik 1 (0,01)
hori barik 1 (0,01)
hori gabe 1 (0,01)
horren aurkako 1 (0,01)
horren aurkakoaren 1 (0,01)
horren aurreko 1 (0,01)
horren aurrekoak 1 (0,01)
horren azpian 1 (0,01)
horren azpiko 1 (0,01)
horren azpitik 1 (0,01)
horren buruan 1 (0,01)
horren gain 1 (0,01)
horren kontra 1 (0,01)
horren lekuan 1 (0,01)
horren ordezkoa 1 (0,01)
horren truk 1 (0,01)
horrengandik 1 (0,01)
horrengatik 1 (0,01)
horreri 1 (0,01)
horretakoa 1 (0,01)
horretakoak 1 (0,01)
horretaraino 1 (0,01)
horretatik behera 1 (0,01)
horretatik kanpoko 1 (0,01)
horrez gainera 1 (0,01)
horrez landara 1 (0,01)
horrezaz 1 (0,01)
horri buruzkoa 1 (0,01)
hortara 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
hori ez 192 (1,26)
hori gain 96 (0,63)
hori horrela 77 (0,51)
hori egin 58 (0,38)
hori toki 55 (0,36)
hori ondorioz 50 (0,33)
hori egon 43 (0,28)
hori batera 42 (0,28)
hori bera 42 (0,28)
hori ezin 41 (0,27)
hori esan 40 (0,26)
hori ere 37 (0,24)
hori berri 36 (0,24)
hori gauzatu 35 (0,23)
hori lan 34 (0,22)
hori ezarri 32 (0,21)
hori zehaztu 30 (0,20)
hori bat 29 (0,19)
hori gorabehera 29 (0,19)
hori lortu 29 (0,19)
hori adibide 27 (0,18)
hori berori 27 (0,18)
hori aurre 25 (0,16)
hori bai 24 (0,16)
hori langile 24 (0,16)
hori estatu 23 (0,15)
hori bete 22 (0,14)
hori ondorio 22 (0,14)
hori ukan 22 (0,14)
hori egikaritu 21 (0,14)
hori lege 21 (0,14)
hori erabili 19 (0,13)
hori finantza 19 (0,13)
hori aplikatu 18 (0,12)
hori arrazoi 18 (0,12)
hori bi 18 (0,12)
hori enpresa 18 (0,12)
hori gainditu 18 (0,12)
hori jarraitu 18 (0,12)
hori jaso 18 (0,12)
hori oinarritu 18 (0,12)
hori guztiori 17 (0,11)
hori hartu 17 (0,11)
hori lurralde 17 (0,11)
hori oinarri 17 (0,11)
hori arautu 16 (0,11)
hori hari 16 (0,11)
hori igaro 16 (0,11)
hori administrazio 15 (0,10)
hori bildu 15 (0,10)
hori lotu 15 (0,10)
hori ordaindu 15 (0,10)
hori tributu 15 (0,10)
hori beste 14 (0,09)
hori eman 14 (0,09)
hori kontu 14 (0,09)
hori adierazi 13 (0,09)
hori arau 13 (0,09)
hori arauketa 13 (0,09)
hori aurrekontu 13 (0,09)
hori helburu 13 (0,09)
hori honako 13 (0,09)
hori muga 13 (0,09)
hori zenbateko 13 (0,09)
hori argi 12 (0,08)
hori indar 12 (0,08)
hori kontrol 12 (0,08)
hori oso 12 (0,08)
hori xede 12 (0,08)
hori aipatu 11 (0,07)
hori garatu 11 (0,07)
hori gertatu 11 (0,07)
hori ildo 11 (0,07)
hori ondore 11 (0,07)
hori ordezkari 11 (0,07)
hori prozedura 11 (0,07)
hori udal 11 (0,07)
hori bakarrik 10 (0,07)
hori begira 10 (0,07)
hori enpresaburu 10 (0,07)
hori hasi 10 (0,07)
hori hurrengo 10 (0,07)
hori ogasun 10 (0,07)
hori saihestu 10 (0,07)
hori sortu 10 (0,07)
hori ulertu 10 (0,07)
hori zenbatu 10 (0,07)
hori ario 9 (0,06)
hori barru 9 (0,06)
hori ebazpen 9 (0,06)
Konbinazioak (3 lema)
hori esan nahi 27 (0,18)
hori toki erakunde 27 (0,18)
hori ez ukan 21 (0,14)
hori berri eman 20 (0,13)
hori bera ekarri 18 (0,12)
hori finantza zaintza 16 (0,11)
hori bat etorri 14 (0,09)
hori berori ondorioztatu 12 (0,08)
hori toki autonomia 12 (0,08)
hori lurralde historiko 10 (0,07)
hori bat egin 9 (0,06)
hori toki ogasun 8 (0,05)
hori ez egon 7 (0,05)
hori gauzatu behar 7 (0,05)
hori kontu hartu 7 (0,05)
hori arau hautsi 6 (0,04)
hori indar egon 6 (0,04)
hori lan egin 6 (0,04)
hori lan kontratu 6 (0,04)
hori adibide argi 5 (0,03)
hori ez bete 5 (0,03)
hori ez izendatu 5 (0,03)
hori ezin ezan 5 (0,03)
hori lan zuzenbide 5 (0,03)
hori langile ordainsari 5 (0,03)
hori prozedura ukitu 5 (0,03)
hori toki administrazio 5 (0,03)
hori administrazio publiko 4 (0,03)
hori aurrekontu egonkortasun 4 (0,03)
hori bera baita 4 (0,03)
hori berri jaso 4 (0,03)
hori bete ez 4 (0,03)
hori egon alokairu 4 (0,03)
hori enpresa plan 4 (0,03)
hori gauzatu ahal 4 (0,03)
hori hartu erabaki 4 (0,03)
hori hurrengo jarri 4 (0,03)
hori ondore sortu 4 (0,03)
hori ordaindu behar 4 (0,03)
hori saihestu nahi 4 (0,03)
hori zenbatu hasi 4 (0,03)
hori adibide garbi 3 (0,02)
hori aurre toki 3 (0,02)
hori egikaritu kontu 3 (0,02)
hori enpresa ukan 3 (0,02)
hori ezarri arrazoi 3 (0,02)
hori ezin bada 3 (0,02)
hori gauzatu eginkizun 3 (0,02)
hori horrela adierazi 3 (0,02)
hori lan agintaritza 3 (0,02)
hori langile banakako 3 (0,02)
hori lortu iruzur 3 (0,02)
hori lotu egon 3 (0,02)
hori lurralde erakunde 3 (0,02)
hori ondore saihestu 3 (0,02)
hori tributu zor 3 (0,02)
hori ukan arrisku 3 (0,02)
hori adibide ukan 2 (0,01)
hori adierazi behar 2 (0,01)
hori aipatu epai 2 (0,01)
hori arau orokor 2 (0,01)
hori arauketa jaso 2 (0,01)
hori arauketa oso 2 (0,01)
hori arautu gabeko 2 (0,01)
hori argi adierazi 2 (0,01)
hori argi erakutsi 2 (0,01)
hori argi utzi 2 (0,01)
hori arrazoi nagusi 2 (0,01)
hori aurrekontu luzapen 2 (0,01)
hori aurrekontu onest 2 (0,01)
hori barru toki 2 (0,01)
hori bat bat 2 (0,01)
hori batera baliabide 2 (0,01)
hori batera finantza 2 (0,01)
hori batera toki 2 (0,01)
hori bera hartu 2 (0,01)
hori berori aplikatu 2 (0,01)
hori berori baieztatu 2 (0,01)
hori berori erakutsi 2 (0,01)
hori berori gertatu 2 (0,01)
hori berri langile 2 (0,01)
hori berri ukan 2 (0,01)
hori beste modu 2 (0,01)
hori bete ezean 2 (0,01)
hori bete jo 2 (0,01)
hori bi modalitate 2 (0,01)
hori bi norabide 2 (0,01)
hori bi printzipio 2 (0,01)
hori egikaritu ahal 2 (0,01)
hori egin behar 2 (0,01)
hori egin epe 2 (0,01)
hori egin ez 2 (0,01)
hori egin ezean 2 (0,01)
hori egon enpresa 2 (0,01)
hori egon printzipio 2 (0,01)
hori egon toki 2 (0,01)
hori enpresa erabiltzaile 2 (0,01)
hori ere estatu 2 (0,01)
hori esan azalpen 2 (0,01)
hori esan behar 2 (0,01)
hori estatu administrazio 2 (0,01)
hori ez bada 2 (0,01)
hori ez delako 2 (0,01)
hori ezarri kalte 2 (0,01)
hori ezin ukan 2 (0,01)
hori garatu arauketa 2 (0,01)
hori garatu arautegi 2 (0,01)
hori gauzatu beharreko 2 (0,01)
hori gertatu baldin 2 (0,01)
hori guztiori ez 2 (0,01)
hori guztiori idatzi 2 (0,01)
hori guztiori ondorio 2 (0,01)
hori hartu neurri 2 (0,01)
hori helburu bete 2 (0,01)
hori honako helburu 2 (0,01)
hori jaso behar 2 (0,01)
hori kontrol teknika 2 (0,01)
hori kontrol tresna 2 (0,01)
hori kontu hartz 2 (0,01)
hori lan arlo 2 (0,01)
hori lan baldintza 2 (0,01)
hori lan izaera 2 (0,01)
hori lan jarduera 2 (0,01)
hori langile bakoitz 2 (0,01)
hori langile horiek 2 (0,01)
hori langile lege 2 (0,01)
hori lege egokitu 2 (0,01)
hori lege ezarri 2 (0,01)
hori lege ordezkari 2 (0,01)
hori lortu irudi 2 (0,01)
hori lotu behar 2 (0,01)
hori muga ezarri 2 (0,01)
hori ogasun ministerio 2 (0,01)
hori ogasun publiko 2 (0,01)
hori oinarri hartz 2 (0,01)
hori ondore egon 2 (0,01)
hori ordaindu ahalbide 2 (0,01)
hori ordaindu kopuru 2 (0,01)
hori ordaindu modu 2 (0,01)
hori oso adierazgarri 2 (0,01)
hori oso indarraldi 2 (0,01)
hori oso osoan 2 (0,01)
hori toki korporazio 2 (0,01)
hori tributu betebeharpeko 2 (0,01)
hori tributu sistema 2 (0,01)
hori udal finantza 2 (0,01)
hori ukan salbuespen 2 (0,01)
hori zenbatu behar 2 (0,01)
hori adibide aipagarri 1 (0,01)
hori adibide bat 1 (0,01)
hori adibide esanguratsu 1 (0,01)
hori adierazi nahi 1 (0,01)
hori administrazio antolamendu 1 (0,01)
hori administrazio auzibide 1 (0,01)
hori administrazio bide 1 (0,01)
hori administrazio egon 1 (0,01)
hori administrazio erregistro 1 (0,01)
hori administrazio horiek 1 (0,01)
hori administrazio irizpide 1 (0,01)
hori administrazio jarduketa 1 (0,01)
hori administrazio sistema 1 (0,01)
hori administrazio tributu 1 (0,01)
hori administrazio zerga 1 (0,01)
hori aipatu baliabide 1 (0,01)
hori aipatu datu 1 (0,01)
hori aipatu gainerako 1 (0,01)
hori aplikatu administrazio 1 (0,01)
hori aplikatu behar 1 (0,01)
hori arau egoki 1 (0,01)
hori arau esanbide 1 (0,01)
hori arau garrantzitsu 1 (0,01)
hori arau juridiko 1 (0,01)
hori arau kezka 1 (0,01)
hori arauketa oinarri 1 (0,01)
hori arauketa zehaztu 1 (0,01)
hori arautu ere 1 (0,01)
hori argi egon 1 (0,01)
hori argi ekarri 1 (0,01)
hori argi eman 1 (0,01)
hori argi geratu 1 (0,01)
hori argi ibili 1 (0,01)
hori arrazoi Araba 1 (0,01)
hori arrazoi desberdin 1 (0,01)
hori arrazoi gaixotasun 1 (0,01)
hori arrazoi honako 1 (0,01)
hori arrazoi logiko 1 (0,01)
hori arrazoi nabarmen 1 (0,01)
hori arrazoi oso 1 (0,01)
hori arrazoi sakondu 1 (0,01)
hori arrazoi zehatz 1 (0,01)
hori aurre bakarrik 1 (0,01)
hori aurre derrigorrezko 1 (0,01)
hori aurre egin 1 (0,01)
hori aurre eraman 1 (0,01)
hori aurre eratorri 1 (0,01)
hori aurre gatazka 1 (0,01)
hori aurre hartu 1 (0,01)
hori aurrekontu araubide 1 (0,01)
hori aurrekontu aurreikuspen 1 (0,01)
hori aurrekontu foru 1 (0,01)
hori aurrekontu oraindik 1 (0,01)
hori bakarrik atera 1 (0,01)
hori bakarrik autonomia 1 (0,01)
hori bakarrik Bizkaia 1 (0,01)
hori bakarrik egin 1 (0,01)
hori bakarrik egon 1 (0,01)
hori bakarrik eten 1 (0,01)
hori bakarrik ezarri 1 (0,01)
hori bakarrik ikusi 1 (0,01)
hori barru bosgarren 1 (0,01)
hori barru finantza 1 (0,01)
hori barru sartu 1 (0,01)
hori barru tributu 1 (0,01)
hori barru ulertu 1 (0,01)
hori bat besteko 1 (0,01)
hori bat datorren 1 (0,01)
hori bat ere 1 (0,01)
hori bat hasi 1 (0,01)
hori batera aurkeztu 1 (0,01)
hori batera aurrekontu 1 (0,01)
hori batera beste 1 (0,01)
hori batera betearazpen 1 (0,01)
hori batera desamortizazio 1 (0,01)
hori batera deszentralizazio 1 (0,01)
hori batera doan 1 (0,01)
hori batera egon 1 (0,01)
hori batera erabili 1 (0,01)
hori batera eraginkortasun 1 (0,01)
hori batera ere 1 (0,01)
hori batera idazkari 1 (0,01)
hori batera interpretatu 1 (0,01)
hori batera lege 1 (0,01)
hori batera nahitaez 1 (0,01)
hori batera ondorioztatu 1 (0,01)
hori batera zorpetu 1 (0,01)
hori begira baliabide 1 (0,01)
hori begira behartu 1 (0,01)
hori begira behinik 1 (0,01)
hori begira benetako 1 (0,01)
hori begira ekonomia 1 (0,01)
hori begira jaso 1 (0,01)
hori begira kalkulatu 1 (0,01)
hori bera a 1 (0,01)
hori bera autonomia 1 (0,01)
hori bera barne 1 (0,01)
hori bera bizileku 1 (0,01)
hori bera bulego 1 (0,01)
hori bera ebazpen 1 (0,01)
hori bera eskuma 1 (0,01)
hori bera hori 1 (0,01)
hori bera hutsaldu 1 (0,01)
hori bera irizpide 1 (0,01)
hori bera izaera 1 (0,01)
hori bera jarduera 1 (0,01)
hori bera jaso 1 (0,01)
hori bera muga 1 (0,01)
hori bera nahi 1 (0,01)
hori bera planteatu 1 (0,01)
hori bera proposamen 1 (0,01)
hori berori aitortu 1 (0,01)
hori berori aurretiaz 1 (0,01)
hori berori ebatzi 1 (0,01)
hori berori erabaki 1 (0,01)
hori berori idatzi 1 (0,01)
hori berori jaso 1 (0,01)
hori berri gero 1 (0,01)
hori berri gobernadore 1 (0,01)
hori berri jakinarazi 1 (0,01)
hori berri osoko 1 (0,01)
hori beste administrazio 1 (0,01)
hori beste behin 1 (0,01)
hori beste enpresa 1 (0,01)
hori beste erabilgarritasun 1 (0,01)
hori beste eskubide 1 (0,01)
hori beste hamabi 1 (0,01)
hori beste iritzi 1 (0,01)
hori beste klub 1 (0,01)
hori beste kontratu 1 (0,01)
hori beste langile 1 (0,01)
hori beste talde 1 (0,01)
hori bete agindu 1 (0,01)
hori bete behar 1 (0,01)
hori bete erreklama 1 (0,01)
hori bete gehien 1 (0,01)
hori bete kontsignatu 1 (0,01)
hori bete modu 1 (0,01)
hori bi bide 1 (0,01)
hori bi datu 1 (0,01)
hori bi delineatzaile 1 (0,01)
hori bi errazio 1 (0,01)
hori bi halako 1 (0,01)
hori bi ondorio 1 (0,01)
hori bi presuntzio 1 (0,01)
hori bi subjektu 1 (0,01)
hori bi une 1 (0,01)
hori bi urte 1 (0,01)
hori bi zati 1 (0,01)
hori bi ñabardura 1 (0,01)
hori bildu ahal 1 (0,01)
hori bildu alokairu 1 (0,01)
hori ebazpen aurkaratu 1 (0,01)
hori ebazpen auzi 1 (0,01)
hori ebazpen batzorde 1 (0,01)
hori ebazpen betearazi 1 (0,01)
hori ebazpen egoki 1 (0,01)
hori ebazpen eman 1 (0,01)
hori ebazpen Madril 1 (0,01)
hori egikaritu epe 1 (0,01)
hori egikaritu esparru 1 (0,01)
hori egikaritu ezezko 1 (0,01)
hori egikaritu ezin 1 (0,01)
hori egikaritu indar 1 (0,01)
hori egikaritu modalitate 1 (0,01)
hori egin ahal 1 (0,01)
hori egin aipatu 1 (0,01)
hori egin baldin 1 (0,01)
hori egin beharreko 1 (0,01)
hori egin beharrezko 1 (0,01)
hori egin diol 1 (0,01)
hori egin egoera 1 (0,01)
hori egin era 1 (0,01)
hori egin erabili 1 (0,01)
hori egin eskuma 1 (0,01)
hori egin ezan 1 (0,01)
hori egin gero 1 (0,01)
hori egin gutxieneko 1 (0,01)
hori egin irizpide 1 (0,01)
hori egin lanabes 1 (0,01)
hori egin likidazio 1 (0,01)
hori egin lurralde 1 (0,01)
hori egin seme 1 (0,01)
hori egin sortu 1 (0,01)
hori egin tributu 1 (0,01)
hori egin udal 1 (0,01)
hori egin une 1 (0,01)
hori egin utzi 1 (0,01)
hori egon aste 1 (0,01)
hori egon betebehar 1 (0,01)
hori egon egiazko 1 (0,01)
hori egon eginkizun 1 (0,01)
hori egon egoki 1 (0,01)
hori egon egon 1 (0,01)
hori egon erditu 1 (0,01)
hori egon eskuma 1 (0,01)
hori egon Espainia 1 (0,01)
hori egon estatu 1 (0,01)
hori egon ez 1 (0,01)
hori egon galdatu 1 (0,01)
hori egon hain 1 (0,01)
hori egon hamalau 1 (0,01)
hori egon hutsune 1 (0,01)
hori egon instalazio 1 (0,01)
hori egon kalte 1 (0,01)
hori egon organo 1 (0,01)
hori egon osagai 1 (0,01)
hori egon sektore 1 (0,01)
hori egon tresna 1 (0,01)
hori egon ukan 1 (0,01)
hori egon ulertu 1 (0,01)
hori eman behar 1 (0,01)
hori eman bera 1 (0,01)
hori eman epe 1 (0,01)
hori eman erantzun 1 (0,01)
hori eman ez 1 (0,01)
hori eman sei 1 (0,01)
hori enpresa absente 1 (0,01)
hori enpresa ahalbidetu 1 (0,01)
hori enpresa aplikagarri 1 (0,01)
hori enpresa bakar 1 (0,01)
hori enpresa hori 1 (0,01)
hori enpresa kontura 1 (0,01)
hori enpresa langile 1 (0,01)
hori enpresaburu aldi 1 (0,01)
hori enpresaburu baimen 1 (0,01)
hori enpresaburu egon 1 (0,01)
hori enpresaburu ekarri 1 (0,01)
hori enpresaburu erreklamazio 1 (0,01)
hori enpresaburu jasan 1 (0,01)
hori enpresaburu lege 1 (0,01)
hori enpresaburu ordaindu 1 (0,01)
hori erabili ahalbidetu 1 (0,01)
hori erabili betebehar 1 (0,01)
hori erabili egoitza 1 (0,01)
hori erabili itun 1 (0,01)
hori erabili nahi 1 (0,01)
hori erabili onartu 1 (0,01)
hori erabili uko 1 (0,01)
hori ere adierazi 1 (0,01)
hori ere adingabe 1 (0,01)
hori ere alda 1 (0,01)
hori ere aldaketa 1 (0,01)
hori ere aldatu 1 (0,01)
hori ere berezitasun 1 (0,01)
hori ere bi 1 (0,01)
hori ere egin 1 (0,01)
hori ere epe 1 (0,01)
hori ere Euskadi 1 (0,01)
hori ere ez 1 (0,01)
hori ere ezin 1 (0,01)
hori ere gaur 1 (0,01)
hori ere interes 1 (0,01)
hori ere karen 1 (0,01)
hori ere kontribuzio 1 (0,01)
hori ere kontu 1 (0,01)
hori ere langile 1 (0,01)
hori ere lurralde 1 (0,01)
hori ere malgutu 1 (0,01)
hori ere muga 1 (0,01)
hori ere salbuespen 1 (0,01)
hori ere sortu 1 (0,01)
hori ere toki 1 (0,01)
hori ere ukan 1 (0,01)
hori esan autonomia 1 (0,01)
hori esan jaso 1 (0,01)
hori esan ohi 1 (0,01)
hori estatu adiera 1 (0,01)
hori estatu aipatu 1 (0,01)
hori estatu antolamendu 1 (0,01)
hori estatu antolatu 1 (0,01)
hori estatu bat 1 (0,01)
hori estatu deszentralizatu 1 (0,01)
hori estatu deszentralizazio 1 (0,01)
hori estatu egitura 1 (0,01)
hori estatu egon 1 (0,01)
hori estatu errenta 1 (0,01)
hori estatu indar 1 (0,01)
hori estatu jorratu 1 (0,01)
hori estatu maila 1 (0,01)
hori estatu organo 1 (0,01)
hori estatu toki 1 (0,01)
hori estatu ukitu 1 (0,01)
hori estatu zuek 1 (0,01)
hori ez diol 1 (0,01)
hori ez egikaritu 1 (0,01)
hori ez ekarri 1 (0,01)
hori ez erantzun 1 (0,01)
hori ez eratu 1 (0,01)
hori ez esan 1 (0,01)
hori ez ez 1 (0,01)
hori ez gainditu 1 (0,01)
hori ez onetsi 1 (0,01)
hori ez sartu 1 (0,01)
hori ez zuek 1 (0,01)
hori ezarri aplikatu 1 (0,01)
hori ezarri baldintza 1 (0,01)
hori ezarri betekizun 1 (0,01)
hori ezarri bezala 1 (0,01)
hori ezarri egin 1 (0,01)
hori ezarri gehien 1 (0,01)
hori ezarri gehieneko 1 (0,01)
hori ezarri gogo 1 (0,01)
hori ezarri koefiziente 1 (0,01)
hori ezarri lege 1 (0,01)
hori ezarri muga 1 (0,01)
hori ezin aldarazi 1 (0,01)
hori ezin aplikatu 1 (0,01)
hori ezin aurkeztu 1 (0,01)
hori ezin babestu 1 (0,01)
hori ezin bihurtu 1 (0,01)
hori ezin egikaritu 1 (0,01)
hori ezin eragotzi 1 (0,01)
hori ezin eskuliburu 1 (0,01)
hori finantza jarduera 1 (0,01)
hori finantza nahikotasun 1 (0,01)
hori finantza zuzenbide 1 (0,01)
hori gain ez 1 (0,01)
hori gain lege 1 (0,01)
hori gainditu ahal 1 (0,01)
hori gainditu aukera 1 (0,01)
hori gainditu ez 1 (0,01)
hori gainditu ezin 1 (0,01)
hori gainditu nahi 1 (0,01)
hori gainditu neurri 1 (0,01)
hori garatu arau 1 (0,01)
hori garatu beharrezko 1 (0,01)
hori garatu lege 1 (0,01)
hori garatu urri 1 (0,01)
hori gauzatu baliabide 1 (0,01)
hori gauzatu beharrezko 1 (0,01)
hori gauzatu ezin 1 (0,01)
hori gauzatu gaitz 1 (0,01)
hori gauzatu irizpide 1 (0,01)
hori gauzatu langile 1 (0,01)
hori gauzatu modu 1 (0,01)
hori gauzatu nahi 1 (0,01)
hori guztiori aintzat 1 (0,01)
hori guztiori argi 1 (0,01)
hori guztiori egin 1 (0,01)
hori guztiori eragingarri 1 (0,01)
hori guztiori eratorri 1 (0,01)
hori guztiori informatu 1 (0,01)
hori guztiori ondorioz 1 (0,01)
hori guztiori osagarri 1 (0,01)
hori hari adierazgarri 1 (0,01)
hori hari oso 1 (0,01)
hori hari sortu 1 (0,01)
hori hari toki 1 (0,01)
hori hartu ahal 1 (0,01)
hori hartu akordio 1 (0,01)
hori hartu arrazoi 1 (0,01)
hori hartu eraman 1 (0,01)
hori hartu gomendagarri 1 (0,01)
hori hartu murriztu 1 (0,01)
hori hasi betearazpen 1 (0,01)
hori hasi egon 1 (0,01)
hori hasi ogasun 1 (0,01)
hori hasi tresna 1 (0,01)
hori hasi zuek 1 (0,01)
hori helburu aurrekontu 1 (0,01)
hori helburu bakar 1 (0,01)
hori helburu bakarrik 1 (0,01)
hori helburu bestelako 1 (0,01)
hori helburu bikoitz 1 (0,01)
hori helburu nagusi 1 (0,01)
hori helburu saihestu 1 (0,01)
hori honako argudio 1 (0,01)
hori honako baliabide 1 (0,01)
hori honako betebehar 1 (0,01)
hori honako betekizun 1 (0,01)
hori honako ehuneko 1 (0,01)
hori honako emaitza 1 (0,01)
hori honako gehitu 1 (0,01)
hori honako interpretazio 1 (0,01)
hori honako printzipio 1 (0,01)
hori honako prozedura 1 (0,01)
hori horrela bikoiztasun 1 (0,01)
hori horrela definitu 1 (0,01)
hori horrela ez 1 (0,01)
hori hurrengo arazo 1 (0,01)
hori hurrengo ekitaldi 1 (0,01)
hori hurrengo ideia 1 (0,01)
hori hurrengo tarte 1 (0,01)
hori hurrengo ñabardura 1 (0,01)
hori igaro ez 1 (0,01)
hori igaro onetsi 1 (0,01)
hori indar ekitaldi 1 (0,01)
hori indar ekonomia 1 (0,01)
hori indar eman 1 (0,01)
hori indar jarraitu 1 (0,01)
hori jarraitu autonomia 1 (0,01)
hori jarraitu baldintza 1 (0,01)
hori jarraitu beharreko 1 (0,01)
hori jaso araubide 1 (0,01)
hori jaso ukan 1 (0,01)
hori jaso zein 1 (0,01)
hori kontrol bera 1 (0,01)
hori kontrol egin 1 (0,01)
hori kontrol ere 1 (0,01)
hori kontrol handi 1 (0,01)
hori kontrol hitz 1 (0,01)
hori kontrol jarduera 1 (0,01)
hori kontrol legaltasun 1 (0,01)
hori kontu auzitegi 1 (0,01)
hori kontu ez 1 (0,01)
hori kontu hartzaile 1 (0,01)
hori lan antolatu 1 (0,01)
hori lan egon 1 (0,01)
hori lan erraz 1 (0,01)
hori lan errentamendu 1 (0,01)
hori lan harreman 1 (0,01)
hori lan ondoriozko 1 (0,01)
hori langile egon 1 (0,01)
hori langile eragotzi 1 (0,01)
hori langile eskubide 1 (0,01)
hori langile eskuorde 1 (0,01)
hori langile kalte 1 (0,01)
hori langile konpentsatu 1 (0,01)
hori langile kontratatu 1 (0,01)
hori langile lanbide 1 (0,01)
hori langile sexu 1 (0,01)
hori lege agindu 1 (0,01)
hori lege bat 1 (0,01)
hori lege betekizun 1 (0,01)
hori lege bide 1 (0,01)
hori lege eguneko 1 (0,01)
hori lege epe 1 (0,01)
hori lege hori 1 (0,01)
hori lege kontrol 1 (0,01)
hori lege lerrun 1 (0,01)
hori lege neurri 1 (0,01)
hori lege oinarri 1 (0,01)
hori lege saltzaile 1 (0,01)
hori lortu ahal 1 (0,01)
hori lortu asmo 1 (0,01)
hori lortu baliabide 1 (0,01)
hori lortu edozein 1 (0,01)
hori lortu emaitza 1 (0,01)
hori lortu erabili 1 (0,01)
hori lortu finantza 1 (0,01)
hori lortu hurrengo 1 (0,01)
hori lortu informazio 1 (0,01)
hori lortu kooperatu 1 (0,01)
hori lortu lan 1 (0,01)
hori lortu ohiko 1 (0,01)
hori lortu oinarri 1 (0,01)
hori lortu prebentzio 1 (0,01)
hori lortu proba 1 (0,01)
hori lortu tresna 1 (0,01)
hori lotu arazo 1 (0,01)
hori lotu batzuk 1 (0,01)
hori lotu betebehar 1 (0,01)
hori lotu hainbat 1 (0,01)
hori lotu zerbitzu 1 (0,01)
hori lurralde aldaka 1 (0,01)
hori lurralde antolaketa 1 (0,01)
hori lurralde erkide 1 (0,01)
hori lurralde horiek 1 (0,01)
hori muga aipatu 1 (0,01)
hori muga aitortu 1 (0,01)
hori muga bakar 1 (0,01)
hori muga ere 1 (0,01)
hori muga ezberdin 1 (0,01)
hori muga hitz 1 (0,01)
hori muga ukan 1 (0,01)
hori ogasun orokor 1 (0,01)
hori ogasun osaketa 1 (0,01)
hori ogasun sail 1 (0,01)
hori oinarri akta 1 (0,01)
hori oinarri bikoitz 1 (0,01)
hori oinarri egon 1 (0,01)
hori oinarri ez 1 (0,01)
hori oinarri hartu 1 (0,01)
hori oinarri juridiko 1 (0,01)
hori oinarri zatitu 1 (0,01)
hori oinarritu ebazpen 1 (0,01)
hori oinarritu kontrol 1 (0,01)
hori oinarritu toki 1 (0,01)
hori ondore ekonomiko 1 (0,01)
hori ondore utzi 1 (0,01)
hori ondorio administrazio 1 (0,01)
hori ondorio aldi 1 (0,01)
hori ondorio bada 1 (0,01)
hori ondorio bat 1 (0,01)
hori ondorio ekoizpen 1 (0,01)
hori ondorio enpresa 1 (0,01)
hori ondorio ez 1 (0,01)
hori ondorio finantza 1 (0,01)
hori ondorio fiskal 1 (0,01)
hori ondorio geroago 1 (0,01)
hori ondorio gisa 1 (0,01)
hori ondorio itundu 1 (0,01)
hori ondorio juridiko 1 (0,01)
hori ondorio larriagotu 1 (0,01)
hori ondorio likidazio 1 (0,01)
hori ondorio nagusi 1 (0,01)
hori ondorio onetsi 1 (0,01)
hori ondorio toki 1 (0,01)
hori ondorio ustezko 1 (0,01)
hori ondorio zor 1 (0,01)
hori ordaindu administrazio 1 (0,01)
hori ordaindu atzerapen 1 (0,01)
hori ordaindu elkarrekiko 1 (0,01)
hori ordaindu ezean 1 (0,01)
hori ordaindu kuota 1 (0,01)
hori ordezkari alderdi 1 (0,01)
hori ordezkari bera 1 (0,01)
hori ordezkari egoitza 1 (0,01)
hori ordezkari identifikatu 1 (0,01)
hori ordezkari identifikazio 1 (0,01)
hori ordezkari jakinarazpen 1 (0,01)
hori ordezkari toki 1 (0,01)
hori oso garrantzitsu 1 (0,01)
hori oso handi 1 (0,01)
hori oso kritikatu 1 (0,01)
hori oso larri 1 (0,01)
hori oso zabal 1 (0,01)
hori oso zentralista 1 (0,01)
hori prozedura berezi 1 (0,01)
hori prozedura bildu 1 (0,01)
hori prozedura eten 1 (0,01)
hori prozedura ezberdin 1 (0,01)
hori prozedura hasi 1 (0,01)
hori prozedura une 1 (0,01)
hori saihestu arau 1 (0,01)
hori saihestu konponbide 1 (0,01)
hori saihestu lagundu 1 (0,01)
hori saihestu neurri 1 (0,01)
hori sortu denbora 1 (0,01)
hori sortu zerga 1 (0,01)
hori toki araubide 1 (0,01)
hori tributu administrazio 1 (0,01)
hori tributu arlo 1 (0,01)
hori tributu betebehar 1 (0,01)
hori tributu egoera 1 (0,01)
hori tributu jasaile 1 (0,01)
hori tributu kreditu 1 (0,01)
hori tributu menpe 1 (0,01)
hori tributu prestazio 1 (0,01)
hori udal arlo 1 (0,01)
hori udal betebehar 1 (0,01)
hori udal eskuma 1 (0,01)
hori udal gaineko 1 (0,01)
hori udal gaitasun 1 (0,01)
hori udal inertzia 1 (0,01)
hori udal jarduera 1 (0,01)
hori udal zaintza 1 (0,01)
hori ukan berau 1 (0,01)
hori ukan berezitasun 1 (0,01)
hori ukan boto 1 (0,01)
hori ukan ekonomia 1 (0,01)
hori ukan eskuma 1 (0,01)
hori ukan garrantzi 1 (0,01)
hori ukan guzti 1 (0,01)
hori ukan irizpide 1 (0,01)
hori ukan irudi 1 (0,01)
hori ukan isla 1 (0,01)
hori ukan legitimazio 1 (0,01)
hori ukan minbizi 1 (0,01)
hori ukan muga 1 (0,01)
hori ukan partaidetza 1 (0,01)
hori ukan subjektu 1 (0,01)
hori ulertu ahal 1 (0,01)
hori ulertu behar 1 (0,01)
hori ulertu tarte 1 (0,01)
hori ulertu toki 1 (0,01)
hori xede bakar 1 (0,01)
hori xede esanbide 1 (0,01)
hori xede nagusi 1 (0,01)
hori xede sarrera 1 (0,01)
hori zehaztu ahal 1 (0,01)
hori zehaztu egitate 1 (0,01)
hori zehaztu egoitza 1 (0,01)
hori zehaztu eragiketa 1 (0,01)
hori zehaztu etorri 1 (0,01)
hori zehaztu etzan 1 (0,01)
hori zehaztu ezinbesteko 1 (0,01)
hori zehaztu parametro 1 (0,01)
hori zenbateko deskontatu 1 (0,01)
hori zenbateko ezarri 1 (0,01)
hori zenbateko zehaztu 1 (0,01)
hori zenbatu ahal 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia